Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187449

wilde ik net voorstellen, is idd wel 1 gek dingertje.. hij springt dan zelf naar 921600 :) maar alles werkt

* wellicht ten overvloede maar na het flashen van nodeMCU werken de AT commando's niet meer

Ander aandachtspuntje waar ik zelf helaas regelmatig tegenaan loop 8)7 , als ik in een stukje LUA code een voutje maak en de file upload, kan het zomaar gebeuren dat de hele firmware dan niet meer werkt en dat ik nodeMCU eerst opnieuw moet flashen,
Hoop echt dat er een soort virtuele ontwikkelomgeving komt.

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 22-02-2015 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-05 20:48
Dag allemaal,
ik ben de laatste paar weken ook bezig geweest met de esp8266, mijn doel was om het laatste nieuwsbericht van de NOS automatisch te printer op een thermisch printertje.
De esp8266 met nodemcu haalt het nieuws op via thingspeak, thingspeak haalt het weer op van de NOS site en filtert het grootste gedeelte van de pagina eruit. Uiteindelijk verstuurt de thingspeak het nieuwste nieuwsbericht en de bijbehorende tijd erbij.
Esp code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
function ophalen()
conn=net.createConnection(net.TCP, false) 
conn:on("disconnection", function(conn, pl) tmr.wdclr() tmr.alarm(0, 30000,0,function() wait_wifi() end) end)
conn:on("receive", function(conn, pl) 
pl = string.sub(pl,590) 
pl = pl:gsub("</h3>", "|") 
nieuws, tijd = pl:match("([^|]+)|([^|]+)")
nieuws = nieuws:gsub("ê","ê") 
nieuws = nieuws:gsub("ï","ï") 
nieuws = nieuws:gsub("é","é") 
nieuws = nieuws:gsub("ë","ë")
nieuws = nieuws:gsub("è","è")
nieuws = nieuws:gsub("&amp;","&")
tijd = string.sub(tijd,53) 
tijd = tijd:gsub("%s+", "")
tijd = tijd:gsub("</time>", "") 
 if nieuws~=save then save = nieuws print("<print>" .. tijd .. "") print("<print>" .. nieuws .. "") print("<print>") end conn:close() tmr.wdclr() end)
conn:connect(80,"184.106.153.149")
--conn:on("connection", function(conn, pl) 
conn:send("GET /apps/thinghttp/send_request?api_key=xxxxx HTTP/1.0\r\n\r\n")
--end)
end
function wait_wifi()
  count = count + 1
  wifi_ip = wifi.sta.getip()
  if wifi_ip == nil and count < 30 then
    tmr.alarm(0, 1000,0,wait_wifi)
  elseif count >= 30 then
    print("<print>Geen verbinding")
    count = 0
    tmr.alarm(0, 10000,0,wait_wifi)
  else
  count=0
  ophalen()
  end
end

save=0
count=0
wait_wifi()

(natuurlijk moet je de eerste keer de ssid invoeren en de esp op station zetten)
De esp perst dit dan bijvoorbeeld uit na een tijdje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<print>15:50
<print>Joden en moslims wandelen samen tegen agressie
<print>
<print>17:03
<print>Vijf vragen over het functioneren van de brandweer
<print>
<print>17:06
<print>Bezuinigingen bij de brandweerregio's in kaart
<print>

Dit wordt via de UART verstuurd naar een Arduino, deze zal bij de <print> tag het bericht in een string laden en bij \r\n beginnen met printen. De Arduino stuurt direct de thermische kop en het motortje van de printer aan. (als iemand deze code wil hebben wil ik die wel sturen)
Uiteindelijk gaat de printer printen bij elk nieuwe nieuwsbericht:
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/9q8b2f0pj/IMG_20150221_155204.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb wel is (op ebay) gezocht naar kleine inbouw (kassa achtige) printertjes.. onbetaalbaar.
leuk dat het werkt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Ik zou je API-key even weghalen ;)

Maar leuk projectje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Thermische printers kunnen idd duur zijn, heb deze uit een casio rekenmachine uit 1983 gehaald.
Api key is trouwens verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 443957

somers1234 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 17:31:
Gebruik Lua Loader eens voor nodemcu. Gewoon ingesteld laten staan op een baudrate van 9600.

http://benlo.com/esp8266/index.html#LuaLoader
Gedaan, maar helaas zonder resultaat. Het ding genereert alleen de bootinfo (op 76800 Bd) en daarna niets meer. In Lualoader (op 9600 Bd) zie ik dan wat garbage in het window, en dan niets meer.
Oja, Lua Loader kan alleen serial ports 1-4 aan, dus ik moest even terugvallen op een ingebouwde serieele poort.
Blijf het gek vinden, want ook het flashen vanuit tools->Run Flahser de laatste firmware flashen werkt ook prima, dus de interface zelf is wel goed. Heb de laatste versie - nodemcu_20150212.bin - al opnieuw gedownload, maar geen verschil. Ik kan nog eens ergens een oude versie ophalen, wellicht is er iets mis et deze? Zou het anders niet weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm kom wat verder. Heb een oude bin geflashed - nodemcu_512k_20141226.bin - en nu krijg ik wel response. Alleen krijg ik nu een hele bak foutmeldingen
ERROR in flash_read: r=1 at 4027XXXX - een regel of 40.
En dan wel de lua prompt. Dus of een stuk van het flashgeheugen is rot, of er is tijdens het uploaden wat misgegaan. Zal nog eens proberen met een lagere baudrate voor flashen.
Heb er gelukkig twee gekocht. Als dit niets wordt pak ik die andere. Moet dan wel eerst ff die connectors voor de ser. aansluiting omsolderen want anders pastie niet op het breadboard.
Overigens die oude .bin is wel ruim 100 KB groter dan de laatste van 02.15. Klopt dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nodemcu_20150212 deze werkt prima op die 201 (392Kb)

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/xpubogs2b/572.jpg

na het nodeMCU flashen GPIO0 los (vergeet btw chip_en aan Vcc niet) en restarten.. evt via LuaLoader
connecten en als eerst chipID opvragen om te zien of je antwoord krijgt :P

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/crvdjaln9/572_2.jpg

.

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 22-02-2015 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@borroz:
Dit is precies wat ik doe. Het flashen zelf lijkt ook goed te gaan, alleen daarna (in LuaLoader) zie ik of niets, of flash errors of andere rommel. Ik heb nu de 2014.12.26 versie en die geeft bij het opstarten geen errors, maar als ik commando's intyp zie ik wel rommel, bijv:

> = wifi.sta.getip()
192.168.1.127 255.255.255.0 192.168.1.1
> ¿ÿ_{þý»+ïéwï¿÷Y×ëåï÷yÿ·o÷½½÷ûí{ÿ»Ý{¿¥ÿÿo_ý_½­ÛÖÿm[\îÿÿ¿[­¿î÷iÿÿ¿¿kW¯íÍûû»ë«oÿõ¦ý7¿Ùµýµk¿»[×ëjºûûë_¾þ¯Ïÿÿformat("%-10s",k) print(l.." "..v) end else print("Try again") end end)
>
>

Visible Access Points:

UPCXXXXXXXXX 3,-79,dc:71:44:88:03:f8,11
UPC WifiSpots 0,-94,4e:72:b9:0d:5e:f3,11
THUIS24 3,-88,14:cc:20:5e:4f:ce,2

Het is niet totale garbage, maar het lijkt op corrupt geheugen (want er zit leesbaar spul tussen).
Ik denk niet dat het met de HW interface te maken heeft, heb al een upload geprobeerd met een lagere baudrate, maar dat maakt geen verschil. Tijdens het flashen krijg ik ook geen meldingen.

