Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
geerttttt schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:52:
Als iemand anders ook nog zo'n sonoff relay gaat bestellen, laat FF weten. Kunnen we de verzendkosten delen.
Als je er maar eentje wil bestellen dan ben je op aliexpress goedkoper uit dan bij Itead
1 stuks bij I tead $4,85 + $4,52 porto , totaal $ 9.37

Op Aliexpress inclusief shipping: $ 8,29

http://www.aliexpress.com...30-4762-9aa5-97baaf4a211c

Scheelt toch zomaar een Euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
M'n ESP8266 12E werkt op 3,3V. Mijn FTDI232 kan dat schijnbaar leveren, echter lees ik ergens anders weer dat je toch een omvormer nodig hebt. Is hetgeen ik gelezen heb onzin, of is de 3,3V van die FTDI232 waarschijnlijk niet echt 3,3V (of zijn er andere redenen dat ik die niet zou mogen gebruiken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:11:
M'n ESP8266 12E werkt op 3,3V. Mijn FTDI232 kan dat schijnbaar leveren, echter lees ik ergens anders weer dat je toch een omvormer nodig hebt. Is hetgeen ik gelezen heb onzin, of is de 3,3V van die FTDI232 waarschijnlijk niet echt 3,3V (of zijn er andere redenen dat ik die niet zou mogen gebruiken)?
Om je ESP te flashen is de FTDI prima, 3.3V en RX-TX. Gedurende het flashen gebruikt de ESP maar een klein beetje stroom. FTDI kan max 50mA geven, dat is meer dan genoeg om te flashen.

ESP8266 heeft een voeding nodig van minimaal 200 Ma en beter een stuk meer zodat je ook nog wat sensors enzo kan voeden. Een voeding van 500mA is aan te raden.
Als je voeding niet genoeg stroom kan leveren gedurende te zendperioden (ca.200mA) dan zakt de spanning in en daardoor wordt je ESP dan onstabiel. Spontaan rebooten en dat soort ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ah, duidelijk. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 12:28
wilde eerst met een arduino + wifi shield + neopixel led strips een nachtlampje voor onder het bed maken, wat ook te instellen valt als wakeup light / gewoon sfeerlicht.
Met iOS te benieuwen dus zat te denken aan webserver te draaien voor inputs/status. Ook syncen met een NTP server voor correcte tijd in wakeup lamp.

Na wat zoeken kom ik uit op de ESP8266. Is dit te doen voor iemand met vrij weinig Arduino ervaring?
Wil beginnen met dit projectje:
http://www.instructables....el-LEDs-using-Arduino-ID/

benodigd:
ESP8266, I used Adafruit'sHuzzah breakout
3.7v LiPo
FTDI programmer such as http://www.adafruit.com/product/284 or USB-to-serial cable
Neopixels (aka WS2812 LEDs)
en wat klein spul wat ik nog wel heb liggen vanuit me Arduino project kit.

Kan ik hier aan beginnen als Arduino beginner, of toch Arduino met een (dure) wifi shield?

Die FTDI programmer, is die essentieel want bij Adafruit is die uit stock. En bestel liefst alles bij 1 webshop!
En wat is er goed te gebruiken voor permanente voeding van de ESP8266 + Pir motion sensor + 2x ledstrip. Lukt dit met een regelbare afgeknipte usb voeding?

[ Voor 7% gewijzigd door trekker22 op 24-02-2016 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
@ trekker22

Als je toch van ADAFRUIT wil kopen dan zou ik niet gaan voor de Adafruit'sHuzzah breakout maar voor de Adafruit Feather HUZZAH with ESP8266 WiFi https://www.adafruit.com/products/2821.

Hier kun je direct de USB op aansluiten , dit is zeker voor een beginner veel makkelijker dan met een FTDI prutsen. Programmeren vanuit de Arduino IDE is met zo'n USB geschikt board echt heel makkelijk. Voor de voeding kun je zowel de USB van de PC gebruiken of iedere 5V voeding mat USB uitgang die minstens 500 mA kan leveren. En ook kun je dat board met een 3.7V lipo voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Goeie tip thanks ga morgen bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Zorg ervoor dat je een goede kwaliteit USB kabel gebruikt, liefst eentje met AWG24 draadjes en ook niet te lang. De goedkope kabeltjes hebben meestal de dunnere AWG28 draadjes erin zitten. Dunne kabel geeft meer spanningsverlies en daardoor meer kans op problemen in de aangesloten electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
costo schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:31:
Zorg ervoor dat je een goede kwaliteit USB kabel gebruikt, liefst eentje met AWG24 draadjes en ook niet te lang. De goedkope kabeltjes hebben meestal de dunnere AWG28 draadjes erin zitten. Dunne kabel geeft meer spanningsverlies en daardoor meer kans op problemen in de aangesloten electronica.
Ok speciale sites om zoiets te bestellen?
En USB sluit ik aan op esp. Kan ik vanuit de esp dan ook de 2 ledstrips voeden of trekt die dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Dat over die micro USB kabel is in het Domoticz forum en ook het RaspberryPI forum al meerdere keren langsgekomen. Een Raspberry Pi, die door veel mensen voor Domoticz wordt gebruikt, is ook nogal kieskeurig met het type kabel dat wordt gebruikt. Zorg gewoon dat je AWG24 kabel krijgt, als er niets of AWG28 bij/op staat kun je beter verder zoeken.

2 ledjes en ook een paar meer gaat wel lukken . Ledstrips nee die kun je beter apart voeden.

edit: deze kabel heeft AWG24 voor de voeding en AWG28 voor de data https://www.adafruit.com/products/1318

[ Voor 11% gewijzigd door costo op 24-02-2016 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
costo schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:55:
Dat over die micro USB kabel is in het Domoticz forum en ook het RaspberryPI forum al meerdere keren langsgekomen. Een Raspberry Pi, die door veel mensen voor Domoticz wordt gebruikt, is ook nogal kieskeurig met het type kabel dat wordt gebruikt. Zorg gewoon dat je AWG24 kabel krijgt, als er niets of AWG28 bij/op staat kun je beter verder zoeken.

2 ledjes en ook een paar meer gaat wel lukken . Ledstrips nee die kun je beter apart voeden.
OK nooit geweten van die kabeltjes.

Maar stelt het wordt echt project voor dagelijks gebruik dan wil je toch niet 2 stroomvoedingen willen gebruiken, zijn daar slimme methodes voor?
(Voor zwave sensor & draadloze deurbel heb ik dit uit gemak maar wel gedaan. Deurbel was 2x1,5 aa aangesloten op 3v adapter en de binaire sensor die ik in de deurbel heb gekoppeld had 9v nodig)
Leek me voor dit project wel handig als het met 1 voeding kan?

Als ik het goed zie wordt bij dit project 16 leds aangesloten op 150 milli ampère:
http://m.instructables.co...el-LEDs-using-Arduino-ID/

Die 16 trekken toch meer als 150?
Met een 2ampere iPad voeding heb ik genoeg, of kan een esp dat weer niet aan...?

[ Voor 12% gewijzigd door trekker22 op 24-02-2016 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Deze kabel van Adafruit heeft AWG24 voor de voeding en AWG28 voor de data https://www.adafruit.com/products/1318

Ik weet niet wat jij precies met 2 ledstrips bedoelt, ik denk dan al gauw aan iets van een paar meter lang.
Als het erop gaat om 16 stuks WS2812 te voeden dan kan dat eigenlijk al niet meer vanaf dat Hazzah board.
Dan is de oplossing een stekkeradapter met 2 stuks USB 5V uitgangen, eentje voor de huzzahboard en de tweede voor de ledstrips.

• barrymossel
trekker22 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:56:
Na wat zoeken kom ik uit op de ESP8266. Is dit te doen voor iemand met vrij weinig Arduino ervaring?
Wil beginnen met dit projectje:
http://www.instructables....el-LEDs-using-Arduino-ID/
Om daar op terug te komen: ja, dat is ook voor een beginner goed te doen. Zo te lezen heb je gewoon ervaring met elektronica etc. Veel van de code is te combineren en her te gebruiken. Daarnaast klinkt het projectje ook niet heel moeilijk, maar wel erg leuk!
Begin eerst inderdaad met wat gespeel met de leds an sich. Gebruik daarbij de NeoPixel library of de Fastled library. Door dat spelen weet je al heel snel wat met de leds kan. Dan ga je los je drie projectjes schrijven (bij elkaar zoeken) en als die an sich werken, ga je ze combineren en ga je een app/website bouwen die via wifi e.e.a. aansturen. En ook dat laatste staat volop online beschreven.

Zelf heb ik dit soort elektronica allemaal in China besteld en nog geen problemen mee gehad. Wel langer wachten, maar dat merk je dan wel in de prijs...

