Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tosun schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:03:
- Audient ID22
- Focusrite Clarett 2Pre

[...]
De Audient heeft wat meer opties zoals send kanalen, daar valt wat voor te zeggen, mits je het natuurlijk gaat gebruiken. Ik ken de preamps niet.

Ga je uitsluitend met condenser mics werken? Als je dynamische gaat gebruiken zou het kunnen zijn dat de Focusrite niet hard genoeg gaat zonder ruis erbij (wat mogelijk ook het geval is bij de audient, maar die ken ik niet).

Maar als het budget te hoog is, zou je wellicht voor zoiets kunnen gaan als:
- Mackie Big knob (want Mackie)
- Steinberg UR242 (heeft ingebouwde channel strip!)
- Native Instruments Komplete Audio 6 MKII

Scheelt wat knaken, zijn betrouwbare merken en bieden wat je nu nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosun
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-01 13:07
Mackie en de Steinberg zien er goed uit.

1. Alleen hebben zij de bypass optie, om een externe preamp te gebruiken zonder de preamp wat er in de interfaces geintrigeerd is?

2. Zou de compressor direct aangesloten kunnen worden op 1 van de interfaces? Zo ja, hoe?
vlaaing peerd schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:10:
[...]

De Audient heeft wat meer opties zoals send kanalen, daar valt wat voor te zeggen, mits je het natuurlijk gaat gebruiken. Ik ken de preamps niet.

Ga je uitsluitend met condenser mics werken? Als je dynamische gaat gebruiken zou het kunnen zijn dat de Focusrite niet hard genoeg gaat zonder ruis erbij (wat mogelijk ook het geval is bij de audient, maar die ken ik niet).

Maar als het budget te hoog is, zou je wellicht voor zoiets kunnen gaan als:
- Mackie Big knob (want Mackie)
- Steinberg UR242 (heeft ingebouwde channel strip!)
- Native Instruments Komplete Audio 6 MKII

Scheelt wat knaken, zijn betrouwbare merken en bieden wat je nu nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tosun schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:19:
Mackie en de Steinberg zien er goed uit.

1. Alleen hebben zij de bypass optie, om een externe preamp te gebruiken zonder de preamp wat er in de interfaces geintrigeerd is?
Het lijkt me vrij normaal dat elk effect uit kan of kan worden gebypassed, dus ja.
2. Zou de compressor direct aangesloten kunnen worden op 1 van de interfaces? Zo ja, hoe?
Dat zal uiteraard kunnen. Hangt af van de aansluiting, ik vermoed jack. Het antwoord is in elk geval: met een kabel. Ik neem aan dat je dan de mic eerst door de compressor wil laten lopen? Dat is geen probleem voor elk van de genoemde geluidskaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosun
Dat bypassen, tenminste wat ik lees, is bij velen interfaces niet mogelijk. Dit staat er op de website van Audient :

You can easily bypass the mic pres on iD22 by simply patching the output of your other mic preamps or gear into the insert return, which is a very pure differential line stage into the ADC, therefore completely bypassing the on-board mic pres / HPF and line input stage.

Nu begrijp ik het niet of de Steinberg of de Mackie ook dit kan?

Wat is het beste manier om compressor te gebruiken? Wat jij hieronder aangeeft?
vlaaing peerd schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:52:
[...]

Het lijkt me vrij normaal dat elk effect uit kan of kan worden gebypassed, dus ja.

[...]

Dat zal uiteraard kunnen. Hangt af van de aansluiting, ik vermoed jack. Het antwoord is in elk geval: met een kabel. Ik neem aan dat je dan de mic eerst door de compressor wil laten lopen? Dat is geen probleem voor elk van de genoemde geluidskaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tosun schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:15:
Dat bypassen, tenminste wat ik lees, is bij velen interfaces niet mogelijk. Dit staat er op de website van Audient :

You can easily bypass the mic pres on iD22 by simply patching the output of your other mic preamps or gear into the insert return, which is a very pure differential line stage into the ADC, therefore completely bypassing the on-board mic pres / HPF and line input stage.

Nu begrijp ik het niet of de Steinberg of de Mackie ook dit kan?

Wat is het beste manier om compressor te gebruiken? Wat jij hieronder aangeeft?

[...]
Ja, dat is een goeie vraag. Ik neem aan dat je 'm hebt om het mic signaal te bewerken voordat ie de computer ingaat. Maar dat is allemaal raden vanaf hier.

Mocht je 'm zo willen gebruiken dan plug je de mic xlr-kabel in de compressor en leg je een jack kabel vanaf de compressor naar de geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosun
Ik zal eens navragen aan de webshops.

Maar wat is jou advies / ervaring met de steinberg ur242 en mackie big knob? Welke zou jij nemen?
vlaaing peerd schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:20:
[...]

Ja, dat is een goeie vraag. Ik neem aan dat je 'm hebt om het mic signaal te bewerken voordat ie de computer ingaat. Maar dat is allemaal raden vanaf hier.

Mocht je 'm zo willen gebruiken dan plug je de mic xlr-kabel in de compressor en leg je een jack kabel vanaf de compressor naar de geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tosun schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:35:
Ik zal eens navragen aan de webshops.

Maar wat is jou advies / ervaring met de steinberg ur242 en mackie big knob? Welke zou jij nemen?

[...]
Steinberg laat de hardware door Yamaha maken en Mackie is ook al jaren gerenommeerd merk in de audioproductie. Dus beiden zullen qua kwaliteit niet zo voor elkaar onderdoen.

Ik denk dat je gewoon naar de features van beide moet kijken en op basis daarvan moet beslissen.

Omdat je vocals gaat opnemen vind ik de channel strip bij de Steinberg wel een pluspunt. Dit stelt je in staat om heel afgemeten de vocals op PC te krijgen en dat scheelt vaak veel editwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-05 10:12
Dag allemaal,

Na vroeger (begin 2000) vooral gespeeld te hebben met Fruity Loops, ben ik sinds een jaar of 2 weer bezig met het maken van muziek. Ik heb vorig jaar via Marktplaats een Maschine Mikro MK3 aangeschaft en heb daar veel plezier van. Tot nu toe blijft het wel een beetje bij het maken van een paar loopjes, of juist uren kloten met een software synth. Een hele track is er nog niet uitgekomen ;-)

Wat ik wel merk is dat ik het prettig vind om ook even los te komen van mijn scherm. Ik heb afgelopen week de Volca drum gekocht en daar nu al behoorlijk wat uren mee gespeeld. Wat een fantastisch apparaat! Het is veel meer dan een simpele drumcomputer. De geluiden die eruit kunnen komen zijn echt verbazingwekkend. Tegelijkertijd leer ik zo wat over synthesis. Ik heb inmiddels al heel wat youtube tutorials versleten, Zowel over de drum als over synthesis in het algemeen. Ik ben bang dat ik verliefd ben, en zie mezelf binnen een half jaar nog wel zoiets als een Arturia Microfreak of Korg Minilogue aanschaffen.

Goed, nu mijn vraag. Na een paar avonden stand-alone gespeeld te hebben met de Volca, zou ik deze graag gebruiken i.c.m. Maschine, maar dit krijg ik niet voor elkaar. Ik heb veel gegoogled, maar ik kom er echt niet uit.

Wat ik graag zou willen is de Volca Drum gebruiken om de drum-basis (en evt. wat rare ambient geluiden) neer te leggen in Maschine en vervolgens daarmee verder werken. Ik zou bijvoorbeeld graag willen dat ik bijv. een loop maak op mijn Volca, deze in Maschine zie en dan vanuit Maschine bijv. het tempo kan aanpassen, evt. effecten toe kan passen etc.

Ik heb dit nu op verschillende manieren geprobeerd. Ter informatie wat ik in huis heb:

Hardware

- Macbook pro (2016)
- Maschine Mikro MK3 (heeft enkel een USB to midi out poort)
- Volca Drum (heeft een midi in, een sync in en out en een headphone out, geen midi out)
- Zoom H5 handy recorder (heeft alleen een 3.5 mic in)

ik heb o.a. op de volgende manier geprobeerd aan te sluiten:

- Maschine Mikro direct via USB in macbook
- Volca drum via heaphone uit in mic in Zoom H5
- De Zoom H5 ingesteld als audio interface (zowel stereo als multitrack modus geprobeerd)
- via maschine de Zoom H5 ingesteld als audio in en out

Wat wel lukt:

- De Mikro krijg ik werkend via de audio interface
- De volca drum kan ik horen via de Zoom H5 als deze niet in audio interface modus staat

Hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSQFfWgbwpaRH3d48M31mzl60_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PvfmoNaOenL34qNPx9wJrKN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzkpbJPgfiyTvlU3YGfcaPUKxHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lstph3GOWbcBJAPhXsfPx6Bt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtkqvrWatxSZ-KgnnYyDGjU7RrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOuBgVICou0E1jdGPcCBr7cs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_Je1xWxVQXYNP4g7F1PPzLOgOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVtlLWZ5OubdIXgsn7FG9eKH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEjET-Tr1iZTealJwXmEAVRu_jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhWy68VqldDuzcgCOTJMRh3B.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik vermoedelijk nog nodig heb (please correct me if I am wrong) is een extra USB to midi kabel zodat ik de Volca kan aansturen vanuit Maschine (via USB macbook out naar volca drum midi in), maar verder zou ik er met deze apparatuur uit moeten komen toch?

Verder wellicht nog relevant:

- Ik heb evt. ook nog FL studio producer edition achter de hand, maar het liefst werk ik direct via Maschine
- de Zoom H5 heb ik in bruikleen, dus ik zou sowieso op den duur nog een audio-interface of mixer/audio interface combinatie moeten aanschaffen.
- Ik heb ook nog een AKAI MPK MINI liggen

Kan iemand mij helpen? zijn er meer dingen die ik nodig heb? dingen die ik niet goed begrijp, of instellingen waar jullie aan denken?

Dank alvast voor de hulp!

psn: jagermeistertim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zonder DAW (Ableton / Logic / FLstudio / ...) zal het niet lukken met de Machine micro , deze heeft nl geen 5 pins midi uitgangen om te koppelen op de Volca. Ik heb geen idee van de MIDI kunsten van FL studio, ik kan wel zeggen dat het verschil tussen Ableton en Logic groot is. Ik heb ze beiden gehad en op het vlak van MIDI is Logic mijlenver voor op Ableton (Ableton heeft andere zaken voor op Logic dat dan weer wel).

Zoek altijd naar "midi implementation chart" voor je hardware. Dit papiertje zit zelden in de doos maar wordt wel online aangeboden:

Voor je volca:
https://cdn.korg.com/us/s...type=application%2Fpdf%3B

Dit vertelt me dat een sync wel kan, dat je de meeste knoppen via midi kan aansturen. Je kan geen song kiezen (typisch is dat een sequentie van patterns) je kan wel patterns veranderen.

In jou geval:
Wil je geen DAW: Andere Midi controller die wel 5 pins connectoren heeft + aankoop mixer om te mixen met je andere sound bronnen. Of gewoon zonder controller. ten slotte de beste controller is het apparaat zelf. (tenzij je automation wil gaan doen)
Wil je wel een DAW: audio interface in huis halen om het geluid in je DAW te krijgen en uitvissen hoe MIDI routing werkt in jou DAW. Je Volca via een MIDI kabel verbinden met je PC..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Yalopa schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:42:
Zonder DAW (Ableton / Logic / FLstudio / ...) zal het niet lukken met de Machine micro , deze heeft nl geen 5 pins midi uitgangen om te koppelen op de Volca. Ik heb geen idee van de MIDI kunsten van FL studio, ik kan wel zeggen dat het verschil tussen Ableton en Logic groot is. Ik heb ze beiden gehad en op het vlak van MIDI is Logic mijlenver voor op Ableton (Ableton heeft andere zaken voor op Logic dat dan weer wel).

Zoek altijd naar "midi implementation chart" voor je hardware. Dit papiertje zit zelden in de doos maar wordt wel online aangeboden:

Voor je volca:
https://cdn.korg.com/us/s...type=application%2Fpdf%3B

Dit vertelt me dat een sync wel kan, dat je de meeste knoppen via midi kan aansturen. Je kan geen song kiezen (typisch is dat een sequentie van patterns) je kan wel patterns veranderen.

