Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:02:

@MissingDog Welke dienst heb jij gebruikt om iets op Spotify te gooien? Ik heb geen idee of de jaarlijkse fee van (bijvoorbeeld) TuneCore de standaard is. Ik wil best een keer een paar tientjes uitgeven om iets 'voor de echt' te publiceren, maar jaarlijks terugkerende kosten staan me wel een béétje tegen.
Edit: Ik zie net dat Distrokid alweer een heel stuk goedkoper is, bijvoorbeeld. Twee tientjes per jaar voor onbeperkte uploads is te doen :+
Ik gebruik Distrokid inderdaad; het is een prima service met een hoop mogelijkheden. Ik heb vorig jaar tijdens de lockdown subscribed op de laagste tier, inderdaad ook gewoon om eens iets 'voor het eggie' te doen. Er was toen een trucje voor extra korting door wel een account te maken, maar nooit te finalizen met een subscription. Je kreeg na een paar dagen dan een bonus voor twijfelaars in de mail....of gewoon een affiliate link gebruiken; dat levert beide partijen wat voordeel op.

Het nadeel weer van in de US gevestigde services is dat je gelijk te maken krijgt met zaken als belastingverdragen waar je een heel formulier voor moet invullen en je eigenlijk een BTW nummer moet hebben etc....vervolgens weet de belastingdienst niet wat ze ermee aanmoeten en op basis van verwachte verdiensten van een paar euro ben je uiteraard geen ondernemer voor de belastingdienst...maar raden ze je wel aan om bij KvK in te schrijven...en zo liggen je gegevens weer overal te grabbel alleen maar omdat je 'even' een deuntje op een paar platformen wilt gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 10:52

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wormaap schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:02:
Dit is waarom ik commentaar vragen vaak lastig vind. Niet omdat ik het niet kan hebben dat mensen iets vinden van mijn plaatje, maar omdat ik het zo vervelend vind om steeds te zeggen 'ik hoor wat je zegt, ik hou het de volgende keer in gedachten' en dat het idee geeft dat ik het allemaal beter denk te weten :+ Dus ik waardeer het commentaar oprecht, en dit soort input vind ik enorm waardevol. Maar deze plaat is af, klaar, en ondanks dat't allemaal redelijk simpel klinkt tot dusver de lastigste die ik gemaakt heb :P Na urenlang filter-envelopejes intekenen om de noise-sweeps precies zo te krijgen als ik ze wil hebben vind ik'm zelf lekker zo :) Dus zoals gezegd: ik onthoud de opmerkingen voor de volgende :P
Hoe ga je om met kritiek en zorg je er voor dat het je niet belemmert in je creativiteit?

Zelf deel ik wat ik maak primair in relatief kleine kring en ik luister nauwelijks naar muziek van andere hobbymuzikanten (zeker die in grofweg dezelfde hoek componeren als ik), omdat het kán zijn dat ik daardoor mijn mojo compleet verlies. (Bij een professioneel muzikant kan ik nog denken "jij doet dit 8 uur per dag, het is je baan, natuurlijk maak jij betere dingen dan ik", bij een hobbymuzikant ligt dat voor mij anders.)

Praktisch de enigen die ik in een vroeg stadium iets laat horen, zijn mijn vrouw en mijn muziekdocent. De rest hoort het pas als het af is en dan roep ik juist heel hard "HET IS AF", terwijl ik natuurlijk nog 100.000 dingen hoor die beter kunnen, maar waarbij ik ook merk dat die laatste 2% tóch niet lukt. (Of nog hatelijker, je 10 dingen wijzigt en je je realiseert dat de versie van daarvoor tóch de beste was.)

Tegelijkertijd, feedback kan ook heel nuttig zijn...
Arjan P schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:12:
[...]
Let op: dit doet Bax altijd. Bij producten die niet leverbaar zijn hebben ze zeer competitieve prijzen, maar naarmate de dag dichterbij komt dat ze wel kunnen leveren kruipt de prijs elke dag wat dichter naar de concurrentie toe. Van die 50 euro verschil blijft weinig over zodra er staat 'vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis'...
True, al zijn ze op momenten ook met dingen die wél direct leverbaar zijn relatief goedkoop. De Push2 heb ik gisteren toch maar bij hen besteld omdat hij daar én goedkoper was dan bij Thomann én de levertijden van Thomann per definitie langer zijn dan bij Bax, tenzij je hun snelservice gebruikt. (Die weer extra geld kost.)

Als alles goed gaat (en ik niet de bel mis), komt het pakketje vandaag aan en kan ik vandaag en morgen lekker los en het ding ontdekken. :) Gisteren de boel al een beetje verder opgezet. Soort van template in Ableton Live verder gebouwd, VCV Rack geïnterfaced, mijn al weer even werkloze CODE61 opgesteld, Neutron een ander plekje gegeven en aan het eind nog even zitten klooien met een paar losse loopjes.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:47
unezra schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:30:
[...]

Hoe ga je om met kritiek en zorg je er voor dat het je niet belemmert in je creativiteit?

Zelf deel ik wat ik maak primair in relatief kleine kring en ik luister nauwelijks naar muziek van andere hobbymuzikanten (zeker die in grofweg dezelfde hoek componeren als ik), omdat het kán zijn dat ik daardoor mijn mojo compleet verlies. (Bij een professioneel muzikant kan ik nog denken "jij doet dit 8 uur per dag, het is je baan, natuurlijk maak jij betere dingen dan ik", bij een hobbymuzikant ligt dat voor mij anders.)

Praktisch de enigen die ik in een vroeg stadium iets laat horen, zijn mijn vrouw en mijn muziekdocent. De rest hoort het pas als het af is en dan roep ik juist heel hard "HET IS AF", terwijl ik natuurlijk nog 100.000 dingen hoor die beter kunnen, maar waarbij ik ook merk dat die laatste 2% tóch niet lukt. (Of nog hatelijker, je 10 dingen wijzigt en je je realiseert dat de versie van daarvoor tóch de beste was.)

Tegelijkertijd, feedback kan ook heel nuttig zijn...
Dit is iets waar ik ook wel behoorlijk wat moeite mee heb hoor. Iedereen hoort wat anders in muziek, en dat betekent ook 'jouw kindje' voor iemand anders volslagen vuilnis is. Ik heb een klein groepje medemuzikanten die ik dingen die nog echt 'in progress' zijn laat horen. En die snappen ook allemaal dat ik 90% van wat ze voorstellen niet ga gebruiken, maar de input wel nodig heb om verder te komen. Dat gebeurt uiteraard over en weer, dus zo leren we van elkaar :) Uiteindelijk weet ik zelf verdomde goed wanneer ik het goed vind of niet, en uiteindelijk is dat 'natuurlijk' alles dat telt. Daarom obsedeer ik op het eind ook ontzettend over minieme details, en als ik lui ben geweest en een onderdeel waar ik zelf nog niet 100% tevreden mee was laat staan, is er vaak ook wel iemand die het ook opmerkt. En ja, dat steekt, maar tegelijkertijd motiveert het om het de volgende keer beter te doen.

Wat je zegt over andermans spul beluisteren herken ik deels wel, al probeer ik er positiever mee om te gaan. Een goede vriend van me is ont-zet-tend begenadigd in compositie/songwriting. Toen ik vroeger met hem in een prog-metal band speelde stuurde ik hem een riff van vier maten en kreeg ik drie uur later een compleet nummer terug. En hij besloot vorige week dat'ie een orkestraal stuk in sonatevorm wilde schrijven, en gisteren vertelde'ie dat het op wat laatste tweaks na af was. Als ik dan zelf een week lang zit te beeldhouwen om het nummer te vinden in een paar synth-sounds die ik gaaf vind voelt dat wel eens alsof ik helemaal niks kan. Maar ieder zijn proces, en elke keer leer ik weer.

Één van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd is dat niet alles goed hoeft te zijn. Niet elk idee is goed, en niet elk nummer hoeft een wereldhit te zijn. De dingen die het niet halen zijn ook een goede leerschool. Met die mindset ben ik vooral méér gaan schrijven/produceren, en met elk ding dat ik maak raak ik meer overtuigd van het feit dat geen enkel nieuw speeltje en geen enkele cursus of boek een vervanging is voor 1000 nummers schrijven.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wormaap schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:54:
[...]

Thanks! :) Toevallig kreeg ik vrijwel tegelijkertijd het zelfde commentaar van iemand anders. Ik vind het een heel zinnige opmerking, alleen heb ik in deze plaat juist heel bewust gekozen om dat niet te doen. Ik wilde extra de onstopbare, niet te ontwijken dystopische vibe benadrukken, en het stuk op 1:19 als minst drukke sectie houden is daar onderdeel van :P
Dat lijkt me prima onderbouwd. Het is ook een estethische keuze, niet muzikaal fout of goed natuurlijk. Maar goed, als je om commentaar vraagt probeer ik natuurlijk ook wat te vinden.

Nu mist er alleen nog een videoclip met een Lamborghini Countach die door de regen over neon-verlicht Miami Beach rijd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:37

ricardo246

Life's what you make it!

vlaaing peerd schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:01:
[...]

Nu mist er alleen nog een videoclip met een Lamborghini Countach die door de regen over neon-verlicht Miami Beach rijd :9
offtopic:
Mag het ook een Ferrari Daytona Spyder 365 GTS/4 zijn? Crockett en Tubbs niet inbegrepen :+

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wormaap schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:44:
[...]
Dit is iets waar ik ook wel behoorlijk wat moeite mee heb hoor. Iedereen hoort wat anders in muziek, en dat betekent ook 'jouw kindje' voor iemand anders volslagen vuilnis is. Ik heb een klein groepje medemuzikanten die ik dingen die nog echt 'in progress' zijn laat horen. En die snappen ook allemaal dat ik 90% van wat ze voorstellen niet ga gebruiken, maar de input wel nodig heb om verder te komen. Dat gebeurt uiteraard over en weer, dus zo leren we van elkaar :) Uiteindelijk weet ik zelf verdomde goed wanneer ik het goed vind of niet, en uiteindelijk is dat 'natuurlijk' alles dat telt. Daarom obsedeer ik op het eind ook ontzettend over minieme details, en als ik lui ben geweest en een onderdeel waar ik zelf nog niet 100% tevreden mee was laat staan, is er vaak ook wel iemand die het ook opmerkt. En ja, dat steekt, maar tegelijkertijd motiveert het om het de volgende keer beter te doen.
Dat vind ik zelf ook heel erg lastig merk ik.
Plus de balans tussen wanneer eigenwijs te zijn en te zeggen "ik heb het zo bedoeld, dus is het goed" en "je hebt gelijk, dit ga ik aanpassen".

