Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Dat kun je toch met je smartphone fixen?scrappy.doo schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:38:
Er zijn aardig wat projecten gemaakt waarmee een apparaat met een ESP8266 chip wordt aangestuurd door middel van een telefoon, maar zijn er ook al eens mensen geweest die juist de ESP8266 chip in een afstandsbediening hebben gestopt? Ik zou zelf maar al te graag een afstandsbediening willen die op basis van de ESP8266 commando's naar m'n domoticz server stuurt. Mijn huidige el-cheapo 433mhz AB werkt toch wel erg matig.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Verwijderd
als PIR detectie niet de oplossing voor je is kan je is kijken naar doppler detectie.Pimmetje651 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:01:
[...]
Iemand nog andere ideeën?
Pull down weerstand tussen signaal en Gnd?
werken prima.
- http://www.ebay.com/itm/4...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
* verder kan je is een andere PIR module proberen, not al PIR's are equal !
met name die lowcost 'dikke' PIR's is troep, ombouwen kan ook nog
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2016 10:40 . Reden: typo ]
Dat kan, maar een ouderwetse afstandsbediening is soms wel zo fijn. Zeker voor de vrouw of voor de oppas.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Of een kleine tablet aan de muur. Maar die Harmony oplossing is ook heel gaaf natuurlijk.scrappy.doo schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:33:
[...]
Dat kan, maar een ouderwetse afstandsbediening is soms wel zo fijn. Zeker voor de vrouw of voor de oppas.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ik begrijp dat je voor zo'n doppler ding iets meer moet aanschaffen dan alleen die sensor. Je moet het e.e.a. filteren en omzetten naar digitaal wil je er wat aan hebben... Dat maakt het al iets minder interessant. Of zou je die filtering ook met een arduino of ESP kunnen doen? Dan biedt het wel perspectief.Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 07:52:
[...]
als PIR detectie niet de oplossing voor je is kan je is kijken naar doppler detectie.
werken prima.
- http://www.ebay.com/itm/4...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
* verder kan je is een andere PIR module proberen, not al PIR's are equal !![]()
met name die lowcost 'dikke' PIR's is troep, ombouwen kan ook nog
Daarnaast, wat heeft het ombouwen naar 3.3v voor voordeel voor de PIR?
Oost west, 127.0.0.1 best!
Verwijderd
nee hoor, sluit je gewoon hetzelfde aan als een PIR module.geerttttt schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:31:
[...]
Ik begrijp dat je voor zo'n doppler ding iets meer moet aanschaffen dan alleen die sensor. Je moet het e.e.a. filteren en omzetten naar digitaal wil je er wat aan hebben... Dat maakt het al iets minder interessant. Of zou je die filtering ook met een arduino of ESP kunnen doen? Dan biedt het wel perspectief.
Daarnaast, wat heeft het ombouwen naar 3.3v voor voordeel voor de PIR?

hier zie je vb het stroomverbruik (bij Vcc 3.7V) terwijl er net beweging is gedetecteerd en de uitgang 'hoog is'
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2016 13:04 ]
Oke, wat ik op internet kon vinden is dat hij een heel zwak signaal afgeeft als er beweging is, en dat je dat moet versterken en daarna de ruis die er in zit moet filteren... Dat was wat ik op internet kon vinden... Enig idee?Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:52:
[...]
nee hoor, sluit je gewoon hetzelfde aan als een PIR module.
[afbeelding]
hier zie je vb het stroomverbruik (bij Vcc 3.7V) terwijl er net beweging is gedetecteerd en de uitgang 'hoog is'
Edit: Voor de duidelijkheid, qua PIR gebruik ik ook zo'n klant en klaar moduletje, dus met vcc/gnd/out pinnetjes welke je zo 1 op 1 op je raspberry pi/arduino kunt aansluiten en uitlezen.
[ Voor 13% gewijzigd door geerttttt op 15-06-2016 13:15 ]
Verwijderd
je kan (bij sommigen) wel het bereik een beetje tweaken, verder zijn ze gevoeliger dan een PIR en behoef je ze niet uit te richten, 1 doppler midden in de kamer naar het plafond gericht en NIEMAND komt er langs zonder gedetecteerd te worden, dus ook je kat niet
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2016 13:37 ]
Dat klinkt geniaal. Hij moet wel daadwerkelijk in het zicht zitten dus? dus een laagje plastic of hout zorgt ervoor dat hij niet wat detecteert?Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:18:
nogmaals, je sluit ze hetzelfde aan als een PIR module, alle benodigde electronica om een 1 uit te sturen bij beweging zit al op de module (incl. 30 sec pauze na detectie)
je kan (bij sommigen) wel het bereik een beetje tweaken, verder zijn ze gevoeliger dan een PIR en behoef je ze niet uit te richten, 1 doppler midden in de kamer naar het plafond gericht en NIEMAND komt er langs zonder gedetecteerd te worden, dus ook je kat niet
Ik heb geen huisdieren dus dat scheelt.
En niet om lui te doen, maar heb jij een versie gezien op ebay die goed zou moeten zijn dan? Want ik zie allemaal soorten en maten, waarbij sommige vermeld staat wat de output voltage is. Bijv 5v. Maar voor zover ik weet zijn de gpio poorten op de RPI niet 5v tolerant.
Verwijderd
Parameters:
1.working voltage: 3.3-20VDCC;
2. standby quiescent current: <3mA;
3. transmit power: <2mW;
4. the working environment temperature: -20℃~+80℃;
5. Trigger: Repeat Trigger (default);
6. the output signal: TTL level; high->3.3V/Low->0V;
7. detection angle: 360°(spherical) no dead ends;
8. detection range: 6-9 meters (when ordering optional). The default setting 8 meters;
9. the working delay: 1 second to hundreds of seconds, the default setting 30S;
deze zou op RPI wel moeten werken hoor.
* ik heb er een achter een deur zitten en die detecteert of er iemand aan de andere kant staat cq langsloopt.
gaat dus in principe, net als wifi overal doorheen
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2016 15:03 ]
Gaaf. Dan mag ik inderdaad wel tweaken met de detection Range. Niet dat hij afgaat als wij boven lopen/slapenVerwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:57:
http://www.ebay.com/itm/4...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Parameters:
1.working voltage: 3.3-20VDCC;
2. standby quiescent current: <3mA;
3. transmit power: <2mW;
4. the working environment temperature: -20℃~+80℃;
5. Trigger: Repeat Trigger (default);
6. the output signal: TTL level; high->3.3V/Low->0V;
7. detection angle: 360°(spherical) no dead ends;
8. detection range: 6-9 meters (when ordering optional). The default setting 8 meters;
9. the working delay: 1 second to hundreds of seconds, the default setting 30S;
deze zou op RPI wel moeten werken hoor.
