Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Dennisdn
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 06:02
vlaaing peerd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:45:
[...]

Sja, waarom niet?

Genoeg hier op het draadje die weten hoe de computers en hardware toendertijd gebruikt werden, Veel werd nog in MS-DOS trackers gemaakt, Amiga, Atari werden veel gebruikt als sequencer voor hardware, de opkomst van Cubase. Klassieke samplers van Akai, EMU en Yamaha. De MPC natuurlijk, de Zip-disk click of death, 4MB sample ruimte per track. Voor een habbekrats een jaren '80 synth kopen die nu voor het 100-voud de toonbank overgaan.

Als ik eraan terug denk, best wel een ellendige tijd qua producen, maar de limitatie zorgde tegelijkertijd dat je erg creatief moest omspringen met wat je had.

Ik had laatst het idee om onze ouwe meuk af te stoffen en weer's proberen op de oude manier een track te maken. Al is het afvragen of alles de stoflaag heeft overleeft.

[Afbeelding]
Achteraf gezien wel een mooie tijd! Ook eens gezien hoe Liebrand toen der tijd met tape door de hele kamer aan het knippen en plakken was.

• apNia
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17-06 17:01
Ik krijg echt al stoflongen van het kijken naar deze foto, skriklek

• Dennisdn
vlaaing peerd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:06:
[...]

De jaren '90 was een wazige tijd.
Toen we nog gewoon in donkere, dampende, blauw van de rook staande holen stonden…. Helaas allemaal te klinisch tegenwoordig :(
millman schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:34:
[...]
Ik ben inmiddels zover dat ik overweeg mijn droomgitaar te verkopen omdat ik de VSC boost gewoon niet kan gebruiken,

Edit:

Het doet zich met deze gitaar zowel op de amp als met DI voor. Dus het is niet amp gerelateerd.
Dat zou zonde zijn, die Blades zijn unieke gitaren. Dacht trouwens dat je pure electronische producer was :9

Toen ik in Utrecht woonde ging ik vaak langs bij Staffhorst, die hebben men met vanalles geholpen van het actief maken van mijn bas tot het corrigeren van een gitaarhals. Misschien even bij hun langs (als ze nog bestaan).

Er zijn wat dingen die je na kan kijken. Het gaat blijkbaar bij de VSC boost mis, maar dat kan puur zijn omdat ie het signaal boost (je hebt er altijd last van, maar je hoort het niet zonder boost).

Zet de boost uit en zet je gitaar op distortion/overdrive. Heb je er dan ook last van?
- zoja, dan hoef je mogelijk niet te kijken naar het aarden/shielden van dat circuit. Er word gewoon al signaal opgepikt en elke boost zet dat gewoon harder.

Loop rond in de kamer en steek je gitaar allerlei kanten op. Blijft de radio-ontvangst overal gelijk of is het verschillend.
- Is het verschillend dan is er duidelijk iets wat als antenne functioneert. Shielded jackkabels zou de eerste stap moeten zijn. Mogelijk kunnen ferrite chokes je verder uit de brand helpen:

Zoek de minimale setup waarin dit gebeurt. Dan sluit je zoveel mogelijk uit. Probeer dan alles via één stekkerblok en alles via gescheiden stopcontacten. Maakt dat verschil?.

Weet je toevallig of je FM of AM ontvangt?

• dominic
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16-06 18:52

dominic

will code for food

Eerste track van het jaar. Reason 11 met Serum, Dune 2 en stiekem een vleugje Spire

[Voor 78% gewijzigd door dominic op 17-02-2021 17:14]

Download my music on SoundCloud

• Arjan P
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:31
Aaaahhhhhhh nee! Die had ik volledig en effectief verdrongen! Zo blij dat ik daar al zo lang niet meer mee te maken heb... (was bij mij trouwens de Jaz-disk click of death)

• eettjjuuhh
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 09-06 17:28
Dennisdn schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 07:09:
[...]

Ik haak wat laat in op deze post, maar dát zou ik nou eens een toffe Tweakers Plus artikel vinden. De diepte in gaan over hoe ze het toén deden. Of hoe Robin Alberts Plastic dreams heeft gemaakt, hoe de eerste HappyHardcore werd gemaakt, Ferry Corsten die de eerste trancegeluiden uit een JP8000 wist te halen etc...

Natuurlijk is dat allemaal al op internet te vinden en heb ik alle boeken die over die tijd gaan, maar zou het toch heel gaaf vinden er een Plus artikel over terug te zien. Maar wellicht is het niet voorpagina-waardig genoeg :)
Misschien ken je het al maar toch ff een linkje. YouTube: The story behind "Jaydee - Plastic Dreams" with Robin Albers | Muzik...

• djerror
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 17-06 13:53
Hehe ja dat verhaal ken ik wel. Ik woon daar vlakbij ben vorig jaar weer terugverhuisd naar Veenendaal. Zijn appt zat idd boven de fietsenmaker (dirk methorst) die er nog steeds zit. Mooi stukje veense (wereld) house historie _/-\o_
Arjan P schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:34:
[...]

Aaaahhhhhhh nee! Die had ik volledig en effectief verdrongen! Zo blij dat ik daar al zo lang niet meer mee te maken heb... (was bij mij trouwens de Jaz-disk click of death)
Ja wat een gruwel, meerdere malen gehad, zelfs een keer live. Dan kon je nog wat samples via een reeeetetrage floppy inladen terwijl je alles en iedereen bijelkaar staat te vloeken. In de jaren erna zijn we geleidelijk overgegaan naar DJ-sets ipv live, dat was in elk geval stabiel.

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-06 16:23

millman

6708Mhz @ -185c

vlaaing peerd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:36:
[...]

Dat zou zonde zijn, die Blades zijn unieke gitaren. Dacht trouwens dat je pure electronische producer was :9
Mijn liefde voor muziek is ooit (heel gezapig) begonnen bij Direstraits, door naar Pink Floyd en het hardere werk zoals Iron Maiden, Slayer, Metallica enz. Maar ik heb zo m'n periodes, dikke deephouse en techno, harde neuro of dromerige triphop. Als er maar diepgang en productionvalue inzit, liefde voor muziek is breed :). Maar goed, inmiddels m'n studio de laatste maand verder gevuld met 'echte instrumenten', een drumstel, 3 electrische gitaren, Vox buizen amp, basgitaar (di). Ik zit dan ook duidelijk in een blues/gitaar periode. ;)
Toen ik in Utrecht woonde ging ik vaak langs bij Staffhorst, die hebben men met vanalles geholpen van het actief maken van mijn bas tot het corrigeren van een gitaarhals. Misschien even bij hun langs (als ze nog bestaan).
oef, die naam al bijna 15 niet meer gehoord. Mijn gitaarman zit doorgaans bij Keymusic, al doe ik tegenwoordig alles zelf. Die blade ben ik zelf aan t reviseren, drop-fills voor lak-correctie/polijsten, afstelling van brug en hals/intonatie, alle schroeven vernieuwen. Ik zal dus ook zelf gaan shielden, kijken of t werkt.
Er zijn wat dingen die je na kan kijken. Het gaat blijkbaar bij de VSC boost mis, maar dat kan puur zijn omdat ie het signaal boost (je hebt er altijd last van, maar je hoort het niet zonder boost).

Zet de boost uit en zet je gitaar op distortion/overdrive. Heb je er dan ook last van?
- zoja, dan hoef je mogelijk niet te kijken naar het aarden/shielden van dat circuit. Er word gewoon al signaal opgepikt en elke boost zet dat gewoon harder.
Is alleen met VSC boost, alle pickups zijn humbucker of railbucker en muisstil. Coilsplit zorgt wel voor brom, maar geen radio ontvangst.
Loop rond in de kamer en steek je gitaar allerlei kanten op. Blijft de radio-ontvangst overal gelijk of is het verschillend.
- Is het verschillend dan is er duidelijk iets wat als antenne functioneert. Shielded jackkabels zou de eerste stap moeten zijn. Mogelijk kunnen ferrite chokes je verder uit de brand helpen:
[Afbeelding]
Die ferriet chockes kan ik nog proberen, en ja, rondlopen veranderd wel iets. Zat te denken als 'last resort' m'n studio met aluminium folie te beplakken, Faraday ftw XD.
Zoek de minimale setup waarin dit gebeurt. Dan sluit je zoveel mogelijk uit. Probeer dan alles via één stekkerblok en alles via gescheiden stopcontacten. Maakt dat verschil?.
Ik heb nog wel e.e.a. uit te zoeken, maar gitaar ligt nu uit elkaar voor polijsten. Zodra ik meer weet hoor je t

[/quote]
Is volgens mij decibel, geen idee of t fm of am is.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-06 16:23

millman

6708Mhz @ -185c

dominic schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:05:
[Soundcloud: Tranches by Dominic Bout]

Eerste track van het jaar. Reason 11 met Serum, Dune 2 en stiekem een vleugje Spire
Ok dan! Goede productie hoor, klinkt netjes met veel details. Wel een beetje cliché en klinkt bekend, maar zeker niet verkeerd. Beetje throwback naar mis 2000's trance master series. Toppie!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

millman schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:35:
[...]

