Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:51
Roamor schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:30:
Magnetische invloed wellicht? Is het altijd op dezelfde tijd?
Magnetische invloed kan ik me op deze locatie [de badkamer] niets bij voorstellen. Ik heb wel even teruggekeken: de vorige keer dat dit effect duidelijk optrad was op 20 juni en wel om 2:00.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Kijk eens na in de datasheet van de sensor of er ook een limiet staat op het aantal metingen, ik weet dat bij de SHT75 dat er in staat, ga je teveel meten dan wordt ie warm en beïnvloed dat de meting.
Zou kunnen dat er in je ESP of in je DHT heel zelden iets misloopt en er daardoor teveel energieverbruik in de sensor wordt getriggered.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:05
Hoi ik had nog een beetje een vraagje, ivm de ESP. Ik lees via een optocoupler 50x de netspanning zijn nulpunt uit, dit doe ik doormiddel van een interrupt, maar is de ESP daarbij nog krachtig genoeg om ook nog een website te hosten? Of kan ik de Net spanning kant beter laten doen door een Attiny, en die laten communiceren met de ESP. Ik ben bezig met een AC dimmer, die hallogeen kan dimmen enzo. Triac enzovoort. Ik krijg echter niet echt een houvast op de snelheid van de ESP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 07:49
jctjepkema schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:36:
Hoi ik had nog een beetje een vraagje, ivm de ESP. Ik lees via een optocoupler 50x de netspanning zijn nulpunt uit, dit doe ik doormiddel van een interrupt, maar is de ESP daarbij nog krachtig genoeg om ook nog een website te hosten? Of kan ik de Net spanning kant beter laten doen door een Attiny, en die laten communiceren met de ESP. Ik ben bezig met een AC dimmer, die hallogeen kan dimmen enzo. Triac enzovoort. Ik krijg echter niet echt een houvast op de snelheid van de ESP.
Het ligt er natuurlijk aan hoeveel code je in de interrupt gaat runnen. Als het simpelweg een of 2 countertjes bijhouden is, dan zal dat niet teveel invloed hebben op de wifi vermoed ik. Je hebt tenslotte 50Hz aan interupts, terwijl je processortje op 40MHz loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
naftebakje schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:05:
Kijk eens na in de datasheet van de sensor of er ook een limiet staat op het aantal metingen, ik weet dat bij de SHT75 dat er in staat, ga je teveel meten dan wordt ie warm en beïnvloed dat de meting.
Zou kunnen dat er in je ESP of in je DHT heel zelden iets misloopt en er daardoor teveel energieverbruik in de sensor wordt getriggered.
Ik kan in het datasheet geen beperking vinden maar ik meet 1 keer per minuut en dat lijkt me niet al te ambitieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
jctjepkema schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:36:
Je kan het in principe uitrekenen, maar hoe complexer je processor hoe moeilijker.
Voor een PIC (of AVR) kan je nog gemakkelijk gaan tellen hoeveel instrucies je hebt in je interrupt (vb 40 à 60 afhankelijk van hoe de IF's uitdraaien), kijk hoeveel kloktikken je instructie nemen (moet je in assembly code voor kijken, bij PIC zijn de 35 basisinstructies 4 kloktikken, maar meestal zijn er langere instructies), en je kan uitrekenen hoeveel % van de tijd je processor onderbroken wordt.
In de praktijk zal je erg gekke dingen moeten doen om meer dan 5% van de tijd in interrupt te belanden, en dan wordt het ook wel kwestie om te zien waar je fout zit. Een goeie interrupt is zo kort mogelijk, zet enkele vlaggen en laat die dan verder afhandelen door de gewone code (je komt enkel in de problemen als je relatief veel interrupts hebt ten opzichte van de instructieklok).

Dus als je webserver op 95% van de snelheid nog vlot genoeg is, kan een (goeie) interrupt geen probleem zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:07
Kan iemand mij in de goede richting sturen mbt het volgende. Ik probeer een webserver te draaien op de esp waarbij ik een text invoer veld wil hebben welke de ingevoerde waarde tijdelijk in een variable opslaat.

Maar ik weet niet hoe. Ik probeer namelijk mijn huidige telnettoserial te veranderen in een webformulier input. Een basis webservertje draaien lukt wel ik zit alleen met het text veld en hoe ik die waarde in de esp krijg.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:05
naftebakje schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 07:39:
[...]
Je kan het in principe uitrekenen, maar hoe complexer je processor hoe moeilijker.
Voor een PIC (of AVR) kan je nog gemakkelijk gaan tellen hoeveel instrucies je hebt in je interrupt (vb 40 à 60 afhankelijk van hoe de IF's uitdraaien), kijk hoeveel kloktikken je instructie nemen (moet je in assembly code voor kijken, bij PIC zijn de 35 basisinstructies 4 kloktikken, maar meestal zijn er langere instructies), en je kan uitrekenen hoeveel % van de tijd je processor onderbroken wordt.
In de praktijk zal je erg gekke dingen moeten doen om meer dan 5% van de tijd in interrupt te belanden, en dan wordt het ook wel kwestie om te zien waar je fout zit. Een goeie interrupt is zo kort mogelijk, zet enkele vlaggen en laat die dan verder afhandelen door de gewone code (je komt enkel in de problemen als je relatief veel interrupts hebt ten opzichte van de instructieklok).

Dus als je webserver op 95% van de snelheid nog vlot genoeg is, kan een (goeie) interrupt geen probleem zijn.
Ah kijk thanks,

Wat het plan technisch gezien zal zijn is, hij krijgt een interrupt wanneer het net het 0v punt kruist, Dan zet hij een triac pin laag, vervolges zet hij op een moment x [ms] later de triac weer hoog om de lamp weer aan te zetten. Dit zal 50x per seconden gebeuren. Nu moet ik even kijken hoe ik dan de interrupt efficient kan doen, een delay is duidelijk niet handig maar een timer interrupt is misschien slimmer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:45
jctjepkema schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:47:
[...]