Morgen maar eens mij andere exemplaar ontdoen van die 4 pins aan de verkeerde kant van de print en die testen. Als die hetzelfde reageert weet ik dat ik verder moet zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hij lijkt wel te werken .. onder 'settings 'hide restart garbage data aangevinkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee nog niet. Die garbage bij de restart snap ik en vind ik ook niet zo'n punt.
Maar hij geeft soms ook garbage als ik een commando uitvoer, en dat klopt volgens mij niet. Want dat is geen boot/76800Bd spul, maar echt een bug. Want de baudrate daar is wel 9600, alleen zie je gewoon stukken van een programma meekomen in de output. En als (hobby:-)) programmeur weet ik wel wat dat meestal betekent :-)
overigens: ik heb ook dat het ding soms na een paar commando's plotseling uit zichzelf een hard reset doet. Ook al geen goed teken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Heb je de esp geflasht met nodemcu firmware flasher zonder iets aan config tab te veranderen? Misschien had je dit al verteld maar ik kon het niet zo snel terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja dat klopt wel, is geen bug .. je kan gewoon een stukje code achter de > ingeven en dan krijg je antwoord van de interpreter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[steven] schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:22:
Heb je de esp geflasht met nodemcu firmware flasher zonder iets aan config tab te veranderen? Misschien had je dit al verteld maar ik kon het niet zo snel terug vinden.
Ik heb de zelfde settings gebruik zoals ook in de screenshots van borroz een paar berichten hierboven.
Kan denk ik weinig mee fout gaan. En als daar al iets niet klopt zou ik verwachten helemaal niets te zien bij het opstarten. Nu zie ik allerlei corruptie bij het runnen, en spontane reboots van de esp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Heb je al geprobeerd te flashen wanneer alles op internal staat en aangevinkt bij config ?(kan je doen door op restore to default te klikken) ik heb namelijk het vermoeden dat je hetzelfde probleem hebt wat ik had.

[ Voor 20% gewijzigd door [steven] op 22-02-2015 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat 'runt' er dan ?
heb je een init.lua geupload (en hoe ? text of bin) ? en zitten daar geen bugs in ?

mijn voorlopige conclusie.. eea werkt maar het is 'nieuwigheid' .. even verder prutsen/lezen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 22-02-2015 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187449 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:22:
ja dat klopt wel, is geen bug .. je kan gewoon een stukje code achter de > ingeven en dan krijg je antwoord van de interpreter
Ja maar ik typ niets in., Al die rommel wordt "bedacht" door de ESP. En het is elke keer precies de zelfde rommel als ik dit commando uitvoer. En dan die spontane reboots af en toe... kan niet goed zijn.

De "garbage" komt op de plek van het originele commando, als ik bijv een aantal keren node.heap() doe zie je dit soms:

> = node.heap()
21168
> ­ïïde.heap()
21168
>

Je ziet dat de 2e = node.heap() corrupt wordt weergegeven. Dus niet altijd, maar soms.
Survey gaat altijd (identiek) fout, alhoewel de output dan wel weer klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[steven] schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:28:
Heb je al geprobeerd te flashen wanneer alles op internal staat en aangevinkt bij config ?(kan je doen door op restore to default te klikken) ik heb namelijk het vermoeden dat je hetzelfde probleem hebt wat ik had.
Yup. Daar was ik zelfs mee begonnen. Helpt helaas niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ah ok.. hoe voed je die ESP.. via dezelfde USB poort ?
datalijnen 3V3 ?? gnd usb-serial aan gnd ESP ?
kan je wel je geheugen 'formatten (knoppie op LuaLoader) ?

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 22-02-2015 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Dus oudere firmware versies werken ook niet? Ik kreeg namelijk ook al die rommel bij de nieuwste firmware versie. Misschien dat er een pin floating is?

[ Voor 54% gewijzigd door [steven] op 22-02-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187449 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:28:
wat 'runt' er dan ?
heb je een init.lua geupload (en hoe ? text of bin) ? en zitten daar geen bugs in ?

mijn voorlopige conclusie.. eea werkt maar het is 'nieuwigheid' .. even verder prutsen/lezen :)
Nee ik flash het ding, en in lua uploader klik ik dan na connecten rechts op een van de default buttons (als get IP, Survey).
Na volledige (re)flash, Lua Loader gestart, en dan als eerste "Survey" direct na de regel:
"lua: cannot open init.lua"
nb: het commando om de survey uit te voeren zie je hier dus niet, die wordt gescrambled door de esp..

node.restart()
> üGÄIÙ•\ÿÙ”åüÊèÃ

NodeMCU 0.9.5 build 20150212 powered by Lua 5.1.4
lua: cannot open init.lua
> ÷Ùûkûßö~»ç»ç»}Õí½¹ÿë_ïéîûÿuÿwŸ§üöŸ_ûûKýmg¿}‹£·ÿë~ý½ÿµµ¿÷½­íûõZúý¿ßÿ·ÿ¿»óßÿï?¿·[×ÿ_j{þ¿ÿW[ûï×zÞソõ£ÿÿ¿ßÖKµ…Ñ¡"%-10s",k) print(l.." "..v) end else print("Try again") end end)
>

Visible Access Points:
<snip>

Dus alles "Kaal direct uit de doos...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[steven] schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:32:
Dus oudere firmware versies werken ook niet? Ik kreeg namelijk ook al die rommel bij de nieuwste firmware versie. Misschien dat er een pin floating is?
Oudere versies geven een gelijk beeld (zoals de 2014.12.26 versie). En bij borroz werkt het wel met de zelfde esp print.
Welke pins floating? Ik heb GPIO15 aan massa, dat moet bij dit ding. CHP_EN uiteraard aan de +, anders start hij helemaal niet op. De rest bungelt maar dat zou toch geen probleem moeten zijn?
Ding ook ruimschoots voorzien van caps rond de voeding (paar keer 100n en wat 100uF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/fxgwc9251/settings.jpg

let ff niet op de tekst.. begint spontaan iets te piepen hier 8)

tip : van belang is dat we helder aangeven over exact welke ESP8266 we het hebben, welke firmware, welke flasher en welke lua file uploader (welke toolchain/vm/compiler/sdk ect :P ).

het probleem hier betreft de ESP8266-201 .. die reageert iets anders dan de ESP8266-01 vb
overigens heb ik die problemen (nog) niet ondervonden, wel veel andere niet reproduceerbare zaken 8)

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 22-02-2015 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Anoniem: 443957 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:39:
[...]

Oudere versies geven een gelijk beeld (zoals de 2014.12.26 versie). En bij borroz werkt het wel met de zelfde esp print.
Welke pins floating? Ik heb GPIO15 aan massa, dat moet bij dit ding. CHP_EN uiteraard aan de +, anders start hij helemaal niet op. De rest bungelt maar dat zou toch geen probleem moeten zijn?
Ding ook ruimschoots voorzien van caps rond de voeding (paar keer 100n en wat 100uF)
Je kan proberen CHP_EN met een 10k pull up aan + te verbinden, is trouwens GPIO0 bij jou tijdens het niet-flashen floating? Dat gaf bij mij problemen, verbinden met een 10k pull up naar + verhielp het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Het enige wat ik gezien heb dat rommel teruggeeft en soms reboots is met de laatste firmware als ik twee scripts upload en in bv init.lua een dofile("aap.lua") aanroep.
Na de dofile krijg ik allemaal rommel terug en blijft het ding rebooten, omdat het init.lua is wordt het weer automatisch gestart. Het opnieuw flashen van nodemcu om het geheugen te legen werkt dan alleen nog maar.

Gok iets te maken met het runnen van de scripts in binary?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ok, even een domme vraag misschien. Ik wil met nodeMCU een getal afronden naar een geheel getal. Gevonden dat dit met 'math.ceil' of 'math.floor' kan. Maar die library zit niet in nodeMCU.

