Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-06 19:59
Zou ook overwegen om random offsets te creëren in MIDI notes zodat het wat minder op de grid ligt. Dat maakt ook echt een wereld van verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wormaap schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Om maar met het eind te beginnen... Je hoort hier een paar honderd euro aan Vienna Symphonic Library :'(

TL;DR: je hebt gelijk en ik ga er de volgende keer nog :( meer aandacht aan besteden.
Oi VSL :X ik zal voortaan mijn smoel houden.

Zal ik voortaan dan een stukje voor je inspelen? Dat is zo realistisch dat de tranen in je ogen springen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYmtkGpJtR5HPXgyWvXmfS_tGRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4wu19XKynadYMV03QYi5w4I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PS @Arjan P en @apNia Nog hartelijk dank voor jullie comments over de loudness, de loudnesspenalty heb ik ook als VST gedownload en geeft een goeie leidraad in de levels. Ook inzichtelijk kijk ik wel wat anders er tegenaan nu.

Het vreemde is dat een commerciele track (een oude van Noisia) tegen dezelfde -14dB aantikt en tóch luider is klinkt.

De argumenten van Apnia snijden zeker hout, modernere dnb is vaak minimalistischer en daardoor heeft elk instrument ook meer headroom. Ik maak echter zelf dnb met volle reeses, stabs, akkoorden en de hele reutemeteut en dan komt de Eatbrain werkwijze wel steeds meer in zicht als laatste redmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:48:
[...]

Oi VSL :X ik zal voortaan mijn smoel houden.

Zal ik voortaan dan een stukje voor je inspelen? Dat is zo realistisch dat de tranen in je ogen springen.

[Afbeelding]
Haha, het commentaar is nog steeds van harte welkom. Als ik mijn dure zooi niet kan gebruiken klinkt het nog steeds kak. En na een paar uur klooien is het dan al snel 'het klinkt veel beter dan toen ik begon, dus nu is het goed', ook als het dat eigenlijk nog niet is. Komt bij dat ik ben aan het proberen om meer muziek te maken en minder te blijven hangen in productie en knopjes draaien. Dus alles dat ik exporteer is af, klaar en kijk ik in principe niet meer naar terug. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik er geen dingen van kan leren om in een volgend project te gebruiken :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-06 19:59
vlaaing peerd schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:05:
Het vreemde is dat een commerciele track (een oude van Noisia) tegen dezelfde -14dB aantikt en tóch luider is klinkt.
Ik ben echt heavily intrigued :)
Kan je een A/B DM'en? En -14dB in wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:21
vlaaing peerd schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:02:
[...]

Leuk! Frisse poging tot iets heel anders. Het ontgaat me alleen niet dat het nogal statisch en midi klinkt, de samplers klinken mij wat te steriel. De melodie en harmonie an sich is juist heel erg mooi.

Ik had dat probleem ooit bij deze cover:
https://soundcloud.com/mighty-earthling/hijo-de-la-luna
En nog was ik niet tevreden dus heb die hele partij naar achteren gedrukt.

Bij mij lag het aan de samples, ik gebruikte eerst multi strings (vioolpartij, cellopartij) en het leek meer op een jaren 80 synth dan een echte strijkpartij.

Ik heb toen de multi-strings vervangen door een losse viool en cello en die gestapeld. Als ik dan 2 of 3 dezelfde vioolpartijen uitschrijf, dan randomise ik deze van elkaar zodat ze niet 100% exact hetzelfde spelen.

- velocity wat meer random (ik had er een quantize knop voor zodat de volumes zo'n 5% van elkaar verschilden)
- een klein beetje verschil in onderlinge reverb, hiermee heb je de illusie dat er verschil in afstand zit.
- licht panning verschil onderling.

En wat ook belangrijk is, de gehele velocity van strijkers. Doorgaans klinkt het met hoge velocity als een stabiele muur, maar bij lage velocity komt de fragiele dunne klank van de viool meer naar boven. Dit klinkt vaak realistischer. Dus velocity naar beneden, en de volumeknop iets hoger.

Daarnaast heb ik er heel zacht een laag van witte ruis eronder gezet. Dit lijmt een beetje die onrealisitsche stiltes die er vallen als een instrument niet speelt.

Al met al ging het meer als een menselijke strijkpartij klinken en steeds minder 'midi'.

Natuurlijk zijn er hele goeie samplers beschikbaar, maar die zijn vaak ook reteduur. Misschien heb je hier wat aan.
Het is een beetje afhankelijk van het genre maar 1 van de redenen waarom ik zoveel mogelijk melodieën, unquantized en met velocity probeer in te spelen op een keyboard, is dat het veel natuurlijker en minder steriel klinkt.

Soms heb ik een paar takes nodig, want shitty piano skills, maar het werkt zoveel prettiger en is uiteindelijk sneller dan per noot los parameters in stellen. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wormaap schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Om maar met het eind te beginnen... Je hoort hier een paar honderd euro aan Vienna Symphonic Library :'(
Toen ik ooit serieus geld aan een symphonische library ging uitgeven heb ik de 'fout' gemaakt om VSL te kopen. Die staan bekend om 'maximale controle over je geluid', maar ik had toen niet door dat dat ook 'maximaal werk om er iets van te maken' betekent. Hier zit al een paar uur velocity- en modulation-curvetjes intekenen en individuele partijen voor contrabas, cello, altviool en viool in, en nog steeds heb je helemaal gelijk als je zegt dat't nog wat steriel/MIDI'esque klinkt. Maar ik was er uiteindelijk wel een beetje klaar mee en doe maar gewoon alsof dat wat steriele geluid hoort bij de barok O-)

TL;DR: je hebt gelijk en ik ga er de volgende keer nog :( meer aandacht aan besteden.
Ik heb dat een beetje met EastWest Quantum Leap.

Prachtige sounds, maar het is vervelend en veel werk om alleen al de basic expressions goed te mappen. (Zeker met Presonus Notion, dat is écht een plek waar ze nog het nodige werk te doen hebben. Tegelijkertijd, andere score editors vind ik op dusdanig veel andere manieren weer prut, dat ik het voorlopig bij Notion hou en hoop dat ze ooit in ieder geval de "Custom Rules" / Expression Maps, hoe je het ook wil noemen, aanpakken.)

Ach ja. Dan maar wat steriel. Mijn excuus is "ik bén geen professioneel componist, dus hoeft het ook niet zo te klinken". 8)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
apNia schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:15:
[...]

Ik ben echt heavily intrigued :)
Kan je een A/B DM'en? En -14dB in wat?
-14 LUFS average die de grote audiosites aanhouden, zie https://www.loudnesspenalty.com/

Ik vond de VST wel handig trouwens. Je kan het in principe ook wel bekijken in een wave editor. Ik zal morgenochtend even kijken om de tracks te uploaden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-06 02:14
@vlaaing peerd Je moet je wel realiseren dat de loudness penalty site de hele track analyseert (wat de streaming services ook doen) en dus een voorspelling geeft over de penalty voor de hele track. Dus als je een track hebt die gedeeltelijk -8 LUFS aangeeft (short term loudness) maar ook een heel minimaal middenstuk of intro heeft kan het best zijn dat deze voor het geheel op -14 LUFS uitkomt (integrated loudness).

Zelf gebruik ik de Dynameter plugin van Meterplugs die in real time ook een goed beeld geeft, en zeker aan de metering en analyzer in Wavelab een goede aanvulling is.

BTW, nog een tip: de mastering engineer achter deze producten, Ian Shepherd, heeft ook een zeer informatieve podcast, 'The Mastering Show'. Over van alles wat maar met mastering te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Marches schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:30:
Weer een jammetje op de Synthstrom Deluge gemaakt. Deze keer geen enkele mastering achteraf dat maakt bij mij meer kapot dan heel. Gewoon 1 take dus.

YouTube: Lusine - Two Dots (Marches Totally Delugional Edit on the Synthstrom...

Feedback welkom 😊
Het zit nogal dicht bij het origineel vind ik persoonlijk, en dat vond ik van je Sasha remix ook wel... Ik ben benieuwd wat je uit die synth haalt als je een eigen track maakt.

* Yalopa zal binnenkort ook weer wat tracks posten. Zit ea in de pijplijn...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Topicstarter
Mijn bandje begint eindelijk wat vorm te krijgen! Niet makkelijk hoor om een groep mensen te vinden die allemaal op hetzelfde moment wat tijd hebben. Nattacia op sax (en vocals), Don op drums, ik doe keys, Pete komt nog die doet de mannenstem. En dan zoeken we nog een bassist.

[ Voor 6% gewijzigd door Kain_niaK op 20-03-2021 09:45 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-06 16:50
Kain_niaK schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:07:
Mijn bandje begint eindelijk wat vorm te krijgen! Niet makkelijk hoor om een groep mensen te vinden die allemaal op hetzelfde moment wat tijd hebben. Nattacia op sax (en vocals), Don op drums, ik doe keys, Pete komt nog die doet de mannenstem. En dan zoeken we nog een bassist.
Nice, klinkt lekker! Ik denk wel dat een toekomstige bassist wat beperkt zou kunnen worden door de linkerhand van je keyboard partij (die zo zonder bassist overigens juist heel belangrijk is), maar die kun je natuurlijk vrij makkelijk een octaaf verhogen of zelfs weglaten. Begrijp ik goed dat dit op afstand, live is opgenomen? Hoe doe je dat?

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Topicstarter
electropruts schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:08:
[...]

Nice, klinkt lekker! Ik denk wel dat een toekomstige bassist wat beperkt zou kunnen worden door de linkerhand van je keyboard partij (die zo zonder bassist overigens juist heel belangrijk is), maar die kun je natuurlijk vrij makkelijk een octaaf verhogen of zelfs weglaten. Begrijp ik goed dat dit op afstand, live is opgenomen? Hoe doe je dat?
via asio link tool, kun je elk kanaal in je DAW naar een ander kanaal van iemand anders zijn DAW sturen over tcp ip met auto sync functie. Het werkt goed tot en met 300 a 500 km zolang iedereen goed internet heeft.

Maar in dit geval zat mijn drummer naast me met tweede camera op hem gericht.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Wormaap schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:00:
Nog maar eens iets delen dan. Niet helemáál in lijn met wat hier meestal gepost wordt, maar als inspiratie roept, heb ik maar te luisteren :+

[YouTube: Minuet in D]

Ook wat lol gehad met het maken van het visualizertje :) 10 minuten werk in After Effects en een gratis stockfoto van pexels.com en je hebt iets waar op social media toch meer mensen op klikken dan een Soundcloud-link.
Van dat begin kan je een hele vette hiphop track maken!

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hier mensen heel toevallig ervaring met Ableton Live in combinatie met een Ableton Push 2?

Naar aanleiding van een zoektocht in 2 topics op Facebook, ben ik nu serieus aan het nadenken over de Push 2 samen met Ableton.

Mijn doel is mijn vrije improvisaties wat meer struktuur te geven, waarbij ik een mix van outboard gear (synths, digipiano, mogelijk ook gitaar of accordeon op termijn) en VST's wil inzetten om een beetje aan te klooien en uiteindelijk iets te maken dat het opnemen waard is.

Beetje zoals dit:
YouTube: Ableton Live Looping Performance - Push 2, Mini Harp

Maar dan met andere instrumenten en meer loops. Genre durf ik niet veel over te zeggen, geen EDM, eerder neoklassiek achtige dingen, maar met compleet nieuwe hard- en software kan het zomaar zijn dat er iets totaal anders uit komt.

Wat me tegen houd is enerzijds de prijs, anderzijs het feit dat ik daarvoor meteen vast zit aan Ableton, terwijl ik met Studio One al een prima DAW heb. (Tegelijkertijd kan ik op termijn S1 vervangen door Ableton. Notion is ook prima aan Ableton te hangen.)

Any thoughts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Maschine MK3?

Een stuk goedkoper en en heeft MIDI din connectie om hardware synths op aan te sluiten. Zover ik heb begrepen kan je de Maschine MK3 met zo'n beetje elke DAW gebruiken. Maar dat laatste geld ook voor de Push. De voorkeur heeft Ableton maar tis uiteindelijk een controller die in elke DAW werkt.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

ChojinZ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:56:
[...]

Maschine MK3?

Een stuk goedkoper en en heeft MIDI din connectie om hardware synths op aan te sluiten. Zover ik heb begrepen kan je de Maschine MK3 met zo'n beetje elke DAW gebruiken. Maar dat laatste geld ook voor de Push. De voorkeur heeft Ableton maar tis uiteindelijk een controller die in elke DAW werkt.
Zat ik ook naar te kijken en er is een mooie sidebyside review van de 2:
YouTube: MASCHINE MK3 vs ABLETON PUSH 2: Top 18 features compared

Maar als ik die revieuw bekijk, lijkt de Push 2 geschikter voor wat ik wil.

Het is natuurlijk waar dat met MIDI learn er een hoop functionaliteit van het ding in iedere willekeurige DAW te brengen is en grote kans dat als Presonus ooit Live-achtige dingen in Studio One gaat brengen, ze de Push native ondersteunen.

Gisteren wel gezien dat mijn Faderport 8 het prima doet in beiden. Alleen je moet even omschakelen, maar dat is zó weinig werk dat ik dat nauwelijks vervelend vind. (De FP8 word native ondersteund in Ableton Live, omschakelen is 30 seconden.)

Waar ik mee zit is dat ik na lang zoeken en reviewen en na een vruchteloos experiment van een jaar of 2 met Mixcraft, uiteindelijk bij Studio One als DAW ben uitgekomen. An-sich so-so tevreden over, maar net dit, live looping, kunnen ze helemaal nog niet.

Letterlijk ook in een S1 FB groep gevraagd, daar was het antwoord "Ableton Live".

Gisteren met een trial zitten spelen en juist daardoor ga ik twijfelen. Mijn Novation LaunchPad Pro heb ik een tijd geleden verkocht, waardoor ik niet volledig Ableton kan testen in deze setup. Met de Presonus Atom heb ik wel somewhat kort ervaren hoe eenvoudig het opnemen van clips is.

Er lijken een paar alternatieven te zijn, maar die werken zo te zien niet of niet goed samen met control surfaces, terwijl ik juist zoiets als dit, volledig met een control surface wil kunnen doen.

Dus ja, twijfel alom, niet in de laatste plaats vanwege het prijskaartje dat er aan hangt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unezra schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:13:
[...]

Ik zou ook even naar Akai MPC/MPD/APC kijken. Sinds kort is er ook iets wat Special Force heet, dat is een Push on steroids met MPC functies.

https://www.akaipro.com/products/controllers
https://www.akaipro.com/products/mpc-series
https://www.akaipro.com/force-forcexus

Verder hebben merken als Presonus, Behringer, Novation ook vergelijkbare producten met vaak een wat lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:13:
[...]

Het is natuurlijk waar dat met MIDI learn er een hoop functionaliteit van het ding in iedere willekeurige DAW te brengen is en grote kans dat als Presonus ooit Live-achtige dingen in Studio One gaat brengen, ze de Push native ondersteunen.

Gisteren wel gezien dat mijn Faderport 8 het prima doet in beiden. Alleen je moet even omschakelen, maar dat is zó weinig werk dat ik dat nauwelijks vervelend vind. (De FP8 word native ondersteund in Ableton Live, omschakelen is 30 seconden.)

Waar ik mee zit is dat ik na lang zoeken en reviewen en na een vruchteloos experiment van een jaar of 2 met Mixcraft, uiteindelijk bij Studio One als DAW ben uitgekomen. An-sich so-so tevreden over, maar net dit, live looping, kunnen ze helemaal nog niet.

Letterlijk ook in een S1 FB groep gevraagd, daar was het antwoord "Ableton Live".

Gisteren met een trial zitten spelen en juist daardoor ga ik twijfelen. Mijn Novation LaunchPad Pro heb ik een tijd geleden verkocht, waardoor ik niet volledig Ableton kan testen in deze setup. Met de Presonus Atom heb ik wel somewhat kort ervaren hoe eenvoudig het opnemen van clips is.

Er lijken een paar alternatieven te zijn, maar die werken zo te zien niet of niet goed samen met control surfaces, terwijl ik juist zoiets als dit, volledig met een control surface wil kunnen doen.

