Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jctjepkema
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14-07 19:30
@jvdmast. Ja klopt, hij heeft een voltage regulator aanboord die de usb spanning omzet naar 3.3v, maar de ingangen en dus ook uitgangen nemen of geven 3.3v

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08-07 14:20
oke jammer want dan komt er nog steeds heel wat electronica omheen.
ik zit te denken om een esp in te zetten om een "slimme meter" uit te lezen en naar thingspeak te loggen.
maar dan moet ik software-serial gebruiken in combinatie met levelshifters (wat dan een steeds langere keten van potentiële problemen wordt).

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:22
Ik zit al een dag of 2 dit topic door te lezen. Maar je hebt zoveel versies van de ESP8266. Welke is nu de "best buy"? Aliexpress / China webshop / Ebay maakt nie niet uit.
Wat ik er mee wil doen. De ESP8266 aan een schakelaar hangen (LDR, magneet switch etc) En die laten communiceren met het internet/Raspberry pi.Adafruit heeft ook een variant. Maar die is nogal duur. Ik prefereer China :)
En een FTDI kabel is ook nodig?

Dacuuu wijzigde deze reactie 04-11-2015 15:59 (3%)

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 18:38
quote:
Dacuuu schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:54:
Ik zit al een dag of 2 dit topic door te lezen. Maar je hebt zoveel versies van de ESP8266. Welke is nu de "best buy"? Aliexpress / China webshop / Ebay maakt nie niet uit.
Wat ik er mee wil doen. De ESP8266 aan een schakelaar hangen (LDR, magneet switch etc) En die laten communiceren met het internet/Raspberry pi.Adafruit heeft ook een variant. Maar die is nogal duur. Ik prefereer China :)
En een FTDI kabel is ook nodig?
NodeMCU is waarschijnlijk de beste optie. Geen andere hardware nodig.

• Dacuuu
quote:
Tom-Z schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:05:
[...]
NodeMCU is waarschijnlijk de beste optie. Geen andere hardware nodig.
Deze bijvoorbeeld? Als ik dan toch in de ~€12 prijsklasse zit, zit er veel verschil in met bijvoorbeeld de adafruit huzzah esp8266 Al heb je daar wel een FTDI kabel nodig, en moet je hem voeden via een gpio pin. Niet dat ik veel interesse heb in de adafruit versie.

Als ik zo'n ESP8266 chip heb, en er wat wegwijs mee ben, wil ik ook nog een keer Domoticz installeren op een Raspberry pi, om hiermee te experimenteren. :)

Dacuuu wijzigde deze reactie 04-11-2015 16:48 (11%)

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 18:38
quote:
Dacuuu schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:44:
[...]

Deze bijvoorbeeld? Als ik dan toch in de ~€12 prijsklasse zit, zit er veel verschil in met bijvoorbeeld de adafruit huzzah esp8266 Al heb je daar wel een FTDI kabel nodig, en moet je hem voeden via een gpio pin. Niet dat ik veel interesse heb in de adafruit versie.
Degene waar ik naar mijn post in link is maar $4.45, maar om een gekke reden is de link niet onderstreept.

• costo
  • Registratie: augustus 2015
  • Niet online
quote:
jvdmast schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:44:
oke jammer want dan komt er nog steeds heel wat electronica omheen.
ik zit te denken om een esp in te zetten om een "slimme meter" uit te lezen en naar thingspeak te loggen.
maar dan moet ik software-serial gebruiken in combinatie met levelshifters (wat dan een steeds langere keten van potentiële problemen wordt).
Level shifters heb je bijna nooit echt nodig, alleen voor bi-directionele signalen soms wel.
Vanaf een ESP-TX naar een Arduino-RX gaat in de praktijk altijd goed, ATmega328 chip in de arduino leest de 3.3v signalen zonder probleem. Andersom stuur je 5v signalen naar de ESP, gaat eigenlijk meestal goed, maar als je 100% safe wilt zijn gebruik je aan die kant een spanningsdeler met 2 weerstandjes in de verhouding 1:2 (b.v. 3k3 en 6k8) om de 5v signalen terug te brengen naar 3.3 volt.

De "holy grail" is natuurlijk om geen arduino hardware meer te gebruiken en je sketch vanuit de Arduino-IDE direct in de ESP te flashen. Dan moet je meestal wat aanpassingen in je sketch maken, en ook weigeren sommige arduino-libraries om gecompileerd te worden voor de ESP. Dit kan dus best wel lastig zijn.

• Dacuuu
quote:
Tom-Z schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:37:
[...]
Degene waar ik naar mijn post in link is maar $4.45, maar om een gekke reden is de link niet onderstreept.
Ninja link :+ Chippie is besteld, heb er zin in. :9

en weer een nieuwe.. de ESPresso light 8)

• jvdmast
quote:
costo schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:09:
[...]

Level shifters heb je bijna nooit echt nodig, alleen voor bi-directionele signalen soms wel.
Vanaf een ESP-TX naar een Arduino-RX gaat in de praktijk altijd goed, ATmega328 chip in de arduino leest de 3.3v signalen zonder probleem. Andersom stuur je 5v signalen naar de ESP, gaat eigenlijk meestal goed, maar als je 100% safe wilt zijn gebruik je aan die kant een spanningsdeler met 2 weerstandjes in de verhouding 1:2 (b.v. 3k3 en 6k8) om de 5v signalen terug te brengen naar 3.3 volt.

De "holy grail" is natuurlijk om geen arduino hardware meer te gebruiken en je sketch vanuit de Arduino-IDE direct in de ESP te flashen. Dan moet je meestal wat aanpassingen in je sketch maken, en ook weigeren sommige arduino-libraries om gecompileerd te worden voor de ESP. Dit kan dus best wel lastig zijn.
Ik wil dit inderdaad zonder arduino doen, maar dan moet de esp dus zelf (via software-serial) de slimme-meter gaan uitlezen.
Mijn ervaring met mijn huidige esp01's is dat de 3.3V signalen van de esp naar een ander apparaat (zoals hier getest naar serial2 van een arduino mega) niet voldoende bleken. Dat moest ik dan via 2 weerstanden en een transistor opkrikken richting 5V. (dat lukt niet met alleen 2 weerstanden in 1:2 verhouding)
Maar nu ik daarover nadenk, volgens mij hoef ik voor het uitlezen van de slimme-meter alleen data van die slimme meter te ontvangen met de esp, dus dan zou zo'n 1:2 weerstand brugje wel voldoende zijn.

• zoutepopcorn
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12-06 18:14
Wie vind dit cool:

HLC, vervanger van GPS
-> HLC, de opvolger van GPS

http://forum.thethingsnet...ps-dat-vreet-batterij/484

Voordelen, hoeks.ma Location:
-> snelle locatie (fix)
-> geen kosten
-> bijna geen
-> geen gps

Succes :P

• costo
  • Niet online
quote:
jvdmast schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:53:
[...]

