Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:00

MicroWhale

The problem is choice

Sustain schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:24:
[...]

Thanks voor de feedback! Ik wou de sidechain wel wat transparant houden en niet echt een pomp effect creëren maar je bent nu de tweede die het opmerkt dus ik ga er naar kijken. Ik denk dat het misschien ook met PDC te maken kan hebben, als ik de bass solo met de sidechain en een metronoom lijkt het inderdaad alsof hij niet helemaal on-time is. Dat wordt waarschijnlijk weer stems bouncen naar audio en weer in sync plaatsen.. (Ben ik de enige in FL die vaak problemen heeft met plugin delay?)

Met hard gemixt bedoel je denk ik de master? Ik ben best wel agressief geweest met het masteren waardoor de breaks/builds misschien ook iets te veel gecompressed en geboost zijn. Ik heb wel wat volume automations op de master om wat contrast te geven tussen de breaks en drops maar misschien moet ik het gewoon iets rustiger aan doen op de master. Zit nu op -4LUFS integrated wat misschien ook niet echt nodig is voor dit type track.

In ieder geval bedankt! :D
Ik gebruik eigenlijk nooit dat 'plugin delay'... als ik mijn sidechain wat meer kunstmatig wil maken (dus geen echte sidechain op een channel) gebruik ik een Gross Beat met omgekeerde (grijze menu in de grafiek en dan bij tools|flip vertically) "1 beat gate" met aangepast volume (links onder). Daarna kun je of met de attack/release spelen of de grafiek tweaken om het goed te krijgen.

Ben benieuwd naar het resultaat!

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Sustain schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:24:
[...]

Zit nu op -4LUFS integrated wat misschien ook niet echt nodig is voor dit type track.

In ieder geval bedankt! :D
Da's aardig luid ja :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:12
Hij is ook behoorlijk luid ja @Sustain. Qua LUFS zou ik even kijken naar soortgelijke tracks in het genre. Maar dan nog klinkt het buiten proportioneel hard gelimit, tot het punt dat het bijna uncanny wordt.

Het ding wat me het meeste opvalt aan je track is dat alle muzikale componenten van je track in de lagere regionen liggen. Hierdoor blijft de presence een beetje in het midden hangen waardoor het was frisheid mist, en tevens componenten aan elkaar gaan plakken. En dat maakt het dat de de mix overall wat rommelig klinkt. Zo heb je die portamento saw, die kan misschien best 1 of 2 octaven omhoog. Misschien past dat beter bij die 3/4 stab? Geen idee, maar experimenteer er een beetje mee. Probeer elementen zo hun plaats te geven in de mix :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 15:37
apNia schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:01:
Hij is ook behoorlijk luid ja @Sustain. Qua LUFS zou ik even kijken naar soortgelijke tracks in het genre. Maar dan nog klinkt het buiten proportioneel hard gelimit, tot het punt dat het bijna uncanny wordt.

Het ding wat me het meeste opvalt aan je track is dat alle muzikale componenten van je track in de lagere regionen liggen. Hierdoor blijft de presence een beetje in het midden hangen waardoor het was frisheid mist, en tevens componenten aan elkaar gaan plakken. En dat maakt het dat de de mix overall wat rommelig klinkt. Zo heb je die portamento saw, die kan misschien best 1 of 2 octaven omhoog. Misschien past dat beter bij die 3/4 stab? Geen idee, maar experimenteer er een beetje mee. Probeer elementen zo hun plaats te geven in de mix :)
Thanks voor de feedback! Ik ben het met je eens dat het heel erg gefocussed is op de lagere octaven en frequencies. Ik probeerde een beetje dat "deep house" sound te krijgen daardoor. Misschien dat wat hogere strings de track een beetje kunnen laten ademen en wat contrast kunnen bieden. Die portamento saw is eigenlijk de bass, die layer ik met die synth in de break alleen laat ik hem aan het einde van elke 4 bars omhoog klimmen, dus als ik die een octaaf omhoog gooi klinkt het een beetje uit zijn plaats.

Ik heb de track in iedergeval naar stems ge export en de sidechain opnieuw toegepast zonder de plugin delay en dit is het resultaat: https://soundcloud.com/t-...echain-redo/s-NK2S2GVgXZ0

De kick is wel kort dus misschien vult dat ook niet lekker aan met de sidechain. Ik zat er ook aan te denken om een automation op de bass sidechain te gooien zodat de sidechain minder wordt als hij decayed. Ik gebruik niet zo heel vaak een sustained bass in House tracks dus dit is nog een beetje experimenteren :)

Ik hoor graag van jullie of de sidechain al iets beter zit nu :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sustain schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Ik hoor graag van jullie of de sidechain al iets beter zit nu :>
Ik denk dat de sidechain zelf niet eens het probleem is/was. Het sidechain effect klinkt nogal off, maar dit lijkt vooral door die chordpad te komen die je vol op de 1 gooit.

De sidechain ontwijkt juist die eerste tel, maar je gooit een soortgelijk geluid er weer bovenop. Dan komt de sidechain omhoog en vult die pad dan nog verder aan. Pas als dat weggeebt is hoor je pas dat de sidechain lekker en regelmatig duckt. Tot dan weer de chordpad op de 1 komt en het overnieuw begint.

Ik zou overwegen die pad ook in de ducking te zetten of 'm niet op de hele tel te zetten maar off beat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
vlaaing peerd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:11:
[...]

Ik denk dat de sidechain zelf niet eens het probleem is/was. Het sidechain effect klinkt nogal off, maar dit lijkt vooral door die chordpad te komen die je vol op de 1 gooit.

De sidechain ontwijkt juist die eerste tel, maar je gooit een soortgelijk geluid er weer bovenop. Dan komt de sidechain omhoog en vult die pad dan nog verder aan. Pas als dat weggeebt is hoor je pas dat de sidechain lekker en regelmatig duckt. Tot dan weer de chordpad op de 1 komt en het overnieuw begint.

Ik zou overwegen die pad ook in de ducking te zetten of 'm niet op de hele tel te zetten maar off beat.
Ik denk dat je de bass bedoeld die je rond 45 sec solo hoort met de vocal en de kick? Die gaat wel door de sidechain heen. Ik hoor het zelf ook, het lijkt alsof de sidechain net te laat begint bij de bass. Maar de bass is 1 bar per noot en gaat gewoon door een 4/4 sidechain heen (Kickstart en LFOTool geprobeerd), daar zou eigenlijk weinig fout mee kunnen gaan zou je denken.

Ik heb een aantal dingen veranderd, denk je dat dit al wat meer in de buurt komt? https://soundcloud.com/t-mo/andere-sidechain/s-vHVwNwDYNvW volgensmij klinkt hij nu iets beter in het ritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sustain schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:01:
[...]

Ik heb een aantal dingen veranderd, denk je dat dit al wat meer in de buurt komt? https://soundcloud.com/t-mo/andere-sidechain/s-vHVwNwDYNvW volgensmij klinkt hij nu iets beter in het ritme.
Geen tijd om uitgebreid te reageren, maar dit klinkt inderdaad wat gebalanceerder op het eerste gehoor. Ik zal het nog even doorluisteren en later wat meer erop ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
Sustain schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:01:
[...]

Kick sidechain loopt lekkerder nu idd. Hatjes kunnen wel een boost in het hoog gebruiken. Tandje scherper en het komt al een stuk helderder over. Qua invulling weinig op aan te merken. Kleine resonantie/distortion op de synth die opkomt rond 2.30 is lekker trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:08
Het heeft even geduurd, maar ik heb weer wat in elkaar geprutst 8) oOo *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sustain
UtopiaM schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:35:
[...]

