Erg tof gedaan, heb ondertussen ook alle onderdelen en je PCB besteld. Wel heb ik nog een vraagje, welk type resistor gebruik je van GPIO naar GND?Quindor schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:22:
Erg leuk om te zien dat er hier nu ook een topic over is!
Ik heb over kerstmis en nieuwjaar een PWM LED WiFi Dimmer gebouwd op basis van de ESP8266. Deze werkt samen met Domoticz om zo een heel erg goedkope dimmer te hebben in een Domotica systeem.
Ik heb alles uitgeschreven op mijn blog:
Ik ben benieuwd wat andere mensen er mee gaan bouwen!
Bij het proberen aan te sluiten op het wifinetwerk via AT+CWJAP krijg ik vaak ERROR of busy p...
Is er hier een oplossing voor?
Is er hier een oplossing voor?
[ Voor 206% gewijzigd door Promy op 04-02-2015 21:34 ]
Stiekem... gebruik ik geen weerstand/resistor. Precies dat stukje ben ik zelf nog wat onduidelijk over. Ik heb het in het PCB design meegenomen omdat ik ermee wilde testen (omdat ik online overal lees dat het moet), maar zonder werken ze tot nu toe, bij mij, al maanden perfect (Arduino gebaseerde design hiervoor ook).cyberde schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:50:
[...]
Erg tof gedaan, heb ondertussen ook alle onderdelen en je PCB besteld. Wel heb ik nog een vraagje, welk type resistor gebruik je van GPIO naar GND?
In principe heeft de Mosfet natuurlijk ook 3 pinnen en zou er nooit vanuit de source of drain iets terug kunnen komen naar de gate. Maar goed, ik ben daar ook nog wat onbekend mee.
Wellicht dat iemand hier kan uitleggen wat een weerstand/resistor zou toevoegen?
Ah, zonder zou dus wel moeten werken, dat dacht ik ook als ik je PCB zie.
Ben net begonnen met het terug oppakken van electronica na jaren niets ermee gedaan te hebben, dus zou niet 1-2-3 een reden kunnen bedenken waarom daar nog een resistor zou moeten komen. Iig bedankt voor het delen van je ideeën, nu met ongeduld de onderdelen afwachten...
Wat ik mij afvraag, je hebt twee pins voor RX en TX maar geen GND, connect je die aan je 3.3v out Vconvert? Of heb je die niet nodig?
Ben net begonnen met het terug oppakken van electronica na jaren niets ermee gedaan te hebben, dus zou niet 1-2-3 een reden kunnen bedenken waarom daar nog een resistor zou moeten komen. Iig bedankt voor het delen van je ideeën, nu met ongeduld de onderdelen afwachten...
Wat ik mij afvraag, je hebt twee pins voor RX en TX maar geen GND, connect je die aan je 3.3v out Vconvert? Of heb je die niet nodig?
[ Voor 16% gewijzigd door bluewalk op 05-02-2015 10:12 ]
Heb eindelijk mijn tweede esp8266 binnen, 03. Net even nodemcu erop gezet en wat zitten spelen met gpio en zo, alle voorbeelden even bekeken en getest, vind lua niet heel erg lekker lezen, maar dat is kwestie van wennen. Zag dat er ook GCC support is, morgen even kijken hoe dat werk, gcc is wat fijner dan lua.
Was aan het uitzoeken waar de spi pinnen zaten en toen kwam ik dit plaatje tegen, wellicht handig voor andere die ook bepaalde pinnen zoeken.

Had begrepen dat er nog 150KB flash en 21KB ram vrij is bij nodemcu, daar kunnen we hoop leuke dingen mee doen. Even kijken of het lukt om aantal lib over te zetten naar lua. Kijken of het lukt om ili9341 TFT en nokia5110 lcd libs over te zetten.
.
Was aan het uitzoeken waar de spi pinnen zaten en toen kwam ik dit plaatje tegen, wellicht handig voor andere die ook bepaalde pinnen zoeken.

Had begrepen dat er nog 150KB flash en 21KB ram vrij is bij nodemcu, daar kunnen we hoop leuke dingen mee doen. Even kijken of het lukt om aantal lib over te zetten naar lua. Kijken of het lukt om ili9341 TFT en nokia5110 lcd libs over te zetten.
.
Dat is voorlopige pin out van NodeMCU devkit 1.0 maar nog niet verkrijgbaar. Verder heeft een standaard ESP-12 module heeft 512kByte(4MBit) aan flash. NodeMCU devkit hebben 4MByte(32Mbit).mad_max234 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:26:
Heb eindelijk mijn tweede esp8266 binnen, 03. Net even nodemcu erop gezet en wat zitten spelen met gpio en zo, alle voorbeelden even bekeken en getest, vind lua niet heel erg lekker lezen, maar dat is kwestie van wennen. Zag dat er ook GCC support is, morgen even kijken hoe dat werk, gcc is wat fijner dan lua.
[afbeelding]
.
Kwalitatief blaten
Ik draai nodemcu, en die heeft deze pin layout, werkt gewoon op elke esp8266, uiteraard mis je bepaalde pinnen als die niet aanwezig zijn op de desbetreffende versie esp8266 printje.
Je kan zo flash chip eraf halen en bij digikey 32Mb halen en erop zetten, nodemcu ondersteunt al 32Mbit. Maar ik gebruik dus nodemcu met 03, waar dus 4Mb op zit, zoals op de meeste esp8266, daarvan is dus ongeveer nog 150KB van vrij en er is nog 21KB ram vrij.
Edit/
Ik doelde dus alleen op de pinnen van de esp8266, niet op middelste deel van plaatje.
0 • GPIO16
1 GPIO5
2 GPIO4
3 GPIO0
4 GPIO2
5 GPIO14
6 GPIO12
7 GPIO13
8 GPIO15
9 GPIO3
10 GPIO1
11 GPIO9
12 GPIO10
Je kan zo flash chip eraf halen en bij digikey 32Mb halen en erop zetten, nodemcu ondersteunt al 32Mbit. Maar ik gebruik dus nodemcu met 03, waar dus 4Mb op zit, zoals op de meeste esp8266, daarvan is dus ongeveer nog 150KB van vrij en er is nog 21KB ram vrij.
Edit/
Ik doelde dus alleen op de pinnen van de esp8266, niet op middelste deel van plaatje.
0 • GPIO16
1 GPIO5
2 GPIO4
3 GPIO0
4 GPIO2
5 GPIO14
6 GPIO12
7 GPIO13
8 GPIO15
9 GPIO3
10 GPIO1
11 GPIO9
12 GPIO10
[ Voor 25% gewijzigd door mad_max234 op 07-02-2015 11:24 ]
Anoniem: 187449

nu nog die kleine pinheader naar de andere kant en dan past het op een breadboard
wel een prettig bordje om het geheugen te vervangen, standaard is het een ESP-12
under construction een temp/druk buitensensor
[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 10-02-2015 12:54 ]
Anoniem: 655607
Ja heb deze gisteren ook binnen gekregen ga daar vandaag ff mee stoeien.Anoniem: 187449 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:07:
[afbeelding]
nu nog die kleine pinheader naar de andere kant en dan past het op een breadboard![]()
wel een prettig bordje om het geheugen te vervangen, standaard is het een ESP-12
Hier misschien nog linkje voor hulp.
http://smarpl.com/content...-module-first-impressions
top uitlegAnoniem: 655607 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 15:35:
[...]
Ja heb deze gisteren ook binnen gekregen ga daar vandaag ff mee stoeien.
Hier misschien nog linkje voor hulp.
http://smarpl.com/content...-module-first-impressions
ik krijg m'n esp-01 maar niet stabiel op m'n arduino nano. Op een mega2560 lukt het wel zonder probleem (op 5V).
Ik loop echter tegen een ander probleem aan: het uitlezen van de module: via de browers (ie/firefox) gaat het zonder probleem en zie ik de response. Ik wil echter de gegevens opvragen via php en daar krijg ik een warning: file_get_contents...: failed to open stream: HTTP reques failed! RESPONSE in /...
en die RESPONSE is dus de reactie van de esp8266
Iemand een idee hoe ik dit oplos? edit...opgelost door te werken met curl ipv file_get_contents()
Ik loop echter tegen een ander probleem aan: het uitlezen van de module: via de browers (ie/firefox) gaat het zonder probleem en zie ik de response. Ik wil echter de gegevens opvragen via php en daar krijg ik een warning: file_get_contents...: failed to open stream: HTTP reques failed! RESPONSE in /...
en die RESPONSE is dus de reactie van de esp8266
Iemand een idee hoe ik dit oplos? edit...opgelost door te werken met curl ipv file_get_contents()
[ Voor 6% gewijzigd door Promy op 08-02-2015 21:11 ]
Voor de Nodemcu gebruikers.
Ik heb een chrome extension gemaakt om je LUA code in de esp8266 te rammen.
https://chrome.google.com...gkndmfgd?utm_source=gmail

