Ik denk dat het direct versturen van tweets lastig wordt gezien je sinds 1.1 van de Twitter API een HTTPS verbinding nodig hebt. Lijkt mij dat dat lastig te doen is op een ESP.
Lastig is niet erg, dat komt wel goed uiteindelijk.
Arduino heeft toch ook nog steeds twitterclients codes, of werken die niet meer?
Arduino heeft toch ook nog steeds twitterclients codes, of werken die niet meer?
Nee die werken niet sinds API 1.1 van Twitter. Alle sketches zijn gebaseerd op 1.0 die nog met http werkt. API 1.0 werkt inmiddels niet meer.
Als het te lastig word dan gooi ik php script op mijn server en laat de esp8266 daar wel gewoon get request naartoe en laat script dan twitter bericht plaatsen, met php server is dit simpel om uit te voeren.
Hoi,
Ik ben ook druk bezig met de esp8266.
Nu kan in de sa18b20 al goed uitlezen en probeer ik het naar mijn hem domotica server te sturen.
het sturen zou met een 192.168.180.5:8083/fhem?cmd=setreading%20Testtemp%20state%20T%2020
Stuur ik met het laatste getal 20 graden naar de Testtemo sensor.
Nu is het de vraag hoe zet ik het om naar een lua script
Ik heb nu dit maar dat werkt niet, dus als iemand weet hoe het wel zou moeten....het zit hem denk ik in conn:send de fout..
--fhem.lua
require('ds18b20')
-- ESP-01 GPIO Mapping
gpio0 =3
gpio2 =4
ds18b20.setup(gpio2)
t=ds18b20.read()
print("Temp:" .. ds18b20.read() .. " C\n")
if(t==nil) then
t=0
end
tmr.alarm(0,30000, 1, function()
t=ds18b20.read()
conn=net.createConnection(net.TCP, 0)
conn:on("receive", function(conn, payload) print(payload) end )
conn:connect(8083,"192.168.180.5")
conn:send('fhem?cmd=setreading%20Testtemp%20state%20T%"..t.."\r\n")
end)
Ik ben ook druk bezig met de esp8266.
Nu kan in de sa18b20 al goed uitlezen en probeer ik het naar mijn hem domotica server te sturen.
het sturen zou met een 192.168.180.5:8083/fhem?cmd=setreading%20Testtemp%20state%20T%2020
Stuur ik met het laatste getal 20 graden naar de Testtemo sensor.
Nu is het de vraag hoe zet ik het om naar een lua script
Ik heb nu dit maar dat werkt niet, dus als iemand weet hoe het wel zou moeten....het zit hem denk ik in conn:send de fout..
--fhem.lua
require('ds18b20')
-- ESP-01 GPIO Mapping
gpio0 =3
gpio2 =4
ds18b20.setup(gpio2)
t=ds18b20.read()
if(t==nil) then
t=0
end
t=ds18b20.read()
conn:send('fhem?cmd=setreading%20Testtemp%20state%20T%"..t.."\r\n")
end)
@kroonen, wat me zowieso gelijk opvalt is:
conn:send('fhem?cmd=s.....
dit moet zijn:
conn:send("fhem?cmd=s.....
dus een ' " aanpassen. en maak gebruik van GET
dus..
conn:send("GET /fhem?cmd=s.....
succes drmee
conn:send('fhem?cmd=s.....
dit moet zijn:
conn:send("fhem?cmd=s.....
dus een ' " aanpassen. en maak gebruik van GET
dus..
conn:send("GET /fhem?cmd=s.....
succes drmee
[ Voor 32% gewijzigd door edjeed op 07-03-2015 00:50 ]
Deze LUA code werkt voor Domoticz, volgens mij kun jij met wat kleine aanpassingen de boel werkend krijgen voor jouw toepassing.:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| require('ds18b20') -- ESP-01 GPIO Mapping gpio0 = 3 ds18b20.setup(gpio0) function sendData() --t1=ds18b20.read() t1=string.format("%.1f", ds18b20.read()) print("") print("Temp:"..t1.." C") -- conection to thingspeak.com print("Sending data to Domoticz") conn=net.createConnection(net.TCP, 0) conn:on("receive", function(conn, payload) print(payload) end) conn:connect(8080,'192.168.1.133') conn:send("GET /json.htm?type=command¶m=udevice&idx=44&nvalue=0&svalue="..t1.." HTTP/1.1\r\n") conn:send("Host: 192.168.1.133:8080\r\n") conn:send("Accept: */*\r\n") conn:send("User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; esp8266 Lua; Windows NT 5.1)\r\n") conn:send("\r\n") conn:on("sent",function(conn) print("Closing connection") conn:close() end) conn:on("disconnection", function(conn) print("Got disconnection...") end) end -- send data every X ms tmr.alarm(0, 60000, 1, function() sendData() end ) |
Je hebt dit bestandje ook nog nodig : https://github.com/nodemc...dules/ds18b20/ds18b20.lua
Samen met ThinkPad ben ik bezig om een stukje lua code stabiel te krijgen waarmee je meerdere ds18b20's kunt uitlezen en naar domoticz kan sturen. Op zich hebben we dit al operationeel, maar er zitten nog wat bugjes in.. mochten er mensen willen meedenken dan plaats ik de lua code hier wel :-)
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ik krijg het niet voor elkaar om een ESP01 te flashen. Ik gebruik de flasher van NodeMCU, op de goede COM poort met de goede baudrate (die haal uit via de commandline via mode | more). GPIO0 is met ground verbonden.
Als ik op Flash druk, gaan wel de TX/RX ledjes knipperen op de converter en de ESP8266, maar in het programma zie ik geen voortgang. In de log staat als laatste "Note: Begin find ESP8266".
Iemand een idee?
Als ik op Flash druk, gaan wel de TX/RX ledjes knipperen op de converter en de ESP8266, maar in het programma zie ik geen voortgang. In de log staat als laatste "Note: Begin find ESP8266".
Iemand een idee?
Stroom al even losgekoppeld en weer verbonden? Soms ziet hij de ESP dan ineens weer.
Kun je ook zien aan het MAC-adres, als dat niet is ingevuld dan kan hij de ESP ook niet bereiken.
Kun je ook zien aan het MAC-adres, als dat niet is ingevuld dan kan hij de ESP ook niet bereiken.
[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2015 16:25 ]
Ik had precies hetzelfde, je moet de compoort voor het flashen loskoppelen (USB eruit trekken) en dan opnieuw verbinden.
Lukt helaas niet, hij blijft aangeven: "Waiting MAC". Ik heb de converter op COM1 staan (ook handmatig op anderen geprobeerd), maar als ik hem inplug, verspringt de default COM poort in de flasher naar COM4. Dus het lijkt wel of hij hem detecteert, alleen kan hij er weinig mee. Wellicht rotte converter?
Ik weet wel dat sommige flashers geen hoge COM poorten snappen.
Ik weet wel dat sommige flashers geen hoge COM poorten snappen.
Lol, hij doet het.
Module nu gewoon via de converter gevoed ipv via een labvoeding.
Misschien die common ground nodig? Bedankt voor de reacties in ieder geval.
Misschien die common ground nodig? Bedankt voor de reacties in ieder geval.
[ Voor 15% gewijzigd door Roamor op 07-03-2015 18:10 ]
Je hebt eigenlijk bij iedere vorm van communicatie common ground nodig. Daar zijn alle signalen tegen gerelateerd. (Uitzonderingrn als diffirential pairs daar gelaten)
Op CircuitsOnline werd een kleine 5V voeding genoemd, heb even gezocht en er is ook een 3.3V variant.Quindor schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:33:
[...]
Ja precies. Het beste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dit. Erg mooi weg te werken op een custom PCB met goeie terminals, etc.
Alleen wel een beetje jammer dat deze voeding converter (Die iig genoeg kan leveren) 3x zo duur is als de ESP module zelf.![]()
2.5W (750mA)
4.2W (1,35A)
Wel prijzig met 13 euro per stuk, maar het gaat wel iets om wat je aan 230V gaat hangen (en waarschijnlijk ook 24/7). Dan vertrouw ik zo'n Myrra trafootje van Farnell meer dan een of ander WonkieTonkie© blokje van AliExpress
[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2015 19:35 ]
Hmmm, kijk wat ik op marktplaats tegen kom:Sprite_tm schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:53:
Begin ik meteen met het projectje waar ik op dit moment aan werk: Ik ga er een e-ink-display mee aansturen. Dit is mijn prototype PCB'tje:
ESP8266 - E-Ink scherm PCB-Design uitdaging
Ik snap dat het misschien technisch MAG, maar echt netjes kan ik het niet noemen: iemands ontwerp door iemand anders in een product om laten zetten en dan dat zelf willen produceren & verkopen.
