Interessant topic. De laatste tijd denk ik na om, vanuit een hobby perspectief, een eerste stap te maken in deze wereld. Na het topic gelezen te hebben, wat lopen googlen en wat youtube filpmjes te hebben bekeken heb ik een eerste beeld van wat ik denk nodig zou hebben om mee te starten.
Als ik het goed begrijp heb is het volgende nodig:
Op dit moment heb ik een
Motu M2 USB Audio Interface. Deze heb ik in het verleden aangeschaft om een Shure SM7B i.c.m. Cloudlifter 1 aan te sturen. Dit zijn de specs:
2x mic/line/Hi-Z guitar inputs
2x balanced 1/4-inch TRS out
2x RCA analog out (mirrored)
1x stereo headphone w/volume
1x MIDI in/out
Beschik ik nog niet over. Native Instruments met de KOMPLETE KONTROL lijn lijkt vrij goed beoordeeld te worden, met name dan hun mark 2 varianten. Je kan het zo duur maken als je wil maar ik zat te kijken naar de
Komplete Kontrol S49 MK2. Dit keyboard heeft naadloze integratie met Abbleton Live, volgens de fabrikant. Het is daarnaast redelijk compact t.o.v. van b.v. de
S88.
Ik gebruik Windows 10. Op basis van wat ik tot nu toe gevonden heb zijn er volgens mij 2 populaire keuzes.
Abbleton 10 Live en
FL Studio.Op dit moment leun ik meer naar Abbleton live i.c.m. met het bovenstande MIDI Keyboard. Beide hebben een Trial mogelijkheid dus daar kan ik lekker ervaring mee op doen en daarna pas een echte keuze maken.
Afhankelijk van de versie van de DAW die ik zal gebruiken, zal een assortiment van samples, libraries en instrumenten etc worden meegeleverd. Er zijn echter ook derde partijen die hierin gespecificeerd zijn. Neem bijvoorbeeld
SpitFire Audio en
Native Instruments.
SpitFire heeft bijvoorbeeld een
gratis versie via hun Discovery Pakket van het BBC orchestra. Native Instruments heeft dan weer een
community drive op dit moment voor een sound pack, met doneer niets of wat je wil als optie.
Dan heb je ook nog
Komplete Kontrol 12. Volgens mij roep je dit dan weer aan als Plugin in je DAW?
Waar halen jullie dit soort dingen vandaan?
Het gebruik van samples, libraries etc in een DAW en het vervolgens ook "renderen" van de tracks schijnt redelijk wat beslag te leggen op de resources van het systeem. Ik merk op dat soms de workload wordt gepushed naar een tweede machine / processing node. Op dit moment heb ik een redelijke PC maar een die nog niet gericht is op dit type use case (7700K, 16GB RAM). Het plan zat er al in om met de aankomende Ryzen 4000 series en RTX 3000 series een update uit te voeren.
Als ik het goed begrijp heeft een DAW voornamelijk baat bij fysieke cores en veel ram omdat het de instrumenten in memory gebruik in een DAW. Om te beginnen zou 8-10 cores en 32 GB aan RAM voldoende moeten zijn denk ik.
Daarnaast is redelijk wat opslag ruimte voor libraries en samples een aanrader. SSD's worden i.v.m. inlaad tijden aangeraden. Nou maak ik mij niet zo heel druk om de opslag capaciteit. Het kan er altijd bijgeplaatst worden. Echter, ik heb al een NAS met 4x8 TB aan capaciteit. Ik vroeg mij af hoe goed DAW's omgaan met assets vanuit een netwerk locatie, uitgaande dat dit de basis 1gbit variant is. Iemand hier ervaring mee?
Als technologie liefhebber ben ik in mijn verkenning ook een aantal leuke dingen tegengekomen. Apparaten die ik waarschijnlijk niet per definitie nodig heb maar er toch erg gaaf uit zien. De
MASCHINE MK3 van native instruments is zo'n apparaat. Ik weet nog niet exact wat het nou extra brengt behalve misschien wat fysieke knoppen die programeerbaar zijn zodat je niet hoeft te klikken in je DAW. Het ziet er in ieder geval mooi uit en dan kicked de "I don't really need this but I want this..." factor bij mij in.
Mijn begrip van hoe alles, via wat aangesloten moet worden is nog niet scherp genoeg. Begrijp ik het goed dat ik mijn M2 kan gebruiken als audio interface voor zowel een MIDI keyboard via MIDI IN en b.v. de Maschine MK3 via de Line in. De DAW zou de apparaten dan moeten oppakken via de M2 of is het gewoon een kwestie van de use case en voor DAW integratie is USB gewoon de keuze?