Kick sidechain loopt lekkerder nu idd. Hatjes kunnen wel een boost in het hoog gebruiken. Tandje scherper en het komt al een stuk helderder over. Qua invulling weinig op aan te merken. Kleine resonantie/distortion op de synth die opkomt rond 2.30 is lekker trouwens.
Thanks voor de feedback! Ik had de cymbals naar beneden gepitched om dat "deep house sound" te krijgen maar verloor zo ook wat kwaliteit in de hoge frequencies, deze heb ik inmiddels weer wat opgevoerd. Ik laat mijn oren even rusten op die track en ga er binnenkort nog een keer mee aan de slag en als ik er blij mee ben stuur ik hem op om goed te laten masteren door iemand die daar meer ervaring mee heeft dan ik.

Vandaag maar weer begonnen aan een nieuwe track. Hij is nog heel rommelig maar het idee is daar. :)

Ik vraag me trouwens af of jullie de sidechain in deze track wel goed vinden zitten aangezien ik hier weer een sustaining bass gebruik maar een iets andere sidechain methode.
mekonghigh schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:59:
Het heeft even geduurd, maar ik heb weer wat in elkaar geprutst 8) oOo *O*
[Soundcloud: Enjoy by mekonghigh]
Atmosfeer in de track is tof, vooral in het begin van de track. Ik vind het alleen niet echt een samenhangend verhaal, je hebt een aantal melodieën en deze vloeien niet zo lekker over op elkaar naar mijn mening. Het klinkt meer alsof je een aantal "melody loops" in dezelfde key in je track hebt verwerkt zegmaar.

De "pulsating" sub bass rond 3:48 lijkt wat phasing issues te hebben als ik mijn audio interface naar mono switch, misschien ook iets om naar te kijken.

Verder wel toffe ideeën maar het mag iets meer samenhangen naar mijn mening en misschien wat unieker? Ik weet niet precies voor welke stijl je gaat maar het klinkt nu een beetje als "stock music" of "elevator music", de geluiden/instrumenten die je gebruikt zijn een beetje standaard maar dat is opzicht objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Sustain schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:42:

Vandaag maar weer begonnen aan een nieuwe track. Hij is nog heel rommelig maar het idee is daar. :)
[Soundcloud: Save Me]
Ik weet niks van afmixen, side-chainen en dat soort zaken, maar ik mag ook wel gewoon zeggen dat ik het tof vind klinken toch?

Zelf nog steeds de digitakt aan het leren, die ik nu combineer met een keystep. Ik ben weer begonnen met een rerun van Stranger Things, dus kreeg zin om iets 80s achtigs te maken. Zeer rudimentair, I know, maar alle feedback is welkom :-) Sowieso meer afwisseling in de melodie, maar die speelde ik nu live in, dus durfde niet zo goed.

Toen ik aan het jammen was had ik niet door mijn LFO destination scroll ook werd opgenomen, maar het klinkt nog best wel grappig zo.

https://soundcloud.com/user-850462770/80synthjam

psn: jagermeistertim

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeMakreel
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-08 13:45
Hoppa het is zover! :9~ :9~

Mijn eerste release van 2020, en ook meteen de eerste release op een label!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

TTHEEBO1 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:14:
[...]

Toen ik aan het jammen was had ik niet door mijn LFO destination scroll ook werd opgenomen, maar het klinkt nog best wel grappig zo.

https://soundcloud.com/user-850462770/80synthjam
we don't make mistakes, just happy little accidents

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
DeMakreel schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:16:
Hoppa het is zover! :9~ :9~

Mijn eerste release van 2020, en ook meteen de eerste release op een label!

[Soundcloud: Flight by Fusss]
Gefeliciteerd! Fijne vibe in deze track hoor, op de 1 of andere manier lijkt het me een goede soundtrack/titelsong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMakreel
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-08 13:45
TTHEEBO1 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:28:
[...]

Gefeliciteerd! Fijne vibe in deze track hoor, op de 1 of andere manier lijkt het me een goede soundtrack/titelsong.
Thanks! Altijd fijn om reacties te krijgen. Ik hoor dat inderdaad wel vaker, dat ik soundtracks moet gaan maken. Hopelijk kan ik het een beetje combineren, en is het ook voor de 'leek' luister waardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Goed nieuws voor alle Roland TR8S eigenaren! Er is een update met wat interessante features:
https://www.musictech.net/news/gear/roland-tr8s-version-2-0/

Ben zelf vooral benieuwd naar de FM synthese optie. 8)
Had stiekem wel op wat extra song-mode optie's gehoopt (bv meer chain optie's voor variations) maar je kan niet alles hebben. Ben allang blij dat er nog updates komen. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:49

On_E

Housemusic

Ik heb sinds kort twee Adam T5V monitor speakers, wát een geluid zeg!

Had ik veel eerder aan moeten schaffen.

Benieuwd wanneer de buren voor de deur staan. :D

[ Voor 18% gewijzigd door On_E op 14-08-2020 08:45 ]

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +1 Henk 'm!
On_E schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:44:
Ik heb sinds kort twee Adam T5V monitor speakers, wát een geluid zeg!

Had ik veel eerder aan moeten schaffen.

Benieuwd wanneer de buren voor de deur staan. :D
Nice, veel plezier ermee en hopen dat je buren er een beetje mee kunnen leren leven :9

Mocht je er de tijd voor hebben, dan wil ik je vragen een review te maken in het monitorspeakertopic

Er komen hier vaak vragen over in dit topic, zo help je medetweakers een keuze te maken met hun nieuwe monitors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Laatst online: 09:49

On_E

Housemusic

vlaaing peerd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

Nice, veel plezier ermee en hopen dat je buren er een beetje mee kunnen leren leven :9

Mocht je er de tijd voor hebben, dan wil ik je vragen een review te maken in het monitorspeakertopic

Er komen hier vaak vragen over in dit topic, zo help je medetweakers een keuze te maken met hun nieuwe monitors.
Volgende week ga ik ze flink testen, misschien daarna een korte review. :)

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
vlaaing peerd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:28:
[...]
Zie dat ik in die 7 jaar aardig wat upgrades heb gehad lol. Die bm6a's waren in no time ingeruild voor psi 21m's en nu alweer een jaar of 4a5 de custom 3 weg bakbeesten (eerst met atc design, en nu dus de pmc alike tranmissielijn). Leuk om terug te lezen!

Wellicht kan ik er nog een paar schrijven waar gewenst, heb al aardig wat monitoren versleten in de loop der jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb op het moment deze koptelefoon:
pricewatch: Beyerdynamic DT 770 PRO 32 Ohm (Grijs, Zwart)

Gebruik 'm vrijwel uitsluitend om muziek te maken, te mixen, etc. Nadeel van het ding vind ik vooral dat 'ie gesloten is, waardoor het na een tijd wat vermoeiend aan voelt. Dus ben ik op zoek naar een open koptelefoon. (Dat er geluid lekt boeit niet. Ik speel boven met de deur dicht. Zolang het niet door de vloer of door de deur heen komt vind ik het best.)

Nu zit ik te denken aan de DT 990 Pro 32Ohm. Die is redelijk betaalbaar, heeft ook velours oorkussens (op mijn 770 Pro heb ik ook velours oorkussens gezet), heeft dezelfde impendantie, etc.

pricewatch: Beyerdynamic DT 990 (32 Ohm) (Grijs, Zilver, Zwart)

Is dat een goede keuze, of zijn er voor dat geld betere en logischer keuzes die qua frequentiekarakteristiek en impendantie dicht in de buurt komen van de DT-770 Pro 32 Ohm?

