Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:20
Ik heb een DHT11 sensor aangesloten op een ESP8266 (NodeMCU) en daar een stukje Arduino code opgezet. Deze doet het volgende:
  1. Verbinding maken met mijn wifi netwerk
  2. DHT11 uitlezen en data omzetten naar een string
  3. Verbinding maken met mijn RPi2 InfluxDB
  4. Post request met de data naar InfluxDB
  5. Verbinding verbreken met de server
  6. 1 minuut wachten
  7. Opnieuw beginnen bij 2.
Dit werkt en er komt data binnen in de database (en dit is mooi te visualiseren met Grafana). Echter de metingen houden na een uurtje ongeveer op. Een reset van de ESP8266 zorgt voor nieuwe metingen. Zou het bijvoorbeeld kunnen liggen aan een wegvallende wifi verbinding (die wordt alleen in de setup opgezet)? Of zou het een andere (veel) voorkomende fout kunnen zijn? Hoe kan ik dit het beste debuggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

ESP terwijl hij werkt aan je USB-serial hangen en kijken wat ie doet :) In de testfase van mijn projecten heb ik enorm veel debug-berichten ingebouwd met alle variabelen, stapjes die hij doet etc.

[ Voor 46% gewijzigd door sebastius op 09-03-2016 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dat is denk ik wel de methode. Moet ik wel wat extra code erin zetten voor de seriële monitor (er staat nu alleen debug info voor de verbinding met de server). Is er een commando wat de status laat zien van de wifi verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Weet iemand of bij de sonoff de gpio pinnen zijn verbonden met die U4 header?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Raafz0r schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:52:
Denk dat dat tegen valt. Sowieso ga ik de Sonoffs in mijn geval NIET modificeren aangezien er overal gewoon netspanning op kan staan. Ze zijn 'okee' maar ze zijn zeker niet 'veilig' :)

Maar ik ga vanavond wel even de boel doormeten als ik er aan denk, dan weet je meteen alles :)

[ Voor 11% gewijzigd door sebastius op 09-03-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

barrymossel schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:51:
Dat is denk ik wel de methode. Moet ik wel wat extra code erin zetten voor de seriële monitor (er staat nu alleen debug info voor de verbinding met de server). Is er een commando wat de status laat zien van de wifi verbinding?
Ik verwacht niet dat het in de wifi zit, maar dat je code ergens gedeeltelijk crashed oid.
Anyway, eerst aan de monitor hangen en kijken wat er nu allemaal wel en niet gebeurt ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gaan we vanavond dan maar eens even proberen. Dacht dat dit niet zo'n moeilijk projectje was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Raafz0r schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:52:
U4 header ???

Op de originele Sonoff zit geen enkele header, maar er zijn 2 posities waar een header met 2.54mm grid geplaatst kan worden. Een 9-gats voor een RFmodule, deze is met geen enkele GPIO verbonden. De andere is 4-gats waarin de Rx/Tx header gesoldeerd kan worden.

De laatste zul je wel bedoelen, deze heeft de volgende aansluitingen gezien vanaf de drukknop:
Vcc3.3
Rxd - ESP_Pin25 = GPIO3
Txd - ESP_Pin26 = GPIO1
Gnd

Rx/Tx of GPIO 1&3 zijn de enige GPIO die bruikbaar zijn. Verder worden nog GPIO-0 op de drukknop (flash-knop), GPIO13 voor de groene led en GPIO12 voor het relais gebruikt.
N.B. dit geldt alleen voor de versie zonder RF-module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
sebastius schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:43:
[...]

Denk dat dat tegen valt. Sowieso ga ik de Sonoffs in mijn geval NIET modificeren aangezien er overal gewoon netspanning op kan staan. Ze zijn 'okee' maar ze zijn zeker niet 'veilig' :)

Maar ik ga vanavond wel even de boel doormeten als ik er aan denk, dan weet je meteen alles :)
Ben je soms bang van 230V AC ? >:)

Mits verstandig gebruikt is de sonoff volkomen veilig. Het intelligente deel is volledig gescheiden van de netspanning en daar kan veilig aan gewerkt worden.
Het punt (waar veel mensen over vallen) is dat de scheiding tussen netspanning en laagspanning niet voldoet aan de strenge EU normen van veiligheidskeuring voor huishoudelijk gebruik.
Het zwakke punt zit bij de spoel v/h relais waar de netspanning dragende componenten op slechts ca. 2mm afstand van het laagspannings gedeelte zitten. Dit kan onder ongunstige omstandigheden gevaarlijk zijn.
(edit: hetzelfde geldt voor het transformatortje.)

Wees je van bovenstaande bewust en houd de volgende veiligheidsmaatregelen aan:
Programmeer de sonoff enkel als deze niet met de netspanning verbonden is, gebruik dus 3.3v van de USB/Serial plug. Gebruik de seriele plug ook nooit om via PC/laptop te monitoren als de sonoff met netspanning is verbonden, doe dat met een goede externe 3.3v voeding. Gebruik de sonoff niet buitenshuis of in vochtige ruimten.
Eventuele externe sensors dienen goed geisoleerd te zijn evenals de aansluitdraden, je kunt ze beter behandelen alsof er netspanning op kan staan.

Hoewel je niet enkel kunt vertrouwen op het feit dat de meeste woonhuizen een aardlekschakelaar bezitten is het gevaar van een gemodificeerde sonoff gebruiken zeer beperkt. Wil je externe sensors aansluiten dan is een veiligheidsaarde aan te raden die degelijk vervonden is aan de massa van de laagspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
costo schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:19:
[...]

U4 header ???

Op de originele Sonoff zit geen enkele header, maar er zijn 2 posities waar een header met 2.54mm grid geplaatst kan worden. Een 9-gats voor een RFmodule, deze is met geen enkele GPIO verbonden. De andere is 4-gats waarin de Rx/Tx header gesoldeerd kan worden.
Ok, ik bedoelde inderdaad de 9-gats optie die met U4 gemarkeerd staat. Er zit inderdaad nog geen header gesoldeerd.

Ik hoopte dat via het solderen van een header er meer GPIO's beschikbaar zouden komen, maar helaas dan.

[ Voor 8% gewijzigd door Raafz0r op 09-03-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:25:
Ik heb een DHT11 sensor aangesloten op een ESP8266 (NodeMCU) en daar een stukje Arduino code opgezet. Deze doet het volgende:
  1. Verbinding maken met mijn wifi netwerk
  2. DHT11 uitlezen en data omzetten naar een string
  3. Verbinding maken met mijn RPi2 InfluxDB
  4. Post request met de data naar InfluxDB
  5. Verbinding verbreken met de server
  6. 1 minuut wachten
  7. Opnieuw beginnen bij 2.
Dit werkt en er komt data binnen in de database (en dit is mooi te visualiseren met Grafana). Echter de metingen houden na een uurtje ongeveer op. Een reset van de ESP8266 zorgt voor nieuwe metingen. Zou het bijvoorbeeld kunnen liggen aan een wegvallende wifi verbinding (die wordt alleen in de setup opgezet)? Of zou het een andere (veel) voorkomende fout kunnen zijn? Hoe kan ik dit het beste debuggen?
Dat had ik zelf ook, totdat ik de DHT ging voeden vanaf de ESP. Dus een aparte GPIO naar high om de DHT te voeden, ff wachten, uitlezen en daarna weer naar LOW om de DHT geen spanning te laten trekken. Zo lopen er bij mij al een aantal dik een half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
cyberde schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 16:40:
[...]

Dat had ik zelf ook, totdat ik de DHT ging voeden vanaf de ESP. Dus een aparte GPIO naar high om de DHT te voeden, ff wachten, uitlezen en daarna weer naar LOW om de DHT geen spanning te laten trekken. Zo lopen er bij mij al een aantal dik een half jaar.
Hij wordt gevoed vanaf de 3,3V pin van de NodeMCU, dat is toch vergelijkbaar?

Het vreemde is dat ik zojuist de hele NodeMCU vanaf een USB poort van mijn laptop voedde en hij meer dan twee uur is blijven werken (toen vond ik het genoeg geweest, want dat staat de laptop niet op een handige plek). Maar op een aparte voeding doet ie het dus niet langer dan een uurtje. Misschien toeval, dus vannacht maar eens testen terwijl hij aan de laptop hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 21:35

neevedr

Dat was ik niet!

