Dat komt goed uit, want Apnia houdt van metertjesChojinZ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:38:
[...]
Ik ben zelf niet zo van de cliche's maar: meten is weten.
Heerlijk trackjedjerror schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 00:20:
net ff een directe livejam opgenomen met de td-3 leuk apparaatje..
[Soundcloud: Td - 3-fridays by GVE | Gerwin Van Engelenburg]
Wat ik me afvraag is of dat die TD-03 een beetje makkelijk programmeerbaar is? Wat ik van rebirth nog weet is dat ik die 303's vrij klote vond om te programmeren/sequencen.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Je het valt uiteindelijk wel mee zit ook nog een usb tool bij wat het makkelijker maakt. Op YT zijn er genoeg tutorials te vinden die het wel goed uitleggen :-)boesOne schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:11:
[...]
Heerlijk trackje
Wat ik me afvraag is of dat die TD-03 een beetje makkelijk programmeerbaar is? Wat ik van rebirth nog weet is dat ik die 303's vrij klote vond om te programmeren/sequencen.
Hij is bij mij aan logic gekoppeld, maar dat is enkel voor start stop en CC modulatie (rommelen met de acid knopboesOne schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:11:
[...]Wat ik me afvraag is of dat die TD-03 een beetje makkelijk programmeerbaar is? Wat ik van rebirth nog weet is dat ik die 303's vrij klote vond om te programmeren/sequencen.
Ik heb hem hier staan en ik moet zeggen dat het meevalt. In het begin is het wat vreemd maar een je een paar dingetjes gedaan hebt ben je er mee weg, de handleiding is ok (naar Roland normen goed zelfs). Je het 2 modes die hetzelfde resultaat zouden moeten opleveren. De classic mode en een nieuwere. Ik werk in classic mode en die schijnt heel goed te lijken op de originele 303.
Edit:

[ Voor 5% gewijzigd door Yalopa op 31-03-2020 20:50 ]
You don't need eyes to see, you need vision
Enige wat vervelend is dat de output volume van de Behringer TD-3 vrij laag is..dus moet hem in daw best omhoog pompen of via mn interface. Ja de behringer workflow is identiek aan de orginele 303. Ben nu bezig om een live-set te gaan opnemen via OBS (Stream). Nu even aan het bekijken of ik alles kan routen via mn DAW en dan op de master out een compressor zetten zodat alles een beetje strak/gelijk klinkt.
Ik vind het absoluut belachelijk goedkoop. Tis dat ik de TB03 al heb 
Ik kijk al even verlekkerd naar Behringers SH101 Remake, maar ik heb eigenlijk geen plaats meer. Ik heb zelfs al een synth al jaren ongebruikt op de zonder liggen, bovendien heb ik de SH101 plugin van Roland ook al...
Toch verleidelijk voor 300 euro...
Ik kijk al even verlekkerd naar Behringers SH101 Remake, maar ik heb eigenlijk geen plaats meer. Ik heb zelfs al een synth al jaren ongebruikt op de zonder liggen, bovendien heb ik de SH101 plugin van Roland ook al...
Toch verleidelijk voor 300 euro...
ja die SH101 is ook nice ja :-) maar work with what you have..anders ook ruzie met de vrouw straks haha
Work with what you ave is een fantastic principe idd. Ik werk maximaal met stock Logic plugins, daarnaast gebruik ik een Juno 60 plugin(TAL), een SH101 plugin (Roland), NI battery, een Korg M1 plugin (Korg). Hardware is een TR-8, een TB-03 en een Wurly "met karakter". Een Nord Piano aangesloten op de setup als midi keyboard.
Ik koop geen plugins meer zelfs al kosten ze bijna niets of zijn ze gratis. NI Komplete heb ik liggen, maar naast battery gebruik ik enkel -in uitzonderlijke omstandigheden- massive, dus zeer beperkt gebruik.
De Nord piano is voornamelijk bedoeld en gebruikt als instrument voor mn pianoles. Op de zolder ligt een Nord Lead (Eerste editie met uitbreidingskaart voor 6 voices)
Sinds ik over ben van Ableton naar Logic heb ik gewoon veel betere / gebruiksvriendelijkere stock plugins, dus dat helpt wel.. (Alchemy
)
Maar een echte SH101 of een echte Juno106 blijft een (dure) droom, de TR-8 wil ik misschien nog inruilen voor een TR8-S
Ik koop geen plugins meer zelfs al kosten ze bijna niets of zijn ze gratis. NI Komplete heb ik liggen, maar naast battery gebruik ik enkel -in uitzonderlijke omstandigheden- massive, dus zeer beperkt gebruik.
De Nord piano is voornamelijk bedoeld en gebruikt als instrument voor mn pianoles. Op de zolder ligt een Nord Lead (Eerste editie met uitbreidingskaart voor 6 voices)
Sinds ik over ben van Ableton naar Logic heb ik gewoon veel betere / gebruiksvriendelijkere stock plugins, dus dat helpt wel.. (Alchemy
Maar een echte SH101 of een echte Juno106 blijft een (dure) droom, de TR-8 wil ik misschien nog inruilen voor een TR8-S
[ Voor 8% gewijzigd door Yalopa op 01-04-2020 22:05 ]
Vet @Wilde ! Klinkt mooi! Geen fan meer van het genre sinds early 2000's maar dit klinkt als toptier kwaliteit
It's noice indeed, brings me way back.
@djerror
hoe bereid je dit voor? hoeveel improvisatie en hoeveel, pre programmed is dit?
hoe bereid je dit voor? hoeveel improvisatie en hoeveel, pre programmed is dit?
Nou moest eerst alles verzamelen in 1 project op de digitakt en dan is het meer een soort van dj-performance van mijn eigen tracks..de improvisatie is dan vooral andere dingen met elkaar mixen en met filters spelen. Mis eigenlijk een looper waardoor de overgangen wat vetter kunnen. Was mn eerste keer genoeg ruimte voor verbetering :-)
En weer een remixje gemaakt
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Kort vraagje, ik ben op zoek naar een goede powered USB Hub. Voor mijn DIY studio.
Ik wil er een voor nu in elk geval deze apparaten op kunnen aansluiten:
Ik kwam deze tegen: https://www.anker.com/pro...7port-usb-30-hub/A7505112 maar die shipped niet naar NL. En ik zat te kijken naar een TP-Link USB 3.0 7-Port Hub met 2 oplaadporten, maar uit reviews haal ik dat die coil whine heeft. Laat ik daar nu net overgevoelig voor zijn...
Dus tips?
- Maschine MK2
- Roland Keyboard
- Zoom USB Mic
- LPK25
- En evt. later nog andere devices
Ik kwam deze tegen: https://www.anker.com/pro...7port-usb-30-hub/A7505112 maar die shipped niet naar NL. En ik zat te kijken naar een TP-Link USB 3.0 7-Port Hub met 2 oplaadporten, maar uit reviews haal ik dat die coil whine heeft. Laat ik daar nu net overgevoelig voor zijn...
Dus tips?
Ik kan je niet direct eentje aanraden, maar met evt later andere devices ga je wel heel veel op 1 seriele poort aansluiten. Niet voor niets dat audio USB hubs nooit meer dan 3 poorten hebben.marapuru schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:08:
Kort vraagje, ik ben op zoek naar een goede powered USB Hub. Voor mijn DIY studio.
- Maschine MK2
- Roland Keyboard
- Zoom USB Mic
- LPK25
- En evt. later nog andere devices
Ik raad aan dit te spreiden over meerdere poorten en (indien mogelijk) op poorten van een verschillende USB controller. Vaak hebben moederborden die mogelijkheid, meest eenvoudig uitgelegd zijn dat poorten die niet naast elkaar, maar van elkaar gescheiden geplaatst zijn (bijv linker- en rechterkant van je laptop).
Scheid verder je apparaten in USB-audio en USB-midi. Je USB mic wil bv audio versturen en je wilt niet dat die lagt of storing heeft met een ander apparaat (wat een probleem gaat worden als je teveel op één poort aansluit). Ook (passieve) stroomvoorziening kan een probleem worden.
Daarnaast kan het bij consumermerken USB hubs zijn dat je tegen audio-specifieke problemen hebt (zoals die coilwhine). Kijk daarom op een muziekwinkelsite voor USB hubs en lees de reviews of er geen muzikanten over klagen. Bv: https://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=USB+hub
Tips dus:
- verspreid indien mogelijk over meerdere poorten, neem desnoods 2 hubs.
- neem indien mogelijk een powered HUB om actief van stroom te voorzien.
- geef audio-USB apparaten zoveel mogelijk bandbreedte door die zo min mogelijk met andere apparaten aan te sluiten.
- overweeg om in de toekomst audio apparaten te kopen met audio uitgang ipv USB.
Succes in je zoektocht iig!
Uiteindelijk toch voor een relatief simpele USB hub gegaan. Zodat ik voor nu in elk geval verder kon. En het bevalt me eigenlijk prima. Deze is het geworden: https://www.trust.com/nl/...minium-4-port-usb-3-2-hub.
