Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

snippiestgem schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:03:
Beste mede-tweakers,

Een maand geleden ben ik begonnen met het producen van muziek. Ik heb hiervoor Ableton Suite aangeschaft en via Splice een aantal samples binnengesleept. Waarom Suite? Omdat hier eigenlijk alles in zit om muziek mee te maken.
In aanvulling op @vlaaing peerd
Je hebt 2 soorten plugins, FX en instrumenten. Ik volg de filosofie van de stock FX plugins van je DAW te gebruiken. Instrumenten zou ik kiezen in functie van de muziek die je wil maken. Zoek uit welke instrumenten veel gebruikt zijn in het specifieke genre dat je wil gaan maken. Serum associeer ik met EDM en trance. Wil je hiphop maken zou ik niet naar serum kijken. Persoonlijk ben ik niet wild van de instrumenten van Ableton. De FX wel, ik heb 5 jaar alles gedaan met de stock FX van Ableton. De stock instrumenten heb ik zelden gebruikt. De sampler daargelaten, die is zeer goed.

Kwa andere plugins heb je grof gezegd 2 soorten: one trick pony plugins en hypercomplex plugins. ik gebruik enkele one trick pony plugins, een Rhodes, een Juno, een SH101. Ik heb de native Instruments suite ook , ik vind het veel te complex en gebruik het zelden. Alchemy is een uitzondering waar ik de presets bewerk tot ze goed zijn voor mij. Daarnaast heb je natuurlijk ook, sample libraries zoals loopcloud en splice zoals je ontdekt heb.

Ik heb de eerste generatie push gehad, die heb ik niet veel gebruikt en uiteindelijk verkocht. Push duwt (pun intended) je in een bepaalde workflow. Wil je live (opnieuw pun intended) gaan, en je je bouwt je live workflow rond push kan het zeker een goed ding zijn.

Met wat ik nu weet zou Ik een starter aanraden om het aantal plugins te beperken, en degene die je gebruikt goed te leren kennen en er het maximale uit te halen. Dat is mijn fout geweest. Geregeld nieuwe dingen kopen en dan verzuipen in de mogelijkheden om ze dan niet meer te gebruiken. Op het einde van de rit gebruik nu in elke track dezelfde plugins (de vermelde one trick pony's). Ik ken ze en ik verlies me niet in het eindeloos prutsen...

Eigenlijk kan je met samples en goede kennis van je sampler ook ongelofelijk toffe dingen doen, ook dat is een pad wat je kan bewandelen en waar je je in kan bekwamen, laat Ableton nu net een ongelofelijk veelzijdige sampler hebben...

en dan is er natuurlijk de mogelijkheid dat je echte instrumenten wil gaan gebruiken en deze op te nemen en van daar te vertrekken in je daw..

Welke muziek denk je ongeveer te maken?? misschien kunnen we dan wat gerichter babbelen, want de mogelijkheden zijn eindeloos...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:12
* Zou het verstandig zijn om plugins zoals Serum en/of Valhalla Delay te halen? Of moet zou ik nog een paar maanden moeten prutsen met de stock plugins omdat ik er nog lang niet alles uit haal wat er in zit.
Je kan met stock Ableton plugins echt heel, heel ver komen. Het is een van de redenen dat ik bij Ableton blijf, omdat de stock plugins zo vreselijk goed zijn. Wat delay betreft is Echo van Ableton echt m'n all-time favoriete delay plug-in, ongelooflijk divers, onwijs tweakable. Bijna alle FX van Ableton zijn top tier. De enige van Ableton die ik niet kan uitstaan is de reverb. I don't know why, maar hij klinkt in mijn oren altijd wat onnatuurlijk.

Qua instrumenten is het ook een prima omgeving. Wavetable is de meest diverse synth subtractive synth, en Operator is de beste FM synth binnenin Ableton (waar Serum en FM8 een beetje de bekendste VST tegenhangers zijn). Beide knallers van synths in mijn optiek. Ook is de Sampler fantastisch, en een van de grootste redenen dat ik enkele jaren weer met hangende pootjes terug ben gekomen van Studio One naar Ableton.

Kan het beter dan die instruments? Ja dat wel (alhoewel Sampler imo in zijn gebied heer en meester blijft, fuck Kontakt). De absolute knaller is nog steeds Serum. Maar je moet wel echt redelijk verstand van synths hebben wil je dat ook uit Serum kunnen halen. Je kan knap spul maken met Wavetable, maar na een tijdje ga je behoefte krijgen aan meer flexibiliteit, en dan is Serum de betere keuze.

Dan krijg je een beetje wat een meer ervaren producer als @Yalopa heeft, dat je de finesses mist. Maar om te beginnen is Wavetable echt een prima synth.
* Zou het verstandig zijn om de Ableton Push 2 aan te schaffen? Ik kan zelf (nog) niet piano spelen, heb wel een midi keyboardje.
Qua Push sluit ik me volledig aan bij @vlaaing peerd -- alhoewel een MIDI keyboard (stuk cheaper dan een Push) wel erg fijn kan zijn om gewoon lekker te spelen en melodielijnen te ontdekken. Iets wat wat minder makkelijk gaat met muis en toetsenbord. Maar dit is ook een beetje afhankelijk van welk genre je wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik blijf prutsen hoor @apNia alleen pruts ik al heel lang :p

Idd midi klavier boven push, de meeste cheap ass midi keyboards hebben ook pads en draaiknoppen, bvb de novation launchkey reeks. Zijn goeie dingetjes voor zeer weinig centen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 12:56

boesOne

meuh

Beste mede-tweakers,

* Zou het verstandig zijn om de Ableton Push 2 aan te schaffen? Ik kan zelf (nog) niet piano spelen, heb wel een midi keyboardje.
Een paar pads om op te rammen zijn wel leuk om er bij te hebben. Mijn el cheapo kbtje (Nektar impact 25) heeft er 8 en die gebruik ik wel. Meteen een push is misschien overkill, maar wel gaaf. :) Zeker icm ableton.

edit:
Wat ik eigenlijk nog veel meer gebruik zijn de knoppen op het keyboard, gemapped aan parameters van de synths/fx. Ik vind draaien aan knoppen opnemen veel toffer dan intekenen van automation. Een loop 10 x herhalen en draaien maar :P uren freaken. Sluit me aan bij @Yalopa dus :)

[ Voor 22% gewijzigd door boesOne op 29-05-2020 06:46 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snippiestgem
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:45
Yalopa schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:45:
[...]
Welke muziek denk je ongeveer te maken?? misschien kunnen we dan wat gerichter babbelen, want de mogelijkheden zijn eindeloos...
De artiesten die mij enthousiast hebben gemaakt waardoor ik ben begonnen met producen zijn:
Kolsch
Hungry music label (dit nummertje heb ik geprobeerd na te maken)
Norus
Mall Grab
En nog een aantal andere artiesten zoals Bicep, Boris Brejcha en Stephan Bodzin.
In ieder geval dus richting de elektronische muziek/melodische techno/lo-fi house.

[ Voor 11% gewijzigd door snippiestgem op 29-05-2020 09:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apNia
snippiestgem schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:37:
[...]

De artiesten die mij enthousiast hebben gemaakt waardoor ik ben begonnen met producen zijn:
Kolsch
Hungry music label (dit nummertje heb ik geprobeerd na te maken)
Norus
Mall Grab
En nog een aantal andere artiesten zoals Bicep, Boris Brejcha en Stephan Bodzin.
In ieder geval dus richting de elektronische muziek/melodische techno/lo-fi house.
Kort gezegd, dit kan je allemaal out of the box maken met Ableton. Norus en Mall Grab leunen heel erg op die early 90s sound, en die trance achtige tracks meer op de late 90s sound. In early 90s tracks waren het vrij botte analoge synthesizers (SH-101 en de Juno's) en samplers, en later in de (denk '98/'99) begonnen sounds wat knapper te worden, waarin de Roland JP8000 met z'n supersaw een groot aandeel had, toen trance zijn intreden maakte.

Wavetable kan dat grotendeels allemaal, als je de juiste FX erachter prakt (denk vooral aan reverb en delay). How to voorbeeldje: YouTube: Ableton Live | Supersaw with Wavetable

Ableton heeft ook een 909, welke vrij prominent was door de hele jaren '90. Hij is te vinden onder drums:Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8lWPfbj.png
Het is wel een vrij minimale 909, maar prima om mee te beginnen.

Maar dit is er van uitgaande dat je alles from scratch wil maken, en ik denk dat het allerleukste nu is om vooral lekker met presets te klooien. Ga naar Instruments en zoek op 'saw' en je vindt vast wat leuke presets. Maak je niet al te druk, en heb veel plezier met presets. Plezier is het belangrijkste met muziek maken, dus laat het allemaal vooral geen burden zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

apNia schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:12:
[...] Plezier is het belangrijkste met muziek maken, dus laat het allemaal vooral geen burden zijn :)
absoluut (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 19:05
hear hear al blijft het een struggle maar dat hoort ook een beetje bij het proces 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
apNia schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:12:
[...]

In early 90s tracks waren het vrij botte analoge synthesizers (SH-101 en de Juno's) en samplers, en later in de (denk '98/'99) begonnen sounds wat knapper te worden, waarin de [url="https://youtu.be
Ik snap je punt volledig maar mijn god... wat is die SH101 (of SH01A) toch een heerlijke synth. Denk toch wel 1 van mijn favoriete. En ik ben niet de enige:

<3

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djerror schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:11:
[...]

Ja zijn rear-ported heb ze nu een meter van de schuine wand waarop ik weer wedges heb gedaan. Moet rechts nog doen. Het klinkt al veel beter nu vooral stereobeeld was niet goed en ook veel last denk ik van reflecties.
Ah kijk :9 mooi dat het nu al wat beter is.