In jou geval:
Wil je geen DAW: Andere Midi controller die wel 5 pins connectoren heeft + aankoop mixer om te mixen met je andere sound bronnen. Of gewoon zonder controller. ten slotte de beste controller is het apparaat zelf. (tenzij je automation wil gaan doen)
Wil je wel een DAW: audio interface in huis halen om het geluid in je DAW te krijgen en uitvissen hoe MIDI routing werkt in jou DAW. Je Volca via een MIDI kabel verbinden met je PC..
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Inmiddels is het mij in ieder geval wel gelukt om de volca te samplen via Maschine en lukt het ook om zowel Maschine als de Volca via mijn audio interface (H5 af te spelen). Bleek dat ik de sound output van mijn mac op H5 had staan, terwijl die in audio-interface mode "USB device x" heet. Dat was dus vrij simpel op te lossen.

Blijft jammer dat ik geen midi data uit de Volca kan krijgen. Volgens mij heb ik nu drie opties om de geluiden uit mijn volca toch als drum pattern te gebruiken binnen maschine. Even kijken of ik het goed snap:
  • De eerste is dan simple weg mijn gemaakte sequences in geheel samplen op de gewenste BPM, met als nadeel dat ik daar dan niet meer aan kan tweaken.
  • De tweede is dat ik elk geluid (kick, hihat etc.) apart sample en dan via Maschine een track bouw.
  • Derde optie is dat ik een USB to midi kabel aanschaf om via Maschine mijn Volca aan te sturen
Die derde optie zou volgens mij het makkelijkst en meest flexibel zijn. Midi routing goed instellen in Maschine en dan zou het moeten lukken volgens mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Er is een hack op sommige volca's om midi out te krijgen, als je durft boren en solderen. ik weet niet als het op deze volca kan, maar op de volca Bass kan het.

Wat betreft je derde optie, ik vrees dat je en kabel zoekt die niet bestaat . 5 pin midi is een standaard uit de jaren 80 die altijd werkt, USB is gewoon USB, geen midi standaard, je hebt een driver nodig om de data te interpreteren, die driver is je machine driver op je PC.

Zelf heb ik een Roland TR8-S

Mijn workflow voor drums is:
  • Bouw drums patternes op de TR8S
  • programmer logic zodat de juiste patterns op het juiste moment starten, stuur waar nodig CC values vanuit logic om de knoppen te bedienen
  • record automation in logic door het bedienden van de knoppen van de TR8-s (dit vereist midi out, dit heeft de volca niet).
  • Haal de Audio realtime binnen in Logic en mix het daar..
Als je echt direct vaunt machine de Volca (of eender welk andere synth) wil aansturen zonder een laptop + DAW dan ga je niet anders kunnen dan een andere machine in huis halen vrees ik. Eentje met 5 pins out. Dan nog durf ik je niet garanderen dat het gaat werken. ik ben niet thuis in Machine

Ik zie dat je een Mac hebt. Misschien lukt het door midi routing te doen via de Mac zonder DAW (maar wel met machine driver). Kijk eens in de handleiding van audio midi setup als je daar dergelijke complexe routing zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Yalopa schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:58:
Er is een hack op sommige volca's om midi out te krijgen, als je durft boren en solderen. ik weet niet als het op deze volca kan, maar op de volca Bass kan het.

Wat betreft je derde optie, ik vrees dat je en kabel zoekt die niet bestaat . 5 pin midi is een standaard uit de jaren 80 die altijd werkt, USB is gewoon USB, geen midi standaard, je hebt een driver nodig om de data te interpreteren, die driver is je machine driver op je PC.

Zelf heb ik een Roland TR8-S

Mijn workflow voor drums is:
  • Bouw drums patternes op de TR8S
  • programmer logic zodat de juiste patterns op het juiste moment starten, stuur waar nodig CC values vanuit logic om de knoppen te bedienen
  • record automation in logic door het bedienden van de knoppen van de TR8-s (dit vereist midi out, dit heeft de volca niet).
  • Haal de Audio realtime binnen in Logic en mix het daar..
Als je echt direct vaunt machine de Volca (of eender welk andere synth) wil aansturen zonder een laptop + DAW dan ga je niet anders kunnen dan een andere machine in huis halen vrees ik. Eentje met 5 pins out. Dan nog durf ik je niet garanderen dat het gaat werken. ik ben niet thuis in Machine

Ik zie dat je een Mac hebt. Misschien lukt het door midi routing te doen via de Mac zonder DAW (maar wel met machine driver). Kijk eens in de handleiding van audio midi setup als je daar dergelijke complexe routing zou kunnen doen.
Excuses, ik heb het kennelijk wat verwarrend opgeschreven. Ik wil de Volca idd standalone gebruiken, maar ook af en toe i.c.m. een DAW. Ik vind het dus geen probleem om de Volca via mijn laptop aan te sturen. Dan zou ik zo'n kabel kunnen gebruiken toch?

https://www.amazon.nl/ghf...idi&qid=1594893674&sr=8-1

Ik kan dan sequences inklikken met mijn muis (idd niet met mijn huidge Maschine Mikro), de midi signalen via de USB poort van mijn mac via de USB/midi kabel verbinden met mijn Volca midi in (eerst even de juiste routing instellen, daar zijn gelukkig templates voor voor de volca drum). Op die manier zou ik via Maschine patterns moeten kunnen maken, het tempo kunnen aanpassen en tegelijkertijd terwijl die patterns spelen het geluid kunnen tweaken via de knoppen van de Volca. Of zie ik nou iets over het hoofd?

edit: het idee van midi-out laat ik maar even varen, niet tweaker-waardig, maar ik ga me zeker niet wagen aan solderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Dat zou moeten lukken idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosun
Ik heb de Behringer UMC404 gehaald.

Maar ik lees twee soorten opties.

Mic, interface, compressor.

Of

Mic, compressor, interface.

De chain voor de beste signaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:28
TTHEEBO1 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:18:

Wat ik vermoedelijk nog nodig heb (please correct me if I am wrong) is een extra USB to midi kabel zodat ik de Volca kan aansturen vanuit Maschine (via USB macbook out naar volca drum midi in), maar verder zou ik er met deze apparatuur uit moeten komen toch?
Ik heb zelf ook wat Volca's, waarvan ik er een paar weer verkocht heb maar het zijn maffe dingen. Vooral de MIDI implementatie is soms erg raar gedaan. Zo hebben ze bij de Sample de instrumenten een eigen midikanaal gegeven (bassdrum = midichannel 1, snare = midichannel 2, etc). Hierdoor werken soms zaken niet zoals het zou moeten. Om het toch aan de praat te krijgen zou ik dus sowieso naar de midi implementatie kijken.

Daarnaast is het niet zomaar mogelijk om een midi to USB kabel te kopen en deze aan te sluiten. Je hebt namelijk een host hub nodig en dat ondersteunen de meeste kabels niet. Hiervoor heb je weer een apart midi kastje nodig.

Je geeft zelf aan zoveel mogelijk weg te willen bij de pc (wat ik helemaal snap, ik probeer zelf ook pc-loos muziek te make) maar de Maschine is daar niet heel erg voor geschrikt. Dat ding is juist gemaakt om samen te werken met de pc.
TTHEEBO1 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:14:
[...]

Blijft jammer dat ik geen midi data uit de Volca kan krijgen. Volgens mij heb ik nu drie opties om de geluiden uit mijn volca toch als drum pattern te gebruiken binnen maschine. Even kijken of ik het goed snap:
Zoals al aangegeven: Dat is te modden. En die mods stellen geen drol voor. Het zijn maar 3 draadjes die je aan een midi connector moet aansluiten.
https://www.reddit.com/r/..._it_be_done_to_any_volca/

Nog wat extra info:

[ Voor 22% gewijzigd door ChojinZ op 16-07-2020 14:21 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Wat betreft je midi interface kabel. Ik krijg de indruk dat je toch nog een geluidskaart nodig hebt om het geluid in je PC te krijgen. Koop meteen een geluidskaart met midi poorten. Scheelt een USB port op je PC en de kwaliteit is meestal iets beter dan die gare no name kabeltjes.

Focusrite heeft leuke USB interfaces voor niet veel geld bob
https://www.keymusic.com/...srite-scarlett-3-4i4/?q=&
Of Roland
https://www.keymusic.com/...srite-scarlett-3-4i4/?q=&
Of whatever ander stabiel merk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Dank jullie voor alle hulp en tips. Ik
begrijp dus dat ik er niet ben met een simpele USB to midi kabel. Zelfs niet om midi signalen vanuit m’n DAW naar de Volca te sturen. Dat is erg jammer idd.

Ik houd het voorlopig dan wel even op het samplen van de volca, en dan de wav bestandjes gebruiken als ik toch per se met maschine wil werken en een hele track wil bouwen.

Voordat ik ruim 200 piek in een audio interface ga steken ga ik nog eens even goed nadenken hoe ik hoofdzakelijk muziek wil gaan maken (met een DAW of DAWless). Die 200 euro steek ik wellicht liever in een microfreak of minilogue (al moet ik daar dan ook weer een mixer en/of interface voor kopen).

Omdat ik nog niet enorm invested ben in Maschine zou ik ook nog kunnen overwegen om die te verkopen. Ach ja, keuzes keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 17:30
Tosun schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:29:
Ik heb de Behringer UMC404 gehaald.

Maar ik lees twee soorten opties.

Mic, interface, compressor.

Of

Mic, compressor, interface.

De chain voor de beste signaal.
Mic > Interface > Compressor
Geeft je de mogelijkheid om een droog signaal nog aan te passen met een compressor.

Mic > Compressor > Interface
Geef je niet de mogelijkheid om later nog je compressor settings aan te passen.
Je hebt dan immers geen droog signaal meer omdat de compressor ertussen gezeten heeft.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
TTHEEBO1 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:48:
Dank jullie voor alle hulp en tips. Ik
begrijp dus dat ik er niet ben met een simpele USB to midi kabel. Zelfs niet om midi signalen vanuit m’n DAW naar de Volca te sturen. Dat is erg jammer idd.
Midi vanuit de pc naar de Volca kan in princiepe wel. Tis alleen de vraag of hij het volledig snapt. En dat verschilt per Volca.

Ik heb hier ook een Volca Keys liggen en die snapt het allemaal wel. Midi netjes over 1 kanaal en accepteert alle noten en start/stop/sync signalen.
Mijn Volca Sample snapt het dan weer niet. Die werkt eigenlijk maar voor 15% (qua functionaliteit).

Wat dan weer niet werkt is jouw Volca aansturen via Maschine. Dan loop je tegen het hosting probleem op.
TTHEEBO1 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:48:

Ik houd het voorlopig dan wel even op het samplen van de volca, en dan de wav bestandjes gebruiken als ik toch per se met maschine wil werken en een hele track wil bouwen.

Voordat ik ruim 200 piek in een audio interface ga steken ga ik nog eens even goed nadenken hoe ik hoofdzakelijk muziek wil gaan maken (met een DAW of DAWless). Die 200 euro steek ik wellicht liever in een microfreak of minilogue (al moet ik daar dan ook weer een mixer en/of interface voor kopen).

Omdat ik nog niet enorm invested ben in Maschine zou ik ook nog kunnen overwegen om die te verkopen. Ach ja, keuzes keuzes.
Of je nou DAW of DAWless gaat, er is geen slecht pad. Maar je moet idd van te voren wel goed bedenken welk pad je neemt. Als je Dawless gaat kan je idd dat geld beter in andere hardware steken.
Over het algemeen is DAWless wel een grotere investering (dure plugins even buiten beschouwing gelaten) maar daarentegen is hardware ook veel makkelijker te verkopen.

Wat je zou kunnen doen is kijken voor wat 2e hands Volca's. Koop je er nog 2 a 3 bij, kijk je of het je bevalt, en maak dan een keuze. Is het niets, zet je ze weer te koop. Omdat je ze al 2e hands hebt gekocht zal je verlies minimaal zijn.

Maar hou er rekening mee: Volca's zijn een leuke start voor DAWless maar als je de smaak echt te pakken krijgt, zal je ze snel ontgroeien en wil je iets beters. 8)

Totaal andere optie is gaan voor een Roland SP404. Maar die is zeker niet voor alle muziek stylen geschrikt. Vooral interessant als je met Hip Hop bezig bent.

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 16-07-2020 21:14 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosun
Als ik het goed begrepen heb is de 1ste optie, dus interface als eerst, het beste?

Ook met 2x kabels met XLR - XLR te doen?
kaos001 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:05:
[...]