En resultaat na een kleine anderhalf uur pielen
Soundcloud: Warm Hands - Mindspin85
Ah, voor zo'n prijsje kan je er ook geen buil aan vallen. Mocht je uiteindelijk toch problemen hebben met meerdere apparaten op 1 poort, laat maar weten!marapuru schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:46:
Uiteindelijk toch voor een relatief simpele USB hub gegaan. Zodat ik voor nu in elk geval verder kon. En het bevalt me eigenlijk prima. Deze is het geworden: https://www.trust.com/nl/...minium-4-port-usb-3-2-hub.
Nou, als we daar toch mee bezig zijn. Ik heb serieus aardig wat extenders geprobeerd aangezien ik mijn pc uit de studio wil hebben. Alleen, geen enkele werkt met mijn lynx hilo, en die heb ik wel dichtbij nodig ivm de gear. Ik had aparte voor de interface, van powered tot niet powered. Nothing.
Als je een idee hebt, heel graag. Ben er alleen bang voor.
ow, dat zijn wel leuke apparaatjes. Doet deze het wel als je 'm direct op de PC aansluit?UtopiaM schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:57:
Nou, als we daar toch mee bezig zijn. Ik heb serieus aardig wat extenders geprobeerd aangezien ik mijn pc uit de studio wil hebben. Alleen, geen enkele werkt met mijn lynx hilo, en die heb ik wel dichtbij nodig ivm de gear. Ik had aparte voor de interface, van powered tot niet powered. Nothing.
Ik raad aan om eerst even te kijken naar firmware updates van de Hilo. Volgens mij moet die ook aansluiting-specifiek worden geupdate, dat zou er al mee te maken kunnen hebben.
Retry:
[Soundcloud: 25. Esteban - BL Instrumental Remake by Esteban]
momentje aub, soundcloud heeft het nummer verwijderd
ga nu proberen hem opnieuw zonder lyrics te posten
als dat niet lukt, betekent het dat mijn missie geslaagd is
dan post ik het FLStudio project hier wel
Bij gebrek aan inspiratie samen met mijn zoon van 8 een remake gemaakt van een liedje dat hij leuk vindt. Het werd Blinding Lights van The Weeknd. Ik heb hem niet publiek staan, want de lyrics komen van een of andere rip van Youtube. Helaas is de kwaliteit van de zang daardoor niet optimaal.
Leuk om zo'n track helemaal uit elkaar te halen om te zien wat er in zit, hoe de geluiden ontworpen zijn en hoe de opbouw van het nummer in elkaar zit. Ook mijn zoon vond het leuk om te horen dat een liedje niet alleen maar drums, bas en melodie is. Hij hoorde steeds meer. Geweldig om hem zo'n leerproces te geven.
Ik heb trouwens alleen stock-plugins van FLStudio gebruikt om te kijken of ik een beetje in de buurt kon komen. Gelukkig koos hij een synthwave nummer, want de 707 en FM-synth en andere oude synth geluiden zijn vrij beschikbaar tegenwoordig. (ben trouwens nog niet helemaal klaar want er is nog een synth die ik gemist heb... en er zitten wat 'grapjes' in van mijn zoon. :-))
[Soundcloud: 25. Esteban - BL Instrumental Remake by Esteban]
momentje aub, soundcloud heeft het nummer verwijderd
ga nu proberen hem opnieuw zonder lyrics te posten
als dat niet lukt, betekent het dat mijn missie geslaagd is
dan post ik het FLStudio project hier wel
Bij gebrek aan inspiratie samen met mijn zoon van 8 een remake gemaakt van een liedje dat hij leuk vindt. Het werd Blinding Lights van The Weeknd. Ik heb hem niet publiek staan, want de lyrics komen van een of andere rip van Youtube. Helaas is de kwaliteit van de zang daardoor niet optimaal.
Leuk om zo'n track helemaal uit elkaar te halen om te zien wat er in zit, hoe de geluiden ontworpen zijn en hoe de opbouw van het nummer in elkaar zit. Ook mijn zoon vond het leuk om te horen dat een liedje niet alleen maar drums, bas en melodie is. Hij hoorde steeds meer. Geweldig om hem zo'n leerproces te geven.
Ik heb trouwens alleen stock-plugins van FLStudio gebruikt om te kijken of ik een beetje in de buurt kon komen. Gelukkig koos hij een synthwave nummer, want de 707 en FM-synth en andere oude synth geluiden zijn vrij beschikbaar tegenwoordig. (ben trouwens nog niet helemaal klaar want er is nog een synth die ik gemist heb... en er zitten wat 'grapjes' in van mijn zoon. :-))
[ Voor 22% gewijzigd door MicroWhale op 21-04-2020 12:33 ]
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Firmware was destijds up to date, heb daarin veel geprobeerd. Het punt is dat de output/input routing met een oudere firmware veel makkelijker te switchen is voor a/b'ing met mastering. Word idd via het type aansluiting geupdate. Het type aansluiting kun je nog veranderen via een insteek kaart, wat al snel weer rond de 450e ergens zit. Blijkbaar dan de enige oplossing.vlaaing peerd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:49:
[...]
ow, dat zijn wel leuke apparaatjes. Doet deze het wel als je 'm direct op de PC aansluit?
Ik raad aan om eerst even te kijken naar firmware updates van de Hilo. Volgens mij moet die ook aansluiting-specifiek worden geupdate, dat zou er al mee te maken kunnen hebben.
Direct aansluiten is geen probleem. Hoorde al van meerdere engis dat ie aardig gevoelig is hierin.
Iemand ervaring met samplers? (een Elektron Octatrack bv.)
Ik kan binnenkort mijn ''studio'' bestaande uit een PC, Reason 10 en een Novation Launchkey uitbreiden, en naast een drumpad controller halen lijkt het me heel tof om zelf samples te kunnen maken van bv. oude platen op vinyl of wat dan voor audio input eigenlijk ook.
Maar ik vraag me af of het wel makkelijk te combineren is met Reason, dat is nml. wel echt mijn DAW zeg maar en daar wil ik liever niet vanaf. Of is het overkill om zo'n ding in huis te halen?
Ik kan binnenkort mijn ''studio'' bestaande uit een PC, Reason 10 en een Novation Launchkey uitbreiden, en naast een drumpad controller halen lijkt het me heel tof om zelf samples te kunnen maken van bv. oude platen op vinyl of wat dan voor audio input eigenlijk ook.
Maar ik vraag me af of het wel makkelijk te combineren is met Reason, dat is nml. wel echt mijn DAW zeg maar en daar wil ik liever niet vanaf. Of is het overkill om zo'n ding in huis te halen?
Ik snap niet waarom je niet samples Reason in zou kunnen draggen @On_E ?
Ik had erbij moeten zeggen dat ik graag met knopjes speel.apNia schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:54:
Ik snap niet waarom je niet samples Reason in zou kunnen draggen @On_E ?
(als in, ik vind nieuwe apparatuur ook gewoon tof )
Snap dat je in Reason waarschijnlijk alles al kan wat je met zo'n ding kan doen, maar toch trekt het....
Ik heb een volca sample en het is op zich wel leuk om aan de knopjes te zitten. Maar als je geen gebruik gaat maken van de andere functies zoals de sequencers en alle andere functies die die dingen hebben omdat je toch Reason gaat gebruiken dan betaal je eigenlijk voor die functies terwijl je ze niet gebruikt.On_E schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:58:
[...]
Ik had erbij moeten zeggen dat ik graag met knopjes speel.![]()
(als in, ik vind nieuwe apparatuur ook gewoon tof )
Snap dat je in Reason waarschijnlijk alles al kan wat je met zo'n ding kan doen, maar toch trekt het....
Als je alleen maar samples wilt maken om in reason te krijgen dan kan je net zo goed de externe bron op je muziek interface aansluiten en dan in audacity samplen en bewerken.
[ Voor 26% gewijzigd door Dwarlorf op 22-04-2020 22:32 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Klinkt logisch wel. Dank voor de uitleg!Dwarlorf schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:31:
[...]
Ik heb een volca sample en het is op zich wel leuk om aan de knopjes te zitten. Maar als je geen gebruik gaat maken van de andere functies zoals de sequencers en alle andere functies die die dingen hebben omdat je toch Reason gaat gebruiken dan betaal je eigenlijk voor die functies terwijl je ze niet gebruikt.
Als je alleen maar samples wilt maken om in reason te krijgen dan kan je net zo goed de externe bron op je muziek interface aansluiten en dan in audacity samplen en bewerken.