Dus ja, twijfel alom, niet in de laatste plaats vanwege het prijskaartje dat er aan hangt. :)
Volgens mij ben je niet alleen opzoek naar een nieuw stukje hardware maar ben je ook opzoek naar een workflow die bij je past.
Maar de juiste workflow vinden kost tijd. Dat is vooral trial & error en die workflow ontwikkel je langzamerhand. Ik heb best wat hardware moeten kopen en weer verkopen om er achter te komen wat voor mij werkt (en wat niet)

Kijk dus vooral naar wat je wil en neem je gewenste workflow hierin mee. Maak desnoods een wensen lijstje. En ga dan vervolgens shoppen.
Vanuit mijn eigen ervaringen wil ik je wel 2 tips mee geven:
  • Staar je niet blind op functionaliteit. Soms lijk je iets heel graag te willen hebben maar achteraf heb je het niet nodig en is het een wens die niet op de lijst had moeten staan. Heel veel toeters en bellen zal je uiteindelijk niet gaan gebruiken
  • Onderschat layout niet. Een apparaat kan nog zoveel functionaliteit hebben, als de layout ruk is, heb je daar weinig aan. Je moet snel en makkelijk je muziek kunnen maken. Als iets irritant is is het wel manuals erbij moeten pakken omdat zaken onduidelijk zijn. Of waar ik persoonlijk een hekel aan heb: Menu diving.
Maar kan je wat meer vertellen hoe je nu muziek maakt/te werk gaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:30:
[...]
Ik zou ook even naar Akai MPC/MPD/APC kijken. Sinds kort is er ook iets wat Special Force heet, dat is een Push on steroids met MPC functies.

https://www.akaipro.com/products/controllers
https://www.akaipro.com/products/mpc-series
https://www.akaipro.com/force-forcexus

Verder hebben merken als Presonus, Behringer, Novation ook vergelijkbare producten met vaak een wat lagere prijs.
Goeie.

De Force ga ik even wat reviews van bekijken en zien hoe dat ding zich verhoud met de Push en de Launchpad. Ding is wel nóg wat duurder, maar mogelijk is dat het prijsverschil wel waard.
ChojinZ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:46:
[...]
Volgens mij ben je niet alleen opzoek naar een nieuw stukje hardware maar ben je ook opzoek naar een workflow die bij je past.
Maar de juiste workflow vinden kost tijd. Dat is vooral trial & error en die workflow ontwikkel je langzamerhand. Ik heb best wat hardware moeten kopen en weer verkopen om er achter te komen wat voor mij werkt (en wat niet)
Klopt.

Voor het reguliere componeerwerk heb ik mijn workflow redelijk gevonden. Binnen die workflow ben ik nog aan het tunen, maar de basis daar is een score editor voor het schrijven van de muziek en een DAW die de VST's heeft en uiteindelijk een audio opname van het geheel maakt.

Voor die flow hou ik het voorlopig bij Studio One, Notion en LoopMidi + TransMIDIFier om de boel aan elkaar te knopen. Het is niet perfect, genoeg dingen die niet heel handig werken, maar tegelijkeritjd voor nu, goed genoeg.

Qua geluid producerende spullen valt er altijd wel wat te wensen (Behringer maakt toffe dingen), maar vind ik ook dat ik voorlopig genoeg spullen heb om creatief mee te zijn, dus daar rem ik mezelf écht een beetje af. (Ook omdat een nieuwe synth, meteen de aanschaf van een OctoPre betekend, waarmee de financiële drempel hoog genoeg is.)

Helemaal een beetje rommelen of wat aan sound design doen gaat ook best, genoeg spullen om mee te klooien. Ook nog wel wat tuning nodig (met name de DM12 moet ik eens een keer opschonen en alle dupes er uit halen, zodat ik banks over hou voor eigen werk) en misschien een keer een soundpack voor de MODX.

Maar voor gestructureerd vrij improviseren, dáár ben ik echt nog op zoek naar een passende workflow.
Kijk dus vooral naar wat je wil en neem je gewenste workflow hierin mee. Maak desnoods een wensen lijstje. En ga dan vervolgens shoppen.
Vanuit mijn eigen ervaringen wil ik je wel 2 tips mee geven:
  • Staar je niet blind op functionaliteit. Soms lijk je iets heel graag te willen hebben maar achteraf heb je het niet nodig en is het een wens die niet op de lijst had moeten staan. Heel veel toeters en bellen zal je uiteindelijk niet gaan gebruiken
  • Onderschat layout niet. Een apparaat kan nog zoveel functionaliteit hebben, als de layout ruk is, heb je daar weinig aan. Je moet snel en makkelijk je muziek kunnen maken. Als iets irritant is is het wel manuals erbij moeten pakken omdat zaken onduidelijk zijn. Of waar ik persoonlijk een hekel aan heb: Menu diving.
Ik heb spullen waar ik niet aan gehecht ben idd ook weer van de hand gedaan. Ik had een Novation Launchpad, maar dat ding werkt voor mij niet. Op dat moment primair omdat mijn DAW (toen nog Mixcraft) 'm niet fatsoenlijk ondersteunde, het verkopen heb ik geen spijt van. Ook niet nu ik reviews zie van de Launchpad in combinatie met Ableton.

Verder is het wat klein grut dat ik weg heb gedaan en wat klein grut zoals de SL Mixface die ik uiteindelijk heb besloten te houden en nu alsnog een rol vervult in mijn setup. (Al denk ik wel dat de hele SL73 samen met de Mixface een keer van de hand gaat en tzt vervangen word door iets met wat meer knoppen. Tegelijkertijd, het minimalistische design is ook weer heel handig. Hij past zo in de kofferbak én de bovenkant gebruik ik als mousepad. Mijn toetsenbord ligt op mijn Roland FP-30.)

Maar idd, ik ben bang dat je gelijk hebt dat het helaas trial & error is en soms het aanschaffen van dingen die je tóch niet blijkt te gebruiken.
Maar kan je wat meer vertellen hoe je nu muziek maakt/te werk gaat? :)
Op dit moment primair linear. Ik schrijf muziek in mijn score editor (Notion) en stuur dat realtime, via LoopMIDI, naar Studio One. Notion is echt mijn DAW als het gaat om het maken van muziek, het componeren. (Ik rommel primair wat in de neoklassieke hoek.)

Nu heb ik nooit goed noten leren lezen, maar ik speel sinds mijn 6e accordeon en ben daar opgegroeid met notenschrift. Mijn muziektheorie is ook ver onder de maat. Blijft dat ik dit de prettigste manier vind om te werken en daar voorlopig ook aan vast blijf houden. Het voelt voor mij logischer dan piano roll.

Daarnaast rommel ik wat vrij. Gewoon beetje voor me uit prutsen. Soms op piano, soms op digipiano, soms wat andere outboard gear er bij.

Het gaat me nu primair om dat laatste. Ik kom handen, voeten en een hoofd te kort en merk dat het in the end voor geen meter klinkt als ik meer dan 1 instrument probeer te combineren. Met een simpele tjak-boem drumtrack er onder word ik al creatiever en klinkt het voller, maar dat is dan weer niet iets dat ik verder uit wil werken naar een muziekstuk.

Dus waar ik op zoek naar ben, is hard- en software om effectief me eenvoudig meer handen, voeten en een brein te geven. :) Daarom dus mijn gedachten rinchting looping software, aangevuld met een goede control surface.

VST en outboard gear support is een must. Ik gebruik beiden dwars door elkaar. Mijn laptop is inmiddels integraal onderdeel van mijn setup en als ik echt een keer geen zin heb dat ding op te starten, kan ik altijd nog de gear los aanzwengelen. Bijna alles maakt zelfstandig geluid, alleen mijn SL73 niet.

Wat voor mij belangrijk is, is dat ik zo min mogelijk in mijn DAW wil rommelen. Er is wel een toetsenbord, monitor en muis aanwezig (27" ultra-wide), ideaal voor het schrijven van muziek in Notion, maar qua solo jammen en op die manier echt een track opbouwen (die ik uiteindelijk ook wil opnemen, beetje zoals in de links die ik eerder in mijn post zette), neig ik er sterk naar dat te doen met een goede control surface die intuitief werkt.

Ik had gehoopt dat het in Studio One kon, maar dát lijkt absoluut niet te kunnen.

Wat ik nog wel zou kunnen onderzoeken, is Mixcraft 9's Performance Panel.
Ik vond Mixcraft 8 heel erg tegen vallen, in alle opzichten en heb het toen verlaten om naar Studio One te gaan. Maar de upgrade naar 9 is maar $39,- en after all, de hele DAW heb ik al een beetje ervaring mee op kunnen doen.

Wat me toen tegen viel was onder andere de ondersteuning van de Novation Launchpad. Je moest dat ding op zijn zijkant zetten om 'm te kunnen gebruiken omdat de track/instrument layout 90 graden gekanteld is ten opzichte van Ableton Live.

Fin, dat is wel een goedkope manier die misschien goed genoeg werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
@unezra: Heb je de 'Show'-optie in Studio One v5 al eens bekeken? Dat lijkt iets meer te neigen naar 'on-the-fly live gebruik'. Geen idee of het doet wat je wil, maar misschien de moeite van het proberen waard, gezien je S1 toch al hebt :)

Voor de rest klinkt het alsof Ableton + Push precies is wat je wil. Je zou nog eens naar de Native Instruments Maschine kunnen kijken, maar dat is voor mijn gevoel nóg wat meer op EDM-achtige stijlen gericht dan Push, al kun je daarmee ook gewoon loopen enzo. Voordeel is dat je niet meteen ook een nieuwe DAW te leren hebt, al is de Maschine VST stiekem ook een soort van volwaardige DAW in een VST gefrot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wormaap schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:57:
@unezra: Heb je de 'Show'-optie in Studio One v5 al eens bekeken? Dat lijkt iets meer te neigen naar 'on-the-fly live gebruik'. Geen idee of het doet wat je wil, maar misschien de moeite van het proberen waard, gezien je S1 toch al hebt :)
Yep. Dat was mijn eerste ingeving maar dat lijkt echt 100% bedoeld voor backing tracks.

Het is denk ik voor wat het is, een fantastische mogelijkheid. Je bouwt een complete setlist op, met alles dat je daar voor nodig hebt. Die pagina ziet er, voor zover ik kon zien in de reviews en in mijn eigen S1 instance, echt prima uit. Maar voor een compleet ander doel. Helaas.

Hetgeen ik nog wel ga proberen is Mixcraft Pro Studio 9. Dat Performance Panel heeft wel wat meer clip-mode achtige dingen. 8 had ik al, misschien is de upgrade €40,- weggegooid, maar dat vind ik de gok nog waard. After all, Ableton Live & Push zijn een nog veel grotere gok. Zelfs al zou ik de hele handel na een maand weer van de hand doen, verlies ik er relatief veel geld op.

Dus ik ga zo Mixcraft 9 aan mijn Atom hangen en kijken wat dat doet, tegelijkertijd kijk ik ook even serieus naar de suggestie van @vlaaing peerd en de Akai Force. Daarvan heb ik nog geen review bekeken.

Die zijn er gelukkig wel. :) Zoals deze:

YouTube: YouTube

Ik ga ook nog kijken of er een goede side2side review is van de Push met de Force. De MPC Live is sowieso NIET wat ik zoek.
Voor de rest klinkt het alsof Ableton + Push precies is wat je wil. Je zou nog eens naar de Native Instruments Maschine kunnen kijken, maar dat is voor mijn gevoel nóg wat meer op EDM-achtige stijlen gericht dan Push, al kun je daarmee ook gewoon loopen enzo. Voordeel is dat je niet meteen ook een nieuwe DAW te leren hebt, al is de Maschine VST stiekem ook een soort van volwaardige DAW in een VST gefrot :P
Dat is denk ik een beetje het probleem ook. Heel veel van dit soort tooling is nogal geent op EDM. Logisch en prima. Maar voor iemand als ik die in een heel andere hoek klooit, niet altijd even handig. :)

Mijn standaard workflow met een score editor word ook door veel mensen als "raar" ervaren en kom ik relatief weinig tegen. Score editors worden toch vaak gebruikt om werkelijke orkestscores in te schrijven, voor mij IS het basically mijn DAW.

Gevalletje "works for me" en naast dat ik het natuurlijker vind voelen, helpt het me ook heel erg wat hiaten op te vullen in mijn muzikale kennis. Door het schrijven van noten op papier, leer ik beter noten lezen waardoor ik sneller wat van papier kan spelen of in mijn hoofd een melodie kan horen terwijl ik alleen de noten op papier zie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:43:
[...]

Goeie.

De Force ga ik even wat reviews van bekijken en zien hoe dat ding zich verhoud met de Push en de Launchpad. Ding is wel nóg wat duurder, maar mogelijk is dat het prijsverschil wel waard.

[...]

Klopt.

Voor het reguliere componeerwerk heb ik mijn workflow redelijk gevonden. Binnen die workflow ben ik nog aan het tunen, maar de basis daar is een score editor voor het schrijven van de muziek en een DAW die de VST's heeft en uiteindelijk een audio opname van het geheel maakt.

Voor die flow hou ik het voorlopig bij Studio One, Notion en LoopMidi + TransMIDIFier om de boel aan elkaar te knopen. Het is niet perfect, genoeg dingen die niet heel handig werken, maar tegelijkeritjd voor nu, goed genoeg.

Qua geluid producerende spullen valt er altijd wel wat te wensen (Behringer maakt toffe dingen), maar vind ik ook dat ik voorlopig genoeg spullen heb om creatief mee te zijn, dus daar rem ik mezelf écht een beetje af. (Ook omdat een nieuwe synth, meteen de aanschaf van een OctoPre betekend, waarmee de financiële drempel hoog genoeg is.)

Helemaal een beetje rommelen of wat aan sound design doen gaat ook best, genoeg spullen om mee te klooien. Ook nog wel wat tuning nodig (met name de DM12 moet ik eens een keer opschonen en alle dupes er uit halen, zodat ik banks over hou voor eigen werk) en misschien een keer een soundpack voor de MODX.

Maar voor gestructureerd vrij improviseren, dáár ben ik echt nog op zoek naar een passende workflow.

[...]

Ik heb spullen waar ik niet aan gehecht ben idd ook weer van de hand gedaan. Ik had een Novation Launchpad, maar dat ding werkt voor mij niet. Op dat moment primair omdat mijn DAW (toen nog Mixcraft) 'm niet fatsoenlijk ondersteunde, het verkopen heb ik geen spijt van. Ook niet nu ik reviews zie van de Launchpad in combinatie met Ableton.

Verder is het wat klein grut dat ik weg heb gedaan en wat klein grut zoals de SL Mixface die ik uiteindelijk heb besloten te houden en nu alsnog een rol vervult in mijn setup. (Al denk ik wel dat de hele SL73 samen met de Mixface een keer van de hand gaat en tzt vervangen word door iets met wat meer knoppen. Tegelijkertijd, het minimalistische design is ook weer heel handig. Hij past zo in de kofferbak én de bovenkant gebruik ik als mousepad. Mijn toetsenbord ligt op mijn Roland FP-30.)

Maar idd, ik ben bang dat je gelijk hebt dat het helaas trial & error is en soms het aanschaffen van dingen die je tóch niet blijkt te gebruiken.

[...]

Op dit moment primair linear. Ik schrijf muziek in mijn score editor (Notion) en stuur dat realtime, via LoopMIDI, naar Studio One. Notion is echt mijn DAW als het gaat om het maken van muziek, het componeren. (Ik rommel primair wat in de neoklassieke hoek.)

Nu heb ik nooit goed noten leren lezen, maar ik speel sinds mijn 6e accordeon en ben daar opgegroeid met notenschrift. Mijn muziektheorie is ook ver onder de maat. Blijft dat ik dit de prettigste manier vind om te werken en daar voorlopig ook aan vast blijf houden. Het voelt voor mij logischer dan piano roll.

Daarnaast rommel ik wat vrij. Gewoon beetje voor me uit prutsen. Soms op piano, soms op digipiano, soms wat andere outboard gear er bij.

Het gaat me nu primair om dat laatste. Ik kom handen, voeten en een hoofd te kort en merk dat het in the end voor geen meter klinkt als ik meer dan 1 instrument probeer te combineren. Met een simpele tjak-boem drumtrack er onder word ik al creatiever en klinkt het voller, maar dat is dan weer niet iets dat ik verder uit wil werken naar een muziekstuk.

Dus waar ik op zoek naar ben, is hard- en software om effectief me eenvoudig meer handen, voeten en een brein te geven. :) Daarom dus mijn gedachten rinchting looping software, aangevuld met een goede control surface.

VST en outboard gear support is een must. Ik gebruik beiden dwars door elkaar. Mijn laptop is inmiddels integraal onderdeel van mijn setup en als ik echt een keer geen zin heb dat ding op te starten, kan ik altijd nog de gear los aanzwengelen. Bijna alles maakt zelfstandig geluid, alleen mijn SL73 niet.

Wat voor mij belangrijk is, is dat ik zo min mogelijk in mijn DAW wil rommelen. Er is wel een toetsenbord, monitor en muis aanwezig (27" ultra-wide), ideaal voor het schrijven van muziek in Notion, maar qua solo jammen en op die manier echt een track opbouwen (die ik uiteindelijk ook wil opnemen, beetje zoals in de links die ik eerder in mijn post zette), neig ik er sterk naar dat te doen met een goede control surface die intuitief werkt.

Ik had gehoopt dat het in Studio One kon, maar dát lijkt absoluut niet te kunnen.

Wat ik nog wel zou kunnen onderzoeken, is Mixcraft 9's Performance Panel.
Ik vond Mixcraft 8 heel erg tegen vallen, in alle opzichten en heb het toen verlaten om naar Studio One te gaan. Maar de upgrade naar 9 is maar $39,- en after all, de hele DAW heb ik al een beetje ervaring mee op kunnen doen.

