I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Voor die mac users die op logic zitten
Serieus, met die mindset blijven we natuurlijk legacy achter ons aanslepen. 64 bit is in computerland al even de norm, dus waarom nog in 32 bit gaan werken....
ach ik heb VST's (Audio Units) genoeg. Het is niet zo dat meer VST's betere muziek oplevert...
[ Voor 30% gewijzigd door Yalopa op 13-02-2020 09:44 ]
You don't need eyes to see, you need vision
Aan de ene kant ben ik dat met je eens, aan de andere kant heb je het gewoon niet nodig in sommige gevallen. Zo wordt Office op Windows ook nog steeds, tot de dag van vandaag, als 32bits applicatie geïnstalleerd.Yalopa schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:42:
[...]
Voor die mac users die op logic zitten
Serieus, met die mindset blijven we natuurlijk legacy achter ons aanslepen. 64 bit is in computerland al even de norm, dus waarom nog in 32 bit gaan werken....
ach ik heb VST's (Audio Units) genoeg. Het is niet zo dat meer VST's betere muziek oplevert...
En zoals ik al zei, ik ben nog nooit tegen een limiet aan gelopen met al die 32bits VSTs. Vandaar dat ik mij afvroeg waar 64bit voor nodig is, en daar heb ik nu een paar mooie voorbeelden van gekregen.
Weer wat geleerd!
De limitatie is dat 32bit instrumenten niet meer dan 4GB aan geheugen kunnen allocaten. Sommige 32bits VST hebben daar wel een workaround voor. Overigens komt het maar amper voor dat een VST zoveel werkgeheugen nodig heeft.
Het heeft verder niks met bitrate van je audiokwaliteit te maken.
Elke vrijdag om 7 uur hiero in Calgary (Canada).
[ Voor 33% gewijzigd door Kain_niaK op 17-02-2020 19:28 ]
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
MAAR DOE HET NIET!!!
Er is een data lek aan de gang, en ik word ingelogd in random accounts, waar ik dus namen, mailadressen en telefoonnummers zie langs komen.
[ Voor 5% gewijzigd door dehardstyler op 19-02-2020 16:39 ]
[ Voor 90% gewijzigd door dehardstyler op 19-02-2020 16:48 ]
Geen idee of het iets is maar tot 11 maart is die gratis.
Wow okdehardstyler schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:38:
Je kunt je nu registeren op oz-soft voor exclusive content in Genesis Pro: YouTube: Genesis Pro - Pre Register Now
MAAR DOE HET NIET!!!
Er is een data lek aan de gang, en ik word ingelogd in random accounts, waar ik dus namen, mailadressen en telefoonnummers zie langs komen.
Nadeel hiervan is misschien dat Genesis klinkt als elke andere die in SE gemaakt is, al hoeft dat misschien geen nadeel te zijn..
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Heeft even geduurd, want de inspiratie was op. Uiteindelijk kom ik dan weer uit op een dance-achtige track die qua sound lijkt op orbital-achtige muziek. Het begon vooral met expirimenten met de synths. Die wilde ik automatiseren zodat er een dynamische klank ontstaat.
Ik hoor graag wat jullie er van vinden.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Klinkt lekkerMrWilliams schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:10:
[Soundcloud: You are here - Esteban]
Heeft even geduurd, want de inspiratie was op. Uiteindelijk kom ik dan weer uit op een dance-achtige track die qua sound lijkt op orbital-achtige muziek. Het begon vooral met expirimenten met de synths. Die wilde ik automatiseren zodat er een dynamische klank ontstaat.

Ik heb zelf ook nog wat gemaakt
Ik heb weer wat gemaakt
Dit is iets totaal anders, ik denk dat het voor de meeste hier te rustig is
Doet mij inderdaad zeer sterk denken aan Orbital in de ''The middle of nowhere'' periode. Highlight vind ik die pluck die van links naar rechts gaat. Erg leuk gedaan. Van mij mag de bass nog wel wat steviger, maar dat is personal taste denk ik.MrWilliams schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:10:
[Soundcloud: You are here - Esteban]
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Dit is meer een soort bluesnummer ofzo? Krijg er een boozy vibe vanmekonghigh schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:24:
[Soundcloud: Nighthawks (extended) by mekonghigh]
Ik heb weer wat gemaakt![]()
Dit is iets totaal anders, ik denk dat het voor de meeste hier te rustig is
Ik heb geen idee onder welk genre dit valt. Meestal ben ik wat met de geluiden aan het spelen en soms rolt er wat uit.boesOne schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:36:
[...]
Dit is meer een soort bluesnummer ofzo? Krijg er een boozy vibe vanRokerige cafe's met sombere zuiplappen.
Dat van die rokerige cafe's met somber zuiplappen was wel mijn inspiratie deze keer.
Meer specifiek:
Ik gebruik Presonus Notion als score editor om muziek in te schrijven en verbind die via LoopBe30 met Presonus Studio One. Ik heb een Faderport 8 als control surface voor S1 en een arsenaal aan outboard gear. In S1 laad ik een aantal VST's, maar speel op het moment vooral met EastWest. (Ik heb een Gold jaarabbo.)
Constructie werkt aardig, maar heeft een aantal beperkingen:
- Mijn FP8 kan ik maar beperkt gebruiken, transport buttons werken niet, wel de motorized faders.
- Communicatie is one-way, Notion stuurt MIDI via LoopBe naar S1 en dat is het.
- Ik kan maar 64 instrumenten gebruiken wat voorlopig genoeg is, maar het toewijzen is krukkig en niet transportabel van PC naar laptop.
- Tempo changes in Notion komen niet door
- Herhalingen komen niet door
Bedenk me nu net wel dat ik nog een 2e control surface heb die ik misschien kan inzetten. Tot nu toe gebruik ik op mijn SL73 de DIN-MIDI om Notion aan te sturen en USB-MIDI voor S1. (Daar hangt mijn SL Mixface aan.) De Mixface heet ook transport knoppen. Misschien dat ik die 2 kan omwisselen waardoor ik de knoppen op de Mixface kan gebruiken voor transport.