[/quote]
Is volgens mij decibel, geen idee of t fm of am is.
De reden dat ik dit vroeg, is omdat er gevallen zijn van AM ontvangst, waar een equaliser vóór de input met lowpass op 15Khz het probleem schijnbaar verhelpt. Met een gitaar kan je redelijk prima alles van 15Khz en hoger afkammen.

Waarom dat werkt is me niet geheel duidelijk, maar het schijnt te werken.

Maar tof verhaal, ben soortgelijk begonnen. Eerst gitaar, ik zat meer in de Led Zeppelin/Black Sabbath hoek (denk dat ik ook iets ouder ben) en geleidelijk ben ik op jamsessies steeds meer bas gaan spelen.

In de tijd van bigbeat en de eerste jungle werd ik door electronische liveband Planet Weed gevraagd om mee te spelen op bas en contrabas. Dit ging langzaamaan steeds meer richting pure en steeds hardere dnb.

We kregen steeds meer optredens en hebben toen uit praktische overwegingen besloten om zowel live-band als DJ sets aan te bieden. Zodoende ook vinyljunkie geworden en steeds meer richting electronische productie gegaan.

We noemden ons SDI (naar het Star Wars Defense Initiative van Ronald Reagan), maar een bandlid kreeg bij een label het advies dit anders te noemen. We twijfelden lang tussen:

- Stupid Drunk Idiots
- Stoned Dumb Imbeciles
- Sexy Drill Instructorz (hardstyle kwam op, het was hip om alles met een 'Z' te eindigen)
- Sex, Drugs & Interwebz
- Seismic Drum Industries

Het is uiteindelijk het laatste geworden. De laatste paar jaar ben ik weer meer met instrumenten bezig en loop al een tijd met vanalles aan te klooien zonder echt productief te zijn. Ik vermaak me iig wel altijd met muziek en we zien wel waar het schip strand. :9

• djerror
Vanavond is mn eerste release via bandcamp uitgekomen. Nog niet veel ervaring met bandcamp maar via dit franse label (brique rouge) kan ik daar nu mooi wat ervaring mee op doen..Ben ook heel blij met de remix door G-Prod..weet dus ook niet of je bandcamp hier kan embedden haha.

https://gerwinvanengelenb...-including-a-g-prod-remix

edit: ook maar op soundcloud gezet

[Voor 23% gewijzigd door djerror op 21-02-2021 11:43]

• dominic
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16-06 18:52

dominic

will code for food

Ok, die off-beat bass in EDM moest maar eens plaatsmaken voor een on-beat bass vond ik :D

Reason 11, Subtractor, Dune 2, Antidote, Serum

Download my music on SoundCloud

• Marches
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 16-06 18:53
Hi there. Nieuw in dit topic. Ik ben al een tijdje in het bezit van de Synthstrom Deluge. Leer het beestje nu te temmen. Hier een “demootje”

Benieuwd naar feedback!

YouTube: Sasha - Xpander (Marches Totally Delugional Edit on the Synthstrom D...

• djerror
Marches schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:16:
Hi there. Nieuw in dit topic. Ik ben al een tijdje in het bezit van de Synthstrom Deluge. Leer het beestje nu te temmen. Hier een “demootje”

Benieuwd naar feedback!

YouTube: Sasha - Xpander (Marches Totally Delugional Edit on the Synthstrom D...
Welkom :-) echt heel nice dit _/-\o_ zat deze destijds ook te eyeballen toen ben ik toch gegaan voor de digitakt.

• Marches
djerror schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:46:
[...]

Welkom :-) echt heel nice dit _/-\o_ zat deze destijds ook te eyeballen toen ben ik toch gegaan voor de digitakt.
Thanks! Ik heb de digitakt ook geprobeerd maar voor mij persoonlijk was de workflow te complex. De Deluge is voor mij precies wat ik zocht en dat is voor mij vooral plezier hebben met muziek maken.

• ZeroPatient
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10-06 07:41
Trance (tweetje terug van Ferry Corsten):

Funky bass groove:

[Voor 230% gewijzigd door ZeroPatient op 23-02-2021 06:36]

Marches schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:16:

Benieuwd naar feedback!

Welkom! Leuke jam heb je gemaakt. Vanuit mixperspectief hoor ik wel dat de levels soms niet lekker zijn en dat je soms wat effecten kan gebruiken op wat sporen. Zo verdrinkt de kick soms in het synthgeweld en andersom. Ooit gedacht om dit in een DAW uit te draaien en het te mixen tot een volledig klare track?

Dat gezegd heb je wel een complete track op slechts één apparaatje gemaakt en valt er muzikaal gezien weinig aan op te merken. Zeker benieuwd naar meer tracks van jouw kant :9

• Arjan P
ZeroPatient schreef op maandag 22 februari 2021 @ 06:19:
Dit moet je even horen, is zoooo funky
Ik denk dat wij een heel verschillend beeld hebben bij het woord 'funk' of 'funky'...

• ZeroPatient
Arjan P schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:53:
[...]

Ik denk dat wij een heel verschillend beeld hebben bij het woord 'funk' of 'funky'...

[YouTube: BOOTSY'S BASIC FUNK FORMULA]
Wat is een betere naam dan. Hoe noem je zoiets als het op een rhodes bass is en geen bas gitaar?

Dit is toch groovy?

[Voor 15% gewijzigd door ZeroPatient op 23-02-2021 09:04]

• dylangeluk
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 00:13
Ableton 11 is te downloaden!

• 2mb
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13-06 18:07
139 euro voor de Standard upgrade, niet goedkoop maar ik ga ‘m toch nemen :9

Mijn muziek op SoundCloud

Arjan P schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:53:
[...]

[YouTube: BOOTSY'S BASIC FUNK FORMULA]
On the one baby!

Bootsy is eingelijk té funky, maar gelukkig kan het nooit funky genoeg.

• Arjan P
ZeroPatient schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 01:59:
[...]
Wat is een betere naam dan. Hoe noem je zoiets als het op een rhodes bass is en geen bas gitaar?
Het gaat niet om 'beter', ik zei alleen dat wij het woord funky anders interpreteren. Ik vind 'funky' bij 140 BPM uberhaupt lastig voor te stellen - en bij funk kan ik niet anders dan aan Bootsy's regel denken: alles hangt aan de 'one'.

• TTHEEBO1
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:12
AKAI heeft springdeals, vandaag Sonivox Stratum van 199 voor 9.99 :-)

https://akaipro.onfastspr...+Offers+-+Up+to+90%25+off

psn: jagermeistertim

• ZeroPatient
Arjan P schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:24:
[...]

Het gaat niet om 'beter', ik zei alleen dat wij het woord funky anders interpreteren. Ik vind 'funky' bij 140 BPM uberhaupt lastig voor te stellen - en bij funk kan ik niet anders dan aan Bootsy's regel denken: alles hangt aan de 'one'.
Ah het tempo is te hoog. Okay fair point. Ik mix graag that house achtige Olivier Helden met wat funk.

Ik ga bijna nooit onder de 120 bpm. Zelfs een lekker nummertje van Rick Astley speel ik af op 1.25 om het net even wat sneller te krijgen.

*KNIP*
Wat in de HK geldt, geldt hier ook.

[Voor 34% gewijzigd door FeaR op 23-02-2021 20:29]

• Marches
vlaaing peerd schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:35:
[...]

Welkom! Leuke jam heb je gemaakt. Vanuit mixperspectief hoor ik wel dat de levels soms niet lekker zijn en dat je soms wat effecten kan gebruiken op wat sporen. Zo verdrinkt de kick soms in het synthgeweld en andersom. Ooit gedacht om dit in een DAW uit te draaien en het te mixen tot een volledig klare track?

Dat gezegd heb je wel een complete track op slechts één apparaatje gemaakt en valt er muzikaal gezien weinig aan op te merken. Zeker benieuwd naar meer tracks van jouw kant :9
Thanks. Wat je zegt herken ik meteen. Ik heb de track in arranger gezet en daarbij tijdens opname live filters toegepast. Omdat er op de deluge geen master compressor zit heb ik op de opgenomen audio file vanuit de deluge in GarageBand een compressor en eq limiter toegepast om het iets “voller” te laten klinken. Ik heb echt geen idee hoe je dat goed doet en ik heb ook echt het idee dat je daar echt een talent/oor voor moet hebben 😊

• Dennisdn
2mb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:24:
[...]