Iemand riep eens "je pauk staat te hart, zo hard staat 'ie niet in een orkest". Daar kon ik heel weinig mee, omdat ik sowieso geen orkest na doe, eerder een neoklassiek ensemble en *dus* mag een pauk zo hard gemixt worden als ik 'm zelf mooi vind. Heck, ik mag 'm dwars door de distortion trekken en vervormen tot het niet meer herkenbaar is als dat is wat ik zoek.

Tegelijkertijd, het was mijn vrouw die een paar weken geleden zei "ik zou het outtro er af knippen", uur later had ik 16 maten van mijn compositie afgezaagd, eind van de dag stond 'ie op SoundCloud. Af. Klaar. Sinds september mee aan de knutsel, al weer bezig aan iets nieuws. "A song is never finished, only abandoned."

Maar dat dus. Muziek is zo bizar persoonlijk. Het is echt jouw kindje en iemand anders kan dat het meest verschrikkelijke vinden dat diegene ooit heeft gehoord. Wanneer levert iemand kritiek gebaseerd op smaak "ik vind dit niet mooi" en wanneer is het technisch "je ritme klopt niet, de mix is zompig ik hoor een valse noot".
Wat je zegt over andermans spul beluisteren herken ik deels wel, al probeer ik er positiever mee om te gaan. Een goede vriend van me is ont-zet-tend begenadigd in compositie/songwriting. Toen ik vroeger met hem in een prog-metal band speelde stuurde ik hem een riff van vier maten en kreeg ik drie uur later een compleet nummer terug. En hij besloot vorige week dat'ie een orkestraal stuk in sonatevorm wilde schrijven, en gisteren vertelde'ie dat het op wat laatste tweaks na af was. Als ik dan zelf een week lang zit te beeldhouwen om het nummer te vinden in een paar synth-sounds die ik gaaf vind voelt dat wel eens alsof ik helemaal niks kan. Maar ieder zijn proces, en elke keer leer ik weer.
*oef* Ja, precies dat.

Daarom durf ik dus wel naar Einaudi, Jean-Michel Jarre, Philip Glass en andere professionele muzikanten te luisteren waar ik inspiratie uit haal, maar nauwelijks naar andere hobbymuzikanten, al helemaal niet als ze met dezelfde soort muziek bezig zijn als ik.

Tegelijkertijd, mijn vrouw en schoonouders zijn redelijk kritisch. Laatst stuurde ik mijn schoonvader mijn laatste compositie. Hij zette dat op, mijn schoonmoeder kwam binnen, wist niet dat dit werk van mij was en schijnt iets geroepen te hebben over dat ze het zo mooi vond. :)

Ik heb ook 1x vrij geïmproviseerd waar zij bij waren. Mán, dat ik dat durfde... Maar het ging goed en ze waren onder de indruk. Ik hoor op dat moment ieder micronootje dat ik verkeerd speel. Vrij improviseren is helemaal zo'n ding. Dat vind ik al eng als de buren thuis zijn. (Een van de redenen dat ik dat vaak boven op mijn electronisch spul doe.)

Overigens ga ik mezelf daar wel voor het blok zetten.

Een van de redenen om die Push2 en Ableton Live aan te schaffen, is mezelf voldoende te bekwamen in vrije improvisatie dat ik het de moeite waard vind de opname daarvan aan anderen te laten horen. Daar zal heel andere muziek uit komen dan uit mijn minutieus gepriegel in mijn score editor, maar ik hoop dat ik beter word en het minder eng vind het aan anderen te laten horen, JUIST door het vaker aan anderen te laten horen.

(Da's een techniek die ik vaak toe pas in de rotsen of in de hal. Als ik bang word, loodrecht naar beneden kijken, net zo lang tot de angst voldoende onder controle is om juist te helpen een pas te halen, ipv dat 'ie belemmerend werkt.)
Één van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd is dat niet alles goed hoeft te zijn. Niet elk idee is goed, en niet elk nummer hoeft een wereldhit te zijn. De dingen die het niet halen zijn ook een goede leerschool. Met die mindset ben ik vooral méér gaan schrijven/produceren, en met elk ding dat ik maak raak ik meer overtuigd van het feit dat geen enkel nieuw speeltje en geen enkele cursus of boek een vervanging is voor 1000 nummers schrijven.
Dat is een heel goede idd.

Ik probeer zelf wel zo min mogelijks stubs te maken. Geen 100.000 losse composities die nooit af komen, maar volle bak proberen iedere compositie (ik ben er nog steeds niet uit hoe ik mijn tracks wil noemen, tracks, composities, nummers, songs) zó te maken, dat ik het eindresultaat op SoundCloud wil zetten.

Voor mij is dat een belangrijke stok achter de deur.

Maar ja, oefenen, oefenen, oefenen. Er kan weinig op tegen de beruchte 10.000 uur om een skill te masteren.

Vind het een goede opmerking, niet iedere track hoeft een wereldhit te zijn. Realiseer me dat dat zelfs bij grote bands ook niet zo is. Genoeg spul dat gemaakt word dat ze alsnog op een album gooien, waarbij de kritieken op zijn best lauw zijn.

Met die reden heb ik gisteren ook hard de knoop doorgehakt voor nu even geen extra hardware te kopen los van die Push2, maar juist de hard- en sotware die ik nu heb, beter te leren kennen en proberen die spullen en kennis in nieuw werk te stoppen. Het kan er altijd weer uit. Die 16 maten zijn ook met de kettingzaag van mijn stuk gehakt en zien misschien nooit een compositie. :) (Ik heb ze wel bewaard, voor het geval dat.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
unezra schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:30:
[...]

Creativiteit kan niet bestaan zonder belemmering, alles wat je maakt valt binnen een framework van (zelf) opgelegde beperkingen waarin je gaat werken. Denk bv aan de stijl die je kiest, of de instrumenten.

Ik vind zelf feedback altijd belangrijk en dan is het prettig dat zowel muzikanten als luisteraars laten weten wat hun wel of niet bevalt. Bij luisteraars weet ik dat hun ervaring oppervlakkiger en holistischer is, en hier bv op dit forum weet ik dat ze meer prodcutietechnisch/muzikaal er naar kijken.

Soms word ik ook gewoon 'doof' voor een nummer, dan heb je het zovaak gehoord in de mix dat je compleet oblivious er naar gaat luisteren. Perfect moment om dan je WIP te posten en commentaar af te wachten.

Het gebeurt zelden dat ik nav kritiek een heel nummer omgooi, maar ik vind vaak wel aandachtspunten die ik soms zelf niet gezien had. Vaak neem ik dat ook mee naar toekomstige producties.

Daarnaast moet je kritiek natuurlijk wel kunnen accepteren. Het is nooit een persoonlijke aanval, het is gewoon iemand die met andere oren ernaar luistert en daar hun visie op geeft. Het is dan aan jezelf of je er iets mee doet, maar in het algemeen vind ik het erg nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Wat voor mij een ontzettende eye-opener was en wat ik in mij post hierboven ook noemde, maar ik vind het belangrijk genoeg om het nog een keer te noemen :+, was een professioneel producer/leraar die in een livestream noemde dat'ie 90% van de input die'ie van anderen krijgt niet gebruikt, maar er wel steeds om blijft vragen. Ik denk dat een groot deel van de terughoudendheid om om feedback te vragen komt van het idee dat je dan vervolgens je ding moet gaan verdedigen of veranderen. Maar dat hoeft niet, en soms is alles dat nodig is 'even klankborden'. En zolang de feedbackvrager en -gever zich daar allebei bewust van zijn werkt dat prima.

Het helpt me ook om een stukje objectiviteit terug te claimen, want zoals Peerd al zegt word je natuurlijk ook gewoon moe en doof van 10000 keer je eigen zooi beluisteren. En als dan vier mensen (drie hier en nog iemand ergens anders) me zeggen dat een break op z'n plek was geweest, dan is dat iets waar ik zelf volledig blind voor was geworden. Dus die gaat fijn in m'n zak voor de volgende keer dat ik iets in deze richting maak, en da's een dik punt vóór feedback vragen *O*

Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon leuk om het eeuwige gelul over spulletjes en software af en toe te doorbreken met wat daadwerkelijke muziek :+

De psychologische pitfalls van het muzikantschap is iets waar ik na 27 jaar met muziek bezig zijn een boekwerk over vol kan ratelen. Twee van de boeken die ik door de jaren heen heb gevonden die mij hebben geholpen zaken wat in perspectief te zetten zijn 'The War of Art' van Steven Pressfield en 'Zen Guitar' van Philip Toshio Sudo (gaat meer over muzikantschap dan daadwerkelijk gitaar). Mocht iemand nog wat te lezen zoeken :P

[ Voor 14% gewijzigd door Wormaap op 01-04-2021 11:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra

unezra

Even tussendoor (de rest kom ik later op terug).
De Push2 is binnen. :)

Eerste indruk: WÁT een ding!

Ja, het hangt 100% vast aan Ableton, maar f*cking hell, ik zit nu al de hele middag en avond een beetje met mezelf te jammen, lijntjes te vouwen, daar weer overheen te priegelen en ondertussen met een dikke grijns op mijn gezicht te genieten van hoe vet dit is.

Daar ga ik heel wat uren plezier van hebben. :) (Hij ziet er ook nog eens super vet uit. Dat display voegt echt wat toe.)

NICE!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nu ik toch weer iets actiever lijk te worden (winterslaap?) post ik ook maar even wat eigen werk van vorig jaar. Commentaar is altijd welkom, of ik er iets mee doe ligt aan mijn mood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:25:
[...]
Creativiteit kan niet bestaan zonder belemmering, alles wat je maakt valt binnen een framework van (zelf) opgelegde beperkingen waarin je gaat werken. Denk bv aan de stijl die je kiest, of de instrumenten.
True.