Ik heb door middel van een Arduino en de Arduino IDE op de ESP-12 een eigen stukje software gezet maar hoe kom ik weer terug naar de orginele software van AI-Thinker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
neevedr schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 21:46:
Ik heb door middel van een Arduino en de Arduino IDE op de ESP-12 een eigen stukje software gezet maar hoe kom ik weer terug naar de orginele software van AI-Thinker?
Bin files voor de AT-Firmware zijn op diverse plaatsen te downloaden:
http://espressif.com/en/s...d=All&field_type_tid[]=14
https://github.com/espressif

En dan met een flashtool flashen.http://espressif.com/en/support/download/other-tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

barrymossel schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:53:
[...]

Hij wordt gevoed vanaf de 3,3V pin van de NodeMCU, dat is toch vergelijkbaar?

Het vreemde is dat ik zojuist de hele NodeMCU vanaf een USB poort van mijn laptop voedde en hij meer dan twee uur is blijven werken (toen vond ik het genoeg geweest, want dat staat de laptop niet op een handige plek). Maar op een aparte voeding doet ie het dus niet langer dan een uurtje. Misschien toeval, dus vannacht maar eens testen terwijl hij aan de laptop hangt...
hij voedt vanuit een gpio om de dht te kunnen resetten. Zou niet nodig moeten zijn. Mijn eigen dht11 brouwsel werkte prima.

heb je alle gnd's doorverbonden?

Overigens is de dht11 een stuk ellende. De dht22 is iets beter maar niet veel. De 11 is heel onstabiel met zn metingen en die kloppen ook vaak niet als ze wel stabiel zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door sebastius op 10-03-2016 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
sebastius schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 07:09:
[...]
hij voedt vanuit een gpio om de dht te kunnen resetten. Zou niet nodig moeten zijn. Mijn eigen dht11 brouwsel werkte prima.

Overigens is de dht11 een stuk ellende. De dht22 is iets beter maar niet veel. De 11 is heel onstabiel met zn metingen en die kloppen ook vaak niet als ze wel stabiel zijn.
Alle grounds zijn idd verbonden. En er is een DHT22 onderweg uit China (en had in een opwelling nog 2 DHT11's besteld die op de grote hoop komen...).

Maar dat lijkt vooralsnog het probleem niet te zijn. Vannacht (gisteravond) heb ik de ESP8266 aan de laptop laten hangen om te testen of het dan wél werkte (daar leek het namelijk op). Maar nee hoor:

De serial monitor stond open en de laatste regels lieten zien dat de DHT11 gewoon nog metingen verrichtte en de ESP8266 die ontving. Daarna probeert de ESP verbinding te maken met de RPi en dan gaat het mis. Een stuk of 4-5 keer connection failed en dan lijkt hij op te geven.

Als ik nu Grafana op de RPi probeer te bereiken lijkt hij ook echt down te zijn. Dit was gisteren echter niet het geval op het moment dat de metingen op waren gehouden. Dus óf het is toeval en is dit een andere reden dat het mis gaat, óf de voorgaande keren is het de RPi gelukt de verbinding weer te herstellen.

Vanavond de RPi maar eens bekabeld aansluiten. Voor mijn gevoel zijn die meegeleverde wifi stickjes van SOS Solutions sowieso bagger (alleen maar problemen met de verbinding gehad sinds ik hem heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 01:28
[...]
Ik kom even inhaken :9
Vanwaar de stuk ellende? Ik ben mijzelf aan het oriënteren voor een weerstation en was eigenlijk gesetteld op de dht22 maar deze uitspraak doet me toch weer twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
DHT11 zit er regelmatig een graad naast, niet super handig. De DHT22 is iets precieser, maar beiden zijn het geen koningen in precisie.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
wilmardo schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:24:
[...]

Vanwaar de stuk ellende? Ik ben mijzelf aan het oriënteren voor een weerstation en was eigenlijk gesetteld op de dht22 maar deze uitspraak doet me toch weer twijfelen.
DHT11 is niet erg naukeurig, DHT22 is precieser en heeft een groter bereik.

Heb hier een DHT22 aan ESPEasy hangen, gevoed met 3.22V en een 4k7 pullup.
Toch 1 keer per week ofzo hangt de DHT en geeft de display 'Not A Number' aan.
Hier komt de DHT niet vanzelf uit, ofwel de DHT spanningloos maken of de ESP resetten is nodig.
De oorzaak kan wel eens in de gebruikte library zitten. Normaal gesproken zou na zo'n NAN melding de DHT gewoon verder moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
[...]

Klopt inderdaad, daarbij nog een voordeel is dat de DHT niet constant onder stroom staat waardoor hij niet warm wordt en je temperatuur niet gaat afwijken en minder verbruik is ook altijd handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:06
wilmardo schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:24:
[...]

kijk eens naar de bme280

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
20 dollar. ;w

In ieder geval niet voor mijn toepassing :) Ik vond de DHT22 eigenlijk al te duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
barrymossel schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:34:
[...]

20 dollar. ;w

In ieder geval niet voor mijn toepassing :) Ik vond de DHT22 eigenlijk al te duur...
Dan kijk je verkeerd.. heb 6 dollar betaald..
http://www.ebay.com/itm/D...kout-BME280-/131576719166

[ Voor 18% gewijzigd door Icekiller2k6 op 10-03-2016 15:35 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmm, dan valt het mee ja... Ik keek bij Adafruit: https://learn.adafruit.co...-sensor-breakout/overview

Die zijn sowieso redelijk overpriced. Maar idd: http://goo.gl/fQFqsX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwassink
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 21:46
barrymossel schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:34:
[...]

20 dollar. ;w

Beter gaan zoeken is vast wel een goed idee

met beetje veel geduld zat ik al ruim < de 2 eurie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 16:04
Ik heb een tijdje twee weerstations gehad met ESP8266 + DHT22, maar beide DHT's zijn overleden inmiddels. Ik gebruik nu Si7021, werken betrouwbaar en nauwkeurig. En ze hebben een I2C-interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
Thanks voor alle info! Ik heb nu de bme280 besteld, eens kijken hoe dat bevalt. Kan ik ook gelijk m'n bmp180 weglaten, nu zit alles mooi op 1 chip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Maakt iemand hier gebruik van de json library die tegenwoordig in de Arduino ESP8266 core zit?
Wellicht gebruik ik het op de verkeerde manier, maar ik heb ongelooflijk veel watchdog/exception/stack crashes wanneer ik de library veel achter elkaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
Omdat het mijn eerste PCB is wil ik hem hier even laten zien om te kijken of er iemand nog tips heeft of dat er een beginnersfout inzit :)
Dit is de PCB voor mijn IR remote, de ESP gaat IR codes (via de IR led) uitzenden op commando.
De PCB is 50x25mm, daarvan was mijn idee dat ik dan twee PCB's kan maken van een 50x50mm DirtyPCB printje. Iemand wel eens zoiets geprobeerd?

Partslist:irRemote

De stepdown wilde ik modulair houden mocht die kapot gaan dus die steek ik in de daarvoor bestemde pin header. Ook de LED verbind ik op de header zodat ik die aan de buitenkant van de behuizing kan monteren.
Ga ik ergens de fout in met mijn redenatie/ontwerp of is het klaar om te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Zo te zien mist je PCB ontwerp nog een hele stapel via's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:30
wilmardo schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 02:07:
Omdat het mijn eerste PCB is wil ik hem hier even laten zien om te kijken of er iemand nog tips heeft of dat er een beginnersfout inzit :)
Dit is de PCB voor mijn IR remote, de ESP gaat IR codes (via de IR led) uitzenden op commando.
De PCB is 50x25mm, daarvan was mijn idee dat ik dan twee PCB's kan maken van een 50x50mm DirtyPCB printje. Iemand wel eens zoiets geprobeerd?