* ik heb er een achter een deur zitten en die detecteert of er iemand aan de andere kant staat cq langsloopt.
gaat dus in principe, net als wifi overal doorheen
Wat ik me nog wel afvraag is dit brakke stukje engels:
Oke, als ik het goed lees is het beter als hij niet tegen de muur aan zit maar een paar meter van muren af? Tja, dat wordt m bij mij niet.Usage notice:
1. It is better away from wall about 3-4 meter.against get sensor from another side of wall;
2. Open areas more responsive
Ik snap de techniek alleen niet zo. Ik heb nu dus een pir. Deze heb ik gemonteerd in zo'n standaard witte behuizing, zoiets:
Kan ik deze sensor precies zo erin monteren? Dat hij er doorheen voelt? En hij voelt beweging toch? Niet warmte zoals een PIR, is het dan niet zo dat als het bijv. een beetje waait door je huis en je jas o.i.d. wappert iets, dat hij dat ook ziet als beweging?
Verwijderd
- http://www.instructables.com/id/PIR-Motion-Sensor-Tutorial/
een radar sensor werkt op het doppler effect (kon zo snel geen site met uitleg vinden)
de module zend in de x band een signaal uit, en dmv het gereflecteerde signaal, feitenlijk de verschuiving van het signaal, bepaald de module of er beweging is of niet.

je begrijpt dat in een open ruimte hij dat beter kan meten als door een muur.
dus maak je niet druk, gezien het lage vermogen is het bereik feitenlijk alleen binnen die kamer, de signalen worden ook gereflecteerd door allerlei objecten in die ruimte, maar aangezien die stilstaan is er geen alarm.
een PIR kan je foppen door vb over de vloer te kruipen, een doppler module zal dan alsnog triggeren (zelf getest

deze 'china modules worden blijkbaar in lampen gebruikt om die automagisch te schakelen en er zijn best wel verschillend onderling, die link die ik heb gegeven werkt prima (en dat kan ik niet van allemaal zeggen)
door 'wind' gaat die niet af, door een wapperende jas wellicht wel.
als die module fysiek past in jouw kastje, zal die best werken, ze bedoelen met plaatsing vanaf een muur dat , in tegenstelling tot PIR, deze modules 360 graden ontvangen, de beste plaatsing is dus midden in een kamer (plafond of vloer maakt niet uit)
*een leuke knutseltip is natuurlijk combineren met een ESP8266.. heb je een portable alarmsysteempje, op het moment dat er beweging is gedetecteerd, wordt (via een schakeltransistor) de ESP van spanning voorzien, deze stuurt een signaal (via je router) naar een bepaalde site die vervolgens een pushmessage naar je telefoon stuurt dat er alarm is
Verwijderd

met wat simpele componenten kan je een timer bouwen die tussen de 8 seconden en 42 dagen instelbaar is mbv een paar schakelaartjes en de juiste weerstandswaarden.
de signaal uitgang van de timer voorziet, via eeninverterr/schakel transistor, de ESP van spanning, deze werkt dan zijn programma af, vb een temperatuurmeting, en upload deze data, om vervolgens als laatste instructie de timer weer te resetten waardoor de spanning van de ESP wordt afgeschakeld en de timer opnieuw loopt.(vooralsnog werkt dit 'resetten niet, althans anders dan je verwacht)
de zeer betaalbare timer chipjes
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2016 09:04 ]
Dat klinkt wel cool. Enig idee ook hoe je de range afstelt? Als in, bij mij is 3 meter genoeg. Omdat hij in de hal moet hangen is het niet wenselijk dat hij af gaat als er iemand voor de deur staat, anders denk ik dat ik overdag vaak een alarmmelding krijgVerwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:48:
zoal je zelf al aangeeft werkt een PIR op warmte.
- http://www.instructables.com/id/PIR-Motion-Sensor-Tutorial/
een radar sensor werkt op het doppler effect (kon zo snel geen site met uitleg vinden)
de module zend in de x band een signaal uit, en dmv het gereflecteerde signaal, feitenlijk de verschuiving van het signaal, bepaald de module of er beweging is of niet.
je begrijpt dat in een open ruimte hij dat beter kan meten als door een muur.
dus maak je niet druk, gezien het lage vermogen is het bereik feitenlijk alleen binnen die kamer, de signalen worden ook gereflecteerd door allerlei objecten in die ruimte, maar aangezien die stilstaan is er geen alarm.
een PIR kan je foppen door vb over de vloer te kruipen, een doppler module zal dan alsnog triggeren (zelf getest)
deze 'china modules worden blijkbaar in lampen gebruikt om die automagisch te schakelen en er zijn best wel verschillen onderling, die link die ik heb gegeven werkt prima (en dat kan ik niet van allemaal zeggen)
door 'wind' gaat die niet af, door een wapperende jas wellicht wel.
als die module fysiek past in jouw kastje, zal die best werken, ze bedoelen met plaatsing vanaf een muur dat , in tegenstelling tot PIR, deze modules 360 graden ontvangen, de beste plaatsing is dus midden in een kamer (plafond of vloer maakt niet uit)
*een leuke knutseltip is natuurlijk combineren met een ESP8266.. heb je een portable alarmsysteempje, op het moment dat er beweging is gedetecteerd, wordt (via een schakeltransistor) de ESP van spanning voorzien, deze stuurt een signaal (via je router) naar een bepaalde site die vervolgens een pushmessage naar je telefoon stuurt dat er alarm is
En dit is trouwens ook een leuk dingetje om in de woonkamer te plaatsen, ik wil daar liever geen PIR in zicht hebben hangen, maar deze kan ik bij wijze van spreken onder de bank leggen. Enig idee of het nog gezondheidsfactoren heeft om bij wijze van spreken de hele avond vlakbij zo'n apparaat te zitten?
Verwijderd
dus kwa gezondheidsrisico's.. hmmmm, misschien krijg je wat vreemde bulten op een bepaalde plaats maar je moet wat voor je veiligheid over hebben natuurlijk.
Mja in principe meten alle pir's e.d. die ik heb constant beweging. Ook als het alarm uit is. Dit ook vanwege domotica eigenschappen (lampen aan e.d., alarm automatisch aan na x aantal uur geen beweging).Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:44:
neem aan dat als er iemand thuis het alarm niet aanstaat..
dus kwa gezondheidsrisico's.. hmmmm, misschien krijg je wat vreemde bulten op een bepaalde plaats maar je moet wat voor je veiligheid over hebben natuurlijk.
Ik werk op OSX, maar krijg in geen mogelijkheid te zien op welke USB socket de NodeMCU aan mn macbook zit. Ik gebruik een USB 2.0 kabel. Als ik het bordje aansluit flashed de blauwe led 3x heel snel.