Ik wil dit inderdaad zonder arduino doen, maar dan moet de esp dus zelf (via software-serial) de slimme-meter gaan uitlezen.
Als je op een arduino je slimme meter via serieel aansluit en je gebruikt daarnaast een ESP8266 dan heb je inderdaad een tweede serial nodig om te communiceren.
Als je in de ESP only programmeert dan heb je geen tweede serial (dus ook geen software-serial) nodig, Je slimme meter hangt dan aan die ene serial.
Ik weet alleen niet of je slimme meter voldoende heeft aan 3.3 v signalen.
quote:
Mijn ervaring met mijn huidige esp01's is dat de 3.3V signalen van de esp naar een ander apparaat (zoals hier getest naar serial2 van een arduino mega) niet voldoende bleken. Dat moest ik dan via 2 weerstanden en een transistor opkrikken richting 5V. (dat lukt niet met alleen 2 weerstanden in 1:2 verhouding)
Maar nu ik daarover nadenk, volgens mij hoef ik voor het uitlezen van de slimme-meter alleen data van die slimme meter te ontvangen met de esp, dus dan zou zo'n 1:2 weerstand brugje wel voldoende zijn.
Volgens de datasheet ziet de processor op de arduino vanaf 0,7 Vcc gegarandeerd alles als 'hoog' , dat is dus 3.5 volt en dus zou 3.3 volt vanuit de ESP net te weinig kunnen zijn.
Bij mijn schakelingen werkt het gewoon zonder probleem , dus die 0.7*Vcc is geen harde grens.
Je zou de ESP op 3.6 volt kunnen laten werken, dat hebben de ESP signalen net iets meer niveau.

N.B. als je het signaal van de ESP 'opkrikt' met een transistor dan zul je het signaal inverteren, hoog wordt laag en laag wordt hoog.
*

187449 wijzigde deze reactie 10-11-2015 15:48 (104%)

• zoutepopcorn
Nee hoor.

Iedereen kan gewoon gebruik maken van het netwerk van ttn.

Ik ben bezig met ttnmap.org. maar moet nog even wat tweaken
ik snap het ff niet.. bouwen jullie nou die backend die dan via TTN de locatie terugstuurd ? of de arduino/esp/SX lorawan setup (alleen de esp+SX module is niet genoeg ?)

• Dacuuu
quote:
Wat is van deze nu echt een voordeel tegenover deze ik ik besteld heb bij Aliexpress?

• jctjepkema
@Dacuu, die jij hebt besteld heeft onboard UART --> USB, dus doormiddel van usb kan je communiceren met je esp8266. Die ESPresso light heeft geen onboard uart, maar moet nog een losse uart poort op+ik zie een extra knopje, waarschijnlijk om mee te programmeren??
En de espresso light heeft volgens mij een website waarmee je hem kan programmeren.

• zoutepopcorn
@borroz

Nee de backend zou in principe je eigen server zijn. Het komt er op neer dat je gratis je locatie kan bepalen
quote:
zoutepopcorn schreef op donderdag 05 november 2015 @ 23:39:
@borroz

Nee de backend zou in principe je eigen server zijn. Het komt er op neer dat je gratis je locatie kan bepalen
ok.. ben benieuwd O-)

enfin, kreeg vandaag 2 lora modules binnen en ik ga de komende tijd wat testjes doen.
als ik eea wat beter snap ga ik gebruik maken van de 'losse' SX modules (in andere band).

vooralsnog 'aanloop' problemen :P werkt

187449 wijzigde deze reactie 09-11-2015 08:40 (29%)

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:17

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

quote:
zoutepopcorn schreef op donderdag 05 november 2015 @ 23:39:
@borroz

Wat is er zo speciaal aan? Google doet dit al jaren voor mijn telefoon.

Appeltaart is lekker!

quote:
LED-Maniak schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 00:27:
[...]

zonder gps chippie he

• LED-Maniak

LED-Maniak

Eh ja?

Locatie van mijn laptop wordt ook op deze manier bepaald.

Op het moment dat ik snel hoge nauwkeurigheid nodig heb doet mijn telefoon triangulatie van telefoonmasten + wifi voor de eerste plaatsbepaling, gevolgd door GPS.

Wil ik medium nauwkeurigheid dan pakt hij wifi

Wil ik lage nauwkeurigheid dan pakt hij telefoonmasten(+/- 100 meter)

LED-Maniak wijzigde deze reactie 06-11-2015 00:35 (68%)

Appeltaart is lekker!

ja maar die past niet in een lucifer doosje 8)

we hebben het hier over een IOT toepassing via een LoRaWan netwerk ;)

187449 wijzigde deze reactie 06-11-2015 00:50 (44%)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Zie edit. Dat doet mijn telefoon allang.

Appeltaart is lekker!

• jvdmast
quote:
costo schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:22:
Als je in de ESP only programmeert dan heb je geen tweede serial (dus ook geen software-serial) nodig, Je slimme meter hangt dan aan die ene serial.
Maar de enige serial die de ESP heeft wil ik vrijhouden om hem te kunnen monitoren vanaf mijn laptop.
Dus de slimme meter kan daar niet aan en moet dus via software-serial.
quote:
Volgens de datasheet ziet de processor op de arduino vanaf 0,7 Vcc gegarandeerd alles als 'hoog' , dat is dus 3.5 volt en dus zou 3.3 volt vanuit de ESP net te weinig kunnen zijn.
Volgens mij hoeft er niets van de ESP naar de slimme meter dus het te lage TX signaal vanaf de ESP is dan geen punt.
quote:
N.B. als je het signaal van de ESP 'opkrikt' met een transistor dan zul je het signaal inverteren, hoog wordt laag en laag wordt hoog.
Dat hang er van af hoe je het doet. Ik heb het gewoon werkend gehad tussen een ESP en een Arduino:

• costo
  • Niet online
Heel goed om die transistor als level shifter te schakelen, daar had ik niet aan gedacht.

Misschien is het toch eenvoudiger en zekerder om dan de ESP op 3.6 volt te laten werken en/of de arduino op een lagere spanning dan 5 volt. Diode in de voedingslijn ofzo.

• jvdmast
quote:
costo schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:00:
Misschien is het toch eenvoudiger en zekerder om dan de ESP op 3.6 volt te laten werken en/of de arduino op een lagere spanning dan 5 volt. Diode in de voedingslijn ofzo.
Euh, ik ga dus juist NIET met een arduino werken. En de slimme meter kan ik niets aan veranderen qua voltages (tenminste, dat lijkt me niet wijs).
Voor de ESP's gebruik ik altijd LM1107-3.3V regulators, daar kan ik geen 3.6V van maken. En ik denk ook niet dat ik dat nodig heb in mijn geval.

• costo
  • Niet online
Ik ben benieuwd of het je lukt om de software-serial library te compileren voor de ESP. Mij is dat nog niet gelukt.

• jctjepkema
@jvdmast als je softserial niet aan de praat zou krijgen zou je ook zoiets kunnen proberen:
https://www.sparkfun.com/products/9981
volgens mij is dat wel veel programmeren maar lijkt mij een goede oplossing.

• ProAce
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:24
Ik ben bezig met het opzetten van een netwerkje met twee esp8266-01's om zo de data van 5 sensoren over te zenden. Op een PCB'tje heb ik een arduino nano, een esp8266-01, een buck converter en de sensoren aan elkaar geknoopt, dit werkt prima. Het gaat fout op het moment dat ik met een commando de esp als server in wil stellen, hierbij gebruik je meerdere aanhalingstekens binnen een paar haakjes, wat de arduino ide niet accepteert.