Wat me toen tegen viel was onder andere de ondersteuning van de Novation Launchpad. Je moest dat ding op zijn zijkant zetten om 'm te kunnen gebruiken omdat de track/instrument layout 90 graden gekanteld is ten opzichte van Ableton Live.

Fin, dat is wel een goedkope manier die misschien goed genoeg werkt.
Al naar een Boss RC505 gekeken? Een relatief simpele looper maar ideaal voor improvisatie werk. Krijg je 5 sporen waarmee je op elk spoor een instrument kan inspelen. Vooral als je 'echte' instrumenten (lees: piano, gitaar, accordeon, etc.) speelt, is de Boss ideaal om snel wat concepten te proberen.

Mark Rebillit gebruikt het standaard in zijn youtube setup staan. En als iemand goed is in kutten en improviseren.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ChojinZ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:45:
[...]
Al naar een Boss RC505 gekeken? Een relatief simpele looper maar ideaal voor improvisatie werk. Krijg je 5 sporen waarmee je op elk spoor een instrument kan inspelen. Vooral als je 'echte' instrumenten (lees: piano, gitaar, accordeon, etc.) speelt, is de Boss ideaal om snel wat concepten te proberen.

Mark Rebillit gebruikt het standaard in zijn youtube setup staan. En als iemand goed is in kutten en improviseren.... :o
Yep. Daar begon deze hernieuwde zoektocht een paar maanden geleden mee.
Heel toffe dingen mee gezien.

Alleen zit die een beetje in dezelfde price range als de Ableton Push. (Rond de €500, vs iets boven de €600.) Voordeel is wel dat daar geen software bij nodig is, zolang ik het enkel bij audio loops hou.

Ik heb de audio routing niet helemaal goed in mijn hoofd, hoe ik dat zou moeten doen (ik heb een Focusrite 18i20 als audio interface en voor onderweg nog een Mackie Onyx), maar het is nog steeds iets waar ik over twijfel, JUIST omdat het redelijk back 2 basic is. 5 audio tracks, done.

Ik vind dit bijvoorbeeld heel gaaf:
YouTube: Hardware with sax - LivePA - Seanwintersax

(Daardoor ben ik uberhaupt over de RC-505 gaan na denken.)

Mixcraft laat zich helaas weer van zijn slechte kant zien. Faderport maar half ondersteund (displays werken niet), Atom krijg ik helemaal niet aan de praat en het crashed.

Ik ben bang dat ik Mixcraft moet laten voor wat het is en daar mijn verlies moet nemen. :(

EDIT: Het heeft wel een paar leuke VST's die het geld ook prima waard zijn. Maar helaas valt de upgrade opnieuw tegen. Die van 7 naar 8 was al een beetje een grap, van 8 naar 9 is niet veel beter. Mogelijk zitten de nieuwe features op plekken die ik niet gebruik, maar in mijn beleving doen ze een major version waar een minor eerlijker zou zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door unezra op 22-03-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:55:
[...]

Yep. Daar begon deze hernieuwde zoektocht een paar maanden geleden mee.
Heel toffe dingen mee gezien.

Alleen zit die een beetje in dezelfde price range als de Ableton Push. (Rond de €500, vs iets boven de €600.) Voordeel is wel dat daar geen software bij nodig is, zolang ik het enkel bij audio loops hou.

Ik heb de audio routing niet helemaal goed in mijn hoofd, hoe ik dat zou moeten doen (ik heb een Focusrite 18i20 als audio interface en voor onderweg nog een Mackie Onyx), maar het is nog steeds iets waar ik over twijfel, JUIST omdat het redelijk back 2 basic is. 5 audio tracks, done.

Ik vind dit bijvoorbeeld heel gaaf:
YouTube: Hardware with sax - LivePA - Seanwintersax

(Daardoor ben ik uberhaupt over de RC-505 gaan na denken.)

Mixcraft laat zich helaas weer van zijn slechte kant zien. Faderport maar half ondersteund (displays werken niet), Atom krijg ik helemaal niet aan de praat en het crashed.

Ik ben bang dat ik Mixcraft moet laten voor wat het is en daar mijn verlies moet nemen. :(

EDIT: Het heeft wel een paar leuke VST's die het geld ook prima waard zijn. Maar helaas valt de upgrade opnieuw tegen. Die van 7 naar 8 was al een beetje een grap, van 8 naar 9 is niet veel beter. Mogelijk zitten de nieuwe features op plekken die ik niet gebruik, maar in mijn beleving doen ze een major version waar een minor eerlijker zou zijn.
Loopers kan je in princiepe indelen in 2 groepen: Audio loopers en midi loopers. Helaas zijn audio loopers (samplers ;) ) over het algemeen duurder dan midi loopers. Als je puur midi zou willen loopen zijn er wel wat goedkope sequencers waar je naar zou kunnen kijken. Maar als je audio wil loopen ga je al snel richting die prijsklasse of daarboven.

Overigens heb ik de genoemde apparaten niet maar, en dat is mijn vermoeden, zal de Boss makkelijker te bedienen zijn (gebruiksvriendelijk) en kan je daar heel snel opzetjes mee maken.
Met de MK3/Push vermoed ik dat dat toch wat minder gebruiksvriendelijk is. Echter, ik vermoed ook dat de MK3/Push meer optie's hebben om een track meer 'af' te krijgen. Dus de ruwe opzetjes zijn makkelijker uit te werken naar meer volledige tracks. Qua opties legt de Boss het af tegen de MK3/Push maar daar krijg je wel een hele makkelijke workflow voor terug.

Overigens zat ik ooit in hetzelfde schuitje. Ik heb echter alleen electronische (midi) apparaten dus voor mij was het vrij makkelijk: keystep pro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ChojinZ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:52:
[...]
Loopers kan je in princiepe indelen in 2 groepen: Audio loopers en midi loopers. Helaas zijn audio loopers (samplers ;) ) over het algemeen duurder dan midi loopers. Als je puur midi zou willen loopen zijn er wel wat goedkope sequencers waar je naar zou kunnen kijken. Maar als je audio wil loopen ga je al snel richting die prijsklasse of daarboven.
Yep.
Overigens heb ik de genoemde apparaten niet maar, en dat is mijn vermoeden, zal de Boss makkelijker te bedienen zijn (gebruiksvriendelijk) en kan je daar heel snel opzetjes mee maken.
Met de MK3/Push vermoed ik dat dat toch wat minder gebruiksvriendelijk is. Echter, ik vermoed ook dat de MK3/Push meer optie's hebben om een track meer 'af' te krijgen. Dus de ruwe opzetjes zijn makkelijker uit te werken naar meer volledige tracks. Qua opties legt de Boss het af tegen de MK3/Push maar daar krijg je wel een hele makkelijke workflow voor terug.
Het suffe is dat ik zelfs met de kreupele workflow met mijn Atom, ik al dingen voor elkaar krijg die naar meer smaken. Zoiets sufs als in 1x complete instrumenten transposen. Blijkt er in Ableton dus een MIDI Pitch shifter te zitten. Dat ding op 3 tracks gehangen, via MIDI learn aan een random rotary encoder van mijn Atom gehangen en *tadaa*, 3 complete instrumenten gepitch-shift.

Dat ging echt way makkelijker dan ik had verwacht.
Overigens zat ik ooit in hetzelfde schuitje. Ik heb echter alleen electronische (midi) apparaten dus voor mij was het vrij makkelijk: keystep pro!
Yep. Was een andere optie idd, maar ik denk dat ik me dan te snel ga irriteren aan het aantal tracks. Ik zit nu al met een instrument of 6 te klooien terwijl ik letterlijk alleen aan het kijken ben of Ableton mijn probleem op lost.

Ik heb kort een Beatstep Pro in huis gehad, maar die was monofoon en daar was ik letterlijk na een half uur mee uitgespeeld. Die is retour Bax gegaan. Gevalletje WKOA. Ik probeer dat echt te voorkomen en WKOA niet te misbruiken, maar in dit geval was ik er wel blij mee. :)

Misschien dat ik nog wel een keer de Keystep Pro in huis ga halen om mijn Neutron mee aan te sturen, maar ik vind de toetsen verschrikkelijk irritant spelen. (Ik heb de reguliere Keystep in huis.) Dus best kans dat dat een alternatief word, desnoods met full size keys.

Misschien een Novation 49SL MK3, al is die heftig aan de prijs (tegen de €600) voor een MIDI keyboard met CV out en arpeggiator. :) Fin, dat is echt voor later. De Neutron gebruik ik amper.

Ik zat ook even naar deze tutorial te kijken:
YouTube: How To Perform (and loop) with Ableton Push 2 (With Real / Live Ins...

Meer en meer neig ik toch naar de Push en dan maar even flink in de buidel tasten. :( Misschien dat ik het in 2-en hak. Voor nu alleen een Push en bijna 3 maanden spelen met Ableton Live. Dan over een maand of 2.5 Ableton er bij aanschaffen. Dan weet ik ook zeker of de Push een goede investering was of ik 'm weer verkoop. (In fact, ook daar kan een WKOA de oplossing zijn.)

Nu maar eens speuren waar 'ie een beetje vlot leverbaar is én waar ze een goede WKOA policy hebben... Zelfs het geloop met letterlijk 2 maten pruts smaakt naar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:22:
[...]

Yep.

[...]

Het suffe is dat ik zelfs met de kreupele workflow met mijn Atom, ik al dingen voor elkaar krijg die naar meer smaken. Zoiets sufs als in 1x complete instrumenten transposen. Blijkt er in Ableton dus een MIDI Pitch shifter te zitten. Dat ding op 3 tracks gehangen, via MIDI learn aan een random rotary encoder van mijn Atom gehangen en *tadaa*, 3 complete instrumenten gepitch-shift.

Dat ging echt way makkelijker dan ik had verwacht.

[...]

Yep. Was een andere optie idd, maar ik denk dat ik me dan te snel ga irriteren aan het aantal tracks. Ik zit nu al met een instrument of 6 te klooien terwijl ik letterlijk alleen aan het kijken ben of Ableton mijn probleem op lost.

Ik heb kort een Beatstep Pro in huis gehad, maar die was monofoon en daar was ik letterlijk na een half uur mee uitgespeeld. Die is retour Bax gegaan. Gevalletje WKOA. Ik probeer dat echt te voorkomen en WKOA niet te misbruiken, maar in dit geval was ik er wel blij mee. :)

Misschien dat ik nog wel een keer de Keystep Pro in huis ga halen om mijn Neutron mee aan te sturen, maar ik vind de toetsen verschrikkelijk irritant spelen. (Ik heb de reguliere Keystep in huis.) Dus best kans dat dat een alternatief word, desnoods met full size keys.

Misschien een Novation 49SL MK3, al is die heftig aan de prijs (tegen de €600) voor een MIDI keyboard met CV out en arpeggiator. :) Fin, dat is echt voor later. De Neutron gebruik ik amper.

Ik zat ook even naar deze tutorial te kijken:
YouTube: How To Perform (and loop) with Ableton Push 2 (With Real / Live Ins...

Meer en meer neig ik toch naar de Push en dan maar even flink in de buidel tasten. :( Misschien dat ik het in 2-en hak. Voor nu alleen een Push en bijna 3 maanden spelen met Ableton Live. Dan over een maand of 2.5 Ableton er bij aanschaffen. Dan weet ik ook zeker of de Push een goede investering was of ik 'm weer verkoop. (In fact, ook daar kan een WKOA de oplossing zijn.)

Nu maar eens speuren waar 'ie een beetje vlot leverbaar is én waar ze een goede WKOA policy hebben... Zelfs het geloop met letterlijk 2 maten pruts smaakt naar meer.
Als je de Beatstep al niets vond (heb ik ook gehad - vond het voor het geld een top apparaat) dan is de Keystep Pro ook niet wat je zoekt. De Keystep Pro is heel erg midi/cv gericht met de nadruk op electronische muziek en kan je zien als de de opvolger van de Beatstep gecombineerd met de Keystep.
Maar audio loopen kan het niet. En daar zal het bij jou tekort schieten vermoed ik.

En dus komen we weer terug bij de Push/MK3 en Boss. Lastig hoor... ik denk dat je toch maar een gok moet nemen en 1 van die 3 moet kiezen en dan hopen dat het bij je workflow past.

Hoe sta je trouwens tegenover menu-diving? Want dat vind ik vaak wel een nadeel van zulke machines: Er zijn zoveel opties dat je helemaal verdwaalt in menus wat weer je creatieviteit om zeep helpt. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

ChojinZ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:13:
[...]
Als je de Beatstep al niets vond (heb ik ook gehad - vond het voor het geld een top apparaat) dan is de Keystep Pro ook niet wat je zoekt. De Keystep Pro is heel erg midi/cv gericht met de nadruk op electronische muziek en kan je zien als de de opvolger van de Beatstep gecombineerd met de Keystep.
Maar audio loopen kan het niet. En daar zal het bij jou tekort schieten vermoed ik.
Jup.

Een pure step sequencer heb ik wel overwogen, maar dat lijkt niet te passen bij wat ik vooralsnog wil maken. Misschien later, ooit, maar niet nu. (Nadeel van gear, er is altijd meer gear te koop dan je ooit vrije tijd, geld en inspiratie zult hebben.)
En dus komen we weer terug bij de Push/MK3 en Boss. Lastig hoor... ik denk dat het toch maar een gok moet nemen en 1 van die 3 moet kiezen en dan hopen dat het bij je workflow past.

Hoe sta je trouwens tegenover menu-diving? Want dat vind ik vaak wel een nadeel van zulke machines: Er zijn zoveel opties dat je helemaal verdwaalt in menus wat weer je creatieviteit om zeep helpt. :X
Vooralsnog lijkt dat bij de Push mee te vallen.

Mijn hoofdgedachte is echt het realtime (en misschien deels tevoren) opnemen van audio en MIDI loops (voordeel van MIDI is dat het weer super eenvoudig te transposen is) en daar dan een beetje overheen klooien met een leuke geïmproviseerde lead.

Voor dat er overheen klooien heb ik de Push weer niet nodig. Genoeg keyboards om me heen. :)

Dat lijkt, wat ik zie in de voorbeelden op YouTube, redelijk zonder menu-diving te kunnen.

*vult winkelmandje*
*ziet dat Thomann via UPS Express als het moet ook de volgende dag kan leveren*
*haalt winkelmandje weer leeg*

Morgen toch nog maar een paar reviews bekijken en misschien gewoon wachten tot ik een nieuwe baan heb, zodat ik het werkelijk als beloning kan zien. Het is niet nodig nu. (Zeker niet omdat ik net een track heb gefinished en al druk bezig ben aan de volgende, waar ik ook graag progressie wil boeken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:26:
[...]

Jup.

Een pure step sequencer heb ik wel overwogen, maar dat lijkt niet te passen bij wat ik vooralsnog wil maken. Misschien later, ooit, maar niet nu. (Nadeel van gear, er is altijd meer gear te koop dan je ooit vrije tijd, geld en inspiratie zult hebben.)

[...]

Vooralsnog lijkt dat bij de Push mee te vallen.

Mijn hoofdgedachte is echt het realtime (en misschien deels tevoren) opnemen van audio en MIDI loops (voordeel van MIDI is dat het weer super eenvoudig te transposen is) en daar dan een beetje overheen klooien met een leuke geïmproviseerde lead.

Voor dat er overheen klooien heb ik de Push weer niet nodig. Genoeg keyboards om me heen. :)

Dat lijkt, wat ik zie in de voorbeelden op YouTube, redelijk zonder menu-diving te kunnen.

*vult winkelmandje*
*ziet dat Thomann via UPS Express als het moet ook de volgende dag kan leveren*
*haalt winkelmandje weer leeg*

Morgen toch nog maar een paar reviews bekijken en misschien gewoon wachten tot ik een nieuwe baan heb, zodat ik het werkelijk als beloning kan zien. Het is niet nodig nu. (Zeker niet omdat ik net een track heb gefinished en al druk bezig ben aan de volgende, waar ik ook graag progressie wil boeken.)
d:)b

Neem aan dat we het wel te horen krijgen alstie binnen is! Ben ook wel benieuwd naar je ervaringen.
En mocht je later nog een stepsequencer zoeken, dit is wel een hele leuke (en dure :P ):

Vind dit toch wel een schitterend ding. Als was het enkel vanwege de vele lichtjes en knoppen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ChojinZ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:39:
[...]

d:)b

Neem aan dat we het wel te horen krijgen alstie binnen is! Ben ook wel benieuwd naar je ervaringen.
Uiteraard. :)

Het was ook echt letterlijk zo dat ik op het moment dat ik mijn laatste reactie schreef, dat ding samen met een cover in mijn winkelmandje aan het schuiven was bij Thomann. In fact, ik had mijn portemonaille al bij de hand om mijn CC nummer in te voeren. Tot ik op dat moment koudwatervrees kreeg en dacht aan mijn vrouw die de magische woorden sprak: "Ik zou het nu nog niet doen. Ik word niet boos als je het doet, het is jouw geld, maar ik zou er nog even mee wachten."