In de terminal voer ik uit: "ls /dev/tty.*" of "ls /dev/cu.*". Maar het enigste wat ik zie is "/dev/cu.Bluetooth-Incoming-Port"
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Verwijderd
- http://blog.squix.org/201...demcu-dev-kit-review.html
Die had ik inderdaad ook al gevonden, geinstalleerd maar nog steeds niks.Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:24:
heb je de juiste driver geinstalled ? tekst hieronder is voor een oud model maar ik neem aan (heb geen MAC) dat het min of meer hetzelfde is.
- http://blog.squix.org/201...demcu-dev-kit-review.html
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Verwijderd
welk bordje heb je ?
V3 (zwart bordje). Er staat op de achterkant "1. Install CH340G driver" Dus dat heb ik ook gedaan.Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:41:
de laatste nieuwe nodeMCU bordjes hebben een andere serial chip, wellicht moet je die driver installen.
welk bordje heb je ?
OSX ook hergestart? Moet ook namelijk.BoschR schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:44:
[...]
V3 (zwart bordje). Er staat op de achterkant "1. Install CH340G driver" Dus dat heb ik ook gedaan.
Verwijderd
en niet onbelangrijk, verwacht je dat er iets moet gaan gebeuren ? want dat is niet zo nml.BoschR schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:44:
[...]
V3 (zwart bordje). Er staat op de achterkant "1. Install CH340G driver" Dus dat heb ik ook gedaan.
Ja ook OSX herstart.Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:47:
[...]
en niet onbelangrijk, verwacht je dat er iets moet gaan gebeuren ? want dat is niet zo nml.
Nee, enigste wat ik verwacht is dat ik dan wel het bordje vind met "ls /dev/tty.*".
welke driver heb je gebruikt? bij mij krijg ik de ch340g wel werkend op macs...BoschR schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:53:
[...]
Ja ook OSX herstart.
Nee, enigste wat ik verwacht is dat ik dan wel het bordje vind met "ls /dev/tty.*".
Het zijn wel stomme chips overigens... veel repluggen en werkt niet altijd lekker...
[ Voor 12% gewijzigd door Kek op 15-06-2016 18:54 ]
In eerste instantie deze. later die van borroz.Kek schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:53:
[...]
welke driver heb je gebruikt? bij mij krijg ik de ch340g wel werkend op macs...
Het zijn wel stomme chips overigens... veel repluggen en werkt niet altijd lekker...
Ik heb 2 bordjes hier liggen, één licht beschadigd (aantal pinnen krom) bij transport. Andere ziet er prima uit. Beide werken niet (ik zie ze niet in mn terminal voorbij komen). Bij het aansluiten knipperen ze wel beide 3x heel snel (blauw led bij de wifi chip).
Een echte beginnersvraag waarschijnlijk: maar kan ik verkeerde USB kabels gebruiken? Ik heb er geen bij besteld, maar gewoon één gepakt die ik hier heb liggen. En heb er al verschillende geprobeerd (4 stuks).
[ Voor 12% gewijzigd door BoschR op 15-06-2016 19:05 ]
bij mij werkt het, maar ik weet neit meer hoe ik heb uiteindelijk wel 3 of 4 verschillende packages geinstaleerd, en 1 daarvan heeft het werkend gemaakt toendertijd...
die link die jij gebruikte heb ik ook gebruikt..
Ik ga daar niet van uit, als je een andere pc/mac hebt, daar eens proberen, of iets anders aansluiten met dezelfde kabel waar je van weet dat het werkt...BoschR schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:01:
[...]
Een echte beginnersvraag waarschijnlijk: maar kan ik verkeerde USB kabels gebruiken? Ik heb er geen bij besteld, maar gewoon één gepakt die ik hier heb liggen. En heb er al verschillende geprobeerd (4 stuks).
[ Voor 42% gewijzigd door Kek op 15-06-2016 20:08 ]
Heb al 4 kabels geprobeerd. Waarvan 1 nieuw is.Kek schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:46:
dus #sudo dmesg zegt niets, en /dev/tty.* laat niets zien.. zou bijna zeggen dat de kabel niet goed is...
bij mij werkt het, maar ik weet neit meer hoe ik heb uiteindelijk wel 3 of 4 verschillende packages geinstaleerd, en 1 daarvan heeft het werkend gemaakt toendertijd...
die link die jij gebruikte heb ik ook gebruikt..
[...]
Ik ga daar niet van uit, als je een andere pc/mac hebt, daar eens proberen, of iets anders aansluiten met dezelfde kabel waar je van weet dat het werkt...
In de dmesg zie ik dit voorbij komen:
1
2
3
| hfs: mounted Recovery HD on device disk0s3 hfs: unmount initiated on Recovery HD on device disk0s3 003693.656312 HS05@14200000: AppleUSB20XHCIPort::resetAndCreateDevice: failed to create device, disabling port |
SOLVED!
Leek toch niet z'n beginners probleem. Ik heb de System Management Controller (SMC) gereset van mijn Mac, door dit artikel te volgen.
@Kek, [Verwijderde gebruiker], @jctjepkema bedankt voor de support
[ Voor 19% gewijzigd door BoschR op 15-06-2016 20:26 ]
Iemand ervaring met de levertijden van Aliexpress? Kan me niet snel genoeg gaan eigenlijk.
[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 15-06-2016 22:29 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
2 weken, soms meer...D4NG3R schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:35:
Iemand ervaring met de levertijden van Aliexpress? Kan me niet snel genoeg gaan eigenlijk.![]()
Ok dat werkte niet. Weet iemand wat dit is? Mijn probes zijn niet zo klein..
[ Voor 18% gewijzigd door chaoscontrol op 15-06-2016 23:25 ]
Jeetje, de quality control is wel lekker of niet. Maar als ik jouw foto vergelijk met bijv deze:chaoscontrol schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:54:
Zit hier al 2 avonden af te vragen waarom een esp01 alles doet behalve connecten met mijn wifi. Even de wifi scan example gedraaid en die vind 0 networks.Even goed de module geïnspecteerd zie ik dat ik een mini smd weerstandje mis. Even door lussen (want zo klein heb ik ze niet) en weer verder.
[afbeelding]

zie ik geen verschil...
Robbiedobbie schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:29:
Je antenne lijkt ook een 0ohm weerstand te missen, waardoor deze niet aan je chip gekoppeld zit
Dat was een plaatje van internet waar ik vanuit ging dat die goed was.geerttttt schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:11:
[...]
Jeetje, de quality control is wel lekker of niet. Maar als ik jouw foto vergelijk met bijv deze:
[afbeelding]
zie ik geen verschil...
Dan zal ik me wel vergist hebben. Op die foto lijkt de antenne niet verbonden.chaoscontrol schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:48:
[...]
[...]
