Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:32
Tinusvolkel schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:59:
[...]

Succes :) waar ging je ook alweer bestellen? Dirty PCBs?

Hier ga ik iig ook binnenkort mijn eerste PCBs voor de hobby bestellen.
- mijn Wifi dimmer (van een paar blz terug)
- en een eigen FTDI printje die 800mA kan leveren op de +3V3, waarvan ook de DTR en de RTS naar buiten zijn geroute om het programmeren makkelijker te maken

Maar nu nog even wachten op alle Aliexpress bestellingen :9 vandaag waren het er weer 4 inclusief de ESP-09, maar pfff wat is die klein zeg :)
Mooi projectje buurman! Mocht je ooit onderdelen tekort komen en ze snel willen hebben; heb hier het eea liggen, inclusief nog wat ESPs (alsook antenne's).
Wat voor verlichting wil je ermee gaan dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:29
simon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:24:
[...]

nu stuur je die waarde van die $.get call niet mee, je kan 'm in {data: jeinfo} wrappen of gewoon simpel
var url = "url van je pagina" + variabelediejenodighebt en dan $.get(url); (of dat direct waar je url hebt staan). Zie ook https://api.jquery.com/jquery.get/
Dat werkt, in zoverre dat het iets achter de url zet maar dit niet update als ik de slider aanpas. Hoe moet ik dit doen? Ik heb de codepen geupdate http://codepen.io/ProAce/pen/NNjboV

Ik ben totaal nieuw met Javascript en ga me er hierna ook in verdiepen, maar ik zou dit graag voor vrijdag afhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59
[...]

Maar nu nog even wachten op alle Aliexpress bestellingen :9 vandaag waren het er weer 4 inclusief de ESP-09, maar pfff wat is die klein zeg :)
Welke antenne ga je gebruiken?

Ik pak tot nu toe ESP boardjes met ingebouwde antenne (pcb of ceramisch) maar ben wel benieuwd hoeveel het scheelt in de praktijk tov een 'losse' antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:15
Thedr schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:23:
[...]

Mooi projectje buurman! Mocht je ooit onderdelen tekort komen en ze snel willen hebben; heb hier het eea liggen, inclusief nog wat ESPs (alsook antenne's).
Wat voor verlichting wil je ermee gaan dimmen?
Goed om te weten buurman :)
Ik heb inmiddels ook al wat voorraad :9 dus het is wederzijds.

Verder bestel ik van het FTDI printje 30 printjes (er paste er 3 in de 5x5 afmeting van de leverancier) dus mocht je (tegen die tijd) of iemand anders interesse hebben.....

Verder wil ik met de dimmer 230v lampen dimmen, en als het goed is zouden 230v dimbare led-lampen ook moeten werken.
DJSmiley schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:29:
[...]

Welke antenne ga je gebruiken?

Ik pak tot nu toe ESP boardjes met ingebouwde antenne (pcb of ceramisch) maar ben wel benieuwd hoeveel het scheelt in de praktijk tov een 'losse' antenne.
Ik heb voorheen ook alleen met de nodemcu gewerkt dus ben ook benieuwd naar de externe antenne.
Maar ik heb gekozen voor extern omdat ik dan iets meer vrijheid heb in een inbouwdoos.
Verder is het deze antenne.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tinusvolkel schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 06:37:
[...]

Verder bestel ik van het FTDI printje 30 printjes (er paste er 3 in de 5x5 afmeting van de leverancier) dus mocht je (tegen die tijd) of iemand anders interesse hebben.....

Verder wil ik met de dimmer 230v lampen dimmen, en als het goed is zouden 230v dimbare led-lampen ook moeten werken.

[...]

Ik heb voorheen ook alleen met de nodemcu gewerkt dus ben ook benieuwd naar de externe antenne.
Maar ik heb gekozen voor extern omdat ik dan iets meer vrijheid heb in een inbouwdoos.
Verder is het deze antenne.
Een PCB met ESP die gewone (LED) verlichting kan dimmen heb ik wel oren naar ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Koffie schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 07:21:
[...]

Een PCB met ESP die gewone (LED) verlichting kan dimmen heb ik wel oren naar ;)
Schema en PCB zijn al voorbij gekomen :)
Maar ik zal jullie op de hoogte houden of het allemaal werkt zoals ik het bedacht heb :9
En de Gerbers wil ik dan ook wel beschikbaar stellen :) (design file kan ook maar pakket waarmee het getekend is kost een paar duizend euro 8)7 )
Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:02:
Als we dan toch PCBs aan het reviewen zijn..... :)

Ik ben bezig met een Wifi lamp (triac) dimmer, gebaseerd op het volgende project:
https://hackaday.io/project/4330-esp8266-wifi-light-dimmer
Echter wil ik hem een beetje kleiner hebben zodat ie in een wanddoos achter een schakelaar past.

Mijn schema kun je hier vinden

En hier is de PCB: (links top / rechts bottom)
[afbeelding]

In deze PCB zijn de HV (230VAC) netten geconstraint zodat ze genoeg afstand hebben.
En verder loopt er ook een barrière tussen het LV en HV stuk
Ook is het Wifi antenne net netjes op 50ohm geroute.

Dus als iemand nog op of aanmerkingen heeft dan laat maar weten. :)

PS de BOM heb ik nu nog onder de €10 kunnen houden, en dit is inclusief PCB en verzendkosten :*)
PPS weet er iemand nog een betaalbaar FTDI die genoeg power (voor de ESP) op de 3V3 levert en die RTS/DTR pinnen naar buiten breng?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Tinusvolkel schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 06:37:
[...]

[...]
Top, altijd handig! Maar ook die dimmer klinkt goed --> Koffie's ESPimatic erop en gaan met die banaan. In het schema zag ik ook een switch aansluiting; is dat gewoon een handmatige switch die op de PCB zit, of is het de bedoeling daar een 'gewone' (inbouw) schakelaar op aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Thedr schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:50:
[...]

Top, altijd handig! Maar ook die dimmer klinkt goed --> Koffie's ESPimatic erop en gaan met die banaan. In het schema zag ik ook een switch aansluiting; is dat gewoon een handmatige switch die op de PCB zit, of is het de bedoeling daar een 'gewone' (inbouw) schakelaar op aan te sluiten?
Die switch is idd om de inbouwschakelaar stand in te lezen.
Zo word dit bij Kaku ontvangers ook gedaan.
Hiermee zou je dan bijvoorbeeld bij snel in-uit schakelen in een fade mode kunnen komen en deze kan je dan weer via snel in-uit schakelen weer stoppen op de juiste dim stand.

ESPimatic heb ik nog geen ervaring mee, mijn plan is om de code van hackaday om te butsen :) aangezien mijn programmeer kennis goed genoeg is om bestaande code te lezen / aan te passen (met behulp van google :) )
Maar met een beetje hulp van dit forum zou ESPimatic natuurlijk ook wel moeten lukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Wat is de beste manier om data naar een mysql server te sturen?

Ik heb nu een httpclient opgezet die een POST doet naar een php formulier. Dit werkt prima alleen als ik teveel data tegelijk verstuur(200 datapunten) dan crashed de ESP8266 bij(naar het lijkt) het verzenden van de data.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Tinusvolkel schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:58:
[...]
Die switch is idd om de inbouwschakelaar stand in te lezen.
Zo word dit bij Kaku ontvangers ook gedaan.
Hiermee zou je dan bijvoorbeeld bij snel in-uit schakelen in een fade mode kunnen komen en deze kan je dan weer via snel in-uit schakelen weer stoppen op de juiste dim stand.

ESPimatic heb ik nog geen ervaring mee, mijn plan is om de code van hackaday om te butsen :) aangezien mijn programmeer kennis goed genoeg is om bestaande code te lezen / aan te passen (met behulp van google :) )
Maar met een beetje hulp van dit forum zou ESPimatic natuurlijk ook wel moeten lukken :P
Ah, dat is eigenlijk precies wat ik nodig heb --> het mooie van de ESP tov KaKu is dat het ook mogelijk is om de stand of een actie van de schakelaar door te sturen naar pimatic/Domoticz/OpenHAB/MQTT. Kan ik er gelijk vast 2 pre-orderen? :Y)
Ik heb al het een en ander lopen klooien met de ESP, onder andere met het uitlezen van mijn P1 meter. Mocht je assistentie kunnen gebruiken met de software dan laat maar horen!