Ah kijk thanks,

Wat het plan technisch gezien zal zijn is, hij krijgt een interrupt wanneer het net het 0v punt kruist, Dan zet hij een triac pin laag, vervolges zet hij op een moment x [ms] later de triac weer hoog om de lamp weer aan te zetten. Dit zal 50x per seconden gebeuren. Nu moet ik even kijken hoe ik dan de interrupt efficient kan doen, een delay is duidelijk niet handig maar een timer interrupt is misschien slimmer?
Dat is precies waar timer interrupts voor bedoeld zijn :) Volgens mij zou een ESP dit makkelijk moeten kunnen mits je niet teveel vraagt van de webserver, hij draait standaard op 80MHz.
Je zou eens een kijkje kunnen nemen hoe anderen dat doen, er zijn genoeg voorbeelden beschikbaar:
https://hackaday.io/project/4330/logs

Ook onze medetweaker Tinusvolkel is bezig met een project op basis van bovenstaande link, ben eigenlijk wel benieuwd hoever hij ondertussen is :)

edit: check ook hier eens, een experimentje met wat timers, zover ik uit de comments kan halen ook bedoeld om met zerocrossing detection een triac aan te gaan sturen: https://github.com/larsenglund/esp8266_arduino_nmi_timer

[ Voor 15% gewijzigd door Thedr op 01-07-2016 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
jctjepkema schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:47:
[...] hij krijgt een interrupt wanneer het net het 0v punt kruist, Dan zet hij een triac pin laag, vervolges zet hij op een moment x [ms] later de triac weer hoog om de lamp weer aan te zetten. Dit zal 50x per seconden gebeuren. Nu moet ik even kijken hoe ik dan de interrupt efficient kan doen, een delay is duidelijk niet handig maar een timer interrupt is misschien slimmer?
Je moet in je interrupt het nulpunt detecteren en de triac uitschakelen, neemt maar enkele instructies.
Je hebt het helemaal door, correcte manier is idd om een timer interrupt te gebruiken, stel die in de interrupt in op de tijd waarop je de triac weer aan wil zetten.

Verder is het nog afhankelijk van wat je schakelt met je triac, soms lukt het om zonder timer interrupt te werken (in je mainloop checken hoelang het geleden is dat de nuldoorgang was), is minder nauwkeurig en je mainloop moet erg snel lopen. Ook kan je zo gemakkelijk glitches creëeren: als je de dimstand veranderd, en die variabele constant vergelijkt met de verlopen tijd sinds nuldoorgang, heb je vaak plots een heldere of donkere flits van je gedimde lamp. Door timerinterrupt, ga je enkel dimstand doorvoeren bij nuldoorgang en voorkom je die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:51
Thedr schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:17:
[...]

Ook onze medetweaker Tinusvolkel is bezig met een project op basis van bovenstaande link, ben eigenlijk wel benieuwd hoever hij ondertussen is :)
Ik moet is tijd zien te vinden om het te solderen op het werk......
Echter staat dit projectje even op hold aangezien ik een esp bbq thermometer aan het maken ben, dit heeft in de zomermaanden iets meer prio als verlichting :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Tinusvolkel schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:01:
[...]

Ik moet is tijd zien te vinden om het te solderen op het werk......
Echter staat dit projectje even op hold aangezien ik een esp bbq thermometer aan het maken ben, dit heeft in de zomermaanden iets meer prio als verlichting :)
Haha, BBQen heeft altijd voorrang... warm of koud, licht of donker 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

TNW

D4NG3R schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:57:
[...]

Let trouwens op dat je met deze code last hebt van de millis rollover.
Dank je voor de heads up. Tijdje geleden dat ik in de Arduino IDE had geklooid, moest allemaal dingen opzoeken qua commando's.

Code trouwens herschreven zonder interrupt. De pulsen zijn zo traag dat je in void loop() altijd wel tijd hebt om de status van de GPIO te checken. Zonder de interrupt werkt het ook zonder problemen, geen dubbele interrupts meer. Waarschijnlijk een bug in de Arduino-esp8266 IDE of ik trigger onbewust bepaald gedrag door stomme code.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
cville schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:22:
Ik heb onverklaarbare waarden in een van mijn sensors. Ik ben nog aan het experimenteren en heb 2 ESP8266 bordjes op dezelfde plek hangen. Op de bovenste - een DHT22 - komt bij de pijl een piek voor die niet op de andere sensor - een DS18B22 - voorkomt. Ik weet uit eigen waarneming dat de DS18B20 iets sneller reageert. De software (behalve het sensor-specifieke gedeelte) is op beide ESP's hetzelfde.

[afbeelding]

Wat kan de oorzaak zijn van de gemeten piek? Ik sluit een fysieke oorzaak uit, aangezien er maar 2cm afstand tussen de sensoren is en ze beiden vrij in de lucht hangen. Ik kan me hier niets bij voorstellen. Heeft iemand een idee?
Ik ervaar gelijksoortige onverklaarbare pieken met mijn DHT22 's.

Ik heb 2 stuks DHT22, vlak naast elkaar gemonteerd, aan een ESP hangen (ESPEasy firmware) en log naar domoticz.
Zo nu en dan geeft een v/d DHT's een piek, meestal in de R.H. Er is dan op een van de sensors gedurende een paar metingen een onverklaarbare piek.

Ik zie 2 mogelijkheden.
1) Er zit een foutje in de library
2) (een van) De DHT's die ik vanuit china heb besteld a 2.5 euro zijn geen originele maar namaak.

edit: Beide sensors geven dan b.v. 65% R.H aan en gedurende enige tijd geeft een v/d sensors 85% R.H. aan. Daarna lopen beide weer nagenoeg synchroon.

[ Voor 5% gewijzigd door costo op 02-07-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
costo schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 21:47:
[...]

Ik heb 2 stuks DHT22, vlak naast elkaar gemonteerd, aan een ESP hangen (ESPEasy firmware) en log naar domoticz.
Zo nu en dan geeft een v/d DHT's een piek, meestal in de R.H. Er is dan op een van de sensors gedurende een paar metingen een onverklaarbare piek.

Ik zie 2 mogelijkheden.
2) (een van) De DHT's die ik vanuit china heb besteld a 2.5 euro zijn geen originele maar namaak.

edit: Beide sensors geven dan b.v. 65% R.H aan en gedurende enige tijd geeft een v/d sensors 85% R.H. aan. Daarna lopen beide weer nagenoeg synchroon.
Lijkt inderdaad erg op mijn ervaring maar ik ben nog niet dichter bij een verklaring. Zowel 1 als 2 lijken me onwaarschijnlijk als de oorzaak maar Joost mag weten wat het wel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Heeft iemand ervaring met het laten draaien van de ESP op batterijstroom? Ik heb al wat geklooid met CN18650 batterijen, dat lijkt goed te werken in combinatie met een ht7333 en een TP4056 voor het opladen.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een kleinere.plattere batterij, zodat ik alles mooi in een behuizinkje kan prakken. In china kom ik deze tegen: http://www.aliexpress.com...af-417f-9d02-e5e71c61099a