Ik heb altijd veel aangeraden in dit forum over monitors, maar zelfs de duurste hebben geen nut als de plaatsing/akoestiek niet goed is. Goede kamer + budget monitors > slechte kamer met dure monitors.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• snippiestgem
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:45
@vlaaing peerd @apNia @boesOne @Yalopa Bedankt voor jullie tips en informatie! Heb besloten voorlopig geen plugins (synths en effecten) te halen, maar mij eerst meer te verdiepen in de stock instrumenten en plugins van Ableton.

Ik kon voor 400 euro de Push 2 op de kop tikken, aangezien ik de laatste tijd geld overhoud i.v.m. het virus kon ik dit wel betalen. Meteen al een beetje op geramt om wat uit te proberen, gaaf apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
djerror schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:01:
Kreeg net aldoor via andere producert in de lengte plaatsen en dan schuine dak volplempen met wedges
Ik zit in een ongeveer vergelijkbare situatie, ik zou serieus voor optie 1 gaan. De hoeken in de ruimte zijn verder alleen maar gunstig. Zorg wel dat je wat basstraps in de lengterichting hebt, het liefst met wat diffusie achter je. Als je verder gaat nog wat boven je hoofd en links/rechts de directe reflecties.

Ik zie overigens dat je schuim gebruikt bij een van je 1e fotos. Niet heel geschikt voor traps/akoestiek. Voor een paar tientjes maak je houten frames met rockwool erin. Stoffen doek eroverheen en voila. Uiteraard ga je hiermee ook niet de echt lage frequenties dempen maar je komt al een heel stuk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
Thanks voor de feedback ik denk dat ik gewoon iemand langs moet laten komen want A. akoestiek heb ik nog niet super veel verstand van en B. ik heb 2 linker handen haha..it so happens dat de autoriteit op dit gebied praktisch om de hoek woont. Ik hoop dat hij misschien tijd heeft om mij een uurtje advies te geven. (heeft oa. de studio van hardwell gebouwd)

[ Voor 36% gewijzigd door djerror op 05-06-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:49
vlaaing peerd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:50:
[...]

Pull up to the Bumpje baby

*bump*
Nee geen ervaring, daarom reageerde ik ook niet. Maar toch een vraag:
- Ik zie met regelmaat buizenpreamps voorbij komen. Zien jullie meerwaarde op die buizen bij het opnemen van contrabas/klassieke gitaar? Ik ben bekend met buizen, maar verwacht dat die de opnames 'te typisch' kleuren waardoor buizen misschien leuk is voor de niche, maar niet geschikt voor elke dagelijkse opname.
Waarom zou je meteen al bij de ingang / opname je signaal willen kleuren, laten afwijken van de bron? Wat ik me kan herinneren van de HTS is dat een buis een andere overdrachtskarakteristiek heeft dan een transistor. Was iets met aandeel even / oneven harmonischen. Dat is leuk als je specifiek zoekt naar vervorming, marshal stack op 11 enzo :). Maar waarom zou je niet zo clean as a whistle opnemen? Dan kun je toch achteraf kleuren wat je wilt? Ontkleuren is een stuk lastiger, vraag maar aan Bob Ross.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
vlaaing peerd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:48:
@kaos001 kunnen we je steenwolbouwpakket tutorial niet even in de startpost zetten ofzo?
Als je em kan vinden? Geen idee meer waar dat staat :')

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mekkieboek schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:49:
[...]

Waarom zou je meteen al bij de ingang / opname je signaal willen kleuren, laten afwijken van de bron? Wat ik me kan herinneren van de HTS is dat een buis een andere overdrachtskarakteristiek heeft dan een transistor. Was iets met aandeel even / oneven harmonischen. Dat is leuk als je specifiek zoekt naar vervorming, marshal stack op 11 enzo :). Maar waarom zou je niet zo clean as a whistle opnemen? Dan kun je toch achteraf kleuren wat je wilt? Ontkleuren is een stuk lastiger, vraag maar aan Bob Ross.
Ja da's eigenlijk de vraag. Of het inderdaad niet te niche klinkt (en dan voor een beperkt aantal scenario's kan gebruiken) of dat het gewoon een vrij 'algemeen' bruikbare warme sound heeft. Het is ook deels voor contrabasopnames en daar mag ie wel wat 'vintage' klinken. Tegelijkertijd is dat natuurlijk ook te bewerkstelligen met plugins.

Ik ben in elk geval maar begonnen met een transistor pre-amp, de DBX 268s. Het is een beetje de standaard preamp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uAWurMOluG2-W3w81EvYsfeNl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYNUCWN61izUKK2Ik5Pj3I8l.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik nog twijfelde (maar sowieso wel eentje kon gebruiken) heb ik er eerst maar eentje gehaald om te kijken of voor stereo-mic-ing de 2e ook gerechtvaardigd is. Dat lijk wel het geval.

De pre-amp is merkbaar beter dan die van mijn mixer of geluidskaart en heeft minder ruis als je 'm volledig opendraait. De channel strip is niet iets wat je ook niet met VST's zou kunnen, maar de effecten (high-shelf, comp, EQ, gate) zijn zo op mic-opnames gericht dat je in een paar draaien aan de knop een goed afgetunede sound hebt voor opnames. Dat terwijl ik voorheen nog wel 15~20 minuten per track bezig was om na te bewerken.

Omdat het doel stereo-micing was denk ik dat ik gewoon een 2e Dbx ga halen en voorlopig de boot afhou voor tubes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:49
vlaaing peerd schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:37:
Omdat het doel stereo-micing was denk ik dat ik gewoon een 2e Dbx ga halen
Ik zie wel eens youtube's met mensen met hele racks vol met 19" spul waarvan je afvraagt wat is dat toch allemaal voor spul. Maar op deze manier krijg je zo'n rack wel gevuld :)
En ach, het is ook weer geen monsterbedrag.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mekkieboek schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:10:
[...]

Ik zie wel eens youtube's met mensen met hele racks vol met 19" spul waarvan je afvraagt wat is dat toch allemaal voor spul. Maar op deze manier krijg je zo'n rack wel gevuld :)
En ach, het is ook weer geen monsterbedrag.
Die Dbx-jes kosten inderdaad niet veel, maar dat word al snel anders zodra je iets meer wilt aan preamps, zoals tubes.

Had het voor de prijs ook niet verwacht, ze zijn absoluuut merkbaar beter dan via de mixer of geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 15:37
Iemand hier suggesties voor een ultrawide monitor? Ik wil een beetje meer horizontale ruimte in FL en Ableton. Ik zat te denken aan 34" met een curve aangezien ik redelijk dicht op het scherm zit. Budget t/m +-550euro.

[ Voor 31% gewijzigd door Sustain op 09-06-2020 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Sustain schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:46:
Iemand hier suggesties voor een ultrawide monitor? Ik wil een beetje meer horizontale ruimte in FL en Ableton. Ik zat te denken aan 34" met een curve aangezien ik redelijk dicht op het scherm zit. Budget t/m +-550euro.
Voor dat budget kun je misschien nog iets verder gaan. Ik heb zelf een 29inch ultrawide in het midden en 2 "gewone" schermen aan de zijkanten. FL Studio werkt prima over meerdere schermen.

https://www.coolblue.nl/product/833774/lg-29wl500.html (209 euro)
https://www.coolblue.nl/p...73/philips-243v7qdab.html (130 PS)

[ Voor 24% gewijzigd door Dennisdn op 14-06-2020 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
Dennisdn schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:10:
[...]

Voor dat budget kun je misschien nog iets verder gaan. Ik heb zelf een 29inch ultrawide in het midden en 2 "gewone" schermen aan de zijkanten. FL Studio werkt prima over meerdere schermen.

[Afbeelding]
Dat is ook een optie. Toch denk ik dat ik liever één scherm heb. Dan heb ik ook geen last van bezels, net iets cleaner maar ik denk ook dat het té veel scherm oppervlak wordt voor mijn bureau. Dan zouden mijn studio monitoren (nu heb ik het over de speakers :P) ook een stuk verder uit elkaar moeten staan waardoor ik verder van mijn bureau af zou moeten zitten of niet meer in de "perfect triangle" zit (mijn bureau is niet zo diep). Daarnaast is een iets duurder scherm waarschijnlijk ook net wat scherper dan 3 goedkopere schermen.

Ik heb een topic op componenten aankoopadvies gemaakt en zit nu naar de LG 34WN80C te kijken. Net iets boven mijn originele budget maar is nog wel te doen.

Als je trouwens een dual monitor setup hebt werk je met FL Studio dan met detatched windows? Dus bijv de playlist detatched op je rechter scherm en de rest op je linker scherm? Ik heb persoonlijk aardig veel bugs meegemaakt met detatched windows in FL (voornamelijk met 3rd party vsts) maar neem aan dat je FL ook gewoon over de twee schermen kan spreiden?

In iedergeval bedankt voor je suggestie! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik zie dat je heel specifiek Ableton vermeld. In live9 was het zo dat, waneer je 2 schermen had, je het arrangement window en het clip (niet de juiste naam ik ben het kwijt) je deze zeer eenvoudig op 2 schermen kon zetten. Waneer je maar 1 scherm had was het toch maar wat aanmodderen...

live 9.? was de eerste versie die multi monitor aankon, misschien is het ondertussen verbeterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
Yalopa schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:12:
Ik zie dat je heel specifiek Ableton vermeld. In live9 was het zo dat, waneer je 2 schermen had, je het arrangement window en het clip (niet de juiste naam ik ben het kwijt) je deze zeer eenvoudig op 2 schermen kon zetten. Waneer je maar 1 scherm had was het toch maar wat aanmodderen...

live 9.? was de eerste versie die multi monitor aankon, misschien is het ondertussen verbeterd?
Klopt, ik gebruik FL als mij main DAW (componeren, arrangen, mixen, masteren, etc) en ik heb Live 10 Standard edition vooral voor het opnemen en warpen van vocals en zodat ik wat makkelijker kon samenwerken met een vriend die Ableton gebruikt.