Nabrander:
Hoe zinvol is Sonarworks Reference 4 Headphone Edition?
https://store.sonarworks....rence-4-headphone-edition

Het klinkt zinvol en met €99,- vind ik het nog wel redelijk betaalbaar ook. Juist omdat ik op zoek ben naar een compleet vlakke curve voor zowel het schrijven van muziek, als vrij spelen, als mixen.

[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 15-08-2020 12:24 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford Prefect
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-01 12:37
Ik heb zelf een Beyerdynamic DT1990 PRO en die bevalt eigenlijk wel erg goed, een mooie tussenstap voor de bizar dure merken zoals Audiodaze.

Voor mij is het een studio altijd een open back headphone, de bass response van openbacks is altijd vele male beter dan closed back headphones. Ze lekken misschien wat meer geluid maar niemand deelt zijn studio met een babykamer ofzo :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08 19:08
Na een hele lange tijd het producen weer eens opgepakt. Ben wat gaan jammen en er kwam uiteindelijk een techno iets uit. Ik ben benieuwd naar jullie commentaar :)
Inspector Dent - Panzerfaust

ps hoe krijg je die soundcloud speler hier in dit bericht?

[ Voor 10% gewijzigd door RooT op 16-08-2020 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
Zelfde als @Ford Prefect, DT 1990 Pro's. Echt zo verschrikkelijk verkocht eraan <3
Ik heb destijds erg gezocht in de 200+ range, en veel geA/B't tussen allerlei verschillende headphones. In mijn oren waren dit de mooiste prijs/kwaliteit verhouding, wil je in de range boven de DT770s hangen. Nou moet ik zeggen dat dat Sennheisser HD650 hele mooie koptelefoons zijn, maar die rolled iets af in de subs, en dat is nou net het gebied waarin ik vlijmscherpe definitie nodig heb. Dus mocht dat niet zo veel uitmaken, dan is de HD650 een heel mooi alternatief, en een ontzettend gangbare en populaire open back studio koptelefoon, die ~€100 lichter is dan de DT1990s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Ford Prefect @apNia Die DT1990 PRO klinkt leuk, maar én hij is er niet in 32 Ohm én het is een koptelefoon van bijna €500. Niet bepaald het budget dat ik in gedachten had. :)
Ik dacht echt aan sub-€200, prijsklasse DT770 Pro zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
unezra schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:34:
@Ford Prefect @apNia Die DT1990 PRO klinkt leuk, maar én hij is er niet in 32 Ohm én het is een koptelefoon van bijna €500. Niet bepaald het budget dat ik in gedachten had. :)
Ik dacht echt aan sub-€200, prijsklasse DT770 Pro zeg maar.
Dan denk ik dat de DT990's een hele mooie optie zijn. Staat me bij dat de 880 en 990 iets scheller zijn in hoogfrequent, en dat is volgens mij een beetje waar de 770 tekort schiet. Go for it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 22:33
Mijn favoriete open back koptelefoon: AKG K712 Pro. OK, zo rond de € 250,- maar zit heerlijk licht op je hoofd en klinkt fantastisch. D.w.z. behoorlijk neutraal oftewel 'reference', dus niet om lekker hi-fi muziek te luisteren. Lekkere grote oorschelpen ook, je opa's oren passen er zelfs in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Zojuist de DT-990 Edition 32 Ohm besteld. :)

Over SonarWorks Reference 4 Headphones Edition ga ik nog even na denken maar misschien dat ik die, zodra mijn koptelefoon binnen is, die toch ook maar aan schaf. Als het niet bevalt kan ik de order binnen 14 dagen altijd nog annuleren.

Het klinkt wel als een nuttige plugin voor mijn DAW.

Als ik fijn muziek wil luisteren gooi ik mijn Wharfedale Diamond 220's wel aan, of pak ik mijn Sennheiser HD2nogwat. Of, liever nog, in de auto. Daar is de akoustiek misschien niet geweldig maar de auto is net dé plek waar ik veel en graag muziek luister. (Ook mijn eigen muziek. Ik heb wat ik tot nu toe heb gemaakt in de latere stadia altijd flink onderweg naar kantoor of in de auto beluisterd om de laatste fouten uit de compositie te halen.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apNia
Je kan het even checken, maar ik zou me niet blind staren op SonarWorks @unezra. Je hebt een goede koptelefoon zometeen, vertrouw daarop, weet waar z'n potentiele zwaktes zitten, en reference tracks op die koptelefoons tov wat je produceert. Hobbel wat heen en weer tussen je eigen monitors, en verschillende soorten installaties. Maar jaag niet een ultra vlak beeld na, dat ga je zelfs met Audeze koptelefoons niet krijgen. Het is belangrijker dat je ze leert kennen, en nu het geen el cheapo's zijn zou ik me niet al te druk maken om compenseren oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
Over SonarWorks Reference 4 Headphones Edition ga ik nog even na denken maar misschien dat ik die, zodra mijn koptelefoon binnen is, die toch ook maar aan schaf. Als het niet bevalt kan ik de order binnen 14 dagen altijd nog annuleren.
Beter nog: je kan het 21 dagen gratis uitproberen voordat je aanschaft! Al zou ik inderdaad eerst de tijd nemen om deze te leren kennen, zoals @apNia ook aangeeft.

(Terzijde: ik vraag me überhaupt af of je bij een software-aankoop in de VS achteraf kan annuleren..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madferit28
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-08 07:12

Voor de liefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanwijnen
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-06 14:30
Geen idee of dit het juiste plekkie is op tweakers (of elders) , maar ik ga 't toch proberen :)

1. Ik wil een rangorde van meest-overeenkomende noten tot minst overeenkomende noten maken op basis van de Grondtoon/Tonic.
Kijkend naar het aantal overeenkomsten op basis van de noten in de toonladders, dan lijkt dit te kloppen.

Maar kijken we naar de akkoorden, dan zit er geen logica meer in.
Nog vreemder word het, wanneer je het Majeur-voorbeeld met het mineur-voorbeeld vergelijkt.
Hoe kan dit?

2. Zijn mijn vertalingen correct?

Zie link:
https://docs.google.com/s...9PR5qgqE/edit?usp=sharing

AMD Ryzen 7 5800X | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Corsair 32GB Dual 3GHz RAM | INNO3D GeForce RTX 4080 SUPER 16GB X3 OC | Samsung 980 1TB M.2 | Traktor S8 | Chord Mojo 2 | Genelec 8030 CW | Win 10 Pro | Samsung Galaxy S23

Acties:
  • +3 Henk 'm!
vanwijnen schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 01:57:

Maar kijken we naar de akkoorden, dan zit er geen logica meer in.
Nog vreemder word het, wanneer je het Majeur-voorbeeld met het mineur-voorbeeld vergelijkt.
Hoe kan dit?

Zie link:
https://docs.google.com/s...9PR5qgqE/edit?usp=sharing
Het enige wat niet lijkt te kloppen is dat je de akkoord-noten verkeerd benoemt. Een Dis is harmonisch gelijk aan een Es (zie bv C-mineur akkoord). Deze hoor je Es te noemen omdat D de 2e noot al is, eenvoudig gezegd. Een verhoogde D hetzelfde als een verlaagde E (de zwarte pianotoets ertussen dus).

Voor de rest zijn alle noten in de akkoorden steeds de I, III en V.

EDIT: Kijk ook eens naar de startpost, in het stukje "tot slot" staan links naar eenvoudige theorieboeken en Youtube kanalen. Dit zijn goeie inleidingen voor het begrijpen van muziektheorie.

[ Voor 15% gewijzigd door vlaaing peerd op 19-08-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanwijnen
@vlaaing peerd Dank je wel! Hier heb ik vast wat aan.