Lijk op zich goed, maar wel veel minder mah, en een stukje prijziger dan de CN18650 batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
AtlonXP1800 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 21:03:
Heeft iemand ervaring met het laten draaien van de ESP op batterijstroom? Ik heb al wat geklooid met CN18650 batterijen, dat lijkt goed te werken in combinatie met een ht7333 en een TP4056 voor het opladen.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een kleinere.plattere batterij, zodat ik alles mooi in een behuizinkje kan prakken. In china kom ik deze tegen: http://www.aliexpress.com...af-417f-9d02-e5e71c61099a

Lijk op zich goed, maar wel veel minder mah, en een stukje prijziger dan de CN18650 batterijen.
Ik heb bij de action toen 10 van die bluetooth speakers a 4 euro per stuk gehaald. Ik had toen speakertjes nodig voor een projectje en mooi bijkomend voordeel was dat ik ineens ook 10 accutjes had. Die zijn ongeveer 3x4x0,5. Misschien kun je naar zoiets kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
Sommige mensen hebben echt teveel tijd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

cjs

Macromedian

Gemiddelde Nederlanders zijn maar halve Nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahahaha :*)

* heb de onderdelen liggen maar.... wel klein he :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M9tBlgX.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2016 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
costo schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 21:47:
[...]

Ik zie 2 mogelijkheden.

cville schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:38:
[...]

Lijkt inderdaad erg op mijn ervaring maar ik ben nog niet dichter bij een verklaring. Zowel 1 als 2 lijken me onwaarschijnlijk als de oorzaak maar Joost mag weten wat het wel is...
Hebben jullie dit al geprobeerd?

"One capacitor valued 100nF can be added between VDD and GND for
wave filtering."

Die informatie komt uit de datasheet van de dht22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:58:
[...]

hahahaha :*)

[afbeelding]
Die munt lijkt huge vergeleken met die 0302 0402 weerstanden, griebus..

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 07:49
[..]
Valt nog wel mee, die flashchip. Sterker nog, naar mijn idee kun je beter nog net wat kleinere pins hebben met kleinere spacing tussen de pinnen. Op die manier kun je beter dragsolderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
[...]hahahaha :*)

[afbeelding]
Echt niet, zo'n SO-8 (de)soldeert veel sneller en gemakkelijker dan een DIP component, zelfs al heb je een soldeerbout om dakgoten mee te solderen.
Zodra je naar 0201 weerstanden toe gaat, dan pas begint de miserie. En voor mensen met weinig ervaring: alles wat kleinere pitch heeft dan SO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Het is mij ook uiteindelijk gelukt als noob om met een 555 timer een 38Khz signaal te maken met een IR led, welke de IR receiver kan op pakken.

Wat een triompantelijk gevoel :) helemaal omdat ik eigenlijk nog nooit echt wat met electronica heb gedaan. Daarna zag ik in domoticz de waarden binnen komen wat helemaal te gek was..

best verslavend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 13:33
Wat wordt over het algemeen gebruikt voor OTA? Ik kwam dit artikel tegen en die verwijst naar deze github repo. Het werkt wel, maar ik werd niet bepaald enthousiast van de code.

Zelf was ik al begonnen met een deel herschrijven van de code, maar bedacht me misschien dat er veel betere alternatieven zijn.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Lennyz schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:04:
[...] ..... [...]

wave filtering."

Ik heb deze: http://www.aliexpress.com...81-4ec8-bab9-390940ec7fdd
een AM2302 board, daar zit standaard een cerco van 0,1 uF op ( of misschien wel 1 uF) en ook een 4k7 pullup weerstand dus dat zal het probleem niet zijn.

Volgens de datasheel bij adafruit zal de AM2302 werken tussen 3.3 en 5.5 volt maar volgens de link v/d verkoper op alieexpress werkt deze AM2302 alleen op 5 volt. Ik heb 'm aan een sonoff ESP8266 hangen en werkt daardoor op 3.3 volt. Spanning klopt exact , heb toch soms problemen zoals een onverklaarbaar piekje of incidenteel nog erger, een crash waarbij er geen waarde meer uitkomt. Misschien toch een slechte chinese kloon van het origineel ???
Wie het weet mag het zeggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
costo schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 23:46:
[...]

Ik heb deze: http://www.aliexpress.com...81-4ec8-bab9-390940ec7fdd
een AM2302 board, daar zit standaard een cerco van 0,1 uF op ( of misschien wel 1 uF) en ook een 4k7 pullup weerstand dus dat zal het probleem niet zijn.

Volgens de datasheel bij adafruit zal de AM2302 werken tussen 3.3 en 5.5 volt maar volgens de link v/d verkoper op alieexpress werkt deze AM2302 alleen op 5 volt. Ik heb 'm aan een sonoff ESP8266 hangen en werkt daardoor op 3.3 volt. Spanning klopt exact , heb toch soms problemen zoals een onverklaarbaar piekje of incidenteel nog erger, een crash waarbij er geen waarde meer uitkomt. Misschien toch een slechte chinese kloon van het origineel ???
Wie het weet mag het zeggen :?
Hoe verloopt je meting aan de software kant? Heb je geprobeerd om bijvoorbeeld 100 samples te nemen en daar het gemiddelde van te nemen? Op die manier kan je de meeste rare spikes er wel uit filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Lennyz schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:03:
[...]

Hoe verloopt je meting aan de software kant? Heb je geprobeerd om bijvoorbeeld 100 samples te nemen en daar het gemiddelde van te nemen? Op die manier kan je de meeste rare spikes er wel uit filteren.
Ik log d.m.v. Domoticz, dat registreert alle metingen en slaat die op in een database. Ook genereert dit grafieken met max, min en gemiddelde waarden.

Voor de lange termijn gemiddelde waarde maken die paar foutieve waarden niets uit.
Maar vanwege de onverklaarbare afwijkingen en de incidentele crashes heb ik de indruk dat de DHT22 een onbetrouwbare sensor is.
Ik ga dan ook overstappen op I2C SI7021 sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Lennyz schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:04:
[...]

[...]

wave filtering."

I gebruik geen losse DHT-22 maar eentje op een WeMos DHT shield. Deze hebben op het printje een weerstand en een condensator, hoewel ik op dit moment niet precies kan zien hoe die aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
costo schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 00:50:
[...]

Ik log d.m.v. Domoticz, dat registreert alle metingen en slaat die op in een database. Ook genereert dit grafieken met max, min en gemiddelde waarden.

