Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:13

iMars

Full time prutser

geerttttt schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:18:
Waarom dan niet een webinterfaceje programmeren waarop je het kunt instellen op de ESP. Die dip switches zijn toch mega ouderwets? ;)
8)7 daar had ik niet eens aan gedacht :F

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

geerttttt schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:18:
Waarom dan niet een webinterfaceje programmeren waarop je het kunt instellen op de ESP. Die dip switches zijn toch mega ouderwets? ;)
Dat heet toch gewoon ESPEasy :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Als dat voldoet aan je wensen dan idd. :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Heb nog niet met ESPEasy mogen/kunnen spelen. Ben benieuwd wat je er allemaal mee kan (heb al wat voorbij zien komen).

Zo wil ik ook een schakelaar maken met een eigen input. (Dus via domoticz aan/uit of dimmen, maar ook met een schakelaar verbonden aan de esp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mars Warrior schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:05:
[...]

Dat is fijn om te horen. Enig idee hoe ze verstuurd worden? Oftwel met DHL oid en binnen vóór de kerst, of met de standaard post, dus ergens tussen nu en half januari 2016 :+
Afaik worden ze met DHL verstuurd. Mits meneer de douane niet moeilijk doet zou je het dus vrij rap moeten hebben. Het versturen gebeurt hier echter zoals al gezegd in batches, een datum waarop een individueel bord binnen zou moeten zijn is dus niet te geven.
John Lee noemde het beta boards, dus ik neem aan dat het geen retail boards zijn, en dat ze met de feedback van de beta gebruikers mogelijk nog wat aanpassingen zullen doen.
De chip die op deze boards zit is de ESP31, wat een chip is die de meeste features van de ESP32 al wel heeft, maar voor de echte ESP32 hebben we nog wat features die we willen tweaken/debuggen en toe willen voegen. Bijvoorbeeld de memory map gaat wat anders worden, voornamelijk omdat ik anders een aantal leuke truukjes niet kan doen :P Dingen als de RMII-interface zitten ook nog niet werkend in de ESP31, afaik. Edit: Ook de pinout van de ESP31 is een heel klein beetje anders dan die van de ESP32 (paar pinnen omgewisseld) dus deze boards zullen sowieso nog een respin moeten hebben willen we ze voor de ESP32 gebruiken. Als er dus suggesties zijn voor het verbeteren ervan kunnen we die meteen meenemen.

Sneak peak qua hoe krachtig de ESP32 al is: Mijn werk is zo vervelend soms... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 14-12-2015 09:31 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:06
SONIC!!!

Maar dat is wel gaaf dat ie een Megadrive kan emuleren(Dat neem ik aan dat ie dat doet) Dan praat je over een chip die zich meet aan een ARM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Het is een Master System emu, een Z80 dus; ik heb basically SMSPlus even snel geport en wat geheugenoptimizaties gedaan. Ik denk dat de Megadrive (=32-bit 68000) ook wel kan draaien op deze chip, maar dan zit je aan handgecode assembly om de snelheid te krijgen... ik denk niet dat mijn baas het leuk vind dat ik weken daaraan ga besteden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Met mijn NodeMCU v1.0 bordje en de Arduino IDE is het me gelukt om data van de "slimme meter" in te lezen over SoftwareSerial en die te loggen naar diverse sites:
- Mindergas is 1x per dag.
- PVOutput is 1x per 5 minuten.
- SparkFun is 1x per minuut.

Na een aantal minuten tot 3 uur crasht de ESP:
ets Jan 8 2013, rst cause:4, boot mode:(3,7)
wdt reset
load 0x4010f000, len 1264, room 16
tail 0
chksum 0x42
csum 0x42
In een eerder stadium kwamen er veel vaker "wdt resets", meestal met "boot mode:(3,6)", maar na het plaatsen van een kleine condensator op de RST en een heleboel keren yield() met een kleine delay(x) zijn die volgens mij wel verleden tijd.

Deze boot mode 3,7 komt bijna altijd op het moment dat de data naar Sparkfun gaat, ofwel zodra de connectie er is, ofwel tijdens of na het verzenden van de data, of tijdens het wachten op een antwoord.
(of het ook zou gebeuren met PVOutput of Mindergas kan ik niet zeggen want die gebeuren natuurlijk veel minder frequent)

Maar ik zie het eigenlijk niet tijdens het ophalen van de data van de slimme meter, of het uitpluizen daarvan. Eerder had ik daar nog wel boot mode 3,6 resets, die dus over zijn na de condensator en de yield/delay.

Nou heb ik begrepen dat een wdt reset op kan treden als een stuk code te lang duurt zonder dat er controle teruggegeven wordt, maar zou dat een 3,6 of een 3,7 veroorzaken?
Het valt me namelijk wel op dat de communicatie met SparkFun een aantal sec duurt. Die heb ik wel in zo klein mogelijke stappen opgebroken met heel veel delays en yields en dat lijkt totaal geen invloed te hebben. Het aantal resets en/of de frequentie ervan lijkt niet te minderen.

Ik ben nu al een week aan het zoeken naar de oorzaak, maar ik kom niet verder. :'(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
 if (!client.connect(host, port)) {
    Serial.print("connection failed for ");
    Serial.println(host);
    return false;
  }
  // This will send the request to the server
  Serial.print("(connected) ");
  yield();
  delay(10);
  client.print(meth + " " + url + " HTTP/1.1\r\n");
  Serial.print(">");
  yield();
  delay(10);
  client.print("Host: " + (String)host + "\r\n");
  Serial.print(">");
  yield();
  delay(10);
  client.print("Connection: close\r\n\r\b");
  Serial.print(">");
  yield();
  delay(10);
  Serial.print(" (data sent) ");
  myDelay(500);
  retries = 0;
  while (!client.available() && retries++ < 16) delay(1000);
  if (retries >=16) return false;
  Serial.print("(data received) ");
  // Read all the lines of the reply from server and print them to Serial
  while(client.available()){
    line = client.readStringUntil('\r');
//    Serial.print(line);
    if ((findtext("OK 200", line) != -1) || (findtext("200 OK", line) != -1)) {
      Serial.println("Transmission accepted.");
      ret = true;      
    }
  }
  Serial.println("Closing client.");

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
connecting to data.sparkfun.com
(connected) >>> (data sent) 
 ets Jan  8 2013,rst cause:4, boot mode:(3,7)

wdt reset
load 0x4010f000, len 1264, room 16 
tail 0
chksum 0x42
csum 0x42

Deze regel varieert:
code:
1
2
van : (connected)
tot: (connected) >>> (data sent)

[ Voor 28% gewijzigd door sjimmie op 14-12-2015 12:33 . Reden: source en result ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

sjimmie schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:26:
Met mijn NodeMCU v1.0 bordje en de Arduino IDE is het me gelukt om data van de "slimme meter" in te lezen over SoftwareSerial en die te loggen naar diverse sites:
- Mindergas is 1x per dag.
- PVOutput is 1x per 5 minuten.
- SparkFun is 1x per minuut.

Na een aantal minuten tot 3 uur crasht de ESP:

[...]

In een eerder stadium kwamen er veel vaker "wdt resets", meestal met "boot mode:(3,6)", maar na het plaatsen van een kleine condensator op de RST en een heleboel keren yield() met een kleine delay(x) zijn die volgens mij wel verleden tijd.

Deze boot mode 3,7 komt bijna altijd op het moment dat de data naar Sparkfun gaat, ofwel zodra de connectie er is, ofwel tijdens of na het verzenden van de data, of tijdens het wachten op een antwoord.
(of het ook zou gebeuren met PVOutput of Mindergas kan ik niet zeggen want die gebeuren natuurlijk veel minder frequent)

Maar ik zie het eigenlijk niet tijdens het ophalen van de data van de slimme meter, of het uitpluizen daarvan. Eerder had ik daar nog wel boot mode 3,6 resets, die dus over zijn na de condensator en de yield/delay.

Nou heb ik begrepen dat een wdt reset op kan treden als een stuk code te lang duurt zonder dat er controle teruggegeven wordt, maar zou dat een 3,6 of een 3,7 veroorzaken?
Het valt me namelijk wel op dat de communicatie met SparkFun een aantal sec duurt. Die heb ik wel in zo klein mogelijke stappen opgebroken met heel veel delays en yields en dat lijkt totaal geen invloed te hebben. Het aantal resets en/of de frequentie ervan lijkt niet te minderen.

Ik ben nu al een week aan het zoeken naar de oorzaak, maar ik kom niet verder. :'(
Ik ben ook op zoek om mijn P1 met de nodemcu uit te lezen, beschikbaar stellen voor Domoticz is voldoende voor mij. Wil je de code al delen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Pixelmagic schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:29:
[...]

Ik ben ook op zoek om mijn P1 met de nodemcu uit te lezen, beschikbaar stellen voor Domoticz is voldoende voor mij. Wil je de code al delen ?
Wil je ook iedere keer crashen dan? ;)
Hou het even warm... Het is quick-and-dirty, maar los van de crashes werkt het redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 16:14
Je kan de watchdog ook uitzetten :P

esp8266.wdtDisable();

[ Voor 26% gewijzigd door Cypher87 op 14-12-2015 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Cypher87 schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:59:
Je kan de watchdog ook uitzetten :P
Ja, dan herstart hij niet maar dan stopt hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Het zou ook dit kunnen zijn:
https://github.com/esp8266/Arduino/issues/1020
Als er voor de SoftwareSerial een interupt binnenkomt (de slimme meter spuugt telkens data uit) terwijl de wificlient bezig is, zou dat dan hiermee te maken kunnen hebben?
(sorry, ik ben nog een noob en snap de discussies op github niet zo goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

sjimmie schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:30:
[...]