Met een octrack kan je gewoon standalone al een hele track bouwen zonder je DAW of wat dan ook. Octatrack heeft wel een hoge learning curve als je verder nog niet bekend met de Elektron workflow. Je zou dan ook kunnen kijken naar zijn kleine broertje de Digitakt :-)
Ja, de Digitakt is wel heel aanlokkelijk. Ik overwoog hem ook maar eigenlijk doe ik te weinig met al het spul dat ik nu al heb om die aanschafprijs te verantwoorden.djerror schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:41:
Met een octrack kan je gewoon standalone al een hele track bouwen zonder je DAW of wat dan ook. Octatrack heeft wel een hoge learning curve als je verder nog niet bekend met de Elektron workflow. Je zou dan ook kunnen kijken naar zijn kleine broertje de Digitakt :-)
Mijn (beperkte) ervaring is dat het toch een beetje 2 verschillende aproaches hoe je met muziek maken om wil gaan. Niet dat het 1 het gebruik van de 1 de ander per definitie uitsluit maar wat ik bijvoorbeeld lastig vind met de Volca (en ik neem aan dat dat met de Digitakt ook zo is) is dat je niet zonder gekunstel individuele tracks in je DAW kan opnemen. Vandaar mijn eerdere advies/inzicht, als je toch van een DAW gebruik blijven maken is het een beetje zonde om dan een dure Octatrack (of Digitakt) te kopen.
[ Voor 28% gewijzigd door Dwarlorf op 23-04-2020 12:51 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Voor de digitakt is er nu overbridge 2.0 (eindelijk uit de beta) dit werkt als een vst plugin waarin in je alle tracks nu los naar je DAW kan sturen. Ik ben 2 jaar geleden begonnen met alleen hardware en nu is het meer een hybride setup geworden :-)
Ah cool. Maar geen goed nieuws voor mijn portemonnee.djerror schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:49:
Voor de digitakt is er nu overbridge 2.0 (eindelijk uit de beta) dit werkt als een vst plugin waarin in je alle tracks nu los naar je DAW kan sturen. Ik ben 2 jaar geleden begonnen met alleen hardware en nu is het meer een hybride setup geworden :-)
En nu ik toch bezig ben dan ook mijn 'setup':
:strip_exif()/f/image/do8QeWawIu5clFxuxp9tijm3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook een soort van hybride (met Ableton)
[ Voor 36% gewijzigd door Dwarlorf op 23-04-2020 12:52 ]
Aha nopes maar ja daar zou de digitakt wel een mooie aanvulling op kunnen zijn voor de sampling en sequencing maar goed daar heb je die beatstep ook voor..wat is dat een atari 26 ding met synthcard?
Ik hou het eerst bij de Volca hoe omslachtig dat ook is met overzetten van samples. Ik wil eigenlijk nog studio monitoren kopen en dan is het eerst wel genoeg. Misschien dat ik in de toekomst nog naar modular ga (daarom 'alvast' de Beatstep gekocht) maar niet voorat ik veel meer hier mee doe.djerror schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:55:
Aha nopes maar ja daar zou de digitakt wel een mooie aanvulling op kunnen zijn voor de sampling en sequencing maar goed daar heb je die beatstep ook voor..wat is dat een atari 26 ding met synthcard?
Ja dat is een Atari 2600 woody met de Synthcart en ik heb er ook nog een Liquid midi 2600 converter (volgens mij 1 vd laatsten) bij kunnen kopen. Eigenlijk te veel geld voor wat je aan hebt maar ik vond het ontzettend cool. Ik heb lang Atari verzameld (inmiddels niet meer) en ik heb nog mijn 2600 incl. doos die ik in de 80s heb gekregen voor een verjaardag.
Verder zie je dus een Volca Sample, Volca Beats met midi out mod en een Volca Bass. De Beats wil ik weg doen want dat kan allemaal met de Sample ook. De Bass blijft nog even omdat ik er nog niet goed mee overweg kan en omdat ik daarom niet weet of het van toegevoegde waarde is tov de Sample.
Laat ik de vraag iets anders stellen, wat zouden jullie qua hardware erbij kopen?
Laptop, Reason 10, Novation Launchkey heb ik al, KRK speakers en een externe audio interface komen eraan.
Een aparte drumpad controller lijkt me ook leuk, want de pads op de Launchkey vind ik zelf niet zo lekker werken en het zijn er niet zo veel natuurlijk. Een Akai MPD128 bv. had ik gezien en leek me interessant.
Hoe kun je het muziek maken in Reason nou nog leuker maken? Ik wil zeg maar zoveel mogelijk af van de laptop gebruiken en beats programmeren. Of heb ik met zo'n setup eigenlijk al wel alles wat je zo'n beetje nodig hebt?
Mocht het relevant zijn, ik maak graag verschillende soorten house en vind 't de laatste tijd ook leuk om hiphop beats te maken.
Laptop, Reason 10, Novation Launchkey heb ik al, KRK speakers en een externe audio interface komen eraan.
Een aparte drumpad controller lijkt me ook leuk, want de pads op de Launchkey vind ik zelf niet zo lekker werken en het zijn er niet zo veel natuurlijk. Een Akai MPD128 bv. had ik gezien en leek me interessant.
Hoe kun je het muziek maken in Reason nou nog leuker maken? Ik wil zeg maar zoveel mogelijk af van de laptop gebruiken en beats programmeren. Of heb ik met zo'n setup eigenlijk al wel alles wat je zo'n beetje nodig hebt?
Mocht het relevant zijn, ik maak graag verschillende soorten house en vind 't de laatste tijd ook leuk om hiphop beats te maken.
[ Voor 9% gewijzigd door On_E op 23-04-2020 20:35 ]
In principe heb je alles wat je nodig hebt. Maar als je voor het muziek maken zoveel mogelijk van de laptop af wil dan is een digitakt of vergelijkbaar device wellicht toch wel interessant voor je. Aan de andere kant is een Digitakt ook een kwestie van beats programmeren maar dan op een dedicated stuk hardware maar daar kan @djerror beter wat over zeggen aangezien ik daar geen ervaring mee heb.
Ik denk dat je je moet afvragen waarom je niet met je laptop in de weer wilt en welk apparaat dan wel in die behoefte voorziet.
Ik heb zelf uiteindelijk om een aantal redenen gekozen voor het gebruik van een sequencer:
1. Ik kan echt geen ritme aanhouden als ik zelf met bijv een drumpad aan de slag ga.
2. Het is wat makkelijker aanklooien/uitproberen wat wel en niet werkt en ik kom op een organische manier tot een resultaat.
3. Ik vond het uiteindelijk teveel gekloot om in Ableton bezig te zijn. Voor mijn gevoel zijn de mogelijkheden zo uitgebreid dat zelfs eenvoudige taken complex zijn. Ik verlies ook snel het overzicht door alle mogelijkheden.
Maar het blijft lastig om zo uit het niets de juiste beslissing te nemen. Ik heb nu een aantal apparaten staan die ik in mijn zoektocht heb gekocht waar ik nu niets mee/aan heb.
Ik denk dat je je moet afvragen waarom je niet met je laptop in de weer wilt en welk apparaat dan wel in die behoefte voorziet.
Ik heb zelf uiteindelijk om een aantal redenen gekozen voor het gebruik van een sequencer:
1. Ik kan echt geen ritme aanhouden als ik zelf met bijv een drumpad aan de slag ga.
2. Het is wat makkelijker aanklooien/uitproberen wat wel en niet werkt en ik kom op een organische manier tot een resultaat.
3. Ik vond het uiteindelijk teveel gekloot om in Ableton bezig te zijn. Voor mijn gevoel zijn de mogelijkheden zo uitgebreid dat zelfs eenvoudige taken complex zijn. Ik verlies ook snel het overzicht door alle mogelijkheden.
Maar het blijft lastig om zo uit het niets de juiste beslissing te nemen. Ik heb nu een aantal apparaten staan die ik in mijn zoektocht heb gekocht waar ik nu niets mee/aan heb.
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik gewoon teveel vastgeroest ben geraakt in het programmeren en aangezien ik overdag voor mijn werk ook al veel met een computer bezig ben wil ik daar vanaf. Dat is natuurlijk ook een deel afleren, maar ik denk dat ''nieuwe speeltjes'' daarbij kunnen helpen.Dwarlorf schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:09:
In principe heb je alles wat je nodig hebt. Maar als je voor het muziek maken zoveel mogelijk van de laptop af wil dan is een digitakt of vergelijkbaar device wellicht toch wel interessant voor je. Aan de andere kant is een Digitakt ook een kwestie van beats programmeren op een dedicated stuk hardware maar daar kan @djerror beter wat over zeggen aangezien ik daar geen ervaring mee heb.
3. Ik vond het uiteindelijk teveel gekloot om in Ableton bezig te zijn. Voor mijn gevoel zijn de mogelijkheden zo uitgebreid dat zelfs eenvoudige taken complex zijn.
Nu pak ik op een zaterdag nog vol goede moed mijn Launchkey erbij en start ik Reason op om ff te gaan experimenteren en voor ik het weer goed en wel in de gaten heb zit ik alweer blokjes te tekenen in Reason via de laptop ipv dat ik de Launchkey gebruik.
Het gekke is ook dat als ik een controller gebruik ik merk dat ik veel creatiever wordt, maar toch komt steeds weer die gewoonte van programmeren terug.
Ik ga in ieder geval nog even verdere info over zo'n Digitakt of vergelijkbaar apparaat halen, misschien is het toch wel wat voor me. Heb nog een paar maanden ook om me voor te bereiden.