Het gaat eigenlijk vooral dus om FL omdat ik veel in die playlist en mixer werk waar extra ruimte goed vanpas komt. Maar een UltraWide kan je in princiepe als twee schermen beschouwen als je de "split screen" feature gebruikt toch? Ik vindt het er ook net iets cleaner uit zien. Één scherm en 1x power en video kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia
Yalopa schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:12:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQlQaWZAb82DR4_P-57kGDJl-1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hu80xWX99ZVzrldmwnwqayl9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OabK4LriJ0OBj2wxp56kPPF4pRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FGREVgAn5dZ4cU6FVu38Dx6N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Sustain schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:03:
[...]

Dat is ook een optie. Toch denk ik dat ik liever één scherm heb. Dan heb ik ook geen last van bezels, net iets cleaner maar ik denk ook dat het té veel scherm oppervlak wordt voor mijn bureau. Dan zouden mijn studio monitoren (nu heb ik het over de speakers :P) ook een stuk verder uit elkaar moeten staan waardoor ik verder van mijn bureau af zou moeten zitten of niet meer in de "perfect triangle" zit (mijn bureau is niet zo diep). Daarnaast is een iets duurder scherm waarschijnlijk ook net wat scherper dan 3 goedkopere schermen.

Als je trouwens een dual monitor setup hebt werk je met FL Studio dan met detatched windows? Dus bijv de playlist detatched op je rechter scherm en de rest op je linker scherm? Ik heb persoonlijk aardig veel bugs meegemaakt met detatched windows in FL (voornamelijk met 3rd party vsts) maar neem aan dat je FL ook gewoon over de twee schermen kan spreiden?

In iedergeval bedankt voor je suggestie! :*)
Ja klopt, met zo'n breed scherm als in mijn voorbeeld is het lastig een perfecte (geluids)monitor-opstelling te maken. Voor mij was het de keuze dat produceren echt op hobby/speel-niveau is en dat de setup vooral mijn thuiswerkplek is. (Later als ik groot ben......wil ik het nog eens perfect gaan maken)

Fl Studio werkt nu wel prima met detatchen. Enige nadeel is dat je in elke VST opnieuw moet aanvinken dat je hem wil detatchen voordat je hem naar een ander scherm kan slepen. Zelf heb ik de mixer op het linkerscherm, en het arrangement wissel ik tussen links en het midden. Maar op het midden heb ik altijd staan waar ik mee bezig ben. Meestal het arrangement, de piano-roll en VST's.

Eén FL-scherm kan je ook gewoon spreiden over meerdere monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
Dennisdn schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:34:
[...]

Ja klopt, met zo'n breed scherm als in mijn voorbeeld is het lastig een perfecte (geluids)monitor-opstelling te maken. Voor mij was het de keuze dat produceren echt op hobby/speel-niveau is en dat de setup vooral mijn thuiswerkplek is. (Later als ik groot ben......wil ik het nog eens perfect gaan maken)

Fl Studio werkt nu wel prima met detatchen. Enige nadeel is dat je in elke VST opnieuw moet aanvinken dat je hem wil detatchen voordat je hem naar een ander scherm kan slepen. Zelf heb ik de mixer op het linkerscherm, en het arrangement wissel ik tussen links en het midden. Maar op het midden heb ik altijd staan waar ik mee bezig ben. Meestal het arrangement, de piano-roll en VST's.

Eén FL-scherm kan je ook gewoon spreiden over meerdere monitoren.
Ik heb net de LG 34WN80C-B besteld (voor 15.00uur had ik hem morgen nog). €606,- uiteindelijk maar ik hoop dat dat het waard is :)

Ik gebruik mijn PC wel echt puur voor produceren en daarnaast een beetje internetten. Ik wil ooit nog een nieuw bureau kopen, zat te kijken naar de Output Platform Desk. Die is ook net wat dieper dan mijn huidige bureau en heeft built-in monitor stands dus zou dan evt nog een extra scherm kunnen kopen. Of misschien een TV voor tegen de muur voor als ik scores onder video materiaal aan het maken ben of Youtube filmpjes tijdens het producen kijk oid. Maar eerst maar eens kijken wat ik van de LG ga vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 12:00

MicroWhale

The problem is choice

Dennisdn schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:10:
[...]

[Afbeelding]
Hoe ziet dat er uit over meerdere schermen dan? gebruik je dan een modus waarbij alle schermen "vrij" gepositioneerd mogen worden? (Dus niet binnen het FL Studio venster?)

Ik gebruik een Prolite 32" IPS paneeltje (2560x1440) sinds een maand of 2 en ik mag wel zeggen dat de extra pixels een openbaring zijn bij werken in FL.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
MrWilliams schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:07:
[...]

Hoe ziet dat er uit over meerdere schermen dan? gebruik je dan een modus waarbij alle schermen "vrij" gepositioneerd mogen worden? (Dus niet binnen het FL Studio venster?)

Ik gebruik een Prolite 32" IPS paneeltje (2560x1440) sinds een maand of 2 en ik mag wel zeggen dat de extra pixels een openbaring zijn bij werken in FL.
Even een nieuwe foto gemaakt met FL erop. Eigenlijk laat FL alles toe en trekt dan zelf alles goed op de schermen. Je hebt de vrijheid om te zetten wat en waar je maar wilt. Ik heb Sylenth maar even in het midden van 2 schermen gezet om te laten zien dat dat ook gewoon allemaal kan. Ik kijk dan vaak ook met verbazing naar "In the Studio" of Masterclass-filmpjes van artiesten in een studio van een half miljoen, maar dan wel lopen te klungelen op een enkel klein scherm.... (Maargoed, zij kunnen muziek maken, ik niet ;) )

[ Voor 34% gewijzigd door Dennisdn op 14-06-2020 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Dennisdn schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:28:
[...]

Even een nieuwe foto gemaakt met FL erop. Eigenlijk laat FL alles toe en trekt dan zelf alles goed op de schermen. Je hebt de vrijheid om te zetten wat en waar je maar wilt. Ik heb Sylenth maar even in het midden van 2 schermen gezet om te laten zien dat dat ook gewoon allemaal kan. Ik kijk dan vaak ook met verbazing naar "In the Studio" of Masterclass-filmpjes van artiesten in een studio van een half miljoen, maar dan wel lopen te klungelen op een enkel klein scherm.... (Maargoed, zij kunnen muziek maken, ik niet ;) )

[Afbeelding]
Mooie opstelling! Ik ben benieuwd of en wanneer er bij mij iets bij komt. :)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
De opstelling blijft in ontwikkeling. Wil er eigenlijk nog een 55Inch TV boven hangen die we over hebben, maar een 4e scherm aansluiten gaat op de huidige opstelling niet meer lukken.

Het meest complex is het eigenlijk ónder het bureau. Want er zitten 2 laptop-docks aangesloten op alle schermen zodat ik werk en prive gescheiden kan houden, maar ook een combinatie van beide computers op alle schermen kan zetten. Dat is tijdens de "bouw" wel even stevig puzzelen met kabels, connectors, HDMI-switchen en KVM-switch :9

[ Voor 16% gewijzigd door Dennisdn op 11-06-2020 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
Naast de leuke en informatieve zoom talks van djs en beers (chris liebing, radioslave etc) die met dan eats everything was hilarisch..geen djs and beers maar dj's en shots

Speedy J heeft iets soortegelijks met Knob Twiddlers Hangout. Ook leuk om te volgen!

https://www.facebook.com/electricdeluxe/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Laatst dacht ik terug aan de dagen van Hornet FTP, waar ik samen met een stel italianen mijn Impulse Tracker modules uploadde. Heerlijke tijd was dat. Als je dan klaar was met je track, kon je inbellen met een modem en dan wachten totdat ze 100 of 200k uploaded was en 'de wereld' je track kon beluisteren. Oef, wat maakte ik toen brakke tracks zeg! Haha.
We hebben nog eens gemeet in Eindhoven, waar een internationale demo-competitie werd gehouden. Duizenden computers en andere apparatuur werden naar binnen gesleept en ik heb 3 nachten niet geslapen omdat het zo vet was wat daar allemaal gebeurde. Voor de goede orde, we praten over 1996.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
Hey grappig @MrWilliams. Ook demo scener? Welke LAN was dat? :)

Zat je ook in een van de bekendere groups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

apNia schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:00:
Hey grappig @MrWilliams. Ook demo scener? Welke LAN was dat? :)

Zat je ook in een van de bekendere groups?
Geen idee hoe die LAN heette :D Weet wel dat mijn ouders er geen snars van snapten en dat ik voor mijn 386 met dikke monitor en toebehoren een hele kofferbak nodig had om hem te vervoeren.

Bekender? Denk het niet. We waren daar ook totaal niet mee bezig moet ik zeggen. Ik had me aangesloten bij Charlie Brown Records, al mochten we onszelf niet zo noemen omdat we een officiële brief hadden gekregen van de advocaten van het gelijknamige record label. Dat werd dus CBR. Je kunt t hier https://www.hornet.org/music/songs/ vinden van 1996-1998 met prefix "cb-"... Na 1998 sloot hornet omdat ze enerzijds te groot werden (teveel storage nodig) en er anderzijds andere mogelijkheden kwamen (oa mp3, dat veel groter was). Mijn laatste release op hornet was ook een mp3 volgens mij.

