Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• M.v.Veelen
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17:10
Ik heb een paar Sonoffs (S20) die ik maar niet aan de praat krijg met Tasmota. Ik flash ze op een Mac, maar het lukt me niet meer met Atom (hij kan de poort niet vinden?). Ik heb de juiste driver geïnstalleerd maar weet niet waar ik de poort kan aanpassen.

Dus flash ik ze onder Parallels (Windows7) met een ESPflasher tool en de .bin file die ik uit Atom haal, dus met alle juiste instellingen.

De S20's hebben even gewerkt, waardoor ik ze ook een vast IP heb kunnen geven in de router. Echter, nu willen ze niet meer verbinden. Herhaaldelijk flashen helpt niet en ik heb nu geen idee meer hoe ik ze aangemeld kan krijgen. De .bin file heb ik voor 8 andere S20's gebruikt en die werken wel. De paar S20's die ineens niet meer werken zijn naar mijn idee niet defect. Lijkt me ook sterk dat ze ineens spontaan niet meer werken.

Hoe kan ik ze nog op een andere manier volledig wissen en opnieuw flashen met deze 'custom' .bin ?

Edit: de poort ingevuld en flashen via Atom lukt weer. Echter, na het flashen werken beide S20's niet. Ze melden zich niet aan op Wifi......

Edit2: "hard" het IP ingeven in Atom en dan kan ik 'm wel benaderen en configureren. Dan maar zo....

M.v.Veelen wijzigde deze reactie 30-10-2018 22:01 (11%)

¯\_(ツ)_/¯

• Mystery02
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:05
Hallo allemaal!

Ik ben dit weekend aan het proberen om een nodeMCU met motor shield aan te sturen via espeasy, maar de schakelaar werkt niet. Als schakelaar had ik nu een kabeltje verbonden met GPIO 14, die ik kan verbinden met de ground.

Mijn device is ingesteld als volgt:
http://i63.tinypic.com/35l6azk.jpg

als rule wilde ik dat GPIO 0 (invers) meeschakelt met de switch:
On magnet#state do
if [magnet#state] = 1
GPIO,0,0
else
GPIO,0,1
endif
endon

Helaas lijkt dit niet te werken. Heeft iemand tips? Bedankt!

• joostnl
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:13
Leuk! Ik heb nu een raspberry met tcrt alleen totaal niet betrouwbaar en een ramp ook te richten..
Heeft esp easy iets in gebouwd om dubbele tellingen door knipperen van de sensor?
Stel het wijzertje staat precies stil onder de sensor.

Ik ben nieuw met dit soort aansluit schema s.
Heb jij dus een 6v voeding direct aangesloten op je wemos en sensor, zonder extra weerstanden?
jobr schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:21:
[...]

Ik gebruik dit schema.
Waar je 12V ziet staan gebruik ik 6V van een adapter die ook de esp voeding geeft.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:31
joostnl schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:55:
Leuk! Ik heb nu een raspberry met tcrt alleen totaal niet betrouwbaar en een ramp ook te richten..
Heeft esp easy iets in gebouwd om dubbele tellingen door knipperen van de sensor?
Stel het wijzertje staat precies stil onder de sensor.

Ik ben nieuw met dit soort aansluit schema s.
Heb jij dus een 6v voeding direct aangesloten op je wemos en sensor, zonder extra weerstanden?

[...]
Schema is voor een inductieve sensor.
Ik heb 6V aangesloten op mijn nodemcu. Deze heeft een regulator aan boord die er weer 3.3v van maakt die nodig is voor de esp.

In Espeasy kun je een debounce tijd instellen.

• Captain_koek
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:46
HI all,

ik heb vandaag voor het eerst een ESP binnen gekregen. Het is een combi van een esp01 (1mb) en een DHT11 shield. Ik wil hier graag een temperatuur sensor van maken als testje.

Ik heb esp easy geflashed op de esp, en de shield ziet er als volgt uit:

http://i65.tinypic.com/28meejc.jpg

Allemaal leuk en aardig zou je denken, want esp easy ondersteunt de dht11. maar ik krijg hem niet aan de praat! ik heb alle GPIO's geprobeerd die mogelijk zijn, maar krijg als value alleen NAN.

Alleen bij GPIO 9 loopt de esp vast, raar...

Heeft iemand een tip ?

Captain_koek wijzigde deze reactie 08-11-2018 22:06 (28%)

• Lennyz
  • Laatst online: 20:10
Captain_koek schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:03:
HI all,

ik heb vandaag voor het eerst een ESP binnen gekregen. Het is een combi van een esp01 (1mb) en een DHT11 shield. Ik wil hier graag een temperatuur sensor van maken als testje.

Ik heb esp easy geflashed op de esp, en de shield ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

Allemaal leuk en aardig zou je denken, want esp easy ondersteunt de dht11. maar ik krijg hem niet aan de praat! ik heb alle GPIO's geprobeerd die mogelijk zijn, maar krijg als value alleen NAN.

Alleen bij GPIO 9 loopt de esp vast, raar...

Heeft iemand een tip ?
Deze module heeft maar 2 io pins die bereikbaar zijn. Pin 0 en pin 2. Dat zijn de pins die je moet proberen .

• vinnie_ki
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13-02 13:18
Lennyz schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:49:
[...]

Deze module heeft maar 2 io pins die bereikbaar zijn. Pin 0 en pin 2. Dat zijn de pins die je moet proberen .
En gpio 0 is het (reset)knopje.

• Vuikie
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17:15
vinnie_ki schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:58:
[...]

En gpio 0 is het (reset)knopje.
Nee, GPIO0 is niet de reset:

• Captain_koek
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:46
Bedankt voor de tips, ik heb net gpio0 en 2 ingesteld, maar nog geen waardes.
Wel knippert het blauwe ledje als ik gpio2 instel, met de interval die ik heb ingesteld bij onder het tabje devices en de temp sensor in espeasy.

Kan bij config I2C Interface er wat mee te maken hebben? of is dit een stap te ver?

edit:
Het werkt! ik dacht dat door de interval kort te zetten er snel een waarde zou verschijnen.. dit duurde dus enkele tientallen seconden ipv de interval.

Thanks so far!

Captain_koek wijzigde deze reactie 09-11-2018 19:47 (23%)

• Toppe
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:39
Ik heb 2x Sonoff basic, beide werkte prima tot net de lichtslang met grote vertragingen in en uit geschakeld werden. Interface was traag, je kent het wel.

Opnieuw geflashed (eerst verwijderd!) maar helpt allemaal niet echt. Kan hij gefrituurd zijn?

En iemand een idee hoe ik de schakelaar instel is ESPEasyMega? Deze bevalt mij beter dan Tasmota... krijg alleen die schakelaar niet werkend over MQTT via Domoticz

Toppe wijzigde deze reactie 10-11-2018 22:33 (24%)

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:58

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Geen directe vraag over de ESP zelf, maar hoe behandelen jullie data die de ESP verstuurd? M'n ouders hebben sinds een aantal weken een digitale meter, maar eentje zonder internetverbinding. Om wat meer inzicht te krijgen in het verbruik heb ik een kleine setup gemaakt om de LED aan de voorkant uit te lezen (1000 pulses per kwh) maar ik weet niet precies hoe ik deze data moet gaan verwerken. Elke puls individueel opslaan met een timestamp? Het gemiddelde van de laatste X aantal seconden opslaan met een timestamp?

Hoe pakken jullie zulke 'grote' datasets aan?

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• Toppe
D4NG3R schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:19:
Geen directe vraag over de ESP zelf, maar hoe behandelen jullie data die de ESP verstuurd? M'n ouders hebben sinds een aantal weken een digitale meter, maar eentje zonder internetverbinding. Om wat meer inzicht te krijgen in het verbruik heb ik een kleine setup gemaakt om de LED aan de voorkant uit te lezen (1000 pulses per kwh) maar ik weet niet precies hoe ik deze data moet gaan verwerken. Elke puls individueel opslaan met een timestamp? Het gemiddelde van de laatste X aantal seconden opslaan met een timestamp?