Succes in ieder geval en ben zeer benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
costo schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 23:13:
Deze kabel van Adafruit heeft AWG24 voor de voeding en AWG28 voor de data https://www.adafruit.com/products/1318

Ik weet niet wat jij precies met 2 ledstrips bedoelt, ik denk dan al gauw aan iets van een paar meter lang.
Als het erop gaat om 16 stuks WS2812 te voeden dan kan dat eigenlijk al niet meer vanaf dat Hazzah board.
Dan is de oplossing een stekkeradapter met 2 stuks USB 5V uitgangen, eentje voor de huzzahboard en de tweede voor de ledstrips.
Het worden denk ik 2 ledstrips van ongeveer een meter. Aan iedere kant van het bed 1 strip. En dan ben ik eigenlijk dus al een beetje aan het vooruitdenken naar een definitief project.
Stroom vanuit usb adapter naar een behuizing waar de ESP8266 inzit, gemonteerd onder het bed.
Stroom vanuit usb adapter naar de 2 ledstrips (iedere kant bed eentje)
Vanuit de ESP8266 behuizing met controle bedrading naar beiden ledstrips.
Plaats ik nog 1 of 2 PIR sensors (aan iedere kant van bed eentje gericht op de benen, of eentje die beiden oppikt al kun je dan niet slechts 1 strip aanzetten).

Denk eerst maar wat basis materiaal bestellen en geheel uitwerken en ondertussen bedenken hoe het definitieve project moet zijn. Bekabeling moet vooral veilig en goed afgewerkt zijn.
barrymossel schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 07:56:
[...]

Om daar op terug te komen: ja, dat is ook voor een beginner goed te doen. Zo te lezen heb je gewoon ervaring met elektronica etc. Veel van de code is te combineren en her te gebruiken. Daarnaast klinkt het projectje ook niet heel moeilijk, maar wel erg leuk!
Begin eerst inderdaad met wat gespeel met de leds an sich. Gebruik daarbij de NeoPixel library of de Fastled library. Door dat spelen weet je al heel snel wat met de leds kan. Dan ga je los je drie projectjes schrijven (bij elkaar zoeken) en als die an sich werken, ga je ze combineren en ga je een app/website bouwen die via wifi e.e.a. aansturen. En ook dat laatste staat volop online beschreven.

Zelf heb ik dit soort elektronica allemaal in China besteld en nog geen problemen mee gehad. Wel langer wachten, maar dat merk je dan wel in de prijs...

Succes in ieder geval en ben zeer benieuwd naar het resultaat!
Ja thanks voor de input, inderdaad eerst even wat basis dingen proberen en bestellen. Bestel denk ik bij AdaFruit kan ik wat rapper aan de gang!

Edit adafruit ook veel niet op voorraad. Hele zwik besteld bij kiwi electronics!

• trekker22
Wat heeft jullie voorkeur qua programmeren Lua of Arduino IDE?

Kwam op dit artikel uit toen ik aan het zoeken was hoe een webserver te runnen op de ESP8266:

http://internetofhomethings.com/homethings/?p=424

hij is niet te spreken over LUA.

Edit ben zelf maar voor arduino gegaan. Al ervaring mee en zie ondersteuning voor adafruit board.

[ Voor 16% gewijzigd door trekker22 op 25-02-2016 17:23 ]

Verwijderd

trekker22 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:05:
Wat heeft jullie voorkeur qua programmeren Lua of Arduino IDE?

Kwam op dit artikel uit toen ik aan het zoeken was hoe een webserver te runnen op de ESP8266:

http://internetofhomethings.com/homethings/?p=424

hij is niet te spreken over LUA.

Edit ben zelf maar voor arduino gegaan. Al ervaring mee en zie ondersteuning voor adafruit board.
Arduino IDE biedt volgens mij meer mogelijkheden. En er ligt veel code van arduino's klaar om te gebruiken ....

• trekker22
Ja arduino ga ik voor.

Is wel ff wennen als je jaren vooral vb.net/autoit hebt geprutst.

Eerst maar eens Ntp clock en webserver regelen.

Verwijderd

Ik ga me eindelijk aan de ESP rage begeven en als het goed is kan ik nog voor geen 4 euro aan de slag :)
ik heb een esp01 aangeschaft samen met een usb to serial adapter eentje waarvan je kan wisselen tussen 3.3v en 5v line level.

Nu nog even wachten op ebay.

• costo
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 21:40:
Ik ga me eindelijk aan de ESP rage begeven en als het goed is kan ik nog voor geen 4 euro aan de slag :)
ik heb een esp01 aangeschaft samen met een usb to serial adapter eentje waarvan je kan wisselen tussen 3.3v en 5v line level.
Hoe ga je die ESP-01 voeden ?
Een USB/Serial adapter kan maximaal ca. 50mA leveren. Je kunt de ESP wel flashen gevoed vanuit die adapter maar als je WiFi wil gebruiken (daar gaat het toch om) dan moet je een degelijke gestabiliseerde 3.3 voeding gebruiken.

Je zou zo'n MB102 breadboard voeding kunnen gebruiken. Zorg wel dat je die met maximaal ca. 9 volt DC voed, anders wordt de 5volt regulator loeiheet.
Ook kun je het beste direct op de ESP-01 zelf een 2.2uF tantaal condensator solderen tussen Vcc3.3 en Gnd. Een kleine storing/spike/dip op de 3.3v voeding kan je al een spontane ESP-reset geven.

Een starter zou ik zelf altijd aanraden om een NodeMCU te kopen, die zijn eenvoudig te flashen en voeding zit op het board.
In de praktijk is een losse ESP + een losse USB/Serial adapter ongeveer even duur als een NodeMCU board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

costo schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:55:
[...]

Hoe ga je die ESP-01 voeden ?
Een USB/Serial adapter kan maximaal ca. 50mA leveren. Je kunt de ESP wel flashen gevoed vanuit die adapter maar als je WiFi wil gebruiken (daar gaat het toch om) dan moet je een degelijke gestabiliseerde 3.3 voeding gebruiken.

Je zou zo'n MB102 breadboard voeding kunnen gebruiken. Zorg wel dat je die met maximaal ca. 9 volt DC voed, anders wordt de 5volt regulator loeiheet.
Ook kun je het beste direct op de ESP-01 zelf een 2.2uF tantaal condensator solderen tussen Vcc3.3 en Gnd. Een kleine storing/spike/dip op de 3.3v voeding kan je al een spontane ESP-reset geven.

Een starter zou ik zelf altijd aanraden om een NodeMCU te kopen, die zijn eenvoudig te flashen en voeding zit op het board.
In de praktijk is een losse ESP + een losse USB/Serial adapter ongeveer even duur als een NodeMCU board.
Dank voor de uitleg en introductie :).

Voor het voeden van microcontrollers gebruik ik meestal zoon apparaat:
http://www.ebay.com/itm/Power-Supply-DC-Converter-Module-Constant-Current-charge-5V-35V-to-1-25V-30V-/251235297571?hash=item3a7eca6923:g:IlMAAOxyqOxRtFRP

Ik was inderdaad van plan te beginnen met nodeMCU, wat dan wel weer leuk is aangezien ik ooit ben begonnen met programmeren in de taal LUA en er eigenlijk al toch zeker 5 jaar niks meer mee gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik zit te wachten op een NodeMCU die ik in China besteld heb (afgelopen week pas, dus duurt nog effe), maar dat gaat me te lang duren (totale ongeduld). Ik heb nog een ESP8266 en FTDI bordje liggen, maar aangezien ik toch een DHT22 wil bestellen overweeg ik toch ook een NodeMCU te bestellen in NL.

Waar bestellen jullie die in NL het goedkoopst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 07:02:

Ik was inderdaad van plan te beginnen met nodeMCU, wat dan wel weer leuk is aangezien ik ooit ben begonnen met programmeren in de taal LUA en er eigenlijk al toch zeker 5 jaar niks meer mee gedaan heb.
De term NodeMCU kan verwarring opleveren. De term NodeMCU is voor het eerst gebruikt bij een ontwikkelboard voor ESP8266 met , inderdaad , een voorgeflashte LUA interpreter. (ook op een ESP-01 t/m 12 kan LUA geflashed worden)
Ik gebruik geen LUA, geen zin om me weer in een, voor mij nieuwe, programmeertaal in te werken. Ik programmer d.m.v. de Arduino IDE de ESP in C. Daar weet ik de weg en ken de syntax.

De term NodeMCU slaat, voor mij, enkel op het board , wat een min of meer gestandaardiseerde pin-out heeft. En de aanwezige drukknopjes, USB/Serial adapter en 3.3v stabilisator maken het flashen zo heerlijk ongecompliceerd.

Zo'n regelbaar voedingsprintje, zoals uit de link, lijkt me een goede optie. Vooral om dat er degelijke 10-slagen potmeters op zitten. Je ziet ook wel eens van die voedingsmodules met zo'n iel klein potmetertje wat heel kritisch reageert op de stand v/d loper. Wat gebeurt er met de uitgangsspanning als er stof tussen zit of het lopertje raakt lam. Dan heb je grote kans dat de uitgangsspanning naar maximaal gaat. (daaaaag ESP :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Vergeten pir Motion sensors te bestellen.

https://www.kiwi-electronics.nl/PIR-Motion-Sensor?search=Pir

Deze werkt standaard op 5v maar kan kennelijk ook op 3v.

Iemand die ook stabiel getest op 3v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:15
trekker22 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:26:
Vergeten pir Motion sensors te bestellen.

https://www.kiwi-electronics.nl/PIR-Motion-Sensor?search=Pir

Deze werkt standaard op 5v maar kan kennelijk ook op 3v.

Iemand die ook stabiel getest op 3v?
Ja, hij draait hier alweer een paar maanden op 3volt, werkt prima!