Het mooie van ESPimatic is dat er een mooie webinterface bij zit (echt, hulde aan Koffie _/-\o_):
Afbeeldingslocatie: https://usercontent.pimatic.org/6aa24e04d83094b0b456fd36a9bfde205ebb7df5/687474703a2f2f7a6f6f692e6f6f7374696e6469652e636f6d2f696d616765732f333534636170747572652e706e67

Daarnaast is er ook ESPEasy, werkt ook prima zover ik weet maar is wat spartaanser qua interface. Voordeel daarvan is dat Domoticz (gebruik jij toch?) direct ondersteund is, hoewel dat voor ESPimatic redelijk makkelijk te implementeren moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Ik had al een beetje zitten googelen en ESPimatic zit er idd goed uit _/-\o_

En je preorder is geaccepteerd :) echter ga ik er niet meer als 10 bestellen aangezien ik deze proto eerst goed wil testen.

En ik gebruik idd sinds een paar weken domoticz langs de homewizard (die over een mooie P1 interface en water puls meter beschikt (dus die hoeft niet meer gehobbyd te worden) , en dit werkt prima samen.

En zijn er toevallig al mensen die een wifi vlees thermometer gemaakt hebben?
Want dit ben ik ook van plan met de zomer in aantocht :9
Dan kan ik namelijk de hue lampen dezelfde kleur geven als het vlees. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enervate
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-08 00:24
Heeft iemand hier ervaring met de SDK? Als ik vsprintf() probeer te gebruiken krijg ik linker errors:

code:
1
2
3
4
5
6
7
../xtensa-lx106-elf/lib/libc.a(lib_a-mallocr.o):(.literal+0x24): undefined reference to `_sbrk_r'
../xtensa-lx106-elf/lib/libc.a(lib_a-mallocr.o): In function `malloc_extend_top':
/newlib-2.0.0/newlib/libc/stdlib/mallocr.c:2165: undefined reference to `_sbrk_r'
/newlib-2.0.0/newlib/libc/stdlib/mallocr.c:2202: undefined reference to `_sbrk_r'
../xtensa-lx106-elf/lib/libc.a(lib_a-freer.o): In function `_malloc_trim_r':
/newlib-2.0.0/newlib/libc/stdlib/mallocr.c:3325: undefined reference to `_sbrk_r'
/newlib-2.0.0/newlib/libc/stdlib/mallocr.c:3332: undefined reference to `_sbrk_r'

(paths iets ingekort voor leesbaarheid)

build werkt wel als ik deze functie uitcomment:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
void ICACHE_FLASH_ATTR uarttcp_print(struct espconn *client, const char * format, ...)
{
    char buffer[200];
    va_list args;
    va_start(args, format);
    vsprintf (buffer, format, args);
    va_end (args);
    espconn_send(client, buffer, strlen(buffer));
    #ifdef UART_INFO
    uart0_sendStr(buffer);
    #endif
}

Ik gebruik de laatste versie van de SDK (1.5.2) en build met -lc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
LED-Maniak schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:22:
Wat is de beste manier om data naar een mysql server te sturen?

Ik heb nu een httpclient opgezet die een POST doet naar een php formulier. Dit werkt prima alleen als ik teveel data tegelijk verstuur(200 datapunten) dan crashed de ESP8266 bij(naar het lijkt) het verzenden van de data.
Om hier nog een update op te geven.. Blijkbaar kan je een maximum aantal POST variabelen doen voordat de ESP crashed. Tot 100 datapunten gaat goed.

Mijn plantensensor komt nu elk kwartier uit zijn diepe slaap om verschillende dingen te meten en gaat daarna weer slapen. Data verstuurt hij naar een mysql database en als er nieuwe firmware is dan update hij zich volledig uit zichzelf :D . De aan tijd is nu 2.69 seconde... Kijken of dat nog korter kan.

Met de voorbeeldberekening van Espressif zou mijn sensor dan 156 dagen op één batterij moeten werken. Nou ja.. Eerst maar eens real life data meten ;)

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 25-03-2016 13:24 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
LED-Maniak schreef op zondag 20 maart 2016 @ 23:39:
Wat is de ESP8266 toch een prachtige chip :D . Hij genereert nu een mooie 4MHz blokgolf. Als het goed is kan ik die ook nog in duty cycle aanpassen, maar daar moet ik nog even in duiken :)
LED-Maniak schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:19:
[...]

Mijn plantensensor komt nu elk kwartier uit zijn diepe slaap om verschillende dingen te meten en gaat daarna weer slapen. Data verstuurt hij naar een mysql database en als er nieuwe firmware is dan update hij zich volledig uit zichzelf :D . De aan tijd is nu 2.69 seconde... Kijken of dat nog korter kan.

Met de voorbeeldberekening van Espressif zou mijn sensor dan 156 dagen op één batterij moeten werken. Nou ja.. Eerst maar eens real life data meten ;)
Klinkt erg interessant; wat meet je allemaal? Heb je een capacitieve vochtsensor gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Hij meet vochtigheid, batterijstatus, omgevingslicht, bodemtemperatuur en voedingswaarde.
Super sexy om de data binnen te zien komen maar vooral als hij zichzelf gaat updaten. :D

Gehele sensor steekt net onder de 5cm uit de grond dus dat is precies genoeg om overal te kunnen verstoppen. Nu nog een leuke behuizing laten 3D printen :)

[edit]
Bijpassende website erbij gemaakt: http://greenthumb.protoart.net

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 25-03-2016 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
MiZtraL schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:29:
Via Twitter in aanraking gekomen met ESP8266 en op basis daarvan gestart met lezen en wat spulletjes besteld via AliExpress. Voor echt maar een paar euro >:) Ik heb diverse onderdelen met een dag of 12 binnen en ben gestart met het ESPEasy project www.esp8266.nu, dat maakt het echt een stuk makkelijker. Opzetten van een elektriciteitsmeter, watermeter en gasmeter (pulsteller) icm Domoticz is redelijk eenvoudig en de eerste test resultaten zijn goed.

Nu moet ik nog wel opzoek naar een behuizing/montage zodat de sensor geen vals licht opvangt. En dan begint het afstellen. Als er nog afstel tips zijn hoor ik het graag.

Onderdelen:
- NodeMcu V3
- Photodiode Module voor de elektriciteitsmeter
- Reed switch Module voor de gasmeter
- IR Module voor de watermeter
- Temprature sensor

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
ziet er wel de moeite uit, zelf opgebouwd of van een blog gehaald?
heb wel zin om zoiets eens na te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:02
LED-Maniak schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:36:
Hij meet vochtigheid, batterijstatus, omgevingslicht, bodemtemperatuur en voedingswaarde.
Super sexy om de data binnen te zien komen maar vooral als hij zichzelf gaat updaten. :D

Gehele sensor steekt net onder de 5cm uit de grond dus dat is precies genoeg om overal te kunnen verstoppen. Nu nog een leuke behuizing laten 3D printen :)

[edit]
Hoe meet jij de batterijstatus? Ik zou dit ook graag doen met m'n buitensensor, maar ik heb nog geen goede methode weten te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Elke batterij heeft een bepaalde ontladingscurve. Stop je in een lookup-table en je weet de status van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
LED-Maniak schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 20:24:
Elke batterij heeft een bepaalde ontladingscurve. Stop je in een lookup-table en je weet de status van de batterij.
En meet je het voltage via de analoge input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Yep. Maar let wel op dat die maximaal 0-1Volt is!

