Wat ik begrijp is dit dus alleen een controller en verder geen synth. Dan vind ik het best prijzig, maar het heeft wel als voordeel dat je alle algemene synths kan aansturen. Zou kijken of merken als NI of AKAI niet iets vergelijkbaar hebben.
In princiepe is het een hardware sequencer. En hij lijkt prijzig, maar in de sequencer markt valt hij onder de 'budget' categorie. Voor een degelijke squencer betaal je meestal meer. Daarnaast zijn er niet heel veel sequencers op de markt wat het nog lastiger maakt om een goed model te vinden.vlaaing peerd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:10:
[...]
Wat ik begrijp is dit dus alleen een controller en verder geen synth. Dan vind ik het best prijzig, maar het heeft wel als voordeel dat je alle algemene synths kan aansturen. Zou kijken of merken als NI of AKAI niet iets vergelijkbaar hebben.
Zover ik weet heeft NI geen sequencers. Akai heeft de befaamde MPC2000. Maar deze is ook best prijzig, enkel nog 2e hands te krijgen, en te vintage (lees: te oud) voor mijn smaak.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Ah er zit een sequencer op, da's inderdaad wel een verschil.ChojinZ schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:35:
[...]
In princiepe is het een hardware sequencer. En hij lijkt prijzig, maar in de sequencer markt valt hij onder de 'budget' categorie. Voor een degelijke squencer betaal je meestal meer. Daarnaast zijn er niet heel veel sequencers op de markt wat het nog lastiger maakt om een goed model te vinden.
Zover ik weet heeft NI geen sequencers. Akai heeft de befaamde MPC2000. Maar deze is ook best prijzig, enkel nog 2e hands te krijgen, en te vintage (lees: te oud) voor mijn smaak.
Je kan dan de AKAI MPD 232 overwegen (de moderne opvolger van de MPC), deze heeft steps, maar dan weer geen toetsenbord.
Overigens is mijn ervaring met sequencen in een doosje dat het stukken minder prettig werkt dan in DAW software met een (of twee) breedbeeldschermen. Vind je het zelf niet makkelijker werken met PC erbij?
Dank voor de tip maar ik heb al een Beatstep Pro en deze is wat meer uitgebreid dan de MPD232. In princiepe voldoet de Beatstep pro ook wel maar hij doet enkel monofonisch en ik wil eigenlijk een polyfonische squencer.vlaaing peerd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:10:
[...]
Ah er zit een sequencer op, da's inderdaad wel een verschil.
Je kan dan de AKAI MPD 232 overwegen (de moderne opvolger van de MPC), deze heeft steps, maar dan weer geen toetsenbord.
Daarnaast kan hij maar max 3 apparaten aansturen terwijl ik meer wil aansturen.
Goeie vraag die ik vaker krijg.vlaaing peerd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:10:
[...]
Overigens is mijn ervaring met sequencen in een doosje dat het stukken minder prettig werkt dan in DAW software met een (of twee) breedbeeldschermen. Vind je het zelf niet makkelijker werken met PC erbij?
Ik vind in de box werken absoluut niet prettig. Ik zit al veels te veel achter de pc (werk, andere hobbys) en wil juist daar vanaf.
Daarnaast vind ik tactile werken met hardware fijner en leuker dan werken in een DAW. Ik snap dat een DAW meer kan en ook goedkoper is. En bij het uitbrengen van tracks ontkom je er bijna niet aan.
Maar mij doet een DAW niets. Ik haal daar helemaal geen voldoening uit. Pielen met een drumcomputer, een synth en een sequencer geeft mij gewoon meer voldoening.
Om je een idee te geven, dit is meer mijn ding (niet mijn video
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Iets teveel cornet bier op hehe
live opname met analog four, td3 en micromonsta..ga denk ik deze nog wel uitwerken tot volwaardige track.
Concept is wel lekker denk ik
[Soundcloud: CORN by GVE | Gerwin Van Engelenburg]
live opname met analog four, td3 en micromonsta..ga denk ik deze nog wel uitwerken tot volwaardige track.
Concept is wel lekker denk ik
[Soundcloud: CORN by GVE | Gerwin Van Engelenburg]
Je zou misschien kunnen kijken naar de digitakt? sampler/sequencer in 1 - 8 midi tracks kan je aansturen + 8 sampler tracksChojinZ schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:06:
[...]
Dank voor de tip maar ik heb al een Beatstep Pro en deze is wat meer uitgebreid dan de MPD232. In princiepe voldoet de Beatstep pro ook wel maar hij doet enkel monofonisch en ik wil eigenlijk een polyfonische squencer.
Daarnaast kan hij maar max 3 apparaten aansturen terwijl ik meer wil aansturen
Hardstikke mooi apparaat welke ik graag in mijn setup zou willen hebben!djerror schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:27:
[...]
Je zou misschien kunnen kijken naar de digitakt? sampler/sequencer in 1 - 8 midi tracks kan je aansturen + 8 sampler tracks
Hij is echter wel erg duur. In die prijsklasse kan je ook een Pyramid van Squid kopen en die is qua sequence mogelijkheden een stuk uitgebreider.
Daar krijg je bij de Digitakt wel een drumcomputer en sampler voor terug, maar die heb ik al (TR8S en SP404A).
Ik vermoed dat ik gewoon moet door sparen en voor een Pyramid of Toraiz (pioneer). Of wachten tot Arturia met een wat stabielere firmware komt voor de Keystep Pro.
Ja heb je ook gelijk in :-)..maar wat je zegt je hebt er ook gelijk een veelzijdig apparaat bij ;-)..ik moet eerlijk bekennen dat ik mn digitakt laatste tijd minder gebruik en dat ik meer in the box ben gaan werken. In studio one zit een namelijk een soort gelijke vst a la een mpc/digitakt. Dit komt omdat ik wat releases heb gedaan en ik steeds zat te kloten met de latency van digitakt wat het werk lastiger maakt. Met die interne vst heb ik daar geen last van en heb strakkere timings
Goededag,
Ik heb een vraag. Ik kan het nergens vinden en kwam hier terecht dus dacht misschien weet iemand hier mijn antwoord.
Ik gebruik Logic Pro X. Nu heb ik een eigen thuisstudio, waarin ik dingen opneem in een geluidsdichte ruimte. Nu wil ik dat degene die buiten de ruimte zit, via de monitors kan horen wat er binnen gebeurd. Dit kan via input monitoring. Maar het probleem is dat degene die in de dichte ruimte staat zichzelf dan ook over de koptelefoon hoort. Dit is vaak met een vertraging, en dat is irritant als er opgenomen word. Ik wil dus input monitoring gebruiken, maar dan alleen via de monitors, niet via headphone. Ik gebruik als interface Scarlett focusrite 2i2.
Verder zou ik willen weten of iemand hier toevallig een Nederlands forum kent dat echt gericht is op Logic pro.
Alvast bedankt
Ik heb een vraag. Ik kan het nergens vinden en kwam hier terecht dus dacht misschien weet iemand hier mijn antwoord.
Ik gebruik Logic Pro X. Nu heb ik een eigen thuisstudio, waarin ik dingen opneem in een geluidsdichte ruimte. Nu wil ik dat degene die buiten de ruimte zit, via de monitors kan horen wat er binnen gebeurd. Dit kan via input monitoring. Maar het probleem is dat degene die in de dichte ruimte staat zichzelf dan ook over de koptelefoon hoort. Dit is vaak met een vertraging, en dat is irritant als er opgenomen word. Ik wil dus input monitoring gebruiken, maar dan alleen via de monitors, niet via headphone. Ik gebruik als interface Scarlett focusrite 2i2.
Verder zou ik willen weten of iemand hier toevallig een Nederlands forum kent dat echt gericht is op Logic pro.
Alvast bedankt
@LogischPro Als je 'n interface hebt met meerdere uitgangen kun je 1 voor de HP gebruiken en 1 voor naar buiten. Kwestie van de juiste outputs selecteren.
* Ariejan googlet even...
De 2i2 heeft zo te zien maar 1 uitgang. Ik heb zelf 'n Behringer U-PHORIA UMC404HD, en die heeft een A en B uitgang. Ik zou dan b.v. alles naar output 3/4 voor de B uitgang sturen voor buiten.
* Ariejan googlet even...
De 2i2 heeft zo te zien maar 1 uitgang. Ik heb zelf 'n Behringer U-PHORIA UMC404HD, en die heeft een A en B uitgang. Ik zou dan b.v. alles naar output 3/4 voor de B uitgang sturen voor buiten.
Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com
Die delay ga je altijd hebben als je signaal door je PC verwerkt moet worden. Met Focusrite interfaces kan je dit probleem oplossen door mix control te gebruiken. Deze software is gratis en configureert je ganse mixpath nog voor het in je PC gaat. dan kies je dus welk signaal er op welke outputs gezet wordt en kan je het mixen. alleen.. jouw interface heeft maar 2 uitgangen en er valt dus weinig te configureren. Mixcontrol kreeg je bij elke Focusrite interface, vanaf de 6i6.LogischPro schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:24:
Goededag,
Alvast bedankt
https://support.focusrite...rlett-MixControl-tutorial
Software heet tegenwoordig Focusrite control en krijg je bij nieuwere generaties vanaf de 4i4:
https://focusrite.com/en/focusrite-control
Ik gebruik zelf ook Logic en haal mn info uit Engelstalige bronnen, die zijn er voldoende. YouTube: MusicTechHelpGuy - YouTube dit youtube kanaal heeft me al enorm veel geleerd, maar er zijn er nog hopen... Een NL kanaal heb ik nooit gevonden / gezocht...
[ Voor 3% gewijzigd door Yalopa op 29-09-2020 09:57 ]
You don't need eyes to see, you need vision
Wat je eigenlijk wilt is dus submixing voor je zanger? Dat kan binnen logic op verschillende manieren, maar ik denk dat in jouw geval het handigste is om op alle tracks die je zanger wilt horen je een send maakt en deze naar een bus stuurt. Deze bus kun je dan naar een output sturen die je zanger op zijn/haar hoofdtelefoon hoort.LogischPro schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:24:
Maar het probleem is dat degene die in de dichte ruimte staat zichzelf dan ook over de koptelefoon hoort. Dit is vaak met een vertraging, en dat is irritant als er opgenomen word. Ik wil dus input monitoring gebruiken, maar dan alleen via de monitors, niet via headphone. Ik gebruik als interface Scarlett focusrite 2i2.
Een poging tot HipHop, zonder rap overigens, want dat kan ik niet 😅
Info; de gitaar is een sample, de rest is zelf gesequenced met veelal stock instrumenten uit Reason.
[ Voor 21% gewijzigd door dominic op 30-09-2020 14:55 ]
nou ff nitpicken een miereneuken dan even...dominic schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:52:
[Soundcloud: SecondWave by Dominic Bout]
Info; de gitaar is een sample, de rest is zelf gesequenced met veelal stock instrumenten uit Reason.
Klinkt allereerst chill en lekker om naar te luisteren. Er mist inderdaad wel een lead of zang of rap om het volledig te maken.
- de gehele tune klinkt wat gedistort, veel drive kan een keuze zijn en maakt het lekker smerig, de tune klinkt echter liefelijk (qua noten), dus misschien overwegen iets minder drive/distortion in te doen.