Nu is het werkelijk zo dat we gescheiden bankrekeningen enzo hebben, dus het echt mijn geld is dat ik er aan uit geef. Juist om in situaties als deze ruzie te voorkomen. In principe hoef ik met gear of wat dan ook net zo min met haar te overleggen als zij met mij als ze kleding of iets anders voor zichzelf koopt, maar toch...

Hoe dan ook, hoewel de verleiding enorm groot is en ik echt denk ik al een jaar of 2 een oplossing voor dit probleem zoek (maar nu denk ik een beter beeld heb bij wat ik precies nodig heb), besloot ik gisteren 'm nog niet aan te schaffen, al kan het zijn dat ik tóch die nieuwe baan niet af wacht en als "nieuwe baan cadeautje" gewoon wat anders zoek. ;-P

Topics als deze en die op FB zijn heel fijn, daardoor werkelijk een andere richting op gaan zoeken.
En mocht je later nog een stepsequencer zoeken, dit is wel een hele leuke (en dure :P ):

[YouTube: Review: Polyend SEQ and POLY: One sequencer to rule them all?]

Vind dit toch wel een schitterend ding. Als was het enkel vanwege de vele lichtjes en knoppen. :+
Ja, dat is een heel vet ding. Heb ik al vaker voorbij zien komen in mijn zoektocht naar de juiste gear. Best kans dat ik ooit wel een keer zo'n ding aan schaf, puur als extratje.

Waar ik los van hetgeen de Push mogelijk toch dé oplossing voor is wel tegenaan loop, zijn de beperkingen van Notion en het gebrek van fatsoenlijke integratie met Studio One.

Notion is by all means als score editor helemaal niet zo slecht. Ik heb 'm laatst nog samen met Finale, Dorico en nog een op de pijnbank gelegd en gekeken of ik toch niet over zou stappen, maar Notion is in de basis goed genoeg.

Waar het met Notion mis gaat zijn de expression editor, het is echt takke veel werk om expressions van een instrument aan te maken. Een viool heeft alleen al iets van 10 expressions en de UI om dat te doen is belabberd, daarbij zit je heel snel in XML te harken. (Iets dat ik tot nu toe nog niet heb gedaan. Dat is me echt te hardcore.) Je moet echt iedere expression voor ieder instrument apart aanmaken en dan worden de expressions ook nog eens default enkel in de song opgeslagen. Je kunt ze wel exporteren, maar het proces is onhandig en niet template based.

Ander ding is dat een 3rd party tool als LoopMIDI de enige manier is om Notion realtime aan Studio One te hangen. LoopMIDI is letterlijk een software-based MIDI loopback device. Wil je ook nog outboard gear gebruiken, zit je met de beperking dat Notion maar 4 MIDI instrumenten kan aansturen. Als je dat via USB wil doen (vind ik voor een setup als deze toch het handigste), heb je een tool als TransMIDIFier nodig. MIDI instrumenten 1 t/m 3 gebruik ik nu om S1 aan te sturen, 4 gebruik ik om het signaal via TransMIDIFier te splitsen en zo alsnog meer dan 1 synth aan te kunnen sturen.

Het werkt, maar het is relatief veel gestapelde software en foutgevoelig. Plus, niet officieel ondersteund. (ReWire is geen optie omdat dat én geen tempowisselingen in de partituur ondersteunt én geen herhalingen.)

Ik hoop echt dat Presonus dáár de komende tijd nog hard aan gaat sleutelen zodat Notion zich wat meer kan meten met de concurrentie (ik mis bijvoorbeeld heel erg een scratchpad in Notion om snel even een muzikaal idee op te slaan en later te kunnen gebruiken in een nummer. Sibelius heeft dat wel en dat werkt echt heel tof: YouTube: Using Sibelius 7's Ideas Panel to teach)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Waarom hou je de 2de hands sites niet in de gaten? Is het niets, dan verkoop je hem veer voor ongeveer hetzelfde bedrag als wat het jou koste.

Ik heb een tijdje geleden ook op die manier een jaar een push in huis gehad (vorige versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:12:
Waarom hou je de 2de hands sites niet in de gaten? Is het niets, dan verkoop je hem veer voor ongeveer hetzelfde bedrag als wat het jou koste.

Ik heb een tijdje geleden ook op die manier een jaar een push in huis gehad (vorige versie)
Heb ik niet echt een goed excuus voor anders dan "ik koop graag nieuw". (Daar zit wel een persoonlijk verhaal achter maar da's niet voor hier zeg maar.)

Hoe is trouwens die vorige Push bevallen? Toch niet jouw ding?

(Ik begreep dat de verschillen tussen de Push 1 en Push 2 niet gigantisch zijn. Ja, het display. Dat is dacht ik dé grote wijziging. De rest lijkt redelijk gelijk gebleven te zijn. Er zijn wel geruchten over een op hande zijnde Push 3, maar dat zijn vooral geruchten en de "foto's" zijn fake.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Toen ik hem kocht dacht ik dat het in mijn workflow zou passen, en hoewel het initieel bepaalde zaken gemakkelijker maakte, bleek push weinig aan mijn workflow toe te voegen, tot ik hem uiteindelijk niet meer gebruikte. Toen heb ik hem verkocht

Mijn workflow is niet live, ik gebruik weliswaar echte synths naast de softsynts en samples, maar het is klassiek producen. De push leek me echt iets om on stage te gebruiken, dus voor jou use case lijkt het me een zinvol apparaat. De build kwaliteit is top (push 1 is door akai gemaakt), de integratie met ableton is geweldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arjan P schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:49:
@vlaaing peerd Je moet je wel realiseren dat de loudness penalty site de hele track analyseert (wat de streaming services ook doen) en dus een voorspelling geeft over de penalty voor de hele track. Dus als je een track hebt die gedeeltelijk -8 LUFS aangeeft (short term loudness) maar ook een heel minimaal middenstuk of intro heeft kan het best zijn dat deze voor het geheel op -14 LUFS uitkomt (integrated loudness).

Zelf gebruik ik de Dynameter plugin van Meterplugs die in real time ook een goed beeld geeft, en zeker aan de metering en analyzer in Wavelab een goede aanvulling is.

BTW, nog een tip: de mastering engineer achter deze producten, Ian Shepherd, heeft ook een zeer informatieve podcast, 'The Mastering Show'. Over van alles wat maar met mastering te maken heeft.
Yes en ik heb de perfecte loudness gevonden:
1. crank shit up to -1dB average
2. insert 2 minutes of silent break
3. crank sjit up again

en voila -14dB average! *O*

Bedankt voor de tip, ik was ermee bekend. Ian Sheperd heeft jarenlang voor SoundOnSound gewerkt en reageert soms nog op dat forum. Zeer vriendelijke kerel en legt alles mooi duidelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Door de discussie over de Ableton Push toch ook weer naar andere gear gaan kijken om mijn workflow te verbeteren. Vooralsnog niet in plaats van de Push met Live, dat lijkt toch dé combinatie te zijn voor live looping.

Maar wat ik niet wist, was dit:
https://www.native-instru...twest-nks-support.324181/

Er blijkt dus een NKS supoort te zijn voor EastWest!

Dat gezegd hebbende, ga ik toch ook kijken naar een Komplete Kontrol S88 MK2, samen met NI's Komplete 13 Ultimate, met name omdat ik soms wat instrumenten in EW mis en toch de DAW controle op mijn keyboard soms wat mis. (Tegelijkertijd, de SL73 is een meer dan prima MIDI keyboard.)

Weet iemand:
- Hoe goed het keybed van de S88 is? (Ze zeggen dat het Fatar is, net als de SL73 en SL88.)
- Hoe goed de integratie van EastWest met Komplete werkelijk is?
- Hoe fijn dat dan weer werkt met Studio One en Ableton Live?

Dan weet ik of ik deze alsnog op mijn verlanglijstje kan zetten, of dat dit een vrij zinloze richting is in het verbeteren van mijn setup. :)

(De Komplete Kontrol S88 heb ik al vaker op zitten kwijlen want lampjes. Dat ding ziet er gewoon super sexy uit en zo te zien is er ook met de S88 genoeg ruimte voor mijn muis en wat notitieblokjes.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:39:
Toen ik hem kocht dacht ik dat het in mijn workflow zou passen, en hoewel het initieel bepaalde zaken gemakkelijker maakte, bleek push weinig aan mijn workflow toe te voegen, tot ik hem uiteindelijk niet meer gebruikte. Toen heb ik hem verkocht

Mijn workflow is niet live, ik gebruik weliswaar echte synths naast de softsynts en samples, maar het is klassiek producen. De push leek me echt iets om on stage te gebruiken, dus voor jou use case lijkt het me een zinvol apparaat. De build kwaliteit is top (push 1 is door akai gemaakt), de integratie met ableton is geweldig.
Ah, super!
Dat is goed om te horen.

Ja, voor mij zou dit echt zijn om mijn live probleem op te lossen waar ik al eeuwen tegenaan loop. Gisteren weer even gekeken naar Mixcraft, zelfs nog geüpgraded, maar ze blijven minor releases met wat extra meegeleverde VST's als major upgrades verkopen.

Nog steeds is het aantal supported control interfaces totaal prut en is enkel via MIDI learn extra functionaliteit toe voegen, wat mijn FaderPort 8 (die zowel in Ableton Live als in Studio One prima werkt), een nutteloos apparaat zou worden.

https://acoustica.com/mixcraft/new-in-9

Dus dit zou wel eens de laatste versie zijn die ik koop. Van 7 naar 8 was ook al geen major. Ze bedienen duidelijk een andere doelgroep. Als reguliere DAW is het prima en werkt het vind ik best heel goed. Zodra je dingen wil doen met control surfaces en wat ingewikkelder dingen dan track-based linear opnemen, tja, not so much.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zou je geld dan niet in ableton steken ipv in een daw die voor jou een eindig verhaal is? Let wel, je gaat nog redelijk wat uitzoek werk hebben om push met ableton voor jou te laten werken. Het is zeker niet zo dat out of the box jouw workflow klaar zal zitten eens je alles hebt aangesloten, maar eens je voor jezelf een goeie template gemaakt hebt die op je live flow is afgestemd gaat het volgens mij wel werken.

Kijk zeker eens naar de feature lijst van ableton. Suite is mischien overkill.

Btw. Ik heb hier nog ergens een kortingscode voor ableton. Er staat geen einddatum op dus misschien is ie nog geldig. Ik hoef hem niet, dm gerust voor die code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:15:
Zou je geld dan niet in ableton steken ipv in een daw die voor jou een eindig verhaal is?
Nja, de upgrade van Mixcraft was €40,- en er zitten een paar leuke VST's bij die an-sich het geld al waard zijn. Maar heel nuttig was het niet. Op de eoa manier had ik gehoopt dat ze stilletjes de support voor control surfaces zouden uitbreiden. Dat hebben ze niet gedaan. Die is nog altijd even beroerd.
Let wel, je gaat nog redelijk wat uitzoek werk hebben om push met ableton voor jou te laten werken. Het is zeker niet zo dat out of the box jouw workflow klaar zal zitten eens je alles hebt aangesloten, maar eens je voor jezelf een goeie template gemaakt hebt die op je live flow is afgestemd gaat het volgens mij wel werken.
Yep. Dat was ook mijn gedachte idd. Een goede template maken die past bij wat ik wil. Dat zal niet eens heel veel werk zijn. In fact, de basis heb ik nu al gemaakt om Ableton Live uit te testen.

Wat me vooral tegen staat aan Ableton, is dat het een complete DAW is terwijl ik al een complete DAW heb. Maar goed, dat kan ik nog voor mezelf verantwoorden door Ableton te zien als apart gereedschap om live muziek te maken en Studio One om meer linear, klassiek, muziek te componeren.

Gisteren wel een paar feature requests richting Presonus geslingerd die betrekking hebben op de integratie van Notion en Studio One. Ik sluit niet uit dat ooit ook die combo op de schop gaat. Zeker als de concurrentie wél een goede integratie weet te maken van hun DAW en score editor, kan het goed zijn dat ik een keer over stap. (S1 en Notion waren samen niet heel duur, de concurrentie zit heel snel richting €1500 en meer voor de combo, maar hey, het is hobby, het mag geld kosten.)
Kijk zeker eens naar de feature lijst van ableton. Suite is mischien overkill.
Ik zit de versies nog even te vergelijken:
https://www.ableton.com/en/live/compare-editions/

Verschil tussen Intro en Standard vind ik best fors. Ik denk dat ik me daar heel snel beperkt zou voelen.
Suite heeft primair meer VST's. Wat ook weer de nodige muzikale vrijheid oplevert. (Juist ook omdat ik die VST's weer kan gebruiken in S1/Notion.)

Als ik kijk naar de prijsverschillen, mja, lastig. Verschil tussen Standard en Suite is €250,- maar daar krijg je wel een hele hoop VST's voor terug. Verschil tussen Intro en Standard is €270,- waarbij ik serieus twijfel of ik de beperkende factoren van Intro niet in de weg vind zitten.

https://www.ableton.com/en/shop/live/

Het zou ook nog kunnen dat Intro word meegeleverd met de Push en als ik het spul via de Ableton site bestel, kun je zelfs alleen maar combo's kopen. https://www.ableton.com/en/shop/push/

Of ik dat ga doen weet ik niet, de levertijd van Ableton lijkt langer dan die van Thomann. :) De kans is groot dat áls ik de knoop heb doorgehakt, ik liefst instant-gratification wil. Dan wil ik het spul ook echt NU hebben. Thomann kan, via UPS Express, voor een paar € meer het spul de volgende dag thuis afleveren...
Btw. Ik heb hier nog ergens een kortingscode voor ableton. Er staat geen einddatum op dus misschien is ie nog geldig. Ik hoef hem niet, dm gerust voor die code.
Dat ga ik zeker doen. Ik ga nog even nadenken over óf ik echt voor Ableton en de Push ga (zoals eerder aangegeven hangt dat ook deels af van of ik dit pas wil doen als ik nieuw werk heb, bij wijze van viering, of dat ik het eerder wil aanschaffen, zodat ik nog meer mogelijkheden heb creatief te zijn), maar korting is altijd fijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ableton suite heeft meer instrumenten maar het zijn niet noodzakelijk vst die in in een andere DAW kan oproepen. (Met rewiren zal dat wellicht kunnen).

Ik vond de Ableton instrumenten trouwens niet veel soeps, dus daar moet je het misschien ook niet voor doen. Misschien dat het in 10 en 11 al wat beter is, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:47:
Ableton suite heeft meer instrumenten maar het zijn niet noodzakelijk vst die in in een andere DAW kan oproepen. (Met rewiren zal dat wellicht kunnen).

Ik vond de Ableton instrumenten trouwens niet veel soeps, dus daar moet je het misschien ook niet voor doen. Misschien dat het in 10 en 11 al wat beter is, dat weet ik niet.
Ok. Dat is goed om te horen.

Voor zover ik kan zien is Ableton qua software verder gelijk, dus daar zou ik dan alsnog €250 kunnen besparen. (Temeer interessant omdat ik door deze discussie opnieuw ook naar Native Instruments zit te kijken, zowel qua VST suite als qua hardware. Náást Ableton dus. :) €250 van het totaal afschaven kan interessant zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Kijk wel even als je Max for live wil gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:44:
[...]

Nja, de upgrade van Mixcraft was €40,- en er zitten een paar leuke VST's bij die an-sich het geld al waard zijn. Maar heel nuttig was het niet. Op de eoa manier had ik gehoopt dat ze stilletjes de support voor control surfaces zouden uitbreiden. Dat hebben ze niet gedaan. Die is nog altijd even beroerd.

[...]

Yep. Dat was ook mijn gedachte idd. Een goede template maken die past bij wat ik wil. Dat zal niet eens heel veel werk zijn. In fact, de basis heb ik nu al gemaakt om Ableton Live uit te testen.

Wat me vooral tegen staat aan Ableton, is dat het een complete DAW is terwijl ik al een complete DAW heb. Maar goed, dat kan ik nog voor mezelf verantwoorden door Ableton te zien als apart gereedschap om live muziek te maken en Studio One om meer linear, klassiek, muziek te componeren.

Gisteren wel een paar feature requests richting Presonus geslingerd die betrekking hebben op de integratie van Notion en Studio One. Ik sluit niet uit dat ooit ook die combo op de schop gaat. Zeker als de concurrentie wél een goede integratie weet te maken van hun DAW en score editor, kan het goed zijn dat ik een keer over stap. (S1 en Notion waren samen niet heel duur, de concurrentie zit heel snel richting €1500 en meer voor de combo, maar hey, het is hobby, het mag geld kosten.)

[...]

Ik zit de versies nog even te vergelijken:
https://www.ableton.com/en/live/compare-editions/

Verschil tussen Intro en Standard vind ik best fors. Ik denk dat ik me daar heel snel beperkt zou voelen.
Suite heeft primair meer VST's. Wat ook weer de nodige muzikale vrijheid oplevert. (Juist ook omdat ik die VST's weer kan gebruiken in S1/Notion.)