Mic > Interface > Compressor
Geeft je de mogelijkheid om een droog signaal nog aan te passen met een compressor.

Mic > Compressor > Interface
Geef je niet de mogelijkheid om later nog je compressor settings aan te passen.
Je hebt dan immers geen droog signaal meer omdat de compressor ertussen gezeten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 17:30
Tosun schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:59:
Als ik het goed begrepen heb is de 1ste optie, dus interface als eerst, het beste?

Ook met 2x kabels met XLR - XLR te doen?

[...]
Wacht even hoor, ik denk dat ik zelf even 2 dingen door elkaar haal. We hebben het over een hardware compressor of over een software compressor? Met hardware moet je de volgende volgorde doen:

Mic > (hardware) Compressor > Interface

Omdat je later niet meer je compressor kunt "toevoegen" aan je DAW. Dit kan wel als je een software variant hebt. Want dan krijg je:

Mic > Interface > (software) Compressor

Alles is idd aan te sluiten met XLR, maar jack plugs werken ook prima.

[ Voor 5% gewijzigd door kaos001 op 17-07-2020 08:15 ]

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kaos001 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:15:
[...]

Wacht even hoor, ik denk dat ik zelf even 2 dingen door elkaar haal. We hebben het over een hardware compressor of over een software compressor?
Hij heeft een hardware compressor die hij tussen de mic en de geluidskaart wil plaatsten.

Ik sluit me verder aan bij Ruud Gullit Kaos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Nice, standaard USB kan dus naar 5 pins omgevormd worden zonder PC. jammer dat hij niet toont hoe het met de Machine gaat. De noten zullen wel goed gaan, maar wat met de andere knoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Yalopa schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:18:
[...]

De noten zullen wel goed gaan, maar wat met de andere knoppen?
Das denk ik vooral afhankelijk van de MIDI implementatie. In de Volca staat MIDI CC list vast en kan je deze niet aanpassen. In sommige apparaten (zoals je TR8S) kan je echter de uitgaande MIDI CC list aanpassen. En dan word het vrij makkelijk. Dan is het simpelweg de MIDI chart van de Volca pakken en instellen wat de Maschine (of TR8S) uitzend naar de Volca

Nu is dat in de TR8S vrij makkelijk maar ik ben helaas niet bekend met de Maschine MIDI mogelijkheden.
Sowieso zijn de midi settings van de TR8S best prettig. Vooral de vrijheid om zelf midi CC nummers instellen maakt het leven een stuk makkelijker. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik ga er me niet mee bezig houden, er zit teveel in mn DAW om die te dumpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Yalopa schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:40:
Ik ga er me niet mee bezig houden, er zit teveel in mn DAW om die te dumpen :)
PC is wat dat betreft ook makkelijker. Hardware MIDI is een hoop gehannes, zeker als je meerdere apparaten aan elkaar wil linken.
Maar ik zit al 40 uur per week achter een scherm, ben fervent gamer en forum junkie dus een activiteit die zich niet achter een pc afspeelt is ook wel eens lekker. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosun
kaos001 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:15:
[...]

Wacht even hoor, ik denk dat ik zelf even 2 dingen door elkaar haal. We hebben het over een hardware compressor of over een software compressor? Met hardware moet je de volgende volgorde doen:

Mic > (hardware) Compressor > Interface

Omdat je later niet meer je compressor kunt "toevoegen" aan je DAW. Dit kan wel als je een software variant hebt. Want dan krijg je:

Mic > Interface > (software) Compressor

Alles is idd aan te sluiten met XLR, maar jack plugs werken ook prima.
Ik moet nog de kabels bestellen, alleen kom ik niet achter welke het geschikt is. Ik word even gek!

Moet ik nu 2 x https://www.thomann.de/nl...5_mv_klinke_xlr_kabel.htm , bestellen?

Ik heb al een microfoon kabel dus dat gaat in INPUT 1 van de interface, en de XLR-TRS kabel INSERT 1 naar INPUT van de COMPRESSOR, maar de tweede XLR-TRS van OUTPUT COMPRESSOR naar ...?

Voor degene hoe de achterkant van Behringer UMC404HD en Klark Teknik KT2A eruit ziet.
https://thehomerecordings.../02/UMC404HD-1024x510.jpg

https://media63.music-gro...0H/KT-2A_P0CEA_Rear_L.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Interessant topic. De laatste tijd denk ik na om, vanuit een hobby perspectief, een eerste stap te maken in deze wereld. Na het topic gelezen te hebben, wat lopen googlen en wat youtube filpmjes te hebben bekeken heb ik een eerste beeld van wat ik denk nodig zou hebben om mee te starten.

Als ik het goed begrijp heb is het volgende nodig:
  • Audio Interface:
Op dit moment heb ik een Motu M2 USB Audio Interface. Deze heb ik in het verleden aangeschaft om een Shure SM7B i.c.m. Cloudlifter 1 aan te sturen. Dit zijn de specs:

2x mic/line/Hi-Z guitar inputs
2x balanced 1/4-inch TRS out
2x RCA analog out (mirrored)
1x stereo headphone w/volume
1x MIDI in/out
  • MIDI Keyboard:
Beschik ik nog niet over. Native Instruments met de KOMPLETE KONTROL lijn lijkt vrij goed beoordeeld te worden, met name dan hun mark 2 varianten. Je kan het zo duur maken als je wil maar ik zat te kijken naar de Komplete Kontrol S49 MK2. Dit keyboard heeft naadloze integratie met Abbleton Live, volgens de fabrikant. Het is daarnaast redelijk compact t.o.v. van b.v. de S88.
  • DAW:
Ik gebruik Windows 10. Op basis van wat ik tot nu toe gevonden heb zijn er volgens mij 2 populaire keuzes. Abbleton 10 Live en FL Studio.Op dit moment leun ik meer naar Abbleton live i.c.m. met het bovenstande MIDI Keyboard. Beide hebben een Trial mogelijkheid dus daar kan ik lekker ervaring mee op doen en daarna pas een echte keuze maken.
  • Libraries en Samples:
Afhankelijk van de versie van de DAW die ik zal gebruiken, zal een assortiment van samples, libraries en instrumenten etc worden meegeleverd. Er zijn echter ook derde partijen die hierin gespecificeerd zijn. Neem bijvoorbeeld SpitFire Audio en Native Instruments.

SpitFire heeft bijvoorbeeld een gratis versie via hun Discovery Pakket van het BBC orchestra. Native Instruments heeft dan weer een community drive op dit moment voor een sound pack, met doneer niets of wat je wil als optie.

Dan heb je ook nog Komplete Kontrol 12. Volgens mij roep je dit dan weer aan als Plugin in je DAW?

Waar halen jullie dit soort dingen vandaan?
  • Processing Kracht:
Het gebruik van samples, libraries etc in een DAW en het vervolgens ook "renderen" van de tracks schijnt redelijk wat beslag te leggen op de resources van het systeem. Ik merk op dat soms de workload wordt gepushed naar een tweede machine / processing node. Op dit moment heb ik een redelijke PC maar een die nog niet gericht is op dit type use case (7700K, 16GB RAM). Het plan zat er al in om met de aankomende Ryzen 4000 series en RTX 3000 series een update uit te voeren.

Als ik het goed begrijp heeft een DAW voornamelijk baat bij fysieke cores en veel ram omdat het de instrumenten in memory gebruik in een DAW. Om te beginnen zou 8-10 cores en 32 GB aan RAM voldoende moeten zijn denk ik.

Daarnaast is redelijk wat opslag ruimte voor libraries en samples een aanrader. SSD's worden i.v.m. inlaad tijden aangeraden. Nou maak ik mij niet zo heel druk om de opslag capaciteit. Het kan er altijd bijgeplaatst worden. Echter, ik heb al een NAS met 4x8 TB aan capaciteit. Ik vroeg mij af hoe goed DAW's omgaan met assets vanuit een netwerk locatie, uitgaande dat dit de basis 1gbit variant is. Iemand hier ervaring mee?
  • Glitterende dingen:
Als technologie liefhebber ben ik in mijn verkenning ook een aantal leuke dingen tegengekomen. Apparaten die ik waarschijnlijk niet per definitie nodig heb maar er toch erg gaaf uit zien. De MASCHINE MK3 van native instruments is zo'n apparaat. Ik weet nog niet exact wat het nou extra brengt behalve misschien wat fysieke knoppen die programeerbaar zijn zodat je niet hoeft te klikken in je DAW. Het ziet er in ieder geval mooi uit en dan kicked de "I don't really need this but I want this..." factor bij mij in.
  • De Keten:
Mijn begrip van hoe alles, via wat aangesloten moet worden is nog niet scherp genoeg. Begrijp ik het goed dat ik mijn M2 kan gebruiken als audio interface voor zowel een MIDI keyboard via MIDI IN en b.v. de Maschine MK3 via de Line in. De DAW zou de apparaten dan moeten oppakken via de M2 of is het gewoon een kwestie van de use case en voor DAW integratie is USB gewoon de keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivec0
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-05 10:42
Hi Lukin, leuk dat je aan de slag wilt gaan! Je hebt al behoorlijk wat research gedaan zo te zien. Maar misschien kun je even vertellen wat je wilt gaan produceren. Dat maakt het wat makkelijker om feedback te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-04 16:32
oOo

Hoi, hoi. Sinds altijd geïnteresseerd in muziek. Vroeger nog 'ns ooit wat met Scream Tracker aan lopen rommelen toen ik jong was, maar dat was geen succes. Wel altijd piano blijven spelen en sinds 'n paar maanden ben ik begonnen met m'n eigen tracks maken. Ik richt me op synthwave/darkwave, maar ben vrij genre-flexible.

Tot zover de introductie, DM gerust als je meer wilt weten.

Ik heb nu 'n Yamaha YDP-142 digi-piano waar ook Midi-over-USB op zit. Werkt uitstekend. Ik ben echter op zoek naar 'n 88-toetsen alternatief die ik in m'n "studio" (lees: zolder) kwijt kan. DAW functies zijn geen moet.

* NI Komplete Kontrol S88 Mk2 - Redelijk aan de prijs en nergens te krijgen. (leveringen vaak pas begin. sept 2020).
* StudioLogic SL-88 Studio - Deze gekocht bij Thomann. Ik vond de toesten wat zwaar; grootste issue was dat de software niet werkte; bij een firmware upgrade heeft 't ding zichzelf gebrickt. Deze zat na 15m proberen dus alweer terug in de doos, retour Thomann.

Wat gebruiken jullie zoal? Ik denk b.v. over 'n yamaha stage piano of de Roland A-88 MkII. Arturia (ik heb 'n Minilab Mk2) is ook 'n optie, maar volgens mij gebruiken de 88-varianten allemaal 'tzelfde Fatar keybed als de studiologic.

Anyway, leuk om hier 'n NL community gevonden te hebben _/-\o_

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Leuk om zoveel activiteit te zien hier! Mooi community interview ook met Kaos001 😊

Update van mijn volca verhaal; ik heb besloten om de volca om te ruilen voor een microfreak. Ik merkte dat ik vooral bezig was om andere dingen dan percussie te maken, en bovendien vond ik het toch teveel geklooi met het hele midi out verhaal. Nu kan ik vrij eenvoudig een drum pattern neerleggen in Maschine of FL studio (met de Maschine als VST) en daar over recorden met mn MF.

Ik kan nu DAWless meer
Over sound design leren (al is de MF daar best complex en diep voor) en ook jammen icm laptop en iPad.

Mijn dawless setup wil ik wel gaan uitbreiden met een audio interface en een drumcomputer of sampler. Zodat ik echt helemaal achter de schermen weg kan, maar daar ga ik even voor sparen terwijl ik mijn MF van binnen en buiten leer kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ariejan schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:32:
oOo

Hoi, hoi. Sinds altijd geïnteresseerd in muziek. Vroeger nog 'ns ooit wat met Scream Tracker aan lopen rommelen toen ik jong was, maar dat was geen succes. Wel altijd piano blijven spelen en sinds 'n paar maanden ben ik begonnen met m'n eigen tracks maken. Ik richt me op synthwave/darkwave, maar ben vrij genre-flexible.

Tot zover de introductie, DM gerust als je meer wilt weten.