Blijft hoe dan ook krukkig.
Ben nog steeds wel blij dat ik S1 en Notion heb aangeschaft, samen met de FP8. Ik merkte dat mijn vorige combinatie van Acoustica Mixcraft en MuseScore mijn creativiteit dusdanig in de weg zat dat ik best een tijd helemaal niets heb geschreven. Nu schrijf ik weer en schrijf ik de muziek die ik wil schrijven. Maar nog steeds ben ik niet helemaal gelukkig met de workflow waardoor ik te veel tijd kwijt ben met het vechten tegen mijn software, gefrustreerd raak en daardoor het creatieve proces een beetje om zeep help...
Nog een andere vraag die me te binnen schoot:
Weet iemand of het mogelijk is levels (balance en volume) op een FP8/S1 vast te zetten zodat ik een recall kan doen?
As in, ik wil mijn huidige mix vast zetten voor nieuwe stukken, maar af en toe tijdens het componeren/schrijven even een instrument naar voren halen door 'm harder te zetten. Met mute/unmute is dat vrij makkelijk, maar soms is het fijn naast mute ook even een instrument wat harder te zetten zodat goed te horen is of het harmonisch klinkt en wat de melodielijn van dat instrument precies is.
Daarvoor zou een recall functie ideaal zijn, maar ik kan het niet vinden.
[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 14-03-2020 10:59 ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
zelf net ff wat aggresiefs opgenomen directe opname met elektron digitakt niks gemixed of whatevah
[Soundcloud: Lompigheid by GVE | Gerwin Van Engelenburg]
Is het geen idee om je score editor naar een hardware midi port te sturen en deze via kabels op een andere hardware poort in te brengen in je DAW?
Ik kan voorlopig niet veel zinnigers zeggen, ik denk dat je 3 of wel 4 vragen door elkaar gemixt hebt in je post. misschien moet je je vragen wat opsplitsen?
Ja, ik natuurlijk. Ik gebruik FL Studio.apNia schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:17:
Genesis uit: https://webshop.oz-soft.com/en/
Wie gaat deze 32bits synth proberen voor een euro?
Mijn bevindingen:
Aankoop: Ik had pre-registered, maar bij aankoop (€1,21 met btw) bleek mijn account niet meer te bestaan of niet vindbaar.... nieuwe aangemaakt met hetzelfde e-mailadres. en dat ging gewoon. Raar. Betalen kon met iDeal en de download ging snel (600MB). De serial is even zoeken, maar staat ergens onder je webshop-account bij de aankoop.
Installatie: Ik kon niet kiezen WAAR ik hem wilde installeren, dus een dik minpunt. Ik heb namelijk een D-schijf waar al mijn plugins en samples op staan. en een C-ssd voor mijn 'normale' programma's. Ik kon alleen uit een 32-bit versie kiezen. Op internet staat dat er ook een 64-bit versie is, maar die keuze had ik niet. Ik lees op fora ook veel klachten over de weigering van de serial key bij herinstallatie. Het is dus één keer installeren en daarna niet meer aankomen.
Eerste gebruik: Eerste keer opstarten kreeg ik of een crash, of een 'connection to the plug-in was lost'... wat blijkt? Je moet je DAW als administrator starten om gebruik te kunnen maken van de plugin. Dit roept bij mij (als IT-er) nogal wat vraagtekens op. Welke code van een VST PLUGIN is er zo belangrijk (of invasief op je systeem?) dat die met administrator rechten moet draaien? Ik heb werkelijk geen idee, maar ik denk dat er wel een nerd is die dit op dit moment aan het uitvogelen is. En ik ben bang dat Ummet dan met de billen bloot gaat omdat blijkt dat hij dingen doet die niet door de beugel kunnen....
Ander belangrijk ding: Als je als admin start, kun je Drag&Drop in je DAW verder wel vergeten, want dat staat Windows niet toe.
Echt gebruik: Soit! Toch maar geprobeerd en als administrator FL Studio gestart. De plugin laadt wat traag, maar als hij er eenmaal is.... er komt wel prachtig geluid uit. Dat wel. Vrijwel afgemixte geluiden. Voelt een beetje als Magic Music Maker voor je DAW.
Conclusie: Ik ga hem nog niet gebruiken totdat duidelijk is waar die administrator rechten voor nodig zijn. Ook het serial key en update verhaal wil ik duidelijk hebben. Hij kost dan wel €1 euro, maar als ik daarvoor god-weet-welke informatie moet geven over mijn systeem of van mezelf... dan laat maar.
[ Voor 4% gewijzigd door MicroWhale op 15-03-2020 08:03 ]
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
LoopBe doet precies dat, maar dan in software.Yalopa schreef op zondag 15 maart 2020 @ 06:29:
@unezra
Is het geen idee om je score editor naar een hardware midi port te sturen en deze via kabels op een andere hardware poort in te brengen in je DAW?
Het is niets meer of minder dan een virtuele MIDI kabel.
Werkt an-sich prima en kan tot 30 "kabels" aan (ik heb de betaalde versie, de gratis versie kan 1 "kabel" aan), dus goed voor 480 MIDI patches. Notion zelf gaat helaas maar tot 4, wat het totaal aan aanstuurbare instrumenten tot 64 beperkt.
Voor mij overigens meer dan zat, de enige reden waarom ik er meer zou willen hebben is zodat ik 1 grote template kan bouwen en niet telkens opnieuw hoef te shufflen als ik een instrument toe voeg of net andere instrumenten wil gebruiken.
Punt is vooral dat de oplossing de nodige beperkingen heeft. ReWire heft een deel van de beperkingen op, maar omdat S1 enkel als ReWire master kan dienen, niet als slave, heeft het weer andere forse nadelen waardoor ReWire helemaal geen oplossing is.
Sure, het mooiste zou zijn als Presonus dit zou oplossen, maar voorlopig lijkt dit niet op de roadmap te staan. Notion hebben ze aangekocht en ze zijn duidelijk nog niet volledig ingespeeld op mensen als ik, die hun score editor als componeertool gebruiken en S1 eigenlijk alleen als sound source. (VST's in Notion laden kan, maar heeft weer andere grote nadelen.)