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
messi schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:30:
[...]

Ja, hij draait hier alweer een paar maanden op 3volt, werkt prima!
OK top scheelt weer wat werk!

Als ik het goed begrijp als ik een esp8266 op 3v en 2 meter led (60 stuks) op 5v wil voeden, heb ik 2 separate voedingen nodig.

Zijn er apart regelbare dubbele USB voedingen die in 1 stopcontact gaan?
Of moet ik het anders oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
trekker22 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:37:
[...]

OK top scheelt weer wat werk!

Als ik het goed begrijp als ik een esp8266 op 3v en 2 meter led (60 stuks) op 5v wil voeden, heb ik 2 separate voedingen nodig.

Zijn er apart regelbare dubbele USB voedingen die in 1 stopcontact gaan?
Of moet ik het anders oplossen...
Als je er geen probleem mee hebt om e.e.a. te solderen kun je gewoon een willekeurige 5V/2A voeding gebruiken. De NodeMCU board zoals ik ze ken hebben ook een Vin ingang waar je 4.5-9V op kan zetten.
Bij die van AdaFruit weet ik het niet zeker, nooit in mijn handen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
costo schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:56:
[...]

Als je er geen probleem mee hebt om e.e.a. te solderen kun je gewoon een willekeurige 5V/2A voeding gebruiken. De NodeMCU board zoals ik ze ken hebben ook een Vin ingang waar je 4.5-9V op kan zetten.
Bij die van AdaFruit weet ik het niet zeker, nooit in mijn handen gehad.
Mijn soldeer werk is nog vrij matig..

Maar hoe bedoel je precies? Vanuit de esp kan ik toch geen 5v out geven?
Of wil je een 5v voeding splitten en ene deel naar led en andere deel naar esp?

Maak ik hier correct uit op:

https://www.adafruit.com/products/2471

Dat hij via de micro USB gewoon 5v mag krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
trekker22 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:38:
[...]

Mijn soldeer werk is nog vrij matig..

Maar hoe bedoel je precies? Vanuit de esp kan ik toch geen 5v out geven?
Of wil je een 5v voeding splitten en ene deel naar led en andere deel naar esp?

Maak ik hier correct uit op:

https://www.adafruit.com/products/2471

Dat hij via de micro USB gewoon 5v mag krijgen?
In de beschrijving staat:

1 x Analog input (1.8V max)
9 x GPIO (3.3V logic), which can also be used for I2C or SPI
2 x UART pins
2 x 3-12V power inputs, reset, enable, LDO-disable, 3.3V output

Met name het laatste duid erop dat je op de aansluiting V+ een gelijkspanning mag zetten die minimaal 3V en maximaal 12V is. Dat is dus de ingang v/d spanningsregelaar en ja je kunt daarop gewoon 5V aansluiten. Hetzij vanaf USB/PC of vanaf een AC adapter.
Er is ook een punt aangeduid met 3V, dit is uitgang van de ingebouwde spanningsregelaar de voeding v/d ESP.

Als je dus een 2Ampere 5V voedingsadapter gebruikt, die hooguit onbelast <6 volt afgeeft dan kun je daar zowel je WS2812 ledstrips als je NodeMCU board mee voeden.
Blijft de vraag staan of je vanuit de ESP, die in dit geval een signaal tussen 0 en 3V geeft, direct de WS2812 leds op de datapin kunt aansturen.

edit: Dat hangt er dus vanaf of je de WS2812 of de WS2812B gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ik zie op mijn factuur dat ik de WS2812B heb gekocht, geen idee of dat dan de goede is :)

en ik haalde inderdaad uit de specs dat er op de ingang een spanning van 3 tot 12 volt kan, echter de outputs zijn max 3v.

Op Google kom ik niet zo 1,2,3 tegen wat verschil is met de B versie? De B zou een verbeterd ontwerp hebben.

Datasheet B variant:
https://www.adafruit.com/datasheets/WS2812B.pdf
Oude variant
https://www.adafruit.com/datasheets/WS2812.pdf

Gaat mij iets boven de pet om snel de verschillen te zien... :+

[ Voor 84% gewijzigd door trekker22 op 26-02-2016 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
trekker22 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:29:
ik zie op mijn factuur dat ik de WS2812B heb gekocht, geen idee of dat dan de goede is :)

en ik haalde inderdaad uit de specs dat er op de ingang een spanning van 3 tot 12 volt kan, echter de outputs zijn max 3v.

Op Google kom ik niet zo 1,2,3 tegen wat verschil is met de B versie? De B zou een verbeterd ontwerp hebben.

Datasheet B variant:
Oude variant

schrijf dit op een tablet, kan die PDF nu niet bekijken uit mijn hoofd zeg ik dat de ws2812b de makkelijkste is om aan te sturen vanuit een ESP. De voedings spanning is wel iets om nog even na the kijken 6 volt is in order geval the hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:31
trekker22 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:29:

Datasheet B variant:
Oude variant

Waar heb jij die specs vandaan?
Absolute Maximum Ratings
Prameter
Symbol
Ratings

Unit
Power supply voltage
VDD
+3.5~+5.3

V
Input voltage
VI
-0.5~VDD+0.5

V
Ik zie een ingang VDD+0.5 Volt en VDD max = 5.3Volt.

De ESP8266 is niet eens 5Volt tolerant, laat staan 12volt.

Voor een WS2812B is gegarandeerd hoog 0.7xVDD en dat is bij 5volt dus 3.5Volt. Je kan volgens specificaties dus niet met een ESP8266 een WS2812B direct aansturen. Daar zal je een buffer -of andere level converter- tussen moeten hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 27-02-2016 00:01 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Maar 5 kan dus wel?

My Huzzah board keeps crashing and resetting, whats up with that?
The most common reason for crashes is power failure. Make sure you're powering the Huzzah with a good ~5V power supply, and if you're using a USB-Serial cable, that its plugged into the mainboard of your computer or through a powered hub!

Komt van adafruit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
5Volt voor wat? De ESP8266? Of een boardje waar hij op zit?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
costo schreef op zondag 21 februari 2016 @ 16:18:
[...]

Nee het is niet echt een ESP-02 maar een ESP8266 met 1MByte flashchip aan boord. Er staat dan zoiets van 25Q80D ( 8-megabit) op de SO8 chip.
Eergisteren mijn Sonoff's binnen gehad en gelijk mee gaan rommelen. Gezien het een 1MB flash chip is zou OTA mogelijk moeten zijn. Echter om een of andere reden moet de flash size op 512K (NO SPIFFS) of 512K (64K SPIFFS) staan omdat hij anders niet wil verbinden met WiFi. Dit sloopt OTA weer omdat mijn sketch 53% van de 512K opslag ruimte gebruikt.
Enig idee waarom het gebruiken van de 1MB opslag met 64K SPIFFS (of hoger) ervoor zorgt dat dat ding niet meer met WiFi wilt verbinden? Zonder WiFi is hij niet veel waard natuurlijk, maar om nou elke Sonoff op te zoeken en opnieuw te flashen als ik wil updaten is ook weer zo wat...

[edit]
https://github.com/ImUrlaub/Sonoff
First I had a strange behavior:

Serial working
GPIO working
and Wifi was not connecting.
Thanks to Leonzio who posted here http://tech.scargill.net/...and-sonoff/#comment-13634 I figured out that I also had the wrong flash size set.

Flash size to set for a generic module in the Arduino IDE is 512k for the V1.0 hardware. Even if the chip says 1M bit.

Also be aware that OTA is not support with that little flash. Tried it but it will not advertise itself and never shows up in the list of OTA devices.
Kak

[ Voor 25% gewijzigd door bluewalk op 27-02-2016 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
cyberde schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 10:02:
[...]

Eergisteren mijn Sonoff's binnen gehad en gelijk mee gaan rommelen. Gezien het een 1MB flash chip is zou OTA mogelijk moeten zijn. Echter om een of andere reden moet de flash size op 512K (NO SPIFFS) of 512K (64K SPIFFS) staan omdat hij anders niet wil verbinden met WiFi. Dit sloopt OTA weer omdat mijn sketch 53% van de 512K opslag ruimte gebruikt.
Enig idee waarom het gebruiken van de 1MB opslag met 64K SPIFFS (of hoger) ervoor zorgt dat dat ding niet meer met WiFi wilt verbinden? Zonder WiFi is hij niet veel waard natuurlijk, maar om nou elke Sonoff op te zoeken en opnieuw te flashen als ik wil updaten is ook weer zo wat...
Ik heb zelf gewoon d.m.v. OTA geflashed en dat weer opnieuw en dan weer opniew. Programma was ESPEasy wat tijdens compileren aangeeft ca. 378kB groot te zijn en dan ook nog (uit m´n hoofd) zo.n 30kB aan variabelen te gebruiken.
Compileren heb ik gedaan met de instelling:
Generic ESP8266
512kB(64k SPIFFS)
Het programma dan opslaan als .bin file
Voor mij werkt dat goed.

edit: Je moet 512kB instellen want de andere helft van de flash mag je helemaal niets mee doen.

[ Voor 4% gewijzigd door costo op 27-02-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:57:
[...]

Waar heb jij die specs vandaan?

[...]