- De rhodes piano is IMO ook iets te ge-distort, beetje drive mag om de felt-tips te benadrukken, maar hoort in de zachte noten eigenlijk wel zo smooth als boter op een stel warme tieten te zijn.
- De Rhodes piano-lijn lijkt ook enorm veel op de gitaarlijn, misschien enkele noten een octaaf hoger of lager schuiven om toch uit die unisono van de gitaar te komen.
- in de beat is er een kick die een 16e dubbelslag heeft, mijn insziens niet nodig.
- geen bas / sub-bas?
Het meeste hierboven is echter smaakvoorkeur en niet persé productietechnisch fout. Ik hoop dat je er wat mee kan.
Maar hij's nice, ga 'm nog een keertje luisteren
Erg lekker!dominic schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:52:
[Soundcloud: SecondWave by Dominic Bout]
Ogen dicht en je ziet een romantisch duet tussen een R&B zangeres en een rapper voor je. De adlibs van die zangeres kun je al bijna horen.
Vanwege die context hem daarom ook wat 'zachter/ronder' of fris, zacht en scherp maken. Zie ook opmerkingen van @vlaaing peerd. (BTW Ik vind die 16e kick juist wel iets toevoegen, houdt je scherp.)
Hamvraag is: Waar ga je die zangeres en die rapper vinden?
[ Voor 4% gewijzigd door MicroWhale op 30-09-2020 16:32 ]
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Ik zat te denken aan jou 😉MrWilliams schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:31:
[...]
Erg lekker!
Ogen dicht en je ziet een romantisch duet tussen een R&B zangeres en een rapper voor je. De adlibs van die zangeres kun je al bijna horen.
Vanwege die context hem daarom ook wat 'zachter/ronder' of fris, zacht en scherp maken. Zie ook opmerkingen van @vlaaing peerd. (BTW Ik vind die 16e kick juist wel iets toevoegen, houdt je scherp.)
Hamvraag is: Waar ga je die zangeres en die rapper vinden?
Maar inderdaad heb ik hem wat ruiger moeten afmixen om hem "uit te vullen" in verband met het ontbreken van de vocals; het klonk in mijn oren dan erg kaal en zo wilde ik hem niet de deur uit doen.
In de mix is de 150-300hz wat teruggeschroefd, waardoor een bas wat afwezig is, echter is er rond de 40-80hz genoeg gedonder 😋
150-300hz is altijd een vreselijk moeilijke band om goed te mixen, echt alles zit elkaar daar in de weg en je doet al gauw, zoals ik nu gedaan heb, 'verkeerde' ingrepen die uiteindelijk op gaan vallen.. Niemand is dan ook ooit uitgeleerd 😌
Wat is iedereen in een mellow sfeertje tegenwoordig, inderdaad relaxt!mekonghigh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:07:
Ik heb er ook weer een![]()
[Soundcloud: Relax by mekonghigh]
Je drums klinken wat boxey. Tenzij je inderdaad graag die lo-fi klank wil hebben zou ik rond de 300Hz er wat uithalen bij die drums. Dan zal ie wat natuurlijker klinken.
Thanks voor de feedback. De cocktail drums met brushes heb ik juist aangepast/bijgewerkt om een beetje een lo-fi geluid te krijgen. Zonder die aanpassingen klinkt het inderdaad een stuk natuurlijker.vlaaing peerd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:53:
[...]
Wat is iedereen in een mellow sfeertje tegenwoordig, inderdaad relaxt!
Je drums klinken wat boxey. Tenzij je inderdaad graag die lo-fi klank wil hebben zou ik rond de 300Hz er wat uithalen bij die drums. Dan zal ie wat natuurlijker klinken.
Ah kijk, dan heb ik er ook niks op aan te merken. De rest is wel erg clean/hifi in contrast met de drums, vandaar dat ik me afvroeg welke richting je in wou.mekonghigh schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:16:
[...]
Thanks voor de feedback. De cocktail drums met brushes heb ik juist aangepast/bijgewerkt om een beetje een lo-fi geluid te krijgen. Zonder die aanpassingen klinkt het inderdaad een stuk natuurlijker.
Haha, dus.... ben momenteel mijn eerste poging tot 'zang' aan het doen. Liedje is er, tekst bijna... vocals inzingen. Als t geen complete ramp wordt dan luister maar of je me als zangeres wilt.dominic schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:06:
[...]
Ik zat te denken aan jou 😉
Maar inderdaad heb ik hem wat ruiger moeten afmixen om hem "uit te vullen" in verband met het ontbreken van de vocals; het klonk in mijn oren dan erg kaal en zo wilde ik hem niet de deur uit doen.
[...]
Ben benieuwd naar t eindresultaat!
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Joris Voorn zet ook bijna wekelijks van die hardware-livesessies op YTChojinZ schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:06:
[...]
Dank voor de tip maar ik heb al een Beatstep Pro en deze is wat meer uitgebreid dan de MPD232. In princiepe voldoet de Beatstep pro ook wel maar hij doet enkel monofonisch en ik wil eigenlijk een polyfonische squencer.
Daarnaast kan hij maar max 3 apparaten aansturen terwijl ik meer wil aansturen.
[...]
Om je een idee te geven, dit is meer mijn ding (niet mijn video):
[YouTube: Volca Melodic House & Synthwave Jam (2019-10-12 Part II)]
[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 04-10-2020 09:24 ]
Ben groot fan van Joris Voorn en volg zijn sessie dan ook regelmatig. Heerlijke muziek! En hij heeft ook erg leuke hardware staan.Dennisdn schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:23:
[...]
Joris Voorn zet ook bijna wekelijks van die hardware-livesessies op YT
[YouTube: MPC Live II + OB6, Alpha Juno, SH-101, Juno 106 and TR-909.]
Hoi daar heren en dames..
Naast alle bedrijvigheid eindelijk weer eens de kans gekregen om wat te klooien (jeej covid..ehh). Ben maar eens in wat VST's gedoken met inspiratie vanuit DJ Shadow/Pink Floyd/Bladerunner. beat geprogrammeerd in Addictive drums 2, nog een sample in de backbeat maar die hoor je als het goed is niet (totdat ik m weghaal
) Verder veel met Reaktor -> Circles gewerkt voor de lush pads, ook een Jupiter 8 kon niet ontbreken. Gitaren verder zelf ingespeeld los van het cheezy spaanse gitaartje (sample die er nog uitgaat als ik tijd heb voor zoeken naar alternatief.). Ik wilde zelf nog meer de pink floyd hoek in maar mijn partner in crime wilde meer de synth hoek in.. dit is dan de uitkomst. enjoy 
PS: wie niet van hele lange soundscapes houd, ergens rond 230 dropt de beat..
Naast alle bedrijvigheid eindelijk weer eens de kans gekregen om wat te klooien (jeej covid..ehh). Ben maar eens in wat VST's gedoken met inspiratie vanuit DJ Shadow/Pink Floyd/Bladerunner. beat geprogrammeerd in Addictive drums 2, nog een sample in de backbeat maar die hoor je als het goed is niet (totdat ik m weghaal
[ Voor 4% gewijzigd door millman op 04-10-2020 21:29 ]
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Ik vind 'm super. Ben fan van DJ Shadow sinds UNKLE en dit geluid heb je mooi benaderd. Lange intro is mij niets te lang en de beat dropt er lekker in. Ben ook wel benieuwd hoe ie in meer Pink Floyd stijl was geworden.[Soundcloud: From The Shadows We Rise by MillerZ]
Je hebt er een volger bij!
TimZelf op SoundCloud & Spotify
Sow, een liedje met zang maken is ff een heel ander niveau van complexiteit zeg!! Gisteravond bezig geweest met het opnemen van het refrein. Onderstaand even een opsomming van wat ik allemaal tegengekomen ben:
(voor de duidelijkheid: ik ging er compleet blanco in, nog nooit een fatsoenlijke opname gemaakt, zing niet en heb het genomen zoals het kwam. Ik ben voor een eerste keer tevreden met het resultaat.)
1. Microfoon, positie en omgevingsgeluid
Les 0: Je eigen stem horen is k*t.... al went het op een gegeven moment wel.
Les 1: Zingen werkt niet als het regent. Toen ik begon met inzingen goot het. En als je in een aanbouw met een glazen koof.... tsja...
Les 2: Zing altijd op dezelfde manier richting je microfoon. Ik moest in het begin nog wel eens kijken en dan gaat je hoofd draaien naar waar de tekst is. Ook de manier van uitspreken van teksten, ademhalen, meetikken of zelfs bewegen op je stoel tellen mee...
Les 3: Een grote woonkamer met een houten vloer en weinig meubels is niet bevorderlijk voor je opname. (Dit wist ik al, maar nu hoorde ik het effect ervan goed) Dempen met dekentjes etc... werkt dan weer wel.
Les 4: De kwaliteit microfoon is enorm belangrijk (heb er een van ~25-30 euro)
2. Opname workflow
Les 5: Het opnemen van je stem is een compleet andere workflow dan normaal. Je moet van tevoren goed weten, plannen zelfs wat je gaat opnemen en hoe je het wilt hebben.
Les 6: Inrichten van channels voor je opname kost tijd.
Les 7: Niet één keer maar 10-20 keer opnemen. En dan kiezen.
3. Nabewerken
Les 8: Zelfs (een freeware) autotune kapt er gewoon mee als je echt niet zuiver zingt.
Les 9: Er zit een duidelijke volgorde in wat je allemaal moet/kan doen om je opname te verwerken Deze en deze YT video's zijn erg behulpzaam.
Les 10: Effecten zijn nutteloos als de opname niet goed is.
Les 11: Ben je teveel aan t corrigeren? Begin opnieuw!
Key takeaways voor mezelf
1. Ik heb een betere mic nodig met daaromheen voldoende demping
2. Ik moet een opname workflow en de bewerking workflow ontwikkelen voor mezelf
3. Nabewerken tot een minimum beperken... sjees wat kost dat tijd. (ligt aan mijn zangkwaliteiten)
Als jullie nog tips hebben over workflows of mics, dan hoor ik dat graag. Ik heb nu een Devine M-Mic. Als ik goede demping heb, zou die dan beter klinken (even mijn stem buiten beschouwing latend)? En welke plugins zijn essentieel voor stemmen?
Context:
(voor de duidelijkheid: ik ging er compleet blanco in, nog nooit een fatsoenlijke opname gemaakt, zing niet en heb het genomen zoals het kwam. Ik ben voor een eerste keer tevreden met het resultaat.)
1. Microfoon, positie en omgevingsgeluid
Les 0: Je eigen stem horen is k*t.... al went het op een gegeven moment wel.
Les 1: Zingen werkt niet als het regent. Toen ik begon met inzingen goot het. En als je in een aanbouw met een glazen koof.... tsja...
Les 2: Zing altijd op dezelfde manier richting je microfoon. Ik moest in het begin nog wel eens kijken en dan gaat je hoofd draaien naar waar de tekst is. Ook de manier van uitspreken van teksten, ademhalen, meetikken of zelfs bewegen op je stoel tellen mee...
Les 3: Een grote woonkamer met een houten vloer en weinig meubels is niet bevorderlijk voor je opname. (Dit wist ik al, maar nu hoorde ik het effect ervan goed) Dempen met dekentjes etc... werkt dan weer wel.