Het zijn maar 2 vragen.Ik kan voorlopig niet veel zinnigers zeggen, ik denk dat je 3 of wel 4 vragen door elkaar gemixt hebt in je post. misschien moet je je vragen wat opsplitsen?
Tussen die 2 vragen staat een streep.
Na de installatie heb ik (met een beetje tegenzin) Fruity Loops met admin rechten opgestart en de plugin op laten zoeken in de plugin manager. De plugin is inderdaad niet erg vlot tijdens het opstarten maar eenmaal opgestart ben ik geen rare dingen tegengekomen. Er zitten best wel leuke geluiden tussen en een hoop instel mogelijkheden. Het test project heb ik wel opgeslagen om te zien of de instellingen behouden blijven. Fruity Loops opnieuw opgestart zonder admin rechten en het test project geopend. Genesis starte gewoon op en alle instellingen waren behouden.
Wat ik wel minder vind (of ik heb het niet goed gezien) is dat je nog niet over alle instellingen de beschikking hebt. Extra's kan je unlocken d.m.v. XP. Hoe meer je Genesis gebruikt, hoe meer XP je krijgt.
Voorlopig zal ik nog wel bezig zijn om deze vst te verkennen.
Waarom zou een fysieke MIDI kabel minder beperkingen hebben dan een softwarematige MIDI kabel?Yalopa schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:37:
Als de virtule / software oplossing de beperkingen heeft die je aanhaalt, heb je al getest als hardware dezelfde beperkingen heeft?
Met LoopBe30 heb ik 30 (!) MIDI kabels met ieder 16 kanalen tot mijn beschikking, met Notion is dat beperkt tot 4. Evengoed heb ik dus 4 (virtuele) MIDI kabels, met ieder 16 kanalen.
Sure, ik zou er het liefst meer hebben, maar met 64 individuele MIDI kanalen kom ik een heel eind.
Mijn issues liggen op een compleet ander vlak.
FL Studio heeft standaard zo'n bridge. En de site raadde aan om die te gebruiken.apNia schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:14:
@MrWilliams je hebt niet die 32 > 64 bridge gebruikt? Want die vraagt nog wel eens administrative rights. Anders vind ik het echt retarded dat 'ie dat nodig heeft. Nog nooit meegemaakt. (des te meer vraagtekens bij de €1 prijs)
Het feit dat e.e.a. zo werkt is al verklaard: De VST laadt een andere dll die al die synthedit presets laadt. Als de plugin in je standaard directory staat (Program Files...) dan staat Windows dat niet toe. Het is dus eenvoudig te omzeilen door 2 dlls (de plugin en de preset lader dll) naar een andere folder te kopiëren. Dan doet ie t wel zoals je verwacht en zonder admin privileges.
YouTube: How to Make DRUM 'N' BASS
(hij heeft ook filmpjes voor andere genres... die ga ik nu ook even kijken)
Waarom zou je software (PS1 / LoopBe) alle midi signalen doorgeven? Als je al die outboard gear hebt dan heb je alles in huis om dit in 5min getest te hebben, kan je dit al uitsluiten en verder troubleshootenunezra schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:06:
[...]
Waarom zou een fysieke MIDI kabel minder beperkingen hebben dan een softwarematige MIDI kabel?
Eigen ervaring: Ableton negeert SYSEX. Laten we Ableton voor het gemak zien als volwassen software, waarvan je zou verwachten dat het volledig is in iets basaal als midi...
Andere eigen ervaring, meerdere midi channels op 1 poort gebruiken, daisy chainen, midi trough..... allemaal dikke ellende. Ik heb 4 externe instrumenten en als ik ze samen gebruik hangen ze elk op een aparte fysieke midi port van mn Motu128. Ik gebruik enkel DIN MIDI want de verschillende USB MIDI drivers die sommige van mijn hardware synths hebben, vertonen elk hun eigen latency issue's.
//afin ik probeer me te denken met je... je lijkt me een behoorlijk complexe setup te hebben, dus de oplossing zal diep begraven zitten.
begrijp ik goed dat je vanaf een score midi instrumenten wilt aansturen -en that's basically it-? of nog iets erbij?unezra schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:24:
[...]
Voor mij overigens meer dan zat, de enige reden waarom ik er meer zou willen hebben is zodat ik 1 grote template kan bouwen en niet telkens opnieuw hoef te shufflen als ik een instrument toe voeg of net andere instrumenten wil gebruiken.
Ik heb er redelijke ervaringen mee in Cubase en iemand die me bladmuziek aanleverde vanuit Sibelius. Deze importeerde ik via MusicXML.
Probleem was dat het ondanks de uitgebreide notatie het nooit 100% correct was of de notatie zelf kwam tekort. Er is geen track geweest waar ik niet nog achteraf de Midi moest editen om alle nootjes goed te krijgen. Staccato was bv te lang of te kort, expressie word niet goed overgebracht en tempowisselingen was beter om via de midi te tekenen dan vanuit de bladmuziek over te nemen.
FL Studio kan ook goed midi ontvangen en/of .mid inlezen... Buiten het verlies van bepaalde specifieke midi-signalen (geen enkel pakket heeft alles geimplementeerd) of het omzetten van je bladmuziek naar een .mid (waar het wegschrijvende pakket een eigen interpretatie van heeft), zit je al met de de vertaling van de bladmuziek naar de expressie ervan. Wat wordt precies bedoeld met staccato? Wat met forte? Dat is voor elk instrument en voor elke samenstelling van instrumenten anders. Om het vanaf bladmuziek precies zo te laten klinken als je wilt, lijkt me een bijna ondoenlijke aangelegenheid omdat elk stuk software zijn/haar eigen interpretatie heeft over hoe die expressie er uit moet zien. Er zit dan niks anders op dan tweaken tot je een ons weegt..... en dan is het waarschijnlijk nog niet zoals je wilt.vlaaing peerd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:01:
[...]
begrijp ik goed dat je vanaf een score midi instrumenten wilt aansturen -en that's basically it-? of nog iets erbij?