Niet alle ESP modules zijn gelijk geschapen, en volgens mij zijn er een boel waar de pins die nodig zijn om deep sleep te kunnen doen (zonder er zelf extra draadjes aan te gaan zitten solderen), niet makkelijk toegankelijk zijn. Dat blijken GPIO16 of pen 8 te zijn volgens deze pagina), en die zitten maar op een paar modellen (zie het mooie overzicht van deze pagina).[steven] schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:45:
[...]
Waarom zou je geen deep sleep willen gebruiken, het stroomverbruik is een paar microampere. Bovendien heeft een mosfet ook een lekstroom van een paar microampere.
Ik hoorde overigens dat Hari Wiguna(zijn video's zijn hier al eerder voorbij gekomen) hier een video over heeft en nog een video over gaat doen.
Maar: met je tip van Hari Wiguna ben ik wel op het spoor gekomen van wat ik wilde weten: hij was (toevallig) inderdaad precies daar mee bezig - ik zag geen video dat hij het al gedaan had, maar wel dat hij het aan het maken was (inclusief schema!) Dus hartelijk dank
In hari's laatste video vroeg hij om een oplossing van zijn probleem. Ik heb em een oplossing gegeven en hij stuurde de mij vervolgens dit:
Je brengt de ESP in een oneindige slaap door node.sleep te gebruiken. (Zie nodemcu wiki en mijn post). Hierdoor gaat de ESP een oneindig tukje doen.De stroom daalt hierbij naar een paar microampère. Om de ESP weer wakker te maken reset je de ESP met een drukknop of gebruik je ch_PD met een drukknop. En dan begint de ESP van vooraf aan. Voor dit alles is het solderen van een draad van gpio16 naar reset niet nodig. Dit is alleen nodig wanneer je de ESP automatisch uit zijn slaap wil halen. De node.sleep timer loopt dan af tijdens de slaap en trekt d.m.v gpio16 reset naar beneden om zichzelf te wekken. Gezien we met de bovengenoemde methode de esp niet automatisch laten ontwaken is het gebonden van gpio16 en reset niet nodig.
Ik heb dit alles getest en het werkt!
Het lijkt mij dat dit voor jou toepassing ook geschikt is.
Dus ik ga er vanuit dat hij er nog een video over gaat maken. De oplossing is als volgt:Steven, I haven't gotten a chance to make a video of my project where I would credit you with helping me. But, I just want to drop you a thank you note. node.deepSleep() worked great! I note that the LED on the esp is still on during deep sleep, i bet current consumption would go even further if we remove that led. Thanks again Steven!
Je brengt de ESP in een oneindige slaap door node.sleep te gebruiken. (Zie nodemcu wiki en mijn post). Hierdoor gaat de ESP een oneindig tukje doen.De stroom daalt hierbij naar een paar microampère. Om de ESP weer wakker te maken reset je de ESP met een drukknop of gebruik je ch_PD met een drukknop. En dan begint de ESP van vooraf aan. Voor dit alles is het solderen van een draad van gpio16 naar reset niet nodig. Dit is alleen nodig wanneer je de ESP automatisch uit zijn slaap wil halen. De node.sleep timer loopt dan af tijdens de slaap en trekt d.m.v gpio16 reset naar beneden om zichzelf te wekken. Gezien we met de bovengenoemde methode de esp niet automatisch laten ontwaken is het gebonden van gpio16 en reset niet nodig.
Ik heb dit alles getest en het werkt!
Het ligt iets subtieler; die knakker heeft eerst contact met mij opgenomen.Blaurens schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 20:39:
Hmmm, kijk wat ik op marktplaats tegen kom:
ESP8266 - E-Ink scherm PCB-Design uitdaging
Ik snap dat het misschien technisch MAG, maar echt netjes kan ik het niet noemen: iemands ontwerp door iemand anders in een product om laten zetten en dan dat zelf willen produceren & verkopen.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Hoi,
Ik heb het wekend als volgt
require('ds18b20')
-- ESP-01 GPIO Mapping
gpio0 =3
gpio2 =4
ds18b20.setup(gpio2)
t=ds18b20.read()
if(t==nil) then
t=0
end
t=ds18b20.read()
conn:send('GET /fhem?cmd=setreading%20Testtemp%20state%20T:%20' ..t.. '\r\n HTTP/1.1\r\nHost: www.local.lan\r\n".."Connection: keep-alive\r\nAccept: */*\r\n\r\n"')
end)
Wat eigenlijk nu nog mooier zou zou, om hem de tijd dat hij geen data verzend in deep sleep mode te zetten.
Ik denk alleen dat dat makkelijker gaat met een esp-07 of esp-12
Hier een stukje code waar het beschreve staat. Ik denk dat je dan het ook goed battery powered kunt krijgen
http://blog.hekkers.net/2...ng-deep-sleep-interrupts/
gr Richard
Ik heb het wekend als volgt
require('ds18b20')
-- ESP-01 GPIO Mapping
gpio0 =3
gpio2 =4
ds18b20.setup(gpio2)
t=ds18b20.read()
if(t==nil) then
t=0
end
t=ds18b20.read()
conn:send('GET /fhem?cmd=setreading%20Testtemp%20state%20T:%20' ..t.. '\r\n HTTP/1.1\r\nHost: www.local.lan\r\n".."Connection: keep-alive\r\nAccept: */*\r\n\r\n"')
end)
Wat eigenlijk nu nog mooier zou zou, om hem de tijd dat hij geen data verzend in deep sleep mode te zetten.
Ik denk alleen dat dat makkelijker gaat met een esp-07 of esp-12
Hier een stukje code waar het beschreve staat. Ik denk dat je dan het ook goed battery powered kunt krijgen
http://blog.hekkers.net/2...ng-deep-sleep-interrupts/
gr Richard
Verwijderd

LuaLoader version 0.85 now supports download and upload of binary files.
It is possible to download .lc files to a PC and upload them to another 8266
* update - v 0.86 is net uit
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2015 10:11 ]
.
[ Voor 98% gewijzigd door somers1234 op 30-04-2015 11:08 ]
Netjes, maar die ISKRA heeft toch ook gewoon een P1 poort die je kunt uitlezen?
Rechtsonderin op die plastic bak. Zie foto: http://www.maartendamen.c...ds/2012/03/smartmeter.jpg
En anders je netbeheerder bellen dat ze hem omruilen. Slimme meter zonder P1-poort zou ik niet willen hebben
Rechtsonderin op die plastic bak. Zie foto: http://www.maartendamen.c...ds/2012/03/smartmeter.jpg
En anders je netbeheerder bellen dat ze hem omruilen. Slimme meter zonder P1-poort zou ik niet willen hebben
[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 08-03-2015 15:28 ]
Dit is nog het oude model en heeft helaas geen P1 poort.
Voor €72,60 wacht ik nog wel even tot ze hem gratis komen plaatsen. Tot die tijd voldoet deze oplossing ook.U kunt wachten tot wij u de slimme meter komen aanbieden, maar u kunt ook een slimme meter aanvragen met voorrang. Aan deze aanvraag zijn kosten verbonden: € 72,60 bij plaatsing van een slimme elektriciteits- en gasmeter of € 67,76 voor enkel een slimme elektriciteitsmeter. De genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Ik zou het gewoon proberen
Kan best dat het gewoon een extra module is die een monteur er op klikt, nieuw loodje knijpt en binnen een kwartier weer vertrekt.
[ Voor 80% gewijzigd door ThinkPad op 08-03-2015 15:36 ]
Ja leuk gedaan, wat is de naam van dat kauwgom achtig iets?somers1234 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 15:01:
Eindelijk tijd gevonden om mijn ESP03 Energiemeter netjes in een doosje te stoppen.
[afbeelding]
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Pritt buddieA1AD schreef op zondag 08 maart 2015 @ 18:22:
[...]
Ja leuk gedaan, wat is de naam van dat kauwgom achtig iets?
Nog niet het hele topic gelezen en heb het net gedownload op mijn MacBookProzoutepopcorn schreef op zondag 08 februari 2015 @ 20:54:
Voor de Nodemcu gebruikers.
Ik heb een chrome extension gemaakt om je LUA code in de esp8266 te rammen.
Voorlopig even benieuwd naar de ideeen. Het spreekt mij vooral aan omdat met Chrome je het beschikbaar maakt voor Linux, Mac en Windoos.
Is er een help file? Ik heb een lading knoppen aan de bovenzijde. Op een extern scherm zie ik er 9, op MBP scherm 4.5. Is er een mogelijkheid om de buttons en tekst in de tool wat kleiner te maken of als een popup menu?
Ik heb er pas ook een paar gekocht. Ik ben alleen nog op zoek naar een leuk voedingsprintje. Je wil zoiets toch graag op batterij laten draaien. Dus bv 2 AA batterijen step-up naar 3.3V.