Les 4: De kwaliteit microfoon is enorm belangrijk (heb er een van ~25-30 euro)
2. Opname workflow
Les 5: Het opnemen van je stem is een compleet andere workflow dan normaal. Je moet van tevoren goed weten, plannen zelfs wat je gaat opnemen en hoe je het wilt hebben.
Les 6: Inrichten van channels voor je opname kost tijd.
Les 7: Niet één keer maar 10-20 keer opnemen. En dan kiezen.
3. Nabewerken
Les 8: Zelfs (een freeware) autotune kapt er gewoon mee als je echt niet zuiver zingt.
Les 9: Er zit een duidelijke volgorde in wat je allemaal moet/kan doen om je opname te verwerken Deze en deze YT video's zijn erg behulpzaam.
Les 10: Effecten zijn nutteloos als de opname niet goed is.
Les 11: Ben je teveel aan t corrigeren? Begin opnieuw!
Key takeaways voor mezelf
1. Ik heb een betere mic nodig met daaromheen voldoende demping
2. Ik moet een opname workflow en de bewerking workflow ontwikkelen voor mezelf
3. Nabewerken tot een minimum beperken... sjees wat kost dat tijd. (ligt aan mijn zangkwaliteiten)
Als jullie nog tips hebben over workflows of mics, dan hoor ik dat graag. Ik heb nu een Devine M-Mic. Als ik goede demping heb, zou die dan beter klinken (even mijn stem buiten beschouwing latend)? En welke plugins zijn essentieel voor stemmen?
Context:
Vet hoor! Heel erg DJ Shadow inderdaad! Zou je drumbus lekker compressen dat ie er mooi doorheen beukt, het klinkt me nog iets te dynamisch allemaal daarmillman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:28:
[Soundcloud: From The Shadows We Rise by MillerZ]
Lekker iets pakken wat het stoffig maakt, dus niet een al te cleane compressor. Of een cleane compressor en dan wat tape saturation erop prakken.
UNKLEtimzelf schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:18:
[...]
Ik vind 'm super. Ben fan van DJ Shadow sinds UNKLE en dit geluid heb je mooi benaderd.
Heb Psyence Fiction grijsgedraaid destijds.
Met wat meer tijd duik ik er zeker nog een keer, thnx for the compliments!timzelf schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:18:
[...]
Ik vind 'm super. Ben fan van DJ Shadow sinds UNKLE en dit geluid heb je mooi benaderd. Lange intro is mij niets te lang en de beat dropt er lekker in. Ben ook wel benieuwd hoe ie in meer Pink Floyd stijl was geworden.
Je hebt er een volger bij!
Ha, er zit al zoveel overheen, maar wellicht te subtiel. 2bcapNia schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:58:
[...]
Vet hoor! Heel erg DJ Shadow inderdaad! Zou je drumbus lekker compressen dat ie er mooi doorheen beukt, het klinkt me nog iets te dynamisch allemaal daar
Lekker iets pakken wat het stoffig maakt, dus niet een al te cleane compressor. Of een cleane compressor en dan wat tape saturation erop prakken.
[ Voor 35% gewijzigd door millman op 06-10-2020 15:06 ]
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Goeie tips hierboven, er komt inderdaad veel bij kijken voordat microfoonopnames lekker gaan.MrWilliams schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:52:
Context:
[Afbeelding]
Je mic direct in een channel strip/mic preamp duwen. Ik meende dat het een onnodige stap was en heb dat jarenlang uitgesteld. Sinds kort merk ik echter wat voor meerwaarde dat is om direct al een gebalanceerde audio track te hebben ipv met plugins aan de slag.
ik gebruik een paar dbx 286s pre-amps, maar je kan ook vergelijkbare effecten krijgen in plugin vorm.
Mic
Qua microfoon is het wat moeilijker. Hangt ook vanaf hoe hard je zingt en andere karakteristieken.
Als je vrij hard zingt kan een dynamische mic de job doen, is vrij goedkoop en heeft ook als voordeel dat je niet teveel omgevingsgeluid meeneemt. Is wat minder nauwkeurig dan condensator mics.
Zing je zacht of atmosferisch, dan kan je niet om een cardioide grootmembraan condensator microfoon heen. Deze is wel gevoelig (zangboot of in de klerenkast opnemen), maar is wel zuiverder en getailleerder dan een dynamische mic.
Ook zou ik het overwegen om dubbel te gaan mic-en, dit helpt om stereo en ruimtelijk effect makkelijker te maken in de mix.
Effecten die ik aanraadt:
- pre-amp met input gain + phantom power, hi-pass filter, compressor, de-esser, enhancer en expander/gate
- Of losse effecten in die specifieke volgorde in een chain (trust me, pre-amp is 100x makkelijker)
- een goed uitgezochte reverb.
Je hebt zelf al aardig wat goede tips gegeven, en inderdaad is inzingen complexer dan het lijkt. Ik ben zelf al sinds m'n 17e zanger van een band en neem al heel lang vocals op (inclusief mezelf) en ik zou zeggen dat voorbereiding het belangrijkst is.MrWilliams schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:52:Als jullie nog tips hebben over workflows of mics, dan hoor ik dat graag. Ik heb nu een Devine M-Mic. Als ik goede demping heb, zou die dan beter klinken (even mijn stem buiten beschouwing latend)? En welke plugins zijn essentieel voor stemmen?
Als de performance goed is, zou je aan 3 à 4 takes genoeg moeten hebben. Dat betekent echter dat je vooraf al duidelijk moet hebben 1. wat de exacte melodie is, 2. wat je frasering en timing moet zijn, 3. de uistpraak en tekst in orde hebben (d.w.z. geen lettergreep meer voor dezelfde zin in een ander couplet), 4. je positie t.o.v. de microfoon goed hebben en houden (evt EQ goed hebben in de opnamefase!) en 5. je preamp zo instellen dat je bij je hardste uithaal nog steeds niet in het rood gaat - aanrader hier is inderdaad een hardware pre-amp, liefst met EQ, en (zo min mogelijk) compressie en eventueel een limiter. Al het andere kun je achteraf in de DAW doen.
Met sommige dingen die je schrijft ben ik het niet per sé eens: Het ligt misschien aan je DAW, maar vocals opnemen in Cubase is simpeler dan een virtual instrument track opzetten. Elke nieuwe take wordt vanzelf een nieuwe lane, en na een take of drie kun je direct compen voor de beste stukken van deze takes. En in plaats van 10-20 takes opnemen, kun je beter je voorbereiding voor elkaar hebben (zie boven) en dan 3 à 4 takes opnemen. Hoe simpel je zanglijn ook is, het gaat er na een keer of 5 echt niet meer beter op worden (tenzij je op een andere dag nog een poging waagt).
Ik heb een video over mijn woonplaats gemaakt met wat ondersteunende muziek.
Hopelijk vinden jullie het een beetje leuk.
YouTube: Capelle aan den IJssel
Hopelijk vinden jullie het een beetje leuk.
YouTube: Capelle aan den IJssel
Dank voor jullie tips. Erg waardevol! 

Ik gebruik (zoals je misschien op de foto kan zien) FL Studio. Die werkt iets anders met opnames. Je maakt daarin opnames in een soort audio-editor (Edison) en daar kun je dan de goede stukjes selecteren en als snippet in je project gooien. Dat is even wennen, want ik ben al een paar keer een snippet kwijt geraakt door verkeerd klikken. (rechts-klik is oude/laatste snippet overschrijven, links is nieuwe snippet maken).
Ben er gisteren weer mee bezig geweest en t klinkt nu redelijk:
Dit is de versie zonder vocals
en
Hier de eerste poging met
Je zult horen dat het tweede couplet half herhaald wordt. Dat is ook zo'n ontdekking: in een instrumentaal nummer kan dat prima, maar met vocals moet daar een heel couplet in. Dus dat moet ik nog verzinnen.
Daarnaast is afmixen van een vocal ook echt anders als die met de 'stemvervanger'. Door de dynamiek van de stem en de klanken wordt t een pittig verhaal. Je mix moet veel cleaner zijn merk ik.
Ik heb inmiddels gehoord (wat mics met pre-amps kunnen doen voor je opnames. Dat is nogal een verschil. Die uitgave stel ik nog wel ff uit, want ik doe er nog niet zo veel mee. Zou zonde zijn om ~200 euro (100 voor amp en 100 voor mic) uit te geven voor iets wat ik nauwelijks gebruik. Eerst maar eens het beste hier uit halen. Dank voor de fx chain. Die reverb is inderdaad erg moeilijk. Klinkt al gauw hol.vlaaing peerd schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:50:
[...]
Effecten die ik aanraadt:
- pre-amp met input gain + phantom power, hi-pass filter, compressor, de-esser, enhancer en expander/gate
- Of losse effecten in die specifieke volgorde in een chain (trust me, pre-amp is 100x makkelijker)
- een goed uitgezochte reverb.
Het klopt helemaal wat je zegt. "Een goede performance" is wat moeilijk voor iemand die wel eens meezingt met liedjes maar verder nooit zingt en nog nooit een fatsoenlijke opname heeft gemaakt. Kwestie van beginnen en ervaring opdoen vrees ik. Denk dat het aantal opnames gaandeweg zal verminderen omdat ik weet wat werkt en wat ik evt aan een kan corrigeren. Zwaar respect iig voor mensen die het kunnen.Arjan P schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:25:
[...]
Je hebt zelf al aardig wat goede tips gegeven, en inderdaad is inzingen complexer dan het lijkt. Ik ben zelf al sinds m'n 17e zanger van een band en neem al heel lang vocals op (inclusief mezelf) en ik zou zeggen dat voorbereiding het belangrijkst is.
Als de performance goed is, zou je aan 3 à 4 takes genoeg moeten hebben. Dat betekent echter dat je vooraf al duidelijk moet hebben 1. wat de exacte melodie is, 2. wat je frasering en timing moet zijn, 3. de uistpraak en tekst in orde hebben (d.w.z. geen lettergreep meer voor dezelfde zin in een ander couplet), 4. je positie t.o.v. de microfoon goed hebben en houden (evt EQ goed hebben in de opnamefase!) en 5. je preamp zo instellen dat je bij je hardste uithaal nog steeds niet in het rood gaat - aanrader hier is inderdaad een hardware pre-amp, liefst met EQ, en (zo min mogelijk) compressie en eventueel een limiter. Al het andere kun je achteraf in de DAW doen.
Met sommige dingen die je schrijft ben ik het niet per sé eens: Het ligt misschien aan je DAW, maar vocals opnemen in Cubase is simpeler dan een virtual instrument track opzetten. Elke nieuwe take wordt vanzelf een nieuwe lane, en na een take of drie kun je direct compen voor de beste stukken van deze takes. En in plaats van 10-20 takes opnemen, kun je beter je voorbereiding voor elkaar hebben (zie boven) en dan 3 à 4 takes opnemen. Hoe simpel je zanglijn ook is, het gaat er na een keer of 5 echt niet meer beter op worden (tenzij je op een andere dag nog een poging waagt).
