Leesvoer voor wie het interessant vindt, het is een grote post maar scrollen mag altijd.
De eerste series tests heb ik zo'n schaalverdeling voor uitgeprint en de camera op statief gezet met de logische instellingen (M, spiegel omhoog, zelfsontspanner, etc.). Ongeveer 45 graden en schieten. De tweede serie is van zo'n vijf meter afstand op een papiertje aan de muur en daarna het relevante deel gecropt. Het kan professioneler maar volgens mij moeten mijn bevindingen niet door handelswijze ondermijnd zijn. Tussen foto's in de serie heb ik steeds de ring gezwengeld om eventuele focus te vernaggelen en hij het sowieso opnieuw moest zoeken.
Hieronder zal ik per serie toelichten en conclusies trekken. Ik plaats hier enkele foto's ter ondersteuning van mijn verhaal, op Flickr staan alle foto's in het album. Mocht je een hiaat zien in mijn test of het gewoon oneens zijn met conclusies schiet dan maar raak.
Centrale AF-punt, 35mm, f/1.8, korte focusafstand
Eerst een foto in LV maken voor een referentiekader, in eerste instantie ook steeds handmatig gefocust maar LV AF doet het goed genoeg.
Center point LV AF by
Peter van Bokhorst, on Flickr
Op zich niets te klagen, MF was net iets strakker in het midden maar soit. Het glas werkt in ieder geval.
Center point VF AF by
De fase AF lijkt echter een afwijking te hebben waardoor je met deze scherptediepte gewoon de sjaak bent. De afwijking leek wel relatief constant (binnen vijf foto's) dus heb ik de dot-tune methode gebruikt om hem goed te krijgen.
Center point VF AF (+18 micro adjustment) by
Met een aanpassing van +18 op tele komt hij aardig in de buurt, maar het is wel flink. De drie testfoto's waren nu wel allemaal goed scherp.
Centrale AF-punt, 18mm, f/1.8, korte focusafstand
Vervolgens hetzelfde verhaal doen op 18mm. Eerst weer referentie met LV.
Center point LV AF by
Prima, dan de AF via zoeker.
Center point VF AF by
Ok, iets meer frontfocus dus.
Center point VF AF (+20 micro adjustment) by
Helaas gaat de in-camera aanpassing niet ver genoeg om dit te kunnen redden. Mogelijk kan het USB-dock hier nog bij helpen, die kan meer dan een camera zelf. Feitelijk is de lens op wijd dus gewoon niet bruikbaar van dichtbij.
Niet-centraal AF-punt, 18mm, f/1.8, korte focusafstand
Omdat mijn camera er om berucht is op het centrale punt meer moeite te hebben met groot diafragma heb ik de test ook gedaan met een ander punt (wel zelfde type).
Off-center point LV AF by
LV zoals verwacht geen problemen.
Off-center point VF AF by
Via de zoeker alsnog problemen, al lijkt het minder op het oog. Dot tune dan maar weer.
Off-center point VF AF (+14 micro adustment) by
Hoppa, met +14 consistent goed. Het lijkt er dan toch op dat mijn camera met het centrale punt iets meer afwijking vertoont dan met het punt ernaast.
Niet-centraal AF-punt, 35mm, f/1.8, korte focusafstand
Zelfde verhaal, ga ik niet allemaal typen. Met +7 heb je hem gewoon goed.
Off-center point VF AF (+7 micro adustment) by
Ofwel, zowel mijn camera als mijn lens lopen te etteren. Met een stapel workarounds wordt hij bruikbaar, maar ideaal is het allemaal niet zo.
Centraal AF-punt, 18mm, f/1.8, vijf meter afstand
Dan eens van afstand proberen, want daar had ik meer ruzie mee en hoor ik ook meer verhalen over.
Center point, 5m, crop, LV AF by
.
LV prima .Door de crop is de hoeveelheid detail wel minder maar de beelden zeggen nog genoeg.
Center point, 5m, crop, VF AF by
De fase AF is echter een gevalletje jammer. Niet alleen is het gewoon niet scherp, het is ook niet meer consistent. De afwijking in scherpte varieert veel meer dan met een onderwerp dichtbij.
Dit constateerde ik gisteren ook in het wild, zelfs op f/5.6 (dus voldoende scherptediepte) had je het soms gewoon niet scherp.
Center point, 5m, crop, VF AF (+20 micro adjustment) by
Ook hier wordt hij beter van de micro-adjustment, maar het wordt gewoon niet echt scherp.
Centraal AF-punt, 35mm, f/1.8, vijf meter afstand
En dan tele.
Center point, 5m, crop, LV AF by
Zoals verwacht niets te klagen op met LV.
Center point, 5m, crop, VF AF by
En weer helemaal niets. Grappig detail is dat er per ongeluk één van de vijf scherp is, de rest niet. De consistentie is dus gewoon weg.
Center point, 5m, crop, VF AF (+18 micro adjustment) by
De micro-adjustment er weer in, biedt helaas geen soelaas. Het wordt een stuk beter, maar niet meer dan dat.
Niet-centraal AF-punt, 35mm, f/1.8, vijf meter afstand
Dan voor de zekerheid maar weer het AF-punt ernaast pakken.
Off-center point, 5m, crop, LV AF by
LV prima.
Off-center point, 5m, crop, VF AF by
VF wederom niet scherp, maar iets minder erg. Nog steeds niet consistent.
Off-center point, 5m, crop, VF AF (+7 micro adjustment) by
Micro-adjustment lijkt hem hier te redden, de AF redt het dan wel.
Centraal AF-punt, 18mm, f/1.8, vijf meter afstand
En dan op wijd.
Off-center point, 5m, crop, LV AF by
LV referentie.
Off-center point, 5m, crop, VF AF by
VF zuigt weer ezelballen.
Off-center point, 5m, crop, VF AF (+14 micro adjustment) by
De micro-adjustment weer aangepast, helpt iets maar niet volledig en niet consistent.
Conclusies
Op korte focusafstand is al een significante frontfocus te vinden, dit lijkt corrigeerbaar maar of je camera dat zelf haalt is de vraag. Op lange focusafstand zijn de verschillen anders, dat maakt het per definitie niet mogelijk om het met micro-adjustment goed te zetten. De limieten van je camera kan je met het Sigma USB-dock nog wel omzeilen, maar ook die zal niets van focusafstand weten ben ik bang voor. Ook de inconsistentie in focus, meer dan ik van de standaard inconsistentie van AF verwacht, baart mij zorgen op dit vlak. Voor mijn doelen maakt dit de camera minder geschikt aangezien ik er momenten van voorbijgaande aard mee wil vastleggen.
Als zijstap heb ik kunnen concluderen dat mijn camera op het centrale punt meer correctie behoeft dan het punt ernaast. Dit kan mogelijk een bron zijn van de geluiden die je vaak leest dat de camera moeite heeft op het centrale punt met lichtsterke lenzen. Ik ben voornemens om de onderlingen punten nog eens te gaan testen met mijn eigen lenzen, maar dat komt later wel eens.
De lens blijft een fantastisch stuk glas, optisch word ik er intens blij van. De focus is helaas waar ik bang voor was door de reviews en verhalen op het web, het is van een niveau wat ik niet verwacht in deze prijsklasse. Ook het feit dat je het USB-dock feitelijk standaard al bij de prijs mag optellen is gewoon jammer. Ondanks dat dit heel theoretisch gezien nog een exemplarisch probleem kan zijn gaat de lens voorlopig, met pijn in mijn hart, van mijn wensenlijstje af.
[
Voor 100% gewijzigd door
Gonadan op 22-11-2015 16:31
]