Werkt 2AA niet? Ik heb het zelf niet getest maar staat op sommige site dat esp8266 werkt tot 1.7v, weet niet of ze actief bedoelen met wifi aan of zo, dat staat er niet bij. Anders wellicht een lithium cel, 18650(net een grote AA) met diode of zo om voltage iets te laten zakken, 3.6v is binnen de specs en daar zit nog wel wat marge bovenop. lithium cel is 4.2v helemaal vol.
Oud accuutje uit een GSM? Die zijn vaak 3,7v en dat werkt prima.
Ah, ik dacht dat het persee precies 3.3V moest zijn. Dat scheelt weer.
Nee dat hoeft niet, 3v werkt sowieso nog met wifi actief, dat heb ik zelf getest, maar wellicht kan die nog wat verder zakken.
Omdat ik de indruk heb dat m'n eps-01's niet zo stabiel zijn met de firmware die AT commando's snapt (0.95), vroeg ik me af of ik gewoon een lua code erop kan zetten die commando's van een arduino krijgt over de seriele connectie (en terugstuurt)? zoja... heeft er iemand dit werkend?
Ik kan (nog) niet overschakelen op enkel de esp omdat er meerdere adc nodig zijn en de esp heeft er maar 1...
Ik kan (nog) niet overschakelen op enkel de esp omdat er meerdere adc nodig zijn en de esp heeft er maar 1...
Ik heb vandaag een chinese "samsung 1A 5v" telefoon adapter en een Xiaomi 5v telefoon adapter open gesloopt om eens te zien wat daar nou in zat.
Kleine handige AC -> 5v DC bordjes met genoeg vermogen. Als ik daar vervolgens nog een DC -> DC converter tussen zet zoals deze (kosten geen drol) dan heb ik volgens mij een goede voeding voor de ESP in een zo klein mogelijk formaat!
De linkse is de xiaomi, de rechtse de fake samsung. Je ziet duidelijk het verschil in design.

Hoewel ik het verschil uiteraard duidelijk kan zien vraag ik me af hoe "slecht" de rechter is.
De linker heb ik aan 1 van mijn bordjes gesoldeerd, maar hoewel ik meer dat de in pinnen stroom ontvangen, krijg ik geen output eruit. Moeten de middelste USB pinnen toevallig kort gesloten worden om de stroom aan te zetten of zo? Dat is namelijk bij de "samsung" lader standaard al zo, bij de xiaomi niet.
Kleine handige AC -> 5v DC bordjes met genoeg vermogen. Als ik daar vervolgens nog een DC -> DC converter tussen zet zoals deze (kosten geen drol) dan heb ik volgens mij een goede voeding voor de ESP in een zo klein mogelijk formaat!
De linkse is de xiaomi, de rechtse de fake samsung. Je ziet duidelijk het verschil in design.
Hoewel ik het verschil uiteraard duidelijk kan zien vraag ik me af hoe "slecht" de rechter is.
De linker heb ik aan 1 van mijn bordjes gesoldeerd, maar hoewel ik meer dat de in pinnen stroom ontvangen, krijg ik geen output eruit. Moeten de middelste USB pinnen toevallig kort gesloten worden om de stroom aan te zetten of zo? Dat is namelijk bij de "samsung" lader standaard al zo, bij de xiaomi niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Quindor op 10-03-2015 01:06 ]
Jep! Dat lijkt inderdaad prima! Prachtig[steven] schreef op zondag 08 maart 2015 @ 01:33:
In hari's laatste video vroeg hij om een oplossing van zijn probleem. Ik heb em een oplossing gegeven en hij stuurde de mij vervolgens dit:
[...]
Dus ik ga er vanuit dat hij er nog een video over gaat maken. De oplossing is als volgt:
[..]Ik heb dit alles getest en het werkt!
Ah, dan is het goedSprite_tm schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:35:
[...]
Het ligt iets subtieler; die knakker heeft eerst contact met mij opgenomen.
ja, dat moet gewoon kunnen, de lua api heeft toegang tot de seriele poort, dus dan moet je gewoon kunnen maken dat hij bij binnenkomst op de serieel iets doet (waarschijnlijk met data sturen en ontvangen) en dan terugstuurt over de serieel wat er binnen is gekomen. Is niet zo moeilijk, zal es proberen zodra ik de mijne binnen heb.Promy schreef op maandag 09 maart 2015 @ 23:20:
Omdat ik de indruk heb dat m'n eps-01's niet zo stabiel zijn met de firmware die AT commando's snapt (0.95), vroeg ik me af of ik gewoon een lua code erop kan zetten die commando's van een arduino krijgt over de seriele connectie (en terugstuurt)? zoja... heeft er iemand dit werkend?
Ergens op die laders zal een soort feedback circuitje zitten die de uitgangsspanning bepaalt. Vaak kun je door een weerstand aan te passen de uitgangsspanning beinvloeden. Dan kun je die DC-DC converter die je noemt dus achterwege laten.Quindor schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 00:20:
Ik heb vandaag een chinese "samsung 1A 5v" telefoon adapter en een Xiaomi 5v telefoon adapter open gesloopt om eens te zien wat daar nou in zat.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb het bij een goedkope 5V autolader voor een telefoon wel eens gedaan, ik had namelijk 9V nodig voor een tablet. Was een weerstandje vervangen door een andere waarde en hij spuugde 9V uit ipv 5V. Moet bij jou vast ook kunnen, het is alleen even uitpluizen hoe de lader is opgebouwd. Ik zou beginnen met de datasheets van de IC's door te nemen, vaak staat daar wel een voorbeeldschema in. En in de meeste gevallen gebruiken de Chinezen die schema's ook gewoon.
P.s. je kunt ook nog naar een Nillkin voeding kijken, die schijnen ook wel goed aangeschreven te zijn. Beter dan fake Samsung meuk van eBay o.i.d.
En dat rode voedingsblokje (Myrra meen ik?) was niks? Wel wat prijzig, maar qua veiligheid wel OK denk ik.
Dat van die middelste pinnen op de USB-connector is puur voor de laadsnelheid. In het verleden ook wel gedaan, de middelste soldeerpinnen aan elkaar solderen. M'n telefoon (HTC Desire) zag de lader dan ineens als een AC-lader ipv een USB-lader en ging daardoor met 1A laden ipv 500mA.
Leerzame pagina's op dit gebied: mux' Tweakblog: Hoe werkt een voeding nou precies?.
Ik heb ooit eens een goedkope shitty-ass laptopvoeding door hem laten reviewen. Erg interessant om te lezen, je snapt dan ook gelijk waarom bepaalde voedingen gewoon link spul is en je 230V voedingen eigenlijk niet uit China wil halen als het goedkope meuk betreft. Zie: mux' blog: Een adapter van $4 - is het wat?
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2015 11:55 ]
Ik las dit op hackaday, misschien heb je er wat aan: http://www.mastrogippo.it/2015/03/the-hackaday-prize-2015/mad_max234 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:21:
Lastig is niet erg, dat komt wel goed uiteindelijk.![]()
Blijkbaar kan je gewoon over serial door de arduino laten zenden : variabelenaam = inhoudvandevariabeleBlaurens schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:32:
ja, dat moet gewoon kunnen, de lua api heeft toegang tot de seriele poort, dus dan moet je gewoon kunnen maken dat hij bij binnenkomst op de serieel iets doet (waarschijnlijk met data sturen en ontvangen) en dan terugstuurt over de serieel wat er binnen is gekomen. Is niet zo moeilijk, zal es proberen zodra ik de mijne binnen heb.
en dan moet je niks uitlezen of code schrijven in lua, gewoon de variabele verwerken (continu)
je moet natuurlijk wel de variabele aangemaakt hebben (en een waarde gegeven hebben) in lua in het begin, anders krijg je foutmeldingen...(en de seriele poort hebben aangezet op de correcte snelheid)
voor het terugsturen heb je natuurlijk wel code nodig in lua...
je kan zelfs zo functions aanroepen...
een voorbeeld staat hier
[ Voor 3% gewijzigd door Promy op 12-03-2015 20:52 ]
Heb nou een prachtig probleem
ik heb ff m'n Arduino Due dr aan gehangen als voeding/seriële aansluiting, maar het antwoord terug van de ESP krijg ik niet op m'n scherm te zien. Heb dr ff een logic analyzer aan gehangen, en de ESP geeft wel degelijk antwoord, het zit in de arduino blijkbaar dat 't niet aankomt..
Probleem opgelost. Arduino trok de pin omhoog, ESP kreeg 'm niet omlaag gestuurd.
code:
1
| [edit:] pinMode(1, INPUT); |
Probleem opgelost. Arduino trok de pin omhoog, ESP kreeg 'm niet omlaag gestuurd.
[ Voor 15% gewijzigd door AlexanderB op 14-03-2015 01:10 ]
Ik ben er nu mee aan de slag gegaan. Mijn eerste projectje: een temperatuur/luchtvochtigheid sensor loggen.