Wil je ook iedere keer crashen dan? ;)
Hou het even warm... Het is quick-and-dirty, maar los van de crashes werkt het redelijk.
Lijkt me heerlijk :)
sjimmie schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:15:
Het zou ook dit kunnen zijn:
https://github.com/esp8266/Arduino/issues/1020
Als er voor de SoftwareSerial een interupt binnenkomt (de slimme meter spuugt telkens data uit) terwijl de wificlient bezig is, zou dat dan hiermee te maken kunnen hebben?
(sorry, ik ben nog een noob en snap de discussies op github niet zo goed)
Is het niet een optie om met een timer een lijntje hoog te zetten en zodoende op verzoek een telegram te ontvangen van de meter ? Je zou er dan voor kunnen kiezen om de Wifi tijdelijk uit te schakelen ofzo ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
sjimmie schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:01:
[...]

Ja, dan herstart hij niet maar dan stopt hij.
Wat doet myDelay(500) in jouw code?

Verder is een yield() hetzelfde als delay(0);

Het is dus niet nodig om delay(10) en yield() toe doen.

Zou je je code eens willen posten wat je in je interrupt doet? Dit zou namelijk geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Sprite_tm schreef op maandag 14 december 2015 @ 07:37:
[...]
Afaik worden ze met DHL verstuurd. Mits meneer de douane niet moeilijk doet zou je het dus vrij rap moeten hebben. Het versturen gebeurt hier echter zoals al gezegd in batches, een datum waarop een individueel bord binnen zou moeten zijn is dus niet te geven.
Ah. Mooi. Dan zal het hopelijk vóór Kerst worden. Kan ut onder de kerstboom :9~
[...]
Als er dus suggesties zijn voor het verbeteren ervan kunnen we die meteen meenemen.
Met goede documentatie zou je met de launch (eigenlijk nu al) al veel kunnen bereiken. Ik kan nu bijv. in de API documentatie niet eens de I2C pins vinden, laat staan een duidelijk overzicht van welke pins nu bruikbaar zijn.

Zo ga ik er nu vanuit dat de SD_* pins die voor de flash worden gebruikt verder niet bruikbaar zijn (op de ESP12E gaf dat ook al problemen), maar duidelijke documentatie hierover zou fijn zijn. :D

Het low-power deel is me ook nog flink onduidelijk: kan de Wifi volledig worden uitgezet en kan ik nu via timers en interrupts uit deep sleep komen (dus niet meer de omweg via reset) en toch naar de 5-10uA aan stroomopname? Dan is de chip nl. ook voor low power projecten bruikbaar waar de wifi niet nodig is. Nu gebruik ik daar nog een STM32 voor.

Ben verder ook benieuwd hoe de Arduino libs en ESPEasy het op de ESP31/32 gaan doen, oftewel zijn die in staat om de 2de core te gaan gebruiken, of draaien die op één core en het wifi deel op de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Sja, het punt is dat er nog veel qua documentatie in de steigers staat... om even in te gaan op je voorbeelden: je kan de I2C poort niet vinden omdat de ESP31 een interne GPIO mux heeft waardoor je de I2C-poort op zo ongeveer elke 2 GPIO-pinnetjes kan mappen. Dat word duidelijk zodra de documentatie van de GPIO mux af is, maar dat is even wat meer werk dan de twee GPIO-pinnetjes aanwijzen. Hetzelfde voor het low-power deel: we hebben een state machine die een aantal dingen actief kan doen zonder dat de main CPU aan het werk hoeft, maar die state machine is behoorlijk complex en documentatie ervoor is niet zo 123 inelkaar gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Pixelmagic schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:56:
Is het niet een optie om met een timer een lijntje hoog te zetten en zodoende op verzoek een telegram te ontvangen van de meter ? Je zou er dan voor kunnen kiezen om de Wifi tijdelijk uit te schakelen ofzo ?
Als blijkt dat het een probleem tussen de SoftwareSerial interrupts en de wificlient is, dan is dat wellicht een mogelijkheid. Maar dat kost dan wel een GPIO pin en ik ben vn plan meer aan te gaan sluiten (sensoren) dus ik ben daar liever zuinig op.
Cypher87 schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:17:
Wat doet myDelay(500) in jouw code?
Verder is een yield() hetzelfde als delay(0);
Het is dus niet nodig om delay(10) en yield() toe doen.
Zou je je code eens willen posten wat je in je interrupt doet? Dit zou namelijk geen probleem mogen zijn.
Oja, die myDelay(500) is een kleine functie die ik op internet tegenkwam in een heel verhaal over stabiliteit met delays en yields. Feitelijk is dat in dit geval gewoon een delay(500) met om de 10 delays een yield.
Oorspronkelijk stond daar gewoon een dely(500) om even te wachten op een response van de andere kant alvorens die te gaan uitpluizen.
De overige delay(10) en yield() regeltjes zijn allemaal toegevoegde pogingen om het probleem op te lossen die er origineel niet in zaten en uiteindelijk ook niet blijken te helpen.

Wat er in de interrupt gebeurt is niet van mij maar is gewoon de afhandeling van wat er in de SoftwareSerial library zit. In de link naar github denkt men aanvankelijk ook dat dat geen probleem mag zijn, maar toch lijkt het wel een probleem te zijn.

Ik heb nu een SoftwareSerial.enable() en disable() aan de SoftwareSerial library toegevoegd, waarmee ik vlak voor/na de WifiClient afhandeling de SoftwareSerial (interrupt) afhandeling uit/aan zet. Daarmee ga ik dan wel wat data van de slimme meter missen maar die spuugt toch iedere 10 sec weer een reeks uit.
Gisteravond liep dat anderhalf uur goed, zojuist weer gestart om vandaag te kijken hoe lang het goed gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Sprite_tm schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 04:04:
Sja, het punt is dat er nog veel qua documentatie in de steigers staat... om even in te gaan op je voorbeelden: je kan de I2C poort niet vinden omdat de ESP31 een interne GPIO mux heeft waardoor je de I2C-poort op zo ongeveer elke 2 GPIO-pinnetjes kan mappen. Dat word duidelijk zodra de documentatie van de GPIO mux af is, maar dat is even wat meer werk dan de twee GPIO-pinnetjes aanwijzen.
Aha. Dat verklaart het nodige. Hoe meer een CPU kan des te meer moet je documenteren 8)
Een GPIO mux ken ik van andere arm CPU's (STM, LPC). Daar is echter wel altijd de default mux aan de pins gehangen bij de pinbenaming. En ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit die pins veranderd heb.

Ik vermoed dat het gros van de tweakers die Arduino gewend is, en waarschijnlijk de ESP ook in 'Arduino' mode zal gaan gebruiken hier ook geen gebruik van zal maken, maar uitgaat van de standaard pinbelegging.

Voor dedicated bordjes wel fijn om te weten dat er een GPIO mux inzit: soms een stuk handiger met routeren als je weet dat je de pins kan remappen.
Hetzelfde voor het low-power deel: we hebben een state machine die een aantal dingen actief kan doen zonder dat de main CPU aan het werk hoeft, maar die state machine is behoorlijk complex en documentatie ervoor is niet zo 123 inelkaar gezet...
Ik zag al dat deze CPU net als een PICxx hele leuke dingen moet kunnen terwijl dat ding slaapt.

Het is wel een hele stap voorwaarts tov de ESP8266 moet ik zeggen. Erg mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mars Warrior schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 09:45:
[...]

Aha. Dat verklaart het nodige. Hoe meer een CPU kan des te meer moet je documenteren 8)
Een GPIO mux ken ik van andere arm CPU's (STM, LPC). Daar is echter wel altijd de default mux aan de pins gehangen bij de pinbenaming. En ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit die pins veranderd heb.

Ik vermoed dat het gros van de tweakers die Arduino gewend is, en waarschijnlijk de ESP ook in 'Arduino' mode zal gaan gebruiken hier ook geen gebruik van zal maken, maar uitgaat van de standaard pinbelegging.
Mja, afaik is er geen 'default' belegging behalve voor de peripherials die voor bootup gebruikt worden (UART en SPI flash). Voor de rest kan je alles aan alles knopen. Wil je de TxD van je UART bijvoorbeeld op alle GPIO-pinnetjes van je ESP tegelijk zetten is dat mogelijk; de mux staat bijna letterlijk toe om alles overal op te hangen. (Wat erg handig is tijdens het developen; ik prik mijn zooi gewoon op op de header waar het fysiek het handigst is en fix de mapping in software.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Sprite_tm schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 09:52:
[...]
Mja, afaik is er geen 'default' belegging behalve voor de peripherials die voor bootup gebruikt worden (UART en SPI flash). Voor de rest kan je alles aan alles knopen. Wil je de TxD van je UART bijvoorbeeld op alle GPIO-pinnetjes van je ESP tegelijk zetten is dat mogelijk; de mux staat bijna letterlijk toe om alles overal op te hangen. (Wat erg handig is tijdens het developen; ik prik mijn zooi gewoon op op de header waar het fysiek het handigst is en fix de mapping in software.)
Duidelijk. Als er tijdens bootup geen config wordt gezet, dan kun je die ook niet als default documenteren :z