Ik zie een ingang VDD+0.5 Volt en VDD max = 5.3Volt.

De ESP8266 is niet eens 5Volt tolerant, laat staan 12volt.

Voor een WS2812B is gegarandeerd hoog 0.7xVDD en dat is bij 5volt dus 3.5Volt. Je kan volgens specificaties dus niet met een ESP8266 een WS2812B direct aansturen. Daar zal je een buffer -of andere level converter- tussen moeten hangen.
We halen hier drie zaken door elkaar.
1. De ESP8266 chip die (liefst) 3.3V moet krijgen
2. Het Huzzah board wat of met 3.3v direct of tot maximaal 12v via de regelaar gevoed kan worden.
3. WS2812B chip die een spanning wil hebben tussen 3.5 en 5.3 volt.

Data-In van de WS2812b voor hoog = 0.7*Vcc en laag = 0.3*Vcc
Deze grens is een gegarandeerde waarde en geldt over het gehele specificatiebereik.
In de praktijk zal je 5V logica vaak wel aan kunnen sturen vanuit 3.3v logica.

Om problemen te voorkomen raad ik trekker22 aan om een gestabiliseerde 5Volt voeding te gebruiken en dan een stevige silicium-3A-diode (in ieder geval geen schottky) in serie op te nemen en van daaruit de huzzah op de V+ ingang en de WS2812B strips te voeden. De seriediode zal zorgen dat er 4.5V op de ledstrip en op de huzzah komt. Dit is prima binnen de specificaties en ook de levelaansturing zal in orde zijn.

n.b. Dit aangenomen dat de huzzah 3.3V aan de ESP geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Duidelijke uitleg dankje!

Wat doet de diode precies in dit hele verhaal?

[ Voor 50% gewijzigd door trekker22 op 27-02-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
trekker22 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 14:56:
Duidelijke uitleg dankje!

Wat doet de diode precies in dit hele verhaal?
Zorgen dat de 5 volt van de voeding nog maar 4.5 volt is op de ledstrip, zodat DATA-IN meer dan voldoende stuurspanning vanuit de ESP krijgt. WS2812B vraagt 0.7 * 4.5 = 3.15 volt en de ESP levert 3.3 volt stuursignaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
costo schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:37:
[...]

Ik heb zelf gewoon d.m.v. OTA geflashed en dat weer opnieuw en dan weer opniew. Programma was ESPEasy wat tijdens compileren aangeeft ca. 378kB groot te zijn en dan ook nog (uit m´n hoofd) zo.n 30kB aan variabelen te gebruiken.
Compileren heb ik gedaan met de instelling:
Generic ESP8266
512kB(64k SPIFFS)
Het programma dan opslaan als .bin file
Voor mij werkt dat goed.

edit: Je moet 512kB instellen want de andere helft van de flash mag je helemaal niets mee doen.
Ah jij flasht direct met arduino?
Ik deed het als volgend, via MQTT een OTA update command geven met daarin een url en vervolgens in de sketch
code:
1
ESPhttpUpdate.update(httpurl);

Dat gaat helaas niet, krijg daatbij de HTTP_UPDATE_FAILED met als reden gok ik de sketch size. Zal het eens proberen vanuit de Arduino IDE te flashen, misschien werkt dat wel.
Gok dat die het anders doet dan hier beschreven: https://github.com/esp826...ate-process---memory-view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
costo schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 12:20:
[...]

We halen hier drie zaken door elkaar.
1. De ESP8266 chip die (liefst) 3.3V moet krijgen
2. Het Huzzah board wat of met 3.3v direct of tot maximaal 12v via de regelaar gevoed kan worden.
3. WS2812B chip die een spanning wil hebben tussen 3.5 en 5.3 volt.

Data-In van de WS2812b voor hoog = 0.7*Vcc en laag = 0.3*Vcc
Deze grens is een gegarandeerde waarde en geldt over het gehele specificatiebereik.
In de praktijk zal je 5V logica vaak wel aan kunnen sturen vanuit 3.3v logica.

Om problemen te voorkomen raad ik trekker22 aan om een gestabiliseerde 5Volt voeding te gebruiken en dan een stevige silicium-3A-diode (in ieder geval geen schottky) in serie op te nemen en van daaruit de huzzah op de V+ ingang en de WS2812B strips te voeden. De seriediode zal zorgen dat er 4.5V op de ledstrip en op de huzzah komt. Dit is prima binnen de specificaties en ook de levelaansturing zal in orde zijn.

n.b. Dit aangenomen dat de huzzah 3.3V aan de ESP geeft.
Wil gewoon leren maar misschien domme vraag, waar haal je die 0,7vcc en 0,3vcc vandaag?

Maar vind weinig over de high /low.

Oeps iets te snel geroepen vind het terug in de pdf!!
Ze noemen het Vdd. Nog veel te leren en vind electronica stukken moeilijker dan programmeren😎

[ Voor 5% gewijzigd door trekker22 op 27-02-2016 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
cyberde schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:29:
[...]

Ah jij flasht direct met arduino?
Ik deed het als volgend, via MQTT een OTA update command geven met daarin een url en vervolgens in de sketch
code:
1
ESPhttpUpdate.update(httpurl);

Dat gaat helaas niet, krijg daatbij de HTTP_UPDATE_FAILED met als reden gok ik de sketch size. Zal het eens proberen vanuit de Arduino IDE te flashen, misschien werkt dat wel.
Gok dat die het anders doet dan hier beschreven: https://github.com/esp826...ate-process---memory-view
Ik heb geen ervaring met MQTT.
Mijn sonoff ESP communiceert met de (domoticz) server over http. Het updaten doe ik via een web-UI waarin deze op harde schijf naar het binary bestand zoekt. De binaire file is gecompileerd d.m.v. Arduino IDE flashsize 512k-64kSPIFFS en geexporteerd als "Export compiled Binary".
Hetzefde binaire bestand kan d.m.v. een flash programma Serieel in de ESP geflashed worden.
OTA d.m.v. de IDE waarbij de WiFi-ESP als een virtuele COM poort aangemeld is en vanuit de IDE en het netwerk naar de ESP verzonden wordt, daar heb ik helemaal geen ervaring mee.

De fout melding 'HTTP_UPDATE_FAILED' kan overal door komen. Een fout in het url waar de update staat, IPnummer, poort of protocol. Alles waardoor OTA flashen fout gaat zal vermoedelijk deze foutmelding genereren.

De beschrijving van de wijze waarop OTA update werkt zoals op de Arduino-github link beschreven wijkt enigszins af van de manier die Neil Kolban beschrijft in http://neilkolban.com/tech/esp8266/.
Hoewel het een het ander niet uitsluit, (met name het copieren van het update bestand over het originele bestand) is een van de beschrijvingen onjuist. Ik vind de beschrijving van Neil Kolban heel aannemelijk. Deze wijze gaat ervan uit dat het flash geheugen in 2 gelijke delen wordt gesplitst. In het tweede deel wordt het OTA bestand opgeslagen. Wanneer de update succesvol is wordt een 'flag' gezet die bepaald dat het programma, inclusief booten nu vanaf de tweede helft v/h flash geheugen verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Voor de beginner is zo'n Adafruit huzzah feather bordje wel een mooi begin. Je betaald wel paar euro meer maar je kunt gewoon USB inpluggen, Arduino IDE opstarten en je hebt zo een blink test / wifi test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

trekker22 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:05:
Voor de beginner is zo'n Adafruit huzzah feather bordje wel een mooi begin. Je betaald wel paar euro meer maar je kunt gewoon USB inpluggen, Arduino IDE opstarten en je hebt zo een blink test / wifi test.
Voor dat geld koop je ongeveer 3 NodeMCU boardjes die ook gewoon direct aan USB kunnen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:06
Ik ben fan van de wemos boardjes. De D1 mini gaat zo op een breadbord en programmeert vanuit de arduino ide zonder reset en flash knopjes in te drukken. De D1 lijkt net een arduino UNO.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
costo schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:31:
[...]

Het updaten doe ik via een web-UI waarin deze op harde schijf naar het binary bestand zoekt. De binaire file is gecompileerd d.m.v. Arduino IDE flashsize 512k-64kSPIFFS en geexporteerd als "Export compiled Binary".
Hetzefde binaire bestand kan d.m.v. een flash programma Serieel in de ESP geflashed worden.
OTA d.m.v. de IDE waarbij de WiFi-ESP als een virtuele COM poort aangemeld is en vanuit de IDE en het netwerk naar de ESP verzonden wordt, daar heb ik helemaal geen ervaring mee.
Ik gok een beetje volgens dit voorbeeld? https://github.com/esp826...WebUpdater/WebUpdater.ino
Zojuist geprobeerd, maar ook daar krijg ik netjes FAIL terug, dus dat wordt hem ook niet... Een andere kleinere sketch uploaden werkt overigens wel. Het ziet er naar uit dat ik mijn sketch op een of andere manier moet verkleinen.

[edit]Door de fail is hij in een bootloop gekomen, kon hem wel opnieuw flashen maar hij wilt nu in geen mogelijkheid meer verbindgen met WiFi... :?

[ Voor 7% gewijzigd door bluewalk op 29-02-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Koffie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:42:
[...]