Voor de lange termijn gemiddelde waarde maken die paar foutieve waarden niets uit.
Maar vanwege de onverklaarbare afwijkingen en de incidentele crashes heb ik de indruk dat de DHT22 een onbetrouwbare sensor is.
Ik ga dan ook overstappen op I2C SI7021 sensors.
Ik kwam dit uitgebreide review tegen van dit soort sensoren. Er zijn betere dan de DHT22 en de SI7021 maar de DHT22 doet het niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 25-09 15:30
Ik heb een BMP280, DHT22 en DHT11

Kan toch zomaar 2 graden verschil zitten tussen deze sensors BMP heeft de neiging om hoog te zitten en DHT22 juist weer laag. Ik settle uiteindelijk maar voor een sensor en accepteer het maar als mijn waarheid :+

Ik heb nu twee esp projectjes in elkaar geklust en die wil ik eens in een behuizing gaan bouwen zodat ik ze wat permanenter hun werk kan laten doen staat toch wat netter dan een kluwen draden. Heeft er iemand hier nog tips voor sellers van abs behuizingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier staan er wel een paar 8)

heb laatst deze gekocht

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rq9m4zV.jpg

worden gebruikt om kabels in je tuin aan elkaar te knopen maar zijn prima voor andere doeleinden 8)
zijn er ook transparant en grijs (let op de binnenmaten anders past er alleen een kroonsteentje in)

en anders zoiets ?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2016 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 25-09 15:30
cheers daar zitten wel bruikbare behuizingen tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Hm, ik heb deze gekocht
Afbeeldingslocatie: https://www.cnx-software.com/wp-content/uploads/2016/04/Microwave_Radar_Module.jpg
zie hier voor specs: http://www.cnx-software.c...p-to-9-meters-away-for-2/

Dit is een Doppler bewegingsmelder. Leek me erg leuk om beweging te meten op plekken in huis zonder dat er een zichtbare sensor aan de muur hoeft te hangen. Ik heb hem nu aangesloten op een ESP en gevoed met 3,3v. Ik lees de pin uit met DigitalRead op de pin (pin 13). Toch blijft de waarde constant 0. Hoe veel of weinig ik ook beweeg.

Ik heb ook al een analogread geprobeerd, blijft ook 0. Ik heb hem gevoed met 5v ipv 3.3. Ook geen verschil. Ook heb ik hem uitgelezen met een multimeter. Ik meet 0,26 volt op de output lijn. Het leek erop alsof die soms terugging naar 0,0v en daarna weer naar 0,26v. Maarja, dat kan ook zijn dat ik net ff heel kort geen goede verbinding maakte met de multimeter.

Iemand een idee of tip wat ik zou kunnen doen? Hij zou 30 seconden high moeten worden bij beweging als ik het goed begrijp.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Het ding zou natuurlijk ook gewoon stuk kunnen zijn. Dat is de reden dat ik een component meestal gelijk x2 bestel uit China :P Je moet er al twee weken op wachten, als het dan stuk is ben je extra zuur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Mja ik las ergens online dat iemand zei dat de aansluitingen omgekeerd zaten. Is kijken of ik dat kan meten.

Aan de + kant zat in ieder geval een LDO om de spanning om te zetten, naar bij nader inzien zou dat ook aan de output kant kunnen zitten om de output voltage altijd 3,3v te hebben, of is dat niet logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 10 juli 2016 @ 20:10:
Het ding zou natuurlijk ook gewoon stuk kunnen zijn. Dat is de reden dat ik een component meestal gelijk x2 bestel uit China :P Je moet er al twee weken op wachten, als het dan stuk is ben je extra zuur :P
Van twee verschillende verkopers. Zodat de verwachtte wachttijd tot je het eerste onderdeel binnen hebt korter is >:)
Som van poisson verdeelde aankomsttijden -> Erlang verdeling. Behalve dat er wat aannames niet kloppen (onafhankelijkheid, geen continue verdeling).

[ Voor 15% gewijzigd door ANdrode op 10-07-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op zondag 10 juli 2016 @ 19:55:
Hm, ik heb deze gekocht
[afbeelding]
zie hier voor specs: http://www.cnx-software.c...p-to-9-meters-away-for-2/

Dit is een Doppler bewegingsmelder. Leek me erg leuk om beweging te meten op plekken in huis zonder dat er een zichtbare sensor aan de muur hoeft te hangen. Ik heb hem nu aangesloten op een ESP en gevoed met 3,3v. Ik lees de pin uit met DigitalRead op de pin (pin 13). Toch blijft de waarde constant 0. Hoe veel of weinig ik ook beweeg.

Ik heb ook al een analogread geprobeerd, blijft ook 0. Ik heb hem gevoed met 5v ipv 3.3. Ook geen verschil. Ook heb ik hem uitgelezen met een multimeter. Ik meet 0,26 volt op de output lijn. Het leek erop alsof die soms terugging naar 0,0v en daarna weer naar 0,26v. Maarja, dat kan ook zijn dat ik net ff heel kort geen goede verbinding maakte met de multimeter.

Iemand een idee of tip wat ik zou kunnen doen? Hij zou 30 seconden high moeten worden bij beweging als ik het goed begrijp.
werken goed, standaard een beetje TE goed 8)

gaat ook dwars door muren en deuren, dus als de buren door de kamer lopen triggert die.
dat kan je regelen, net als de vertraging na detectie dmv 2 weerstandjes op de print
ik heb ze zelf op 1 seconde gezet en ik laat een processor bepalen hoelang die moet wachten.
sterker, ik ben bezig om er digitale potjes aan te hangen zodat ik remote de gevoeligheid in kan stellen.

Afbeeldingslocatie: https://www.cnx-software.com/wp-content/uploads/2016/04/Microwave_Radar_Module.jpg

bovenste module zie je weerstandje 10k-100k die regelt de output, dus de afstand, zit af fabriek een weerstandje van 20k op.
onderste weerstand regelt de tijd, 30 seconden is geen weerstandje (open) en ca 2k2 is 1 seconde 8) - (kies een waarde tussen de 1-250k)

op de onderste module zie je de aansluitingen voor een LDR, het zijn tenslotte lichtschakelaars die overdag dan niet werken.

verder moet je opletten dat de bijgeleverde jst + draadjes soms andersom zitten, dus rood is dan NIET plus

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2016 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Moet je die pinnen voor een ldr dan nog doorverbinden ofzo? Nu niks mee gedaan. Enig idee waarom de mijne niet goed lijkt te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op maandag 11 juli 2016 @ 07:01:
Moet je die pinnen voor een ldr dan nog doorverbinden ofzo? Nu niks mee gedaan. Enig idee waarom de mijne niet goed lijkt te werken?
- nee niet nodig
- nee geen idee maar ik vermoed dat je jst er verkeerd om in zit, zo doet die het

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p9jvKoL.jpg

graag gedaan >:)

radar heeft de toekomst !

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2016 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:26:
[...]

