Zelfs als je alles scherp wil in je foto, moet de focus op de juiste plek liggen. Met AF moet je dan wel het juiste punt uitkiezen waarop je focust en dan maar hopen dat het goed gekozen is. Met liveview kun je het juiste diafragma selecteren en kijken of je foto van voor tot achter scherp is. Met AF moet je maar afwachten als je de foto hebt genomen. Dit is op zich geen punt, maar je moet het wel controleren terwijl je er nog bent en opnieuw de foto nemen als het niet goed is. Dit proces kan langer duren dan gewoon liveview gebruiken.Gonadan schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:29:
Daarom heb ik ze dan ook nog niet gekocht.
Maar ik weet wel dat ze nog best vaak gebruikt worden, bij jou heb ik het ook gezien bij de bosfoto's.
Hoe kan je het nu scherper krijgen dan autofocus? Bij een landschap is het toch gewoon alles scherp? Of doel je op andere landschapsfoto's dan die wijdse 'alles in beeld' foto's.
En anders haal ik even DoF en focus door elkaar.
Nauwkeuriger=scherper. Als de focus verkeerd ligt (niet nauwkeurig dus), is je onderwerp verre van scherp.Maar is het scherper dan AF of nauwkeuriger dan AF? Lijkt me dat laatste, mits je er bedreven in bent.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II