Partslist:[afbeelding]

De stepdown wilde ik modulair houden mocht die kapot gaan dus die steek ik in de daarvoor bestemde pin header. Ook de LED verbind ik op de header zodat ik die aan de buitenkant van de behuizing kan monteren.
Ga ik ergens de fout in met mijn redenatie/ontwerp of is het klaar om te bestellen?
Volgens mij is het beter om de antenne van de ESP buiten je printje te laten uitsteken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:20

Toevallig ben ik hier ook mee bezig. De code heb ik al zodat een NodemMCU v2 via MQTT de IR codes gaat verzenden. Een mooie print en een behuizing moest ik nog maken. Mocht je bordje goed zijn dan zou ik er ook wel 1 willen van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Dit doe je gewoon op gaatjesbord man, veel te duur om dit te laten maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:20
sebastius schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:26:
[...]

Ziet er ook zo mooi uit om zon bordje rond je tv meubel te laten hangen :9 Nouja in mijn geval dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
AlexanderB schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 02:17:
Zo te zien mist je PCB ontwerp nog een hele stapel via's.
Waar zou ik die moeten plaatsen dan? Volgens mij zitten boven en onder al netjes verbonden.
DurkVell schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:57:
[...]

Volgens mij is het beter om de antenne van de ESP buiten je printje te laten uitsteken. :)
Alleen past het dan weer niet netjes in een doosje bijvoorbeeld. Ik ga ervan uit dat dit ook werkt, de antenne ligt nog steeds met de traces naar boven.
wishmaster1986 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:06:
[...]

Toevallig ben ik hier ook mee bezig. De code heb ik al zodat een NodemMCU v2 via MQTT de IR codes gaat verzenden. Een mooie print en een behuizing moest ik nog maken. Mocht je bordje goed zijn dan zou ik er ook wel 1 willen van je.
Als ik ga bestellen ben je de eerste die het hoort!
sebastius schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:26:
[...]

Heb ik ook overwogen maar ik vindt het wel een uitdaging het op een pcb te doen. Stond al een tijd op mijn todo lijstje en dit is het eerste projectje dat ik meerdere keren nodig heb :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Feedback:

Stepdown-connector heeft een trace links er van die voor problemen gaat zorgen.

Gebruik ook 45 graden traces, staat mooier/schijnt beter te werken.

Praktische zaken als mounting-holes missen.

Connectoren aan 1 kant plaatsen, werkt handiger.

RX/TX pads ook een GND pad meegeven.

GPIO 0 en Reset een button meegeven.

Maar eigenlijk is het zinniger een NodeMCU te gebruiken ipv een ESP12(E).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online

Met dit printontwerp vraag je om moeilijkheden.

1 Je mist een duidelijk aardvlak waardoor (aarde)/printsporen als een spoel werken.
2 Er is geen enkele condensator in je ontwerp te vinden. Een kale ESP12 heeft direct aan de Vcc aansluiting minimaal één goede condensator van ca. 10 uF nodig, (liefst een tantaal) en ook nog een condensator van 100nF. Deze condensators moeten echt zo dicht mogelijk bij de Vcc van de module en tussen het aardvlak zijn aangesloten. Mogelijk dat de 5v/3.3v module 2 kleine 100nF condensators op de module heeft, maar dat is gewoon te weinig capaciteit en te ver weg.
3 Je mist een printspoor tussen 3.3 en Vcc van de module, er staat daar een stippellijntje.
"Volgens mij is het beter om de antenne van de ESP buiten je printje te laten uitsteken. :)"

Alleen past het dan weer niet netjes in een doosje bijvoorbeeld. Ik ga ervan uit dat dit ook werkt, de antenne ligt nog steeds met de traces naar boven.
Het maakt niet uit aan welke kant v/h board de printantenne ligt. De straling gaat door het boardmateriaal heen. Daarom mag er geen metaal/koper onder de antenne zitten. Ook printsporen (zoals Rx/Tx) direct onder de antenne door is vragen om moeilijkheden. In het algemeen zal alle metaal/koper die binnen een paar centimeters onder/boven de antenne zit de antenne prestatie verminderen. (Uitzonderingen zoals reflectors daargelaten)

Ik zou zoals ook door Sebastius aangeraden b.v. een NodeMCU boardje gebruiken, Je moet dan alleen nog een drivertransistor met weerstand en de IR-led hierop aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Hallo,

ik ben sinds kort ook bezig met knutselen en kwam ESP ook tegen. Ik heb een 01 bordje gekocht om mee te spelen en gisteren binnen gekomen.

Nu is het gelukt om deze aan te sluiten op een ftd1232 module waarbij ik de 3,3v van een dedicated voeding krijg en niet van de ftd1232. TX en RX goed aangesloten en als ik spanning op de ESP zet krijg ik de volgende output in bv serial monitor van de arduino applicatie:

"Ai-Thinker Technology Co.,Ltd.

ready"

vervolgens probeer ik command "AT" te versturen met zowel NL & CR op 115200 baud. Op een of andere manier komt alleen "A" aan en krijg ik geen response terug. Ik zie wel een WIFI netwerk, dus de module werkt.

Andere baud rates levert alleen onzin op qua feedback dus lijkt 115200 correct.

Ik heb al vele tutorials etc bekeken en daarbij lukt het allemaal, ook heb ik een andere esp module geprobeerd om te kijken of het gewoon een DOA was, maar ook niets.

wat doe ik hier fout?

tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
xelnaha schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:05:
Hallo,

ik ben sinds kort ook bezig met knutselen en kwam ESP ook tegen. Ik heb een 01 bordje gekocht om mee te spelen en gisteren binnen gekomen.

Nu is het gelukt om deze aan te sluiten op een ftd1232 module waarbij ik de 3,3v van een dedicated voeding krijg en niet van de ftd1232. TX en RX goed aangesloten en als ik spanning op de ESP zet krijg ik de volgende output in bv serial monitor van de arduino applicatie:

ready"

vervolgens probeer ik command "AT" te versturen met zowel NL & CR op 115200 baud. Op een of andere manier komt alleen "A" aan en krijg ik geen response terug. Ik zie wel een WIFI netwerk, dus de module werkt.

Ik heb al vele tutorials etc bekeken en daarbij lukt het allemaal, ook heb ik een andere esp module geprobeerd om te kijken of het gewoon een DOA was, maar ook niets.

wat doe ik hier fout?

tnx!
Heb je 'new line' en 'carriage return' aangezet? De ESP verwacht dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
yup; allebei aangezet. Het rare is dat ik alleen het eerste character van mijn commando te zien krijg, dus "A" ipv "AT"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:15
Als we dan toch PCBs aan het reviewen zijn..... :)

Ik ben bezig met een Wifi lamp (triac) dimmer, gebaseerd op het volgende project:
https://hackaday.io/project/4330-esp8266-wifi-light-dimmer
Echter wil ik hem een beetje kleiner hebben zodat ie in een wanddoos achter een schakelaar past.

Mijn schema kun je hier vinden

En hier is de PCB: (links top / rechts bottom)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1110164/dimmer/PCB.jpg

In deze PCB zijn de HV (230VAC) netten geconstraint zodat ze genoeg afstand hebben.
En verder loopt er ook een barrière tussen het LV en HV stuk
Ook is het Wifi antenne net netjes op 50ohm geroute.

Dus als iemand nog op of aanmerkingen heeft dan laat maar weten. :)

PS de BOM heb ik nu nog onder de €10 kunnen houden, en dit is inclusief PCB en verzendkosten :*)
PPS weet er iemand nog een betaalbaar FTDI die genoeg power (voor de ESP) op de 3V3 levert en die RTS/DTR pinnen naar buiten breng?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
xelnaha schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:59:
yup; allebei aangezet. Het rare is dat ik alleen het eerste character van mijn commando te zien krijg, dus "A" ipv "AT"
Aah het staat er ook
vervolgens probeer ik command "AT" te versturen met zowel NL & CR op 115200 baud.
overheen gekeken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hallo,

ready"

wat doe ik hier fout?

tnx!
Wat is precies je doel met de ESP?
Rotzooien met AT commando's is nogal oudbollig (zelfs voor de ESP :P ). Je krijgt output op de serial monitor, dus je ESP is goed.
Hup, flash nu je eigen code via de Arduino IDE op dat ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
als ik spanning op de ESP zet krijg ik de volgende output in bv serial monitor van de arduino applicatie:

Na een reset moet er achter die AI-thinker mededeling nog een versienummer staan.
zoiets: [Vendor:www.ai-thinker.com Version:0.9.2.4]

Misschien staat er geen AT-firmware of is die verkeerd geflashed vanuit de leverancier.

