Iemand die hier ProAce in "Het grote ESP8266 topic" nog zijn licht op zou kunnen schijnen?
ProAce schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 19:34:
Iemand die hier ProAce in "Het grote ESP8266 topic" nog zijn licht op zou kunnen schijnen?
code:
1
2
3
4
5
6
| AT+CIFSR +CIFSR:APIP,"192.168.10.10" +CIFSR:APMAC,bé•é¢Ò2Ñ:74:dc" +CIFSR:STAIP,"192.168.10.11" +CIFSR:STAMAC,"18:fe:34:f4:74:dc" OK |
code:
1
2
| AT+CIPSTART="TCP","192.168.10.10",80 ERROR |
Moet je niet naar 192.168.10.11 connecten dan?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Er komen dus blijkbaar 2 ESP32's, waarvan ééntje nog ESP31 heet:
"We have 2 versions of ESP32. One version is the current version (which we internally dubbed as ESP31), and another is the final ESP32 to be released next year. The differences in pin out is a minor, with a couple of pins being swapped. So please take note of the differences; both versions will be released."
En volgende week zijn ze van plan de hardware documentatie te publiceren:
"Hardware docs for the modules will be available next week"
Ben benieuwd. Dacht dat het NodeMCU team het eerder ook al had over twee nieuwe versies van hun dev board waarvan één versie nog dit jaar zou verschijnen.
Vraag me alleen af hoe ze nu aan die vogeltjes zijn gekomen voor het logo, maar als je het volgende plaatje ziet, dan is men gek op deze vogeltjes
"We have 2 versions of ESP32. One version is the current version (which we internally dubbed as ESP31), and another is the final ESP32 to be released next year. The differences in pin out is a minor, with a couple of pins being swapped. So please take note of the differences; both versions will be released."
Ben benieuwd. Dacht dat het NodeMCU team het eerder ook al had over twee nieuwe versies van hun dev board waarvan één versie nog dit jaar zou verschijnen.
Vraag me alleen af hoe ze nu aan die vogeltjes zijn gekomen voor het logo, maar als je het volgende plaatje ziet, dan is men gek op deze vogeltjes

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ook daarmee wil hij geen connectie maken...sjimmie schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:29:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 AT+CIFSR +CIFSR:APIP,"192.168.10.10" +CIFSR:APMAC,bé•é¢Ò2Ñ:74:dc" +CIFSR:STAIP,"192.168.10.11" +CIFSR:STAMAC,"18:fe:34:f4:74:dc" OK
code:
1 2 AT+CIPSTART="TCP","192.168.10.10",80 ERROR
Moet je niet naar 192.168.10.11 connecten dan?
Ik heb ergens gelezen dat ze naast elkaar blijven bestaan. De nieuwe zou stukkie duurder worden en voor veel toepassingn zal de nieuwe ook niks toevoegen.Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 16:11:
ja dat is meteen het einde van de huidige esp series gok ik
Streamen van video wordt wel leuk als dat daadwerkelijk gaat werken.
Kun je iets leuks maken met camera, sd kaartje, webserver voor streamen, en wat sensoren, en gaan...
Verwijderd
ja dat zal best wel, ik bedoelde eigenlijk voor mij
maar die nieuwe hebben weer mijn belangstelling, was eigenlijk een beetje afgehaakt met dat ESP gebeuren
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:35:
ja dat zal best wel, ik bedoelde eigenlijk voor mijmaar die nieuwe hebben weer mijn belangstelling, was eigenlijk een beetje afgehaakt met dat ESP gebeuren

Leef je uit zou ik zeggen!
Het zijn wel wat kleinere pads om te solderen zo te zien (1.27 of zelfs 1mm?), maar dat kan niet anders met zoveel extra I/O...
Heb je al geprobeerd om vanuit een gewone browser naar die IP adressen te connecten?ProAce schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:07:
[...]
Ook daarmee wil hij geen connectie maken...
Of nog meer basis, met
code:
1
2
| ping 192.168.10.10 telnet 192.168.10.10 80 |
(of .11 natuurlijk)
[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 19-11-2015 07:43 ]
NodeMCU team is vol op bezig met nieuwe line-up aan boards. Alleen vertraging omdat we niet genoeg SPI flash chips kunnen aan komen. Maar volgende maand komen we met de nieuwe ESP8266 development board en 'shields' op de markt. En volgende jaar komt er nog ESP32 devboard met 39 configurable pinsMars Warrior schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:29:
Er komen dus blijkbaar 2 ESP32's, waarvan ééntje nog ESP31 heet:
Vraag me alleen af hoe ze nu aan die vogeltjes zijn gekomen voor het logo, maar als je het volgende plaatje ziet, dan is men gek op deze vogeltjes![]()
[afbeelding]
Kwalitatief blaten
Ik vind die the things network hardware leuk, wat op kickstarter staat spreekt mij erg aan, alleen de verzendkosten zijn zo grof duur, 20 euro naar nederland, ik zou die dingen zo op kunnen halen met alle partijen die er hier al mee bezig zijn...zoutepopcorn schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:22:
@geerttttt
Lees je anders gewoon even in. Het lijkt mij vrij cool om voor $15,- aan hardware je fiets vervolgens gratis te kunnen tracken (zonder GPS).
En ik ben helemaal geen jongen die geld wil verdienen, ik heb nog geen enkele stuiver verdiend met mijn eigen bedrijf.
En als je wilt en het werkt stuur ik je gratis zo'n ding op. Gewoon omdat het kan.
ik woon in groningen en hier is dus dat lora netwerk al (bijna) in de lucht, maar de (client) hardware is nog te moeilijk te verkrijgen.
Lijkt me leuk om er mee aan te pielen icm met arduino, maar ik moet blijkbaar eerst maar wachten tot het een beetje betaalbaar wordt...
[ Voor 6% gewijzigd door Kek op 19-11-2015 12:11 ]
Ik zou geen client Arduino van de kickstarter nemen (zegt de 1st day member van TTNKek schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:05:
Lijkt me leuk om er mee aan te pielen icm met arduino, maar ik moet blijkbaar eerst maar wachten tot het een beetje betaalbaar wordt...
Kijk eens bij Ideetron (hij heeft het wel druk, maar je kan hem ook gewoon bellen). Een hope RFM95 (gelijk aan een semtech node) en 2.0 mm pinnen en wat soldeerwerk en je bent er. Een hope kost een tientje. Die moet je aanturen via een esp (node mcu)
Probleem van TTN kickstarter is dat je met 2 MCU's komt te zitten. Ok, kan een voordeel zijn. Maar je "node" is vrij dom. Dus die kan het echt wel af met 1 MCU.
Kijk maar even in mijn topic Prototype node en real world node:
http://forum.thethingsnet...ion-hlc-without-gps/484/6
Ok, we moeten nog even wat klussen aan de software en tutorials enzo. Maar ik zou maar voor de goedkope weg kiezen. Die node's moeten tenslotte uiteindelijk zo goedkoop mogelijk.
Als je de antenne opmeet en schaalt naar de pinnen dan moet het 1.27mm zijn met board afmeting van ca 20mm x 28mm.Mars Warrior schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:44:
[...]
[afbeelding]
Leef je uit zou ik zeggen!
Het zijn wel wat kleinere pads om te solderen zo te zien (1.27 of zelfs 1mm?), maar dat kan niet anders met zoveel extra I/O...
Het is te hopen/verwachten dat hier een adapterboardje voor komt zodat het compatible wordt met 2.54mm print en experimenteerboard.
Aan 1.27mm solderen waag ik me niet aan.
Verwijderd
ja soms denk je idd 'welke markt hebben ze nou voor ogen ?'costo schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:54:
[...]
Als je de antenne opmeet en schaalt naar de pinnen dan moet het 1.27mm zijn met board afmeting van ca 20mm x 28mm.
Het is te hopen/verwachten dat hier een adapterboardje voor komt zodat het compatible wordt met 2.54mm print en experimenteerboard.
breng een versie uit die gewoon op een breadbordje past voor de knutselaars.. dit wordt weer gekloot
Ah. Goed gedaancosto schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:54:
[...]
Als je de antenne opmeet en schaalt naar de pinnen dan moet het 1.27mm zijn met board afmeting van ca 20mm x 28mm.
Daarmee wordt het bordje wel een heel stuk groter dan de huidige ESPxx 8266 serie. Op veel bordjes die ik heb zou deze nieuwe echt niet passen
Nou ja, zo houden we wel werk om weer nieuwe (adapter)bordjes te maken