De gebruikte code is deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
#include <SoftwareSerial.h>

#define DEBUG true

SoftwareSerial esp8266(2, 3);

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
  esp8266.begin(115200);
  sendData("AT+RST\r\n", 2000, DEBUG);
  sendData("AT+CIOBAUD=9600\r\n", 2000, DEBUG);
  esp8266.begin(9600);
  sendData("AT+CWMODE=3\r\n", 2000, DEBUG);
  sendData("AT+CWSAP="test","test",1,0\r\n", 2000, DEBUG);
  sendData("AT+CIPSERVER=1,80\r\n", 2000, DEBUG);
  sendData("AT+CIFSR\r\n", 2000, DEBUG);
}

void loop()
{
  if ( esp8266.available() )   {
    Serial.write( esp8266.read() );
  }
  if ( Serial.available() )       {
    esp8266.write( Serial.read() );
  }
}

String sendData(String command, const int timeout, boolean debug)
{
  String response = "";
  esp8266.print(command);
  long int time = millis();
  while ( (time + timeout) > millis())
  {
    while (esp8266.available())
    {
      char c = esp8266.read();
      response += c;
    }
  }

if (debug)
  {
    Serial.print(response);
  }

return response;
}

En de error die er uit komt is deze:
code:
1
2
3
ESP8266_V2_RECEIVER.ino: In function 'void setup()':
ESP8266_V2_RECEIVER:15: error: expected ')' before 'test'
expected ')' before 'test'

De rest van de commando's komen wel goed doort een werken dan ook prima. Ziet iemand de fout?

• Zyppora
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20:43

Zyppora

155/50 Warlock

Regel 15: de stringwaarde eindigt na "AT+CWSAP="

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

• ProAce
quote:
Zyppora schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 16:30:
Regel 15: de stringwaarde eindigt na "AT+CWSAP="
Zoiets dacht ik al, hoe zou ik hier omheen kunnen werken?
Dat stukje code is geleend van iemand anders om zo makkelijk commando's te kunnen geven aan de esp via de arduino, ik snap wel ongeveer hoe het werkt, maar het fijne weet ik er niet van.

• Zyppora
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20:43

Zyppora

155/50 Warlock

Je zult de dubbele quotes voor de tekst "test" moeten escapen. Meestal wordt dat met backslashes gedaan maar ik kan dat op dit moment niet checken.

Zoiets dus:
code:
1
sendData ("AT+CWSAP=\"test\", \"test\", 1, 0\r\n", 2000, DEBUG);

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

• ProAce
quote:
Zyppora schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:08:
Je zult de dubbele quotes voor de tekst "test" moeten escapen. Meestal wordt dat met backslashes gedaan maar ik kan dat op dit moment niet checken.

Zoiets dus:
code:
1
sendData ("AT+CWSAP=\"test\", \"test\", 1, 0\r\n", 2000, DEBUG);

En dat mijn vriend, is hoe het opgelost is. Bedankt!

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14-07 21:49
Ook even voor hier, een schaamteloze crosspost:

Ondertussen draait mijn ESP (nodeMCU bordje) al een maand of 2 nonstop en zover ik weet stabiel. Op verzoek van jmachiels heb ik mijn code en aansluitschema even online gezet. Let op: code is zoals ie nu reeds 2 maanden draait, maar nog wel een enorme zooi... Een heftige refactor is nodig, ik wil op termijn eigenlijk richting een webinterface om eea in te stellen (bijvoorbeeld a la https://github.com/Okadesde/esp8266-pimatic-Arduino), maar heb voorlopig nog even wat andere prioriteiten O-)

Lang genoeg geluld, mijn code:
https://github.com/renearts/ESP8266-P1-transmitter

Ook nog wat ander nieuws wat ik zojuist tegenkwam:
ESP32; ziet er veelbelovend uit met dual core op 160MHz, Bluetooth Low Energy, snellere wifi en meer en betere IO!
http://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=4&t=6423

En nog een leuk plug-and-play project met een WS2812B strip; de Lightclock: http://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=6&t=6332

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

• costo
  • Niet online
quote:
Thedr schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:08:

Ook nog wat ander nieuws wat ik zojuist tegenkwam:
ESP32; ziet er veelbelovend uit met dual core op 160MHz, Bluetooth Low Energy, snellere wifi en meer en betere IO!
http://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=4&t=6423
Nu even wachten of de makers van ESP8266-Arduino deze ook kunnen uitbreiden voor de ESP32.
Voor mij is de arduino IDE het meest eenvoudige platform om zo'n WIFO WIFI SoC te programmeren.

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14-07 21:49
Lijkt me wel, ik vermoed dat het via de Arduino IDE kunnen programmeren van de ESP8266 in ieder geval deels verantwoordelijk is voor de populariteit ervan.

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

ik hoop dat ze ook wat aan het energieverbruik hebben gedaan.. voor veel batterij gevoede toepassingen verbruiken ze gewoon nog teveel.

• geerttttt
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 14-07 20:53

geerttttt

Manisch positief

Wat ik eigenlijk nog mis is een complete hardware oplossing met een esp8266 + relais in een compacte behuizing met 230v aansluit mogelijkheid.

Als dat er zou zijn voor een schappelijke prijs zou zijn, of desnoods een complete print, zou ik er direct een stuk of wat bestellen!

Oost west, 127.0.0.1 best!

• zoutepopcorn
Shopping list voor de HLC node:

Momenteel adviseer ik je het volgende te boodschappenlijstje :P:

RFM95W (identiek aan de Semtech SX1276)
http://www.hoperf.nl/RFM95W (in NL snel geleverd)
(Ook wel op Aliexpress)

NODEMCU 1.0
http://www.aliexpress.com...ESP8266/32448662166.html1

Boardje om NOMDEMCU met RFM te verbinden (2.0mm EN 2.52mm)
http://www.aliexpress.com...m-2-54mm/32303172106.html

Debug - dvb stickje (later voor evt. DIY gateway, for real cheap)
http://www.aliexpress.com...t-SDR-GPS/1994821717.html
THERE ARE MORE CHEAPER ONCE, search for it

2.0 mm pins, to connect the hope to the board:
http://www.aliexpress.com...-Headers/32251958140.html

Solar backlight, you can put it in later :stuck_out_tongue:
http://www.aliexpress.com...01644_5,searchweb201560_9

Stop dit in een fietsachterlicht op zonne engergie:
http://www.aliexpress.com...01644_5,searchweb201560_9

En je hebt een gratis track je fiets forever. Voor graties. Nou ja je moet wel even de hardware kopen en hopen dat je achterlicht niet gejat wordt!!!!

DAT IS ER NIEUW AAN. De auto is ook geen nieuwe uitvinding, want het wiel was al jaren uitgevonden :P. Check http://forum.thethingsnetwork.org/ Join us, its FREE FOREVER :D.

Chears

zoutepopcorn wijzigde deze reactie 08-11-2015 21:16 (22%)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ik snap dat HLC niet helemaal. Wat is nu precies de nut? Je kunt een apparaat volgen voor een paar kilometer? En hoe werkt dat dan? Wat stuurt hij uit? En kun je dan meten waar hij is? Of meer als een soort radar hoe ver hij van je af is?

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-07 10:23

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Dat achterlicht wat je noemt is heel erg klein (ik heb er zo een), daar past die printplaat nooit in, ook niet voor de helft.

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

quote:
mightym schreef op maandag 09 november 2015 @ 07:13:
Dat achterlicht wat je noemt is heel erg klein (ik heb er zo een), daar past die printplaat nooit in, ook niet voor de helft.
even niet ontopic.. heb zo'n achterlichtje toevallig vorige week ook besteld , vast voor Sinterklaas .. werkt dat verder wel of kan ik beter op zoek gaan naar een ander kadootje :?

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-07 10:23

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

:) ik heb hem bij de Action gekocht, werkt prima. Is heel erg klein en heb hem op mijn fietshelm gemonteerd. (ik rij op een ligfiets en dan helpt het voor de zichtbaarheid als je een lampje op het hoogste punt hebt.)

mightym wijzigde deze reactie 09-11-2015 11:52 (43%)

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• ProAce
Nadat van de week de code werkte, ben ik verder gegaan met het automatisch verzenden van de meetwaarden. Hierbij gaat alleen iets fout en verstuurt hij niet wat er ingevoerd wordt. Er zo een getal over moeten komen van een paar getallen, maar in plaats daarvan wordt het begin van het AT command gestuurd. Als ik de waarde manueel invoer gaat het wel goed.

