Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Kombucha_be schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:44:
ik wil wat esp 8266 bestellen, maar welke type is momenteel het interessantste of meest gebruikte?
types gaan blijkbaar al tot 14
Volgens mij is de meest gebruikte de ESP-12. Als je net begint met de ESP8266 zou ik lekker voor die gaan, want daar zijn (naast de ESP-01, die je niet wilt hebben, want die heeft maar weinig pinnen beschikbaar) de meeste tutorials voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 07:32
Persoonlijk gebruik ik de ESP-12 voor op bordjes te prikken. Als ik iets in een test opstelling wil draaien gebruik ik zelf de ESP-201. Deze is na het omsolderen van de header voor de serial interface geschikt om op een breadboard te pluggen. Hierdoor is hij erg handig te gebruiken om dingen snel te testen.

Ook een nodemcu kloon is nog wel eens handig om dingen te testen (Deze gebruikt een ESP-12 of ESP-12E in meeste gevallen).

De ESP-201 heb ik tot nu toe alleen maar gezien met 8Mbit flash, dus wanneer je veel flash nodig hebt kun je beter naar de 12E gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik ben de laatste tijd mijn huis steeds voller aan het hangen met sensoren die ik op de ESP-12 aansluit. Omdat ik het solderen een beetje zat begin te worden wil ik toch maar eens een PCB in elkaar gaan sleutelen.

Mijn huidige configuraties willen soms nog wel eens vastlopen, soms na een dag, soms na 3 weken, waarna ze het pas weer willen doen na een reboot.

Nu ik een PCB wil gaan maken wil ik het wel meteen zo goed mogelijk doen. Waar ik niet helemaal uit kom is welke pullups / pulldowns en condensatoren ik er op moet zetten. Op het net zijn nogal wat verschillende configuraties te vinden.

Tot nu toe ben ik van plan om pullups te zetten op de volgende pinnen:
  • Reset -- 10k
  • GPIO0 -- 10k
  • GPIO2 -- 4k7 (ga ik gebruiken voor DS18B20 sensoren)
  • GPIO4 -- 10k (ga ik gebruiken voor i2c sensoren)
  • GPIO5 -- 10k (ga ik gebruiken voor i2c sensoren)
  • CH_PD -- 10k
pulldown:
GPIO15 -- 10k

Tot nu toe had ik slechts één condensator er op zitten van 440uF, tussen gnd en vcc, zo dicht mogelijk bij de vcc en gnd van de ESP.

Voor voeding gebruik ik overigens een 5v adapter en een LM1117 om er 3.3v van te maken.
Heeft iemand nog advies over de weerstanden/condensatoren die ik het beste er op kan zetten? of andere tips voor m'n eerste pcb? als ik wat verder ben zal ik het schema dat ik heb wel even posten (gebruik eagle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
sjimmie schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:26:
Mijn nodemcu bordje heeft maandenlang probleemloos gedraaid met esp8266-arduino code van mijzelf.
Sinds vandaag spuugt hij direct na power een constante stroom uit:
code:
1
2
Fatal exception (28): 
epc1=0x40202340, epc2=0x00000000, epc3=0x00000000, excvaddr=0x00000001, depc=0x00000000

Mijn eigen code komt nieteens aan bod.
Zelfs opnieuw de code uploaden wil niet meer, hij is zo druk met spugen dat hij niets meer accepteert.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

EDIT: Inmiddels is het me gelukt om hem opnieuw te flashen door de flashbutton ingedrukt te houden en er pas spanning op te zetten zodra de IDE de code wil gaan uploaden.
Alleen verliest hij nu na een paar minuten zijn wifi verbinding en pakt die niet meer op (er zitten wifi checks en resets in de code maar die helpen dus niet meer). Ik denk dat ik moet gaan zoeken naar een defect in het bordje (oftewel een nieuwe bestellen).
Ik heb net zo iets gehad met een NodeMCU board, zo een met een CP2102 erop. Na een paar maanden gebruik en vele 10-tallen malen herprogrammeren begon deze spontaan om de ca. 30 seconden te resetten. Ik heb dat probleem toen tijdelijk op kunnen lossen door 2 extra 100nF c'tjes over de AMS1117 te solderen. Maar na een paar weken begon de ellende weer.

Ik vermoed dat het probleem een slechte/goedkope/namaak 32Mbit_flash-chip is. Er zijn in china flashchips in omloop die je maar een keer of 100 kan herprogrammeren en dan doen ze het niet meer. Als de flaschip defect is dan zal de ESP wel gaan resetten.
Een nieuwe bestellen was de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
costo schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 00:18:
[...]
Ik vermoed dat het probleem een slechte/goedkope/namaak 32Mbit_flash-chip is. Er zijn in china flashchips in omloop die je maar een keer of 100 kan herprogrammeren en dan doen ze het niet meer. Als de flaschip defect is dan zal de ESP wel gaan resetten.
Een nieuwe bestellen was de oplossing.
Mijn vermoeden ging ook wel die kant op, al had ik hem al 2 maanden niet meer geflashed. Dus dan zou het eerder een andere vorm van degeneratie zijn ofzo. Maar gisteren heb ik mijn Arduino IDE geupgrade van 1.6.7 naar 1.6.9 en de ESP8266-Arduino libraries geupdate naar de laatste 'stable' en nu doet hij het weer een uurtje of 10. (and still counting)

Naast achteruitgang van de esp zou het ook van het 5V voedinkje kunnen zijn, dan gaat ie er binnenkort ook wel weer mee stoppen. We zullen het zien, maar voor nu lijkt het een incidentje te zijn geweest. :)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 15:36
Flashen jullie de sketch direct naar de firmware of gebruiken jullie de esp ook als seriele output voor bijvoorbeeld je arduino? Dat laatste lukt nu redelijk maar ben wel benieuwd hoe ik zelf firmwares kan maken. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
chaoscontrol schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:25:
Flashen jullie de sketch direct naar de firmware
Ik gebruik hem "rechtstreeks" in combinatie met de Arduino IDE:
https://github.com/esp8266/Arduino
Dus Arduino compatible code direct op de ESP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:32
Gisteren is mijn H801 5-channel LED controller binnengekomen. Na even stoeien met RX/TX en voeding deze kunnen flashen met ESPEasy zodat ik hem via MQTT kan gebruiken vanuit pimatic. Werkt allemaal erg mooi moet ik zeggen. Bordje ziet er verder ook prima uit; ben er erg blij mee en hij gaat dus vanavond de el-super-cheapo inline LED controller vervangen (die heule goedkope 433MHz die alleen aan/uit te zetten is door te togglen :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

LED-Maniak schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 18:31:
[...]

Mijn sensor staat ook op tindie: https://www.tindie.com/pr...ifi-soil-moisture-sensor/
Ja hij is (een stuk) duurder dan al het hierboven maar dat komt door de componentkeuze, afwerking en software.
Die chinese sensor ben ik erg benieuwd van hoe lang die mee gaat, ik kan mij niet voorstellen dat dit lang is. Ook die zal snel stuk gaan zonder coating. Mijn sensor werkt inmiddels al in Zuid-Afrika en de VS. Roemenië en Oekraïne komen daar binnenkort bij. :)

Mijn conclusie is wel: wil je een sensor duurzaam en lang gebruiken, koop dan geen van de sensoren die op tindie te vinden zijn. Ook die van mij niet. Die van mij is prima bruikbaar voor logging om een idee te krijgen hoe je plant in een seizoen presteert, maar ik ben ondertussen ook al een tijd bezig met hetgeen wat jij zoekt: goedkoop, klein, betrouwbaar en betere data dan tot nu toe particulier te verkrijgen is. Niet heel gemakkelijk, dus nog even geduld ;)

[edit]
Dat chinese ding is trouwens extra crap, gezien je meetwaarde omlaag gaat naarmate je batterij leeg gaat. _O-
Dat is hetgeen wat jij waarschijnlijk nu ziet :P
Ah, ik had niet door dat die van jou was :) Mooi project, ik vond hem alleen wat te duur om te bestellen ;)
Misschien ga ik nog een keer de sensor van Miceuz (https://www.tindie.com/pr.../i2c-soil-moisture-sensor) proberen, en hem dan wel coaten. Toen hij het deed gaf hij wel hele goede resultaten.
het design er van staat trouwens gewoon op github (https://github.com/Miceuz/i2c-moisture-sensor) inclusief gerbers en zo.

Wat ik uiteindelijk het liefst zou willen is zoiets als dit: Afbeeldingslocatie: https://www.decagon.com/media/filer_public/34/7d/347d280f-4781-4b60-b992-2f2125ff2324/soils_1.jpg

waarbij ik de draad dan naar een kastje met de ESP er in kan laten lopen. Die sensor in het plaatje is alleen een professioneel ding, bedoeld voor kassen en landbouw, dus dat zal wel in een wat andere prijsklasse zitten dan wat ik zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
AtlonXP1800 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 09:05:
[...]