- nee niet nodig
- nee geen idee maar ik vermoed dat je jst er verkeerd om in zit, zo doet die het

[afbeelding]

graag gedaan >:)

radar heeft de toekomst !
[video]
Ik zal het vanavond direct ff checken. Thanks voor de foto :)
Maar als jij meet met je multimeter dan meet je dus 3,3v op de output lijn als er beweging is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op maandag 11 juli 2016 @ 09:27:
[...]

Ik zal het vanavond direct ff checken. Thanks voor de foto :)
Maar als jij meet met je multimeter dan meet je dus 3,3v op de output lijn als er beweging is?
idd, de tijdsduur van die '1' wordt bepaald door dat weerstandje (geen weerstandje = 30 seconden)

paar zaken moet je in overweging nemen.

als je hem 'af fabriek' gebruikt, dan blijft die dus 30 seconden op '1' staan bij detectie, hou hier rekening mee als je gebruik maakt van een ISR , interrupt service routine, op je arduino, anders gaat die staan te 'klapperen.
zoals gemeld geeft ik zelf de voorkeur aan een (zeer) korte reaktie tijd, dan laat ik de processor een paar metingen doen om evt. false flags eruit te filteren, vb 3 x een '1' = beweging, 1 x een '1' is vals alarm, doe dan je ding (alarm/foto/sirene :P ) en in mijn geval 'stuur data via LoraWAN, na xx minuten attach ik pas weer de ISR.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Hem ik heb dezelfde aansluitingvolgorde als jij, maar geen succes. Wellicht is hij dan toch niet goed ofzo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zit er wel minimaal 1 weerstandje achterop ? allerlaagste waarde is 10k

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2016 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

R9_1 heeft wel een weerstand, r6 niet. Is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee dat is in principe goed als R9_1 ca 20K is
welke voedingsspanning gebruik je ? .. ik gebruik 3v3 met die modules, ook ivm verbruik

verder, als je er spanning op zet is de uitgang eerst 1.. pas na ca 30 seconden wordt die 0, als jij ernaar zit te turen met je multimeter en je beweegt 1 mm wordt die opnieuw getriggerd en blijft dus 1.

om te testen richt je andere kant op en zet er dan spanning op, na een halve minuut moet die nul worden.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2016 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

20k precies ja. Ik heb zowel 3,3v en 5v geprobeerd. Moet wel zeggen dat de voedingsbron een ftdi bordje was. Kan dat het nog zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in principe niet, het verbruik is een paar milli's, ik heb ze aan een lipo hangen met een buck/boost convertertje ertussen, zodat ongeacht de lading van de 3v7 batterij, de uitgang stabiel 3v3 is.
belangrijk want je wil wel je bereik exact hetzelfde houden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2016 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Dat is gek. Ik hing hem net alleen aan de stroom, dus de output niet in gebruik, en de output lees ik dan uit met een multimeter, dan meet ik wel 3,3v. Is hij aangesloten op pin 13 vd ESP dan meet ik slechts 0,25v.

Of heeft pin 13 een bijzondere functie ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eBreathalyzer _/-\o_

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-09 12:50
Ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het hobbyen met een esp8266. Ik heb een nodemcu en zo'n 4 relay module met opto isolators erop (die eigenlijk voor arduino bordjes bedoeld is). Nu heb ik deze module rechtstreeks op de gpio pin van de esp aangesloten en dat werkt prima. ik vraag me echter af of dit ook op de lange termijn gaat werken, of dat ik hiermee iets belast..

Het relais schakelt als ik de pin verbind met ground. De gpio is dus ook net omgewisseld (gpio.high is relais uit, gpio.low is relais aan).

Kan ik dit zo laten of is het beter dat ik er iets van een transistor tussen doe?

Zoeen is het: Afbeeldingslocatie: http://yourduino.com/sunshop2/images/products/large_201_Relay-4ch-opto-1.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door _Hades_ op 12-07-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ik ben nog steeds bezig met mijn ESP doppler sensor. Waarom bleef hij altijd low? Omdat ik zo dom was de pinmode in te stellen op output ipv input...

Oh well, volgende probleem. Hij meet nu idd 3,3v maar de output is altijd high. Constant. Net een uur aan laten staan. Ben 2 verdiepingen omlaag gegaan in een nieuwbouwhuis, maar hij blijft non stop high. Is hij nou echt zo gevoelig en precies om te zien dat er altijd wel iets beweging is, of klopt dit gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
_Hades_ schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:39:
Ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het hobbyen met een esp8266. Ik heb een nodemcu en zo'n 4 relay module met opto isolators erop (die eigenlijk voor arduino bordjes bedoeld is). Nu heb ik deze module rechtstreeks op de gpio pin van de esp aangesloten en dat werkt prima. ik vraag me echter af of dit ook op de lange termijn gaat werken, of dat ik hiermee iets belast..

Het relais schakelt als ik de pin verbind met ground. De gpio is dus ook net omgewisseld (gpio.high is relais uit, gpio.low is relais aan).

Kan ik dit zo laten of is het beter dat ik er iets van een transistor tussen doe?

Zoeen is het: [afbeelding]
Die optocouplers zijn juist goed, daarmee zorg je dat je ESP8266 niet op z'n flikker krijgt.
Als het werkt mooi zo laten dus :) Dat den high/low omgewisseld is had ik ook eens bij zo'n bordje. Maar valt simpel in je code op te lossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:22:
Ik ben nog steeds bezig met mijn ESP doppler sensor. Waarom bleef hij altijd low? Omdat ik zo dom was de pinmode in te stellen op output ipv input...

Oh well, volgende probleem. Hij meet nu idd 3,3v maar de output is altijd high. Constant. Net een uur aan laten staan. Ben 2 verdiepingen omlaag gegaan in een nieuwbouwhuis, maar hij blijft non stop high. Is hij nou echt zo gevoelig en precies om te zien dat er altijd wel iets beweging is, of klopt dit gewoon niet?
soldeer d'r ff een weerstandje van 2k2 ofzo op.. kan je makkelijker testen (na 1 seconde reset) , en sluit hem op een andere voedingsbron aan, vergeet ook even je arduino gebeuren, back to basics first 8) alleen een multimeter op de uitgang.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Oke, ik heb er een weerstand op gezet. Eerst had ik er eentje van 1k (meette 0.98k op multimeter). Die zorgde ervoor dat hij constant wisselde tussen 1 en 0.