Zoals je aangeeft wel lekker flexibel en handig als je aan het knutselen bent. Zie er ook wel nut in - gezien het grote aantal pins en de 1.27mm pitch van de module - dat het handig kan zijn om alle functies naar één kant van de module te mappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Vandaag m'n devboardje binnen gekregen, maar heb een vraag... Mijn aanname was dat je deze direct met USB aan je computer kan sluiten en dat deze dan als com-poort herkend wordt, maar er gebeurt helemaal niks. Wel gaat het blauwe ledje van de esp even knipperen en zie ik ook een wireless netwerk in de lijst erbij komen. Een andere ftdi herkend mijn computer wel als com4. Is de vermogen misschien te zwaar voor een usb-poort?Afbeeldingslocatie: http://a63.tinypic.com/1zxs8xw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Goed kans dat je usb poort het niet aan kan.
Sluit hem eens aan op een USB3 poort. Deze kan een grotere stroom leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Piepersnijder schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:06:
Goed kans dat je usb poort het niet aan kan.
Sluit hem eens aan op een USB3 poort. Deze kan een grotere stroom leveren.
Zit nu op m'n werk en daar aangesloten op een USB3 port geeft idd wel meer response :)
Melding geen driver, driver geinstalleerd, en kan nu met putty connecten op de com3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je hem ziet in de wireless netwerklist staat de esp in de access point mode. Dan trekt hij al gauw 300mA. Veel USB2 poorten kunnen niet meer leveren dan 50mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Had al wat binnen van m'n bestelling, binnenkort maar even een mini voeding maken welke max ~600mAh aan kan :)
Afbeeldingslocatie: http://a65.tinypic.com/2dsjw1w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://a63.tinypic.com/2d1wdch.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

iMars schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:26:
Had al wat binnen van m'n bestelling, binnenkort maar even een mini voeding maken welke max ~600mAh aan kan :)
[afbeelding]
[afbeelding]
Blijft leuk dat soort verrassings pakketjes uit het verre oosten.

Ik durf het zelf nog niet aan om een vaste 220v voeding te gebruiken wat 24/7 aan staat. Heb nu verschillende zaken op 18650 accus hangen, gaat hopelijk lang mee tussen de oplaadbeurten, en blijft laagspanning.

Tegelijk zou ik best een two-way vervanging voor mijn huidige KaKu zaken willen en daar is die module ideaal voor lijkt me.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Dat is eigenlijk precies wat ik wil gaan maken ;) de esp-01 heeft twee gpio's. Een voor output (pwn of relay) en een voor input (om aan/uit te kunnen schakelen) Dat met terugkoppeling naar Domoticz zodat Domoticz weet wanneer de lamp/apparaat uitgezet wordt door een schakelaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
Beste! ik heb nog een aantal vragen ivm development. Wat gebruiken jullie nu allemaal?
Ik lees veel de arduino IDE, en de oudere lua enzovoort. Arduino IDE is natuurlijk native, maar hebben jullie dat ook al aan de praat in eclipse? ik krijg dat namelijk niet voor elkaar en wil eigenlijk wel een iets uitgebreidere IDE gebruiken.
Wat gebruiken jullie nu voor het ontwikkelen?
En is er iemand bekend met platformIO?
ik zag dat die ook met esp8266 overweg kan, en dacht zou dat ook kunnen met een wat gebruiksvriendelijke interface kunnen? Ik ben momenteel bezig met een leuk project met (voor mijn doen) al behoorlijk wat uitgebreidere code. Lijkt me dan toch wel makkelijker als ik iets van een uitgebreidere IDE heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:16
iMars schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:26:
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooi pakketje :) ik ben benieuwd naar je mini voeding PCB . Of ga je bouwen met proto PCB's ?
Exact wat je wil doen mbt vervangen van KaKu ben ik ook van plan

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Pimmetje651 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:26:
[...]

Mooi pakketje :) ik ben benieuwd naar je mini voeding PCB . Of ga je bouwen met proto PCB's ?
Exact wat je wil doen mbt vervangen van KaKu ben ik ook van plan
Eerste wordt met een proto PCB, en als het werkt zoals ik het wil, wil ik m'n printplaatjes ontwerpen en laten maken (geen zin meer om zelf te etsen e.d. ;) ).

Wil wat temp/hum sensoren maken voor in huis, wat lichten schakelaars/dimmers. Wil deursensoren aansluiten + deurbel enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
iMars schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:37:
[...]

Eerste wordt met een proto PCB, en als het werkt zoals ik het wil, wil ik m'n printplaatjes ontwerpen en laten maken (geen zin meer om zelf te etsen e.d. ;) ).

Wil wat temp/hum sensoren maken voor in huis, wat lichten schakelaars/dimmers. Wil deursensoren aansluiten + deurbel enzo ;)
Misschien is dit al wel een leuke start : http://forum.mysensors.or...ac-to-mysensors-pcb-board moet niet al te lastig zijn om aan te passen / om te zetten naar bijv een ESP-01 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Die had ik inderdaad al gezien ;) Zou het ook erg gaaf vinden als ik het zo klein kan maken dat het in een inbouwdoos past:
Afbeeldingslocatie: http://forum.mysensors.org/uploads/files/1444478888425-55.jpg

De HLK-PM01 zijn niet zo groot en de ESP-01 al helemaal niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Juist inderdaad daarom, de arduino en radio module worden vervangen door 1 esp die dezelfde afmetingen heeft dan de NRF24L01+ radio wat dus zeker kleiner moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik heb aanpassingen gemaakt om de SoftwareSerial alleen te enablen in de functie waar ik mijn slimme meter uitlees. Nu lijken tijdens de WiFiClient calls de wdt resets met boot mode 3,6 of 3,7 voorbij.

Tevens heb ik een tip gevonden voor meer stabiliteit: Afbeeldingslocatie: http://souliss.net/images/2015-07/ESP_improved_stability.png
(en op basis van eerdere posts hier op GoT heb ik een 4.7nF op de RST)

CH_PD is toch de EN pin op een NodeMcu bordje?

Maar nu krijg ik in de functie waar SoftwareSerial nog wel actief is af en toe:
code:
1
2
ets Jan 8 2013, rst cause:4, boot mode:(1,6) of (1,7)
wdt reset

Over (1,..) vind ik hier: http://www.esp8266.com/vi...ic.php?f=9&t=3146&start=4
So 1=001 or UART mode
This is put out when the GPIO16 pin deepsleep() command sends reset low through a capacitor
Ik snap niet wat ik dan met GPIO16 of deepsleep fout zou doen en of ik iets kan leren uit het tweede getal in (1,6) of (1,7)? Ik gebruik GPIO16 niet (kan ik niet bij) en ik gebruik ook geen deepsleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

iMars schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:00:
Die had ik inderdaad al gezien ;) Zou het ook erg gaaf vinden als ik het zo klein kan maken dat het in een inbouwdoos past:
[afbeelding]

De HLK-PM01 zijn niet zo groot en de ESP-01 al helemaal niet ;)
Grappig, dat is ook mijn idee. Ik heb ook een HLK-PM01 besteld en een esp-07 om samen met een relais te kunnen schakelen in een inbouwdoos.

Ik heb nu alle onderdelen binnen, ga binnenkort is aan het solderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Pixelmagic schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 18:27:
[...]

Blijft leuk dat soort verrassings pakketjes uit het verre oosten.

Ik durf het zelf nog niet aan om een vaste 220v voeding te gebruiken wat 24/7 aan staat. Heb nu verschillende zaken op 18650 accus hangen, gaat hopelijk lang mee tussen de oplaadbeurten, en blijft laagspanning.

Tegelijk zou ik best een two-way vervanging voor mijn huidige KaKu zaken willen en daar is die module ideaal voor lijkt me.
Mja precies wat ik wil dus. Een vervanger voor mijn kaku. Ik had eerst een ander moduletje voor de 220 naar 5v. maar dat zag er meer zo uit :
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ2f0RYVX9zTP8gVqqicSU81Xbhis2SMShYsW-vqvi2E-HyI-6V
Dat vond ik zelf wel te gevaarlijk om in te bouwen. Te veel plekken waar er sluiting kan maken door een ander onderdeeltje van mijn oplossing. Omdat het in een inbouwdoos moet passen van 5x5x5cm is het veel passen en meten. Destijds maakte ik ook gebruik van een arduino micro en een 433mhz zender/ontvanger. Dus het was ook nog is qua componenten groter en minder betrouwbaar dan mijn toekomstige oplossing met Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
geerttttt schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:02:
[...]

Mja precies wat ik wil dus. Een vervanger voor mijn kaku.
Ben heel benieuwd naar je oplossing, zit hier ook nog met kaku inbouw spul wat toch niet super betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Dit is een beetje mijn idee:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZbEcCk2.png
Een tekening voor het bordje. Nu ga ik het niet laten printen maar zelf op een protobordje solderen.

Oftewel, aan de ene kant van de printplaat komt de HLK-PM01 voor stroom. Aan de andere kant komt de ESP8266. Daarna soldeer ik een paar GPIO met een kort kabeltje aan een 2poorts relais, plus natuurlijk 5v stroom en GND vanaf het bordje naar de relais.

Als het goed is moet dit alles net passen in mijn inbouwdoos. De rest is software :)

Het doel is een rolluik schakelaar. Dus 1 relais voor omlaag, 1 voor omhoog, en daarbij onderbreek ik het normale circuit welke gebruikt wordt om de rolluiken op de ouderwetse manier met de hand te schakelen.

Dus twee inbouwdozen boven elkaar, de bovenste zit en blijft de originele rolluik-draaischakelaar in zitten, de onderste is leeg en komen mijn onderdeeltjes in te zitten.