Code zender:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75

#define DEBUG true
int bendsensor1 = A0;
int bendsensor2 = A1;
int bendsensor3 = A2;
int bendsensor4 = A3;
int bendsensor5 = A4;
int val1=0;
int val2=0;
int val3=0;
int val4=0;
int val5=0;

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
  esp8266.begin(115200);
  esp8266.begin(9600);
  sendData("AT+CWJAP=\"test\",\"test\"\r\n", 2000, DEBUG);
  delay(10000);
  sendData("AT+CIPSTART=\"TCP\",\"192.168.10.10\",80\r\n", 2000, DEBUG);

}

void loop()
{
  }
  }
  val1=analogRead(bendsensor1);
  val2=analogRead(bendsensor2);
  val3=analogRead(bendsensor3);
  val4=analogRead(bendsensor4);
  val5=analogRead(bendsensor5);
  sendData("AT+CIPSEND=3\r\n", 2000, DEBUG);
  Serial.println(val1);
  sendData("AT+CIPSEND=1\r\n", 2000, DEBUG);
  Serial.println(val2);
  Serial.println(val3);
  Serial.println(val4);
  Serial.println(val5);
}

{
  String response = "";
  esp8266.print(command);
  {
    {
      char c = esp8266.read();
      response += c;
    }
  }

if (debug)
  {
    Serial.print(response);
  }

return response;
}

Code ontvanger:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53

#define DEBUG true

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
  esp8266.begin(115200);
  esp8266.begin(9600);
  sendData("AT+CWSAP=\"test\",\"test\",1,0\r\n", 2000, DEBUG);
  sendData("AT+CIPMUX=1\r\n", 2000, DEBUG);
  sendData("AT+CIPSERVER=1,80\r\n", 2000, DEBUG);
  sendData("AT+CIPAP=\"192.168.10.10\"\r\n", 2000, DEBUG);
  sendData("AT+CIFSR\r\n", 2000, DEBUG);
  sendData("+IPD", 2000, DEBUG);
}

void loop()
{
  }
  }
}

{
  String response = "";
  esp8266.print(command);
  {
    {
      char c = esp8266.read();
      response += c;
    }
  }

if (debug)
  {
    Serial.print(response);
  }

return response;
}

Hierbij laat ook de snelheid te wensen over, weet iemand hoe ik deze omhoog kan krijgen, en hoe het automatisch verzenden wel gaat werken?

• costo
  • Niet online
quote:
zoutepopcorn schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:57:
Shopping list voor de HLC node:

Momenteel adviseer ik je het volgende te boodschappenlijstje :P:
etc .....
hardware
etc ....
Chears
Ik mis nog iets essentieels, namelijk een bruikbare code om inde ESP te flashen.
Daarnaast ben je dus eigenlijk ook genoodzaakt om nog een database samen te stellen van aktuele wifi stations in een straal van 5 km. ??

Ik vind het een heel interressant project maar mis toch een duidelijk verhaal over de (liefst C-)code.
quote:
costo schreef op maandag 09 november 2015 @ 13:10:
[...]

Ik mis nog iets essentieels, namelijk een bruikbare code om inde ESP te flashen.
Daarnaast ben je dus eigenlijk ook genoodzaakt om nog een database samen te stellen van aktuele wifi stations in een straal van 5 km. ??

Ik vind het een heel interressant project maar mis toch een duidelijk verhaal over de (liefst C-)code.
zoals ik eea inschat is het op zich wel een aardig idee.. maar wel een idee dat staat of valt met een wifi geo database

correct me if i'm wrong :P

• jvdmast
quote:
ProAce schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:52:
Nadat van de week de code werkte, ben ik verder gegaan met het automatisch verzenden van de meetwaarden. Hierbij gaat alleen iets fout en verstuurt hij niet wat er ingevoerd wordt. Er zo een getal over moeten komen van een paar getallen, maar in plaats daarvan wordt het begin van het AT command gestuurd. Als ik de waarde manueel invoer gaat het wel goed.

Hierbij laat ook de snelheid te wensen over, weet iemand hoe ik deze omhoog kan krijgen, en hoe het automatisch verzenden wel gaat werken?
Ik lees in het kort:
code:
1
2
3
4
5
6
7
...
  sendData("AT+CIPSEND=3\r\n", 2000, DEBUG);
  Serial.println(val1);
  Serial.println(val2);

Je vergeet dat Serial.println een \r\n toevoegt, wat dus al 2 bytes zijn.
Dus als val1 bijv '12' is dan zijn dat al 4 bytes. Je zegt in je CIPSEND dat je er 3 wilt versturen.
Met val2 gaat dat zeer zeker mis, je zegt dat je 1 byte wilt versturen terwijl alleen \r\n er al 2 zijn.

Wat betreft traagheid, dat lijkt me logisch met wacht-loops van 2000msec per stap.

• ProAce
quote:
jvdmast schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:32:
[...]
Je vergeet dat Serial.println een \r\n toevoegt, wat dus al 2 bytes zijn.
Dus als val1 bijv '12' is dan zijn dat al 4 bytes. Je zegt in je CIPSEND dat je er 3 wilt versturen.
Met val2 gaat dat zeer zeker mis, je zegt dat je 1 byte wilt versturen terwijl alleen \r\n er al 2 zijn.

Wat betreft traagheid, dat lijkt me logisch met wacht-loops van 2000msec per stap.
Wat dat serialprint betreft, de enigste waarde die verzonden wordt is "AT+C" bij 1, en "A" bij 2. Val2 t/m val5 heb ik op 1 byte gezet omdat de sensoren nog niet aangesloten waren, deze geven een analoge waarde af van 3 digits.

Dat is inderdaad de oplossing, niet aan gedacht.

• jvdmast
quote:
ProAce schreef op maandag 09 november 2015 @ 18:31:
[...]

Wat dat serialprint betreft, de enigste waarde die verzonden wordt is "AT+C" bij 1, en "A" bij 2. Val2 t/m val5 heb ik op 1 byte gezet omdat de sensoren nog niet aangesloten waren, deze geven een analoge waarde af van 3 digits.
Als ze 3 digits zijn, raad ik je toch aan om eens CIPSEND=5 te gebruiken.
123\r\n is 5 bytes.
Anders krijg je allemaal strings die overlopen of niet passen waardoor de ene in de andere overgaat.
of CIPSEND=3 maar dan geen println maar print.

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:48
Ik loop tegen een probleem aan met mijn NodeMCU-bordje, ik heb een DHT11 temp/humid-sensor aangesloten, maar wat ik ook probeer, ik krijg geen read-out. Dezelfde sensor op een arduino-bordje werkt wel gewoon. Ik heb meerdere pinnen geprobeerd.
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
sensorType="dht11"          -- set sensor type dht11 or dht22

PIN = 1 --  data pin, GPIO0
    humi=0
    temp=0
    --load DHT module for read sensor
function ReadDHT()
    dht=require("dht_lib")
    dht.read(PIN)
    chck=1
    h=dht.getHumidity()
    t=dht.getTemperature()
    if h==nil then h=0 chck=0 end
    if sensorType=="dht11"then
        humi=h/256
        temp=t/256
    else
        humi=h/10
        temp=t/10
    end
    fare=(temp*9/5+32)
    print("Humidity:    "..h.."%")
    print("Temperature: "..t.." deg C")
    -- release module
    dht=nil
    package.loaded["dht_lib"]=nil
end

print("starting...")

tmr.delay(1000000)
ReadDHT()

Ik gebruik een losse dht.lua (las dat in de latere firmware dit nu ingebakken zit, maar dat krijg ik niet werkend /geupload op de een of andere manier).