Zit er niet gewoon een P1 poort op? Stukken makkelijker dan een LED en stukken nauwkeuriger 8)7

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Toppe schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:27:
[...]

Zit er niet gewoon een P1 poort op? Stukken makkelijker dan een LED en stukken nauwkeuriger 8)7
Accurater zal het niet zijn, meerdere sets aan testen gedraaid met zowel piekverbruik als dalverbruik en beide metingen waren 100% accuraat.

Maar er is inderdaad een P1 poort aanwezig (Sagemcom XS210), maar ook via het uitlezen van die zit ik met het zelfde probleem > Welke data ga ik opslaan en hoe vaak.

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• Toppe
D4NG3R schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:39:
[...]

Accurater zal het niet zijn, meerdere sets aan testen gedraaid met zowel piekverbruik als dalverbruik en beide metingen waren 100% accuraat.

Maar er is inderdaad een P1 poort aanwezig (Sagemcom XS210), maar ook via het uitlezen van die zit ik met het zelfde probleem > Welke data ga ik opslaan en hoe vaak.
Neem eens een kijkje in Domoticz - open source domotica systeem - deel 3. Domoticz ergens op installeren en daar de data in ophalen. Heb je altijd de juiste gegevens.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Toppe schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:57:
[...]

Neem eens een kijkje in Domoticz - open source domotica systeem - deel 3. Domoticz ergens op installeren en daar de data in ophalen. Heb je altijd de juiste gegevens.
Ik ga er eens naar kijken, kant en klare oplossingen zijn minder leuk maar aangezien het plan is om in de toekomst meer te automatiseren is Domoticz waarschijnlijk geen slecht idee. :)

• Toppe
D4NG3R schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:06:
[...]

Ik ga er eens naar kijken, kant en klare oplossingen zijn minder leuk maar aangezien het plan is om in de toekomst meer te automatiseren is Domoticz waarschijnlijk geen slecht idee. :)
Ik ben ook zo hoor, in het vorige huis de gebruikte software volledig zalf geschreven. Alles over gezet naar het nieuwe huis, stekker er in... Alles naar de klote. Backup's die ik getest had werkte altijd netjes, tot nu. Na 2 weken de hoop maar opgegeven en over gestapt naar een dom huis.

Toen begon het weer te kriebelen, vrouwlief was een beetje klaar met -net niet- oplossingen en als ik het ging doen moest het wel werken.

Nu begint ze er zelf ook de lol van in te zien en gaan we steeds verder met een slim huis.

Ik heb mijn lesje wel geleerd, waar ik nu met sommige dingen in 5 minuten klaar ben was ik voorheen 5 dagen aan het programmeren om uiteindelijk tot het zelfde resultaat te komen. _/-\o_

• Lennyz
  • Laatst online: 20:10

Node-Red zou hiervoor zeer geschikt zijn. Van daaruit kan je alles met je data doen dat je wilt. Een idee kan zijn om het te versturen naar een database en van daaruit visualiseren met Grafana ofzo.

Node-Red maakt het ook simpel om te schakelen tussen de home automation pakketten die er zijn (HA, Domoticz etc).

Lennyz wijzigde deze reactie 13-11-2018 22:14 (9%)

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:28
In mijn code probeer ik de return waarde van server.arg() op te slaan in een constant char pointer. Code compileert maar de opgeslage waarde bevat allemaal rare tekens.

code:
1
2
const char *p = server.arg("id").c_str();
Serial.println(p);

In bijna alle code voorbeelden word er een String object gebruikt om de return waarde op te slaan van server.arg("id"), dit wil ik dus voorkomen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

• Perceptor
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 21:14
Waarom zou je het willen voorkomen?
server.arg geeft toch een reference naar een String object als retourwaarde? Als
je deze reference gebruikt ipv van de pointer dan werkt het toch ook?
Zoiets zou toch goed moeten gaan?

code:
1
2
const String& s= server.arg("id");
Serial.println(s);

Kan het zijn dat het resultaat niet geldig is? Ik zie in de implementatie van arg(String name) dat er dan emptyString geretourneerd wordt. Dat betekent waarschijnlijk dat de pointer van de buffer die String gebruikt een null-pointer is en c-str() dan een waarde retourneert naar adres null, waar allerlei gekke tekens staan.

Perceptor wijzigde deze reactie 14-11-2018 12:40 (93%)
Reden: Niet goed gekeken naar definitie van arg methode, return value is geen String object.

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:28
Bedankt voor je snelle reactie! Het resultaat is geldig, het volgende stukje code geeft de juiste oputput:

code:
1
Serial.println(server.arg("id");

Output: WLight01
Wat ik wil is de ontvangen waardes netjes via server.arg() bewaren in een const char* variabele, deze bevind zich weer in een struct en word dan mee gegeven aan een methode.

Is het dus mogelijk om via niet al te veel omwegen de waarde uit server.arg() te bewaren in een cont char *value variabele.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
struct A
{
const char *id;
}

A test;
test.id = server.arg("id").c_str();
Serial.println(server.arg("serial.id");

Bovenstaande code geeft dus rare waardes, de serial.println() is hier alleen voor test doeleinde.
Onderstaande code werkt wel maar is een beetje omslachtig:

code:
1
2
3
String str = server.arg("id").c_str();
test.id = str;
Serial.println(test.id);

Perceptor schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:01:
Waarom zou je het willen voorkomen?
server.arg geeft toch een reference naar een String object als retourwaarde? Als
je deze reference gebruikt ipv van de pointer dan werkt het toch ook?
Zoiets zou toch goed moeten gaan?

code:
1
2
const String& s= server.arg("id");
Serial.println(s);

Kan het zijn dat het resultaat niet geldig is? Ik zie in de implementatie van arg(String name) dat er dan emptyString geretourneerd wordt. Dat betekent waarschijnlijk dat de pointer van de buffer die String gebruikt een null-pointer is en c-str() dan een waarde retourneert naar adres null, waar allerlei gekke tekens staan.

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21-02 21:18
Elke puls individueel opslaan met een timestamp? Het gemiddelde van de laatste X aantal seconden opslaan met een timestamp?
Ik heb een slimme meter met een P1 poort. Ik stuur mijn data naar influxdb. Elke 10 seconden krijg ik de nieuwe data uit de P1 poort. Waarden die veranderd zijn t.o.v. de vorige 10 seconden die zet ik in een lokale dataset met hun timestamp. Waarden die niet veranderd zijn negeer ik. Elke 300 seconden doe ik een flush van die dataset naar influxdb, en dan begin ik een nieuwe dataset (dus waarden die niet veranderen worden elke 300 seconden opgeslagen).

(overigens heb ik nou net mijn P1 poort aan een raspberry hangen ipv een ESP8266, maar ik doe het zelfde met de CV ketel en daar is het wel een ESP8266).