Hoe kan ik nu simpel een getal afronden? Ik heb bijv. 4736.8421052632 en wil dat naar 4736 (of 4737, maakt niet zoveel uit) afronden. Vroeger met Arduino had ik daar ook al moeite. Wiskunde is sowieso niet mijn sterkste kant :$

Ik meen dat je ook iets x10 kon doen en daarna weer delen door 10 ofzo?

Edit: Heb er nu maar heel ranzig een integer van gemaakt:
code:
1
vermogen = string.format ("%i", vermogen)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2022
Wordt de modulo division wel ondersteund?

Zo ja, dan kan je het restgetal uit de modulus deling van het resultaat van de deling aftrekken om op een geheel getal uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je kan unsigned long gebruiken en waarde maal 10000000000 doen en dan dan verwerken als long integer kan je getal opdelen hoe je het wilt, zal ook nog eens sneller verwerkt kunnen worden dan float getallen. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Dit is wat ik ook merkte bij het opstarten van de esp, gpio2 gaat een aantal keer hoog en laag in de bootloader fase, iemand misschien een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[steven] schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:47:
[...]

Je kan proberen CHP_EN met een 10k pull up aan + te verbinden, is trouwens GPIO0 bij jou tijdens het niet-flashen floating? Dat gaf bij mij problemen, verbinden met een 10k pull up naar + verhielp het.
CHP_EN direct aan +3.3 of via pullup maakt niet uit. GPIO0 was idd zwevend, maar als ik die met een pullup aan +3.3 hang maakt ook dat niets uit.
De ESP voed ik met een aparte voeding , 6 volt in een 1117-3.3, en flink ontkoppeld met een aantal 100nF's en wat 100 u elcos.
En als ik met de scope zorgvuldige de +3.3v inspecteer zie ik ook niets bijzonders, geen enkele dip als ik acties uitvoer op de esp (zoals connecten met een AP, of een Survey). Het lijkt er dus niet op dat er met de aansluitingen/voeding iets mis is. Ook het feit dat (oude) firmware na rebooten flash_read errors heeft geeft te denken. Morgen als ik tijd heb maar eens mijn andere exemplaar testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Voed alle esp8266 die ik heb draaien via 1117 3.3v, voed de 03 die ik gebruik voor nodemcu via de usb en 1117 en draait dagen achter elkaar stabiel, alleen 10uf op 5v lijn en 1 100nf bij de ft232 vcc pin. Zeker nu je met scoop ook even gecheckt hebt hoef je die richting niet op te zoeken.

Denk dat je inderdaad beste even andere erbij kan pakken en die testen, dat had ik persoonlijk eigenlijk al direct gedaan. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mad_max234 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:25:
Denk dat je inderdaad beste even andere erbij kan pakken en die testen, dat had ik persoonlijk eigenlijk al direct gedaan. :)
Ja.. Maar ik moet dan nog eerst de pinheader voor de ser. communicatie lossolderen en vervangen door een haakse versie, om ook dit ding in het breadboard te kunnen gebruiken. Alternatief is losse draadjes maar dan zit ik weer te prutsen met de ontkoppel C's etc. Kortom ik was daar nog te lui voor :)
En daarnaast: ook al is het goedkoop Chinees spul, ik heb maar zelden meegemaakt dat er met een onderdeel/board echt iets mis was, vrijwel altijd is PEBCAK de oorzaak... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zijn aantal batches van esp8266 die verschillende fouten hadden, van verkeerde weerstand waardoor led doorbranden tot slecht functioneerde pcb, en nog hoop meer. wellicht waren die andere printjes al jaren op de markt, nu maak je het begin mee met ook alle kinderziektes, en daarbovenop komen ook nog de normale productiefouten die je altijd blijft houden.

De 1117 doet het ook wel zonder condensator, esp8266 zal genoeg capaciteit om 1117 stabiel te krijgen en zit verder niks anders in het circuit dus die ontkoppel ic, wellicht niet voor jaren maar wel voor even te testen of serial geen troep uitspuugt. De esp8266 heeft al bypass condensator op de vcc.

Ik gebruik altijd losse kabeltjes voor braadbord. En in jou geval als het gaat om simpele snelle test is dat toch perfect om even snel te gebruiken, paar minuten en je heb je de nieuw getest.

Edit/
Juist om snel en simpel PEBCAK uit te sluiten wissel je hardware, is zeer gangbare manier om problemen te achterhalen.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 23-02-2015 17:52 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:37
ik heb net m'n esp-07 ontvangen met adapterboardje (deze)
Op de achterkant van het adapterboardje is er plaats voor wat ik denk iets om van 5v naar 3.3v te gaan.
- vcc van boardje verbonden met middelste pin
- linkse pin met gnd
- rechtse pin met de vcc van de esp en via een '000' smd aan de gnd; de vcc van de esp is ook via een '103' smd verbonden met ch_pd
Kan er me iemand zeggen wat ik daar nog extra moet op solderen, of kan ik gewoon de middelste en rechtse pin verbinden en 3.3V gebruiken? (op diverse sites zie je wel afbeeldingen, maar nooit uitleg...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is een lm1117 sot223 footprint , links gnd, middelste output, recht input.

Afbeeldingslocatie: http://avrlab.com/upload_files/packages_of_LM1117_3_3.JPG

Die weerstandjes van 0ohm is een jumper, die moet je denk ik verwijderen en wellicht andere weer verbinden, zodat VCC pin van board met de input verbonden is en dan zal je wellicht nog andere 0ohm weerstand moeten weghalen zodat ouput met de vcc van esp8266 is verbonden al is die wellicht al doorverbonden, zonder lm1117 erop is dat toch doodlopend.

edit/
Voor de duidelijkheid, je kan nu gewoon 3.3v gebruiken op de VCC pin van het bordje, die 1117 is optioneel.

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 23-02-2015 20:02 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm ben iets verder. Heb de ESP8266-201 vervangen voor een ander exemplaar. Dit heeft echter geen enkel effect, ik krijg nog steeds garbage bij sommige commando's.
Daarom de scope met I2C protocoll decoder aan de TX aangesloten. En wat blijkt: de ESP werkt prima! Die echoot netjes de code terug (bijv voor de Survey knop in Lua-loader):
Dus ondanks dat de ESP netjes op 9600 Bd het commande echoot zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.pa3bca.nl/_04.png
Je ziet een deel van de code inderdaad terug, maar vooral het eerste deel is gescrambled!.
Daarom even met PuTTY een test gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.pa3bca.nl/_01.png
Die werkt dus wel goed - altijd, hoe vaak ik ook test. Het ligt dus niet aan de HW/seriele interface, maar het lijkt een probleem van Lua-loader die van slag raakt??
Ook vreemd vind ik dat ik in Lua-loader alleen COM2 en COM4 kan kiezen:
Afbeeldingslocatie: http://www.pa3bca.nl/_02.png
En dat is gek want de PC heeft helemaal geen COM2, en wel een COM1, COM3 en een COM16:
Afbeeldingslocatie: http://www.pa3bca.nl/_03.png
Lua-loader krijg ik alleen aan de praat als ik COM4 kies.
Ook getest op een andere PC. Die heeft alleen een ser. 340 op COM32. Ook daar kan ik in Lua-loader alleen COM2 en COM4 kiezen. Beide werken uiteraard niet.
Gek want ik zag dat borroz COM7 kan selecteren?

Ik ben even lost.... :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
  • Registratie: September 2008
Probeer Lua Uploader eens. Soortgelijke tool als Lua Loader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb/had ook alleen COM2 en COM4. Heb in apparaatbeheer de FTDI gewoon een andere poort toegewezen, van COM11 naar COM4 gezet :) Maar ik had verder niet de problemen die jij noemt o.i.d. (ESP-01 en ESP-03).