Als ik kijk naar de prijsverschillen, mja, lastig. Verschil tussen Standard en Suite is €250,- maar daar krijg je wel een hele hoop VST's voor terug. Verschil tussen Intro en Standard is €270,- waarbij ik serieus twijfel of ik de beperkende factoren van Intro niet in de weg vind zitten.

https://www.ableton.com/en/shop/live/

Het zou ook nog kunnen dat Intro word meegeleverd met de Push en als ik het spul via de Ableton site bestel, kun je zelfs alleen maar combo's kopen. https://www.ableton.com/en/shop/push/

Of ik dat ga doen weet ik niet, de levertijd van Ableton lijkt langer dan die van Thomann. :) De kans is groot dat áls ik de knoop heb doorgehakt, ik liefst instant-gratification wil. Dan wil ik het spul ook echt NU hebben. Thomann kan, via UPS Express, voor een paar € meer het spul de volgende dag thuis afleveren...

[...]

Dat ga ik zeker doen. Ik ga nog even nadenken over óf ik echt voor Ableton en de Push ga (zoals eerder aangegeven hangt dat ook deels af van of ik dit pas wil doen als ik nieuw werk heb, bij wijze van viering, of dat ik het eerder wil aanschaffen, zodat ik nog meer mogelijkheden heb creatief te zijn), maar korting is altijd fijn. :)
Zou je niet kunnen kijken naar een oude versie 10 serial en vanuit daaruit upgraden naar 11? Ik heb begrepen dat upgraden goedkoper is dan nieuw kopen.

Ik zie her en der nog wel keys die je kan kopen. Het ziet er niet allemaal even legaal uit (aanname), maar voor de prijzen die ik zie staan zou je het kunnen proberen.

Tenzij je hier problemen mee hebt natuurlijk. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:13:
Kijk wel even als je Max for live wil gaan gebruiken
Goede. Ziet er interessant uit, maar ook vrij overweldigend en ik kan altijd upgraden. ;-P
ChojinZ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:52:
[...]

Zou je niet kunnen kijken naar een oude versie 10 serial en vanuit daaruit upgraden naar 11? Ik heb begrepen dat upgraden goedkoper is dan nieuw kopen.

Ik zie her en der nog wel keys die je kan kopen. Het ziet er niet allemaal even legaal uit (aanname), maar voor de prijzen die ik zie staan zou je het kunnen proberen.

Tenzij je hier problemen mee hebt natuurlijk. >:)
Hmm, dat kan idd ook. Maar misschien me dan ook gewoon de moeite besparen.

Ben nog wel aan het twijfelen over de leverancier. Het kan ook rechtstreeks bij Ableton en dan de package met de Push. Alleen ben ik een beetje bang voor de levertijden, terwijl die bij de reguliere webshops soms maar 1 dag zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 11:49

MicroWhale

The problem is choice

Iemand een idee of er producer lessen geschikt zijn voor mijn zoon van 9? En in het zuiden des lands?

Hij wil graag "muziekles", maar heeft een eigen manier van zichzelf dingen aanleren. Dus niet Piano leren spelen uit een boek, maar een liedje opzetten en dat na proberen te spelen op de piano. En daarna invoeren in Fruity. Eerst doen dus. En als het nodig is, ook wat theorie er bij.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:23
MicroWhale schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:57:
Iemand een idee of er producer lessen geschikt zijn voor mijn zoon van 9? En in het zuiden des lands?

Hij wil graag "muziekles", maar heeft een eigen manier van zichzelf dingen aanleren. Dus niet Piano leren spelen uit een boek, maar een liedje opzetten en dat na proberen te spelen op de piano. En daarna invoeren in Fruity. Eerst doen dus. En als het nodig is, ook wat theorie er bij.
Hoe zie je bij deze methode de rol van de "muziekleraar" voor je? Iemand die uitlegt hoe FL Studio werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

HenkDePoema schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:58:
[...]

Hoe zie je bij deze methode de rol van de "muziekleraar" voor je? Iemand die uitlegt hoe FL Studio werkt?
Nee, iemand die uitlegt hoe het maken/componeren van muziek (in een DAW) werkt. Ik kan hem zelf ook wel uitleggen hoe FL Studio werkt... voor zover hij dit zelf al niet heeft ontdekt.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:30
MicroWhale schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:32:
[...]

Nee, iemand die uitlegt hoe het maken/componeren van muziek (in een DAW) werkt. Ik kan hem zelf ook wel uitleggen hoe FL Studio werkt... voor zover hij dit zelf al niet heeft ontdekt.
Ik leer mijzelf bijna alles aan via YouTube. Duizenden tutorial, blogs en vlogs rondom zo’n beetje elke handeling die je in FL en VSTs kunt doen. Daarnaast zijn er weer duizenden tortuals, masterclasses en howtos van artiesten die uitleggen hoe ze werken of bepaalde nummers hebben gemaakt. Maar die wereld is zo oneindig groot en breed dat je echt gericht moet zoeken op welke handeling of actie je precies wilt leren.

Ik zou beginnen bij de basis tutorials van FL Studio om niet direct verkeerde eigenschappen aan te leren. Zeker in FL kan alles wat je wil op 3 of 4 verschillende manieren via verschillende routes waarbij ik veel tijd heb weggegooid door het lang op de verkeerde manier te doen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Dennisdn op 25-03-2021 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
MicroWhale schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:32:
[...]

Nee, iemand die uitlegt hoe het maken/componeren van muziek (in een DAW) werkt.
Dit is een ruim begrip.
Muziek maken in een DAW bestaat uit heel veel verschillende disciplines. Enerzijds heb je het muzikale gedeelte waarbij je kennis moet hebben van bv drum/percussie structuren en muziektheorie mbt nootstructuren.

Anderzijds heb je het technische gedeelte wat zich richt op frequentie scheiding, eq-ing, afmixen, etc.

Ik vermoed dat een jongetje van 9 (mijn zoon is 8 ;) ) dat laatste helemaal niet zo interessant vind en vooral muziek wil maken. Een goede basis om muziek te maken/componeren is muziektheorie. Maar enkel de theorie leren is heel droog en saai. En misschien ook net iets te lastig voor een kind.

De beste manier om toch heel vroeg de theorie mee te krijgen en te snappen is dan het leren bespelen van een instrument. En muziek leren uit een boek of op muziek les gaan zal hij vast minder interessant vinden dan muziek maken op een pc.
Maar als hij nu leert een instrument spelen, dan heeft hij daar later zoveel profijt van. Als hij eenmaal kennis heeft van theorie en enigzinds weet hoe nootstructuren in elkaar zitten, kan hij heel makkelijk overstappen op een ander instrument. Of hij kan de kennis toepassen in een DAW.

Uiteindelijk is een DAW ook maar een tool. Het begint allemaal bij de basis: goede muzikale vaardigheden.

Dus... hoe ga je je zoontje overtuigen om toch maar muzieklessen te nemen? Omkopen met een Fortnite Season Pass? Werkt hier in huis erg goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

@Dennisdn Zoals gezegd is het een kind van 9. Als je goede tutorials hebt in het Nederlands die ook voor kinderen goed te volgen zijn, dan houd ik me aanbevolen.
Dus... hoe ga je je zoontje overtuigen om toch maar muzieklessen te nemen? Omkopen met een Fortnite Season Pass? Werkt hier in huis erg goed. ;)
@ChojinZ Hij krijgt nu muziekles (hij mag daar zelf kiezen tussen piano, gitaar en drum), maar het gaat tot nu toe zo dat hij samen met de leraar een nummer luistert en dat dan na gaat spelen op de drum en piano. Is voor de leraar ook een nieuwe ervaring. :D
Piano leren spelen uit een boek werkt voor zijn tweelingzus wel goed, want die heeft houvast nodig. Als ik mijn zoon dat op de een of andere manier ook kan laten doen dan zou dat echt super zijn. Hij speelt geen online games nog, dus een game pass zal niet werken. Hij is liever met tactiele dingen bezig (buiten spelen, lego/knutselen, piano) in combi met denken/uitvinden.

Ik ga eens goed nadenken hoe ik dit aan kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
@MicroWhale Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je wil je zoon op muziekles hebben, maar hij heeft al een soort van hands-on muziekles (luisteren en dan naspelen) die juist heel geschikt voor hem lijkt - zo te horen, omdat voor hem saai uit een boek niet werkt. En 9 is best nog jong, dus als hij nu enthousiast is wil hij misschien als hij 12 is wel meer weten over de achtergronden / theorie van muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Arjan P schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 00:54:
@MicroWhale Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je wil je zoon op muziekles hebben, maar hij heeft al een soort van hands-on muziekles (luisteren en dan naspelen) die juist heel geschikt voor hem lijkt - zo te horen, omdat voor hem saai uit een boek niet werkt. En 9 is best nog jong, dus als hij nu enthousiast is wil hij misschien als hij 12 is wel meer weten over de achtergronden / theorie van muziek.
Klopt. De leraar gaf na de eerste les al aan niet zo goed te weten hoe hij hem lesgeven moet. En dat komt van iemand die een didactische+muzikale achtergrond heeft en verschillende lesmethoden hanteert. Daarnaast gaf hij ook al aan dat het misschien beter was dat hij op keyboard les ging of zo. Bij een muziekschool. :?
En voordat je aan mijn zoon gaat twijfelen: Hij is slim, rustig, weet wat hij wil en leert snel.

Het punt is denk ik dat hij te snel te veel wil. Maar hoe temper je dat? Of hoe leid je dat in goede banen zonder dat hij zijn interesse voor muziek verliest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
MicroWhale schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:15:
Het punt is denk ik dat hij te snel te veel wil. Maar hoe temper je dat? Of hoe leid je dat in goede banen zonder dat hij zijn interesse voor muziek verliest?
Nu weet ik natuurlijk niet wat je eigen achtergrond en kennis zijn, maar is het niet juist leuk/handig om dit zelf samen met je zoon te gaan doen? Als jij op hem voor ligt op gebied van productie en theorie, dan kun je hem de relevante delen geven wanneer ze nodig zijn en ondertussen zelf bij blijven leren zodat je voor blijft liggen. Ik herken mijn 25-jaar-jongere zelf een beetje in de omschrijving die je geeft, en ik ben mijn liefde voor muziek juist jaren kwijt geweest, mede door leraren die 'volgens het boekje' les gaven en me hoofdzakelijk dingen lieten spelen die ik niet leuk vond, maar die oh zo belangrijk waren. 'Niet luisteren en uit je hoofd leren, lezen wat er op het blad staat!' :| Gelukkig had ik, toen ik als puber gitaar ging spelen, een leraar die het wél snapte en zijn lessen op wist te hangen aan waar ik die week mee bezig was geweest, ook als dat totaal iets anders was dan wat ik zelf een week geleden als huiswerk mee wilde :+

Om dan ook je concrete vraag te beantwoorden: ik ken een producer-docent in Maastricht. Fantastische vent, ik heb er zelf een paar jaar vocal coaching van gehad. Ik weet alleen niet of Maastricht het zuiden is dat je bedoelt, en ik heb ook geen idee of'ie ook met kinderen werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
[...]

Pfff.... das lastig hoor... Interesses komen en gaan. Je kan het stimuleren en bevestigen maar als de interesse weg is word het vaak niets.

Ik denk dattie voor nu vooral lekker zijn gang moet gaan. Niet teveel pushen en laat hem maar lekker freubelen. Als hij de interesse blijft behouden komt het vast wel goed. Hij is nog zo jong en heeft dus zoveel tijd nog om van alles te leren.

En misschien kijken voor muziekhardware? Als hij ook graag tactile bezig is dan vind hij iets uit de Korg Volga lijn misschien ook wel interessant. Ik noem bewust de Volca lijn omdat dat nog relatief goedkoop is en niet al te complex om mee te beginnen.
BV zoiets:
https://www.bax-shop.nl/s...XZNSqziwpHUoaAmapEALw_wcB

Niet te duur, niet te moeilijk maar wel leuk om te pielen. heeft ook lekker veel knopjes. Ook handig om je kind achter de pc vandaan te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:03

ricardo246

Life's what you make it!

ChojinZ schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:52:
[...]

BV zoiets:
https://www.bax-shop.nl/s...XZNSqziwpHUoaAmapEALw_wcB

Niet te duur, niet te moeilijk maar wel leuk om te pielen. heeft ook lekker veel knopjes. Ook handig om je kind achter de pc vandaan te krijgen.
Dan zou ik zoiets doen:
https://www.thomann.de/nl...DshUN8AhyAHcaAp96EALw_wcB
En hardware en met een keyboard, plus een Ableton Live lite licentie voor 69 Euro, waar behoorlijk veel instrumenten / synths / effecten bij zitten.
Het bied veel meer mogelijkheden voor een lagere prijs.
(Disclaimer: Na aanschaf van genoemd artikel gaan er nog meer aankopen volgen :+ )

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
ricardo246 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:50:
[...]

Dan zou ik zoiets doen:
https://www.thomann.de/nl...DshUN8AhyAHcaAp96EALw_wcB
En hardware en met een keyboard, plus een Ableton Live lite licentie voor 69 Euro, waar behoorlijk veel instrumenten / synths / effecten bij zitten.
Het bied veel meer mogelijkheden voor een lagere prijs.
(Disclaimer: Na aanschaf van genoemd artikel gaan er nog meer aankopen volgen :+ )
Ook een optie! Maar het ging meer om het idee om te starten met hardware aangezien dat een tactile aanpak heeft. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Wormaap schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Nu weet ik natuurlijk niet wat je eigen achtergrond en kennis zijn, maar is het niet juist leuk/handig om dit zelf samen met je zoon te gaan doen? Als jij op hem voor ligt op gebied van productie en theorie, dan kun je hem de relevante delen geven wanneer ze nodig zijn en ondertussen zelf bij blijven leren zodat je voor blijft liggen. Ik herken mijn 25-jaar-jongere zelf een beetje in de omschrijving die je geeft, en ik ben mijn liefde voor muziek juist jaren kwijt geweest, mede door leraren die 'volgens het boekje' les gaven en me hoofdzakelijk dingen lieten spelen die ik niet leuk vond, maar die oh zo belangrijk waren. 'Niet luisteren en uit je hoofd leren, lezen wat er op het blad staat!' :| Gelukkig had ik, toen ik als puber gitaar ging spelen, een leraar die het wél snapte en zijn lessen op wist te hangen aan waar ik die week mee bezig was geweest, ook als dat totaal iets anders was dan wat ik zelf een week geleden als huiswerk mee wilde :+

Om dan ook je concrete vraag te beantwoorden: ik ken een producer-docent in Maastricht. Fantastische vent, ik heb er zelf een paar jaar vocal coaching van gehad. Ik weet alleen niet of Maastricht het zuiden is dat je bedoelt, en ik heb ook geen idee of'ie ook met kinderen werkt :P
Haha, ik herken ook mijn 35 jaar jongere zelf... en hij heeft deels gelijk. Zoals ik vroeger les kreeg... pff ik word er nu al moe van. Als ik me dan bedenk wat de leraar allemaal anders had kunnen doen om het me wel duidelijk te krijgen. :P

... maar we hebben een doorbraak: Hij zag op tegen noten lezen omdat hij dacht dat het moeilijk was. Hem uitgelegd dat het niet anders is dan leren lezen en gisteren kon hij binnen een half uur de eerste liedjes uit het lesboek van zijn zus spelen. Hij kán en wil het uiteindelijk dus wel, maar hij legt zichzelf beperkingen op.

Ik heb hier idd al een keyboard met leuke knopjes en full FL Studio, dus hij kan wdb helemaal los (en dat doet hij af en toe ook). Ik ben toch blij dat hij nu toch wat meer voor de basis gaat. Dat zal hem later alleen nog maar enorm gaan helpen omdat hij meer mogelijkheden ziet.

Thanks voor jullie input! d:)b d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ChojinZ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:16:
[...]

Dit is een ruim begrip.
Muziek maken in een DAW bestaat uit heel veel verschillende disciplines.
knip*
Ik vermoed dat een jongetje van 9 (mijn zoon is 8 ;) ) dat laatste helemaal niet zo interessant vind en vooral muziek wil maken.
Hier ben ik het niet mee eens, ik denk dat produceren een geweldige hobby kan zijn voor kinderen van die leeftijd. Tuurlijk is dat ook een leerproces en je gaat echt niet meteen beginnen met de basisprincipes van parallel compressing ofzo, maar een track inelkaar schroeven kan een leuke bezigheid zijn.
[...]

Teveel willen is eigenlijk een signaal van ongelovelijk veel ambitie, in banen leiden lijkt me beter dan temperen.

Het probleem is dat er inderdaad niet veel aanbod is met digitaal produceren. Er zijn muziekscholen die het aanbieden, maar volgens mij is dat ook spaarzaam.

Youtube tutorials zijn er in overvloed en veel van goed niveau, maar inderdaad veelal in het Engels, dus als hij daar moeite mee heeft dan worden de bronnen al snel minder.

Wellicht dat je als ouder er een begeleidende rol in kan spelen (als je Engels verstaat uiteraard). Dat zal wel betekenen dat je er ook wat in moet verdiepen om uit te leggen hoe wat werkt. Uiteraard kan je met vragen hier altijd wel terecht.