Nu heb ik 3 van die 1k weerstanden doorverbonden om een 3k weerstand te maken, die nu aangesloten. Nu is het weer als vooraf. Constant is hij high.... Moet ik dan wellicht de sensitivity weerstand vervangen door een andere waardoor hij minder gevoelig wordt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uh tja..

er is naturlijk een kleine kans dat de print defect is (gegaan of was)
ik heb er 10 gekocht en 1 was er defect aangekomen

met 3k weerstand moet die na 1 a 2 seconden naar nul gaan als er geen beweging is
is de uitgang >3 v ?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Thedr schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:46:
Ik heb zojuist de nieuwe CO2 sensor van vlad (bekend van domoticaforum.eu) besteld op Indigogo met daarin een ESP8266: https://www.indiegogo.com...beam-wifi--2/x/14419517#/
Wellicht dat meer mensen hier geinteresseerd zijn :)
De sensor die gebruikt gaat worden in de indiegogo campagne is deze: http://www.figaro.co.jp/en/product/feature/cdm7160.html. Erg mooie sensor, los kost deze al rond de 40 euro, dus de prijs die wordt gevraagd op indiegogo is helemaal niet slecht.

Ik wil nog steeds het liefst zelf wat bouwen om de luchtkwaliteit mee te bouwen, dus ik zit er aan te denken om binnenkost deze sensor te bestellen om mee te experimenteren: http://ams.com/eng/Produc...uality-Sensors/iAQ-core-C
Deze kan VOC en CO2 meten.

Deze sensor kost $ 37.70, helaas komen er nog wel $ 29.90 aan verzendkosten bij (Mochten er meerdere geïnteresseerd in zijn, laat het mij even weten, wellicht kunnen we verzendkosten delen)
Bij nader inzien blijkt deze ook gewoon in NL te bestellen bij http://nl.mouser.com/Prod...52b8elgld68Q%2fYrhotK0%3d voor € 32,09

[ Voor 8% gewijzigd door AtlonXP1800 op 15-07-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtlonXP1800 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:48:
[...]

De sensor die gebruikt gaat worden in de indiegogo campagne is deze: http://www.figaro.co.jp/en/product/feature/cdm7160.html. Erg mooie sensor, los kost deze al rond de 40 euro, dus de prijs die wordt gevraagd op indiegogo is helemaal niet slecht.

Ik wil nog steeds het liefst zelf wat bouwen om de luchtkwaliteit mee te bouwen, dus ik zit er aan te denken om binnenkost deze sensor te bestellen om mee te experimenteren: http://ams.com/eng/Produc...uality-Sensors/iAQ-core-C
Deze kan VOC en CO2 meten.

Deze sensor kost $ 37.70, helaas komen er nog wel $ 29.90 aan verzendkosten bij (Mochten er meerdere geïnteresseerd in zijn, laat het mij even weten, wellicht kunnen we verzendkosten delen)
en geen data over de 'accuracy' in de productfacts.
ik loop ook al rond te kijken maar ik vind de sensors nogal prijzig om zomaar is de 'luchtkwaliteit' in huis te meten, en wanneer is goed eigenlijk ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:13:
[...]

en geen data over de 'accuracy' :?
ik loop ook al rond te kijken maar ik vind de sensors nogal prijzig om zomaar is de 'luchtkwaliteit' in huis te meten, en wanneer is goed eigenlijk ?
Data over nauwkeurigheid is gegeven: Accuracy: +/- (50ppm + 3%of reading) (e.g. max 80ppm @1000ppm)
zie ook de datasheet

Hij had wat wat problemen/miscommunicatie met de leverancier van de andere sensoren. Heb die met de nieuwe CDM7160 besteld, half augustus zou ik hem in huis moeten hebben. Hoop net voordat ik op vakantie ga :)
Hij bied nu ook een dust sensor aan, maar die is (ook) erg duur (E40,-). De waarde daarvan lijkt mij beperkt.
Daarnaast heeft Vlad nu ook een ander project lopen op basis van de ESP: https://www.indiegogo.com...e-iot-dongle/x/14419517#/
ook een leuk projectje en eigenlijk ook wel goed geprijsd.... 't is dat ik nog een heel zootje ESPs op de plank heb liggen thuis, anders wellicht wel een of twee besteld :)
ThinkPadd schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:35:
[...]

Die optocouplers zijn juist goed, daarmee zorg je dat je ESP8266 niet op z'n flikker krijgt.
Als het werkt mooi zo laten dus :) Dat den high/low omgewisseld is had ik ook eens bij zo'n bordje. Maar valt simpel in je code op te lossen :)
Dat high/low 'omwisselen' is natuurlijk eventueel ook afhankelijk van of je relais Normally Open of Normally Closed is en hoe je het aan die kant aansluit in het geval van beide opties :)

[ Voor 19% gewijzigd door Thedr op 15-07-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
edit @mod: mag weg, tekst aan vorige bericht toegevoegd :>

[ Voor 88% gewijzigd door Thedr op 15-07-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

cjs

Macromedian

De MicroPython 1.8.2 binary is nu ook beschikbaar voor de ESP8266. Alleen jammer dat er max 4MB flash ondersteund wordt. :(

Gemiddelde Nederlanders zijn maar halve Nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cjs schreef op zondag 17 juli 2016 @ 03:42:
De MicroPython 1.8.2 binary is nu ook beschikbaar voor de ESP8266. Alleen jammer dat er max 4MB flash ondersteund wordt. :(
wat zou het voordeel kunnen zijn om MicroPython te gebruiken op de esp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2016 @ 09:48:
[...]

wat zou het voordeel kunnen zijn om MicroPython te gebruiken op de esp ?
Voordelen heeft het niet, het voegt alleen de optie toe om je programma's te schrijven in Python.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:27:
[...]

Voordelen heeft het niet, het voegt alleen de optie toe om je programma's te schrijven in Python.
nou ik dacht wellicht compacter .. sneller ect. maar eea maakt dus niet uit begrijp ik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:13:
[...]

en geen data over de 'accuracy' in de productfacts.
accuracy ontbreekt inderdaad, en wanneer de kwaliteit echt goed is is inderdaad een goede vraag. Ik heb er toch maar 2 besteld om eens mee te expirimenteren (één van type continues operation en één van type pulsed operation). Ik kon in de data scheet bizar weinig vinden over het verschil. behalve dat de pulsed operation versie veel minder energie gebruikt. De naam doet vermoeden dat de 2e versie bedoeld is om zo af en toe even uit te lezen, en dat is precies wat ik wil.

Ik heb ook een Sharp gp2y1010 Dust Sensor besteld, volgens deze tutorial kan je die met een ATTiny85 voorzien van een I2C interface, die weer mooi uit te lezen zou moeten zijn met de ESP8266.

Genoeg knutselspul voor de komende maanden dus :Y) Als ik het spul binnen heb zal ik mijn bevindingen wel laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

' Als ik het spul binnen heb zal ik mijn bevindingen wel laten weten. '

graag, heel interessante materie !
want ik vraag me echt af.. hoe ijk je zoiets als hobbieknutselaar zijnde :P

* Ik kwam nog wel deze CO2 sensor tegen.