Dat was een plaatje van internet waar ik vanuit ging dat die goed was.Bij mist namelijk dat wat in het rood omcirkeld is namelijk als ik hem vergelijk met andere ESP01 modules die ik hier heb liggen.
Nu heb ik via de ESPlorer het onderstaande script (init.lua) op het bordje gezet. Het idee is om te verbinden met de wifi en vervolgens op dat IP-adres een webservertje te hosten. Dit werkt ook nog allemaal prima.
Maar hoe overschrijf ik dit script? Als ik de heading 1 in de conn:send aanpas zie mijn aanpassingen niet als ik "Save to ESP" doe. Ik heb al geprobeerd:
- Format knop recht in de IDE (file.format())
- file.remove("init.lua")
Ook na deze acties (en geen save to esp) blijft de server gewoon up/bereikbaar. Wat doe ik verkeerd?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| wifi.setmode(wifi.STATION)
wifi.sta.config("***","***")
print(wifi.sta.getip())
srv=net.createServer(net.TCP)
srv:listen(80,function(conn)
conn:on("receive",function(conn,payload)
print(payload)
conn:send("<h1>Hello, NodeMCU 123.</h1>")
end)
conn:on("sent", function(conn)
-- conn:close()
end)
end) |
[ Voor 3% gewijzigd door BoschR op 16-06-2016 11:43 ]
FF goed kijken, antenne is verbonden met een capaciteit die links van de antenne staat. Wellicht is deze voorzien om 2 componenten in parallel te kunnen zetten om zo nog wat te kunnen tunen aan de antenne.Robbiedobbie schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:59:
[...]Dan zal ik me wel vergist hebben. Op die foto lijkt de antenne niet verbonden.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Daar hoort een 12K weerstand te zitten.chaoscontrol schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:54:
Zit hier al 2 avonden af te vragen waarom een esp01 alles doet behalve connecten met mijn wifi. Even de wifi scan example gedraaid en die vind 0 networks.Even goed de module geïnspecteerd zie ik dat ik een mini smd weerstandje mis. Even door lussen (want zo klein heb ik ze niet) en weer verder.
[afbeelding]
An external resistor that is connected to the ground should be added to ERS12K pin (Pin31), so as to
control the bias current in the circuit. Therefore, relatively high resistance value accuracy is required,
an accuracy of 12K±1% is recommended.
[ Voor 17% gewijzigd door edjeed op 16-06-2016 14:27 . Reden: Extra text toegevoegd.... ]
Thanks ga ik even proberen. Dat is wel echt de limiet met hoe klein ik kan solderen dus we gaan het zien.edjeed schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:26:
[...]
Daar hoort een 12K weerstand te zitten.
An external resistor that is connected to the ground should be added to ERS12K pin (Pin31), so as to
control the bias current in the circuit. Therefore, relatively high resistance value accuracy is required,
an accuracy of 12K±1% is recommended.
Op de GPIO zitten nu de FET's aangesloten om LED-strips aan te sturen, zie ook hier.
Omdat ik er graag andere dingen op wil aansluiten (DS18B20 e.d.) wil ik de GPIO via de schroefterminals naar buiten brengen.
Mijn idee was om de FET's eraf te halen en de GPIO lijntjes door te verbinden. Ik zie echter dat er ook een NXP HC245 nog tussen de ESP8266 en de FET's zit:
Moet deze eraf of kan hij blijven zitten? Ik snap niet zo goed wat het ding doet.The 74HC245; 74HCT245 is an 8-bit transceiver with 3-state outputs. The device features
an output enable (OE) and send/receive (DIR) for direction control. A HIGH on OE causes
the outputs to assume a high-impedance OFF-state. Inputs include clamp diodes. This
enables the use of current limiting resistors to interface inputs to voltages in excess of
VCC.
Als je alle 5 de uitgangen op de H801 tegelijk "om wil bouwen" tot ingangen dan zou je de HC245 kunnen laten zitten en dan het niveau op pin-1 v/d HC245 te inverteren zodat de 'direction' van de buffers omgekeerd wordt. Dan worden de uitgangen veranderd in ingangen (wel de FET's eraf en overbruggen).ThinkPadd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 16:44:
Mijn idee was om de FET's eraf te halen en de GPIO lijntjes door te verbinden. Ik zie echter dat er ook een NXP HC245 nog tussen de ESP8266 en de FET's zit:
[...]
Moet deze eraf of kan hij blijven zitten? Ik snap niet zo goed wat het ding doet.
Als je maar enkele pinnen tot ingang wil maken is het waarschijnlijk beter om HC245-pin-1 niet te veranderen en een draadje te solderen vanaf de GPIO pinnen naar de schroefaansluiting. De andere GPIO's blijven dan FET-uitgangen die veel stroom kunnen schakelen.
Ik kan het ding wel vinden via de i2c scanner en ik krijg er wel redings uit, maar die vliegen alle kanten op, komt niet echt wat nuttigs uit. Meteen maar refund aangevraagd bij de chinees waar ik hem van heb gekocht.
die chinese clones werkend idd nietAtlonXP1800 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:48:
Vandaag de MAX17043 Fuel Gauge binnen gekregen, maar helaas dezelfde problemen als die hier worden genoemd: https://forum.arduino.cc/index.php?topic=341825.0
Ik kan het ding wel vinden via de i2c scanner en ik krijg er wel redings uit, maar die vliegen alle kanten op, komt niet echt wat nuttigs uit. Meteen maar refund aangevraagd bij de chinees waar ik hem van heb gekocht.
Ik had al 5 losse chipjes besteld via aliexpress, maar wellicht zijn die net zo onbetrouwbaar als de fuel gauge die ik nu heb ontvangen...
Ik had het plan om een pcb te maken waarbij ik deze chip wilde integreren om de batterijspanning te meten, maar nu ik de grote van de chip heb gezien zal het nog een behoorlijke uitdaging zijn om dat lekker te solderen
Ik heb al naar iets dergelijks gezocht maar kon niet vinden wat ik wilde. Het liefste wil ik eigenlijk een ESP8266 gebaseerde "opplakschakelaar" hebben, zodat ik op nuttige plekken in het huis om input kan vragen. Qua behuizing zou z'n op-plakbare led lamp van 1 euro wel wat zijn, daar moeten meestal al 3 AAA batterijen in, en past prima een ESP chip bij. Helaas is zoiets weer een project op zich.scrappy.doo schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:38:
Er zijn aardig wat projecten gemaakt waarmee een apparaat met een ESP8266 chip wordt aangestuurd door middel van een telefoon, maar zijn er ook al eens mensen geweest die juist de ESP8266 chip in een afstandsbediening hebben gestopt? Ik zou zelf maar al te graag een afstandsbediening willen die op basis van de ESP8266 commando's naar m'n domoticz server stuurt. Mijn huidige el-cheapo 433mhz AB werkt toch wel erg matig.