En wat je aangeeft: de 1.27mm maatvoering maakt het wel een stuk moeilijker voor de meeste hobbyisten om dit bordje toe te passen binnen een project(je). Dat betekent dat je afhankelijk gaat worden van een (mogelijk nog groter) adapterbordje die eea op 2mm of 2.54mm gaat zetten
Maar wie weet, dit is slechts een eerste prototype van een toekomstige ESP, en komen er net als de huidige ESPxx bordjes weer tig versies en maten.
Ik zie ook uit naar de nieuwe NodeMCU ontwikkelbordjes die zoals LamSchaap aangeeft volgende maand uitkomen. Die gebruik ik voornamelijk voor prototyping omdat ik ze te groot vind voor productie bordjes: daar duw ik altijd een ESP12E op.
die RFM95W's kwam ik al tegen, alleen was in de veronderstelling dat er nog (teveel) werk bij kwam als je die radios met arduinos/esp's samen wil laten werken, voor mij is het dan even wachten op wat beginnende libraries en tutorials waarmee ik uit de voeten kan..zoutepopcorn schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:07:
[...]
Ik zou geen client Arduino van de kickstarter nemen (zegt de 1st day member van TTN)
Kijk eens bij Ideetron (hij heeft het wel druk, maar je kan hem ook gewoon bellen). Een hope RFM95 (gelijk aan een semtech node) en 2.0 mm pinnen en wat soldeerwerk en je bent er. Een hope kost een tientje. Die moet je aanturen via een esp (node mcu)
Probleem van TTN kickstarter is dat je met 2 MCU's komt te zitten. Ok, kan een voordeel zijn. Maar je "node" is vrij dom. Dus die kan het echt wel af met 1 MCU.
Kijk maar even in mijn topic Prototype node en real world node:
http://forum.thethingsnet...ion-hlc-without-gps/484/6
Ok, we moeten nog even wat klussen aan de software en tutorials enzo. Maar ik zou maar voor de goedkope weg kiezen. Die node's moeten tenslotte uiteindelijk zo goedkoop mogelijk.
edit: maar even wat chinese stores aangesproken of ik wat sampleunits kan krijgen van de RFM95W voor een goedkoop prijsje.. heb er neit gelijk 10 nodig voor 80 dollar
[ Voor 13% gewijzigd door Kek op 19-11-2015 14:37 ]
De software van RadioHead kan perfect om met de RFMxx series en draait ook goed op Arduino's!Kek schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:20:
[...]
die RFM95W's kwam ik al tegen, alleen was in de veronderstelling dat er nog (teveel) werk bij kwam als je die radios met arduinos/esp's samen wil laten werken, voor mij is het dan even wachten op wat beginnende libraries en tutorials waarmee ik uit de voeten kan..
Ok mooi, en die gaat ook werken het het lora van TTN? of kijk ik nu te moeilijk?Mars Warrior schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:23:
[...]
De software van RadioHead kan perfect om met de RFMxx series en draait ook goed op Arduino's!
edit: deze RadioHead
[ Voor 12% gewijzigd door Kek op 19-11-2015 14:27 ]
RH heeft drivers en managers voor de RFM95/96/98 LoRa chips.Kek schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:26:
[...]
Ok mooi, en die gaat ook werken het het lora van TTN? of kijk ik nu te moeilijk?
edit: deze RadioHead
Ik neem aan dat je dan probleemloos kunt koppelen op TTN of met een combi ESPxx en RFM95 een LoRa gateway kunt maken om op je eigen Wifi netwerk aan te sluiten als je dat zou willen
Gateways zat hier in groningen, dus ga vooral als node inzetten, is dus alleen en questie van de juiste API/Library vinden voor TTNMars Warrior schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:29:
[...]
RH heeft drivers en managers voor de RFM95/96/98 LoRa chips.
Ik neem aan dat je dan probleemloos kunt koppelen op TTN of met een combi ESPxx en RFM95 een LoRa gateway kunt maken om op je eigen Wifi netwerk aan te sluiten als je dat zou willen
En misschien maar eens tijd dat ern een LoRa draadje in het forum komt..
[ Voor 7% gewijzigd door Kek op 19-11-2015 14:35 ]
Ook als ik er naar probeer te pingen krijg ik geen connectie. Zal dan de esp stuk zijn?sjimmie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 07:42:
[...]
Heb je al geprobeerd om vanuit een gewone browser naar die IP adressen te connecten?
Of nog meer basis, met
code:
1 2 ping 192.168.10.10 telnet 192.168.10.10 80
(of .11 natuurlijk)
Gezien de tijdsnood ga ik hem nu eerst maar bedraad opbouwen.
Iemand die hier toevallig een oplossing heeft zoals de quindor LED dimmer (niet RGB) maar dan incl. de 230v HLK-PL01? Om zo direct een holegeen dimbare voeding enz te vervangen ?
(Huidige halogeen in keuken vervangen door LED , maar voeding werkt niet lekker ivm minimaal amp . Vandaar wil ik die vervangen)
(Huidige halogeen in keuken vervangen door LED , maar voeding werkt niet lekker ivm minimaal amp . Vandaar wil ik die vervangen)
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Ik heb net ook mn spul binnen alleen krijg ik maar geen stroom op de ESP. Gaat om een ESP-01.
Heb de boel als volgt verbonden
Gebruik de FTDI232 ( http://genupicture.com/images/genu/BI/GENU-BI00171.jpg )
De boel is als volgt aangesloten:

zodra ik hem in mn usb poort stap gaat het ledje op de FTDI netjes branden, mijn mac herkend hem ook. However, alle ledjes op de ESP blijven uit. Het lijkt dus alsof hij geen stroom krijgt. Doe ik iets verkeerd of is de module kapot?
Kleine kanttekening. Er blijkt een jumper op de FTDI te zitten voor 3,3v of 5v. Ik heb hem eenmalig aangesloten gehad op de 5V omdat ik de jumper even over het hoofd zag. Ik lees op internet hier verschillende dingen over.
Hoop dat iemand een idee heeft.
Edit: Overigens heb ik hem ook direct op mn PI proberen aan te sluiten zoals hier staat beschreven. Ook daarbij krijg ik geen power op de ESP. http://www.extragsm.com/b...-esp8266-to-raspberry-pi/
Arjen.
Heb de boel als volgt verbonden
Gebruik de FTDI232 ( http://genupicture.com/images/genu/BI/GENU-BI00171.jpg )
De boel is als volgt aangesloten:

zodra ik hem in mn usb poort stap gaat het ledje op de FTDI netjes branden, mijn mac herkend hem ook. However, alle ledjes op de ESP blijven uit. Het lijkt dus alsof hij geen stroom krijgt. Doe ik iets verkeerd of is de module kapot?
Kleine kanttekening. Er blijkt een jumper op de FTDI te zitten voor 3,3v of 5v. Ik heb hem eenmalig aangesloten gehad op de 5V omdat ik de jumper even over het hoofd zag. Ik lees op internet hier verschillende dingen over.
Hoop dat iemand een idee heeft.
Edit: Overigens heb ik hem ook direct op mn PI proberen aan te sluiten zoals hier staat beschreven. Ook daarbij krijg ik geen power op de ESP. http://www.extragsm.com/b...-esp8266-to-raspberry-pi/
Arjen.
[ Voor 26% gewijzigd door Ar__jen op 20-11-2015 14:59 ]
Volgens mi is de Vcc op de usb to serial alleen bedoeld om die zelf te voeden (input) en niet om er een ander apparaat mee te voeden (output).
Ja ook dat heb ik getest, dus heb ik de vcc en ground eraf gehaald en alleen de GPIO laten zitten. Vervolgens heb ik de GND en 3.3V GPIO pinnen van mijn Raspberry pi gebruikt op m'n breadboard. Zelfde resultaat, geen LED/power op de ESP.
Ik zit ff je plaatje te bestuderen en er klopt iets niet.
Op de afgebeelde esp zit van de 8 pinnen het vierkante soldeer eilandje precies aan de gespiegelde kant van de mijne.
edit, ik zie nu dat er op het plaatje 2 vierkant zijn.
als je de esp met de pinnen links naar achter en dus de onderdelen zichtbaar naar voren hebt (wat dus feitelijk niet handig is qua aansluiten) dan is links onder de plus.
Op de afgebeelde esp zit van de 8 pinnen het vierkante soldeer eilandje precies aan de gespiegelde kant van de mijne.
edit, ik zie nu dat er op het plaatje 2 vierkant zijn.
als je de esp met de pinnen links naar achter en dus de onderdelen zichtbaar naar voren hebt (wat dus feitelijk niet handig is qua aansluiten) dan is links onder de plus.
[ Voor 39% gewijzigd door sjimmie op 20-11-2015 17:05 ]
Het rode ledje is met een weerstandje tussen massa en Vcc op de ESP01 verbonden.
Daarom zou deze ten alle tijden moeten branden als er spanning op staat, tenzij er een hardware fout is of tenzij je vss en gnd verwisseld hebt.
tenzij je vcc en gnd verwisseld of verkeerd aangesloten hebt.
Daarom zou deze ten alle tijden moeten branden als er spanning op staat, tenzij er een hardware fout is of tenzij je vss en gnd verwisseld hebt.
tenzij je vcc en gnd verwisseld of verkeerd aangesloten hebt.
[ Voor 13% gewijzigd door costo op 20-11-2015 17:29 ]
Hm,
dit is de module die ik heb: http://imgur.com/oMobOw3
Als ik alle aansluit schema's bekijk lijkt het mij dat ie hier mee overeenkomt? Ook in mijn getekende plaatje staat links onder de plus (rode kabel)
Bijvoorbeeld: http://i1.wp.com/randomne...15/02/ESP8266-Flasher.png
of mis ik hier iets compleet?
dit is de module die ik heb: http://imgur.com/oMobOw3
Als ik alle aansluit schema's bekijk lijkt het mij dat ie hier mee overeenkomt? Ook in mijn getekende plaatje staat links onder de plus (rode kabel)
Bijvoorbeeld: http://i1.wp.com/randomne...15/02/ESP8266-Flasher.png
of mis ik hier iets compleet?
[ Voor 4% gewijzigd door Ar__jen op 20-11-2015 17:54 ]
Zo als je 'm hier weergeeft met GPIO0 aan massa is de ESP aangesloten om geflashed te worden.
Maar toch zou ook in dit geval een van de twee ledjes moeten branden (meestal rood soms een andere kleur)
Maar de voeding vanaf de FTDI plug nemen is niet verstandig, beter een externe 3.3v, bv vanaf de rpi gebruiken.
Maar toch zou ook in dit geval een van de twee ledjes moeten branden (meestal rood soms een andere kleur)
Maar de voeding vanaf de FTDI plug nemen is niet verstandig, beter een externe 3.3v, bv vanaf de rpi gebruiken.
Ook vanaf de raspberry heb ik hem gebruik (ik wacht nog op mijn DC 3V AA Battery Holder Battery Box), dus de volgende constructie:
http://i.imgur.com/xkej4Sg.jpg
Ook hierbij, geen enkel teken van leven op de ESP. Iemand nog enig idee of heb ik hier gewoon een dood apparaat?
Arjen.
Ook hierbij, geen enkel teken van leven op de ESP. Iemand nog enig idee of heb ik hier gewoon een dood apparaat?
Arjen.
Ik heb wel eens een dode ESP01 uit china gekregen, daar bleek een sluiting tussen Vcc en Gnd te zitten. Onder die kleine bruine smd condensator tussen de ESP_chip en de rand zat een flintertje metaal of soldeer.
Nadat ik die condensator opnieuw had gesoldeerd was het probleem opgelost.
Nadat ik die condensator opnieuw had gesoldeerd was het probleem opgelost.
Zolang je geen verbinding hebt met een van de Ground pinnen op je RPI, zal er idd weinig gebeuren...Ar__jen schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 18:11:
Ook vanaf de raspberry heb ik hem gebruik (ik wacht nog op mijn DC 3V AA Battery Holder Battery Box), dus de volgende constructie:
Arjen.

Gemiddelde Nederlanders zijn maar halve Nederlanders.
Uiteraard zat de ground ook op de RPI. Heb vandaag iig nog een tweede binnen gekregen, deze doet het zonder problemen. Denk dat de eerste dus gewoon dood was. Thanks voor de hulp!
Goed opgemerkt cjs.cjs schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 01:39:
Sowieso zou ik niet proberen de ESP op die manier te voeden. De ESP trekt, met WIFI actief, meer stroom dan de 50mA die de RPI kan leveren op de 3.3v rail.
Het is sowieso af te raden je ESP vanuit een andere bestaande schakeling te voeden.
Met een Pi model A of B ga je dan algauw in de fout en kan je 3.3v regulator oververhit raken.
Met de Pi B+ ligt die 50mA niet meer zo dwingend omdat de power circuits volledig opnieuw ontworpen zijn.
Hier een interessant artikel daarover van AdaFruit.
Het is veel beter je ESP een eigen 3.3V DC-DC step-down-converter te geven ,zie deze post voor een modificatie daarvan:
costo in "Het grote ESP8266 topic"
Een enkele LM1117-3.3v van anderhalve euro in NL (minder dan een dollar via ebay) doet het ook prima.
edit, 2 voor een dollar.
http://www.ebay.com/itm/2...O220-NEW-S3-/262018219888
edit, 2 voor een dollar.
http://www.ebay.com/itm/2...O220-NEW-S3-/262018219888
[ Voor 52% gewijzigd door sjimmie op 22-11-2015 11:08 ]
De eerste beta testers voor de nieuwe ESP32 hebben bericht gehad en vanwege het aantal aanmeldingen oveweegt men blijkbaar om een tweede batch van 200 bordjes te maken.
Ben zeer benieuwd wanneer het demo bord op de mat valt. Wordt het Sinterklaas, De Kerstman of 2016
Ben zeer benieuwd wanneer het demo bord op de mat valt. Wordt het Sinterklaas, De Kerstman of 2016
Heb ik meerdere keuzes betreft capacitors? Ik heb wel weerstandjes in elke kleur en geur, maar ik heb geen capacitors in huis. Ook onbekend op dat gebied.costo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:07:
[...]
Foto kunnen uploaden.
links op 'rest' een smd condensator van 6n8 en rechts op 'vcc' de smd tantaal van 2u2.
[afbeelding]
Ik zie wel dat ik de soldeerflux nog moet weghalen, nu ziet het er uit als p...
Als ik wat koop, is het op eBay uit China. Welke zal goed zijn?
eBay klikker de klik.
Je kunt wel condensatoren met draadjes gebruiken maar dan moet je zorgen dat de draadjes maar enkele millimeters lang zijn, hoe korter hoe beter (maar ook hoe korter de draadjes hoe lastiger te solderen dus gebruik je gevoel.)Dacuuu schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:01:
[...]
Heb ik meerdere keuzes betreft capacitors? Ik heb wel weerstandjes in elke kleur en geur, maar ik heb geen capacitors in huis. Ook onbekend op dat gebied.
Als ik wat koop, is het op eBay uit China. Welke zal goed zijn?
eBay klikker de klik.
Voor de condensator van enkele nF moet je beslist een keramische C gebruiken en geen folie/film condensator.
Voor de condensator van ca. 2u2 ( 1uF is ook goed genoeg) moet je een tantaal elco of een multilayer ceramic nemen maar beslist geen electrolytische condensator. Mag ook wel aansluitdraadjes hebben, maar weer zo kort mogelijk dit alles i.v.m. de h.f. eigenschappen.
Hoe kort je de draadjes maakt hangt af van je soldeer kunde/snelheid, voor je het weet heb je een los draadje en een losse condensator
Met SMD condensatoren heb je dat probleem niet.
Veel nieuwe woorden voor mij in je bericht.costo schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:11:
[...]
Je kunt wel condensatoren met draadjes gebruiken maar dan moet je zorgen dat de draadjes maar enkele millimeters lang zijn, hoe korter hoe beter (maar ook hoe korter de draadjes hoe lastiger te solderen dus gebruik je gevoel.)
Voor de condensator van enkele nF moet je beslist een keramische C gebruiken en geen folie/film condensator.
Voor de condensator van ca. 2u2 ( 1uF is ook goed genoeg) moet je een tantaal elco of een multilayer ceramic nemen maar beslist geen electrolytische condensator. Mag ook wel aansluitdraadjes hebben, maar weer zo kort mogelijk dit alles i.v.m. de h.f. eigenschappen.
Hoe kort je de draadjes maakt hangt af van je soldeer kunde/snelheid, voor je het weet heb je een los draadje en een losse condensator![]()
Met SMD condensatoren heb je dat probleem niet.
Is dit wat?
Ik soldeer wel vaker, zulke hele kleine dingen wat minder vaak, maar het moet wel lukken..
ESP32 documentatie is inmiddels vrijgegeven! 

