Heeft er iemand hier het al voor elkaar om een betrouwbare plant sensor te maken? Ik heb geëxperimenteerd met deze:
https://www.tindie.com/pr...i2c-soil-moisture-sensor/ , Die deed het perfect, maar na ongeveer 3 weken hield hij er mee op en kreeg ik alleen nog maar allerlei random values terug. Volgens de maker had ik de sensor eerst een of andere coating moeten geven
Van de week deze sensor binnen gekregen:
Op zich heel leuk bedacht met de ESP8266 er op, maar de waardes die ik er uit krijg zijn nog niet bepaald bruikbaar:
De waarde moet lager zijn als de grond natter is, dat zie je goed op het moment van watergeven. Vervolgens gaan de waardes ook even omhoog, maar daarna beginnen ze weer langzaam omlaag te lopen. Volgens deze sensor wordt de grond dus steeds vochtiger als ik geen water geef

Ook jammer dat de maker voor een DHT11 heeft gekozen om de temperatuur en luchtvochtigheid te meten, dat vindt ik een vrij waardeloze sensor (doe mij maar een SI7021)
Ik zit er over te denken om zelf een pcb te gaan ontwikkelen om de planten te monitoren (maar dan moet ik eerst wel werkende voorbeelden vinden

)
Waar ik naar op zoek ben is een grondvochtigheid sensor met deze specs:
- Zo klein mogelijk, liefst wil ik hem helemaal niet zien, hooguit een draadje naar een kastje waar de esp-8266 in zit
- Mogelijk om battery powered te laten werken (maar dan wil ik ook kunnen meten hoe vol die batterij nog is
- goedkoop genoeg om veel, planten te monitoren (+/- 10 euro per plant vindt ik wel acceptabel, extra sensoren zoals temp, luchtvochtigheid en lichtsterkte hoeven voor mij niet)
@Led-maniak. Ben jij nog verder gekomen met jouw sensor?