Als eerste heb ik het bordje via een ftdi printje van Sparkfun verbonden met de pc. ESP8266Flasher.exe en LuaLoader opgestart, en dat werkte allemaal vlekkeloos. Beetje met de lua scripts gespeeld. Account op thingspeak gemaakt en e.e.a. getest. So far so good.
Daarna een DHT22 sensor er aan gehangen. Hier een scriptje er voot gevonden: https://github.com/javier...modules/tree/master/dht22
Maar dit draait niet bepaald stabiel. Zo af en toe komt er data uit, maar meestal een error. Ik schat zo 1 op 10 succes. Zou dit script niet stabiel zijn, of kan het aan iets anders liggen? Voeding misschien? Alles wordt nu gevoed via de USB poort van de pc, via het ftdi printje.
Als eerste heb ik het bordje via een ftdi printje van Sparkfun verbonden met de pc. ESP8266Flasher.exe en LuaLoader opgestart, en dat werkte allemaal vlekkeloos. Beetje met de lua scripts gespeeld. Account op thingspeak gemaakt en e.e.a. getest. So far so good.
Daarna een DHT22 sensor er aan gehangen. Hier een scriptje er voot gevonden: https://github.com/javier...modules/tree/master/dht22
Maar dit draait niet bepaald stabiel. Zo af en toe komt er data uit, maar meestal een error. Ik schat zo 1 op 10 succes. Zou dit script niet stabiel zijn, of kan het aan iets anders liggen? Voeding misschien? Alles wordt nu gevoed via de USB poort van de pc, via het ftdi printje.
Mijn ervaring met een ftdi printje en usb poort is dat het onvoldoende stroom kan geven, beter een step down op een usb charger (dat gebruik ik nu). Hiernaast heb ik ook verschillende scripts voor de dht11 moeten proberen voor ik er een had die werkte...misschien is dit ook zo voor de 22? ik gebruik deze
Voor voeding beter zo iets pakken: http://www.ebay.com/itm/271636529896 en dan voeden met een oude USB-lader o.i.d.
Heb zelf een LM2596 in gebruik voor voeding, maar dat is nogal wat lomp. Ga een aantal van die AMS1117 dingetjes bestellen
LM2596 heeft wel bredere inputrange trouwens. Volgens datasheet max. 45V, maar de input capacitor op mijn modules hebben een rating van 35V. Alsnog meer dan zat, ik sluit er dan een 12V adapter op aan.
Heb zelf een LM2596 in gebruik voor voeding, maar dat is nogal wat lomp. Ga een aantal van die AMS1117 dingetjes bestellen
[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 16-03-2015 11:55 ]
ESP8266 heeft zelf voltage range van 1.7 tot 3.6V
DHT22 van 3.3 tot 6V. Er zit dus maar een kleine overlap in. Dan zou een instelbare step-up voeding handig zijn, of ander toch met 2 voedingen en een conversie er tussen.
DHT22 van 3.3 tot 6V. Er zit dus maar een kleine overlap in. Dan zou een instelbare step-up voeding handig zijn, of ander toch met 2 voedingen en een conversie er tussen.
gewoon op 3v3 of 3v6 draaien dus, lijkt me duidelijk. Wil je 'm batterijvoeden dan, dat je een step-up voeding wil?
Heb nu NodeMCU dr op staan maar heb nog niet helemaal uitgevist wat ik dr verder mee wil, eigenlijk een web-pagina draaien en daarna wat seriële hardware dr aan knopen ofzo, not sure.
Heb nu NodeMCU dr op staan maar heb nog niet helemaal uitgevist wat ik dr verder mee wil, eigenlijk een web-pagina draaien en daarna wat seriële hardware dr aan knopen ofzo, not sure.
Gisteren mijn eerste LED dimmer (gebaseerd op het boardje van Quindor) in gebruik genomen. Boardje had een kleine fckup, de DC Jack pastte niet, fritzing part kwam niet overeen met mijn jacks.Dus er maar een kabeltje aan gesoldeerd. Gelijk nieuwe boardjes besteld met ipv een jack een terminal connector voor de voeding, net zo makkelijk.

Ben ook bezig met het ontwerpen van een boardje om temperatuur sensors te maken i.c.m. de ESP-12, viel uiteindelijk wel mee omdat de connectors van de ESP-12 netjes zijn uitgelijnd. Deze moet gaan lopen op 2x AA batterijen en om de vijf minuten uit deep sleep komen om de temperatuur naar m'n systeem te sturen. Zo zouden de batterijen ook lekker lang mee moeten gaan.
Verder wacht ik op het bezorgen van de boardjes om relays aan te sturen zodat ik de rolluiken kan aan sturen (open/dicht of een bepaald percentage dicht).

Ben ook bezig met het ontwerpen van een boardje om temperatuur sensors te maken i.c.m. de ESP-12, viel uiteindelijk wel mee omdat de connectors van de ESP-12 netjes zijn uitgelijnd. Deze moet gaan lopen op 2x AA batterijen en om de vijf minuten uit deep sleep komen om de temperatuur naar m'n systeem te sturen. Zo zouden de batterijen ook lekker lang mee moeten gaan.
Verder wacht ik op het bezorgen van de boardjes om relays aan te sturen zodat ik de rolluiken kan aan sturen (open/dicht of een bepaald percentage dicht).
[ Voor 11% gewijzigd door bluewalk op 17-03-2015 07:50 ]
Ziet er netjes uit.cyberde schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 07:47:
Gisteren mijn eerste LED dimmer (gebaseerd op het boardje van Quindor) in gebruik genomen. Boardje had een kleine fckup, de DC Jack pastte niet, fritzing part kwam niet overeen met mijn jacks.Dus er maar een kabeltje aan gesoldeerd. Gelijk nieuwe boardjes besteld met ipv een jack een terminal connector voor de voeding, net zo makkelijk.
[afbeelding]
[afbeelding]
...
Wel een paar vraagjes erover. Ik zie dat je 2 plekken hebt op de print voor weestandjes (R1 en R2) maar niet in gebruik hebt? Waar zijn deze voor en waarom heb je ze niet in gebruik?
Tevens viel me op dat je vrij dunne kabeltjes hebt gebruikt voor de LED-uitgangen. Wat ga je hierop aansluiten? Ik kan me voorstellen dat er nogal wat hitte vanaf gaat komen als je een aantal meters strip gaat aansluiten.
De weerstandjes zitten er in op basis van een blogpost van Quindor. Op zijn blog reageert iemand met "Those resistors see virtually no current, so small standard-type will do. Typically that would be 1/4 W metal film resistors.". Het kan zonder, maar het mooist is dat deze er nog in komen, echter wacht ik nog op het binnen komen van de resistors (470 ohm).TravockMD schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 07:58:
[...]
Ziet er netjes uit.![]()
Wel een paar vraagjes erover. Ik zie dat je 2 plekken hebt op de print voor weestandjes (R1 en R2) maar niet in gebruik hebt? Waar zijn deze voor en waarom heb je ze niet in gebruik?
Tevens viel me op dat je vrij dunne kabeltjes hebt gebruikt voor de LED-uitgangen. Wat ga je hierop aansluiten? Ik kan me voorstellen dat er nogal wat hitte vanaf gaat komen als je een aantal meters strip gaat aansluiten.
De kabeltjes komen overeen met de kabeltjes die aan mijn led-strips vast zitten. Heb eerst in een testopstelling de boel een paar uur aan laten staan (voluit en gedimd), het enige wat enigszins warmer werd dan kamertemperatuur waren de leds op de strips zelf.
Het gaat hier om strips van 5 meter die 2A op 12V trekken, 24 watt, moet kunnen gok ik.
hmm waar hebben ze die voeding PCB vandaan...? een tijdje terug me zot op zitten zoeken!Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:43:
lijkt wel een beetje op deze , netjes
[afbeelding]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Verwijderd
als je vb facebook heb kan je het hem gewoon vragenIcekiller2k6 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:16:
[...]
hmm waar hebben ze die voeding PCB vandaan...? een tijdje terug me zot op zitten zoeken!
- https://www.facebook.com/esp8266wifi
Misschien een hele domme vraag, maar wat is er zo speciaal aan die voeding PCB?Icekiller2k6 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:16:
[...]
hmm waar hebben ze die voeding PCB vandaan...? een tijdje terug me zot op zitten zoeken!
Ikzelf heb een aantal maanden geleden onderstaande modules gekocht. Altijd handig om op voorraad te hebben was de gedachte.
http://www.aliexpress.com...djustable/1079270373.html
en een nog kleinere versie:
http://www.aliexpress.com...er-Supply/1079777060.html
Ik zie het nu pas. AC-DC modules...