Ik heb er redelijke ervaringen mee in Cubase en iemand die me bladmuziek aanleverde vanuit Sibelius. Deze importeerde ik via MusicXML.
Probleem was dat het ondanks de uitgebreide notatie het nooit 100% correct was of de notatie zelf kwam tekort. Er is geen track geweest waar ik niet nog achteraf de Midi moest editen om alle nootjes goed te krijgen. Staccato was bv te lang of te kort, expressie word niet goed overgebracht en tempowisselingen was beter om via de midi te tekenen dan vanuit de bladmuziek over te nemen.
[ Voor 4% gewijzigd door MicroWhale op 16-03-2020 16:57 ]
... en deze keer mogen jullie raden van welke band de inspiratie kwam.
(deze keer ontdekte ik dat pas achteraf, toen ik aan het luisteren was en dacht.. hé dat lijkt qua sound volgens mij op ...)
Echter vroeg ik me af hoe ik dit het beste kan aanpassen op spotify. Ik heb nu een premium account op basis van mijn huidige alias maar dat wil ik natuurlijk niet meer. Ik zag wel dat je je emailadres kon aanpassen alleen niet je gebruikersnaam.
Is Spotify dan zo stug dat ik mijn huidige abonnement moet opzeggen en een nieuwe moet regelen met mijn nieuwe alias??
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Air?MrWilliams schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:27:
[Soundcloud: Thinking of you - Esteban]
... en deze keer mogen jullie raden van welke band de inspiratie kwam.
(deze keer ontdekte ik dat pas achteraf, toen ik aan het luisteren was en dacht.. hé dat lijkt qua sound volgens mij op ...)

Bij Spotify zou dat toch niet uit moeten maken? Spotify is niet als Youtube of Soundcloud, waar je zelf je tracks released op je eigen account. Je released een track via een label of distributor (Distrokid, Tunecore, etc) en je track komt op Spotify onder jouw artiesten naam, los van jouw Spotify account. Net als hoe je op Youtube "Topic accounts" hebt.Juancho schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:07:
Ff vraagje tussendoor, misschien weet iemand dit... Ik werk nu onder een bepaald alias maar door wat technische issues hiermee en een hoop gedoe en gezeur heb ik besloten om verder te gaan onder een nieuw alias. Ik heb al een naam en nu bezig met een ontwerper om logo/banner en later website te maken. Kortom, een hele huisstijl.
Echter vroeg ik me af hoe ik dit het beste kan aanpassen op spotify. Ik heb nu een premium account op basis van mijn huidige alias maar dat wil ik natuurlijk niet meer. Ik zag wel dat je je emailadres kon aanpassen alleen niet je gebruikersnaam.
Is Spotify dan zo stug dat ik mijn huidige abonnement moet opzeggen en een nieuwe moet regelen met mijn nieuwe alias??
En heel iets anders; heeft iemand hier suggesties voor een goede mastering studio? Ik wil een (Melodic House) track profesioneel laten masteren. Ik zat zelf naar Wired Mastering te kijken en dat lijkt me wel wat maar suggesties zijn welkom. En heeft iemand enig idee aan wat voor prijs ik moet denken voor zo'n master? Mixen doe ik zelf.
Wbt mastering zijn in de trance wereld bijv. Daniel Kandi en Mark Sherry heel bekend. Arjan Rietvink doet ook goede masters, die doet ook de techniek bij grote shows/festivals etc. En je hebt nog wat online mastering tools waar je voor een bepaalde services betaald. Dat kan dus varieeren van goedkoop (weinig stems) tot veel duurder (meer stems of zelfs op DAW niveau).
[ Voor 44% gewijzigd door Juancho op 19-03-2020 13:13 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Paar dagen na de release heb ik het geprobeerd. Ondanks dat Windows Defender met stevige waarschuwingen kwam bij de installatie toch doorgezet. Toen ik het na een tijd pielen in FL Studio niet voor elkaar kreeg heb ik hem verwijderd en mijzelf kwalijk genomen dat ik er voor 1 euro toch ingetrapt was.MrWilliams schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:51:
[...]
Ja, ik natuurlijk. Ik gebruik FL Studio.
Mijn bevindingen:
Conclusie: Ik ga hem nog niet gebruiken totdat duidelijk is waar die administrator rechten voor nodig zijn. Ook het serial key en update verhaal wil ik duidelijk hebben. Hij kost dan wel €1 euro, maar als ik daarvoor god-weet-welke informatie moet geven over mijn systeem of van mezelf... dan laat maar.
Toen gister of eergister dat mailtje kwam om hem in Administrator op te starten lukte het uiteindelijk wel. Bij het laden lijkt het eerst of FL Studio vastslaat, maar na een paar seconden doet hij het dan toch.
Ik verwachte de 2e keer weer niet door de serialkey te komen, maar dat viel mee. Die deed het gewoon.
Dit weekend maar wat meer mee spelen. Maar de eerste indruk was wel goed. Eenmaal draaiende lijkt het stabiel. Als er wat banks beschikbaar komen zou het wel eens een vervanger voor Sylenth1 kunnen worden.
Ik kan je aanraden om de volgende bestanden in een andere VST folder te zetten (maar dus niet onder de officiële windows Program Files folder):Dennisdn schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 06:00:
[...]
Paar dagen na de release heb ik het geprobeerd. Ondanks dat Windows Defender met stevige waarschuwingen kwam bij de installatie toch doorgezet. Toen ik het na een tijd pielen in FL Studio niet voor elkaar kreeg heb ik hem verwijderd en mijzelf kwalijk genomen dat ik er voor 1 euro toch ingetrapt was.
Toen gister of eergister dat mailtje kwam om hem in Administrator op te starten lukte het uiteindelijk wel. Bij het laden lijkt het eerst of FL Studio vastslaat, maar na een paar seconden doet hij het dan toch.
Ik verwachte de 2e keer weer niet door de serialkey te komen, maar dat viel mee. Die deed het gewoon.