Ah, ik had niet door dat die van jou was :) Mooi project, ik vond hem alleen wat te duur om te bestellen ;)
Misschien ga ik nog een keer de sensor van Miceuz (https://www.tindie.com/pr.../i2c-soil-moisture-sensor) proberen, en hem dan wel coaten. Toen hij het deed gaf hij wel hele goede resultaten.
het design er van staat trouwens gewoon op github (https://github.com/Miceuz/i2c-moisture-sensor) inclusief gerbers en zo.

Wat ik uiteindelijk het liefst zou willen is zoiets als dit: [afbeelding]

waarbij ik de draad dan naar een kastje met de ESP er in kan laten lopen. Die sensor in het plaatje is alleen een professioneel ding, bedoeld voor kassen en landbouw, dus dat zal wel in een wat andere prijsklasse zitten dan wat ik zoek.
"You get what you pay for" zeggen ze nog wel eens :+ .

Als je de sensor niet dringend nodig hebt zou ik zeggen, wacht nog even. Ik ben met een aantal man op tindie(we zijn in contact gekomen doordat ik mijn sensor online plaatste) bezig met een alternatief voor die van Miceuz die het een stuk beter doet en vergelijkbare performance gaat krijgen als die van decagon en vegetronix. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

AtlonXP1800 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 16:35:
Ik ben de laatste tijd mijn huis steeds voller aan het hangen met sensoren die ik op de ESP-12 aansluit. Omdat ik het solderen een beetje zat begin te worden wil ik toch maar eens een PCB in elkaar gaan sleutelen.

Mijn huidige configuraties willen soms nog wel eens vastlopen, soms na een dag, soms na 3 weken, waarna ze het pas weer willen doen na een reboot.

Nu ik een PCB wil gaan maken wil ik het wel meteen zo goed mogelijk doen. Waar ik niet helemaal uit kom is welke pullups / pulldowns en condensatoren ik er op moet zetten. Op het net zijn nogal wat verschillende configuraties te vinden.

Tot nu toe ben ik van plan om pullups te zetten op de volgende pinnen:
  • Reset -- 10k
  • GPIO0 -- 10k
  • GPIO2 -- 4k7 (ga ik gebruiken voor DS18B20 sensoren)
  • GPIO4 -- 10k (ga ik gebruiken voor i2c sensoren)
  • GPIO5 -- 10k (ga ik gebruiken voor i2c sensoren)
  • CH_PD -- 10k
pulldown:
GPIO15 -- 10k

Tot nu toe had ik slechts één condensator er op zitten van 440uF, tussen gnd en vcc, zo dicht mogelijk bij de vcc en gnd van de ESP.

Voor voeding gebruik ik overigens een 5v adapter en een LM1117 om er 3.3v van te maken.
Heeft iemand nog advies over de weerstanden/condensatoren die ik het beste er op kan zetten? of andere tips voor m'n eerste pcb? als ik wat verder ben zal ik het schema dat ik heb wel even posten (gebruik eagle)
Als je een tijdje terug scrollt vind je mijn PCB. Die is compleet met travo van 230v naar 5v naar 3,3v. Ik heb nog wel exemplaren over als je wilt, enige 'nadeel' is dat in mijn pcb de ESP gespiegeld is, ergo, je moet hem ondersteboven op de print solderen.

Mijn ESP12F draait nu 1689585 seconden zonder reboot. Dat is bijna 20 dagen. En de reden dat het niet langer is is omdat ik een keer de stroom in de meterkast afgezet had. Hij is me nog nooit om onbekende reden geherstart, dus ik durf te stellen dat hij best stabiel draait. :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommes
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-01 15:49
Heeft er toevallig iemand ervaring met het maken of vinden van fritzing parts?

Ik heb momenteel m'n setup compleet en werkend op een breadboard:

ik zou graag een 15tal van deze setups willen hebben, waarbij de HC-SR04 ieder uur data verstuurt naar m'n server via de ESP826612E (deze gaat dan ook voor 60 min in deep sleep).

Nu heb ik zover m'n breadboard nagebouwd in fritzing, alleen kan nergens een LM2596 DCDC stepdown buck vinden om de spanning van 5v naar 3.3v te krijgen.

Heb ook al naar andere bucks gezocht (maakt me in principe niet uit welke er op de pcb komt, maar deze had ik toevallig nog liggen..)

Ik zou het ook prima vinden om een bijv een simple plaatje met hetzelfde formaat te hebben dat ik in ieder geval de gaatjes goed uitgelijnd krijg op m'n pcb, iemand enig idee hoe ik dit aan moet pakken?

[ Voor 27% gewijzigd door fommes op 01-02-2018 18:32 . Reden: url niet meer geldig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DIt lijkt me een mooie oplossing. Nu alleen nog een chinese variant vinden ;-)
http://nl.farnell.com/tra...dc-3-3v-1a-sip/dp/1696319

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

geerttttt schreef op maandag 23 mei 2016 @ 10:58:
[...]

Als je een tijdje terug scrollt vind je mijn PCB. Die is compleet met travo van 230v naar 5v naar 3,3v. Ik heb nog wel exemplaren over als je wilt, enige 'nadeel' is dat in mijn pcb de ESP gespiegeld is, ergo, je moet hem ondersteboven op de print solderen.

Mijn ESP12F draait nu 1689585 seconden zonder reboot. Dat is bijna 20 dagen. En de reden dat het niet langer is is omdat ik een keer de stroom in de meterkast afgezet had. Hij is me nog nooit om onbekende reden geherstart, dus ik durf te stellen dat hij best stabiel draait. :)
Dat klinkt goed, zie ik het nou goed dat je er alleen 2 condensatoren op heb zitten, en verder helemaal geen pullup / pulldown weerstanden? Ik zou overigens best één van de bordjes over willen nemen als die voor een zacht prijsje weg mogen ;)
LED-Maniak schreef op zondag 22 mei 2016 @ 13:02:
[...]

"You get what you pay for" zeggen ze nog wel eens :+ .

Als je de sensor niet dringend nodig hebt zou ik zeggen, wacht nog even. Ik ben met een aantal man op tindie(we zijn in contact gekomen doordat ik mijn sensor online plaatste) bezig met een alternatief voor die van Miceuz die het een stuk beter doet en vergelijkbare performance gaat krijgen als die van decagon en vegetronix. :)
Klink interessant, ik wacht even rustig af :)

[ Voor 23% gewijzigd door AtlonXP1800 op 24-05-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

AtlonXP1800 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:43:
[...]

Dat klinkt goed, zie ik het nou goed dat je er alleen 2 condensatoren op heb zitten, en verder helemaal geen pullup / pulldown weerstanden? Ik zou overigens best één van de bordjes over willen nemen als die voor een zacht prijsje weg mogen ;)
Oh dat kan wel hoor. Wat noem je een zacht prijsje?

En ja, 2x decoupling condensatoren maar ook een paar pinnen die direct verbonden zijn aan de ground of vcc pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
geerttttt schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 22:42:
[...]
En ja, 2x decoupling condensatoren maar ook een paar pinnen die direct verbonden zijn aan de ground of vcc pinnen.
Heb je hier het schema nog van?

Ik heb momenteel een esp draaien met alleen decoupling aan de vcc bij zowel de 5v lijn die naar een regulator gaat en bij de 3.3v lijn (De regulator is zo'n 1 amp linear regulatortje), en ik heb nu vaker het probleem dat hij spontaan reset, welk stroom gerelateerd lijkt te zijn. Ik heb ook al geprobeerd reset aan 3.3 te hangen, maar dit mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Robbiedobbie schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 09:18:
[...]

Heb je hier het schema nog van?

Ik heb momenteel een esp draaien met alleen decoupling aan de vcc bij zowel de 5v lijn die naar een regulator gaat en bij de 3.3v lijn (De regulator is zo'n 1 amp linear regulatortje), en ik heb nu vaker het probleem dat hij spontaan reset, welk stroom gerelateerd lijkt te zijn. Ik heb ook al geprobeerd reset aan 3.3 te hangen, maar dit mocht niet baten.
Heb nooit een schema gehad, alleen de pcb layout. Opzich kun je daar alle lijntjes wel op zien toch? Twee decoupling condensatoren dus, gpio15 aan ground ch_pd aan vcc, verder niks volgens mij. Een stabiele power source is ook belangrijk natuurlijk. Werkt bij mij echt probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
Weer een mooi stukje van onze Zwitserse vriend: het is schijnbaar mogelijk om een beperkte hoeveelheid data in het RTC memory op te slaan, deze data blijft bewaard tijdens een deep sleep. Het is dus mogelijk om een aantal meetwaarden op te slaan in het RTC memory om deze later te verzenden. Omdat met name het opzetten van de verbinding veel tijd en energie kost kan dit een aardige boost geven aan de levensduur van de batterij. Uiteraard is er een klein nadeel dat je de gegevens niet realtime doorgeeft, maar voor veel logging applicaties is dat vaak geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:34
Krijg ik van de week mijn ESP-12E modules binnen en wil ik daar vandaag mee aan de slag gaan, kom ik er achter dat ik mijn FTDI breakout bord kwijt ben :/

Een nieuw bordje is onderweg uit china maar is er nog een andere manier om de ESP dit weekend al van software te voorzien? Ik heb nog een paar arduino's liggen, zou het daarmee kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:59
Ik heb het in het begin ook via een arduino gedaan (Uno). Volgens mij heb ik toen die atmega chip uit de arduino gehaald en vervolgens de RX/TX binnen verbonden met de ESP. Let wel op dat er 5v over die pinnen gaan! Er moet dus eigenlijk nog iets van een LM/AMS1117 tussen om het voltage naar 3.3v te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
ProAce schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:00:
Krijg ik van de week mijn ESP-12E modules binnen en wil ik daar vandaag mee aan de slag gaan, kom ik er achter dat ik mijn FTDI breakout bord kwijt ben :/

Een nieuw bordje is onderweg uit china maar is er nog een andere manier om de ESP dit weekend al van software te voorzien? Ik heb nog een paar arduino's liggen, zou het daarmee kunnen?
Die atmegachip er uit, en het tx signaal even langs een 2k + 1k spanningsdeler halen. Moet wel lukken dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:34
jctjepkema schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 07:25:
[...]