AMD Ryzen 7 5800X | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Corsair 32GB Dual 3GHz RAM | INNO3D GeForce RTX 4080 SUPER 16GB X3 OC | Samsung 980 1TB M.2 | Traktor S8 | Chord Mojo 2 | Genelec 8030 CW | Win 10 Pro | Samsung Galaxy S23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
@unezra heb je ze al binnen? Benieuwd wat je er van vindt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
vanwijnen schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 01:57:
1. Ik wil een rangorde van meest-overeenkomende noten tot minst overeenkomende noten maken op basis van de Grondtoon/Tonic.
Kijkend naar het aantal overeenkomsten op basis van de noten in de toonladders, dan lijkt dit te kloppen.

2. Zijn mijn vertalingen correct?
Om de relaties tussen de verschillende noten te snappen is het beter om je de 'Circle of Fifths' (Ned: kwintencirkel) eigen te maken. Dit omvat eigenlijk de complete 12-tonige muziektheorie en is veel beter te vatten dan tabellen met noten in Excel. Hier wordt het heel behoorlijk uiteen gezet.

Wat betreft de vertalingen: key wordt meestal vertaald als toonsoort, hoewel toonaard misschien niet fout is (maar ik hoor dat nooit iemand gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

apNia schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:12:
@unezra heb je ze al binnen? Benieuwd wat je er van vindt :)
Wel binnen, nog niet geprobeerd. :)
(Net thuis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
Shame you a hoodje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 13:56

2mb

Ik ben ook weer met iets bezig, zomers disco-ish:

[Soundcloud: Vejo by Otto Coster]

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 20:10
2mb schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:12:

Ik rijd gelijk de BBQ de schuur uit. Klinkt lekker zomers!

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

• Ariejan
Whoo! M'n eerste track staat sinds mei op Spotify (et. al.) en komt binnenkort uit op 'n exclusieve (50 stuks) verzamelcassette met andere synthwave tracks :-) Dat wilde ik enkel even kwijt.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Arjan P schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:41:
[...]

Wat betreft de vertalingen: key wordt meestal vertaald als toonsoort, hoewel toonaard misschien niet fout is (maar ik hoor dat nooit iemand gebruiken).
Dat is misschien streekgebonden. Toonsoort heb ik nog nooit gehoord, toonaard is hier gangbaar

Arjan P schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:41:
[...]

Om de relaties tussen de verschillende noten te snappen is het beter om je de 'Circle of Fifths' (Ned: kwintencirkel) eigen te maken. Dit omvat eigenlijk de complete 12-tonige muziektheorie en is veel beter te vatten dan tabellen met noten in Excel. Hier wordt het heel behoorlijk uiteen gezet.

Afhankelijk waar Vanwijnen de theorie voor nodig heeft, lijkt me de kwintencirkel best ver gaan. Als je alleen wilt weten waar je akkoorden of melodietjes van kan maken voor electronische producties, zou ik het houden bij een simpel excel schema met noten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
vlaaing peerd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:02:
[...]

Afhankelijk waar Vanwijnen de theorie voor nodig heeft, lijkt me de kwintencirkel best ver gaan. Als je alleen wilt weten waar je akkoorden of melodietjes van kan maken voor electronische producties, zou ik het houden bij een simpel excel schema met noten.
Muziek theory kennen maar ook piano (keyboard) kunnen spelen kost soms veel tijd en moeite. Maar ik ben van mening dat het op de lange termijn vruchten afwerpt en het sommige zaken stukken makkelijker maakt.

Ik ben sinds enige tijd zelf bezig met piano leren spelen en waar ik voorheen heel veel aan het googlen was naar bv. akkoorden, komt er nu veel meer uit de losse pols. Melodieen maken is nu ook een stuk simpeler. Dit alles versneld de workflow enorm en maakt het ook leuker.

Is het noodzakelijk? zeker niet! Maar damn... tis wel handig om die kennis & kunde te hebben... 8)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Arjan P
vlaaing peerd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:02:Afhankelijk waar Vanwijnen de theorie voor nodig heeft, lijkt me de kwintencirkel best ver gaan. Als je alleen wilt weten waar je akkoorden of melodietjes van kan maken voor electronische producties, zou ik het houden bij een simpel excel schema met noten.
Dat zou kunnen, maar hij wilde "een rangorde van meest-overeenkomende noten tot minst overeenkomende noten maken op basis van de Grondtoon". Dat is al gemaakt, en het is de kwintencirkel. Als je je er even serieus in verdiept gaat het je enorm veel tijd, frustratie en energie schelen. Maar het is maar een suggestie..

• cranebird
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 15:50
Ik heb zowel de DT770Pro als de DT990Pro, en ik gebruik de DT770 in mijn studio als variatie op de monitors die daar staan en de DT990 buiten de studio voor controle van eigen muziek maar ook genieten van andere muziek. Ik vind de DT’s echt super comfortabel (heb ze al jaren). Ik heb wel de 256 Ohm versie, dus ik moet de volumeknop wat verder open draaien maar dit heeft als voordeel dat je een geleidelijker verloop hebt in volume (preciezer in te regelen).

De DT990 is (door zijn open karakter?) wat minder sterk in het weergeven van lage frequenties.

• vanwijnen
@vlaaing peerd @Arjan P
De kwintencirkel ben ik mee bekend.
Wat ik nog niet begrijp is waarom de supertonica niet zo vaak word benoemd als de mediant wanneer men deze mixt.

In theorie, zitten deze 2 net zo ver van de grondtoon vandaan.
Ook hebben ze net zoveel noten met de grondtoon gemeen.

Hij word hier zelfs afgeraden.
Vrij vertaald: "De toonladder van 8B (C Majeur) en 7A (D mineur) bevatten dissonante intervallen, dus de mix zou niet harmonisch werken."

Hier een overzichtje hoe vaak wat word benoemd (gebaseerd op de camelot notatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Topicstarter
Gisteren opnieuwen zitten streamen op twitch.
Dit stukje was wel aardig.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Laatst online: 17-10-2024
Zo, jarenlang in dit forum gezeten. Maar ben een jaar of 5-6 geleden gestopt met muziek maken. Maar het kriebelt nu toch weer :)

Baal wel enorm dat ik destijds alles verkocht heb :( (Virus B, DSI Mopho, launchpad, faderport, Traktor, Maschine mk1, Novation SL49 mk2, Novation nocturn).

Inmiddels overgegaan op Windows 10, en dus werkt mijn Focusrite Saffire Firewire niet meer. Dus als eerste afgelopen week een nieuwe Focusrite Scarlett 8i6 gekocht.
Vervolgens de demo van ableton 10 geinstalleerd. Arturia minilab keyboard gekocht.

En mijn neef had nog wat spul liggen die hij niet meer gebruikt. (Akai APC20, MPD8, Kenton Midi thru, TC Electronic M100).

Dus langzaam weer aan de gang. Heb er zin in !

Nu aan het sparen voor een Maschine Mk3.

Dus vanaf nu dit topic weer op de voet volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
Dacide schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:36:
Nu aan het sparen voor een Maschine Mk3.
Als je Ableton Live gebruikt, is een Ableton Push dan niet een fijnere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:56

boesOne

meuh

Wat een heerlijke bassline :)

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:18
Heb ook een tijdje hier niet meer gepost, volgens mij als laatste dat ik mijn eerste play had te pakken in de radioshow van Armin van Buuren - A State Of Trance. Ik ben dus een trance & progressive producer :). Sindsdien is er alweer veel gebeurt en werk ik (vanwege technische redenen) onder een andere naam: Sunyella. Mijn 1e twee releases zijn al uitgebracht en er zitten er 3 in de pijplijn voor de komende weken/maanden. Waaronder 2 hele grote projecten waar ik best trots op ben. Als ik zie hoe ik er voorstond toen ik een jaar of 4 geleden begon en nu.... het klopt gewoon echt wat de meeste ervaren producers zeggen: gewoon door gaan, leren van je fouten en je komt vanzelf op het punt dat je wil bereiken.