Bij wie zat jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
@MrWilliams grappig, CBR klinkt wel vaag bekend inderdaad. Ik zat in UCP (voorheen UCID) Wij zaten exclusief in de gabber/hardcore hoek. Maar in dat genre dan wel de bekendste modgroup die er toen was. Een van onze leden heeft enkele jaren geleden een groot deel van de collectie geYouTubed.
Dit is een oudje van mij uit 1999 die ik nog enigszins aan te horen vind:

Vet dat hele hornet, klinkt me ook nog vaak bekend. Was in die tijd fan van Explizit, Destiny, Total Eclipse en DMS. Mooie tijden waren dat toch, denk er met veel liefde aan terug <3

[ Voor 38% gewijzigd door apNia op 14-06-2020 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

apNia schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:49:
@MrWilliams grappig, CBR klinkt wel vaag bekend inderdaad. Ik zat in UCP (voorheen UCID) Wij zaten exclusief in de gabber/hardcore hoek. Maar in dat genre dan wel de bekendste modgroup die er toen was. Een van onze leden heeft enkele jaren geleden een groot deel van de collectie geYouTubed.
Dit is een oudje van mij uit 1999 die ik nog enigszins aan te horen vind:
[YouTube: UCP104 - Spaceface - Any Survivors?]

Vet dat hele hornet, klinkt me ook nog vaak bekend. Was in die tijd fan van Explizit, Destiny, Total Eclipse en DMS. Mooie tijden waren dat toch, denk er met veel liefde aan terug <3
Haha, cool! Leuk dat die collectie bewaard is gebleven en online is gezet. Zo staat er een enorme bult materiaal online uit die tijd als je even gaat spitten! :)
Ik was in die tijd wat meer bezig met Hunz (die nu nog steeds muzikant is) en Future Crew (van Unreal) en elke groep die me met goede samples kon bedienen. Daarnaast: Lamb, Portishead, Orbital, Prodigy, Chemical Brothers en Roni Size... daar luisterde ik heel veel naar. Ook veel andere muziek, maar daar kon je niet goed van samplen.
In 1999 begon ik (zoals Hunz) te proberen om mijn stem en mp3 te gebruiken. Dat was een drama met een out-of-the-box computer mic, al zijn er wel wat leuke tracks uit gekomen.

Teveel van mijn oude liedjes zijn niet om aan te horen. Deze is wel de moeite waard. Ook uit 1999. Eén van de weinige 'demo'-achtige liedjes die wel goed gelukt is. En de titel zegt genoeg over mijn eigen verbazing:
https://soundcloud.com/es...-write-this/s-WvCrDgVJxAc
Kan zijn dat er glitches in zitten. Hij is in Impulse Tracker gemaakt en omgezet met een windows mod player die net even wat andere interpretatie had van de instructies...

Erg leuke en inspirerende tijd was dat ja. Kijk er ook met veel plezier aan terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
Lachen hoor! Heb ook ooit nog zitten klooien met fasttracker 2..helaas heb ik niks meer uit die tijd..then again was ook niet om aan te horen waarschijnlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hahaha, dat was ook de allerkoelste tracker.

Even gekeken of ik nog oud materiaal kon vinden, vind zo niets verder terug dan 2000.

https://www.discogs.com/R...2-Version/release/2240484
http://ftp.icm.edu.pl/pub...m_wave_project/dwp094.diz

kan helaas geen audio meer vinden :'(

Ik zat vnl te lurken bij een groepje "Dreamwave Project", het doel was om de tracks gehoord te krijgen bij vinyl-labels, want pas na een vinyl release was je pas echt de man.

Wow, wil nu eigenlijk wel 's die ouwe meuk weer 's opzoeken.

Nou, in elk geval een oud Myspace account teruggevonden (ook daar geen audio :( )

En nu al honderden linkjes van vage russische sites die plegen mijn oude Impulse trackermeuk aan te bieden... maar neuj nog geen audio gevonden.

[ Voor 15% gewijzigd door vlaaing peerd op 15-06-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
Ik moet al m'n oude shit nog wel op oude HDs hebben staan, maar geen idee of die nog werken :D

PS: @vlaaing peerd de recente Amon Tobin/Thys gehoord? Vind die zo fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@apNia yes, moet zeggen dat ik er niet zo wild van ben eigenlijk. Van zowel Thys als Amon Tobin betere dingen gehoord.

[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 15-06-2020 21:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:59
Mijn nieuwe liedje

YouTube: Watch the Mirror

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

vlaaing peerd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:07:
[...]

Hahaha, dat was ook de allerkoelste tracker.

Even gekeken of ik nog oud materiaal kon vinden, vind zo niets verder terug dan 2000.

https://www.discogs.com/R...2-Version/release/2240484
http://ftp.icm.edu.pl/pub...m_wave_project/dwp094.diz

kan helaas geen audio meer vinden :'(

Ik zat vnl te lurken bij een groepje "Dreamwave Project", het doel was om de tracks gehoord te krijgen bij vinyl-labels, want pas na een vinyl release was je pas echt de man.

Wow, wil nu eigenlijk wel 's die ouwe meuk weer 's opzoeken.

Nou, in elk geval een oud Myspace account teruggevonden (ook daar geen audio :( )

En nu al honderden linkjes van vage russische sites die plegen mijn oude Impulse trackermeuk aan te bieden... maar neuj nog geen audio gevonden.
Beter zoeken! :o :D

https://hifi.1ink.us/test...20version.mp3&trackno=459

https://hifi.1ink.us/test...20%20daze.mp3&trackno=460

en ik zie bij myspace wel tracks staan, maar afspelen ho maar :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hahaha wat koel, thanks man! Die heb ik echt lang niet gehoord. Dat waren een beetje de laatste dingen die ik nog deed met impulse tracker. Ik had al wel Cubase op Windows 98 SE, maar dat was zo instabiel als de neten.

In die tijd draaide ik al de sporen van de tracker uit en plempte 'm in Sony Acid. Kon je al VST effecten erop gooien enzo.

Edit: ook grappig en vergeten, die Rainy Daze had ik een 5/4 maat gebruikt.

EditEdit: En de oudste Seismic Drum Industries tracks staan erbij!!!

_/-\o_ hulde Mr Williams! *O*

[ Voor 15% gewijzigd door vlaaing peerd op 17-06-2020 12:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:36
Ha iedereen, eigenlijk lees ik voornamelijk artikelen op de homepage, maar nooit bekeken of er een producertopic was op Tweakers (geen idee waarom). Vroeger op veel verschillende soorten fora gezeten en enorm veel geleerd van anderen, dus wil het graag weer oppakken!

Inmiddels kan ik bijna rondkomen van mijn muziekinkomsten en ben ik benieuwd of ik hier eventueel nog mensen kan helpen met hun vragen over producties. Ik ben voornamelijk thuis in de dance-scene zoals je kan horen op mijn eigen profiel (link).

Ik werk voornamelijk in-the-box zodat ik overal waar ik kom (voor sessies bijv.) gemakkelijk kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
Tof spul @Kindapaas ! Meer in-the-box-werkers, yay :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Kindapaas schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:37:

Ik werk voornamelijk in-the-box zodat ik overal waar ik kom (voor sessies bijv.) gemakkelijk kan werken.
Dan zit je hier goed want volgens mij doen de meeste dat. :)

Zitten hier eigenlijk uberhaubt mensen die DAW-less werken?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChojinZ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:06:
[...]

Zitten hier eigenlijk uberhaubt mensen die DAW-less werken?
Volledig DAW-loos zul je niet veel zien, want als je met hardware werkt zul je het toch moeten opnemen. Dan is een PC meestal wel praktischer (en goedkoper) dan een meer-sporen recorder.

Maar er zitten hier genoeg met een HW setup. Djerror werkt volgens mij grotendeels buiten het doosje en ik gebruik bv veel traditionele instrumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
vlaaing peerd schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:27:
[...]

Volledig DAW-loos zul je niet veel zien, want als je met hardware werkt zul je het toch moeten opnemen. Dan is een PC meestal wel praktischer (en goedkoper) dan een meer-sporen recorder.

Maar er zitten hier genoeg met een HW setup. Djerror werkt volgens mij grotendeels buiten het doosje en ik gebruik bv veel traditionele instrumenten.
Ik vind muziek maken ontzettend leuk maar heb niet de behoefte om opnames te maken. Daarnaast wil ik juist weg van de pc dus mijn insteek is dan ook om zoveel mogelijk DAWless te werken.

Complete tracks maken doe ik dan ook niet. Ik zie het meer als een live optreden/ jam sessie. Was eigenlijk benieuwd of hier meer mensen waren met dezelfde insteek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChojinZ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Was eigenlijk benieuwd of hier meer mensen waren met dezelfde insteek. :)
Kain_Niak doet veel live sessie inelkaar jam dingen. Wel een heel andere stijl (en speelt zelf), maar redelijk dezelfde insteek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tering dude, da's een hele mooie productie. Beetje Ez3kiel meets Amon Tobin voor mijn gevoel.

Zijn dat allemaal virtuele instrumenten die je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:59
vlaaing peerd schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:13:
[...]

Tering dude, da's een hele mooie productie. Beetje Ez3kiel meets Amon Tobin voor mijn gevoel.