Ik merk dat ik soms ook creatiever ben op mijn antieke piano dan boven met alle electronica. 2 handen, 2 voeten, 1 brein, 2 pedalen en 88 toetsen. Klaar. Einde universum. Werkt vaak enorm bevrijdend. :)

Boven beperk ik mezelf dan weer door de stijl waarin ik een stuk schrijf en de instrumenten die ik daar voor kies. (Plus dat ik mezelf beperk in het aantal instrumenten. Het is absoluut mogelijk een partituur met 64 instrumenten te leren lezen en schrijven, maar voorlopig hou ik het beperkt tot een stuk 8, misschien 10. Lekker overzichtelijk.)
Ik vind zelf feedback altijd belangrijk en dan is het prettig dat zowel muzikanten als luisteraars laten weten wat hun wel of niet bevalt. Bij luisteraars weet ik dat hun ervaring oppervlakkiger en holistischer is, en hier bv op dit forum weet ik dat ze meer prodcutietechnisch/muzikaal er naar kijken.

Soms word ik ook gewoon 'doof' voor een nummer, dan heb je het zovaak gehoord in de mix dat je compleet oblivious er naar gaat luisteren. Perfect moment om dan je WIP te posten en commentaar af te wachten.

Het gebeurt zelden dat ik nav kritiek een heel nummer omgooi, maar ik vind vaak wel aandachtspunten die ik soms zelf niet gezien had. Vaak neem ik dat ook mee naar toekomstige producties.

Daarnaast moet je kritiek natuurlijk wel kunnen accepteren. Het is nooit een persoonlijke aanval, het is gewoon iemand die met andere oren ernaar luistert en daar hun visie op geeft. Het is dan aan jezelf of je er iets mee doet, maar in het algemeen vind ik het erg nuttig.
Hmmm.
Ik ga daar eens goed over na denken.

Van mijn muziekdocent kan ik het goed hebben maar daar gaat ook de knop om. Ik betaal die beste man om kritiek te leveren op mijn werk en samen de knelpunten er uit te halen. Vaak heb ik zelf al gevonden dát er iets op een specifiek punt niet klopt, maar kan ik niet goed de vinger leggen op wát en hoe dat op te lossen.

Van mijn vrouw kan ik het ook goed hebben, juist omdat zij er op een *totaal* andere manier naar luistert. Ze is zelf niet muzikaal (in de zin van, zij luistert graag muziek, maar speelt het niet), haar opmerkingen zijn vaak in de richting van "dit vind ik heel mooi, dat outtro is te lang, je intro is te rustig en mag iets meer spanning hebben", etc. Kan ik ook heel veel mee.

Tegelijkertijd, mijn muziekdocent is 1x in de 3 tot 4 weken een uurtje (al ligt het nu al maanden stil want de muziekschool is dicht). Die tijd *vliegt* voorbij. Even 3x door het stuk heen en wat knelpunten signaleren en de les is weer voorbij. Ik heb het een nieuwe docent, de 1-2 stukken die ik in die periode heb gemaakt, heeft hij misschien 2, 3x gehoord voor ik besloot klaar te zijn met het stuk en het resultaat te publiceren. Mijn vrouw hoort een stuk niet veel vaker voor het af is.
Wormaap schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:12:
Wat voor mij een ontzettende eye-opener was en wat ik in mij post hierboven ook noemde, maar ik vind het belangrijk genoeg om het nog een keer te noemen :+, was een professioneel producer/leraar die in een livestream noemde dat'ie 90% van de input die'ie van anderen krijgt niet gebruikt, maar er wel steeds om blijft vragen. Ik denk dat een groot deel van de terughoudendheid om om feedback te vragen komt van het idee dat je dan vervolgens je ding moet gaan verdedigen of veranderen. Maar dat hoeft niet, en soms is alles dat nodig is 'even klankborden'. En zolang de feedbackvrager en -gever zich daar allebei bewust van zijn werkt dat prima.

Het helpt me ook om een stukje objectiviteit terug te claimen, want zoals Peerd al zegt word je natuurlijk ook gewoon moe en doof van 10000 keer je eigen zooi beluisteren. En als dan vier mensen (drie hier en nog iemand ergens anders) me zeggen dat een break op z'n plek was geweest, dan is dat iets waar ik zelf volledig blind voor was geworden. Dus die gaat fijn in m'n zak voor de volgende keer dat ik iets in deze richting maak, en da's een dik punt vóór feedback vragen *O*
Misschien is dat wel een heel goede mindset.

Als iemand kritiek heeft, heb ik het gevoel daar meteen iets mee te moeten doen. Zeker als het iemand is met meer muzikale kennis. In mijn beleving is het snel van "ik kan wel kritiek geven, maar je doet er TOCH niets mee, dus stop ik er maar mee". Gevolg: Ik vraag er niet meer om. Want zo'n boze reactie blijft bij mij heel erg lang hangen en zorgt er voor dat ik minder snel mijn DAW op start en gewoon muziek ga maken.

Maar misschien zit hem dat ook in de verwachting en vraagstelling. Wellicht helpt het als ik mensen duidelijk maak dat ik wél graag kritische noten ontvang, maar de kans zinvol aanwezig is dat ik daar óf niets, óf pas in een volgend stuk echt iets mee ga doen. Plus dat ik misschien gerichter moet vragen naar feedback op onderdelen zoals de eindmix. (En daarbij duidelijk mijn doel aan geef. Dus dat ik geen orkest na probeer te doen, maar wel een neoklassiek ensemble waarbij de mix per nummer in principe kan en mag veranderen.)
Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon leuk om het eeuwige gelul over spulletjes en software af en toe te doorbreken met wat daadwerkelijke muziek :+
Hahahaha!

Och, in de evaluatie die begon met mijn vraag over de Push2, ben ik met reden al dagen redelijk stil op Tweakers, IRC, Facebook en WhatsApp. Ik zat boven te rommelen. Nog niet echt verder te werken aan nieuw werk, wel spul te evalueren en de afgelopen dagen lekker te klooien met Ableton Live en de Push2.

Ondertussen ook aan het nadenken in welke vorm ik improvisatiewerk ga publiceren. (Dat publiceren is voor mij een stok achter de deur om door te gaan, niet om publiek te genereren.) Misschien dat ik daar ook mee ga experimenteren. Domweg nieuwe tracklist op SoundCloud aanmaken en daar het improvisatiewerk in gooien.

Ook nog hard aan het nadenken of ik met Ableton vooral met audioclips of juist primair met MIDI clips ga werken en of ik de audiosporen apart op neem zodat ik later nog kan mixen, of juist alles in 1 audiospoor gooi en dat is het dan. Ik neig nu naar aparte audiosporen én een los eindspoor, zodat ik beide kanten op kan. Levert wel een dubbele hoeveelheid audiodata op, maar opslag is goedkoop.

Tegelijkertijd lekker met Live aan het klooien en wat dingen uit zitten proberen zoals het via LoopMIDI koppelen van Notion aan Live, zodat ik mogelijk Studio One kan vervangen door Live en ik maar één DAW goed hoef te leren kennen. (Arrangement View van Live lijkt mogelijk ruiim te voldoen aan de wensen die ik heb mbt een lineaire DAW.)

Ik moet alleen wel HEEL erg wennen aan de look van Live. Het ziet er nogal onsexy uit vind ik. Maar tegelijkertijd, hoe meer ik over Live leer, hoe meer ik de functionaliteit leer waarderen.

Dit filmpje vond ik erg nuttig:
YouTube: Arrange a Track with Ableton Push 2: Tips, Tricks & Hacks for Arrang...
De psychologische pitfalls van het muzikantschap is iets waar ik na 27 jaar met muziek bezig zijn een boekwerk over vol kan ratelen. Twee van de boeken die ik door de jaren heen heb gevonden die mij hebben geholpen zaken wat in perspectief te zetten zijn 'The War of Art' van Steven Pressfield en 'Zen Guitar' van Philip Toshio Sudo (gaat meer over muzikantschap dan daadwerkelijk gitaar). Mocht iemand nog wat te lezen zoeken :P
Zal ik eens op het lijstje zetten. :) Goed leesvoer is altijd fijn. (Al lees ik veel en veel te weinig en heb ik hele boeken over compositieleer in de kast staan, die ik nog net heb opengeslagen. Tijd, tijd en tijd. Dagen hebben maar 26 uur. 8) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
2 tientjes en een paar dagen later staan mijn eerste twee singletjes op Spotify *O*

Is inderdaad allemaal supersimpel via Distrokid. Dus als mensen hier nog spul hebben staan dat ze de wereld willen laten horen zou ik het van harte aanraden :) Voor mij voelt het meteen een stuk 'echter' dan gewoon op YT of SoundCloud dumpen :P
Met gemiddeld 0.3 cent per play is het me écht niet om de inkomsten te doen daarom hoop ik ook dat het posten van de link niet als schaamteloze zelfpromotie wordt gezien, ik verdien er écht geen reet aan :P maar het is wel leuk om mijn eigen zooi in een playlist te zetten naast artiesten waar ik zelf graag naar luister :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
unezra schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:34:
[...]

Als iemand kritiek heeft, heb ik het gevoel daar meteen iets mee te moeten doen. Zeker als het iemand is met meer muzikale kennis.
Ook de mening van de niet-muzikale luisteraar doer er voor mij toe. Zij luisteren heel anders naar muziek, subjectiever zoals de muziek op hen over komt. Die subjectieve kijk raak je kwijt na 1000x je track opnieuw door de mangel halen. De niet muzikale luisteraar kan je direct vertellen of 'de magie' in je muziek nog werkt.

Kritiek kun je ook scheiden in objectieve en subjectieve kritiek. Als ik zeg dat er 'teveel 300Hz in je cellopartij zit' of 'je kan beter bepaalde akkoorden omkeren omdat er minder sprongen in je baslijn komen' is natuurlijk heel anders dan 'ik vind je muziek te druk'.

Als ik teveel 300 Hz waarneem, zal dat waarschijnlijk ook het geval zijn. Tegelijkertijd kan dat een bewuste keuze zijn, misschien wil je juist dat je cello's wat dozig klinken omdat de sfeer van het liedje erom vraagt.

Kritiek betekent ook meestal niet 'ik vind je track niet goed', het betekent vooral 'dit element valt mij op'.

Daarnaast bestaat muziek(productie) uit een groot aantal factoren waarin je mogelijk zelf minder sterk in bent. Zo heb je:
- het muzikale aspect (compositie, harmonie, structuur, dynamiek, enz)
- het sonologische aspect (geluiden en instrumentarium wat je kiest voor de compositie)
- het mixaspect (levels, EQ, stereo)
- het eindproduct (mastering)

Het kan best zijn dat ik in bepaalde aspecten heel goed ben, maar andere aspecten volledig links laat liggen. Daarom vind ik de mening van zowel muzikale mensen, mixtechnische producers, masteraars en de 'gewone' luisteraar belangrijk om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:09:
[...]