Hier dus even mijn laatste 2 releases:

https://open.spotify.com/...si=NK7-OjN5Sj2YlXBTrtpvJw
https://open.spotify.com/...si=1pLNikptTOKLFZAgetliaQ

En een super tof project waar ik nu flinke stappen mee maak, een originale uplifting track met vocal die helemaal van scratch af aan wordt gemaakt met mij en de vocalist. Super tof om dat hele proces ook mee te maken! _/-\o_

https://soundcloud.com/su...dise-sample/s-owzb3jJmlo4

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 21-08-2020 13:46 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
apNia schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk vanaf het begin nooit echt naar push omgekeken heb.
Toen ik jaren geleden nog produceerde gebruikte ik een launchpad (fijn apparaat) en zag de push als een soort launchpad 2.0, met uitgebreidere mogelijkheden.

Maschine zie ik juist als een creatief instrument, perfect om de eerste ruwe schetsen van een track mee te maken. (en vervolgens de hele zooi naar ableton sturen en vanuit daar verder werken.

Maar goed, ik heb me dus nooit echt verdiept in Push en de mogelijkheden ervan. Zal ik toch nog maar eens doen alvorens mijn geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
@2mb Wat een fijne track!

@Ariejan Ik ben zelf net begonnen met productie, en vooral synthwave achtige dingen aan het maken met soms minimal/microhouse achtige invloeden en soms juist richting hip hop. Onder welke naam kan ik jouw tracks vinden?

Zelf trouwens ook weer een jam gedaan met mijn Digitakt, Roland JU6A en keystep: https://soundcloud.com/user-850462770/terrible-gibberish

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ariejan
TTHEEBO1 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:22:
@Ariejan Ik ben zelf net begonnen met productie, en vooral synthwave achtige dingen aan het maken met soms minimal/microhouse achtige invloeden en soms juist richting hip hop. Onder welke naam kan ik jouw tracks vinden?
Neuroslasher. Via https://www.neuroslasher.com/ kun je doorklikken naar je favoriete streamingplatform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Ariejan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:54:
[...]

Neuroslasher. Via https://www.neuroslasher.com/ kun je doorklikken naar je favoriete streamingplatform.
Hele toffe muziek! Je hebt een nieuwe volger :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Ariejan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:54:
[...]

Meer please d:)b

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ariejan
Wordt aan gewerkt :)

• Dacide
apNia schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Ik ben er eens ingedoken, en moet zeggen dat ik het ook bijzonder interessant vind. Maar juist de speelse hands-on ervaring bij Maschine is wat me over de streep heeft getrokken. (ik wil niet altijd serieus te werk gaan in Ableton. Gewoon los beetje pielen en spelen vind ik ook erg fijn)

Zojuist de deal rondgemaakt op marktplaats. Een amper gebruikte Maschine mk3 voor 375 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-06 23:03

Tiny

Wat eten we?

Ook maar weer eens wat delen, beetje funk deze keer:

[Soundcloud: Tiny Funk - No Lyrics by Tiny Funk, Project-TIDE & Cosmic Mindness]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Ik heb ook weer eens wat uit de hoed getoverd, maar ik heb jullie hulp nodig:

Esteban - Memories of Ibiza (nog even als prive-track)

1. De clap ben ik niet tevreden over... wat vinden jullie? Vervangen? Zo ja, door wat?
2. Het akkoordenschema... het werkt, maar is niet spectaculair of zo... iemand suggestie voor verbeteringen?
3. Mixtips zijn ook welkom. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

1/ de clap mag wat luider
2/ het is not to bad
3/ ik vind de verhouding synth / beats niet goed, de synth staat mij te luid.. (zie ook 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
MrWilliams schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:46:

1. De clap ben ik niet tevreden over... wat vinden jullie? Vervangen? Zo ja, door wat?
2. Het akkoordenschema... het werkt, maar is niet spectaculair of zo... iemand suggestie voor verbeteringen?
1. Clap hoeft niet luider, je kan em iets EQ'en. Iets mid eraf en iets mid-high toevoegen, maar is smaak.
2. Akkoordenschema is idd niet heel bijzonder, je zou wat top noten erbij kunnen spelen. De arp die erin zit is ook voorspelbaar, er gebeurd niets bijzonders.
3. Op werk geluisterd, dus kan hier (nog) niet over oordelen :)

Ik zou je pads wel iets meer laten "moven" ze zijn nu erg statisch. Gewoon een filter automation of een sidechain erop zetten zodat het iets meer leeft. Wellicht de synth dubbelen en vervangen met een ander geluid zodat je meer harmonie krijgt.

Tip om tot nieuwe ideeën te komen qua akkoorden; download Cthulhu eens, leuke plugin die vaak verfrissend werkt als je even vast zit.

[ Voor 5% gewijzigd door kaos001 op 02-09-2020 15:32 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Strakke sound zoals ik van je gewend ben. Vraag me altijd af hoe je het redelijk gevuld krijgt, maar toch altijd een erg cleane sound overhoud. Veel stemmen betekent bij mij altijd vechten om headroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJBn9mtLYvKHMwfLQAspyL8WMhk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QggUCHYWWSIT6okzXre175he.jpg?f=user_large

Waar heb je de vocals vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
deze keer? :7

volgens mij is het elke keer een 5 minutendurende P-funk jam, toch?

Ik graaf het wel, maar ik mis voor mijn gevoel wel wat 'echte' instrumenten, zoals een bas of gitaartje, of één of ander vintage toetsenbord.

En wahwah....needs more wah

EN WAHWAH....NEEDS MORE WAH!

edit: Op alles!

[ Voor 9% gewijzigd door vlaaing peerd op 02-09-2020 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2mb

2mb

boesOne schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:30:
[...]

Wat een heerlijke bassline :)
Dankjewel!
MrWilliams schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:46:

(Bas)geluidje vanaf 0:25 is lelijk. Daarna mooie akkoorden en de sfeer vanaf 1:11 is echt heel goed! Gooi er dan een diepe bastoon in in plaats van dat geluid op 1:32! Opeens overgaan op stabs vanaf 2:14 vind ik een beetje raar maar het kan wel... Vanaf 3:33 komen er allerlei acidgeluiden bij, vind ik niet zo passen. Heeft hier ook meer laag nodig. De kick mag ook harder / krachtiger, hij komt er nu bijna niet doorheen.
vlaaing peerd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:53:
[...]

Strakke sound zoals ik van je gewend ben. Vraag me altijd af hoe je het redelijk gevuld krijgt, maar toch altijd een erg cleane sound overhoud. Veel stemmen betekent bij mij altijd vechten om headroom.

[Afbeelding]

Waar heb je de vocals vandaan?
Thanks. Vooral veel selectie van geluiden en loopjes. En qua pads / piano / arps net zo lang qua octaaf positioneren zodat alles nog te onderscheiden valt. Vocals zijn van Splice, uit een regaeton samplepack volgens mij. Geen idee wat ze zingt eigenlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Goeie sound, ik vind em qua mix alleen nog wel iets te dun. Die bassline mag wel iets meer low end hebben nog om de boel wat beter op te vullen :)

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Voor de personen die het gemist hebben, de Microfreak heeft een leuke update gekregen! *O*

https://www.arturia.com/p...crofreak-vocoder/overview

Naast de special edition (white) is de update ook gewoon voor de standaard Microfreak te krijgen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

kaos001 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:31:
[...]