Ik snap het wel hoor. Beats programmeren doe ik ook buiten mn DAW om. Eens het arrangement en de track er moet komen zie ik mn computer nog genoeg, dus als er iets buiten kan is dat gewoon leuk...
voor wie interesse heeft:
Isotope neutron 3 is tijdelijk gratis waneer je deze promo code hebt: PBSCNE
https://www.pluginboutique.com/products/5410
In Principe blijf ik liever bij stock plugins, maar een isotoop plugin wil ik wel eens testen...
In Principe blijf ik liever bij stock plugins, maar een isotoop plugin wil ik wel eens testen...
[ Voor 13% gewijzigd door Yalopa op 24-04-2020 09:27 . Reden: Link werkte blijkbaar niet. ]
Beats programmeren in de main sequencer van Reason vind ik erg saai. In die drumsequencer player is het al wat lolliger.On_E schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:15:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik gewoon teveel vastgeroest ben geraakt in het programmeren en aangezien ik overdag voor mijn werk ook al veel met een computer bezig ben wil ik daar vanaf. Dat is natuurlijk ook een deel afleren, maar ik denk dat ''nieuwe speeltjes'' daarbij kunnen helpen.
Nu pak ik op een zaterdag nog vol goede moed mijn Launchkey erbij en start ik Reason op om ff te gaan experimenteren en voor ik het weer goed en wel in de gaten heb zit ik alweer blokjes te tekenen in Reason via de laptop ipv dat ik de Launchkey gebruik.
Het gekke is ook dat als ik een controller gebruik ik merk dat ik veel creatiever wordt, maar toch komt steeds weer die gewoonte van programmeren terug.
Ik ga in ieder geval nog even verdere info over zo'n Digitakt of vergelijkbaar apparaat halen, misschien is het toch wel wat voor me. Heb nog een paar maanden ook om me voor te bereiden.
Wat ik soms doe is een deel van de beats met de pads van mijn Nektar kbtje over een geprogrammeerd stuk heen rammen. Je kan zoveel note lanes als je wil maken dus klooien maar en soms is er een stukje dat me bevalt en dat knip ik er uit en loop ik dan. Hou dan expres de quantize uit, beetje scheef mag dan wel.
edit.. oh, en als ik lui ben dan maak ik een beat, bounce hem, en maak er een rex van. Zet de octorex output op een aantal maten en ga daar dan random in knippen en plakken zodat er iets afwisselends uitkomt.. werkt verbazend goed soms nog
[ Voor 7% gewijzigd door boesOne op 24-04-2020 08:05 ]
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Bedankt, maar hij werkt hier niet:Yalopa schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:08:
https://www.pluginboutiqu...s/5410-Neutron-3-Elements
"This coupon code is not available anymore or not applicable for your order. Please provide another one."
Deze link gebruikt om hem aan mijn winkelwagentje toe te voegen en nu werkt het wel:
Thanks!
[ Voor 15% gewijzigd door Ayazis op 24-04-2020 08:48 ]
*knip*On_E schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:34:
Laat ik de vraag iets anders stellen, wat zouden jullie qua hardware erbij kopen?
Je hebt 'm zelf al beantwoord denk ik. Ik had hetzelfde met de pads op een midi keyboard en heb een AKAI MPD gehaald (ook vanwege goede ervaringen met de MPC).Een Akai MPD128 bv.
Dedicated pads zijn inderdaad handiger om beats erin te meppen. Let er wel op dat bij AKAI MPD's je hárd moet rammen ivm andere pad controllers. Daarentegen zijn ze niet te slopen.
Ben je een zachte tapper, dan misschien een een merk met lichtere pads kiezen.
@Yalopa Bedankt voor de promo code, ik heb al wel een klein beetje ervaring met de demo Isotope RX. Deze erg werkt goed, ben benieuwd naar Neutron-3 van hun.
Hier ook nog een voucher code voor plugin alliance (kies 1 plugin voor 49,99 ex vat). Heb er zelf de blackbox HG2 voor gehaald stond op mn wishlist dus mooi meegenomen
HAPPY-4999
Use this Voucher Code during checkout and save
This code can only be used once (1x) per user!
Please feel free to share the code with your friends.
This promotion ends April 30 - 11:59pm California time
onderstaande 3 doen niet mee aan de actie:
bx_console SSL 9000J
Gig Performer
Shadow Hills (Class A)
HAPPY-4999
Use this Voucher Code during checkout and save
This code can only be used once (1x) per user!
Please feel free to share the code with your friends.
This promotion ends April 30 - 11:59pm California time
onderstaande 3 doen niet mee aan de actie:
bx_console SSL 9000J
Gig Performer
Shadow Hills (Class A)
Het is jammer dat de SSL 9000 er niet bij zit, maar de SSL 4000G stond ook nog op mijn wensenlijstje.
Deze is het dus geworden, bedankt @djerror voor het delen van deze code.
Deze is het dus geworden, bedankt @djerror voor het delen van deze code.
Er is een nieuwe kortingscode beschikbaar van de plugin alliance. Dezelfde regels als djerror hierboven heeft vermeld.
Code: ENCORE-4999
Bij deze code ben ik na wat testen uitgekomen om de Shadow Hills Mastering Compressor uitgekomen.
Niet de class A versie, hierbij werd de code gewoon geaccepteerd (bij de class A niet).
Code: ENCORE-4999
Bij deze code ben ik na wat testen uitgekomen om de Shadow Hills Mastering Compressor uitgekomen.
Niet de class A versie, hierbij werd de code gewoon geaccepteerd (bij de class A niet).
[ Voor 40% gewijzigd door MdBruin op 28-04-2020 20:06 ]
Iemand ervaring met deze: https://www.plugin-allian...filtered_audio_fault.html ?
Heb er even 5 minuten mee zitten spelen. Echt een heel diverse plugin. Je kunt van een oscilator snel een leuk instrument of effect maken.
Heb er even 5 minuten mee zitten spelen. Echt een heel diverse plugin. Je kunt van een oscilator snel een leuk instrument of effect maken.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
@MrWilliams nog geen ervaring mee, maar ziet er interessant uit. Binnenkort maar eens een demo uitproberen.
@djerror Ja ze maken leuke spulletjes, de prijs is er ook wel naar. Het grote voordeel vind ik er wel aan dat er goed naar gekeken is tijdens de ontwikkeling, dat is goed te merken als je plugins van verschillende ontwikkelaars tegenover elkaar zet. Het zijn vaak subtiele verschillen wat het voor mijn gevoel het waard maakt (vooral met die 2 leuke coupons, +/- €118,- betaald voor +/- €650,- aan 2 plugins). Een mooie aanvulling op de plugins welke gebundeld zijn bij Pro Tools.
@djerror Ja ze maken leuke spulletjes, de prijs is er ook wel naar. Het grote voordeel vind ik er wel aan dat er goed naar gekeken is tijdens de ontwikkeling, dat is goed te merken als je plugins van verschillende ontwikkelaars tegenover elkaar zet. Het zijn vaak subtiele verschillen wat het voor mijn gevoel het waard maakt (vooral met die 2 leuke coupons, +/- €118,- betaald voor +/- €650,- aan 2 plugins). Een mooie aanvulling op de plugins welke gebundeld zijn bij Pro Tools.
ja echt inderdaad die mastering en mixing plugins heb ik zelf nog niet zoveel ervaring mee dus dat koop ik ook pas later als ik meer de basis onder de knie heb..eerst maar de stock plugins van studio goed leren en begrijpen. Die blackbox Hg2 was dan wel een uitzondering zet de standaard default op een mix bus en je hoort al verbetering.
Mijn mix is af, ik ben klaar om te (laten) masteren*. probleem is dat er geen headroom meer over is.
ik zie deze opties.
ik begin opnieuw met mixen
ik zet op mijn Maser een gaan reducer op -5 Db en ik heb 5 dB headroom.
uiteraard is optie 2 veel aantrekkelijker dan optie 1, maar wat is de impact van deze keuze?
Het is een hobby, geen beroep. De master engine zal iets al-la Landr worden, om het net dat extra duwtje te geven zonder al te veel geld neer te leggen. Bovendien ben ik gewoon ook benieuwd als ik het verschil ga horen en beter vinden...
ik zie deze opties.
uiteraard is optie 2 veel aantrekkelijker dan optie 1, maar wat is de impact van deze keuze?
Het is een hobby, geen beroep. De master engine zal iets al-la Landr worden, om het net dat extra duwtje te geven zonder al te veel geld neer te leggen. Bovendien ben ik gewoon ook benieuwd als ik het verschil ga horen en beter vinden...
De "How to become a Producer Deel III meest overbodige opmerking van de maand april" award gaat naar:
Wij allemaal On-E, wij allemaal.On_E schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:58:
[...]graag met knopjes
Er liep hier altijd een masteraar rond, Wouter. Heb ik al een tijdje niet meer gezien, maar die kon er altijd genoeg over vertellen.Yalopa schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:20:
Mijn mix is af, ik ben klaar om te (laten) masteren*. probleem is dat er geen headroom meer over is.
ik zie deze opties.
Als je totaalmix gewoon onder de nul zit hoef je er niks aan te doen en moet je gewoon aanleveren in 24bit of hoger. Alleen als het clipt is dit een nodige stap.