Gisteren dus geen enkele read-out, vandaag bokt hij met de volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
> dofile("dht_test.lua")
starting...
Humidity:    0%
Temperature: -382 deg C
> dofile("dht_test.lua")
starting...
error loading module 'dht_lib' from file 'dht_lib.lua':
    not enough memory

Wie kan me een zetje de goede richting op geven?

Leven als een eindbaas, werken als een malle! | iRacing Profiel

• DavidZH
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 12-07 17:51
Minimale voeding voor de DHT is officieel 3,6V. Daaronder is het hit of miss. Dus de vraag is: heb je de voeding voor de spanningsregelaar aangesloten?

• roeleboel
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

roeleboel

en zijn beestenboel

quote:
DavidZH schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:30:
Minimale voeding voor de DHT is officieel 3,6V. Daaronder is het hit of miss. Dus de vraag is: heb je de voeding voor de spanningsregelaar aangesloten?
Waar haal jij die 3.6V vandaan? De datasheet heeft het over minimaal 3V?
zie http://files.amperka.ru/datasheets/dht11.pdf

• arjandijk162
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13-07 23:10
Iemand hier ervaring met energiemeting met een ESP8266? Dit lijkt me best heel interessant.

Mijn doel is om een powerstrip te maken waarbij ik elke poort kan meten en schakelen (relais). Dat laatste is niet moeilijk, maar dat eerste vraag ik met af hoe veilig dat met 240v en onderstaande link is:
http://www.esp8266-projec...current-sensor-board.html

remote maar dan anders 8)

@ arjandijk162:

het is dat je ook wilt kunnen schakelen anders zou je 'snap on' sensors kunnen overwegen
zoals hier - https://www.indiegogo.com...power-your-life-smarter#/

187449 wijzigde deze reactie 10-11-2015 13:39 (27%)
Reden: typo

• arjandijk162
Klopt, daar heb ik ook naar gekeken. Snap nog niet helemaal hoe het werkt, maar het ziet er simpel uit.

• Aurora Borealis
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 27-01-2016
Om gegeven van een Arduino naar een ESP01 te sturen, daar vind je duizenden handleiding van.
Maar hoe stuur je data van een ESP01 naar een Arduino?

Ik zou gegevens die ik via een webpagina uitstuur via een ESP01 naar mijn Arduino willen sturen, maar ik vind hier nergens instructies over. Zoek ik verkeerd of is dit niet mogelijk?

Aurora Borealis wijzigde deze reactie 10-11-2015 20:19 (48%)

zoals vb in een weerstation dat via de ESP data van een site ophaalt ?

• arjandijk162
quote:
Dank, hier had ik er zelf ook al een paar van gevonden. Ben wel benieuwd als ik 5 poorten wil monitoren of ik problemen ga krijgen met magnetische straling.

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:48
quote:
DavidZH schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:30:
Ook met een 5V voeding krijg ik 'm niet aan de praat.

Zojuist ook even met een andere DHT11 geprobeerd, ook die krijg ik niet werkend op de NodeMCU.

ThunderNet wijzigde deze reactie 10-11-2015 21:27 (13%)

Leven als een eindbaas, werken als een malle! | iRacing Profiel

• Aurora Borealis
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 27-01-2016
quote:
borroz schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:05:
zoals vb in een weerstation dat via de ESP data van een site ophaalt ?
Inderdaad, dit helpt me al een serieus eind op weg.
Thx!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

quote:
ThunderNet schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:21:
[...]

Ook met een 5V voeding krijg ik 'm niet aan de praat.

Zojuist ook even met een andere DHT11 geprobeerd, ook die krijg ik niet werkend op de NodeMCU.
Is dat niet zo'n DHT11 bordje met ingebouwde weerstanden en pruttel met als bedoeling hem aan te sluiten op een 5v arduino of 5v raspberry pi?

Ik heb zelf een DHT11 aangesloten op mijn ESP-07. Danwel met Arduino code, maar werkt als een zonnetje.

• Dacuuu
Noob vraagje, Gisteren is de ESP8266 binnengekomen, binnen 6 dagen vanuit China. 8)

Nu ben ik er wat mee aan het priegelen geweest.

ESP8266 -> pc.
ESP8266 kreeg geen COM poort toegewezen.
De volgende driver geïnstalleerd: CP210x_VCP_Windows
Toen dit yt-filmpje gevolgd.
En vervolgens deze firmware op de ESP geflasht met https://github.com/nodemcu/nodemcu-flasher
Toen deze tutorial bekeken, en de code van de gpio webserver met ESPlorer op de ESP gezet.

Nu werkt de webserver direct, maar na een stroom cut niet meer, beland de ESP dan weer in de flash modus? Je leest op veel plaatsen van "als je firmware gaat flashen, verbind gpio0 aan ground. Maar hoe zit dat met mijn bordje?

tijdens flashen moet je knopje ingedrukt houden (die verbind gpio aan ground)
je hebt blijkbaar node MCU firmware erop geflasht.

dat doet verder nog niks..
maar om te testen of je firmware/module werkt is het makkelijk om LuaUploader even te gebruiken.
werkt alles kan je een stukje code gaan uploaden.

187449 wijzigde deze reactie 12-11-2015 15:58 (75%)

• Dacuuu
quote:
borroz schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:45:
tijdens flashen moet je knopje ingedrukt houden (die verbind gpio aan ground)
je hebt blijkbaar node MCU firmware erop geflasht.

dat doet verder nog niks..
maar om te testen of je firmware/module werkt is het makkelijk om LuaUploader even te gebruiken.
werkt alles kan je een stukje code gaan uploaden.
Net de code met LoaLoader geupload, nu werkt wel alles. Heb al een ledstrip geschakeld met via de webbrowser. 8) Nu op zoek naar een oplossing voor een input schakelaar (magneet switch, of andere schakelaar) voor in Domoticz.

• jossie67
  • Laatst online: 13:50
Ik heb de QuinLED-dimmer van "Quindor" gemaakt met een ESP8266. Soms heb ik problemen dat deze niet goed reageert.
Met een simpel stekker er uit en weer en in, werkt de boel meestal wel weer, maar is er ook de mogelijk om een reset via het netwerk te geven.

• zoutepopcorn
Beetje trots op mijn home made ESP flasher:

4 Stappenplan:
1 -> Nodemcu board, esp eraf solderen
2 -> 2 mm pinnen erop solderen (niet te verwarren met 2.54 mm pinnen :()
3 -> Mooi doosje vinden
4 -> Flashen maar :D

O ja usb kabeltje en de flash software van Nodemcu gebruik ik. Schrijf de code in Arduino en dan flash ik de bin file met de nodemcu flasher. Maarja je kan natuurlijk op je eigen manier doen :D.