Voor alleen de upgrade? Bizar.
Maar dan begrijp ik waarom FL Studio zo trots is op hun altijd gratis lifetime upgrades :)

• ZeroPatient
Dennisdn schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:07:
[...]

Voor alleen de upgrade? Bizar.
Maar dan begrijp ik waarom FL Studio zo trots is op hun altijd gratis lifetime upgrades :)
Image-Line, belgische trots. :P FL Studio is met liefde en passie in elkaar gezet

Op sommige dagen verdien ik met mijn streaming het volledige bedrag wat ik in 2004, eenmalig aan image-line heb gegeven. Puike investering dus. ;)

[Voor 5% gewijzigd door ZeroPatient op 24-02-2021 08:14]

• Dennisdn
ZeroPatient schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:13:
[...]

Image-Line, belgische trots. :P FL Studio is met liefde en passie in elkaar gezet

Op sommige dagen verdien ik met mijn streaming het volledige bedrag wat ik in 2004, eenmalig aan image-line heb gegeven. Puike investering dus. ;)
Ooit mee begonnen toen het nog Fruity Loops was en niet veel meer was dan Audacity nu is.
Sinds die tijd nooit een andere DAW van dichtbij gezien.

Alleen had ik bij die gratis upgrades altijd zoiets van "Ja ja, doe niet zo blij joh, het is toch normaal dat upgrades gratis zijn"... Maar nu snap ik het :)

• ricardo246
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 17-06 11:56
2mb schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:24:
[...]

Voor de mensen die recent Ableton 10 aangeschaft hebben is hij gratis (zoals ook bij mij).
Recent is een rekbaar begrip, ik weet niet tot hoever dit gaat, maar ik heb 10 nu een maand of 6-9 ish.

• ZeroPatient
Ik heb een gratis lite versie van Ableton bij een controller gekregen. Als iemand de serial wil vraag maar in DM. Ik ga er toch niks mee doen.

• ricardo246
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 17-06 11:56
ZeroPatient schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:32:
Ik heb een gratis lite versie van Ableton bij een controller gekregen. Als iemand de serial wil vraag maar in DM. Ik ga er toch niks mee doen.
Dan moet je ook je serienummer van je controller mee geven (geloof ik)?
Marches schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:02:
[...]
Ik heb echt geen idee hoe je dat goed doet en ik heb ook echt het idee dat je daar echt een talent/oor voor moet hebben 😊
Mja, ik kan je een halve tutorial over compressen en limiten geven. Maar ik zou het nog een betere oefening vinden als dezelfde verandering teweeg kan brengen met alleen de volumeschuifjes.

Je hebt bijna altijd het idee dat het beter klinkt omdat je de zachte gedeeltes omhoog haalt, maar feitelijk sloop je vaak de pieken. En je zet die pieken vaak harder in de mix, omdat het de bedoeling was dat ze juist harder moesten.

Ik ben ook altijd overdreven veel met compressors bezig geweest en achteraf heeft het meer tracks slechter dan beter gemaakt. Als ik een tip mag geven over dynamiek:
  • Zet je compressor 3 jaar in de koelkast
  • Zoek het meest luide gedeelte van je track op en zet die in een loop.
  • Draai het belangrijkste element van je track als eerste open.
  • Baseer op dat volume het volume van de andere sporen. Hou daarbij steeds je 'belangrijke element' in de gaten.
  • Dan zou je nu qua volume elke track redelijk gebalanceerd moeten zijn op het luide gedeeelte.
  • Ga dan kijken naar de rest van je track.
  • Zijn er passages waar je vind dat een instrument verdrinkt of juist te hard is? Ga dan met automation de volume regelen. Het is heel normaal om stukken 3~4dB harder of zachter te zetten.
Uiteindelijk zal je dan zonder compressie al een gebalanceerde mix hebben.

Mocht je dan uiteindelijk netzo stronteigenwijs zijn als iedereen hier (vooral apNia) en tóch besluiten er compressors overheen te gooien, dan hoeft die een stuk minder te compenseren voor slecht gebalanceerde stukken en kan je 'm puur gebruiken om een klein beetje die dynamiek te notchen zonder de boel te slopen.

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ZeroPatient schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:32:
Ik heb hier net code een code op een Akai controller die zegt "get big savings on Ableton suite or live". Idem hier, ik ga er niets mee doen dus wie hem wil mag ook een DM sturen...

You don't need eyes to see, you need vision

Yalopa schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:13:
[...]

Ik heb hier net code een code op een Akai controller die zegt "get big savings on Ableton suite or live". Idem hier, ik ga er niets mee doen dus wie hem wil mag ook een DM sturen...
Dat is netjes van jullie heren. Ik sla nog even over, maar zit wel te twijfelen voor de nieuwe upgrade.

Reason zal in elk geval draaien, maar twijfel of ik dit combineer met Cubase, Studio One of Ableton.

Eigenlijk altijd met Cubase gewerkt, wel belangrijk dat ik die projecten feilloos kan blijven draaien. Presonus Studio One is interessant omdat de workflow behoorlijk gelijk is, Ableton omdat de workflow juist anders is en misschien ook uitnodigt tot een andere manier van werken.

Ik vraag me af of iemand in de laatste jaren gewisseld is van DAW software en of dat problemen heeft opgeleverd met oude tracks en projecten.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik ben van ableton 9 naar Logic Pro overgestapt. Het financiële model van Logic was me te aantrekkelijk, bovendien vond ik de Ableton interface te complex en vond ik de out of the box sounds niet aantrekkelijk.

Bevalt me prima, maar ik heb geen moeite genomen om m’n oude projecten te migreren, ik ben op een gegeven moment gewoon aan een track begonnen in Logic.

• apNia
vlaaing peerd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:10:
[...]

Reason zal in elk geval draaien, maar twijfel of ik dit combineer met Cubase, Studio One of Ableton.

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 04:21

Wormaap

Moderator Foto & Video
[...]

Dat is netjes van jullie heren. Ik sla nog even over, maar zit wel te twijfelen voor de nieuwe upgrade.

Eigenlijk altijd met Cubase gewerkt, wel belangrijk dat ik die projecten feilloos kan blijven draaien. Presonus Studio One is interessant omdat de workflow behoorlijk gelijk is, Ableton omdat de workflow juist anders is en misschien ook uitnodigt tot een andere manier van werken.

Ik vraag me af of iemand in de laatste jaren gewisseld is van DAW software en of dat problemen heeft opgeleverd met oude tracks en projecten.
Hier jaren geleden van Ableton naar Studio One gewisseld. Toen gewoon alles dat ik in Ableton had gemaakt daar laten staan en met nieuwe dingen begonnen in Studio One. Gezien ik nooit inspiratie heb en al helemáál geen tracks afmaak was dat geen probleem 8)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• timzelf
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 09-06 19:58
Hallo allemaal,

Tijdje geleden begonnen aan zo'n cursus 'Ultimate EDM Mixing', omdat ik gefrustreerd raakte van de kwaliteit van mijn muziek. Langzaam begint er een kwartje te vallen, vooral het gebruik van EQ en parallelle compressie hebben me al erg geholpen. Beetje gek nummer, maar ik heb er in ieder geval veel meer lol in gekregen! 8)

TimZelf op SoundCloud

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Whut? De man van de wapperreeses die je niet op vinyl kan persen omdat je naald uit de groef stuitert wil z'n audio niet slopen?
Je wordt oud... -O-

• apNia
Je moet ook niet naar peerd luisteren voor tips over je mix. Die man record z'n bootschappenlijstjes op DAT tapes, dubbelklikt op alle links in z'n browser en noemt YouTube steevast 'joeb tjoeb'.

[Voor 58% gewijzigd door apNia op 25-02-2021 20:02]

• Cadiuro
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17-06 00:50
[...]

Ik gebruik om een gelijkaardige reden Reaper en Bitwig. Twee totaal verschillende workflows. Langs de ene kant geeft dat flexibiliteit: afhankelijk van mijn doel zal de ene of de andere beter geschikt zijn. Langs de andere kant geeft dat ook veel meer inspiratie. Altijd op hetzelfde scherm kijken is niet zo stimulerend.

Reaper wordt vooral ingezet voor de praktische zaken (band opnemen, mixen, masteren, editen,...). Bitwig wordt meestal iets meer in de creatieve fase gebruikt (ideetjes testen, loopjes maken,...).