18x25,5mm op 0.8mm PCB met pins op een 1.27mm pitch. Toch nog redelijk compact tov de ESP12E
Ik tel 23 I/O pinnen (gelabeld met IOxx) naast de gereserveerde SPI en UART aansluitingen.
Dat is een erg fijne uitbreiding tov de ESP12!

18x25,5mm op 0.8mm PCB met pins op een 1.27mm pitch. Toch nog redelijk compact tov de ESP12E
Ik tel 23 I/O pinnen (gelabeld met IOxx) naast de gereserveerde SPI en UART aansluitingen.
Dat is een erg fijne uitbreiding tov de ESP12!
Mijn project waarbij ik met NodeMCU elke 10 minuten 2 temperatuursensoren uitlees, naar thingspeak stuur en dan weer in de deepsleep toestand komt heeft ong 3 weken prima gewerkt. Enkele dagen geleden constateerde ik dat het programma op hol sloeg (direct na verzenden restart het programma i.p.v. 10 minuten te wachten).
Na wat onderzoek kwam ik er achter dat mijn filesystem corrupt was. (ik kon op het filesystem nog wel lezen maar niet schrijven).
Hierdoor liep het programma waarschijnlijk vast want ik (over)schrijf de tijd van de laatste succesvolle temperatuurmeting naar een file. Bovendien schrijf ik bij errors (CRC error t-sensor, Accespoint niet gevonden, timeout etc) deze error naar een logfile.
Door het filesystem in ESPlorer opnieuw te formatteren heb ik alles wel weer aan de praat gekregen.
Iemand een idee of ervaring met corruptie in het NodeMCU filesysteem van de ESP. Het gaat om:
ESP-12E
Nodemcu gecompileerd met SDK 1.4.0 (de laatste volgens mij).
Logfile was volgens mij rond de 30 kbyte. (Ik ben helaas zo stom geweest om de logfile niet te downloaden voor het formatteren
)
Na wat onderzoek kwam ik er achter dat mijn filesystem corrupt was. (ik kon op het filesystem nog wel lezen maar niet schrijven).
Hierdoor liep het programma waarschijnlijk vast want ik (over)schrijf de tijd van de laatste succesvolle temperatuurmeting naar een file. Bovendien schrijf ik bij errors (CRC error t-sensor, Accespoint niet gevonden, timeout etc) deze error naar een logfile.
Door het filesystem in ESPlorer opnieuw te formatteren heb ik alles wel weer aan de praat gekregen.
Iemand een idee of ervaring met corruptie in het NodeMCU filesysteem van de ESP. Het gaat om:
ESP-12E
Nodemcu gecompileerd met SDK 1.4.0 (de laatste volgens mij).
Logfile was volgens mij rond de 30 kbyte. (Ik ben helaas zo stom geweest om de logfile niet te downloaden voor het formatteren

sjimmie schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:56:
[...]
Als je vreemde tekens terugkrijgt moet je de precies de andere kant op levelshiften toch?
Dus van de ESP TX naar de Arduino toe, en dus van 3.3V naar 5V omhoog...
Ik had dat ook nodig omdat ik met de esp op de arduino alleen garbage kreeg.
*plaatje*
EDIT: en als je je arduino alleen als ttl gebruikt dan moet je RX op RX en TX op TX aansluiten via de levelshifters, maar dat wist je natuurlijk al.
Om hier nog even op terug te komen, ik had vandaag eindelijk weer even tijd en het is gelukt!Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 08:52:
*plaatje*
levelshifter!
als opnieuw flashen niet lukt kan je het meestal wel vergeten (mij ook wel is gebeurd)
zet hem nog is een tandje hoger (115200) komt er dan iets terug ?
Ik bedacht dat ik nog een r232 usb adapter heb die wel naar 3.3v geschakeld kon worden, net even wat makkelijker. Thanks nog guys, heb ik ook weer wat geleerd!
Nu kan ik dus weer met mijn ESP praten maar loop ik tegen een ander probleem aan. Ik ben bezig om mijn deurbel aan Domoticz te hangen zodat ik een melding krijg via Pushbullet. Alle code is af en dat werkt ook maar bij het aansluiten aan de bel loop ik vast. Ik heb een heel aantal dingen geprobeerd maar met mijn zeer basiskennis van elektrotechniek en trail and error ga ik het deze keer niet redden denk ik.
Wie heeft zin om hier zijn licht over te laten schijnen?
Het probleem:
De deurbel werkt op 12v wisselspanning en dat moet naar iets worden omgezet dat de ESP begrijpt, ik denk dan gelijkspanning met maximaal 3.3v.
Ik ben vandaag aan de gang geweest met een bruggelijkrichter met daarachter een voltagedivider met R1 1K en R2 320 zodat de 12v dropt naar 2.91v en dan aan de Vout de pin van de ESP. Helaas werkt dat niet en ik snap niet helemaal waarom.
In de code heb ik dat er na het eerste signaal er 5 seconden geen nieuw signaal mag worden verstuurd (voor mensen die meer dan 1x aanbellen) dus een wisselend signaal van high/low moet ook geen probleem zijn.
Wie o wie?
Heb je de massa van de ESP ook aangesloten aan de negatieve kant van de brugcel ?
Zodat er electrisch een gesloten kring is.
Dat zou het zomaar kunnen zijn. De ESP wordt extern gevoed en niet via dit circuit. Op dit moment heb ik dus dit:costo schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:35:
Heb je de massa van de ESP ook aangesloten aan de negatieve kant van de brugcel ?

Maar dat zou dan dus dit moeten worden:

Heb ik het dan juist? Bedankt voor zover!
Zo blijf je 0 volt metenwilmardo schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:43:
[...]
Dat zou het zomaar kunnen zijn. De ESP wordt extern gevoed en niet via dit circuit. Op dit moment heb ik dus dit:
[afbeelding]
Maar dat zou dan dus dit moeten worden:
[afbeelding]
Heb ik het dan juist? Bedankt voor zover!
Misschien zoiets:

Het was al laat gisterTinusvolkel schreef op donderdag 26 november 2015 @ 07:59:
[...]
Zo blijf je 0 volt meten
Misschien zoiets:
*plaatje*
Ik ga het vanmiddag even proberen, ben benieuwd!
De spanningsdeler is niet helemaal juist. zie wiki voor brugcel
De piekspanning over de +en- van de brugcel is 1.41 * 12 volt (-2*diode). Dus 16.92-1.2 = 15.7 volt piek.
Op P1 v/d ESP staat dan een een pulserende gelijkspanning met een piekwaarde > 3.8 volt wat dus aanmerkelijk meer is dan 3.3 volt. Ik denk niet dat het gevaar kan hebben voor de ESP maar misschien raakt je sketch wel in de war van die 100 triggers/seconde die het op deze manier krijgt.
Ik zou de spanningsdeler meer hoogohmig maken, een condensatortje toevoegen zodat er een echte gelijkspanning op P1 staat en de weerstanden zo dimensioneren dat er max 3.3 volt op P1 staat.
bv:
120kohm van de brugcel '+' naar P1 (i.p.v. 1kohm)
33 kohm parrallel met een elco van ca. 1uF tussen P1 en massa (i.p.v 220+100)
en de massa aan de brugcel '-'
Maar als het voor jouw goed werkt kun je het beter zo laten.
De piekspanning over de +en- van de brugcel is 1.41 * 12 volt (-2*diode). Dus 16.92-1.2 = 15.7 volt piek.
Op P1 v/d ESP staat dan een een pulserende gelijkspanning met een piekwaarde > 3.8 volt wat dus aanmerkelijk meer is dan 3.3 volt. Ik denk niet dat het gevaar kan hebben voor de ESP maar misschien raakt je sketch wel in de war van die 100 triggers/seconde die het op deze manier krijgt.
Ik zou de spanningsdeler meer hoogohmig maken, een condensatortje toevoegen zodat er een echte gelijkspanning op P1 staat en de weerstanden zo dimensioneren dat er max 3.3 volt op P1 staat.
bv:
120kohm van de brugcel '+' naar P1 (i.p.v. 1kohm)
33 kohm parrallel met een elco van ca. 1uF tussen P1 en massa (i.p.v 220+100)
en de massa aan de brugcel '-'
Maar als het voor jouw goed werkt kun je het beter zo laten.
[ Voor 3% gewijzigd door costo op 26-11-2015 19:32 ]
Ik probeer een ESP-01 module op domoticz aan te sluiten middels ESPEasy.
Het flashen van ESPEasy gaat goed.
Hierna maak ik verbinding met het WiFi netwerk ESP_0
Op het IP adres 192.168.4.1 krijg ik ook netjes de UI van ESPEasy te zien.
Alle overige knoppen werken ook zoals je mag verwachten.
Echter als ik probeer een device te editen krijg ik in chrome de foutmelding: ERR_CONTENT_LENGTH_MISMATCH
De URL op dat moment is: http://192.168.4.1/devices?index=1&page=1
Het volgende plaatje laat de UI van ESPEasy zien,
Het bovenste gedeelte krijg ik gewoon goed te zien alleen de edit knoppen leveren steenvast een content length mismatch op.
Enig idee wat ik fout doe?
Edit, net even met Wireshark gekeken wat het probleem is en inderdaad, de ESP stuurt geen data terug terwijl er wel een content length staat ingesteld. De log is hier te vinden: https://drive.google.com/...RdmJJU1U/view?usp=sharing
Echter als ik probeer een device te editen krijg ik in chrome de foutmelding: ERR_CONTENT_LENGTH_MISMATCH
Het volgende plaatje laat de UI van ESPEasy zien,

Het bovenste gedeelte krijg ik gewoon goed te zien alleen de edit knoppen leveren steenvast een content length mismatch op.
Edit, net even met Wireshark gekeken wat het probleem is en inderdaad, de ESP stuurt geen data terug terwijl er wel een content length staat ingesteld. De log is hier te vinden: https://drive.google.com/...RdmJJU1U/view?usp=sharing
[ Voor 14% gewijzigd door Tim_bots op 29-11-2015 16:12 ]
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots
Ik neem aan dat tijdens het editen van je devices de ESP nog steeds in de AP-mode op 192.168.4.1 staat. Volgens mij is de AP-mode alleen bedoeld om je WiFi netwerk in te stellen. Het IP nummer wat je van je router kijgt staat in de main pagina van de UI.
Als je daarna de ESP via de UI reset moet je dit lokale IP nummer in een browser openen. In die mode zou je dan wel zonder probleem devices kunnen editen. Na de reset is de AP op 192.168.4.1. verdwenen.
Je moet wel zorgen dat als je een device aanmaakt deze ook echt fysiek aanwezig is omdat de ESP anders makkelijk crashed, delen door 0 vermoed ik.
Ik kan het mis hebben maar dit is mijn ervaring met ESPEasy.
Als je daarna de ESP via de UI reset moet je dit lokale IP nummer in een browser openen. In die mode zou je dan wel zonder probleem devices kunnen editen. Na de reset is de AP op 192.168.4.1. verdwenen.
Je moet wel zorgen dat als je een device aanmaakt deze ook echt fysiek aanwezig is omdat de ESP anders makkelijk crashed, delen door 0 vermoed ik.
Hier wacht ik ook op.geerttttt schreef op zondag 08 november 2015 @ 16:03:
Wat ik eigenlijk nog mis is een complete hardware oplossing met een esp8266 + relais in een compacte behuizing met 230v aansluit mogelijkheid.
Als dat er zou zijn voor een schappelijke prijs zou zijn, of desnoods een complete print, zou ik er direct een stuk of wat bestellen!
Heb de HLK 230 naar 5v al in huis , nu de print enz nog
De NodeMCU board komt al aardig in de buurt van wat je beschrijft.
En in china voor minder dan 5 euro te bestellen.
Er zit op:
een micro USB aansluiting met Serial/USB driver chip. (CH340 of CP2102)
Een 5V-3.3V regulator zodat je dit board via de micro USB kunt voeden.
Dus een goedkoop USB stekervoedinkje met micro-USB kabel is genoeg om dit board vanuit 230V te voeden.
Het hart is een ESP8266 12E en als bonus 2 druktoetsjes voor reset en flash.
en . . . . . . broodplank vriendelijk
Het enige wat er niet op zit zijn mosfets om relais e.d. aan te sturen maar daar zijn diverse kant en klare mini boards voor te vinden.
Dit is ook het ideale board voor een ESPEasy project.
En in china voor minder dan 5 euro te bestellen.
Er zit op:
een micro USB aansluiting met Serial/USB driver chip. (CH340 of CP2102)
Een 5V-3.3V regulator zodat je dit board via de micro USB kunt voeden.
Dus een goedkoop USB stekervoedinkje met micro-USB kabel is genoeg om dit board vanuit 230V te voeden.
Het hart is een ESP8266 12E en als bonus 2 druktoetsjes voor reset en flash.
en . . . . . . broodplank vriendelijk
Het enige wat er niet op zit zijn mosfets om relais e.d. aan te sturen maar daar zijn diverse kant en klare mini boards voor te vinden.
Dit is ook het ideale board voor een ESPEasy project.
[ Voor 7% gewijzigd door costo op 30-11-2015 02:37 ]
Ik ben nieuw met de ESP8266. Nu wil ik graag me gaan verdiepen in de ESP8266 en een paar projectjes opstarten voor mijn domotica thuis. Beginnend met een paar simpele temp/hum sensors, maar uiteindelijk ook andere leuke interfaces als deurbel aan domoticz hangen en dimmers met locale knoppen en terugkoppeling in domoticz.
Het idee en principe snap ik wel, maar ik zie door de bomen het bos niet meer
Ik heb besloten om een partij esp-12e aan te schaffen (prijs bijna gelijk aan de esp-01 en meer GPIO's). Maar hoe sluit je deze aan om te flashen? Ik zie meerdere mogelijkheden als ik hier naar Google

Wat is nou het beste?
Ik zie ook dat een aantal gpio pinnen aangesloten zijn. Hoe doe je dat als je deze pinnen ook wilt gaan gebruiken? Ik wil de esp-12e vast solderen op m'n module, maar wil altijd de mogelijkheid behouden om de complete module opnieuw te kunnen programmeren (dus de rx/tx een een seriele interface kunnen knopen). Waar kan ik daar meer over vinden?
Het idee en principe snap ik wel, maar ik zie door de bomen het bos niet meer