[ Voor 84% gewijzigd door LED-Maniak op 26-03-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:47
Ik heb een losse ESP12-E die ik graag wil programmeren, maar de boot met mijn USB-to-Serial heeft wat vertraging. Weet iemand of het ook met een Arduino (Nano of Uno) kan? Ik heb alleen maar SMD versies, dus kan niet de AtMega-chip verwijderen. Doorverbinden van RST (van de Arduino) met GND heb ik geprobeerd maar geen resultaat (ik heb wel alle GPIO's op het goede niveau voor programmeren zitten). Is het mogelijk met SoftwareSerial een brug op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:32
Tom-Z schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 13:45:
Ik heb een losse ESP12-E die ik graag wil programmeren, maar de boot met mijn USB-to-Serial heeft wat vertraging. Weet iemand of het ook met een Arduino (Nano of Uno) kan? Ik heb alleen maar SMD versies, dus kan niet de AtMega-chip verwijderen. Doorverbinden van RST (van de Arduino) met GND heb ik geprobeerd maar geen resultaat (ik heb wel alle GPIO's op het goede niveau voor programmeren zitten). Is het mogelijk met SoftwareSerial een brug op te zetten?
Ik heb zelf hier gewerkt met een arduino due. Hierdoor had ik dan wel de voltages al direct goed. Ik heb echt gewoon de reset naar ground verbonden. Hierdoor kon ik direct tx0 en rx0 gebruiken om te communiceren met de esp.

Weet je zeker dat je alles goed aangesloten hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
LED-Maniak schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 11:59:
Yep. Maar let wel op dat die maximaal 0-1Volt is!
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

geerttttt schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:12:
Zo, het PCB bord voor de ESP rolluik schakelaar met voeding is zojuist besteld! :) 10 stuks! spannend!! :D
Ik ben hier ook wel benieuwd naar hoe je het geheel oplost. Ik heb nu een aantal KaKu rolluik schakelaars maar zou hier liefst ook vanaf stappen en naar een meer veiliger protocol gaan.

Wat ik me specifiek afvraag, KaKu heeft een timer er in zitten zodat er nooit langer dan xx seconden spanning op het rolluik staat. Heb je ook zoiets in gedachte ? En heb je iets van een schema hoe je het met de relais aan gaat pakken ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Ik ben nu al ff bezig met de ESP8266, wat een tof ding! Ik wilde even mijn projectje delen :) .

Thuis hebben we in de woonkamer bijna alle lampen vervangen met LIFX lampen. Voorheen was alles voorzien van Kaku dimmers/schakellaars. Maar omdat dat niet lekker werkte met het dimmen van LED lampen, hebben we die één voor één vervangen met LIFX lampen. Maar, ik miste toch de schakellaar op de muur. Dus ben ik zelf aan de slag gegaan.

Ik heb een oude KaKu schakellaar uit elkaar gehaald en het printje vervangen door een eigen print, gemaakt uit een stuk protoboard. Met daarop een ESP8266 - 12.

Op de ESP draait een LUA scriptje wat een UDP commando stuurt naar m'n eigen domatica server die weer draait op en Raspberry Pi. De RPi stuurt uiteindelijk de LIFX lampen weer aan.

Ik moet nog een manier bedenken om m'n schakellaar te kunnen voeden, het liefst zonder batterijen. En ik ben bezig met een webserver voor de instellingen van m'n schakellaar. En daar komen vast nog meer handige dingen bij!

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Pixelmagic schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:17:
[...]

Ik ben hier ook wel benieuwd naar hoe je het geheel oplost. Ik heb nu een aantal KaKu rolluik schakelaars maar zou hier liefst ook vanaf stappen en naar een meer veiliger protocol gaan.

Wat ik me specifiek afvraag, KaKu heeft een timer er in zitten zodat er nooit langer dan xx seconden spanning op het rolluik staat. Heb je ook zoiets in gedachte ? En heb je iets van een schema hoe je het met de relais aan gaat pakken ?
Is niet heel ingewikkeld, gewoon een ESP die een relais inschakelt voor een x aantal seconden :) ik twijfel alleen nog over de handbediening. Of dat ik de normale schakeling parallel laat lopen aan de ESP relais, dus dat dat blijft werken zoals nu, of dat ik het gewoon aansluit op de analoge inputs om af te vangen wanneer iemand de rolluik met de hand wil bedienen.

Voordeel bij optie 1 is dat het altijd werkt, al crashes de ESP of wat dan ook.

Optie 2 heeft als voordeel dat je met 1 draai de rolluik omlaag kunt doen, en je dan ook weet wanneer iemand met de hand de rolluik omlaag doet...

[ Voor 28% gewijzigd door geerttttt op 27-03-2016 18:58 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
geerttttt schreef op zondag 27 maart 2016 @ 18:50:
[...]

Is niet heel ingewikkeld, gewoon een ESP die een relais inschakelt voor een x aantal seconden :) ik twijfel alleen nog over de handbediening. Of dat ik de normale schakeling parallel laat lopen aan de ESP relais, dus dat dat blijft werken zoals nu, of dat ik het gewoon aansluit op de analoge inputs om af te vangen wanneer iemand de rolluik met de hand wil bedienen.

Voordeel bij optie 1 is dat het altijd werkt, al crashes de ESP of wat dan ook.

Optie 2 heeft als voordeel dat je met 1 draai de rolluik omlaag kunt doen, en je dan ook weet wanneer iemand met de hand de rolluik omlaag doet...
Ik zou de schakelaar via de ESP laten lopen, een gevaar is dat als je met de schakelaar bv naar beneden laat lopen en terwijl deze afrolt of de schakelaar aan laat staan en vervolgens een omhoog commando via de ESP stuurt, dan gaat je motor in de flip.

Ikzelf heb ook een printje met een ESP en twee relais (1 omhoog, 1 omlaag), waarmee ik via MQTT commandos geef met daarin seconden en een percentage. Bv rolluik doet er 32 seconden over om compleet af te rollen, dus als ik hem half open wil doen (50%) dan zet de esp er voor 16 seconden spanning op. Uiteraard zorgt de ESP er voor dat niet omhoog+omlaag tegelijkertijd aan kunnen.

Dat biedt nog meer mogelijkheden, wat ik nu ook doe is adhv de zonpositie (altitude, azimuth) bepalen hoe ver mijn rolluiken per raam dicht moeten om niet direct zon in je gezicht te hebben bij TV kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Hmmm, het duurt 2.7 seconde om een verbinding met wifi te maken en data uit te sturen. Doe ik dit elke 15 minuten dan gaat een 750mAh cel maar ~40 dagen mee. Laat ik hem in de nacht uit dan verdubbel ik dat.

Kortom, zonder zonnecel is een ESP8266 niet het meest ideale apparaat voor een batterij gevoede sensor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50
LED-Maniak schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:49:
Hmmm, het duurt 2.7 seconde om een verbinding met wifi te maken en data uit te sturen. Doe ik dit elke 15 minuten dan gaat een 750mAh cel maar ~40 dagen mee. Laat ik hem in de nacht uit dan verdubbel ik dat.

Kortom, zonder zonnecel is een ESP8266 niet het meest ideale apparaat voor een batterij gevoede sensor...
draait je gehele programma op de esp? of zit er nog een microcontroller op die die esp iedere keer uit slaapstand haalt?

Indien er een extra mcu opzit, zou het geen optie zijn om deze bijvoorbeeld een dag lang te laten loggen ( per kwartier dus) en dan de data een keer per dag over te laten zenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Alles draait op de ESP die tussendoor in deepsleep gaat en dan dus weinig gebruikt. Een dag lang loggen zonder data te sturen kan met de ESP ook alleen ik wil minimaal elk half uur data binnen krijgen.

Ik denk dat ik toch maar over ga op een andere zender zoals de RFM69 of nRF spul. Dan is de data in enkele millisecondes overgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr

[edit]
Gaaf, leuke site ook met die grafieken erbij. Wat voor sensor/techniek gebruik je om de vochtigheid en voedingswaarde te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Capacitief voor vocht en resistief voor voeding. Beide hoogfrequent. Werkt bijzonder goed.

Ik denk dat ik deze sensoren op Tindie te koop ga zetten. Kunnen anderen er ook mee pielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Beetje afhankelijk van de prijs durf ik je al te zeggen dat je in ieder geval één koper hebt :Y) Is een leuke 'connected' tegenhanger voor de Chirp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:46
Thedr schreef op maandag 28 maart 2016 @ 17:55:
Beetje afhankelijk van de prijs durf ik je al te zeggen dat je in ieder geval één koper hebt :Y) Is een leuke 'connected' tegenhanger voor de Chirp.
ben ik tweede :) leuk!

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

cyberde schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:22:
[...]