Wat denk ik wel een nadeel is van een "ESP afstandbediening", is dat je de ESP in standby moet hebben wil je een beetje fatsoenlijke batterij levensduur hebben. En mocht de ESP wakker worden na een druk op een toets, dan heeft die meestal toch iets van 3 a 5 seconden nodig voordat er een verbinding is.
Hoe dan ook hoop ik eigenlijk stiekem dat er ergens in china "iets" verschijnt waar batterijen in zitten, en een ESP8266. De rest krijgen we er wel bij getweaked denk ik.
Zie ook onderaan deze pagina: http://benlo.com/esp8266/KankunSmartPlug.html
[ Voor 2% gewijzigd door ranjo op 18-06-2016 15:36 . Reden: link met voorbeeld ]
Vandaag even bezig geweest, de HC245 eraf gesloopt en de FETjes voor de LED-strip ook. Daarna met de haartjes uit een netwerkkabel-ader de doorverbinding thv de HC245 gemaakt en van de traces van aansluitpinnen van de FET richting schroefterminal.costo schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 00:58:
[...]
Als je alle 5 de uitgangen op de H801 tegelijk "om wil bouwen" tot ingangen dan zou je de HC245 kunnen laten zitten en dan het niveau op pin-1 v/d HC245 te inverteren zodat de 'direction' van de buffers omgekeerd wordt. Dan worden de uitgangen veranderd in ingangen (wel de FET's eraf en overbruggen).
Als je maar enkele pinnen tot ingang wil maken is het waarschijnlijk beter om HC245-pin-1 niet te veranderen en een draadje te solderen vanaf de GPIO pinnen naar de schroefaansluiting. De andere GPIO's blijven dan FET-uitgangen die veel stroom kunnen schakelen.
Vol goede moed aangesloten en er begon gelijk een diode te roken
Krijg er geen leven meer in helaas, dus ga nu maar wat nieuws bestellen. Is er een andere module waar ESPEasy op geflashed kan en waar de GPIO's toegankelijk zijn via schroefterminals ofzo? Die H801 was wel mooi, gelijk een behuizing en schroefterminals.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2016 16:39 ]
http://captain-slow.dk/20...ity-sensor-to-the-sonoff/
[ Voor 17% gewijzigd door Thedr op 19-06-2016 17:49 ]
Helaas Pindakaas.ThinkPadd schreef op zondag 19 juni 2016 @ 16:32:
[...]
Vol goede moed aangesloten en er begon gelijk een diode te roken(D4 op dit plaatje). Snap niet helemaal wat er nou verkeerd is gegaan.
Krijg er geen leven meer in helaas, dus ga nu maar wat nieuws bestellen. Is er een andere module waar ESPEasy op geflashed kan en waar de GPIO's toegankelijk zijn via schroefterminals ofzo? Die H801 was wel mooi, gelijk een behuizing en schroefterminals.
D4 is de vrijloop-diode van de Z1212 schakelende 12V-3.3V spanningsregelaar , dit circuit heeft kortsluitbeveiliging. Dus wat er fout gegaan is is mij onduidelijk maar het meest waarschijnlijk is toch een sluiting ergens rond de Fet's. Deze zitten aan de 12V en mogelijk is deze 12V op de 3.3V lijn terecht gekomen. Dan blaas je de boel wel op
Misschien volgende keer beter toch eerst even met de ohm-meter checken .
Een module die gelijk schroefaansluitingen voor de GPIO's heeft?.
Voor de Wemos D1 Mini is er zoiets: http://www.superhouse.tv/d1mterminal/
Wemos D1 mini is bijna hetzelfde als NodeMCU maar wat kleiner en modulair van opzet. Er zijn allerlei 'shields' voor te koop.
Ik zal eens kijken naar de Wemos D1 Mini, heeft die de voorkeur boven de NodeMCU V3? Die kost op AliExpress geen drol ($3-4) zag ik. Het shield wat je laat zien ben ik niet echt van onder de indruk, dat kan ik zelf ook wel maken met gaatjesprint en female headers die ik heb liggen. Had meer gehoopt dat er een kant-en-klaar iets was met de ESP er al op. Ik ga wel zelf wat solderen dan, thanks
Een stuk experimenteerprint met 2.5mm raster en daarop een NodeMCU of D1-mini solderen en aan de randen de schroefaansluit strips die meestal een 5mm of 5.08mm raster hebben.
Een paar draadjes ertussen en je bent klaar.
Alles gesoldeerd dus geen losse draadjes of connectors die een bron van storingen kunnen zijn.
Ik heb pas zoiets gemaakt om een stel DHT22 met een sonoff te testen.Thedr schreef op zondag 19 juni 2016 @ 17:48:
Meende er hier een tijdje terug wat mensen over gezien het hebben, maar hier een mooie blog over het toevoegen van een DHT22 aan een Sonoff schakelaar:
http://captain-slow.dk/20...ity-sensor-to-the-sonoff/
[afbeelding]

Als firmware gebruik ik een fork van ESPEasy die ik een tijdje terug op Github gezet heb. https://github.com/costonisp/MiniESPEasy .
De originele ESPEasy firmware laat niet toe om RX-TX, GPIO-1 en GPIO-3 als 'normale' input met pull-up's te gebruiken wel als I2C. Deze ESPEasy fork kan dat wel.

Met opzet heb ik de DHT niet aan de buitenkant v/d sonoff behuizing bevestigd maar met een paar dupont kabels die boven de seriele header v/d sonoff door een sleuf naar buiten komen. Het type-plaatje eraf getrokken waardoor nog wat lijmresten te zien zijn. De behuizing v/d sonoff wordt voelbaar warm en zal dus de DHT, zoals in de link, ook opwarmen. Dat kan de bedoeling niet zijn.
Het is een experimentele opstelling om de gelijkloop van de DHT te testen en ook om het probleem van de DHT te monitoren dat soms de data wegvalt en in ESPEasy er dan 'NAN' (Not A Number) staat.
Die aangepaste versie van ESPEasy is wel interessant. Heb hier zo'n H801 dimmer liggen, daarmee zou dit ook moeten kunnen. Denk inderdaad dat de behuizing wat op zal warmen, maar waarschijnlijk niet heel veel. De auteur van het blog stipt dat ook aan geloof ik. Ik ga er van de week eens even mee klooiencosto schreef op zondag 19 juni 2016 @ 20:28:
[...]
Ik heb pas zoiets gemaakt om een stel DHT22 met een sonoff te testen.
[afbeelding]
Als firmware gebruik ik een fork van ESPEasy die ik een tijdje terug op Github gezet heb. https://github.com/costonisp/MiniESPEasy .