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22-02 14:56
Is hier iemand die met behulp van een esp8266 (bijvoorbeeld een Wemos D1 mini) zijn P1-poort aan Domoticz heeft gehangen? Ik ben er al een poosje naar aan het kijken, maar het is nog niet gelukt. Ik had er een Raspberry Pi aanhangen, maar dat is eigenlijk zware overkill. Daarom zou ik het zo graag met een esp8266 doen. :Y

• 7o9
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Nog niet, maar sta op het punt dit te bestellen voor gebruik met Domoticz: https://opencircuit.nl/Pr...zer-bouwpakket-met-ESP-01

• jobr
RoJan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:28:
Is hier iemand die met behulp van een esp8266 (bijvoorbeeld een Wemos D1 mini) zijn P1-poort aan Domoticz heeft gehangen? Ik ben er al een poosje naar aan het kijken, maar het is nog niet gelukt. Ik had er een Raspberry Pi aanhangen, maar dat is eigenlijk zware overkill. Daarom zou ik het zo graag met een esp8266 doen. :Y
esp8266 met espeasy erop. Standaard interface naar Domoticz

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22-02 14:56
jobr schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:55:
[...]

esp8266 met espeasy erop. Standaard interface naar Domoticz
Daar heb ik al eens naar gekeken en ik heb de esp8266 voorzien van ESP easy. Ook Domoticz is geen probleem. In ESP easy kies ik de P1. Maar hoe koppel ik die kabel van de P1 poort aan de ESP?

• jobr
RoJan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:26:
[...]

Daar heb ik al eens naar gekeken en ik heb de esp8266 voorzien van ESP easy. Ook Domoticz is geen probleem. In ESP easy kies ik de P1. Maar hoe koppel ik die kabel van de P1 poort aan de ESP?
Hangt denk ik ook van je meter af. Het is gewoon een seriële poort. Via google denk ik genoeg aansluitschema's te vinden. Als je nog iets moet inverteren dan heb je nog een transistor nodig.

Er is ook een apart topic over P1 met esp

jobr wijzigde deze reactie 21-11-2018 18:30 (4%)

• smartfarmer
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22-01 12:22
ik gebruik een esp8266 in ap-mode, door een Android toestel te verbinden met het wifi netwerk van de esp8266 krijg ik via een websocket sensordata binnen. nu loop ik er tegen aan dat zo snel het Android toestel verbonden is, er geen internet meer is op jet android toestel. is er een mogelijkheid dat de Wi-Fi voor de esp8266 gebruikt wordt en 4g om het toestel met internet te verbinden. eigenlijk net of je bij een Windows pc 2 netwerkadapters hebt.

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

smartfarmer schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:40:
ik gebruik een esp8266 in ap-mode, door een Android toestel te verbinden met het wifi netwerk van de esp8266 krijg ik via een websocket sensordata binnen. nu loop ik er tegen aan dat zo snel het Android toestel verbonden is, er geen internet meer is op jet android toestel. is er een mogelijkheid dat de Wi-Fi voor de esp8266 gebruikt wordt en 4g om het toestel met internet te verbinden. eigenlijk net of je bij een Windows pc 2 netwerkadapters hebt.
usb-otg geen mogelijkheid?

• smartfarmer
Het moet mobiel zijn, en er moeten meerdere Android devices tegelijk mee kunnen verbinden.

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

Een ESP32 gebruiken en dan over Bluetooth? Wel een vrij complexe usecase zo.

• smartfarmer
Sabbi schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:15:
Een ESP32 gebruiken en dan over Bluetooth? Wel een vrij complexe usecase zo.
Dat werkt inderdaad goed, alleen bereik was niet groot genoeg en koppelt maar aan 1 device tegelijkertijd, vandaar overgestapt op Wi-Fi.

• it0
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17-02 03:22

it0

Mijn mening is een feit.

Kan je het niet andersom doen, hotspot maken op je telefoon.
Dus eerst verbinding maken met je esp, credentials invoeren voor je hotspot en vervolgens hotspot opzetten . Via hotspot moet je dan de verbinding zien binnenkomen en daar het ip van je ESP vinden.

• smartfarmer
it0 schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:41:
Kan je het niet andersom doen, hotspot maken op je telefoon.
Dus eerst verbinding maken met je esp, credentials invoeren voor je hotspot en vervolgens hotspot opzetten . Via hotspot moet je dan de verbinding zien binnenkomen en daar het ip van je ESP vinden.
Dit werkt goed inderdaad. Alleen kan een 2e device dan niet verbinden.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Een 2e esp, waarom zou deze niet met je gsm hotspot kunnen verbinden?

• smartfarmer
it0 schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:04:
Een 2e esp, waarom zou deze niet met je gsm hotspot kunnen verbinden?
Een 2e Android toestel. met dezelfde ESP

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

smartfarmer schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:07:
[...]

Een 2e Android toestel. met dezelfde ESP
Op ESP's kan je toch meerdere Ap's opzetten?

• smartfarmer
it0 schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:02:
[...]

Op ESP's kan je toch meerdere Ap's opzetten?
De android devices die gaan verbinden met de ESP zijn vooraf niet bekend.
Eigenlijk werkt bluetooth qua gebruiksgemak het beste tot nu toe alleen mis ik hier bereik en de mogelijkheid om de sensordata met meerdere devices tegelijk uit te lezen.

Het verbinden met een ESP accespoint gaat prima en doormiddel van WS:\\192.xxx.xx.xx krijg ik sensordata binnen, alleen raakt de android device dan zijn ''internet'' kwijt omdat het ESP netwerk geen internet heeft.

Graag zou ik met zowel met het ESP netwerk verbonden blijven als met 3/4g internet.

• dennisdew16
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 14:50
Wie helpt me uit de brand. Probeer een 24V ledstrip te dimmen doormiddel van onderstand schema.
https://imgur.com/a/Lkdjn24

Mosfet type is STP16NF06L.
LED1 moet een ledstrip voorstellen van 5 meter.
de wemos wordt gevoed door een 5V usb adapter.

- PWM aansturen lukt wel met een losse led, waarschijnlijk omdat dit een led is die geschikt is voor 5VDC.
- De GND van de wemos koppelen aan de 24V GND heb ik geprobeerd maar geeft geen verschil.

Bij een pwm uitsturing van 0 op de schaal van 1000 brand de ledstrip al heel zwak. Verhoog ik de waarde naar bijvoorbeeld 100 dan wordt hij wat feller, maar niet veel. Waarde 1000 geeft zelfde licht hoeveelheid als waarde 100.
Naar alle waarschijnlijkheid heb ik al een mosfet gesloopt omdat de stroom erdoor heen te hoog is geworden. Een weerstand tussen de wemos en de gate ga ik proberen maar verwacht er niet al te veel van. Morgen ga ik weer verder aan de hand van (hopelijk) jullie feedback.

• Quindor
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 17:19

Quindor

Switching the universe....

dennisdew16 schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:34:
Wie helpt me uit de brand. Probeer een 24V ledstrip te dimmen doormiddel van onderstand schema.
https://imgur.com/a/Lkdjn24

Mosfet type is STP16NF06L.
LED1 moet een ledstrip voorstellen van 5 meter.
de wemos wordt gevoed door een 5V usb adapter.

- PWM aansturen lukt wel met een losse led, waarschijnlijk omdat dit een led is die geschikt is voor 5VDC.
- De GND van de wemos koppelen aan de 24V GND heb ik geprobeerd maar geeft geen verschil.

Bij een pwm uitsturing van 0 op de schaal van 1000 brand de ledstrip al heel zwak. Verhoog ik de waarde naar bijvoorbeeld 100 dan wordt hij wat feller, maar niet veel. Waarde 1000 geeft zelfde licht hoeveelheid als waarde 100.
Naar alle waarschijnlijkheid heb ik al een mosfet gesloopt omdat de stroom erdoor heen te hoog is geworden. Een weerstand tussen de wemos en de gate ga ik proberen maar verwacht er niet al te veel van. Morgen ga ik weer verder aan de hand van (hopelijk) jullie feedback.
In theorie zou je configuratie moeten werken. Ik gebruik in mijn QuinLED designs ook vaak de STP16NF06L en die is met 3.3v (wat de GPIO uitstuurt) volledig open te driven.

Je hebt de MOSFET gate/drain op de negatieve/GND zitten toch?
Weerstanden zijn om mee te beginnen verder niet nodig, kan een leuke extra zijn.