Ik gebruik (zoals je misschien op de foto kan zien) FL Studio. Die werkt iets anders met opnames. Je maakt daarin opnames in een soort audio-editor (Edison) en daar kun je dan de goede stukjes selecteren en als snippet in je project gooien. Dat is even wennen, want ik ben al een paar keer een snippet kwijt geraakt door verkeerd klikken. (rechts-klik is oude/laatste snippet overschrijven, links is nieuwe snippet maken).
en
Je zult horen dat het tweede couplet half herhaald wordt. Dat is ook zo'n ontdekking: in een instrumentaal nummer kan dat prima, maar met vocals moet daar een heel couplet in. Dus dat moet ik nog verzinnen.
Daarnaast is afmixen van een vocal ook echt anders als die met de 'stemvervanger'. Door de dynamiek van de stem en de klanken wordt t een pittig verhaal. Je mix moet veel cleaner zijn merk ik.
Werken met je eigen stem is erg lastig omdat je met veel vooroordelen luistert en zo veel mogelijk FX toepast om te verbergen waarvan -jij- denkt dat het zwakke punten zijn, maar in de oren van een buitenstaander klinkt het vaak beter dan je denkt.MrWilliams schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:30:
Dank voor jullie tips. Erg waardevol!![]()
[...]
Ik heb inmiddels gehoord (wat mics met pre-amps kunnen doen voor je opnames. Dat is nogal een verschil. Die uitgave stel ik nog wel ff uit, want ik doe er nog niet zo veel mee. Zou zonde zijn om ~200 euro (100 voor amp en 100 voor mic) uit te geven voor iets wat ik nauwelijks gebruik. Eerst maar eens het beste hier uit halen. Dank voor de fx chain. Die reverb is inderdaad erg moeilijk. Klinkt al gauw hol.
[...]
Het klopt helemaal wat je zegt. "Een goede performance" is wat moeilijk voor iemand die wel eens meezingt met liedjes maar verder nooit zingt en nog nooit een fatsoenlijke opname heeft gemaakt. Kwestie van beginnen en ervaring opdoen vrees ik. Denk dat het aantal opnames gaandeweg zal verminderen omdat ik weet wat werkt en wat ik evt aan een kan corrigeren. Zwaar respect iig voor mensen die het kunnen.
en
Je zult horen dat het tweede couplet half herhaald wordt. Dat is ook zo'n ontdekking: in een instrumentaal nummer kan dat prima, maar met vocals moet daar een heel couplet in. Dus dat moet ik nog verzinnen.![]()
De vocals en FX passen in dit geval prima bij het nummer, hier en daar zou je best een beetje meer harmony mogen toevoegen.
Blijf doorgaan en behandel de vocals alsof iemand anders ze heeft ingezongen 😉
Voor iemand die nooit zingt en nooit een fatsoenlijke opname heeft gemaakt is hier helemaal niets mis mee hoor. Wel zit er veel meer effect op de zang dan nodig is IMO. Is ook ws wat @dominic zegt, dat je met je eigen stem extreem kritsich bent. Zo te horen heb je ook gedubbeld, wat cool klinkt, maar ik zou dat niet met alle zang doen - alleen refreinen bijvoorbeeld.MrWilliams schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:30:Ben er gisteren weer mee bezig geweest en t klinkt nu redelijk:
en
Je zult horen dat het tweede couplet half herhaald wordt. Dat is ook zo'n ontdekking: in een instrumentaal nummer kan dat prima, maar met vocals moet daar een heel couplet in. Dus dat moet ik nog verzinnen.![]()
En herhalen van coupletten is niets mis mee, gebeurt zooo vaak.. Als je in de mix last hebt van dynamiekverschillen in de vocal kun je daar op twee manieren mee omgaan: compressie of fader riding, danwel automatiseren met volume envelopes. Maar vooral de mindset met vocale muziek is voor jou misschien wennen: Zodra er zang is, is er tekst en dan is dat ook meteen de boodschap en de focus van de muziek - of je dat nu wil of niet. Daar zijn we allemaal als luisteraars nu eenmaal aan gewend..
Thanks @dominic en @Arjan P. Het is inderdaad moeilijk om je eigen stem te horen. Dat jullie bijna kunnen horen wat er allemaal op zit
De lijst bewerkingen hieronder was in het begin nog veel langer, maar wat ik er nu op heb zitten aan bewerkingen: volume envelope, beetje pitch correction (staat 40% aan), 3-band compressor (om sommige frequenties wat meer omhoog te halen), stereo imager, EQ en een klein beetje reverb (16% aan).
Zowel het couplet en het refrein zijn idd ook gedubbeld. Dat had ik van YT.
Ik vind het bij het refrein wel goed klinken. De coupletten ben ik niet tevreden over daar lijkt het te vervormen.
Daarnaast heb ik ook een kleine delay richting L en R gedaan. Misschien is dat net wat teveel van het goede. Ik zal eens gaan experimenteren met wat er nog af zou kunnen bij de coupletten.
Over de harmonieën heb je gelijk, maar dat is weer next level. Heb er al wel ideeën over, maar eerst dit even goed zien te puzzelen.
Thanks voor jullie tips. Ben blij dat t meevalt.
De lijst bewerkingen hieronder was in het begin nog veel langer, maar wat ik er nu op heb zitten aan bewerkingen: volume envelope, beetje pitch correction (staat 40% aan), 3-band compressor (om sommige frequenties wat meer omhoog te halen), stereo imager, EQ en een klein beetje reverb (16% aan).
Zowel het couplet en het refrein zijn idd ook gedubbeld. Dat had ik van YT.
Daarnaast heb ik ook een kleine delay richting L en R gedaan. Misschien is dat net wat teveel van het goede. Ik zal eens gaan experimenteren met wat er nog af zou kunnen bij de coupletten.
Over de harmonieën heb je gelijk, maar dat is weer next level. Heb er al wel ideeën over, maar eerst dit even goed zien te puzzelen.
Thanks voor jullie tips. Ben blij dat t meevalt.
Klinkt echt goed hoor! Met de delay L & R die net teveel van het goede is ben ik het wel mee eens. Probeer de leadvocal wel echt in het midden te houden en daar omheen de L & R.MrWilliams schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:49:
Ik gebruik zelf altijd Soothe2 voor het dynamic EQ'en van de vocal, scheelt je een kwartier zoeken naar resonerende frequenties. Daarnaast is mijn go-to reverb voor vocals de Valhalla Vintage Verb met de Dirty Plate. Daarnaast gebruik ik Trackspacer om de leads te sidechainen met de vocal, zodat de frequenties van mijn leads niet gaan botsen met de vocal (simpele highcut zou ook kunnen maar vind dit wat natuurlijker).
Voor het extra stukje 'air' in de vocal gebruik ik de Eiosis AirEQ, maar daar zou je ook de Maag EQ voor kunnen gebruiken
Verwijderd
[Soundcloud: Summer Time by Dennis585]
Na dik een half jaar weer even snel een nummer in elkaar gezet met Bitwig. Ik heb eindelijk het pannen en volume niveau instellen per stukje door. Dit nummer heb ik in een klein uurtje gemaakt, maar binnenkort ga ik een weekend aan een nummer werken. Ik maak muziek voor de fun en ik heb al een hoop geleerd hier, maar ik ben zeker nog geen superster.
Na dik een half jaar weer even snel een nummer in elkaar gezet met Bitwig. Ik heb eindelijk het pannen en volume niveau instellen per stukje door. Dit nummer heb ik in een klein uurtje gemaakt, maar binnenkort ga ik een weekend aan een nummer werken. Ik maak muziek voor de fun en ik heb al een hoop geleerd hier, maar ik ben zeker nog geen superster.
Dennis waarom heb je het Fruity Loops logo genomen als het in Bitwig gemaakt is ik vind dit heel verwarrend verder goed liedje! Ga zo door!
Leuk weer 's wat van je te horen Dennis! Ik heb wel betere mixjes van je gehoord, deze vind ik wel wat kaal. Maar zoals gezegd heb je er ook maar een uurtje aan gewerkt, zolang je er maar plezier aan hebtVerwijderd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:17:
[Soundcloud: Summer Time by Dennis585]
Ik maak muziek voor de fun en ik heb al een hoop geleerd hier, maar ik ben zeker nog geen superster.

Ik ben benieuwd naar je weekend mix.
Ik was bezig met een nummer en vond ondertussen op Splice de samples van Zara Taylor die er toch wel fijn onder passen. Ik had wel eerder geklooid met vocalen (voornamelijk kinderliedjes, haha), maar het blijft echt lastig. De sample bevat al heel veel reverb van zichzelf. Fijn weekend & voor sommigen fijne herfstvakantie!
TimZelf op SoundCloud & Spotify
Voor als je je 10 minuutjes zit te vervelen - of als je serieuzere plannen hebt:
https://808303.studio/
Pas op: voor je het weet zit je een uur te grooven!
https://808303.studio/
Pas op: voor je het weet zit je een uur te grooven!
Nou, dit zijn ze dan geworden. Ben er best tevreden mee voor een eerste keer. Heb nog wel een en ander gesleuteld (en opnieuw ingezongen) voor het couplet, maar ik merkte dat de toonzetting, mijn stem en de tekst zich niet goed lenen voor extra toevoegingen. Heb het dus maar zo gelaten. Wel nog meer effecten weggehaald zoals jullie zeiden. Het begint wel te wennen om mijn eigen stem te horen inmiddels gelukkig.
Met vocalen:
En de instrumentale versie:
Met vocalen:
Omdat ik niet goed weet waar ik op GoT de vraag zou moeten plaatsen, doe ik het maar hier aangezien hier de meeste mensen zitten met muziek hardware.
Heeft er iemand ervaring met het verkopen van hardware via Reverb?
Is dat betrouwbaar? Werkt het goed?
Ik wil een Korg Volca Sample en een Arturia Keystep verkopen maar ik verwacht eigenlijk dat dat in Nederland wat lastiger word. Als het even kan mijd ik ook liever marktplaats.
Ik wil een Korg Volca Sample en een Arturia Keystep verkopen maar ik verwacht eigenlijk dat dat in Nederland wat lastiger word. Als het even kan mijd ik ook liever marktplaats.
Ik heb een gemodde (midi-out) Volca Beats. Als je interesse hebt om te ruilen wil ik je Sample wel.ChojinZ schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:26:
Omdat ik niet goed weet waar ik op GoT de vraag zou moeten plaatsen, doe ik het maar hier aangezien hier de meeste mensen zitten met muziek hardware.
Instant underground hit!MrWilliams schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:15:
Nou, dit zijn ze dan geworden. Ben er best tevreden mee voor een eerste keer. Heb nog wel een en ander gesleuteld (en opnieuw ingezongen) voor het couplet, maar ik merkte dat de toonzetting, mijn stem en de tekst zich niet goed lenen voor extra toevoegingen. Heb het dus maar zo gelaten. Wel nog meer effecten weggehaald zoals jullie zeiden. Het begint wel te wennen om mijn eigen stem te horen inmiddels gelukkig.
Met vocalen:
[Soundcloud: Esteban - No surprise]
[Soundcloud: Esteban - No surprise instrumental]
[ Voor 39% gewijzigd door Dwarlorf op 14-10-2020 12:34 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Waarom marktplaats vermijden? Ik koop/verkoop geregeld iets via 2dehands.be en dat gaat bijna altijd goed. Dit soort spul schuift best wel snel...