Voor dat geld koop je ongeveer 3 NodeMCU boardjes die ook gewoon direct aan USB kunnen.
OK wist ik niet.

Zijn er veel verschillen tussen nodemcu en huzzah? En ga je dan uit van een Chinees prijs met lange levering?

Zie dat die in NL ook minstens 12€ kost...

[ Voor 6% gewijzigd door trekker22 op 29-02-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
cyberde schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:15:
[...]

Ik gok een beetje volgens dit voorbeeld? https://github.com/esp826...WebUpdater/WebUpdater.ino
Zojuist geprobeerd, maar ook daar krijg ik netjes FAIL terug, dus dat wordt hem ook niet... Een andere kleinere sketch uploaden werkt overigens wel. Het ziet er naar uit dat ik mijn sketch op een of andere manier moet verkleinen.

[edit]Door de fail is hij in een bootloop gekomen, kon hem wel opnieuw flashen maar hij wilt nu in geen mogelijkheid meer verbindgen met WiFi... :?
Hoe groot is dat programma dan ?
In een sonoff zit 1 MB flash, de helft daarvan kun je gebruiken als je FOTA wil kunnen doen, dus een programma tot ca. 400kB moet wel kunnen als er niet teveel geheugen voor variabelen wordt gebruikt.

Een programma wat ik met OTA in de sonoff flash geeft dit geheugengebruik:
Sketch uses 378,449 bytes (87%) of program storage space. Maximum is 434,160 bytes.
Global variables use 49,454 bytes (60%) of dynamic memory, leaving 32,466 bytes for local variables. Maximum is 81,920 bytes.

Dat geeft geen problemen met flashsize 512kb-64kb-SPIFFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
iemand ervaring met mDNS op de ESP8266?

code:
1
2
3
  if (MDNS.begin("esp8266")) {
    Serial.println("MDNS responder started");
  }

wordt netjes gedraaid, en eigelijk moet die dan te bereiken zijn op esp8266.local ?? Moet er dan binnen Windows nog iets gebeuren om het werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op windows moet je Bonjourte installeren.
Ik zou zo ver mogelijk weg blijven van mDNS. Baggersysteem.

Kijk dan even of je iets hebt aan WiFi.hostname(hostname)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
costo schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:53:
[...]

Hoe groot is dat programma dan ?
In een sonoff zit 1 MB flash, de helft daarvan kun je gebruiken als je FOTA wil kunnen doen, dus een programma tot ca. 400kB moet wel kunnen als er niet teveel geheugen voor variabelen wordt gebruikt.

Een programma wat ik met OTA in de sonoff flash geeft dit geheugengebruik:
Sketch uses 378,449 bytes (87%) of program storage space. Maximum is 434,160 bytes.
Global variables use 49,454 bytes (60%) of dynamic memory, leaving 32,466 bytes for local variables. Maximum is 81,920 bytes.

Dat geeft geen problemen met flashsize 512kb-64kb-SPIFFS.
Bij mij zegt hij het volgende:
code:
1
2
Sketch uses 267,125 bytes (61%) of program storage space. Maximum is 434,160 bytes.
Global variables use 41,959 bytes (51%) of dynamic memory, leaving 39,961 bytes for local variables. Maximum is 81,920 bytes.

Zelfs minder dan wat jij aangeeft, en toch werkt OTA niet. Zal vanmiddag eens een andere sonoff pakken, deze heb ik volgens mij gesloopt. Hij wilt in geen enkele mogelijkheid meer met wifi verbinden na een mislukte OTA update (met webform)

[edit]SoftAP opzetten vanaf de sonoff werkt wel, alleen wifi client wilt niet meer werken. Andere sonoffs verbinden wel. Gok dat deze soort van overleden is.

[edit 2]Tip voor diegene waarbij hij niet meer wilt verbinden, laat de esp eens verbinden met een ander netwerk, als dit wel lukt weer terug verbinden met het netwerk dat niet werkte, et voilla.
Oftewel leek er op dat de settings van ssid en password corrupt waren op de ESP zelf. Opnieuw initializeren met een andere ssid en pwd werkt.

[edit3]Na een powercycle is het wifi probleem weer terug totdat ik hetgeen in edit2 uitvoer. Een powercycle later is het weer zover. Gok dat deze toch bricked is somehow.

[ Voor 21% gewijzigd door bluewalk op 01-03-2016 20:02 . Reden: Oplossing wifi issue ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Koffie schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:21:
Op windows moet je Bonjourte installeren.
Ik zou zo ver mogelijk weg blijven van mDNS. Baggersysteem.

Kijk dan even of je iets hebt aan WiFi.hostname(hostname)
Bonjourte of Bonjour? Die laatste draait al vanuit iTunes.
Het is ook alleen voor een thuis systeem, kan hem zo vinden in router indien nodig.
Wilde alleen ff kijken of dat zo makkelijk ging als in een voorbeeld werd gesteld :-)

[ Voor 6% gewijzigd door trekker22 op 01-03-2016 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Ik heb zo'n LiPo accu in een usb charger gestoken:

https://www.dropbox.com/s...03-01%2011.48.19.jpg?dl=0

Maar ligt het aan mij of krijg ik die er met geen mogelijkheid uit?

Flink aan getrokken / tang / etc.

Geen beweging in!

EDIT van ellende kabeltje kapot getrokken en stekker er daarna uit kunnen wrikken...

[ Voor 14% gewijzigd door trekker22 op 01-03-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Voor zo'n nachtlamp strip voor onder bed durven ze nog aardig geld te vragen, 90 euro!
http://store.mylight.me/bed-light-2-sensors-p/14404.htm

En dan heb je niet eens:
- RGB led strip
- geen Wifi / App mogelijkheid (instellen van de lamp via je App, kleur, tijden, felheid etc)
- geen WakeUp light functie
- niet te gebruiken als sfeer lamp voor tijdens tv kijken en andere activiteiten :) (niet te veel roze/rood natuurlijk)

Zie bijna een gat in de markt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
trekker22 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:46:
Voor zo'n nachtlamp strip voor onder bed durven ze nog aardig geld te vragen, 90 euro!
http://store.mylight.me/bed-light-2-sensors-p/14404.htm

En dan heb je niet eens:
- RGB led strip
- geen Wifi / App mogelijkheid (instellen van de lamp via je App, kleur, tijden, felheid etc)
- geen WakeUp light functie
- niet te gebruiken als sfeer lamp voor tijdens tv kijken en andere activiteiten :) (niet te veel roze/rood natuurlijk)

Zie bijna een gat in de markt!
Sommige mensen verdienen (ontvangen) €100 per uur, dan is het niet de moeite waard om zelf te gaan knutselen. Verlichting is een luxe-artikel dus ook een luxe-prijs. En €90 voor een lamp valt nog mee; 3 Hue lampen kosten al bijna €150 en dat zonder armatuur... en dan moeten de detailhandel, de tussenhandel, de groothandel, de importeur, de fabrikant, het reclamebureau, de patenthouders en de arbeiders er nog wat aan overhouden ook! 8)

Ik haal dat bedrag per uur bij lange-na niet, dus maak ik veel zelf.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Nee maar daarom dacht ik, dan moet je voor 90 euro ook een betere lamp kunnen maken en 10 euro marge en er 100.000 verkopen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Die marge is vrij laag als je bedenkt dat je stiekem aardig wat meer ontwikkelkosten hebt dan veel mensen zich realiseren. Denk daarbij voor deze oplages aan het laten maken van mallen voor behuizingen en dat soort zaken. Daarnaast dat het aan allerlei eisen moet voldoen op het gebied van oa veiligheid voor je het hier kunt/wilt gaan verkopen. Zeker als je dan nog eens gebruikt maakt van een tussenhandelaar (die ook een 20/30 euro marge nodig zal hebben) gaat het hard...
Ik zou het toch eens zeer goed doorrekenen voordat ik aan zoiets zou gaan beginnen.
Ik vind het zelf overigens veel te leuk om zelf te doen, je hoeft je eigen uren niet te betalen en je kan alles perfect maken zoals je het zelf wilt :)

Overigens lijken ze hier een PIR sensor te gebruiken... heeft iemand daar ervaring mee voor dit soort toepassingen, vooral in combinatie met huisdieren? Ik zou zoiets best leuk vinden om thuis ook onder m'n bed te bouwen, maar ben bang dat die lamp 50x per nacht aangaat als een van de katten weer eens voorbij wandelt :o

Misschien binnenkort maar eens wat mee experimenteren: PIR sensor aan ESP hangen (nog even zonder ledstrip :+) --> loggen met pimatic en eens kijken hoe vaak de sensor getriggerd wordt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Thedr op 02-03-2016 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
cyberde schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:26:
[...]

Bij mij zegt hij het volgende:
code:
1
2
Sketch uses 267,125 bytes (61%) of program storage space. Maximum is 434,160 bytes.
Global variables use 41,959 bytes (51%) of dynamic memory, leaving 39,961 bytes for local variables. Maximum is 81,920 bytes.

Zelfs minder dan wat jij aangeeft, en toch werkt OTA niet. Zal vanmiddag eens een andere sonoff pakken, deze heb ik volgens mij gesloopt. Hij wilt in geen enkele mogelijkheid meer met wifi verbinden na een mislukte OTA update (met webform)

[edit]SoftAP opzetten vanaf de sonoff werkt wel, alleen wifi client wilt niet meer werken. Andere sonoffs verbinden wel. Gok dat deze soort van overleden is.