Quindor wijzigde deze reactie 28-11-2018 22:14 (3%)

Mijn blog http://intermit.tech, Mijn vakantie http://www.campzone.nl

• dennisdew16
Quindor schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:13:
[...]

In theorie zou je configuratie moeten werken. Ik gebruik in mijn QuinLED designs ook vaak de STP16NF06L en die is met 3.3v (wat de GPIO uitstuurt) volledig open te driven.

Je hebt de MOSFET gate/drain op de negatieve/GND zitten toch?
Weerstanden zijn om mee te beginnen verder niet nodig, kan een leuke extra zijn.
Ik heb de drain op de min van de ledstrip en de source op de min van de voeding zitten. En denk dat ik door foutief aansluiten zo'n mosfet heb opgeblazen. Met een nieuwe, en een korter stuk ledstrip werkt het nu prima.

• darklord007
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18:46
Aangezien ik thuis eea wil gaan automatiseren heb ik een NodeMCU V3 gekocht welke ik heb geflashed met ESP easy (build 120)

Ik heb een ds18b20 aangesloten op D2 (GPIO2) volgens de geldende voorschriften (pull up weerstand van 4.7k D2<>VCC

Nu lukt het mij niet om een waarde uit gelezen te krijgen...

Weet iemand of er iets fout zit in mijn instellingen?

http://i63.tinypic.com/15hhcuq.png

• Vuikie
@darklord007
GPIO-4???

• darklord007

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 22-02 14:39
Die screenshot toont GPIO-4

• Vuikie
@darklord007 What @teaser said:

• darklord007
Ahh ik zie de verwarring, mijn fout in de eerste post.

Als je kijkt op de pinout van nodemcu is de d2 gpio4

D4 is gpio2, beetje verwarrend.

Maar ik zou hem dus goed moeten hebben staan voor als ie aangealoten is op d2

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 12:08
Je ziet een adres, dus dat lijkt goed.
Ik meen me te herinneren dat bij deze versie IDX ongelijk aan 0 moet zijn (ook al zend je het niet)

• dennisdew16
Begin van de week probleem met het dimmen van een ledstrip, dat is nu opgelost.

Nu zit ik echter met het feit dat als ik de ledstsrip dim, het elke 2 sec.(ongeveer) knippert. Heel snel maar nog wel waarneembaar. Ik denk zelf dat het iets te maken heeft met het pwm signaal vanaf de wemos, maar ik heb daar te weinig kennis van om er iets zinnigs over te zeggen. Iemand met meer ervaring daarmee?

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Ik heb ook een Sonoff basic die ineens niet meer reageert (ESPEasy 2.0.0). Stroom eraf/erop werkte gisteravond 1 keer, maar vanmorgen stond de tuinverlichting nog aan. Dus heeft hij weer niet geschakeld. Ik heb hem uit de schuur gehaald, bij m'n pc aangesloten en nu lijkt hij gewoon te werken. Ik hoor het relais klikken bij schakelen. Voor de zekerheid toch maar de firmware geflasht naar de versie van vandaag. Via Putty op de seriële poort zie ik zat hij schakelt.

Het valt me op dat Domoticz niet ziet wat de status is, want de lamp is aan, maar Domoticz geeft "uit" aan. Het werkt nu dus zoals KaKu, je zendt een signaal, maar weet niet of het doorgekomen is.
Ik meen me te herinneren dat bij ESPEasy 1.x.x er een manier was om de status terug te koppelen, maar bij 2.0 kan ik dat niet meer terugvinden? Iemand een idee?

ps
Ook heb ik het idee dat ESPEasy minder gebruikt wordt dan Tasmota? Die laatste zie ik namelijk veel vaker genoemd i.c.m. Sonoff. IS dit zo, of maar verbeelding? ESPEasy kan ik namelijk makkelijk flashen, maar met Tasmota steeds problemen om uberhaupt aan de slag te kunnen ermee.

BounceMeister wijzigde deze reactie 04-12-2018 10:45 (5%)

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:16
BounceMeister schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:36:
Het valt me op dat Domoticz niet ziet wat de status is, want de lamp is aan, maar Domoticz geeft "uit" aan. Het werkt nu dus zoals KaKu, je zendt een signaal, maar weet niet of het doorgekomen is.
Ik meen me te herinneren dat bij ESPEasy 1.x.x er een manier was om de status terug te koppelen, maar bij 2.0 kan ik dat niet meer terugvinden? Iemand een idee?
Hier hoe ik mijn Sonoff's met ESPEasy geconfigureerd heb voor gebruik met Domoticz. Ik heb zo goede terugkoppeling van status:

tsjoender in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"

• koekerdt
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13-01 20:12
ranjo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:50:
Interessant, ik overweeg om een alarmsysteem aan te schaffen en zat te kijken om alles met zwave te gaan doen. De neo coolcam sensoren zijn vrij goedkoop, dus ik ging weer eens zoeken waar ze het beste te krijgen zijn.

Blijken ze nu wifi sensoren te hebben! en zo cheap dat mijn esp8266 alarmbellen al meteen gingen rinkelen. Het gaat om een bewegingsmelder van het type NAS-PD02W (rond de 17 euro uit china) en de deur/raamsensor NAS-DS01W (~15 euro). Nu zijn die dingen pas een paar maanden uit en kan ik er nog weinig over vinden.

Totdat ik deze lange chat tegen kwam en er daar dus al iemand was die de deursensor heeft open gemaakt. Er lijkt daar dus inderdaad een esp8266 te zitten op de printplaat. Het is ze op die pagina nog niet gelukt om er een custom firmware op te zetten. Maar toch, als het allemaal klopt en het flashen zou lukken dan zouden er dus nu mooie kant en klare sensoren kunnen zijn die we met onze eigen rom kunnen voorzien.

Ik heb beide in ieder geval besteld :9~
Ben benieuwd hoe je deze op Domoticz gaat aansluiten. Ik heb er ' per ongeluk' ook eentje (PD02W) besteld (de rest is allemaal Z-Wave, PD02Z) en heb nog geen idee wat ik er mee ga doen...

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22-02 11:03
Ik heb sinds gister mijn Wemos D1- mini's binnen, maar ik vroeg me alleen af hoe ik deze in flash modus kan krijgen? Ik ben gewend om Sonoff's te flashen met Tasmota en dat via Arduino. Ik dacht dat het met de Wemos hetzelfde ging, maar helaas....is er ergens een tutorial hiervoor?

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19:13
vwtune schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:50:
Ik heb sinds gister mijn Wemos D1- mini's binnen, maar ik vroeg me alleen af hoe ik deze in flash modus kan krijgen? Ik ben gewend om Sonoff's te flashen met Tasmota en dat via Arduino. Ik dacht dat het met de Wemos hetzelfde ging, maar helaas....is er ergens een tutorial hiervoor?
Als de Wemos gewoon verbonden is met je pc (moet wel herkenbaar zijn dus), kun je toch gewoon de Arduino IDE gebruiken en daar je board selecteren om je programma te flashes? Of bedoel je iets anders?

Destijds heb ik gewon een ESP library geïnstalleerd voor de Arduino IDE die compatable was met de Wemos en zo flash ik nu iedere keer de software.
(https://github.com/arduin...party-boards-support-urls)

• Vuikie
@vwtune deze youtube film laat zien hoe het werkt met een Wemos mini vanuit de Arduino IDE. Dit is wel op een crapple, maar Windows werkt hetzelfde.

• SebasFM
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:23
vwtune schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:50:
Mijn Wemos D1 mini's kwamen standaard met MicroPython. Als je daar op zoekt icm esptool.py kom je er waarschijnlijk wel uit.

P.S. Ik heb alleen een nieuwe versie van MicroPython geflashed. Geen ander 'OS', maar zou wel moeten lukken met esptool.