Zijn dat allemaal virtuele instrumenten die je gebruikt?
Bedankt voor je compliment, leuk om te horen.
Ik heb alleen maar samples gebruikt.
Ik had een idee hoe het ongeveer moest gaan worden. Daar heb ik samples bij verzameld en met Ableton gemixt. Hier en daar wat reverb erop en opgenomen. Met Audacity heb ik het nog wat nabewerkt.
Tijdens het mixen ontstond het idee om er een soort van videoclip bij te maken.
Voor het intro heb ik me door de Rotterdamse band the Bullfight laten inspireren (de neef van een vriend van mij speelt daarin) en het middenstuk door Savatage (Chance).

[ Voor 11% gewijzigd door ruftman op 18-06-2020 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Topicstarter
Ben niet zo veel meer aan het produceren (meer aan het optreden) maar vannacht had ik lekker wat inspiratie. 10 uurtjes verder -->

[ Voor 18% gewijzigd door Kain_niaK op 19-06-2020 05:29 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HummerHealey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 20:27
Ik kom nu pas binnenvallen bij deze serie. Ik speel vanaf m’n 8e piano en organ en ben autodidact. Ik speel puur op gehoor. Voordeel is dat de harmonie automatisch komt en ik de standaard according progressies niet uit m’n hoofd hoef te leren of hoef op te zoeken. Ik probeer sowieso weg te blijven van de standaard trukendoos om voorspelbaarheid te voorkomen. Resultaat is wel dat in de muziek een rode draag te vinden is, maar dat ik niet aan een stijl vast zit. Ik heb nu ca. 20 bruikbare nummers welke ik later dit jaar ga uitgeven.

Ivm de ziekte van m’n vrouw heb ik m’n “studio” opgezet in de woonkamer. Ze vindt het leuk om me te horen spelen. Deze dient daarom compact te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxsddgW2yKnSSYIpovCUQIXS2g0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xRhYgJo0uTLVA6oFtoaMNTYF.jpg?f=user_large

Mijn set-up bestaat uit:
- Arturia Keylab 88 mk2 master keyboard
- Yamaha HS7w monitoren
- Steinberg UR22mk2 MIDI/audio interface
- AKG K701 open back headphones
- Shure SM58beta
- Mac mini 2018
- Hohner Toots Thielemans Mellow Tone Superforce Melodica, 3
- Yamaha DX7 IID, Ensoniq EPS (welke liggen te verstoffen)

Software:
- Logic Pro X
- Arturia V collection 7, OB X, Spark 2, Pigments, Plate 140
- Spitfire Core, LABS

[ Voor 9% gewijzigd door HummerHealey op 20-06-2020 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz
  • Laatst online: 12:03

Nibbz

Postmaster General

@Kain_niaK dat klinkt echt heel dik! (krijg een lach op mn gezicht van dat deuntje) :)

Ik zit zelf hier een beetje met een issue. Met een uit de hand gelopen opname van "Elevator Music" (voornamelijk gitaren die pingelen op relaxte chords) :p.

Uiteindelijk een soort LoFi Hiphop track geworden. Echt heel gaaf om met van die 808 achtige bass te werken! Echter, ik merk dat dit nummer wel heel erg low-end afhankelijk is. Met wat minder goede oordopjes, of een laptop / telefoon, is de bas echt helemaal weg. Geprobeerd om dit wat te compenseren met wat bass layers (in het filmpje zie je er ook 2 uit staan), maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Niet meer die strakke sub sound (ook distortion op de bass werkt niet optimaal. Word het te 'rauw' van. Ook met een klein beetje.

Is het gewoon niet erg dat dit nummer erg low-end afhankelijk is (aangezien het 808's zijn.. die hoor je normaal ook niet op je telefoon speakertje toch?)

Afin.. heeft iemand misschien nog tips, om de bass op kleinere speakers weer te geven?

Hieronder een filmpje van het project in Ableton

13:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
Nibbz schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:02:
@Kain_niaK dat klinkt echt heel dik! (krijg een lach op mn gezicht van dat deuntje) :)

Ik zit zelf hier een beetje met een issue. Met een uit de hand gelopen opname van "Elevator Music" (voornamelijk gitaren die pingelen op relaxte chords) :p.

Uiteindelijk een soort LoFi Hiphop track geworden. Echt heel gaaf om met van die 808 achtige bass te werken! Echter, ik merk dat dit nummer wel heel erg low-end afhankelijk is. Met wat minder goede oordopjes, of een laptop / telefoon, is de bas echt helemaal weg. Geprobeerd om dit wat te compenseren met wat bass layers (in het filmpje zie je er ook 2 uit staan), maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Niet meer die strakke sub sound (ook distortion op de bass werkt niet optimaal. Word het te 'rauw' van. Ook met een klein beetje.

Is het gewoon niet erg dat dit nummer erg low-end afhankelijk is (aangezien het 808's zijn.. die hoor je normaal ook niet op je telefoon speakertje toch?)

Afin.. heeft iemand misschien nog tips, om de bass op kleinere speakers weer te geven?

Hieronder een filmpje van het project in Ableton

[YouTube: Nibbz - Baby why you talk to me [LoFi Hiphop]]
Klinkt lekker hoor!

Je bass-probleem is een vaak voorkomend probleem inderdaad, dat kan je oplossen door je lagen te duplicaten en elke laag apart van elkaar te behandelen. Dus je sine (onderste laag) een EQ met highcut tot 50/60Hz, je midbass van 60/70 tot 200Hz, die laag erboven weer van 200 tot 500Hz enzovoorts.

Daarmee kan je precies de frequencies laten distorten bijvoorbeeld, om dat extra 'randje' te geven aan je bass zodat hij wel hoorbaar wordt op je mobiel. Daarnaast lekker veel 300Hz weghalen zodat je geen modderige bass krijgt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Welkom bij de club! Mooie setup en ik ben benieuwd naar je muziek :9

En uiteraard beterschap voor je vrouw.

@Nibbz
In het verleden altijd veel met Waves Maxxbass gewerkt. Hiermee kon ik subs ook wat hoorbaarder maken op kleinere systemen.

Uiteindelijk ben ik ervan af gestapt. Ik maak tegenwoordig ook veel minder met alleen een pure subbas (en tegelijkertijd van mening dat als iemand z'n speakers niet capabel zijn om het weer te geven, dat dat vooral niet mijn probleem is). In clubs zul je namelijk een betere sound hebben als je het juist laat zoals het is.

[ Voor 47% gewijzigd door vlaaing peerd op 24-06-2020 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Ah! ja dat is een goede. Ik zal de bass eens 2x dupliceren, en daarbij de 3 chains alle 3 in een aparte frequentie stoppen. En kijken of ik dan bij de mid en de high, iets distortion toe voeg, en een beetje speel met de EQ.

Thnx voor de tip, zo zou je iets meer controle moeten hebben, dat het idd niet te rauw gaat klinken.
vlaaing peerd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:35:
[...]

@Nibbz
In het verleden altijd veel met Waves Maxxbass gewerkt. Hiermee kon ik subs ook wat hoorbaarder maken op kleinere systemen.

Uiteindelijk ben ik ervan af gestapt. Ik maak tegenwoordig ook veel minder met alleen een pure subbas (en tegelijkertijd van mening dat als iemand z'n speakers niet capabel zijn om het weer te geven, dat dat vooral niet mijn probleem is). In clubs zul je namelijk een betere sound hebben als je het juist laat zoals het is.
MaxBass, die zit nu ook in de chain :) (zit wel een fijne puensado preset in die een goede start is). Ik weet alleen niet of die vst nu het probleem oplost, of wellicht erger maakt. Wellicht die er maar uit gooien, en handmatig hetzelfde resultaat krijgen.

Zal vanavond eens ff verder prutsen! maar thnx voor de feedback!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:53
Kom er pas net achter dat er een topic is over dit onderwerp :-)

(Een deel van) mijn setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPTmK2a5UQZDK9Lisgxy5BZmiKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgWyqYlOZG13yIiqGmEJaC9c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

@panbami ziet er goed uit! wat zien we?
En welkom in het topic :)

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panbami
boesOne schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:10:
@panbami ziet er goed uit! wat zien we?
En welkom in het topic :)
Oh ja.

Gear:
  • Arturia Drumbrute (analoge drumcomputer)
  • Arturia Microfreak (hybride synthesizer)
  • Behringer Crave (analoge synthesizer)
  • Korg Volca Beats (drumcomputer)
  • Zoom MS-70CDR (effectpedaal)
  • Korg Monotron Duo (geinig analoog synthesizertje)
  • Korg Monotron Delay (intens effectdingetje)
Dat wordt aangesloten op een:
  • Behringer U-Phoria UMC404HD
En beluisterd op:
  • Presonus Eris E5
  • Audio Technica ATH-M20x
Ik werk verder in Ableton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 13:56

2mb

Niet alleen je gear showen hè in dit topic!

Laat eens wat van jullie muziek horen oOo

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
panbami schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:29:
[...]

Oh ja.

Gear:
  • Arturia Drumbrute (analoge drumcomputer)
  • Arturia Microfreak (hybride synthesizer)
  • Behringer Crave (analoge synthesizer)
  • Korg Volca Beats (drumcomputer)
  • Zoom MS-70CDR (effectpedaal)
  • Korg Monotron Duo (geinig analoog synthesizertje)
  • Korg Monotron Delay (intens effectdingetje)
Dat wordt aangesloten op een:
  • Behringer U-Phoria UMC404HD
En beluisterd op:
  • Presonus Eris E5
  • Audio Technica ATH-M20x
Ik werk verder in Ableton.
Leuke setup! Daar kan je wel wat nootjes mee maken. 8)

Ben zelf trouwens een Arturia fanboy (en eigenaar van de BeatStep Pro, Keystep en Microfreak). Wat maken zij toch mooi en degelijk spul. En die handleidingen.... Daar kan Roland nog wat van leren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
panbami schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:59:

Nice hoor minimaal maar heel erg effectief denk ik. Hoe bevalt die crave? Die microfreak is ook nice die wil ik ook nog wel wel als ik wat centjes over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

2mb schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:08:

Het is pokke warm dus zit ik veel buiten ipv binnen achter mn PC
Tijdens corona mocht ik mn maat niet op bezoek dus ook dat ging moeizaam om ideeën uit te wisselen.