Ik heb nu 'n Yamaha YDP-142 digi-piano waar ook Midi-over-USB op zit. Werkt uitstekend. Ik ben echter op zoek naar 'n 88-toetsen alternatief die ik in m'n "studio" (lees: zolder) kwijt kan. DAW functies zijn geen moet.
Ik gebruik een Nord Piano 3. Heeft geen DAW functies maar wel een hoop draaiknopen die je kan midi mappen in je DAW. Complete overkil eigenlijk, maar aangezien ik ook piano speel had ik een goede digitale piano nodig. Een goeie combo dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vivec0 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:05:
[...]
Hi Lukin, leuk dat je aan de slag wilt gaan! Je hebt al behoorlijk wat research gedaan zo te zien. Maar misschien kun je even vertellen wat je wilt gaan produceren. Dat maakt het wat makkelijker om feedback te geven.
Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik wil in eerste instantie gaan experimenteren. Genres en Categorieën, daar heb ik bijzonder weinig kaas van gegeten. EDM en D&B? Als ik aan het experiment een richting zou moeten geven nu, dan zou je kunnen denken aan nummers zoals:

Mike Shinoda: Doodle Buzz
PIXL - Astrocat (Monstercat)

Ik ben echter ook wel fan van het gebruik van klassieke aspecten zoals string instrumenten en piano i.c.m. met dit type tracks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-05 20:16
Ik probeer zo veel mogelijk software te gebruiken. Ik werk steeds meer en meer in the box voor Ableton, aangezien daar bijna alles in zit wat ik nodig heb. Een paar uitzonderingen daar gelaten, zoals Serum, maar ook hardware. Ik heb hier wel een paar synths staan, maar gebruik liever software. M'n Akai MPK49 is het enige stuk hardware wat ik regelmatig gebruik... maaaremmmm #teamsoftware :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We.are.cake
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-04 12:52
Ik zag Kaos op de frontpage en wist helemaal niet dat dit topic bestond op Tweakers. Tof om zoveel muziek te zien. Ik kloot al een paar jaar wat aan in Logic tegen de verveling. Jammer genoeg recent overgestapt op een Windows voor wat meer power, zijn er suggesties voor een DAW op Windows die lijkt op Logic? Ik heb FL geprobeerd, vond ik een sprong in het diepe.

https://open.spotify.com/...si=fcnNw6lKRL-rj_unJS0b2g
Ik noem het zelf commercially non viable :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RememberMeWell
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-03 21:55
We.are.cake schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:11:
Ik zag Kaos op de frontpage en wist helemaal niet dat dit topic bestond op Tweakers. Tof om zoveel muziek te zien. Ik kloot al een paar jaar wat aan in Logic tegen de verveling. Jammer genoeg recent overgestapt op een Windows voor wat meer power, zijn er suggesties voor een DAW op Windows die lijkt op Logic? Ik heb FL geprobeerd, vond ik een sprong in het diepe.

https://open.spotify.com/...si=fcnNw6lKRL-rj_unJS0b2g
Ik noem het zelf commercially non viable :D
Cubase wordt meestal gezien als de Logic voor Windows. Ik gebruik het zelf al jaren met veel plezier. Cubase is wel een DAW met een enorme learning curve, dus als je zegt dat je FL studio een sprong in het diepe vond kan Cubase misschien net iets te veel zijn. Je kan kan altijd de trial uitproberen van Cubase Elements. Voor Artist en Pro is ook een trial maar daar heb je de eLicenser usb voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
RememberMeWell schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:24:
[...]

Cubase wordt meestal gezien als de Logic voor Windows.
Afbeeldingslocatie: https://media3.giphy.com/media/J2DYCDA15pTau86IGr/giphy.gif?cid=ecf05e471ipvf4p2kokqe2pgykp1doclb2s8h4u9mablgkho&rid=giphy.gif

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RememberMeWell
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-03 21:55
Wat leuk dat deze topic bestaat, nooit geweten haha.

Op dit moment ben ik bezig om samen met iemand een EP te maken. Dit is altijd een grote droom van mij geweest en 4 jaar geleden heb ik besloten om er volledig voor te gaan om dit te bereiken. Langzaam geleerd om te producen/mixen en vorig jaar zomer een fantastische zangeres ontmoet waarmee ik nu samen werk. EP is een combinatie van Indie met een experimenteel elektronisch randje en DnB. Mocht er interesse zijn kan ik wat delen kwa nummers.

Hier is mijn setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAotO4vwp2lxwxWCZStBJr367gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNIq6oLZ49bGW0AfPHS4E0ea.jpg?f=fotoalbum_large

* Cubase 10.5 Pro
* Hele zooi aan plugins waarvan de bekendste: Fabfilter, Soundtoys, Valhalla, Serum, Arturia Pigments
* StudioLive Ar12c mengpaneel/audio interface
* Studiologic SL88 keyboard
* Yamaha HS7 speakers (met sonarworks room correction)
* Sennheiser HD650 en Beyerdynamic dt 770 pro headsets
* Shure SM7B mic voor de vocals
* Rode NT5 voor het opnemen van gitaar
* JVC HM-200E binaural headset mic voor zieke vocals die om je heen draaien
* Martin DRS1
* Epiphone les paul standaard met custom pickups

En alles draait op een Ryzen 7 3700x en 32gb aan ram.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ford Prefect
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-01 12:37
Grappig, een producers forum op Tweakers, ik maak al sinds de jaren '90 muziek. Studio setup vandaag de dag :

DAW: Ableton & Logic Pro
Ableton Push
DSI Prophet 08
Oberheim 6
Roland Juno-106
Roland TR-707
Roland TR-909
Roland TR-606
Roland SH-101
Roland TB-303
Elektron Octatrack
Elektron Analog4
Elektron Analog Rytm
Kurzweil K2000
Kurzweil KSP-8
Ensoniq DP-4
MAM Vocoder
Shitload and gitaarpedalen
Genelec monitoren

Oh ja en veel te uit de hand gelopen Eurorack Modular :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-05 09:55
Nice, dit topic, wist niet dat het bestond.

Ik ben al jaren (ter indicatie, begonnen met Cubase op de Atari ST) 'producer' waarbij ik de term meer in de originele zin bedoel. Dus niet het produceren van 'tracks' maar het produceren van opnamen/artiesten. Deze hobby is nogal uit de hand gelopen maar wel hobby gebleven. Door de loop der jaren ook vaak mijn eigen band opgenomen trouwens, daar is het eigenlijk mee begonnen, cassettedecks parallel met de Atari..

Ik heb te veel hardware om op te noemen, maar Cubase is alweer jaren terug als hart van het geheel. Na een aantal jaren te werken met hardware recorders (Akai DPS-16) samen met Cubase voor alleen MIDI - en synchronistaie voor de mix op de Akai. Hier een foto van mijn studio ter illustratie van de 'uitdehandgelopenheid'..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Q4PNHQNI_zUx93kQ0EFlDyJcC0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mkeU9Buip5B06lwcAWN7qNjT.jpg?f=user_large

Voor een indruk van wat random opnamen:
SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• formant
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-04 14:54
Arjan P schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:09:
Nice, dit topic, wist niet dat het bestond.

Ik ben al jaren (ter indicatie, begonnen met Cubase op de Atari ST) 'producer' waarbij ik de term meer in de originele zin bedoel. Dus niet het produceren van 'tracks' maar het produceren van opnamen/artiesten. Deze hobby is nogal uit de hand gelopen maar wel hobby gebleven. Door de loop der jaren ook vaak mijn eigen band opgenomen trouwens, daar is het eigenlijk mee begonnen, cassettedecks parallel met de Atari..

Ik heb te veel hardware om op te noemen, maar Cubase is alweer jaren terug als hart van het geheel. Na een aantal jaren te werken met hardware recorders (Akai DPS-16) samen met Cubase voor alleen MIDI - en synchronistaie voor de mix op de Akai. Hier een foto van mijn studio ter illustratie van de 'uitdehandgelopenheid'..

[Afbeelding]

Voor een indruk van wat random opnamen:
SoundCloud
Mooi man die classic Tannoy DMT's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• formant
Lukin schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:00:
Interessant topic. De laatste tijd denk ik na om, vanuit een hobby perspectief, een eerste stap te maken in deze wereld. Na het topic gelezen te hebben, wat lopen googlen en wat youtube filpmjes te hebben bekeken heb ik een eerste beeld van wat ik denk nodig zou hebben om mee te starten.

Als ik het goed begrijp heb is het volgende nodig:
  • Audio Interface:
Op dit moment heb ik een Motu M2 USB Audio Interface. Deze heb ik in het verleden aangeschaft om een Shure SM7B i.c.m. Cloudlifter 1 aan te sturen. Dit zijn de specs:

2x mic/line/Hi-Z guitar inputs
2x balanced 1/4-inch TRS out
2x RCA analog out (mirrored)
1x stereo headphone w/volume
1x MIDI in/out
Kijk vooruit naar wat je wss wil gebruiken in de toekomst vwb hardware. Dan kom je er snel achter hoeveel inputs en outputs je nodig hebt. Op dit moment kan ik alleen maar behringer aanraden om te beginnen, want voor 100 euro heb je interface met Midas engineering (pre-amps etc) die je voorziet van heel veel flexibiliteit (4in/uit - line/instr met pads en fantoomvoeding, inserts en zelfs player outputs voor je traktor djset bijv. )en ze klinken echt goed voor wat je betaalt.
  • MIDI Keyboard:
Beschik ik nog niet over. Native Instruments met de KOMPLETE KONTROL lijn lijkt vrij goed beoordeeld te worden, met name dan hun mark 2 varianten. Je kan het zo duur maken als je wil maar ik zat te kijken naar de Komplete Kontrol S49 MK2. Dit keyboard heeft naadloze integratie met Abbleton Live, volgens de fabrikant. Het is daarnaast redelijk compact t.o.v. van b.v. de S88.
Puur persoonlijk, echter, als je denkt muzikaal uit de voeten te willen komen geeft 88 toetsen wel meer creativiteit. Dat gezegd te hebben, dr zijn dagen dat ik net zo goed mn pc toetsenbord gebruik icm met de virtuele piano in een daw, je zou t verschil niet horen en meer dan 2 octaaf range heb je dan ook niet. Dus in dat opzicht kan iets met 49 toetsen ook duurkoop zijn.
  • DAW:
Ik gebruik Windows 10. Op basis van wat ik tot nu toe gevonden heb zijn er volgens mij 2 populaire keuzes. Abbleton 10 Live en FL Studio.Op dit moment leun ik meer naar Abbleton live i.c.m. met het bovenstande MIDI Keyboard. Beide hebben een Trial mogelijkheid dus daar kan ik lekker ervaring mee op doen en daarna pas een echte keuze maken.
Ik zou niet uitgaan van populaire keuzes en om te beginnen zijn er de vanilla daw's zoals Cubase, Reapers, Studio one . Hoewel die uiteraard veel meer kunnen dan de term vanilla doet aangeven omvatten ze wel de basic layout die je in elke DAW zou moeten verwachten. Ableton en FL zijn niet ondergeschikt natuurlijk maar zijn goed specifiek omdat ze iets doen wat andere daw's niet kunnen op de manier waarmee dat geregeld is (uiteindelijk maakt het niet uit, je kan in elke daw hetzelfde doen maar dan net iets anders).

Wat overigens leuk is aan FL is dat image line je het product verkoopt en niet de versie die momenteel uit is. Koop je FL studio dan zijn de nieuwe versies in de toekomst voor jou gratis te updaten. Persoonlijk vind ik FL nog steeds erg leuk om mee te werken vanwege een x aantal features en workflows die ik niet op andere daw terug vindt.
  • Processing Kracht:
Het gebruik van samples, libraries etc in een DAW en het vervolgens ook "renderen" van de tracks schijnt redelijk wat beslag te leggen op de resources van het systeem. Ik merk op dat soms de workload wordt gepushed naar een tweede machine / processing node. Op dit moment heb ik een redelijke PC maar een die nog niet gericht is op dit type use case (7700K, 16GB RAM). Het plan zat er al in om met de aankomende Ryzen 4000 series en RTX 3000 series een update uit te voeren.

Als ik het goed begrijp heeft een DAW voornamelijk baat bij fysieke cores en veel ram omdat het de instrumenten in memory gebruik in een DAW. Om te beginnen zou 8-10 cores en 32 GB aan RAM voldoende moeten zijn denk ik.