SebasFM wijzigde deze reactie 07-12-2018 00:18 (10%)

/dev/pc0: i5-6600 | Asus Z170 Pro Gaming | 16 GB Kingston HyperX | 512 GB Samsung SSD 950 Pro | Corsair Carbide 200R ]|[ /dev/pc1: Asus EeeBook F205TA

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
tsjoender schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:22:
[...]

Hier hoe ik mijn Sonoff's met ESPEasy geconfigureerd heb voor gebruik met Domoticz. Ik heb zo goede terugkoppeling van status:

tsjoender in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"
Ik heb één van de sonoff's nu zo ingesteld. De "rules" tab was ik inderdaad kwijt, maar nu is hij weer terug. :)
De andere Sonoff is er wéér mee gestopt, onbereikbaar. Hij hangt naast degene die het wel doet, dus bereik kan het probleem niet zijn.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Voor wie geïnteresseerd is. Mijn boodschappenlijstje voor een buiten temperatuur sensor op batterijen op basis van een ESP01 (gemodificeerd voor deep-sleep). Het geheel past precies in onderstaande behuizing.

- DS18B20 € 0,54
- 2x AA Batterij houder € 0,24
- ESP01 € 1,39
- Szomk AK-B-F21 waterdichte behuizing € 2,87

Totale kosten (excl. verzendkosten): € 5,04

Daarnaast een CV aanvoer / retour sensor.
Behuizing is uitermate goed geschikt voor deze bekabelde sensoren.

- Szomk AK-14 sensoren behuizing € 0,79
- Wemos D1 mini € 1,91
- 2x DS18B20 probe € 1,62
- Voeding € 2,95

Totale kosten (excl. verzendkosten): € 7,27

Overig:
- ESP01 programmer

Alles draait overigens op ESPEasy.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:32:
Voor wie geïnteresseerd is. Mijn boodschappenlijstje voor een buiten temperatuur sensor op batterijen op basis van een ESP01 (gemodificeerd voor deep-sleep). Het geheel past precies in onderstaande behuizing.

- DS18B20 € 0,54
- ESP01 € 1,39

Daarnaast een CV aanvoer / retour sensor.
Behuizing is uitermate goed geschikt voor deze bekabelde sensoren.

- Szomk AK-14 sensoren behuizing € 0,79
- Wemos D1 mini € 1,91
- 2x DS18B20 probe € 1,62
- Voeding € 2,95

Totale kosten (excl. verzendkosten): € 7,27

Overig:
- ESP01 programmer

Als je toch een buitenthermometer doet is dit misschien ook een optie: https://luftdaten.info/nl/sensor-bouwen/ ;)

Sowieso zal ik voor een DHT22 gaan om ook luchtvochtigheid gelijk mee te nemen. Of een BME280 zodat ook luchtdruk meegenmen wordt. Heb je weer een lijntje om te graphen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@CurlyMo Gebruik je in nieuwe projectjes nog steeds ESP-01 ?
Ik pak eigenlijk altijd standaard een Wemos D1 Mini, dan heb je voeding en usb-serial ook gelijk geregeld.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

kmf schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:55:
[...]
Sowieso zal ik voor een DHT22 gaan om ook luchtvochtigheid gelijk mee te nemen. Of een BME280 zodat ook luchtdruk meegenmen wordt. Heb je weer een lijntje om te graphen.
Die DHT22 verbruiken met 2.5mA te veel stroom en zijn dus geen optie voor mijn batterij aangedreven sensor. Het project dat je aanhaalt is dan ook USB gevoed. De DS18B20 doet 1mA. De BMP280 zou hebben gekund. Die is vrij zuinig. Die info boeit me echter te weinig.
ThinkPad schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:07:
@CurlyMo Gebruik je in nieuwe projectjes nog steeds ESP-01 ?
Ik pak eigenlijk altijd standaard een Wemos D1 Mini, dan heb je voeding en usb-serial ook gelijk geregeld.
Zelfde argument. Stroomverbruik. En voor een DS18B20 heb ik maar 1 input nodig. De Wemos D1 Mini past ook niet in de behuizing die ik heb gekocht.

Doel is data analyse voor een toekomstige WP installatie. Ik wil dus precies weten hoe mijn warmtevraag nu is. Dus verloop en verhouding tussen:
- Buitentemperatuur.
- CV op 45o aanvoer en retour temperaturen op HTV radiatoren.
- Woonkamer en slaapkamer temperaturen.
- Gas verbruik.

Dan wordt ook inzicht in ventilatie belangrijk dus in huis ook:
- Woonkamer en slaapkamer luchtvochtigheid en CO2 waardes.

CurlyMo wijzigde deze reactie 18-12-2018 16:51 (30%)

• kmf
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:35:
[...]

Doel is data analyse voor een toekomstige WP installatie. Ik wil dus precies weten hoe mijn warmtevraag nu is. Dus verloop en verhouding tussen:
- Buitentemperatuur.
- Gas verbruik.

Juist voor een wp (neem aan lw) is luchtvochtigheid icm temperatuur een belangrijk gegeven. Om de reden van defrosts in kaart te brengen

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

kmf schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:10:
[...]

Juist voor een wp (neem aan lw) is luchtvochtigheid icm temperatuur een belangrijk gegeven. Om de reden van defrosts in kaart te brengen
Kan je daar gezien offtopic een korte zin uitleg aan wijden?

• PuckStar
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22-02 19:22
Weet iemand hoe ik (via Espeasy of anders) de 3.3V output van een espeasy chip (Wemos D1 mini) kan togglen?

PuckStar wijzigde deze reactie 18-12-2018 18:51 (4%)

[My Home Automations] - [Cheap controllable Wifi Ledstrip]

• Toppe
CurlyMo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:35:
[...]

Die DHT22 verbruiken met 2.5mA te veel stroom en zijn dus geen optie voor mijn batterij aangedreven sensor. Het project dat je aanhaalt is dan ook USB gevoed. De DS18B20 doet 1mA. De BMP280 zou hebben gekund. Die is vrij zuinig. Die info boeit me echter te weinig.

[...]

Zelfde argument. Stroomverbruik. En voor een DS18B20 heb ik maar 1 input nodig. De Wemos D1 Mini past ook niet in de behuizing die ik heb gekocht.

- Buitentemperatuur.
- Gas verbruik.

Als de waardes zo belangrijk zijn, waarom dan geen T stuk tussen je leiding monteren en geen 3/4” DS18B20 er in gemonteerd? Je contactvlak tussen de buis en de sensor wordt zo wel heel erg klein

• jobr
CurlyMo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:32:

- DS18B20 € 0,54
- ESP01 € 1,39

Zoiets heb ik in de diepvries en koelkast liggen om de temp (en voltage batterij) te meten. Op 1 18650 batterij. Deepsleep van 10 min. Kan ong 2 maanden in de diepvries liggen voordat ik batterij moet wisselen. Koelkast kan nog wat langer.
Ik gebruik wel een 12E/F.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Toppe schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:54:
[...]

Als de waardes zo belangrijk zijn, waarom dan geen T stuk tussen je leiding monteren en geen 3/4” DS18B20 er in gemonteerd? Je contactvlak tussen de buis en de sensor wordt zo wel heel erg klein
Is een mooie tip, maar vind ik teveel gedoe. Ik heb nu de probe tussen een stuk buizenisolatie geklemd en de waardes die ik meet komen me plausibel over.

• kmf
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:44:
[...]

Kan je daar gezien offtopic een korte zin uitleg aan wijden?
Defrosts (of eerder frosting) komen voor bij een bepaalde ratio van Ta, Tb+luchtvochtigheid.

Als je al deze gegevens bij elkaar hebt, kan je min of meer voorspellen wanneer je op defrost kan rekenen.

En daarmee kan je een strategie opzetten om defrosts te voorkomen.