[ Voor 16% gewijzigd door Yalopa op 14-10-2020 12:32 ]
Hehe... die had ik ook... maar heb ik ook verkocht! De enige die ik wil houden is de Volca Keys. Dat blijft een leuk en uniek apparaat.Dwarlorf schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:31:
[...]
Ik heb een gemodde (midi-out) Volca Beats. Als je interesse hebt om te ruilen wil ik je Sample wel.Verder geen ervaring met Reverb en marktplaats wordt je idd niet blij van.
[...]
Instant underground hit!Zonder gekheid, klinkt mij dikke prima.
Slechte ervaringen. Mensen die niet komen opdagen, mensen die voor je deur ineens gaan afdingen (ook al had je een prijs afgesproken) en zelfs 1 keer een bedreiging aan de deur gehad (ik moets iets verkopen voor een bepaalde prijs, zoniet dan werden mijn ramen in gegooid).Yalopa schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:31:
Waarom marktplaats vermijden? Ik koop/verkoop geregeld iets via 2dehands.be en dat gaat bijna altijd goed. Dit soort spul schuift best wel snel...
Als het niet anders kan, gooi ik ze wel op marktplaats. Maar als het even kan... liever via een ander kanaal...
offtopic:
Marktplaats zit idd echt ramvol met tokkies die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten
Marktplaats zit idd echt ramvol met tokkies die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten
//oftopic
jeez dat is wel ernstig ja. dan snap ik je wel...
jeez dat is wel ernstig ja. dan snap ik je wel...
Audio Engineers Marktplaats op facebook geeft net wat minder gedoe over het algemeen
Dat pop/hiphop genre is toch wel erg leuk om aan te werken. De vocals waren even puzzelen; die waren in Bmin en de muziek in E, uiteindelijk toch passend gekregen.
Toffe track dit. Mooie sfeer. Erg fraai hoe de bass, of die 1/16th lage synth in en uit filtert.MrWilliams schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:15:
Met vocalen:
[Soundcloud: Esteban - No surprise]
[Soundcloud: Esteban - No surprise instrumental]
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Is een mooi afgerond geheel geworden! Naar het eind toe zou er misschien nog wat meer climax kunnen zijn (instrumentaal of met koortje) maar dit ingehoudene is ook mooi. Qua zang ook beter IMO met minder effecten.MrWilliams schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:15:
Net ff snelle recording gedaan..nu nog opbouwen/arrangen/mixing etc..meer breaks achtig
[Soundcloud: Whereisitgoing by GVE | Gerwin Van Engelenburg]
[Soundcloud: Whereisitgoing by GVE | Gerwin Van Engelenburg]
Afgelopen weekend een Album release stream gedaan via Facebook, voor diegene die van Oude electronische muziek houden, kun je hier terug kijken:
https://www.facebook.com/ProjectTIDE/videos/1420189614851790
en album kan hier geluisterd worden:
https://distrokid.com/hyp...cttide/synthetic-eclectic
https://www.facebook.com/ProjectTIDE/videos/1420189614851790
en album kan hier geluisterd worden:
https://distrokid.com/hyp...cttide/synthetic-eclectic
Ik heb een leuk idee voor dit topic.
Wie lijkt het leuk om samen een 'kettingtrack' te maken? Wat ik daarmee bedoel is dat iedereen 8 maten muziek maakt en dat dan iemand anders daarop voortbouwt, de volgende 8 maten. Compleet vrij qua stijl, maar het zou leuk zijn als het een beetje aansluit bij het voorgaande.
Dan krijg je dus zoiets:
Iemand up for it? Ik wil wel beginnen. Een week de tijd per persoon?
Wie lijkt het leuk om samen een 'kettingtrack' te maken? Wat ik daarmee bedoel is dat iedereen 8 maten muziek maakt en dat dan iemand anders daarop voortbouwt, de volgende 8 maten. Compleet vrij qua stijl, maar het zou leuk zijn als het een beetje aansluit bij het voorgaande.
Dan krijg je dus zoiets:
Maat 1-8 | Maat 9-16 | Maat 17-24 | Maat 25-32 |
2mb | MrWilliams | peerd | dominic |
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Haha, leuk! Ik wil wel meedoen.2mb schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:39:
Dan krijg je dus zoiets:
Maat 1-8 Maat 9-16 Maat 17-24 Maat 25-32 2mb MrWilliams peerd dominic
Vraag 1: Hoe gaan we om met t verschil tussen DAWs?
Is bovenstaande issue minder als ieder een instrument/sectie doet (bijv. drums, bass, chords/arps en lead)?
[ Voor 6% gewijzigd door MicroWhale op 20-10-2020 22:38 ]
yoooo I'm in!2mb schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:39:
Dan krijg je dus zoiets:
Maat 1-8 Maat 9-16 Maat 17-24 Maat 25-32 2mb MrWilliams peerd dominic
meer smileys:

Ik ben zeer benieuwd waar dat heengaat, ik wil ook wel meedoen.

Ik denk dat we gewoon de hele track telkens als 24-bits wav stem moet exporteren, ongemasterd. Uitgangspunt is dat je niet andermans deel gaat lopen aanpassen. Masteren doen we wel aan het einde.MrWilliams schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:35:
[...]
Haha, leuk! Ik wil wel meedoen.
Vraag 1: Hoe gaan we om met t verschil tussen DAWs?
Is bovenstaande issue minder als ieder een instrument/sectie doet (bijv. drums, bass, chords/arps en lead)?
Edit: Het is wel handig om iets langer dan 8 maten van je eigen deel te exporteren als je reverbs / delays e.d. gebruikt, zodat het mooi over kan vloeien in het volgende deel.
[ Voor 14% gewijzigd door 2mb op 21-10-2020 09:59 ]
Iets anders..
In mn studio heb ik een Sony MDR V700 koptelefoon en 2 KRK rockt 5 monitors. Ik gebruik meestal de koptelefoon. Al met al niet geweldig al helemaal tijdens het afmixen... In de ruimte ernaast heb ik een NAD versterker + B&W speakers. Ik zou graag op zeer eenvoudige manier mn mix eens checken op die speakers, want ik merk dat, zeker tijdens het afmixen ik dingen mis die zeer nadrukkelijk bovendrijven als ik de track op een deftig soundsystem afspeel...
Ik kan een (type tulp / Jack / XLR) audiokabel tussen de ruimtes leggen, maar degelijke kabel zal +10 meter worden. het is ook een gedoe om die kabel netjes weg te werken.
Ik kan ook gebruik, maken van bestaande UTP bekabeling, zelf connectors op een RJ45 zetten en op die manier het signaal tot bij de versterker krijgen, maar die volgt geen recht pad en zal wellicht de 20 m overschrijden.
Nu doe ik het overigens via apple TV maar daar wil ik van af wegens veel te omslachtig, ik wil ook geen alternatieve streaming oplossing.
Wat zouden julie doen?
In het geval UTP, zou de manier waarop de draaien gevlochten zijn een invloed hebben (ergo, welke kleuren pak ik dan best?)
In mn studio heb ik een Sony MDR V700 koptelefoon en 2 KRK rockt 5 monitors. Ik gebruik meestal de koptelefoon. Al met al niet geweldig al helemaal tijdens het afmixen... In de ruimte ernaast heb ik een NAD versterker + B&W speakers. Ik zou graag op zeer eenvoudige manier mn mix eens checken op die speakers, want ik merk dat, zeker tijdens het afmixen ik dingen mis die zeer nadrukkelijk bovendrijven als ik de track op een deftig soundsystem afspeel...
Ik kan een (type tulp / Jack / XLR) audiokabel tussen de ruimtes leggen, maar degelijke kabel zal +10 meter worden. het is ook een gedoe om die kabel netjes weg te werken.
Ik kan ook gebruik, maken van bestaande UTP bekabeling, zelf connectors op een RJ45 zetten en op die manier het signaal tot bij de versterker krijgen, maar die volgt geen recht pad en zal wellicht de 20 m overschrijden.
Nu doe ik het overigens via apple TV maar daar wil ik van af wegens veel te omslachtig, ik wil ook geen alternatieve streaming oplossing.
Wat zouden julie doen?
In het geval UTP, zou de manier waarop de draaien gevlochten zijn een invloed hebben (ergo, welke kleuren pak ik dan best?)
[ Voor 6% gewijzigd door Yalopa op 21-10-2020 12:04 ]
Ik zou het streamen, maar ja. 
Over dat 8 maten idee hierboven, leuk, maar is het niet makkelijker en misschien nog wel leuker om door iemand een sample pack te laten maken met wat drums, synths etc. en dat iedereen dan met die samples een eigen track maakt? Met dan bv een limiet op eigen samples erbij of helemaal niets anders erbij gebruiken...
Niet om je idee te kapen verder hoor @2mb
Over dat 8 maten idee hierboven, leuk, maar is het niet makkelijker en misschien nog wel leuker om door iemand een sample pack te laten maken met wat drums, synths etc. en dat iedereen dan met die samples een eigen track maakt? Met dan bv een limiet op eigen samples erbij of helemaal niets anders erbij gebruiken...
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Hardstikke goed dat je de mix op verschillende systemen wilt beluisteren. Ik denk alleen niet dat je de B&W speakers als monitors moet inzetten. Ik ken de speakers niet maar ik vermoed dat er wel wat kleuring in de speakers zelf zit. Nu kunnen er zaken komen bovendrijven op de B&W's die je rockit niet laat horen.Yalopa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:03:
Iets anders..
Wat zouden julie doen?
Maar de vraag is: klopt het wel wat de B&W laat horen? De frequency responds van de B&W's is natuurlijk niet plat en de kans bestaat dus dat juist de B&W's geluiden aandikken wat hij eigenlijk niet zo moeten doen.
Maw. Misschien laten de rockits het juiste geluid horen maar dikken de B&W's zaken aan.
Als je echt zeker wilt weten welk systeem (Rockit of B&W's) het beste refentie geluid geeft, zal je moeten gaan meten met een meet microfoon en REW.
Ik zou in jou geval gewoon de mix exporteren naar een gangbaar bestand en dan luisteren op andere systemen.
Met een samplepack maak je toch allemaal een eigen track, in plaats van samen een track. En nu heb je een stok achter de deur om het af te maken omdat iemand anders er mee verder moetOn_E schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:47:
Wel leuk hoor zo'n gedeeld samplepack, hebben we ook wel eens gedaan hier als ik het me goed herinner.
Diverse Youtubers doen dit ook regelmatig. Andrew Huang heeft zelfs een hele serie:2mb schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:04:
[...]
Wel leuk hoor zo'n gedeeld samplepack, hebben we ook wel eens gedaan hier als ik het me goed herinner.
YouTube: 4 PRODUCERS 1 SAMPLE - YouTube
Best leuk om te kijken, ook al is het resultaat niet altijd even goed.
Van zowel mijn headphones als de rockits weet ik dat ze kleuren, in een manier die slechte mixen oplevert. De B&W's kleuren ongetwijfeld ook, maar ze zijn kwalitatief goede speakers, ze zitten ook in een andere price range. Het idee hierachter was gewoon een second opinion te hebben (die van de B&W's dus). om daar zaken te horen die ik anders niet zou horen.ChojinZ schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:48:
[...]
Maw. Misschien laten de rockits het juiste geluid horen maar dikken de B&W's zaken aan.