Daarnaast is redelijk wat opslag ruimte voor libraries en samples een aanrader. SSD's worden i.v.m. inlaad tijden aangeraden. Nou maak ik mij niet zo heel druk om de opslag capaciteit. Het kan er altijd bijgeplaatst worden. Echter, ik heb al een NAS met 4x8 TB aan capaciteit. Ik vroeg mij af hoe goed DAW's omgaan met assets vanuit een netwerk locatie, uitgaande dat dit de basis 1gbit variant is. Iemand hier ervaring mee?
Dit varieert uiteraard, als jij als doel bandjes wil tracken en mixen dan is je eerste prioriteit om te kijken met welk systeem je de minste latency hebt. Vervolgens kijk je of je setup ITB is, met outboard spul geprocessed gaat worden of hybride. Nou ben ik niet totaal up to date met alle daw's die er zijn maar niet alles geeft multicore support en zelfs als t wel zo is is de vraag in welke hoedanigheid en wanneer die dat doet. Ik heb in Logic wel meegemaakt dat in bepaalde condities er maar 1 core gebruikt werd vd 8 omdat de cores niet elkaar synchroniseren.

Een doorsnee hiphop producer heeft geen 32 cores nodig, gemiddelde project heeft wellicht maar een paar tracks en minimale processing en als hij wat opneemt is t een mic. EDM etc kan allemaal prima ITB maar ik denk dat het gros het liefst gewoon hardware heeft staan uiteindelijk. Maar ook hier denk ik dat dit vaak nog niet in vergelijking staat met het tracken en mixen van een bandje waar je drums soms al 16 mics hebben. In andere situaties kan het een voorkeur zijn om totaal zonder computer te werken :)

Wat opslag betreft, ga je tracken dan is een snelle schijf heel fijn en bevat je systeem enkel de projecten waarmee je bezig bent. In veel opzichten is t soms net als video-editing waarbij je niet en je bron en project op dezelfde drive draait. Zijn je projecten kleinschalig in verbruik dan is t eigenlijk allemaal niet zo'n probleem maar veel libraries zijn heel groot en dan is een 500GB ssd snel vol. Verwacht je veel libraries aan te schaffen dan is 1TB systeem drive echt het minimale wat je wil. Verder ben ik er nog niet helemaal uit of een NVME drive echt heel veel beter is dan een SATA SSD, met name de betrouwbaarheid en dit heeft ook weer te maken met wat voor soort projecten je wil doen. Als je veel sporen gaat opnemen dan zal een SSD wss beter zijn en als je veel plugs gaat draaien dan is een nvme prima.
  • Glitterende dingen:
Als technologie liefhebber ben ik in mijn verkenning ook een aantal leuke dingen tegengekomen. Apparaten die ik waarschijnlijk niet per definitie nodig heb maar er toch erg gaaf uit zien. De MASCHINE MK3 van native instruments is zo'n apparaat. Ik weet nog niet exact wat het nou extra brengt behalve misschien wat fysieke knoppen die programeerbaar zijn zodat je niet hoeft te klikken in je DAW. Het ziet er in ieder geval mooi uit en dan kicked de "I don't really need this but I want this..." factor bij mij in.
Maschine is een mooi voorbeeld waarbij je eigenlijk geen DAW wil gebruiken. Het kan wel uiteraard maar dat kan ook soms omslachtig zijn. I dont really need this.. zou ik niet zeggen, het geld niet voor mij maar er zijn echt veel gebruikers die echt niet meer zonder willen. Het is het hart van hun setup of integreert als een essentieel stuk in de setup. Wat NI hier o.a. goed heeft gedaan is het compositie gedeelte waarbij je bijvoorbeeld akkoord progressies kan instellen, ergo, klinkt goed als je geen virtuoos bent en het klinkt goed om toch akkoord progressies te kunnen spelen hoewel je maar 16 pads hebt).
Hoewel de learning curve van deze hobby sowieso erg onvriendelijk is kan het imo geen kwaad om gelijk ermee in het diepe te springen (de learning curve is sowieso best cru want met een computer mis je hands-on ervaring tov hardware-welke hardware dan ook).
  • De Keten:
Mijn begrip van hoe alles, via wat aangesloten moet worden is nog niet scherp genoeg. Begrijp ik het goed dat ik mijn M2 kan gebruiken als audio interface voor zowel een MIDI keyboard via MIDI IN en b.v. de Maschine MK3 via de Line in. De DAW zou de apparaten dan moeten oppakken via de M2 of is het gewoon een kwestie van de use case en voor DAW integratie is USB gewoon de keuze?
Ja dit is een goed punt wat je maakt en zeker food for thought, MK3 heeft namelijk ook een interface on board en je kan er een mic op aansluiten (geen fantoom voeding). Wat NI betreft is het ideaal om toegewijde computers te gebruiken voor NI producten als je meer hardware/software gebruikt dan alleen maschine. Persoonlijk vind ik het niet fijn als er een interface in een product zit, je hebt al een interface die beter is en je kan niet allebei op 1 pc draaien, iig, je DAW gebruikt maar 1 driver tegelijk (osx kan aggregated devices maken, maar das niet altijd even jofel). Gooi daar nog eens een traktor setup bovenop, dan zou ik (ideaal) voor ieder traktor en voor de maschine een laptop pakken en beide interfaces op een DAW aansluiten(3 interface, 3 computers, maximale flexibiliteit).

Das mn 2 cent

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Typic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-08-2024

Typic

Digitale duizendpoot

Hi ik ben Mick. Al 17 jaar lid van Tweakers, maar nog nooit dit topic gezien of van gehoord |:( Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen :9

Dit is mijn studio:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgOjvpLtlX-VTn2JhABeMUFh148=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCQeGjhZdkJRmgGErP81krr1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5qt13skggdtBphP4OADRYeD_1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baUiiZnZOpufVPdZ8vm68RqN.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels ben ik zo'n 16 jaar professioneel actief in de muziekindustrie op allerlei vlakken. Eerst 10 jaar als hardcore dj en producer actief geweest met Paul Elstak en later Masters of Hardcore. Daar in 2013 mee gestopt, vervolgens toch weer eens een plaatje gedaan op Enzyme Records in 2014, onder een andere naam. Naast hardcore ben ik ook actief in de drum n bass (Prspct) en later dit jaar een techno EP van mij op een leuk label :) Sinds 2017 ben ik ook het Enzyme Records label gaan runnen uit hobby, geef ik de artiesten advies in productie technieken, compositie en mixen. Plan ik de releases, check demo's en netwerk ik heel wat af. Verder ben ik nog breed bezig in de industrie met van alles en nog wat, van Lucien Foort tot Secret Cinema, van Nielson tot Niels Broos (Kyteman/Bink Beats). Het gaat eigenlijk nooit vervelen :*)

Dus mocht iemand vragen hebben over wat dan ook, don't hesitate to ask :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-05 09:55
formant schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:27:
[...]Mooi man die classic Tannoy DMT's
Goed herkend! System 12 DMT II om precies te zijn, met de welbekende Dual Concentric speakers - klinken nog steeds fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• formant
Arjan P schreef op maandag 20 juli 2020 @ 01:55:
[...]

Goed herkend! System 12 DMT II om precies te zijn, met de welbekende Dual Concentric speakers - klinken nog steeds fantastisch!
Ik heb wel een tijdje met dezelfde gewerkt, ook de mk2, naast een setje 1031a maar zo fijn inderdaad. Heb daarna naar Geithan zitten kijken maar echt echt veel te duur (en veel te goed want niks klinkt zo mits op Geithan lol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Kindapaas schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:37:
Ha iedereen, eigenlijk lees ik voornamelijk artikelen op de homepage, maar nooit bekeken of er een producertopic was op Tweakers (geen idee waarom). Vroeger op veel verschillende soorten fora gezeten en enorm veel geleerd van anderen, dus wil het graag weer oppakken!

Inmiddels kan ik bijna rondkomen van mijn muziekinkomsten en ben ik benieuwd of ik hier eventueel nog mensen kan helpen met hun vragen over producties. Ik ben voornamelijk thuis in de dance-scene zoals je kan horen op mijn eigen profiel (link).

Ik werk voornamelijk in-the-box zodat ik overal waar ik kom (voor sessies bijv.) gemakkelijk kan werken.
Misschien mij wel, maar ik wil graag hardcore en hardstyle gaan produceren. Ben helemaal nieuw op dit gebied en zag toevallig dit topic. Omdat ik zelf ook een hardcore en hardstyle liefhebber ben. Trance en house vind ik af en toe ook wel leuk 😉

[ Voor 5% gewijzigd door Turdie op 20-07-2020 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• formant
Typic schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:09:
Hi ik ben Mick. Al 17 jaar lid van Tweakers, maar nog nooit dit topic gezien of van gehoord |:( Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen :9

Dit is mijn studio:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inmiddels ben ik zo'n 16 jaar professioneel actief in de muziekindustrie op allerlei vlakken. Eerst 10 jaar als hardcore dj en producer actief geweest met Paul Elstak en later Masters of Hardcore. Daar in 2013 mee gestopt, vervolgens toch weer eens een plaatje gedaan op Enzyme Records in 2014, onder een andere naam. Naast hardcore ben ik ook actief in de drum n bass (Prspct) en later dit jaar een techno EP van mij op een leuk label :) Sinds 2017 ben ik ook het Enzyme Records label gaan runnen uit hobby, geef ik de artiesten advies in productie technieken, compositie en mixen. Plan ik de releases, check demo's en netwerk ik heel wat af. Verder ben ik nog breed bezig in de industrie met van alles en nog wat, van Lucien Foort tot Secret Cinema, van Nielson tot Niels Broos (Kyteman/Bink Beats). Het gaat eigenlijk nooit vervelen :*)

Erg nice man, meest frapante vind ik nog wel je mks50 in die setup maar gezien het Prospect en Enzyme betreft natuurlijk helemaal logisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-05 11:11

On_E

Housemusic

Ik vroeg me al af waar die 15 plays op SoundCloud gisteren vandaan kwamen, maar het komt zo te zien door een rits nieuwe users in dit topic. :+

Mooi spul allemaal hoor!

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
Hmz. Ik had 'n SL88 Studio besteld bij Thomann, maar dat SL Edit programmaatjes werkte niet / kon niet connecten. Op aanraden firmware proberen te updaten, en toen heeft ie zichzelf gebrickt. Misschien 'n bepaalde serie ofzo, maar pas op ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
Typic schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:09:
Hey Mick,

Je hebt al behoorlijk wat XP :-) Hoe zie jij in Nederland de markt voor film/tv componisten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 15:48
On_E schreef op maandag 20 juli 2020 @ 07:26:
Ik vroeg me al af waar die 15 plays op SoundCloud gisteren vandaan kwamen, maar het komt zo te zien door een rits nieuwe users in dit topic. :+

Mooi spul allemaal hoor!
hahah ja me2 zo waar komt dat nou ineens vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3F
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-05 15:28

D3F

Leuk topic! Vandaag eens even een beetje terugbladeren :).

Ben zelf in het bezit van een thuisstudio'tje met daarin de volgende hardware:

Hardware synths
  • Access Virus Snow
  • Access Virus C
Hardware
  • Dynaudio BM6mkii
  • Saffire Focusrite PRO24
  • Novation Impuse 49 midi-keyboard
Als DAW gebruik ik Studio One v3 Pro (eind van de maand upgraden naar Studio One v5 Pro) en heel af en toe Logic en produceer dan voornamelijk (hobbymatig) hardstyle, maar vind het ook wel leuk om eens wat anders te proberen, zoals techhouse, EDM of welke wind de richting ook maar op waait.

Edit: foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtABRIqfc9PG_eTo0l7DtNqSdtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NC8H5E7bYw4LkDfFkhUfO1Fk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door D3F op 20-07-2020 17:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xuter010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-05 09:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmp-J7IJ_IJnki_nCvm0wSojxE0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuaGdQ8svLuFCWHsMrsvjM9C.jpg?f=fotoalbum_medium

Kon niet laten even een foto van mijn setup te posten.
Ik maak voornamelijk acidcore en wat techno uitsluitend live performers.

Ik stuur mijn modular aan dmv midi singalen die ik uit Ableton haalt, deze signalen worden omgezet in CV door meerdere Umidi's en Expert Sleepers modules. het geluid wordt via een Roland octa-capture ua-1010 geluidskaart geroute. In de case is een kleine PC ingebouwd. I7-9700k 32gb, SSD, Touchscreen 12inch schermpje. :9

Uiteraard mag een deftige PA geluids systempje niet ontbreken, dit vind ik toch het prettigst wanneer ik een set ga instellen en oefenen. PA system bestaat uit Martin audio topkasten, punisher 12inch subs, TW-audio BSX 2x21inch. Aangedreven door Powersofts versterkers.