1. Clap hoeft niet luider, je kan em iets EQ'en. Iets mid eraf en iets mid-high toevoegen, maar is smaak.
2. Akkoordenschema is idd niet heel bijzonder, je zou wat top noten erbij kunnen spelen. De arp die erin zit is ook voorspelbaar, er gebeurd niets bijzonders.
3. Op werk geluisterd, dus kan hier (nog) niet over oordelen :)

Ik zou je pads wel iets meer laten "moven" ze zijn nu erg statisch. Gewoon een filter automation of een sidechain erop zetten zodat het iets meer leeft. Wellicht de synth dubbelen en vervangen met een ander geluid zodat je meer harmonie krijgt.

Tip om tot nieuwe ideeën te komen qua akkoorden; download Cthulhu eens, leuke plugin die vaak verfrissend werkt als je even vast zit.
2mb schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:50:

(Bas)geluidje vanaf 0:25 is lelijk. Daarna mooie akkoorden en de sfeer vanaf 1:11 is echt heel goed! Gooi er dan een diepe bastoon in in plaats van dat geluid op 1:32! Opeens overgaan op stabs vanaf 2:14 vind ik een beetje raar maar het kan wel... Vanaf 3:33 komen er allerlei acidgeluiden bij, vind ik niet zo passen. Heeft hier ook meer laag nodig. De kick mag ook harder / krachtiger, hij komt er nu bijna niet doorheen.
Dank jullie wel. Het helpt heel erg om dit soort feedback te krijgen.

Ben volop bezig om e.e.a. aan te passen. Alleen is t wel echt super moeilijk om een eenmaal gekozen sound of stukje track los te laten merk ik.

Als t meezit gooi ik morgen of zondag de nieuwe versie online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanwijnen schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:22:
@vlaaing peerd @Arjan P
De kwintencirkel ben ik mee bekend.
Wat ik nog niet begrijp is waarom de supertonica niet zo vaak word benoemd als de mediant wanneer men deze mixt.

In theorie, zitten deze 2 net zo ver van de grondtoon vandaan.
Ook hebben ze net zoveel noten met de grondtoon gemeen.

Hij word hier zelfs afgeraden.
Vrij vertaald: "De toonladder van 8B (C Majeur) en 7A (D mineur) bevatten dissonante intervallen, dus de mix zou niet harmonisch werken."

Hier een overzichtje hoe vaak wat word benoemd (gebaseerd op de camelot notatie).
Sorry, was deze even vergeten te replyen. Ik begrijp dat je in key wilt mixen tijdens het draaien?

Ik zal je allereerst afraden dat te doen, het is een vrij zinloze missie waarbij je jezelf als DJ onnodig beperkt. Er zijn namelijk genoeg voorbeelden waar mixen niet in key zijn en tóch werken en andersom. Bovendien betekent het dat je alleen de BPM aan moet passen en de pitch niet, dwz dat de audio moet gaan timestretchen en daar kan de geluidskwaliteit drastisch van omlaag gaan.

Bovendien is het oneindig complex, een plaat in A mineur is enharmonisch gelijk aan B Locrisch, C majeur, D Dorisch, E Frygisch, F-Lydisch, G-Myxolydisch. Ik vraag me echter af of een beginnende luisteraar in staat is deze uit elkaar te houden.

Daarnaast heb je in veel muziek alteraties. Zo word soms een noot verhoogd of verlaagd al naar gelang de muziek dat verlangt. Hoe ga je daarmee om als je in de daaropvolgende plaat je wél in de key zit, maar niet vereenkomende noten hebt?

Maargoed, even to the point:

De supertonica heeft juist geen enkele noot die overeenkomt met de tonica, daarom leveren in harmonie de II en de V het meest spanning op. De mediant heeft wel meerdere overeenkomende noten en kan gebruikt worden als overgangsakkoord naar de Tonica.

Volgens mij word overigens alleen in klassieke muziek deze termen gebruikt, in lichte en jazzmuziek spreekt men doorgaans gewoon over de I, II, III, IV, enz akkoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
Sorry, was deze even vergeten te replyen. Ik begrijp dat je in key wilt mixen tijdens het draaien?
Ah, dat had ik er niet uit begrepen. In dat geval zou ik zeggen:
Als het klinkt is het goed, als het wringt is het beter!
Ik bedoel eigenlijk dat harmonie overrated is, wees niet bang lekker dissonant te zijn. Er is natuurlijk wel een grens waar lekker dissonant verschrikkelijk lelijk dissonant wordt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
Native Instruments heeft gisteren de nieuwe 'Maschine Plus' geintroduceerd.
Een standalone versie van Maschine, met ingebouwde quad core CPU.

https://www.native-instru...on-systems/maschine-plus/

[ Voor 8% gewijzigd door Dacide op 09-09-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 18:28
Dacide schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:14:

Mooi maar voor 1399€ wel duur, zelfs voor veel minder zal ik hem niet omruilen voor mijn Maschine MK3 die prima bevalt.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
Zo, na veel zwoegen m'n nieuwe single klaar "All Night Long". Ik gebruik tot nu toe Distrokid voor distributie, werkt wel prima moet ik zeggen.

Maar mijn echte vraag: hoe promoten jullie je muziek? Ik hang rond op verschillende synthwave discord servers, sub-reddits and facebook groepen. Daar kan ik op verschillende plekken m'n release aankondigen.

Zijn er nog andere dingen die jullie doen ter promotie??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZHwpLSfkks1Op0gfR78_QlDV-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYIAXq8ykMZZTSGhP4Rq4uHc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

audiojunk schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:58:
[...]

Mooi maar voor 1399€ wel duur, zelfs voor veel minder zal ik hem niet omruilen voor mijn Maschine MK3 die prima bevalt.
Lijkt me de prijsrange van een versatile synth, en het ding lijkt ook wel versatile...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Dacide schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:14:

Is dit dan een soort tactiele standalone DAW?

... en hier versie 2 van de track waar ik aan sleutel.

Merk dat ik het erg moeilijk vind om nog dingen te veranderen nadat de track globaal is uitgewerkt. Hoe doen jullie dat? Gewoon rigoreus weggooien of juist dingen uitzetten en opnieuw invullen?

[ Voor 29% gewijzigd door MicroWhale op 09-09-2020 20:10 ]

MrWilliams schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:49:
[...]

Is dit dan een soort tactiele standalone DAW?
Jeps, even uitgebreide vids bekeken. Je hebt inderdaad geen PC nodig, maar ik vind dat het de workflow niet ten goede komt met maar 2 kleine touch screens. Lijkt me dat je een beetje in het loopgedeelte gaat blijven hangen.

Op een groter scherm lijkt het me stukken makkelijker om complete arrangementen te beheren in elk geval.
... en hier versie 2 van de track waar ik aan sleutel.

Merk dat ik het erg moeilijk vind om nog dingen te veranderen nadat de track globaal is uitgewerkt. Hoe doen jullie dat? Gewoon rigoreus weggooien of juist dingen uitzetten en opnieuw invullen?
Beide wel, soms ben je zo lang aan iets te sleutelen dat je beseft dat het een zinloze missie is geworden. Soms is een kleine tweak genoeg. Ik zal na werktijd 's even doorluisteren.

• Dacide
audiojunk schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:58:
[...]

Absoluut gezien idd best veel geld. Het is overigens 1299 euro ipv 1399 euro.

Maar als je het vergelijkt met een MK3 van +/- 550 euro (in de basis een domme controller die door de PC gevoed wordt).

Je hebt nu een volledig functionerend systeem. Er is natuurlijk vanalles nodig qua hardware en software om standalone te kunnen draaien. Zowel materiaalkosten, ontwikkelkosten en developer kosten.
Daarnaast heb je te maken met i/o, firmware, software, plugins CPU, RAM etc. Dan is de meerprijs van 750 euro best realistisch. En daarnaast zal de prijs bij webshops vast snel zakken richting de €1100 euro (denk ik).