Echt overzetten van projecten doe ik meestal niet. Als ik het toch doe, is dat via full-length stems. Anders is er geen beginnen aan. Dan moet je ook geen zorgen maken over synchronisatie of effecten.

• djerror
..Eigenlijk ook precies hoe ik het nu doe..eerst alles goed levelen dan pas aan de slag met compressie als het al nodig is.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Wat is eigenlijk tegenwoordig een beetje een leuke VST voor chiptune-achtige dingen? Vroeger gebruikte ik daar de (gratis) Bleep VST voor. Maar daar is voor zover ik weet nooit een 64bit versie van uitgebracht. Nu kan ik wel gaan zitten jBridgen, maar dat is ook niet ideaal. Koji heb ik al, maar dat is meer SNES dan C64. VSTSID is leuk, maar weinig knopjes en geen presets, dus niet leuk scrollen voor inspiratie :P
Mag best een paar euro kosten, maar Super Audio Cart vind ik dan toch weer te duur :P

• Sustain
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 30-05 17:53
[...]
Voor Ableton naar FL Studio en vice versa is dit de beste optie. Hij is van plan om meer DAWs toe te voegen en nog wat dingen te verbeteren, dus wel een project om in de gaten te houden.

Vooralsnog denk ik dat stems de beste manier is om in meerdere DAWs te werken.

• 2mb
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13-06 18:07
Sustain schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Voor Ableton naar FL Studio en vice versa is dit de beste optie. Hij is van plan om meer DAWs toe te voegen en nog wat dingen te verbeteren, dus wel een project om in de gaten te houden.

Vooralsnog denk ik dat stems de beste manier is om in meerdere DAWs te werken.
Dit is een interessant project inderdaad. Ik switch zelf wel eens tussen Logic en Live maar gewoon met AIFF'jes.

Mijn muziek op SoundCloud

• djerror
Wormaap schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:30:
Wat is eigenlijk tegenwoordig een beetje een leuke VST voor chiptune-achtige dingen? Vroeger gebruikte ik daar de (gratis) Bleep VST voor. Maar daar is voor zover ik weet nooit een 64bit versie van uitgebracht. Nu kan ik wel gaan zitten jBridgen, maar dat is ook niet ideaal. Koji heb ik al, maar dat is meer SNES dan C64. VSTSID is leuk, maar weinig knopjes en geen presets, dus niet leuk scrollen voor inspiratie :P
Mag best een paar euro kosten, maar Super Audio Cart vind ik dan toch weer te duur :P
er is er net eentje uit van uvi (wel aan de prijzige kant misschien :-| )

https://www.uvi.net/8bit-synth

• cable-one
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 15:39
Beste medetweakers,

Ik post hem hier maar misschien moet deze vraag wel in het andere (dj) topic.

Puur voor de hobby vind ik het leuk om mixen te maken van volledige tracks.
Het resultaat is dan een "mix" cd; zoals we vroegen bv de house party cd's hadden
Dit doe ik uiteraard door middel van beatmatching maar ik probeer ook op toon te mixen.

Nu doe ik dit met Sony Acid Pro.
Ik heb mijzelf dit redelijk leren te gebruiken.
De interface vind ik prettig, en de mogelijkheden om in te zoom ect.
Het enige wat me tegenstaat is de beatmapper. Hij is niet erg nauwkeurig en de mogelijkheden tot aanpassen zijn erg beperkt.

Ik heb recent een versie van ableton 10 live lite gekregen.
De warp hiervan is echt een verademing, maar de interface... tja.
Ik moet er erg aan wennen.
Deze is ook meer op live mixen gericht?

Welke alternatieven zijn hiervoor?

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ableton is echt op producen en op live performance gericht. De warp functie is onderdeel van de sampler die heel goed is. Ik zie als dj niet in hoe je ableton als dj tool kan inzetten, tenzij als sampler naast platenspelers of cdj’s

• Dennisdn
cable-one schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:18:
Beste medetweakers,

Het resultaat is dan een "mix" cd; zoals we vroegen bv de house party cd's hadden
Dit doe ik uiteraard door middel van beatmatching maar ik probeer ook op toon te mixen.

Nu doe ik dit met Sony Acid Pro.
Ik heb mijzelf dit redelijk leren te gebruiken.
De interface vind ik prettig, en de mogelijkheden om in te zoom ect.
Het enige wat me tegenstaat is de beatmapper. Hij is niet erg nauwkeurig en de mogelijkheden tot aanpassen zijn erg beperkt.

Ik heb recent een versie van ableton 10 live lite gekregen.
De warp hiervan is echt een verademing, maar de interface... tja.
Ik moet er erg aan wennen.
Deze is ook meer op live mixen gericht?

Voor live mixen zal het meest gebruikt Recordbox zijn

Voor het maken van een pre-recorded mix gebruik ik zelf graag Mixmeister Fusion. Maar die heb ik denk ik al 10 jaar geleden eens gedownload en heb geen idee of dat überhaupt nog te krijgen is. Ik doe het ook wel eens in FL, maar het lukt me beter in Mixmeister Fusion omdat ik..... gewoon niet zo goed ben :)

Armin maakt zijn ASOT's in Ableton (met hoor ik hem wel eens zeggen zo 4000 edits in één show).

Voor DJ’ing hebben we ook deze: How to become a DJ: Deel XVII

[Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 28-02-2021 08:43]

• Ford Prefect
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 15-06 11:24
Yalopa schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:27:
Ableton is echt op producen en op live performance gericht. De warp functie is onderdeel van de sampler die heel goed is. Ik zie als dj niet in hoe je ableton als dj tool kan inzetten, tenzij als sampler naast platenspelers of cdj’s
Dat is niet helemaal waar, de warp functie kun je prima op audio files gebruiken. Ik gebruik dat al meer dan 20 jaar voor mijn optredens. Je hebt daar de sampler niet voor nodig.
Ik meerdere DJ sets gezien van bekende producers/DJ's die live als DJ tool gebruiken. Wat hun doen is alle MP3's in een aantal sporen plaatsen onder elkaar en deze tracks gewoon als scene te lanceren.
Nadeel is dat het behoorlijk wat voorbereiding, voordeel is dat je behoorlijk wat creativiteit vrijheid er voor terugkrijgt en gemakkelijk andere elementen kan toevoegen of loops maken in andere platen.
Praktisch is het niet om Ableton te gebruik maar het kan en er zijn wel degelijk DJ's die dit op deze manier doen.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Oh ik weet dat het gebeurt en je kan er vast iets speciaals mee doen, daar niet van. Maar als dj vind ik dat je platen afstemt op de reactie van het publiek en niet alles voorprogrammeert. Als dj wil ik een nummer ook niet overladen met fx en loops. Dat is te me nerveus, maar kan aan mijn stijl liggen.

Wil je veel meer fx een loops dan met de klassieke mixers te krijgen is dan denk ik dat je met traktor en de traktor hw een meer purpose fit tool hebt om “in the moment” bezig te zijn dan wat ableton live aan boord heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZeroPatient
Verveelde me dood tijdens mijn livestream, toen heb ik Nattacia maar even gebeld via facebook messeger.

Het is niet makkelijk om samen muziek te maken met wat internet latency maar toch gelukt om dit liedje in elkaar te steken.

Making of

• apNia
Yalopa schreef op maandag 1 maart 2021 @ 06:57:
Als dj wil ik een nummer ook niet overladen met fx en loops. Dat is te me nerveus, maar kan aan mijn stijl liggen.

we gaan nnnnnnnnnnnnnnog een rondjeeeeeeeeeeee!

houuuu je vast!

• Ford Prefect
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 15-06 11:24
Yalopa schreef op maandag 1 maart 2021 @ 06:57:
Wil je veel meer fx een loops dan met de klassieke mixers te krijgen is dan denk ik dat je met traktor en de traktor hw een meer purpose fit tool hebt om “in the moment” bezig te zijn dan wat ableton live aan boord heeft.
Absoluut ik ben het met je eens dat het een persoonlijke keuze is. Zoals ik het het van @cable-one begrijp wil hij graag een mix "cd" maken. IMHO kan dit prima met Ableton door tracks naar de arrangement view te slepen en daar zo je mix samen te stellen. Natuurlijk is het iets totaal anders de 'klassieke' manier van DJ-en waar je meer tactiele feedback hebt met je dj set.
Het gebruik van Ableton is als dj tool is denk ik meer aan persoonlijke keuze, het moet je liggen of niet. Het is niet zo traditioneel als een set CDJ-whatevernummer-we-nu-zijn. Toegegeven de meeste mensen die ken die weleens DJ sets doen met Ableton zijn meer producer dan DJ, misschien ligt daar het verschil :-)

Acties:
  • +3Henk 'm!
cable-one schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:18:
Beste medetweakers,

Ik zou mixen op toon volledig de prullenbak ingooien. Het werkt niet altijd, het is niet nodig (ook compleet niet toongematchte tracks kunnen goed bij elkaar passen) en je zou jezelf enorm beperken op het aantal mogelijke tracks dat je met elkaar kan mixen.