[ Voor 90% gewijzigd door geerttttt op 16-12-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Voeg nog een paar montage gaten toe, en een versienummer op je boardje. Je kunt ook holes voor de andere gpios en vcc/gnd toevoegen zodat je je boardjes voor meerdere dingen kunt gebruiken.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

RobV schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:47:
Voeg nog een paar montage gaten toe, en een versienummer op je boardje. Je kunt ook holes voor de andere gpios en vcc/gnd toevoegen zodat je je boardjes voor meerdere dingen kunt gebruiken.
Naja zoals ik dus zei, dit bordje ga ik namaken, maar niet printen o.i.d. ;) Dus dit is meer een schematische mock-up van wat ik wil maken. Mount holes zijn niet echt praktisch bij een inbouwdoos, er valt namelijk weinig te monteren. Zelfde geldt voor een versienummer.

GPIO monteren zal ook niet lukken, de pitch van de ESP07 is iets van 1mm, ipv 2.54mm wat het protobordje heeft. Dus ik ben al blij als ik twee pinnen kan uitlijnen dat ze passen op mijn bordje voor stevigheid, de rest soldeer ik dmv dunne kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
iMars schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:22:
Dat is eigenlijk precies wat ik wil gaan maken ;) de esp-01 heeft twee gpio's. Een voor output (pwn of relay) en een voor input (om aan/uit te kunnen schakelen) Dat met terugkoppeling naar Domoticz zodat Domoticz weet wanneer de lamp/apparaat uitgezet wordt door een schakelaar ;)
Heb ik ook gebouwd. Dan wel niet met domoticz, maar een eigen domotica systeem. Maar wel een bordje met esp01 die mijn rf aanstuurt en ontvangt:

https://drive.google.com/...WGNjdTA3OElwQVVpQ19J/view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

geerttttt schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:26:
[afbeelding]
Een tekening voor het bordje. Nu ga ik het niet laten printen maar zelf op een protobordje solderen.

Oftewel, aan de ene kant van de printplaat komt de HLK-PM01 voor stroom. Aan de andere kant komt de ESP8266. Daarna soldeer ik een paar GPIO met een kort kabeltje aan een 2poorts relais, plus natuurlijk 5v stroom en GND vanaf het bordje naar de relais.

Als het goed is moet dit alles net passen in mijn inbouwdoos. De rest is software :)

Het doel is een rolluik schakelaar. Dus 1 relais voor omlaag, 1 voor omhoog, en daarbij onderbreek ik het normale circuit welke gebruikt wordt om de rolluiken op de ouderwetse manier met de hand te schakelen.

Dus twee inbouwdozen boven elkaar, de bovenste zit en blijft de originele rolluik-draaischakelaar in zitten, de onderste is leeg en komen mijn onderdeeltjes in te zitten.
Cypher87 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:05:
[...]

Heb ik ook gebouwd. Dan wel niet met domoticz, maar een eigen domotica systeem. Maar wel een bordje met esp01 die mijn rf aanstuurt en ontvangt:

https://drive.google.com/...WGNjdTA3OElwQVVpQ19J/view
Hebben jullie ook over de veiligheid nagedacht? Ik bedoel, als ik dadelijk 5 van deze dingen maak en overal inbouw, wil ik wel weten dat het veilig is, niet dat er in ene brand ontstaat...

Nu ga ik er vanuit dat de HLK-PM01 veilig zijn (gaat ook niet om veel vermogen) en ik ga misschien max 60 watt mee schakelen (is ~260mA) Maar toch, wat gebeurd er als er een piekspanning komt? Brand dan de HLK door? Genoeg om brand te krijgen? Hoe zit het met de interne warmte ontwikkeling? Ik zat aan een solid state relay te denken, deze zijn een stuk kleiner dan een gewone relay. En deze kan met laag vermogen zonder een koelblok gebruikt worden, maar wordt dat niet te warm?

Sowieso ga ik er een varistor en een zekering erin zetten. Deze zorgt er dan voor dat er bij een te hoge piekspanning of bij kortsluiting dat de spaning eraf gaat. Ook zat ik er aan te denken (als er een gpio over is) om een interne temperatuur sensor erin te zetten, zodat bij een te hoge temperatuur dat de boel uit gaat....

Meer ideeën hier over?

edit:
Deze solid state relay zat ik aan te denken:
Afbeeldingslocatie: https://moderndevice.com/wp-content/uploads/images/products/Solid_State_Relay.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 16-12-2015 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Wat zijn die esp's trouwens klein O+
Afbeeldingslocatie: http://a65.tinypic.com/2l917j9.jpg

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

iMars schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:38:
[...]

[...]

Hebben jullie ook over de veiligheid nagedacht? Ik bedoel, als ik dadelijk 5 van deze dingen maak en overal inbouw, wil ik wel weten dat het veilig is, niet dat er in ene brand ontstaat...

Nu ga ik er vanuit dat de HLK-PM01 veilig zijn (gaat ook niet om veel vermogen) en ik ga misschien max 60 watt mee schakelen (is ~260mA) Maar toch, wat gebeurd er als er een piekspanning komt? Brand dan de HLK door? Genoeg om brand te krijgen? Hoe zit het met de interne warmte ontwikkeling? Ik zat aan een solid state relay te denken, deze zijn een stuk kleiner dan een gewone relay. En deze kan met laag vermogen zonder een koelblok gebruikt worden, maar wordt dat niet te warm?

Sowieso ga ik er een varistor en een zekering erin zetten. Deze zorgt er dan voor dat er bij een te hoge piekspanning of bij kortsluiting dat de spaning eraf gaat. Ook zat ik er aan te denken (als er een gpio over is) om een interne temperatuur sensor erin te zetten, zodat bij een te hoge temperatuur dat de boel uit gaat....

Meer ideeën hier over?

edit:
Deze solid state relay zat ik aan te denken:
[afbeelding]
In any case zit het bij mij in een muur ingebouwd, moet wel behoorlijk fikken wil dat iets in de brand zetten, lijkt mij. Komt nog is bij, als er sluiting of iets is zou de stop of aardlek er toch ook uit moeten vliegen?

• messi
  • Laatst online: 18:54
Dat is de reden dat ik een PCB zoek waar de HLK op kan met zekering etc. oiets als dit: http://forum.mysensors.or...ac-to-mysensors-pcb-board, maar dan puur voor de HLK en beveiliging (fuse/warmteding)

Ik kan best circuitjes maken om de esp modules heen, maar voor de 220 > 5v vertrouw ik liever op iemand die er vertand van heeft :P

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Verwijderd

Ik ben de laatste dagen dagen bezig met het experimenteren met een eps8288-01 en heb al enkele dingen laten werken zoals een ledje aansturen via een http server die op de esp draait. Nu probeer ik echter een optocoupler aan te sluiten in plaats van een led en mijn esp wil niet opstarten (blauwe ledje blijft aan), ik heb de optocoupler gewoon aangesloten zoals anders met een 220Ohm weerstand op ge gpio 2 pin. Ik heb ook al geprobeerd hogere weerstanden te gebruiken (680 en 1k) maar dit lost het probleem niet op. Bij het wisellen naar gpio 0 heb ik hetzelfde probleem. Iemand dit al tegengekomen?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
GPIO2 en GPIO0 moeten een bepaald spanningsnivo hebben tijdens opstarten (beiden hoog). Je hebt ws je optocoupler tussen de ground en die pin hangen, en dat trekt het omlaag. Hang je optocoupler tussen je voedingsspanning en de pin en het zou moeten werken. Wel even eraan denken dat in je programma de logica omgedraaid is (pin laag -> optocoupler aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
[afbeelding]
Je moet er rekening mee houden als je een ESP board gebruikt met een printantenne dat de werking v/d antenne sterk nadelig beinvloed wordt als je vlak boven/onder deze printantenne een module zoals een HLK-PM01 monteert. Je bereik zou dan wel eens te klein kunnen worden.

Je zou misschien beter een ESP02/05/07 ofzo kunnen nemen die een UFL connector heeft waar je dan een heel simpel antennetje aan monteert die aan de binnenkant tegen de zijkant van je muur_inbouw doos zit.
Zo'n antennetje ziet er uit als deze: http://www.aliexpress.com...2_80_62,searchweb201560_3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

costo schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 02:20:
[...]

Je moet er rekening mee houden als je een ESP board gebruikt met een printantenne dat de werking v/d antenne sterk nadelig beinvloed wordt als je vlak boven/onder deze printantenne een module zoals een HLK-PM01 monteert. Je bereik zou dan wel eens te klein kunnen worden.

Je zou misschien beter een ESP02/05/07 ofzo kunnen nemen die een UFL connector heeft waar je dan een heel simpel antennetje aan monteert die aan de binnenkant tegen de zijkant van je muur_inbouw doos zit.
Zo'n antennetje ziet er uit als deze: http://www.aliexpress.com...2_80_62,searchweb201560_3
Ik heb een 07, dus met zo'n antenneblokje en connector voor externe antenne. De antenne van jouw foto is echter wel te groot om in mijn oplossing te passen, maar wel goed dat je t zegt. Ga ik sowieso rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:25
iMars schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:56:
Vandaag m'n devboardje binnen gekregen, maar heb een vraag... Mijn aanname was dat je deze direct met USB aan je computer kan sluiten en dat deze dan als com-poort herkend wordt, maar er gebeurt helemaal niks. Wel gaat het blauwe ledje van de esp even knipperen en zie ik ook een wireless netwerk in de lijst erbij komen. Een andere ftdi herkend mijn computer wel als com4. Is de vermogen misschien te zwaar voor een usb-poort?[afbeelding]
Heb je wel de bijbehorende driver geïnstalleerd voor deze serial usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Mediacj schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 09:03:
[...]