Wat is nou het beste?
Ik zie ook dat een aantal gpio pinnen aangesloten zijn. Hoe doe je dat als je deze pinnen ook wilt gaan gebruiken? Ik wil de esp-12e vast solderen op m'n module, maar wil altijd de mogelijkheid behouden om de complete module opnieuw te kunnen programmeren (dus de rx/tx een een seriele interface kunnen knopen). Waar kan ik daar meer over vinden?
Eerste plaatje is complete onzin.
Tweede plaatje gaat over ESP201 + USB->UART converter levert te weinig stroom om de ESP te voeden.
Derde plaatje. ? Mijn chinees is niet zo best.
Zoek even op "ESP-12E brief spec" . Hierin staat info om de ESP12E aan te sluiten.
Kortgezegd, GPIO 0,2 en15 moeten in een bepaalde stand staan bij opstarten.
Verdere tips:
1. Zorg voor een aparte voeding voor de ESP die min. 215 mA kan leveren.
2. Zorg voor een goede ontkoppeling van de voeding doormiddel van een ker. C. van 100n + Flinke elco (>100uF) direct op de voedingsaansluitingen. Zoniet dan zul je zeer waarschijnlijk met spontane reboots te maken krijgen.
3. Let op dat ESP (ook de ingangen) max 3.6 Volt mogen hebben (liefst 3.3V).
4. Zorg dat de resetingang geen stoorpieken kan ontvangen.
Tweede plaatje gaat over ESP201 + USB->UART converter levert te weinig stroom om de ESP te voeden.
Zoek even op "ESP-12E brief spec" . Hierin staat info om de ESP12E aan te sluiten.
Verdere tips:
2. Zorg voor een goede ontkoppeling van de voeding doormiddel van een ker. C. van 100n + Flinke elco (>100uF) direct op de voedingsaansluitingen. Zoniet dan zul je zeer waarschijnlijk met spontane reboots te maken krijgen.
Thnx! Ga ik daar even op verder googlen.jomas schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:22:
Verdere tips:
Ik heb/had hetzelfde probleem met R46, maar ik ben weer terug naar een oudere versie en dan is het probleem er niet. Ik zag dat R47 nu op github staat, misschien dat het probleem daar verholpen is. Ik heb het nog niet getest.Tim_bots schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:35:
Ik heb zelf momenteel als test mijn ESP-09 aan een USB->UART fake FTDI dingetje hangen. Levert direct al 3,3 volt maar voor mijn opstelling blijkbaar wel genoeg mA om hem goed te voeden, althans, draait al dagen stabiel zonder uitvallers.jomas schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:22:
Oost west, 127.0.0.1 best!
Zolang je geen connectie probeert te maken of een AP op te zetten zal het op deze manier wel werken, flashen zal ook wel lukken.geerttttt schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:51:
[...]
Ik heb zelf momenteel als test mijn ESP-09 aan een USB->UART fake FTDI dingetje hangen. Levert direct al 3,3 volt maar voor mijn opstelling blijkbaar wel genoeg mA om hem goed te voeden, althans, draait al dagen stabiel zonder uitvallers.
In wifi rx-mode vraagt een ESP maximaal ca. 50mA maar zodra de WiFi probeert te zenden kun/zal je problemen hebben. Tx vraagt 100 tot 200 mA, teveel voor een gemiddelde Serial/USB chip/board.
ik heb een partij esp07's en kan ze aan de pc hangen om te flashen. maar ik zie nergens een goede tutotial om ze met batterij te voeden. ik ben heel benieuwd hoe lang ik ze met batterij kan voeden. dan kan ik namelijk draadloos weerstation of bewegingsmelders maken:)
iemand die hier ervaring mee heeft?
iemand die hier ervaring mee heeft?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Ik lees 2 temperatuursensoren uit en stuur ze naar Thingspeak. Dit duurt totaal ong. 2 a 3 seconden.
Stroom is dan ong. 20-70mA (Gemiddeld)
Daarna gaat de ESP 10 minuten in deepsleep. Hierin verbruikt de ESP ong 10uA.
Met 2 penlites zal deze schakeling dus ong. een jaar meegaan.
Als de ESP continu aanstaat zal dit aanzienlijk minder zijn. (reken op minstens 20mA standby)
Stroom is dan ong. 20-70mA (Gemiddeld)
Daarna gaat de ESP 10 minuten in deepsleep. Hierin verbruikt de ESP ong 10uA.
Met 2 penlites zal deze schakeling dus ong. een jaar meegaan.
Als de ESP continu aanstaat zal dit aanzienlijk minder zijn. (reken op minstens 20mA standby)
zo dat is nog aardig wat. kan je nagaan als je 4 penlites gebruikt.
alleen nog even een voorbeeld vinden qua aansluiten en dan kan ik los!
alleen nog even een voorbeeld vinden qua aansluiten en dan kan ik los!
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Mijn ESP stond inderdaad in de config mode. Zojuist heb ik dit aangepast en ik zit nu op mijn WiFi netwerk. Helaas had dit geen effect met R46.costo schreef op zondag 29 november 2015 @ 17:16:
Ik neem aan dat tijdens het editen van je devices de ESP nog steeds in de AP-mode op 192.168.4.1 staat. Volgens mij is de AP-mode alleen bedoeld om je WiFi netwerk in te stellen. Het IP nummer wat je van je router kijgt staat in de main pagina van de UI.
Zojuist teruggegaan naar R39 en ik heb nu een temperatuursensor in domoticz. Nu alleen kijken hoe/waar het beste dit probleem te melden.rvinke schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:49:
[...]
Ik heb/had hetzelfde probleem met R46, maar ik ben weer terug naar een oudere versie en dan is het probleem er niet. Ik zag dat R47 nu op github staat, misschien dat het probleem daar verholpen is. Ik heb het nog niet getest.
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots
Ik lees 1 temp sensor uit en stuur deze elke 30 sec naar Thingspeak. Stroom verbruik in 24 uur met deep sleep in ongeveer 110 mAh.
Ik zie dat er mensen zijn die thingspeak gebruiken.
Kunnen jullie nog Apps / MATLAB Visualizations aanpassen of nieuwe maken?
In het MATLAB Code window zie ik alleen nog maar een rond draaide cirkel en niet meer de matlab code.
Ik zie dat er mensen zijn die thingspeak gebruiken.
Kunnen jullie nog Apps / MATLAB Visualizations aanpassen of nieuwe maken?
In het MATLAB Code window zie ik alleen nog maar een rond draaide cirkel en niet meer de matlab code.
Ah, ik ben niet de enigePimmetje651 schreef op zondag 29 november 2015 @ 20:47:
[...]
Hier wacht ik ook op.
Heb de HLK 230 naar 5v al in huis , nu de print enz nog
Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.
Ik lees hier dat dit bordje een RX level shifter aan boord heeft:
https://learn.adafruit.co...reakout/using-arduino-ide
Geldt dat alleen voor hele specifieke bordjes of ook voor deze:
http://www.aliexpress.com/snapshot/7116981088.html
Die heb ik namelijk net binnen en het zou mooi zijn als ik een 5V serieel er rechtstreeks aan kan koppelen (het gaat alleen om data vanaf mijn slimme meter TX met 5V naar de ESP's RX)
Die heb ik namelijk net binnen en het zou mooi zijn als ik een 5V serieel er rechtstreeks aan kan koppelen (het gaat alleen om data vanaf mijn slimme meter TX met 5V naar de ESP's RX)
Als ik kijk naar het schema van de NodeMcu V0.9 dan is dat niet het geval.sjimmie schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:23:
Ik lees hier dat dit bordje een RX level shifter aan boord heeft:
Maar dan zet je er toch even een spanningsdeler (2 weerstanden) tussen.
Dat lijkt me dan inderdaad beter, ik las net ergens dat het seriele signaal van de slimme meter geinverteerd is dus er moet daaom toch al wat met een transistor tussen om dat te fixen.jobr schreef op donderdag 03 december 2015 @ 18:53:
[...]
Als ik kijk naar het schema van de NodeMcu V0.9 dan is dat niet het geval.
Maar dan zet je er toch even een spanningsdeler (2 weerstanden) tussen.
Hallo allemaal,
ik ben al een tijdje bezig met een arduino tesamen met een esp8266.
Nu heb ik een programmatje gemaakt welke mijn Kwh meter in de meterkast uitleest en deze data naar thingspeak stuurt.