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lua-Uploader geeft hetzelfde probleem - bij de door mij gebruikte COM4.
Maar: Lua-Uploader herkent wel mijn USB-Serial 430 op port 16. En als ik die gebruik werkt het prima.
Lijkt dus op een fysiek probleem(pje) met mijn COM4! WTF. Maar wel gek dat het met PuTTY niet optreedt. Wellicht heeft het te maken met de snelheid van uitvoeren van commando's? Het probleem lijkt op te treden als er zowel TX als RX verkeer door elkaar loopt. Raar overigens dat flashen via de zelfde port wel goed gaat.

Even kijken of ik die 430 kan remappen naar COM2. Een eerdere test werkte overigens niet...

Tnx allen voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Probeer anders ook ESPlorer, heb met deze nog geen problemen gehad, gaat als een trein. Welk com-poort nummer je krijgt is niet echt belangrijk, zolang je maar diegene hebt waar je USB2Serial aan hangt. Zo is de ene bij mij COM4 terwijl de andere COM7 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en als je nu is 'format' gebruikt en daarna restart.. moet je zoiets zien

node.restart()

Soft Restart Tuesday, February 24, 2015 15:28:58

NodeMCU 0.9.5 build 20150212 powered by Lua 5.1.4
lua: cannot open init.lua
>
* ik zie nu ineens dat jij de 213 versie gebruik en ik de 212 weet niet of dat uitmaakt :??

probeer is een andere usb-serial of op een ander PC, want het is nu wel duidelijk dat het niet aan je ESP's ligt

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 24-02-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het lijkt er op dat er iets bijzonders is met mijn (op een PCI kaart gebaseerde) twee compoorten, in combinatie met Lua Loader.
Ik heb COM2 gemoved naar COM3, en de USB 430 naar COM2. Daarna de PC gereboot (anders werkt dat niet, geen idee waarom niet).
Nu de USB430 op COM 2 en alles werkt naar behoren!

Toch vreemd, want ik gebruik die twee PCI-kaart compoorten al jaren en vrij regelmatig, nog nooit een issue mee gehad. (en in PuTTY werkt alles wel goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Top dat het werkt! Maar waarom had je de scope eigenlijk op i2c decodering gezet? Dat protocol wordt toch niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[steven] schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:54:
Top dat het werkt! Maar waarom had je de scope eigenlijk op i2c decodering gezet? Dat protocol wordt toch niet gebruikt?
Ha, ik ben er echt van in de war :) zat nog half in een ander projectje.
RS232 bedoel ik natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu het (eindelijk) goed werkt heb ik "ter lering ende vermaek" eens even het stroomgebruik gemeten van mijn ESP8266-201.
Webservertje om twee ledjes aan- en uit te zetten, hier vast al wel bekend:
http://randomnerdtutorials.com/esp8266-web-server/
Gemeten met de uCurrent van Dave Jones, schaal is 1mv/mA:
Afbeeldingslocatie: http://www.pa3bca.nl/_10.png
De (korte)_ pieken zijn maar liefst bijna 500 mA (let niet op de overshoot door de earth-leads van de probe). Niet voor niets dat een goede ontkoppeling van Vcc belangrijk is.
Ingezoomd:
Afbeeldingslocatie: http://www.pa3bca.nl/_11.png
In "idle state". Als ik op de knopjes druk zie ik wat extra (korte) 500mA bursts.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 443957 op 24-02-2015 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 443957 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:42:
Nu het (eindelijk) goed werkt heb ik ..
ja hoho.. nu moet je wel eerst 'ter lering en vermaak' melden wat de oorzaak van je probleem was. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Esp8266 01 en 03 hebben onbaord al bypass cap(ontkoppel condensator) die high current loop verzorgen voor de chip. High current loop wil je zo dicht mogelijk bij de ic hebben, wil je niet dat die door andere deel van circuit gaat.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187449 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:23:
[...]

ja hoho.. nu moet je wel eerst 'ter lering en vermaak' melden wat de oorzaak van je probleem was. :9~
Ehh ik dacht dat ik dat gedaan heb in mijn bovenstaande berichten.. Tenminste, ik weet wat ik moet doen om het probleem te omzeilen, maar waarom het optreedt weet ik nog steeds niet.
Constatering: Lua Loader icm met de (PCI) ingebouwde seriele poorten geeft problemen zodra er tegelijk data verzonden en ontvangen wordt. Als ik korte commandos stuur gaat het bijna altijd goed. De ESP zendt de data goed (gechecked met een scope en RS232 protocoll decoding) dus het zit aan de PC kant.
Zodra ik een USB 430 ser. converter gebruik (en die dus map naar of COM2 of COM4) gaat het wel goed met Lua Loader. Het merkwaardige is dat ik tot nu toe nooit problemen heb gehad met die ser. poorten. Ook het flashen (dat op hogere baudrates gaat) gaat zonder problemen.
Enfin, ik gebruik nu gewoon de USB 430 converter. Als ik tijd heb duik ik er wellicht weer eens in, want het zit me niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@mad_max234: bedankt voor de verheldering!

--knip-- blijkbaar moet je "nieuwe regel" kiezen en niet "CR" als je praat met de esp...

[ Voor 89% gewijzigd door Promy op 25-02-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mad_max234 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:24:
Esp8266 01 en 03 hebben onbaord al bypass cap(ontkoppel condensator) die high current loop verzorgen voor de chip. High current loop wil je zo dicht mogelijk bij de ic hebben, wil je niet dat die door andere deel van circuit gaat.
Mijn -201 heeft dat ongetwijfeld ook. Het is allemaal erg klein spul dus veel meer dan een 1uF ker chipC tussen Vcc en Vdd direct bij de chip zal het niet zijn, maar dat is daar ook genoeg. Maar om die 500 mA 500 uS pulsen te bestrijden heb je meer nodig, zeker als je wat langere voedingslijnen hebt (zoals op zo'n breadboard). Ik heb zoals gezegd daar wat 100 nF en wat 100uF C's zitten. Als ik met de scope de +3.3V rail bekijk zie ik die pieken ook helemaal niet terug, zit ergens in de ruis dus dat is prima.
Overigens lijkt het niet erg kritisch te zijn, als ik de C's weghaal zie ik ongeveer 0,5 volt 500uS dips op de rail (synchroon met de 500 mA stroompieken), maar de ESP lijkt er geen last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Ik zie op mijn scope ook allemaal dipjes van ongeveer 0,5V op de voedingspanning, hier lijkt de esp idd geen last van te hebben, tenzij je de reset pin op de voedingspanning zet. Ik deed dit en op het eerste gezicht leek dat gewoon te werken maar na de esp ongeveer 12 uur aan te hebben staan kwam een onverwachte reset. Dit lijkt steeds compleet random te gebeuren en ik weet zeker dat dit door reset op Vcc komt. De oplossing is om reset gewoon zwevend te laten.