Met DAW software kan je inderdaad tracks inelkaar schuiven en editen om zo een mix te maken, het is echter wel editwerk en dat is niet echt live mixen. Dat terwijl mixen via de reguliere tools tegenwoordig makkelijker is dan ooit.

Ik zou, van alle DAW software Ableton inderdaad het meest geschikt vinden, maar misschien zou je kunnen overwegen een DJ controller aan te schaffen? Ik denk dat dat je het meeste vrijheid zal bieden met experimenteren. De controller word meestal al met goede mix software geleverd en met een bult MP3's op je schijf kan je direct aan de slag.

Voor zo'n €60,- heb je al een controller die je voorziet van alle basisfuncties, daarmee moet je méér dan goed in staat zijn om complete mix-CD's in elkaar te flansen.

}:O

Edit: misschien is deze software wat voor je? Ook te gebruiken zonder controller: https://mixxx.org/features/

[Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 01-03-2021 15:03]

• Sustain
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 30-05 17:53
vlaaing peerd schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:23:
[...]
Ik zou mixen op toon volledig de prullenbak ingooien. Het werkt niet altijd, het is niet nodig (ook compleet niet toongematchte tracks kunnen goed bij elkaar passen) en je zou jezelf enorm beperken op het aantal mogelijke tracks dat je met elkaar kan mixen.
Ik zou het concept niet helemaal de prullenbak in werpen. Als je tracks met drums beginnen zoals de meeste house tracks dan is dit inderdaad vaak niet nodig. Maar persoonlijk vind ik het wel tof als je bijv twee tracks in de breakdown waar een bassline of wat chords spelen of een melodie in elkaar mixt, en dan is het wel handig om rekening te houden met de toon van de tracks. Ik denk dat dit vooral geldt bij EDM mixes zoals deze. Maakt het in sommige gevallen net wat minder voorspelbaar dan alsmaar op de kicks beatmatchen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:08
vlaaing peerd schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:23:
[...]

Ik zou, van alle DAW software Ableton inderdaad het meest geschikt vinden, maar misschien zou je kunnen overwegen een DJ controller aan te schaffen? Ik denk dat dat je het meeste vrijheid zal bieden met experimenteren. De controller word meestal al met goede mix software geleverd en met een bult MP3's op je schijf kan je direct aan de slag.

Voor zo'n €60,- heb je al een controller die je voorziet van alle basisfuncties, daarmee moet je méér dan goed in staat zijn om complete mix-CD's in elkaar te flansen.
Mee eens.

Koop gewoon een controller. Als je eenmaal kan mixen is dat niet alleen leuker, maar ook veel sneller!
Daarnaast scoor je meer chicks met dj-ing dan met mixtapes. 8)

I don't know karate, but I know ka-razy

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

thumbs up voor het chicks argument...

• JelleJansen1
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19-05 22:02
Iemand suggesties voor een break na de eerste drop?

https://whyp.it/t/tba-198803

Acties:
  • +2Henk 'm!

• apNia
JelleJansen1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:12:
Iemand suggesties voor een break na de eerste drop?

https://whyp.it/t/tba-198803
Balance is way off, je lead sound is veels te luid, en je drums zijn te zacht. In dit genre wil je dat ze piercen, dus mogelijk is je samplekeuze ook niet al te best voor de kick en snare. Ik denk dat je lead sound ook in het frequentiespectrum een beetje botst met de snare (zal zo rond de 250-300hz zitten), dus die wil je uit je lead notchen/bellen of de lead gewoon hipassen.

Ik weet ook niet goed of het lagere deel van je lead onderdeel is van dezelfde synth/sample, maar ik zou die twee duidelijk splitten, waarin het lagere deel duidelijk in de sub 100hz regionen zit, en de lead weer oppakt rond de 300hz. Door die split kan je desnoods je subs wat hoger afrollen, tot boven de kick, en dan kan je die sidechainen met de kick, zodat ze niet al te erg met elkaar vechten.
Misschien dat de subs lekker saturaten dan ook lekker werkt, voor extra impact, maar dat zal je zelf even moeten proberen.

Wat de drop specifiek betreft zou ik vooral spaarzaam zijn met de subs, geen subs voor de drop tot vollop klappen op de drop doet het eigenlijk altijd wel goed. Dus hipass je een hoedjen!

Denk wel zeker dat er potentie in zit, dus blijf polishen :)
Los dat Apnia hier wel een punt heeft, zou ik niet teveel naar hem luisteren hoor.

Hij heeft z'n schoonmoeder ingeruild voor een VU meter en gebruikt frequency plots om z'n dagelijkse boodschappenlijstje te maken. Hij weigert verder om naar audio te luisteren en gaat dan schreeuwen en nibbits eten terwijl ie naar metertjes kijkt.

• apNia
vlaaing peerd schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:50:
Los dat Apnia hier wel een punt heeft, zou ik niet teveel naar hem luisteren hoor.

Hij heeft z'n schoonmoeder ingeruild voor een VU meter en gebruikt frequency plots om z'n dagelijkse boodschappenlijstje te maken. Hij weigert verder om naar audio te luisteren en gaat dan schreeuwen en nibbits eten terwijl ie naar metertjes kijkt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DeMakreel
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 12-06 18:46
Ik heb me eens aan de wat energiekere kant gewaagd, heeft nog een hoop automation cleanup nodig. Daarnaast wil ik nog een degelijke break en intro toevoegen.

• ZeroPatient
DeMakreel schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:29:
Ik heb me eens aan de wat energiekere kant gewaagd, heeft nog een hoop automation cleanup nodig. Daarnaast wil ik nog een degelijke break en intro toevoegen.

[Soundcloud: VRAAG EN ANTWOORDTDT 18 by Fusss]
Bass is lekker. Alles staat kei hard afgemixed, maar daar kan ik soms wel van houden. Die grove op het einde is echt vet. Nu nog allemaal langer maken!

• apNia
Wouter Veltmaat?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• djerror
Had ivm 303 day nog wat oud unreleased spul live gezet..vanuit mijn begin periode toen ik net begon met produceren..altijd wel grappig om te horen dat je wel vooruitgang boekt

• ZeroPatient
Nou, twitch mag niet meer omdat qr code in mijn vids staat. Ik ga ze er vanaf nu uit editen.

Soundcloud dan maar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• apNia
@vlaaing peerd jij hebt toch ervaring met zelf maken van akoestische panels? Weet jij (of iemand anders hier) waar je qua steenwol een beetje op wilt mikken qua dichtheid? Of volstaat in dat opzicht alles van de bouwmarkt wel?

• ChojinZ
apNia schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:21:
@vlaaing peerd jij hebt toch ervaring met zelf maken van akoestische panels? Weet jij (of iemand anders hier) waar je qua steenwol een beetje op wilt mikken qua dichtheid? Of volstaat in dat opzicht alles van de bouwmarkt wel?
Hangt er vanaf wat je doel is/welke frequenties je wilt aanpakken. Daarnaast zal je ook moeten gaan meten want lukraak wat panelen maken en neer zetten is niet heel effectief en kan zelfs het tegenover gestelde bereiken.

Maar ik zou je vraag hier posten:
Het grote akoestiek topic

Daar zitten best veel mensen met kennis en ik vermoed (no offence) dat je daar een beter antwoord krijgt. :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Mag goedkope retro-style muziek hier ook? Dingen waar ik serieuzer mee bezig ben durf ik nog niet te laten horen :+

Zowel de muziek als de visualizer zijn vooral gemaakt als oefening, maar ik vond't best catchy geworden. De spin vond mijn vriendin een jaar of twee geleden in de gang }:O

• apNia
ChojinZ schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:57:
[...]

Hangt er vanaf wat je doel is/welke frequenties je wilt aanpakken. Daarnaast zal je ook moeten gaan meten want lukraak wat panelen maken en neer zetten is niet heel effectief en kan zelfs het tegenover gestelde bereiken.

Maar ik zou je vraag hier posten:
Het grote akoestiek topic

Daar zitten best veel mensen met kennis en ik vermoed (no offence) dat je daar een beter antwoord krijgt. :)
Mijn kamer galmt gewoon als een bezetene. Ik denk dat ik dat vooral moet aanpakken op de wand achter mij en voor mij, en aan de zijwanden wat absorberen. In mijn ervaring (in dit hok althans) ben je al van 80% van je problemen af. Dus inzonen op een bepaalde frequentie die galmt is volgens mij vooral relevant als je je ruimte al behandeld hebt.