Ook de mening van de niet-muzikale luisteraar doer er voor mij toe. Zij luisteren heel anders naar muziek, subjectiever zoals de muziek op hen over komt. Die subjectieve kijk raak je kwijt na 1000x je track opnieuw door de mangel halen. De niet muzikale luisteraar kan je direct vertellen of 'de magie' in je muziek nog werkt.
Dit is w.m.b. zó belangrijk! Muziek die vooral muzikanten gaaf vinden vind ik zelf vaak overmatig complex, gekunsteld, nep en vooral irritant :P Muziek moet wat mij betreft emotie raken. Of dat nou is dat je blij wordt van een popnummer en wil gaan dansen, een punknummer je boos maakt op de politieke situatie in Nicaragua of een elektrohouseplaat je laat schuimbekken totdat je de kamer wil verbouwen. En juist die onderbuikreacties krijg je van luisteraars die níet actief met muziek bezig zijn. En dat houdt me eerlijk :)

Nog een flauw muziekje. Deze is gemaakt voor een challenge in een songwriting-kanaal waar ik rondhang op Discord. De opdracht was 'een intro voor e.o.a. bijeenkomst. Wat voor bijeenkomst mag je zelf weten. Het moet in mixolydisch, en het moet exact 42 seconden duren, want dat is je slot in een strakke productie'. Ik ben gegaan voor zo'n bedrijfsfeest waar iedereen staat te wachten tot de bar opengaat, maar je HR-directeur eerst nog een speech moet geven die met veel bombarie aangekondigd wordt omdat anders helemáál niemand luistert. Daarnaast heb ik me laten inspireren door moderne Christelijke muziek (Hillsong United e.d.), dus het is misschien wat over de top :P

[ Voor 28% gewijzigd door Wormaap op 06-04-2021 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
@Wormaap heeft wat weg van coldplay 🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Dat bedacht ik me ook toen ik het terughoorde. Nja, ik ging voor 'nietszeggend', dus dat is dan raak O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ondertussen paar dagen zitten spelen met Live en de Push2.

Nog steeds erg blij met de combinatie, maar ik realiseer me wel meer en meer dat ik een aantal dingen echt compleet opnieuw moet leren en twijfel heel hard over hoe ik Live ga inzetten.

Sowieso lijk ik op 2 templates uit te komen. 1 voor het live-jam-gebeuren en 1 voor het lineaire gebeuren, waarbij die eerste behoorlijk dynamisch is (gewoon die instrumenten er in die ik voor die sessie ga gebruiken en verder niets) en de 2e wat statischer. (Ik baseer een deel van mijn lineaire dingen nu op 1 set instrumenten, waar nog wel wát bij gaat komen, maar in principe niets meer vanaf gaat.)

Complete tracks hiden gaat niet, wel groupen. Maar voor het overzicht is dat niet écht handig en voor het live-jam gebeuren heb ik mijn handen denk ik al heel dik vol aan een instrument of 8.

Ook twijfel ik hard of ik bij Studio One wil blijven voor het meer lineaire gebeuren en Live primair wil gaan inzetten voor loop-based dingen, ik Studio One helemaal laat voor wat het is, of Studio One als pure multitrack-audiorecorder ga gebruiken. Volgens mij kan het allemaal.

Een filmpje heeft me gisteren in een half uur in ieder geval zo veel geleerd, dat ik 'm nog een paar keer zal moeten afspelen voor ik alles begrijp:
YouTube: Don't Panic! Ableton Live Explained in 37 minutes or less // Tutorial

Anyway, genoeg te leren de komende tijd en nu mijn tijd nuttig verdelen tussen nieuwe tools leren kennen, lineair muziek maken (er ligt nog wat op de plank) en mezelf bekwamen in het jam gebeuren.
vlaaing peerd schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:09:
[...]
Yep. Daarvoor gebruik ik sowieso mijn vrouw. :)

Haar opmerking "ik vind het sterker als je je complete outtro er af knipt en eindigt op een dikke uithaal van die sopraan" maakte dat ik de kettingzaag pakte en 16 maten af knipte van een stuk dat, bleek die dag, letterlijk een uur of 2 verwijderd was van "het is af".
Kritiek kun je ook scheiden in objectieve en subjectieve kritiek. Als ik zeg dat er 'teveel 300Hz in je cellopartij zit' of 'je kan beter bepaalde akkoorden omkeren omdat er minder sprongen in je baslijn komen' is natuurlijk heel anders dan 'ik vind je muziek te druk'.

Als ik teveel 300 Hz waarneem, zal dat waarschijnlijk ook het geval zijn. Tegelijkertijd kan dat een bewuste keuze zijn, misschien wil je juist dat je cello's wat dozig klinken omdat de sfeer van het liedje erom vraagt.

Kritiek betekent ook meestal niet 'ik vind je track niet goed', het betekent vooral 'dit element valt mij op'.
Ik vind het lastig dát soms te horen. Zeker omdat het soms gebracht kan worden als "je mastering laat te wensen over DUS het stuk is niet goed", terwijl dat voor mij wel 2 verschillende dingen zijn.
Daarnaast bestaat muziek(productie) uit een groot aantal factoren waarin je mogelijk zelf minder sterk in bent. Zo heb je:
- het muzikale aspect (compositie, harmonie, structuur, dynamiek, enz)
- het sonologische aspect (geluiden en instrumentarium wat je kiest voor de compositie)
- het mixaspect (levels, EQ, stereo)
- het eindproduct (mastering)

Het kan best zijn dat ik in bepaalde aspecten heel goed ben, maar andere aspecten volledig links laat liggen. Daarom vind ik de mening van zowel muzikale mensen, mixtechnische producers, masteraars en de 'gewone' luisteraar belangrijk om rekening mee te houden.
Ik weet van mezelf dat het mixen en masteren voor mij echt een ondergeschoven kindje is waar ik én een hoop theorie mis én mezelf er moeilijk toe kan zetten me daar echt goed in te verdiepen. Ooit wel eens een paar YT filmpjes bekeken "mastering in 10 minutes" oid, waarmee toch in een paar basisstappen het mixen en masteren op een dusdanig niveau komt dat het "goed genoeg" is, maar die theorie zit niet meer helemaal in mijn hoofd.

Enerzijds weet ik dat het het verschil kan maken, anderzijds ben ik (zoals volgens mij zo veel mensen), toch liever bezig met muzikale lijnen dan met mastering.

Fin, voor mastering kan ik de tooling van SoundCloud inzetten. Nog niet mee gespeeld, zit er in, moet ik eigenlijk gewoon eens uitproberen.

Muzikale aspect heb ik ook nog veel te leren (niet voor niets dat ik daarvoor les neem, al ligt dat wegens corona sluiting van de muziekschool nu al een paar maanden stil), maar dát vind ik wel redelijk interessant. Al is het voor mij ook daar ondersteunend. Ik wil iets maken dat ik mooi vind, tegelijkertijd weet ik dat juist daarvoor theorie belangrijk is. Enerzijds om creatiever te worden (je wéét hoe je een idee in je hoofd moet omzetten naar iets dat ook werkelijk klinkt zoals je wil dat het moet klinken), anderzijds om knelpunten op te lossen. (Horen dat iets niet lekker gaat is 1 ding, om de oplossing kunnen bedenken is theorie op zijn minst handig, anders word het heel veel trial and error.)
Wormaap schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:21:
[...]
Dit is w.m.b. zó belangrijk! Muziek die vooral muzikanten gaaf vinden vind ik zelf vaak overmatig complex, gekunsteld, nep en vooral irritant :P Muziek moet wat mij betreft emotie raken. Of dat nou is dat je blij wordt van een popnummer en wil gaan dansen, een punknummer je boos maakt op de politieke situatie in Nicaragua of een elektrohouseplaat je laat schuimbekken totdat je de kamer wil verbouwen. En juist die onderbuikreacties krijg je van luisteraars die níet actief met muziek bezig zijn. En dat houdt me eerlijk :)
:)

Tja, ik ben zelf ook meer gecharmeerd van Einaudi dan van Debussy.

Nu ken ik Einaudi beter dan Debussy, maar Debussy vind ik wat ik er van ken, wat meer gekunsteld. Ingewikkeld, maar het mist de *oomph* die ik bij Einaudi wel hoor. Ook niet heel raar. Debussy leefde is in 1918 gestorven, Einaudi leeft nog steeds. Einaudi beukt er met een bak synthesizer herrie rustig op los met stukken als "The Tower", in de tijd van Debussy bestonden synthesizers domweg nog niet.)

Maar idd, zelf wil ik dingen maken die ik mooi vind. Niet die gewaardeerd worden omdat ze complex zijn. De enige reden dat ik een halve virtuele orkestbak gebruik, is vanwege klankkleur en instrumentbereik. Als een viool niet laag genoeg kan maar ik de klankkleur van een cello niet vind passen, pak ik een altviool. Extra laag, extra complexiteit, maar puur functioneel. Als ik het allemaal op zou kunnen lossen met 1 strijker, zou ik daar net zo gelukkig van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:20
Ik doe mijn Korg Monologue (grijs/zilver) weg (170 euro), als iemand hier interesse in heeft kan je mij een pm sturen of even kijken in de V&A daar staat die ook.

Heb er voorlopig geen ruimte voor om alles aangesloten te houden en nu ligt het maar op zolder. Erg zonde, droom is altijd een tof DAWless setje te hebben maar ja. Wie weet komt dat nog in de toekomst. Nu moet ik het doen met een ATOM SQ en Studio One 5. Dat ding is wel een aanrader voor de Studio One gebruikers onder ons.