Die atmegachip er uit, en het tx signaal even langs een 2k + 1k spanningsdeler halen. Moet wel lukken dan!
Dat is een mooie oplossingen, alleen zijn mijn arduino's van het nieuwe soort met smd chip, die krijg ik er niet ongeschonden uit ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
ProAce schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 08:24:
[...]

Dat is een mooie oplossingen, alleen zijn mijn arduino's van het nieuwe soort met smd chip, die krijg ik er niet ongeschonden uit ben ik bang.
Gewoon de reset lijn van de arduino chip naar gnd connecten en hem daarmee disabled houden ;) Ik heb het met een due gedaan welke ook een vaste chip heeft. Aangezien de due ook nog 3.3v is hoefde ik ook geen spanningsdeler te gebruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-07 14:51
Pimmetje651 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:19:
[...]

Ik heb door deze tijdelijke brug te maken, kunnen flashen .
Zover ik gelezen heb: is deze brug bij de 5 pins versie nodig, omdat de reset knop niet de ESP in flash mode brengt ( zie : http://tech.scargill.net/even-more-sonoff/ )
Omdat ik de 5pin wifi-versie heb, zonder 433.. is die brug bij mij standaard al verbonden.

Heb nu een FTDI besteld om te kijken of dat scheelt, maar nog steeds hetzelfde:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Comport (example 3, 4, ..)           :6
Using com port: 5
Using bin file: ESPEasy_R78_1024.bin
esptool v0.4.6 - (c) 2014 Ch. Klippel <ck@atelier-klippel.de>
        setting board to nodemcu
        setting baudrate from 115200 to 115200
        setting port from COM1 to COM5
        setting address from 0x00000000 to 0x00000000
        espcomm_upload_file
        stat ESPEasy_R78_1024.bin success
        setting serial port timeouts to 1000 ms
opening bootloader
resetting board
trying to connect
        flush start
        setting serial port timeouts to 1 ms
        setting serial port timeouts to 1000 ms
        flush complete
        espcomm_send_command: sending command header
        espcomm_send_command: sending command payload
        read 0, requested 1

Als ik de Sonoff voorzie van stroom, kan ik met de drukknop het relais schakelen. Als ik hem boot mét die knop ingedrukt, werkt het schakelen van het relais niet.. Dus ik neem aan dat hij in flash-mode staat.

Is er nog iets anders om te proberen? 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 16:30
Heb nu zelf ook de wifi versie, zal morgen eens proberen

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Even een vraag. Ik wil een esp-12 nog een paar seconden extra laten blijven werken nadat ik de stroom eraf haal. Iemand tips hoe dat te doen is?

Is een grote condensator op de 3,3v vcc dan genoeg? Zo ja, wat voor condensator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op zondag 29 mei 2016 @ 10:10:
Even een vraag. Ik wil een esp-12 nog een paar seconden extra laten blijven werken nadat ik de stroom eraf haal. Iemand tips hoe dat te doen is?

Is een grote condensator op de 3,3v vcc dan genoeg? Zo ja, wat voor condensator?
een (oplaadbaar lir 2450) knoopcelletje als een flinke C niet genoeg is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2016 @ 11:10:
[...]

een (oplaadbaar lir 2450) knoopcelletje als een flinke C niet genoeg is 8)
Maakt mij niet uit, ik hoop dat iemand me iets van een schatting kan geven wat ik nodig heb en hoeveel tijd het me zal geven ongeveer. In principe is een paar seconden denk ik wel genoeg. Het idee is dat de ESP maar een korte tijd gevoed wordt door 230 op sommige momenten, ik wil dat hij dan nog genoeg tijd heeft om zich aan te melden op wifi en een melding kan uitsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Dat duurt dus zeker een seconde of 5, soms nog meer. Bij deze taak verbruikt hij best heel veel, uit mijn hoofd rond de 200mA. Aan de hand daarvan kan je dus uitrekenen wat je nodig hebt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Ben momenteel een bordje aan het ontwerpen die gebruik maakt van een esp-12 en een ftdi chip voor usb naar serieel. Nu wil ik graag automatische programmer mode switch toevoegen aan de hand van dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://hallard.me/blog/wp-content/uploads/2015/11/nodemcu-autoreset.jpg

Mijn probleem is dat ik momenteel gpio0 al in gebruik heb voor temperatuur sensoren (dallas one wire). Dit geeft geen problemen voor normale boot, aangezien het protocol een pull up nodig heeft.

Ziet iemand misschien een manier om de automatische reset alsnog werkend te krijgen zonder gpio0 te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
geerttttt schreef op zondag 29 mei 2016 @ 10:10:

Even rekenen hoeveel energie je nodig hebt, en zien waar dat in te passen valt.
Op de 3,3V lijn een condensator zetten zal wellicht niet voldoende zijn (tenzij mss met een supercap), je kan beter voor je spanningsregulator capaciteit toevoegen (+stabiele spanning op je ESP +hogere spanning dus meer energie opslaan + regulator ziet minder af bij opstart).
Of als je niet veel wil knutselen: goedkope powerbank gebruiken, daar kan je wel nog een uurtje mee doorwerken.

En als je een GPIO over hebt: detectie of de voedingsspanning nog aankomt kan handig zijn, om snel genoeg af te handelen wat nodig is.

Edit: vergeet de diode niet!

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 30-05-2016 12:02 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Pimmetje651 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:59:
Heb nu zelf ook de wifi versie, zal morgen eens proberen
Zoals ook in DM aangegeven/ uitgelegd: 3 geflashed binnen 10 min zonder problemen.
Ben benieuwd of na / door mijn uitleg nu gelukt is bij je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Zijn er fatsoenlijke breakout boards of adapters voor de esp12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
chaoscontrol schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:09:
Zijn er fatsoenlijke breakout boards of adapters voor de esp12?
Zo'n adaptertjes zoals hierbij zitten zijn goed:
http://www.ebay.com/itm/N...E-TESTED-UK-/271940105837

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
You are an held. Ik zit die dingen nu zelf te maken met proto pcb's en te korte draadjes. Kutwerk om te solderen. :P Ziet er leuk uit maar zoveel werk elke module. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
chaoscontrol schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:43:
[...]

You are an held. Ik zit die dingen nu zelf te maken met proto pcb's en te korte draadjes. Kutwerk om te solderen. :P Ziet er leuk uit maar zoveel werk elke module. :+
Let wel op, ze zijn even breed als een breadboard. Je moet dus of je kabels onder de module in breadboard steken, of de module over 2 breadboards heen bridgen zodat je ernaast kan komen met je kabels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Robbiedobbie schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:48:
[...]

Let wel op, ze zijn even breed als een breadboard. Je moet dus of je kabels onder de module in breadboard steken, of de module over 2 breadboards heen bridgen zodat je ernaast kan komen met je kabels ;)
Dat is geen probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb een nieuwe esp-12e module uitgeprobeerd net, maar ik krijg alleen de standaard AT firmware aan de gang. Wanneer ik een arduino sketch flash crasht hij direct na bootloader:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 ets Jan  8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,0)

load 0x4010f000, len 1264, room 16 
tail 0
chksum 0x42
csum 0x42
~ld
Fatal exception (28): 
epc1=0x40204eed, epc2=0x00000000, epc3=0x00000000, excvaddr=0x00000000, depc=0x00000000
Fatal exception (28): 
epc1=0x40204eed, epc2=0x00000000, epc3=0x00000000, excvaddr=0x00000000, depc=0x00000000

Wanneer ik terug de AT firmware erin zet werkt deze wel gewoon. Ik heb verschillende sketches geprobeerd, daar ligt het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

chaoscontrol schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:43:
[...]

Kan je dan niet beter een nodemcu boardje kopen ?

http://nl.aliexpress.com/...75-4bd5-9c72-4f1359ed563f

Geen gedoe met solderen en aardig wat beter geprijsd.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Pixelmagic schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:49:
[...]