Je kunt er nieuwe/opnieuw AT-firmware op flashen, zie hier voor de link
http://gathering.tweakers...message/46128159#46128159

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 25-08 14:18
Nu is het gelukt om deze aan te sluiten op een ftd1232 module waarbij ik de 3,3v van een dedicated voeding krijg en niet van de ftd1232. TX en RX goed aangesloten en als ik spanning op de ESP zet krijg ik de volgende output in bv serial monitor van de arduino applicatie
Hmm, dus je voedt de ESP met 3.3V, dat is prima.
Maar is je usb-serial converter ook wel 3.3V dan? Of zet die gewoon 5V op zijn output en verwacht die dan ook 5V op zijn input? Want met een niet-3.3V-converter (oftewel met een 5V-converter) loop je grote kans dat je de seriele aansluitingen van je ESP opblaast of toch op z'n minst corrupte data zal krijgen (waar het nu op lijkt).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
sjimmie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:15:
[...]

Hmm, dus je voedt de ESP met 3.3V, dat is prima.
Maar is je usb-serial converter ook wel 3.3V dan? Of zet die gewoon 5V op zijn output en verwacht die dan ook 5V op zijn input? Want met een niet-3.3V-converter (oftewel met een 5V-converter) loop je grote kans dat je de seriele aansluitingen van je ESP opblaast of toch op z'n minst corrupte data zal krijgen (waar het nu op lijkt).
Op de usb-serial converter zit een switch tussen 3,3 en 5v, ik heb deze op 3,3v gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
xelnaha schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:33:
[...]

Op de usb-serial converter zit een switch tussen 3,3 en 5v, ik heb deze op 3,3v gezet.
Prima. Weet je wel zeker dat je 3.3V voeding krachtig en stabiel genoeg is? Sluit hem anders toch eens gewoon aan op de Vout pin van je serial converter?
Ik had met de default AT firmware ook wazige problemen met 2 van de 3 ESP-01's totdat ik dat gewoon negeerde en er met de Arduino IDE mijn eigen programma op zette en dat gewoon werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-09 23:37
Hey,

Ik probeer de inhoud van een koffiekan te meten, hiervoor heb ik een infrarode afstandssensor aangeschaft, deze wou ik er diagonaal inschijnen waardoor ik de inhoud kan meten. Op een arduino Uno krijg ik hier normale waardes uit, echter krijg ik onstabiele waardes als ik hem aansluit op een esp8266 12.

Ik gebruik voor zowel de Arduino als voor de ESP8266 dezelfde power source, dus ik vermoed dat het iets te doen heeft met de ADC pin?

Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

(Alternatieve oplossingen om de inhoud te meten zijn ook welkom)

Thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Iemand ervaring met een i2c of spi expander te gebruiken op een esp8266?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
Quibi schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:26:
Hey,

Ik probeer de inhoud van een koffiekan te meten, hiervoor heb ik een infrarode afstandssensor aangeschaft, deze wou ik er diagonaal inschijnen waardoor ik de inhoud kan meten. Op een arduino Uno krijg ik hier normale waardes uit, echter krijg ik onstabiele waardes als ik hem aansluit op een esp8266 12.

Ik gebruik voor zowel de Arduino als voor de ESP8266 dezelfde power source, dus ik vermoed dat het iets te doen heeft met de ADC pin?

Thanks !
Arduino is 5V, je hebt geen 5v op de esp8266 gezet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibi
jctjepkema schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:42:
[...]

Arduino is 5V, je hebt geen 5v op de esp8266 gezet toch?
Grappig dat een oud klasgenoot nou net moet reageren op mijn vraag :p

Maar nee, de esp8266 start ook normaal op, de gpio pins werken naar behoren, het is puur alleen die analoge pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Quibi schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:48:
[...]
Maar nee, de esp8266 start ook normaal op, de gpio pins werken naar behoren, het is puur alleen die analoge pin.
Dat is geen antwoord of je de ESP met 3.3V of met 5V voedt...

Thanks !
Werkt die IR sensor wel goed bij 3.3V dan?
Of voed je die alsnog met 5V (en dus riskeer je een defecte ADC)?

[ Voor 15% gewijzigd door sjimmie op 16-03-2016 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibi
sjimmie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:49:
[...]

Dat is geen antwoord of je de ESP met 3.3V of met 5V voedt...

[...]

Werkt die IR sensor wel goed bij 3.3V dan?
Of voed je die alsnog met 5V (en dus riskeer je een defecte ADC)?
Ik voed de IR sensor met een 5v spanning inderdaad, heb wel een weerstandje tussen het analoge signaal en de analoge pin van de ESP zitten. De ESP heeft 3,3V.

Of doe ik nu iets doms? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Quibi schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:55:
[...]

Ik voed de IR sensor met een 5v spanning inderdaad, heb wel een weerstandje tussen het analoge signaal en de analoge pin van de ESP zitten. De ESP heeft 3,3V.

Of doe ik nu iets doms? :P
Hoe heb je de juiste waarde van dat weerstandje bepaald? Want als die niet klopt kan er nog steeds flink meer dan 3.3V op de pin komen. En sowieso moet de waarde van de weerstand worden meegenomen in het omrekenen van de analoge waarde die je meet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibi
sjimmie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:57:
[...]

Hoe heb je de juiste waarde van dat weerstandje bepaald? Want als die niet klopt kan er nog steeds flink meer dan 3.3V op de pin komen. En sowieso moet de waarde van de weerstand worden meegenomen in het omrekenen van de analoge waarde die je meet...
Ik heb er gewoon een 300 ohm tussengedrukt, de waardes die hij uitleest zijn instabiel, dat ze niet correct zijn maakt me eerst niet uit, dat kan ik later wel omrekenen, echter variereren ze nogal.

Zoals je merkt is electronica niet mijn sterkste kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Quibi schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:01:
[...]

Ik heb er gewoon een 300 ohm tussengedrukt, de waardes die hij uitleest zijn instabiel, dat ze niet correct zijn maakt me eerst niet uit, dat kan ik later wel omrekenen, echter variereren ze nogal.

Zoals je merkt is electronica niet mijn sterkste kant.
Oke, andere invalshoek. Welke sensor gebruik je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibi
Deze, http://www.hackerstore.nl/PDFs/IRAfstandssensor.pdf

Als ik de waardes uitlees kloppen ze "ongeveer", al krijg ik soms random 0 terug en wijken ze af, dus ipv bijvoorbeeld constant 600 krijg ik 580 590 580 610 600. Ik kan wel een screenshot maken van het debuggen als dat het wat verduidelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dan haalt die 300 ohm weinig uit, er komt dan nog altijd nagenoeg de volle 5V op je ADC pin te staan als de module 5V op zijn Vo pin zet. Je kan beter met een spanningsdeler werken op basis van 2 bekende weerstanden (waarbij we de interne weerstand van de module zelf even negeren).
http://lmgtfy.com/?q=voltage+divider+%205v+to+3.3v
In dit geval zou ik kiezen voor 2 weerstanden van 4k7 en 10k ofzo (of minimaal 1k en 2k2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Nu online
http://www.gtsparkplugs.com/Dropping_Resistor_Calc.html is denk ik een handige read in dit geval.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibi
sjimmie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:32:
Dan haalt die 300 ohm weinig uit, er komt dan nog altijd nagenoeg de volle 5V op je ADC pin te staan als de module 5V op zijn Vo pin zet. Je kan beter met een spanningsdeler werken op basis van 2 bekende weerstanden (waarbij we de interne weerstand van de module zelf even negeren).
http://lmgtfy.com/?q=voltage+divider+%205v+to+3.3v
In dit geval zou ik kiezen voor 2 weerstanden van 4k7 en 10k ofzo (of minimaal 1k en 2k2).
I see, dan ga ik dat eens even proberen, bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Quibi schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:38:
[...]