[edit 2]Tip voor diegene waarbij hij niet meer wilt verbinden, laat de esp eens verbinden met een ander netwerk, als dit wel lukt weer terug verbinden met het netwerk dat niet werkte, et voilla.
Oftewel leek er op dat de settings van ssid en password corrupt waren op de ESP zelf. Opnieuw initializeren met een andere ssid en pwd werkt.

[edit3]Na een powercycle is het wifi probleem weer terug totdat ik hetgeen in edit2 uitvoer. Een powercycle later is het weer zover. Gok dat deze toch bricked is somehow.
Met ESP's heb ik ook vaak moeilijkheden gehad en tot-nu-toe altijd weer opgelost. Bepaalde instellingen die in een bestand op de flash blijven staan kunnen de oorzaak zijn. Soms lijkt het of je board gebricked is en helpt het dan om een image o.i.d. te flashen.

Je kunt proberen om dit bestand in de sonoff te flashen, daar zit een routine in die het bestandje met de permanente settings wist.
http://www.esp8266.nu/downloads/ESPEasy_R78.zip de zip even uitpakken en dan de bin-file ESPEasy_R78_1024.bin flashen met de esptool of flash.cmd (als je met winddoos werkt).

Dit prog heeft trouwens , vanuit de tools tab, de mogelijkheid om FlashOTA te doen.
Daarna weer proberen om je eigen programma te laden Serieel/FOTA en dan is je probleem mischien wel verdwenen. Zo niet dan heb je toch wel een hardware defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Je kunt het wel zelf uitdenken en ontwikkelen. Als je dan de PCB, mallen, montage, verpakken etc. in China laat doen kun je flink wat winst maken. De China-kostprijs van zoiets simpels blijft bij een oplage van 10.000 stuks op die manier zeker onder 25 euro.

In het westen kun je dit soort economische activiteiten niet meer op een concurrerende wijze ontplooien. De reden is natuurlijk de doorgeschoten regulering en de economie verlammende eisen betreffende milieu, arbeidsrecht, veiligheid en daarbovenop nog eens de absurd hoge (energie)belastingen.

In China gelden dit soort regels/belastingen niet/nauwelijks waardoorj onze westerse industrie volledig doodbloedt en de werkeloosheid explodeert. Het lijkt meer op economische sabotage van onze economie wat de regel-makers/gevers hier in het westen uitvoeren. De lachende derden zijn natuurlijk de (eigenaren van de) mulinationals die hun winst nagenoeg onbelast kunnen verzilveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ach blijft leuk om over na te denken. Maar eerst maar eens een eigen model perfectioneren incl een iOS app!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:00
Ik wil een dubbele "watertimer" gaan aansturen vanuit een raspberry Pi met Domoticz software.

Het gaat om dit type. Ik moet deze nog open slopen om te kijken hoe ik deze aan kan sturen, maar deze werkt op 2 AA batterijen die 2 kleine elektro motortjes/servo's aansturen die de interne "bal" kranen open- en dicht draaien.

Zou een ESP module hiervoor geschikt zijn? Desnoods icm met een arduino nano? Ik vermoed dat ik 2 of 4 digital uitgangen nodig heb om de water timer te kunnen aansturen. 2 extra digitale ingangen voor de status, zijn mooi, maar niet persee nodig.

Ik heb 0 ervaring met deze modules, maar ik ben bang dat het stroomverbruik te hoog ligt. Met een piek van 300ma, zijn de 2 AA batterijen in ca 5 uur leeg. Nou zal dat stroomverbruik niet contant zo hoog zijn, maar een gebruikstijd van een maand op een desnoods andere (kleine) batterij, vind ik wel minimaal.

Is zo'n ESP hiervoor geschikt voor, of verbruiken deze echt te veel voor gebruik icm batterijen? Zo ja is een zonnepaneeltje misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
SuperKris schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 00:58:
Is zo'n ESP hiervoor geschikt voor, of verbruiken deze echt te veel voor gebruik icm batterijen? Zo ja is een zonnepaneeltje misschien een optie?
Ligt eraan hoe hard het beestje bezig is met e.e.a.: http://wiki.iteadstudio.c...lectronic_Characteristics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

edit: beter lezen

[ Voor 97% gewijzigd door Koffie op 03-03-2016 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Had ik gevonden ja, maar ik weet niet wat dit in de praktijk betekend. Veel meer dan 2 a 4 keer per dag een GPIO commando ontvangen en verwerken is het niet.

Als het verbruik dan gemiddeld 2-3ma is, doet het apparaatje al snel een maand op 2 AA batterijen, en dat is prima.

Ik kan mij voorstellen dat er in de praktijk echter redelijk wat communicatie over het netwerk gaat door de manier waarop Wifi werkt. Het gemiddelde gebruik is mij dan onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Het hangt af van hoe je het regelt:
- Je wil op elk moment op de knop drukken en direct reactie hebben: ESP moet constant actief blijven op wifi, maximaal verbruik.
- Eenmaal per dag/week het programma aanpassen is voldoende: je kan de ESP 99.9% van de tijd in superlaag verbruik laten, minimaal verbruik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Oops

[ Voor 171% gewijzigd door RobV op 03-03-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
costo schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:01:
[...]

Met ESP's heb ik ook vaak moeilijkheden gehad en tot-nu-toe altijd weer opgelost. Bepaalde instellingen die in een bestand op de flash blijven staan kunnen de oorzaak zijn. Soms lijkt het of je board gebricked is en helpt het dan om een image o.i.d. te flashen.

Je kunt proberen om dit bestand in de sonoff te flashen, daar zit een routine in die het bestandje met de permanente settings wist.
http://www.esp8266.nu/downloads/ESPEasy_R78.zip de zip even uitpakken en dan de bin-file ESPEasy_R78_1024.bin flashen met de esptool of flash.cmd (als je met winddoos werkt).
Je bent een held! _/-\o_ Het flashen van de juiste ESPEasy heeft het probleem idd verholpen, ook na cold boot verbind ie weer met m'n WiFi. Nu maar verder spelen met OTA spul, nu iig een oplossing mocht het probleem terug komen door het gespeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
naftebakje schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:18:
Het hangt af van hoe je het regelt:
- Je wil op elk moment op de knop drukken en direct reactie hebben: ESP moet constant actief blijven op wifi, maximaal verbruik.
- Eenmaal per dag/week het programma aanpassen is voldoende: je kan de ESP 99.9% van de tijd in superlaag verbruik laten, minimaal verbruik.
Ik wil dus maximaal 2-4 keer per dag de status van een GPIO aanpassen. Soms ook een week niet. Ik wil dat de ontvanger constant dit signaal kan ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dan moet hij constant aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwassink
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 22:08
Dag heren ,

had ook een stel sonoff switches binnen, de V1.0 intern, daar ondertussen paar headerpennen ingeflanst
en er met een ftdi extern esp-easy ingeschoten, leek allemaal Ok te gaan, betreft v 78 die ik ook op andere esp's heb lopen.

alleen ik herstart ze op alle mogelijke wijzes maar ze melden zich niet als ap wat ik gewend ben.

Wat zie ik over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
pwassink schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 23:13:
Dag heren ,

had ook een stel sonoff switches binnen, de V1.0 intern, daar ondertussen paar headerpennen ingeflanst
en er met een ftdi extern esp-easy ingeschoten, leek allemaal Ok te gaan, betreft v 78 die ik ook op andere esp's heb lopen.

alleen ik herstart ze op alle mogelijke wijzes maar ze melden zich niet als ap wat ik gewend ben.

Wat zie ik over het hoofd ?
Je ziet over het hoofd om wat meer gegevens te geven :*)

Heb je de binfile ESPEasy_R78_1024.bin of zelf gecompileerd en met Arduino IDE geflashed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwassink
costo schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 00:53:
[...]

Je ziet over het hoofd om wat meer gegevens te geven :*)

Heb je de binfile ESPEasy_R78_1024.bin of zelf gecompileerd en met Arduino IDE geflashed ?
daar heb jij gelijk in ..

Nee alles is stock, zo van de esp-easy site, en zowel onder linux met cmdline esptool als
met de windows (nouja, meer dos ) flasher krijg ik hetzelfde resultaat,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:53
pwassink schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 00:58:
[...]

Nee alles is stock, zo van de esp-easy site, en zowel onder linux met cmdline esptool als
Heb je niet je SSID en wachtwoord ingegeven in de file? Dan zit de Sonoff al in je DHCP pool namelijk, moet je alleen het ip adres even uitvinden (router, ip scanner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
pwassink schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 00:58:
[...]

Als de WiFi-chip op de sonoff voldoende stroom krijgt zou deze met een 'kale' bin file inderdaad als AP ESP_0 ofzoiets zichtbaar moeten zijn. Als je dit hebt geprobeert met als voeding de FTDI op USB dan gaat dat niet lukken.
Je moet na het flashen ofwel een externe 3.3v voeding aansluiten (iets van 500mA ofzo) of beter nog je moet de 230v AC aansluiten.

Als je dat gedaan hebt een je ziet geen AP dan zou ik het opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwassink
costo schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 01:55:
[...]