Kan je dan niet beter een nodemcu boardje kopen ?

http://nl.aliexpress.com/...75-4bd5-9c72-4f1359ed563f

Geen gedoe met solderen en aardig wat beter geprijsd.
Ik heb er nu twee en beide werken niet lekker. Via de eigen usb poort lijkt het ding niet genoeg power te krijgen(?) en boot hij 7/10 keer niet goed. Wordt beetje moet van usb kabel er opnieuw in te duwen telkens.

Daarbij zijn die ook niet echt lekker compact. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
Robbiedobbie schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:48:
[...]

Daar kwam ik ook achter van de week. Ik zoek eigenlijk nog een goede oplossing die iets compacter is als deze adapters. Ik heb zelf 2mm? Headers gekocht, gesoldeerd aan de ESP en toen de pinnen zo verbogen dat het op een standaard perfboard paste. Het was wat krap maar het werkte wel. Op een breadbord gaat dat echter nooit werken.

Het enige nadeel is dat je de ESP zo nooit fatsoenlijk zal kunnen vervangen mocht deze stuk gaan. Het liefst zou ik gewoon een soort van dip socket hebben waar je hem in kan drukken. Dat zal echter niet bestaan vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Wiebeltje schreef op maandag 30 mei 2016 @ 18:38:
[...]

Daar kwam ik ook achter van de week. Ik zoek eigenlijk nog een goede oplossing die iets compacter is als deze adapters. Ik heb zelf 2mm? Headers gekocht, gesoldeerd aan de ESP en toen de pinnen zo verbogen dat het op een standaard perfboard paste. Het was wat krap maar het werkte wel. Op een breadbord gaat dat echter nooit werken.

Het enige nadeel is dat je de ESP zo nooit fatsoenlijk zal kunnen vervangen mocht deze stuk gaan. Het liefst zou ik gewoon een soort van dip socket hebben waar je hem in kan drukken. Dat zal echter niet bestaan vrees ik.
Persoonlijk ben ik meer fan van de esp201 voor prototyping. Deze past direct op het breadboard en heeft ook alle pinnen vrij. De ESP12 gebruik ik alleen als ik zelf printjes maak die een esp nodig hebben voor communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ik deed het dus zo, werkt op zich wel maar niet heel chique.

Afbeeldingslocatie: http://bolneze.nl/esp12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25

Sabbi

je denkt aan mij.

Wiebeltje schreef op maandag 30 mei 2016 @ 18:38:
[...]

Een Wemos D1 mini past op een breadboard met één rij over, dus smaller dan de ESP201, en als je de lange headers die je erbij krijgt (links op foto) eraan soldeert en de female headers (rechts op foto)op je perfboard, heb je een soort van socket, en een verwisselbare ESP.

Afbeeldingslocatie: http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1mH5eLpXXXXXVXXXXq6xXFXXXI/202831103/HTB1mH5eLpXXXXXVXXXXq6xXFXXXI.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DsWvxh8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
De ESP modules zijn nieuw voor mij en probeer me in te lezen. De eerste 5-6 pagina's heb ik doorgelezen en nog wat overige pagina's. Maar ik zit nog met een aantal behoorlijke beginners vragen ;-).

Ik begrijp dat de meest toegankelijke module de 8266-12.. is en dat er veel gebruikt wordt gemaakt van de firmware NodeMCU. Maar zie dat ze (nodemcu) ook een DevKit/board (v3) aanbieden. Dit brengt mij in verwarring waar ik moet starten.

Mijn eerste project zou kunnen zijn het op afstand aansturen van ledstrips. Deze worden a.t.m. aangestuurd vanaf een RPi, maar is behoorlijke overkill. Om de ledstrips (5050) aan te sturen heb ik wel PWM nodig. Op de RPi doe ik dit d.m.v. pigpio. En gebruik ik (3x) TIP120 power transistors (eerlijk gezegd weet ik niet precies wat die doen, maar: mitchtech.net/raspberry-pi-pwm.... ;-)).

De DevKit van NodeMCU heeft support voor PWM lees ik (de 8266-12 ook?).

Wie kan mij verder op weg helpen? Wat is verstandig om te bestellen?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
BoschR schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:55:
De ESP modules zijn nieuw voor mij en probeer me in te lezen. De eerste 5-6 pagina's heb ik doorgelezen en nog wat overige pagina's. Maar ik zit nog met een aantal behoorlijke beginners vragen ;-).

Ik begrijp dat de meest toegankelijke module de 8266-12.. is en dat er veel gebruikt wordt gemaakt van de firmware NodeMCU. Maar zie dat ze (nodemcu) ook een DevKit/board (v3) aanbieden. Dit brengt mij in verwarring waar ik moet starten.

Mijn eerste project zou kunnen zijn het op afstand aansturen van ledstrips. Deze worden a.t.m. aangestuurd vanaf een RPi, maar is behoorlijke overkill. Om de ledstrips (5050) aan te sturen heb ik wel PWM nodig. Op de RPi doe ik dit d.m.v. pigpio. En gebruik ik (3x) TIP120 power transistors (eerlijk gezegd weet ik niet precies wat die doen, maar: mitchtech.net/raspberry-pi-pwm.... ;-)).

De devkit van NodeMCU gebruikt ook de esp-12. Dus ja die support het ook, De devkit maakt het veel makkelijker om het product te programmeren, maar is daar in tegen wel iets groter dan de esp-12. Ik zou als ik jou was, voor een devkit gaan van de NodeMCU, en inmiddels kan je ze met arduino programmeren, zou ik doormiddel van Arduino code iets in elkaar flansen. Is de meest toegankelijke methode om een fatsoenlijk product in elkaar te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25

Sabbi

je denkt aan mij.

BoschR schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:55:

Check deze blog, lijkt me redelijk te bieden wat je zoekt:
http://blog.quindorian.or...mmer-part-1-of-x_30.html/

Verder zou ik inderdaad beginnen met een devbord waar de usb-serial connector al op zit, een NodeMCU of Wemos oid. Oh en neem logic level MOSFETs om je 12 volts signaal mee te schakelen ipv die TIP120 transistor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
Hij heeft een 5050 (WS2812B?) led strip. Die doet het met 5v en volgens mij ook gewoon vanaf 3.3v. Als je zoekt naar WS2812B en ESP8266 vind je genoeg informatie op Google als het goed is. Afhankelijk van de lengte van de je ledstrip heb je zeker een aparte voeding nodig voor je leds. Waarschijnlijk al vrij snel. Wanneer je een LM/AMS1117 bijv gebruikt om van 5v naar 3.3v te gaan voor de ESP dan kan die max 800mA leveren dacht ik. Dat is voor de leds al snel te weinig en je ESP moet daar ook nog op draaien.

Ik wil zelf ook nog iets gaan doen met wat van die leds en de ESP maar ik heb er nog geen verder onderzoek naar gedaan. Het zou mooi zijn als die leds gewoon op 5v kunnen (2A adapter bijv.) en dan alleen die ESP op 3.3v. Deze pagina heb je wellicht wat aan: http://www.whatimade.toda...eq7-ws2812/#msgeq7esp8266 . Schrik niet bij die afbeelding, 2/3 heb je niet nodig. Alleen die 5v, ledstrip en ESP aansluitingen.

@Sabbi een paar posts terug. Dat is eigenlijk best een goed idee. Die is al een stuk smaller. Ik vind het bij de ESP juist zo tof dat hij zo klein is en met zo'n adapter plate wordt hij gelijk zo lomp groot weer. Ik zal nog even een img posten van hoe het er nu bij mij uit ziet. Ik heb dat pastic gedeelte van mijn header pins dus nog wat omhoog geschoven zodat ik iets meer ruimte had om de pinnen te buigen.

Afbeeldingslocatie: http://roybongers.nl/wp-content/uploads/2016/05/esp8266-headers.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Wiebeltje op 30-05-2016 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
@jctjepkema: Bedankt. Ik heb 2 NodeMCU dev bordjes besteld. Voor een beginner denk ik een mooie eerste stap ;). Dat die iets groter is maakt niet uit.

@Sabbi: Klopt lijkt er inderdaad wel iets op. In het blog gebruiken ze een 01 module en maar gezien er maar 2 mosfets om 2 ledjes aan te sturen. Bij mij gaat het om 2 ledstrips (2x 60cm). Waarom MOSFETS ipv de TIP120? En heb je ook een "jip en janneke" uitleg van de werking ;).

Het NodeMCU bord support "USB-TTL included, plug&play". Dit betekend dat ik geen FTDI => USB kabel hoef te kopen, maar het bordje kan voeden met micro-usb? 5V 1A voldoende?

@Wiebeltje: Het zijn 12v ledstrips en hebben inderdaad nu ook al een eigen voeding. Het zijn geen digitale (individuele aanstuurbare leds). Maar SMD?