I see, dan ga ik dat eens even proberen, bedankt voor de hulp :)
ik zie nu dat de Vo max 3.1V zal zijn (0.55+2.55) dus een weerstand of deler zou zelfs helemaal niet nodig moeten zijn (eerder storend).
Maar zoek zelf eens uit wat dat grafiekje bij 3.4 Timing Chart inhoudt. Hou je in jouw code rekening met die unstable output en die wisselingen van 5ms? Blijkbaar heb je telkens gedurende 5ms geen output?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibi
http://prnt.sc/afx031
Dat zijn de metingen die ik krijg, terwijl het gericht staat op een object dat stil staat, op de Uno wijkt het misschien 1 of 2 af ipv 100~ op de ESP
Heel af en toe krijg ik inderdaad geen output, echter komt dit niet vaak voor, dit kan ik in de code wel afvangen dus dit is geen erg groot probleem, en ik wacht in mijn code inderdaad op die wisselingen. (het werkt echter wel normaal op de Uno, zelfde code :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Had je die weerstand er bij de arduino niet tussen zitten? Want die is dus overbodig en kan dus juist verstorend zijn.
Je gebruikt deze code? http://luckylarry.co.uk/a...for-distance-calculation/
Hou je dan wel hier rekening mee?
code:
1
// value from sensor * (5/1024) - if running 3.3.volts then change 5 to 3.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibi
Die screenshot was zonder het weerstandje.

Ik print nu rechtstreeks de analoge waarde uit, volgens mij is dat alleen van toepassing als je de afstand ook wilt printen, dan zou de waarde nog wel stabiel moeten zijn, toch?

Ik kan het getal wel *(5/1025 of 3.3/1025) doen, maar dat zou de meting nog niet stabieler maken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Quibi schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:06:
Die screenshot was zonder het weerstandje.

Ik print nu rechtstreeks de analoge waarde uit, volgens mij is dat alleen van toepassing als je de afstand ook wilt printen, dan zou de waarde nog wel stabiel moeten zijn, toch?

Ik kan het getal wel *(5/1025 of 3.3/1025) doen, maar dat zou de meting nog niet stabieler maken lijkt me.
Ik kom net tegen dat de ADC pin van de ESP geen 0-3.3V meet maar 0-1V.
Dus dan is die 3.1V van de module wel veel te veel. Dus wel een deler nodig die zelfs een weerstandverhouding van 1:3 heeft, zoals 3k3 en 1k.
En gebruik je in je code IRpin = 1; of IRpin = A0; ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibi
sjimmie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:10:
[...]

Ik kom net tegen dat de ADC pin van de ESP geen 0-3.3V meet maar 0-1V.
Dus dan is die 3.1V van de module wel veel te veel. Dus wel een deler nodig die zelfs een weerstandverhouding van 1:3 heeft, zoals 3k3 en 1k.
En gebruik je in je code IRpin = 1; of IRpin = A0; ?
Oh dan is het wel logisch dat ie vreemde waardes geeft, en ik lees pin A0 uit, dan ga ik even proberen of ik het met een deler voor elkaar krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Hey,

Thanks !
Hoe is die voeding dan aangesloten ?
Je voed de ESP toch niet vanuit de 3.3v pin op de Arduino hoop ik ?
Want dan is die voeding veel te klein en instabiel.
Je moet echt ca 0.5A 3.3V voeding gebruiken met zeer goede ontkoppelcondensators als je de WiFi van de ESP wil gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:02:
Als we dan toch PCBs aan het reviewen zijn..... :)

Ik ben bezig met een Wifi lamp (triac) dimmer, gebaseerd op het volgende project:
https://hackaday.io/project/4330-esp8266-wifi-light-dimmer
Echter wil ik hem een beetje kleiner hebben zodat ie in een wanddoos achter een schakelaar past.

Mijn schema kun je hier vinden

En hier is de PCB: (links top / rechts bottom)
[afbeelding]

In deze PCB zijn de HV (230VAC) netten geconstraint zodat ze genoeg afstand hebben.
En verder loopt er ook een barrière tussen het LV en HV stuk
Ook is het Wifi antenne net netjes op 50ohm geroute.

Dus als iemand nog op of aanmerkingen heeft dan laat maar weten. :)

PS de BOM heb ik nu nog onder de €10 kunnen houden, en dit is inclusief PCB en verzendkosten :*)
PPS weet er iemand nog een betaalbaar FTDI die genoeg power (voor de ESP) op de 3V3 levert en die RTS/DTR pinnen naar buiten breng?
Als je de zekering verplaatst/veranderd maak je het printje een stuk korter.
Dan kun je beter een thermische zekering nemen, zoiets http://www.ebay.com/itm/2...%3AMEBIDX%3AIT&rmvSB=true en die op/tegen de voedingsmodule plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
costo schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:15:
[...]

Als je de zekering verplaatst/veranderd maak je het printje een stuk korter.
Dan kun je beter een thermische zekering nemen, zoiets http://www.ebay.com/itm/2...%3AMEBIDX%3AIT&rmvSB=true en die op/tegen de voedingsmodule plakken.
Goeie tip :)
Maar wat zou een veilige temperatuur zijn?
Als ik deze website bekijk dan lijkt me 70 graden een mooie waarde.
En zou een oververhitte triac deze fuse ook genoeg kunnen opwarmen via een pootje?
want deze triac kan maar 4A aan en de fuses 10A....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:35
Tinusvolkel schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:45:
[...]

En zou een oververhitte triac deze fuse ook genoeg kunnen opwarmen via een pootje?
Wat heb je dan nog aan de fuses? Dan heb je dus een fuse nodig die minder aan kan.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
LED-Maniak schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:58:
[...]

Wat heb je dan nog aan de fuses? Dan heb je dus een fuse nodig die minder aan kan.
Als het goed is knalt deze thermische zekering er uit als de voeding/triac te warm wordt.
Dit zou dus al eerder kunnen zijn dan de 10A

Echter zal dit denk ik een praktijktestje gaan worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:45:
[...]

73 graden lijkt me ook wel een goede temperatuur om de voeding af te schakelen.
Mogelijk kun je de temperatuurzekering wel tussen de triac en de voedingmodule plaatsen op zo'n manier dat beide de zekering kunnen triggeren bij oververhitting. Met een klodder hot-glue of koelpasta.
ALs de triac kapot gaat geeft dat niets, die gaat of in kortsluiting of wordt onderbroken, waardoor de lamp gewoon op volle sterkte brand of helemaal niet. Daar hoeft een zekering niet voor te beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Super domme vraag, maar klopt het dat een ESP8266(ESP-13) na het solderen niet direct zichzelf broadcast? Ik zie niets namelijk.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Oke, ik heb mijn PCB ontwerp weer getest. Dit keer kloptte de thermal fuse prima, die past goed :)
De 400ma fuse niet helaas, die was toch nog te krap.

Dus... back to the drawing board, ik heb een nieuwe revisie gemaakt. Ik heb het bordje ook 1mm langer gemaakt om alles te laten passen.

Ziet iemand hier nog iets aan wat fout is?'
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gOhct4O.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dvYrIw9.jpg

Dan kan dit binnenkort ook eindelijk is besteld worden :)

[ Voor 6% gewijzigd door geerttttt op 17-03-2016 20:09 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

By the way, als we praten over een varistor, zou ik dan zoiets moeten hebben?:
http://www.ebay.com/itm/1...ba10dc:g:~HwAAOxy4c5RunXd
Afbeeldingslocatie: http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/~HwAAOxy4c5RunXd/s-l225.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59
Ook ik heb inmiddels een paar ESP8266 bordjes binnen.

Bedoeling is dat ik er een aantal sensoren op ga gebruiken, icm Domoticz. Dat zit al standaard in ESPEasy dus da's mooi.
Inmiddels heb ik ze ook werkend in PRTG. (Monitoringsprogramma). Vanuit daar kan ik weer alerts enz sturen.

Ik heb een los webservertje gemaakt wat de DHT22 uitleest. Dat werkt prima, leuk spul om mee te spelen.

Met ESPEasy heb ik 'm nu ook zover dat ie zelf de data pushed. Dat is een stukje stroomzuiniger dan webservertje continue laten draaien. Ik kan de ESP dan in sleep mode gooien.

Enige wat ik met mn webservertje wel had en met ESPEasy nog niet kan vinden: Kan ik de DHT voeden vanuit een GPIO? Op mn webservertje gooide ik een GPIO op hoog, 1 sec wachten en dan uitlezen, en daarna weer de sensor spanningsloos. Scheelt verbruik van de sensor, en scheelt opwarming van de DHT doordat ie continue aan staat.