De Serial feedback werkt nog niet echt. Maar ik heb vandaag wel een bestandje kunnen uploaden.
De code is ook redelijk shit op dit moment (lees geript en zelf wat in elkaar gezet..
). Op https://github.com/zoutepopcorn/espopcorn zie je de code.
Voorlopig even benieuwd naar de ideeen. Het spreekt mij vooral aan omdat met Chrome je het beschikbaar maakt voor Linux, Mac en Windoos.
Ik heb een chrome extension gemaakt om je LUA code in de esp8266 te rammen.
https://chrome.google.com...gkndmfgd?utm_source=gmail
De Serial feedback werkt nog niet echt. Maar ik heb vandaag wel een bestandje kunnen uploaden.
De code is ook redelijk shit op dit moment (lees geript en zelf wat in elkaar gezet..
Voorlopig even benieuwd naar de ideeen. Het spreekt mij vooral aan omdat met Chrome je het beschikbaar maakt voor Linux, Mac en Windoos.
Hack allows ESP-01 to go to Deep Sleep
- http://tim.jagenberg.info/2015/01/18/low-power-esp8266/
ESP-01 smoking ?
ESP-01 smoking ?
[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 09-02-2015 16:00 ]
Is het eigenlijk een probleem om de esp-01 permanent te gebruiken op 5V? Via google kom je immers diverse meningen tegen. De datasheet zegt 3.7 of 3.8V maar anderen zeggen dat het zonder probleem 5V aankan.
Hij draait nu al 1 dag op 5V...
Hij draait nu al 1 dag op 5V...
zo 1 hele dag al.. heb je mazzel, kortom, het zal de levensduur niet ten goede komen.
mmm, toch eens proberen op 3.3V dan
Op de arduino nano krijg ik ze langs geen kanten stabiel noch op 3.3V noch op 5V. Op de mega draait hij stabiel op 5V (komt niet warm) en nu probeer ik eens op 3.3V...is precies ook geen succes
Ik heb de indruk dat ze vooral warm komen als je ze op 3.3V aansluit en de rx op 5V laat staan? (terwijl deze 5v tolerant zouden zijn?)
Heeft er iemand ze stabiel op een arduino nano die op 5V draait? ik heb zelf 5V nodig om de relais te kunnen aansturen...
PS de voeding van 3.3V die ik gebruik is die van ebay om een breadboard te voeden
Op de arduino nano krijg ik ze langs geen kanten stabiel noch op 3.3V noch op 5V. Op de mega draait hij stabiel op 5V (komt niet warm) en nu probeer ik eens op 3.3V...is precies ook geen succes
Ik heb de indruk dat ze vooral warm komen als je ze op 3.3V aansluit en de rx op 5V laat staan? (terwijl deze 5v tolerant zouden zijn?)
Heeft er iemand ze stabiel op een arduino nano die op 5V draait? ik heb zelf 5V nodig om de relais te kunnen aansturen...
PS de voeding van 3.3V die ik gebruik is die van ebay om een breadboard te voeden
[ Voor 11% gewijzigd door Promy op 09-02-2015 23:03 ]
Zal echt niet stuk gaan naar enkele dagen, waar die eerst 20 jaar meeging gaat die nu maar paar maanden of jaren mee, en zal ook niet meer over de hele temepratuur range werken en wellicht zelfs niet een bij 25c 100% stabiel.
3.3v voeden en 5v TX en RX is zeer instabiel, vele melden dat die dan niet eens goed werkt.
Maar wat weerhoud je om alles op 3.3v te laten lopen?
3.3v voeden en 5v TX en RX is zeer instabiel, vele melden dat die dan niet eens goed werkt.
Maar wat weerhoud je om alles op 3.3v te laten lopen?
Ik heb ook de esp en tx/rx op 3.3V geprobeerd, maar dat is bij mij precies zeer onstabiel...veel jitter op de seriele poort. Enige wat ik nog niet geprobeerd heb is om het via een arduino op 3.3V te doen, maar dan kan ik waarschijnlijk de relais (die op 5v werken) niet meer goed schakelen.
Wat is eigenlijk beter, gewoon via weerstanden de tx beperkten (2k8 en 5k6) of via die zener (die is nog onderweg)
Het rare is dat het perfect werkt op 5V en niet op 3.3V...die voeding zou nochthans goed genoeg moeten zijn....
Wat is eigenlijk beter, gewoon via weerstanden de tx beperkten (2k8 en 5k6) of via die zener (die is nog onderweg)
Het rare is dat het perfect werkt op 5V en niet op 3.3V...die voeding zou nochthans goed genoeg moeten zijn....
[ Voor 12% gewijzigd door Promy op 09-02-2015 23:21 ]
Ik heb enkele modules, sinds ik ze heb (begin december?) al 24Hr per dag op 5v draaien (anders kreeg ik ze niet stabiel, en ik had geen 5v serial beschikbaar). Werken tot nu toe feilloos en worden ook niet gruwelijk warm.
Dus ik zeg, gewoon proberen, stel dat hij er stuk van gaat, zijn ze gelukkig niet heel duur.
Dus ik zeg, gewoon proberen, stel dat hij er stuk van gaat, zijn ze gelukkig niet heel duur.
Ga daar maar niet zomaar vanuit dat de voeding goed is, meten is weten gissen is missen, gissen en aannames doen we niet aan in deze hobby, die valkuil kan je makkelijk voorkomen, maar helaas vallen daar nog steeds heel veel hobbyisten in. Keer op keer, inclusief mijzelf, je moet er alleen geen dagen in blijven hangen.Promy schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:20:
Pak eens een(of paar) goede 5v voeding met 1A, en pak een goed voltage regulator, 7833, 1117 3.3, etc. Zet er paar condensators bij. esp8266 is gemaakt voor 3.3v, maar heeft wel voldoende stroom nodig, veel instabiliteitsproblemen ontstaan door de voeding, lees je heel vaak dat met betere voeding de problemen opgelost zijn. Misschien is die 5v wel helemaal niet zo 5v als je denkt.
ESP8266 is in ieder geval een 3.3v device, mag nog VCC + 0.3v bovenop, 3.6v is absolute max waar die op mag werken, uiteraard is dat binnen -40c en 125c range, hij heeft dus nog wat marge waarop die werkt.
Edit/
Heb de 03 op 3v lopen, hangt aan een lm2596 @3v. Hij zou zelfs onder de 2v nog moeten werken volgens de specs als ik het goed heb onthouden.
[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 10-02-2015 12:56 ]
hmm, al enige vooruitgang geboekt...
ik sprak de esp aan via een softserial verbinding. Als ik hem via de hardware serial aanspreek dan kan ik van de breadboard voeding een arduino pro micro en de esp draaien (maar hij valt na een 5 tal minuten uit, de esp reageert wel nog op ping, maar als ik er iets naar stuur dan gaat het blauwe lichtje niet meer)). De nano en de esp kunnen niet samen werken van de breadboard voeding..., maar een externe 5v voeding voor de nano zorgt ervoor dat het werkt... nu nog kijken voor hoe lang...
De breadboard voeding bleef stabiel op 3.33 a 3.34V. Als voeding ervoor heb ik een 2A usb gsm lader geprobeerd (samsung) en een 7.5V 2.1A voeding...
De belangrijkste wijziging was dus blijkbaar op hardware serial te gaan werken?
(altijd 9600)
Toch maar een esp-07 besteld, dan kan ik die arduino er van tussenuit halen om het relais te sturen...
ik sprak de esp aan via een softserial verbinding. Als ik hem via de hardware serial aanspreek dan kan ik van de breadboard voeding een arduino pro micro en de esp draaien (maar hij valt na een 5 tal minuten uit, de esp reageert wel nog op ping, maar als ik er iets naar stuur dan gaat het blauwe lichtje niet meer)). De nano en de esp kunnen niet samen werken van de breadboard voeding..., maar een externe 5v voeding voor de nano zorgt ervoor dat het werkt... nu nog kijken voor hoe lang...
De breadboard voeding bleef stabiel op 3.33 a 3.34V. Als voeding ervoor heb ik een 2A usb gsm lader geprobeerd (samsung) en een 7.5V 2.1A voeding...
De belangrijkste wijziging was dus blijkbaar op hardware serial te gaan werken?
Toch maar een esp-07 besteld, dan kan ik die arduino er van tussenuit halen om het relais te sturen...
[ Voor 5% gewijzigd door Promy op 10-02-2015 21:58 ]