Ik zou de schakelaar via de ESP laten lopen, een gevaar is dat als je met de schakelaar bv naar beneden laat lopen en terwijl deze afrolt of de schakelaar aan laat staan en vervolgens een omhoog commando via de ESP stuurt, dan gaat je motor in de flip.
Dat kan sowieso. De relais kan ik zo aansluiten dat er een stroomkring loopt wanneer geen van beide relais actief staat. Oftewel, geen relais actief = schakelaar aan de muur werkend, een van beide actief, rolluik omhoog of omlaag.
Ikzelf heb ook een printje met een ESP en twee relais (1 omhoog, 1 omlaag), waarmee ik via MQTT commandos geef met daarin seconden en een percentage. Bv rolluik doet er 32 seconden over om compleet af te rollen, dus als ik hem half open wil doen (50%) dan zet de esp er voor 16 seconden spanning op. Uiteraard zorgt de ESP er voor dat niet omhoog+omlaag tegelijkertijd aan kunnen.

Dat biedt nog meer mogelijkheden, wat ik nu ook doe is adhv de zonpositie (altitude, azimuth) bepalen hoe ver mijn rolluiken per raam dicht moeten om niet direct zon in je gezicht te hebben bij TV kijken.
Dat is wel cool. Voor mij is het voordeel ook vooral dat ik precies weet of en hoe ver de rolluik open of dicht is. Ik kan ook daarmee eventueel berekenen of ze open of dicht moeten staan om het huis op te warmen met zonlicht, of bij warme dagen juist de boel overdag potdicht moet zijn om het koel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
[...]

Succes :) waar ging je ook alweer bestellen? Dirty PCBs?

Hier ga ik iig ook binnenkort mijn eerste PCBs voor de hobby bestellen.
- mijn Wifi dimmer (van een paar blz terug)
- en een eigen FTDI printje die 800mA kan leveren op de +3V3, waarvan ook de DTR en de RTS naar buiten zijn geroute om het programmeren makkelijker te maken

Ze zijn besteld :)
Nu 2 tot 9 weken wachten......

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1110164/dimmer/97513a4b-bbaf-452e-9ce6-f2576e158d67.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1110164/dimmer/c239784e-c1bd-41bc-b762-8988b1757c2e.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1110164/dimmer/adab53f6-6bf9-4f55-b91c-27108612580a.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1110164/dimmer/993924ec-0cbe-48f9-b9a9-ca671b95ef33.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Tinusvolkel op 29-03-2016 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 12:25
Pixelmagic schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:17:
[...]Ik ben hier ook wel benieuwd naar hoe je het geheel oplost. Ik heb nu een aantal KaKu rolluik schakelaars maar zou hier liefst ook vanaf stappen en naar een meer veiliger protocol gaan.

Beste (veiligste) schema is die met 2 relais in serie: eerste relais gaat je fasedraad in- of uitschakelen, en het tweede relais stuurt die fase dan naar de "boven" of "onder" draad van de rolluikmotor; N wordt rechtstreeks doorgekoppeld. Dan mag je software helemaal flippen zonder dat je rolluikmotor begint te roken. Manuele bediening toevoegen zonder soft te gebruiken is dan wel niet zo eenvoudig.

Een stroommeting kan ook interessant zijn (spoeltje in de fasedraad met een hall-sensor), dan kan je detecteren of het rolluik al boven/beneden is (door de eindeloop in de motor valt de stroom volledig weg) en zo de ESP zichzelf laten calibreren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

naftebakje schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:28:
[...]
Beste (veiligste) schema is die met 2 relais in serie: eerste relais gaat je fasedraad in- of uitschakelen, en het tweede relais stuurt die fase dan naar de "boven" of "onder" draad van de rolluikmotor; N wordt rechtstreeks doorgekoppeld. Dan mag je software helemaal flippen zonder dat je rolluikmotor begint te roken. Manuele bediening toevoegen zonder soft te gebruiken is dan wel niet zo eenvoudig.
Leuk idee. Mijn idee was iets anders, maar dit is ook een idee ja.

Maar, manuele bediening is dan nog steeds geen probleem:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Relais 1:
NC: richting fasedraad manuele bediening
NO: richting 2e relais COM
COM: Fasedraad

Relais 2:
NC: richting draad motor omlaag
NO: richting draad motor omhoog
COM: richting NO contact relais 1

Heb je beide relais open, dan werkt de manuele bediening, en het 2e relais doet eigenlijk niks tenzij relais 1 ook ingeschakeld is.

En daarnaast. Mijn bordjes zijn verstuurd gister! :):):)
March 29, 2016 02:24AM Shipped Happy hacking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 12:25
Geniaal! Risico is idd opgelost door het NC contact van eerste relais als voeding te gebruiken voor de manuele schakelaar, en zonder extra kost.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
geerttttt schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:05:
[...]

En daarnaast. Mijn bordjes zijn verstuurd gister! :):):)

[...]
Nice :) na een weekje verzonden.
Hopen dat hij hier ook zo verzonden wordt oOo , en dan denk ik een weekje of 2 levertijd.

PS moest bij dirtyPCB bestellen, de bestel site van dangerous prototypes lag eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

naftebakje schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:13:
Geniaal! Risico is idd opgelost door het NC contact van eerste relais als voeding te gebruiken voor de manuele schakelaar, en zonder extra kost.
:) binnenkort zullen we het in de praktijk testen.
Heb daarnaast ook maar even de varistors besteld. Had natuurlijk niet zo'n haast gezien ze parallel in de stroomkring hangen, zonder Varistor doet hij 't dus ook. Wel handig dat ik ze heb voor als alles helemaal naar wens is en ik hem wil gaan inbouwen in de inbouwdoos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
sjimmie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:41:
[...]

Prima. Weet je wel zeker dat je 3.3V voeding krachtig en stabiel genoeg is? Sluit hem anders toch eens gewoon aan op de Vout pin van je serial converter?
Ik had met de default AT firmware ook wazige problemen met 2 van de 3 ESP-01's totdat ik dat gewoon negeerde en er met de Arduino IDE mijn eigen programma op zette en dat gewoon werkte.
de voeding komt van een 3,3v breadboard voeding met daarachter een 2a 12v voeding, dus lijkt me wel. De Vout van de serial converter heeft niet genoeg kracht.

Ik heb ook geprobeerd om te flashen, maar zodra ik de i/0 naar ground trek krijg ik allemaal errors te zien. ik vermoed bijna dat ik ergens toch de 5v erop heb gezet en ergens iets heb kapot gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
xelnaha schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:59:
[...]
de voeding komt van een 3,3v breadboard voeding met daarachter een 2a 12v voeding, dus lijkt me wel.
Precies zo'n breadboard 3.3V (en indien gewenst 5V) heb ik ook eens geprobeerd in te zetten.
Die van mij lag dezelfde dag in de prullebak.
Ik wil daarmee niet zeggen dat de jouwe brak is, maar dat jouw 12V 2A goed is wil niet zeggen dat het na die 3.3V converter nog steeds zo goed is...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Ik heb ook een paar van die convertertjes, maar gebruik die weinig. Meestal pak ik een losse voeding, dan kan ik eventueel ook andere dingen voeden en heb ik alle spanningen bij elkaar.

Heb hier een oude PC voeding voor omgebouwd, daarmee heb ik -12, 3.3, 5 en 12V tot mijn beschikking.

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/atxvoeding.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Storingarchief | Faster Forward Elements :? Zie geen plaatje maar een of andere storingspagina als ik de link direct open :P

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 31-03-2016 18:36 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klablabla
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-01 11:58
Gister dit bordje binnen gekregen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Diejxir.jpg

Na een paar uur bezig te zijn geweest even de hoop opgegeven. |:(
Diverse Firmware's geprobeerd. Vaak bleef hij reconnecten.
Met de laatste firmware die ik volgens de leverancier moet gebruiken krijg ik de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/h2ERPBm.png

Iemand tips om dit bordje aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
klablabla schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 07:50:
[afbeelding]

Met de laatste firmware die ik volgens de leverancier moet gebruiken krijg ik de volgende melding:
[afbeelding]

Ziet er bekend uit. Ik heb het niet met de lualoader geprobeerd. Maar met Arduino ide en de esp boards uitbreiding, kiezen voor NodeMCU 0.9, was het uiteindelijk gelukt om een voorbeeldsketch te flashen.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klablabla
RobV schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 08:13:
[...]