Ik heb ook even gekeken naar hoe deep sleep nou eigenlijk werkt in nodemcu. In de datasheet wordt er nog gesproken van andere soorten sleep maar die zijn nog niet in de sdk verwerkt dus laat staan nodemcu.
Om deep sleep te gebruiken heb je de nieuwste versie van nodemcu nodig(20150213 deze zit nu standaard in nodemcu flasher) en XPD_DCDC en reset moeten aan elkaar verbonden zijn:
http://tim.jagenberg.info/2015/01/18/low-power-esp8266/

Bij het gebruiken van deep sleep gaat de esp in een modus waarbij zonder led de esp 78 microAmpere gebruikt(0,36mA met led). De esp kan maximaal 35min of oneindig lang in sleep staan(uS=0, optie maakt niet uit want esp gaat toch niet meer vanzelf aan, dit kan alleen door hem te resetten). Er zijn verschillende modussen:
node.dsleep(us, optie)
optie 4 = bij het opstarten gebruikt de esp 15mA en wifi staat uit.(kan denk ik met wifi.sleeptype weer aangezet worden)
optie 2=bij het opstarten gebruikt de esp 70mA en wifi staat uit (lijkt mij een beetje een onzinnige modus)
optie 1=bij het opstarten gebruikt de esp 70mA en wifi staat aan
optie 0=wel of geen wifi na opstarten is afhankelijk van waarde 108 in esp_init_data_default.bin

Na het ontwaken uit de slaap is de esp volledig gereset.

https://github.com/nodemc...nodemcu_api_en#nodedsleep

Dit is wat ik zelf allemaal heb gevonden dus meer info is altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[steven] schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:29:

Ik heb ook even gekeken naar hoe deep sleep nou eigenlijk werkt in nodemcu.

Dit is wat ik zelf allemaal heb gevonden dus meer info is altijd welkom.
vorige week eea over gemeld en momenteel aan het expirimenteren. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Haha, stom van me, volgende keer beter het topic doorlezen. Weet je al waar mode 2 voor dient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

@fleuba
Er zal 0.1uF zitten zo dicht mogelijk bij de IC, dat is doorgaans meer dan zat voor digitale IC, daar zit de high current loop. High current loop zal veel sneller schakelen dan 500uS, de uC zal heel snel schakelen dan 500uS puls.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/4/42/Isulation_of_RF_Energy.png/350px-Isulation_of_RF_Energy.png

Je behoort op je voedingslijn een current piek te zien dat cap opgeladen/bijgeladen word, hoe snel dat gaat hangt af van weerstand van je circuit en capaciteit van de condensator, 500uS is veel te traag om 0.1 laad curve netjes te kunnen zien denk ik? Denk dat laden veel sneller gaat bij 3.3v en weerstand van alleen de traces/kabels. Is overigens niet ongebruikelijk om twee condensators te plaatsen naast de vcc pin, kleine 0.1uF en iets grotere 1uf of 10uF bijvoorbeeld, doen we onder andere bij analoog circuit zoals opamps op hoge snelheid. Maar je voeding heeft ook nog cap, die vult als het goed is de 100nF steeds aan als die piekt. :)

Vraag ook af of je 500mA wel tot high current loop kan rekenen of dat dat gewoon piek current is van de voeding? High current loop kan wel eens veel hoger zijn dan 500mA.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Kan een esp-07 eensainsmart relay bordje (of een clone van ebay) aansturen met z'n eigen gpio? Natuurlijk moet het relay bordje aangepast worden om op 3.3V te werken, maar dat kan eenvoudig door de status led te overbruggen of de weerstand te overbruggen.
Voor zover ik kan vinden moet er dan 15 a 20mA ge'sink't worden per pin. Totaal wil ik 8 pinnen gebruiken. Lukt dat of gebruik ik beter iets cfr deze site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
In de datasheet van de esp zie ik dat de gpio pinnen maximaal 12mA kunnen leveren. Dus ik denk dat het net aan kan als je de originele weerstanden voor de leds van de optocouplers laat zitten. Zitten de status leds direct aan de ingang of zit er nog een tor tussen ofzo?
Je kan trouwens ook even kijken hoe ze de relais op een raspberry pi hebben aangesloten, die heeft volgens mij ook een 3,3v output.

[ Voor 41% gewijzigd door [steven] op 25-02-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Als ik het goed voorheb (toch beetje noob ;) ) dan moeten de pinnen voor die sainsmart eigenlijk geen current leveren, maar sinken (de vcc levert de spanning, de gpio moet deze wegvloeien naar de gnd)
Bij m'n arduino nano was dit een "probleem" omdat de gpio in groepen stonden met een max mA sink...
-edit- volgens esp8266.com is het max sink 13mA, dus dat gaan we eens proberen ;)
-edit2 (na edit [steven]): de leds zitten inderdaad rechtstreeks aan de gpio, in serie met de opto (zie schema in eerste link). Over die connectie met de raspberry pi lees ik veel welles nietes, en hier werkt het gewoon rechtstreeks aangesloten...

[ Voor 36% gewijzigd door Promy op 25-02-2015 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjeed
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Je kunt een Mosfet gebruiken.

Ps. Eerste berichtje hier, ik ben ook bezig met de esp8266.

Hier in ontwikkeling een allround pcb, met PWM om led verlichting te dimmen, een relay om 230VAC te schakelen, temperatuursensor, een atmega chip (weet nog niet waarvoor, maar plaats een header voor extra IO), onboard UART om atmega en ESP8266 (ESP-12) te programmeren. Als ik nog ruimte over heb lichtsensor/RGBled.

[ Voor 63% gewijzigd door edjeed op 25-02-2015 22:14 . Reden: Extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mad_max234 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:14:
@fleuba
Er zal 0.1uF zitten zo dicht mogelijk bij de IC, dat is doorgaans meer dan zat voor digitale IC, daar zit de high current loop. High current loop zal veel sneller schakelen dan 500uS, de uC zal heel snel schakelen dan 500uS puls.

Je behoort op je voedingslijn een current piek te zien dat cap opgeladen/bijgeladen word, hoe snel dat gaat hangt af van weerstand van je circuit en capaciteit van de condensator, 500uS is veel te traag om 0.1 laad curve netjes te kunnen zien denk ik? Denk dat laden veel sneller gaat bij 3.3v en weerstand van alleen de traces/kabels. Is overigens niet ongebruikelijk om twee condensators te plaatsen naast de vcc pin, kleine 0.1uF en iets grotere 1uf of 10uF bijvoorbeeld, doen we onder andere bij analoog circuit zoals opamps op hoge snelheid. Maar je voeding heeft ook nog cap, die vult als het goed is de 100nF steeds aan als die piekt. :)

Vraag ook af of je 500mA wel tot high current loop kan rekenen of dat dat gewoon piek current is van de voeding? High current loop kan wel eens veel hoger zijn dan 500mA.
Ja 100 nF is inderdaad de "klassieke" waarde voor de ontkoppeling vlak bij een microprocessor.. weet niet hoeveel van die dingen ik al bij mijn PIC'jes geplaatst heb. Maar tegenwoordig is 1uF goed te doen zelfs in 0402 dus die worden nu vaak toegepast. Ook een lekker lage ESR.
Die 500 uS is overigens de breedte van de 500mA piek, dus de periode dat de uC blijkbaar flink aan het werk is. Relevant is hier de stijgtijd van deze puls, die is natuurlijk een stuk kleiner. Heb hem niet gemeten maar zal zeker niet meer dan een paar uS zijn. En dan is een 100nF of 1uF wel degelijk relevant zoals je ook al opmerkt. (De uCurrent heeft een bandbreedte van max 300 KHz dus daar kan ik de risetime niet goed mee meten)
De current inrush naar die ontkoppel C op de print is zo klein dat ik die nooit kan meten (dwz kan onderscheiden van de totale inrush).
De 500 mA die ik meet is de stroom die de uC ingeveer 1 keer per seconde "trekt" gedurende 500 uS om denk ik iets belangrijks te doen. Dat staat los van de high current loop rond VDD/VSS van de uC. Die wordt bepaald door dI/dT irt de capaciteit en inductiviteit en weerstand rond VDD/VSS pinnen.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:01
Hmm zou het mogelijk zijn om extenders toe te voegen aan de ESP8266 en bv airpi shield er mee te verbinden?