Als je echt zeker wilt weten welk systeem (Rockit of B&W's) het beste refentie geluid geeft, zal je moeten gaan meten met een meet microfoon en REW.
Ik zou in jou geval gewoon de mix exporteren naar een gangbaar bestand en dan luisteren op andere systemen.
Dat geluid exporteren naar een gangbaar bestand kan ik doen maar is gewoon teveel werk als korte check. Op het einde is dat uiteraard mogelijk, dan gaan ze op stick en vervolgens in de pioneer XDJ's waar ik ze in mix met ander materiaal (dit is IMO de beste test, nog beter dan de auto check).
Overigens is mijn "ruimte" ook geen cadeau. Ik woon in een "loft"; 1 grote ruimte in een oud fabriekspand. omdat het ook een leefruimte is, kan ik niet zomaar aan de slag om de akoestiek te veranderen...
// niet simpel
[ Voor 8% gewijzigd door Yalopa op 21-10-2020 15:53 ]
Prijs van passieve speakers zegt niet zoveel over de flat frequency responds die je zou willen hebben dus daar zou ik mij niet zo blind op starten. Je kan bij passieve speakers duizenden euro's betalen en alsnog gekleurde speakers krijgen.Yalopa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:50:
[...]
Van zowel mijn headphones als de rockits weet ik dat ze kleuren, in een manier die slechte mixen oplevert. De B&W's kleuren ongetwijfeld ook, maar ze zijn kwalitatief goede speakers, ze zitten ook in een andere price range. Het idee hierachter was gewoon een second opinion te hebben (die van de B&W's dus). om daar zaken te horen die ik anders niet zou horen.
Kleuring zegt overigens niets over de kwaliteit.
Je zegt dat je liever niet wilt streamen. Maar er zijn best wat leuke bleutooth sticks op de markt die degelijke stream kwaliteit aanbieden. Voor 10 euro heb je er al die A2DP doet en, van wat ik heb begrepen, is dat zowat lossless. Vraag is alleen wel of hij de afstand weet te overbruggen.Yalopa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:50:
[...]
Dat geluid exporteren naar een gangbaar bestand kan ik doen maar is gewoon teveel werk als korte check. Op het einde is dat uiteraard mogelijk, dan gaan ze op stick en vervolgens in de pioneer XDJ's waar ik ze in mix met ander materiaal (dit is IMO de beste test, nog beter dan de auto check).
Overigens is mijn "ruimte" ook geen cadeau. Ik woon in een "loft"; 1 grote ruimte in een oud fabriekspand. omdat het ook een leefruimte is, kan ik niet zomaar aan de slag om de akoestiek te veranderen...
// niet simpel
En anders.... toch maar een kabel trekken? Soms moet je nu eenmaal keuzes maken voor je hobby...
Dat is het plan, mijn initiele vraag was dan ook, welkeChojinZ schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:52:
[...]
En anders.... toch maar een kabel trekken? Soms moet je nu eenmaal keuzes maken voor je hobby...
Dan zou ik UTP nemen. Je hebt UTP naar stereo RCA connectors converters. Als je er daar 2 van pakt hoef je zelf niets te knutselen en weet je altijd dat de juiste aders worden gepakt:Yalopa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:36:
[...]
Dat is het plan, mijn initiele vraag was dan ook, welke
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Is altijd een punt ja. Bij het finetunen stuur ik het, naast mijn koptelefoon, overal naartoe via bluetooth (2 portable boxjes (jbl flip en jbl go), draadloze earplugs en een via een simpele adapter (t kan goedkoper dan in deze link!) naar mijn stereo in de woonkamer.Yalopa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:03:
Iets anders..
Wat zouden julie doen?
Daarnaast maak ik een mp3 voor in de auto en luister het daar meermalen af. Vooral in de auto hoor ik dingen die ik op de andere apparaten niet hoor. Ik loop op het einde dus vaak met een usb-stick naar de auto.
Ik weet niet welk model B&W's je hebt, maar de kans is groot dat ze beter zijn voor monitoren dan de KRK's.Yalopa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:50:
[...]
Van zowel mijn headphones als de rockits weet ik dat ze kleuren, in een manier die slechte mixen oplevert. De B&W's kleuren ongetwijfeld ook, maar ze zijn kwalitatief goede speakers,
Het zou me iig niks verbazen als de high-end HiFi B&W's een vlakkere respons hebben dan budget semi pro monitoren.
Oke, ik heb een intro gemaakt van 8 maten (107 BPM):2mb schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:39:
https://www.dropbox.com/s...ttingtrack-1-2mb.wav?dl=0
@MrWilliams Voeg er maar wat leuks aan toe!
Daarna vlaaing peerd en Yalopa!
Top! Er zat al meteen een heel soul-achtige track in mijn hoofd met vocals en al, dus heb me nog erg in moeten houden.2mb schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:12:
[...]
Oke, ik heb een intro gemaakt van 8 maten (107 BPM):
https://www.dropbox.com/s...ttingtrack-1-2mb.wav?dl=0
@MrWilliams Voeg er maar wat leuks aan toe!
Daarna vlaaing peerd en Yalopa!

Hier de downloadlink voor @vlaaing peerd ...
Het origineel van @2mb zit er in + een midi bestand zodat je de akkoorden etc... ook kan gebruiken. Ben zeer benieuwd!!!
Dat was ergens mijn gedachtengang. De KRK's zijn echt niet veel waard, de B&W's zijn DM603 S3..vlaaing peerd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:21:
[...]
Ik weet niet welk model B&W's je hebt, maar de kans is groot dat ze beter zijn voor monitoren dan de KRK's.
Het zou me iig niks verbazen als de high-end HiFi B&W's een vlakkere respons hebben dan budget semi pro monitoren.
Jammer dat meten niet met een gewone mic kan, ander zou ik dat nog wel eens durven proberen...
Ik denk dat je niet te veel moet focussen op een vlakke response van een monitor - veel belangrijker is dat je de response van de monitor kent. De beroemdste studiomonitors ooit (Yamaha NS-10) zijn verre van vlak en juist daarom zo goed.Yalopa schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:04:
[...]Jammer dat meten niet met een gewone mic kan, ander zou ik dat nog wel eens durven proberen...
Ik heb zelf 4 monitorsystemen waarvan er 1 redelijk vlak en full range is (Tannoy), 1 zeker niet (NS-10) en nog 1 nog minder (Avantone). De 4e is een koptelefoon (AKG) en als een mix op alle 4 overeind blijft is de track goed.
Ik ben beginnend producer en ben opzoek naar monitor speakers. Ik heb de Tannoy Reveal 402 besteld, ze klinken goed maar suizen/brommen behoorlijk, ze zijn ook niet geaard en het is een bekend probleem zie ik op internet. Deze gaan dus terug.
Nou heb ik bijvoorbeeld de Presonus Eris E5 gezien, maar deze schijnt niet heel goed te zijn voor muziek produceren. Mijn budget staat niet vast, maar, laten we zeggen, 300/400 euro voor een setje maximaal? Nog een andere eis is dat de speakers maximaal 26cm hoog kunnen zijn, omdat er een onder m’n beeldscherm moet staan. M’n beeldscherm hangt aan de muur en is niet te verstellen
. Daarnaast, gezien een van de speakers in een hoek staat, is denk ik een bass port aan de voorkant fijner, maar wellicht zeggen jullie: mwoaah valt mee!
Hebben jullie tips en/of advies?
Edit: toch eens meer reviews gezocht van de Presonus Eris E5 en die zijn allemaal toch behoorlijk positief!
Edit 2: ik ga ze broberen!
Nou heb ik bijvoorbeeld de Presonus Eris E5 gezien, maar deze schijnt niet heel goed te zijn voor muziek produceren. Mijn budget staat niet vast, maar, laten we zeggen, 300/400 euro voor een setje maximaal? Nog een andere eis is dat de speakers maximaal 26cm hoog kunnen zijn, omdat er een onder m’n beeldscherm moet staan. M’n beeldscherm hangt aan de muur en is niet te verstellen
Edit: toch eens meer reviews gezocht van de Presonus Eris E5 en die zijn allemaal toch behoorlijk positief!
[ Voor 7% gewijzigd door juiced01 op 22-10-2020 21:54 . Reden: Meer ingelezen ]
Heel vet! Lekkere akkoorden gekozenMrWilliams schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:30:
[...]
Top! Er zat al meteen een heel soul-achtige track in mijn hoofd met vocals en al, dus heb me nog erg in moeten houden.![]()
Het origineel van @2mb zit er in + een midi bestand zodat je de akkoorden etc... ook kan gebruiken. Ben zeer benieuwd!!!
kijk dit topic anders even door:juiced01 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:20:
Ik ben beginnend producer en ben opzoek naar monitor speakers. Ik heb de Tannoy Reveal 402 besteld, ze klinken goed maar suizen/brommen behoorlijk, ze zijn ook niet geaard en het is een bekend probleem zie ik op internet. Deze gaan dus terug.
Nou heb ik bijvoorbeeld de Presonus Eris E5 gezien, maar deze schijnt niet heel goed te zijn voor muziek produceren. Mijn budget staat niet vast, maar, laten we zeggen, 300/400 euro voor een setje maximaal? Nog een andere eis is dat de speakers maximaal 26cm hoog kunnen zijn, omdat er een onder m’n beeldscherm moet staan. M’n beeldscherm hangt aan de muur en is niet te verstellen. Daarnaast, gezien een van de speakers in een hoek staat, is denk ik een bass port aan de voorkant fijner, maar wellicht zeggen jullie: mwoaah valt mee!
Het welke-monitorspeaker-moet-ik-kopen?-topic
Port aan de voorkant heeft als voordeel dat je 'm dicht op de muur kan zetten, als ie aan de achterkant zit, heb je toch al snel een cm of 20 nodig.
Mocht je nog niet besteld hebben, kijk dan ook naar merken als Yamaha, Adam, Genelec, Focal, Neumann....noija er zijn eigenlijk wel teveel om op te noemen. Er is in elk geval genoeg te vinden in de 300~400 range.
Ha leuk! Ik zal van het weekend 's even de DAW aanslingeren en kijken wat eruit komt.MrWilliams schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:30:
[...]
Top! Er zat al meteen een heel soul-achtige track in mijn hoofd met vocals en al, dus heb me nog erg in moeten houden.![]()
Voor een paar tientjes heb je al een meet microfoon. Zeker het overwegen waard!Yalopa schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:04:
[...]
Dat was ergens mijn gedachtengang. De KRK's zijn echt niet veel waard, de B&W's zijn DM603 S3..
Jammer dat meten niet met een gewone mic kan, ander zou ik dat nog wel eens durven proberen...
Gedeeltelijk. Als je de response van je speaker wilt weten/leren kenne zal je toch moeten gaan meten. Zeker in het laag (<200Hz) is het vooral de ruimte die je hoort en niet de speaker. Daarom klinkt een speaker in elke ruimte weer anders.Arjan P schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:28:
[...]
Ik denk dat je niet te veel moet focussen op een vlakke response van een monitor - veel belangrijker is dat je de response van de monitor kent. De beroemdste studiomonitors ooit (Yamaha NS-10) zijn verre van vlak en juist daarom zo goed.