Ik ga daar sowieso even checken wat ze te zeggen hebben over rockwool, thanks!

edit: OK dit is best een heel goed topic zelfs :)

• ChojinZ
apNia schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:26:
[...]

Mijn kamer galmt gewoon als een bezetene. Ik denk dat ik dat vooral moet aanpakken op de wand achter mij en voor mij, en aan de zijwanden wat absorberen. In mijn ervaring (in dit hok althans) ben je al van 80% van je problemen af. Dus inzonen op een bepaalde frequentie die galmt is volgens mij vooral relevant als je je ruimte al behandeld hebt.

Ik ga daar sowieso even checken wat ze te zeggen hebben over rockwool, thanks!

edit: OK dit is best een heel goed topic zelfs :)
Mid/Hoog kan je aanpakken met diffusers. Dat kan met steenwol maar er zijn een hoop alternatieven die beter/mooier zijn.

Laag doe je vaak wel met steenwol maar basstraps zijn best wel onvoorspelbaar in gedrag. Problemen in het laag spelen zich vaak af op bepaalde frequenties. Echter, een basstrap filter een hele frequentie range waardoor de frequentie's waarop het geluid wel goed is, ineens weggefilterd word.
Daarnaast heb je best veel steenwol nodig wil je goed kunnen dempen.

Het geld wat je in basstraps steekt kan je beter uitgeven aan een DSP. Met een DSP kan je het laag veel beter en gericht afstellen (RoomEQ). Ik gebruik er zelf 1 van MiniDSP icm met 2 ADAM monitors en een SVS sub en dan krijgt je echt een heel strak laag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djerror
Kennen jullie dit nieuwe platform al?
https://audius.co/gve_nl

Een combinatie van soundcloud/spotify op basis van blockchain ($AUDIO) en gratis voor artiesten en luisteraars. Ik word er wel enthousiast van.
apNia schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:21:
Dat was Kaos (zie foto startpost) en zijn bouw is ergens in dit topic te vinden. Ik ben er ooit aan begonnen, maar de ruimte waarin mijn studio staat heeft het niet nodig.

Kan je er wel wat over vertellen, maar denk dat je meer info kan krijgen uit het gespecialiseerde topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• apNia
Niemand reageert in dat topic 😭

Voor iedereen die lekker retro wilt gaan, zooi sample CD's uit de 90s: https://archive.org/download/90ssamplecds

• Dennisdn
Zoals ik hier al wel eens eerder verteld heb ben ik geen muzikant, daar heb ik geen inspiratie voor helaas. Maar ik kan avonden, nachten en dagen bezig zijn om te proberen iets na te maken en oude platen te ver2021'gen, dat is voor mij de hobby.

Maar nu ben ik iets tegengekomen wat ik niet thuis kan brengen: het geluid wat er hier op 02min.08 erin komt: YouTube: Franky Wah feat. AETHO - Should Have Seen It Coming (Extended Mix)

Natuurlijk is dat de creativiteit van de kunstenaar, maar moet ik dit zoeken in een sample die tot op de miliseconde is geedit, of is het gewoon een instrument waar een effect overheen gegooid is, of of of...

Ik denk dat ik het herken en vaker heb gehoord. Iemand die het herkend en weet waar ik moet starten of zoeken?

[Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 10-03-2021 07:32]

• rhodium
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-06 10:54

rhodium

Planet Coaster verslaafde.

In xfer serum kan je dit namaken door een LFO aan de filter (cutoff of mix) te koppelen. De snelheid van de LFO kan je koppelen aan de toon (hoe hoger hoe sneller bijv.). Dit zou je ook doormiddel van LFO Tool of soortgelijke plugins kunnen doen. Dan de snelheid van de LFO automatiseren zodat bij elke toon de snelheid anders is.

Ik denk zelfs als je beetje handig bent en tijd hebt dit te doen is met een EQ en een hoop automation.

Soundcloud | Planet Coaster Blueprints

• Dennisdn
rhodium schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:35:
In xfer serum kan je dit namaken door een LFO aan de filter (cutoff of mix) te koppelen. De snelheid van de LFO kan je koppelen aan de toon (hoe hoger hoe sneller bijv.). Dit zou je ook doormiddel van LFO Tool of soortgelijke plugins kunnen doen. Dan de snelheid van de LFO automatiseren zodat bij elke toon de snelheid anders is.

Ik denk zelfs als je beetje handig bent en tijd hebt dit te doen is met een EQ en een hoop automation.
Heel erg veel dank! Ik heb toevallig Serum en wat LFO-tools. Ga ik mij de komende dagen eens goed in verdiepen. Ik heb een startpunt nu :)

Nogmaals dank!
rhodium schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:35:

Als aanvulling, de LFO is in dat liedje gesynct aan het tempo en cycled door verschillende maatdelen, van 1/4 naar 3/8 naar 1/8 naar 1/4 naar 3/4

Lijkt erop dat de tempo sync dus is geautomated (ge-outomeeted), niet gelinkt aan toonhoogte.

• Dennisdn
vlaaing peerd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Als aanvulling, de LFO is in dat liedje gesynct aan het tempo en cycled door verschillende maatdelen, van 1/4 naar 3/8 naar 1/8 naar 1/4 naar 3/4

Lijkt erop dat de tempo sync dus is geautomated (ge-outomeeted), niet gelinkt aan toonhoogte.
Top, nog meer hints om mee te gaan spelen. Eens kijken of ik het kan reproduceren. Ik ga er verder niks mee doen. Het blijft zíj́n kunstje, maar het klinkt gewoon als spelen met techniek en het geeft een lekker geluid.

Ook wel benieuwd hoe hij die vocal zo in-youre-face heeft gekregen, terwijl het heel zacht gezongen is. Maar dat zal vooral spelen met reverbs en compressors zijn.

• dylangeluk
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 00:13

In deze track wordt ook die truc gebruikt. Heel nice.
Dennisdn schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:02:
[...]
Ook wel benieuwd hoe hij die vocal zo in-youre-face heeft gekregen, terwijl het heel zacht gezongen is. Maar dat zal vooral spelen met reverbs en compressors zijn.
Compressie met een zware dosis 'air' rond de 3Khz vermoed ik inderdaad. Daarnaast lijken de andere instrumenten de frequenties van de vocals te ontwijken, waardoor het meer op de voorgrond komt.

• apNia
Sluit me aan bij peerd, vocals zijn niet zo spannend. Gewoon hard gecompressed en goed geEQ'ed met wat verb, en dat op het juiste volume. Wat die LFO truuk, dat klinkt inderdaad als supersaw's door een LFO (assigned aan lowpass cutoff denk ik, maar master volume kan een wat schoner effect hebben), die stepped door een X aantal sync frequenties. Je kan hem ook free laten staan ipv op bpm sync'en, dan heb je ook kans op leuke happy accidents.

[Voor 4% gewijzigd door apNia op 10-03-2021 14:28]

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Heren (m/v), professoren van de vettigheid, ik heb jullie hulp nodig.
Na een lang hiaat ben ik tegenwoordig weer bezig met muziekproductie, en vreemd genoeg gaat het beter dan ooit. Misschien ga ik in 2021 daadwerkelijk iets 'af' verklaren. Nu ben ik bezig met iets vies elektro-achtigs, weet ik veel ik snap al die genres niet :+

Maar... Ik mis nog iets! Sowieso wil ik de drums nog wat minder copy/paste maken, want hoewel ik mijn drumgroovejes best ok vind, is eindeloos herhalen niet fantastisch. Maar ik heb ook het gevoel dat ik wat dikte/fundament mis. Ik heb een subbass die meespeelt, maar die lijkt heel weinig te doen. Als ik'm mute valt er niet duidelijk wat weg, maar tegelijkertijd heb ik ook niet het idee dat ik voldoende laag heb om tegen de geluidsgolven te kunnen leunen.

Wat vinden jullie? Dat het simpel is, is (gelukkig :+) de bedoeling :)

Wormaap schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:21:
Heren (m/v), professoren van de vettigheid, ik heb jullie hulp nodig.
miieeejonge, ik ben zo vet dat ik bij een temperatuur van 30 graden al begin te druppen.
Na een lang hiaat ben ik tegenwoordig weer bezig met muziekproductie, en vreemd genoeg gaat het beter dan ooit.
Toevallig, ik ben ook sinds een paar weken weer echt bezig na lange tijd van totale inertie.
Maar... Ik mis nog iets! Sowieso wil ik de drums nog wat minder copy/paste maken, want hoewel ik mijn drumgroovejes best ok vind, is eindeloos herhalen niet fantastisch.
Wat me vooral opvalt is dat het beatje voor de volle 3 minuten hetzelfde is. Dat het een herhalende copy/paste is vind ik niet zo problematisch, dat hoort ook wel bij electro.