Blynk - build an app for your Arduinoo ESP8266 project in 5 minutes
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 11-02-2015 15:36 ]
na heel wat proberen, met verschillende voedingen en het ding bijna door de ruit gekegeld te hebben
het ik de code van de arduino aangepast om hetzelfde te doen dat EasyIOT doet: de esp om de x seconden pollen en als hij niet reageert gewoon hardwarematig resetten (dus de reset pin aan een arduino pin)
Voorlopig stuur ik enkel nog een AT commando en verwacht ik OK maar ik kan het net als EasyIOT vervangen door een ping... En nu zie ik dat de reset heel onregelmatig voorkomt op 3.3V....
- edit- grlmbl...zelfs dat werkt niet deftig...
Voorlopig stuur ik enkel nog een AT commando en verwacht ik OK maar ik kan het net als EasyIOT vervangen door een ping... En nu zie ik dat de reset heel onregelmatig voorkomt op 3.3V....
[ Voor 4% gewijzigd door Promy op 11-02-2015 21:52 ]
welke firmware zit er nu in ?Promy schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:49:
na heel wat proberen, met verschillende voedingen en het ding bijna door de ruit gekegeld te hebbenhet ik de code van de arduino aangepast om hetzelfde te doen dat EasyIOT doet: de esp om de x seconden pollen en als hij niet reageert gewoon hardwarematig resetten (dus de reset pin aan een arduino pin)
Vandaag mijn eerst ESP8266 ontvangen (model 03), maar ik krijg hem maar deels aan de praat. Ik heb de boel netjes aan 3.3V hangen en gebruik een 3.3V FTDI printje. CH_PD hangt aan 3.3V.
Ik heb Terminal v1.9b ingesteld op 9600 baud en krijg als ik de ESP inschakel de volgende tekst:
Ook zie ik een wifi netwerk met de naam: ESP_xxxxx.
Echter reageert hij niet op AT commando's. AT+RST bijvoorbeeld doet helemaal niets. Wat doe ik verkeerd? Verkeerde firmware misschien?
Edit: blijkbaar ligt het probleem aan een verkeerd ingestelde Terminal. ESP8266 config (tool) werkt namelijk wel.
Ik heb Terminal v1.9b ingesteld op 9600 baud en krijg als ik de ESP inschakel de volgende tekst:
code:
1
2
3
4
| F<00><00><—þ‚‡$‡ŜŽŽ‡Ž§NŽþH‡š [Vendor:www.ai-thinker.com Version:0.9.2.4] ready |
Ook zie ik een wifi netwerk met de naam: ESP_xxxxx.
Echter reageert hij niet op AT commando's. AT+RST bijvoorbeeld doet helemaal niets. Wat doe ik verkeerd? Verkeerde firmware misschien?
Edit: blijkbaar ligt het probleem aan een verkeerd ingestelde Terminal. ESP8266 config (tool) werkt namelijk wel.
[ Voor 9% gewijzigd door somers1234 op 12-02-2015 13:14 ]
Top, is ook een mooie en goedkope manier om een draadloze sensor voor m'n domotica systeem (Domoticz) te creëren
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 14-02-2015 17:13 ]
even puzzelen maar het stelde echt niets voor.
heb er zelf niets aan geprogrammeerd
printje nu even naar buiten gegooid
heb er zelf niets aan geprogrammeerd
printje nu even naar buiten gegooid
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 12-02-2015 19:54 ]
Nu zit de 0.95 er terug in. Ik had eerst wat getest met de 0.9.2 maar dat lukte ook niet... De meetste test heb ik gedaan met de 0.95, die crasht meestal rond 10a15min... ttz: hij reageert nog altijd op ping, maar geeft geen seriele commando's meer door naar de arduino
De 0.95 is stabiel op 5V (op de arduino mega, niet getest op de nano of pro micro)
Dat is exact waar ik ook mee bezig ben :-)ThinkPadd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:24:
[...]
Top, is ook een mooie en goedkope manier om een draadloze sensor voor m'n domotica systeem (Domoticz) te creërenDaar kan ik al waardes invoegen via een GET-request, dus hoef alleen URL aan te passen
Voorheen gebruikte ik hiervoor arduino's met ethernetshield, dit scheelt toch een factor 10 in aanschaf :-)
Zo wordt het wel heel erg laagdrempelig om alles in huis van een sensor te voorzien haha!
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
maar even voor het totale beeld.. er hangt verder geen sensor aan ofzo, alleen een arduino Rx/Tx/GndPromy schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:11:
[...]
Nu zit de 0.95 er terug in. Ik had eerst wat getest met de 0.9.2 maar dat lukte ook niet.
Let me know als je iets werkend hebt. Ik krijg het op m'n bureau waarschijnlijk wel voor elkaar, maar ik wil juist een mooi geheel maken. Ook met voeding erbij bijv.mightym schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:16:
[...]
Dat is exact waar ik ook mee bezig ben :-)
Voorheen gebruikte ik hiervoor arduino's met ethernetshield, dit scheelt toch een factor 10 in aanschaf :-)
Zo wordt het wel heel erg laagdrempelig om alles in huis van een sensor te voorzien haha!
Inderdaad, enkel de arduino.Anoniem: 187449 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:19:
[...]
maar even voor het totale beeld.. er hangt verder geen sensor aan ofzo, alleen een arduino Rx/Tx/Gnd
Verbindingen zijn: gnd aangesloten (zowel arduino als esp); 3.3V op esp vcc, reset en ch_pd; gpio 0 en 2 niet aangesloten; tx van de esp rechtstreeks aangesloten op de arduino rx (hardware); rx van de exp aangesloten op de tx van de arduino (hardware) via een spanningsdeler (gnd -- 5k6 -- esp -- 2k8 -- arduino)
diverse soorten van voedingen geprobeerd: esp voeden 3.3v via de breadboard voeding en de arduino via usb, beiden via de breadboard, aparte 3.3V voeding (dc/dc die instelbaar is) en arduino via usb, en arduino via vin op de voeding van die dc/dc.
Nu misschien nog eens die 9.2.2 proberen.
Ik heb 2 van die esp8266 en eerder reageerden beiden gelijk. Laatste tests gedaan met 1 van de 2...
Aan de arduino hangt nog een serial-usb via softserial op pinnen 2 en 3
ter volledigheid: de code van de arduino: link
PS: met de 8.2.2 firmware al 2 keer reset in een kleine 5 min...
[ Voor 9% gewijzigd door Promy op 12-02-2015 20:59 ]
Zal ik doen. Ik gebruik nodemcu, dat werkt heel eenvoudig. Ik ga nu eerst ff een net flash en experimenteerbordje in elkaar meubelen. Daarna kan ik productie gaan draaien ;-)ThinkPadd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:31:
[...]
Let me know als je iets werkend hebt. Ik krijg het op m'n bureau waarschijnlijk wel voor elkaar, maar ik wil juist een mooi geheel maken. Ook met voeding erbij bijv.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Dat staat in de arduino code:
concreet tik ik het adres in en een code bv 10.0.2.184/zet=z111001e wat zoveel wil zeggen als zetten van de relais 1tem6 op 1 of 0.
De z in het begin en e op het einde is om zeker te zijn dat het begin en einde mee is gestuurd. De "zet=" is in de code erbij gekomen om het eenvoudig te herkennen wat de esp doorstuurt.
Een script op m'm raspberry pi leest om de 10min de temperaturen uit in een aantal kamers (1-wire), vraagt de gewenste temperaturen uit een mysql database, leest de huidige status van het relais in en stuurt dan de nieuwe toestand van de relais door, de huidge toestand lees ik in om wat te over of undershooten zodat de pomp niet steeds aan/uit gaat als het net de gewenste temperatuur is)
De arduino spuwt via de soft serial eigenlijk gewoon alles wat de esp terugpraat uit , om te zien wat er misloopt, enkel voor te debuggen
concreet tik ik het adres in en een code bv 10.0.2.184/zet=z111001e wat zoveel wil zeggen als zetten van de relais 1tem6 op 1 of 0.
De z in het begin en e op het einde is om zeker te zijn dat het begin en einde mee is gestuurd. De "zet=" is in de code erbij gekomen om het eenvoudig te herkennen wat de esp doorstuurt.
Een script op m'm raspberry pi leest om de 10min de temperaturen uit in een aantal kamers (1-wire), vraagt de gewenste temperaturen uit een mysql database, leest de huidige status van het relais in en stuurt dan de nieuwe toestand van de relais door, de huidge toestand lees ik in om wat te over of undershooten zodat de pomp niet steeds aan/uit gaat als het net de gewenste temperatuur is)
De arduino spuwt via de soft serial eigenlijk gewoon alles wat de esp terugpraat uit , om te zien wat er misloopt, enkel voor te debuggen
[ Voor 33% gewijzigd door Promy op 12-02-2015 21:13 ]
ja ik zit er net naar te kijken.
ik zou breekpunten zetten in de code en kijken waar het misgaat.. dit kan ik ook zo niet 'debuggen'
heb zelf inmiddels diverse proefjes gedaan, met en zonder arduino, en ik ben dat soort problemen nog niet tegen gekomen. behalve met de ESP8266-07, die heeft wat eigenaardigheden.

wellicht omzetten naar nodeMCU / LUA in combinatie met een ESP8266-12
ik zou breekpunten zetten in de code en kijken waar het misgaat.. dit kan ik ook zo niet 'debuggen'
heb zelf inmiddels diverse proefjes gedaan, met en zonder arduino, en ik ben dat soort problemen nog niet tegen gekomen. behalve met de ESP8266-07, die heeft wat eigenaardigheden.