[ Voor 14% gewijzigd door rhodium op 07-04-2021 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 15:48
Ik had weer een release te pakken op percep-tion mooi label met namen als orlando voorn, jaydee..Deze plaat zou eigenlijk vorig jaar al uitkomen maar ja ..covid. Het is nu uiteindelijk toch uitgekomen want de releases waren een beetje aan het verstoffen op de percep-tion HD. Voor deze heb ik veel gebruikt gemaakt van mn Analog Four deze is inmiddels ingeruild voor Digitone

hele release staat ook op spotify:
https://open.spotify.com/...si=SmaHTpgvTbGNR4LYP__rIQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Iemand nog suggesties voor een zinvolle stand voor de Push2?
Ik vind €129,- best veel geld voor zoiets:
https://www.bax-shop.nl/s...s-wit-voor-ableton-push-2

Sowieso even aan het priegelen met mijn setup en de plaats wáár dat ding het beste kan staan, hij staat nu op een 2e tier van een K&M in de maximale hellingshoek, die hoek moet sowieso wat groter. Het alternatief is dat ik met 4 plankjes zelf even wat in elkaar fabriek van wat resthout, maar als er al een beetje betaalbare zinvolle stand is met extra helling, scheelt mij dat weer zagen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:47
Je stelt het zelf ook voor, maar mijn eerste gedachte was ook: 10 euro materiaal en knutsel zelf iets..

Zag wel dit in dezelfde categorie bij Bax, ziet er erg flexibel uit:
https://www.bax-shop.nl/keyboard-statieven/innox-synthstand-01-keyboard-controller-statief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
unezra schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:34:
Iemand nog suggesties voor een zinvolle stand voor de Push2?
Ik vind €129,- best veel geld voor zoiets:
https://www.bax-shop.nl/s...s-wit-voor-ableton-push-2

Sowieso even aan het priegelen met mijn setup en de plaats wáár dat ding het beste kan staan, hij staat nu op een 2e tier van een K&M in de maximale hellingshoek, die hoek moet sowieso wat groter. Het alternatief is dat ik met 4 plankjes zelf even wat in elkaar fabriek van wat resthout, maar als er al een beetje betaalbare zinvolle stand is met extra helling, scheelt mij dat weer zagen. :)
De tabletstandaard van Ikea werkt best aardig voor mijn Maschine. Geen idee of die genoeg hoek geeft voor wat je wil, maar voor die paar euro is't het proberen waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Arjan P schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:35:
Je stelt het zelf ook voor, maar mijn eerste gedachte was ook: 10 euro materiaal en knutsel zelf iets..

Zag wel dit in dezelfde categorie bij Bax, ziet er erg flexibel uit:
https://www.bax-shop.nl/keyboard-statieven/innox-synthstand-01-keyboard-controller-statief
Ik heb daar een andere versie van, maar die is erg wiebelig en de Push2 is *diep* en behoorlijk zwaar. (Wat weer een voordeel is. Ik laat 'm nu 1/3e uitsteken en dat gaat prima, juist omdat 'ie voldoende gewicht heeft niet om te vallen als ik op knoppen druk. :)
Wormaap schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:46:
[...]

De tabletstandaard van Ikea werkt best aardig voor mijn Maschine. Geen idee of die genoeg hoek geeft voor wat je wil, maar voor die paar euro is't het proberen waard :)
Hmm, goeie, daar heb ik er nog een paar van liggen volgens mij.

Misschien dat ik vanmiddag ff een fototje maak en sowieso even ga nadenken over het hoekje. Het is op dit moment nogal een gepriegel en geprop. In een heel klein hoekje prop ik nu mijn Focusrite 18i20, een 27" ultra-wide monitor, een toetsenbord, muis, Faderport 8 en de Push.

Mijn SL73 gebruik ik als muismat (gaat super goed) en de hele bende staat in een U-vorm op een paar (3) K&M 18810 stands met 1 en 2 tier stands er boven. Eigenlijk zou ik graag de Konig & Meyer 18800 Omega-E willen hebben, zodat ik er een zit-sta setup van kan maken, maar die krengen zijn dik €700 per stuk en ik heb er 3. :)

Ik ga d'r eens op puzzelen en anders misschien idd toch maar ff een uurtje de schuur in om zelf van een paar stukjes resthout en wat lijmklemmen iets in elkaar fabrieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-05 05:09
Ik kreeg net een melding van Esso dat mijn spaarpunten binnenkort verlopen dus ik heb m'n auto vol getankt en daarnaast maar €200,- aan Bol.com kaarten ermee gekocht.

Zat te denken om er maar iets leuks voor de studio van te kopen ofzo. Aanbod is alleen een beetje ruk, iemand hier nog tips? Anders doe ik gewoon akoestiek panelen ofzo, kan nooit kwaad. Maar misschien een leuke synth oid. Wil ook nog een studio monitor upgrade doen maar Bol z'n aanbod is daar heel beperkt in.

Of misschien toch maar voor de airfryer gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BSb85gd4-WHsVRoK8rgAuVLETU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voIWwBe8ZaSr7jsehXeKP2Bv.jpg?f=fotoalbum_large

Tja werkplekken..

Ik hoop deze bende ooit nog eens tot een deftige studio om te bouwen ipv een oude plank 2 gammele Ikea poten, oude platen etc waar ik m’n spullen op zet.

Aan de andere kant het werkt wel voor mij, en een deftige studio in dit huis lukt toch niet in combinatie met wonen.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:05

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Sustain schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:57:
Ik kreeg net een melding van Esso dat mijn spaarpunten binnenkort verlopen dus ik heb m'n auto vol getankt en daarnaast maar €200,- aan Bol.com kaarten ermee gekocht.

Zat te denken om er maar iets leuks voor de studio van te kopen ofzo. Aanbod is alleen een beetje ruk, iemand hier nog tips? Anders doe ik gewoon akoestiek panelen ofzo, kan nooit kwaad. Maar misschien een leuke synth oid. Wil ook nog een studio monitor upgrade doen maar Bol z'n aanbod is daar heel beperkt in.

Ik heb een Korg Volca Beats (modded met MIDI out) en een Korg Volca Bass. Voor €160 aan Bol bonnen zijn ze voor jou. :*) (A man can try)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
Dwarlorf schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:36:
[...]

Ik heb een Korg Volca Beats (modded met MIDI out) en een Korg Volca Bass. Voor €160 aan Bol bonnen zijn ze voor jou. :*) (A man can try)
Nu zie jij volgensmij toch dingen die ik niet zie. Heb je een link naar bijv de Korg Volca Beats op Bol.com? Ik kan deze niet vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Sustain schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:56:
[...]

Nu zie jij volgensmij toch dingen die ik niet zie. Heb je een link naar bijv de Korg Volca Beats op Bol.com? Ik kan deze niet vinden namelijk.
Mijn idee was; Ik jouw bonnen jij mijn (2ehands) Volca's ;)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sustain
Dwarlorf schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:58:
[...]

Mijn idee was; Ik jouw bonnen jij mijn (2ehands) Volca's ;)
Ah, op die fiets. Misschien toch maar een leesbril kopen met de bonnen...

Volgensmij kan ik deze niet meer weggeven/ruilen, ik heb ze al ingevuld op mijn Bol account.

Anders wil ik ze wel ruilen voor een Korg Minilogue xd als iemand die heeft. Wilde die eigenlijk kopen bij Bol maar was toen net uit het assortiment gehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Zo! Voorlopig opgelost. :)

De FaderPort 8 en de Push zijn van plaats gewisseld. De FP-30 digipiano staat nu wat asymetrisch op zijn steun waardoor de FaderPort een paar centimeter verder naar rechts kon. De SL MixFace ligt nu bovenop de SL73 ipv ergens in een hoekje ver weg.

Alleen kan ik nu amper nog bij de Scarlett 18i20, maar dat los ik tzt wel een keer op. Waarschijnlijk met een klein 19" audio rackje met ruimte voor de OctoPré.

Ik kan weer even vooruit. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVWGpwaSleGrwOpP3DuTpflxLXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gno6YAdKylhHWXoUcQFs2FVC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 16:28
Sustain schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:57:

Karig aanbod? Ik zie best leuk spul staan. Als je bereid bent om wat bij te leggen kan je voor een Microfreak gaan. Of een Model D van Behringer. Ik verbaas me eigenlijk dat er nog zo'n groot aanbod is op Bol.
https://www.bol.com/nl/s/...ltSearchContext=media_all

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
ChojinZ schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:23:
[...]

Karig aanbod? Ik zie best leuk spul staan. Als je bereid bent om wat bij te leggen kan je voor een Microfreak gaan. Of een Model D van Behringer. Ik verbaas me eigenlijk dat er nog zo'n groot aanbod is op Bol.
https://www.bol.com/nl/s/...ltSearchContext=media_all
Ik was voornamelijk aan het kijken naar hun eigen assortiment. Ze verkopen inderdaad best veel via andere winkels maar dan heb je bijvoorbeeld een Korg Minilogue xd voor 683 euro ipv gewoon 550 euro zoals bij Bax-Shop.

Prijs verschil is in veel gevallen zo groot dat ik het dan zelfs met die cadeaubonnen nog zonde vind om daar te kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Sustain schreef op zondag 11 april 2021 @ 00:06:
[...]

Ik was voornamelijk aan het kijken naar hun eigen assortiment. Ze verkopen inderdaad best veel via andere winkels maar dan heb je bijvoorbeeld een Korg Minilogue xd voor 683 euro ipv gewoon 550 euro zoals bij Bax-Shop.

Prijs verschil is in veel gevallen zo groot dat ik het dan zelfs met die cadeaubonnen nog zonde vind om daar te kopen..
Het verschilt nogal per product. Maar sommige prijzen die worden gevraagd zijn idd belachelijk hoog...

Even een praktisch vragen over een probleem waar ik al tijden mee worstel
Ik heb redelijk wat hardware. Al die hardware heeft geheugenslots om patches en drumpatronen op te slaan.

Nu ben ik opzoek naar een methode waarbij ik makkelijker patches terug kan vinden. Ik maak vaak een patch, doe vervolgens een tijdje niets met de patch, en een paar maanden later heb ik een ineens een stuk muziek waarin ik de patch wil verwerken.

Maar.... waar is in godsnaam die patch gebleven? Tig apparaten, 3 miljoen memory slots.... Hellup! Ik kan em niet meer vinden!
En vervolgens ben ik de patch kwijt... (om en dan een half jaar later weer terug te vinden 8)7 )

Ik zit zelf te denken om gewoon een schriftje te halen en daar te noteren in welk apparaat welke patch staat. Maar dat klinkt nogal omslachtig (en ouderwets).