Dat de muziekleraar toetsen aanbeveeld is denk ik omdat dat instrument zich goed leent om binnen 1 instrument volledig muziek uit te schrijven over het hele toonspectrum. Als iemand zou willen leren componeren zou ik dat ook aanbevelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik denk ook dat toetsen/piano echt een hulp is. Eigen ervaring: nadat ik 2 jaar geprutst heb met synths, ableton etc ben ik gestart met privé lessen piano.

Ik heb enorm veel plezier aan de lessen ben compleet anders naar nummers beginnen kijken en doe continu ideeën op om m’n eigen muziek beter te maken. Doordat ik minder moet zoeken naar wat werkt (Akkoorden etc) kan ik die tijd spenderen aan het zoeken van een goeie sound, heb ik tijd om mijn mixen te verzorgen etc. Dat brengt gewoon op.

Ik heb veel video’s gezien over hoe maak ik een track, maar de lessen hebben er voor gezorgd dat ík begreep wat in die video verteld werd.

Dus laat je zoontje gewoon die lessen doen en pas elke week met hem toe op je Fl studio wat hij daar geleerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 11:54
Stomme vraag misschien, maar ik gebruik momenteel als midi keyboard een Akai LPK 25. Het probleem is echter dat de toetsen smal zijn (of mijn vingers te groot), waardoor ik soms per ongeluk 2 toetsen tegelijk in druk. Daarom zoek ik een midi keyboard met vooral bredere toetsen. Zit ik dan met zoiets als dit goed?
https://www.bax-shop.nl/m...-pro-25-usb-midi-keyboard

Probleem is een beetje dat ik die specificatie nergens bij de webshops terug kan vinden. Voorheen reed je natuurlijk gewoon even naar de winkel om het een en ander uit te proberen. Maar, om daarvoor nou direct een afspraak te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Verbaasd door deze vraag heb ik mijn meetlat genomen. Op de 2 synth's en 2 piano's die ik heb zijn alle toetsen even breed... Leeftijd van de gemeten toetsen varieert van enkele maanden tot +50 jaar.

mischien zijn het toch de vingers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:11
ruftman schreef op zondag 28 maart 2021 @ 00:23:
Stomme vraag misschien, maar ik gebruik momenteel als midi keyboard een Akai LPK 25. Het probleem is echter dat de toetsen smal zijn (of mijn vingers te groot), waardoor ik soms per ongeluk 2 toetsen tegelijk in druk. Daarom zoek ik een midi keyboard met vooral bredere toetsen. Zit ik dan met zoiets als dit goed?
https://www.bax-shop.nl/m...-pro-25-usb-midi-keyboard

Probleem is een beetje dat ik die specificatie nergens bij de webshops terug kan vinden. Voorheen reed je natuurlijk gewoon even naar de winkel om het een en ander uit te proberen. Maar, om daarvoor nou direct een afspraak te maken.....
De Akai LPK 25 heeft inderdaad minitoetsen, die zijn een stuk smaller. De toetsen op de M-Audio zijn inderdaad groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 11:54
@Yalopa bedankt voor het meten! En die vingers inderdaad....

@panbami nu nog erachter zien te komen hoeveel mm het scheelt, misschien toch maar een keer een afspraaknnaken bij een van de muziekwinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
Zijn gewoon full size keys, maar ik weet niet precies hoe breed dat precies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
Ik heb even vergelijkend onderzoek gedaan met mijn keys:
- Akai LPK-25: 18 mm
- Nord Electro 3: 22 mm
- Alesis Micron: 22 mm
- Casio PX-870: 22 mm

Dus we kunnen wel stellen dat full size 22 mm is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ben ik door een discussie elders tóch weer aan het nadenken over modular. :)

Enerzijds denk ik "nope, de Neutron gebruik al nauwelijks, laat staan dat ik echt iets met een uitgebreidere set ga doen", maar tegelijkertijd, de Neutron zou een leuke basis kunnen zijn voor een net iets uitgebreidere modular die voor een eerste set, qua prijs nog wel binnen de perken kan blijven.

Het helpt ook niet dat Behringer zélf in de modular wereld is gestapt met bijvoorbeeld de System 100:
https://www.thomann.de/intl/behringer_system_100_bundle.htm

Voor €625 is dat meteen een best interessante deal, tegelijkertijd zit er ook wel wat overlap met de Neutron.

Waar ik aan zit te denken is de case die ze voor de System 35+ Bundle gebruiken, deze:
https://www.thomann.de/intl/behringer_eurorack_go.htm

Die case is €249 en bied genoeg ruimte voor de Neutron en wat elementen uit de System 100 Bundle. Enige nadeel is wel dat de KIT EXTENSION MAIN PCB NEUTRON er alleen in een 1U Intellijel format is. :( http://ph.neutre.free.fr/Neutron%20extension_1U_En.htm

Dat is dan wel weer op te lossen door 1 of 2 stuks System 100 case te pakken:
https://www.thomann.de/intl/behringer_eurorack_104.htm

Die samen met een paar rackoren in een kit te duwen en op die manier alsnog de Neutron als onderdeel van het systeem te gebruiken, zonder dure rackspace op te offeren en zonder te moeten klooien.

Gisteren toch ook weer in het boek "Patch and Tweak" gedoken. (http://patchandtweak.com/) Op de eoa manier BLIJFT het trekken. :) Balen dat VCVRack geen Neutron heeft, waardoor het net wat minder makkelijk te bekijken is of de Neutron een leuke en bruikbare basis is. (De Neutron lijkt een hoop modules te hebben die, als ik het goed zie, prima los van de Neutron te gebruiken zijn. Bijna alles lijkt uit en in te patchen te zijn en dan heb je opeens 1 oscillators, een LFO, een VCF, 2 ADSR envelope generators, MIDI IN, etc, etc, etc.)

Hét grote nadeel van modular: Het is een moneypit. Zelfs voor een basiskit ben je heel rap €1500 - €2000 kwijt en als ik kijk naar utility's als een 4-channel oscilloscope, gaat het hard. Die dingen zitten boven de €600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

BTW Iets heel anders. Heeft iemand dé tip om de patchbanks van een DeepMind 12 zinvol te reorganiseren?

Voor zover ik weet zit je vast aan A-H, ieder met 128 slots, maar er zijn VEEL duplicates. Omdat ik de DM graag wat beter wil leren kennen en een keer vanaf nul wil knutselen, lijkt het me fijn banks G & H compleet vrij te spelen en daar mijn custom patches in te stoppen.

Nu vind ik de companion app (PC, W10) niet super intuitief. Liefst zou ik in 1x de hele bende ontdubbelen. Desnoods door een prefab ondubbelde set te laden en opnieuw mijn favorites in te stellen. (Dat zijn er niet heel veel.)

Misschien dat deze tool de oplossing is:
https://deepmind-12-vst-editor.jimdofree.com/#link1

Maar heeft iemand daar ervaring mee? (Voor het geld, €6,90, hoef ik het niet te laten zeg maar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
BTW Iets heel anders. Heeft iemand dé tip om de patchbanks van een DeepMind 12 zinvol te reorganiseren?

Voor zover ik weet zit je vast aan A-H, ieder met 128 slots, maar er zijn VEEL duplicates. Omdat ik de DM graag wat beter wil leren kennen en een keer vanaf nul wil knutselen, lijkt het me fijn banks G & H compleet vrij te spelen en daar mijn custom patches in te stoppen.

Nu vind ik de companion app (PC, W10) niet super intuitief. Liefst zou ik in 1x de hele bende ontdubbelen. Desnoods door een prefab ondubbelde set te laden en opnieuw mijn favorites in te stellen. (Dat zijn er niet heel veel.)

Maar heeft iemand daar ervaring mee? (Voor het geld, €6,90, hoef ik het niet te laten zeg maar.)
Hier ben ik ook heel benieuwd naar. Ik werk op een Mac, maar de bijbehorende app is echt rampzalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Ik keek net dit leuke filmpje van DJ Jazzy Jeff:

YouTube: Making an INSANE remix in 15 minutes with DJ Jazzy Jeff

Hij gebruikt daar Serrato Studio dat wat er heel intuitief en toch effectief uit ziet. Ik gebruik zelf Ableton. Aan de ene kant vind ik ableton een heel mooi stuk software vanwege alle bewerkingen die je er mee kan uitvoeren. Aan de andere kant maakt dat het ook heel complex (gevalletje door de bomen het bos niet zien) en knap ik er daar door op af.

Heeft iemand ervaring met Serrato Studio? En wat is daarmee de ervaring? Is het een beetje zoals ik hierboven schets?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 170423

@Dwarlorf

Er is een free versie die iets beperkter is:

https://serato.com/studio/pricing

Probeer het uit zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dwarlorf schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:34:
Ik keek net dit leuke filmpje van DJ Jazzy Jeff:

YouTube: Making an INSANE remix in 15 minutes with DJ Jazzy Jeff

Hij gebruikt daar Serrato Studio dat wat er heel intuitief en toch effectief uit ziet. Ik gebruik zelf Ableton. Aan de ene kant vind ik ableton een heel mooi stuk software vanwege alle bewerkingen die je er mee kan uitvoeren. Aan de andere kant maakt dat het ook heel complex (gevalletje door de bomen het bos niet zien) en knap ik er daar door op af.

Heeft iemand ervaring met Serrato Studio? En wat is daarmee de ervaring? Is het een beetje zoals ik hierboven schets?
Ik ken Serato voornamelijk van tijdcode vinyl en was niet op de hoogte dat ze ook DAW software maakten. De tijdcode vinyl werkt prima, maar zover vind ik de DAW nogal musicmaker aan doen.

Gelukkig heeft Serato al 20 jaar een sponsordeal met DJ Jazzy Jeff, die het dan wel wil aanprijzen. Maar ik betwijfel ten zeerste dat hij werkelijk in zijn eigen studio dat gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

vlaaing peerd schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Ik ken Serato voornamelijk van tijdcode vinyl en was niet op de hoogte dat ze ook DAW software maakten. De tijdcode vinyl werkt prima, maar zover vind ik de DAW nogal musicmaker aan doen.

Gelukkig heeft Serato al 20 jaar een sponsordeal met DJ Jazzy Jeff, die het dan wel wil aanprijzen. Maar ik betwijfel ten zeerste dat hij werkelijk in zijn eigen studio dat gebruikt.
Ach, als een zichzelfnietrespecterendeaspirantproducer durf ik het wel zonder gêne uit te proberen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, dacht dat je Elitaire muziek connaisseur was :9

Maar zeker, laat je absoluut niet tegenhouden. Lekkere workflow is vele malen belangrijker, zeker als de DAW software gewoon alle functies bied die je nodig hebt. Ik hoor ook graag wat je ervan vind als je het hebt uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
unezra schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:30:

Die VST plugin heb ik hier; is alleen een patch editor, geen library tool als ik me niet vergis. Ik gebruik de PC versie van de software van Behringer met veel succes.

Ik heb op mijn DM12 van de factory banks A-H een sysex dump gemaakt; vervolgens de unieke patches van Bank A (zijn er 6 of 8, rest kopieen uit de overige banks) veilig gesteld op een paar locaties in B en D. Daarna heb ik globaal gekeken of er iets in F, G, H zat wat ik per se bij de hand wilde houden en dat ook naar B-D gemapt. Toen F-H gewist en een paar gekochte en gekregen sysex files ingeladen.

Als ik een preset-device had gewild dan kocht ik wel een ROMpler uit de jaren 90; m.i. is de DM12 een zeer uitgelezen kans om laagdrempelig los te gaan op sounddesign en daar offer ik graag (tijdelijk) een paar factory banks voor op. Ik ben allang bij dat de DM12 veel meer ruimte heeft dan bijvoorbeeld mijn Virus A en dat het patch management met de tool best OK is vergeleken met alleen maar rauw SysEx managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MissingDog schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:02:
[...]
Die VST plugin heb ik hier; is alleen een patch editor, geen library tool als ik me niet vergis. Ik gebruik de PC versie van de software van Behringer met veel succes.
Hmm.

Op de eoa manier snap ik die software van Behringer niet. :) Ik zie ook geen mogelijkheid daar een sysex dump mee te maken. Ik heb wel ergens een .pdf gevonden met alle factory presets en alle dubbelen gehilight, maar het is mij even niet duidelijk of alleen in A dubbele zitten en een paar unieke sounds, of dat werkelijk heel A vrij te spelen is door creatief schuiven.
Ik heb op mijn DM12 van de factory banks A-H een sysex dump gemaakt; vervolgens de unieke patches van Bank A (zijn er 6 of 8, rest kopieen uit de overige banks) veilig gesteld op een paar locaties in B en D. Daarna heb ik globaal gekeken of er iets in F, G, H zat wat ik per se bij de hand wilde houden en dat ook naar B-D gemapt. Toen F-H gewist en een paar gekochte en gekregen sysex files ingeladen.
Met welke software heb je dat gedaan en is er een hele bank vrij te spelen? (A is dan het handigste.)
Als ik een preset-device had gewild dan kocht ik wel een ROMpler uit de jaren 90; m.i. is de DM12 een zeer uitgelezen kans om laagdrempelig los te gaan op sounddesign en daar offer ik graag (tijdelijk) een paar factory banks voor op. Ik ben allang bij dat de DM12 veel meer ruimte heeft dan bijvoorbeeld mijn Virus A en dat het patch management met de tool best OK is vergeleken met alleen maar rauw SysEx managen.
Moet zeggen dat het mij tegen valt. Ik heb dat ding zeker ook gekocht met het idee zelf te gaan lopen klooien met sound design, maar dan vind ik 8 banks met ieder 128 locaties en helemaal geen vrije slots wel wat mager.

Nu is dat bij de Korg Monologue niet veel beter, die heeft in totaal minder locaties, maar wel een aantal vrije slots waardoor je vrijwel direct met sound design aan de slag kunt. (Dat ding is ook een stuk eenvoudiger dan de Deepmind. Wat zowel een voor- als een nadeel is)

De DM12 is wel een instrument dat ik naast het klooien met sound design, OOK heb gekocht om gewoon lekker met presets muziek te maken. Er zitten genoeg interessante presets in en het geeft goed de mogelijkheden van het instrument weer. Absoluut geen spijt van. Ook blij dat ik niet de DM6 of de module heb gekocht, juist de DM12 met klavier vind ik een heerlijk instrument.

Wel merk ik dat ik op momenten er toch echt wat meer in zou willen duiken en wil leren begrijpen wat er onder de motorkap gebeurt. Da's een van de redenen dat ik misschien toch een keer een eenvoudige modular in elkaar wil zetten, maar dan mét 4-kanaals scope en wat andere opsmuk. Daar ben ik serieus nog over na aan het denken. Enerzijds denk ik dat het monofone niets voor me is, anderzijds, dámn, het is wel een bizarre wereld met een enorm hoog mad-scientist gehalte.

Tegelijkertijd, met wat ik nu heb, kan ik echt al zo belachelijk veel aan sound design doen. Schijnt dat er ook heel veel kan met een MODX, terwijl dat ding bijna verkocht word als ROMpler, is het juist een heel diepe synth die veel meer kan dan alleen wat presets afspelen.

Maar goed, sowieso dus eens ruimte op de DM12 zien te maken, liefst zonder dat dat ten koste gaat van de factory presets. Daar vind ik wel dat Behringer een steek heeft laten vallen. Had er 16 banks in gestopt waarvan 8 vrij en/of had de software net iets minder rudimentair gemaakt. Ik weet dat het een in de basis analoge synth is, maar als ik totaal hardcore wil gaan, pak ik mijn Neutron. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:24:
[...]

Met welke software heb je dat gedaan en is er een hele bank vrij te spelen? (A is dan het handigste.)
Omdat ik het niet zeker meer wist uit het blote hoofd ben ik gaan zoeken naar mijn gedumpte files. Volgens mij heb ik het als volgt gedaan:
  1. Maak in de Deepmind utility een nieuwe bank aan de rechterkant van het scherm.
  2. Selecteer je 'bron' aan de linker kant en klik 'copy to right'
  3. Je vindt nu in je Users/[username]/AppData/Roaming/PHAT12 directory een bestand 'New Bank.syx'; rename die file naar iets zinvols en je hebt succesvol een bank gesaved (phew...)
Bovenstaande zou evt. ook kunnen via de 'duplicate bank' feature denk ik, maar ik gebruik de utility zo weinig dat ik daar geen zekerheid meer heb. Ik zou de app op mijn ipad kunnen gebruiken, maar het is me nog niet gelukt de DeepMind via wifi te bereiken anders dan adhoc; hij wil met geen mogelijkheid als client op mijn AP aanmelden.

Nog een alternatief: via MidiOx de sysex data van je DM ontvangen: Global/Export; dump-type: bank en dan dumpen terwijl MidiOx luistert.
Alle methoden berusten op mijn aanname dat je Windows gebruikt; voor Mac zijn er andere paden en/of software maar is het principe gelijk.
[...]