Er staat wel EA in de stijgers maar dat gaan voorlopig niet naar publiek, we willen het nl graag op een label krijgen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djerror

haha ok deze 2 tracks komen van het weekend uit nu nog even op prive staan. Eentje is een funky acid techno track. De andere een kale lompe techno track was ook een spontane live recording. Weer ietsjes anders dan mn meer melodieuzer werk.

[ Voor 12% gewijzigd door djerror op 26-06-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@djerror 2x not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
fixed was het prive stukje code toe te voegen hehe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

okee!

Iets drum&bassigsambient-achtigs :)

Tijdje terug gaven jullie de tip om niet te gaan klooien met allerlei layering en effecten op de kick en snare maar gewoon een goeie wav te zoeken. Zo gezegd zo gedaan. Geprobeerd het simpel te houden ipv te verdwalen in allerlei processing etc die ik toch niet helemaal snap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:29

On_E

Housemusic

Gisteravond na wat biertjes eens door mijn Reason files gegaan en toen moest ik toch wel erg glimlachen toen ik dit oude projectje vond. :)

[Soundcloud: George Hefner - Sonne In Dein Herz by George Hefner]

Lage tonen zijn wel wat ''off'' volgens mij, maar fuck it, ik vind m leuk en ga kijken of ik m kan verbeteren.
(de titel is een geintje :+ )

edit: Een andere bastoon doet wonderen. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door On_E op 28-06-2020 13:01 ]

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 21:31
ChojinZ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Ik vind muziek maken ontzettend leuk maar heb niet de behoefte om opnames te maken. Daarnaast wil ik juist weg van de pc dus mijn insteek is dan ook om zoveel mogelijk DAWless te werken.

Complete tracks maken doe ik dan ook niet. Ik zie het meer als een live optreden/ jam sessie. Was eigenlijk benieuwd of hier meer mensen waren met dezelfde insteek. :)
Ik neem ook vooral mijn complete band op, en dan als een live take (dus niet tracks opnieuw inspelen of overdubben of iets). Opnemen/afmixen doe ik in Ardour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

@2mb Wat vond jij van de winnaar van de Westworld scoring competition?

Er staat echt een batterij negatief commentaar onder, ongelofelijk. Vind t wel terecht dat veel zeggen dat de winnaar uitgesloten moet worden omdat hij de voorwaarden heeft gebroken (aanpassen van (het geluid van) de originele clip).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
De winnende inzending van de west world competitie paste imo echt niet bij de clip. Bizar zeg. Het was gewoon komisch. Niet dat de muziek slecht was maar het paste zo niet bij de beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:51
MrWilliams schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:48:

Er staat echt een batterij negatief commentaar onder, ongelofelijk. Vind t wel terecht dat veel zeggen dat de winnaar uitgesloten moet worden omdat hij de voorwaarden heeft gebroken (aanpassen van (het geluid van) de originele clip).
Toevallig kwam dit topic omhoogdrijven in mijn Active Topics n.a.v. jouw post. Ik vermoed dat veel van de beledigde commentatoren de episode waar de clip uitkomt niet kennen. De hoofdpersoon is deze hele scène aan het trippen op een drug die hem in de aflevering een aantal keer 'van genre laat wisselen'. 'Toevallig' verandert de muziek ook naar de chiptune-achtige stijl nadat er 'He's switching genres' wordt gezegd.
Het past m.i. dus juist perfect bij de scène.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Wormaap schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:03:
[...]

Toevallig kwam dit topic omhoogdrijven in mijn Active Topics n.a.v. jouw post. Ik vermoed dat veel van de beledigde commentatoren de episode waar de clip uitkomt niet kennen. De hoofdpersoon is deze hele scène aan het trippen op een drug die hem in de aflevering een aantal keer 'van genre laat wisselen'. 'Toevallig' verandert de muziek ook naar de chiptune-achtige stijl nadat er 'He's switching genres' wordt gezegd.
Het past m.i. dus juist perfect bij de scène.
Iedereen mag zelf bepalen of de muziek goed is. Ik vond het wel leuk en er ontschoot me een lach... Het was een grappige benadering. Toen hoorde ik echter dat de dialoog duidelijk weggedrukt werd en het machinegeweer opeens klonk als 8-bit atari geluid... Dan kan het perfect passen of niet, één van de regels van de competitie was dat het originele filmpje op geen enkele manier aangepast mocht worden. De winnaar heeft dat heel duidelijk wel gedaan.
Als ik dan ook nog lees dat de betreffende winnaar al meer dan 20 jaar in het vak zit en nota bene gewerkt heeft met één van de juryleden (JJ Abrams), ga je toch twijfelen aan de zuiverheid van dit alles... m.i. zonde.

Even voor de duidelijkheid: Het maakte me niet uit wie de winnaar zou zijn, als t maar aan de regels voldoet. Ik zou zelf sowieso nooit gewonnen hebben. Dat was ook totaal niet de intentie van de inzending. Heb er ook een groot aantal geluisterd om te horen op hoeveel verschillende manieren je een stuk film kan benaderen. (Zoveel dat je zelfs de visuele foutjes of overdrevenheden gaat zien, zoals het feit dat ze enorm langzaam rijden en dat ze constant slingeren terwijl een rechte lijn sneller is.) Dat was voor mij genoeg om er voldoening uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
Oef, ik voel die chiptune ook echt compleet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
Is er trouwens iemand die van zijn/haar Ableton Push 2 af wil? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 13:56

2mb

MrWilliams schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:48:

Eerlijk gezegd vond ik de runner-ups veel mooier. Ik vind die chiptune ook niet zo passen.

Ik moet wel lachen om die reacties, dit filmpje bijvoorbeeld:

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

panbami schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:59:

[Afbeelding]
Dat ziet er echt dik uit :) (mijn bureau staat helemaal vol met audio zooi.. werkt heel fijn, maar ziet er niet uit)
Wat lekker afgemixed zeg!
On_E schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:21:
Gisteravond na wat biertjes eens door mijn Reason files gegaan en toen moest ik toch wel erg glimlachen toen ik dit oude projectje vond. :)

[Soundcloud: George Hefner - Sonne In Dein Herz by George Hefner]

Lage tonen zijn wel wat ''off'' volgens mij, maar fuck it, ik vind m leuk en ga kijken of ik m kan verbeteren.
(de titel is een geintje :+ )

edit: Een andere bastoon doet wonderen. 8)
Dit klinkt lekker! heb zelf ook wat bas issue's (@hierboven) , wellicht ook eens ff kijken naar een ander bas geluidje

Btw, ben ik trouwens de enige die de opname functie van Logic echt helemaal de bomb vind! Stuk in de tijdlijn selecteren, loop aan zetten, en hierna kun je van al je takes, even de goede stukjes selecteren.. en dit werkt niet destructive!

Ik maak al jaren muziek in Ableton.. maar als ik dat bij een maat van me zie in Logic X, vraag ik me af waarom andere tools dat niet hebben :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E

On_E

Housemusic

Dank @Nibbz !

Ik heb nog steeds het idee dat die lage tonen te hard staan maar vind het soms lastig te bepalen. Over een week of 5 kan ik eindelijk eens goede monitorspeakers kopen, dus dan nog maar eens gaan zitten om de volumes te checken.

Verder misschien nog wat kleine dingetjes, maar over het algemeen ben ik al heel tevreden over de track en dat ben ik niet snel. :+

edit: Net toch nog ff het volume van wat verschillende geluiden een klein beetje getweaked.

[ Voor 11% gewijzigd door On_E op 29-06-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Nibbz schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Dat ziet er echt dik uit :) (mijn bureau staat helemaal vol met audio zooi.. werkt heel fijn, maar ziet er niet uit)

[...]

Wat lekker afgemixed zeg!

[...]

Dit klinkt lekker! heb zelf ook wat bas issue's (@hierboven) , wellicht ook eens ff kijken naar een ander bas geluidje

Btw, ben ik trouwens de enige die de opname functie van Logic echt helemaal de bomb vind! Stuk in de tijdlijn selecteren, loop aan zetten, en hierna kun je van al je takes, even de goede stukjes selecteren.. en dit werkt niet destructive!

Ik maak al jaren muziek in Ableton.. maar als ik dat bij een maat van me zie in Logic X, vraag ik me af waarom andere tools dat niet hebben :p.
Over die basproblemen. Zit dit concept er al in? Helpt volgens mij enorm om geen vervorming op te laten treden... en wellicht valt dan bij de mobiele telefoon alleen de sub weg, maar blijft de andere bass gewoon lekker klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

MrWilliams schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:23:
[...]

Over die basproblemen. Zit dit concept er al in? Helpt volgens mij enorm om geen vervorming op te laten treden... en wellicht valt dan bij de mobiele telefoon alleen de sub weg, maar blijft de andere bass gewoon lekker klinken.
Hmm hij beschrijft het probleem precies zoals ik het ook ervaar. Ben wel eens wat tutorials van die gast tegengekomen, fijne uitleg. Zal het er eens naast houden als ik er weer mee bezig ga :).

Thnx voor de tip! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LinuxMan schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Ik neem ook vooral mijn complete band op, en dan als een live take (dus niet tracks opnieuw inspelen of overdubben of iets). Opnemen/afmixen doe ik in Ardour.
ah nice @LinuxMan , vandaar ook Ardour begrjip ik?