wellicht omzetten naar nodeMCU / LUA in combinatie met een ESP8266-12
we gaan inderdaad nog eens wat verder moeten zoeken... maar ik heb de indruk dat het de arduino code niet is, want bij een eenvoudige "bridge" doet hij het ook (dus gewoon de softserial alles laten doorvertellen aan de hardware serial en omgekeerd)
heb je al is gekeken hoe eenvoudig eea wordt (zonder AT commands) met nodeMCU en LUA
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 12-02-2015 21:28 ]
hmm, nog niet naar gekeken...is iets voor als die esp-07 binnenkomt (om dan zonder arduino te gebruiken)
PS nu hou ik hem al een uurtje werkend
met de nodige automatische reboots natuurlijk (op 9.2.2)
hmm, wat verkeerd gekeken, is een bordje, geen firmware? firmware dus
PS nu hou ik hem al een uurtje werkend
hmm, wat verkeerd gekeken, is een bordje, geen firmware? firmware dus
[ Voor 16% gewijzigd door Promy op 12-02-2015 23:03 ]
Kan iemand mij misschien helpen met wat LUA code?
Ik heb nu nodemcu op mijn ESP3 draaien en wil graag wat data naar Thingspeak versturen. Ik heb hiervoor de volgende code:
De wifi verbinding werkt (ik kan pingen naar de ESP) en ik krijg ik mijn seriele output ook netjes Data versturen, Closing connection en Disconnected te zien. Helaas wordt er niks naar Thingspeak verstuurd.
Als ik alleen het stukje code voor het versturen van data in het "Immediate execute" veld plak, dan wordt er wel data naar Thingspeak verstuurd.
Waarom werkt dit wel?
Ik heb nu nodemcu op mijn ESP3 draaien en wil graag wat data naar Thingspeak versturen. Ik heb hiervoor de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| print("Verbinden met WiFi netwerk...") wifi.setmode(wifi.STATION) wifi.sta.config ("xxxx", "xxxx") wifi.sta.connect() function sendData() print("Data versturen!") conn=net.createConnection(net.TCP, 0) conn:connect(80,'184.106.153.149') conn:send("GET /update?key=xxxx&field1=1 HTTP/1.1\r\n") conn:send("Host: api.thingspeak.com\r\n") conn:send("Accept: */*\r\n") conn:send("User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; esp8266 Lua; Windows NT 5.1)\r\n") conn:send("\r\n") conn:on("sent",function(conn) print("Closing connection") conn:close() end) conn:on("disconnection", function(conn) print("Disconnected") end) end tmr.alarm(0, 20000, 1, function() sendData() end) |
De wifi verbinding werkt (ik kan pingen naar de ESP) en ik krijg ik mijn seriele output ook netjes Data versturen, Closing connection en Disconnected te zien. Helaas wordt er niks naar Thingspeak verstuurd.
Als ik alleen het stukje code voor het versturen van data in het "Immediate execute" veld plak, dan wordt er wel data naar Thingspeak verstuurd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| print("Data versturen!") conn=net.createConnection(net.TCP, 0) conn:connect(80,'184.106.153.149') conn:send("GET /update?key=xxxx&field1=1 HTTP/1.1\r\n") conn:send("Host: api.thingspeak.com\r\n") conn:send("Accept: */*\r\n") conn:send("User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; esp8266 Lua; Windows NT 5.1)\r\n") conn:send("\r\n") conn:on("sent",function(conn) print("Closing connection") conn:close() end) conn:on("disconnection", function(conn) print("Disconnected") end) |
Waarom werkt dit wel?
conn:send("GET /update?key=xxxx&field1=1 HTTP/1.1\r\n")
die regel ziet er hier zo uit waarbij t1 een waarde is
conn:send("GET /update?key=xxxx&field1="..t1.." HTTP/1.1\r\n")
verder bij die init heb ik het zo met kleine delay connection check:
wifi.setmode(wifi.STATION)
wifi.sta.config("AP,PASS")
wifi.sta.connect()
tmr.alarm(1, 1000, 1, function()
if wifi.sta.getip()== nil then
--print("... connecting to router")
else
tmr.stop(1)
--print("... connected - IP is "..wifi.sta.getip())
tenslotte, dat je niets op een grafiekje ziet kan ook met instellingen te maken hebben.
kijk is, nadat je bent ingelogd, onder VIEWING DATA / view your channels data en dan dat linkje.
wellicht komt er wel data binnen bij die site.
die regel ziet er hier zo uit waarbij t1 een waarde is
conn:send("GET /update?key=xxxx&field1="..t1.." HTTP/1.1\r\n")
verder bij die init heb ik het zo met kleine delay connection check:
wifi.setmode(wifi.STATION)
wifi.sta.config("AP,PASS")
wifi.sta.connect()
tmr.alarm(1, 1000, 1, function()
if wifi.sta.getip()== nil then
--print("... connecting to router")
else
tmr.stop(1)
--print("... connected - IP is "..wifi.sta.getip())
tenslotte, dat je niets op een grafiekje ziet kan ook met instellingen te maken hebben.
kijk is, nadat je bent ingelogd, onder VIEWING DATA / view your channels data en dan dat linkje.
wellicht komt er wel data binnen bij die site.
[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 13-02-2015 11:48 ]
Die t1 is een variabele. Ik heb even handmatig een getal ingevuld. De code werkt handmatig ook wel gewoon, maar niet als ik het in een functie gebruik.
de LUA interpreter (nodeMCU) werkt dus, maar wellicht is je .lua file niet goed geupload bedenk ik me net.

ik gebruik lualoader
rechtermuisknop op 'Upload File en dan 'Upload Text kiezen
zit ook een handige 'format' knop op.. kan je het geheugen chipje op je ESP module mee formatten

als lua editor sublime text

ik gebruik lualoader
zit ook een handige 'format' knop op.. kan je het geheugen chipje op je ESP module mee formatten

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 13-02-2015 16:08 ]
Kwam net de twitter pagina tegen van NodeMCU. Zag daar paar leuke dingen.
Ze komen binnenkort met een nieuwe devkit.

Zo te zien een andere ESP module met 6 meer GPIO pinouts en CP2102 als UART brug.
Verder is vandaag ook nog NodeMCU firmware geupdate.
https://github.com/nodemcu/nodemcu-firmware
Het moet sneller zijn en minder ram gebruiken doordat Lua code om gezet word naar bytecode.
Die gasten zijn lekker bezig.
Ze komen binnenkort met een nieuwe devkit.

Zo te zien een andere ESP module met 6 meer GPIO pinouts en CP2102 als UART brug.
Verder is vandaag ook nog NodeMCU firmware geupdate.
Het moet sneller zijn en minder ram gebruiken doordat Lua code om gezet word naar bytecode.
[ Voor 7% gewijzigd door LamSchaap op 13-02-2015 16:32 ]
Kwalitatief blaten
zekerLamSchaap schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:28:
Verder is vandaag ook nog NodeMCU firmware geupdate.![]()
(gelijk testen)
Fijne editor. Heb hem nu zelf ook in gebruik.Anoniem: 187449 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 12:17:
de LUA interpreter (nodeMCU) werkt dus, maar wellicht is je .lua file niet goed geupload bedenk ik me net.
[afbeelding]
ik gebruik lualoader
[afbeelding]
Posten naar Thingspeak heb ik nu ook werkend. Geen idee waarom, maar deze code werkt wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| --Posten naar Thingspeak conn = nil conn = net.createConnection(net.TCP, 0) conn:on("receive", function(conn, payload) end) conn:on("connection", function(conn, payload) conn:send("GET /update.php" .."?key=".. KEY_STROOM .."" .."&field1=".. DATA .."" .." HTTP/1.1\r\n" .."Host: api.thingspeak.com\r\n" .."Connection: close\r\n" .."Accept: */*\r\n" .."User-Agent: Mozilla/4.0 " .."(compatible; esp8266 Lua; " .."Windows NT 5.1)\r\n" .."\r\n") end) conn:on("disconnection", function(conn, payload) end) conn:connect(80,'184.106.153.149') |
Lua uploader gebruik ik nu, is in C# geschreven en open source zodat makkelijk zelf dingen kan toevoegen.
https://www.youtube.com/watch?v=ty-sUlYM9M4
Hoe zit het met compile van nodemcu, heb even wat zitten inlezen maar daar moest je hele lijst aan dingen installeren. Is dat nodig of is er ook makkelijker manier via make of zo? Zit wel makefile bij maar die is volgens mijn niet voor de firmware.
https://www.youtube.com/watch?v=ty-sUlYM9M4
Hoe zit het met compile van nodemcu, heb even wat zitten inlezen maar daar moest je hele lijst aan dingen installeren. Is dat nodig of is er ook makkelijker manier via make of zo? Zit wel makefile bij maar die is volgens mijn niet voor de firmware.
Bij het gebruik van de NodeMCU flasher krijg ik blank.bin niet geflasht. Wat doet deze file?
1 - right click View Raw en save in ..\NODEMCU\Resources\Binaries (= 392kb)
2 - select deze laatste firmware en flashen maar (rest uitvinken)
2 - select deze laatste firmware en flashen maar (rest uitvinken)