Dit lukt allemaal aardig. Alleen wil ik nu overstappen op portals.exosite.com.
Maar ik kan nergens vinden via welke AT commando's ik de data kan versturen en het lukt dus ook niet.
Thingspeak heb ik wel werkend gekregen maar bij exosite werkt het iets anders denk ik zo.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen of kan ik beter gebruik maken van een library voor de Arduino IDE.
Heb namelijk nu gewoon de arduino zo geprogrammeerd dat deze de AT commando's verstuurt naar de ESP8266.
Ik heb middels ESPLORER vele dingen geprobeerd maar het lukt maar niet.
Hopelijk kan iemand helpen.
Groeten Bert
ik ben al een tijdje bezig met een arduino tesamen met een esp8266.
Nu heb ik een programmatje gemaakt welke mijn Kwh meter in de meterkast uitleest en deze data naar thingspeak stuurt.
Dit lukt allemaal aardig. Alleen wil ik nu overstappen op portals.exosite.com.
Maar ik kan nergens vinden via welke AT commando's ik de data kan versturen en het lukt dus ook niet.
Thingspeak heb ik wel werkend gekregen maar bij exosite werkt het iets anders denk ik zo.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen of kan ik beter gebruik maken van een library voor de Arduino IDE.
Heb namelijk nu gewoon de arduino zo geprogrammeerd dat deze de AT commando's verstuurt naar de ESP8266.
Ik heb middels ESPLORER vele dingen geprobeerd maar het lukt maar niet.
Hopelijk kan iemand helpen.
Groeten Bert
Ben nieuw met de esp bordjes maar het leek mij wel een erg interessant project.
Heb een nodeMCU 1.0 waar ik espeasy r048 succesvol op heb weten te flashen.
En nu zit ik een beetje vast...
Ik krijg via serial monitor dit te zien.
Verder reageert de ESP niet op enige commando...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| INIT : Booting Build nr:48 WIFI : Connecting... WIFI : No SSID! INIT : I2C INIT : Boot OK INIT : Normal boot WD : Uptime 0 ConnectFailures 0 FreeMem 25576 WD : Uptime 1 ConnectFailures 0 FreeMem 25536 WD : Uptime 1 ConnectFailures 0 FreeMem 25488 WD : Uptime 2 ConnectFailures 0 FreeMem 25448 |
Je zou normaal gesproken nu in moeten loggen op de AP op 192.168.4.1 met als wachtwoord configesp en daar dan je SSID en password van je WiFi netwerk invullen.ComTech schreef op donderdag 03 december 2015 @ 21:27:
Ben nieuw met de esp bordjes maar het leek mij wel een erg interessant project.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 INIT : Booting Build nr:48 WIFI : Connecting... WIFI : No SSID! INIT : I2C INIT : Boot OK INIT : Normal boot WD : Uptime 0 ConnectFailures 0 FreeMem 25576 WD : Uptime 1 ConnectFailures 0 FreeMem 25536 WD : Uptime 1 ConnectFailures 0 FreeMem 25488 WD : Uptime 2 ConnectFailures 0 FreeMem 25448
Daarna kun je inloggen op het IP dat door je router aan de ESP is toegewezen.
Ik heb het zelfde probleem gehad.Tim_bots schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:35:
Het volgende plaatje laat de UI van ESPEasy zien,[afbeelding]
Wanneer je log (op hoogste log level) bekijkt via seriele/usb verschijnen er foutmeldingen in de trant van 'malloc' probleem; geheugen is blijkbaar niet voldoende.
Ik heb het opgelost door in de arduino IDE te updaten met ESP core 2.0.0. (zie ook espeasy forum)
Succes
Inmiddels een stuk verder gekomen met de ESP en ESPeasy.
Probeer nu een BH1750 lichtsensor aan te sluiten.
Dat gaat goed een I2Cscan geeft hem ook weer .
Alleen blijft de waarde maar op 15 lux staan hoeveel licht er ook op schijnt.
Wat gaat hier fout?
Wat gaat hier fout?
Heb je hem al ergens tegen laten praten? Ik had ook problemen met sommige waardes, die ineens verdwenen toen ik hem tegen Domoticz liet praten.ComTech schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:44:
Wat gaat hier fout?
Waarden worden maar 1x per minuut ververst dus verwacht niet dat je een direct een response krijgtvan een verandering.ComTech schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:44:
Wat gaat hier fout?
Heb met het configureren domoticz gelijk ingesteld en een sensor (lux) toegevoegd.Ice T schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:40:
[...]
Heb je hem al ergens tegen laten praten? Ik had ook problemen met sommige waardes, die ineens verdwenen toen ik hem tegen Domoticz liet praten.
Echter blijft de waarde maar op 15lux staan.
Klopt maar na een paar uur online zou ik toch wel een waarde moeten zien?costo schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:30:
[...]
Waarden worden maar 1x per minuut ververst dus verwacht niet dat je een direct een response krijgtvan een verandering.
Krijg nog steeds geen waardes van sensors.
Heb een ds18b20 temperatuursensor toegevoegd blijft maar op 0.00 staan.
De bh1750 lux sensor ziet hij nu helemaal niet meer met een i2cscan.
Andere gpio's geprobeerd helaas niks.
Espeasy firmware (oudere R39) opnieuw geflasht nog steeds niks.
Het is nu zelfs zo als ik de sensors heb aangesloten boot hij niet eens goed.
Kan hem niet bereiken dan via de webinterface.
Wat doe ik fout??
Edit: Intussen de DS18B20 temperatuursensor werkend die geeft de waarde goed door.
I2C vind nu de bh1750 sensor ook (had scl en sda verkeerd om) maar de waarde blijft de hele tijd om 15 lux.
Nu staat hij intussen op 54627.50 en vind geen i2c devices meer bij een i2cscan.
[ Voor 10% gewijzigd door ComTech op 08-12-2015 17:18 ]
Inmiddels draait mijn espeasy al dik 14 uur non stop. Eerder haalde ik met geluk maximaal 2 uur. Het vrije geheugen is nu ook een stuk meer.Neuros schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:06:
[...]
Ik heb het zelfde probleem gehad.
Wanneer je log (op hoogste log level) bekijkt via seriele/usb verschijnen er foutmeldingen in de trant van 'malloc' probleem; geheugen is blijkbaar niet voldoende.
Ik heb het opgelost door in de arduino IDE te updaten met ESP core 2.0.0. (zie ook espeasy forum)
Succes
Potverdorie, een ruime maand geleden de HLK-PM01 besteld. Vandaag nadat hij nu een week over de uiterste leverdatum heen is toch maar een geschil geopend met Paypal. Wel direct het geld terug gekregen, maar nu moet ik het onderdeel dus opnieuw gaan bestellen en weer een hele tijd wachten
Heb hier 2 HLK's klaar liggen samen met of een step down convertor / LE33 moet het lukken. Zoek al dgn naar PCBtje of design maar helaasmessi schreef op maandag 30 november 2015 @ 23:16:
[...]
Ah, ik ben niet de enigeHLK is ook al onderweg, maar een printje zou wel fijn zijn.
Mja, ik heb maar besloten het met zo'n protobordje te doen. dus een 10x7cm bordje met om de 2,54mm een gaatje met een stukje koper er omheen.Pimmetje651 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:28:
[...]
Heb hier 2 HLK's klaar liggen samen met of een step down convertor / LE33 moet het lukken. Zoek al dgn naar PCBtje of design maar helaas
In mijn geval wil ik graag een rolluik schakelaar maken. Ik wil graag via de ESP de rolluiken kunnen schakelen, maar , ik wil ook dat de originele rolluikschakelaar blijft werken. én om kortsluiting/problemen te voorkomen wil ik dat de rolluikschakelaar niet werkt op het moment dat de ESP bezig is met de rolluiken.
Oftewel, als je via de ESP de rolluiken naar beneden doet moet je niet met de muurschakelaar de rolluiken omhoog kunnen doen, ik denk namelijk niet dat de motor dat leuk vind...
Tenslotte moet alles ook nog werken als de ESP kuren heeft, doorgebrand is of wat dan ook.
Ik heb al een schema in mijn hoofd, maar mistte nog de onderdelen. Heb nu alles binnen om het 1e exemplaar te maken (de HLK-PM01 is toch binnen gekomen gister ineens
Ik heb vandaag mijn ESP32 breakout board ontvangen.