[ Voor 11% gewijzigd door BoschR op 30-05-2016 23:39 ]

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 12:30
BoschR schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:36:
Het NodeMCU bord support "USB-TTL included, plug&play". Dit betekend dat ik geen FTDI => USB kabel hoef te kopen, maar het bordje kan voeden met micro-usb? 5V 1A voldoende?
Je hebt geen FTDI kabel nodig, echter: als je wilt programmeren moet je de NodeMCU aan b.v. een PC op een USB poort aansluiten met een micro-USB kabel; die zorgt dan ook voor de voeding. Na het programmeren is een voeding voldoende.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Robbiedobbie schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:00:
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb een nieuwe esp-12e module uitgeprobeerd net, maar ik krijg alleen de standaard AT firmware aan de gang. Wanneer ik een arduino sketch flash crasht hij direct na bootloader:

...
Probleem al opgelost. De flashchip liep instabiel doordat de voeding niet ok is. Ik zat wel lekker de 5v te checken, maar had niet gezien dat gnd niet goed gesoldeerd was.

Also, ik zit nu voor het eerst met i2c te werken icm een esp. Nu duiken er af en toe spook devices op wanneer ik een discover probeer. Iemand enig idee hoe dit zou kunnen?
NVM: Fixed it. had een chip waar ik zelf adres kon instellen via pins niet goed aangesloten ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Robbiedobbie op 31-05-2016 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
cville schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:27:
[...]

Je hebt geen FTDI kabel nodig, echter: als je wilt programmeren moet je de NodeMCU aan b.v. een PC op een USB poort aansluiten met een micro-USB kabel; die zorgt dan ook voor de voeding. Na het programmeren is een voeding voldoende.
Dat begrijp ik. Maar wat is "een voeding" na het programmeren. Volgens mij heb je met USB 3.0 5v en max 900 mA. Is dit ook de voeding (5v) die de NodeMCU nodig heeft in productie met minimaal 900mA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Met een deugdelijke 5V DC adapter die minstens 1A kan leveren op de Vin pin moet het werken. Zet er voor de zekerheid 2 condensators bij. Bijv een 100uF tandaal plus een 100nF keramisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 12:30
BoschR schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 20:00:
[...]

Dat begrijp ik. Maar wat is "een voeding" na het programmeren. Volgens mij heb je met USB 3.0 5v en max 900 mA. Is dit ook de voeding (5v) die de NodeMCU nodig heeft in productie met minimaal 900mA?
Ik gebruik deze

Ik kan tijdens continue gebruik geen temperatuurverhoging van de voeding vaststellen. Er wordt maar een fractie van het maximale vermogen gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door cville op 02-06-2016 16:49 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
cville schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:47:
[...]

Ik gebruik deze

Ik kan tijdens continue gebruik geen temperatuurverhoging van de voeding vaststellen. Er wordt maar een fractie van het maximale vermogen gebruikt.
Sorry hoor maar zon voeding is vragen om problemen, Gegarandeerd rotzooi. Geen fabrikant die een fatsoenlijke voeding/usb-muur-blokje voor die prijs kan neer zetten. Over dit soort voedingen is genoeg te vinden waarom je het niet moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
jctjepkema schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:56:
[...]

Sorry hoor maar zon voeding is vragen om problemen, Gegarandeerd rotzooi. Geen fabrikant die een fatsoenlijke voeding/usb-muur-blokje voor die prijs kan neer zetten. Over dit soort voedingen is genoeg te vinden waarom je het niet moet doen.
Die chinese rommel voor permanente voeding ben ik ook zeker geen voorstander van. Maar de prijs zegt natuurlijk ook niet alles over de kwaliteit in de nederlandse winkels. Ook dat komt vaak vanuit China.

Waar moet je wel op letten?

De NodeMCU kan ik dus op 2 manieren voeden. USB zal in eerste instantie prima zijn. Zal overwegen om de 12v ledstrips te vervangen voor 5v zodat ik dezelfde (kwaliteits ;)) adapter kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik ben bezig om mijn ESP-12 van batterijvoeding te gaan voorzien. Dat lijkt aardig te werken met een CN18650 batterij.

Wat ik nu nog wil, is weten hoe vol de batterij nog is. In principe kan de batterij 4.5v leveren, en loopt dit langzaam terug naar 3.0v. Hoe zoi ik dit het beste kunnen meten? een voltage divider bouwen die 4.5v omzet naar 1v, en dit uitlezen via de ADC? of zijn er slimmere manieren om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtlonXP1800 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:21:
Ik ben bezig om mijn ESP-12 van batterijvoeding te gaan voorzien. Dat lijkt aardig te werken met een CN18650 batterij.

Wat ik nu nog wil, is weten hoe vol de batterij nog is. In principe kan de batterij 4.5v leveren, en loopt dit langzaam terug naar 3.0v. Hoe zoi ik dit het beste kunnen meten? een voltage divider bouwen die 4.5v omzet naar 1v, en dit uitlezen via de ADC? of zijn er slimmere manieren om dit te doen?
er zijn wel mogelijkheden, je meet niet de spanning maar de SOC, de State Of Charge 8)

https://www.sparkfun.com/products/10617
https://github.com/sparkfun/Lipo_Fuel_Gauge/tree/V_1.1
YouTube: MAX17043 LiPo Fuel Gauge connects to Arduino via I2C #1
YouTube: MAX17043 LiPo Fuel Gauge connects to Arduino via I2C #2
http://www.ebay.com/itm/L...3edea7:g:ubAAAOxyfCBSAJsC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Kijk, dat klinkt een stuk beter dan een voltage divider. Mooi dat dat dingetje gewoon via i2c werkt. Ik heb er meteen een besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05

Kek

3flix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik kom wel meer verhalen tegen over niet werkende Chinese versies. Ik ben nu ook maar meteen zo dapper geweest om een paar losse MAX17043 chipjes te bestellen besteld. Uiteindelijk zou ik wel mooi vinden een bordje voor de ESP12 te ontwerpen waarop dit geintegreerd zit, samen met een protectie/oplaad circuit zoals hier wordt beschreven: http://www.instructables....hargeable-battery-power-/

Sparksfun heeft het schema voor hun Fuel Gauge gewoon op die github pagina staan, ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 10:27
loop ik al twee avonden te klooien met scripts in arduino ide kom ik easy esp tegen, in 5 min alles werkend :+

Merk wel dat de MQ7 die ik heb aangesloten vreemde waardes geeft (58-62) iets waar ik niet echt iets mee kan. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtlonXP1800 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:03:
Ik kom wel meer verhalen tegen over niet werkende Chinese versies. Ik ben nu ook maar meteen zo dapper geweest om een paar losse MAX17043 chipjes te bestellen besteld. Uiteindelijk zou ik wel mooi vinden een bordje voor de ESP12 te ontwerpen waarop dit geintegreerd zit, samen met een protectie/oplaad circuit zoals hier wordt beschreven: http://www.instructables....hargeable-battery-power-/

Sparksfun heeft het schema voor hun Fuel Gauge gewoon op die github pagina staan, ideaal :)
hier nog wat extra info 8)

https://www.maximintegrat...-management/MAX17043.html
http://www.vanallesenmeer.nl/LiPo-Fuel-Gauge-Sparkfun-10617
https://github.com/lucadentella/ArduinoLib_MAX17043
http://blog.codebender.cc/tag/fuel/
YouTube: Project: New Wearable Arduino OLED Remote Data Display #2
https://github.com/pAIgn10/LiFuelGauge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Iemand hier wellicht enig idee :
Heb een hc-sr501 als bewegings sensor (PIR) aan mijn ESP (sonoff) gekoppeld :
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/34zm0rt.jpg

, maar ookal is er geen enkele beweging dan toch detecteert deze beweging :
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/qou1ac.jpg

zoals te zien is er een behoorlijke regelmaat .
Wat kan dit zijn, en vooral hoe op te lossen ?

[ Voor 11% gewijzigd door Pimmetje651 op 07-06-2016 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Crazyanz schreef op maandag 06 juni 2016 @ 22:27:
Merk wel dat de MQ7 die ik heb aangesloten vreemde waardes geeft (58-62) iets waar ik niet echt iets mee kan.
Neem je een voorgebakken iets zoals ESP Easy dan ben je snel klaar, maar ben je overgeleverd aan wat een ander heeft bedacht.
Crazyanz schreef op maandag 06 juni 2016 @ 22:27:
loop ik al twee avonden te klooien met scripts in arduino ide
Het voordeel van zelf iets programmeren (bijvoorbeeld vanuit de Arduino IDE) is dat je dan zelf precies invloed hebt op wat er gebeurt en dus kan je ook eenvoudig debuggen. Maar als je het in de Arduino IDE 'scripts' noemt dan snap ik waarom je daar niet uit komt. ;)

Maar terug naar je MQ7, dergelijke sensoren zijn een beetje lastige dingen. Ze hebben een stabiele voeding nodig voor de heater en je moet ze calibreren. En heb je een 10k load resistor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Misschien praat ik op een ander niveau, maar wat is eigenlijk het verschil tussen een Arduino met NRF24L01+ radio als sensor en een ESP8266. Ik gebruik nu die Arduino's met allerlei modules (PIR/druk/temperatuursensoren) om mijn domoticz installatie van data te voorzien. Is ESP8266 daar een vervanger voor? Hoe zit dit? Een goede startpost kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 10:27
sjimmie schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:24:
[...]