Iemand een idee hoe ik dit beter zou kunnen regelen? :) Namen geven in het apparaat gaat vaak niet - heel veel apparaten kunnen alleen nummeren.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
ChojinZ schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:45:
Iemand een idee hoe ik dit beter zou kunnen regelen? :) Namen geven in het apparaat gaat vaak niet - heel veel apparaten kunnen alleen nummeren.
Excelletje/Google docje? Een schriftje klinkt als een prima methode, maar is natuurlijk niet doorzoekbaar. Een Google sheetje kun je ook gewoon op je telefoon/tablet/whatever doorzoeken als je DAWless zou willen werken. Kolommetje met tags ofzo erbij zodat je niet alsnog hoeft te onthouden hoe je het ding genoemd hebt en dan zou je een heel eind moeten komen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Kan je ze niet gewoon exporteren in sysex format en zo op je pc bewaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Je zou iets als google keep notities kunnen gebruiken op je telefoon. Per instrument een notitie aanmaken en daar de patches/namen/nrs noteren. Dan kun je ook nog een foto of geluidsopname (dmv telefoon) bijvoegen. En is doorzoekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@ChojinZ Een mooi stuk centralisatie en automatisering daarin zou wel heel tof zijn. Dat mis ik nu ook een beetje.

Voor mijn DeepMind heb ik de boel nu mooi kunnen exporteren naar Excel (dankzij de eigen DM tool en DeepChanger), maar dat vind ik wel relatief veel gedoe.

De Monologue heb ik die moeite nog niet genomen, geen idee of en zo ja, hoe, ik dat het beste kan doen.

MODX zelfde laken een pak als de Neutron. Plus, dat zijn VEEL slots.

De Neutron, tja, dat doe ik vooralsnog op papier, maar een stuk software zou helemaal niet vervelend zijn. :)

Dan zijn er nog de -tig VST's.

Ik ben bang dat het er voor mij toch op neer gaat komen dat ik het voor dingen als de DeepMind, Monologue en MODX op de huidige manier (met sysex en Excel) ga doen, voor de Neutron papier en gekleurde viltstiften hou en mijn softsynths, effecten, etc, in software hou. (Lekker handig, want dat moet vooralsnog 2x.)

Soms baal ik daar wel flink van. Dat continue gevecht met hard- en software waarbij je -tig dingen moet onthouden, die net niet lekker werkt, etc, etc, waardoor er te veel tijd en energie gaat zitten in geklooi ipv in muziek maken. (Met Notion is dat een ongoing gevecht. Tot nu toe is het de minst irritante score editor, maar ik mis functionalteit en f*ck, custom rules / expression maps bewerken is gewoon klote. Ik wil dat niet. Maar tot nu toe heb ik geen score editor gevonden waarbij dat niet nodig is en waarbij je de hele santekraam aan expressions gewoon op de partituur kunt zetten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:12
unezra schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:45:
@ChojinZ Een mooi stuk centralisatie en automatisering daarin zou wel heel tof zijn. Dat mis ik nu ook een beetje.

Voor mijn DeepMind heb ik de boel nu mooi kunnen exporteren naar Excel (dankzij de eigen DM tool en DeepChanger), maar dat vind ik wel relatief veel gedoe.

De Monologue heb ik die moeite nog niet genomen, geen idee of en zo ja, hoe, ik dat het beste kan doen.

MODX zelfde laken een pak als de Neutron. Plus, dat zijn VEEL slots.

De Neutron, tja, dat doe ik vooralsnog op papier, maar een stuk software zou helemaal niet vervelend zijn. :)

Dan zijn er nog de -tig VST's.

Ik ben bang dat het er voor mij toch op neer gaat komen dat ik het voor dingen als de DeepMind, Monologue en MODX op de huidige manier (met sysex en Excel) ga doen, voor de Neutron papier en gekleurde viltstiften hou en mijn softsynths, effecten, etc, in software hou. (Lekker handig, want dat moet vooralsnog 2x.)

Soms baal ik daar wel flink van. Dat continue gevecht met hard- en software waarbij je -tig dingen moet onthouden, die net niet lekker werkt, etc, etc, waardoor er te veel tijd en energie gaat zitten in geklooi ipv in muziek maken. (Met Notion is dat een ongoing gevecht. Tot nu toe is het de minst irritante score editor, maar ik mis functionalteit en f*ck, custom rules / expression maps bewerken is gewoon klote. Ik wil dat niet. Maar tot nu toe heb ik geen score editor gevonden waarbij dat niet nodig is en waarbij je de hele santekraam aan expressions gewoon op de partituur kunt zetten.)
Je zou voor je Neutron ook gebruik kunnen maken van deze site: https://patch-library.net/patches?device=behringer-neutron

Ik weet niet of je ze kun opslaan in je profiel en zo makkelijk terug te vinden zijn, maar anders kun je gewoon een screenshot maken ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmm, na al het geklets *over* hard- en software...
Dit maak ik er mee:

https://soundcloud.com/hpdr

"Up in Clouds" is het enige stuk van wat ik eerder heb gemaakt dat ik somewhat de moeite waard vond op SoundCloud te dumpen nadat ik 'm had omgewerkt naar Presonus Studio One & Notion, én de VST's had vervangen. Andere stijl, wel een stijl waar ik opnieuw weer meer mee wil doen.

De playlist "The Manor" is begonnen met "The Manor", daarna kwam "The Garden" en het stuk dat ik er laatst aan heb toegevoegd is "The Hills.". Bedoeling is meer in diezelfde stijl (neoklassiek, als ik het goed heb begrepen) te maken en er (op korte of lange termijn) wat synthesizers en andere componenten aan toe te voegen.

Opzet is in de basis een zelf bedacht ensemble van meerendeel klassieke orkestinstrumenten, sax, accordeon en wat vocalen. Allemaal VST's, bijna allemaal EastWest, alleen de saxofoon is een gratis sax van DSK. Die had meer de *oomph* die ik zocht dan de sax die ik binnen de gelederen van EastWest kon vinden. (Die van mijn MODX vind ik nóg beter, maar ik durfde het nog niet aan outboard gear in die composities te stoppen, ook ivm muziekles waarin enkel mijn laptop mee ging.)

Ik gebruik Presonus Notion om de stukken in te schrijven, dat stuurt via LoopMIDI de VST's in Studio One Professional aan.

Gedachte achter de playlist / het album "The Manor" is effectief een Engels landhuis / landgoed, waarbij ieder volgend stuk dezelfde basis kent, maar ik tegelijkertijd een associatie zoek met een component dat op dat landgoed zou kunnen bestaan. (Tegelijkertijd, zoals gezegd, wil ik graag wat outboard gear en meer duidelijk als synth herkenbare geluiden toe voegen. Ludovico Einaudi zijn latere werk is daar voor mij heel duidelijk een inspiratiebron.) Dat is ook de reden dat er een stevige galm in zit.. Dat is de "Berlin Church" preset van "EastWest Spaces", waarbij de achterliggende gedachte is dat het stuk een beetje moet klinken of het live word opgevoerd in een kerkje op dat landgoed.

Al die gear heb ik niet specifiek nodig, wat je hoort kan meer dan prima met een MIDI keyboard, een laptop en een zooi VST's. De hoeveelheid gear is deels gevolg van een flinke zoektocht, deels omdat ik het leuk vind te rommelen met gear, deels omdat ik ook werkelijk meerdere verschillende dingen wil kunnen doen. Van solo een beetje rommelen op piano, tot componeren met meerdere instrumenten, tot solo jammen met meer dan 1 instrument tot sound design en gewoon lekker nerdy frutselen.

Met de huidige set en de aanschaf van Ableton Live en de Push2, merk ik dat ik echt weer op een manier creatief word die ik miste, waardoor ik én meer vluchtige dingen kan maken (hard aan het oefenen iets te maken dat ik op SoundCloud durf te dumpen) én ik sneller ideeen op doe voor het relatief trage schrijven van composities in Notion.

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 12-04-2021 13:22 . Reden: Zooi typo's wegens te snel typen gefixt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

unezra schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:07:
Hmm, na al het geklets *over* hard- en software...
Dit maak ik er mee:

https://soundcloud.com/hpdr
Als je me gezegd had dat het uit een Spaghetti Western kwam had ik het ook geloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dwarlorf schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:49:
[...]
Als je me gezegd had dat het uit een Spaghetti Western kwam had ik het ook geloofd.
Ik kan hieruit niet opmaken of je dat als een compliment of een belediging bedoelt. :)
(Ik moest ook even opzoeken wat een spagetty western voor een ding is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

In ander nieuws: Mijn gebeden, nja, een deel van, zijn gehoord!

https://answers.presonus....s-babylon-waves-conductor

BabylonWaves heeft vorige maand een versie uitgebracht voor Studio One.
https://www.babylonwaves.com/studio-one/

Waarmee opeens het schrijven van custom rules een heel stuk makkelijker zou moeten worden, omdat ik nog maar één set hoef te schrijven voor praktisch alle grote libraries die er zijn. Ik heb het nog niet gekocht, ook omdat ik nog aan het puzzelen ben hoe dat vervolgens weer te gebruiken voor Ableton Live.

Vooralsnog lijkt de oplossing te zitten in op het oog de lelijkste:
Ableton Live via LoopMIDI (virtual MIDI cable) en VoiceMeeter of JACK (virtual audio cable) aan Studio One hangen en dáár een groot deel van de soundprocessing te doen.

Maar ja, dat betekend wel dat ik praktisch de hele arrangement view van Live niet ga gebruiken en ik kan niet goed inschatten hoe heftig dit op mijn resources drukt. Tegelijkertijd, in theorie kan er op deze manier wel heel veel. Voor puur MIDI (lees: EastWest) zou ik *alle* processing in S1 kunnen doen (eigenlijk op dezelfde manier als ik nu ook met Notion doe), voor audio kan ik een deel in Live en een deel in S1 doen, in alle gevallen zou ik de eindmix en mastering in zijn geheel in S1 kunnen doen.

Ik ga daar nog eens op broeden. Hoe dan ook is het tof dat BabylonWaves in 2019 nog maar 2 major DAW's ondersteunde (die post is van mij) en nu, in 2021, alweer 4...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:38
ChojinZ schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:45:
[...]

Het verschilt nogal per product. Maar sommige prijzen die worden gevraagd zijn idd belachelijk hoog...

Even een praktisch vragen over een probleem waar ik al tijden mee worstel
Ik heb redelijk wat hardware. Al die hardware heeft geheugenslots om patches en drumpatronen op te slaan.

Nu ben ik opzoek naar een methode waarbij ik makkelijker patches terug kan vinden. Ik maak vaak een patch, doe vervolgens een tijdje niets met de patch, en een paar maanden later heb ik een ineens een stuk muziek waarin ik de patch wil verwerken.