-> Belangrijk iets vergeten nog. Als je de 2mm pinnen erop gaat solderen, gebruik je een esp als een soort houder die de pinnen op de juiste plaats zet :D.

zoutepopcorn wijzigde deze reactie 13-11-2015 11:45 (13%)

• p.castel
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 08-07 04:36
hallo,

ik ben begonnen met een esp8266 hierop heb ik de espeasy geladen
ingelogd met 192.168.4.1 dit lukte ook, beetje in rondgekeken in de settings afgesloten, maar nu kan ik er niet meer inkomen als ik naar ESP_0 ga
dan vraagt hij direcht om de beveiligingssleutel
maar die ken ik niet mischein heb ik iets gewijzigd ik weet het niet
opnieuw software geladen blijft hetzelfde :(

wie weet raad

mvgr

peter

• Dacuuu
quote:
p.castel schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 19:43:
hallo,

ik ben begonnen met een esp8266 hierop heb ik de espeasy geladen
ingelogd met 192.168.4.1 dit lukte ook, beetje in rondgekeken in de settings afgesloten, maar nu kan ik er niet meer inkomen als ik naar ESP_0 ga
dan vraagt hij direcht om de beveiligingssleutel
maar die ken ik niet mischein heb ik iets gewijzigd ik weet het niet
opnieuw software geladen blijft hetzelfde :(

wie weet raad

mvgr

peter
Yes! Tot jou post was ik hier de grootste EPS noob. Maar nu mag ik het stokje aan jou overgeven. :+

Heb je je eigen wifi netwerk instellingen ingesteld toen je ingelogged was op het 192.168.4.1 ip? Het wachtwoord van de ESP's eigen hotspot is
code:
1
configesp

Dit kan je vinden in de ESPEasy.ino file. Bij de 1e keer inloggen via 192.168.4.1 moet je je eigen wifi netwerk gegevens opgeven. Na een reboot connect die dan op je normale wifi.

• p.castel
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 08-07 04:36
ik dacht ik kan het dadelijk verder afwerken

hoe kom ik nu het makelijkst terug bij de default instelingen

• Dacuuu
quote:
p.castel schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 22:29:
ik dacht ik kan het dadelijk verder afwerken

hoe kom ik nu het makelijkst terug bij de default instelingen
Alles weer opnieuw flashen?

• ProAce
Long post incoming. Ik krijg het verzenden van de data (zie vorige posts) nog steeds niet voor elkaar. Ik heb alles geprobeerd, van delay's toevoegen tot andere methode's, niks werkt. En nu ik twee nieuwe arduino's er in geplaatst heb, de andere missen de magische rook, willen ze zelfs geen verbinding meer maken.

Nu is mijn vraag of jullie fouten in de code zien of misschien een betere manier weten voor het verzenden van de sensordata. Want zoals het nu lijkt gaat dit niet de gewenste snelheid opleveren om genoeg data te hebben om de hand vloeiend te laten bewegen.

*de code is een beetje uitgekleed ivm lengte, voor de test heb ik maar twee van de vijf sensoren er in gezet, sendData wordt gedefinieerd in een losse string en dient er voor om de commands door te geven.
Sender:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32

#define DEBUG true
int bendsensor1 = A0;
int bendsensor2 = A1;
int val1=0;
int val2=0;

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
  esp8266.begin(115200);
  esp8266.begin(9600);
  sendData("AT+CWJAP=\"test\",\"test\"\r\n", 2000, DEBUG);
  delay(15000);
  sendData("AT+CIPSTART=\"TCP\",\"192.168.10.10\",80\r\n", 2000, DEBUG);
}

void loop()

sendData("AT+CIPSEND=3\r\n", 100, DEBUG);
  Serial.println(val1);

sendData("AT+CIPSEND=1\r\n", 100, DEBUG);
  Serial.println(val2);
}

Serial uitkomst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
AT+CWMODE=3

OK
AT+CWJAP="test","test"

WIFI DISCONNECT
WIFI CONNECTED
WIFI DISCONNECT
WIFI CONNECTED
WIFI GOT IP

AT+CIPSTART="TCP","192.168.10.10",80

ERROR
CLOSED
AT+CIPSEND=3

link is not valid

ERROR
724
AT+CIPSEND=1

link is not valid

ERROR
0

Ontvanger:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

#define DEBUG true

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
  esp8266.begin(115200);
  esp8266.begin(9600);
  sendData("AT+CWMODE=3\r\n", 50, DEBUG);
  sendData("AT+CWSAP=\"test\",\"test\",1,0\r\n", 50, DEBUG);
  sendData("AT+CIPAP=\"192.168.10.10\"\r\n", 50, DEBUG);
  sendData("AT+CIPMUX=1\r\n", 50, DEBUG);
  sendData("AT+CIPSERVER=1,80\r\n", 50, DEBUG);
  sendData("AT+CIFSR\r\n", 50, DEBUG);
  sendData("+IPD", 50, DEBUG);
}

void loop()
{
}

Serial uitkomst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
AT+CWMODE=3

OK
AT+CWSAP="test","test",1,0

OK
AT+CIPAP="192.168.10.10"

OK
AT+CIPMUX=1

OK
AT+CIPSERVER=1,80

OK
AT+CIFSR

+CIFSR:APIP,"192.168.10.10"
+CIFSR:APMAC,bé&#8226;é¢Ò2Ñ:74:dc"
+CIFSR:STAIP,"192.168.10.11"
+CIFSR:STAMAC,"18:fe:34:f4:74:dc"

OK
+IPD

En achter IPD dan nog een heleboel ruis.

ProAce wijzigde deze reactie 14-11-2015 12:30 (19%)

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 05-07 12:02
Net voor het eerst een esp8266 geflashed met espeasy , krijg ook netjes het ESP_0 netwerk te zien. Alleen moet er een key ingevoerd worden :S ben al tijd aan het googlen enz maar kan nergens wat terug vinden .
Weet iemand het hier ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• rvtk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:58
Zie rvtk in "Het grote ESP8266 topic"
Je bent niet de enige :)

• Pimmetje651
quote:
Danku !

Loop tegen het volgde probleem aan: geen wpa2 support binnen espeasy :(

Pimmetje651 wijzigde deze reactie 14-11-2015 21:43 (15%)

klopt.. geen wpa2

• Pimmetje651
quote:
Jammer ! Dan FF een extra wlan ssid in de lucht gooien.
Zal dit wel komen in toekomst, mede omdat esp dit wel ondersteunt ?

* zit te slapen :z

187449 wijzigde deze reactie 14-11-2015 23:35 (86%)

• Pimmetje651
Gelukt om te koppelen en spelen, maar nu wat aanpassingen gedaan waardoor espeasy niet meer werkt. Sowieso moet ik een wachtwoord (na login ) in voeren , geen idee welke :S
Hoe kan ik soort van Factory reset doen ? Ik dacht slim te zijn door sketch opnieuw te flashen , maar helaas gaan settings mee .
Iemand de gouden tip ;-)

• timdgr
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 15-09-2016
quote:
Waarop baseer je dat?
Ik werk gewoon met WPA2 Personal AES en heb geen problemen met ESP Easy.

• timdgr
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 15-09-2016
quote:
Pimmetje651 schreef op zondag 15 november 2015 @ 11:43:
Gelukt om te koppelen en spelen, maar nu wat aanpassingen gedaan waardoor espeasy niet meer werkt. Sowieso moet ik een wachtwoord (na login ) in voeren , geen idee welke :S
Hoe kan ik soort van Factory reset doen ? Ik dacht slim te zijn door sketch opnieuw te flashen , maar helaas gaan settings mee .
Iemand de gouden tip ;-)
Je kan het "reset" commando geven via serial.
*

187449 wijzigde deze reactie 15-11-2015 13:44 (100%)

• Contagion
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13-07 14:22
Ik zit met een specifieke vraag waar ik tot nu toe nog niet echt antwoord op kan vinden: de ADC kan met 10-bit waardes uitlezen tussen 0-1V. Maar is deze 1V ook de 'absolute maximum rating' van die pin?