Ik kan ESPEasy wel in sleep gooien, maar de DHT die moet gevoed blijven tot nu toe. Liefst heb ik die ook spanningsloos als de ESP slaapt.

Voor de geïnteresseerde:
In PRTG:
- Maak een HTTP Push data sensor aan. Genereer zelf een (random) identificatie token. Let wel: Default maakt ie (te) lange tokens. Gebruik max iets van 20 tekens.
Waarde type: Gebroken getal
- Configureer kanaaldetails, zet decimalen op 'klant specifiek', op 1
- Zorg dat poort 5050 TCP bereikbaar is. Je kan de data naar je PRTG direct sturen, of naar een probe. Zolang de poort maar bereikbaar is (5050 by default voor een push sensor)

In je ESPEasy :
General: Gebruik het HTTP Generic protocol: Controller IP: Ip van je PRTG (probe), controller port 5050 (tenzij je die gewijzigd hebt). Sensor delay: Interval in seconde waarmee je data wilt pushen naar PRTG
Onder tools - system advanced, bij Publish template:
%valname%?value=%value%

Individuele devices:
Bij Value name de identificatietoken voor de betreffende sensor ingeven

Je kan dus op die manier alles wat door ESPEasy ondersteunt wordt in PRTG krijgen: Maak per ding een http sensor aan met een unieke identificatietoken.
ESPEasy pushed het met intervallen (Sensor delay) naar je PRTG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 12:52
costo schreef op zondag 06 maart 2016 @ 23:10:
[...]

Dit duid op een reset als gevolg van stoorpulsen van het relais. De reset input moet met Vcc verbonden zijn d.m.v. een pullup weerstand. Een interne pullup weerstand van ca 50k ohm zit al in de ESP, zonder extra pullup weerstand is de RST ingang zeer gevoelig voor stoorpulsen. RST moet met een weerstand van b.v. 12kohm met Vcc en ook moet de RST pin moet een condensator van een paar nano Farad aan massa worden verbonden. Sommige raden 100 nF aan, ikzelf gebruik meestal een keramische C'tje van een paar nF die direct tussen de RST pin en de metalen afschermkap v/d ESP zit gesoldeerd. Ook is een goede ontkoppel condensator op de voedingslijn nodig. Zonder een duigdelijke Vcc ontkoppeling zal de ESP vaak spontaan resetten. Het beste is een tantaalcondensator van ca. 10 uF zo dicht mogelijk bij de Vcc aansluiting van de ESP module en met zo kort mogelijke draden aangesloten. Een goede plaats is tussen Vcc en de metalen kap van de ESP gesoldeerd. Dan is de module ook als je deze in een breadboard gebruikt geheel stabiel, mits de voeding deugdelijk is.
Vandaag maar weer eens verder gegaan aan het esp8266 avontuur,

Een vraagje over die pull up weerstand, ik heb helemaal geen reset aangesloten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
arjan445 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:51:
[...]

Vandaag maar weer eens verder gegaan aan het esp8266 avontuur,

Een vraagje over die pull up weerstand, ik heb helemaal geen reset aangesloten? :P
Dat kan best werken, intern heeft de ESP een 'zwakke' pullupweerstand van ca. 50kohm, waardoor de resetpin normaal 'hoog' zal zijn. Het nadeel van de resetpin 'open' laten is dat deze zeer gevoelig wordt voor storingen en willekeurig kan resetten.

Leg hem aan de Vcc, met een korte verbinding, en het werkt goed maar resetten is lastig. Daarom word de resetpin meestal met ca. 10k aan Vcc gelegd waardoor je de reset laag kunt maken zonder kortsluiting te maken. Als je dan ook nog een condensator van 10-100 nF tussen reset en massa aansluit zit je helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Laatst online: 10:18
Het is me nu eindelijk gelukt om de Sonoff RF+Wifi te flashen met ESPEasy_R78
ESPEasy_R78_1024.bin.
Ik zie nu ook een ESP_0 Wifi netwerk, maar hier op zit een wachtwoord?
Er gaat dus toch iets fout of moet ik toch 512 gebruiken ipv 1024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Het standaard wachtwoord voor de AP staat in de source code
code:
1
#define DEFAULT_AP_KEY      "configesp"         // Enter network WPA key for AP (config) mode

maar als je een bin flasht zie je geen source natuurlijk, dus probeer het default wachtwoord gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
costo schreef op zondag 20 maart 2016 @ 02:00:
Het standaard wachtwoord voor de AP staat in de source code
code:
1
#define DEFAULT_AP_KEY      "configesp"         // Enter network WPA key for AP (config) mode

maar als je een bin flasht zie je geen source natuurlijk, dus probeer het default wachtwoord gewoon.
Dank het was dus configesp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hmm, op 74200 BAUD krijg ik na het resetten van de ESP-13 een boot-message.
Afhankelijk of ik GPIO0 laag trek of niet geeft hij een andere boot mode aan.

Helaas reageert hij verder out-of-the-box totaal niet op AT-commando's of programmeren via de arduino IDE.
Ik heb 9600 en 115200 BAUD ook al geprobeerd zonder succes. Wat zou er mis kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:32
Heb je GPIO15 ook laag getrokken? Deze moet laag zijn wil de normale boot doorgaan naar je flash of uart mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
yep, hij geeft een boot mode(5,7) aan wat SPI flash mode zou moeten zijn.

Trek ik GPIO15 laag en GPIO0 hoog dan krijg ik dit:
ets Jan 8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,4)

load 0x40100000, len 1396, room 16
tail 4
chksum 0x89
load 0x3ffe8000, len 776, room 4
tail 4
chksum 0xe8
load 0x3ffe8308, len 540, room 4
tail 8
chksum 0xc0
csum 0xc0

2nd boot version : 1.4(b1)
SPI Speed : 40MHz
SPI Mode : DIO
SPI Flash Size & Map: 8Mbit(512KB+512KB)
jump to run user1 @ 1000
Zowel GPIO15 and GPIO0 laag en de arduino ide geeft een andere melding:
Uploading 257264 bytes from to flash at 0x00000000
...............................................warning: espcomm_send_command: didn't receive command response
warning: espcomm_send_command(FLASH_DOWNLOAD_DATA) failed
warning: espcomm_send_command: wrong direction/command: 0x01 0x03, expected 0x01 0x04
error: espcomm_upload_mem failed

[ Voor 104% gewijzigd door LED-Maniak op 20-03-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 23:30
Je had al pull up weerstanden aan je GPIO 0 en 2 toch?

GPIO0 naar low (aan ground) en je komt in flash mode (maar dat wist je ongetwijfeld al...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
BlueFlame schreef op zondag 20 maart 2016 @ 13:16:
Je had al pull up weerstanden aan je GPIO 0 en 2 toch?

GPIO0 naar low (aan ground) en je komt in flash mode (maar dat wist je ongetwijfeld al...)
Ik had ergens gelezen dat de ESP-13 een afwijkende manier had om te booten maar kan dat nergens terugvinden.

GPIO0 = LOW
GPIO15 = LOW
GPIO2 = HIGH

Ik zit sowieso al in de problemen met standaard AT commands. Op 77400 baud krijg ik het bootbericht te zien. Als ik dan "AT" stuur krijg ik onleesbare karakters terug. Probeer ik hetzelfde op 115200 of 9600 dan krijg ik helemaal geen reactie.