Headroom is redelijk relatief, kan zomaar dat een piekje op een frequentie weghalen je zo 3dB oplevert. Daarnaast is masteren ook meer dan alleen maar max headroom krijgen.
Als je de masterfader -5dB zet (en geen post-master FX aan hebt staan) is de impact dat je gehele mix gewoon 5dB zachter staat.
Heb je compressors/gates/limters op je masterbus zitten dan gaan die natuurlijk wel gewoon door met op de ingestelde threshold reageren. Theorethisch zou je de threshold 5dB lager zetten dit oplossen, maar in realiteit levert dat niet altijd hetzelfde effect op.
Dus als het niet echt nodig is, zou ik het niet doen en gewoon aanleveren zoals ie is.
Deze opmerking over mijn opmerking vind ik persoonlijk nog overbodiger eigenlijk.vlaaing peerd schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:30:
announcement
![]()
De "How to become a Producer Deel III meest overbodige opmerking van de maand april" award gaat naar:
[...]
Wij allemaal On-E, wij allemaal.
klopt, die is dan ook genomineerd voor de maand MeiOn_E schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:06:
[...]
Deze opmerking over mijn opmerking vind ik persoonlijk nog overbodiger eigenlijk.

Grapje hoor, maar knopjes vinden we allemaal leuk. We zijn nogal zeer monotoon volk hiero.
Edit: en oja, ik gebruik graag onnodige veel opmaak en smileys in posts
edit: meer smiley
[ Voor 12% gewijzigd door vlaaing peerd op 01-05-2020 15:48 ]
@djerror Dat is een prima insteek, de standaard plugins zijn echt niet slecht en ook daarmee kan je muziek mee opnemen/mixen/masteren. Extra plugins geven je alleen extra keuze mogelijkheid qua kleuring/bewerking van het geluid. Wat ik laatst van Graham (recordingrevolution) op YouTube zag is de tip om ook budget voor het leren over te houden, je kan de mooiste plugins hebben maar als je er niet mee om kunt gaan heb je er niets meer aan. Voor je HG2 de tip, probeer zelf instellingen te vinden. De presets zijn een begin punt en niet een eindpunt, jou muziek kan net wat anders nodig hebben als de preset geeft. Nu heb je waarschijnlijk ook de howto gezien op plugin alliance waarin ze meer uitleggen hoe de plugin werkt.
@Yalopa Wat vlaaing peerd al aangaf, als je mix niet in het rood gaat lekker laten zitten. Je zorgt dat je mix goed in elkaar zit en de master engineer zorgt voor het laatste stukje (het zijn vaak subtiele verschillen). Als tip geeft ik je het volgende YouTube video mee YouTube: Mixing In The Box with Warren Huart!
Ook Warren laat zien in deze lange (6,5 uur) video dat hij tegen dit probleem oploopt (zelfs in het rood). Er zitten een behoorlijk aantal tips in deze video, hij begint vanaf het punt dat de opname is gedaan (multi track is beschikbaar gesteld door hem).
@Yalopa Wat vlaaing peerd al aangaf, als je mix niet in het rood gaat lekker laten zitten. Je zorgt dat je mix goed in elkaar zit en de master engineer zorgt voor het laatste stukje (het zijn vaak subtiele verschillen). Als tip geeft ik je het volgende YouTube video mee YouTube: Mixing In The Box with Warren Huart!
Ook Warren laat zien in deze lange (6,5 uur) video dat hij tegen dit probleem oploopt (zelfs in het rood). Er zitten een behoorlijk aantal tips in deze video, hij begint vanaf het punt dat de opname is gedaan (multi track is beschikbaar gesteld door hem).
Ik ben nu naar een serie van musictechhelpguy aan het kijken over mixen. Daarna misschien... 6h.. Het zal in etappes kijken worden denk ik
Inmiddels paar studio's verder. Gewoon omdat het te leuk is
Veel gear erbij, Ik houd van 90's digital synths en Behringer analogue clones. Daarnaast veel ervaringen.
Nu ook met een vocalist erbij die ook de video edit heeft gemaakt.
Veel gear erbij, Ik houd van 90's digital synths en Behringer analogue clones. Daarnaast veel ervaringen.
Nu ook met een vocalist erbij die ook de video edit heeft gemaakt.
Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT
Tsja, wat moet ik er van zeggen. Gewoon weer een lekker trackje zoals ik ze maak. Deze is ontstaan vanuit de bassline terwijl ik in presets zat te bladeren. Van daaruit heb ik geprobeerd om een wat rustigere flow te krijgen door een mellow akkoordenschema neer te leggen met daarbovenop de solo. Lekker nummertje voor in de auto geworden.
Dit is een leuke challenge voor iedereen die filmscoring wil leren: score een scene uit HBO's Westworld:
Een giftcode van Plugin Alliance
Regels
Take $25 off any plugin order ($39 net or more), with your voucher code MTFBWY25. This voucher is valid until May 31. You can spend it last-minute on the April sales (ending tonight), or you can keep the voucher and spend it on the 3 new, upcoming releases (see below)!
This voucher can't be combined with some of our other codes in the same order. This code is not valid for any subscription bundles, and can only be used once (1x) per user. Feel free to share the code with your friends and social media.
Code: MTFBWY25
Regels
Take $25 off any plugin order ($39 net or more), with your voucher code MTFBWY25. This voucher is valid until May 31. You can spend it last-minute on the April sales (ending tonight), or you can keep the voucher and spend it on the 3 new, upcoming releases (see below)!
This voucher can't be combined with some of our other codes in the same order. This code is not valid for any subscription bundles, and can only be used once (1x) per user. Feel free to share the code with your friends and social media.
Code: MTFBWY25
Kak zeg, ik dacht ff kijken hoe dat werkt. Het riep zoveel vragen en nieuwsgierigheid op... en nu zit ik dus al de hele avond te proberen om een fatsoenlijke score onder dat fragment te krijgen zeg! Hahaha.2mb schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:46:
Dit is een leuke challenge voor iedereen die filmscoring wil leren: score een scene uit HBO's Westworld:
[YouTube: Score A Sequence from HBO’s Westworld! | EXCLUSIVE Competition]
Waarvoor dank
Zelf ben ik enige tijd geleden helemaal DAW less gegaan. Ik was de pc helemaal zat en wilde juist niet meer achter de pc zitten waardoor er van muziek maken ook niets meer kwam.Yalopa schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:08:
Ik snap het wel hoor. Beats programmeren doe ik ook buiten mn DAW om. Eens het arrangement en de track er moet komen zie ik mn computer nog genoeg, dus als er iets buiten kan is dat gewoon leuk...
Mijn insteek is nu ook om wat meer te jammen, te pielen aan knoppen en het designen van geluid op wat goedkope synths dan echte tracks maken. Opnames maken doe ik ook niet ( meer).
En ik moet zeggen: Dawless bevalt erg goed. Ik heb het idee dat de knoppen/toetsen veel meer doen voor mijn inspiratie en creativiteit dan een muis.
Ieder zijn ding natuurlijk maar ik zie mijzelf niet zo snel terug gaan naar de PC.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Hallo,
Heb onlangs een beat online gezet. Ik krijg er alleen niet echt feedback op omdat ik geen subs/bereik heb haha. Wellicht heeft 1 van jullie er oren naar en kan me van constructieve feedback voorzien
Edit; al doende leert men en ik ervaarde dus ook dat je geen mp4's vanaf je desktop naar instagram kunt uploaden. Zodoende maar een kort filmpje gemaakt met inshot, met als gevolg dat de audiokwaliteit behoorlijk keldert en mijn magere mix skills nog beter naar voren komen. Als iemand ervaring heeft met hq audio -het liefst incl filmpje- uploaden naar insta hoor ik het graag.
Heb onlangs een beat online gezet. Ik krijg er alleen niet echt feedback op omdat ik geen subs/bereik heb haha. Wellicht heeft 1 van jullie er oren naar en kan me van constructieve feedback voorzien
Edit; al doende leert men en ik ervaarde dus ook dat je geen mp4's vanaf je desktop naar instagram kunt uploaden. Zodoende maar een kort filmpje gemaakt met inshot, met als gevolg dat de audiokwaliteit behoorlijk keldert en mijn magere mix skills nog beter naar voren komen. Als iemand ervaring heeft met hq audio -het liefst incl filmpje- uploaden naar insta hoor ik het graag.
[ Voor 36% gewijzigd door NiQo op 05-05-2020 19:35 ]
@NiQo
Ik vind het wel een heel erg bass heavy sound, de andere geluiden zouden wat meer volume mogen krijgen. Soms heb ik ook het gevoel dat de kick er te scherp in komt, alles is lekker chill, en dan krijg ik nu en dan een strromstoot van die kick. Daar zou ik zelf wellicht de attack wat hoger zetten of met een transients schaper er iets afhalen.
Een toffe beat, dat wel..
Ik vind het wel een heel erg bass heavy sound, de andere geluiden zouden wat meer volume mogen krijgen. Soms heb ik ook het gevoel dat de kick er te scherp in komt, alles is lekker chill, en dan krijg ik nu en dan een strromstoot van die kick. Daar zou ik zelf wellicht de attack wat hoger zetten of met een transients schaper er iets afhalen.