De originele ESPEasy firmware laat niet toe om RX-TX, GPIO-1 en GPIO-3 als 'normale' input met pull-up's te gebruiken wel als I2C. Deze ESPEasy fork kan dat wel.
[afbeelding]
Met opzet heb ik de DHT niet aan de buitenkant v/d sonoff behuizing bevestigd maar met een paar dupont kabels die boven de seriele header v/d sonoff door een sleuf naar buiten komen. Het type-plaatje eraf getrokken waardoor nog wat lijmresten te zien zijn. De behuizing v/d sonoff wordt voelbaar warm en zal dus de DHT, zoals in de link, ook opwarmen. Dat kan de bedoeling niet zijn.
Het is een experimentele opstelling om de gelijkloop van de DHT te testen en ook om het probleem van de DHT te monitoren dat soms de data wegvalt en in ESPEasy er dan 'NAN' (Not A Number) staat.
Aangepaste versie is niet nodig hoor, de standaard versie kan je deze rx/tx ook gebruiken als GPIO 1 en 3 . Is kwestie van vinkje uitzettenThedr schreef op zondag 19 juni 2016 @ 22:14:
[...]
Die aangepaste versie van ESPEasy is wel interessant. Heb hier zo'n H801 dimmer liggen, daarmee zou dit ook moeten kunnen. Denk inderdaad dat de behuizing wat op zal warmen, maar waarschijnlijk niet heel veel. De auteur van het blog stipt dat ook aan geloof ik. Ik ga er van de week eens even mee klooien
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Je hebt gelijk, ik dacht dat alleen I2C op GPIO 1 + GPIO3 werkte maar gewoon als input kan dus ook.Pimmetje651 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 22:34:
[...]
Aangepaste versie is niet nodig hoor, de standaard versie kan je deze rx/tx ook gebruiken als GPIO 1 en 3 . Is kwestie van vinkje uitzetten
Jup, ik doe het iig zo in de Arduino IDEchaoscontrol schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:22:
Domme vraag misschien maar moet ik nog specificeren op welke pins ik i²c wil gebruiken of is het specificeren van een adres genoeg?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| #include <Wire.h> #define I2C_SCL 14 #define I2C_SDA 12 void setup(void) { Wire.pins(I2C_SDA, I2C_SCL); ..... |
Wellicht dat meer mensen hier geinteresseerd zijn
Zo nog ff een vreselijk oudje aangezien ik niet bezig ben geweest. Blijkt dat de voeding meer dan prima was. Het euvel zat erin dat de GND van de serial verbonden moet zijn met de GND van de ESP. Dit kwam eigenlijk niet naar voren in vele tutorials die ik las.sjimmie schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:14:
[...]
Precies zo'n breadboard 3.3V (en indien gewenst 5V) heb ik ook eens geprobeerd in te zetten.
Die van mij lag dezelfde dag in de prullebak.
Ik wil daarmee niet zeggen dat de jouwe brak is, maar dat jouw 12V 2A goed is wil niet zeggen dat het na die 3.3V converter nog steeds zo goed is...
Nadat ik de GND van zowel de USB <-> Serial aan dezelfde GND als m'n ESP heb verbonden direct verbinding.
Heb je ook de DTR pin naar de RST pin van de ESP? Ik kon een aantal ESP12's ook niet flashen zonder ze vlak voor de flash opnieuw te starten.chaoscontrol schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:38:
Hier een losse esp12 die niet wil flashen, ook niet met gpio0 naar low. Iemand een idee? Ik weet bijna zeker dat deze setup een week geleden nog werkte bij een andere module.
Ik heb een projectje gemaakt waarbij ik een IRLED op de ESP heb gemaakt. Middels een HTTP 'API' kun je dan de RAW data naar de ESP sturen welke het vervolgens weer via de IRLED uitzend.scrappy.doo schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:38:
Tijd voor een nieuwe sig..
Ah, ja GND is een soort Common-All. Alleen bij hoge uitzondering zou ergens een GND niet met de rest van alle GND's worden verbonden, maar de algemene grote regel is dat alle GND altijd met alle andere GND verbonden moet worden. Vaak zelfs zo vanzelfsprekend dat die in beschrijvingen wel wordt overgeslagen.xelnaha schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:07:
[...]
Zo nog ff een vreselijk oudje aangezien ik niet bezig ben geweest. Blijkt dat de voeding meer dan prima was. Het euvel zat erin dat de GND van de serial verbonden moet zijn met de GND van de ESP. Dit kwam eigenlijk niet naar voren in vele tutorials die ik las.
Nadat ik de GND van zowel de USB <-> Serial aan dezelfde GND als m'n ESP heb verbonden direct verbinding.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Thanks, zal dat nog even proberen vanavond.wilmardo schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 00:10:
[...]
Heb je ook de DTR pin naar de RST pin van de ESP? Ik kon een aantal ESP12's ook niet flashen zonder ze vlak voor de flash opnieuw te starten.
Hehe wellicht maar voor de noob zoals ik niet altijd evident. Maar goed het staat nu op internet dus het komt goed voor alle noobs na mijsjimmie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:47:
[...]
Ah, ja GND is een soort Common-All. Alleen bij hoge uitzondering zou ergens een GND niet met de rest van alle GND's worden verbonden, maar de algemene grote regel is dat alle GND altijd met alle andere GND verbonden moet worden. Vaak zelfs zo vanzelfsprekend dat die in beschrijvingen wel wordt overgeslagen.
Ook ik vergeet er weleens ergens eentje en zoek me dan een breuk.xelnaha schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:51:
[...]
Hehe wellicht maar voor de noob zoals ik niet altijd evident. Maar goed het staat nu op internet dus het komt goed voor alle noobs na mij
Beter 2x gnd aangesloten dan een keer vergeten...
interessant, ik zat zelf juist te zoeken of er goede CO2 / VOC / IQA sensoren zijn om aan de ESP te knopen, maar kon niets betaalbaars vinden. Deze sensor is ook behoorlijk duur (als je het vergelijk met de temperatuur/luchtdruk/luchtvochtigheid sensoren die je voor rond de 2 á 3 euro kan kopen). Is het meten van dit soort dingen zo lastig? of zoek ik gewoon niet goed?Thedr schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:46:
Ik heb zojuist de nieuwe CO2 sensor van vlad (bekend van domoticaforum.eu) besteld op Indigogo met daarin een ESP8266: https://www.indiegogo.com...beam-wifi--2/x/14419517#/
Wellicht dat meer mensen hier geinteresseerd zijn
Het best betaalbare wat ik heb kunnen vinden is de iAQ-core van AMS: http://ams.com/eng/Produc...nsors/Air-Quality-Sensors. Daarvan ziet de datasheet er wel goed uit, maar ook die zitten op $ 24.7 per stuk (als je ze überhaupt al ergens kan kopen als particulier)
Edit: Geen idee of het uit maakt maar het gaat om een NodeMCU bordje
[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 21-06-2016 16:28 ]
Waarom dan niet gewoon vanuit de code zelf een reset?D4NG3R schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:28:
Ik had zelf het idee om een van de GPIO pinnen hier op aan te sluiten en dan een high signaal te geven wanneer ik em van afstand wil resetten.