Maar.... waar is in godsnaam die patch gebleven? Tig apparaten, 3 miljoen memory slots.... Hellup! Ik kan em niet meer vinden!
En vervolgens ben ik de patch kwijt... (om en dan een half jaar later weer terug te vinden 8)7 )

Ik zit zelf te denken om gewoon een schriftje te halen en daar te noteren in welk apparaat welke patch staat. Maar dat klinkt nogal omslachtig (en ouderwets).

Misschien een gekke vergelijking maar ik herken het een beetje als de weg kwijt raken in honderden gigabytes aan samples en soundbanks. Daar zijn hele theorieën over geschreven en gevlogd hoe te archiveren. Wellicht kan je daar wat inspiratie op doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

unezra schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:08:
[...]

Ik kan hieruit niet opmaken of je dat als een compliment of een belediging bedoelt. :)
(Ik moest ook even opzoeken wat een spagetty western voor een ding is...)
Een groot compliment. Vind het Ennio-Morricone-esque. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dwarlorf schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:19:
[...]
Een groot compliment. Vind het Ennio-Morricone-esque. :)
Dank je wel. :)

Tja, letters op een scherm. Zelfs mét smiley's mis je intonatie en dan komt dus mijn eigen onzekerheid om de hoek kijken. (Normaliter kleed ik een post als "dit maak ik" in met -tig regels tekst over hoe eng ik het vind om het te posten. Bij deze niet gedaan, maar het blijft doodeng.)

Hoe dan ook, fijn om te horen. Ondertussen aan het werk aan een opvolger. Gaat nog even duren voor 'ie af is, maar ik zal er aan denken ook die te posten. (Het heeft nog geen titel, anders dan de niet zo heel veel zeggende werktitel "20210307 - Untitled - {TMPL The Manor} - HdR - (LoopMIDI)").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Iedereen bedankt voor de voorstellen! Zaten wat goede tips tussen.
Maar voor nu gaat dit hem worden:
eettjjuuhh schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:18:
Je zou iets als google keep notities kunnen gebruiken op je telefoon. Per instrument een notitie aanmaken en daar de patches/namen/nrs noteren. Dan kun je ook nog een foto of geluidsopname (dmv telefoon) bijvoegen. En is doorzoekbaar.
Even gekeken en hier kan ik wel wat mee. Ook erg fijn dat je een foto en geluid kan toevoegen. Zo zie ik ook meteen hoe de patch is opgebouwd EN weet ik meteen hoe hij klinkt. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik zit even te puzzelen op een denk ik vrij simpel, praktisch probleem.

Mijn Focusrite 18i20 heeft 2 koptelefoon uitgangen en als ik het goed zie, kunnen die allebei een andere mix krijgen. (De een zit hardwired aan 7&8, de ander aan 9&10.)

Nu wil ik liefst zonder ompluggen, 2 of 3 koptelefoons kunnen gebruiken, met in totaal 2 mixes:
- 1 voor gebruik met mijn DAW
- 1 wanneer ik zonder mijn laptop en DAW op te starten een beetje wil rommelen

De oplossing lijkt 'm te zitten in een aparte koptelefoon versterker met 2 uitgangen, die zijn er zat, maar wat ik niet kan vinden is er een met tenminste 2x stereo jack-in, waarbij ik met een mute knop of switch, de ene ingang danwel de andere ingang naar de koptelefoons kan sturen.

Bestaat zoiets uberhaupt? Meer dan een soort van schakelbare X-splitter hoeft het niet te zijn. :) Hoe minder er aan te regelen valt en hoe simpeler het ding is hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Volgens mij moet dat wel kunnen door verschillende profilen aan te maken in mixcontrol, om van profiel te wisselen heb je wel je computer nodig, maar je DAW moet volgens mij niet actief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Topicstarter
ChojinZ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Ik vind muziek maken ontzettend leuk maar heb niet de behoefte om opnames te maken. Daarnaast wil ik juist weg van de pc dus mijn insteek is dan ook om zoveel mogelijk DAWless te werken.

Complete tracks maken doe ik dan ook niet. Ik zie het meer als een live optreden/ jam sessie. Was eigenlijk benieuwd of hier meer mensen waren met dezelfde insteek. :)
Ik jam momenteel met FL Studio, twee midi controllers en een RC505 hardware looper.

Daarnaast jam ik ook samen met andere muzikanten maar het zal wel even duren voor we allemaal de hardware looper gebruiken.

*, over een jaar of zo denk ik wel dat we goed genoeg zijn voor optredens. (het is mogelijk dat een tweakers mod deze link verwijdert omdat er een qr code in zit, maar ik heb momenteel geen vrije harde schijfruimte om van twitch te downloaden en dan de qr code er uit te henken dus als het moet stuur maar een DM)

Freestyle is gewoon super leuk, je weet nooit hoe het gaat klinken of waar het eindigt.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 21-04-2021 07:42 . Reden: Knipje ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:00:
Ik zit even te puzzelen op een denk ik vrij simpel, praktisch probleem.

Mijn Focusrite 18i20 heeft 2 koptelefoon uitgangen en als ik het goed zie, kunnen die allebei een andere mix krijgen. (De een zit hardwired aan 7&8, de ander aan 9&10.)

Nu wil ik liefst zonder ompluggen, 2 of 3 koptelefoons kunnen gebruiken, met in totaal 2 mixes:
- 1 voor gebruik met mijn DAW
- 1 wanneer ik zonder mijn laptop en DAW op te starten een beetje wil rommelen

De oplossing lijkt 'm te zitten in een aparte koptelefoon versterker met 2 uitgangen, die zijn er zat, maar wat ik niet kan vinden is er een met tenminste 2x stereo jack-in, waarbij ik met een mute knop of switch, de ene ingang danwel de andere ingang naar de koptelefoons kan sturen.

Bestaat zoiets uberhaupt? Meer dan een soort van schakelbare X-splitter hoeft het niet te zijn. :) Hoe minder er aan te regelen valt en hoe simpeler het ding is hoe beter.
Zoiets?
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dRBXDRT
Ooit zelf gekocht om verschillende bronnen aan mijn SP404 te hangen.

Ok, is wel mininjack maar ik vermoed dat op Ali zoiets ook wel in normale jack te vinden is.

Kleine kanttekening: Switchkastjes die passief zijn willen nog weleens een spannings klikje geven bij het schakelen. Als je iets wilt wat geruisloos schakelt zal je iets actiefs moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:51:
Volgens mij moet dat wel kunnen door verschillende profilen aan te maken in mixcontrol, om van profiel te wisselen heb je wel je computer nodig, maar je DAW moet volgens mij niet actief zijn.
Mja, of domweg het muten van de ingangen als ik via mijn DAW wil spelen en unmuten als ik dat niet wil.
Dat kan helaas niet met 1 knop. (Of dus het loaden van een nieuw profiel, maar dat moet wel van disk, of ik moet een van de built-in presets gebruiken.)
ChojinZ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:38:
[...]

Zoiets?
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dRBXDRT
Ooit zelf gekocht om verschillende bronnen aan mijn SP404 te hangen.

Ok, is wel mininjack maar ik vermoed dat op Ali zoiets ook wel in normale jack te vinden is.

Kleine kanttekening: Switchkastjes die passief zijn willen nog weleens een spannings klikje geven bij het schakelen. Als je iets wilt wat geruisloos schakelt zal je iets actiefs moeten zoeken.
Hmmm. De HiFi hoek is helemaal niet zo'n slechte gedachte.
Ik zat hard te zoeken bij Bax op mengpanelen en andere zaken, maar die hebben eigenlijk veel te veel toeters en bellen. :)

Actief is mooi, maar hoeft voor mij niet per-sé. Het is vooral gemak. Alleen vind ik niet echt de juiste term waarop ik moet zoeken om net het juiste doosje te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Nadeel van die doosjes( ik had er ook kortstondig eentje). Is dat de geluidskwaliteit er bij mij echt op achteruit ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Yalopa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:01:
Nadeel van die doosjes( ik had er ook kortstondig eentje). Is dat de geluidskwaliteit er bij mij echt op achteruit ging.
Hier totaal geen problemen mee gehad.

Maar vreemd... Het is immers een passieve schakeling. Meer dan een y-splitter met een schakelaar ertussen is het eigenlijk niet. Wellicht slechte shielding van de bedrading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
unezra schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:53:
Actief is mooi, maar hoeft voor mij niet per-sé. Het is vooral gemak. Alleen vind ik niet echt de juiste term waarop ik moet zoeken om net het juiste doosje te vinden.
Wat je zoekt lijkt eigenlijk een ontzettend minimalistisch personal monitoring system te zijn. Normaal kun je dan per koptelefoon zelf je mix bepalen. Als je dat helemaal uitkleedt tot 'twee koptelefoons met twee inputs' kom je uit op wat jij wil. Ik gok dat alles in die hoek nog steeds veel meer doet dan wat jij wil, maar je zou eens kunnen zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik heb nooit gezocht waar het aan lag maar het stoorde me. Ik werk heel veel op m’n koptelefoon en elk druppeltje kwaliteitsverlies wou ik tegengaan.

Ik zie goedkope pluggen en een potentiometer, dus het risico zit er wel in.

[ Voor 29% gewijzigd door Yalopa op 20-04-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wormaap schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:42:
[...]

Wat je zoekt lijkt eigenlijk een ontzettend minimalistisch personal monitoring system te zijn. Normaal kun je dan per koptelefoon zelf je mix bepalen. Als je dat helemaal uitkleedt tot 'twee koptelefoons met twee inputs' kom je uit op wat jij wil. Ik gok dat alles in die hoek nog steeds veel meer doet dan wat jij wil, maar je zou eens kunnen zoeken :)
Hmmm.

Misschien dit:
Behringer Monitor2USB monitor- en hoofdtelefooncontroller
https://www.bax-shop.nl/s...n-hoofdtelefooncontroller

Of dit:
Behringer XENYX CONTROL2USB monitor controller
https://www.bax-shop.nl/s...ol2usb-monitor-controller

Mêh. Wanneer leert Bax eens dat letterlijk bij iedere pagerefresh een popup of je €5,- korting wil echt dusdanig bloedverziekend irritant is dat ik er tegenwoordig alles aan doe om NIET bij Bax te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unezra schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:00:
[...]