Laag word ook nauwelijks bepaald door de kwaliteit van de speaker maar juist de ruimte, locatie van de speakers en de locatie van de luisteraar. Prijs van de speakers zegt dan ook niets. Het is heel goed mogelijk dat speakers van 150 euro in het laag beter presteren dan speakers van 1500 euro.
Maar dat blijft allemaal gissen tot dat je het gaat meten.
[ Voor 14% gewijzigd door ChojinZ op 23-10-2020 16:30 ]
Ik heb twee hele nauwkeurige meetinstrumenten aan boord, eentje links en eentje rechts, en die vertellen me precies hoe speakers (en inderdaad de ruimte vanuit luisterpositie) klinken.ChojinZ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:50:
Als je de response van je speaker wilt weten/leren kenne zal je toch moeten gaan meten. Zeker in het laag (<200Hz) is het vooral de ruimte die je hoort en niet de speaker. Daarom klinkt een speaker in elke ruimte weer anders.
Laag word ook nauwelijks bepaald door de kwaliteit van de speaker maar juist de ruimte, locatie van de speakers en de locatie van de luisteraar. Prijs van de speakers zegt dan ook niets. Het is heel goed mogelijk dat speakers van 150 euro in het laag beter presteren dan speakers van 1500 euro.
Maar dat blijft allemaal gissen tot dat je het gaat meten.
Ik heb dan ook nog nooit enige meting gedaan in welke luisterpositie of speakerset ook: Ik hoef alleen maar Ray of Light van Madonna of Wanna Be Startin' Somethin' van Michael Jackson [insert muziek die je door en door kent] op te zetten en ik weet genoeg. Kan mij niet boeien of ik een 163Hz knoop heb op 27 cm van m'n linkeroor.
En als jij daar goed bij voelt, vooral blijven doen!Arjan P schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:12:
[...]
Ik heb dan ook nog nooit enige meting gedaan in welke luisterpositie of speakerset ook: Ik hoef alleen maar Ray of Light van Madonna of Wanna Be Startin' Somethin' van Michael Jackson [insert muziek die je door en door kent] op te zetten en ik weet genoeg. Kan mij niet boeien of ik een 163Hz knoop heb op 27 cm van m'n linkeroor.
Tsja.... laten we het er maar op houden dat niet iedereen zo goed gehoor heeft..Arjan P schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:12:
[...]
Ik heb twee hele nauwkeurige meetinstrumenten aan boord, eentje links en eentje rechts, en die vertellen me precies hoe speakers (en inderdaad de ruimte vanuit luisterpositie) klinken.
Wat ik trouwens nog wel wil toevoegen m.b.t. het meten van een ruimte: Het kan zeker nuttig zijn als je acoustische aanpassingen van plan bent in die ruimte, zoals bass traps en andere dempers. Dan kan het juist veel toevoegen om precies te weten waar een probleem zit om er goed op aangepast een oplossing voor te maken. En zo goed zijn mijn oren nu ook weer niet
ben nog steeds flabbergasted by colin benders..eerst als kyteman lowlands en worldwide plat spelen
YouTube: Kyteman - Sorry (Live @ Lowlands 2009)
en dan denk ja fok it..ga met modular synths spelen en dat dan weer ownen
https://www.facebook.com/...ic/videos/637834940189377
Die hele Orchestra CD is goud. Zeker als je weet hoe die tot stand is gekomen. Hij heeft een paar maanden met een aantal muzikanten in zijn loods gezeten en het echt tot stand laten komen (uit improvisaties). Daarna opgenomen met de mensen die hij tot zijn beschikking had op dat moment en die mee wilden doen.djerror schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:09:
ben nog steeds flabbergasted by colin benders..eerst als kyteman lowlands en worldwide plat spelen
Hij is al zeker vanaf 2011 met modular synths bezig. Heeft er ook mee op diverse festivals gestaan. Hier prikt ie in 12 minuten een liedje in elkaar (in 2017): YouTube: Colin Benders - Against The Clock Lab (en hij had geen tijd om zijn bass oscillator te tunen helaas) Aan het einde in het interview krijg je wat meer info.
Zo'n muzikale einstein als hij krijgt binnen de kortste keren alles onder de knie! Super gaaf om dit soort mensen aan het werk te zien. Die flow.
NB Ik heb jarenlang trompet gespeeld en zou blij zijn als ik ook maar één noot zo zou kunnen aanzetten als hij.
muzikale einstein was ook mijn associatie idd haha
Kwam deze van de week tegen; Colin Benders met een van m'n helden, Thys van Noisia:
Vooral meer een sound design sessie
Ergens ben ik tempted om te kloten met modular soms, maar dan bedenk ik me hoe diep die fucking rabbithole gaat, en hoe je basically aan het programmeren bent met geluid. Ik heb een tijdje met het gratis VCVRack gespeeld, maar het gaat me allemaal iets te langzaam. Maar voor degene die het wil proberen, go check it out, is echt een geweldig ding
Ergens ben ik tempted om te kloten met modular soms, maar dan bedenk ik me hoe diep die fucking rabbithole gaat, en hoe je basically aan het programmeren bent met geluid. Ik heb een tijdje met het gratis VCVRack gespeeld, maar het gaat me allemaal iets te langzaam. Maar voor degene die het wil proberen, go check it out, is echt een geweldig ding
Over die "fucking rabbithole" (dan heb je het denk ik over het leerproces)..dat is nog niet het ergste: Die bovenste rij (2 osc en 2 vsc/vca filters) van dat filmpje kost al dik 5000 euro.apNia schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:21:
Kwam deze van de week tegen; Colin Benders met een van m'n helden, Thys van Noisia:
[YouTube: Let's Patch: Workflow and Sounddesign with Thys Noisia]

En ja, het klopt, beginnen met modular kost je veel minder. Rond de 2000 euro, maar voor dat geld zou ik nog steeds zonder nadenken kiezen om een complete DAW met plugins te kopen.
*edit* ... en die VCVRack ga ik toch wel proberen
[ Voor 3% gewijzigd door MicroWhale op 26-10-2020 14:17 ]
Of je pakt zelf de soldeerbout, zoals Sam van dit geniale YT channel "Look Mum No Computer":MrWilliams schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:58:
[...]En ja, het klopt, beginnen met modular kost je veel minder. Rond de 2000 euro, maar voor dat geld zou ik nog steeds zonder nadenken kiezen om een complete DAW met plugins te kopen.
https://youtu.be/lJROZv3y270
Deze gozer doet trouwens veel meer geniale dingen zoals een Furby orgel of een Flame Thrower Synth:
https://youtu.be/vz3lY4qgmlo
Leerproces maar ook werkwijze. Je blijft maar tweaken en tweaken. Het is "oneindig", en dat maakt het spannend en onvoorspelbaar, maar ook iets waar je volledig in kan verdwijnen.MrWilliams schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:58:
[...]
Over die "fucking rabbithole" (dan heb je het denk ik over het leerproces)..
Yep, shit is oeverloos. En ook een hele dure verslaving. Want eerst moet je alle basis modules hebben. En dan verzand je in de wereld van unieke modules met hun eigen quirks. En hoe gekker hoe duurder, gok ik. Ik weet nog toen ik me ging richten op hardware synthesizers, dat je dan ook -- als je ze een beetje snapt -- langzaam jezelf verliest in gear acquisition syndrome. En dan heb je nog een complete A-naar-Z route voor je signaal. Met modules heb je slechts een componentje daarvandat is nog niet het ergste: Die bovenste rij (2 osc en 2 vsc/vca filters) van dat filmpje kost al dik 5000 euro.
Yay leuk! Laat even weten wat je er van vindt*edit* ... en die VCVRack ga ik toch wel proberenom te kijken of t wat is.
Een eerste indruk:apNia schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:23:
[...]
Leerproces maar ook werkwijze. Je blijft maar tweaken en tweaken. Het is "oneindig", en dat maakt het spannend en onvoorspelbaar, maar ook iets waar je volledig in kan verdwijnen.
[...]
Yep, shit is oeverloos. En ook een hele dure verslaving. Want eerst moet je alle basis modules hebben. En dan verzand je in de wereld van unieke modules met hun eigen quirks. En hoe gekker hoe duurder, gok ik. Ik weet nog toen ik me ging richten op hardware synthesizers, dat je dan ook -- als je ze een beetje snapt -- langzaam jezelf verliest in gear acquisition syndrome. En dan heb je nog een complete A-naar-Z route voor je signaal. Met modules heb je slechts een componentje daarvan
[...]
Yay leuk! Laat even weten wat je er van vindt
Alles is een signaal.
Alles is opgebouwd uit signalen, uitgedrukt in Volts. Dat is wennen, maar ook verwarrend, omdat je verschillende soorten signalen hebt die je soms wel kan aansluiten, maar die toch niet geschikt zijn voor het type input dat nodig is. (Bijv. een "Gate" moet helemaal op 10V staan voor "aan", anders doet ie 't niet. Er is geen "boven de 5V" of zo.) Daarnaast heb je kabelkleuren. Die roteren bij het aanbrengen. Er schijnt een 'protocol' voor te zijn, maar dat heb ik nog niet gebruikt, omdat ik puur bezig ben geweest met ontdekken ipv me aan de regels houden.
Niks is geregeld, dus niks voor niks.
Je moet alles vanaf de grond af aan opzetten. Ook het aanbrengen van bijvoorbeeld tempo en het synchroniseren van instrumenten onderling. Je krijgt dus niks kado. Een sequencer? Die moet je zelf bouwen. Mixer? idem. Nu zag ik dat Colin Benders een enorme 32? kanaals mixer naast zijn setup heeft staan. Dat heb je in VCVRack helaas niet, dus ik plug meerdere 4 kanaals aan elkaar. Een synth? Zelf bouwen. Dat laatste heeft ook voordelen, want je leert in dit pakket wel enorm goed hoe een FM-synth werkt. Op deze manier begrijp je de synths die je als vst inlaadt veel beter.
De min
- Dit is next-level knutselclub materiaal. Ik heb alleen geen tijd en zin om sequencers, mixers en de hele rambam te bouwen. Dingen die in een DAW op een presenteerblaadje worden gegeven.
- De leercurve is flink. Een basis in electrotechniek is zeker mooi meegenomen, naast een flink lange concentratieboog en een flinke portie geduld en oren met wat eelt erop. Dat laatste geldt vooral voor als je e.e.a. verkeerd aansluit waardoor er een harde pieptoon ontstaat.
- Het programma heeft quirks. Komt denk ik vooral omdat ik niet goed ken, maar ik wist met een 20-tal componenten al een vrij zware belasting voor mijn laptop te maken. Daarnaast is de grafische kwaliteit af en toe niet goed (decals verschuiven, zodat de teksten op de componenten niet meer zichtbaar zijn).
- Stereo heb ik zelfs nog niet ontdekt. Ook dat is niet vanzelfsprekend (behalve bij een delay
De plus
- Je leert vanaf de basis hoe synths en digitale apparaten zijn opgebouwd. Erg waardevolle kennis die je kunt gebruiken bij het gebruik van vst-synths en bij het maken van tracks. Omdat je weet wat er achter de schermen gebeurt, kun je imo sneller doorgronden wat je nodig hebt om je geluid een bepaalde klank mee te geven.