Omdat verschillende bronnen elkaar hier nogal in tegenspreken, de helft zegt dat het om een softreset gaat en de andere helft zegt dat het geen drol uit zou moeten maken.sjimmie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:20:
[...]
Waarom dan niet gewoon vanuit de code zelf een reset?
Klopt, maar wat zou voor jou de reden zijn dat een softreset niet genoeg is?D4NG3R schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:56:
[...]
Omdat verschillende bronnen elkaar hier nogal in tegenspreken, de helft zegt dat het om een softreset gaat en de andere helft zegt dat het geen drol uit zou moeten maken.
Overigens moet de Rst HIGH zijn voor normale operatie en dus omlaag worden getrokken voor een reset. Ik denk dat je in de problemen komt als je daarvoor een GPIO gebruikt vanwege de staat ervan tussen startup/reset en initialisatie van die gpio in je code als output en HIGH. Hij zou weleens een constante reset loop kunnen genereren.
https://www.reddit.com/r/...o_keep_gpio_pin_float_or/
[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 22-06-2016 11:28 ]
Het gaat inderdaad om een semi reset via software. De status van de pinnen zoals gpio0 wordt niet opnieuw gechecked. Dit betekent dat een soft reset niet kan switchen tussen bootmodus.D4NG3R schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:56:
[...]
Omdat verschillende bronnen elkaar hier nogal in tegenspreken, de helft zegt dat het om een softreset gaat en de andere helft zegt dat het geen drol uit zou moeten maken.
Echter is het vrij zinloos om vanuit software de reset pin te activeren, want het feit dat je vanuit software kan resetten betekent:
* Je software werkt nog en de esp is niet op tilt, dus een software reset zou net zo goed werken
* Je kan de bootmodus ook nu niet veranderen. Je zou misschien wel in program mode kunnen komen, maar dan heb je toch geen manier om hier weer uit te komen.
Om espeasy compleet te resetten moet je via de serial console "reset" typen en dan gaat ie compleet naar factory settings.Crazyanz schreef op zondag 19 juni 2016 @ 22:43:
Hoe "reset" ik een wemos d1 weer volledig? espeasy er weer opgezet maar die had nog alle oude settings en registreert niets van de sensors. Arduino sketches werken wel gewoon...
sjimmie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:26:
[...]
Klopt, maar wat zou voor jou de reden zijn dat een softreset niet genoeg is?
Overigens moet de Rst HIGH zijn voor normale operatie en dus omlaag worden getrokken voor een reset. Ik denk dat je in de problemen komt als je daarvoor een GPIO gebruikt vanwege de staat ervan tussen startup/reset en initialisatie van die gpio in je code als output en HIGH. Hij zou weleens een constante reset loop kunnen genereren.
https://www.reddit.com/r/...o_keep_gpio_pin_float_or/
Kijk, hier is info waar ik wat mee kan. Bedankt!Robbiedobbie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:26:
[...]
Het gaat inderdaad om een semi reset via software. De status van de pinnen zoals gpio0 wordt niet opnieuw gechecked. Dit betekent dat een soft reset niet kan switchen tussen bootmodus.
Echter is het vrij zinloos om vanuit software de reset pin te activeren, want het feit dat je vanuit software kan resetten betekent:
* Je software werkt nog en de esp is niet op tilt, dus een software reset zou net zo goed werken
* Je kan de bootmodus ook nu niet veranderen. Je zou misschien wel in program mode kunnen komen, maar dan heb je toch geen manier om hier weer uit te komen.
hadden ze er dan niet gewoon 4MB in kunnen stoppen, 1MB vind ik wat mager...
maar, kleiner is wel leuker
[ Voor 4% gewijzigd door Kek op 22-06-2016 12:51 ]
Das inderdaad overall comment. Dat het niet echt een killer is..te weinig details bekend over verbruik etc en grootste voordeel is dus dat het kleiner is .. maar met 1MB flash.. kan daar dan OTA mee gedaan worden...?Kek schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:51:
[...]
hadden ze er dan niet gewoon 4MB in kunnen stoppen, 1MB vind ik wat mager...
maar, kleiner is wel leuker
Btw iemand al een site gevonden waar het gekocht kan worden..?
[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 22-06-2016 13:36 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
ESP12 is 4MB. Bijv de ESP-201 heeft 1MB. Opzich is dat goed bruikbaar zolang je geen afbeeldingen of uitgebreide css/js in je webpaginas wil steken. Ook OTA updates is dan te doen.geerttttt schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:25:
Dus eigenlijk een ESP8266 maar dan kleiner? 1MB Flash heeft de ESP-12 ook toch?
Dus die kleine heeft alleen 1mb flash. Naja dat is het probleem niet zo.
Dus eigenlijk is die nieuwe chip alleen interessant als hij zuiniger, sneller of goedkoper is.
De afbeeldingen en/of js files kun je altijd op een cdn of externe site hosten natuurlijk.Robbiedobbie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:33:
[...]
ESP12 is 4MB. Bijv de ESP-201 heeft 1MB. Opzich is dat goed bruikbaar zolang je geen afbeeldingen of uitgebreide css/js in je webpaginas wil steken. Ook OTA updates is dan te doen.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Klopt, alhoewel wanneer je de esp zelf een netwerk laat hosten dit vaak niet meer mogelijk is. Wanner je dan met een telefoon naar de esp connect verlies je internet verbinding, en kun je deze assets niet laden helaasRobV schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:45:
[...]
De afbeeldingen en/of js files kun je altijd op een cdn of externe site hosten natuurlijk.
Nu is in 90% van de use cases een internet verbinding beschikbaar, dus over het algemeen is dat een prima oplossing
Of gewoon efficienter JS files maken en afbeeldingen goed comprimeren/svg van makenRobV schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:45:
[...]
De afbeeldingen en/of js files kun je altijd op een cdn of externe site hosten natuurlijk.
1
| Waiting answer from ESP - Timeout reached. Command aborted. |
1. Het eerste bordje deed het eerst gewoon nu niet meer. Wordt wel door mn macbook gezien (ls /dev/tty.*) Maar kan niet connecten (ESPlorer niet, maar ook niet met esptool.py). Ook de blauwe led knippert niet meer als ik hem aansluit.