[ Voor 3% gewijzigd door TravockMD op 17-03-2015 21:17 ]
Verwijderd
debuggen van die ESP's sucks big time
denk je dat eea eindelijk werkt.. en dan, volkomen onverwacht stopt die ermee.
uit elkaar en aan de pc.. hmm, alles werkt normaal.
in elkaar en weer naar buiten, na een paar uur stopt die er weer mee, reden onbekend... aaaaaaaaaaaargh
* opnieuw nodeMCU erin pompen lost het weer even op.

vermoed nu een firmware probleem (memoryleak) ook in deze dev versie toch nog aanwezig ?
denk je dat eea eindelijk werkt.. en dan, volkomen onverwacht stopt die ermee.
uit elkaar en aan de pc.. hmm, alles werkt normaal.
in elkaar en weer naar buiten, na een paar uur stopt die er weer mee, reden onbekend... aaaaaaaaaaaargh

* opnieuw nodeMCU erin pompen lost het weer even op.

vermoed nu een firmware probleem (memoryleak) ook in deze dev versie toch nog aanwezig ?
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2015 00:19 ]
Een IO pin opofferen en aan een watchdog-IC hangen, instellen om na 10 seconden geen puls te resetten, en dan in je code elke seconde de IO pin omschakelen. Lijkt me handig zolang ide ESP's zo onstabiel blijken.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
goed idee, een soort 'nood' reset (werkt dat vanuit deepsleep, pinnen omschakelen ?)naftebakje schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 08:04:
Een IO pin opofferen en aan een watchdog-IC hangen, instellen om na 10 seconden geen puls te resetten, en dan in je code elke seconde de IO pin omschakelen. Lijkt me handig zolang ide ESP's zo onstabiel blijken.
ga eerst is nadenken over een betere test/debug methode
- http://forum.makehackvoid...-and-sleep-current/286/12
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2015 12:08 ]
Deze zijn ook te koop via aliexpress:Icekiller2k6 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:16:
[...]
http://nl.aliexpress.com/...-Built-in/2054274081.html
He bedankt! prijs valt me beter mee dan ik had gedacht !edjeed schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:31:
[...]
Deze zijn ook te koop via aliexpress:
http://nl.aliexpress.com/...-Built-in/2054274081.html
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Ik loop hier ook tegen hetzelfde probleem aan. Na een tijdje te werken lijkt hij in een soort boot loopje terecht te komen na de deep sleep, en soms na 10 seconden of na 4 minuten start hij door. Als ik dan vlug voltages meet lijkt er kortsluiting te zijn, tevens wordt mijn voltage regulator erg warm dus iets gaat er niet altijd goed na het terug komen uit deepsleep.Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:41:
[...]
goed idee, een soort 'nood' reset (werkt dat vanuit deepsleep, pinnen omschakelen ?)
ga eerst is nadenken over een betere test/debug methode
- http://forum.makehackvoid...-and-sleep-current/286/12
Ga er vanavond nog maar eens naar kijken, zou jammer zijn als hij om een of andere vage reden niet doorstart (te zien aan de vele "vreemde" karakters in de serial console).
[ Voor 10% gewijzigd door bluewalk op 18-03-2015 13:43 ]
Verwijderd
een mogelijke oorzaak kan zijn dat GPIO0 (die naar min moet om te flashen) staat te 'klapperencyberde schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:39:
[...]
Ik loop hier ook tegen hetzelfde probleem aan. Na een tijdje te werken lijkt hij in een soort boot loopje terecht te komen na de deep sleep, en soms na 10 seconden of na 4 minuten start hij door. Als ik dan vlug voltages meet lijkt er kortsluiting te zijn, tevens wordt mijn voltage regulator erg warm dus iets gaat er niet altijd goed na het terug komen uit deepsleep.
Ga er vanavond nog maar eens naar kijken, zou jammer zijn als hij om een of andere vage reden niet doorstart (te zien aan de vele "vreemde" karakters in de serial console).
andere reden kan zijn firmware bug/memory leak
verbruikspike bij restarten
ben nu bezig met een test progje dat op een lokaal servertje data dumpt in een oneindig loopje totdat die het begeeft
Dat was inderdaad ook mijn idee, straks als ik thuis kom even scriptje schrijven en daar naar toe loggen, kijken wanneer hij het begeeft. Maar als eerste een firmware upgrade, volgens mij is er namelijk een nieuwere versie beschikbaar. Zit ook nog te denken aan een pullup resistor voor gpio 0, hoewel dit bij de ESP-01 geen probleem is...Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 14:03:
[...]
een mogelijke oorzaak kan zijn dat GPIO0 (die naar min moet om te flashen) staat te 'klapperen
andere reden kan zijn firmware bug/memory leak
verbruikspike bij restarten
ben nu bezig met een test progje dat op een lokaal servertje data dumpt in een oneindig loopje totdat die het begeeftdan weet ik tenminste iets
Verwijderd
ik gebruik al die laatste beta (die vooral het DNS probleem zou moeten oplossen)
even de juiste tijd ophalen en tellen hoe vaak het goed gaat en wanneer fout
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2015 14:27 ]
Zojuist vier uurtjes gedraaid met logging nadat ik de ESP had geupgrade naar NodeMCU 0.9.5 build 20150311.Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 14:24:
ik gebruik al die laatste beta (die vooral het DNS probleem zou moeten oplossen)
Wat mij opviel is dat in het log soms regels ontbraken. Daarna in het serial log gekeken en daar geen problemen gezien met het uit slaapstand komen. Het lijkt er dus op dat soms de wifi nog niet helemaal up is, ondanks onderstaand script.
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| wifi.setmode(wifi.STATION); wifi.sta.config("AP","PW"); wifi.sta.connect(); FileToExecute = "compiledscript.lc"; l = file.list(); for k,v in pairs(l) do if k == FileToExecute then print("*** You've got 5 sec to stop timer 0 ***"); tmr.alarm(0, 5000, 0, function() tmr.stop(0); print("*** Checking for WiFi connection ***"); tmr.alarm(1, 1000, 1, function() if wifi.sta.getip() ~= nil then tmr.stop(1); print("*** IP is " .. wifi.sta.getip() .. " ***") print("*** Executing " .. FileToExecute .. " ***"); dofile(FileToExecute); end end) end) end end |
Verwijderd
- wat gebeurt er in dat gecompileerde stukje ?
verder gaat het om uit een deepsleep komen, restarten (reset) en opnieuw connecten.
wifi.sta.disconnect()
node.dsleep(x,x);
daar loopt het bij mij na een paar honderd keer fout
ik lees net nog iets over een mogelijke andere oorzaak, ga het nu is proberen zonder sensor(s) aangesloten
verder gaat het om uit een deepsleep komen, restarten (reset) en opnieuw connecten.
wifi.sta.disconnect()
node.dsleep(x,x);
ik lees net nog iets over een mogelijke andere oorzaak, ga het nu is proberen zonder sensor(s) aangesloten
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2015 22:52 ]
Nice, leuk om te zien dat mijn bord design een beetje gebruikt is!cyberde schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 07:47:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik ben zelf wat vast gelopen op het gebruik van de voltage converter en de ESP-12. In een test opstelling heb ik dat allemaal wel werkende maar ik zuig echt in het maken van componenten en heb dat gewoon nog niet voor elkaar gekregen. Verder hebben we redelijk dezelfde plannen zo te horen, dat is wel gaaf!
Zou je de ESP-12 en voltage converter voor fritzing willen delen? Dat zou top zijn iig!
In het gecompileerde stukje spreekt ie de DB18B20 aan en upload ie de informatie via http naar een SwitchKing datasource. Daarna gaat ie weer in slaap. Dus niet echt speciaal ofzo. Tevens zou de "loader" ervoor moeten zorgen dat hij echt niets doet zolang wifi.sta.getip() NIL is. Gaan we vanmiddag eens mee verder rommelen.Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:29:
- wat gebeurt er in dat gecompileerde stukje ?
wifi.sta.disconnect()
node.dsleep(x,x);
Je had een tof project, iets waar ik lang naar op zoek was dus ben direct online gegaan en aliexpress + ebay gaan rondzoeken.Quindor schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:51:
[...]
Nice, leuk om te zien dat mijn bord design een beetje gebruikt is!
Ik ben zelf wat vast gelopen op het gebruik van de voltage converter en de ESP-12. In een test opstelling heb ik dat allemaal wel werkende maar ik zuig echt in het maken van componenten en heb dat gewoon nog niet voor elkaar gekregen. Verder hebben we redelijk dezelfde plannen zo te horen, dat is wel gaaf!
Zou je de ESP-12 en voltage converter voor fritzing willen delen? Dat zou top zijn iig!
Wat betreft te parts, ik heb geen parts, ik heb specificaties van de twee componenten opgezocht en op die manier de holes en pads gaan uitlijnen.
Ik heb je even in een PM een project gestuurd met daarin de voltage converter en ESP-12 pad. Ik ga nog één poging wagen om een part te maken, als dat lukt zal ik ze hier delen.