In dit geval moest mijnTa niet 1 graad hoger worden, anders kreeg ik wel heel veel defrosts bij deze zeer ongunstige omstandigheden. Oftewel, ik heb de warmtepomp de hele nacht door laten draaien zodat de Ta stabiel bleef. (bij nachtverlaging bij veel mist zal de warmtepomp een tijd lang op veel hoger vermogen moeten draaien ipv de gemiddelde half uur. Als er ook nog eens defrosts bij komt kijken wordt het een dure stookdag. Net zo duur als de hele nacht doordraaien. )

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

kmf schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:04:
[...]
Als je al deze gegevens bij elkaar hebt, kan je min of meer voorspellen wanneer je op defrost kan rekenen.
Dank voor de uitleg die ik deels begrijp. Ik zal ter zijner tijd in het WP topic verder gaan.

Het belangrijkste punt voor nu is echter uitsluitsel kunnen krijgen of een WP in mijn huidige installatie gaat werken. Dat is dus een simpele ja of nee en hoeveel vermogen dan. Daarvoor heb ik volgens mij geen luchtvochtigheid nodig. Enige wat ik moet weten is of ik mijn huis weet warm te houden op 45o (max. 55o) CV temperatuur en hoeveel gas ik daarvoor nodig heb bij verschillende buiten temperaturen.

Als de WP er eenmaal ligt, dan is de vraag hoe je hem zo efficiënt mogelijk in kan zetten. Dan kan ik me voorstellen dat het voorspellen van deze situaties van belang wordt.

• ComTech
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:21
Ik probeer hier weer eens te prutsen met esp's aangezien ik wat temperatuursensors wil maken icm domoticz/mqtt.

Heb een ESP12E geflasht met ESP_Easy_mega-20181220_normal_ESP8266_4096.bin dat gaat allemaal prima.
Dan maak ik verbinding met esp0 ap en stel ik m'n wifi in ook geen probleem.
Maar na een reboot of als de spanning eraf is geweest (is ook reboot) maakt ie geen verbindng meer met wifi.
Als ik dan opnieuw met esp0 ap verbinding maak kan ik de wifi er weer inzetten en werkt ie weer.
Soms maar regelmatig ook helemaal niet meer nu blijft het blauwe ledje branden en is het klaar.

Als ik wel in de esp webinterface kan komen en probeer bij config een wifi netwerk toe te voegen en ik save de boel krijg ik ook deze error

code:
1
FS : Error while reading/writing config.dat in 619

Ik heb ook een oude eps01 geprobeerd flasht wel maar geen AP's te zien daar is helemaal niks meer te beginnen.

Ik wil gewoon graag (het liefst) een batterij gevoede temperatuursensor maar ik heb weinig geluk met de ESP8266 terwijl ik hier zat zie die het gewoon werkend krijgen.
Iemand tips voor me ?? Voordat de esp's maar weer in de bak verdwijnen ;(

| Oneplus6 128Gb Mirror Black |

• DurkVell
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 21:56
ComTech schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:33:

Heb een ESP12E geflasht met ESP_Easy_mega-20181220_normal_ESP8266_4096.bin dat gaat allemaal prima.
Maar na een reboot of als de spanning eraf is geweest (is ook reboot) maakt ie geen verbindng meer met wifi.
Heeft de ESP dan een IP adres gekregen? (Even een netwerkscan doen).
Dan via de browser naar x.x.x.x (IP adres) en dan verder instellen.

• jobr
ComTech schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:33:
Ik probeer hier weer eens te prutsen met esp's aangezien ik wat temperatuursensors wil maken icm domoticz/mqtt.

Als ik dan opnieuw met esp0 ap verbinding maak kan ik de wifi er weer inzetten en werkt ie weer.
Soms maar regelmatig ook helemaal niet meer nu blijft het blauwe ledje branden en is het klaar.

Als ik wel in de esp webinterface kan komen en probeer bij config een wifi netwerk toe te voegen en ik save de boel krijg ik ook deze error

code:
1

Ik heb ook een oude eps01 geprobeerd flasht wel maar geen AP's te zien daar is helemaal niks meer te beginnen.

Ik wil gewoon graag (het liefst) een batterij gevoede temperatuursensor maar ik heb weinig geluk met de ESP8266 terwijl ik hier zat zie die het gewoon werkend krijgen.
Iemand tips voor me ?? Voordat de esp's maar weer in de bak verdwijnen ;(
Even de serial port opvangen. Dan zie je wat er allemaal gebeurd. Desnoods de logging even ophoog zetten in Tools/Advanced.

Anders eerst even de esp met blanks flashen (de gehele 4mb!). Zoek maar op blank_1MB.bin.

• ComTech
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:21
DurkVell schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:11:
[...]

Heeft de ESP dan een IP adres gekregen? (Even een netwerkscan doen).
Dan via de browser naar x.x.x.x (IP adres) en dan verder instellen.
Zeker de ESP heeft even gewerkt en kreeg netjes een ip-adres.
Probleem is dat ie de wifi config niet vasthoudt en die rare error geeft van config.dat
jobr schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:45:
[...]

Even de serial port opvangen. Dan zie je wat er allemaal gebeurd. Desnoods de logging even ophoog zetten in Tools/Advanced.

Anders eerst even de esp met blanks flashen (de gehele 4mb!). Zoek maar op blank_1MB.bin.
De serialport ga ik eens proberen.
Flashen met blank .bin heb ik al geprobeerd, heb al zoveel versie's geprobeerd .

Heb inmiddels een nodemcu geflasht en deze werkt naar behoren een hele tijd tot net hetzelfde verhaal.

geeft nu weer
code:
1

en is weer onbereikbaar.
Hij heeft gewoon goed gewerkt de wifi config bleef bewaard ook na herstarts enz.
Heb hem de hele middag laten draaien met een dht22 en werkte gewoon.
Net met wat configureren in de webpagina ineens onbereikbaar en klaar .
Als ik hem nu reset en weer verbinding maak met de ap en de wifi invoer stopt ie en brand het blauwe lampje continue .
Om moedeloos van te worden de dingen ;(
Ga maar een paar nieuwe bestellen misschien heb ik brakke ofzo .

| Oneplus6 128Gb Mirror Black |

• tsjoender
@ComTech Je kan proberen om het ESP flashgeheugen compleet te wissen en dan opnieuw te flashen. Ik heb vergelijkbare dingen gezien bij Sonoff's en het zo op kunnen lossen.

• Vuikie
@ComTech Ik heb wel gemerkt dat de kwaliteit van die ESP-01's wel te wensen over laat. Ik heb een aantal verschillende ESP8266 configuraties waarvan een aantal ESP01(_1M)'s en daar heb ik ook een aantal die het óf gewoonweg niet doen óf raar doen met het geheugen óf de wifi heel onstabiel is.
Daarom ontwikkel ik met een Wemos D1 mini of deze bij ome Ali.

Die laatste vind ik persoonlijk heel fijn om mee te werken, Arduino en ESP8266 in één. En als mijn applicatie dan werkt, dán zet ik hem over naar een (eventueel opgevoerde) ESP01 als dat kan.

Vuikie wijzigde deze reactie 28-12-2018 11:24 (25%)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Vuikie schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:21:
En als mijn applicatie dan werkt, dán zet ik hem over naar een (eventueel opgevoerde) ESP01 als dat kan.
De zwarte ESP-01 heeft al 1MB. Daar past ESPEasy al prima op.

• gladz0r
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14-02 09:26
Ik ben hier terecht gekomen omdat ik met HomeAssistant domotica bezig ben.
In mijn zoektocht naar een buitensensor ben ik uitgekomen op de OpenMQTTGateway die 433Mhz signalen kan omzetten naar MQTT berichten welke dan opgepikt kunnen worden door Hass.io .