Dit weekend maar wat meer mee spelen. Maar de eerste indruk was wel goed. Eenmaal draaiende lijkt het stabiel. Als er wat banks beschikbaar komen zou het wel eens een vervanger voor Sylenth1 kunnen worden.
- GenesisPro.dll
- Genesis Dynamic Link.dll
Daarna even opnieuw bij "Manage Plugins" naar de plugin zoeken en je hoeft niet meer onder admin te starten. (Dan werkt drag&drop ook goed). Je hoeft dan niet je serial opnieuw in te voeren btw.
Goede tip! Ik begreep dat die admin maar éénmalig nodig zou zijn. Maar ik heb het nog geen 2e keer geprobeerd, dus goed dit vast te weten!MrWilliams schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 07:15:
[...]
Ik kan je aanraden om de volgende bestanden in een andere VST folder te zetten (maar dus niet onder de officiële windows Program Files folder):
- GenesisPro.dll
- Genesis Dynamic Link.dll
Daarna even opnieuw bij "Manage Plugins" naar de plugin zoeken en je hoeft niet meer onder admin te starten. (Dan werkt drag&drop ook goed). Je hoeft dan niet je serial opnieuw in te voeren btw.
Dat verschilt per masteraar (15€ - 65€ per track) zelf gebruik ik onderstaande masteraars die goede kwaliteit leveren voor een ok prijsSustain schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:07:
[...]
En heel iets anders; heeft iemand hier suggesties voor een goede mastering studio? Ik wil een (Melodic House) track profesioneel laten masteren. Ik zat zelf naar Wired Mastering te kijken en dat lijkt me wel wat maar suggesties zijn welkom. En heeft iemand enig idee aan wat voor prijs ik moet denken voor zo'n master? Mixen doe ik zelf.
https://www.facebook.com/poblastudio/ (pobla.es site werkt even neit)
en rob small https://www.facebook.com/RSMastering/ - http://robsmallmastering.com/
dan heb je ook nog dagoose mastering https://www.dagoosemastering.nl/ klinkt het net wel even wat lekkerder
En 33% korting volgens z'n site.djerror schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:39:
[...]
dan heb je ook nog dagoose mastering https://www.dagoosemastering.nl/ klinkt het net wel even wat lekkerder
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Wat ik me dan afvraag: Als ik die brak gemixte dingen van mij daar inlever, klinken ze dan na mastering opeens ook zo magisch goed?djerror schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:39:
[...]
Dat verschilt per masteraar (15€ - 65€ per track) zelf gebruik ik onderstaande masteraars die goede kwaliteit leveren voor een ok prijs
https://www.facebook.com/poblastudio/ (pobla.es site werkt even neit)
en rob small https://www.facebook.com/RSMastering/ - http://robsmallmastering.com/
Misschien iets beter, maar shit in > shit out.MrWilliams schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:52:
[...]
Wat ik me dan afvraag: Als ik die brak gemixte dingen van mij daar inlever, klinken ze dan na mastering opeens ook zo magisch goed?
Je kan een strik om een drol doen, maar het blijft een drol.
[ Voor 3% gewijzigd door djerror op 20-03-2020 14:46 ]
Haha, dank je. Ik houd wel van eerlijke mensen.kaos001 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:24:
[...]
Misschien iets beter, maar shit in > shit out.
Je kan een strik om een drol doen, maar het blijft een drol.
Maar je hebt gelijk. Ik denk dat ik er meer aan heb om iemand naast me te hebben die me vertelt hoe ik mijn mix beter kan maken. Of zo kan maken dat een mixer er goed mee kan werken. Pas als die basis goed is heeft het zin om je track op te sturen.
YouTube: Mix Breakdown with Multitracks: Brad Wood
Basically, ja.vlaaing peerd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:01:
[...]
begrijp ik goed dat je vanaf een score midi instrumenten wilt aansturen -en that's basically it-? of nog iets erbij?
Maar da's minder eenvoudig dan het lijkt.
Vooral omdat ik Notion echt als compositietool gebruik en dus continu live Studio One aan het aansturen ben en wijzigingen door voer. Zowel qua instrumenten als qua muziek, expressie, tempo, etc.
Er is een mogelijkheid een compleet stuk in 1x naar Studio One te brengen en dan vanuit S1 af te spelen. Maar dat vind ik een vervelende extra stap die ook nog eens flink contrarproductief werkt. Ik wil dat mijn muziek maar op één plek bestaat, waarin S1 alleen dient voor het aansturen van de VST's, het mixen en uiteindelijk het opnemen zodat het stuk SoundCloud op kan.Ik heb er redelijke ervaringen mee in Cubase en iemand die me bladmuziek aanleverde vanuit Sibelius. Deze importeerde ik via MusicXML.
Nu is die aansturing 1 ding. Dat is iets dat ze met wat geluk nog wel een keer fixen. Een uitdaging van een heel andere ordegrootte zijn de expressies. Ik kan er nu van een aantal instrumenten een paar gebruiken maar extra expressies moet ik via de GUI of via een XML editor toevoegen en wil ik expressies toevoegen die Notion niet in de standaard set heeft (dat zijn er nogal wat), moet ik diep de XML in duiken.
Ideale oplossing daarvoor zou BabylonWaves zijn:
https://www.babylonwaves.com/
Maar dat is er helaas vooralsnog niet voor Notion. (Jammer, want ze ondersteunen onder andere wel EastWest.)
Was niet zozeer een flame op jouw mix hoor, meer in het algemeen.MrWilliams schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:02:
[...]
Haha, dank je. Ik houd wel van eerlijke mensen.![]()
Mix = 95% Master = 5%
Een mix die niet klopt kan je heel lastig bijschaven in de master.
Vanavond om 19:00 zou er misschien een beter aansluitende video beschikbaar voor je moeten komen @MrWilliams . Deze gaat over het mixen in de box/DAW en er worden ook sample opname beschikbaar gesteld. Is hetzelfde kanaal (produce like a pro) op YouTube.
Een ander kanaal welke misschien handig kan zijn is recordingrevolution
Ja mee eens.MdBruin schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:45:
@kaos001 Het begint voor mijn gevoel al een stap eerder. Als je (of aangeleverde) opname niet goed is, maak je het voor jezelf ook moeilijker.