Ik heb een sensor waarover bij normale metingen tussen 100mV en 500mV staat, alleen zodra je deze uit de testopstelling haalt komt de waarde meer tegen VCC = 3V3 te liggen. Mijn 'go-to IC' (de MSP430) heeft ook zoiets dat je hem kunt instellen voor een reference voltage van 1.5V of 2.5V maar bij alles tussen reference en VCC geeft hij gewoon 1023 terug EN gaat hij niet kapot.

Is dat voor een ESP8266 ook zo?

• zoutepopcorn
quote:
LED-Maniak schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 00:27:
[...]

Het is bedoeld voor IoT netwerk. The Things Network in dit geval ( want die hebben wij even gratis voor de mede hacker gemaakt :P )

Semtech heeft enkele miljoenen (schat ik zomaar) in Triangulation gestopt om van een 'node' LoRaWAN een locatie te bepalen. Ze willen met de lichtsnelheid berekenen waar de node is, op basis van meerdere gateways. Die chips van semtech 127x (identiek aan de hope hrm9x) moeten toch al aangestuurd worden door een MCU.
Daar komt nog eens bij, dat als dat werkt je ook nog eens nieuwe hardware in die gateway zou moeten gaan stoppen 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 |:( |:( |:( |:( |:(

Laat de ESP8266 nou net ff de goedkoopste MCU zijn die het protocol aan kan. Ik dacht hopa stuur ff wat mac adresjes door naar de backend (jouw eigen server), en bereken daar even de locatie...

Dat is er redelijk speciaal aan. Code wordt door meerdere mensen aan gewerkt. Maar ik dacht gooi het even op Beerware voordat een of andere hotemetoot er mischien wel patent op aanvraagt.. Hoop dat je me kon volgen.

Cheers,

Check voor meer info:
http://thethingsnetwork.org/wiki/
http://forum.thethingsnetwork.org
http://thethingsnetwork.org
http://openlora.com
volgens mij is een lorawan netwerk (zoals TTN) helemaal niet geschikt om 'realtime' GPS locaties door te geven gezien het max aantal datapakketjes per uur/ 24 uur.

hoe het theoretisch zou kunnen werken, op basis van timestamps

187449 wijzigde deze reactie 16-11-2015 09:51 (40%)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

quote:
zoutepopcorn schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:27:
[...]

Het is bedoeld voor IoT netwerk. The Things Network in dit geval ( want die hebben wij even gratis voor de mede hacker gemaakt :P )

Semtech heeft enkele miljoenen (schat ik zomaar) in Triangulation gestopt om van een 'node' LoRaWAN een locatie te bepalen. Ze willen met de lichtsnelheid berekenen waar de node is, op basis van meerdere gateways. Die chips van semtech 127x (identiek aan de hope hrm9x) moeten toch al aangestuurd worden door een MCU.
Daar komt nog eens bij, dat als dat werkt je ook nog eens nieuwe hardware in die gateway zou moeten gaan stoppen 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 |:( |:( |:( |:( |:(

Laat de ESP8266 nou net ff de goedkoopste MCU zijn die het protocol aan kan. Ik dacht hopa stuur ff wat mac adresjes door naar de backend (jouw eigen server), en bereken daar even de locatie...

Dat is er redelijk speciaal aan. Code wordt door meerdere mensen aan gewerkt. Maar ik dacht gooi het even op Beerware voordat een of andere hotemetoot er mischien wel patent op aanvraagt.. Hoop dat je me kon volgen.

Cheers,

Check voor meer info:
http://thethingsnetwork.org/wiki/
http://forum.thethingsnetwork.org
http://thethingsnetwork.org
http://openlora.com
Nee ik kan je niet echt volgen, het klinkt een beetje als een vaag verhaal en daarnaast klinkt het mij ook een beetje propagandistisch over dat hele LoRa netwerk, dus of je bent er super-mega enthousiast over, of je hoopt het her en der te kunnen spammen voor commerciële of functionele doeleinden.

• zoutepopcorn
@geerttttt

Lees je anders gewoon even in. Het lijkt mij vrij cool om voor $15,- aan hardware je fiets vervolgens gratis te kunnen tracken (zonder GPS).

En ik ben helemaal geen jongen die geld wil verdienen, ik heb nog geen enkele stuiver verdiend met mijn eigen bedrijf.

En als je wilt en het werkt stuur ik je gratis zo'n ding op. Gewoon omdat het kan.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

quote:
zoutepopcorn schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:22:
@geerttttt

Lees je anders gewoon even in. Het lijkt mij vrij cool om voor $15,- aan hardware je fiets vervolgens gratis te kunnen tracken (zonder GPS).

En ik ben helemaal geen jongen die geld wil verdienen, ik heb nog geen enkele stuiver verdiend met mijn eigen bedrijf.

En als je wilt en het werkt stuur ik je gratis zo'n ding op. Gewoon omdat het kan.
Oke, ik heb geprobeerd me in te lezen, maar snap het niet. Ik begrijp het principe wel, je hebt LoRa nodes. Daar kan die controller verbinding mee maken en aan de hand van de responsetijd kun je bepalen waar je bent door driehoeksbepaling. Je weet immers waar die nodes staan (gps locatie sturen zij mee?).

Maar goed, de volgende vragen:
  1. Hoe weet jouw ESP waar deze nodes zich verbinden, ergo, hoe kan hij die driehoeksbepaling doen? Sturen die nodes hun coordinaten?
  2. Moet je dan dus in een LoRa gebied zitten? Zoals groningen?
  3. Zo ja, waarom dan niet een soort Wifi driehoeksbepaling? Ik bedoel, wifi is overal te vinden in nederland, en daar is geloof ik een soort database voor waardoor je die driehoeksbepaling kunt doen op basis van Mac Adressen? Dus zou je een lijstje kunnen bijhouden, op tijdstip X was de module in de buurt van deze MAC adressen. Gooi je dit bij thuiskomst in een tool die het omzet naar coordinaten... Hoef je geen LoRa ontvangertjes te kopen, geen extra bedrading aan je ESP en overal in NL en daarbuiten toe te passen.

• zoutepopcorn
1. De esp scant minimaal twee mac-adressen van wifi acces points. De "domme" node stuurt de mac adressen + RSSI (via The Things Network) door naar jouw server, zodat er via een API call een locatie uit komt. Je mag volgens het LoRaWAN protocol niet heel vaak zenden...

2. Ja, je moet in het bereik zitten van een LoRaWAN (The Things Network = gratis) zitten. Je kan er ook kiezen om KPN te sponseren. Daar betaal je een paar euro per apparaat, die keuze mag jij maken ;).

3. Ja, dat is wat ik bedoel. De vraag is even of je altijd alle mac-adressen wilt versturen. LoRaWAN wil namelijk dat je zo min mogelijk data verbruikt. Dus als je de locatie precies wilt weten doe je het op basis van een aantal mac-adressen

(!) Op basis van 1 mac adres kwam ik in Frankfurt uit ;). Dus stuur er altijd twee want je router mac-adres is dus niet uniek

Ik ben bezig met een mooi kaartje van onze gratis LoRaWAN gateways. Uno momento
en wat heeft dit hele 'gedoe' voor zin dan ? dat je 2x per uur een positie van een object kan bepalen dmv een energie slurpende ESP ?

op zich vind ik (en nog een aantal tweakers) het LoRaWAN gebeuren (een draadloos netwerk voor IoT ) en hobbie (domotica) toepassingen wel interessant genoeg om een eigen topic te krijgen en zo dit ESP topic niet teveel te 'vervuilen'

187449 wijzigde deze reactie 16-11-2015 13:47 (60%)

• Mars Warrior
  • Laatst online: 19:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

quote:
borroz schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:55:
op zich vind ik (en nog een aantal tweakers) het LoRaWAN gebeuren (een draadloos netwerk voor IoT ) en hobbie (domotica) toepassingen wel interessant genoeg om een eigen topic te krijgen en zo dit ESP topic niet teveel te 'vervuilen'
Dat lijkt me een goed idee _/-\o_

LoraWAN is een topic op zich met zijn endpoints, gateways, apps, interfaces en Arduino/STM32 compatibele hardware & software.
Dan kunnen daar ook de praktische toepassingen besproken worden, want naast TTN bestaat er nog veel meer zoals simpele point-2-point verbindingen, RC toepassingen (find-my-plane/heli) en remote sensing (op akkers en andere grote gebieden) en zeer energiezuinige Domotica toepassingen (zeer lage TX power, dus langer op een batterij/lipo dan de normale RF chips).