Zou wel netjes zijn... :D

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Jens01
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:59
Ik lees al een tijdje mee hier op het forum en ook ik heb een ESP8266 bestelt om te proberen. Momenteel volg ik een studie waar geheel met het ARM cortex M platform wordt gewerkt en het LUA platform was even heel wat anders als de asm/c die ik gewend was, en het was dus even aanmodderen. Het idee was om DMP code van de MPU6050 naar het ESP platform te porten, maar bij gebrek aan voldoende I/O (i2c + interrupt is al meer pinnen dan ik momenteel kan gebruiken) is dat plan even bevroren.

Roeien met de riemen die ik wél had: twee realtime grafieken gedev't in html5+jquery icm met deze library, van de vcc en de meetwaarde van een HC-sr04. Gelijk maar even een model met meer I/O pinnen besteld en begonnen met het ontwerpen van een printje die ik kan gebruiken om daadwerkelijk een IoT-omgeving te maken. Volgende stap is de html omgeving compressen en proberen of ik die vanaf de ESP kan serveren.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eMMfL3i.png

Ik heb het idee dat hij in AP modus een stuk stabieler draait dan in client mode, zijn er meer die die ervaring hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Jens01 op 26-02-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Promy schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 20:33:
Kan een esp-07 eensainsmart relay bordje (of een clone van ebay) aansturen met z'n eigen gpio? Natuurlijk moet het relay bordje aangepast worden om op 3.3V te werken, maar dat kan eenvoudig door de status led te overbruggen of de weerstand te overbruggen.
Voor zover ik kan vinden moet er dan 15 a 20mA ge'sink't worden per pin. Totaal wil ik 8 pinnen gebruiken. Lukt dat of gebruik ik beter iets cfr deze site?
Ik heb gisteren eenzelfde versie (of clone via ebay) binnen gekregen met twee relays. Deze werken gewoon met de ESP-01 GPIO sink. De jumper van JVcc en Vcc verwijderen, JVcc op 5V en Vcc op de 3.3V, GND op de common GND. Vervolgens kan je In1 en In2 laten sinken in je GPIO (setten naar OUTPUT+LOW) om de relays in te schakelen. Gezien de ESP8266 max 13mA kan/mag sinken, even een resistor er tussen om de 15mA omlaag te brengen.

Zo werkt het bij mij, ben redelijk nieuw mbt electronica dus weet niet zeker of dit de juiste opzet is. Kan iemand bevestigen dat dit goed bedacht is en werkt?

Ik had ook een opzetje gemaakt om met de HIGH gpio een optocoupler in te schakelen die vervolgens In1 of In2 met GND verbindt zodat het gehele relay op 5V kan draaien, echter werkt dat niet met de ESP-01 omdat GPIO-0 HIGH moet zijn bij boot en deze omlaag getrokken wordt door de optocoupler en dus in flash modus springt. Het optocoupler stuk heeft wel mijn voorkeur maar ik krijg het niet werkend, aan de andere kant, omdat het relay boardje ook al optocouplers gebruikt om JVcc en Vcc + pins te scheiden is het in dit geval overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
cyberde schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 07:21:
[...]
Ik heb gisteren eenzelfde versie (of clone via ebay) binnen gekregen met twee relays. Deze werken gewoon met de ESP-01 GPIO sink. De jumper van JVcc en Vcc verwijderen, JVcc op 5V en Vcc op de 3.3V, GND op de common GND. Vervolgens kan je In1 en In2 laten sinken in je GPIO (setten naar OUTPUT+LOW) om de relays in te schakelen. Gezien de ESP8266 max 13mA kan/mag sinken, even een resistor er tussen om de 15mA omlaag te brengen.
...
Dus als ik het goed lees heb je enkel een extra weerstand in serie gezet (dus niet de led overbruggen, de oorspronkelijke weerstand zo gelaten) en het aanstuurcircuit op 3.3V gezet? Welke weerstand heb je gebruikt? (scheelt alweer als ik het relais niet moet omsolderen >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Klopt, het mooie van die boardjes is dat je het aansturings-circuit los van het voedings-circuit kan gebruiken, dus met verschillende voltages. Ik heb er een 330ohm weerstand tussen de GPIO en de In1/In2 gezet. Deze voorkomt overigens ook dat bij het starten van de ESP het circuit heel kort wordt geactiveerd waardoor de relays kort schakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Firmware NodeMcu lua latest en oudere geprobeerd. 20150127 LUA 5.1.4
loader: ESPlorer v0.1 build 206
Om mqtt werkend te krijgen probeer ik wat voorbeeld code van internet.

gebruikte voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
--https://github.com/mkarliner/nodemcu-scripts/blob/master/mqtt2.lua

mqtt = net.createConnection(net.TCP, 0)
-- init mqtt client with keepalive timer 30sec
mqtt:mqtt("esp1", 30, "user", "password")
-- on publish message receive event
mqtt:on("receive", function(conn, topic, data) print(topic .. ":" .. data) end)
-- on connection event (all event inherit from net module)
mqtt:on("connection", function(con)
print("MQTT connected, subscribing")
mqtt:subscribe("hello/world",0, function(conn)
print("subscribe success")
mqtt:on("receive", function(conn, topic, data)
print(topic .. ":" .. data)
end)
end)
end)
mqtt:connect(1883,"192.168.10.195")
-- subscribe topic with qos = 0
-- publish a message
count = 0
gpio.mode(4,gpio.INT, gpio.PULLUP)
function pubOnTrig(level)
print("Bang")
count = count +1
mqtt:send("hello/world","hello from esp" .. count,0,0, function(conn) print("sent") end)
end
gpio.trig(4, "down",pubOnTrig)

Krijg steeds foutmeldingen :
code:
1
PANIC: unprotected error in call to Lua API (mqtt2.lua:5: attempt to call method 'mqtt' (a nil value))

Deze soort foutmeldingen komt bij meerdere voorbeeld codes met mqtt.
Veel andere code bijv. ledsturing via wifi/internet gaat gewoon goed.
Zie ik iets over het hoofd ?
Kan iemand hulp bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:09
Moet je voor MQTT niet een losse lua library uploaden naar de esp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Volgens mij zit het MQTT modul sinds januari geintegreerd in de NodeMCU firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 22:41

Quindor

Switching the universe....

Ik heb gisteren eventjes wat ESP8266 code geschreven om een switch om te zetten in het Domoticz domotica systeem. Aangezien het een virtuele switch is die omgezet word kan daarna elk commando wat je maar wilt in het Domotica systeem eraan gekoppeld worden.

Dus de knop kan een lamp bedienen zoals je gewend bent (door het Domotica systeem heen) of het kan een groep aan lampen schakelen of een andere actie uitvoeren!

De code is nog wat ruw, maar werkt prima! Zie de volgende blog post.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Een kleine 230V AC > 3.3V DC voeding heb ik eerder in dit topic ook al eens naar gevraagd, maar blijkt nog best lastig te zijn helaas.

Zou wel mooi zijn als daar iets makkelijks voor beschikbaar zou zijn, nu is het nog een beetje aanmodderen met losse voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

ThinkPadd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:28:
Een kleine 230V AC > 3.3V DC voeding heb ik eerder in dit topic ook al eens naar gevraagd, maar blijkt nog best lastig te zijn helaas.

Zou wel mooi zijn als daar iets makkelijks voor beschikbaar zou zijn, nu is het nog een beetje aanmodderen met losse voedingen.
Ja precies. Het beste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dit. Erg mooi weg te werken op een custom PCB met goeie terminals, etc.

Alleen wel een beetje jammer dat deze voeding converter (Die iig genoeg kan leveren) 3x zo duur is als de ESP module zelf. :+ :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Quindor op 28-02-2015 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mjaa en zo'n ding hoef ik nou weer niet 24/7 met 230V verbonden te hebben. Gevaarlijk Chinees spul, zie ook: ThinkPadd in "Het grote ESP8266 topic" en de reacties daarna.