Ik ben vaak ook heel selectief in mijn drum keuzes. Een kick of snare moet meteen al goed zijn.
Een rommel kick mooi krijgen is vaak een onbegonnen zaak.
Aha, dus je gaat niet met allerlei effecten en eq-ing aan de slag om hem goed te krijgen? De wav moet gewoon goed zijn?kaos001 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:57:
[...]
Ja mee eens.
Ik ben vaak ook heel selectief in mijn drum keuzes. Een kick of snare moet meteen al goed zijn.
Een rommel kick mooi krijgen is vaak een onbegonnen zaak.
Ik gebruik individuele hits wel, maar loops vermijd ik, ik kom de laatset tijd in Spotify teveel tracks tegen waarvan ik de loop herken (en soms zelf ook gebruikt heb).
@kaos001 Klopt, en voor mij begint het bij het aanbrengen van een goede balans tussen alle instrumenten in volume en eq. Daar zit ook het "ruimte" maken in met eq en sidechaining.MdBruin schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:45:
@kaos001 Het begint voor mijn gevoel al een stap eerder. Als je (of aangeleverde) opname niet goed is, maak je het voor jezelf ook moeilijker.
Vanavond om 19:00 zou er misschien een beter aansluitende video beschikbaar voor je moeten komen @MrWilliams . Deze gaat over het mixen in de box/DAW en er worden ook sample opname beschikbaar gesteld. Is hetzelfde kanaal (produce like a pro) op YouTube.
Een ander kanaal welke misschien handig kan zijn is recordingrevolution
[@MdBruin Ik vond deze ook al heel nuttig! Vooral over het organiseren van tracks en hoe (en wanneer) je fx aanbrengt. Op basis hiervan ga ik mijn mixer channels ook anders inrichten. Heb nu wel een eigen inrichting, maar merk door deze docu dat er een betere structuur in kan. Ik heb bijv. de master busses en de instrument kanalen dwars door elkaar heen. Ik ga dit splitsen, zodat de master busses initieel niet zichtbaar zijn, maar je ze tijdens het afmixen wel goed kan gebruiken. Kleine details, maar o zo belangrijk blijkbaar.
Mijn ervaring: met drums is het enkel pitch aanpassen en eventueel nog een envelope of bewerken (bijv. om korter te maken) en that's it. Als dat niet werkt, snel volgende zoeken.boesOne schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:39:
[...]
Aha, dus je gaat niet met allerlei effecten en eq-ing aan de slag om hem goed te krijgen? De wav moet gewoon goed zijn?
Hmm.. Vooral met de kick maak ik me schuldig aan gewoon een random kick pakken en dan met distortion etc er meer van te proberen te maken. Toen las ik over layering en werd het helemaal een zooitje. Dit klinkt verfrissend.MrWilliams schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:36:
[...]
Mijn ervaring: met drums is het enkel pitch aanpassen en eventueel nog een envelope of bewerken (bijv. om korter te maken) en that's it. Als dat niet werkt, snel volgende zoeken.
Misschien helpt het je een beetje op weg.
Als je een kick uit een ouwe drumbreak pakt moet je behoorlijk wat doen om hem mooi te krijgen idd.boesOne schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:39:
[...]
Aha, dus je gaat niet met allerlei effecten en eq-ing aan de slag om hem goed te krijgen? De wav moet gewoon goed zijn?
Ik ben een tijd geleden heel erg specifiek te werk gegaan met mn sample library. Dingen die ruk waren gewoon eruit gegooid. Dus elke keer als ik nu een kick wil is het makkelijk zoeken. Je zal altijd wel wat EQ-werk nodig hebben om hem juist in de mix te plaatsen, maar vaak is hij van zichzelf al aardig in de buurt wat ik wil.
Valt wel mee hoor, je moet gewoon downscalen ipv 1000 kicks hebbenYalopa schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:40:
met zoveel samples out there is het moeilijk om er geen te vinden die meteen goed is...
Layering kan wel, maar je moet goed selecteren welk gedeelte je wil gebruiken. Zomaar 3 kicks op elkaar gooien is vaak een zooitje, maar door middel van EQ kan je bepaalde clicks in een kick eruit pikken en die netjes erop zetten.boesOne schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:06:
[...]
Hmm.. Vooral met de kick maak ik me schuldig aan gewoon een random kick pakken en dan met distortion etc er meer van te proberen te maken. Toen las ik over layering en werd het helemaal een zooitje. Dit klinkt verfrissend.
[ Voor 39% gewijzigd door kaos001 op 21-03-2020 14:35 ]
Dat is herkenbaar. Ik adviseer om dat niet vanaf blad aan te sturen, maar om dat bij de midi-instrumenten zélf aan te sturen.unezra schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:43:
[...]
Een uitdaging van een heel andere ordegrootte zijn de expressies.
Misschien is het een stap die je niet wil nemen om zo alles op blad te houden, maar in beginsel is de klassieke notatie van expressie al niet toereikend om alles genoteerd te krijgen en het aan de uitvoerende is om dit te interpreteren en uit te voeren.
Daarom vind ik het beter om te overwegen de expressie bij het instrument uit te voeren en niet aan de notatiekant.
Mja.vlaaing peerd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:22:
[...]
Dat is herkenbaar. Ik adviseer om dat niet vanaf blad aan te sturen, maar om dat bij de midi-instrumenten zélf aan te sturen.
Misschien is het een stap die je niet wil nemen om zo alles op blad te houden, maar in beginsel is de klassieke notatie van expressie al niet toereikend om alles genoteerd te krijgen en het aan de uitvoerende is om dit te interpreteren en uit te voeren.
Daarom vind ik het beter om te overwegen de expressie bij het instrument uit te voeren en niet aan de notatiekant.
In mijn beleving is alles dat ik met expressies kán doen, ruiim voldoende. Zeker met een library als die van EastWest, waar alleen al een viool iets van 10, 20 expressies heeft.