[edit]
Ik blijf maar de fout krijgen "invalid head of packet". :/

[edit2]
Het werkt!
Blijkbaar dus gewoon een brakke RS232 conversie.. Met een FT232RL werkt het wel en draait mijn to-be vochtsensor *O*

[ Voor 126% gewijzigd door LED-Maniak op 20-03-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddy2
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-03 23:29
het grote esp8266 topic is een mooi hulpmiddel om te werken met met de esp ik ben een groentje in deze materie en alles is wat boven mijn hoofd. Waar kan ik als beginneling meer info vinden over het gebruik van de esp en liefst in het nederlands als het mogelijk is mijn engels is nogal beperkt.Het is de bedoeling enkele leds op afstand via het www te laten oplichten. Al dank voor de reaktie

[ Voor 21% gewijzigd door eddy2 op 20-03-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
eddy2 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:38:
het grote esp8266 topic is een mooi hulpmiddel om te werken met met de esp ik ben een groentje in deze materie en alles is wat boven mijn hoofd. Waar kan ik als beginneling meer info vinden over het gebruik van de esp en liefst in het nederlands als het mogelijk is mijn engels is nogal beperkt.Het is de bedoeling enkele leds op afstand via het www te laten oplichten. Al dank voor de reaktie
Ik zou dan toch Google Translate gebruiken, of Engels leren. Heb nog weinig Nederlandse documentatie gezien... Andere optie is om fora te lezen, maar dan heb je niet echt een beginnershandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Beste methode is gewoon het diepe inspringen.
Ik ben er zelf ook pas sinds deze week mee bezig, en moet zeggen dat het mij best meevalt.
(Engels is ook niet zo'n probleem voor mij)
Als eerste zou je met de ESP8266 v3 (NodeMCU), een MB102 breadboard, setje Dupont kabels en een (paar?) DHT22 en/of DS18B20 sensoren en aan de slag gaan.
Ik ben nu even aan het kijken hoe ik ze het beste rechtstreeks naar de MySQL-database kan laten loggen en dan de volgende fase de grafieken maken met Highcharts. :)
Vooral de LED-dimmers die ik gezien heb die gebouwd zijn met een ESP8266 (cq. ESP-12E) en het onder handen nemen van de CV installatie met vloerverwarming zijn een project voor dit jaar.
Mijn huis is voor 35% al voorzien van LED- / PL-verlichting, maar gezien de prijzen bij aliexpress.com zal dit nog dit jaar op > 90% worden.
Waar je bij aliexpress.com op kan letten is dat als er 'free shipping' staat, dat dit vaak alleen bij lagere aantallen is.
Bij twee stuks is het vaak nog gratis, bij meer stuks betaal je vaak toch verzendkosten. (die op zich niet schrikbarend zijn)
Dan maar meerdere kleine bestellingen plaatsen... ;)
Bij meerdere kleine bestellingen heb je nog een voordeel... Als je ervoor zorgt dat de totaalprijs van je bestelling onder de 20,- euro blijft loop je ook geen risico op naheffingen van BTW en importheffingen.

Even een andere vraag aan de overige lezers hier:
Heeft iemand het al eens voor elkaar gekregen / weet hoe het moet om een P1-poort van de energiemeter en een pulsteller van de watermeter aan een ESP8266 te koppelen?
Ik heb mij P1 nu aan een Pi hangen (samen met RFXtrx en de Plugwise-stick), maar wil 'm eigenlijk op een ESP hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door ]Byte[ op 20-03-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wat is de ESP8266 toch een prachtige chip :D . Hij genereert nu een mooie 4MHz blokgolf. Als het goed is kan ik die ook nog in duty cycle aanpassen, maar daar moet ik nog even in duiken :)

Wat is die documentatie van de ESP8266 ruk zeg. :P
Ik wil bepaalde registers aanspreken(bijvoorbeeld 0x60000368) maar er is niets over te vinden wat welke bit doe, tenzij ik in code ga spitten. :F

[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 21-03-2016 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren voor het eerst een pootje van mijn Hexapod (3d geprint) zien bewegen (ESP8266 stuurt via I2C twee 16 kanaals led drivers - PCA9685 aan voor de aansturing van 18 servo's). Het is inderdaad mooi spul.

M'n telefoon gebruik ik als afstandsbediening die middels een websockets connectie communiceert. Deze connectie wordt gestart vanaf een html5 pagina die weer mbv SPIFFS door de ESP8266 geserveerd wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Iemand al eens met de sigma-delta controller gespeeld? Ik krijg hem werkend via i2s_begin(); maar niet als ik de registers direct wil programmeren..

Voorbeeld van de ESP SDK: http://bbs.espressif.com/viewtopic.php?t=49
extern "C" {
#include "gpio.h"
}

volatile int GPIO_SIGMA_DELTA_NUM=0;

#define GPIO_PIN_ADDR(i) (GPIO_PIN0_ADDRESS + i*4)
#define GPIO_SIGMA_DELTA 0x60000368 //defined in gpio register.xls

#define GPIO_SIGMA_DELTA_SETTING_MASK (0x00000001ff)

#define GPIO_SIGMA_DELTA_ENABLE 1
#define GPIO_SIGMA_DELTA_DISABLE (~GPIO_SIGMA_DELTA_ENABLE)
#define GPIO_SIGMA_DELTA_MSB 16
#define GPIO_SIGMA_DELTA_LSB 16
#define GPIO_SIGMA_DELTA_MASK (0x00000001<<GPIO_SIGMA_DELTA_LSB)
#define GPIO_SIGMA_DELTA_GET(x) (((x) & GPIO_SIGMA_DELTA_MASK) >> GPIO_SIGMA_DELTA_LSB)
#define GPIO_SIGMA_DELTA_SET(x) (((x) << GPIO_SIGMA_DELTA_LSB) & GPIO_SIGMA_DELTA_MASK)

#define GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_MSB 7
#define GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_LSB 0
#define GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_MASK (0x000000FF<<GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_LSB)
#define GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_GET(x) (((x) & GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_MASK) >> GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_LSB)
#define GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_SET(x) (((x) << GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_LSB) & GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_MASK)

#define GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_MSB 15
#define GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_LSB 8
#define GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_MASK (0x000000FF<<GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_LSB)
#define GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_GET(x) (((x) & GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_MASK) >> GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_LSB)
#define GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_SET(x) (((x) << GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_LSB) & GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_MASK)

void set(int temp)
{
GPIO_SIGMA_DELTA_NUM = temp;
}

void sigma_delta_setup(uint32 GPIO_MUX,uint32 GPIO_NUM,uint32 GPIO_FUNC)
{
//============================================================================
//STEP 1: SIGMA-DELTA CONFIG;REG SETUP
GPIO_REG_WRITE(GPIO_SIGMA_DELTA,
(GPIO_REG_READ(GPIO_PIN_ADDR(GPIO_ID_PIN(GPIO_SIGMA_DELTA_NUM))) &(~GPIO_SIGMA_DELTA_SETTING_MASK))|
GPIO_SIGMA_DELTA_SET(GPIO_SIGMA_DELTA_ENABLE)|
GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_SET(0x00)|
GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_SET(0x00) );

//STEP 2: PIN FUNC CONFIG :SET PIN TO GPIO MODE AND ENABLE OUTPUT
PIN_FUNC_SELECT(GPIO_MUX, GPIO_FUNC);
gpio_output_set(0,0,0x1<<GPIO_NUM,0);

//STEP 3: CONNECT SIGNAL TO GPIO PAD
GPIO_REG_WRITE(GPIO_PIN_ADDR(GPIO_ID_PIN(GPIO_NUM)),
GPIO_REG_READ(GPIO_PIN_ADDR(GPIO_ID_PIN(GPIO_NUM)))|
GPIO_PIN_SOURCE_SET( SIGMA_AS_PIN_SOURCE ) );
//ets_printf("test reg gpio mtdi : 0x%08x \n",GPIO_REG_READ(GPIO_PIN_ADDR(GPIO_ID_PIN(GPIO_NUM))));

}

void sigma_delta_close(uint32 GPIO_NUM)
{

//STEP 1: SIGMA-DELTA DEINIT
(GPIO_REG_READ(GPIO_PIN_ADDR(GPIO_ID_PIN(GPIO_SIGMA_DELTA_NUM))) &(~GPIO_SIGMA_DELTA_SETTING_MASK))|
GPIO_SIGMA_DELTA_SET(GPIO_SIGMA_DELTA_DISABLE)|
GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_SET(0x00)|
GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_SET(0x00) );

//ets_printf("test reg gpio sigma : 0x%08x \n",GPIO_REG_READ(GPIO_PIN_ADDR(GPIO_ID_PIN(GPIO_SIGMA_DELTA_NUM))));

//STEP 2: GPIO OUTPUT DISABLE
gpio_output_set(0,0,0,0x1<<GPIO_NUM);

//STEP 3: CONNECT GPIO TO PIN PAD
GPIO_REG_WRITE(GPIO_PIN_ADDR(GPIO_ID_PIN(GPIO_NUM)),
GPIO_REG_READ(GPIO_PIN_ADDR(GPIO_ID_PIN(GPIO_NUM)))|
GPIO_PIN_SOURCE_SET( GPIO_AS_PIN_SOURCE ) );