Ziet er bekend uit. Ik heb het niet met de lualoader geprobeerd. Maar met Arduino ide en de esp boards uitbreiding, kiezen voor NodeMCU 0.9, was het uiteindelijk gelukt om een voorbeeldsketch te flashen.
Weet je toevallig waar ik de voorbeeld sketch kan downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De Arduino IDE heeft een hele boel voorbeeldsketches ingebakken, heb je daar al tussen gesnuffeld? ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
klablabla schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 10:32:
[...]

Weet je toevallig waar ik de voorbeeld sketch kan downloaden?
Wat Raven zei, gewoon een voorbeeld uit de IDE. Om er maar 1 te noemen: https://learn.adafruit.co...reakout/using-arduino-ide

En deze:
http://www.seeedstudio.co...evkit-in-arduino-ide.html

[ Voor 13% gewijzigd door RobV op 02-04-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
[afbeelding]

[afbeelding]

Hmmm...
Ik heb zelf inmiddels al 9 van deze bordjes en werken als een zonnetje.

Ik gebruik ESplorer en op nodemcu-builder een paar firmwares in elkaar gedraaid (gebruik wel de floating variant), op de bordjes geflashed en harken maar.
Ik heb er eentje met twee DHT22's, en zie hier het antwoord van de sensor op D2:

> =dht.read(2)
0 23.2 39.5 200 500
>

23.2 graden en een luchtvochtigheid van 39.5%

Ik heb gisteren mijn DS18B20's binnen gekregen die ik op de CV en VV ga plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klablabla
Had blijkbaar nog geen koffie op vanmorgen, met de sketches. Heb diverse projectjes al met arduino's gedaan.

Zojuist even proberen blink en checkflashconfig erin te zetten, maar helaas.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Sketch uses 232,435 bytes (22%) of program storage space. Maximum is 1,044,464 bytes.
Global variables use 32,392 bytes (39%) of dynamic memory, leaving 49,528 bytes for local variables. Maximum is 81,920 bytes.
Uploading 236592 bytes from to flash at 0x00000000
error: failed sending 1070 bytes
.error: failed sending 1044 bytes
.error: failed sending 1040 bytes
.error: failed sending 1040 bytes
.error: failed sending 1070 bytes
warning: espcomm_send_command: didn't receive command response
warning: espcomm_send_command(FLASH_DOWNLOAD_DATA) failed
warning: espcomm_send_command: wrong direction/command: 0x01 0x03, expected 0x01 0x04
error: espcomm_upload_mem failed

Zojuist de custom firmware geprobeerd met het volgende resultaat: (reconnecting)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VvNHEbk.png

Toch heeft hij het heel even gedaan zie hieronder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Not connected to comm port

Connected to COM7 at 9600 baud

wifi.setmode(wifi.STATION) wifi.sta.getap(function(t) if t then print("\n\nVisible Access Points:\n") for k,v in pairs(t) do l = string.format("%-10s",k) print(l.."  "..v) end else print("Try again") end  end)
> 
WARNING! Comm port is disconnected

wifi.setmode(wifi.STATION) wifi.sta.getap(function(t) if t then print("\n\nVisible Access Points:\n") for k,v in pairs(t) do l = string.format("%-10s",k) print(l.."  "..v) end else print("Try again") end  end)
> 

Visible Access Points:

H368NAEEC11  4,-93,70:9f:2d:ae:ec:11,8
NICKMANDY   3,-86,5c:a3:9d:8b:ce:d8,11
wifi.setmode(wifi.STATION)
> wifi.sta.config("-----------------","-------------------")
> 

= wifi.sta.getip()
192.168.192.46  255.255.255.0   192.168.192.1
> 

Nadeel is dat hij nadat ik de vraag om het ip adres jij disconnect.
Wat nu wel werkt is als ik hem in een usb power adapter stopt dat hij verbonden blijft met wifi.
Maar hoe programeer ik hem dan :(.

[ Voor 146% gewijzigd door klablabla op 03-04-2016 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:02
klablabla schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:06:

Nadeel is dat hij nadat ik de vraag om het ip adres jij disconnect.
Wat nu wel werkt is als ik hem in een usb power adapter stopt dat hij verbonden blijft met wifi.
Maar hoe programeer ik hem dan :(.
USB kabel in je pc, en het bordje met een externe adapter ook nog voeden op de 3.3V.
Als je nog ergens een USBkabel hebt liggen met 2 male stekkers (externe 2.5" schijven zitten ze wel eens bij) kun je ook dat proberen, 1 op de pc en 1 op de adapter.

De ESP trekt waarschijnlijk te veel stroom, welke de usbpoort niet kan leveren.
Ware het niet dat ik hier al mn ESPs gewoon kan programmeren vanaf enkel de USBpoort, maar dit zijn losse ESPs met een aparte USB UART.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klablabla
BertusB404 schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:33:
[...]

USB kabel in je pc, en het bordje met een externe adapter ook nog voeden op de 3.3V.
Als je nog ergens een USBkabel hebt liggen met 2 male stekkers (externe 2.5" schijven zitten ze wel eens bij) kun je ook dat proberen, 1 op de pc en 1 op de adapter.

De ESP trekt waarschijnlijk te veel stroom, welke de usbpoort niet kan leveren.
Ware het niet dat ik hier al mn ESPs gewoon kan programmeren vanaf enkel de USBpoort, maar dit zijn losse ESPs met een aparte USB UART.
Blijkbaar had mijn USB niet genoeg voeding. Nu met externe voeding werkt het eindelijk. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Laatst online: 10-07 14:51
Heb ook wel eens soortgelijke problemen gehad, een andere USB-kabel deed toen al wonderen.. Gevoelige dingen die esp's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klablabla
Ice T schreef op maandag 04 april 2016 @ 01:02:
Heb ook wel eens soortgelijke problemen gehad, een andere USB-kabel deed toen al wonderen.. Gevoelige dingen die esp's!
Ze zijn eigenlijk net iets te gevoelg. Heb nu nog steeds af en toe datbhij reconnect. Aan de voeding kan het nu niet liggen. Zit een lossen voeding aan.

Ook bij het aansturen van ws2812b merk je dat hij gevoelig is. De timing naar de ws2812b gaat dan niet 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

[edit]
Je sensors hebben wel een opmerkelijke battery drop ineens. Allemaal de batterij op? Wel leuk om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
geerttttt schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:00:
[...]

Je sensors hebben wel een opmerkelijke battery drop ineens. Allemaal de batterij op? Wel leuk om te zien.
Haha klopt inderdaad :) . Mooie test voor de buck-boost converter die er op zit(converteert alles tussen 5.5V en 1.8V naar 3.3V) en ze gaan allemaal vrijwel even lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Laatst online: 13:53
Ik ben bezig met een battery powered temperature and humidity sensors

http://www.bntdumas.com/2...ure-and-humidity-sensors/

Een esp8266 met een DHT22. Deze wil dan gaan inbouwen in een led buitenlamp met zonnecellen.

Ik heb altijd problemen met het flashen en programmeren van de esp8266.
Al verschillen de leverancier, eps8266 en FTD1232 en kabel geprobeerd, maar altijd gaat het wel ergens fout.
Nu gaat het flashen met nodemcu-flasher-master goed, maar met ESploder krijg ik maar geen verbinding.

Welke methode gebruiken jullie om te flashen en the uploaden.

En misschien moet ik toch maar een extra ardino kopen om te kunnen flashen.
Of toch misschien een extra voeding 3.3 volt kopen.
Ik gebruik nu ook een powerd hub maar dat maakt ook niet niet.

Wie heeft er nog extra tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Laatst online: 07:32
De voeding zou zeker kunnen helpen. Dat is eigenlijk het enige waar ik wel eens problemen mee heb gehad.
Verder heb ik gemerkt dat de chip vaak nogal picky is over hoe je de pin omhoog of omlaag trekt (Sommige chips kun je gewoon ground naar gpio0 verbinden, anderen hebben een weerstand ertussen nodig omdat de chip anders raar doet). Ze zijn in ieder geval nogal gevoelig, dus je kan het beste altijd een weerstand gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
jossie67 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:49:
Ik ben bezig met een battery powered temperature and humidity sensors

http://www.bntdumas.com/2...ure-and-humidity-sensors/

Een esp8266 met een DHT22. Deze wil dan gaan inbouwen in een led buitenlamp met zonnecellen.

