In aanvulling op @vlaaing peerdsnippiestgem schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:03:
Beste mede-tweakers,
Een maand geleden ben ik begonnen met het producen van muziek. Ik heb hiervoor Ableton Suite aangeschaft en via Splice een aantal samples binnengesleept. Waarom Suite? Omdat hier eigenlijk alles in zit om muziek mee te maken.
Je hebt 2 soorten plugins, FX en instrumenten. Ik volg de filosofie van de stock FX plugins van je DAW te gebruiken. Instrumenten zou ik kiezen in functie van de muziek die je wil maken. Zoek uit welke instrumenten veel gebruikt zijn in het specifieke genre dat je wil gaan maken. Serum associeer ik met EDM en trance. Wil je hiphop maken zou ik niet naar serum kijken. Persoonlijk ben ik niet wild van de instrumenten van Ableton. De FX wel, ik heb 5 jaar alles gedaan met de stock FX van Ableton. De stock instrumenten heb ik zelden gebruikt. De sampler daargelaten, die is zeer goed.
Kwa andere plugins heb je grof gezegd 2 soorten: one trick pony plugins en hypercomplex plugins. ik gebruik enkele one trick pony plugins, een Rhodes, een Juno, een SH101. Ik heb de native Instruments suite ook , ik vind het veel te complex en gebruik het zelden. Alchemy is een uitzondering waar ik de presets bewerk tot ze goed zijn voor mij. Daarnaast heb je natuurlijk ook, sample libraries zoals loopcloud en splice zoals je ontdekt heb.
Ik heb de eerste generatie push gehad, die heb ik niet veel gebruikt en uiteindelijk verkocht. Push duwt (pun intended) je in een bepaalde workflow. Wil je live (opnieuw pun intended) gaan, en je je bouwt je live workflow rond push kan het zeker een goed ding zijn.
Met wat ik nu weet zou Ik een starter aanraden om het aantal plugins te beperken, en degene die je gebruikt goed te leren kennen en er het maximale uit te halen. Dat is mijn fout geweest. Geregeld nieuwe dingen kopen en dan verzuipen in de mogelijkheden om ze dan niet meer te gebruiken. Op het einde van de rit gebruik nu in elke track dezelfde plugins (de vermelde one trick pony's). Ik ken ze en ik verlies me niet in het eindeloos prutsen...
Eigenlijk kan je met samples en goede kennis van je sampler ook ongelofelijk toffe dingen doen, ook dat is een pad wat je kan bewandelen en waar je je in kan bekwamen, laat Ableton nu net een ongelofelijk veelzijdige sampler hebben...
en dan is er natuurlijk de mogelijkheid dat je echte instrumenten wil gaan gebruiken en deze op te nemen en van daar te vertrekken in je daw..
Welke muziek denk je ongeveer te maken?? misschien kunnen we dan wat gerichter babbelen, want de mogelijkheden zijn eindeloos...
You don't need eyes to see, you need vision