Mêh. Wanneer leert Bax eens dat letterlijk bij iedere pagerefresh een popup of je €5,- korting wil echt dusdanig bloedverziekend irritant is dat ik er tegenwoordig alles aan doe om NIET bij Bax te bestellen?
Je kan ook bij Thomann gaan kijken in Duitsland? Aanbod en support vond ik bij Bax altijd wel goed, maar begin ook wat wars te worden van hun marketing. Vooral die misleidende prijzen van producten die niet op voorraad zijn en zonder adblocker niet te haggelen webpagina's stoort me mateloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:36:
[...]
Je kan ook bij Thomann gaan kijken in Duitsland? Aanbod en support vond ik bij Bax altijd wel goed, maar begin ook wat wars te worden van hun marketing. Vooral die misleidende prijzen van producten die niet op voorraad zijn en zonder adblocker niet te haggelen webpagina's stoort me mateloos.
Ja, is.
Nadeel van Thomann vind ik weer de levertijden die over het algemeen wat langer zijn.

Maar als instant-gratification minder belangrijk is en ze hebben het niet bij CoolBlue of bol.com, bestel ik als het even kan bij Thomann. Hebben een prima assorti en goede klantenservice. (Volgens mij heb ik mijn Push2 wel bij Bax besteld, maar fin, instant gratification.)

Die marketing is verschrikkelijk. Iedere pagina wéér die f*cking popup en als ik nu zou weten dat het inschrijven op die nieuwsbrief die popups zou filteren, prima, maar dat doet het niet.

Toch eens kijken hoe ik mijn adblocker kan vertellen dat 'ie die popupshit gewoon weg drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik erger me ook aan die 2e kans producten die dan maar 2 euro goedkoper zijn. Elke keer als ik daar naar kijk is het verschil zo klein dat je liever een paar euro meer uitgeeft en gewoon nieuw koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Yalopa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:58:

Ik zie goedkope pluggen en een potentiometer, dus het risico zit er wel in.
Is geen potentiometer maar een schakelaar. Minijack's zijn gewoon standaard zoals je ook ziet in telefoons, speeltgoed etc waarbij je eigenlijk weinig verkeerds kan gaan (design is vrij simpel).

Ik denk dat jij een slecht exemplaar had of niet dezelfde had waar ik naar linkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Het was niet degene waarnaar je linkte idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmm.
Ik neig vooralsnog naar de Behringer Control2USB.
https://www.thomann.de/nl/behringer_control2usb.htm

Qua prijs (€114,-) vind ik 'm meer dan prima en qua mogelijkheden kan het al meer dan ik nodig heb. Heb ik er nog wel een zooi lange kabels bij nodig om van daar weer naar mijn stereo te gaan, maar dat is een kwestie van uitrekenen en uittekenen.

Die van Mackie, de vind ik ook nog wel aantrekkelijk, maar zit met €194,- flink hoger qua prijs.
https://www.thomann.de/nl/mackie_big_knob_studio.htm

Vanaf daar gaat het vrij snel vrij hard.

Mackie Big Knob Studio+ (€269)
https://www.thomann.de/nl/mackie_big_knob_studio_407306.htm

Presonus Monitor Station V2 (€298), discontinued volgens Presonus
https://www.thomann.de/nl/presonus_monitor_station_v2.htm

Palmer Monicon XL (€259)
https://www.thomann.de/nl/palmer_monicon_xl.htm

Zie ik het goed dat ik op die manier bijvoorbeeld 1 mix kan maken met alle inputs muted (dus DAW gebruik) en die naar de eerste input kan leiden van zo'n apparaat, dan een 2e mix met alle inputs unmuted (dus rechtstreeks gebruik) en die naar de 2e input, om vervolgens te kunnen switchen tussen input 1 en 2 en onafhankelijk daarvan, het signaal op beide koptelefoons kan hebben, maar ook kan leiden naar een set actieve monitors en bijvoorbeeld mijn Onkyo HiFi set?

Kwestie van de juiste kabels (en juiste lengte, huidige setup is met koppelstukken maar dat werkt totaal niet) en gaan?

Oh, en last but not least, iemand advies hierin welke aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unezra schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:30:
Hmm.

Oh, en last but not least, iemand advies hierin welke aan te schaffen?
Ik weet niet of deze Miktek nog verkrijgbaar zijn, Of deze Samson QH4, of deze ART HeadAmp, maar zeker de moeite waard om even te bekijken.

Ik kan sowieso aanraden om even rond te lurken op SoundOnSound, naast reviews is er veel aankoopadvies en op het forum kom je regelmatig de echte grote heren tegen die je gewoon advies geven.

Ik ben niet geneigd te denken dat er bij een koptelefoon monitor in de low budget range er heel veel verschil zit tussen de Mackie en de Behringer geluidskwaliteit.

Dat gezegd vind ik dit typisch zo'n product die ik echt eerst wil uitproberen en vergelijken alvorens ik besluit tot aankoop. Het gaat tenslotte om monitoring.

Verder moet je in low budget ook je verwachtingen anders neerzetten: het moet gewoon niet slecht zijn. Let op zaken als:

- geluidskwaliteit algeheel, hoor je gewoon dezelfde kwaliteit als wanneer je koptelefoon direct op je soundcard zit, dan zit je goed.
- geen ruis en vervorming bij hoge volumes
- kijk naar de impendantie van je koptelefoons, ook eentje met hoge impendantie (250~600Ohm) moet met acceptabele volumes kunnen weergeven.

Verwacht geen wonderen, maar koop ook geen totale crap, zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:25:
[...]
Ik weet niet of deze Miktek nog verkrijgbaar zijn, Of deze Samson QH4, of deze ART HeadAmp, maar zeker de moeite waard om even te bekijken.
Nadeel van die dingen vind ik dat er geen A/B switch op zit.

Ik heb naar soortgelijke apparaten zitten kijken, maar denk dat ik dan toch geld bespaar op functionaliteit die ik net wél wil hebben. :) (Sure, met het omhoog en omlaag draaien van de volumeknoppen kun je zoiets wel simuleren, maar da's gedoe. Het is juist dat ik 6x op "mute" klikken in de management software van mijn audio interface al vervelend genoeg vind én toch wat makkelijker de mix even wil kunnen horen op mijn HiFi speakers.)
Ik kan sowieso aanraden om even rond te lurken op SoundOnSound, naast reviews is er veel aankoopadvies en op het forum kom je regelmatig de echte grote heren tegen die je gewoon advies geven.

Ik ben niet geneigd te denken dat er bij een koptelefoon monitor in de low budget range er heel veel verschil zit tussen de Mackie en de Behringer geluidskwaliteit.

Dat gezegd vind ik dit typisch zo'n product die ik echt eerst wil uitproberen en vergelijken alvorens ik besluit tot aankoop. Het gaat tenslotte om monitoring.

Verder moet je in low budget ook je verwachtingen anders neerzetten: het moet gewoon niet slecht zijn. Let op zaken als:

- geluidskwaliteit algeheel, hoor je gewoon dezelfde kwaliteit als wanneer je koptelefoon direct op je soundcard zit, dan zit je goed.
- geen ruis en vervorming bij hoge volumes
- kijk naar de impendantie van je koptelefoons, ook eentje met hoge impendantie (250~600Ohm) moet met acceptabele volumes kunnen weergeven.

Verwacht geen wonderen, maar koop ook geen totale crap, zegmaar.
Mja, dat is lastig. Dit soort spul blijft toch een online gok. Maar wat je zegt is wel de reden waarom ik twijfel. Je wil geen ruis. Dit gaat een apparaat zijn waarop ik componeer én de eindmix beoordeel.

Nu verwacht ik op dat gebied geen wonderen van mezelf. Deels wegens kennisgebrek, deels omdat ik vooralsnog beperkt tijd en energie steek in mixen en masteren. Maar ik vind het wel fijn om snel te kunnen beoordelen of ik het "goed genoeg" vind en dan is even de voorlopige mix via mijn Onkyo HiFi set met Wharfedale Diamond's, of mijn Sennheiser HDnogwat koptelefoon sturen toch wel prettig.

(Hoewel dat nu an-sich ook zou kunnen met domweg lange kabels, die ik ook met zo'n monitorcontroller nodig heb. Het is alleen net even wat flexibeler.)

Hoe dan ook, €100 - €200 vind ik niet een heel groot probleem voor iets dat ik in the end meerdere keren per week, in de regel meerdere uren aan 1 stuk, gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Toch de Behringer Control2USB maar aangeschaft.

Wel nog even zitten twijfelen over de Monitor2USB maar die heeft minder mogelijkheden en geen jacks aan de achterkant (form-factor vind ik wel handiger), de andere opties vind ik op dit moment te duur. (De Mackie Big Knob Studio+, vergelijkbaar met de Behringer, zit meteen op €269 en is bij Thomann niet op voorraad.)

Kabellengte naar mijn Onkyo versterker heb ik vooralsnog opgelost met een paar Neutrik koppelstukken (Neutrik NA3 JJ), met vergrendeling, zodat ik mijn huidige kabels kan gebruiken. (Zitten nu gekoppeld met een paar goedkopere koppelstukken maar daar zit zó veel speling op, dat ik continu storing heb. Kabels lopen over de vloer achter de kast langs, kom er moeilijk bij, dat ben ik wel zat.)

Hoewel die Behringer meer kan dan ik aanvankelijk zocht, lost het tegelijkertijd wel een probleem op waar ik al eerder tegenaan liep, namelijk de mix eenvoudig kunnen beluisteren op mijn HiFi set én de mix in mono kunnen zetten om te kijken hoe het dan klinkt.

Met in totaal 4 inputs (waarvan 1 gecombineerd USB/jack), heb ik er nog 2 over. Uitputs ga ik meteen 2 van de 3 gebruiken, maar ook daar dus nog 1 output over waar ik misschien ooit een keer een eenvoudig setje computerboxen aan hang om te kijken hoe het overeind blijft als het word afgespeeld over no-budget meuk.

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 22-04-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
veel smilies: <+:) o<:) }:O

Jongens en meisjes, na 7 jaar is het wel leuk geweest. Tijd voor een topicrefresh, de startpost is al wat aangepast maar nog steeds enorm gedateerd. Dat kan echt niet meer.

Ik heb deel 4 gelanceerd en vraag deze te sluiten, kunnen we daar verder.

Wie wil even meehelpen met de nieuwe topicstart updaten? DM me even en ik voeg je toe als auteur.

Without further ado...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:38

FeaR

In GoT we trust

Beat ya :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste

Dit topic is gesloten.