[ Voor 40% gewijzigd door bluewalk op 19-03-2015 07:30 ]
Lua:
1
2
3
4
| updateDatasource(); wifi.sta.disconnect(); print("Going to deep sleep"); node.dsleep(295000000); |
Dat zou de wifi status moeten aannemen zoals deze daarvoor was.
Wat mij ook opvalt is dat met de nieuwe nodeMCU versie float's naar int's worden omgezet, temperaturen die eerst een cijfer achter de comma konden hebben hebben nu alleen hele getallen.
[edit]
reflashen naar nodemcu_float_0.9.5_20150318 zorgt ervoor dat ik weer netjes cijfertjes achter de komma krijg.
[ Voor 34% gewijzigd door bluewalk op 19-03-2015 16:30 ]
Verwijderd
na hoeveel resets begeeft die het dan ?cyberde schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:18:
[...]
Lua:
1 2 3 4 updateDatasource(); wifi.sta.disconnect(); print("Going to deep sleep"); node.dsleep(295000000);
Dat zou de wifi status moeten aannemen zoals deze daarvoor was.
Wat mij ook opvalt is dat met de nieuwe nodeMCU versie float's naar int's worden omgezet, temperaturen die eerst een cijfer achter de comma konden hebben hebben nu alleen hele getallen.
[edit]
reflashen naar nodemcu_float_0.9.5_20150318 zorgt ervoor dat ik weer netjes cijfertjes achter de komma krijg.
Hij lijkt het qua restarten niet meer te begeven, wat betreft de http call die niet door komt, dat is echt geheel willekeurig, dus ik ga de code nog maar eens nakijken.Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 17:45:
[...]
na hoeveel resets begeeft die het dan ?
Ik heb de Fritzing parts voor de ESP-12 en de DC converter klaar en kan voor de liefhebber hier gevonden worden: https://github.com/bluewalk/Fritzing-Parts
[edit]
Terug geflasht naar 20150213, reboot en wifi issues zijn weg...

[ Voor 7% gewijzigd door bluewalk op 19-03-2015 20:49 . Reden: updeet ]
Verwijderd
zover mij bekend geeft 20150213 DNS problemen, dus moet je vaste ip adressen hard coden wat ook weer niet zo geweldig is natuurlijk.cyberde schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:14:
[...]
Hij lijkt het qua restarten niet meer te begeven, wat betreft de http call die niet door komt, dat is echt geheel willekeurig, dus ik ga de code nog maar eens nakijken.
Ik heb de Fritzing parts voor de ESP-12 en de DC converter klaar en kan voor de liefhebber hier gevonden worden: https://github.com/bluewalk/Fritzing-Parts
[edit]
Terug geflasht naar 20150213, reboot en wifi issues zijn weg...
samenvattend.. ik heb nog geen goede combinatie werkend gezien / gekregen van een bepaalde ESP module met bepaalde firmware en bepaalde code die NA een restart via deepsleep, ook na honderden keren, feilloos blijft werken.
Of hij komt in de bekende 'zombie' loop.. of hij overschrijft zijn eigen firmware en hangt of andere onverklaarbare niet repliceerbare events..

* alles werkt prima als je gewoon verbinding maakt en houd met je router via een vaste voeding, en af en toe wat data verstuurt.. maar op het moment dat je batterij gevoed en zo zuinig mogelijk wil gaan werken , verbinding verbreken en RF uitschakelen, weer aanschakelen na een uur en tracht de verbinding opnieuw te maken kom ik die problemen tegen.
enfin.. we houden de bugsreports in de gaten
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2015 10:06 ]
Ik heb je DC converter part een beetje aangepast. De part zoals nu vind dat het alleen beschikbaar is op de "bottom" PCB layer. Dat is natuurlijk niet waar aangezien het een through-hole part is en dus op beide lagen beschikbaar zou moeten zijn.cyberde schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:14:
[...]
Als je de PCB SVG file in de fzpz archive opent met een editor (bijvoorbeeld wordpad) en zoekt op "copper" dan moet je onderstaande regel toevoegen:
code:
1
2
| <g id="copper0" gorn="0.4" style="display:inline"> <g id="copper1" gorn="0.4" style="display:inline"> |
Vervolgens moet je onderin een extra </g> opnemen. Daarna snapt fritzing het en mag je op beide layers een connector vast maken!
[ Voor 8% gewijzigd door Quindor op 19-03-2015 23:46 ]
Ik heb hierover in deze thread eea gelezen:Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:23:
[...]
samenvattend.. ik heb nog geen goede combinatie werkend gezien / gekregen van een bepaalde ESP module met bepaalde firmware en bepaalde code die NA een restart via deepsleep, ook na honderden keren, feilloos blijft werken.
Of hij komt in de bekende 'zombie' loop.. of hij overschrijft zijn eigen firmware en hangt of andere onverklaarbare niet repliceerbare events..
* alles werkt prima als je gewoon verbinding maakt en houd met je router via een vaste voeding, en af en toe wat data verstuurt.. maar op het moment dat je batterij gevoed en zo zuinig mogelijk wil gaan werken , verbinding verbreken en RF uitschakelen, weer aanschakelen na een uur en tracht de verbinding opnieuw te maken kom ik die problemen tegen.
enfin.. we houden de bugsreports in de gaten
http://www.esp8266.com/vi....php?f=18&t=1418&start=80
daarin suggereren ze dat het misschien op te lossen is door een GPIO pin (volgens mij) aan massa te hangen, maar weet het nu even niet meer precies. Maar: misschien heb je er wat aan.
Je hebt helemaal gelijk, had ze namelijk gistermiddag niet meer getest.Quindor schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 23:43:
[...]
Ik heb je DC converter part een beetje aangepast. De part zoals nu vind dat het alleen beschikbaar is op de "bottom" PCB layer. Dat is natuurlijk niet waar aangezien het een through-hole part is en dus op beide lagen beschikbaar zou moeten zijn.
...
Vervolgens moet je onderin een extra </g> opnemen. Daarna snapt fritzing het en mag je op beide layers een connector vast maken!
Ik heb het component aangepast in de repository. Have fun
Verwijderd
tnxBlaurens schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 01:14:
[...]
Ik heb hierover in deze thread eea gelezen:
http://www.esp8266.com/vi....php?f=18&t=1418&start=80
daarin suggereren ze dat het misschien op te lossen is door een GPIO pin (volgens mij) aan massa te hangen, maar weet het nu even niet meer precies. Maar: misschien heb je er wat aan.
Espressif heeft de SDK v1.0.0 vandaag geleased.....
https://github.com/esp8266/esp8266-wiki
http://espressif.com/new-sdk-release/
https://github.com/esp8266/esp8266-wiki
http://espressif.com/new-sdk-release/
[ Voor 17% gewijzigd door edjeed op 20-03-2015 14:08 ]
Verwijderd

bootloader for ESP8266 modules flashed with NodeMCU for simple wifi configuration
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2015 22:14 ]
Hmmm ik probeer via een Arduino data te sturen via een ESP8266. Ik heb alleen wat moeite met het verbinden met WiFi. De eerste keer gaat 'AT+CWJAP' prima, maar daarna krijg ik telkens 'Error' terug.
De ESP8266 onthoud het WiFi-wachtwoord wel, dus de sketch doet het verder prima, maar ik snap het niet helemaal.
Heb de Arduino het commando al even laten uitspugen en dat exacte commando zelf uitgevoerd op de ESP en dan verbind hij wel gewoon
(Uiteraard heb ik SSID en password vervangen door m'n eigen
).
Net even een ESP8266 gepakt die ik nog niet gebruikt had (nieuw uit envelop) en die kon wel gewoon op m'n WiFi komen, maar na een reboot van Arduino + ESP8266 krijg ik daar nu ook telkens 'Error' terug. Snap er niks van
Bugje in de ESP ?
De ESP8266 onthoud het WiFi-wachtwoord wel, dus de sketch doet het verder prima, maar ik snap het niet helemaal.
Heb de Arduino het commando al even laten uitspugen en dat exacte commando zelf uitgevoerd op de ESP en dan verbind hij wel gewoon
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| //Network setup #define SSID "SSID_HERE" //Put SSID here, leave quotes #define PASS "PASSWORD_HERE" //Put password here, leave quotes boolean connectWiFi(){ Serial.println("AT+CWMODE=1"); delay(2000); String cmd="AT+CWJAP=\""; //Function not working yet cmd+=SSID; cmd+="\",\""; cmd+=PASS; cmd+="\"\r\n"; //Serial.println(cmd); sendDebug(cmd); delay(5000); if(Serial.find("OK")){ monitor.println("RECEIVED: OK (connectWiFi)"); return true; }else{ monitor.println("RECEIVED: Error (connectWiFi)"); return false; } } |
(Uiteraard heb ik SSID en password vervangen door m'n eigen
Net even een ESP8266 gepakt die ik nog niet gebruikt had (nieuw uit envelop) en die kon wel gewoon op m'n WiFi komen, maar na een reboot van Arduino + ESP8266 krijg ik daar nu ook telkens 'Error' terug. Snap er niks van

Verwijderd
CR + LF ?
baudrate gelijk ( Serial.begin(9600);)
verder is er toch wel eea aan voorbeeld code te vinden en ik ben zelf een lib tegen gekomen.