- Je kunt er echt serieus vette geluiden mee maken! Omdat je de controle hebt over alles, zit je met een paar simpele componenten al snel op een cool geluid. Voor sounddesign dus een dikke aanrader. (Ik zou echter het liefst zo'n geluid/sequence samplen en dan hop, naar de daw om er iets leuks van te maken. Voor opnemen moet je volgens mij wel licentie of betaald component hebben.)
Geleerd uit de streams van o.a. Colin vs ervaring met VCVRack
- Die gast heeft serieus geavanceerde componenten op zijn rack. Die kunnen vele malen meer dan dat kleine beetje dat de basiscomponenten van de VCVRack kunnen. Niks ten nadele van die laatste, maar Colin heeft het zich wel gemakkelijk gemaakt wat dat betreft. Je moet dus enorm goed weten wat je precies wilt en daar de juiste componenten bij vinden. Dat is een jarenlange zoektocht als ik Colin mag geloven.
- Colin maakt één setup (layout) met kabels waar hij een aantal nummers mee maakt. Hij heeft dus met zijn componenten keuzes gemaakt waar hij controle over heeft en waar niet. Die setup verkent hij en daarna breekt hij hem weer af om een volgende setup te maken. In feite doe je dat in een DAW ook door het gebruik van bepaalde instrumenten of een reeks effecten in je mixer channels. Hier is het alleen net wat rauwer.
- Zijn clock, sequencer/stepper/gate en mixer liggen volgens mij op een andere manier vast in zijn setup dan dat ik die moet regelen in VCVRack. Eenvoudiger en met minder kabels. Kan ook mijn onervarenheid zijn of de geavanceerdheid van zijn componenten vs die van mij.
Hier het resultaat van een paar uur knutselen.... een, jawel, loopje van 2 maten.
OMG moment...
Ik was een track aan het affixen en kreeg er maar geen leven in. na 30 min prutsen wat niets hielp vond in een mono utility op mn master bus. iets wat ik dikwijs doe aan het begin van het mixen om de levels goed te krijgen.
nu maar even uitzoeken hoe ik de overdreven panning er opnieuw uit krijg (of gewoon mn vorige versie oproepen)
Ik was een track aan het affixen en kreeg er maar geen leven in. na 30 min prutsen wat niets hielp vond in een mono utility op mn master bus. iets wat ik dikwijs doe aan het begin van het mixen om de levels goed te krijgen.
nu maar even uitzoeken hoe ik de overdreven panning er opnieuw uit krijg (of gewoon mn vorige versie oproepen)
Superleuk om je ervaring te lezen

Ik denk dat je insteek ook echt compleet anders is als wanneer je gaat zitten om muziek te maken. Het bordered ook veel meer sound design in plaats van muziek maken. Ik denk dat als je bepaalde groepen componenten af hebt, je meer kan denken als een composer. Of verder kan gaan met sound designen, voor de happy little accidents
Maar het is echt een waardevolle ervaring als producer, zeer de moeite waard
Klopt wat je zegt ja. Waar ik mee bezig ben is nog puur ontdekken. En dan zie ik dat ik mijn DAW-mindset totaal overboord kan gooien. Je moet eerst weten hoe je e.e.a. aan elkaar kan knopen. Je ziet ook dat Colin precies dat doet wat jij zegt. Hij heeft een set basiscomponenten die hij goed kent. Hij knoopt eerst bepaalde groepen componenten aan elkaar. Hij krijgt daardoor een palet van mogelijkheden om muziek te maken. Daarmee gaat hij dan improviserend en 'sound designend' mee composen.apNia schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:14:
[...]
Superleuk om je ervaring te lezen
Ik denk dat je insteek ook echt compleet anders is als wanneer je gaat zitten om muziek te maken. Het bordered ook veel meer sound design in plaats van muziek maken. Ik denk dat als je bepaalde groepen componenten af hebt, je meer kan denken als een composer. Of verder kan gaan met sound designen, voor de happy little accidents![]()
Maar het is echt een waardevolle ervaring als producer, zeer de moeite waard
Wat het me trouwens ook geleerd heeft is dat je sommige zaken alleen uit dit soort apparatuur kan halen. Zoals die ubervette BD (met die galm/echo/reverb) die Colin gebruikt. Die chain (sequencer->BD-generator->fx->mixer) laat hij volgens mij wel intact omdat ik die regelmatig terug hoor keren. Als je tips hebt hoe die na te maken in een DAW dan hoor ik het graag
Als iemand die al 10 jaar lang een eurorack systeem heeft en dit nog steeds aan het uitbouwen Is kan ik bevestigen dat het inderdaad heel verslavend is :-)
Modulaire synthese heeft inderdaad een wat grotere leercurve dan "reguliere synths" maar laat dat je vooral niet afschrikken, mijn advies is dan vooral ook om heel erg klein te beginnen en je niet kapot te staren om enorme racks zoals die van Colin B. of Richard Devine.
Ik ben zelfs al sinds de jaren 90 met elektronische muziek bezig en had al een behoorlijk goede inzicht in hoe synths werken. Daarnaast betrapte ik mezelf er steeds meer op dat ik synths kocht alleen vanwege hun filter of die modulatie mogelijkheden maar nooit meer vanwege het hele pakket wat het bood (uitzonderingen daar gelaten). Voor mij was Eurorack dan ook vooral in eerste instantie de bedoeling om een synth te kunnen maken zoals ik die wou en niet zoals een designer dat voor mij bedacht had. Die vrijheid om dingen te kunnen routen zoals ik dat wil was enorm bevrijdend voor mij.
Wat @MrWilliams ook al aangeeft kun je niet zomaar alles in alles steken maar je kunt het wel proberen, alle modules hebben allemaal wel overload protection op hun inputs. En daarnaast als iets niet werkt kun je met een scoop vaak wel uitzoeken waarom niet... en er is in eurorack altijd wel een antwoord op te vinden.
Ik lees hier al dat sommige met VCVrack aan het spelen zijn, dat lijkt me een goede manier om te kijken of je modulaire synthese leuk vindt.
Het hoeft natuurlijk niet allemaal superduur te zijn, je moet vooral niet beginnen eBay af te struinen om die peperdure MacBeth oscillatoren te vinden die Colin veel gebruikt, een oscillator van bv. Doepfer, Pitchburg Modulair, Dreadbox etc. zijn enorm betaalbaar en de duurdere modules kun je later altijd nog kopen.
Voor koppeling met Ableton en Logic Pro gebruik ik zelf de Expert Sleepers modules en VST/AU plugins.
Modulaire synthese heeft inderdaad een wat grotere leercurve dan "reguliere synths" maar laat dat je vooral niet afschrikken, mijn advies is dan vooral ook om heel erg klein te beginnen en je niet kapot te staren om enorme racks zoals die van Colin B. of Richard Devine.
Ik ben zelfs al sinds de jaren 90 met elektronische muziek bezig en had al een behoorlijk goede inzicht in hoe synths werken. Daarnaast betrapte ik mezelf er steeds meer op dat ik synths kocht alleen vanwege hun filter of die modulatie mogelijkheden maar nooit meer vanwege het hele pakket wat het bood (uitzonderingen daar gelaten). Voor mij was Eurorack dan ook vooral in eerste instantie de bedoeling om een synth te kunnen maken zoals ik die wou en niet zoals een designer dat voor mij bedacht had. Die vrijheid om dingen te kunnen routen zoals ik dat wil was enorm bevrijdend voor mij.
Wat @MrWilliams ook al aangeeft kun je niet zomaar alles in alles steken maar je kunt het wel proberen, alle modules hebben allemaal wel overload protection op hun inputs. En daarnaast als iets niet werkt kun je met een scoop vaak wel uitzoeken waarom niet... en er is in eurorack altijd wel een antwoord op te vinden.
Ik lees hier al dat sommige met VCVrack aan het spelen zijn, dat lijkt me een goede manier om te kijken of je modulaire synthese leuk vindt.
Het hoeft natuurlijk niet allemaal superduur te zijn, je moet vooral niet beginnen eBay af te struinen om die peperdure MacBeth oscillatoren te vinden die Colin veel gebruikt, een oscillator van bv. Doepfer, Pitchburg Modulair, Dreadbox etc. zijn enorm betaalbaar en de duurdere modules kun je later altijd nog kopen.
Voor koppeling met Ableton en Logic Pro gebruik ik zelf de Expert Sleepers modules en VST/AU plugins.
🤭 hihi tietenFord Prefect schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:45:
en je niet kapot te staren om enorme racks zoals die van Colin B. of Richard Devine.
Wat is dat dan? Genereren bepaalde modules ook echt te hoge voltages oid?alle modules hebben allemaal wel overload protection op hun inputs.
In Bitwig heb je sinds versie 3 wat ze the Grid noemen. Soort van modulair maar alles in software, een heel palet met componentjes met een enkele basisfunctie. B.v. een kale sinusoscilator die alleen dat kan, een sinusgolf. Je kunt 'm folden, toonhoogte instellen, fase besturen maar als je een adsr wilt, moet je er een adsr module aanknopen en ook die heeft een triggersignaal nodig anders hoor je nog steeds niks. En zo hebben je een hele zwik 100+ ofzo verschillende componentjes.MrWilliams schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:27:
Klopt wat je zegt ja. Waar ik mee bezig ben is nog puur ontdekken. En dan zie ik dat ik mijn DAW-mindset totaal overboord kan gooien. Je moet eerst weten hoe je e.e.a. aan elkaar kan knopen. Je ziet ook dat Colin precies dat doet wat jij zegt. Hij heeft een set basiscomponenten die hij goed kent. Hij knoopt eerst bepaalde groepen componenten aan elkaar. Hij krijgt daardoor een palet van mogelijkheden om muziek te maken. Daarmee gaat hij dan improviserend en 'sound designend' mee composen.
Het haalt de charme van de fysieke dradenspaghetti weg en er zijn technische beperkingen, bepaalde terugkoppel verbindingen werken niet zo als met hardware zou kunnen. En je zou kunnen zeggen het is te makkelijk in vgl met hardware kastjes en snoertjes. Mss dat die beperking meer focus geeft op creatief zijn.
Dan nog, er zijn muzikanten (Polarity b.v.) die enorme grids bij elkaar klikken die autonoom muziek (of iig eindeloos wijzigende klanktapijten) maken, dus helemaal zonder de sequencer, notenrol of mixerbussen van de DAW.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Als je wat meer over synthese opzich wilt weten, Syntorial heeft een hele aardige training waarvan de eerste lessen gratis zijn. Het begint vrij eenvoudig maar het gaat op een gegeven ogenblik best diep. Ze hebben een eigen learning tool die heel goed in elkaar zit:MrWilliams schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:27:
[...]
Wat het me trouwens ook geleerd heeft is dat je sommige zaken alleen uit dit soort apparatuur kan halen. Zoals die ubervette BD (met die galm/echo/reverb) die Colin gebruikt. Die chain (sequencer->BD-generator->fx->mixer) laat hij volgens mij wel intact omdat ik die regelmatig terug hoor keren. Als je tips hebt hoe die na te maken in een DAW dan hoor ik het graag
https://www.syntorial.com/
En anders zou je ook nog kunnen beginnen met semi-modulair. Maakt de learning curve net ff wat minder stijl en je kan altijd nog terug vallen op presets.Ford Prefect schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:45:
Dit topic is gesloten.