Measuring the range of 0-2000 parts per million (PPM)
Resolution of 1 PPM 0-2000 parts per million (PPM)
Accuracy of 200 PPM
A Warm - up time 3 minutes
Response Time <90s
Operating temperature 0 to 50℃
Operating Humidity 0% ~ 90% RH
Storage temperature - 20-60℃
Operating Voltage4.5 V to 6 V DC
The Current maximum Current of less than 100 ma, the average Current of less than 50 ma
Output mode UART

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Iemand een goed voorbeeld van een esp12 flasher bordje? Wordt een beetje moe van de breadboards die telkens half wel half niet werken en vermoedelijk zijn hier al mooie dingen voor gemaakt (en hoef ik het niet zelf te doen :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chaoscontrol schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:40:
Iemand een goed voorbeeld van een esp12 flasher bordje? Wordt een beetje moe van de breadboards die telkens half wel half niet werken en vermoedelijk zijn hier al mooie dingen voor gemaakt (en hoef ik het niet zelf te doen :P).
nodeMCU ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Liefst eentje waar de module makkelijk op en af kan. Het liefst ook een die genoeg power kan geven om de code te runnen via usb. Want dat werkt blijkbaar met alles behalve de nodemcu bordjes. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
chaoscontrol schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:38:
Liefst eentje waar de module makkelijk op en af kan. Het liefst ook een die genoeg power kan geven om de code te runnen via usb. Want dat werkt blijkbaar met alles behalve de nodemcu bordjes. 8)7
Nooit last van gehad,,,,
Ik gebruik nu deze icm met een oled schermpje en alles word gevoed via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Qua power heb ik ook geen problemen met de NodeMCU (Ook een Lolin kloon), het enige wat bij mij totaal niet werkt is de serial monitor, zodra ik deze probeer aan te spreken gaat het bordje in een resetloop.

Verassend genoeg heb ik dit probleem dan weer niet met een Arduino nano kloon die ook gebruik maakt van de CH340 serial to USB chip. :|

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 18-07-2016 16:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tinusvolkel schreef op maandag 18 juli 2016 @ 15:53:
[...]

Nooit last van gehad,,,,
Ik gebruik nu deze icm met een oled schermpje en alles word gevoed via USB.
nee ik ook niet, dat nodeMCU linkje van je, zijn dat die 'smalle' nodeMCU bordjes ? wel goedkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Die nodeMCU uit de link van Tinusvolkel is een lolin boardje en die zijn (zover ik weet) altijd zo breed als een experimenteerboard zelf, zijn te herkennen aan de tekst Lolin boven de USB connector tekst RST en FLASH tussen de drukknoppen en de USB.
Ik gebruik deze 'smalle' met een CP2102 erop. http://www.aliexpress.com...c5-4734-b088-d551563fc557 die heeft boven en onder een rij gaatjes vrij. Nooit problemen met de voeding gehad, kan gewoon ook een OLED en sensors eraan hangen terwijl USB gevoed.
Het enige wat ik gehad heb met dit type is dat de 32Mbit flashchip de geest gaf waardoor de module onbruikbaar was geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ik ben toevallig ook met zo'n smalle dezelfde nodeMCU bezig.

- http://sendvid.com/xtpwo7q1

heb een geweldige esp oled library gevonden :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2016 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:37
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:22:
ja ik ben toevallig ook met zo'n smalle dezelfde nodeMCU bezig.

- http://sendvid.com/xtpwo7q1

heb een geweldige esp oled library gevonden :P
Die library is inderdaad echt ideaal! Ben er laatst ook mee bezig geweest. Hij heeft ook een makkelijke webpage waar je fonts kan generen (mocht je die nog niet hebben gevonden). Op zijn blog staat er ook wat meer info en een coole demo van zijn 'Weatherbug'
http://blog.squix.org/

Edit: Even wat anders, heb gister mijn CNY70 aangesloten op de ESP om mijn elektriciteitsmeter mee uit te gaan lezen. Alleen heb ik de weerstand waardes niet goed en ik heb eigenlijk geen idee wat het wel zou moeten zijn. Ik heb nu vanaf 5v een 200 ohm naar de LED en een 47K ohm naar de phototransitor.
Om het voltage naar 1V te verlagen voor ADC port heb ik een voltage divider gemaakt met een 1K ohm en een 220 ohm weerstand.
Maar nu lees ik een max waarde van 14 op ESP en als ik met de mulitmeter weer de voltage divider zie ik niks hoger dan 0.2V.
Waar is mijn Google kennis de mist in gegaan?

[ Voor 31% gewijzigd door wilmardo op 18-07-2016 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
ik gebruik de LIB van adafruit.

Ook een ideale LIB voor als je kleuren OLED schermpjes gebruikt ipv die "ouderwetse" zwart wit schermpjes >:)

Echter moest ik de LIB een klein beetje aanpassen om het voor de ESP werkend te krijgen.

Het was (dacht ik) de volgende 2 variabelen

typedef volatile uint8_t PortReg;
typedef uint8_t PortMask;

veranderen naar:

typedef volatile uint16_t PortReg;
typedef uint16_t PortMask;

Echter weet ik dit niet helemaal zeker (maar kan het niet controleren omdat ik op het werk zit....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

' Ook een ideale LIB voor als je kleuren OLED schermpjes gebruikt ipv die "ouderwetse" zwart wit schermpjes >:) '

ouderwetse kleuren OLED schermpjes hebben geen touch danwel enige intelligentie.

deze wel >:) :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HnwZUFR.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2016 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Idd ook mooie schermpjes, echter zie ik de meerwaarde van een touchscreen niet bij mijn 1 inch schermpje aangezien mijn vingers al een halve inch dik zijn :9

Dus ben nu bezig om knopjes in te lezen met een I2C IO expander (aangezien de IO van de ESP op begon te raken) voor de interface met het schermpje.