Overigens zou ik hem ook niet kopen. Ik heb net sinds 2 weken de Maschine MK3 en dat bevalt hartstikke prima. Kabeltje naar macbook en lekker lui op de bank met muziek pielen. Wil ik het uitgebreider, dan ga ik naar de zolder en prik ik hem in mijn PC waar ik Ableton, Scarlet 8i6, MiniLab, APC20 etc aan gekoppeld heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Dacide op 10-09-2020 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Nu een maand of twee behoorlijk bezig met muziek. De Digitakt gebruik ik nog steeds met heel veel plezier. Daarnaast besloten om te investeren in Ableton suite (met onderwijskorting).

Ik had een aantal jaar geleden al FL studio producer gekocht (ook met flinke korting gelukkig), maar qua workflow kon ik daar toch niet inkomen.

Wat ik wel enigzins mis is de pattern sequencer uit FL studio. Dingen inklikken op de piano roll vind ik zelf niet prettig werken.

Zijn hier Ableton gebruikers die mij goede sequencer plug-ins kunnen aanraden? Zelf nu een beetje zitten klooien met Euclidean Rythm (Max for live device), maar ben nog een beetje zoekende. Wat gebruiken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
Weet je zeker dat je de suite versie nodig hebt?
Ik heb destijds ook de suite gekocht, maar kwam erachter dan de standard versie al goed zat was voor mij.

Je kunt trouwens een volledig werkende trial downloaden. Die blijft 90 dagen actief. Ideaal om ableton te verkennen.

En als je toevallig ergens een voucher hebt voor ableton lite... dan krijg je korting als je upgrade naar een grotere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Dacide schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:40:
Weet je zeker dat je de suite versie nodig hebt?
Ik heb destijds ook de suite gekocht, maar kwam erachter dan de standard versie al goed zat was voor mij.

Je kunt trouwens een volledig werkende trial downloaden. Die blijft 90 dagen actief. Ideaal om ableton te verkennen.

En als je toevallig ergens een voucher hebt voor ableton lite... dan krijg je korting als je upgrade naar een grotere versie.
Ah excuses, niet duidelijk genoeg getypt: ik heb Ableton Suite al aangeschaft (na de 90 dagen trial te hebben opgemaakt). Met onderwijskorting was dit 359 (t.o.v. 209 voor standard). Voor mij is de suite editie het al waard door Max for Live, de exta midi-effecten en instruments. Maar ik snap dat je met standard ook prima uit de voeten kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ford Prefect
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-01 12:37
Ja wat Dacide zegt, je kan altijd upgraden naar een hogere versie van Ableton, downgraden en geld terug krijgen is niet echt mogelijk :-)

Je moet eens goed gaan kijken naar wat de features van van de verschillende versies en wat je denkt daarvan te gaan gebruiken. Ik gebruikte Live jarenlang alleen voor live optredens en had suite nooit echt nodig maar daar kwam verandering in toen Max 4 Live er was, de integratie van Max/MSP en Live was voor mij de aanleiding de suite te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Ford Prefect schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:51:
Ja wat Dacide zegt, je kan altijd upgraden naar een hogere versie van Ableton, downgraden en geld terug krijgen is niet echt mogelijk :-)

Je moet eens goed gaan kijken naar wat de features van van de verschillende versies en wat je denkt daarvan te gaan gebruiken. Ik gebruikte Live jarenlang alleen voor live optredens en had suite nooit echt nodig maar daar kwam verandering in toen Max 4 Live er was, de integratie van Max/MSP en Live was voor mij de aanleiding de suite te halen.
We waren tegelijk aan het typen ;-)

Ik heb inderdaad even goed gebruik gemaakt van de 90 dagen trial en kwam tot de conclusie dat ik Max for Live het alleen al waard vind.

[ Voor 9% gewijzigd door TTHEEBO1 op 11-09-2020 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
Ah helder :)
Als je Max for Live wilt, dan moet je idd voor de suite gaan.
(en dat heb je ook gedaan dus haha).

V.w.b. sequencer plugin, kijk hier eens: https://thehomerecordings.com/best-sequencer-vst-au-plugins/
Of hier https://musicproductionne...equencer-software-plugins

[ Voor 14% gewijzigd door Dacide op 11-09-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Dacide schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:54:
Ah helder :)
Als je Max for Live wilt, dan moet je idd voor de suite gaan.
(en dat heb je ook gedaan dus haha).

V.w.b. sequencer plugin, kijk hier eens: https://thehomerecordings.com/best-sequencer-vst-au-plugins/
Of hier https://musicproductionne...equencer-software-plugins
Ga ik zeker even naar kijken, thanks!

Ik heb voor het eerst iets in elkaar gezet dat op een track begint te lijken. De drums heb ik gemaakt in patterning (Ipad). Daarna verder gegaan met Ableton en digitakt.

Lucid Universe

Nu weet ik dat de vraag "wat kan er beter" nogal breed is en ik besef me heel goed dat dit nog heel rudimentair is. Ik wil de vraag dus iets anders stellen: wat zijn de eerste drie dingen die ik volgens jullie moet doen om de track beter te maken?

Zelf dacht ik aan:

1) Betere mixing? Ik heb voor het eerst sidechaining toegepast
2) Arrangement aanpassen, meer variatie?
3) Aanvullende pads?

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door TTHEEBO1 op 12-09-2020 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 19:05
TTHEEBO1 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:51:
[...]

We waren tegelijk aan het typen ;-)

Ik heb inderdaad even goed gebruik gemaakt van de 90 dagen trial en kwam tot de conclusie dat ik Max for Live het alleen al waard vind.
Je kan ook Studio One Artist uitchecken..kost volgens mij de helft van Ableton.
TTHEEBO1 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:10:
Nu een maand of twee behoorlijk bezig met muziek. De Digitakt gebruik ik nog steeds met heel veel plezier. Daarnaast besloten om te investeren in Ableton suite (met onderwijskorting).

Ik had een aantal jaar geleden al FL studio producer gekocht (ook met flinke korting gelukkig), maar qua workflow kon ik daar toch niet inkomen.

Wat ik wel enigzins mis is de pattern sequencer uit FL studio. Dingen inklikken op de piano roll vind ik zelf niet prettig werken.

Zijn hier Ableton gebruikers die mij goede sequencer plug-ins kunnen aanraden? Zelf nu een beetje zitten klooien met Euclidean Rythm (Max for live device), maar ben nog een beetje zoekende. Wat gebruiken jullie?
Volgens mij ben je al;-set..maar je zou ook Studio one Artist kunnen proberen..is niet zo heel duur en heeft echt een vette pattern sequencer..ik gebruik eigenlijk de impact xt vst nu meer dan mn digitakt. Oh ja sinds ik Studio One gebruik is Ableton ook niet meer om aan te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
djerror schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:15:
[...]

Je kan ook Studio One Artist uitchecken..kost volgens mij de helft van Ableton.

[...]

Volgens mij ben je al;-set..maar je zou ook Studio one Artist kunnen proberen..is niet zo heel duur en heeft echt een vette pattern sequencer..ik gebruik eigenlijk de impact xt vst nu meer dan mn digitakt. Oh ja sinds ik Studio One gebruik is Ableton ook niet meer om aan te zien.
Ik heb daar zeker naar gekeken en het ziet er heel tof uit. Ik ben echter toevallig bevriend met twee professionele producers/artiesten die beide veel met Ableton werken en me ook af en toe tips kunnen geven. Bovendien is er heel veel op YouTube te vinden over Ableton en wbt studio one is dat logischerwijs wat minder allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 12:25
TTHEEBO1 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:10:

Aangezien je Max4live hebt, is dit overzicht wel de moeite waard. Staan ook een hoop sequencers tussen.

https://docs.google.com/d..._boY15/pub#h.xnsdr9xx3ezl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
panbami schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:09:
[...]