Direct in S1 heeft ook geen voordelen. Ik zit dan met exact dezelfde instrumenten, met exact dezelfde expressies. Het maakt het enkel omslachtiger, niet makkelijker. (Vooralsnog kan ik alles met keyswitch instrumenten doen en daarmee kan ik via S1 niet meer of minder dan via Notion.)
Hoe dan ook:
Ik heb mijn workflow gevonden in werken vanaf bladmuziek. De vraag is vooral hoe ik dat zo gemakkelijk mogelijk voor mezelf ga maken.
Vooral dit dus ja! Precies de reden waarom ik (als vrijetijdsknutselaar) alleen gebruik maak van free of stock plugins en één sample lib. Ik kan alles downloaden en kopen wat ik zou willen hebben, maar als ik geen muziek kan maken met die standaard blokkendoos dan lukt het met een plugin van een paar honderd euro ook niet (al wordt t daar wel gemakkelijker mee, maar dan leer ik weer minder/niks).kaos001 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:32:
[...]
Valt wel mee hoor, je moet gewoon downscalen ipv 1000 kicks hebben
[...]
En ja, ik heb die €1 synth gekocht en beluisterd, maar nog niet gebruikt. Klinkt zoals eerder gezegd allemaal erg "prefab" en "af", dus niet erg een eigen stempel op te drukken.. En ik heb ook 426 kicks in die lib zitten, maar heb er tot nu toe maar 2 of 3 van gebruikt. De meesten zijn niet geschikt voor het doeleinde dat ik voor ogen heb. (en weggooien ho maar!

Dus als het te ingewikkeld wordt, gewoon durven weggooien en opnieuw beginnen. Dat scheelt enorm veel tijd en maakt je eindresultaat vaak een stuk schoner.
Ik loop momenteel tegen een MIDI probleempje op en wellicht dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een Volca Keys met DIN Midi In. Deze zou ik graag willen aansturen met een USB MIDI controller (Novation Launchkey mini MK2)
Nu zijn er kant en klare oplossingen om USB met DIN te laten praten maar deze vond ik vrij prijzig. Vervolgens kwam ik tijdens mijn zoektocht de Raspberry pi oplossing tegen. Met een USB MIDI dongel en een Pi kan je de 2 apparaten met elkaar communiceren.
En verdomd, na een paar avondjes prutsen lukte het idd om de Volca aan te sturen met de Novation Lauchkey via de Pi. Werkt op zich goed maar nu komt het:
Wanneer ik live speel, zijn de toetsaanslagen heel zacht. Ik moet flink rammen op de toetsen wil ik geluid uit de Volca krijgen. Als ik echter, via de opname functie van de Volca, terug luister wat ik heb gespeeld, dan is dit wel weer op het oorspronkelijke geluidsvolume.
Als ik de Volca vanuit Windows en Ableton aanstuur, is het volume tijdens live spelen wel meteen goed. De MIDI controller krijg zijn stroom via USB. Ik heb echter al een powered USB hub gebruikt bij de Pi.
Iemand hier een verklaring en/of een oplossing voor? En in welke hoek zou dit probleem liggen? Raspberry Pi? De Volca?
[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 22-03-2020 16:32 ]
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Het kabeltje is eventueel ook compleet te koop, gewoon in Google zoeken op 3.5 mm midi onder shopping.
Je kunt zoals @MdBruin zegt vrij eenvoudig zelf van die kabeltjes solderen. Ik heb onlangs zelf nog voor mn Beatstep Pro 3 kabeltjes van jack naar 5DIN (female) zelf gesoldeerd. (De officielke Arturia kabels zijn met €16 p/s echt veel te duur)ChojinZ schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:39:
Heren,
Ik loop momenteel tegen een MIDI probleempje op en wellicht dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een Volca Keys met DIN Midi In. Deze zou ik graag willen aansturen met een USB MIDI controller (Novation Launchkey mini MK2)
Nu zijn er kant en klare oplossingen om USB met DIN te laten praten maar deze vond ik vrij prijzig. Vervolgens kwam ik tijdens mijn zoektocht de Raspberry pi oplossing tegen. Met een USB MIDI dongel en een Pi kan je de 2 apparaten met elkaar communiceren.
En verdomd, na een paar avondjes prutsen lukte het idd om de Volca aan te sturen met de Novation Lauchkey via de Pi. Werkt op zich goed maar nu komt het:
Wanneer ik live speel, zijn de toetsaanslagen heel zacht. Ik moet flink rammen op de toetsen wil ik geluid uit de Volca krijgen. Als ik echter, via de opname functie van de Volca, terug luister wat ik heb gespeeld, dan is dit wel weer op het oorspronkelijke geluidsvolume.
Als ik de Volca vanuit Windows en Ableton aanstuur, is het volume tijdens live spelen wel meteen goed. De MIDI controller krijg zijn stroom via USB. Ik heb echter al een powered USB hub gebruikt bij de Pi.
Iemand hier een verklaring en/of een oplossing voor? En in welke hoek zou dit probleem liggen? Raspberry Pi? De Volca?
LOL ik heb zelf ook de 2 (was ik alweer vergeten) die heeft geen midi jack out. Je linkt naar de mk3 niet de mk2. Welke heb je?
Dat gezegd hebbende ben ik wel benieuwd naar je Pi Midi oplossing. Wat heb je daarvoor allemaal gebruikt? Ik heb hier nog een pi die stof ligt te happen.
[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 22-03-2020 11:18 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Het gaat snel zo met dat binnenblijven!
Bij een nieuwe pack van de standaard "Flex"-plugin van FL Studio, zaten zo veel goede geluiden! Dat riep gewoon om een track. Hij bestaat daarom uit 12x Flex, 1x 3xOsc (subbass) en 2x een sample voor de transities. Daarnaast nog nooit zoveel automation gebruikt en ik liep voor de eerste keer tegen de limiet van mijn CPU aan, wat een memorabel momentje was. (of gewoon een slechte implementatie van een paar fx die ik gebruikt heb (waaronder Native Instruments Raum, dat ik daardoor maar 1x kon gebruiken maar wel verdomd goed geluid geeft).