Neem je een voorgebakken iets zoals ESP Easy dan ben je snel klaar, maar ben je overgeleverd aan wat een ander heeft bedacht.

[...]

Het voordeel van zelf iets programmeren (bijvoorbeeld vanuit de Arduino IDE) is dat je dan zelf precies invloed hebt op wat er gebeurt en dus kan je ook eenvoudig debuggen. Maar als je het in de Arduino IDE 'scripts' noemt dan snap ik waarom je daar niet uit komt. ;)

Maar terug naar je MQ7, dergelijke sensoren zijn een beetje lastige dingen. Ze hebben een stabiele voeding nodig voor de heater en je moet ze calibreren. En heb je een 10k load resistor gebruikt?
Haha oops, ja ben dus ook pas net begonnen met hele arduino/esp gebeuren. Ik begon met een HUE setjes en nu ligt er een berg sensors en boardjes :+

Ik heb een MQ7 module gekocht. Van wat ik tot zover tegen kwam kon je die zo aansluiten. Maar zoals ik al zei ik heb 0 ervaring dus wellicht mis ik iets?

http://www.ebay.nl/itm/1P...def0da:g:d~IAAOSwAKxWbmTb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
koelkast schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:43:
Misschien praat ik op een ander niveau, maar wat is eigenlijk het verschil tussen een Arduino met NRF24L01+ radio als sensor en een ESP8266. Ik gebruik nu die Arduino's met allerlei modules (PIR/druk/temperatuursensoren) om mijn domoticz installatie van data te voorzien. Is ESP8266 daar een vervanger voor? Hoe zit dit? Een goede startpost kan ik niet vinden.
Aantal verschillen:
  • De ESP8266 is veel krachtiger (Dus kan veel meer taken tegelijk)
  • De ESP8266 werkt daadwerkelijk op wifi netwerken, de NRF24L01+ werkt alleen in hetzelfde frequentie gebied.
  • De Arduino is naar mijn ervaring stabieler (Doordat deze veel minder nauwkeurig is op gebied van voeding)
  • De Arduino heeft meer pinnen voor sensoren
  • Het bereik van de ESP8266 lijkt groter (In mijn omgeving in ieder geval)
Verder vermoed ik dat in het geval van mesh networks de NRF24L01+ waarschijnlijk makkelijker te programmeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Crazyanz schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:51:
[...]

Haha oops, ja ben dus ook pas net begonnen met hele arduino/esp gebeuren. Ik begon met een HUE setjes en nu ligt er een berg sensors en boardjes :+

Ik heb een MQ7 module gekocht. Van wat ik tot zover tegen kwam kon je die zo aansluiten. Maar zoals ik al zei ik heb 0 ervaring dus wellicht mis ik iets?

http://www.ebay.nl/itm/1P...def0da:g:d~IAAOSwAKxWbmTb
oei daar zit dus de mq7 op een printje met daarop nog wat extra electronica. vermoedelijk met zowel een A0 als een D0 pin, een kleine chip en een klein potmetertje? ik ben zelf een tijd bezig geweest met een mq135 op zo'n soortgelijk printje en uiteindelijk bleek dat al die extra troep alleen maar voor slechte resultaten zorgt. uiteindelijk heb ik de sensor vrijwel helemaal losgemaakt van de rest en daarmee behaal ik wel normale metingen. oja en dan zat er bij mij ook nog standaard een load resistor van 1k op het printje terwijl het met een 10k veel beter werkt. (esp easy rekent waarschijnlijk ook op basis van een 10k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Pimmetje651 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:52:
Iemand hier wellicht enig idee :
Heb een hc-sr501 als bewegings sensor (PIR) aan mijn ESP (sonoff) gekoppeld :
[afbeelding]

, maar ookal is er geen enkele beweging dan toch detecteert deze beweging :
[afbeelding]

zoals te zien is er een behoorlijke regelmaat .
Wat kan dit zijn, en vooral hoe op te lossen ?
Op andere forum de tip gehad om de signaal kabel te vervangen door coax dus dat gedaan, maar nogsteeds:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2my7q0l.png

Iemand hier een tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 01:28
Wie o wie kan mij weer een stukje op weg helpen? Ik ben bezig met een ESP12E om de gasmeter uit te lezen maar de ESP weigert mijn code te runnen :'(

Ik kan de module flashen via de Arduino IDE zonder problemen maar als ik dan de GPIO-0 losmaak van de GND en de module normaal boot zie ik geen output op 9600 baud en het onderstaande op 74800 baud:

code:
1
2
3
4
5
6
7
 ets Jan  8 2013,rst cause:1, boot mode:(3,6)

tail 0
chksum 0x0f
csum 0x0f
~ld

Maar geen enkele Serial.println die in mijn programma staan wordt weergeven, ook komt de module niet online. De code werkt verder prima op mijn nodemcu bordje.

Ik heb de module aangesloten met een een 0.1nF capacitor tussen de VCC en de GND en een 1000uF capacitor (ook een 470uF geprobeerd) tussen de power zoals hier voorgesteld. Als voeding gebruik ik mijn Oneplus oplader, 5V en 2A met daarachter een LM1117 module. Voeding van een andere telefoon is ook geprobeerd maar geen verschil.
Ik meet net na de module perfect 3.3v en bij de ESP 2.93v. Verder heb ik een poging gedaan het amperage te meten en dat komt uit op 0.73 met de multimeter op 10A. Ik gok dat dat dan 730mA is?

Ik denk zelf dat het ergens aan de power moet liggen want daar licht het vrijwel altijd aan. Maar ik vind het zo vaag dat de module niet lijkt te crashen (geen stack trace) maar gewoon de code niet runt.

PS. Ik weet dat nodemcu/wemos bordjes makkelijker zijn maar ik wilde iets kleins bouwen en zelf lekker hobbyen. Nu wil ik het met een ESP-12E gewoon werkend krijgen ook al het niet het meest makkelijke, het is wel een leuk leerproces :)

[ Voor 0% gewijzigd door wilmardo op 08-06-2016 02:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Een losse ESP werkend krijgen is idd het leukste :) maar het kan wel wat geklooi zijn. Wat je eerst nog kan proberen is om alle sensoren (Mocht je er nu al wat op aangesloten hebben zitten) die er aan zitten los te halen en kijken of hij dan wil booten. Ik heb een zelfde probleem ook een keer gehad met een temperatuur sensor waarmee mijn ESP niet wilde booten (Bleek dat de chinesen de gele en rode draad verwisseld hadden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

wilmardo schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 02:10:
Wie o wie kan mij weer een stukje op weg helpen? Ik ben bezig met een ESP12E om de gasmeter uit te lezen maar de ESP weigert mijn code te runnen :'(

Ik kan de module flashen via de Arduino IDE zonder problemen maar als ik dan de GPIO-0 losmaak van de GND en de module normaal boot zie ik geen output op 9600 baud en het onderstaande op 74800 baud:

code:
1
2
3
4
5
6
7
 ets Jan  8 2013,rst cause:1, boot mode:(3,6)

tail 0
chksum 0x0f
csum 0x0f
~ld

Maar geen enkele Serial.println die in mijn programma staan wordt weergeven, ook komt de module niet online. De code werkt verder prima op mijn nodemcu bordje.

Ik heb de module aangesloten met een een 0.1nF capacitor tussen de VCC en de GND en een 1000uF capacitor (ook een 470uF geprobeerd) tussen de power zoals hier voorgesteld. Als voeding gebruik ik mijn Oneplus oplader, 5V en 2A met daarachter een LM1117 module. Voeding van een andere telefoon is ook geprobeerd maar geen verschil.
Ik meet net na de module perfect 3.3v en bij de ESP 2.93v. Verder heb ik een poging gedaan het amperage te meten en dat komt uit op 0.73 met de multimeter op 10A. Ik gok dat dat dan 730mA is?

Ik denk zelf dat het ergens aan de power moet liggen want daar licht het vrijwel altijd aan. Maar ik vind het zo vaag dat de module niet lijkt te crashen (geen stack trace) maar gewoon de code niet runt.

PS. Ik weet dat nodemcu/wemos bordjes makkelijker zijn maar ik wilde iets kleins bouwen en zelf lekker hobbyen. Nu wil ik het met een ESP-12E gewoon werkend krijgen ook al het niet het meest makkelijke, het is wel een leuk leerproces :)
Voltages zijn belangrijk maar ik denk dat je code gewoon niet werkt. Overigens vind ik 2.93 bij de ESP wel erg weinig, je gebruikt denk ik verkeerde draadjes of slechte verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
AtlonXP1800 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:03:
Een losse ESP werkend krijgen is idd het leukste :) maar het kan wel wat geklooi zijn. Wat je eerst nog kan proberen is om alle sensoren (Mocht je er nu al wat op aangesloten hebben zitten) die er aan zitten los te halen en kijken of hij dan wil booten. Ik heb een zelfde probleem ook een keer gehad met een temperatuur sensor waarmee mijn ESP niet wilde booten (Bleek dat de chinesen de gele en rode draad verwisseld hadden)
Er zit op dit moment nog geen enkele module aangesloten dus helaas is dat het probleem niet maar bedankt voor het meedenken!
sebastius schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:41:
[...]