Oh en in een V2 zou je nog een relais of SSR toe kunnen voegen zodat het ook andersom werkt :P ? (Lamp schakelen vanuit Domoticz die een signaal naar de ESP stuurt)

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 28-02-2015 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

ThinkPadd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:34:
Mjaa en zo'n ding hoef ik nou weer niet 24/7 met 230V verbonden te hebben. Gevaarlijk Chinees spul, zie ook: ThinkPadd in "Het grote ESP8266 topic" en de reacties daarna.
Ook weer waar. Hoewel die gesloten module er wel "netjes" uitziet, maar ja, tot we de binnenkant zien waarschijnlijk.

Ik zou het ook wel aan een 16340 batterij kunnen knopen eventueel met nog een voltage converter ertussen (die zijn super cheap en werken goed uit eigen ervaring). Dat zou nog wel passend te maken zijn verwacht ik.

Maar ik vraag me af hoe lang dat zal mee gaan op een batterij. Ik zou minimaal een jaar willen zodat ik niet continu batterijen aan het wisselen ben, maar met elke 0.10 seconden kijken waar de switch op staat zal dat niet heel erg energie zuinig zijn verwacht ik.

Is daar een intelligentere manier voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

[b][message=43826443,noline]
Oh en in een V2 zou je nog een relais of SSR toe kunnen voegen zodat het ook andersom werkt :P ? (Lamp schakelen vanuit Domoticz die een signaal naar de ESP stuurt)
Mjah, het zal bij mij dan weer voornamelijk eigen aangestuurde LED verlichting gaan schakelen, dus dat heb ik dan weer niet nodig. Wel heb ik laatst wat relais besteld om mee te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij moet het ook wel mogelijk zijn om de ESP in deep sleep te zetten (las laatst deze post) en wakker te laten worden bij trigger op GPIO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

ThinkPadd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:50:
Volgens mij moet het ook wel mogelijk zijn om de ESP in deep sleep te zetten (las laatst deze post) en wakker te laten worden bij trigger op GPIO.
THAT would be cool, maar volgens mij is het juist het idee van een deep sleep dat er alleen nog maar een timer loopt waardoor hij om de zoveel tijd wakker word en iets uitvoert en dan weer in slaap valt. Een trigger op GPIO gaat dan niet lukken (lijkt me?).

Toch moet het bestaan lijkt me. Helaas moet je de ESP modules wel voeden met 500mA, maar toch, commerciële producten zoals een KAKU dimmer of zo die voeding zich ook direct op die manier.

[ Voor 14% gewijzigd door Quindor op 28-02-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Er zijn verschillende niveaus met sleep, elk met hun eigen energieniveau. Volgens mij heeft 'borroz' daar wel wat dingen over uitgelegd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Quindor schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:49:
[...]

Mjah, het zal bij mij dan weer voornamelijk eigen aangestuurde LED verlichting gaan schakelen, dus dat heb ik dan weer niet nodig. Wel heb ik laatst wat relais besteld om mee te experimenteren.
Daar ben ik nu ook mee bezig. Even wachten tot mijn aangepaste pcbtjes komen zodat ik de kleine 12v naar 3.3v converter er op kan plaatsen, dan heb ik maar een printje als led dimmer (had ook op je blog gepost ;) )

Verder heb ik wat relais gekocht om daarmee mijn rolluiken te kunnen bedienen via WiFi. Poc werkt goed, nu pcbtje ontwerpen.
Enige jammere is dat je aan een losse 230 naar 5 volt adapter gebonden bent voor het relais en een 5-3.3 volt regulator voor de esp ipv een 230 naar 5 volt printje of component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:29
Ik zit een beetje met hetzelfde: zoek een voedingsmodule van 230V AC naar 5V DC.
ASAP (as SMALL as possible).

Mijn plan is nu om een oude Nokia lader open te trekken en dat circuit te gebruiken. Het project gaat in een gesloten behuizing (waarschijnlijk een stekkerbehuizing van Conrad) en er steken geen metalen delen uit, dus geen aanraakgevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik had hier vlug een testje gedaan met de esp07 en een 4 channnel relay. Als voeding een 3A 5v voeding en een step down met variabele output,(stond op 3.55V).. alles werkte.
Cfr cyberde had ik een 330ohm weerstand voor het relais gezet (die normaal gezien op 5V werkt) om het aantal mA die ge'sinkt' moet worden te beperken.
En alles werkte met de eigen lua code... :9
Hierna een meer definitieve versie op gaatjesprint gesoldeerd en er een ams1117 (deze) op gezet
De ledjes van het relaiscircuit lichten mooi op maar ik hoorde geen klik... :|
Blijkbaar is 3.3V dus niet voldoende om het relais aan te sturen met die 330ohm ervoor.... :(
de jd-vcc van het relaisbordje hangt natuurlijk wel aan de 5V

Iemand een idee hoe dit wel zou lukken, liefst zonder het relaisbordje aan te passen

[ Voor 44% gewijzigd door Promy op 01-03-2015 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Ik heb precies dezelfde setup met ams1117 en dat werkt. Nu geven sommige iets (0.15v) minder dan 3.3 en is misschien net te weinig om de optocouplers op het relais te schakelen. Probeer eens een andere ams1117 of iig iets met 3.3v. De weerstand zou dit niet mogen beperken omdat er gesinkt wordt ipv aan d'r sturen. Volgend mij...

[ Voor 20% gewijzigd door bluewalk op 01-03-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
cyberde schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:23:
Ik heb precies dezelfde setup met ams1117. Nu geven sommige iets (0.15v) minder dan 3.3 en is misschien net te weinig om de optocouplers op het relais te schakelen. Probeer eens een andere ams1117 of iig iets met 3.3v
Ik heb het eens getest met die regelbare DC-DC: op 3.3V doet hij het niet... iets hoger (ongeveer 3.35V) hoor het hem twijfelen (afvallen maar direct terug aan, te snel voor de multimeter om de onderbreking te meten, maar hoorbaar). vanaf 3.5V stopt hij met de klapperen , scheelt dus weinig (0.2V) en doet hij het goed op alle 4 de kanalen (iets lager voltage en ik kan er geen 4 tegelijk veranderen)
Ik heb maar 1 ams1117 meer liggen, dus een andere kan ik niet testen (deze die ik liggen heb geeft 3.32v)
(alle metingen met een eenvoudige multimeter gedaan)

[ Voor 7% gewijzigd door Promy op 01-03-2015 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjeed
  • Niet online
Het relay board voeden met 5V en schakelen met een N-channel fet aan de input.

ps.@Promy e-bay is behoorlijk aan de prijs als je vergelijkt met aliexpress....
kijk hier maar eens
http://www.aliexpress.com.../1158961_32245472014.html

[ Voor 63% gewijzigd door edjeed op 01-03-2015 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Zo heb ik ook een opzet gemaakt, de N-channel mosfet gebruiken om het relais te grounden zodat deze aan/uit springt. Echter zit je dan met het probleem dat bij het inschakelen van de ESP de relais voor een halve seconde schakelen, wat natuurlijk niet al te goed is voor het apparatuur dat er achter zit.
Dus ik dacht dat dat misschien op te lossen is met een condensator, echter zit je dan weer met het probleem dat de condensator gpio0 laag trekt bij het booten en dat wil je niet want dan gaat hij in flash modus.