@NiQo wat Yalopa zegt... de bass komt er serieus heftig in. Die mag ietsje zachter. In de club draaien ze dat wel weer voor je omhoog. Hij lijkt zelfs overstuurd te zijn. Ik zeg lijkt omdat dat niet het geval zal zijn, omdat de rest van je track enorm strak in elkaar zit.
Als t na t bijstellen van t volume nog heftig is... Misschien kan de shape van de bass wat 'ronder' zodat hij er wat minder heavy in komt. Punt is dan wel dat het rauwe er af gaat.... en dat wil je waarschijnlijk houden. In dat geval zou ik hem met wat EQ en sidechain wat proberen te balanceren in de mix. Of misschien een combi...
Vraagje uit nieuwsgierigheid: Is het de bedoeling dat er in de mid-frequenties een rap of zo komt? Die is namelijk vrij leeg in verhouding tot hoog en vooral laag. Of hoort dat bij het genre?
... en dan deze:
https://www.youtube.com/watch?v=31ToN1Yjd4k
Het eerste wat opviel is dat een video uit een serie/film enorm leeg is zonder muziek! Het syncen van video met audio in FL Studio zuigt eigenlijk best wel. Vooral met tempowisselingen. Ik heb er natuurlijk weer een 80's draai aan gegeven. De geluidseffecten van de raket heb ik ook wat aangepakt, want die waren wat matjes.
Als t na t bijstellen van t volume nog heftig is... Misschien kan de shape van de bass wat 'ronder' zodat hij er wat minder heavy in komt. Punt is dan wel dat het rauwe er af gaat.... en dat wil je waarschijnlijk houden. In dat geval zou ik hem met wat EQ en sidechain wat proberen te balanceren in de mix. Of misschien een combi...
Vraagje uit nieuwsgierigheid: Is het de bedoeling dat er in de mid-frequenties een rap of zo komt? Die is namelijk vrij leeg in verhouding tot hoog en vooral laag. Of hoort dat bij het genre?
... en dan deze:
Dusss... poging 1 om te kijken hoe e.e.a. werkt qua processing (video in DAW, muziek maken, video renderen en uploaden):2mb schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:46:
[YouTube: Score A Sequence from HBO’s Westworld! | EXCLUSIVE Competition]
Het eerste wat opviel is dat een video uit een serie/film enorm leeg is zonder muziek! Het syncen van video met audio in FL Studio zuigt eigenlijk best wel. Vooral met tempowisselingen. Ik heb er natuurlijk weer een 80's draai aan gegeven. De geluidseffecten van de raket heb ik ook wat aangepakt, want die waren wat matjes.
[ Voor 35% gewijzigd door MicroWhale op 05-05-2020 22:51 ]
Bedankt voor jullie reacties!
Het verschil is nu te groot, waardoor het niet echt subtiel klinkt. Ik ga met je tips aan de slag.
Het is idd een rap instrumental en ik heb daarom bewust het mid gedeelte behoorlijk leeg gelaten, zodat er wat 'headroom' over blijft.
Thanks voor jullie reacties, ik heb weer wat te doen
Ik denk dat het laag idd wat overdone is. Voor wat het waard is, de kick is gemixed op -6 db, de 808 bass rond de -10. Het klopt ook dat de kick af en toe harder komt, dit is eigenlijk bewust en alleen op de 1/8 bar.Yalopa schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:52:
@NiQo
Het verschil is nu te groot, waardoor het niet echt subtiel klinkt. Ik ga met je tips aan de slag.
Het is idd te hard t.o.v. de rest. Ik denk eigenlijk dat de rest iets opgeschroefd moet ipv de kick/bass zachter, maar ik zal iig op zoek gaan naar een betere verhouding.MrWilliams schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:59:
@NiQo wat Yalopa zegt... de bass komt er serieus heftig in. Die mag ietsje zachter. In de club draaien ze dat wel weer voor je omhoog. Hij lijkt zelfs overstuurd te zijn. Ik zeg lijkt omdat dat niet het geval zal zijn, omdat de rest van je track enorm strak in elkaar zit.
[...]
Het is idd een rap instrumental en ik heb daarom bewust het mid gedeelte behoorlijk leeg gelaten, zodat er wat 'headroom' over blijft.
Thanks voor jullie reacties, ik heb weer wat te doen
Na een tijdje van stilte (o.a. ivm verbouwing van huis en computer en materiaalpech van mijn launchpad) bij deze weer een bijdrage:
YouTube: This is Where I am
YouTube: This is Where I am
Leuke melodie en arp. Wel nog wat leeg, ik verwacht meer muziek onder zo'n drukke actiescene. Ik heb er een combinatie van synths en gitaar onder gezet, zal vanavond even posten.MrWilliams schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:59:
[...]
Dusss... poging 1 om te kijken hoe e.e.a. werkt qua processing (video in DAW, muziek maken, video renderen en uploaden):
Edit: mijn versie:
[ Voor 7% gewijzigd door 2mb op 06-05-2020 16:12 ]
Wat ik doe is een high quality mp4 maken op de pc en deze airdroppen naar m'n iPhone, en dan vanuit de Instagram app uploaden. Al krijg je volgens mij wel altijd te maken het her-encoding.NiQo schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:21:
Verwijderd
Even iets tussendoor, lijkt me passend in een topic waar voornamelijk over elektronische muziek wordt gesproken.
Florian Schneider van Kraftwerk overleden. Pionier van de elektronische muziek en een grote inspiratie voor talloze acts, bands, en popmuziek in het algemeen. Eindbaas.
https://nos.nl/artikel/23...hneider-73-overleden.html
Florian Schneider van Kraftwerk overleden. Pionier van de elektronische muziek en een grote inspiratie voor talloze acts, bands, en popmuziek in het algemeen. Eindbaas.
https://nos.nl/artikel/23...hneider-73-overleden.html
Verwijderd
Ik heb eindelijk weer eens mijn muziek hobby opgepakt dit jaar:
https://audius.co/dennis585/right-now-66661
Gemaakt op mijn tablet met FL Studio Mobile.
https://audius.co/dennis585/right-now-66661
Welkom terug!Verwijderd schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:37:
https://audius.co/dennis585/right-now-66651
Het nummer doet me door die synth/bass denken aan King Bromeliad van Floating Points.
Verwijderd
Even snel gemaakt op de tablet. Helaas zit er een beetje een crackle in. Ik heb gegoogled en het zit in FL Studio Mobile, dus dat moet ik nog even oplossen. FL Studio Mobile en mijn nieuwe tablet gaven mij wat nieuwe inspiratie. Wel super dat muziek maken tegenwoordig goed kan op een tablet.MrWilliams schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:32:
[...]
Welkom terug!![]()
Het nummer doet me door die synth/bass denken aan King Bromeliad van Floating Points.
Nice Dennis! Krijg er helemaal een wowow gevoel van!Verwijderd schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:37:
https://audius.co/dennis585/right-now-66651
Verwijderd
Met een beetje tweaken in het origineel heb ik de crackle eruit gekregen en het nummer opnieuw geupload.
Het bliepje met de delay vind ik t leukst.
Verder zit ik t hele nummer te wachten op de tssss tsssss tssss
Verder zit ik t hele nummer te wachten op de tssss tsssss tssss
Nice one! Ook lekker relaxt. En niet van die standaard orkest-meuk. Heel Youtube staat vol met van dat soort scores. Die zijn veel te vol, veel te hard en veel te snel, waardoor ik na die 4:15 compleet uitgeput ben.... dus jouw benadering kan ik erg waarderen.2mb schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:36:
[...]
Leuke melodie en arp. Wel nog wat leeg, ik verwacht meer muziek onder zo'n drukke actiescene. Ik heb er een combinatie van synths en gitaar onder gezet, zal vanavond even posten.
Edit: mijn versie:
[YouTube: Westworld Spitfire Audio scoring challenge]
Ik heb de mijne opgebouwd vanuit het minimaal noodzakelijke. Van daaruit ga ik meer opbouwen. Eerst de steigers en daarna de aankleding zeg maar. En je was veel te lief, want er was nog enorm veel mis mee. Ook qua timing en dat soort dingen. In deze versie is t al heel wat beter:
https://youtu.be/HniZGlJVnhI
Ik ben ook wel benieuwd naar jouw vorderingen.
Wat heb je trouwens gedaan met die originele track om die zo lekker door je muziek te krijgen?
Na ff wat geduld hebben (paar maanden) is mijn nieuwe EP zojuist uitgekomen :-D nu nog even exclusief op Beatport en 22 mei op alle andere kanalen. Voornamelijk gemaakt met de Elektron Digitakt, Analog four voor de bassen en bliepjes etc, leads/pads komen uit de audiothingies micromonsta wat hou ik toch van dat apparaatje die gozer schijnt ook bezig te zijn met een micromonsta mk2. Nu ook bezig met een track die ik eigenlijk bijna volledig in DAW heb gemaakt met plugins beetje de hybrid methode aan het uitvogelen.
edit: remix werd net ook even gedraaid door John Digweed niet de minste
lachen dat het dan ook gelijk ge-id werden door mensen
https://www.facebook.com/.../1661304200684810/?t=2164
edit: remix werd net ook even gedraaid door John Digweed niet de minste
lachen dat het dan ook gelijk ge-id werden door mensen
https://www.facebook.com/.../1661304200684810/?t=2164
[ Voor 13% gewijzigd door djerror op 10-05-2020 10:48 ]
Wat is nog mis in je melodie / harmonie is spanningsopbouw. Je akkoordenschema 'resolved' (weet de Nederlandse term niet) constant. Dat geeft mij als kijker niet het gevoel dat er iets te gebeuren staat.MrWilliams schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:36:
[...]