Dat wil bij mij niet lukken... Download stopt op ongeveer 10% met de foutmelding "Error:Write flash timeout".
De standaard (oude) firmware die bij de flashtool krijg ik op de INTERNAL://BLANK na wel helemaal gedownload. Deze moet ik uitvinken, anders werkt het niet.
Ik heb al diverse voedingen geprobeerd en heb een 470uF tussen VCC en GND hangen. Helaas wil dit allemaal niet helpen. Ook heb ik met de settings (baudrate) lopen spelen maar dit werkt allemaal niet.
De standaard (oude) firmware die bij de flashtool krijg ik op de INTERNAL://BLANK na wel helemaal gedownload. Deze moet ik uitvinken, anders werkt het niet.
Ik heb al diverse voedingen geprobeerd en heb een 470uF tussen VCC en GND hangen. Helaas wil dit allemaal niet helpen. Ook heb ik met de settings (baudrate) lopen spelen maar dit werkt allemaal niet.
Start adres staat inderdaad op 0x0000.
[ Voor 75% gewijzigd door somers1234 op 30-04-2015 11:05 ]
GPIO 0 naar gnd tijdens flashen .. USB serial naar 3V3 TX/Rx (omgedraaid ?)
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 15-02-2015 17:02 ]
Hij is juist aangesloten. Ik zie in terminal (baudrate 75000) ook dat hij in bootloader mode gaat.
je .bin is toch wel 392K ?
ja ik zag het net, had gisteren tijdens flashen wat screenshots gemaakt en met die van jou vergeleken.
tja.. moeilijk geval.. als je com poort juist is geselecteerd, je driver juist is, je data lijnen 3v3 zijn, Rx/Tx goed zitten, je .bin file goed is, je start adres 0 is, je GPIO 0 naar gnd staat (voordat je de spanning de ESP zet), rst zwevend laat,alleen gnd van usb/serial adapter doorverbonden, dan zou eea moeten werken
* kan je de standaard firmware er nog wel in krijgen ?
http://www.xess.com/blog/esp8266-reflash/
ja ik zag het net, had gisteren tijdens flashen wat screenshots gemaakt en met die van jou vergeleken.
tja.. moeilijk geval.. als je com poort juist is geselecteerd, je driver juist is, je data lijnen 3v3 zijn, Rx/Tx goed zitten, je .bin file goed is, je start adres 0 is, je GPIO 0 naar gnd staat (voordat je de spanning de ESP zet), rst zwevend laat,alleen gnd van usb/serial adapter doorverbonden, dan zou eea moeten werken
[ Voor 135% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 15-02-2015 17:48 ]
Lukt ook nietAnoniem: 187449 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 17:16:
connecting ....
Erasing flash...
Writing at 0x00000000... (0 %)
Writing at 0x00000400... (0 %)
.
.
.
Writing at 0x00008800... (6 %)
Invalid head of packet
Lijkt mij dat er iets stuk is op de chip zelf.
De oude nodemcu krijg ik er deels op maar deze crasht bij een beetje complexe lua code en komt dan in een restart loop terecht. Opnieuw (voor zover mogelijk) flashen is dan de enige oplossing.
Ik denk dat ik maar een nieuwe ga bestellen. Helaas is het nu ook weer chinees nieuwjaar aan de andere kant van de wereld.
[ Voor 98% gewijzigd door somers1234 op 15-02-2015 18:28 ]
Kan ze ook krijgen in Nederlandse shops, kost alleen wat meer, maar je heb hem wel eerder.
http://www.antratek.nl/wi...ransceiver-module-esp8266
http://www.antratek.nl/mod-wifi-esp8266-dev
http://hackerstore.nl/Artikel/439
http://www.hobbyelectroni...ial-wireless-wifi-module/
http://www.antratek.nl/wi...ransceiver-module-esp8266
http://www.antratek.nl/mod-wifi-esp8266-dev
http://hackerstore.nl/Artikel/439
http://www.hobbyelectroni...ial-wireless-wifi-module/
[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 15-02-2015 19:14 ]
nodeMCU / LUA - deepsleep ?

ik ben wat aan het prutsen met een ESP-201, doel om 1x per dag een waarde naar een webserver te sturen, de rest van de dag moet hij in 'deepsleep' mode (78 uA).
de ESP 201 is breadboardfriendly en heeft meer I/O en om deepsleep te kunnen gebruiken heb je GPIO16 nodig (die stuurt RST aan om wakker te worden/rebooten)
ook leuk is de interne ADC die nu ook bereikbaar is (staat van de batterij meten
)
deepsleep in LUA doe je zo :
node.dsleep(microSecs);
waarbij microSecs een 32 bit getal is tussen -2,147,483,648 en 2,147,483,647.
*update: node.dsleep(us, option)
Note: This function can only be used in the condition that esp8266 PIN32(RST) and PIN8(XPD_DCDC aka GPIO16) are connected together. Using sleep(0) will set no wake up timer, connect a GPIO to pin RST, the chip will wake up by a falling-edge on pin RST.
option=0, init data byte 108 is valuable;
option>0, init data byte 108 is valueless.
More details as follows:
0, RF_CAL or not after deep-sleep wake up, depends on init data byte 108.
1, RF_CAL after deep-sleep wake up, there will belarge current.
2, no RF_CAL after deep-sleep wake up, there will only be small current.
4, disable RF after deep-sleep wake up, just like modem sleep, there will be the smallest current.
Parameters
us: number(Integer) or nil, sleep time in micro second. If us = 0, it will sleep forever. If us = nil, will not set sleep time.
option: number(Integer) or nil. If option = nil, it will use last alive setting as default option.
maximaal kan deze 'pseudo watchdogtimer' ~ 35.79 minutes in deepsleep blijven voordat hij via pin GPIO16 een reset geeft.
en dat is natuurlijk zonde van het batterij verbruik, je zou wel eea in een loopje kunnen zetten, maar dan toch ontkom je er niet aan dat je ca. 2x per uur de boel reboot voor jan met de korte achternaam.
ik bekijk nu of eea wel mogelijk is met een externe interrupt, via vb een (arduino) RTC module.
* wordt vervolgd
bronnen:
- http://bbs.espressif.com/viewtopic.php?f=7&t=171
- http://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=24&t=1577
- https://github.com/esp8266/esp8266-wiki/wiki/Pin-definition
- http://www.luafaq.org/