- http://www.esp8266.com/vi...988394c723e705b833f8fd2ab
baudrate gelijk ( Serial.begin(9600);)
verder is er toch wel eea aan voorbeeld code te vinden en ik ben zelf een lib tegen gekomen.
- http://www.esp8266.com/vi...988394c723e705b833f8fd2ab
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2015 13:50 ]
Misschien een domme vraag, maar kan je de seriele poort van de esp verbinden met zowel een arduino als een pc?
Bedoeling is om via lualoader dingen te kunnen sturen, maar ook de arduino zaken te laten versturen
Bedoeling is om via lualoader dingen te kunnen sturen, maar ook de arduino zaken te laten versturen
Verwijderd
dan zal je met soft serial moeten werken gok ikPromy schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:24:
Misschien een domme vraag, maar kan je de seriele poort van de esp verbinden met zowel een arduino als een pc?
- http://www.element14.com/...veloping-using-an-arduino
Ben benieuwd, heeft iemand het toevallig al geprobeerd?Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:13:
[afbeelding]
bootloader for ESP8266 modules flashed with NodeMCU for simple wifi configuration
Verwijderd
ik.. werkte niettimoline schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 21:21:
[...]
Ben benieuwd, heeft iemand het toevallig al geprobeerd?
@ hieronder .. kom ik op terug, door allerlei andere expirimentjes werkte ik waarschijnlijk met een 'vreemde' versie firmware
inmiddels andere firmware erin en nu werkt mijn google klokkie ook weer
> -- get timestamp from google
>
> conn=net.createConnection(net.TCP, 0)
> conn:on("connection",function(conn, payload)
>> conn:send("HEAD / HTTP/1.1\r\n"..
>> "Host: google.com\r\n"..
>> "Accept: */*\r\n"..
>> "User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; esp8266 Lua;)"..
>> "\r\n\r\n")
>> end)
> conn:on("receive", function(conn, payload)
>> print('\nRetrieved in '..((tmr.now()-t)/1000)..' milliseconds.')
>> print('Google says it is '..string.sub(payload,string.find(payload,"Date: ")
>> +6,string.find(payload,"Date: ")+35))
>> end)
> t = tmr.now()
> conn:connect(80,'google.com')
>
Retrieved in 1123.987 milliseconds.
Google says it is Sat, 21 Mar 2015 16:12:31 GMT
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2015 17:21 ]
niet ? dat is jammer,.. wat gaat er niet goed?
Met de nieuw fritzing parts ben ik maar weer eens aan het designen gegaan. Daarbij heb ik het design een stuk kleiner kunnen maken dan het was zonder eigenlijk iets aan de functionaliteit te hoeven veranderen.
Dat betekend dat ik nu 2 bordjes in 50mm x 50mm kwijt kan! Maakt het alleen nog maar goedkoper.
Ik kijk er vanavond nog eventjes naar en daarna het maar weer eens naar dirtypcb sturen. Ik ben nog niet helemaal zeker over het gepannelde/gesplistste PCB stukje. Het zou zo goed moeten zijn als ik het allemaal juist begrepen heb, maar ben niet 100% zeker.
De 3D weergave pakt 1 van de text files not op, dus dat het daar niet in te zien is kan kloppen.

Iemand nog tips?
Dat betekend dat ik nu 2 bordjes in 50mm x 50mm kwijt kan! Maakt het alleen nog maar goedkoper.
Ik kijk er vanavond nog eventjes naar en daarna het maar weer eens naar dirtypcb sturen. Ik ben nog niet helemaal zeker over het gepannelde/gesplistste PCB stukje. Het zou zo goed moeten zijn als ik het allemaal juist begrepen heb, maar ben niet 100% zeker.
De 3D weergave pakt 1 van de text files not op, dus dat het daar niet in te zien is kan kloppen.

Iemand nog tips?
Verwijderd
paar montagegaatjes in de print ?
zie er nu ineens 2 zitten
* wellicht nog een klein drukknopje om te flashen ? ze zijn bijna gratis
* en mijn adapter printjes zijn binnen
* wellicht nog een klein drukknopje om te flashen ? ze zijn bijna gratis
* en mijn adapter printjes zijn binnen
[ Voor 164% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 16:22 ]
Ja, heb ik over na zitten denken, maar uiteindelijk gebruik ik die in mijn vorige designs ook nooit. Stukje dubbel-zijdige tape of wat anders en het zit ook goed vast.Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 21:10:
paar montagegaatjes in de print ?
Ook is de ruimte heel erg beperkt geworden.
Die in het midden tellen niet. Dat heb ik daar gemaakt om zo hopelijk de prints makkelijker van elkaar te kunnen breken/zagen.
[ Voor 13% gewijzigd door Quindor op 21-03-2015 21:14 ]
@quindor.
De esp01 boven de regulator zou ik niet doen, dit zal je bereik flink kunnen verstoren. En ik denk ook niet dat de regulator het prettig vindt....
Verder denk ik dat de esp01 te breed is om te plaatsen (zijkant komt tegen Power connector)
En waar zijn de pull-up en c-tjes?
Al met al een behoorlijk storingsgevoelig design
@thinkpad
Print de returncode is.... ik verwacht dat de esp al verbonden is en daarom een andere response geeft.
De ssid en password worden opgeslagen. De esp gaat dan uit zichzelf al een verbinding opzetten. Daarom werkt je code alleen de eerste keer.
De esp01 boven de regulator zou ik niet doen, dit zal je bereik flink kunnen verstoren. En ik denk ook niet dat de regulator het prettig vindt....
Verder denk ik dat de esp01 te breed is om te plaatsen (zijkant komt tegen Power connector)
En waar zijn de pull-up en c-tjes?
Al met al een behoorlijk storingsgevoelig design
@thinkpad
Print de returncode is.... ik verwacht dat de esp al verbonden is en daarom een andere response geeft.
De ssid en password worden opgeslagen. De esp gaat dan uit zichzelf al een verbinding opzetten. Daarom werkt je code alleen de eerste keer.
[ Voor 26% gewijzigd door edjeed op 22-03-2015 07:40 . Reden: reactie aan thinkpad toegevoegd ]
Mjah, ik snap wat je bedoelt. Ik monteer op het PCB echter nog wel een 8x socket waar de ESP uiteindelijk in komt. Dat zou voor voldoende hoogte moeten zorgen zodat het power socket iig geen issue meer is. En ik hoop/verwacht dat de storing op de regulator daarmee ook een stuk minder zal zijn. Ze komen hoe dan ook altijd dicht bij elkaar te zitten.edjeed schreef op zondag 22 maart 2015 @ 07:31:
Ik heb geen pull-up nodig als ik de pull-up pin met vcc verbind toch? Wat zou het voordeel van het anders doen zijn? Als ik het bordje wil flashen, trek ik het gewoon uit zijn socket en doe ik dat ergens anders.En waar zijn de pull-up en c-tjes?
Kijkende naar de voeding die er voor hangt en de voltage converter die er tussen zit zouden deze beide met gemak de stroom voor de ESP-01 aan moeten kunnen leveren. Waardoor een capacitor me onnodig lijkt? Wat zou het voordeel zijn van er wel eentje tussen te stoppen?
Thnx! Ik ben dan ook absoluut geen PCB ontwerpen vandaar mijn vragen.Al met al een behoorlijk storingsgevoelig design
@quindor: Ik vroeg mij af met welke software jij zo'n mooi 3d plaatje van de printplaat hebt gemaakt, is dat in Eagle oid?
Nee, dat is gedaan met ZofzPCB, een windows programma'tje die alles in 3D kan laten zien. Je kunt het hier vinden.mightym schreef op zondag 22 maart 2015 @ 15:23:
@quindor: Ik vroeg mij af met welke software jij zo'n mooi 3d plaatje van de printplaat hebt gemaakt, is dat in Eagle oid?
thnx!Quindor schreef op zondag 22 maart 2015 @ 16:37:
[...]
Nee, dat is gedaan met ZofzPCB, een windows programma'tje die alles in 3D kan laten zien. Je kunt het hier vinden.
Zijn er onder de ESP8266 liefhebbers nog mensen die een stukje willen bijdragen over hun ervaringen met zelfbouw domotica op basis van de ESP8266 of andere oplossingen die wifi of ethernet gebruiken? Het gaat om artikel waarin de verschillende draadloze en bedrade domoticastandaarden en -technieken worden besproken. Het nog niet gepubliceerde artikel kun je hier lezen. Op de pagina's over 433MHz, z-wave, knx-rf, plc's en dmx zie je bijdragen met ervaringen van andere gebruikers.