Voltages zijn belangrijk maar ik denk dat je code gewoon niet werkt. Overigens vind ik 2.93 bij de ESP wel erg weinig, je gebruikt denk ik verkeerde draadjes of slechte verbindingen.
Het zit nu allemaal nog aangesloten op een breadboard dus slechte draadjes zou eventueel kunnen, ga ik eens induiken. De code werkt 100% zeker, op mijn nodemcu draait het als een zonnetje.

Nu we het toch over voedingen hebben, ik ben op zoek naar een manier op mijn 4 ESP's van stroom te gaan voorzien het liefst vanuit 1 centrale plek. Ze komen in de meterkast en zijn voor gas, elektriciteit, water en de deurbel. Google leert mij dat veel mensen een MB102 breadboard-voeding gebruiken maar die kan maar tot 700mA uitsturen, niet genoeg voor 4 ESP's.
Ook de bekende combi 5V voeding met een LM1117 komt maar tot 800mA. Ik zou dan 2x LM1117 kunnen gebruiken met een 5V 2A adapter, zou dat genoeg zijn?

Dus ik ging verder zoeken en kwam deze voeding tegen, levert 3A op 3.3v dat zou dus een aardige kandidaat kunnen zijn. Iemand ervaring met zoiets?

Verder zat ik te denken om de ESP's en de voeding van een 3.5mm female jacks te voorzien om dan een 3.5 male - male te gebruiken als voedingsnoer om alles plugbaar te houden. Is audio kabel ook geschikt om lage voltages over te brengen of kan ik dan beter voor iets anders gaan?

Iemand tips of linkjes met goede info over dit onderwerp? Googlen levert weinig op voor het voeden van meerdere modules :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Pimmetje651 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:43:
[...]

Op andere forum de tip gehad om de signaal kabel te vervangen door coax dus dat gedaan, maar nogsteeds:

[afbeelding]

Iemand hier een tip ?
Heb als test de PIR geheel los gehaald , en raar maar waar domoticz krijg nogsteeds triggers vanuit de ESP :S
Kan dit komen vanuit de ESP zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ik heb een PIR, deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.vetco.net/catalog/images/VUPN5943-1.jpg

En die heb ik aangesloten op een Raspberry PI met een telefoonkabel van een paar meter. Nu heb ik sinds een tijdje dat hij op random momenten denkt dat er beweging is. Nou zou je kunnen zeggen, hij staat te sensitief ingesteld, maar hij meldt vooral valse beweging net op het moment dat ik een apparaat schakel via 433.

Oftewel, dat moet iets van crosstalk zijn. Maar wat kan ik er aan doen om dat te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
wilmardo schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 17:37:
[...]Verder zat ik te denken om de ESP's en de voeding van een 3.5mm female jacks te voorzien om dan een 3.5 male - male te gebruiken als voedingsnoer om alles plugbaar te houden. Is audio kabel ook geschikt om lage voltages over te brengen of kan ik dan beter voor iets anders gaan?
[...]
Niet doen, audio jacks dienen daar niet voor. Bij het inpluggen wordt eventjes kortsluiting gemaakt, waardoor bij in/uitpluggen de voeding even plat gaat (vinden de andere modules vast leuk), en je steeds vonken trekt.
Er bestaan massa's connectoren in alle maten en soorten, ik zou in je plaats kijken naar wat gebruikt wordt om RC batterijen op te laden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Laatst online: 20:10
Waarom gebruik je 4 esp's zou dat niet met een enkele waar je de verschillende sensoren op aansluit?
wilmardo schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 17:37:
[...]

Er zit op dit moment nog geen enkele module aangesloten dus helaas is dat het probleem niet maar bedankt voor het meedenken!

[...]

Het zit nu allemaal nog aangesloten op een breadboard dus slechte draadjes zou eventueel kunnen, ga ik eens induiken. De code werkt 100% zeker, op mijn nodemcu draait het als een zonnetje.

Nu we het toch over voedingen hebben, ik ben op zoek naar een manier op mijn 4 ESP's van stroom te gaan voorzien het liefst vanuit 1 centrale plek. Ze komen in de meterkast en zijn voor gas, elektriciteit, water en de deurbel. Google leert mij dat veel mensen een MB102 breadboard-voeding gebruiken maar die kan maar tot 700mA uitsturen, niet genoeg voor 4 ESP's.
Ook de bekende combi 5V voeding met een LM1117 komt maar tot 800mA. Ik zou dan 2x LM1117 kunnen gebruiken met een 5V 2A adapter, zou dat genoeg zijn?

Dus ik ging verder zoeken en kwam deze voeding tegen, levert 3A op 3.3v dat zou dus een aardige kandidaat kunnen zijn. Iemand ervaring met zoiets?

Verder zat ik te denken om de ESP's en de voeding van een 3.5mm female jacks te voorzien om dan een 3.5 male - male te gebruiken als voedingsnoer om alles plugbaar te houden. Is audio kabel ook geschikt om lage voltages over te brengen of kan ik dan beter voor iets anders gaan?

Iemand tips of linkjes met goede info over dit onderwerp? Googlen levert weinig op voor het voeden van meerdere modules :'(

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:50
Ik ben sinds kort bezig met Blynk op mijn NodeMCU. Hiermee wil ik een thermometer maken die een melding geeft als een bepaalde temperatuur is bereikt.

Wat ik wil bereiken is dat ik in de app met een slider de temperatuur instel, deze wordt vervolgens in een functie gebruikt:

code:
1
2
3
4
if( huidige_temp > ingestelde_temp)
{ 
voer actie uit...
}

Maar ik krijg het niet voor elkaar om de virtuele pin, die verbonden is met de slider zijn waarde te laten doorsturen naar de functie.

Op dit moment staat er:
code:
1
2
3
4
BLYNK_WRITE(V20) 
{
  int insteltest = param.asInt(); 
}

De insteltest is dan ingestelde_temp, maar de parameter geldt natuurlijk alleen binnen de functie BLYNK_WRITE(V20) dus hoe kan ik de ouput hiervan gebruiken binnen mijn void(loop) functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 10:15
tweakG5 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:26:
Ik ben sinds kort bezig met Blynk op mijn NodeMCU. Hiermee wil ik een thermometer maken die een melding geeft als een bepaalde temperatuur is bereikt.

Wat ik wil bereiken is dat ik in de app met een slider de temperatuur instel, deze wordt vervolgens in een functie gebruikt:

code:
1
2
3
4
if( huidige_temp > ingestelde_temp)
{ 
voer actie uit...
}

Maar ik krijg het niet voor elkaar om de virtuele pin, die verbonden is met de slider zijn waarde te laten doorsturen naar de functie.

Op dit moment staat er:
code:
1
2
3
4
BLYNK_WRITE(V20) 
{
  int insteltest = param.asInt(); 
}

De insteltest is dan ingestelde_temp, maar de parameter geldt natuurlijk alleen binnen de functie BLYNK_WRITE(V20) dus hoe kan ik de ouput hiervan gebruiken binnen mijn void(loop) functie?
Insteltest buiten de functie definieren boven de void(loop)
Dus daar ergens int insteltest; neerzetten.
En dan in de functie Int weghalen

Je kan eventueel ook de functie iets laten return-en

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:50
Tinusvolkel schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 18:25:
[...]

Insteltest buiten de functie definieren boven de void(loop)
Dus daar ergens int insteltest; neerzetten.
En dan in de functie Int weghalen

Je kan eventueel ook de functie iets laten return-en
Onwijs bedankt! Hier had ik natuurlijk gewoon zelf op moeten komen.

Nog 1 probleem. Ik wil dat bij de notify een melding wordt gegeven van de temperatuur dus: "De temperatuur van %d graden is bereikt", insteltest

Dit resulteert echter in de volgende error:
code:
1
2
error: no matching function for call to 'BlynkWifi::notify(const char [38], int&)'
Blynk.notify("Temperatuur van %d graden is bereikt!", instel);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
geerttttt schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:00:
Ik heb een PIR, deze:
[afbeelding]

En die heb ik aangesloten op een Raspberry PI met een telefoonkabel van een paar meter. Nu heb ik sinds een tijdje dat hij op random momenten denkt dat er beweging is. Nou zou je kunnen zeggen, hij staat te sensitief ingesteld, maar hij meldt vooral valse beweging net op het moment dat ik een apparaat schakel via 433.

Oftewel, dat moet iets van crosstalk zijn. Maar wat kan ik er aan doen om dat te voorkomen?
Zie mijn meldingen erboven, heb er enorm last van en kom er maar niet vanaf.
Bij mij is de "crosstalk " alleen heel vaak (om de x seconde )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Pimmetje651 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 20:34:
[...]