Denk dat je er al bent als je bepaalde passages de hi-hats afwisselt van 8-en naar 16-en of bijvoorbeeld bij heftigere stukken de release wat opendraait op een hi-hat.
Maar ik heb ook het gevoel dat ik wat dikte/fundament mis. Ik heb een subbass die meespeelt, maar die lijkt heel weinig te doen. Als ik'm mute valt er niet duidelijk wat weg, maar tegelijkertijd heb ik ook niet het idee dat ik voldoende laag heb om tegen de geluidsgolven te kunnen leunen.
Ik luister nu op een laptop, kan je subs nu niet echt beoordelen. Het kan zijn omdat sonisch gezien je track al behoorlijk vol is, subs werken vooral bij breakbeats (met langere gedeeltes tussen de kicks en meer snares die niet in de laag bezig zijn), lege passages en baslijnen die de exacte sub volgen.

In veel house/techno/electro zit dan ook normaliter geen sub. De aandacht zit meer op de midrange en er is sonisch gezien ook niet veel ruimte ervoor.

Edit:

De bekende truuk voor subs is het maxbass principe (oude FX plugin). Vaak zit de punch nl niet in de sub, maar een harmonische ervan.

Als je bv een sinus hebt van 55Hz, draai dan een sinus of een square van 110 Hz (octaaf) erbij. Ga die affilteren met een lowpass en moffel die veel zachter onder de echte sub, je kan dan veel punch bijdraaien. Soms lukt dit ook met nog een harmonische kwint (7 tonen hoger) of nóg een octaaf erboven (220Hz).

EditEdit:
Terwijl ik achter de knoppen zit, bedenk ik me ook dat het ook andersom geld. Heb je een sub van 80hz, denk er dan ook aan om een toon van 40Hz in te draaien.

EditEditEdit:
Meer smileys }:O :7

[Voor 15% gewijzigd door vlaaing peerd op 10-03-2021 17:51]

• Kindapaas
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 10-06 19:23
Ik kon niet vinden of dit überhaupt is toegestaan dus.. ik verkoop mijn UA Apollo Twin Quad wegens een upgrade naar een Apollo Rack. Aangezien dit topic vol zit met muzikanten, misschien dat iemand hier geïnteresseerd is :)

https://tweakers.net/aanb...apollo-twin-mk2-quad.html
Iemand @wouter veltmaat nog 's gehoord?

Tijdje weer bezig met ouderwetse dnb mixen, en zo kom je in de verplichte fase dat je je eigen track moet masteren (want ik ga niet elke scheet die ik produceer betalen voor een professional). En *O* jeeeeej! de loudness war is eindelijk voorbij *O*

En -O- meh de loudness war is voorbij -O-

Waar je eerder gewoon hersendood alles zo fakking mogelijk hard als het kon moest zetten tot de tranen in de ogen sprongen van digitale distortion, hoeft dat nu niet meer. Maar ik heb nu eigenlijk niet echt houvast wat de levels nu zouden moeten zijn, zo min mogelijk plat drukken, maar dan wel een hele zachte track of proberen vergelijkbaar hard met commerciele releases, die feitelijk nog steeds zo hard staan als vroegah?

Ik heb dit probleem niet zo met andere (rustigere) muziek, maar ik wil dnb wel graag in your face afmixen. Vandaar dat ik nu wat twijfelachtig naar de levels zit te kijken, in safe mode blijven of toch wat die levels wat drukken?

Dus wel benieuwd of er iemand wat tips heeft over hard afmixen in de nieuwe loudnesswarvrije tijd.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Waarom zou je niet afmixen in de stijl die de track vraagt of die jij goed vind?

Anders een reference track er bij pakken en je daarop richten?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• apNia
vlaaing peerd schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:15:
Tijdje weer bezig met ouderwetse dnb mixen, en zo kom je in de verplichte fase dat je je eigen track moet masteren (want ik ga niet elke scheet die ik produceer betalen voor een professional).
De loudness war voor D&B en veel andere genres is niet echt voorbij. Het is een stuk subtieler geworden, en zeker in D&B is dynamiek veel belangrijker geworden dan het pakweg 10 jaar geleden was. Toen was het echt wat je nu heel veel hoort in oostblok D&B platen (ik kijk naar EATBRAIN) gewoon je limiter net zo hard omhoog duwen tot je op de gewenste RMS zat ;)

Nu zit je met het probleem dat je loudness wilt gaan oppakken in de mastering phase, terwijl dat tegenwoordig meer en meer een proces is wat bij mij al in de mix phase gebeurt. De master doet tegenwoordig relatief weinig op m'n mixes, ik duw 'm omhoog zodat m'n audio tegen het dak aanzit (want ik aim voor -6dB tijdens het mixen), and then some om het dat laatste duwtje te geven.

De key daarin zit 'm dus echt al je sample keuze en alles wat je qua processing daarop doet. Bij de meeste elementen in m'n track probeer ik een beetje te denken in "prioriteiten". De prioriteit uit zich in "aanwezigheid" (sorry voor abstract gelul), en hoe aanwezig iets moet zijn is afhankelijk hoe belangrijk het element is, en hoe druk de mix is. Een heel overdreven voorbeeld, maar Warrior van EPROM/G Jones is een goed voorbeeld waarin er vanaf de drop hier maar zo'n 1 a 2 elementen tegelijkertijd moeten spelen. Die moeten dan keihard gelden en krijgen dan een hogere prioriteit. Als je dan naar iets anders recents luistert als Hybris z'n Common Ancestor dan hoor je dat veel meer elementen vechten om de aandacht, wat bijna een averechts effect heeft. Mijn oren (en gok ook de jouwe) worden er al moe van als je er naar luistert (ondanks dat ik 't een goeie track vind).

Nou als je naar alle recentere D&B luistert zoals de nieuwe EP van Nik/Noisia onder z'n alias Sleepnet, dan zal je opmerken dat de mixes vaak een stuk rustiger zijn qua elementen. Door spaarzamer te zijn met je elementen kan je ze meer behandelen alsof alles "hoog scoort" in prioriteit. Het moeilijke daarvan is eigenlijk dat je al heel goed moet weten wat je moet doen. Zie het als tekenen, als ik heel veel moeilijke lijntjes en vette effecten toevoeg, dan kan ik maskeren dat ik eigenlijk niet snap hoe de anatomie van een gezicht in elkaar zit. Maar stel ik mag maar 10 brush strokes spenderen, dan moet ik precies weten hoe licht valt, welke kleuren ik moet kiezen en hoe de botstructuur van het gezicht in elkaar zit, wil ik met die 10 strokes een geloofwaardige tekening hebben. Dus elke brushstroke/element moet dan tellen. Of zie het als Italiaans koken, relatief weinig maar kwalitatief hoogwaardige ingrediënten :)

Loudness zit hem dus meer in het met zorg behandelen van deze elementen. En minder (maar kwalitatief betere) elementen zorgen voor de mogelijkheid om negatieve ruimte te creëren, en daarmee creeer je weer dynamics. En dat is weer rustiger voor je oren, zonder in te leveren op perceived loudness. Haal een recente Noisia track maar eens door je loudness meter (🤭) en je zal zien hoe hoog het nog scoort op de LUFS schaal.

Uiteraard is plaatsing in het frequentie spectrum heel belangrijk, maar dat zal jou denk ik gesneden koek zijn. Ik probeer bij elk element naar te denken welk onderdeel het voor verantwoordelijk is. Daarbij denk ik vooral in subs, kicks, snares, leads, pads en alles cymbal/percussie gerelateerd en ze ook als zodanig hun plek in de mix te geven zodat ze niet te veel botsen.

Ik probeer ook na te denken waar het staat in afstand tot de luisteraar. Reverb en panning zijn daarvoor een beetje m'n go to tools. Dichtbij is 100% dry tot weinig verb, ver weg is veel verb. Let hierbij op dat je dit NIET doet via parallel processing; je wilt dry inruilen voor wetness. Soms denk je dat meer verb meer aanwezigheid oplevert, maar soms is het omgekeerde waar, en creeer je een soort staart waar andere dingen weer mee kunnen botsen. Niet per se bad, maar iets waar ik me iig vaak bewust van ben.