[ Voor 14% gewijzigd door xuter010 op 20-07-2020 11:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:11
Leuk topic, nooit gezien :D

Ik hobby ook een eind aan,

Tegenwoordig als ik tijd heb, doe ik dat zo in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxmpiHfmisnRcHIY_uYD_IjvYd4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JvDImvh9KslYvYfjSRElvK5Q.jpg?f=user_large

Vroeger zo, helaas staat dit allemaal niks te doen en moet ik het ooit nog eens verhuizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ak3H3Xv91uMc7PCs922sgLgL760=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2v2jmI2nRK4Qie7ePyRIIHZL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8HfzvZ1c06NAmHfWjEYeX-gGgQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ATaSRQE2PN7YMQcNm6Nk0bxD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_TYW_d1JMx0NeSzb67bb5FLi5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d8DVn5HogGVGG9mzBrEeBziK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ePiGSVLh_LBIBqRj8svVt69kbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z7Pw1pl86cLC1PgoYUPhpRne.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G34lT3Zs6-ABi39sBfriOr1S-qU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AE051CPe1sQm5IUCjmY6mie1.jpg?f=user_large

Voor de verjaardagen, gebeurt ook niet meer helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Yneafm-wTiO9_y_SkBU45oIe1s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dFusZ77xNTWdQMLYtP1fa4Qs.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Chrisje1983 op 20-07-2020 16:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 10:53
Chrisje1983 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:03:
Voor de verjaardagen, gebeurt ook niet meer helaas.

[Afbeelding]
Zo, dat waren geen verkeerde feestjes volgens mij :D

Naast het produceren heb ik ook vrij veel gedraaid. Voor diegene die het interessant vindt, kort geleden heb ik een DJ-set gedaan met zo'n 70% eigen producties er in. (Vrij commerciele house)

Ondertussen toch wel achter gekomen dat ik niet zo 100% thuis ben in het 'socialmedia-spelletje' dat er tegenwoordig bij hoort. Lekker veel in de studio dus de laatste tijd :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Even un-lurken om te zeggen dat het heel tof om te zien is dat dat (toffe) artikel van @kaos001 op de frontpage zoveel geweldige ervaring naar dit topic getrokken heeft! _/-\o_
Wat een setups komen er langs! O+

Lurkt weer verder want behalve wat 'bedroom dj'ing' hier weinig tot niets met mijn muziek gedaan afgelopen maanden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 13:25

MicroWhale

The problem is choice

Sow, wat ene aanwas opeens! Welkom. Ik schaam me opeens diep voor het gebrek aan apparatuur hiero.
Daar zit ik dan met munne Arturia Minilab mkII. :D

Tof om te zien wat er allemaal voorbij komt. Hebben jullie ook tracks op yt, soundcloud of spotify?! :*) Pooosten graag!

Hier een experimentje met vanalles:

[ Voor 15% gewijzigd door MicroWhale op 20-07-2020 22:07 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford Prefect
[b]MrWilliams in "How to become a Producer Deel III"
Daar zit ik dan met munne Arturia Minilab mkII. :D
Het gaat niet om de hoeveelheid apparatuur maar om hoe creatief je ermee bent :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typic

Typic

Digitale duizendpoot

Ariejan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:52:
[...]
Hey Mick,

Je hebt al behoorlijk wat XP :-) Hoe zie jij in Nederland de markt voor film/tv componisten?
Hi Ariejan, dat is een lastige. Eigenlijk is in grote lijnen de 'lokale' markt voor scoring beperkt, maar dat hangt dan af van wat je hoopt te gaan doen. Is je droom ooit de nieuwe Batman te scoren, of lijkt het je leuk de sketches van bijvoorbeeld de Sluipschutters aan te kleden. In de laatste categorie is er redelijk stabiel werk te vinden in ons land. Maar je zal net als ieder ander bedrijf (want dat ben je dan gewoon natuurlijk) stevig moeten netwerken, pitchen tot je omvalt en dan nog een beetje extra. Naast je talent voor componeren en techniek. Voor niets gaat de zon op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typic

Typic

Digitale duizendpoot

formant schreef op maandag 20 juli 2020 @ 02:26:
[...]

Erg nice man, meest frapante vind ik nog wel je mks50 in die setup maar gezien het Prospect en Enzyme betreft natuurlijk helemaal logisch
Thanks! Haha nou die MKS-50 is er vooral voor de nostalgie. Zitten namelijk ook nogal wat originele presets in van de 90's, van Paul Elstak, Neophyte, RTC,PCP, The Stunned Guys en Ruffneck :*) Komt eigenlijk nauwelijks voor in mijn hardcore of dnb producties. Voor techno is hij top :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:40

boesOne

meuh

Ford Prefect schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:26:
[...]

Het gaat niet om de hoeveelheid apparatuur maar om hoe creatief je ermee bent :-)
Ja dat is waar, maar de hebbe hebbe factor is er ook :)
Zeker bij die modular setups met al die knipperende lampjes en kabel zooi.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

boesOne schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:26:
[...]

Ja dat is waar, maar de hebbe hebbe factor is er ook :)
Zeker bij die modular setups met al die knipperende lampjes en kabel zooi.
Hoewel ik de expertise en kundigheid van mensen die daarmee kunnen werken enorm waardeer, krijg ik juist het tegenovergestelde: Hoe meer kabels en configuratie, hoe harder ik wegloop. Ik mis daardoor waarschijnlijk wel een diep begrip van hoe electronische muziek low-level werkt, maar so be it.
Ik denk dat dat ontstaat is uit een bezoekje in 1997-8 aan een toemalige vriend van me. Hij had een thuisstudiootje waar hij zelf muziek maakte. Ik vroeg hem om zijn laatste nummer te laten horen. Is goed! zei hij enthousiast, hij laadde het liedje op zijn Mac. Daarna ging hij een uur bezig om alle kabels goed te pluggen om alle effecten en zo goed aan te sluiten.
Ik maakte toen muziek op Impulse Tracker. Niet te vergelijken qua kwaliteit, maar de elegantie om alles vanuit de computer te kunnen controleren werkt voor mij heel rustgevend.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megatron
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:57

Megatron

Intergalactic Planetary

Gaaf topic! Ik kwam het tegen door het interview met kaos001 op de frontpage. Nooit geweten dat er een topic als dit was! Ik ga het met veel interesse volgen en hoop me actief in de discussie te kunnen mengen.

Eerst even mijn mijn setup:
Ableton Live Suite 10
Elektron Digitakt
Behringer Deepmind 12
Clavia Nord Rack 2
Behringer TD-3
Yamaha QY20
KeyStation 49e
Focusrite 2i4 soundcard
Rockit KRK RP6-monitoren
Rocktile Warhead E-gitaar
+ een hele zooi aan VST's, samples en additionele software

Merk wel dat ik steeds meer richting hardware beweeg. Live knoppendraaien is leuker dan muisklikken ;-) Wel nog op zoek naar een toffe midi-controller om mijn vst's te kunnen gebruiken tijdens het spelen met hardware.

Ik produceer overigens nu een jaar of 10, en heb wel eens wat uitgebracht via kleine labeltjes. Verder heb ik muziek gemaakt voor het GLOW-festival in Eindhoven (ambient/soundscapes) en draai ik al een jaar of 15 als DJ op legale en minder legale feestjes.

Qua produceren zit ik voornamelijk in de dubtechno- en space disco-hoek. Inderdaad, veel reverb op de synths :P Ik zal eens wat posten als ik iets fatsoenlijks heb om te delen.

[ Voor 19% gewijzigd door Megatron op 22-07-2020 15:38 ]

Scranton! What? The electric city.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 15:48
Leuke setups allemaal! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:42

Mickey77

Allround ICT-er

Hallo allemaal,

Ik ben ook weer een van die mensen die hier is gekomen via het frontpage verhaal van @kaos001. Ik vind het leuk om te zien dat hier mensen samen komen met heel verschillende setups. Ze tonen hoezeer alles is veranderd de laatste decennia. Wat electronische muziek betreft ben ik bewonderaar van Vince Clarke (ik herinner mij ook foto’s van het enorme arsenaal aan analoge apparatuur dat hij heeft) maar ik luister ook veel naar rock en 80’s/90’s pop.

Ik ben echter geen producer. Ik ben een ervaren electronische drummer (vandaar die 80’s/90’s). Ik heb een behoorlijk uitgebreide drumkit, die een combinatie is van Roland VDrums en zelfgemaakte onderdelen. Ik gebruik geen software als Superior drummer of Addictive drums of EZ drummer. Ik haal mijn klanken uit diverse Alesis en Roland drum modules. Wanneer mijn beurs weer gevuld is ga ik de hele verzameling op zolder gooien en ga ik over op een simpele setup met alleen een Roland TD-50 (dat is op dit moment gewoon de beste hardware drummodule, die ook samples kan spelen).

Ik heb de afgelopen jaren diverse video en audio opnames gemaakt, waarbij ik de audio meestal opnam met Audacity. Ik wil komend jaar met een DAW gaan werken maar weet nog niet welke. Een van de dingen die ik zou kunnen gaan doen is op afstand drumopnames aanleveren. Ik weet dat producers tegenwoordig kunnen kiezen uit allerlei beats en grooves en fills, maar die zijn wellicht niet voor elk project de beste oplossing. Als drummer denk ik dat ik in sommige gevallen iets meer kan bieden door creativiteit en een meer ‘human feel’. Misschien kan ik op afstand producers helpen die vast zitten omdat ze een nummer hebben waarvoor ze geen passende drumgroove kunnen bedenken.

Ik heb het al een paar keer gedaan, voor hobbymatige producers. Ik kreeg dan een specifieke track met en zonder drums toegestuurd, soms nog een derde met click. Met Audacity nam ik dan iets op stuurde een WAV terug. Voor de toekomst lijkt het mij handiger dat ik zowel WAV als MIDI zou kunnen aanleveren, dat is dus een van de redenen waarom ik toch wil overstappen op een DAW. Wellicht zijn er hier producers die ervaring hebben en kunnen zeggen wat en hoe ze eventueel drums aangeleverd zouden willen krijgen? Ik wil natuurlijk voorkomen dat mijn resultaat lastig te importeren is in de DAW van de producer. Advies van producers zou mij kunnen helpen bij mijn keuze voor een DAW, later dit jaar of eventueel volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

Ik denk dat elke DAW wel midi kan exporteren en importeren :)
Wat wellicht ook leuk zou kunnen zijn is behalve wav's ook loopjes maken in het REX formaat. Dan is je loop tempo onafhankelijk.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disrupt0r
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-01 18:34
Dankzij de frontpage ben ik achter dit topic gekomen! Ook ik maak muziek. Voornamelijk downtempo. Voor de kenners, ik kom in een aantal mixes voor van Chilloutdear, Fluidified en MOR op youtube.

https://soundcloud.com/ph...way-ft-wonder-phlox-remix

https://soundcloud.com/phlox_music/bliss-free-download

spotify

[ Voor 22% gewijzigd door Disrupt0r op 21-07-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertalbers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-03 13:16
Ik ook, leuk om dit topic te zien, maar jammer (voor mij) dat de meeste mensen hier met elektronische muziek bezig zijn, ik vind dat meestal nogal saai. Maar het was te verwachten natuurlijk, op Tweakers.

Ik speel zoveel mogelijk zelf in op bas, gitaar, toetsen en alleen drums/percussie haal ik deels uit een Dr Rhythm doosje - voeg vervolgens echte udu/shekere/maracas/brushes op de achterkant van een gitaar etc. toe waardoor nauwelijks meer te horen is dat de drums niet echt zijn.

Zang vind ik nog het moeilijkst om zelf te doen, maar ik weet intussen een beetje waar mijn sterke kanten en beperkingen liggen. En ik gebruik geen DAW maar een multitracker, want ik zit al véél te vaak achter een computer. En met een multitracker ben ik veel productiever.