Ik kocht daarom een NodeMcu Lua ESP8266 ESP-12F waarop ik de OpenMQTTGateway op heb geflashed.
https://www.banggood.com/...pment-Board-p-985891.html
Nu kom ik dus tot de conclusie dat ik ook een RF-reciever module nog aan dit bord moet vast maken (hier heb ik met mijn beperkte kennis dus geen rekening mee gehouden).

Is het volgens jullie als volkomen beginneling mogelijk om een 433Mhz reciever/ontvanger aan het bord te krijgen? https://www.elektor.nl/st...itter-and-srx882-receiver

Wat heb ik dan nog extra nodig? Moet ik dit dan solderen?

Alvast bedankt om een beginner op weg te helpen :-)

• jobr
gladz0r schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 15:39:
Ik ben hier terecht gekomen omdat ik met HomeAssistant domotica bezig ben.
In mijn zoektocht naar een buitensensor ben ik uitgekomen op de OpenMQTTGateway die 433Mhz signalen kan omzetten naar MQTT berichten welke dan opgepikt kunnen worden door Hass.io .

Ik kocht daarom een NodeMcu Lua ESP8266 ESP-12F waarop ik de OpenMQTTGateway op heb geflashed.
https://www.banggood.com/...pment-Board-p-985891.html
Nu kom ik dus tot de conclusie dat ik ook een RF-reciever module nog aan dit bord moet vast maken (hier heb ik met mijn beperkte kennis dus geen rekening mee gehouden).

Is het volgens jullie als volkomen beginneling mogelijk om een 433Mhz reciever/ontvanger aan het bord te krijgen? https://www.elektor.nl/st...itter-and-srx882-receiver

Wat heb ik dan nog extra nodig? Moet ik dit dan solderen?

Alvast bedankt om een beginner op weg te helpen :-)
Misschien heb je hier iets aan. Is wel vergelijkbaar. Staan ook aansluit schema's op.

Ik gebruik de RXB6 433Mhz.
Waar je om moet denken is dat deze op 3,3V kan draaien. Nodemcu is namelijk 3.3V.
Dus geen 5V devices gebruiken (dan moet je wat extra's doen).

Google ook maar eens op "RXB6 433Mhz nodemcu"

• Teleflubbie
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-02 13:04
DYI Alarminstallatie met ESP8266 en Raspberry
Eindelijk weer een zelfbouw project afgerond. De alarminstallatie in onze nieuwe woning. Bestaande uit:

Card Reader Unit
  • ESP8266 (Wemos Mini Pro D1)
  • RC522 RFID Card reader module
  • Zelf geschreven C applicatie voor:
  • Scannen en programmeren van smart cards
  • Communicatie met Controller unit (Wiegand protocol)
Controller unit:
  • Raspberry Pi
  • Controller board met relais voor sirene, flitser, etc. en input IO voor sensoren.
  • 12v voeding met UPS functionaliteit (MeanWell PSC-60A)
  • 12v accu
  • Zelf geschreven C applicatie met:
  • webserver voor bediening
  • logica voor monitoren van sensoren en schakelen alarms
  • communicatie met smartcard reader (Wiegand protocol)
  • logica voor monitoren van netspanning en 12V (shutoff)
  • MQTT updates naar Mosquitto/Domoticz
Motion Sensor & Sirene Units
  • Radar module XYC-WB-DC1 getweakt om de gevoeligheid te kunnen bijstellen.
  • Piezo Sirene 100dB.
Inmiddels is alles geïnstalleerd en operationeel.

Teleflubbie wijzigde deze reactie 31-12-2018 16:38 (4%)
Reden: Plaatje kleiner

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:53

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@Teleflubbie Mooi gemaakt!

Wat voor mij belangrijk zou zijn, is een melding op mijn telefoon dat er ingebroken wordt. Die mis ik bij jouw systeem denk ik? Nu heb ik daar een telefoonkiezer voor (oude VoIP adapter), maar evt. zou een pushmelding ook kunnen.

Een inkomende oproep vind ik handig, die kun je niet zo snel missen en kun je ook door laten gaan als je toestel andere oproepen 's nachts stil houdt.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• Teleflubbie
Joepla schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:30:
.... een melding op mijn telefoon dat er ingebroken wordt. ......
Klopt, dat heb ik nog niet. Maar ben er wel over aan het nadenken. Had al even kort gekeken naar bijvb. XMPP, maar ben er nog niet helemaal uit.

Zal wel een van de volgende uitbreidingen worden :)
Mocht iemand suggesties hebben, dan hou ik me aanbevolen.!

• peligro2k
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20-02 21:44
Wat voor draad gebruiken jullie om bijvoorbeeld e.e.a aan een Wemos d1 te solderen? Is dan 22awg goed? En waar bestel je dit? Gewoon op Ali?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

peligro2k schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:07:
Wat voor draad gebruiken jullie om bijvoorbeeld e.e.a aan een Wemos d1 te solderen? Is dan 22awg goed? En waar bestel je dit? Gewoon op Ali?
Nee joh, veel te dik. 30AWG is groot zat. Voor je gevoel mag je ook 28AWG gebruiken :) Maar idealiter maak je een mooi printje op een gaatjes bord + headers of terminals om je sensoren aan vast te maken.

CurlyMo wijzigde deze reactie 04-01-2019 23:58 (14%)

• Teleflubbie
peligro2k schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:07:
Heb nog nooit bedrading direct aan een Wemos gesoldeerd. Als je de Wemos op Ali bestelt, wordt deze geleverd met enkele verschilllende male/female pin/headers. Ik heb op de Wemos de male gesoldeert, en een female header op de experimenteerprint. Kan je ze zo in elkaar steken.

• tsjoender
Teleflubbie schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:57:
Motion Sensor & Sirene Units
  • Radar module XYC-WB-DC1 getweakt om de gevoeligheid te kunnen bijstellen.
  • Piezo Sirene 100dB.
Inmiddels is alles geïnstalleerd en operationeel.
Netjes gedaan allemaal! Hoe bevallen de radar modules? Ik heb er ook een en vond de standaard uitvoering veel te gevoelig, wat jij dus ook al ondervonden had. Met een instelbare weerstand werd het al beter, maar nog niet genoeg tijd gehad om het goed te testen, plus ik wil het later nog inbouwen wat misschien invloed op de werking heeft. Heb je het zo kunnen tunen dat de gevoeligheid zich beperkt tot een ruimte of triggeren ze ook bij aanwezigheid aan de andere kant van de muur? Voor jouw toepassing is dat misschien ook niet erg, maar ik wil er events aan koppelen voor aanwezigheid in een ruimte, dus vandaar mijn vraag.

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 22-02 20:30

Dr.Roelski

Walk on ....

Teleflubbie schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:48:
[...]

Klopt, dat heb ik nog niet. Maar ben er wel over aan het nadenken. Had al even kort gekeken naar bijvb. XMPP, maar ben er nog niet helemaal uit.

Zal wel een van de volgende uitbreidingen worden :)
Mocht iemand suggesties hebben, dan hou ik me aanbevolen.!
Misschien telegram integratie een optie?
Bijv. https://www.hackster.io/S...m-bot-with-esp8266-dbada8
Heb telegram integratie nog niet direct met esp8266, maar wel met sickbeard, node-red en octopi wat zeer goed werkt.

• Teleflubbie
@tsjoender Standaard zijn ze inderdaad vreselijk gevoelig. Gelukkig heb ik vrij dikke betonnen muren en dubbel glas, waar ze niet doorheen kunnen 'kijken'. Maar door kalkzandsteen of gipsbeton 'kijken' ze gewoon heen.
Ze zijn ook omni-directional, dus detecteren ook beweging achter de sensor. Heb eerst lang zitten 'prutsen' met afscherming (koper/aluminium) van de sensor om ze enigzins richtingsgevoelig te maken. Maar dit had eigenlijk totaal geen effect. De 'echo' van de sensor, blijft blijkbaar alle kanten op kaatsen.