Heb je wel de bijbehorende driver geïnstalleerd voor deze serial usb?
Op werk een ander usb kabeltje geprobeerd, lukte toen wel. Maar krijg nu de melding "cant auto detect firmware because mcu didn't send a proper reply."

Ben in ieder geval al een stapje verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
[afbeelding]

Staat weer een mooi PCBtje op de mysensors pagina :
Afbeeldingslocatie: http://forum.mysensors.org/uploads/files/1450296308752-1.jpg

Hier zitten thermische en normale beveiliging al meegenomen , en kan met een ESP nog de helft kleiner aangezien de arduino komt te vervallen.
Wie is er handig genoeg om dit aan te passen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

sjimmie schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:58:
[...]

Als blijkt dat het een probleem tussen de SoftwareSerial interrupts en de wificlient is, dan is dat wellicht een mogelijkheid. Maar dat kost dan wel een GPIO pin en ik ben vn plan meer aan te gaan sluiten (sensoren) dus ik ben daar liever zuinig op.
Ok, die snap ik maar zelf ben ik gewoon op zoek naar een mooie draadloze P1 oplossing. Mocht je nog ergens de code voor alleen de P1 hebben dan houd ik me aanbevolen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Pimmetje651 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 16:52:
[...]

Staat weer een mooi PCBtje op de mysensors pagina :
[afbeelding]

Hier zitten thermische en normale beveiliging al meegenomen , en kan met een ESP nog de helft kleiner aangezien de arduino komt te vervallen.
Wie is er handig genoeg om dit aan te passen ?
Ik zou het wel kunnen en willen, zij het niet dat ik niet de juiste library voor eagle heb voor de HLK-PM01 (Of voor Fritzing).

Ik zit nu even te kijken naar de PCB, maar heel veel kleiner wordt ie niet. Rood is hier de HLK-PM01 en blauw de NRF of ESP in ons geval. Ruimte links heb je sowieso nodig voor de zekeringen e.d. Je zou de ESP 90gr kunnen draaien waardoor het printje iets smaller zou kunnen worden gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/atnew7.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door iMars op 19-12-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik ben al een paar weken bezig om te klooien met een ESP8266 esp-01.
Mijn doel is om deze te koppelen aan een arduino Nano, zodat ik een aantal sensoren die gekoppeld zitten aan de arduino via http uit kan lezen.

Hier ben ik inmiddels een aardig eindje mee gekomen. Het vinden van werkende firmware was daarbij nog het lastigste, ik heb allerlei firmwares gebruikt, waarbij ik bij het gros totaal geen reacties meer kreeg op AT commando's, zelfs bij de "officiële" firmware van https://github.com/espressif
Uiteindelijk is de enige firmware die ik werkend krijg ESP_8266_BIN0.92.bin, volgens het AT+GMR commando is dat firmware 00170901

Om de ESP aan de arduino te koppelen heb ik verschillende libraries/samples geprobeerd. Het verst ben ik gekomen met WeeESP8266 (https://github.com/itead/ITEADLIB_Arduino_WeeESP8266) Als ik daarvan het meegeleverde TCPServer sample gebruik (https://github.com/itead/...s/TCPServer/TCPServer.ino) en de baud rate aanpas naar 115200 (enige baud rate waarop in de ESP werkend heb gekregen), dan lijkt alles goed te gaan met opstarten, ik zie het volgende in de console van de arduino IDE:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
setup begin
FW Version:AT+GMR
Error
FW Version:AT+GMR

00170901
AT+CWMODE?
to station + softap err
AT+CWJAP="wifiname","pass"
Join AP success
IP: AT+CIFSR

AT+CIPMUX=1
multiple ok
AT+CIPSERVER=1,8090
start tcp server ok
AT+CIPSTO=10
set tcp server timout 10 seconds
setup end

Als ik vervolgens via de browser naar het ip toe ga dat is toegewezen aan de esp, dan zie ik in de console ook dat er wat gebeurd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Status:[AT+CIPSTATUS
]
Received from :0[GET / HTTP/1.1
Host: 192.168.2.2:8090
Connection: keep-alive
Cache-Control: max-age=0
Accept: text/html,application/xhtml+xm]
AT+CIPSEND=0,128
send back err
AT+CIPCLOSE=0
release tcp 0 ok
Status:[AT+CIPSTATUS
]

Echter, de "send back err" geeft wel aan dat er iets niet helemaal lekker gaat, en de browser krijgt dan ook niets terug (ERR_EMPTY_RESPONSE). Heeft iemand enig idee wat er hier fout gaat? en zijn er wellicht nog andere libraries die ik zou kunnen gebruiken?

Voor het aansluiten van de ESP op de arduino maak ik trouwens gebruik van een externe voeding (een MB102) zodat de module 3.,3v krijgt. Grof getekend ziet mijn setup er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i123.photobucket.com/albums/o304/Erik_Lemcke/Knipsel_zpsexuh14o4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Waarom moet er perse een Arduino tussen? Kan toch allemaal prima rechtstreeks op de ESP ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Koffie schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 12:21:
Waarom moet er perse een Arduino tussen? Kan toch allemaal prima rechtstreeks op de ESP ?
Ik vermoed dat ie of meer GPIO's gebruikt dan 2, of omdat alles al werkt op arduino en dat zo wil houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
iMars schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 10:38:
[...]

Ik zou het wel kunnen en willen, zij het niet dat ik niet de juiste library voor eagle heb voor de HLK-PM01 (Of voor Fritzing).

Ik zit nu even te kijken naar de PCB, maar heel veel kleiner wordt ie niet. Rood is hier de HLK-PM01 en blauw de NRF of ESP in ons geval. Ruimte links heb je sowieso nodig voor de zekeringen e.d. Je zou de ESP 90gr kunnen draaien waardoor het printje iets smaller zou kunnen worden gemaakt.
[afbeelding]
Misschien sterkt de blauwe ESP bewust uit ivm de antenne en ontvangst?

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

RobV schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 12:26:
[...]

Misschien sterkt de blauwe ESP bewust uit ivm de antenne en ontvangst?
Klopt (denk ik) maar ik doelde meer op de grootte van de voeding (HLK-PM01) ;)

Meer foto's:
Afbeeldingslocatie: http://forum.mysensors.org/uploads/files/1450210687570-1.jpg
Zie dat dit een oud release is :|

[ Voor 19% gewijzigd door iMars op 19-12-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Pixelmagic schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 19:42:
[...]

Ok, die snap ik maar zelf ben ik gewoon op zoek naar een mooie draadloze P1 oplossing. Mocht je nog ergens de code voor alleen de P1 hebben dan houd ik me aanbevolen.
Die is de kern van mijn totaal en ben ik nog flink aan het aanpassen.
Eerst probeerde ik alles te laten bufferen en eens in de zoveel tijd te verwerken maar juist dat blijkt de bron van problemen te zijn (datacorruptie en crashes bij een te grote softwareserial buffer) dus ben ik het nu naar realtime aan het omgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

sjimmie schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:00:
[...]

Die is de kern van mijn totaal en ben ik nog flink aan het aanpassen.
Eerst probeerde ik alles te laten bufferen en eens in de zoveel tijd te verwerken maar juist dat blijkt de bron van problemen te zijn (datacorruptie en crashes bij een te grote softwareserial buffer) dus ben ik het nu naar realtime aan het omgooien.
Ik heb wel eens eerder crashende arduinos gehad door P1 telegrammen, je moet heel goed de lengte van het telegram in de gaten houden, als je een halve eerste hebt en krijgt een tweede er achter aan dan moet je echt bewust stoppen met ontvangen en de variabele leeg maken, anders succes gegarandeerd en een crash. Vooral bij een verminot bericht gebeurd dat nog wel eens.

Begreep dat je geen exta pinnen wilt gebruiken als het kan. Ik zou het zelf wel handig vinden als er met een pin om een telegram gevraagd word, je voorkomt dan namelijk ook extra data op het moment dat je er niets mee wil doen en tegelijk de mogelijkheid om zelf de frequentie van je datastroom te bepalen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik heb mijn code inmiddels strak werkend hoor.

Geen crashes, en geen overlopende buffers.
De crashes in het verleden kwamen vooral:
1 doordat ik de SoftwareSerial buffer groter instelde dan dat die in werkelijkheid aan kan (zit blijkbaar geen check op en een variabele-type die groter is dan de werkelike buffer aan kan),
2 door een bug tussen de esp versie van de SoftwareSerial en de WiFiClient,
3 door te lange code die een wdt reset veroorzaakte.
Daarbij was 1 de voornaamste reden en 3 de minste.

Nu wil ik de code, waarin ik ook temperatuur en luchtvochtigheid sesnsoren uitlees en een ntp client heb draaien, terugbrengen naar een stukje basiscode voor wie die wil gebruiken.
Maar dat zal 2 weken moeten wachten wegens vakantie zonder esp, slimme meter en laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Die esp kan best mee hoor, zo groot is dat niet :9

Fijne dagen/vakantie, ik wacht braaf tot je terug bent.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

iMars schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 12:26:
[...]