Nice one! Ook lekker relaxt. En niet van die standaard orkest-meuk. Heel Youtube staat vol met van dat soort scores. Die zijn veel te vol, veel te hard en veel te snel, waardoor ik na die 4:15 compleet uitgeput ben.... dus jouw benadering kan ik erg waarderen.![]()
Ik heb de mijne opgebouwd vanuit het minimaal noodzakelijke. Van daaruit ga ik meer opbouwen. Eerst de steigers en daarna de aankleding zeg maar. En je was veel te lief, want er was nog enorm veel mis mee. Ook qua timing en dat soort dingen. In deze versie is t al heel wat beter:
https://youtu.be/HniZGlJVnhI
Ik ben ook wel benieuwd naar jouw vorderingen.
Wat heb je trouwens gedaan met die originele track om die zo lekker door je muziek te krijgen?
Je kunt dat bereiken door meer dissonante akkoorden te gebruiken, builds te maken met drums of effecten, of (wat ik heb gedaan) je arp steeds een nootje hoger te laten springen, waardoor je zo letterlijk de spanning omhoog laat gaan.
Ik laat mijn versie zo, hij is misschien 90% af, maar dat is genoeg voor deze challenge. Niet te lang blijven hangen in het perfectioneren anders maak je nooit iets af
Ach, zolang ik wat kan leren... En je hebt nog tot 5 juni.2mb schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:56:
[...]
Wat is nog mis in je melodie / harmonie is spanningsopbouw. Je akkoordenschema 'resolved' (weet de Nederlandse term niet) constant. Dat geeft mij als kijker niet het gevoel dat er iets te gebeuren staat.
Je kunt dat bereiken door meer dissonante akkoorden te gebruiken, builds te maken met drums of effecten, of (wat ik heb gedaan) je arp steeds een nootje hoger te laten springen, waardoor je zo letterlijk de spanning omhoog laat gaan.
Ik laat mijn versie zo, hij is misschien 90% af, maar dat is genoeg voor deze challenge. Niet te lang blijven hangen in het perfectioneren anders maak je nooit iets afDe originele sounds heb ik gewoon met de muziek door de master chain gegooid. Beetje eq, compressie en limiting, niet zoveel bijzonders. Klonk toen al prima
Ik ben totaal niet "gehinderd" door enige kennis
Als je je arp een noot hoger laat springen, moeten dan de akkoorden niet mee?
Ik laat de bovenste noot van de arp oplopen (paars) en dan ook de onderliggende pad (geel):MrWilliams schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:09:
[...]
Ach, zolang ik wat kan leren... En je hebt nog tot 5 juni.
Ik ben totaal niet "gehinderd" door enige kennis, dus ik zal eens gaan opzoeken hoe je spanning opbouwt. Thanks.
Als je je arp een noot hoger laat springen, moeten dan de akkoorden niet mee?
/f/image/szlGdzVqYFbeImWS1l5VAgLB.png?f=fotoalbum_large)
Kicks op de 1 mogen inderdaad wat 'harder' klinken dan de ghost notes. Ipv die alleen maar veel harder te zetten (want die's inderdaad een beetje buiten proportie), zou je ook de ghost note-kicks wat korter kunnen maken. Dan heb je de illusie dat ie wat zachter is zonder al teveel aan het volume te sleutelen.NiQo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:42:
[...]
Ik denk dat het laag idd wat overdone is. Voor wat het waard is, de kick is gemixed op -6 db, de 808 bass rond de -10. Het klopt ook dat de kick af en toe harder komt, dit is eigenlijk bewust en alleen op de 1/8 bar.
[...]
Dit gebeurt ook met een echt drumstel, als je hard slaat zingt ie langer door dan dat je een zachte hit maakt. Bij hiphop-stijl producties is een realistischer klinkend drumgeluid vaak wel benodigd, ook al zijn de geluiden electronisch.
Logic X 10.5 is zonet op mn computer geland. Ik wist niet eens dat er een update kwam.
https://support.apple.com/en-us/HT207735
Ze hebben het scene concept van Ableton overgenomen wat leuk kan worden in live performances. Veel belangrijker vind ik echter de nieuwe sampler. EXS24 was echt een draak van een ding en dringend aan vervanging toe. Samplen met Alchemy was beter maar ook nog een tikkeltje complex. Een nieuwe sampler is dus zeer welgekomen..
Er is ook een nieuwe drumcomputer, maar daar heb ik er genoeg van. Ook drum synth heeft een langverwachte revamp gehad..
Mooi om zien dat ze nog steeds in Logic investeren.
edit:
3 hard crashes later, omdat de audio engine het niet meer trekt ben ik al een stuk minder enthousiast. Op de vorige versie kan ik mij geen crashes herinneren. Het project waar ik nu aan werk is bovendien een nog stuk kleiner dan de voorgaande. mijn buffer staat al een pak hoger dan vorige week, maar het mag niet baten..
https://support.apple.com/en-us/HT207735
Ze hebben het scene concept van Ableton overgenomen wat leuk kan worden in live performances. Veel belangrijker vind ik echter de nieuwe sampler. EXS24 was echt een draak van een ding en dringend aan vervanging toe. Samplen met Alchemy was beter maar ook nog een tikkeltje complex. Een nieuwe sampler is dus zeer welgekomen..
Er is ook een nieuwe drumcomputer, maar daar heb ik er genoeg van. Ook drum synth heeft een langverwachte revamp gehad..
Mooi om zien dat ze nog steeds in Logic investeren.
edit:
3 hard crashes later, omdat de audio engine het niet meer trekt ben ik al een stuk minder enthousiast. Op de vorige versie kan ik mij geen crashes herinneren. Het project waar ik nu aan werk is bovendien een nog stuk kleiner dan de voorgaande. mijn buffer staat al een pak hoger dan vorige week, maar het mag niet baten..
[ Voor 36% gewijzigd door Yalopa op 13-05-2020 22:13 ]
^^ Nice! Dat Valhalla spul is sowieso erg fijn allemaal
Ik kwam heel toevallig deze VST's tegen:
http://www.ftec-audio.com/
Ik heb ze niet uitgeprobeerd maar wellicht interessant?
http://www.ftec-audio.com/
Ik heb ze niet uitgeprobeerd maar wellicht interessant?
Nieuwe EP is nu ook beschikbaar op Spotify..kon/mocht destijds geen full preview soundcloud links delen.
Werd in ieder geval opgepikt door John Digweed die toch wel een mega following heeft. leuke dingen!
https://open.spotify.com/album/23tiLR5mVBdDTmZJ3e85tz
ps plugin alliance heeft weer een sale op alles *
MEMORIAL-4999 (* These products CANNOT be purchased with voucher:
Gig Performer 3, AMEK EQ 200, bx_console Series, Dear VR Pro, Shadow Hills Class-A, and ALL Bundles)
Werd in ieder geval opgepikt door John Digweed die toch wel een mega following heeft. leuke dingen!
https://open.spotify.com/album/23tiLR5mVBdDTmZJ3e85tz
ps plugin alliance heeft weer een sale op alles *
MEMORIAL-4999 (* These products CANNOT be purchased with voucher:
Gig Performer 3, AMEK EQ 200, bx_console Series, Dear VR Pro, Shadow Hills Class-A, and ALL Bundles)
Trippel is mijn favoriet. Heerlijke track. En congrats
Iemand ervaring met mic pre-amps en channel strips?
Ik ben geleidelijk aan aan het overschakelen van piezo elementopnames naar microfoonopnames voor mijn acoustische instrumenten (vnl gitaar, contrabas). Met een element vind ik de opnames niet altijd even natuurgetrouw en omdat mijn studio nagenoeg stil is, kan ik het met microfoons af.
Nou heb ik wel pre-amps op m'n mixer en geluidskaart, maar wil het graag combineren met een channelstrip zodat ik voor de input het geluid wat kan corrigeren. Denk aan compressie, gate, EQ, enz.
Nou heb ik naast een matched pair condenstatormics de oude vertrouwde Dbx 286S besteld (mono) en die doet in principe wat het moet doen. Die is echter mono en ik zou er dus 2 van moeten hebben voor stereo-micing.
- Heeft iemand ervaring met stereo mic preamps met channelstrip/pre-FX. En zoja, loop je tegen problemen aan om stereomics te FX-processen op 1 bak?