Ik draai buiten muziek om altijd Linux, maar in de studio wil het nog niet vlotten. Ook teveel gekocht om het weg te doen en emuleren is natuurlijk ook maar omslachtig.

Maar ik heb Ardour ook al lange tijd niet meer geprobeerd, dus hoor graag je ervaring ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E

On_E

Housemusic

MrWilliams schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:23:
[...]

Interessant, effe kijken hoe ik dat in Reason voor elkaar krijg. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
Als D&B/bass music producer is dat een veel voorkomend probleem. Gebied waarin dat lekker ligt zit rond de F/G keys, daarom zijn ook veel D&B tracks om en nabij die keys.

Waar mogelijk zou ik echter wel adviseren zo veel als mogelijk de sub van je originele patch te gebruiken. In zijn voorbeeld heeft de pluck bijvoorbeeld een prachtige sub. Als je die ongehavend zou willen laten, zou ik absoluut voor band splitting gaan. Zo kan je processing specifiek op de 100hz+ band doen, terwijl je je sub relatief intact laat. Mocht je je processing in de plugin zelf doen, en is band splitting na de synth niet echt een optie, zoek dan naar de optie om je sub de FX section te laten bypassen. In Massive kan je dat in de routing section doen, en Serum heeft een direct out knop, welke de FX section bypassed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hHJ3f9PFStSBP5gtE9dYIgVGgQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o2icdViu2ttjP6D1p0ppcB8l.png?f=user_large

Als derde opmerking, dat hele verhaal wat hij toepast met een saw en daar vervolgens een compressor (nota bene in multiband mode) op kwakken, om het vervolgens weer de low-passen slaat nergens op. Gebruik gewoon een sine-wave. Als je een duidelijker beeld wilt hebben, toggle ff naar saw, of shift een paar octaves omhoog zodat je sine duidelijker hoorbaar is :)

Wat je gewoon vooral in gedachte wilt houden is:

A. is alles behalve m'n sub en kick IN IEDER GEVAL gehipassed tot 100hz?
B. conflicteren de kick en de sub niet met elkaar?

En om B kan je afhankelijk van de stijl wel of niet caren. In mijn geval zorg ik vooral dat ze niet hoorbaar elkaar in de weg zitten, dat wilt zeggen dat de kick niet te laf mag klinken als de sub tegelijkertijd dreunt. In sommige genres klinkt sidechaining dan bijvoorbeeld mooi, ik ben er zelf inmiddels niet meer zo'n grote fan van als het obvious klinkt. Dat is SO vorig decennium ;)

Voor A heb ik Voxengo Span op de master, en every now and then zet ik m'n kick+bass uit, en kijk ik of ik daar informatie in de sub regions zie. Hihats kunnen soms verrassend veel laag informatie meedragen, die alleen maar rotzooi oplevert in de lagere regionen. Vind ik iets dergelijks, dan klik ik met CTRL ingedrukt op dat gebied, en past Voxengo Span een bandpass filter toe, zodat je makkelijk kan horen wat het is in dat gebied. Als je die gevonden hebt; hipassen die boel. Hipass fucking everything, want zo krijg je een cleane sub :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toptip @apNia !

Ben het ook met je eens over die saw, maar saws en squares na die filters zijn wel volledig saturated, terwijl een cleane sinus niet de volledige wave-ruimte benut. Daardoor heeft die gast z'n methode wel dat de sub meer gewicht heeft.

Overigens heb ik jarenlang met subbas mixproblemen doorgemixt zonder het door te hebben. Dit veroorzaakt weer andere problemen omdat ik geen headroom meer had, waardoor ik ging over-compressen om de rest mee te krijgen. Resultaat was bass-heavy platte pannenkoeken.

Dit puur omdat ik een staande golf had die rond de 45~65Hz uitcancelde (en de sub ging compenseren).

Pas nadat ik een nieuwe studio had zonder dit probleem (en een grote sub heb aangeschaft), hoorde ik pas hoe verkracht die oude producties waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
vlaaing peerd schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:46:
Ben het ook met je eens over die saw, maar saws en squares na die filters zijn wel volledig saturated, terwijl een cleane sinus niet de volledige wave-ruimte benut. Daardoor heeft die gast z'n methode wel dat de sub meer gewicht heeft.
Het kan werken hoor, blijft een kwestie van luisteren. Maar over het algemeen is deze truuk om je subs op te schonen, en als je in plaats daarvan extra informatie gaat layeren wordt het vaak nog soeperiger. Het kan net waardevol zijn om die scoop te maken die rondom de 100hz fundamental van je kick ligt. Daarmee kan je desgewenst ook enkel je sub sidechainen aan je kick, waardoor je niet die hoorbare duck krijgt op het moment dat je kick triggert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sustain
apNia schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:14:
Als D&B/bass music producer is dat een veel voorkomend probleem. Gebied waarin dat lekker ligt zit rond de F/G keys, daarom zijn ook veel D&B tracks om en nabij die keys.

Waar mogelijk zou ik echter wel adviseren zo veel als mogelijk de sub van je originele patch te gebruiken. In zijn voorbeeld heeft de pluck bijvoorbeeld een prachtige sub. Als je die ongehavend zou willen laten, zou ik absoluut voor band splitting gaan. Zo kan je processing specifiek op de 100hz+ band doen, terwijl je je sub relatief intact laat. Mocht je je processing in de plugin zelf doen, en is band splitting na de synth niet echt een optie, zoek dan naar de optie om je sub de FX section te laten bypassen. In Massive kan je dat in de routing section doen, en Serum heeft een direct out knop, welke de FX section bypassed:

[Afbeelding]

Als derde opmerking, dat hele verhaal wat hij toepast met een saw en daar vervolgens een compressor (nota bene in multiband mode) op kwakken, om het vervolgens weer de low-passen slaat nergens op. Gebruik gewoon een sine-wave. Als je een duidelijker beeld wilt hebben, toggle ff naar saw, of shift een paar octaves omhoog zodat je sine duidelijker hoorbaar is :)

Wat je gewoon vooral in gedachte wilt houden is:

A. is alles behalve m'n sub en kick IN IEDER GEVAL gehipassed tot 100hz?
B. conflicteren de kick en de sub niet met elkaar?

En om B kan je afhankelijk van de stijl wel of niet caren. In mijn geval zorg ik vooral dat ze niet hoorbaar elkaar in de weg zitten, dat wilt zeggen dat de kick niet te laf mag klinken als de sub tegelijkertijd dreunt. In sommige genres klinkt sidechaining dan bijvoorbeeld mooi, ik ben er zelf inmiddels niet meer zo'n grote fan van als het obvious klinkt. Dat is SO vorig decennium ;)

Voor A heb ik Voxengo Span op de master, en every now and then zet ik m'n kick+bass uit, en kijk ik of ik daar informatie in de sub regions zie. Hihats kunnen soms verrassend veel laag informatie meedragen, die alleen maar rotzooi oplevert in de lagere regionen. Vind ik iets dergelijks, dan klik ik met CTRL ingedrukt op dat gebied, en past Voxengo Span een bandpass filter toe, zodat je makkelijk kan horen wat het is in dat gebied. Als je die gevonden hebt; hipassen die boel. Hipass fucking everything, want zo krijg je een cleane sub :)
Als je niet van het pompende sidechain effect houdt kun je naast een kortere release-time ook multiband sidechainen, waar je alleen de sub sidechained of iig de sub meer dan de mids en dan de highs nog minder, klinkt vaak net wat strakker/een geheel.

Ik weet nog wel toen ik het mixen een beetje door kreeg en ik alles ging highpassen om ruimte te maken voor de sub/bass. Op een gegeven moment ging overal de low-end vanaf en klonken mijn mixes weer heel erg dun met weinig karakter. Als ik naar profesioneel gemixt & mastered house tracks luister op bijvoorbeeld Defected Records hoor ik dan juist weer dat de hihats vaak ook juist wat mids bij zich dragen (natuurlijk niet echt sub frequencies) en dat geeft weer wat character en maakt de hats wat zwaarder.

Wat ik dan wel weer doe op de master is een lowcut tot ~150hz op het "side" signaal. Maakt mijn tracks vaak een stuk cleaner zonder het gewicht eraf te halen.

Alles met maten zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
Ja je moet absoluut niet te ver hipassen. Over het algemeen, als je niet weet waar dat breekpunt ligt, rol je omhoog, totdat het hipass effect duidelijk effect heeft op het geluid, en rol dan desgewenst een klein stukje terug. Doe dit vooral in de context van de algehele mix, want solo worden vocalen al snel dun, maar in context van de mix kan je een stuk hoger gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
apNia schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:47:
Ja je moet absoluut niet te ver hipassen. Over het algemeen, als je niet weet waar dat breekpunt ligt, rol je omhoog, totdat het hipass effect duidelijk effect heeft op het geluid, en rol dan desgewenst een klein stukje terug. Doe dit vooral in de context van de algehele mix, want solo worden vocalen al snel dun, maar in context van de mix kan je een stuk hoger gaan.
Ik ga voor vocalen eigenlijk nooit verder dan 80Hz, altijd het idee dat ik teveel body mis daarboven.