Ik vermoed dat ie of meer GPIO's gebruikt dan 2, of omdat alles al werkt op arduino en dat zo wil houden ;)
Klopt, met vier sensors ga ik het niet redden met alleen de ESP
Overigens vandaag nog een zelfde ESP-01 binnen gekregen, deze heeft een hele andere firmware:

code:
1
2
3
4
AT version:0.40.0.0(Aug  8 2015 14:45:58)
SDK version:1.3.0
Ai-Thinker Technology Co.,Ltd.
Build:1.3.0.2 Sep 11 2015 11:48:04

Maar ook daarmee krijg ik exact dezelde "send back err" melding met de library die ik gebruik. Mijn vermoeden is dat die library niet geschikt is voor de firmware(s) die in mijn ESP's zitten. Vraag is nu, welke firmware/library combi kan ik het beste gebruiken...?

[ Voor 46% gewijzigd door AtlonXP1800 op 19-12-2015 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Software vraagje : ik draai een webserver op mijn ESP8266-12 met de Arduino ESP8266WebServer library.
Nu wil ik wat 'data' versturen via een GET url, maar op een gegeven moment krijg ik geen respons van de webserver. Kort ik de data in, werkt het wel. Lijkt dus iets van een buffer limiet oid?
Iemand een idee of dit makkelijk ergens te vergroten is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 21:06
Thedr schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:08:
Ook even voor hier, een schaamteloze crosspost:

Ondertussen draait mijn ESP (nodeMCU bordje) al een maand of 2 nonstop en zover ik weet stabiel. Op verzoek van jmachiels heb ik mijn code en aansluitschema even online gezet. Let op: code is zoals ie nu reeds 2 maanden draait, maar nog wel een enorme zooi... Een heftige refactor is nodig, ik wil op termijn eigenlijk richting een webinterface om eea in te stellen (bijvoorbeeld a la https://github.com/Okadesde/esp8266-pimatic-Arduino), maar heb voorlopig nog even wat andere prioriteiten O-)

Lang genoeg geluld, mijn code:
https://github.com/renearts/ESP8266-P1-transmitter
Hoi Ik probeer je schema en de software te gebruiken, het schema lukt alleen nog een vraag over de software, die is gebaseerd op de p1 poort van de landis&gyr met 115200,8,N,1 denk ik. Nu zijn de andere meters vaak nog op 9600,7,E,1. Nu zag in dat ik de baudrate in de code zo kon wijzigen maar hoe verander ik de bits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WicKeD.El.GuPPo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-06 18:58
Ik heb een ESP-12 waarop ESP Easy (R048) is geïnstalleerd. Aan de ESP is een SSD1306 oled gekoppeld. Een regel tekst plaatsen, vanuit de webinterface van ESP Easy, werkt.

Nu wil ik dat Domoticz via "push data" een bijv. temperatuur-waarde op het schermpje plaatst.

Volgens deze info http://www.esp8266.nu/index.php/OLEDDisplay (laatste alinea) zou dat ook moeten kunnen maar de uitleg/info op zich is heel summier en met googlen kom ik hierover ook niet veel bruikbaars tegen.

Iemand hier ervaring mee en die wat tips van de hand kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Laatst online: 16:43
kroonen schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:01:
[...]
Hoi Ik probeer je schema en de software te gebruiken, het schema lukt alleen nog een vraag over de software, die is gebaseerd op de p1 poort van de landis&gyr met 115200,8,N,1 denk ik. Nu zijn de andere meters vaak nog op 9600,7,E,1. Nu zag in dat ik de baudrate in de code zo kon wijzigen maar hoe verander ik de bits?
Volgens https://www.arduino.cc/en/Serial/Begin zou het moeten werken als je het wijzigt naar Serial.begin(9600,SERIAL_7E1) :)
Zou trouwens wel even checken of je voor jouw meter ook de inverterende schakeling nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Thedr op 20-12-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Thedr schreef op zondag 20 december 2015 @ 13:08:
[...]

Volgens https://www.arduino.cc/en/Serial/Begin zou het moeten werken als je het wijzigt naar Serial.begin(9600,SERIAL_7E1) :)
Zou trouwens wel even checken of je voor jouw meter ook de inverterende schakeling nodig hebt.
Het werkt bijna. De SERIAL aanpassing werkt

ik krijg in de weginterface deze gegevens:

T1: 3728

T2: 2359

P1: 0

P2: 0

G1: 3

T1 = laagtarief, seriële output geeft bij mij 1-0:1.8.1(03728.202*kWh)
T2 = Hoogtarief seriële output geeft bij mij 1-0:1.8.2(02359.847*kWh)

P1 is volgens mij verbruik op dat moment, ik mijn serieel output 1-0:1.7.0(0000.22*kW)

Het lijkt erop dat de waardes bij jou interface achter de . niet meer geeft?? Kan ik dat aanpassen?

G1:3 is de gas,dit is bij mijn meter ook anders als bij landis & gym, seriële output:

0-1:24.3.0(151220150000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3)
(01827.993)

Dus gaat het om het laatste cijfer onder de regel en tussen haakje, dus zou 01827.933 moeten worden.

Enig idee hoe ik dit kan aanpassen?

alvast bedankt

gr Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
kroonen schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:20:
[...]
Het werkt bijna. De SERIAL aanpassing werkt

ik krijg in de weginterface deze gegevens:

T1: 3728
T2: 2359
P1: 0
P2: 0
G1: 3

T1 = laagtarief, seriële output geeft bij mij 1-0:1.8.1(03728.202*kWh)
T2 = Hoogtarief seriële output geeft bij mij 1-0:1.8.2(02359.847*kWh)

P1 is volgens mij verbruik op dat moment, ik mijn serieel output 1-0:1.7.0(0000.22*kW)

Het lijkt erop dat de waardes bij jou interface achter de . niet meer geeft?? Kan ik dat aanpassen?

G1:3 is de gas,dit is bij mijn meter ook anders als bij landis & gym, seriële output:

0-1:24.3.0(151220150000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3)
(01827.993)

Dus gaat het om het laatste cijfer onder de regel en tussen haakje, dus zou 01827.933 moeten worden.

Enig idee hoe ik dit kan aanpassen?

alvast bedankt

gr Richard
De weergave in de webinterface is aan te passen door de %d op regel 108 te vervangen door %4.3f (floating point, 4 cijfers voor de komma, 3 erachter).

De waarde van het gas is uiteraard ook aan te passen, op regel 228/229;
code:
1
2
G1_pos = inputString.indexOf("0-1:24.2.1", P2_pos + 1);
G1 = inputString.substring(G1_pos + 26, G1_pos + 35);

G1_pos is de positie van de 0 van 0-1:24****. Om de goede waarde eruit te krijgen op de volgende regel moet je de juiste offset(s) instellen de regel daaronder.

Bij mij komt deze string binnen:
0-1:24.2.1(*******************)(00983.101*m3)
waarbij 00983.101 dus van positie 26 tot 35 loopt. Is makkelijk te testen door even een serial.print toe te voegen waarin je G1 print. Bij jou zal het denk ik 17 en 26 moeten zijn.
Er zijn ook projecten/libraries die regular expressions gebruiken voor deze filtering, dat is natuurlijk een stuk mooier. Komt erin in versie 2 :>

[ Voor 3% gewijzigd door Thedr op 20-12-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:06:
GPIO2 en GPIO0 moeten een bepaald spanningsnivo hebben tijdens opstarten (beiden hoog). Je hebt ws je optocoupler tussen de ground en die pin hangen, en dat trekt het omlaag. Hang je optocoupler tussen je voedingsspanning en de pin en het zou moeten werken. Wel even eraan denken dat in je programma de logica omgedraaid is (pin laag -> optocoupler aan).
Bedankt, dit heeft gewerkt!

Afbeeldingslocatie: https://filemanager.one.com/api/webspace/1/drive/gillesprojects.be/data/assets/images/IMG_20151220_214855557%20(Small).jpg

Dit is mijn esp project voor het moment, de lamp kan aangezet worden aan de hand van een get request. De bedoeling is om dit de koppelen aan spraakherkenning die draait op mijn raspberry pi, maar de examens naderen en mijn vrije tijd vermindert daardoor jammergenoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Thedr schreef op zondag 20 december 2015 @ 16:24:
[...]

De weergave in de webinterface is aan te passen door de %d op regel 108 te vervangen door %4.3f (floating point, 4 cijfers voor de komma, 3 erachter).

De waarde van het gas is uiteraard ook aan te passen, op regel 228/229;
code:
1
2
G1_pos = inputString.indexOf("0-1:24.2.1", P2_pos + 1);
G1 = inputString.substring(G1_pos + 26, G1_pos + 35);

G1_pos is de positie van de 0 van 0-1:24****. Om de goede waarde eruit te krijgen op de volgende regel moet je de juiste offset(s) instellen de regel daaronder.

Bij mij komt deze string binnen:
0-1:24.2.1(*******************)(00983.101*m3)
waarbij 00983.101 dus van positie 26 tot 35 loopt. Is makkelijk te testen door even een serial.print toe te voegen waarin je G1 print. Bij jou zal het denk ik 17 en 26 moeten zijn.
Er zijn ook projecten/libraries die regular expressions gebruiken voor deze filtering, dat is natuurlijk een stuk mooier. Komt erin in versie 2 :>
Bedankt, het werkt. Ik heb hem 18 tot 27 moeten maken, en ik heb het via mqtt aan de praat, de juiste waardes komen binnen

gr Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
kroonen schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:28:
[...]