Dit word een leuk weekend

Kwalitatief blaten
Nou, ik heb toevallig een oplossing gevonden: je moet versie 2.0.0 van de arduino ESP-boards gebruiken. Deze URL toevoegen in de IDE: http://arduino.esp8266.co...age_esp8266com_index.json, en dan je bordjes updaten. Problem solved!Tim_bots schreef op maandag 30 november 2015 @ 18:54:
[...]
Mijn ESP stond inderdaad in de config mode. Zojuist heb ik dit aangepast en ik zit nu op mijn WiFi netwerk. Helaas had dit geen effect met R46.
[...]
Zojuist teruggegaan naar R39 en ik heb nu een temperatuursensor in domoticz. Nu alleen kijken hoe/waar het beste dit probleem te melden.
die wil ik ookLamSchaap schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 18:30:
Ik heb vandaag mijn ESP32 breakout board ontvangen.
[afbeelding]
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
I know... maar daarom wil ik hem niet minder graag :-)LamSchaap schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 08:25:
[...]
Dit is een demo board. Niet voor retail.
[afbeelding]
Even betere foto gemaakt
Met prototype bedoel je zo'n nodemcu bordje .geerttttt schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:33:
[...]
Mja, ik heb maar besloten het met zo'n protobordje te doen. dus een 10x7cm bordje met om de 2,54mm een gaatje met een stukje koper er omheen.
In mijn geval wil ik graag een rolluik schakelaar maken. Ik wil graag via de ESP de rolluiken kunnen schakelen, maar , ik wil ook dat de originele rolluikschakelaar blijft werken. én om kortsluiting/problemen te voorkomen wil ik dat de rolluikschakelaar niet werkt op het moment dat de ESP bezig is met de rolluiken.
Oftewel, als je via de ESP de rolluiken naar beneden doet moet je niet met de muurschakelaar de rolluiken omhoog kunnen doen, ik denk namelijk niet dat de motor dat leuk vind...
Tenslotte moet alles ook nog werken als de ESP kuren heeft, doorgebrand is of wat dan ook.
Ik heb al een schema in mijn hoofd, maar mistte nog de onderdelen. Heb nu alles binnen om het 1e exemplaar te maken (de HLK-PM01 is toch binnen gekomen gister ineens)
Ik zal juist alles zo compact mogelijk willen opbouwen om zo in bijv plafond lamp te kunnen bouwen.
Ik zoek nog even door
Dat word nog zo'n 8 weekjes wachten. Dan start mass production of the ESP32 SoC. En dan is onze Amica ESP32 ook pas verkrijgbaar.mightym schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 09:46:
[...]
I know... maar daarom wil ik hem niet minder graag :-)
Kwalitatief blaten
Nee, een protoboard:Pimmetje651 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 09:58:
[...]
Met prototype bedoel je zo'n nodemcu bordje .
Ik zal juist alles zo compact mogelijk willen opbouwen om zo in bijv plafond lamp te kunnen bouwen.
Ik zoek nog even door

Ahhhhhhhhh zo, ik heb toch liever een uitgedachte oplossingen ivm bijv ook zekering enz
Nice!LamSchaap schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 08:25:
[...]
Dit is een demo board. Niet voor retail.
[afbeelding]
Even betere foto gemaakt
Maar blijft dit zo, dus zonder USB etc, of komt er nog een ander bordje naast deze break out?
Ben ook benieuwd wanneer Espressif zijn demo boards verstuurd. Moet dan ook niet meer al te lang duren als de modules al beschikbaar zijn.
O, dat is te overzien :-)LamSchaap schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 10:05:
[...]
Dat word nog zo'n 8 weekjes wachten. Dan start mass production of the ESP32 SoC. En dan is onze Amica ESP32 ook pas verkrijgbaar.
Ik heb gelukkig nog een voorraadje amica's met de 8266 liggen :-)
Zou de nieuwe amica qua formaat en pinout een beetje backwards compatible zijn??
Zekering? Waarvoor?Pimmetje651 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 11:48:
[...]
Ahhhhhhhhh zo, ik heb toch liever een uitgedachte oplossingen ivm bijv ook zekering enz
Zekerheid
Espressif heeft Donderdag eerste demo boards verstuurd. Maandag worden er nog meer verstuurd. Het is voor mij nog onbekend of deze modules van Espressif ook voor de retail zijn. Maar Amica komt over 3 maanden met goedgekeurde FCC en CE modules/SiP.Mars Warrior schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 12:11:
[...]
Nice!
Maar blijft dit zo, dus zonder USB etc, of komt er nog een ander bordje naast deze break out?
Ben ook benieuwd wanneer Espressif zijn demo boards verstuurd. Moet dan ook niet meer al te lang duren als de modules al beschikbaar zijn.
Kwalitatief blaten
Ik begin nu langzamerhand mijn bestelde spulletjes (esp's etc) binnen te krijgen vanuit China
Mijn doel is om mijn huis te automatiseren... van simpele lampenschakelaars en temperatuurmeters, tot stroommeters en zelfs de elektrische deken van m'n vriendin
Nu lijkt het me handig om de IDX van domoticz in te kunnen stellen aan de hand van een dip switch:

met 8 switches kan je een idx van 0 t/m 255 instellen. Handig als je achteraf iets aan een andere schakelaar in domoticz wil hangen, zonder het te herprogrammeren (toch?)
Het moet toch mogelijk zijn dat een esp de waarde uitleest en deze in zn geheugen opslaat als variabele?

Mijn doel is om mijn huis te automatiseren... van simpele lampenschakelaars en temperatuurmeters, tot stroommeters en zelfs de elektrische deken van m'n vriendin
Nu lijkt het me handig om de IDX van domoticz in te kunnen stellen aan de hand van een dip switch:

met 8 switches kan je een idx van 0 t/m 255 instellen. Handig als je achteraf iets aan een andere schakelaar in domoticz wil hangen, zonder het te herprogrammeren (toch?)
Het moet toch mogelijk zijn dat een esp de waarde uitleest en deze in zn geheugen opslaat als variabele?
Dat is fijn om te horen. Enig idee hoe ze verstuurd worden? Oftwel met DHL oid en binnen vóór de kerst, of met de standaard post, dus ergens tussen nu en half januari 2016LamSchaap schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 17:38:
[...]
Espressif heeft Donderdag eerste demo boards verstuurd. Maandag worden er nog meer verstuurd. Het is voor mij nog onbekend of deze modules van Espressif ook voor de retail zijn. Maar Amica komt over 3 maanden met goedgekeurde FCC en CE modules/SiP.
John Lee noemde het beta boards, dus ik neem aan dat het geen retail boards zijn, en dat ze met de feedback van de beta gebruikers mogelijk nog wat aanpassingen zullen doen.
Ben benieuwd naar de prijs, formaat en mogelijkheden van de ESP32 / Amica bordjes.
Jullie zouden toch ook nog met een nieuw NodeMCU bord obv de ESP8266 uitkomen dit jaar?
Kan wel, maar kost je 8 gpio's, of in ieder geval 6 met handig aansluiten...iMars schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 17:49:
Ik begin nu langzamerhand mijn bestelde spulletjes (esp's etc) binnen te krijgen vanuit China![]()
![]()
Mijn doel is om mijn huis te automatiseren... van simpele lampenschakelaars en temperatuurmeters, tot stroommeters en zelfs de elektrische deken van m'n vriendin![]()
[afbeelding]
Of je moet met weerstanden werken en dan uitrekenen welke weerstandswaarde hoort bij welke schakeling... Maar das nou ook niet zo super. Of met een shift register.
Misschien via I2C? dan kost het 2 GPIO's met wat extra componenten? Of serieel inlezen? Nja, het is maar een hersenspinsel, leek me wel een leuk ideegeerttttt schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:09:
[...]
Kan wel, maar kost je 8 gpio's, of in ieder geval 6 met handig aansluiten...
Of je moet met weerstanden werken en dan uitrekenen welke weerstandswaarde hoort bij welke schakeling... Maar das nou ook niet zo super. Of met een shift register.
Waarom dan niet een webinterfaceje programmeren waarop je het kunt instellen op de ESP. Die dip switches zijn toch mega ouderwets?