Dus back to ESP8266 en zijn toekomstige grote broer/zus, de ESP32 8)
Ben voornamelijk benieuwd naar de nieuwe Amica ontwikkelingen. LamSchaap gaf eerder aan dat er nieuwe dev boards aankomen (smaller dan de huidige NodeMCU!), en dat er natuurlijk een dev board komt voor de ESP32, maar dat zal gezien de huidige stand van zaken wel volgend jaar worden.

Ik hoop ook dat de nieuwe / gewijzigde ESP8266/ESP32 devboards een stukje zuiniger worden. Zit nu om die reden zelf voor energiezuinige zaken toch ook met STM32s te spelen icm een RFM radio (die, ik durf het haast niet te zeggen pin-compatibel is met de LoRaWAN modules van dezelfde leverancier...)

http://www.team-mediaportal.com/

• Dacuuu
Wat zit ik te prullen met mijn esp bordje zeg.
Mijn doel: Een magneetschakelaar in de brievenbus. Zodra de brievenbus klep opengaat -> trigger naar Domoticz
code:
1
http://192.168.1.76:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=9&switchcmd=On

Als je ESP Easy flasht heb je een makkelijke interface, waar je het zo 1,2,3 werkend hebt. Nu reboot mijn ESP module uit zichzelf. Soms is de chip een uur online, en soms wel 3 reboots per uur. Dit is alleen als ESPEasy er op staat.
De laatste build van ESPEasy heeft bij mij de nare eigenschap om na boot, de 1e verandering van mijn knop niet op te merken. Bij de 2e keer indrukken werkt het perfect. Maar de reboots icm niet registratie 1e keer drukken werkt natuurlijk niet samen.

Nu ben ik al uren aan het prullen in de Arduino ide, en soms met wat lua code om dit te maken.

if button high ->
code:
1
http://192.168.1.76:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=9&switchcmd=On

Maar ik krijg het maar niet voor elkaar. 8)7

Zo, dat is er ook weer uit. :+

• costo
  • Niet online
Ik had zelf ook dit soort problemen, ongecontroleerde reboots van een ESP07 module, als ik b.v. simpel een losse draad ergens aan de schakeling vastmaakte. Ik heb dit opgelost door zo kort mogelijk tussen de reset aansluiting en de metalen kap een smd condensator van een paar nanofarad ( 1 a 10 nF) te solderen.

Ik heb ergens gelezen dat de reset ingang erg gevoelig is voor stoor impulsen. Je kunt de reset dan met een pullup weerstand aangesloten hebben maar de aansluiting naar die weerstand kan al voldoende storing oppikken voor een reboot.

Ook tussen de Vcc pin en de metalen kap heb ik zo kort mogelijk een smd tantaal elco van ca 2u2 gesoldeerd. Sinsdien zijn dit soort problemen verleden tijd voor mij. Misschien dat dit je kan helpen.

(Ik zou wel een foto willen toevoegen maar die staat op mijn PC en niet op het www.)

• Dacuuu
quote:
costo schreef op maandag 16 november 2015 @ 23:19:
Ik had zelf ook dit soort problemen, ongecontroleerde reboots van een ESP07 module, als ik b.v. simpel een losse draad ergens aan de schakeling vastmaakte. Ik heb dit opgelost door zo kort mogelijk tussen de reset aansluiting en de metalen kap een smd condensator van een paar nanofarad ( 1 a 10 nF) te solderen.

Ik heb ergens gelezen dat de reset ingang erg gevoelig is voor stoor impulsen. Je kunt de reset dan met een pullup weerstand aangesloten hebben maar de aansluiting naar die weerstand kan al voldoende storing oppikken voor een reboot.

Ook tussen de Vcc pin en de metalen kap heb ik zo kort mogelijk een smd tantaal elco van ca 2u2 gesoldeerd. Sinsdien zijn dit soort problemen verleden tijd voor mij. Misschien dat dit je kan helpen.

(Ik zou wel een foto willen toevoegen maar die staat op mijn PC en niet op het www.)
Foto's zullen zeer mooi zijn. :)
Maar het gekke is, als ik via Arduino ide een simpele code upload, die alleen de uptime weergeeft, reboot de ESP niet. En met bijvoorbeeld ESPEasy wel.

• Mars Warrior

Mars Warrior

quote:
Dacuuu schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:26:
[...]
Foto's zullen zeer mooi zijn. :)
Maar het gekke is, als ik via Arduino ide een simpele code upload, die alleen de uptime weergeeft, reboot de ESP niet. En met bijvoorbeeld ESPEasy wel.
Dat lijkt eerder op een bug in ESPEasy, of een tekort aan RAM waardoor de ESP crashed/reboot.

Heb je veel sensoren geconfigureerd?

• Dacuuu
quote:
Mars Warrior schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:41:
[...]

Dat lijkt eerder op een bug in ESPEasy, of een tekort aan RAM waardoor de ESP crashed/reboot.

Heb je veel sensoren geconfigureerd?
Eerst 2, een drukknop en DHT11 sensor, toen alle 2 apart, en vervolgens niets. En het crashen gaat gewoon door. :'(

• Mars Warrior

Mars Warrior

quote:
Dacuuu schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:46:
[...]
Eerst 2, een drukknop en DHT11 sensor, toen alle 2 apart, en vervolgens niets. En het crashen gaat gewoon door. :'(
Vreemd. Ik heb een maandje geleden ESPEasy met 4x DHT22 en 1x DS18B20 zitten testen en dat bleef op zich goed lopen. Ik had wel om de paar dagen een onverklaarbare reboot (uptime weer naar 0).

Ik heb dat altijd geweten aan mijn testopstelling met (lange) losse draadjes.

• Dacuuu
quote:
Mars Warrior schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:51:
Ik heb dat altijd geweten aan mijn testopstelling met (lange) losse draadjes.
Hier dus ook reboots zonder draadjes er aan.

Wat ik ook nog gemerkt hebt, met de huidige build #39:
Reboot -> Ik druk op de knop, wordt niet geregistreerd. 2e keer drukken werkt perfect, en zo ook 3,4,5..etc.
Dus na een reboot, geen registratie bij de 1e keer drukken.

Bij een oudere build #20, registreert ESPEasy wel direct de 1e druk actie na een reboot.

Dit zijn mijn settings waarmee ik ESPEasy flash.
Ik heb de GenericESP, en de Nodemcu0.9 ook geprobeerd.

• costo
  • Niet online
quote:
Foto kunnen uploaden.
links op 'rest' een smd condensator van 6n8 en rechts op 'vcc' de smd tantaal van 2u2.

http://static.tweakers.net/ext/f/3TE1ppHacpDmo1ZKl36poApS/thumb.jpg

Ik zie wel dat ik de soldeerflux nog moet weghalen, nu ziet het er uit als p... :X
Pagina: 1 ... 13 ... 48 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True