Bedankt, het werkt. Ik heb hem 18 tot 27 moeten maken, en ik heb het via mqtt aan de praat, de juiste waardes komen binnen

gr Richard
Goed te horen, toppie! Graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauwwie
  • Laatst online: 13-07 13:07
Zoveel te doen zo weinig tijd. Na aardig wat datasheets door geworsteld te hebben het schiet het nu een beetje op:

4Wled_front

4Wled_back

De kleine print is voor aansturing van een 12V RGBW(W) ledstrip met een omkeer spanning beveiliging. Als ik het goed berekend heb zou ik er 10M ledstrip mee moeten kunnen aansturen. Genoeg voor mijn bedoeld gebruik.

De 4W led print past in een standaard hobby doosje, en er kan een CH340G op met DTR/RTS aansluiting (via Arduino uploaden zonder prog of reset knopje indrukken). Maar mocht het toch niet werken ook de "ouderwetse" aansluitingen voor handmatig flashen. Het blijft nog even prototypen. En ja ik moet nog alle componenten nummeren/definiëren. Onder de print kan een heatsink gemonteerd worden. In theorie zou er dan een 12W RGBW(W) led gebruikt kunnen worden, dat kan de mini USB aansluiting moeten trekken.

Bovenop de led moet er nog een difuus lens. Dat moet ik nog uitzoeken.

Tot zover is de code voor beide ESP's gelijk, maar is het nu nog standalone. De aansturing moet ik nog geschikt maken voor Domoticz/MQTT.

Heeft er iemand nog een opmerking/of misschien een verbetering voor mijn ontwerp zover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Thedr schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:04:
[...]

Goed te horen, toppie! Graag gedaan :)
Nog wel een kort vraagje. Ik gebruik dat thinspeak niet, gaat hij dat toch elke keer proberen?

Als dat zo is hoe kan ik dit uitzetten, of kan ik deel code eruit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
kroonen schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:48:
[...]

Nog wel een kort vraagje. Ik gebruik dat thinspeak niet, gaat hij dat toch elke keer proberen?

Als dat zo is hoe kan ik dit uitzetten, of kan ik deel code eruit halen?
In principe zou je de hele functie Thingspeak eruit kunnen halen. Regel 242->247 eruit halen/in commentaar zetten zorgt er ook voor dat het niet aangeroepen wordt.

• Pimmetje651
iMars schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 10:38:
[...]

[afbeelding]
Het is inderdaad zoals je het zo ziet niet heel veel, maar alle (kleine) beetjes helpen :)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

zijn al die fuses nu echt nodig? Of is dat gewoon voor zeer bijzondere gevallen of andere risico's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Afbeeldingslocatie: https://usercontent.irccloud-cdn.com/file/RVXhLmsA/IMG_1137.JPG

Projectje van mij met de ESP (via de Arduino IDE): klok met Neopixel-ring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helden van dit forum, kunnen jullie en niet-programmeur op weg helpen?

Ik wil ESP8266/DHT22 nodes in toevoegen aan mijn Openhab/MQTT setup. Dat werkt fantastisch, maar ik kan de vertraging (delay) waarop gezonden wordt niet groter krijgen dan ong. 21000 miliseconden. Ik heb al die data niet nodig: elke 5-10 minuten een meting is prima en zal zeker ook stroom besparen: ik wil de nodes op 2 AAA batterijen later draaien. Bij grotere waarden zendt de ESP zodra-ie stroom krijgt, en daarna niet meer. Irritant, ben nu al een paar dagen op zoek naar een oplossing, maar kan die niet vinden; diverse manieren geprobeerd. Ik gebruik de Arduino IDE. Hieronder de sketch die ik gebruik met in de commentaar wat wel en niet werkt.

#include <PubSubClient.h>
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <DHT.h>

const char* ssid = "Yggdrasil";
const char* password = "XXXXXXXXX";
char* topic_t = "openhab/esp8266-1/temp";
char* topic_h = "openhab/esp8266-1/vocht";
char* server = "192.168.X.X";
String clientName = "esp8266-1";

//time peter, idea taken from https://www.safaribookson...d/9781449321185/ch12.html
const long oneSecond = 1000; // a second is a thousand milliseconds
const long oneMinute = oneSecond * 60;
const long fiveMinutes = oneMinute * 5;
//time peter

#define DHTPIN 2 // what pin we're connected to
#define DHTTYPE DHT22 // DHT 11
DHT dht(DHTPIN, DHTTYPE,15);

WiFiClient wifiClient;
PubSubClient client(server, 1883, callback, wifiClient);

void callback(char* topic, byte* payload, unsigned int length) {
// handle message arrived
}

void setup() {
Serial.begin(115200);
delay(10);
dht.begin();
Serial.println();
Serial.println();
Serial.print("Connecting to ");
Serial.println(ssid);

WiFi.begin(ssid, password);

while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
delay(500);
Serial.print(".");
}
Serial.println("");
Serial.println("WiFi connected");
Serial.println("IP address: ");
Serial.println(WiFi.localIP());

Serial.print("Connecting to ");
Serial.print(server);
Serial.print(" as ");
Serial.println(clientName);

if (client.connect((char*) clientName.c_str())) {
Serial.println("Connected to MQTT broker");
Serial.print("Topic is: ");
Serial.println(topic_t);
Serial.println(topic_h);

}
else {
Serial.println("MQTT connect failed");
Serial.println("Will reset and try again...");
abort();
}
}

void loop()

{

float h = dht.readHumidity();
float t = dht.readTemperature();
if (isnan(h) || isnan(t)) {
Serial.println("Failed to read from DHT sensor!");
return;
}

static int counter = 0;
String payload ;
payload += t;
//payload += ":";
//payload += h;
String payloadh ;
payloadh += h;

if (client.connected()){
Serial.print("Sending payload: ");
Serial.println(payload);

if (client.publish(topic_t, (char*) payload.c_str()))
{
Serial.println("Publish ok");
}
else {
Serial.println("Publish failed");
}

//peter
if (client.connected()){
Serial.print("Sending payload: ");
Serial.println(payloadh);

if (client.publish(topic_h, (char*) payloadh.c_str()))
{
Serial.println("Publish ok");
}
else {
Serial.println("Publish failed");
}}
//peter

}
else {
if (client.connect((char*) clientName.c_str())) {
Serial.println("Connected to MQTT broker");
Serial.print("Topic is: ");
Serial.println(topic_t);
Serial.println(topic_h);

}
}
// delay (20000); //WORKS FINE
// delay(5*60*1000); //STOPS AFTER FIRST READING AT STARTUP
delay(fiveMinutes); // STOPS AFTER FIRST READING AT STARTUP
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Á
Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 10:16:
const long oneSecond = 1000; // a second is a thousand milliseconds
const long oneMinute = oneSecond * 60;
const long fiveMinutes = oneMinute * 5;
//time peter

// delay (20000); //WORKS FINE
// delay(5*60*1000); //STOPS AFTER FIRST READING AT STARTUP
delay(fiveMinutes); // STOPS AFTER FIRST READING AT STARTUP
}
Probeer eens (long)5 en (long)60 enzo, dus zoiets:
const long oneMinute = oneSecond * (long) 60;
...
delay((long)5 * (long)60 * (long)1000);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat wil je precies bereiken ? Een langere delay zal geen verschil in batterijverbruik uitmaken.
Probeer het eens met millis:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
long sendInterval    = 60000; //in millis
long lastInterval  = 0;

void loop
{
  if (millis() - lastInterval > sendInterval)
  {
    doe iets ...
    lastInterval = millis();
  }

}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmetje651
geerttttt schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:45:
zijn al die fuses nu echt nodig? Of is dat gewoon voor zeer bijzondere gevallen of andere risico's?
Better safe then sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:34:
Software vraagje : ik draai een webserver op mijn ESP8266-12 met de Arduino ESP8266WebServer library.
Nu wil ik wat 'data' versturen via een GET url, maar op een gegeven moment krijg ik geen respons van de webserver. Kort ik de data in, werkt het wel. Lijkt dus iets van een buffer limiet oid?
Iemand een idee of dit makkelijk ergens te vergroten is ?
Ik heb een soort gelijk probleem ik heb een nodeMCU esp12E dev board Ik gebruik de esp8266 library op de arduino IDE en daarvan gebruik. Ik het ESP8266WebServer voorbeeld en die regeert niet meer naar het tijdje de tijd kan variëren van 5 minuten tot 1,5 uur en van 5 tot 20 keer de pagina bezoeken weet iemand hier een oplossing voor? Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 20:45:
[...]