Het enige wat heeft geholpen is het vervangen van de weerstand (20kohm) door een trimpotmeter, waarmee je de gevoeligheid kan terug schroeven. Dit werkt op zich prima, al merk ik dat wanneer je ze erg afknijpt, ze niet alleen ongevoeliger maar ook 'onbetrouwbaarder' worden (af en toe bewegingen missen) .

Maar het is leuk spul en het kost vrijwel niets. De reden dat ik ze heb gekozen is dat wij veel glas hebben met veel invallend zonlicht. PIR sensoren willen hier nog wel eens moeite me hebben. Deze geven geen krimp.

Enige twijfel had ik m.b.t. de impact van deze 'radar' op de gezondheid. Maar vermogen is minder dan van een 5Ghz wifi router en bovendien zijn we niet in de ruimtes waar het alarm aan staat.

• Teleflubbie
Dank voor de tip. Ik ga hier eens naar kijken.

• KvNwPPr
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 21-02 19:42
Ik heb voor het eerst een NodeMCUv3 + NRF24L01+ besteld om een Milight hub te maken maar ik krijg geen toegang tot de UI. 192.168.4.1 is niet bereikbaar. De led knippert snel blauw wat volgens de troubleshooting betekent dat de wifi niet is geconfigureerd.

Ik heb de pre-compiled firmware image (esp8266_milight_hub_nodemcuv2-1.8.7.bin) via PlatformUI eropgezet. Via arduino lukt het wel om een webserver te starten. Als ik dan naar http://192.168.178.234/ ga krijg ik de "hello from esp8266!" tekst te zien.

Wie kan mij in de goede richting sturen?

edit: Het werkt! Ik moest eerst inloggen op het wifi netwerk van de NodeMCU i.p.v. gelijk naar het ip adres. Dat heeft me 5 uur gekost :+

KvNwPPr wijzigde deze reactie 08-01-2019 04:31 (10%)

• peligro2k
Ik heb een paar Wemos d1’s besteld op Ali. Heeft iemand weleens een Wemos gebruikt om een mini linear actuator aan te sturen? Het lijkt me cool om een simpele ‘pusher’ te maken die mijn ventilatie rooster in de slaapkamer overdag open duwt en dan savonds weer dicht ‘trekt’.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

peligro2k schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:08:
Ik heb een paar Wemos d1’s besteld op Ali. Heeft iemand weleens een Wemos gebruikt om een mini linear actuator aan te sturen? Het lijkt me cool om een simpele ‘pusher’ te maken die mijn ventilatie rooster in de slaapkamer overdag open duwt en dan savonds weer dicht ‘trekt’.
Nog los van je logica van je plan (als je er zelf bent, dan wil je juist ventileren) ben ik ook geïnteresseerd in zo'n apparaatje, maar dan bediening op basis van daadwerkelijke CO2 waardes in de kamer. CO2 waardes meet ik al, bediening van de roosters doe ik (nog) handmatig.

• DurkVell
Daar heb je toch gewoon motordrivers voor? Voor elektromotor (H-brug) of voor stappenmotor? Afhankelijk van wat voor motor de actuator gebruikt.

DurkVell wijzigde deze reactie 14-01-2019 07:58 (4%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Die motortjes/servo's hebben vaak niet heel veel kracht, terwijl zo'n rooster nog best wel wat kracht nodig heeft.
offtopic:
P.S. Uit oogpunt van gezondheid zou ik het eerder omdraaien, overdag dicht en 's avonds open. Of nog beter, bouw een CO2-sensor (kijk eens naar MH-Z19B, die knoop je zo aan een ESP) en laat het rooster open gaan als CO2-waardes te hoog worden. Ik weet haast zeker dat hij 's nachts open zal moeten dan ;)

• DurkVell
Ik meen me te herinneren dat bijvoorbeeld de 28BYJ-48 motortjes uit ventilatie installaties (HVAC) komen.

• peligro2k
Voor de duidelijkheid, zo'n ventilatierooster zou ik ermee willen bedienen. Hoe zouden jullie dat doen met een motordriver?

https://photos.app.goo.gl/soajw7TbQi5BHTP69
ThinkPad schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:54:
[...]

Die motortjes/servo's hebben vaak niet heel veel kracht, terwijl zo'n rooster nog best wel wat kracht nodig heeft.
offtopic:
P.S. Uit oogpunt van gezondheid zou ik het eerder omdraaien, overdag dicht en 's avonds open. Of nog beter, bouw een CO2-sensor (kijk eens naar MH-Z19B, die knoop je zo aan een ESP) en laat het rooster open gaan als CO2-waardes te hoog worden. Ik weet haast zeker dat hij 's nachts open zal moeten dan ;)
Thanks voor de tip, ik ga zo'n MH-Z19B bestellen om eens mee te spelen

peligro2k wijzigde deze reactie 15-01-2019 20:50 (46%)

• DurkVell
De 28BYJ-48 motortjes worden overal op internet voor weinig geld aangeboden, bijna altijd i.c.m. een ULN2003 driver. Ze zijn bijzonder krachtig, maar enorm traag. Voor zo'n ventilatierooster lijkt me dat geen probleem.

DurkVell wijzigde deze reactie 16-01-2019 08:32 (30%)

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21-02 21:18
DurkVell schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:30:
De 28BYJ-48 motortjes worden overal op internet voor weinig geld aangeboden, bijna altijd i.c.m. een ULN2003 driver. Ze zijn bijzonder krachtig, maar enorm traag. Voor zo'n ventilatierooster lijkt me dat geen probleem.
Hier zit ik ook al lang naar te kijken. Ik meet de CO2 (MHZ19B) en vochtigheid (DHT22) in mijn woonkamer, en zou mijn roosters ook graag automatisch instellen. Alleen hoe bouw je de mechanica om zo'n motor aan het rooster te bevestigen zonder dat je een bak rommel naast je raam hebt hangen (dat gaan de vrouwen in huis niet waarderen). Ben benieuwd of iemand al eens iets dergelijks zelf heeft gebouwd!

• peligro2k
LinuxMan schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 23:19:
[...]

Hier zit ik ook al lang naar te kijken. Ik meet de CO2 (MHZ19B) en vochtigheid (DHT22) in mijn woonkamer, en zou mijn roosters ook graag automatisch instellen. Alleen hoe bouw je de mechanica om zo'n motor aan het rooster te bevestigen zonder dat je een bak rommel naast je raam hebt hangen (dat gaan de vrouwen in huis niet waarderen). Ben benieuwd of iemand al eens iets dergelijks zelf heeft gebouwd!
Misschien alleen het motortje zelf bij het raam plaatsen en de rest lager achter een radiator wegwerken? Ik vraag me zelf af hoe een ronddraaiend motortje een schuif kan bedienen.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

peligro2k schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:07:
[...]
Ik vraag me zelf af hoe een ronddraaiend motortje een schuif kan bedienen.
Voor ventilatieroosters met zo'n palletje die je omhoog/omlaag kunt doen voor open/dicht heb je van die bedieningsstangen. Die stang zou ik dan koppelen aan een excentriek of een 'tandheugel' systeem bedenken.

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 12:08
@peligro2k

Duur, maar simpel en elegant
https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.439d2e0eQD2HjU

Compact, veer en hefboom nodig (van 3mm naar ca 50mm):

Lomp, hefboom nodig (van 20mm naar ca 50mm):

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:19
Ik heb een lange hiervan boven een dubbele deur. Dan moet dat met 1 lange stang en verwijder je de palletjes?

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

Pagina: 1 ... 44 45 46 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True