Moet zeggen dat het mij tegen valt. Ik heb dat ding zeker ook gekocht met het idee zelf te gaan lopen klooien met sound design, maar dan vind ik 8 banks met ieder 128 locaties en helemaal geen vrije slots wel wat mager.
Ik denk dat A vooral als highlights bedoeld is; met de gedachte dat je hier zelf lekker gaat klooien en daarom disposable als semi-vrije bank opgezet is.
[...]
Ik weet dat het een in de basis analoge synth is, maar als ik totaal hardcore wil gaan, pak ik mijn Neutron. :)
De Neutron staat nog op mijn verlanglijstje, zoals wel meer zaken...*sigh

[ Voor 19% gewijzigd door MissingDog op 30-03-2021 21:08 . Reden: aangevuld met alternatieve methodes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:24:
[...]

Wel merk ik dat ik op momenten er toch echt wat meer in zou willen duiken en wil leren begrijpen wat er onder de motorkap gebeurt. Da's een van de redenen dat ik misschien toch een keer een eenvoudige modular in elkaar wil zetten, maar dan mét 4-kanaals scope en wat andere opsmuk. Daar ben ik serieus nog over na aan het denken. Enerzijds denk ik dat het monofone niets voor me is, anderzijds, dámn, het is wel een bizarre wereld met een enorm hoog mad-scientist gehalte.
Als je meer van synthese wilt weten, is starten met modulair wel een omslachtige en dure oplossing. Synthese leren doe je vooral door veel te lezen, youtube te kijken en zelf te experimenteren. Een cursus volgen is ook nog een optie. En dat experimenteren kan je nu ook al doen met de gear die je hebt. Daar heb je niet echt een dure modulaire setup voor nodig.

En die 4 kanaals scope snap ik ook niet helemaal. Wat zou je daar mee willen doen?

Of wil je meer weten over de werking van een synth zelf en hoe signalen door analoge circuits lopen? Ook daar is zat info over te vinden. Maar als je dat ook daadwerkelijk in de praktijk wilt brengen moet je zelf synths/modules bouwen. Ook niet heel complex. Er zijn zat kitjes en schema's te vinden. Maar dat is wel een andere tak van sport dan synthese en leert je weinig over sounddesign ansich. Maar ook daar heb je geen modulaire setup voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MissingDog schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:15:
[...]

Omdat ik het niet zeker meer wist uit het blote hoofd ben ik gaan zoeken naar mijn gedumpte files. Volgens mij heb ik het als volgt gedaan:
  1. Maak in de Deepmind utility een nieuwe bank aan de rechterkant van het scherm.
  2. Selecteer je 'bron' aan de linker kant en klik 'copy to right'
  3. Je vindt nu in je Users/[username]/AppData/Roaming/PHAT12 directory een bestand 'New Bank.syx'; rename die file naar iets zinvols en je hebt succesvol een bank gesaved (phew...)
Bovenstaande zou evt. ook kunnen via de 'duplicate bank' feature denk ik, maar ik gebruik de utility zo weinig dat ik daar geen zekerheid meer heb. Ik zou de app op mijn ipad kunnen gebruiken, maar het is me nog niet gelukt de DeepMind via wifi te bereiken anders dan adhoc; hij wil met geen mogelijkheid als client op mijn AP aanmelden.

Nog een alternatief: via MidiOx de sysex data van je DM ontvangen: Global/Export; dump-type: bank en dan dumpen terwijl MidiOx luistert.
Alle methoden berusten op mijn aanname dat je Windows gebruikt; voor Mac zijn er andere paden en/of software maar is het principe gelijk.
Gelukt!

Alle banks gedumped via de tool van Behringer zelf, daarna uit C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\PHAT12\banks gevist en met DeepChanger alle banks geexport naar .xls, om vervolgens in 1 file te zetten en te dedupen met conditional formatting.

Eindresultaat: 111 vrije slots. :)
Dat hadden er 110 moeten zijn, maar ik maakte ergens een foutje en overschreef een factory patch. Vind het niet de moeite om die proberen te herstellen en met 111 vrije slots ben ik voorlopig wel ff zoet.

Deepchanger (kan meer dan alleen banks naar excel dumpen):
https://community.musictr...-for-the-deep-mind-family
[...]
Ik denk dat A vooral als highlights bedoeld is; met de gedachte dat je hier zelf lekker gaat klooien en daarom disposable als semi-vrije bank opgezet is.
Ja, is. Alleen ik snap de keuze voor 8 banks niet. Ik weet dat het een budget synth is, maar ik kan me niet voorstellen dat 16 banks heel veel duurder zou zijn geweest. Hoe dan ook, dit werkt.
[...]
De Neutron staat nog op mijn verlanglijstje, zoals wel meer zaken...*sigh
Neutron is wel echt een snoezig ding en dusdanig goedkoop, dat hoewel ik er weinig mee doe, ik er toch wel heel blij mee ben. :) Denk dat het voor mij iig een betere keuze is dan de D.
ChojinZ schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:13:
[...]
Als je meer van synthese wilt weten, is starten met modulair wel een omslachtige en dure oplossing. Synthese leren doe je vooral door veel te lezen, youtube te kijken en zelf te experimenteren. Een cursus volgen is ook nog een optie. En dat experimenteren kan je nu ook al doen met de gear die je hebt. Daar heb je niet echt een dure modulaire setup voor nodig.
Thing is, ik wil er vooral mee experimenteren en zoiets als een DM12 kan heel veel, maar dat is juist in mijn gevoel ook weer een nadeel. Het is een beest van een ding, met de nodige menu-diving.

Tegelijkertijd, de Neutron is toch wel redelijk overzichtelijk en de normalized route goed gedocumenteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYWlqGWjxhpyDHyJheGCytXrwgM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3J30mBYbYURnJRCIKF9O2yU6.png?f=user_large

Monologue idem, maar dan zonder patchmogelijkheden en mét de mogelijkheid te saven.

Ik zat vooral de twijfelen over een Behringer System 100. Die vind ik goed betaalbaar (€625) en volledig modular, zonder meteen overweldigend te worden. Als ik het goed heb is het volledig Eurorack en compatible met iets als de Neutron of de CAT.

https://www.thomann.de/nl/behringer_system_100_bundle.htm
En die 4 kanaals scope snap ik ook niet helemaal. Wat zou je daar mee willen doen?

Of wil je meer weten over de werking van een synth zelf en hoe signalen door analoge circuits lopen? Ook daar is zat info over te vinden. Maar als je dat ook daadwerkelijk in de praktijk wilt brengen moet je zelf synths bouwen. Ook niet heel complex. Er zijn zat kitjes en schema's te vinden. Maar dat is wel een andere tak van sport dan synthese en leert je weinig over sounddesign ansich. Maar ook daar heb je geen modulaire setup voor nodig.
Mijn gedachte was vooral begrijpen wát het signaal doet, zodat het wat minder trial & error word en wat meer gericht patchen, snappen wat een bepaalde routing doet, hoe het elkaar beïnvloed. Tegelijkertijd, tja, het ziet er ook gewoon heel vet uit. Hoog Mad Scientist gehalte. Lekker hands-on. Geen menu diving, maar patchkabels en knoppen.

Genoeg info over te vinden, heb er ook meerdere boeken over waaronder Patch & Tweak. (Wat overigens ook een heerlijk plaatjesboek is.) En een boek waarvan ik de titel even kwijt ben, maar wat een standaardwerk schijnt te zijn. Dat boek ben ik om onbekende redenen nog niet ingedoken.

Bottom line, een van de reden is gewoon: Het lijkt me leuk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
'Het lijkt me leuk' is natuurlijk de enige reden die je nodig hebt. Na uren aan YT-tutorials en zelfs ooit een cursus over synthese kan ik je alleen wel vertellen dat theoretisch begrijpen wat er gebeurt minder uitmaakt dan ik gehoopt had. Natuurlijk snap ik beter wat de knopjes doen, maar uiteindelijk is theoretische kennis op geen enkele manier een surrogaat voor oefening. Als je denkt dat je met een knobby synth meer gaat aanklooien, en dus vanzelf meer oefent, dan denk ik dat het zéker een waardevolle toevoeging is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wormaap schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:37:
'Het lijkt me leuk' is natuurlijk de enige reden die je nodig hebt. Na uren aan YT-tutorials en zelfs ooit een cursus over synthese kan ik je alleen wel vertellen dat theoretisch begrijpen wat er gebeurt minder uitmaakt dan ik gehoopt had. Natuurlijk snap ik beter wat de knopjes doen, maar uiteindelijk is theoretische kennis op geen enkele manier een surrogaat voor oefening. Als je denkt dat je met een knobby synth meer gaat aanklooien, en dus vanzelf meer oefent, dan denk ik dat het zéker een waardevolle toevoeging is :)
Is ook helemaal waar. :)
Waarom heb ik al die zooi hier staan en waarom word het meer? Nou, gewoon, omdat, hobby.
Knopjes en LED's zijn cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
unezra schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:52:
[...]

Waarom heb ik al die zooi hier staan en waarom word het meer? Nou, gewoon, omdat, hobby.
Spulletjes zijn altijd leuk! Knopjes, lampjes, whatever, allemaal lachen :P Het is alleen uitkijken dat zooi kopen geen surrogaat wordt voor zooi gebruiken. Ik heb het jaarloon aan hard- en software hier staan om te bewijzen dat het niet zo werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:01:
[...]

Spulletjes zijn altijd leuk! Knopjes, lampjes, whatever, allemaal lachen :P Het is alleen uitkijken dat zooi kopen geen surrogaat wordt voor zooi gebruiken. Ik heb het jaarloon aan hard- en software hier staan om te bewijzen dat het niet zo werkt :+
En daarom doet Behringer zulke goede zaken; nu is het betaalbaar geworden te bewijzen dat het niet werkt >:)
(zegt een bezitter van 5 Uli-synths...)

Maar ik herken het wel...kopen van spullen is leuk; hebben is nog leuker, want dan -kan- je het gebruiken...en in de praktijk werk ik alsnog 90% in the box. Ik heb nu mijn zinnen gezet op een nieuwe audio interface, zodat ik in elk geval zonder grootschalig repatchen of alles premixen of muten vanaf H/W naar de DAW kan buiten de mixer om. Dan blijven de mixerkanalen gereserveerd voor de individual outs van de drumdozen of een paar van de extra outputs op de Virus. Nog zo'n excuus...ik mis een modern H/W equivalent van de Roland MC-500 of andere capabele multitrack/multichannel sequencer.

[ Voor 5% gewijzigd door MissingDog op 30-03-2021 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tohamo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-06 15:47
Vaak haal je ook betere resultaten door de middelen die je hebt optimaal te leren inzetten in plaats van voor elk denkbaar scenario het "optimale" gadget te kopen. Anders krijg je ook veel overlap tussen alle apparaten, waardoor je dan weer meer tijd kwijt bent met "het juiste middel kiezen" in plaats van verder te werken.

Beperkingen kunnen ook helpen om tot een goed resultaat te komen, omdat je een duidelijk kader hebt. Ik ga dan veel gerichter aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:52:
[...]

Maar heb je nu echt wat nodig? Of wil je het gewoon hebben omdat je het cool vind?

Vorige week was het nog de Push2. Nu is het modulair, wat een totaal andere richting is. Vorige week had je geen problemen met Push2 menu-diving maar met je DM12 is dat een probleem en wil je over naar modulair.

Het Behringer systeem gaat je ook niet veel meer brengen dan wat je nu al hebt.

No-offence maar ik vind het verwarrend. En als je iets wilt hebben, simpelweg omdat het cool is, geen probleem! Ik ben ook een gearslut. Maar dan heb je geen advies nodig. Als je iets wilt hebben om het hebben, moet je gewoon overgaan tot kopen.

Dus.... minder lullen, meer kopen en hier de foto's posten. :P :>

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 30-03-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wormaap schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:01:
[...]
Qua hard- en software valt het hier allemaal nog wel mee. De 2 duurste instrumenten die ik hier in huis heb, zijn juist heel ouderwetse instrumenten zonder LED's en zonder allerlei knopjes. :)

Hoewel, niet helemaal waar. Mijn accordeon heeft d'r 120 aan de linkerkant en nog een zooi aan de rechterkant. 8) Piano heeft er de vertrouwde 88. Hoewel ik beiden amper bespeel (ik speel niet graag als er iemand in de buurt is), zijn beide instrumenten voor mij wel de basis.

Mijn digitale instrumentarium is ooit begonnen met een PSR-600 (heb ik nog steeds) en een paar jaar geleden toen mijn piano gereviseerd werd, is het mis gegaan. Dat begon met een digitale piano en in een paar jaar tijd is daar een beetje electronica en een DAW omheen komen te staan.
MissingDog schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:06:
[...]
En daarom doet Behringer zulke goede zaken; nu is het betaalbaar geworden te bewijzen dat het niet werkt >:)
(zegt een bezitter van 5 Uli-synths...)
Ik heb er 2. :) Een DM12 en een Neutron.
Maar ik gok zomaar dat dat niet de laatste 2 gaan zijn.
Maar ik herken het wel...kopen van spullen is leuk; hebben is nog leuker, want dan -kan- je het gebruiken...en in de praktijk werk ik alsnog 90% in the box. Ik heb nu mijn zinnen gezet op een nieuwe audio interface, zodat ik in elk geval zonder grootschalig repatchen of alles premixen of muten vanaf H/W naar de DAW kan buiten de mixer om. Dan blijven de mixerkanalen gereserveerd voor de individual outs van de drumdozen of een paar van de extra outputs op de Virus. Nog zo'n excuus...ik mis een modern H/W equivalent van de Roland MC-500 of andere capabele multitrack/multichannel sequencer.
De 8 stereo kanalen op mijn audio interface (Scarlett 18i20) zorgen voor mij voor een flinke drempel. 1 instrument er bij dat geluid maakt, en ik kan meteen een OctoPré aanschaffen á €600 oid. (Of een patchpaneel, maar ik wil vooralsnog alles direct kunnen gebruiken.)

Wel heb ik een aantal instrumenten mono aangesloten, zoals mijn digitale piano en mijn PSR-600. Voor die 2 is mono (via elk een heel klein Behringer mixertje) prima.

Mijn focus ligt vooralsnog niet op sound design. Dat komt af en toe op en dan ben ik er maanden niet mee bezig. Wel vind ik het leuk om af en toe wat te rommelen met het spul en ik ben nog steeds aan het nadenken over de Ableton Push zodat ik met de hele santekraam makkelijk en flexibel met mezelf kan jammen.

(Ik ben er wel uit dát ik de Ableton Push ga aanschaffen samen met een versie van Ableton Live, maar twijfel nog over het moment. Dat is echt een gevalletje "doe ik het nu en heb ik er NU plezier van, of beloon ik mezelf daarmee als ik een nieuwe baan heb". Nadeel van dat laatste is dat ik dan waarschijnlijk de eerste tijd minder energie heb daarvoor en hey, ik wil NU spelen. Maar goed. Die staat even on-hold.)

Hetgeen ik nu vooral me rommel is een beetje neoklassiek. Het leuke van neoklassiek is wel dat je daar JUIST dikke synth meuk in mag gooien. :) Maar met de presets van hetgeen ik heb kan ik vooralsnog aardig uit de voeten. Sound design is geen must, wel leuk om af en toe mee te priegelen.
Tohamo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:24:
Vaak haal je ook betere resultaten door de middelen die je hebt optimaal te leren inzetten in plaats van voor elk denkbaar scenario het "optimale" gadget te kopen. Anders krijg je ook veel overlap tussen alle apparaten, waardoor je dan weer meer tijd kwijt bent met "het juiste middel kiezen" in plaats van verder te werken.

Beperkingen kunnen ook helpen om tot een goed resultaat te komen, omdat je een duidelijk kader hebt. Ik ga dan veel gerichter aan de slag.
Zeker!

Daarom heb ik wel heel bewust totaal verschillende instrumenten hier staan die weinig tot geen overlap hebben. Ok, je kunt een DM12 als een soort opgevoerde Korg Monologue zien, maar in mijn beleving zijn dat toch wel echt heel andere beestjes en met de Monologue vouw je vrij snel zonder diep duiken een nieuwe patch in elkaar, met de DM12 is dat wat lastiger.

Moet wel zeggen dat ik de Monologue ZO leuk vind, dat ik nog altijd twijfel of ik zijn grotere broertje, de Minilogue XD, of zelfs de Prologue, niet een keer ga aanschaffen.
ChojinZ schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:35:
[...]
Maar heb je nu echt wat nodig? Of wil je het gewoon hebben omdat je het cool vind?

Vorige week was het nog de Push2. Nu is het modulair, wat een totaal andere richting is. Vorige week had je geen problemen met Push2 menu-diving maar met je DM12 is dat een probleem en wil je over naar modulair.
Nee hoor. :) Zie boven. De Push2 staat nog steeds op het verlanglijstje.
Ik heb 'm vooral nog niet gekocht.