Wat wel meer tijd kost met een multitracker tov een DAW is tracks uitwisselen voor bv. de 'lockdown recordings' met mijn bandjes de laatste tijd - je loopt eindeloos heen en weer met SD kaarten tussen je computer en je multitracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickey77 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:52:
Wellicht zijn er hier producers die ervaring hebben en kunnen zeggen wat en hoe ze eventueel drums aangeleverd zouden willen krijgen? Ik wil natuurlijk voorkomen dat mijn resultaat lastig te importeren is in de DAW van de producer. Advies van producers zou mij kunnen helpen bij mijn keuze voor een DAW, later dit jaar of eventueel volgend jaar.
Welkom bij de club! Ikzelf neem drums op meerdere manieren op en doe dat in Cubase. Maar je kan met eigenlijk alle DAW software prima opnemen in zowel MIDI als audio. Denk dat de voorkeur vooral moet liggen op wat je een prettige workflow vind.

Hoe je het aangeleverd wil krijgen hangt ook af wat je zelf nog wil bepalen qua drumgeluid. Met midi geef je de producer de volledige vrijheid om sounds te kiezen. Als je zelf wil bepalen hoe de drums klinken zou ik het in audiosporen uitzetten (bijv elk drumonderdeel apart spoor of pseudo-traditioneel met fake overheads).

Het hangt ook van de producer af, sommigen zijn niet bekend met drums afmixen en dan ben ik eerder geneigd om een voorbewerkte stereo track aan te leveren.

Verder is een drum gigasampler handig (BFD e.d.) zodat je kits kan matchen op de muziekstijl. De vaste Roland/Alesis/enz drumcomputers vind ik vaak wat beperkt qua sounds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cranebird
  • Laatst online: 21:26
Heel bijzonder dit. Net zoals anderen hierboven loop ik al jaren rond op Tweakers, maar dit forum niet eerder tegengekomen. Nu dankzij frontpage post wel. Top, interessante mensen en info hier. ..

Ik produceer ook al jaren muziek, puur als hobby. Ik hou enorm van de weg en heb niet zoveel met het doel. Maar ik maak wel graag tracks af en eens in de zoveel jaar stel ik een album samen en zet die via de laagdrempelige service van CD-Baby online. Te vinden als SinusFiction op Apple Music en Spotify. Maar ook te vinden op Soundcloud.

Ook ik werk veel in de electronische hoek, maar wel vaak met zang of flarden vocals.

Achtergrond info: ooit begonnen op de Amiga (tracker muziek voor onder de demo’s…). Daarna gaan spelen met midi en externe apparatuur, eind jaren negentig verslaafd aan Rebirth, alhoewel ik toen Cakewalk als DAW gebruikte. Vanaf begin 2000 begonnen met Reason, en naast wat uitstapjes naar Ableton Live, Cubase en Logic toch blijven hangen bij Reason (helemaal overgestapt toen het een DAW begon te worden - integratie met Record). De externe apparatuur raakte steeds verder uit het oog (werd steeds meer gedoe en je kon steeds meer in the box > al met al een interessante transitie geweest).

Ik gebruik aardig wat Rack Extentions en VST’s. Ik hou van patches en minder van het programmeren van sounds. Afmixen en eindproductie doe ik zelf, en vanwege beperkte tijd zit ik gemiddeld op volledige 3 tracks per jaar (naast diverse schetsen en wat zij-projectjes). Ik ben er vooral in het najaar en winter mee bezig.

Kortom een prettig tijdverdrijf, en zal dit forum zeker blijven bezoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-05 11:11

On_E

Housemusic

@cranebird

Reason gebruikers zijn wat mij betreft altijd welkom! ;)

Zelf alweer 12 jaar mee bezig en andere DAWs daarna nooit aan kunnen wennen. Wil wel ergens in de komende maanden een drumcomputer kopen om daar eens mee aan te kloten, maar Reason zal altijd wel gebruikt blijven worden verwacht ik.

Overigens heb ik geen enkele VST, welke vind jij must-haves?

[ Voor 9% gewijzigd door On_E op 22-07-2020 18:20 ]

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
On_E schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:19:
@cranebird

Reason gebruikers zijn wat mij betreft altijd welkom! ;)

Zelf alweer 12 jaar mee bezig en andere DAWs daarna nooit aan kunnen wennen. Wil wel ergens in de komende maanden een drumcomputer kopen om daar eens mee aan te kloten, maar Reason zal altijd wel gebruikt blijven worden verwacht ik.

Overigens heb ik geen enkele VST, welke vind jij must-haves?
Ja, Reason gebruikers zijn er niet in overvloed :). Maar het is voor mij de omgeving waar ik me thuis in voel. Ik vond Ableton ook prettig, maar zo instabiel in de tijd dat ik het veel gebruikte, doodeng.

Anyway, VST must haves, dat blijft natuurlijk iets persoonljks, maar qua Instruments is Microtonic van Sonic Charge nog steeds een favoriet (drum sound module). Bijzondere sound, heeft me al vaak uit de brand geholpen. Daarnaast LoopCloud voor een directe koppeling met die sampleservice, maar werkt een beetje brak.

En verder gebruik ik meer VST effects: iZotope (Ozone, Nectar, VocalSynth) gebruik ik veel. En ook de (volgens mij gratis) ValhallaSuperMassive en OTT (van Xfer Records).

O ja, en de Youlean Loudness Meter 2 voor het checken van je loudness (in de context van het einddoel die je voor ogen hebt, bijvoorbeeld Spotify streaming). Prettige tool. Samen met Ozone 8 zit ie altijd wel in de chain.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Topicstarter
evertalbers schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:20:
Ik ook, leuk om dit topic te zien, maar jammer (voor mij) dat de meeste mensen hier met elektronische muziek bezig zijn, ik vind dat meestal nogal saai. Maar het was te verwachten natuurlijk, op Tweakers.
Er komt hier genoeg niet elektronische muziek voor bij hoor. Hier is een twitch sessie van mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Kain_niaK op 22-07-2020 21:30 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik Reason, al is het een wat oudere versie. Omdat het lange tijd echter geen audio ondersteunde was het voor mij onmogelijk om standalone te gebruiken. Ik gebruikte daarom Reason altijd in Rewire met Cubase.

@apNia ook trouwens, die is werkelijk laaiend enthousiast erover altijd.

Dacht laatst 's om Reason weer up te graden om tot de ontdekking te komen dat Rewire niet meer bestaat. Da's wel echt bummer -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
vlaaing peerd schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:33:
Ik gebruik Reason, al is het een wat oudere versie. Omdat het lange tijd echter geen audio ondersteunde was het voor mij onmogelijk om standalone te gebruiken. Ik gebruikte daarom Reason altijd in Rewire met Cubase.

Dacht laatst 's om Reason weer up te graden om tot de ontdekking te komen dat Rewire niet meer bestaat. Da's wel echt bummer -O-
Ja, Rewire is jammer, maar Reason Rack als VST is wel interessant. Mogelijk ga ik om die reden weer eens met Logic of Ableton Live spelen (om vervolgens toch weer helemaal bij Reason te blijven, haha).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

Er is trouwens een manier om voor zeer weinig geld Reason Rack als VST te kopen: Reason Lite grats bij een plugin van Plugin Boutique. Vervolgens synced ie wel al je RE's.

https://forum.reasontalk....wtopic.php?f=66&t=7518388

Overgens leuk dat er hier toch wat Reason gebruikers rondwaren. :) Blijf het een bijzonder leuke daw vinden door het rack en de kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
vlaaing peerd schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:33:
Hahahahahahha ik haat je zo intens
Dacht laatst 's om Reason weer up te graden om tot de ontdekking te komen dat Rewire niet meer bestaat.
MWAHAHAHA my time has come!

[ Voor 25% gewijzigd door apNia op 23-07-2020 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Gaaf te zien dat Kaos de frontpage heeft gehaald (gz btw!) en er meer mensen aanwezig zijn :D

Afbeeldingslocatie: http://www.utopiamastering.com/tst2.jpg

Een extra monitor (philips 42,5 inch 4k) en gelijk maar opgehangen en de traps iets verplaatst. Nu nog een paar uur alles helemaal recht zetten, maar 't lijkt al wel gaaf denk ik zo.

[ Voor 16% gewijzigd door UtopiaM op 23-07-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kain_niaK schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:29:
[...]

Er komt hier genoeg niet elektronische muziek voor bij hoor. Hier is een twitch sessie van mij.

[YouTube: Nattacia Brown original called "Papillon"]
Dankje, nu weet ik tenminste windows 10 audio volume slider geluidje in C-mineur is en mooi over je track past :9

Leuke tune, ik zou even uit de live sessie gaan en de studio in voor een goed geproduceerde track. Heb ff meegejamd, als je wil heb ik een leuke (contra)baslijn en gitaarbegeleiding voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
Om nog even in te haken op de VST must haves, ik kan tegenwoordig echt niet meer zonder Soothe2. Waarbij ik normaal altijd een kwartier bezig was (met Fabfilter MB & Pro-Q3) om alle 'nare' frequenties weg te EQ'en, lukt dit in een paar muisklikken met Soothe2.

De perfecte dynamic multiband EQ voor als je live instrumenten opneemt ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
Kindapaas schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:37:
Om nog even in te haken op de VST must haves, ik kan tegenwoordig echt niet meer zonder Soothe2. Waarbij ik normaal altijd een kwartier bezig was (met Fabfilter MB & Pro-Q3) om alle 'nare' frequenties weg te EQ'en, lukt dit in een paar muisklikken met Soothe2.
Thx, dat klinkt interessant genoeg om uit te testen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-05 05:09
Kindapaas schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:37:

De perfecte dynamic multiband EQ voor als je live instrumenten opneemt ook :)
Ik heb een tijd geleden de Soothe2 demo geprobeerd en vond hem juist weer erg tegen vallen. Ik vond de geluiden juist wat "plat" of "leeg" klinken na het gebruik van Soothe2. Handmatig EQen kost wat meer tijd maar ik hoor het wel terug in het resultaat, en met Fabfilter's band solo functie valt het ook mee :)

Tof om te zien trouwens dat er zoveel mensen bij zijn gekomen in dit topic :D
Ik ben zelf ook aan een nieuwe track begonnen. Arrangement en compositie zijn zo goed als klaar, mix is nog een beetje schel. Iemand tips of suggesties? https://soundcloud.com/t-mo/open-up-1/s-bsCU6jfMSgd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Vraagje: Einde dit/begin volgend jaar is het tijd voor een nieuwe laptop. Ik draai FL Studio met een Arturia Minilab. Verder niks qua muziek. Ik heb er nu een van Asus (GL552VW) met een i7-6700HQ, 16GB geheugen en 128GB + 1TB opslag.

Maakt het nog wat uit of ik er een met een Intel of AMD processor pak voor het maken en renderen van muziek?
En waar moet ik op letten qua geheugen en zo? Of maakt dat geen bal?

Zat zelf te denken aan de Lenovo IdeaPad 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford Prefect
Sustain schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:35:
[...]
Ik heb een tijd geleden de Soothe2 demo geprobeerd en vond hem juist weer erg tegen vallen. Ik vond de geluiden juist wat "plat" of "leeg" klinken na het gebruik van Soothe2. Handmatig EQen kost wat meer tijd maar ik hoor het wel terug in het resultaat, en met Fabfilter's band solo functie valt het ook mee :)
Hear, hear... Ik ben zelf ook niet zo heel erg onder de indruk van dit soort Machine Learning plugins. Ik heb dezelfde ervaring met Ozone en hun "automatische" mastering. Het klinkt toch allemaal net wat beter als je dat door mensen oren (laat) doen.

Niet dat er iets mis is met machine learning maar met dit soort plugins zijn ze er nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
Ford Prefect schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:46:
[...]

Hear, hear... Ik ben zelf ook niet zo heel erg onder de indruk van dit soort Machine Learning plugins. Ik heb dezelfde ervaring met Ozone en hun "automatische" mastering. Het klinkt toch allemaal net wat beter als je dat door mensen oren (laat) doen.

Niet dat er iets mis is met machine learning maar met dit soort plugins zijn ze er nog niet helemaal.
Soothe is ook niet persee machine learning, het gaat juist om het dynamische gedeelte wat het onderscheidend maakt. Als je normaal EQ’ed pak je constant dezelfde frequentie (toonhoogte dus), als je track van akkoord veranderd is je EQ dus ook niet meer relevant in dat gebied.

Waarbij je dus met een normale EQ een beperkt aantal dynamische bands hebt, heeft Soothe ‘duizenden’ bands die het werk doen. Klinkt voor je gevoel vaak een stuk doffer, maar dat is 9/10x het geval van gewenning van je oren aan de originele sound.