Ik heb een soort gelijk probleem ik heb een nodeMCU esp12E dev board Ik gebruik de esp8266 library op de arduino IDE en daarvan gebruik. Ik het ESP8266WebServer voorbeeld en die regeert niet meer naar het tijdje de tijd kan variëren van 5 minuten tot 1,5 uur en van 5 tot 20 keer de pagina bezoeken weet iemand hier een oplossing voor? Alvast bedankt voor de reacties.
Lijkt bij mij geen time issue te zijn, maar echt de grote van pagina's en/of input.
Begin een beetje tegen de limieten van de webserver aan te lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:53
Vraagje,
De ESP heeft een RTC, zie hier maar daar is weinig over te vinden. Weet een van jullie of de RTC intussen te bereiken is via de Arduino firmware?
Ik gebruik nu een DS1302 maar ik kom gpio te kort voor mijn lcd. Het zou dus mooi zijn als ik die DS1302 achterwege kan laten door de interne RTC te gebruiken.
Ik zou nog met behulp van millis() en clock kunnen 'maken' en die eens per uur te checken met NTP maar hoe precies is millis()?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Voorheen was het mogelijk om met een bepaald commando alle originele commando's te gebruiken, (een beetje zoals je in AVR GCC ook AVR Assembler instructies direct kan aanroepen), maar geen idee of dat tegenwoordig nog werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

wilmardo schreef op zondag 27 december 2015 @ 00:00:
Vraagje,
De ESP heeft een RTC, zie hier maar daar is weinig over te vinden. Weet een van jullie of de RTC intussen te bereiken is via de Arduino firmware?
Ik gebruik nu een DS1302 maar ik kom gpio te kort voor mijn lcd. Het zou dus mooi zijn als ik die DS1302 achterwege kan laten door de interne RTC te gebruiken.
Ik zou nog met behulp van millis() en clock kunnen 'maken' en die eens per uur te checken met NTP maar hoe precies is millis()?
Heeft de ESP8266 écht een RTC of is dat een fout van iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:53
AlexanderB schreef op zondag 27 december 2015 @ 13:58:
Voorheen was het mogelijk om met een bepaald commando alle originele commando's te gebruiken, (een beetje zoals je in AVR GCC ook AVR Assembler instructies direct kan aanroepen), maar geen idee of dat tegenwoordig nog werkt..
Daar heb ik inderdaad ook naar gezocht maar kan er helemaal niks over vinden :-(
sebastius schreef op zondag 27 december 2015 @ 14:26:
[...]

Heeft de ESP8266 écht een RTC of is dat een fout van iemand?
Dat was ook het eerste dat ik mij afvroeg maar in de documentatie van de ESP8266 (hier, p18) wordt het wel genoemd al is het summier.
Vandaag kwam ik deze thread nog tegen waaruit blijkt dat het een Real Time Counter is en deze te bereiken is met system_get_rtc_time()
Omdat het een counter is lijkt mij dat millis() diezelfde clock gebruikt? Iemand al geprobeerd hoe accuraat millis() op de ESP is?

Ik ga in ieder geval een schetsje in elkaar gooien die millis() vergelijkt met mijn DS1302 en die laat ik vannacht wel lopen tenzij iemand het al eerder geprobeerd heeft natuurlijk :9

[ Voor 18% gewijzigd door wilmardo op 27-12-2015 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 10:16:
Helden van dit forum, kunnen jullie en niet-programmeur op weg helpen?

Ik wil ESP8266/DHT22 nodes in toevoegen aan mijn Openhab/MQTT setup. Dat werkt fantastisch, maar ik kan de vertraging (delay) waarop gezonden wordt niet groter krijgen dan ong. 21000 miliseconden. Ik heb al die data niet nodig: elke 5-10 minuten een meting is prima en zal zeker ook stroom besparen: ik wil de nodes op 2 AAA batterijen later draaien. Bij grotere waarden zendt de ESP zodra-ie stroom krijgt, en daarna niet meer. Irritant, ben nu al een paar dagen op zoek naar een oplossing, maar kan die niet vinden; diverse manieren geprobeerd. Ik gebruik de Arduino IDE. Hieronder de sketch die ik gebruik met in de commentaar wat wel en niet werkt.
Ik weet niet hoe het met de arduino IDE gaat, maar in met LUA gebruik ik de d(eep)sleep. Na x seconden wordt de chip weer wakker en voert deze het programma 1 keer uit en gaat weer slapen.
Alleen dan bespaar je stroom want gaat echt uit, behalve de RTC. Ik heb wel de esp-12.

Zie bijv hier

Niet die extra verbindingsdraad vergeten voor de reset (wakeup)

Misschien kan je dat ook doen met de IDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMis
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:08
De eerste is breder waardoor je op een 'standaard' breadboard geen ruimte meer overhoudt. Dat is bij de 2de wel het geval.

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Dus, mijn test printplaat...
Als ik alles gesoldeerd heb is het eerste wat ik altijd denk, zou ik het niet beter als pcb kunnen printen?...
Wat foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gPqwZz0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aAdyemi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

geerttttt schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:55:
Als ik alles gesoldeerd heb is het eerste wat ik altijd denk, zou ik het niet beter als pcb kunnen printen?...
Wat foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb zo te zien dezelfde printplaatjes en dezelfde HLK's maar bij mij passen ze niet, lijkt wel of de afstand tussen de AC en DC kant iets van 11,5 "gaatje" afstand is (2,54mm per gaatje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

geerttttt schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:55:
Wat foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
Even los van het feit dat ik het absoluut niet eens ben met die alles in een voedingkjes uit china:

- 220v op gaatjesprint kan alleen als je niet gebruikte pads om het 220 gedeelte weghaalt. Ik mis praktische zaken als een zekering. Voor je protofase kan ik je aanraden een stndaardvoeding te maken en die goed te isoleren, zodat je geen gevaar loopt als je aan het knutselen bent. Ik zou hier, en ik ben een behoorlijk ervaren soldeerder/knutselaar, absoluut niet graag aan werken.
- soldeer met draadjes ipv tinsporen/klodders
- bedrading strakker leggen geeft je minder gevoel van rommelig.
- screwterminals met losse koperadertjes gaat niet. Adereindhulzen gebruiken. Zeker bij 220v!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

iMars schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:59:
[...]

Ik heb zo te zien dezelfde printplaatjes en dezelfde HLK's maar bij mij passen ze niet, lijkt wel of de afstand tussen de AC en DC kant iets van 11,5 "gaatje" afstand is (2,54mm per gaatje).
Klopt, maar klein beetje passen en buigen helpt genoeg. Standaard past het inderdaad net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

sebastius schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:56:
[...]

Even los van het feit dat ik het absoluut niet eens ben met die alles in een voedingkjes uit china:
Want? Ik had eerst een kleine printvoeding, moet zeggen dat ik hier een veiliger gevoel bij heb.
- 220v op gaatjesprint kan alleen als je niet gebruikte pads om het 220 gedeelte weghaalt. Ik mis praktische zaken als een zekering. Voor je protofase kan ik je aanraden een stndaardvoeding te maken en die goed te isoleren, zodat je geen gevaar loopt als je aan het knutselen bent. Ik zou hier, en ik ben een behoorlijk ervaren soldeerder/knutselaar, absoluut niet graag aan werken.
Dus er omheen de pads wegkrassen om geleiding te voorkomen oid?
En de zekering, waarom eigenlijk. Bij sluiting zal mijn schakel automaat eruit vliegen toch? En bij aardlek hetzelfde.
- soldeer met draadjes ipv tinsporen/klodders
Alleen het 5v en 3,3v gedeelte heeft tinsporen, dat kan geen kwaad toch?
- bedrading strakker leggen geeft je minder gevoel van rommelig.
Tja, oke
- screwterminals met losse koperadertjes gaat niet. Adereindhulzen gebruiken. Zeker bij 220v!
Waarom gaat dat niet? Ze zijn gekeurd tot 300v/16a
Maak me zelf vooral zorgen soms als ik me bedenk dat dit in principe 10+ jaar zijn werk moet doen in de inbouwdoosjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

geerttttt schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:10:
[...]

Want? Ik had eerst een kleine printvoeding, moet zeggen dat ik hier een veiliger gevoel bij heb.
Wat hij bedoelt is dat je voor het opbouwen beter een andere voeding kunt gebruiken waarvan de primaire aansluitingen niet zomaar blootliggen.
[...]

Dus er omheen de pads wegkrassen om geleiding te voorkomen oid?
En de zekering, waarom eigenlijk. Bij sluiting zal mijn schakel automaat eruit vliegen toch? En bij aardlek hetzelfde.
Als je voeding het voortijdig begeeft is het makkelijker en veiliger om je apparaatzekering van pak-em-beet 100mA te vernielen dan ervan uitgaan dat de 16A-zekering van de groep de klap wel opvangt.
Met wat pech ontploft het ding in je handen, terwijl een stroompje van >100mA minder kracht achter zich heeft en dus eerder zal gaan.
Stel, de maximale stroom die er bij defect gaat lopen is zo'n 10A, dan blijft de zaak onder spanning.
[...]

Alleen het 5v en 3,3v gedeelte heeft tinsporen, dat kan geen kwaad toch?
Het is netter en beter foutzoeken als je een nette print hebt zonder bakwerk erop, wat je daar laat zien. Soldeer je loodvrij of heb je alle hars verstookt en met Parkinson zitten solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Kaj. schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:33:
[...]
Wat hij bedoelt is dat je voor het opbouwen beter een andere voeding kunt gebruiken waarvan de primaire aansluitingen niet zomaar blootliggen.

[...]
Als je voeding het voortijdig begeeft is het makkelijker en veiliger om je apparaatzekering van pak-em-beet 100mA te vernielen dan ervan uitgaan dat de 16A-zekering van de groep de klap wel opvangt.
Met wat pech ontploft het ding in je handen, terwijl een stroompje van >100mA minder kracht achter zich heeft en dus eerder zal gaan.
Stel, de maximale stroom die er bij defect gaat lopen is zo'n 10A, dan blijft de zaak onder spanning.
Dus eigenlijk stel je met een zekering een plafond waarde in waar het apparaat bij normaal gebruik nooit boven zou moeten komen?
[...]
Het is netter en beter foutzoeken als je een nette print hebt zonder bakwerk erop, wat je daar laat zien. Soldeer je loodvrij of heb je alle hars verstookt en met Parkinson zitten solderen?
Eerlijk gezegd geen idee, ik heb soldeer van de bouwmarkt, in zo'n pen..

Pagina: 1 ... 15 ... 80 Laatste