Als de WiFi-chip op de sonoff voldoende stroom krijgt zou deze met een 'kale' bin file inderdaad als AP ESP_0 ofzoiets zichtbaar moeten zijn. Als je dit hebt geprobeert met als voeding de FTDI op USB dan gaat dat niet lukken.
Je moet na het flashen ofwel een externe 3.3v voeding aansluiten (iets van 500mA ofzo) of beter nog je moet de 230v AC aansluiten.

Als je dat gedaan hebt een je ziet geen AP dan zou ik het opnieuw proberen.
Nee op dat punt was ik aangeland toen ik dacht van huh , wat zie ik over t hoofd, externe 3.3 volt
voeding eraan is ook nogo, en met de netspanning erop komt tie ook niet op de radar tevoorschijn.

Zal straks eens snuffelen op de debugpoort en anders m'n scoop uitgraven om te zien of er ueberhaupt
wat voorbijhobbelt op een van de lijnen .

Topopheden nog geen lingo ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
pwassink schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 06:55:
Nee op dat punt was ik aangeland toen ik dacht van huh , wat zie ik over t hoofd,
Je hebt toch de versie zonder die RF_module neem ik aan ?
En weet je zeker dat het flashen is gelukt ?
Bij de versie zonder de RF_module moet je op de zwarte knop drukken voordat de spanning erop gaat om de sonoff in de flashmode te zetten.
De versie met de RF_module kun je niet zo makkelijk in flashmode krijgen.

Als je flashed vanuit de Arduino IDE (Board:Generic ESP. Flashsize: 512k SPIFFS 64k) dan zie je in de monitor gelijk wat er fout gaat, met een binfile flashen kun je wel eens een foutmelding krijgen die niet echt duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwassink
costo schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:15:
[...]

Je hebt toch de versie zonder die RF_module neem ik aan ?

En weet je zeker dat het flashen is gelukt ?

Bij de versie zonder de RF_module moet je op de zwarte knop drukken voordat de spanning erop gaat om de sonoff in de flashmode te zetten.
De versie met de RF_module kun je niet zo makkelijk in flashmode krijgen.

Als je flashed vanuit de Arduino IDE (Board:Generic ESP. Flashsize: 512k SPIFFS 64k) dan zie je in de monitor gelijk wat er fout gaat, met een binfile flashen kun je wel eens een foutmelding krijgen die niet echt duidelijk is.
Jawel , de board Rev v1.0

ik krijg geen fouten, laatste kreten die ik zie als ik het met de windows esp-tool flash.cmd met poort, 1024 en 78 als parameters doe zijn:
starting app without reboot
espcomm_send_command: sending command header
espcomm_send_command: sending command payload
espcomm_send_command: receiving 2 bytes of data
closing bootloader
flush start
setting serial port timeouts to 1 ms
setting serial port timeouts to 1000 ms
flush complete
Press any key to continue ...

Met knop ingedrukt power eropgezet om in flashmode te komen, dan zie je ook een korte bliep aan data op de Ftdi en hoor je de gong van een verbinding even in windhoos

Daar ben ik nog niet aan toegekomen, heb eenmaal in putty leesbaar gehad bij een cold reboot direct n aeen flash dat de rst cause 4 was en bootmode 3,0 meen ik, dat bleef in een infinite loop doorgaan .
Heb vrij veel zitten lezen, een extra C over t supplydeel heen maakte geen verschil, extern gevoed met 3,3 tot 3,5 volt (max 2 amp) idem, 2 droge battterijen leverde ook geen verschil op.

edit, quoten was rommetje, dan maar zo

[ Voor 31% gewijzigd door pwassink op 04-03-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
rst cause 4 was en bootmode 3,0
rst cause 4 betekent: reset door watchdog timer , dus programma staat ergens op te wachten wat niet komt
bootmode 3 betekent: normaal booten vanaf flash.

Omdat de binfile die je gebruikt goed moet zijn, is de oorzaak misschien wel hardware veroorzaakt.
Misschien een foutje gemaakt bij het insolderen van de 4-pins header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwassink
costo schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:14:
[...]

rst cause 4 betekent: reset door watchdog timer , dus programma staat ergens op te wachten wat niet komt
bootmode 3 betekent: normaal booten vanaf flash.

Omdat de binfile die je gebruikt goed moet zijn, is de oorzaak misschien wel hardware veroorzaakt.
Misschien een foutje gemaakt bij het insolderen van de 4-pins header.
Nou wat t was blijft even onduidelijk, dingen waren dus NIET stuk, zojuist met een andere pc tweemaal
een niet werkende sonoff successvol geflashed, ditmaal met de nodemcu firmware flashtool, en daarin even de addressen etc goedgezet, en het 1024 es-easy image eringeschoten op 115k2, en ineens had ik wel een ESP_0 Ap in beeld ..

Heel apart, maar ik blij kan iig verder knooien .. Tnx heren .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 21:00

iMars

Full time prutser

Ik kom er even niet meer uit. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?

Ik heb de laatste R78 van esp8266 gedownload en mijn NodeMCU development board geflashed.

So far so good, I guess:
iMars-Pro:esptool marcel$ python esptool.py -p /dev/cu.SLAB_USBtoUART write_flash 0x00 ~/Downloads/ESPEasy_R78/ESPEasy_R78_4096.bin 
Connecting...
Erasing flash...
Took 2.10s to erase flash block
Wrote 376832 bytes at 0x00000000 in 36.5 seconds (82.7 kbit/s)...

Leaving...
iMars-Pro:esptool marcel$ 

Daarna wil ik verbinding maken, en zie de ESP in mijn WiFi lijst:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/ESPEasy/Foto%2005-03-16%2017%2033%2045.png

Ik ben verbonden, heb een ip-adres gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/ESPEasy/Foto%2005-03-16%2017%2033%2033.png

Maar waarom krijg ik de UI (Wizard) niet te zien??:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/ESPEasy/Foto%2005-03-16%2017%2034%2036.png

Ik lees overal dat je bij de eerste keer ESP_0 zou moeten zien, terwijl ik ESP_11A8ED (laatste 6 van mac adres) te zien krijg...

edit; dit krijg ik in mijn terminal te zien als ik serial connect:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3577366/ESPEasy/Screen%20Shot%202016-03-05%20at%2018.18.30.png

[ Voor 7% gewijzigd door iMars op 05-03-2016 18:20 . Reden: Extra toevoeging ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwassink
Das idd niet goed, hij zou op moeten komen als AP met als id ESP_0 met het
ip 192.168.4.1 zo uit t hoofd, als je daaraan verbindt krijg je een weppage waar je de gegevens
van je eigen Wlan kan ingeven.

je zou even kunnen meekijken op de seriele poort (of de uart toegang via de usb chip op t bordje)
daar komt (meestal in 115k2 n81) data uit pruttelen, de info die je daar vindt kan je soms verder helpen.

[ Voor 1% gewijzigd door pwassink op 05-03-2016 18:31 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:37
iMars schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 18:18:
Ik kom er even niet meer uit. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?

Ik heb de laatste R78 van esp8266 gedownload en mijn NodeMCU development board geflashed.

So far so good, I guess:
iMars-Pro:esptool marcel$ python esptool.py -p /dev/cu.SLAB_USBtoUART write_flash 0x00 ~/Downloads/ESPEasy_R78/ESPEasy_R78_4096.bin 
Connecting...
Erasing flash...
Took 2.10s to erase flash block
Wrote 376832 bytes at 0x00000000 in 36.5 seconds (82.7 kbit/s)...

Leaving...

Daarna wil ik verbinding maken, en zie de ESP in mijn WiFi lijst:
[afbeelding]

Ik ben verbonden, heb een ip-adres gekregen:
[afbeelding]

Maar waarom krijg ik de UI (Wizard) niet te zien??:
[afbeelding]

Ik lees overal dat je bij de eerste keer ESP_0 zou moeten zien, terwijl ik ESP_11A8ED (laatste 6 van mac adres) te zien krijg...

edit; dit krijg ik in mijn terminal te zien als ik serial connect:
[afbeelding]
Ik heb een tijd lang problemen gehad met mijn esp bordje. Heb de Windows drivers er afgegooid, en opnieuw geïnstalleerd.

Vervolgens espeasy weer geflasht, probeer ook eens met 1024/4096 instellingen van het flashen.

Vervolgens is dit de URL: 192.168.4.1/setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 15-09 21:00

iMars

Full time prutser

Raar, heb denk 5~8 keer geflashed, 512, 1024 en 4096 variant, en de laatste 3 (512, daarna 1024 en daarna 4096) pakt ie 'm wel, nu zie ik wel ESP_0 en kan ik 'm wel configureren.

Connecting...
Erasing flash...
Took 2.17s to erase flash block
Wrote 376832 bytes at 0x00000000 in 36.3 seconds (83.0 kbit/s)...

Leaving...

Oh wacht, bij de laatste 4096 gaat het verkeerd, dan zie ik de ESP_11A8ED staan :?
Terug flashen naar 1024 ook...
Met 512 gelashed en zie weer ESP_0 ...