Ben het wel eens met de automatische mastering plugins hoor, die zijn lang niet zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
Kindapaas schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 00:04:
[...]

Soothe is ook niet persee machine learning, het gaat juist om het dynamische gedeelte wat het onderscheidend maakt. Als je normaal EQ’ed pak je constant dezelfde frequentie (toonhoogte dus), als je track van akkoord veranderd is je EQ dus ook niet meer relevant in dat gebied.

Waarbij je dus met een normale EQ een beperkt aantal dynamische bands hebt, heeft Soothe ‘duizenden’ bands die het werk doen. Klinkt voor je gevoel vaak een stuk doffer, maar dat is 9/10x het geval van gewenning van je oren aan de originele sound.

Ben het wel eens met de automatische mastering plugins hoor, die zijn lang niet zo ver.
Daar zit wat in. Het ligt er ook een beetje aan of je last hebt van bepaalde "harmonics", dus een dynamisch deel van je geluid die veranderd per toonhoogte of dat je echt last hebt zodra het geluid een bepaalde frequentie output, misschien omdat die frequentie niet goed samen gaat met je andere geluiden etc.

Ik heb de manual van Soothe doorgelezen en heb ook niks kunnen vinden over note detection of hoe ze om gaan met de "fundamental tone". Ik kan me wel voorstellen dat als je een geluid hebt die je net niet lekker zit maar je weet niet precies waar het aan ligt/hoe je het oplost, dat even Soothe erop gooien om te kijken of dat het verbeterd ideaal is. Maar dat is de 200eu het voor mij niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

MrWilliams schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:43:
Vraagje: Einde dit/begin volgend jaar is het tijd voor een nieuwe laptop. Ik draai FL Studio met een Arturia Minilab. Verder niks qua muziek. Ik heb er nu een van Asus (GL552VW) met een i7-6700HQ, 16GB geheugen en 128GB + 1TB opslag.

Maakt het nog wat uit of ik er een met een Intel of AMD processor pak voor het maken en renderen van muziek?

Ik werk op een 7 jaar oude iMac en die heeft me op performantie vlak nog niet en de steek gelaten tijdens het producen. Lettende op de specs, is jou huidige PC wellicht performanter dan de mijne...

Ik zou zeggen, het maakt niet echt uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ariejan
MrWilliams schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:43:

Geheugen, 16GB is wel minimaal tegenwoordig. Als je veel VSTs gebruikt e.d. zou 32GB een optie zijn. Denk ook even na hoe lang je dit systeem wilt gaan gebruiken.

AMD is geen probleem. De bits vallen er gewoon op dezelfde manier uit :-)

Draai zelf nu 'n Ryzen 3700X + 32GB met macos catalina (desktop dus), dat gaat als 'n tierelier met zowel Ableton Live als Logic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Zoals ik hier al eerder schreef ben ik de afgelopen tijd aan het zoeken geweest naar een manier om puur hobby matig, dawless en met een compacte
setup muziek te kunnen maken.

Ik begon met de aankoop van een volca drum, maar heb de afgelopen weken ook nog een microfreak en een drumbrute impact in huis gehad. Ik merkte echter dat ik steeds meer nodig had om gewoon ff snel een track in elkaar te draaien. Een audio interface, allerlei kabels die ik niet had etc. Daar kwam nog bij dat ik bij het recorden tegen allerlei voor mij onbekende problemen aanliep en dat ik bovendien voor effecten toch weer aangewezen zou zijn op een DAW, of nog meer apparatuur. Het waren stuk voor stuk prachtige apparaten, maar ik voorzag dat er binnen 2 maanden een stoflaag op te vinden zou zijn.

Gisteren ben ik dus voor de 5e keer in twee weken langs de muziekboer geweest en ben ik thuisgekomen met een Digitakt. Nu is het wel raak en liefde op het eerste gehoor.

Ik had al vele tutorials gekeken de afgelopen tijd. De learning curve schijnt steep te zijn, maar de mogelijkheden enorm. Ik vind de workflow juist wel heel fijn. Binnen een paar uur kon ik al leuk jammen. Ik heb mijn eerste jam online gegooid zodat ik er over een paar maanden hopelijk hard om kan lachen, en hopelijk kan constateren hoeveel ik heb geleerd 😉

https://soundcloud.com/user-850462770/digijam1wav

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Ariejan schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:18:
[...]

AMD is geen probleem. De bits vallen er gewoon op dezelfde manier uit :-)

Draai zelf nu 'n Ryzen 3700X + 32GB met macos catalina (desktop dus), dat gaat als 'n tierelier met zowel Ableton Live als Logic.
Draai al een tijd de 1700 8 core, prima. Zat stiekem al te twijfelen over de nieuwe XT's maar vermoed dat ik er enkel bij het renderen iets baat bij heb. Voorlopig nog niet voldoende meerwaarde.
Dit is wel erg minimaal om over te oordelen ;)
Kleine slag om de oren, ik heb het niet hard staan, maar de subs van de kick en basslijn drukken elkaar wat weg. Eventueel een sidechain? Later in de track valt het ook wat minder op. Vocalshouts vind ik wat luid, maar erg storend ook weer niet. Je vind je track te schel nu? Vind het wel meevallen!

Leuke track overigens, good vibe 8)

[ Voor 26% gewijzigd door UtopiaM op 25-07-2020 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Dit is wel erg minimaal om over te oordelen ;)
Haha, klopt.

Vandaag het voornemen om een track te maken met een daadwerkelijke melodie en bass 😂

Edit: ik kom er nu ook achter dat kennelijk niet alles goed is opgenomen ook, er missen twee sporen
Zo is het idd wel heel Minimaal 😱

[ Voor 28% gewijzigd door TTHEEBO1 op 26-07-2020 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
UtopiaM schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:45:
[...]
Kleine slag om de oren, ik heb het niet hard staan, maar de subs van de kick en basslijn drukken elkaar wat weg. Eventueel een sidechain? Later in de track valt het ook wat minder op. Vocalshouts vind ik wat luid, maar erg storend ook weer niet. Je vind je track te schel nu? Vind het wel meevallen!

Leuke track overigens, good vibe 8)
Thanks! Er zit wel een sidechain op maar de eerste helft van de eerste "drop" heeft een volume automation voor wat extra volume om te compenseren voor de vocalen die daar missen. Dit is pre-master dus misschien wordt het daar iets te veel in elkaar gedrukt. Ik had wel bewust voor een korte/transparante sidechain gekozen omdat het een sustain bass is waar ik zo'n pomp effect niet zo bij vind passen.

Schel was misschien ook niet helemaal het juiste woord maar voor mijn gevoel zit de mix nog niet helemaal lekker. Maar iig bedankt voor de feedback! Ik ga er verder aan werken :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ariejan
Als 't goed is ben ik v.a. dinsdag de trotse eigenaar van 'n Arturia MiniBrute (v1) :-) Voor iemand die tot nu toe enkel soft synths gebruikt heeft is dat heel wat ;-) Dat was mijn update ;-)

Update: ohja, en 'n Behringer UMC404HD om 't spul aan de computer te knopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ariejan op 26-07-2020 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Ariejan schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:15:
Als 't goed is ben ik v.a. dinsdag de trotse eigenaar van 'n Arturia MiniBrute (v1) :-) Voor iemand die tot nu toe enkel soft synths gebruikt heeft is dat heel wat ;-) Dat was mijn update ;-)

Update: ohja, en 'n Behringer UMC404HD om 't spul aan de computer te knopen.
Tof! ik vond m heel goed klinken :-)

Zelf vandaag wederom een kleine Digitakt jam gemaakt.

Ik had mezelf als uitdaging gesteld om alleen maar geluiden van mijn ochtendritueel te gebruiken (niet alle geluiden natuurlijk ;) ) Ik heb dus vanochtend o.a. de koffiemachine, het traplopen, cereal maken en tandenpoetsen opgenomen met een Zoom 5, en daarna alles in mijn digitakt gedaan. Het meest melodieuze is mijn iphone alarm (al is daar niet zoveel meer van te herkennen).

https://soundcloud.com/user-850462770/morning-rituals

Volgende uitdaging die ik mezelf stel is om Ipad synths via mijn Digitakt te sequencen en mee te nemen in mijn jam. Op die manier ga ik waarschijnlijk snel meer leren over midimapping, sequencing etc.

Daarna een degelijke hip-hop beat maken d.m.v. sample patternlocking trucjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Sustain schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:35:
[...]

Tof om te zien trouwens dat er zoveel mensen bij zijn gekomen in dit topic :D
Ik ben zelf ook aan een nieuwe track begonnen. Arrangement en compositie zijn zo goed als klaar, mix is nog een beetje schel. Iemand tips of suggesties? https://soundcloud.com/t-mo/open-up-1/s-bsCU6jfMSgd
Tips of suggesties? Altijd. :P Ik vind de sidechain iets te snel terugkomen. De release mag daar wat langzamer (of iets meer in het tempo) van imo. Nu popt hij vrijwel direct terug naar het normale volume, waardoor het niet echt lekker in het tempo ligt. Denk dat het rustiger klinkt als hij tussen de tel released.
Daarnaast is ie ook wel erg hard gemixt nu. Het verschil tussen het rustige stuk (1:50) en de drop (2:02) is daardoor wat klein. Zou het verschil wat groter en wat langer maken, maar kan me voorstellen dat dat niet je intentie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
TTHEEBO1 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:20:
[...]

Volgende uitdaging die ik mezelf stel is om Ipad synths via mijn Digitakt te sequencen en mee te nemen in mijn jam. Op die manier ga ik waarschijnlijk snel meer leren over midimapping, sequencing etc.

Daarna een degelijke hip-hop beat maken d.m.v. sample patternlocking trucjes.
Waarom je ipad en niet de Microfreak (of alle 3 :P )?

Microfreak + Digitakt is een krachtige oplossing die ook nog eens leuk om te bespelen is. De knoppen van de microfreak vind ik ook een grote toegevoegde waarde hebben als je het vergelijkt met een touchscreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
ChojinZ schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:36:
[...]

Waarom je ipad en niet de Microfreak (of alle 3 :P )?

Microfreak + Digitakt is een krachtige oplossing die ook nog eens leuk om te bespelen is. De knoppen van de microfreak vind ik ook een grote toegevoegde waarde hebben als je het vergelijkt met een touchscreen.
Goede vraag! De microfreak heb ik dus (samen met de drumbrute) binnen de ruiltermijn omgeruild voor de digitakt. De microfreak met pijn in mijn hart, maar mijn
portemonnee werd niet blij van een Digitakt + Microfreak in 1 keer. Ik ga dus nog even sparen voordat ik die setup kan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sustain
MrWilliams schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:51:
[...]

Tips of suggesties? Altijd. :P Ik vind de sidechain iets te snel terugkomen. De release mag daar wat langzamer (of iets meer in het tempo) van imo. Nu popt hij vrijwel direct terug naar het normale volume, waardoor het niet echt lekker in het tempo ligt. Denk dat het rustiger klinkt als hij tussen de tel released.
Daarnaast is ie ook wel erg hard gemixt nu. Het verschil tussen het rustige stuk (1:50) en de drop (2:02) is daardoor wat klein. Zou het verschil wat groter en wat langer maken, maar kan me voorstellen dat dat niet je intentie was.
Thanks voor de feedback! Ik wou de sidechain wel wat transparant houden en niet echt een pomp effect creëren maar je bent nu de tweede die het opmerkt dus ik ga er naar kijken. Ik denk dat het misschien ook met PDC te maken kan hebben, als ik de bass solo met de sidechain en een metronoom lijkt het inderdaad alsof hij niet helemaal on-time is. Dat wordt waarschijnlijk weer stems bouncen naar audio en weer in sync plaatsen.. (Ben ik de enige in FL die vaak problemen heeft met plugin delay?)

Met hard gemixt bedoel je denk ik de master? Ik ben best wel agressief geweest met het masteren waardoor de breaks/builds misschien ook iets te veel gecompressed en geboost zijn. Ik heb wel wat volume automations op de master om wat contrast te geven tussen de breaks en drops maar misschien moet ik het gewoon iets rustiger aan doen op de master. Zit nu op -4LUFS integrated wat misschien ook niet echt nodig is voor dit type track.

In ieder geval bedankt! :D
Pagina: 1 ... 43 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.