Ik heb altijd problemen met het flashen en programmeren van de esp8266.
Al verschillen de leverancier, eps8266 en FTD1232 en kabel geprobeerd, maar altijd gaat het wel ergens fout.
Nu gaat het flashen met nodemcu-flasher-master goed, maar met ESploder krijg ik maar geen verbinding.

Welke methode gebruiken jullie om te flashen en the uploaden.

En misschien moet ik toch maar een extra ardino kopen om te kunnen flashen.
Of toch misschien een extra voeding 3.3 volt kopen.
Ik gebruik nu ook een powerd hub maar dat maakt ook niet niet.

Wie heeft er nog extra tips
Ik hoop dat mijn printje (zie een tiental berichten terug) gaat werken om te flashen :)
Deze heeft een 800mA 3v3 lineaire voeding die vanuit USB gevoed word.
Dus hoop ik is dit goed genoeg is. maar met al de berichten hier op het forum begin ik toch wel te twijfelen.

Voorheen heb ik alleen nog maar een nodeMCU gehad.

[ Voor 97% gewijzigd door Tinusvolkel op 05-04-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:33
[afbeelding]

[afbeelding]

Beetje late reactie, maar ik heb vandaag ook twee van deze binnengekregen. Ook ik had moeite met aan de praat krijgen via de Arduino IDE, totdat ik een tip las om niet de laatste 'boards' bibliotheek (2.1.0) te installeren, maar de voorlaatste (2.0.0) en vervolgens nodeMCU 1.0, met de 12E te selecteren.

En toe deed ie het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Iemand al eens gekeken of het mogelijk is de "rst cause" uit te lezen? Ik wil weten of de ESP een boot heeft gehad door een power failure of dat het een soft reset is geweest. Afhankelijk hiervan moet hij andere dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 14:29
Sinds kort ook bezig met de ESP, raar dingetje. Aan de programmer doet ie het zonder problemen maar als we 'm aan een battery hangen met een MCP1700 en een 220uF buffer elco, gaat de power led wel branden maar meldt zich niet aan op het netwerk.

CH_PD pin is hoog, andere pinnen nu nog zwevend. Reset ook al eens laag en hoog gemaakt, geen verschil.

Heb nu het hele printje waarop de ESP gestoken kon worden maar uit elkaar gehaald en eerst gaan oefenen op een breadboard.

Iemand tips welke pin je waar aan moet hangen voor batterij gevoede ESP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Welke ESP en wat voor batterij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-09 23:30
Looney11 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:55:
Sinds kort ook bezig met de ESP, raar dingetje. Aan de programmer doet ie het zonder problemen maar als we 'm aan een battery hangen met een MCP1700 en een 220uF buffer elco, gaat de power led wel branden maar meldt zich niet aan op het netwerk.

CH_PD pin is hoog, andere pinnen nu nog zwevend. Reset ook al eens laag en hoog gemaakt, geen verschil.

Heb nu het hele printje waarop de ESP gestoken kon worden maar uit elkaar gehaald en eerst gaan oefenen op een breadboard.

Iemand tips welke pin je waar aan moet hangen voor batterij gevoede ESP?
Is ongetwijfeld een capaciteitsprobleem. Batterij levert vast te weinig stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 20:36
Ik dacht hier ook eens terug te beginnen met een esp-12 ;) Ik heb een printje gemaakt om m'n verluchting, die werkt via een 4 standenknop (4xdrukknop en 4x led) aan te sturen.
Principe moet werken want werkt op een arduino.
Ik loop echter tegen problemen aan om de esp-12 te flashen: ik sluit de 3.3V aan, en hang GPIO 0 en 15 aan de gnd (natuurlijk oo ch_PD aan de VCC) en hij wil het via de arduino-ide flashen (geen foutmelding).
Vervolgens krijg ik een mooie output zoals de programmatuur uitspuwt
Als ik nadien echter de eps-12 herstart (zonder gpio0 en 15 verbonden) dan komt er enkel onleesbare terkens uit de seriele poort (correcte snelheid verbonden)
Iemand een idee wat ik mis zou doen?
Ik heb het ook al getest met enkele "examples" uit de arduino-ide, maar zelfde probleem :(

UPDATE: blijkbaar over het hoofd gezien dat de gpio15 aan de gnd moet tijdens het booten?
Iemand een idee hoe ik die toch kan gebruiken als output (ze zijn nu verbonden via een weerstand als aansturing van een bc547)

[ Voor 14% gewijzigd door Promy op 06-04-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Met een weerstand naar beneden trekken. Dan is hij gewoon bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
LED-Maniak schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:56:
Met een weerstand naar beneden trekken. Dan is hij gewoon bruikbaar.
Misschien een domme vraag (wegens m'n beperkte kennis van de exacte kennis van de werking van electronica) : nu hangt hij via een 27K weerstand aan de base van de BC547. Mag ik dan gewoon daar parallel naast de gpio met een weerstand naar de gnd hangen? Welke waarde gebruik ik hier dan best?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ja dat mag prima. 10k kan je hiervoor pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 14:29
sjimmie schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:05:
Welke ESP en wat voor batterij dan?
De batterij is een 3.7V Li-ion 4400mah (2 x 18650). De MCP1700 maakt er 3.3V van en kan max 250mA leveren. De 220uF elco zou toch genoeg moeten bufferen? Ik zal eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik heb getwijfeld die te gebruiken maar uiteindelijk toch niet gedaan omdat er toch wel heftige pieken voorkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Looney11 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:33:
[...]

De batterij is een 3.7V Li-ion 4400mah (2 x 18650). De MCP1700 maakt er 3.3V van en kan max 250mA leveren. De 220uF elco zou toch genoeg moeten bufferen? Ik zal eens kijken.
Die MCP1700 heeft een minimale powerdrop van 0,3V, dus zit je op het randje. Als de batterijen iets ontladen en onder de 3,6V zakken dan zakt de output van de MCP1700 dus onder de 3,3V. Gelukkig kan de ESP ook met een fractie minder wel werken.
Van de ESP is wel bekend dat die meer dan 200mA kan trekken bij wifi-gebruik, maar wat hij trekt om te booten kan ik zo 1-2-3 niet vinden. (meen te hebben gelezen 300 of zelfs 500mA)
Wellicht is de max 250mA van de MCP1700 te weinig, of zakt bij een wat hogere belasting van de batterij de spanning nog wat.
220uF als echte buffer is volgens mij niet veel, dat fixt hooguit hele korte dipjes.

EDIT: Peak meting: http://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=13&t=3875
320mA

[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 06-04-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:32

iMars

Full time prutser

Na een paar simpele projectjes met een esp-01, wil ik nu een paar grotere projecten maken met een esp-12e. Nu zie ik in de specificatie dat de GPIO9 & -10 alleen op een ESP-12-D zitten, klopt dat?
code:
1
2
3
PIN  Function  Description
11   GPIO9     GPIO (Only available on ESP-12-D)
12   GPIO10    GPIO (Only available on ESP-12-D)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OPVk09b.png
Zijn de pinnen 19 & 20 onderaan (resp. gpio9 en gpio10) niet gebruikt? Of kan ik deze ook als in-/output gebruiken?

edit:
Ik zie dat GPIO2 aan GND zit, dus laag is, maar deze moet volgens specificatie hoog zijn tijdens boot.

Dus tijdens boot
  • gpio0: moet hoog zijn
  • gpio2: moet hoog zijn
  • gpio15: moet laag zijn
Kunnen gpio0/2/15 na boot gebruikt worden?
code:
1
2
3
4
5
6
7
3v3 in 0---###--+------0 GPIO15
           1k   |
                # 10k
                #
                #
                |
   GND 0--------+------0 GND
Tijdens boot is gpio15 laag door de 10k, na boot kan gpio15 hoog gemaakt worden door de in hoog te maken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
0 3v3
|
#
#
#
|
+----> GPIO0/GPIO2
|
\
 \ switch to ground
|
+----> GND

Tijdens boot is gpio0 en gpio2 hoog, maar na boot kunnen deze naar laag gebracht worden.