Aangezien je Max4live hebt, is dit overzicht wel de moeite waard. Staan ook een hoop sequencers tussen.

https://docs.google.com/d..._boY15/pub#h.xnsdr9xx3ezl
Dit is echt een geweldig overzicht! Dank je _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mekonghigh
Sustain schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:42:

Atmosfeer in de track is tof, vooral in het begin van de track. Ik vind het alleen niet echt een samenhangend verhaal, je hebt een aantal melodieën en deze vloeien niet zo lekker over op elkaar naar mijn mening. Het klinkt meer alsof je een aantal "melody loops" in dezelfde key in je track hebt verwerkt zegmaar.

De "pulsating" sub bass rond 3:48 lijkt wat phasing issues te hebben als ik mijn audio interface naar mono switch, misschien ook iets om naar te kijken.

Verder wel toffe ideeën maar het mag iets meer samenhangen naar mijn mening en misschien wat unieker? Ik weet niet precies voor welke stijl je gaat maar het klinkt nu een beetje als "stock music" of "elevator music", de geluiden/instrumenten die je gebruikt zijn een beetje standaard maar dat is opzicht objectief.
Beetje late reaktie.....
Thanks voor de feedback. Je constatering is juist.
Ik ga eigenlijk nooit voor een bepaalde stijl/aantal bpm. Meestal ben ik gewoon een beetje met geluiden aan het spelen en soms sla ik ze op en probeer het iets verder uit te werken.
Dan krijg je zo iets als dit:

P.s. Ik heb er de ballen verstand van en vind het gewoon leuk om een beetje met geluiden te spelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timzelf
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-06 09:40
Ik werd door mijn oude muziekmaatje gewezen op dit forum en nu toch even de tijd genomen om een account aan te maken. We hebben in de 90s heel veel geklooid met FastTracker en de laatste tijd de hobby toch weer opgepakt.

Ik gebruik nu Ableton Live met NI Komplete en wat andere plugins (bv. Trackspacer). Voor dit nummer heb ik mijn eigen stem gebruikt en natuurlijk flink verdraaid. Feedback welkom!

TimZelf op SoundCloud & Spotify

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

mekonghigh schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:26:
[...]
P.s. Ik heb er de ballen verstand van en vind het gewoon leuk om een beetje met geluiden te spelen.
Ik vind jouw stuff dikwijls te raar, not my cup of tea, maar deze vind ik echt tof :)
Mag ik suggereren om je intro weg te gooien of serieus in te korten? Ik heb deze initieel snel doorgespoeld.. De rest van je track heeft een flow waar ik wel van hou. De vocoder vocals zijn tof, de meer "natuurlijke" vind ik een tikje minder spannend. Op het einde vind ik persoonlijk dat je een beetje hetzelfde probleem hebt als met je intro, niet spannend, als DJ heb ik de volgende track al ingemixt, maar bij zulke korte track moet je toch de ganse track interessant houden.. Het heeft zeker potentieel..

[ Voor 54% gewijzigd door Yalopa op 15-09-2020 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
mekonghigh schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:26:
[...]
Ik ga eigenlijk nooit voor een bepaalde stijl/aantal bpm. Meestal ben ik gewoon een beetje met geluiden aan het spelen en soms sla ik ze op en probeer het iets verder uit te werken.

En daar is helemaal niets mis mee! Het belangrijkste is dat je plezier hebt je creativiteit kwijt kan. :)

Ik heb ongeveer hetzelfde: Het pielen aan hardware vind ik heel leuk, bepaalde concepten vanuit de muziek theorie testen/programmeren geeft heel veel voldoening en op zijn tijd een lekkere jamsessie geeft helemaal een kick!

Maar zodra het aankomt op het maken van een 'echte' track begin ik al mijn interesse te verliezen. Want dan moet ik mij ineens focussen op zaken die ik eigenlijk minder leuk vind. Geen zin om opnames te maken, geen zin om tracks af te mixen en eigenlijk alles wat je achter een pc moet doen probeer ik juist te mijden. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

timzelf schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:40:
Ik werd door mijn oude muziekmaatje gewezen op dit forum en nu toch even de tijd genomen om een account aan te maken. We hebben in de 90s heel veel geklooid met FastTracker en de laatste tijd de hobby toch weer opgepakt.

Ik gebruik nu Ableton Live met NI Komplete en wat andere plugins (bv. Trackspacer). Voor dit nummer heb ik mijn eigen stem gebruikt en natuurlijk flink verdraaid. Feedback welkom!

[Soundcloud: Trippin' Balls (2020) by TimZelf]
Coole track! Ik ben het wel met @Yalopa eens dat de intro anders kan. Het stuk voor 1:40 ben ik als luisteraar zoekende naar welke kant de track op gaat. Vanaf 1:40 zit ik opeens met volle aandacht te luisteren en is de groove/flow er. d:)b
Misschien een opbouw zoals Underworld of Moderat (rustig/langzaam het thema opbouwen en dan opeens alles vol open gooien) dat doen?

Btw ik hoorde ook "in my ass" ipv "and miles"... :X 7(8)7

• mekonghigh
Yalopa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:55:
Ik vind jouw stuff dikwijls te raar, not my cup of tea, maar deze vind ik echt tof :)
Hahaha, dat is begrijpelijk d:)b , Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timzelf
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-06 09:40
MrWilliams schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:01:
[...]

Coole track! Ik ben het wel met @Yalopa eens dat de intro anders kan. Het stuk voor 1:40 ben ik als luisteraar zoekende naar welke kant de track op gaat. Vanaf 1:40 zit ik opeens met volle aandacht te luisteren en is de groove/flow er. d:)b
Misschien een opbouw zoals Underworld of Moderat (rustig/langzaam het thema opbouwen en dan opeens alles vol open gooien) dat doen?

Btw ik hoorde ook "in my ass" ipv "and miles"... :X 7(8)7
Hahaha, dat ga ik nooit meer anders horen dan "in my ass"! Ik ga er zeker iets mee doen. Echt tof om feedback te krijgen zo. 8)

TimZelf op SoundCloud & Spotify

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2mb

2mb

timzelf schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:40:

[Soundcloud: Trippin' Balls (2020) by TimZelf]
Fijne track. Leuke melodie vanaf 2:04, beetje melancholisch. De intro is een beetje saai inderdaad, ik zou dat ook wat inkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Iemand ervaring met de Keystep Pro?

Ik wil al enige tijd mijn BSP upgraden naar iets wat meer hardware kan aansturen en ook nog polyfonie ondersteund.

Nu las ik toch wel wat negatieve verhalen over de stabiliteit van de Keystep pro. Deze zou nog buggy zijn. Nu heb ik volledig het vertrouwen dat Aturia dat zal oplossen, maar wat is de huidige staat van de Keystep Pro?

Is het erg (on)stabiel? Zoja, waar loop je precies tegen aan?

Social Etropy Engine ook naar gekeken. Maar die blijken van de aardbodem te zijn verdwenen. Site bestaat nog wel, maar nergens een verkooppunt. Zeker met de Cirklon verstoppertje spelen. :+

[ Voor 16% gewijzigd door ChojinZ op 18-09-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik heb hem zelf niet. Maar vernam via het synthforum dat veel bugs al aangepakt zijn. Maar Arturia blijft arturia. En zij zijn niet zo'n helden met updates en verbeteringen in de firmware.
Pagina: 1 ... 44 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.