[ Voor 32% gewijzigd door Tinusvolkel op 19-07-2016 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn ook andere maten (ik heb hier ook nog een 4.3 liggen) past je hele hand op :P

ze kunnen tegenwoordig ook gelijk de bezel voor je printen, topkwaliteit
(kan je hier downloaden )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xVRAmsJ.jpg
en het display heeft GPIO 'onboard'

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2016 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Maar dan word mijn BBQ temperatuur meter onnodig groot >:)

Maar schermpjes zijn wel leuk als domotica interface...
Hmm ik voel een nieuw projectje aankomen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Home Automation Using Esp826612E,NodeMcu and Blynk App ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Heb deze mini Wemos D1 op Aliexpress gekocht, en hij is niet goed.
Op deze foto is volledig duidelijk te zien waar het probleem zit :-(

Wemos D1 ch340

Het duurde even voordat de verkoper bakzeil haalde en mij terug betaalde. Hij stond erop dat ik een video stuurde wat het probleem duidelijk maakt, belachelijk idee van de verkoper om een video te eisen van een printje van 3*5 cm, ik heb toch geen professionele filmstudio. Met een simpele telefoon camera kun je dat niet scherp filmen.
Ik moest de zaak escaleren maar heb uiteindelijk gelijk gekregen. (slechte verkoper die niet tegen zijn verlies kan)

p.s. iedereen ziet toch ook wel waar het defect zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 23:57
Volgens mij had het ic 180 graden gedraaid moeten worden....

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

_root schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:22:
Volgens mij had het ic 180 graden gedraaid moeten worden....
Je hebt gewonnen:
http://www.wemos.cc/Products/d1_mini.html
Afbeeldingslocatie: http://www.wemos.cc/Products/images/mini_v2.jpg

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 23:57
had ik het plaatje niet voor nodig :)

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Ja _root heeft gewonnen, en dat met deze hitte. ;)

Zelfs na dit plaatje vroeg de verkoper nog om een video.

Defect Wemos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Vragen om een filmpje doen heel veel van die China verkopers. Is puur om jou het leven zuur te maken door tijd te rekken en te hopen dat je het er bij laat zitten.

Dat IC kun je wel lossolderen en weer vastsolderen op de juiste manier toch?

Heb mijn D1 Mini nog niet binnen bedenk ik mij net. Is ook al een drie week onderweg volgens mij. Ik ga maar eens in de pen klimmen...

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2016 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Zo is het maar net.

Als de verkoper nou had geschreven dat de chip wel goed zat maar dat het printje eronder 180 graden geroteerd zat dan had ik hem nog wel een redelijke beoordeling gegeven wegens gevoel voor humor , maar nu heb ik hem afgekraakt met de laagst mogelijke waardering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
costo schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:55:
Zo is het maar net.

Als de verkoper nou had geschreven dat de chip wel goed zat maar dat het printje eronder 180 graden geroteerd zat dan had ik hem nog wel een redelijke beoordeling gegeven wegens gevoel voor humor , maar nu heb ik hem afgekraakt met de laagst mogelijke waardering
^^^ humor dit :+

Wordt gewaardeerd in deze tijden van medemensen-neersteken-en-speeches-jatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-09 12:37
Ik krijg het maar niet voor elkaar om NodeMCU te flashen op mijn ESP8266. Bij het flashen blijft de flasher zoeken naar de ESP8266. Bij mijn weten (minstens 100 keer gecheckt) heb ik alles goed aangesloten. Ook een paar alles opnieuw eruit gehaald en opnieuw aangesloten.
Als ik de ESP aan de stroom koppel dan komt er een wifi netwerk in de lucht met SSID AI-thinker. En brandt er een rode en een blauwe led. Dus volgens mij werkt mijn ESP8266.

Wat heb ik gedaan:
ESP8266 verbonden met FTDI FT232RL USB to TTL Serial Converter Adapter volgens dit schema. (http://iot-playground.com...8266-reflash-firmware.png) FTDI ingesteld op 3.3V. (van ellende ook een keer geprobeerd op 5V...) Op de FTDI gaat een rode led branden. Op de ESP8266 ook een rode led (geen blauwe led).
Als ik op "Flash" klik in de nodeMCU flasher dan begint er nog een rood ledje te knipperen op de FTDI en er gebeurd dus niks op de ESP8266. Met diverse snelheden geprobeerd.

Ik heb ook nog geprobeerd om de ESP extern van stroom te voorzien via een USB telefoon oplader aangesloten op USB-acculader(http://www.hackerstore.nl/Artikel/630) en daar aangekoppeld een 3V3-Stepdown-voeding (http://www.hackerstore.nl/Artikel/811) en dan de ESP8266.

Ook dit heeft geen succes tot gevolg...
Iemand nog een grandioos idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Heb je de RX en TX verbindingen wel goed? ik kan het op dat plaatje niet echt zien.
Het moet zijn:

RX --> TX
TX --> RX

die rx/rx en tx/tx, dan zal er niets gebeuren. Voordat je gaat flashen zou ik er eerst voor zorgen dat je iets te zien krijgt uit de huidige software. Hiervoor kan je bijvoorbeeld de serial monitor van de arduino IDE gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
AtlonXP1800 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:42:
Heb je de RX en TX verbindingen wel goed? ik kan het op dat plaatje niet echt zien.
Het moet zijn:

RX --> TX
TX --> RX

die rx/rx en tx/tx, dan zal er niets gebeuren. Voordat je gaat flashen zou ik er eerst voor zorgen dat je iets te zien krijgt uit de huidige software. Hiervoor kan je bijvoorbeeld de serial monitor van de arduino IDE gebruiken.
Was ik nog vergeten te vermelden, die ik heb ik ook al omgedraaid en toen gebeurde er helemaal niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben je bekend met het 'oude' FTDI probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:46:
ben je bekend met het 'oude' FTDI probleem ?
eh nee? wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou daar is erg veel over geschreven ;)
oa hier

maar het komt erop neer dat er in een bepaalde periode vervalste FTDI usb-serial printjes/chips in omloop waren.
de FTDI fabrikant heeft toen nieuwe drivers in omloop gebracht (automatisch gedownload!) die het verschil konden zien tussen een echte FTDI en een fake.
logisch dat de fake niet meer werkte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:25:
[...]

nou daar is erg veel over geschreven ;)
oa hier
Aangezien ik de FTDI pas sinds dinsdag in huis heb, heb ik daar niet eerder over gehoord... ;)
maar het komt erop neer dat er in een bepaalde periode vervalste FTDI usb-serial printjes/chips in omloop waren.
de FTDI fabrikant heeft toen nieuwe drivers in omloop gebracht (automatisch gedownload!) die het verschil konden zien tussen een echte FTDI en een fake.
logisch dat de fake niet meer werkte..
Denk dat het voor mij niet uitmaakt aangezien ik pas dinsdag hier mee baan de slag ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Als de FTDI chip niet was herkend zou hij sowieso niet gaan knipperen bij een upload poging. Ik vermoed brakke verbinding tussen ftdi en esp. Waarschijnlijk is hij inmiddels gewoon kaduuk, want die dingen houden niet van 5v.

[ Voor 3% gewijzigd door RobV op 20-07-2016 15:55 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 80 Laatste