ik ben wat aan het prutsen met een ESP-201, doel om 1x per dag een waarde naar een webserver te sturen, de rest van de dag moet hij in 'deepsleep' mode (78 uA).
de ESP 201 is breadboardfriendly en heeft meer I/O en om deepsleep te kunnen gebruiken heb je GPIO16 nodig (die stuurt RST aan om wakker te worden/rebooten)
ook leuk is de interne ADC die nu ook bereikbaar is (staat van de batterij meten
deepsleep in LUA doe je zo :
node.dsleep(microSecs);
waarbij microSecs een 32 bit getal is tussen -2,147,483,648 en 2,147,483,647.
*update: node.dsleep(us, option)
Note: This function can only be used in the condition that esp8266 PIN32(RST) and PIN8(XPD_DCDC aka GPIO16) are connected together. Using sleep(0) will set no wake up timer, connect a GPIO to pin RST, the chip will wake up by a falling-edge on pin RST.
option=0, init data byte 108 is valuable;
option>0, init data byte 108 is valueless.
More details as follows:
0, RF_CAL or not after deep-sleep wake up, depends on init data byte 108.
1, RF_CAL after deep-sleep wake up, there will belarge current.
2, no RF_CAL after deep-sleep wake up, there will only be small current.
4, disable RF after deep-sleep wake up, just like modem sleep, there will be the smallest current.
Parameters
us: number(Integer) or nil, sleep time in micro second. If us = 0, it will sleep forever. If us = nil, will not set sleep time.
option: number(Integer) or nil. If option = nil, it will use last alive setting as default option.
maximaal kan deze 'pseudo watchdogtimer' ~ 35.79 minutes in deepsleep blijven voordat hij via pin GPIO16 een reset geeft.
en dat is natuurlijk zonde van het batterij verbruik, je zou wel eea in een loopje kunnen zetten, maar dan toch ontkom je er niet aan dat je ca. 2x per uur de boel reboot voor jan met de korte achternaam.
ik bekijk nu of eea wel mogelijk is met een externe interrupt, via vb een (arduino) RTC module.
* wordt vervolgd
bronnen:
- http://bbs.espressif.com/viewtopic.php?f=7&t=171
- http://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=24&t=1577
- https://github.com/esp8266/esp8266-wiki/wiki/Pin-definition
- http://www.luafaq.org/
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 24-02-2015 11:07 ]
^je kan idd vaak op een RTC chip een alarmuur (soms ook datum) instellen, en daarmee je reset aansturen. RTC-IC, knoopcel, en I2C verbinding met je ESP (zodat je de alarmtijd kan aanpassen) en je bent klaar.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Beste,
Ook bij mij werkt de code voor uploaden thinkspeak niet zoals ik zou verwachten:
Er wordt geen waarde "t4" geupload op moment dat deze waarde uit de funktie "getTemp" komt.
t4 wordt wel in de terminal weergegeven.
Geef ik "t4" een vaste waarde, bijv 50 in de funktie "sendData", dan komt die waarde wel in thinkspeak.
Er komen geen foutmeldingen.
Lijkt hetzelfde als bij @ somers1234 een paar reakties terug.
Ook bij mij werkt de code voor uploaden thinkspeak niet zoals ik zou verwachten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
| -- Measure temperature and post data to thingspeak.com -- 2014 OK1CDJ --- Tem sensor DS18B20 is conntected to GPIO0 --- 2015.01.21 sza2 temperature value concatenation bug correction pin = 3 ow.setup(pin) counter=0 lasttemp=-99 function bxor(a,b) local r = 0 for i = 0, 31 do if ( a % 2 + b % 2 == 1 ) then r = r + 2^i end a = a / 2 b = b / 2 end return r end --- Get temperature from DS18B20 function getTemp() addr = ow.reset_search(pin) repeat tmr.wdclr() if (addr ~= nil) then crc = ow.crc8(string.sub(addr,1,7)) if (crc == addr:byte(8)) then if ((addr:byte(1) == 0x10) or (addr:byte(1) == 0x28)) then ow.reset(pin) ow.select(pin, addr) ow.write(pin, 0x44, 1) tmr.delay(1000000) present = ow.reset(pin) ow.select(pin, addr) ow.write(pin,0xBE, 1) data = nil data = string.char(ow.read(pin)) for i = 1, 8 do data = data .. string.char(ow.read(pin)) end crc = ow.crc8(string.sub(data,1,8)) if (crc == data:byte(9)) then t = (data:byte(1) + data:byte(2) * 256) if (t > 32768) then t = (bxor(t, 0xffff)) + 1 t = (-1) * t end t = t * 625 lasttemp = t /10000 print("Last temp: " .. lasttemp) end tmr.wdclr() end end end addr = ow.search(pin) until(addr == nil) -- sendData() end --- Get temp and send data to thingspeak.com function sendData() --getTemp() t4 = lasttemp --t4 = string.format("%04d", t1) print("Temp4:"..t4 .." C\n") --t4 = 50.00 -- conection to thingspeak.com print("Sending data to ----thingspeak----") conn=net.createConnection(net.TCP, 0) conn:on("receive", function(conn, payload) print(payload) end) conn:connect(80,'184.106.153.149') --api.thingspeak.com 184.106.153.149 conn:send("GET /update?key=xxxxxxxxxxx&field2="..t4.." HTTP/1.1\r\n") conn:send("Host: api.thingspeak.com\r\n") conn:send("Accept: */*\r\n") conn:send("User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; esp8266 Lua; Windows NT 5.1)\r\n") conn:send("\r\n") conn:on("sent",function(conn) print("Closing connection") conn:close() end) conn:on("disconnection", function(conn) print("Got disconnection...") end) end function start() --getTemp() sendData() end -- send data every X ms to thing speak tmr.alarm(0, 10000, 1, function() start() end ) |
Er wordt geen waarde "t4" geupload op moment dat deze waarde uit de funktie "getTemp" komt.
t4 wordt wel in de terminal weergegeven.
Geef ik "t4" een vaste waarde, bijv 50 in de funktie "sendData", dan komt die waarde wel in thinkspeak.
Er komen geen foutmeldingen.
Lijkt hetzelfde als bij @ somers1234 een paar reakties terug.
76 local t4 = t4
zou het een local / global dingetje kunnen zijn ?
voorbeeldcode 1
voorbeeldcode 2
@ BenPi hieronder.. multiple onewire sensors code
Fixed DS18B20 handling because of new floating point handling !
zou het een local / global dingetje kunnen zijn ?
voorbeeldcode 1
voorbeeldcode 2
@ BenPi hieronder.. multiple onewire sensors code
Fixed DS18B20 handling because of new floating point handling !
[ Voor 163% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 17-02-2015 11:30 ]
Wordt je http reply wel geprint als er niks in Thingspeak wordt weergeven?
[ Voor 33% gewijzigd door somers1234 op 17-02-2015 10:31 ]
Maakt geen verschil, maar het zal wel zoiets zijn.Anoniem: 187449 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 10:02:
76 local t4 = t4
Als ik de getTemp vervang door
code:
1
2
3
4
5
| function getTemp() t3 = t3 + 1 lasttemp = t3 print("Last temp: " .. lasttemp) end |
dan gaat het wel goed.
@somers1234 , ja bewust uitgeschakeld, om te kijken of dat helpt.
Tussen "Sending data..." en "Closing connection" wordt de reply weergeven (conn:on("receive", function(conn, payload) print(payload) end)). Dit moet iets zijn als HTTP 200 OK met een hoop data erachter.
Zoiets als dit dus:
HTTP/1.1 200 OK
Connection: close
Date: Mon, 02 Feb 2015 14:14:27 GMT
Server: Microsoft-IIS/6.0
X-Powered-By: ASP.NET
X-AspNet-Version: 2.0.50727
Cache-Control: private
Content-Type: text/xml; charset=iso-8859-1
Content-Length: 31
Zoiets als dit dus:
HTTP/1.1 200 OK
Connection: close
Date: Mon, 02 Feb 2015 14:14:27 GMT
Server: Microsoft-IIS/6.0
X-Powered-By: ASP.NET
X-AspNet-Version: 2.0.50727
Cache-Control: private
Content-Type: text/xml; charset=iso-8859-1
Content-Length: 31
Aan de rechter zijde waar je alle data voorbij ziet komen moet dit zichtbaar zijn.BenPi schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:10:
@somers1234 -> waar zie ik dat, of nog eerst een print command ergens plaatsen? Ik werk met ESplorer
[ Voor 63% gewijzigd door somers1234 op 17-02-2015 11:17 ]
Happy !
het werkt inmiddels!
Ik had twee 18ds20 temperatuur sensoren parrallel zitten, one wired moet kunnen, maar daar gaat deze code mee de mist in blijkbaar.
Toch wil ik dus twee sensoren kunnen uploaden.
Hoe gaan we dat doen ?
@somers1234 -> waar zie ik dat, of nog eerst een print command ergens plaatsen? Ik werk met ESplorer
het werkt inmiddels!
Ik had twee 18ds20 temperatuur sensoren parrallel zitten, one wired moet kunnen, maar daar gaat deze code mee de mist in blijkbaar.
Toch wil ik dus twee sensoren kunnen uploaden.
Hoe gaan we dat doen ?
De 18DS20 kan je op 2 manieren gebruiken, ene manier moet je de unieke 64bits serienummer niet kennen maar dan kan je maar een sensor op je bus hangen, andere manier is wat ingewikkelder en is handigst als je de serienummers van je sensoren kent maar ondersteunt wel "oneindig" sensoren op de bus.
Code aanpassen dus.
Code aanpassen dus.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Wat is jullie ervaring met de stabiliteit van de wifi verbinding? Ik probeer de esp in te zetten als energiemonitor en wil elke 30 seconde het opgenomen vermogen (watt) naar Thingspeak versturen. Ik merk daarbij dat de verbinding soms na enkele uren wegvalt en dat er een reconnect nodig is om weer verbinding te krijgen.
Cool, ik wil in de toekomst ook nog wat met WS2812B strip gaan doen (Heb 8 meter liggen met 60LED/m en 4 meter waar siliconen omheen zitten). Als ze hier nu een library voor hebben dan maakt dat het wel een heel stuk makkelijker.
[ Voor 4% gewijzigd door Quindor op 18-02-2015 14:16 ]

russische firmware (0.09) op een esp8266-201
deze is nog gratis.. de volgende update kost 2 dollar.. veel mogelijkheden ingebouwd.
* update : niet geschikt voor batterijvoeding want er wordt niet erg netjes omgegaan met het verbruik.
schijnt in de 1.0 pro (betaal) versie te zijn opgelost - nu tussen 20/70 mA
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 19-02-2015 16:21 ]
NodeMCU firmware ondersteund WS2812Quindor schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:11:
[...]
Cool, ik wil in de toekomst ook nog wat met WS2812B strip gaan doen (Heb 8 meter liggen met 60LED/m en 4 meter waar siliconen omheen zitten). Als ze hier nu een library voor hebben dan maakt dat het wel een heel stuk makkelijker.
https://github.com/nodemc...-ws2812-based-light-strip
Kwalitatief blaten
Ik ben zelf 'beta-tester' voor die 2 dollar, met een ESP-01 en het werkt hartstikke leuk met een 18B20, een BMP180 en een DHT22, alleen is de taalbarrière om vragen te stellen en bug te melden wel erg groot moet ik zeggenAnoniem: 187449 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:39:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
russische firmware (0.09) op een esp8266-201
deze is nog gratis.. de volgende update kost 2 dollar.. veel mogelijkheden ingebouwd.
* update : niet geschikt voor batterijvoeding want er wordt niet erg netjes omgegaan met het verbruik.
schijnt in de 1.0 pro (betaal) versie te zijn opgelost - nu tussen 20/70 mA
Als ik firmware flash met de nodemcu-flasher gaat alles goed, zolang ik hem maar aan de spanning laat zitten. Haal ik de spanning eraf en daarna zet ik de spanning er weer op, dan komt de wifi wel up (blauwe ledje knippert) blijkbaar, maar verder is het HomeSmart-accesspoint niet meer te vinden...
[ Voor 0% gewijzigd door Polyphemus op 20-02-2015 12:03 . Reden: typo ]
ik heb v 0.0.9 uitgeprobeerd en die werkte gelijkPolyphemus schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:02:
[...]
Ik ben zelf 'beta-tester' voor die 2 dollar, met een ESP-01 en het werkt hartstikke leuk met een 18B20, een BMP180 en een DHT22, alleen is de taalbarrière om vragen te stellen en bug te melden wel erg groot moet ik zeggen![]()
Als ik firmware flash met de nodemcu-flasher gaat alles goed, zolang ik hem maar aan de spanning laat zitten. Haal ik de spanning eraf en daarna zet ik de spanning er weer op, dan komt de wifi wel up (blauwe ledje knippert) blijkbaar, maar verder is het HomeSmart-accesspoint niet meer te vinden...
flashte 3 files ( ook de blank.lua op 7e0)
zie HomeSmart netwerk en kan connecten.. ga nu via (ipad browser naar 192.168.4.1) en wijzig wat instellingen
spanning eraf , Rx/Tx eraf ! , spanning erop .. nu moet je inloggen op verkregen dhcp adres en zou je blauwe menuutjes moeten zien.
zal vandaag die 0.1.0b is proberen, er wordt in de laatste versie wel gebruik gemaakt van deepsleepmode, dat betekent voor de ESP-01 een kleine hardware wijziging - draadje van processor naar RST
maar even voor de duidelijkheid.. in jou geval gaat het om een ESP-01 met ruski v 0.1.0b firmware ?Polyphemus schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:25:
[...]
Ik heb/had de indruk dat het misschien aan de aansluiting van de TX en de RX ligt, want die zijn namelijk gedeeld met de 18B20 en de DHT22 als je firmware flasht. Misschien kunnen ze daar niet tegen![]()
Of het ligt aan mijn amateuristische soldeerkunsten
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 20-02-2015 13:03 ]
Ik heb/had de indruk dat het misschien aan de aansluiting van de TX en de RX ligt, want die zijn namelijk gedeeld met de 18B20 en de DHT22 als je firmware flasht. Misschien kunnen ze daar niet tegenAnoniem: 187449 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:20:
[...]
ik heb v 0.0.9 uitgeprobeerd en die werkte gelijk
flashte 3 files ( ook de blank.lua op 7e0)
zie HomeSmart netwerk en kan connecten.. ga nu via (ipad browser naar 192.168.4.1) en wijzig wat instellingen
spanning eraf , Rx/Tx eraf ! , spanning erop .. nu moet je inloggen op verkregen dhcp adres en zou je blauwe menuutjes moeten zien.
zal vandag die 0,.1b is proberen, er wordt in de laatste versie wel gebruik gemaakt van deepsleepmode, dat betekent voor de ESP-01 een kleine hardware wijziging - draadje van processor naar RST
Polyphemus schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:25:
[...]
Ik heb/had de indruk dat het misschien aan de aansluiting van de TX en de RX ligt, want die zijn namelijk gedeeld met de 18B20 en de DHT22 als je firmware flasht. Misschien kunnen ze daar niet tegen![]()