[ Voor 41% gewijzigd door iMars op 06-04-2016 20:01 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ze zijn binnen , but can you spot the mistake?...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NOzsfM9.jpgAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TI73V0y.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door geerttttt op 07-04-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:32

iMars

Full time prutser

geerttttt schreef op donderdag 07 april 2016 @ 20:34:
[afbeelding][afbeelding]
De esp aansluitignen gespiegeld? ;)

Even een voorzichtige bump voor mijn vraag
iMars schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:08:
Na een paar simpele projectjes met een esp-01, wil ik nu een paar grotere projecten maken met een esp-12e. Nu zie ik in de specificatie dat de GPIO9 & -10 alleen op een ESP-12-D zitten, klopt dat?
code:
1
2
3
PIN  Function  Description
11   GPIO9     GPIO (Only available on ESP-12-D)
12   GPIO10    GPIO (Only available on ESP-12-D)

[afbeelding]
Zijn de pinnen 19 & 20 onderaan (resp. gpio9 en gpio10) niet gebruikt? Of kan ik deze ook als in-/output gebruiken?

edit:
Ik zie dat GPIO2 aan GND zit, dus laag is, maar deze moet volgens specificatie hoog zijn tijdens boot.

Dus tijdens boot
  • gpio0: moet hoog zijn
  • gpio2: moet hoog zijn
  • gpio15: moet laag zijn
Kunnen gpio0/2/15 na boot gebruikt worden?
code:
1
2
3
4
5
6
7
3v3 in 0---###--+------0 GPIO15
           1k   |
                # 10k
                #
                #
                |
   GND 0--------+------0 GND
Tijdens boot is gpio15 laag door de 10k, na boot kan gpio15 hoog gemaakt worden door de in hoog te maken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
0 3v3
|
#
#
#
|
+----> GPIO0/GPIO2
|
\
 \ switch to ground
|
+----> GND

Tijdens boot is gpio0 en gpio2 hoog, maar na boot kunnen deze naar laag gebracht worden.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
geerttttt schreef op donderdag 07 april 2016 @ 20:34:
[afbeelding][afbeelding]
AJ jammer... maar het is te fixen zo te zien :)

Maar hoelang duurde het bij jouw van verzenden tot ontvangen?
Die van mij zijn nu een weekje onderweg :9

En past dit echt in een inbouwdoos? ik ben al bang dat mijn 37x37 printje lastig gaat worden.
Ook ben ik wel benieuwd wat de wifi antenne doet in een inbouwdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Tinusvolkel schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 08:58:
[...]

AJ jammer... maar het is te fixen zo te zien :)
Het is te fixen ja, maar het kost wel wat meer soldeermoeite zo :P helaas, maarja.
Voordeel is wel dat de extra pinnen op de ESP-12f en de andere niet-gebruikte pinnen nu makkelijk te solderen zijn met losse draadjes waar nodig...

Nu nog een probleem, ik ben een heel eind met alles solderen, maar bij een meting zag ik dat + en - sluiting maken :(
Heb wel een idee waar het in zit. Even voor de zekerheid de andere kale bordjes doorgemeten, die hebben geen sluiting, dus het zit gelukkig niet in de printjes. Denk dat ik ergens wat gesmeerd heb met soldeer, binnenkort even dit controleren.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NoNIwYf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZDCh8Fl.jpg
Maar hoelang duurde het bij jouw van verzenden tot ontvangen?
Die van mij zijn nu een weekje onderweg :9
Euum, Ik geloof dat ik ze op de 23e besteld had, op de 29e waren ze verzonden. Best snel dus.
En past dit echt in een inbouwdoos? ik ben al bang dat mijn 37x37 printje lastig gaat worden.
Ook ben ik wel benieuwd wat de wifi antenne doet in een inbouwdoos.
Ja waarom niet? Hij is iets van 40mm breed. De inbouwdoos was uit mijn hoofd ergens tussen de 50 en 60mm als diameter. De diepte is tevens 50mm (heb toen expres extra diepe inbouwdozen ingeboord), dus dat is ook geen probleem. :)

[ Voor 45% gewijzigd door geerttttt op 08-04-2016 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
geerttttt schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:07:
[...]

Het is te fixen ja, maar het kost wel wat meer soldeermoeite zo :P helaas, maarja.
Voordeel is wel dat de extra pinnen op de ESP-12f en de andere niet-gebruikte pinnen nu makkelijk te solderen zijn met losse draadjes waar nodig...

Nu nog een probleem, ik ben een heel eind met alles solderen, maar bij een meting zag ik dat + en - sluiting maken :(
Heb wel een idee waar het in zit. Even voor de zekerheid de andere kale bordjes doorgemeten, die hebben geen sluiting, dus het zit gelukkig niet in de printjes. Denk dat ik ergens wat gesmeerd heb met soldeer, binnenkort even dit controleren.
[afbeelding]
[afbeelding]
Op een lege PCB ook? of is het met solderen gekomen?
Verder zit er bij het Ctje wel wat tin richting het GND plane. maar dan moet daar ook je masker beschadigd zijn om een korstsluiting te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Tinusvolkel schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:13:
[...]

Op een lege PCB ook? of is het met solderen gekomen?
Verder zit er bij het Ctje wel wat tin richting het GND plane. maar dan moet daar ook je masker beschadigd zijn om een korstsluiting te veroorzaken.
Op een lege PCB niet gelukkig (had mijn bovenstaande post net gewijzigd ;) ), ik denk dat ik weet waar het in zit, heb lopen knooien met twee contactjes waar ik soldeer uit wilde halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@geerttttt: zie ik dat goed dat het een 220V==> 5V trafo is? Die esp heeft toch 3.3V nodig?

[ Voor 9% gewijzigd door Promy op 08-04-2016 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Promy schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:26:
@Tinusvolkel: zie ik dat goed dat het een 220V==> 5V trafo is? Die esp heeft toch 3.3V nodig?
Dat zie je niet goed :) Dit is de hlk PM03 en niet de hlk PM01. deze geeft meteen +3V3 :)

Edit, dacht dat je het over mijn PCB had van een 10tal post terug. maar inmiddels is je reactie gewijzigd naar die van Geertttt. maar zo te zien heeft hij nog een extra spanningsregulator.

[ Voor 24% gewijzigd door Tinusvolkel op 08-04-2016 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Tinusvolkel schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:28:
[...]

dat zie je niet goed :) Dit is de hlk PM03 en niet de hlk PM01. deze geeft meteen +3V3 :)
Nope, promy ziet het wel goed. Het is de HLK-PM01, die geeft idd 5v. Deze voltage loopt naar de Vin poort, waar ik een LM1117 op zet die het omzet naar 3,3v.

Waarom dan niet direct een HLK-PM03? Ten eerste was die minder goed verkrijgbaar, en ik heb 5v nodig voor mijn relais als voltage, en om hem multifunctioneel te houden is het best prettig dat er zowel 3,3v en 5v beschikbaar is, dus vandaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:13
Maar.. het IS de HLK-PM01!!! En het staat er groot op OUTPUT : 5VDC/3W

Laat maar :P

[ Voor 14% gewijzigd door Vuikie op 08-04-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
geerttttt schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:30:
[...]

Nope, promy ziet het wel goed. Het is de HLK-PM01, die geeft idd 5v. Deze voltage loopt naar de Vin poort, waar ik een LM1117 op zet die het omzet naar 3,3v.

Waarom dan niet direct een HLK-PM03? Ten eerste was die minder goed verkrijgbaar, en ik heb 5v nodig voor mijn relais als voltage, en om hem multifunctioneel te houden is het best prettig dat er zowel 3,3v en 5v beschikbaar is, dus vandaar :)
Die LM1117 had ik blijkbaar gemist :P (PS: ik had me inderdaad mistikt van posternaam, sorry voor de verwarring :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Achja, wel toevallig dat je iemand kiest die ongeveer hetzelfde aan het maken is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Promy schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:32:
[...]