Er wordt gezegd: "MQTT wordt ondersteund door de softwarepakketten Domoticz" Dit is niet helemaal waar, er zit wel code in de beta maar er is nog geen volledige ondersteuning!Femme schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:36:
Het gaat om artikel waarin de verschillende draadloze en bedrade domoticastandaarden en -technieken worden besproken. Het nog niet gepubliceerde artikel kun je hier lezen. Op de pagina's over 433MHz, z-wave, knx-rf, plc's en dmx zie je bijdragen met ervaringen van andere gebruikers.
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=838&p=37450&hilit=MQTT#p37450
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=5451&p=37343&hilit=MQTT#p37343
Je kan Domoticz nog niet gebruiken met een MQTT opzet.
Verder vond ik deze post wel een leuke!
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Goed artikel! Ik ben zelf druk in de weer met sensoren en LED dimmers op basis van de ESP8266 alleen nog niet echt helemaal "productie" waardig als je er niet vaak mee aan het prutsen bent. Wel volledig gekoppeld aan Domoticz en beschreven in blogs, etc. Wellicht wel leuk om een plaatje van een PCB'tje op te nemen of iets dergelijks als 'bewijs' van hobby projecten met een ESP8266. Mocht je zoiets zoeken kan ik dat wel aanleveren!Femme schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:36:
Zijn er onder de ESP8266 liefhebbers nog mensen die een stukje willen bijdragen over hun ervaringen met zelfbouw domotica op basis van de ESP8266 of andere oplossingen die wifi of ethernet gebruiken? Het gaat om artikel waarin de verschillende draadloze en bedrade domoticastandaarden en -technieken worden besproken. Het nog niet gepubliceerde artikel kun je hier lezen. Op de pagina's over 433MHz, z-wave, knx-rf, plc's en dmx zie je bijdragen met ervaringen van andere gebruikers.
Thanks! Ik heb er bij vermeld dat de onsteuning in Domoticz nog beta is.A1AD schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:42:
[...]
Er wordt gezegd: "MQTT wordt ondersteund door de softwarepakketten Domoticz" Dit is niet helemaal waar, er zit wel code in de beta maar er is nog geen volledige ondersteuning!
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=838&p=37450&hilit=MQTT#p37450
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=5451&p=37343&hilit=MQTT#p37343
Je kan Domoticz nog niet gebruiken met een MQTT opzet.
Verder vond ik deze post wel een leuke!
De eindredactie is al aan het checken dus het wordt krap maar ook tekst over een prototype is welkomQuindor schreef op maandag 23 maart 2015 @ 23:27:
[...]
Goed artikel! Ik ben zelf druk in de weer met sensoren en LED dimmers op basis van de ESP8266 alleen nog niet echt helemaal "productie" waardig als je er niet vaak mee aan het prutsen bent. Wel volledig gekoppeld aan Domoticz en beschreven in blogs, etc. Wellicht wel leuk om een plaatje van een PCB'tje op te nemen of iets dergelijks als 'bewijs' van hobby projecten met een ESP8266. Mocht je zoiets zoeken kan ik dat wel aanleveren!
[ Voor 61% gewijzigd door Femme op 24-03-2015 21:30 ]
Ok, wellicht kun je zoiets toevoegen:Femme schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:29:
[...]
Thanks! Ik heb er bij vermeld dat de onsteuning in Domoticz nog beta is.
[...]
De eindredactie is al aan het checken dus het wordt krap maar ook tekst over een prototype is welkom.
Een voorbeeld van het gebruik van de ESP8266 module is een Tweaker die LUA code heeft geschreven voor zowel de ESP8266 en Domoticz om een eigen ontworpen PCB met een ESP8266 aan te sturen. Daarmee kan vervolgens Domoticz via WiFi LED lampen dimmen. Het grote voordeel zit hem daarbij voornamelijk in de kosten, alle componenten bij elkaar kosten minder dan 10 euro!
Kan wellicht leuk zijn om te vermelden. Bron, link of naam mag, moet niet.
Heeft iemand het al voor elkaar om (bijvoorbeeld) een plaatje te hosten op de ESP voor op je webpagina? wat ik begrijp moet je dan meerdere verbindingen tegelijk open zetten, maar ik ben dr nog niet helemaal achter hoe dat moet gaan werken in NodeMCU
Het makkelijkst denk ik door deze als base64 encoded in je html te stoppen. Anders moet je code schrijven die binary files leest en terug geeft via de http standaard.AlexanderB schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 01:49:
Heeft iemand het al voor elkaar om (bijvoorbeeld) een plaatje te hosten op de ESP voor op je webpagina? wat ik begrijp moet je dan meerdere verbindingen tegelijk open zetten, maar ik ben dr nog niet helemaal achter hoe dat moet gaan werken in NodeMCU
Ik ben al dagen aan het prullen en aan het zoeken, maar ik krijg het niet voor elkaar om via een arduino sketch een wifi verbinding te maken.
Is er ergens een kant-en-klare voorbeeld sketch?
Het lukt me wel om via de seriele input verbinding te maken, dus het zou moeten lukken via een sketch..maar ben nog erg nieuw met arduino
Het lukt me wel om via de seriele input verbinding te maken, dus het zou moeten lukken via een sketch..maar ben nog erg nieuw met arduino
Wat bedoel je precies? Dit is het ESP8266 forum, niet arduino, daar is een ander topic voor. Mocht je iets anders bedoelen, moet je het eventjes beter uitleggen.MrNiles schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 14:09:
Ik ben al dagen aan het prullen en aan het zoeken, maar ik krijg het niet voor elkaar om via een arduino sketch een wifi verbinding te maken.
Verwijderd
Prachtige informatie hier. Met zo veel specialisten heb ik een vraagje. Ik bijt al een paar dagen mijn tanden stuk op mijn esp8266EX. Verbinden met Arduino levert niets op, dus nu serieel met PC verbonden en de laatste (denk ik) firmware er op geflasht (v.0.9.5.2_AT_Firmware.bin) Ik krijg echter niets ander dan "ERROR" in mijn terminal programma.... Snelheid is 115200. Het maakt niet uit welk AT commando ik gebruik. Kan de module gewoon kapot zijn? Rode lampje brandt continue, en bij het versturen van de AT commando's flitst heel snel even het blauwe lampje. Stroom is 3,3V; Verbonden met de Arduino gebruik ik een voltregulator om zo van 5 naar 3,3 te gaan. Heb deze ook op een externe voeding aangesloten; geen succes. Ik zie hem ook nergens in de lijst met wifi netwerken
Wat zie ik over het hoofd?
Update: raarrrrr... gefrustreerd een aantal keer "AT" verstuurd en boem-in ene reactie.
Ik krijg:
AT+GMR
AT version:0.21.0.0
SDK version:0.9.5
AT+RST
OK
ets Jan 8 2013,rst cause:4, boot mode:(3,7)
wdt reset
load 0x40100000, len 816, room 16
tail 0
chksum 0x8d
load 0x3ffe8000, len 788, room 8
tail 12
chksum 0xcf
ho 0 tail 12 room 4
load 0x3ffe8314, len 288, room 12
tail 4
chksum 0xcf
csum 0xcf
2nd boot version : 1.2
SPI Speed : 40MHz
SPI Mode : QIO
SPI Flash Size : 4Mbit
jump to run user1
rl\0x8e\0x82\0xff
Ai-Thinker Technology Co. Ltd.
AT+CWMODE=2
Laat hem in mijn overzicht opduiken als AI-THINKER_9D0993
Lijkt er op dat-ie werkt dus. Iemand leuke tips?
Wat zie ik over het hoofd?
Update: raarrrrr... gefrustreerd een aantal keer "AT" verstuurd en boem-in ene reactie.
Ik krijg:
AT+GMR
AT version:0.21.0.0
SDK version:0.9.5
AT+RST
OK
ets Jan 8 2013,rst cause:4, boot mode:(3,7)
wdt reset
load 0x40100000, len 816, room 16
tail 0
chksum 0x8d
load 0x3ffe8000, len 788, room 8
tail 12
chksum 0xcf
ho 0 tail 12 room 4
load 0x3ffe8314, len 288, room 12
tail 4
chksum 0xcf
csum 0xcf
2nd boot version : 1.2
SPI Speed : 40MHz
SPI Mode : QIO
SPI Flash Size : 4Mbit
jump to run user1
rl\0x8e\0x82\0xff
Ai-Thinker Technology Co. Ltd.
AT+CWMODE=2
Laat hem in mijn overzicht opduiken als AI-THINKER_9D0993
Lijkt er op dat-ie werkt dus. Iemand leuke tips?
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2015 22:09 ]