maar op dat moment zijn ze nog niet 'actief', je hebt ze nog niet in het menu geselecteerd.. toch ?
verder heb je firmware versies a / b / c .. eea afhankelijk op welke GPIO je I2C wil hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 20-02-2015 12:39 ]
Nou ja, eigenlijk wel; de (oude) settings onthoudt hij van vóór de firmware flash. Misschien ligt het wel daar aan.... Ik ga zo wel even verder experimenterenAnoniem: 187449 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:29:
[...]
[afbeelding]
maar op dat moment zijn ze nog niet 'actief', je hebt ze nog niet in het menu geselecteerd.. toch ?
verder heb je firmware versies a / b / c .. eea afhankelijk op welke GPIO je I2C wil hebben.
Ik heb hem exact zo als in de afbeelding gesoldeerd en volgens mij is dat firmware A..
[ Voor 7% gewijzigd door Polyphemus op 20-02-2015 12:43 ]
' The current version is 0.0.9 with support for sensors 1x DS18B20, 2x DHT11 / 22, 1x BMP085 / 180, LM75, BH1750, ds1621, INA219, PCF8591. As well as data output to LCD 1602/1604/2004.
Support services: Narodmon.ru, Thingspeak.com, MajorDoMo, MyDDNS.ru, flymon.net.
Firmware version A - I2C on the findings of SDA - GPIO2, SCL - GPIO0
Firmware Version B - I2C on the findings of SDA - GPIO1 (TXD), SCL - GPIO3 (RXD)
die A ligt nogal gevoelig omdat jeGPiOo ook gebruikt om te flashen .. ik heb B gebruikt maar met een 201
* disclaimer - als ik onzin verkoop.. heb zware griep en koorts
Support services: Narodmon.ru, Thingspeak.com, MajorDoMo, MyDDNS.ru, flymon.net.
Firmware version A - I2C on the findings of SDA - GPIO2, SCL - GPIO0
Firmware Version B - I2C on the findings of SDA - GPIO1 (TXD), SCL - GPIO3 (RXD)
die A ligt nogal gevoelig omdat jeGPiOo ook gebruikt om te flashen .. ik heb B gebruikt maar met een 201
* disclaimer - als ik onzin verkoop.. heb zware griep en koorts