Zie mijn meldingen erboven, heb er enorm last van en kom er maar niet vanaf.
Bij mij is de "crosstalk " alleen heel vaak (om de x seconde )
Ik ben zojuist bezig gegaan met een heel nieuw stuk pcb. Ik had in een behuizing heel veel losse draadjes die over elkaar heen liepen en her en der aan elkaar gesoldeerd waren. Daar waren wat problemen mee. Nu alles opnieuw vers gesoldeerd en nu compleet op 1 pcb. Is nog niet helemaal af, maar het 433mhz receiver/sender gedeelte is klaar en werkt. Binnenkort nog even wat gpio aansluiten, waaronder die van de PIR om te kijken of dit nu beter gaat. Zou wel beter moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 10:00
geerttttt schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:00:
Ik heb een PIR, deze:
[afbeelding]

Och ik ben daar zo lang mee bezig geweest. Die dingen zijn enorm gevoelig. Het enige wat bij mij hielp.... was aluminiumfolie over de onderkant plakken (chip afschermen). Wel eerst even wat isolatietape oid gebruiken om kortsluiting te voorkomen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Cypher87 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 23:34:
[...]

Och ik ben daar zo lang mee bezig geweest. Die dingen zijn enorm gevoelig. Het enige wat bij mij hielp.... was aluminiumfolie over de onderkant plakken (chip afschermen). Wel eerst even wat isolatietape oid gebruiken om kortsluiting te voorkomen natuurlijk :)
Was dit het maar :( mijn esp (sonoff) geeft zelfs +'s als de PIR niet eens is aangesloten.
Heb Daarom de de signaal "kabel " als vervangen door coax maar helaas geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Pimmetje651 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 07:23:
[...]

Was dit het maar :( mijn esp (sonoff) geeft zelfs +'s als de PIR niet eens is aangesloten.
Heb Daarom de de signaal "kabel " als vervangen door coax maar helaas geen verschil
Kun je de verbinding niet laagohmiger maken, of er een rc filter in zetten? Ik weet niet wat die pir kan leveren, maar 1mA kan die toch wel leveren? 1k weerstand aan einde kabel (waar esp zit) zou misschien al helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Dr.Roelski schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:46:
[...]

Kun je de verbinding niet laagohmiger maken, of er een rc filter in zetten? Ik weet niet wat die pir kan leveren, maar 1mA kan die toch wel leveren? 1k weerstand aan einde kabel (waar esp zit) zou misschien al helpen.
Kunnen we eens proberen!
Straks meteen eens ertussen zetten

Edit: had nog 4k7 liggen , die meteen erop gezet en eens kijken wat er gebeurd.
De eerste tekenen lijken positief

[ Voor 12% gewijzigd door Pimmetje651 op 11-06-2016 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
En meteen door naar hetvolgende project (ATO : automatic top off) , hoe verbind ik deze float sensors : Afbeeldingslocatie: http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB17K3UIFXXXXX_XXXXq6xXFXXXo/5-3cm-long-font-b-Aquarium-b-font-Tank-Pool-Liquid-Water-Level-Sensor-Right-Angle.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Pimmetje651 op 12-06-2016 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Pimmetje651 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 20:18:
[...]

Kunnen we eens proberen!
Straks meteen eens ertussen zetten

Edit: had nog 4k7 liggen , die meteen erop gezet en eens kijken wat er gebeurd.
De eerste tekenen lijken positief
Helaas pindakaas :
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/208a9t3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

In mijn geval zit er een interne pull-down weerstand in via de Raspberry PI. Misschien dat dat nog een verschil maakt?

Wat jouwe doet doet de mijne in ieder geval niet. Eigenlijk doet hij het prima, en reageert daadwerkelijk als er beweging is, maar heel soms reageert hij 1x random, en eigenlijk altijd reageert hij 'toevallig' op dezelfde milliseconde als ik een device via 433mhz probeer te schakelen.

Binnenkort ga ik dat circuit opnieuw ontwerpen. Zal dan wel ff een fototje maken van mijn protoboardje waar alles op gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboticPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 11:34
Goedemiddag,

Ik volg dit topic al enige tijd en heb eindelijk de stap gezet om met de ESP's aan de slag te gaan.
Echter nu zie ik door de bomen het bos niet meer, na enige tegenslagen met losse esp's heb ik uiteindelijk via een tweaker bij v&a een NodeMCU board gekocht welke daadwerkelijk werkt. Naast de standaard blink en verbinden met wifi wat nu eindelijk werkt zou ik nu wat praktischer willen gaan.

Ik zou graag een simpele stap richting de domotica willen zetten door het volgende op te zetten:

Mijn bedoeling:
- Een ESP A gekoppeld aan een PIR sensor
- Een Pi die de data ontvangt werkend als domotica situatie.
- Een ESP B gekoppeld aan een RGB led strip.

Waarbij de ESP A een signaal naar de Pi stuurt dat er iemand langs loopt, waarop de Pi weer een signaal naar ESP B stuurt dat de strip aan kan.

Ik zit al enige tijd te kijken hoe ik dit het beste kan doen en kom op verschillende oplossingen uit zoals JSON, MQTT, of met webservers en dan via de GET data doorsturen. Alleen nu vraag ik me af waarmee ik het beste kan beginnen en welke richting ik het beste op kan. Als iemand me daar mee zou kunnen helpen zou dit al veel schelen en kan ik weer verder.

(De bedoeling is dat er meerdere ESP's aan de Pi worden gekoppeld welke de data verwerkt en kan weergeven en aansturen als een soort domotica regelpaneel/Master)

[ Voor 6% gewijzigd door RoboticPro op 13-06-2016 13:52 ]

Forum Lurker, Reageer weinig, lees veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Als het om hele eenvoudige informatie gaat zoals "lampje 1/2/3 aan/uit" en "pir detectie" dan lijkt me een simpele GET meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboticPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 11:34
Ik verwacht dat het meest complexe een RGB waarde zal worden denk ik.

Forum Lurker, Reageer weinig, lees veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
naftebakje schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:37:
[...]
Niet doen, audio jacks dienen daar niet voor. Bij het inpluggen wordt eventjes kortsluiting gemaakt, waardoor bij in/uitpluggen de voeding even plat gaat (vinden de andere modules vast leuk), en je steeds vonken trekt.
Er bestaan massa's connectoren in alle maten en soorten, ik zou in je plaats kijken naar wat gebruikt wordt om RC batterijen op te laden.
Dat van de kortsluiting is een hele goeie, niet aangedacht. Bedankt! De zoektocht naar een connector gaat verder.
Btje schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:51:
Waarom gebruik je 4 esp's zou dat niet met een enkele waar je de verschillende sensoren op aansluit?
[...]
De meters zitten flink verspreid door de meterkast, de deurbel zit helemaal ver en ik heb 2x een analoge poort nodig voor de CNY70. Verder leek het mij beter qua management, sketches blijven klein (OTA, blijft mogelijk) en als er 1 uitvalt worden de rest van de meter nog wel netjes uitgelezen.
sebastius schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:41:
[...]

En de winnaar is sebastius _/-\o_
Alles nog een keer nagemeten en gelopen en er was inderdaad een slechte verbinding, alles werkt nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Zoals beloofd (zie nu pas dat ik hier eerder had gepost en niet in het elektronica thread ;) ) een fototje van mijn protoprintje:
Schema:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZpOjHwj.jpg
Print:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1U13tNy.jpg
onderkant:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8cm4LEN.jpg

Wat je op de onderkant foto nog niet ziet (omdat ik dat daarna pas gemaakt had) is 6 screwterminals. 2x gpio, 2x ground en 2x 5v. Dit dus om mijn PIR aan te sluiten. Ondertussen is hij aangesloten. Ik weet nog niet zeker of de PIR werkt (nog niet kunnen testen), maar random afgaan wanneer ik mijn lampen via 433mhz schakel doet hij in ieder geval niet meer :) wordt vervolgd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
RoboticPro schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:44:
Ik verwacht dat het meest complexe een RGB waarde zal worden denk ik.
Dan wordt zo'n web request iets als:
http://192.168.0.100/rgb.html?r=10&g=20&b=30
Waaruit je dan 3 variabelen kan vullen.
Lijkt mij niet de moeite waard om daarvoor json te gaan parsen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:44
Er zijn aardig wat projecten gemaakt waarmee een apparaat met een ESP8266 chip wordt aangestuurd door middel van een telefoon, maar zijn er ook al eens mensen geweest die juist de ESP8266 chip in een afstandsbediening hebben gestopt? Ik zou zelf maar al te graag een afstandsbediening willen die op basis van de ESP8266 commando's naar m'n domoticz server stuurt. Mijn huidige el-cheapo 433mhz AB werkt toch wel erg matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Ongetwijfeld dat iemand dit al wel eens gedaan heeft. Zie bijvoorbeeld dingen zoals de Amazon Dash achtige dingen. In principe zijn dat ook afstandsbedieningen. Batterylife zal echter niet echt fantastisch zijn met een ESP erin vrees ik. Desalniettemin wil ik je zeker aanmoedigen om eens een poging te wagen :)
Pagina: 1 ... 24 ... 80 Laatste