Verschil voor mij is, de Push2 pakt werkelijk een "probleem" aan waar ik al lang tegenaan loop. De rest, modular en de meuk die ik heb beter leren kennen, niet. Daar zit geen probleem aan vast.
Het Behringer systeem gaat je ook niet veel meer brengen dan wat je nu al hebt.
Nja, dat is wel wat me ook weer tegen houd. De Neutron *is* al een leuke semi-modular en
No-offence maar ik vind het verwarrend. En als je iets wilt hebben, simpelweg omdat het cool is, geen probleem! Ik ben ook een gearslut. Maar dan heb je geen advies nodig. Als je iets wilt hebben om het hebben, moet je gewoon overgaan tot kopen.

Dus.... minder lullen, meer kopen en hier de foto's posten. :P :>
Hahahahaha!
Ik post tzt linkje naar mijn SoundCloud.

Alleen is dat vooral neoklassiek en zit daar (op 1 ouder iets na) nog geen hardware synth in. Het is allemaal VST. (Vrij specifiek: EastWest, met 1 gratis altsax omdat EW niet de altsax had die ik zocht en ik het te veel gedoe vond de altsax van mijn MODX te pakken.)

Advies is hoe dan ook altijd fijn. Ook het advies "koop het niet tenzij het geld echt brand in je broekzak en je enige echte excuus is "omdat het knopjes heeft"". 8)

Shit, ik zie net dat ik niet alles ontdubbelt heb. Er blijken dus TOCH dubbelen buiten bank A te zitten. Waarschijnlijk genoeg om heel bank A vrij te spelen voor eigen patches.

Nja, dat fix ik morgen wel. :-)

EDIT: De reden dat ik na denk over de Push2, is om grofweg iets in de richting van Lady Labyrint van Ludovico Einaudi te kunnen improviseren.

Dit:
YouTube: Ludovico Einaudi - THE ROYAL ALBERT HALL CONCERT ( 2010 )

Voor de neoklassieke fans hier, dat hele concert is *zwaar* de moeite waard om te bekijken en/of te beluisteren. Er staan voor mij heel veel nogal inspirerende tracks op, waaronder ook nummers als "The Tower" dat bijna aan voelt als een rocksong, zo hard gaat het. Zijn ensemble beukt er ook rustig op los met wat synths. Al zie ik even niet zo snel wát hij daar heeft staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1X47R-PRYQadkgEW2ZVvsd27Ksc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CIEPyMKe2ZlL47L9tGRz3GZG.png?f=fotoalbum_large

Fin, dat is dus wat ik wil maken, zowel vrij geïmproviseerd, "live" als op de manier waarop ik dat nu doe: Met een score editor (nu Notion), een DAW en een bak VST's en outboard gear.

[ Voor 9% gewijzigd door unezra op 31-03-2021 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:51:
[...]

De 8 stereo kanalen op mijn audio interface (Scarlett 18i20) zorgen voor mij voor een flinke drempel. 1 instrument er bij dat geluid maakt, en ik kan meteen een OctoPré aanschaffen á €600 oid. (Of een patchpaneel, maar ik wil vooralsnog alles direct kunnen gebruiken.)

Wel heb ik een aantal instrumenten mono aangesloten, zoals mijn digitale piano en mijn PSR-600. Voor die 2 is mono (via elk een heel klein Behringer mixertje) prima.

[...]
8 stereokanalen? Dat ding heeft toch maar 8 mono inputs zonder expander? Ipv de Octo kun je ook de Behringer ADA8200 pakken; voordelig alternatief (EUR 166) om 8 in/out extra toe te voegen (en nog rood ook).

Ik kom juist op mijn mixer inputs tekort én wil multitrack kunnen recorden; daar zit nu voor mij de beperking met de Scarlett 2i2 (G2) + 1622. Een upgrade ontkom ik dus niet aan; aangezien ik sowieso geen expansiemogelijkheid heb op de interface en de mixer ook alleen maar een stereo mix aanbiedt over USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MissingDog schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:43:
[...]
8 stereokanalen? Dat ding heeft toch maar 8 mono inputs zonder expander? Ipv de Octo kun je ook de Behringer ADA8200 pakken; voordelig alternatief (EUR 166) om 8 in/out extra toe te voegen (en nog rood ook).
Het zijn 8 mono inputs, die te combineren zijn tot 4 stereo inputs. Aan de voorkant moet je nog steeds wel hetzelfde level instellen, maar hij bied ze vervolgens wel als stereotracks via USB aan.

De ADA8200 heb ik overwogen, maar die heeft geen VU meter per kanaal en dát vind ik toch wel heel fijn. :)

Hmm, ik zie dat de OctoPre nog maar €439 is bij Thomann. Bij Bax is 'ie € 388,- maar met een langere levertijd. Interessant. Ik dacht dat 'ie echt rond de €600,- zat.
Ik kom juist op mijn mixer inputs tekort én wil multitrack kunnen recorden; daar zit nu voor mij de beperking met de Scarlett 2i2 (G2) + 1622. Een upgrade ontkom ik dus niet aan; aangezien ik sowieso geen expansiemogelijkheid heb op de interface en de mixer ook alleen maar een stereo mix aanbiedt over USB.
Ik heb voor ik de 18i20 aanschafte goed nagedacht of ik een mixer wilde die dubbelt als audio interface, of gewoon een goede audio interface en het mixen op een andere manier op zou lossen. Ik heb voor het laatste gekozen. Mijn "mixer" is een Faderport 8. Die bied voor wat ik wil meer dan genoeg faders en andere toeters en de 18i20 kan gecombineerd met de OctoPre, 16 mono kanalen of maximaal 8 stereo kanalen aan mijn DAW aanbieden.

In de software van Focusrite bepaal je hoe de in- en uitgangen gecombineerd worden, word vervolgens opgeslagen in de nvram van het apparaat, dus als je eenmaal de juiste mix hebt, heb je de software niet meer nodig.

Voor mijn setup ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Tohamo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:24:

Dit advies is altijd geldig tenzij je gewoon iets wil bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
MissingDog schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:02:
[...]

Welke presets heb je gekocht en ben je daar tevreden over? Zit er (ook) af en toe over na te denken om het gros van de geïnstalleerd presets te verwijderen en een goeie presetpack te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:31:
[...]
Dit advies is altijd geldig tenzij je gewoon iets wil bijkopen.
Tja.
GAS

En er is niet voor niets op Tweakers een topic Wil je iets nieuws MAAR wil je het nog niet kopen? 8)

Ik zit op dit moment heel hard te twijfelen of ik, naast Ableton Live en de Ableton Push2, idd voor een stukje extra geluidsproducerende hardware ga, dat ik in 1 lijn met mijn Neutron zet (of een OctoPre er bij zodat dat niet nodig is), of dat ik ik het bij de Push2 hou en lekker ga rommelen met VCV Rack en wat outboard gear en mezelf dwing op korte termijn daar én een klassieke track (via mijn score editor) én een geïmproviseerde track van ga maken.

Punt is ook dat ik nog steeds twijfel over Notion. Ik loop daar serieus tegen dingen aan zoals het ontbreken van een scratchpad / idea's library en de nogal )*@&%(*@%@ manier om custom rules / expression maps aan te passen. (Plus nog wat andere dingen die net niet lekker werken.)

Sibelius heeft dat wel. Ook niet goedkoop, €600, maar omdat dit wel dé manier is waarop ik muziek wil maken, is een goede score editor die me niet in de weg zit, een must.

https://midnightmusic.com...-Sibelius-Ideas-Panel.pdf

Als ik dan toch mijn score editor volledig los trek, kan ik net zo goed van DAW wisselen. Ableton kan meer dan prima wat ik nu met Studio One doe en mijn Faderport 8 doet het uitstekend onder Ableton Live.

Tegelijkertijd:
YouTube: Music Software & Bad Interface Design: Avid’s Sibelius

Letterlijk iedere score editor die ik vorig jaar heb gereviewed, zuigt. Alleen allemaal op een andere manier. :( Ergens hoop ik gewoon dat Presonus een mooie nieuwe versie van Notion uit brengt die iig 80% van mijn issues fixt...

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 31-03-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
panbami schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:43:
[...]

Welke presets heb je gekocht en ben je daar tevreden over? Zit er (ook) af en toe over na te denken om het gros van de geïnstalleerd presets te verwijderen en een goeie presetpack te kopen.
De Behringer Deepmind - "Multiverse" Mega Pack op lfo store was dat. Ik heb het met een flinke discount gekocht; ik bouw liever zelf mijn patches, maar soms is het lekker makkelijk een preset te pakken.

Ik vind dat de bruikbaarheid van deze patches wel beter is dan een hoop van de factory presets, maar er zitten ook wel veel quick wins tussen die ik met een paar minuten schuiven ook van scratch kan maken. Ik heb ze nog lang niet allemaal goed beluisterd en gewogen tegen de factorymeuk, maar ik ben blij met de hoeveelheid 'klassiek' klinkende patches die een 106, Poly61, CS-80 etc niet zouden misstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
MissingDog schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:36:
[...]

De Behringer Deepmind - "Multiverse" Mega Pack op lfo store was dat. Ik heb het met een flinke discount gekocht; ik bouw liever zelf mijn patches, maar soms is het lekker makkelijk een preset te pakken.

Ik vind dat de bruikbaarheid van deze patches wel beter is dan een hoop van de factory presets, maar er zitten ook wel veel quick wins tussen die ik met een paar minuten schuiven ook van scratch kan maken. Ik heb ze nog lang niet allemaal goed beluisterd en gewogen tegen de factorymeuk, maar ik ben blij met de hoeveelheid 'klassiek' klinkende patches die een 106, Poly61, CS-80 etc niet zouden misstaan.
Ah ja, daar heb ik ook naar zitten kijken. Vond 50 dollar echter iets teveel, maar wist niet dat ze aan discounts deden. Thanks, zal het een beetje in de gaten houden. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Vriendjes en vriendinnetjes, ik dénk dat ik weer een plaatje af heb :) Deze keer in de wat donkere synthwave-hoek. Ik hou ontzettend van de esthetiek van die sounds, dus ik wilde er zelf wat mee doen. Voordat ik'm de wijdere wereld inschop ben ik eerst benieuwd wat mensen hier ervan vinden :)

Edit: SoundCloud vervangen door YouTube, nu mét hippe artiestennaam! :+

[ Voor 18% gewijzigd door Wormaap op 31-03-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Potverdikkie zeg. Zit ik toch weer leuk met VCV Rack te spelen.
Puur even wat plumbing, default setup met wat MIDI-CV spul en mijn CODE61 MIDI keyboard er aan. (Die staat al maanden werkloos in een hoekje.)

Dat WERKT dus gewoon!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA7z7Qoqqq9JcPWfVX7CGIEM5zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ADH4naUkhxRCHnEq9OSxsi4A.png?f=fotoalbum_large

Oh, en wat ik niet wist, is dat de Patch & Tweak patches die in het boek beschreven staan, doodleuk op de website te downloaden zijn en ALLE patches te maken zijn met gratis te downloaden modules.

Dat maakt voorlopig de keuze wel even wat makkelijker. :)
(Namelijk toch even geen nieuwe hardware, maar waarschijnlijk wel die Ableton Push2 en dan lekker klooien met alle hard- en software die ik heb.)

http://patchandtweak.com/patches/

EDIT: Push2 besteld.
Ableton Live komt later wel, ik heb nog 60 van de 90 date trial. :)

[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 31-03-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:19:
Potverdikkie zeg. Zit ik toch weer leuk met VCV Rack te spelen.
Puur even wat plumbing, default setup met wat MIDI-CV spul en mijn CODE61 MIDI keyboard er aan. (Die staat al maanden werkloos in een hoekje.)

Dat WERKT dus gewoon!
VCV is geweldig leuk speelgoed; ik had het al ruim een jaar op mijn PC staan maar nooit wat mee gedaan tot ik twee weken geleden week een video (4h26) van Venus Theory keek en besloot er toch maar mee te spelen. Het is zo jammer dat vrije tijd zo dun gezaaid is (of hobby's zo dik gezaaid zijn)....

Naast generative stuff is het ook een prima aanvulling op een hardware setup als je de latency onder controle weet te houden en een hele goede leerschool om te leren wat er onder de motorkap gebeurt, tot op het niveau van broncode van een module uitpluizen om te begrijpen wat die waveshaping module nou echt doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wormaap schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:59:
Vriendjes en vriendinnetjes, ik dénk dat ik weer een plaatje af heb :) Deze keer in de wat donkere synthwave-hoek. Ik hou ontzettend van de esthetiek van die sounds, dus ik wilde er zelf wat mee doen. Voordat ik'm de wijdere wereld inschop ben ik eerst benieuwd wat mensen hier ervan vinden :)

[Soundcloud: Relentless by Ron S]
Niice! Dat lijkt rechtstreeks uit de jaren '80 te komen. Qua sounds heb ik er niks op aan te merken (luister nu wel over een laptop). Ik zou het wel prettig vinden om even een break te hebben ergens, want je zit wel 4 minuten lang tegen een muur van pads aan te luisteren en dat mag wel eventjes onderbroken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:35:
[...]

Niice! Dat lijkt rechtstreeks uit de jaren '80 te komen. Qua sounds heb ik er niks op aan te merken (luister nu wel over een laptop). Ik zou het wel prettig vinden om even een break te hebben ergens, want je zit wel 4 minuten lang tegen een muur van pads aan te luisteren en dat mag wel eventjes onderbroken worden.
Thanks! :) Toevallig kreeg ik vrijwel tegelijkertijd het zelfde commentaar van iemand anders. Ik vind het een heel zinnige opmerking, alleen heb ik in deze plaat juist heel bewust gekozen om dat niet te doen. Ik wilde extra de onstopbare, niet te ontwijken dystopische vibe benadrukken, en het stuk op 1:19 als minst drukke sectie houden is daar onderdeel van :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Wormaap schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:54:
[...]

Thanks! :) Toevallig kreeg ik vrijwel tegelijkertijd het zelfde commentaar van iemand anders. Ik vind het een heel zinnige opmerking, alleen heb ik in deze plaat juist heel bewust gekozen om dat niet te doen. Ik wilde extra de onstopbare, niet te ontwijken dystopische vibe benadrukken, en het stuk op 1:19 als minst drukke sectie houden is daar onderdeel van :P
Sowieso hele nette track!

Maar ook ik mis wel een beetje een break. Als je dat echter niet wilt doen (wat ik ook wel begrijp, tis jouw kindje) misschien de track wat korter maken? Dan word de 'behoefte' aan een break ook wat minder. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:59:
Oeh lekker! Precies in mijn luisterstraatje en nog altijd niet aan toe gekomen om in echt in deze hoek te produceren. Ik deel de sentimenten met mijn voorgangers ten aanzien van breaks en/of lengte, niet dat ik het zelf beter kan of doe 8)

Mijn enige track op de gangbare platforms is een muddy ongemasterde release met eigenlijk nog een lange weg te gaan, maar hij heeft me mijn eerste Spotify dollar opgebracht, dus ik ben bij benadering net zo succesvol als menig 19e-eeuwse schilder tijdens zijn leven :*)

[ Voor 23% gewijzigd door MissingDog op 31-03-2021 21:44 . Reden: dubbelkwoot ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Dit is waarom ik commentaar vragen vaak lastig vind. Niet omdat ik het niet kan hebben dat mensen iets vinden van mijn plaatje, maar omdat ik het zo vervelend vind om steeds te zeggen 'ik hoor wat je zegt, ik hou het de volgende keer in gedachten' en dat het idee geeft dat ik het allemaal beter denk te weten :+ Dus ik waardeer het commentaar oprecht, en dit soort input vind ik enorm waardevol. Maar deze plaat is af, klaar, en ondanks dat't allemaal redelijk simpel klinkt tot dusver de lastigste die ik gemaakt heb :P Na urenlang filter-envelopejes intekenen om de noise-sweeps precies zo te krijgen als ik ze wil hebben vind ik'm zelf lekker zo :) Dus zoals gezegd: ik onthoud de opmerkingen voor de volgende :P

@MissingDog Welke dienst heb jij gebruikt om iets op Spotify te gooien? Ik heb geen idee of de jaarlijkse fee van (bijvoorbeeld) TuneCore de standaard is. Ik wil best een keer een paar tientjes uitgeven om iets 'voor de echt' te publiceren, maar jaarlijks terugkerende kosten staan me wel een béétje tegen.
Edit: Ik zie net dat Distrokid alweer een heel stuk goedkoper is, bijvoorbeeld. Twee tientjes per jaar voor onbeperkte uploads is te doen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 31-03-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Hmm, ik zie dat de OctoPre nog maar €439 is bij Thomann. Bij Bax is 'ie € 388,- maar met een langere levertijd. Interessant.
Let op: dit doet Bax altijd. Bij producten die niet leverbaar zijn hebben ze zeer competitieve prijzen, maar naarmate de dag dichterbij komt dat ze wel kunnen leveren kruipt de prijs elke dag wat dichter naar de concurrentie toe. Van die 50 euro verschil blijft weinig over zodra er staat 'vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis'...
Pagina: 1 ... 50 51 Laatste

Dit topic is gesloten.