Toevallig hier mensen die geniaal zijn in de theoretische kant? Zit vandaag aan een plaat te werken, maar kan zelf niet meer eerlijk oordelen of de akkoorden wel helemaal lekker samen gaan met de vocaal. Alle hulp is welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
Kindapaas schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Ik ga voor vocalen eigenlijk nooit verder dan 80Hz, altijd het idee dat ik teveel body mis daarboven.
Het is natuurlijk geen gouden regel, want het is allemaal in context van een mix, maar hipassen tot maar 80hz voor vocalen vind ik over het algemeen echt mega laag. Meestal begin je het rond de 150-200hz een beetje te horen en duw ik het wel tot zo'n 500hz. Maar goed dat zijn nummers afhankelijk van de steepness van je filtercurve en hoe druk je mix 'down there' is ;)
Toevallig hier mensen die geniaal zijn in de theoretische kant? Zit vandaag aan een plaat te werken, maar kan zelf niet meer eerlijk oordelen of de akkoorden wel helemaal lekker samen gaan met de vocaal. Alle hulp is welkom! :)

[Soundcloud: self medicate by STVCKS]
Akkoorden klinken echt dikke prima in mijn oren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kindapaas schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Zit vandaag aan een plaat te werken, maar kan zelf niet meer eerlijk oordelen of de akkoorden wel helemaal lekker samen gaan met de vocaal. Alle hulp is welkom! :)

[Soundcloud: self medicate by STVCKS]
De akkoorden zijn in B-mineur toonsoort en de vocals zijn in B-mineur. Dus dat is het probleem niet.

Misschien zoek je een andere progressie dan Bm-A-G?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 21:31
vlaaing peerd schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:05:
[...]

ah nice @LinuxMan , vandaar ook Ardour begrjip ik?

Ik draai buiten muziek om altijd Linux, maar in de studio wil het nog niet vlotten. Ook teveel gekocht om het weg te doen en emuleren is natuurlijk ook maar omslachtig.

Maar ik heb Ardour ook al lange tijd niet meer geprobeerd, dus hoor graag je ervaring ermee.
Ik gebruik Ubuntu Studio, dan heb je met een standaard USB geluids interface (ik gebruik een 10 kanaals Roland UA-101) out-of-the-box een low latency oplossing. Mijn 6 jaar oude thinkpad X220 laptop (wel met SSD) heeft geen enkele moeite om 8 kanalen 48KHz simultaan op te nemen tijdens een repetitie.

Afmixen doe ik daarna thuis. Ik heb een aantal scriptjes om een aantal zaken te automatiseren. Met de Calf plugins heb je (naast de meegeleverde plugins in ardour) een kwalitatief goede set plugins. Daarnaast heb ik nog wel een aantal extra plugins in gebruik.

Ik heb al een paar jaar geen commerciele DAW meer gebruikt, maar Ardour is op dit moment zeker gelijk aan een commerciele DAW van een paar jaar geleden. Het kan in ieder geval alles dat ik gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sustain
apNia schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:41:
[...]

Het is natuurlijk geen gouden regel, want het is allemaal in context van een mix, maar hipassen tot maar 80hz voor vocalen vind ik over het algemeen echt mega laag. Meestal begin je het rond de 150-200hz een beetje te horen en duw ik het wel tot zo'n 500hz. Maar goed dat zijn nummers afhankelijk van de steepness van je filtercurve en hoe druk je mix 'down there' is ;)

[...]
Ik highpass meestal ook maar tot de ~100hz max (ligt een beetje aan de steilte van de highpass). De rest van de low-end pak ik dan wel aan met een bell curv, meestal dynamisch of een multiband compressor. Als ik alleen maar highpass vind ik ook vaak dat de vocalen te dun klinken. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de muziek stijl, met Trance kom je meestal wel weg met weinig low/veel highs maar de genres die ik maak hebben vaak iets diepere vocalen. En man/vrouw of baritone/soprano etc weegt natuurlijk ook mee. Maar dynamic EQ's doen echt wonderen voor vocalen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosun
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-01 13:07
Ik heb een Oktava MK-319 microfoon, met een set Yamaha HS-50 monitoren, en een compressor Klark Teknik KT-2A.

Welke audio interface, met een budget van 250-400 euro, kan ik de hierboven genoemde aansluiten?

Kunnen jullie een paar opnoemen? ID22, of een Focusrite Clarett etc. Windows 10 met USB3.0 of evt. Thunderbolt.

PS. Ben ik op het goede adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tosun schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:10:
Ik heb een Oktava MK-319 microfoon, met een set Yamaha HS-50 monitoren, en een compressor Klark Teknik KT-2A.

Welke audio interface, met een budget van 250-400 euro, kan ik de hierboven genoemde aansluiten?

Kunnen jullie een paar opnoemen? ID22, of een Focusrite Clarett etc. Windows 10 met USB3.0 of evt. Thunderbolt.

PS. Ben ik op het goede adres?
Jep, je bent op het goede adres. :7

Beide die je noemt hebben de benodigde aansluiting voor je compressor, mic en speaker uitgang. Het kan echter ook goedkoper of duurder, naar gelang je wensen.

- verwacht je in de toekomst er nog meer apparaten bij te halen?
- heb je de wens om je microfoonsignaal al te bewerken voordat ie de computer in gaat?
- Gebruik je de compressor uitsluitend als signaalbewerking voor de microfoon of word ie ook apart van de mic gebruikt?
- kun je wat uitleggen over je workflow (wat/hoe je muziek maakt, de manier waarop je opneemt, enz)?

Ik kan je een hele rits merken en modellen opnoemen, maar als je wat specifieker bent kunnen we denk ik sneller een passende interface adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosun
Top!

Ik ben een beginneling met de gears, maar voortdurend gaat het gebruikt worden voor Rap vocalen.

Qua apparaten kan er evt. een losse preamp bij, tenminste Golden Age Premier PRE-73 heb ik het oogje voor in de toekomst (dus een bypass optie zou dit beter laten klinken las ik). De bedoeling is dat samen met de compressor de vocalen rechtstreeks worden ingesteld/opgenomen, en naderhand komen er digitale plugins erbij natuurlijk. Voornamelijk zijn dit mijn plannen.
vlaaing peerd schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:32:
[...]

Jep, je bent op het goede adres. :7

Beide die je noemt hebben de benodigde aansluiting voor je compressor, mic en speaker uitgang. Het kan echter ook goedkoper of duurder, naar gelang je wensen.

- verwacht je in de toekomst er nog meer apparaten bij te halen?
- heb je de wens om je microfoonsignaal al te bewerken voordat ie de computer in gaat?
- Gebruik je de compressor uitsluitend als signaalbewerking voor de microfoon of word ie ook apart van de mic gebruikt?
- kun je wat uitleggen over je workflow (wat/hoe je muziek maakt, de manier waarop je opneemt, enz)?

Ik kan je een hele rits merken en modellen opnoemen, maar als je wat specifieker bent kunnen we denk ik sneller een passende interface adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tosun schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:27:
Top!

Ik ben een beginneling met de gears, maar voortdurend gaat het gebruikt worden voor Rap vocalen.

Qua apparaten kan er evt. een losse preamp bij, tenminste Golden Age Premier PRE-73 heb ik het oogje voor in de toekomst (dus een bypass optie zou dit beter laten klinken las ik). De bedoeling is dat samen met de compressor de vocalen rechtstreeks worden ingesteld/opgenomen, en naderhand komen er digitale plugins erbij natuurlijk. Voornamelijk zijn dit mijn plannen.

[...]
Dan zul je niet veel meer dan 2 ingangen nodig hebben. Ik adviseer wel meer dan 1, dan heb je altijd de optie om iets bij te steken en dat gaat onvermijdelijk wel een keer gebeuren.

Daarnaast raad ik een XLR met Jack gecombineerde (of beide apart) ingang, dan kun je zowel mic direct als via de effecten inpluggen.

In principe zou je dan vrijwel alles in dit overzicht kunnen aanschaffen:

Ik raad niet specifiek Bax shop aan of af en er zijn genoeg andere winkels, het is alleen bedoeld als overzicht van mogelijke geluidskaarten.

Het zijn teveel om ze allemaal te bespreken. Ik zou zeggen, maak een lijstje van kandidaten binnen je budget en laat het ons weten. Dan kunnen we je wat verder adviseren of dat goede keuzes zijn.

Tip: veel geluidskaarten zijn gebundeld met software, mocht je nog iets nodig hebben dan is het aan te raden om te kijken of dat bij je geluidskaart inzit. Dat scheelt vaak wat Euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosun
- Audient ID22
- Focusrite Clarett 2Pre

Deze 2 interfaces heb ik in het vizier. Uiteraard buiten mijn budget maar het zal een investering worden voor een langere tijd. Dus welke zou het beste voor mijn situatie uitpakken?

Ik had voorheen Focusrite 2i2 3rdgen Solo. Dus een extra preamp, en/of een compressor was onmogelijk!
vlaaing peerd schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:34:
[...]

Dan zul je niet veel meer dan 2 ingangen nodig hebben. Ik adviseer wel meer dan 1, dan heb je altijd de optie om iets bij te steken en dat gaat onvermijdelijk wel een keer gebeuren.

Daarnaast raad ik een XLR met Jack gecombineerde (of beide apart) ingang, dan kun je zowel mic direct als via de effecten inpluggen.

In principe zou je dan vrijwel alles in dit overzicht kunnen aanschaffen:

Ik raad niet specifiek Bax shop aan of af en er zijn genoeg andere winkels, het is alleen bedoeld als overzicht van mogelijke geluidskaarten.

Het zijn teveel om ze allemaal te bespreken. Ik zou zeggen, maak een lijstje van kandidaten binnen je budget en laat het ons weten. Dan kunnen we je wat verder adviseren of dat goede keuzes zijn.

Tip: veel geluidskaarten zijn gebundeld met software, mocht je nog iets nodig hebben dan is het aan te raden om te kijken of dat bij je geluidskaart inzit. Dat scheelt vaak wat Euro's.
Pagina: 1 ... 42 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.