- Ik zie met regelmaat buizenpreamps voorbij komen. Zien jullie meerwaarde op die buizen bij het opnemen van contrabas/klassieke gitaar? Ik ben bekend met buizen, maar verwacht dat die de opnames 'te typisch' kleuren waardoor buizen misschien leuk is voor de niche, maar niet geschikt voor elke dagelijkse opname.
- indien positief beantwoord, heb je ook modellen preamps die je aanraad om te bekijken?
Ik ben geleidelijk aan aan het overschakelen van piezo elementopnames naar microfoonopnames voor mijn acoustische instrumenten (vnl gitaar, contrabas). Met een element vind ik de opnames niet altijd even natuurgetrouw en omdat mijn studio nagenoeg stil is, kan ik het met microfoons af.
Nou heb ik wel pre-amps op m'n mixer en geluidskaart, maar wil het graag combineren met een channelstrip zodat ik voor de input het geluid wat kan corrigeren. Denk aan compressie, gate, EQ, enz.
Nou heb ik naast een matched pair condenstatormics de oude vertrouwde Dbx 286S besteld (mono) en die doet in principe wat het moet doen. Die is echter mono en ik zou er dus 2 van moeten hebben voor stereo-micing.
- Heeft iemand ervaring met stereo mic preamps met channelstrip/pre-FX. En zoja, loop je tegen problemen aan om stereomics te FX-processen op 1 bak?
- Ik zie met regelmaat buizenpreamps voorbij komen. Zien jullie meerwaarde op die buizen bij het opnemen van contrabas/klassieke gitaar? Ik ben bekend met buizen, maar verwacht dat die de opnames 'te typisch' kleuren waardoor buizen misschien leuk is voor de niche, maar niet geschikt voor elke dagelijkse opname.
- indien positief beantwoord, heb je ook modellen preamps die je aanraad om te bekijken?
Hiya we hadden het er laatst al eens over maar ik zit toch te twijfelen over mijn monitor setup.
Ik las dat je je positie het beste in de lengte van de kamer moet plaatsten alleen ik zit op zolder met 2 schuine daken. Welke optie zou nou het beste zijn? richting de muur of richting het schuine dak. 100% krijg ik het nooit maar wil graag de meest ideale situatie bereiken zo ver dat kan. heb even stom schetsje gemaakt :-) hoor graag jullie mening..ps de monitors heb ik eraf gehaald krijg morgen statieven waar ik ze op zet..zit er nu te dicht op vanuit luisterpositie..bureau niet diep genoeg hehe
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/71iosU6bXkhX1gj3w3orRN61.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pVtFsXlz2efujzcuTSO1b8Rw.jpg?f=user_large)
Ik las dat je je positie het beste in de lengte van de kamer moet plaatsten alleen ik zit op zolder met 2 schuine daken. Welke optie zou nou het beste zijn? richting de muur of richting het schuine dak. 100% krijg ik het nooit maar wil graag de meest ideale situatie bereiken zo ver dat kan. heb even stom schetsje gemaakt :-) hoor graag jullie mening..ps de monitors heb ik eraf gehaald krijg morgen statieven waar ik ze op zet..zit er nu te dicht op vanuit luisterpositie..bureau niet diep genoeg hehe
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/71iosU6bXkhX1gj3w3orRN61.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pVtFsXlz2efujzcuTSO1b8Rw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/68ZSbQEFYvG8ZHUBLdOom23Z.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door djerror op 26-05-2020 20:39 ]
@djerror
In lengte is doorgaans beter. Bovendien zal het schuine dak je geluid naar beneden afstralen, wat op zich wel gunstig is.
Als ik het zo kijk, kan je setup ook nog iets dichter bij het schuine dak dan op de schets.
Even van belang is of je ported monitors hebt en of die vóór of achterop zitten. Met poorten achter zul je toch een cm of 30 verder van de muur moeten zitten. Dat is in zo'n kleine ruimte wat minder gunstig.
Maargoed, het hele eiereneten is om het geluid. heb je in de huidige setup last van dips in het frequentiespectrum?
In lengte is doorgaans beter. Bovendien zal het schuine dak je geluid naar beneden afstralen, wat op zich wel gunstig is.
Als ik het zo kijk, kan je setup ook nog iets dichter bij het schuine dak dan op de schets.
Even van belang is of je ported monitors hebt en of die vóór of achterop zitten. Met poorten achter zul je toch een cm of 30 verder van de muur moeten zitten. Dat is in zo'n kleine ruimte wat minder gunstig.
Maargoed, het hele eiereneten is om het geluid. heb je in de huidige setup last van dips in het frequentiespectrum?
Beste mede-tweakers,
Een maand geleden ben ik begonnen met het producen van muziek. Ik heb hiervoor Ableton Suite aangeschaft en via Splice een aantal samples binnengesleept. Waarom Suite? Omdat hier eigenlijk alles in zit om muziek mee te maken.
Nu ik langzamerhand kundiger wordt met de stock Ableton plugins en instrumenten (Wavetable bijvoorbeeld), vraag ik mij twee dingen af:
* Zou het verstandig zijn om plugins zoals Serum en/of Valhalla Delay te halen? Of moet zou ik nog een paar maanden moeten prutsen met de stock plugins omdat ik er nog lang niet alles uit haal wat er in zit.
* Zou het verstandig zijn om de Ableton Push 2 aan te schaffen? Ik kan zelf (nog) niet piano spelen, heb wel een midi keyboardje.
Een maand geleden ben ik begonnen met het producen van muziek. Ik heb hiervoor Ableton Suite aangeschaft en via Splice een aantal samples binnengesleept. Waarom Suite? Omdat hier eigenlijk alles in zit om muziek mee te maken.
Nu ik langzamerhand kundiger wordt met de stock Ableton plugins en instrumenten (Wavetable bijvoorbeeld), vraag ik mij twee dingen af:
* Zou het verstandig zijn om plugins zoals Serum en/of Valhalla Delay te halen? Of moet zou ik nog een paar maanden moeten prutsen met de stock plugins omdat ik er nog lang niet alles uit haal wat er in zit.
* Zou het verstandig zijn om de Ableton Push 2 aan te schaffen? Ik kan zelf (nog) niet piano spelen, heb wel een midi keyboardje.
Nieuwe plugins zijn altijd leuk, maar ik raad je inderdaad aan om eerst met minimale middelen goeie muziek te maken. Er lopen hier redelijk wat "gearsluts" rond en ik lijdt er ook aan: het geloof dat je met meer en duurdere apparatuur beter in staat zou moeten zijn om goede muziek te kunnen maken.snippiestgem schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:03:
Dat is niet waar en je loopt het risico dat je met al je dure nieuwe meuk uiteindelijk alleen maar 'drollen gaat oppoetsen', iets wat in het begin al niet goed is, maar meent te kunnen verhelpen met dure pugins.
Als ik een leercurve mag voorstellen:
- leer eerst het maximale uit je instrument(en) te halen. Het geluid wat uit je instrument komt moet al voor 99% goed in de mix klinken. Als je dat al niet hebt, gaat geen enkele plugin erbij helpen.
- Leer met een multitrack mixer omgaan. hoe group channels werken, hoe je een gebalanceerde mix maakt, het belang van stereo, EQ en onderlinge volumes. Dan hoe je effecten in de lus zet, gebruik je inserts of een FX bus?
- Daarna komt pas de fase van effecten, zonder die effecten moet je mix eigenlijk al helemaal goed klinken.
- Ook effecten kunnen lang duren om te leren. Reverb is op zich makkelijk te begrijpen, maar dynamics is al wat ingewikkelder.
Snap je voor 100% hoe een effect werkt en wat je eruit kan halen? Is er op dat punt dan écht iets wat je niet met dat effect kan bereiken maar met die duurdere plugin aantoonbaar wel? Dan kun je gericht overwegen om een nieuwe aan te schaffen.
Bovendien zijn de stock FX van Ableton al echt goed. Er zijn zat professionele producties die volledig met stock plugins zijn gemaakt een een prachtige sound hebben. Kortom: lukt het je niet om met stock plugs een goede mix te maken dan heb je er weinig aan om een heel rack aan effecten erbij te kopen.
Ik denk dat deze vraag meer te maken heeft met je budget dat je aan muziek wilt besteden. Een controller kan heel handig zijn, maar feitelijk kan je nagenoeg alles ook bewerkstelligen met muis en KB. Het is geen absolute noodzaak.* Zou het verstandig zijn om de Ableton Push 2 aan te schaffen? Ik kan zelf (nog) niet piano spelen, heb wel een midi keyboardje.
Heb je geld zat? Ga ervoor.
Heb je een beperkt budget? Dan zou ik overwegen of andere dingen niet belangrijker zijn om eerst aan te schaffen. Denk aan een goede geluidskaart, goede koptelefoon of nearfield monitors. Ook niet onbelangrijk: de kamer waarin je muziek maakt.
Ja zijn rear-ported heb ze nu een meter van de schuine wand waarop ik weer wedges heb gedaan. Moet rechts nog doen. Het klinkt al veel beter nu vooral stereobeeld was niet goed en ook veel last denk ik van reflecties.vlaaing peerd schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:56:
@djerror
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V643TW95ODQ5dV0cdyy7AfMm.jpg?f=user_medium)
Dit topic is gesloten.