Ik denk dat 4 relais net te veel is voor de esp met de ams1117, ik heb namelijk een boardje met 2 relais en dat werkt net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@cyberde: dat is enkel een probleem bij gpio0 dacht ik?
Ik vermoed inderdaad dat een groter bordje met meer relais een groter probleem vormt. Maar de 3.5V is nog altijd OK voor de esp (tot 3.6V standaard), dus proberen we het zo.
@edjeed: die ebay prijs is inderdaad hoog, die die ik gekocht had was veel lager. Nu zijn er nog 5 onderweg voor 4.55$ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
@Promy, geloof van wel, want GPIO2 mag low zijn bij boot. Maar goed, heb ook wat andere ESP's besteld met meerdere GPIO waarbij ook de deep-sleep werkt zonder te moeten priegelen om die reset pin te verbinden.
Het moet inderdaad geen probleem zijn de esp op 3.5V te draaien, en als dat genoeg is om meerdere relais te schakelen, waarom niet? :) Bij mij ging het idd goed op 3.3V omdat ik maar een boardje had met 2, heb even twee boardjes aangesloten en dan wilt ie niet meer nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[YouTube: http://youtu.be/8usEFohjOCk]

0.2 mA in deepZZZZzzleep @ 3V3 ;)

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/d463jmytz/duurtest.jpg
bijna klaar voor een paar maandjes balkontest :P

* omdat ik toch al een externe antenne gebruikte heb ik het zelf niet gemerkt.
Pete Scargil wel, de ESP201 pcb antenne zit standaard niet aangesloten !

[ Voor 113% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 07-03-2015 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjeed
  • Niet online
@cyberde & @promy op het relayboard zitten leds als je deze kortsluit overbrug je de forward-voltage van de led in het aansturingscircuit, scheelt weer een paar honderd millivolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@edjeed: klopt: in principe zou je door die leds kort te sluiten het zonder extra weerstand op 3.3V kunnen laten lopen (volgens deze site). Alleen vind ik persoonlijk die led wel handig als visuele controle. (en doet die ook niet iets aan de sink waarde?
Wat ik me afvraag (met m'n beperkte kennis van electronica): hoe kan je het aantal mA dat gesinkt moet worden berekenen voor dat relayboard? de opto is dit type denk ik en er hangt een weerstand voor van 1kOhm en natuurlijk nog een led.

[ Voor 13% gewijzigd door Promy op 04-03-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjeed
  • Niet online
Als dat inderdaad de juiste opto is dan heeft die een forward voltage van 1.3V samen met de led die daarvoor zit zal dit neer komen op ongeveer 2V.
Verder zit er een 1K weerstand voor (lees ik in de link die je stuurt, daar staat 10K (102) maar 102 part marking staat voor 1K.

Met 5V loopt er dan dus (5-2)/1000 = 3mA
Met 3.3V loopt er dan dus (3.3-2)/1000 = 1.3mA

plaats een 1K weerstand parallel aan de bestaande en hij werkt een stuk beter ;-)
dan krijg je:
Met 3.3V loopt er dan dus (3.3-2)/500 = 2.6mA

Check wel even of die weerstand echt 1K is, ik heb dit bordje zelf niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
het is inderdaad 102 part marking (vandaar dat ik 1kOhm schreef :) )
Wat me dan wel verwondert is dat er volgens sainsmart 15 a 20mA gesinkt moet worden op 5V (per channel) (en ik had hier al eens problemen mee gehad op een arduino nano toen ik alle 8 aansloot op pinnen die samen max 100mA konden sinken)
of komt dit omdat de led het gros van die 15mA veroorzaakt?

De part numbers die op de opto staan zijn: B1351 817C G (spatie is nieuwe lijn)

Omdat ik nog 2 eps-01 had liggen die niks meer te doen hadden wilde ik er een dht11 op aansluiten.
Ik vond deze code, maar het resultaat lijkt me niet goed...de waarden springen wat rond (temp springt van 16 tot 23graden terwijl het hier een 21graden is)
Kan dit zijn omdat de dht11 niet de blanke sensor is, maar eentje op een pcb (rechtse met weerstandjes)

[ Voor 45% gewijzigd door Promy op 04-03-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Iemand ervaring met Twitter API en Nodemcu? Iemand wellicht iets van voorbeeld tegengekomen? Denkk vraag het even eerst hier voordat ik paar uur ga zitten puzzelen om zelf iets in elkaar te zetten.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Wil je tweets posten of checken?

[ Voor 26% gewijzigd door [steven] op 05-03-2015 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 23:21
In voorbereiding van mijn eigen projectjes, ben ik aan het uitzoeken hoe ik het zo kan maken, dan ik hem met een drukschakelaar kan aanzetten (en niet de knop hoef ingedrukt te houden), en dan dat hij zichzelf uitzet zodra hij klaar is, dit alles om batterijduur te maximaliseren - daarom wil ik geen deep sleep enzo gebruiken.

Nou heb ik hierop geprobeerd te zoeken op internet, maar de meeste voorbeelden die ik vind zijn mensen die ook willen dat die ene schakelaar ook weer gebruikt kan worden om hem uit te zetten, of die uitgelezen kan worden, maar dat hoeft van mij dus niet.

Wat ik dus tot nu toe gevonden heb, en denk dat ik moet doen: knopje wat verbonden is met een MOSFET die als ik op de knop druk, zorgt dat de MCU power krijgt, en die dan direct ook een pinnetje omhoog/omlaag gooit zodat als ik de knop loslaat, de mosfet nog steeds powerrrr blijft geven aan de MCU. Als de MCU klaar is, gooit hij het pinnetje de andere kant op, mosfet doet niets meer, en dus is het circuit niet meer powered.

Nu de vraag: werkt het inderdaad zoals ik dat nu voor me zie, en zoja: welke mosfet moet ik daarvoor gebruiken? Belangrijk hierbij lijkt dat hij geschikt moet zijn om volledig open te gaan bij het relatief lage voltage van wat batterijen.

[ Voor 4% gewijzigd door Blaurens op 05-03-2015 11:32 . Reden: Kleine oplheldering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjeed
  • Niet online
@blauwrens. Je kunt een latching relay gebruiken waarbij je SET met de switch en RESET met een GPIO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 23:21
@edjeed - ja, dat zou inderdaad ook werken, maar die lijken aanmerkelijk duurder dan een mosfet; zou de mosfet-benadering ook moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Blaurens schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:30:
In voorbereiding van mijn eigen projectjes, ben ik aan het uitzoeken hoe ik het zo kan maken, dan ik hem met een drukschakelaar kan aanzetten (en niet de knop hoef ingedrukt te houden), en dan dat hij zichzelf uitzet zodra hij klaar is, dit alles om batterijduur te maximaliseren - daarom wil ik geen deep sleep enzo gebruiken.
Waarom zou je geen deep sleep willen gebruiken, het stroomverbruik is een paar microampere. Bovendien heeft een mosfet ook een lekstroom van een paar microampere.
Ik hoorde overigens dat Hari Wiguna(zijn video's zijn hier al eerder voorbij gekomen) hier een video over heeft en nog een video over gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

[steven] schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 01:43:
Wil je tweets posten of checken?
Wil eens per dag tweetje plaatsen met status gegevens, en wellicht wat persoonlijkheid toevoegen. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Dit kan super makkelijk via thingspeak, dit werkt veel makkelijker dan de API van Twitter. Op de site van thingspeak staat alles uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

thingspeak heb ik wel eens voorbij zien komen, is dat min of meer hetzelfde als Xively(pachube)? Heb zelf een soortgelijk api geschreven voor de aquarium computers die ik maak zodat ze hun waarde naar cloud kunnen sturen.

Zoek dus echt een twitter voorbeeld, maar denk dat zelf maar even moet gaan puzzelen.

Bij twitter is het inderdaad net iets lastiger, komen net iets meer parameters bij kijken en dan gestunteld van mij met lua maakt het ook niet simpeler op. :D

-Andere hobby- -

Pagina: 1 ... 3 ... 80 Laatste