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 20-02-2015 12:58 ]
Op Ebay zijn leuke (waterdichte) doosjes te vinden om je ESP in te monteren. Handig voor je buitentemperatuuropnemer.
Tevens heb ik mijn Energiemonitor op basis van de ESP03 nu eindelijk werkend. De ESP is helaas wel op de een of de andere manier beschadigd (kan geen andere firmware meer flashen), maar mijn LUA code slikt hij gelukkig nog wel. Ik heb nog geen slimme meter en meet daarom de LED pulsen (500 imp/kWh) op mijn energiemeter. De ESP berekent met behulp van de tijd tussen twee pulsen het opgenomen vermogen en verstuurt deze elke 15 seconde naar Thingspeak. Het aantal pulsen (kWh verbruik) wordt elke 5 minuten naar Thingspeak verstuurd. Ditzelfde geldt voor het gasverbruik.
Voor de liefhebbers mijn LUA code:
init.lua
energie.lua
Ik gebruik twee Thingspeak channels (stroom en gas afzonderlijk) omdat dit voor mij gunstiger is bij het plotten van de Thingspeak data. Thingspeak cachet grote aanvragen van data namelijk en dat zat mij soms in de weg.
Tevens heb ik mijn Energiemonitor op basis van de ESP03 nu eindelijk werkend. De ESP is helaas wel op de een of de andere manier beschadigd (kan geen andere firmware meer flashen), maar mijn LUA code slikt hij gelukkig nog wel. Ik heb nog geen slimme meter en meet daarom de LED pulsen (500 imp/kWh) op mijn energiemeter. De ESP berekent met behulp van de tijd tussen twee pulsen het opgenomen vermogen en verstuurt deze elke 15 seconde naar Thingspeak. Het aantal pulsen (kWh verbruik) wordt elke 5 minuten naar Thingspeak verstuurd. Ditzelfde geldt voor het gasverbruik.
Voor de liefhebbers mijn LUA code:
init.lua
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| --Verbinden met het WiFi netwerk wifi.setmode(wifi.STATION) wifi.sta.config ("XXSSIDXX", "XXKEYXX") wifi.sta.connect() tmr.alarm(0, 1000, 1, function() if (wifi.sta.getip() == nil) then print("Verbinden met netwerk...") else tmr.stop(0) print("Verbonden! (ip: ".. wifi.sta.getip() ..")") dofile("energie.lua") end end) |
energie.lua
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
| --Variabelen timeCounter = 0 dataCounter = 0 vermogen = 0 gemetenPulsenStroom = 0 gemetenPulsenGas = 0 firstRun = 1 sendStep = 0 --Stroompuls: opgenomen vermogen berekenen + tellerstand ophogen function stroomInterrupt() if (firstRun == 0) then if (timeCounter > 0) then vermogen = (360000000/(500*timeCounter)) print("Stroompuls (T: ".. timeCounter * 10 .."ms P: ".. vermogen .."W)") end end gemetenPulsenStroom = gemetenPulsenStroom+1 firstRun = 0 timeCounter = 0 tmr.delay(300000) end --Gaspuls: tellerstand ophogen function gasInterrupt() print("Gaspuls") gemetenPulsenGas = gemetenPulsenGas+1 tmr.delay(300000) end --Data naar Thingspeak versturen function sendData() print("Data versturen") sendTimeout = 0 if (dataCounter == 10) then key = "?key=KEYCHANNEL1" data = "&field1="..vermogen.."&field2="..gemetenPulsenStroom sendStep = 3 elseif (dataCounter >= 20) then key = "?key=KEYCHANNEL2" data = "&field1="..gemetenPulsenGas dataCounter = 0 sendStep = 2 else key = "?key=KEYCHANNEL1" data = "&field1="..vermogen sendStep = 1 end --Timeout en opnieuw verbinden met het netwerk tmr.alarm(3, 1000, 1, function() sendTimeout = sendTimeout+1 if (sendTimeout >= 3) then print("Opnieuw verbinden") wifi.setmode(wifi.STATION) wifi.sta.config ("XXSSIDXX", "XXKEYXX") wifi.sta.connect() conn:close() conn = nil tmr.stop(3) end end) --Verbinden met Thingspeak conn = nil conn = net.createConnection(net.TCP, 0) conn:on("receive", function(conn, payload) print("Response ontvangen") tmr.stop(3) if (sendStep == 2) then gemetenPulsenGas = 0 elseif (sendStep == 3) then gemetenPulsenStroom = 0 end end) conn:on("connection", function(conn, payload) conn:send("GET /update.php" ..key ..data .." HTTP/1.1\r\n" .."Host: api.thingspeak.com\r\n" .."Connection: close\r\n" .."Accept: */*\r\n" .."User-Agent: Mozilla/4.0 " .."(compatible; esp8266 Lua; " .."Windows NT 5.1)\r\n" .."\r\n") end) conn:on("disconnection", function(conn, payload) end) conn:connect(80,'184.106.153.149') dataCounter = dataCounter+1 end --Configureren van GPIO14 (stroompuls) gpio.mode(5, gpio.INT) gpio.trig(5, "up", stroomInterrupt) --Configureren van GPIO12 (gaspuls) gpio.mode(6, gpio.INT) gpio.trig(6, "up", gasInterrupt) --Elke 15 seconde data versturen tmr.alarm(1, 15000, 1, function() sendData() end) --Elke 10ms teller ophogen (meten van tijd tussen pulsen) tmr.alarm(2, 10, 1, function() timeCounter = timeCounter+1 end) |
Ik gebruik twee Thingspeak channels (stroom en gas afzonderlijk) omdat dit voor mij gunstiger is bij het plotten van de Thingspeak data. Thingspeak cachet grote aanvragen van data namelijk en dat zat mij soms in de weg.
Oeh. Die is heel leuk! Wat heb je in thingspeak nu voor output? Aantal pulsen? Of reken je het nog om naar Watt / liters gas per uur oid?
En wat heb je aan de GPIO hangen om de pulsen op te vangen?
Wel een leuk projectje, ga eens kijken of ik de data in Domoticz kan opvangen. Handig om bij mn ouders het energieverbruik in kaart te brengen.
Ik ben bezig om een ESP8266 te maken die de aanvoer/retour van mn ketel meet. Heb het al voor elkaar om één temperatuur te meten + uploaden, maar ben niet zo'n held in programmeren dus het uitlezen + uploaden van de 2e DS18B20 laat nog even op zich wachten.
En wat heb je aan de GPIO hangen om de pulsen op te vangen?
Wel een leuk projectje, ga eens kijken of ik de data in Domoticz kan opvangen. Handig om bij mn ouders het energieverbruik in kaart te brengen.
Ik ben bezig om een ESP8266 te maken die de aanvoer/retour van mn ketel meet. Heb het al voor elkaar om één temperatuur te meten + uploaden, maar ben niet zo'n held in programmeren dus het uitlezen + uploaden van de 2e DS18B20 laat nog even op zich wachten.
In Thingspeak sla ik het opgenomen vermogen op en het aantal pulsen. Het aantal pulsen is het aantal getelde pulsen in de afgelopen 5 minuten. Nadat de ESP de data heeft verstuurd gaat de teller dus weer op 0.
Ik gebruik daarna de Thingspeak API om totalen per uur en dag op te halen welke ik weer in mijn eigen grafieken weergeef:
Voor het tellen van de stroompulsen gebruik ik een module van Ebay met een photodiode erop. De gaspulsen tel ik met een simpel reedcontact en een RC circuitje om het denderen tegen te gaan. In de interrupt (software) heb ik nog een delay opgenomen om zeker te zijn dat er niet te veel pulsen geteld worden.
Ik gebruik daarna de Thingspeak API om totalen per uur en dag op te halen welke ik weer in mijn eigen grafieken weergeef:
Voor het tellen van de stroompulsen gebruik ik een module van Ebay met een photodiode erop. De gaspulsen tel ik met een simpel reedcontact en een RC circuitje om het denderen tegen te gaan. In de interrupt (software) heb ik nog een delay opgenomen om zeker te zijn dat er niet te veel pulsen geteld worden.
[ Voor 33% gewijzigd door somers1234 op 30-04-2015 11:06 ]
Nice!somers1234 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 11:00:
In Thingspeak sla ik het opgenomen vermogen op en het aantal pulsen. Het aantal pulsen is het aantal getelde pulsen in de afgelopen 5 minuten. Nadat de ESP de data heeft verstuurd gaat de teller dus weer op 0.
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor de stroompulsen deze module van Ebay:ThinkPadd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 11:08:
[...]
Nice!Wat voor hardware gebruik je om de pulsen op te vangen en naar de GPIO te sturen?
Voor de gaspulsen gewoon een simpel reedcontact van €0,10 samen met een RC circuitje om het denderen tegen te gaan.
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat een nieuwe begrippen en termen kom je tegen als je begint met ESP8266 modulen.
Ik wil eigenlijk een centrale verwarmings regeling bouwen (smart thermostaat , temperatuur sensor en display ,tablet , raspberry).
Met een ds1820 en EPS8266 kan ik de temperatuur zichtbaar maken op thinkspeak en de IP-pagina binnen mijn netwerk.
Maar ik loop vast om de temperatuur in mijn raspberry te krijgen.
Via googlen kom ik, MQTT, broker, tegen . Zou dat de juiste methode zijn ?
Wat een nieuwe begrippen en termen kom je tegen als je begint met ESP8266 modulen.
Ik wil eigenlijk een centrale verwarmings regeling bouwen (smart thermostaat , temperatuur sensor en display ,tablet , raspberry).
Met een ds1820 en EPS8266 kan ik de temperatuur zichtbaar maken op thinkspeak en de IP-pagina binnen mijn netwerk.
PI http://tech.scargill.net/pi-graphing-progress/
je zou de PI ook de laatste data op kunnen laten vragen bij thingspeak via een kabeltje aan je router ?
je zou de PI ook de laatste data op kunnen laten vragen bij thingspeak via een kabeltje aan je router ?
[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 21-02-2015 11:47 ]
Wil je de temperatuur gewoon in een grafiek op een lokale website op je RPI? Ik weergeef mijn Thingspeak data in een Highcharts grafiek op mijn eigen webhost.BenPi schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 11:40:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| $.getJSON('https://api.thingspeak.com/channels/xxxx/fields/2.json?key=xxxxx&days=1&sum=60', function (data) { chartData = []; for (i in data.feeds) { //data.feeds[i].field2 <-- value field2 //new Date(data.feeds[i].created_at).getTime() <-- timestamp if (data.feeds[i].field2 != null) { chartData.push([new Date(data.feeds[i].created_at).getTime(), parseInt(data.feeds[i].field2)]); } } |
Via de Thingspeak API krijg je een json object terug dat je met de bovenstaande code in Highcharts datapunten om kan zetten.
@borroz en @somers1234 -> dat zijn ideeen, maar ik wil eigenlijk lokaal blijven voor de regeling,
Thingspeak is leuk om extern te bekijken.
Op mijn raspberry loopt ook pilight, pimatic en een script voor mijn homebus ( I2C ) en een script om de energie data te versturen naar Xively.com
Misschien bij pilight en of pimatic een mogelijkheid ?
Thingspeak is leuk om extern te bekijken.
Op mijn raspberry loopt ook pilight, pimatic en een script voor mijn homebus ( I2C ) en een script om de energie data te versturen naar Xively.com
Misschien bij pilight en of pimatic een mogelijkheid ?
Anoniem: 443957
Ik heb hetzelfde boardje (bij de zelfde Chinees gekocht als jij) maar ik krijg het ding niet werkend met nodemcu. Als ik hem aanzet (zo uit de box dus niet aangepast) komt hij met deze melding:Anoniem: 187449 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:22:
nodeMCU / LUA - deepsleep ?
[afbeelding]
ook leuk is de interne ADC die nu ook bereikbaar is (staat van de batterij meten)
ets Jan 8 2013,rst cause:1, boot mode:(3,7)
En ja ik heb GPIO15 aan massa, moet dus bij deze ESP-201. Afhankelijk van welke andere IO pin ik aan masse verbindt krijg ik (soms) een andere boot mode (1,7, 5,7, etc). Maar het ding reageert totaal niet op input. Serieele interface op 76800 overigens, onhandige waarde want sommige USB-RS232 converters kunnen hier niet mee overweg kwam ik achter
Ik heb (want dat draaide er denk ik niet op) de "standaard" AT software geflashed [url]//http://www.xess.com/blog/esp8266-reflash/[/url] en daarna kan ik er mee werken, AT+ commandos doen het dan prima. Ook netjes 9600 Bd.
Maar als ik dan met ESP8266Flasher.Exe (nodemcu-flasher) de nodemcu firmware op het ding flash (nodemcu_20150212.bin) dan komt het ding weer terug in die wrakke 76800 Baud bootloader rommel ????
dwz het ding gedraagt zich weer net zo als initieel.
Hoe heb jij dit ding met nodemcu aan de praat gekregen? dwz wat doe ik fout?
@leuba: Die bootloader tekst die je krijgt is gewoon normaal. Deze zit inderdaad op een hoge baudrate, maar is alleen ter info. Je moet echter gewoon een baudrate van 9600 instellen om nodemcu te kunnen gebruiken.
Het flashen van nodemcu is goed gegaan?
Het flashen van nodemcu is goed gegaan?
Anoniem: 443957
@somers1234: Flashen gaat prima. Ik kan ook weer terug naar de "originele" AT+ software en daarna weer flashen met de nodemcu firmware. ESP8266Flasher meldt ook netjes dat het gelukt is.
Maar: als ik het ding dan opstart komt inderdaad die bootloader zooi op 76800 Baud voorbij, maar wat ik daarna ook doe het ding reageert niet op mijn terminal input. Niet op 9600 Baud, niet op 76800 Baud, niet op 115000 etc.
Vreemd?
Maar: als ik het ding dan opstart komt inderdaad die bootloader zooi op 76800 Baud voorbij, maar wat ik daarna ook doe het ding reageert niet op mijn terminal input. Niet op 9600 Baud, niet op 76800 Baud, niet op 115000 etc.
Vreemd?
Gebruik Lua Loader eens voor nodemcu. Gewoon ingesteld laten staan op een baudrate van 9600.
http://benlo.com/esp8266/index.html#LuaLoader
http://benlo.com/esp8266/index.html#LuaLoader