vlaaing peerd schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:25:
[...]
Eens met de opmerkingen hierboven. Vraag me wel @
apNia af of je wel veel stereo wil bij beuktracks. Ik zou het hooguit een beetje bij de trancegeluidjes doen zodat je wat ruimte in het midden vrijmaakt voor de bas/kick en lost mogelijk je modderprobleem op.
Het is me opgevallen dat je al redelijk snel dingen het stereoveld in kan duwen. Ik denk dat ik daar voorheen (en een hele hoop andere producers) altijd te conservatief in ben geweest. Rond de 250 kan je al beginnen te duwen. Shit kan juist enorm beuken als je al heel snel de breedte ingaat. Je kick z'n fundamental zit bijvoorbeeld alleen in de 100hz range, maar niks houdt je tegen om daarbij iets met veel stereoinformatie te layeren die al vrij snel daarna de breedte ingaat (dus rond de 250hz ofzo).
Als je naar de top tier bass music tracks luistert dan merk je dat er zo verschrikkelijk veel gaande is in het stereoveld, en dat gaf in mijn geval dat duwtje om het meer naar pro te krijgen. Het is veel makkelijker om alles met stereo in mind op te zetten, en daarna de boel te temmen, dan later met pseudo stereo te moeten kutten.
Bandpass voor de lol maar eens met een stereo analyzer hoeveel er gaande is in de lagere regionen (100-500hz range). Ik had laatst nog een gesprek over gasten die vonden dat de subs zelfs stereo informatie konden bevatten. Weet nog steeds niet hoe ik daarover denk though
Als je weet wat je doet is meer stereo gewoon luider in perceptie, en zolang je je mix clean houdt en de subs clean houdt, kan je daar juist harder mee gaan.
Daarbij moet ik wel zeggen dat in hogere frequenties de impact veel duidelijker is. Voor sommige dingen werkt de boel unison'en, maar voor andere elementen wil je creatiever te werk gaan, zoals hihats layeren en L/R pannen, zelfde texture op L en R spoor zetten en ze een ander startpunt geven, zodat ze geen exacte clones zijn of spelen met de wet/dry balans zodat je elementen naar achteren pushed (hoe minder dry, hoe minder aandeel in de voorgrond). Truukjes als haas achtige meuk en M/S EQ'ing zijn last resorts voor mij. Net als dat je een shitty patch niet kan redden met een flanger of een equalizer.
[
Voor 15% gewijzigd door
apNia op 04-11-2020 15:55
]