}

/******************************************************************************
* FunctionName : set_sigma_target
* Description : SET TARGET DUTY FOR SIGMA-DELTA
* Parameters : uint8 target, DUTY NUM , 1BYTE , DUTY RANGE : 0-255
* Returns : none
*******************************************************************************/
void set_sigma_target(uint8 target)
{
//set sigma signal duty target
(GPIO_REG_READ(GPIO_PIN_ADDR(GPIO_ID_PIN(GPIO_SIGMA_DELTA_NUM))) &(~GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_MASK))|
GPIO_SIGMA_DELTA_TARGET_SET(target));
}

* FunctionName : set_sigma_prescale
* Description : SET SIGMA-DELTA SIGNAL CLK PRESCALE(CLE_DIV)
* Parameters : uint8 prescale, CLK_DIV , 0-255
*******************************************************************************/
void set_sigma_prescale(uint8 prescale)
{
//set sigma signal clk prescale(clk div)
(GPIO_REG_READ(GPIO_PIN_ADDR(GPIO_ID_PIN(GPIO_SIGMA_DELTA_NUM))) &(~GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_MASK))|
GPIO_SIGMA_DELTA_PRESCALE_SET(prescale) );

}

* FunctionName : set_sigma_duty_312KHz
* Description : 312K CONFIG EXAMPLE
* Parameters : uint8 duty, TARGET DUTY FOR 312K, 0-255
void set_sigma_duty_312KHz(uint8 duty)
{

uint8 target = 0,prescale=0;
target = (duty>128)?(256-duty):duty;
prescale = (target==0)?0:(target-1);

//freq = 80000 (khz) /256 /duty_target * (prescale+1)
set_sigma_target(duty);//SET DUTY TARGET
set_sigma_prescale(prescale);//SET CLK DIV

}
Ik krijg onmogelijk een output op deze manier.. :(

[ Voor 81% gewijzigd door LED-Maniak op 21-03-2016 23:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiZtraL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-08 00:07
Via Twitter in aanraking gekomen met ESP8266 en op basis daarvan gestart met lezen en wat spulletjes besteld via AliExpress. Voor echt maar een paar euro >:) Ik heb diverse onderdelen met een dag of 12 binnen en ben gestart met het ESPEasy project www.esp8266.nu, dat maakt het echt een stuk makkelijker. Opzetten van een elektriciteitsmeter, watermeter en gasmeter (pulsteller) icm Domoticz is redelijk eenvoudig en de eerste test resultaten zijn goed.

Nu moet ik nog wel opzoek naar een behuizing/montage zodat de sensor geen vals licht opvangt. En dan begint het afstellen. Als er nog afstel tips zijn hoor ik het graag.

Onderdelen:
- NodeMcu V3
- Photodiode Module voor de elektriciteitsmeter
- Reed switch Module voor de gasmeter
- IR Module voor de watermeter
- Temprature sensor

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tfFEKRf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ktV7iLJ.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MKBrv0e.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vFu6lJU.png

[ Voor 5% gewijzigd door MiZtraL op 22-03-2016 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
Ik zag op de site van Sonoff een nieuwe wifi switch, de Sonoff SV.
Zou ik deze ook kunnen flashen als een Sonoff Wifi? Dat zou namelijk mooi zijn voor mijn verlichting in de tuin. Die is namelijk 12V en 24 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Zo, het PCB bord voor de ESP rolluik schakelaar met voeding is zojuist besteld! :) 10 stuks! spannend!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
geerttttt schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:12:
Zo, het PCB bord voor de ESP rolluik schakelaar met voeding is zojuist besteld! :) 10 stuks! spannend!! :D
Succes :) waar ging je ook alweer bestellen? Dirty PCBs?

Hier ga ik iig ook binnenkort mijn eerste PCBs voor de hobby bestellen.
- mijn Wifi dimmer (van een paar blz terug)
- en een eigen FTDI printje die 800mA kan leveren op de +3V3, waarvan ook de DTR en de RTS naar buiten zijn geroute om het programmeren makkelijker te maken

Maar nu nog even wachten op alle Aliexpress bestellingen :9 vandaag waren het er weer 4 inclusief de ESP-09, maar pfff wat is die klein zeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
jossie67 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:25:
Ik zag op de site van Sonoff een nieuwe wifi switch, de Sonoff SV.
Zou ik deze ook kunnen flashen als een Sonoff Wifi? Dat zou namelijk mooi zijn voor mijn verlichting in de tuin. Die is namelijk 12V en 24 V
Ja flashen is geen probleem , je moet even een 4-pins header op Rx/Tx solderen (aan de korte zijkant).
Alle gegevens van deze WiFi-schakelaar zijn te vinden op https://www.itead.cc/sonoff-sv.html een beetje doorklikken vind je ook schema's.

Deze SonOff is een stuk gebruiksvriendelijker dan de 'oudere' uitvoering die alleen op netspanning werkt.
Deze heeft namelijk meer GPIO pinnen makkelijk toegankelijk op de print. GPIO4, GPIO5 en GPIO14 zijn op 3 pins headers met Gnd en Vcc beschikbaar. Ook net als bij de vorige uitvoering zijn het relais op GPIO12, LED op GPIO13. Tot zover is dit uit het schema te halen.

Ik ga deze snel bestellen

Oja, de Flash chip is 8Mbit dus 1 MByte groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:05
Ik heb op mijn ESP 12E het basis script draaien welke meegeleverd wordt met de aREST.h library. Hiermee kan je door in de url de pin, modus en waarde die die pin moet krijgen in te vullen de ESP aansturen. Nu wil ik dit doen door middel van een paar sliders waarmee de analoge waardes van 0 tot 1023 kunnen worden geselecteerd.

Nu weet ik niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken, ik krijg namelijk de waarde niet in de URL verwerkt.
Tot nu toe heb ik het volgende: http://codepen.io/ProAce/pen/NNjboV , maar ik vermoed dat die $.get de waarde niet, zoals ik graag wil, de waarde direct in de url zet. Hoe kan ik dit anders aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Nu online
ProAce schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 09:29:
Ik heb op mijn ESP 12E het basis script draaien welke meegeleverd wordt met de aREST.h library. Hiermee kan je door in de url de pin, modus en waarde die die pin moet krijgen in te vullen de ESP aansturen. Nu wil ik dit doen door middel van een paar sliders waarmee de analoge waardes van 0 tot 1023 kunnen worden geselecteerd.

Nu weet ik niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken, ik krijg namelijk de waarde niet in de URL verwerkt.
Tot nu toe heb ik het volgende: http://codepen.io/ProAce/pen/NNjboV , maar ik vermoed dat die $.get de waarde niet, zoals ik graag wil, de waarde direct in de url zet. Hoe kan ik dit anders aanpakken?
nu stuur je die waarde van die $.get call niet mee, je kan 'm in {data: jeinfo} wrappen of gewoon simpel
var url = "url van je pagina" + variabelediejenodighebt en dan $.get(url); (of dat direct waar je url hebt staan). Zie ook https://api.jquery.com/jquery.get/

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Tinusvolkel schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:59:
[...]

Succes :) waar ging je ook alweer bestellen? Dirty PCBs?

Hier ga ik iig ook binnenkort mijn eerste PCBs voor de hobby bestellen.
- mijn Wifi dimmer (van een paar blz terug)
- en een eigen FTDI printje die 800mA kan leveren op de +3V3, waarvan ook de DTR en de RTS naar buiten zijn geroute om het programmeren makkelijker te maken

Maar nu nog even wachten op alle Aliexpress bestellingen :9 vandaag waren het er weer 4 inclusief de ESP-09, maar pfff wat is die klein zeg :)
Nou, ik heb hem bested via http://dev.dangerousprototypes.com/ .

Als ik het goed heb begrepen zijn zij de opvolger van dirtyPCB's en zou de groep erachter ook dezelfde zijn.Hij schijnt ondertussen al in productie te zijn, dus ik hoop dat ze iets van een resultaat fototje nog toesturen, anders is het wachten op t resultaat :)

Pagina: 1 ... 21 ... 80 Laatste