1
| A fatal error occurred: Failed to connect to ESP8266 |
2. Het tweede bordje wordt niet gezien door mn macbook. Blauwe led knippert wel, maar verder niet zichtbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door BoschR op 26-06-2016 22:27 ]
welke serial chip zit er op? de ch340(g) is een pita om goed werkend te krijgen..BoschR schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 21:56:
Ik heb het idee dat mijn verbinding heel instabiel is als ik mijn NodeMCU bordje aan mijn macbook heb hangen. Onderstaande code krijg ik erg vaak. Is dit normaal en/of te verhelpen? Ik gebruik de ESPlorer met baud rate 115200.
code:
1 Waiting answer from ESP - Timeout reached. Command aborted.
Klopt het is inderdaad de CH340G. Bekend probleem dus? Wat zijn de dingen die ik zou kunnen proberen?Kek schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:56:
[...]
welke serial chip zit er op? de ch340(g) is een pita om goed werkend te krijgen..
Inmiddels werken mijn beide bordjes trouwens helemaal niet meer (zie mijn vorige post).
ESP8266 IR-blaster, oftewel ik kan nu via een HTTP-request m'n receiver volume omhoog/omlaag, radio preset veranderen enzo door de afstandsbediening na te bootsen met IR-signalen

Achterhalen van de codes van m'n afstandsbediening deed ik met een Arduino Nano die ik nog had liggen en de IRrecvDumpV2 sketch van https://github.com/z3t0/Arduino-IRremote
De code die je daarmee oppikt in hex moet je even converteren naar decimal met http://www.asciitohex.com/ en kun je dan in de URL gooien.
Om mijn Onkyo receiver aan te zetten moet ik 4BB6D02F sturen, dus de URL met commando in decimaal ziet er dan zo uit: http://192.168.4.119/ir?c...2047&bits=32&protocol=NEC
Qua hardware heb je een IR transmitter en receiver setje nodig: http://www.ebay.com/itm/S...Arduino-NEW-/221873675094
Waar ik nog wel tegenaan loop is dat de data pin van de transmitter de GPIO0 naar beneden trekt waardoor de ESP niet goed boot
Moet sowieso nog even naar het hardware verhaal kijken, bereik is ook nog erg mager (<30cm). Had al wel schema's gezien waar de IR-led z'n voeding niet van de 3.3V lijn van ESP krijgt, maar via een NPN-torretje op 5V wordt aangesloten. Dan komt de plaatsing van het geheel ook al wat minder kritisch.
[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 29-06-2016 11:37 ]
Alleen nu probeer ik het ESP relay board van Elektrodragon te flashen maar wil maar niet lukken.
Ik krijg maar geen verbinding met de unit.. Iemand anders ook ervaring met deze?

Het volgende schema hangt met de "counter output" aan GPIO04, welke met een 10K weerstand naar 3v3 is getrokken.
In principe werkt de hele opzet, als de schakeling een alfadeeltje detecteert zie ik dat via de serial monitor voorbij komen. Alleen werkt de interrupt niet betrouwbaar. Soms wordt een neergaande flank niet gedetecteerd of worden er 2 ipv 1 triggers gezien. De negatieve pulsen zijn wel traag, het duurt 100'den milliseconden voordat de schakeling bij een detectie weer teruggaat naar hoog. Ik ga de interrupt eens op RISING zetten maar vind dit probleem niet voor de hand liggend, op mijn scoop ziet het signaal er strak uit.
-edit- Ook met de interrupt op RISING vinden er onterechte triggers plaats...
Dit is de code die ik momenteel gebruik:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| #include <SoftwareSerial.h>
SoftwareSerial swSer(14, 12, false, 256);
int count_pin = 4;
unsigned long event_count;
unsigned long fivemcounts_total;
unsigned long fivem_interval = 300000;
unsigned long fivem_timer;
unsigned long serial_interval = 10000;
unsigned long serial_timer;
boolean count_updated;
void setup() {
pinMode(count_pin, INPUT);
attachInterrupt(count_pin, count, FALLING);
Serial.begin(115200);
swSer.begin(115200);
fivem_timer = millis();
serial_timer = millis();
}
void loop() {
if (millis() - fivem_timer >= fivem_interval) {
fivem_timer = millis();
fivemcounts_total = event_count;
event_count = 0;
}
if (millis() - serial_timer >= serial_interval) {
if ( millis() > fivem_interval) {
Serial.print("5 minute count: ");
Serial.println(fivemcounts_total, DEC);
}
else {
Serial.println("5 minute count: N/A");
}
serial_timer = millis();
}
}
void count() {
Serial.println("alpha particle detected!");
event_count++;
} |

Wat kan de oorzaak zijn van de gemeten piek? Ik sluit een fysieke oorzaak uit, aangezien er maar 2cm afstand tussen de sensoren is en ze beiden vrij in de lucht hangen. Ik kan me hier niets bij voorstellen. Heeft iemand een idee?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Let trouwens op dat je met deze code last hebt van de millis rollover.TNW schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:54:
Ik heb hier een NodeMCU bordje wat icm de Arduino IDE rare dingen doet met de interrupt.
Het volgende schema hangt met de "counter output" aan GPIO04, welke met een 10K weerstand naar 3v3 is getrokken.
In principe werkt de hele opzet, als de schakeling een alfadeeltje detecteert zie ik dat via de serial monitor voorbij komen. Alleen werkt de interrupt niet betrouwbaar. Soms wordt een neergaande flank niet gedetecteerd of worden er 2 ipv 1 triggers gezien. De negatieve pulsen zijn wel traag, het duurt 100'den milliseconden voordat de schakeling bij een detectie weer teruggaat naar hoog. Ik ga de interrupt eens op RISING zetten maar vind dit probleem niet voor de hand liggend, op mijn scoop ziet het signaal er strak uit.
-edit- Ook met de interrupt op RISING vinden er onterechte triggers plaats...
Dit is de code die ik momenteel gebruik:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44#include <SoftwareSerial.h> SoftwareSerial swSer(14, 12, false, 256); int count_pin = 4; unsigned long event_count; unsigned long fivemcounts_total; unsigned long fivem_interval = 300000; unsigned long fivem_timer; unsigned long serial_interval = 10000; unsigned long serial_timer; boolean count_updated; void setup() { pinMode(count_pin, INPUT); attachInterrupt(count_pin, count, FALLING); Serial.begin(115200); swSer.begin(115200); fivem_timer = millis(); serial_timer = millis(); } void loop() { if (millis() - fivem_timer >= fivem_interval) { fivem_timer = millis(); fivemcounts_total = event_count; event_count = 0; } if (millis() - serial_timer >= serial_interval) { if ( millis() > fivem_interval) { Serial.print("5 minute count: "); Serial.println(fivemcounts_total, DEC); } else { Serial.println("5 minute count: N/A"); } serial_timer = millis(); } } void count() { Serial.println("alpha particle detected!"); event_count++; }