Die LM1117 had ik blijkbaar gemist :P (PS: ik had me inderdaad mistikt van posternaam, sorry voor de verwarring :X )
Nou, die LM1117 moet ik er ook nog op solderen :P ik probeer een beetje in een logische volgorde te werken, niet dat ik alles gesoldeerd heb en dan niet meer met mijn soldeerbout bij contactjes kan komen waar ik nog bij moet :P het is nogal krap allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Oké, het kortsluiting probleem is gefixt, ergens een klein soldeerbruggetje.. Maar, volgensmij heb ik zojuist mijn 1e thermal fuse laten springen. Want, tja, je moet ze solderen, dat gaat nu eenmaal met hitte. Even hem doorgemeten, maar de verbinding is foetsie! Hoe soldeer je zoiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Onderwater houden, en een krokodillenbekje erop zetten tussen de soldeerbout en de fuse, het krokodillenbekje moet je ook onderwater houden. Zo kan de warmte goed weg.

Ik moest hiervoor ook even googelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik wil graag een esp op een printje gebruiken om m'n ventillator (renson healthbox) uit te lezen.
Het printje zelf werkt, maar ik wil graag af van die afzonderlijke 220V voeding.
In het toestel is er
- 12V 0.85A via PM-10-12
- 5V 0.5A via 78M05 die voeding neemt van de 12V
- 3.3V 0.1A via LM3490

Aangezien die esp nogal honger heeft naar mA (tot 320mA + nog wat voor m'n 4 optocouplers en weerstandjes etc) vroeg ik me af hoe ik dit het best aansluit.
De 3.3V lijkt me uitgesloten. 5V vermoedelijk ook, dus best op de 12V?

In de aansluitschema's staat er echter dat
- max 60mA stuurstroom
- max 300mA op de outputs met max 24VDC (de output is een open collector uitgang)

Begrijp ik het dan goed dat er eigenlijk maar 60mA op 12V beschikbaar zou zijn?

Is er enig gevaar als ik teveel stroom zou trekken of krijgt de esp dan gewoon te weinig?

[ Voor 15% gewijzigd door Promy op 08-04-2016 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_duderino
  • Laatst online: 16-08 08:17
Iemand hier interesse in een printje om een ESP* aan te sluiten op de P1 van een slimme meter? Ik heb nog wat printjes over. Het ontwerp is copy paste van Adafruit's Huzzah bord met een circuitje met een mosfetje dat level shift en inversie doet voor de P1 poort. Bij mij werkt het goed, ik stuur nu de telegrammen uit met MQTT en rechtstreeks in een influxdb met de UDP interface.

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/pTonUHS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/fHgJNdp.jpg
relevante stukje circuit tav P1:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/F7wh0IC.png

[ Voor 8% gewijzigd door el_duderino op 09-04-2016 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Promy schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 23:38:
Ik wil graag een esp op een printje gebruiken om m'n ventillator (renson healthbox) uit te lezen.
Het printje zelf werkt, maar ik wil graag af van die afzonderlijke 220V voeding.
In het toestel is er
- 12V 0.85A via PM-10-12
- 5V 0.5A via 78M05 die voeding neemt van de 12V
- 3.3V 0.1A via LM3490

Aangezien die esp nogal honger heeft naar mA (tot 320mA + nog wat voor m'n 4 optocouplers en weerstandjes etc) vroeg ik me af hoe ik dit het best aansluit.
De 3.3V lijkt me uitgesloten. 5V vermoedelijk ook, dus best op de 12V?

In de aansluitschema's staat er echter dat
- max 60mA stuurstroom
- max 300mA op de outputs met max 24VDC (de output is een open collector uitgang)

Begrijp ik het dan goed dat er eigenlijk maar 60mA op 12V beschikbaar zou zijn?

Is er enig gevaar als ik teveel stroom zou trekken of krijgt de esp dan gewoon te weinig?
Ik zou 'm op de 12V zetten. Diode in serie, daarachter een redelijke condensator, en dan met een stepdown converter naar 3.3V.

Die 350mA @ 3.3V is ongeveer 1,2 watt. Zeg even een rendement van 90% van een switching ding dan zit je op ongeveer 1,4 watt @ 12V. (= 115mA)
Dat verbruik zal vnl op de piekmomenten zijn (wifi actief zenden) en dat kun je met een buffer condensator wel opvangen gok ik.

Je kan de 78M05 ook nog vervangen door een switching ding, die staat nu 7V weg te stoken. Dat verlies kun je dan weer benutten voor jouw schakeling.
Hetzelfde geld voor de LM3490, dat is ook een lineaire regulator.

Die 2 vervangen voor een switching ding voor de 5V en 1 voor de 3.3V (die bv 1A kan leveren) en je hebt ruim voldoende gewonnen om je ESP erbij te laten draaien.
(En onderaan de streep zal het zelfs zuiniger zijn doordat die ESP netto minder trekt dan je met die 2 lineaire dingen wegstookt)

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 09-04-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-04-2024
@el_duderino
Strakke print.
Ik heb wel interesse in zo'n print.
Ruim opgezet, past deze in een standaard behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_duderino
Mardaso67 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 16:06:
@el_duderino
Strakke print.
Ik heb wel interesse in zo'n print.
Ruim opgezet, past deze in een standaard behuizing?
Eh, een standaard behuizing, dat zou ik niet weten, printje is 5x5cm en toen ik hem aan het solderen was viel het mij ook op dat hij idd behoorlijk ruim in z'n vel zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
Zo, ik heb eindelijk mijn ESP8266-gebaseerde P1-poort uitlezer af. Het leuke is dat hij zijn voeding uit de P1-poort zelf haalt, er is dus geen externe voeding nodig en hij is ook nog vrij compact.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/d7gAZLd.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BqxmzNT.png

De ESP stuurt de data om de 10 seconden naar een webserver, en daarop kun je de boel dan weer uitlezen (gebruik gas/electra, met live updatende grafiek van electra):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/97tlHGe.png

Hij bestaat uit een losse ESP8266-12E-module en een buck converter, in een 3D-geprinte behuizing. Die buck converter zet relatief efficiënt de 5V van de P1-poort om naar 2.6V. De P1-poort kan maar iets van 100mA leveren, door de ESP8266 op 2.6V te draaien is dat nét genoeg (maar de stabiliteit is niet geweldig). De versie 5 van de P1-poortspecificatie geeft aan dat de poort voldoende stroom moet kunnen leveren voor WiFi-apparaten maar mijn slimme meter loopt nog iets achter op de spec.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CDhsllg.png

Allemaal lekker compact:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9Ecfi1j.png

Paar passieve componenten op de onderkant. Ik heb geen level shifting of inverting voor de datalijn, alleen een 4.7k pullup naar VCC. Inversie is softwarematig. Omdat de datalijn open collector is is level shifting niet nodig.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1AHQNWH.png

Ik heb later nog een 4.7k pullup toegevoegd naar de reset-pin omdat de ingebouwde niet krachtig genoeg was. Originele prototype met NodeMCU-bordje:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1lqoXua.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Netjes!

Die electra piek rond 21:00, is dat je vaatwasser of je thuisbioscoop? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_duderino
Tom-Z schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 23:36:
Zo, ik heb eindelijk mijn ESP8266-gebaseerde P1-poort uitlezer af. Het leuke is dat hij zijn voeding uit de P1-poort zelf haalt, er is dus geen externe voeding nodig en hij is ook nog vrij compact.
Wow, echt heel knap gedaan. _/-\o_ gebruik je softserial voor de inversie van het signaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Volgens mij was die piek mijn soldeerbout. Of het was inderdaad de vaatwasser, dat is misschien waarschijnlijker.

Ik gebruik inderdaad ESPSoftwareSerial. Code is hier mocht iemand daar interesse in hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Hij is af! :) ik heb alvast FF een dht22 eraan gehangen. De relais komt straks nog. Na wat kleine probleempjes met slechte soldeerverbindingen werkt alles nu super :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e3gNJIw.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5f6VpN4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6JosQX0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Iemand al eens met "struct rst_info* system_get_rst_info(void)" gespeeld? Daarmee kan je de reden van een boot uitlezen.

Ik kom er alleen niets van tegen voor op het arduino platform.

Pagina: 1 ... 22 ... 80 Laatste