Wat ik eigenlijk pas de laatste tijd ben gaan doen is veel, en VEEL meer spelen met het stereo spectrum. Ik heb tot in den treuren (what else is new) tracks zitten analyseren van top tier producers en vergeleken met mijn tracks. Ik merkte daarin op dat ze veel meer in your face waren door stereo hacks. De meest bekende die al heel snel kut wordt bij veelvoudig gebruik, is het Haas effect. Er zijn twee redenen waarvoor ik moeite ga doen om het stereobeeld op te pompen; 1. het kost me heel weinig moeite, of 2. het is een element wat hoog scoort in aanwezigheid.

Voor 1 kan je denken aan hihats, waarbij het vrij makkelijk is twee soortgelijke hats te pakken en eentje hard right en de andere hard left te pannen.

Voor 2 kan je denken aan je lead. Voor sommige synths (zoals Serum) is het altijd fijn om gewoon die unison width omhoog te pompen (let wel, 100% width is vaak overkill imo, rond 60% is denk ik een beetje de sweet spot). Maar in sommige gevallen werk je met samples. Haas erop knallen kan, maar klinkt vaak niet natuurlijk. Recentelijk heb ik een lead gebouwd uit een korte stab uit een gamelan opname. Die klonk wat flets in de mix, en toen heb ik 'm gecloned en eentje hard links, en de ander hard rechts gezet. Als je dan de starting point op die gamelan opname verplaatst naar een andere aanslag die nagenoeg hetzelfde klinkt, dan lijkt het alsof er links en rechts twee mensen spelen. Later kan je daar weer een stereo utility opgooien, en zelf je width bepalen door je signal op 50% tussen full stereo en mono te zetten oid. Maar dat geeft je weer een nieuwe as om langs te bepalen hoe aanwezig iets moet klinken.

Je kick wil je bijvoorbeeld vaak mono, je snare iets minder. Maar je kan je snare ook opsplitten in een dead-center die mono is, terwijl je daar een element bovenop plakt wat vrij breed is in het stereospectrum. Zo kan je niet alleen je track ophakken in losse elementen, maar ook de verschillende layers waaruit één element is opgebouwd :)

Het zijn dat soort truukjes, waarbij je bijna meer je engineering hat moet opzetten en denken "hoe kan ik dit nou breder laten klinken, zonder als een kneus Haas erop te flikkeren?" (Haas is prima imo, maar alleen als je het subtiel gebruikt).

Goeie koptelefoons zijn daarin ook echt essentieel, omdat je zo verschrikkelijk goed kan inzonen op de details. En dat maakt OCD apNia weer gelukkig :+

Het vereist allemaal wel weer meer kennis van zaken om dingen luider te laten klinken EN te weten waar de grens ligt/waar ze niet gaan botsen met andere componenten (vergeet vooral niet altijd dingen te luisteren in context van je complete mix, en niet alleen solo). Maar als je from the get go zo gaat nadenken over je track en hoe je elementen plaatst langs al deze assen, hoef je niet meer de loudness van je limiter af te laten hangen, want nu kan je luid zijn EN je dynamiek bewaken.

Having said that, de limiter is nog steeds m'n grote vriend, en speelt nog steeds een prominente rol bij het masteren, maar in de loop der tijd steeds iets minder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arjan P
vlaaing peerd schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:15:Dus wel benieuwd of er iemand wat tips heeft over hard afmixen in de nieuwe loudnesswarvrije tijd.
Of de Loudness War over is, daar heb ik ook mijn twijfels over, maar de streaming services hebben door loudness normalisatie toe te passen er wel voor gezorgd dat je in ieder geval daar niets meer aan squashen van je audio hebt. Zeker de services waar je loudness normalization niet kan uitzetten: Jouw track is knetterhard? Dan gaat hij extra zacht voor average Joe die lekker een mix-playlist aan het luisteren is, zodat voor hem de speakers niet uit zijn oortjes knallen.

Heel handig om te zien wat die services gaan doen met jouw track is deze site: https://www.loudnesspenalty.com/
De meesten doen overigens alleen aanpassingen naar beneden, dus als je loudness te laag is (bij de meeste services wordt een average loudness van -14 LUFS aangehouden) zul je er daar wel voor Average Joe uitspringen, maar dan omdat hij zijn volume moet opdraaien.. Vandaar dat ik toch altijd op zo'n -12 LUFS probeer uit te komen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Nog maar eens iets delen dan. Niet helemáál in lijn met wat hier meestal gepost wordt, maar als inspiratie roept, heb ik maar te luisteren :+

Ook wat lol gehad met het maken van het visualizertje :) 10 minuten werk in After Effects en een gratis stockfoto van pexels.com en je hebt iets waar op social media toch meer mensen op klikken dan een Soundcloud-link.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Als niemand anders post, dan doe ik het wel hoor :+ Deze is iets meer in het straatje van dit topic denk ik. Een soort Ambient meets Blade Runner ofzo. Ik wilde een lo-fi 'studerend animemeisje'-nummer maken, maar het ging een beetje een andere kant op 8)7

Als iemand er iets over te melden of vragen heeft is dat van harte welkom :)

[Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 01-04-2021 18:21. Reden: Aangepast naar nieuwe YT-link]

• ChojinZ
Voor de personen die willen weten hoe een analoge VCO nu precies werkt:

De eigenaar van het kanaal heeft wel meer interessante filmpjes. Zeer informatief en interessant! :)

• Marches
Weer een jammetje op de Synthstrom Deluge gemaakt. Deze keer geen enkele mastering achteraf dat maakt bij mij meer kapot dan heel. Gewoon 1 take dus.

YouTube: Lusine - Two Dots (Marches Totally Delugional Edit on the Synthstrom...

Feedback welkom 😊

Acties:
  • +1Henk 'm!
Wormaap schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:00:
Nog maar eens iets delen dan. Niet helemáál in lijn met wat hier meestal gepost wordt, maar als inspiratie roept, heb ik maar te luisteren :+

[YouTube: Minuet in D]
Leuk! Frisse poging tot iets heel anders. Het ontgaat me alleen niet dat het nogal statisch en midi klinkt, de samplers klinken mij wat te steriel. De melodie en harmonie an sich is juist heel erg mooi.

Ik had dat probleem ooit bij deze cover:
https://soundcloud.com/mighty-earthling/hijo-de-la-luna
En nog was ik niet tevreden dus heb die hele partij naar achteren gedrukt.

Bij mij lag het aan de samples, ik gebruikte eerst multi strings (vioolpartij, cellopartij) en het leek meer op een jaren 80 synth dan een echte strijkpartij.

Ik heb toen de multi-strings vervangen door een losse viool en cello en die gestapeld. Als ik dan 2 of 3 dezelfde vioolpartijen uitschrijf, dan randomise ik deze van elkaar zodat ze niet 100% exact hetzelfde spelen.

- velocity wat meer random (ik had er een quantize knop voor zodat de volumes zo'n 5% van elkaar verschilden)
- een klein beetje verschil in onderlinge reverb, hiermee heb je de illusie dat er verschil in afstand zit.
- licht panning verschil onderling.

En wat ook belangrijk is, de gehele velocity van strijkers. Doorgaans klinkt het met hoge velocity als een stabiele muur, maar bij lage velocity komt de fragiele dunne klank van de viool meer naar boven. Dit klinkt vaak realistischer. Dus velocity naar beneden, en de volumeknop iets hoger.

Daarnaast heb ik er heel zacht een laag van witte ruis eronder gezet. Dit lijmt een beetje die onrealisitsche stiltes die er vallen als een instrument niet speelt.

Al met al ging het meer als een menselijke strijkpartij klinken en steeds minder 'midi'.

Natuurlijk zijn er hele goeie samplers beschikbaar, maar die zijn vaak ook reteduur. Misschien heb je hier wat aan.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
vlaaing peerd schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:02:
Natuurlijk zijn er hele goeie samplers beschikbaar, maar die zijn vaak ook reteduur. Misschien heb je hier wat aan.
Om maar met het eind te beginnen... Je hoort hier een paar honderd euro aan Vienna Symphonic Library :'(
Toen ik ooit serieus geld aan een symphonische library ging uitgeven heb ik de 'fout' gemaakt om VSL te kopen. Die staan bekend om 'maximale controle over je geluid', maar ik had toen niet door dat dat ook 'maximaal werk om er iets van te maken' betekent. Hier zit al een paar uur velocity- en modulation-curvetjes intekenen en individuele partijen voor contrabas, cello, altviool en viool in, en nog steeds heb je helemaal gelijk als je zegt dat't nog wat steriel/MIDI'esque klinkt. Maar ik was er uiteindelijk wel een beetje klaar mee en doe maar gewoon alsof dat wat steriele geluid hoort bij de barok O-)

TL;DR: je hebt gelijk en ik ga er de volgende keer nog :( meer aandacht aan besteden.

Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True