De 1024 pakt ie 9 van de 10 keer niet, de 4096 helemaal niet... de 512 9 van de 10 keer weer wel :?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
iMars schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 19:13:

Oh wacht, bij de laatste 4096 gaat het verkeerd, dan zie ik de ESP_11A8ED staan :?
Terug flashen naar 1024 ook...
Met 512 gelashed en zie weer ESP_0 ...

De 1024 pakt ie 9 van de 10 keer niet, de 4096 helemaal niet... de 512 9 van de 10 keer weer wel :?
Als je ESP_11A8ED ziet staan dan zie je de default SSID waar de ESP zijn AP mee broadcast. Dat zal nog wel een rest van de oorspronkelijke NodeMCU software of iets van een vorige geflashed programma wat is achtergebleven in de ESP.

ESP_0 is de SSID waarmee ESPEasy de AP laat broadcasten.
Je kunt het beste dan de 512kB versie flashen en de AP connecten, dan kun je je eigen SSID en password invullen. Dan connecten op het IP nummer wat je van je eigen router hebt gekregen en dan kom je op de configuratie pagina. Waar je alle settings voor jouw situatie invult.

Mogelijk kun je vanuit de Tools OTA flashen met de 4096K binfile maar misschien ook niet omdat de 512kB versie dit niet kan. Als OTA niet lukt dan met de flashtool de 4096K binfile uploaden.
Daarna zal het waarschijnlijk goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verrekijker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:21
Ik zou graag de esp8266 inzetten voor een leuk avontuur, maar hoeveel digitale IO's heb ik eigenlijk na het programmeren? 15 als beloofd? Of gaan er nog veel permanente lijnen af? De documentatie is verwarrend. Seriële lijnen. Lijnen voor flash memory etc. De prefab bordjes doen zes free IO's. En ja ik snap dat de lijnen een dubbele of drievoudige functie hebben : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:13
Op GPIO0/GPIO2 moeten pull-ups zitten, op GPIO15 een pull-down, anders gaat het booten niet goed. Je kan die pins wel voor normale IO gebruiken, met dien verstande dat die pull up/down resistors er op zitten (maar die heb je vaak toch al nodig).

Je hebt dan 6 "normale" GPIO's, 3 GPIO's met pull up/down. Je kan de 2 serial lijnen ook als GPIO gebruiken, als je serial niet nodig hebt. Totaal dus 6/9/11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Weet iemand of dit soort adapters ook ergens in NL te koop zijn?

Afbeeldingslocatie: http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1ZOoQHVXXXXcNXpXXq6xXFXXXs/Upgrade-Update-ESP8266-serial-WIFI-module-adapter-plate-Applies-to-ESP-07-ESP-08-ESP-12.jpg

Ik zit al sinds half now te wachten op deze adapters vanuit china, maar het lijkt haast alsof alle leveranciers uitverkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:04
Weet iemand een goeie tutorial hoe ik de esp8266-01 moet flashen met espeasy? zie door de bomen het bos niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 10:38
Volgens mij liggen er nog een paar bij eProto
http://www.eproto.nl/inde...troller=product&id_lang=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
Het is me gelukt om de esp8266 te flashen met espeasy
ook is het me gelukt om het relay wat gekoppeld is aan de esp aan te sturen met domoticz (raspberry pi)

maar soms wil het relay niet meer uit? hij blijft dan hangen en de site van espeasy is niet te bereiken dan .

Iemand die hier een oplossing voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
arjan445 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:03:
ook is het me gelukt om het relay wat gekoppeld is aan de esp aan te sturen met domoticz (raspberry pi)

maar soms wil het relay niet meer uit? hij blijft dan hangen en de site van espeasy is niet te bereiken dan .

Kun je hem schakelen door dit te doen: http://IPADRES-ESP/control?cmd=GPIO,GEBRUIKTE-GPIO,1 voor aan en http://IPADRES-ESP/control?cmd=GPIO,GEBRUIKTE-GPIO,0 voor uit?

Ik had wel last dat hij uit zichzelf schakelde, maar ik voed de relay nu via de 3.3V en de ground van de ESP zelf, niet via een aparte voeding.

Waar ik zelf tegenaan loop is dat hij precies omgekeerd gaat; 0 is aan en 1 is uit. De "inversed" optie in Espeasy lijkt daar niets in te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
Roamor schreef op zondag 06 maart 2016 @ 16:48:
[...]

Kun je hem schakelen door dit te doen: http://IPADRES-ESP/control?cmd=GPIO,GEBRUIKTE-GPIO,1 voor aan en http://IPADRES-ESP/control?cmd=GPIO,GEBRUIKTE-GPIO,0 voor uit?

Ik had wel last dat hij uit zichzelf schakelde, maar ik voed de relay nu via de 3.3V en de ground van de ESP zelf, niet via een aparte voeding.

Waar ik zelf tegenaan loop is dat hij precies omgekeerd gaat; 0 is aan en 1 is uit. De "inversed" optie in Espeasy lijkt daar niets in te wijzigen?
Ja bij mij is ook nog het probleem als van de esp de stroom afhaal dat en weer opnieuw insteek dat er een blauw lampje begint te branden en ik geen verbinding kan maken met de webserver :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
AtlonXP1800 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:33:
Weet iemand of dit soort adapters ook ergens in NL te koop zijn?

[afbeelding]

Ik zit al sinds half now te wachten op deze adapters vanuit china, maar het lijkt haast alsof alle leveranciers uitverkocht zijn.
Ik zou er vandaan blijven, ik heb er een aantal gehad maar ze werkten allemaal niet. Leek eerst of de ESP's defect waren, maar toen ik ze op mijn eigen boordjes soldeerde deden ze het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
arjan445 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:03:

Dit duid op een reset als gevolg van stoorpulsen van het relais. De reset input moet met Vcc verbonden zijn d.m.v. een pullup weerstand. Een interne pullup weerstand van ca 50k ohm zit al in de ESP, zonder extra pullup weerstand is de RST ingang zeer gevoelig voor stoorpulsen. RST moet met een weerstand van b.v. 12kohm met Vcc en ook moet de RST pin moet een condensator van een paar nano Farad aan massa worden verbonden. Sommige raden 100 nF aan, ikzelf gebruik meestal een keramische C'tje van een paar nF die direct tussen de RST pin en de metalen afschermkap v/d ESP zit gesoldeerd. Ook is een goede ontkoppel condensator op de voedingslijn nodig. Zonder een duigdelijke Vcc ontkoppeling zal de ESP vaak spontaan resetten. Het beste is een tantaalcondensator van ca. 10 uF zo dicht mogelijk bij de Vcc aansluiting van de ESP module en met zo kort mogelijke draden aangesloten. Een goede plaats is tussen Vcc en de metalen kap van de ESP gesoldeerd. Dan is de module ook als je deze in een breadboard gebruikt geheel stabiel, mits de voeding deugdelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
cyberde schreef op zondag 06 maart 2016 @ 17:58:
[...]

Ik zou er vandaan blijven, ik heb er een aantal gehad maar ze werkten allemaal niet. Leek eerst of de ESP's defect waren, maar toen ik ze op mijn eigen boordjes soldeerde deden ze het wel.
Ik gebruik deze adapter boardjes ook voor m'n ESP-07. Werken prima maar ik heb wel 2 condensators erop gesoldeerd om de ESP stabiel te krijgen.
Hier zie je de 2 condensators
ESP-07
een SMD van ca. 10 nF direct op de RST pin en een SMD tantaal direct op de VCC gesoldeerd, de metalen kap is massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
Godverdomme waarschijnlijk mijn Esp8266 gebricked op de een of andere manier. doet helemaal niks meer. morgen een nieuwe nodig, iemand die er nog eentje heeft liggen? (limburg) of verzenden wil voor 5 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
arjan445 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:15:
Godverdomme waarschijnlijk mijn Esp8266 gebricked op de een of andere manier. doet helemaal niks meer. morgen een nieuwe nodig, iemand die er nog eentje heeft liggen? (limburg) of verzenden wil voor 5 uur?
Ik zag op het andere topic dat je er inmiddels 1 hebt kunnen bestellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
RobV schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:00:
[...]

Ik zag op het andere topic dat je er inmiddels 1 hebt kunnen bestellen? :)
Ja gelukkig wel, maar als iemand in de buurt eentje nog heeft liggen. dan kom ik die het liefst ophalen. want stel postnl levert morgen niks :( Dan heb ik ook weinig om bij mijn sectorwerkstuk te presenteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
arjan445 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 19:43:
[...]

Ja gelukkig wel, maar als iemand in de buurt eentje nog heeft liggen. dan kom ik die het liefst ophalen. want stel postnl levert morgen niks :( Dan heb ik ook weinig om bij mijn sectorwerkstuk te presenteren :P
Leermomentje >:)

* RobV heeft dat nog noooooooooooit gehad O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wemos D1 mini vandaag even getest. Lekker boardje. Uploaden gaat bloedje snel, en resetten/flashmode is ook niet meer nodig.
Lijkt wel warmer te worden dan mijn andere dev boardjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
RobV schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:20:
[...]

Leermomentje >:)

* RobV heeft dat nog noooooooooooit gehad O-)
Ja haha maar heb nu raspberry pi de relays gewoon rechtstreeks op aan gesloten, niet zo leuk maar het werkt _/-\o_
Pagina: 1 ... 20 ... 80 Laatste