MdBruin schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:12:
@ChojinZ Ik vraag me af waarom je voor die oplossing hebt gekozen? Als ik de Novation bekijk zie ik een mini DIN aansluiting, hiervoor kan je eenvoudig een kabeltje maken welke past op de normale midi DIN. Bijvoorbeeld hier kan je het schema vinden.
Het kabeltje is eventueel ook compleet te koop, gewoon in Google zoeken op 3.5 mm midi onder shopping.

Excuses.... het betreft idd de MK2. Deze heeft enkel USB midi. Ik heb de link aangepast.
Laat ik voorop stellen dat mijn kennis van Linux minimaal is. Maar zo heb ik het zelf aan de praat gekregen:Dwarlorf schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:07:
[...]
Dat gezegd hebbende ben ik wel benieuwd naar je Pi Midi oplossing. Wat heb je daarvoor allemaal gebruikt? Ik heb hier nog een pi die stof ligt te happen.
Ik gebruik de Pi icm een Roland USB midi dongel . Laatste versie van Raspbian geinstalleerd welke in princiepe alle software (zoals ALSA) die je nodig hebt, al heeft.
Vervolgens is het vanuit de commandline ervoor zorgen dat de controller en het apparaat met elkaar communiceren.
Hoe je dat doet kan je hier vinden:
http://forums.synthstrom....rface-with-raspberry-zero
Wat extra info welke ik zelf ook heb gebruikt:
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=144287
http://sandsoftwaresound.net/send-midi-from-usb-b-to-5-pin/
[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 22-03-2020 16:46 ]
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
@boesOne Ik kan je deze ook aanraden: YouTube: Clean Up A Muddy Mix! Zit veel info in over hoe je je drums laat samenwerken met de andere instrumenten.MdBruin schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:15:
@boesOne Warren was bezig met een drum mix live stream, deze is nu beschikbaar om te bekijken op zijn kanaal (tevens de multi track is te downloaden) morgen gaat hij er verder mee. Misschien een leuke aanvulling aangezien hier de opname beschikbaar is gesteld.
In ieder geval vind ik de tip om gewoon een goede wav te vinden die meteen goed moet zijn zeer verfrissend.
Veel plezier met het lesgeven, zal wel een aparte ervaring zijn lijkt me.
Deep house, met vocal samples van Splice
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
https://twitter.com/FourTet/status/1242544157253607429
Highlights:
Kan geen noten lezen en weet niks van muziektheorie.
Ik gebruik gewoon presets.
Masteren? Doe ik niet, mix gewoon.
Compressie? ook niet, alleen maximizer.
En verder geeft ie aan dat ie zijn beats met de hand verschuift voor de groove en feel van een beat.
Leuk
electronische herrie!

Maar ik zie in veel studios dat men langs de kortste muur zit.
En zo vind je wel guides over wat voor soort traps/panels waar moeten komen te zitten, zonder dat er uitleg is hoe je kan vinden wat je echte probleemgevallen zijn. Wellicht volstaat een absorber op de muur achter me, en heb ik geen basstraps in de hoeken nodig...
Kortom, is er een goede guide hiervoor?
Wat er allemaal gedaan moet worden om een ideale studio te maken hangt van heel veel factoren af, er is helaas dus geen "one fits all" oplossing. Daarnaast kan je ook mixen met onvolkomenheden in je studio, je moet er dan alleen rekening mee houden. Een hulpmiddel kan zijn om een meetmicrofoon met bijbehorende software te gebruiken om te kijken waar er geen vlakke respons is. Je kunt het zo gek maken als je wilt maar stel voor jezelf een budget, het loopt al gauw op qua kosten als je voor perfectie (als het überhaupt mogelijk is) gaat.
Ik zal eens kijken of ik de YouTube video terug kan vinden waarin ze dit uitleggen.
Edit: hier kan je het trucje zien
Edit2: En hierin leggen ze uit hoe het werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door MdBruin op 26-03-2020 12:53 ]
Dank
Maar als je langs de brede muur zit, dan duurt het weer langer voordat het via de zijkanten terugkaatst. Dus dan werkt dat weer in je voordeel. Toch?MdBruin schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:31:
@apNia Dat heeft een reden waarom ze de lange muur als diepte nemen. Geluid wordt zwakker naarmate het afstand aflegt, hierdoor heb je minder of zelfs soms geen demping nodig.
Is het dan een beetje de vuistregel dat je geluid vooral de diepte in moet gaan, en niet zozeer de breedte?
Ik heb wel een beetje een maffe layout in m'n kamer, met een schuine wand.Voor je heb je altijd demping nodig (tenzij er een raam zit waar je speakers voor staan) omdat de muur een snelle en sterk reflectie punt is. Heb je het trucje met de spiegel al gezien? Elk punt waarop je de speakers kunt zien (op je luister positie) is een punt waarop demping een reflectie punt vermindert. Ook boven je en je desk. Het is niet voor niets dat een mixing console onder een hoek staat. Natuurlijk maakt de hoek het kijken op het console makkelijker, maar de hoofd reden is dat de reflectie geluiden van de speakers niet op de luister positie komen.

Is dat juist goed? Moet ik die nog wel voorzien van een absorber?
Ik ga denk ik net zoals @kaos001 gewoon wat DIY absorbers maken (heb wat afmetingen van hem gekregen) en die achter me, naast me en achter m'n monitors hangen. Op zich kan ik met de handjens klappen en wel opnemen hoe lang het door ringed.Wat er allemaal gedaan moet worden om een ideale studio te maken hangt van heel veel factoren af, er is helaas dus geen "one fits all" oplossing. Daarnaast kan je ook mixen met onvolkomenheden in je studio, je moet er dan alleen rekening mee houden. Een hulpmiddel kan zijn om een meetmicrofoon met bijbehorende software te gebruiken om te kijken waar er geen vlakke respons is. Je kunt het zo gek maken als je wilt maar stel voor jezelf een budget, het loopt al gauw op qua kosten als je voor perfectie (als het überhaupt mogelijk is) gaat.
Wat ik nog niet helmaal snap though, is of ik bass traps nodig heb in hoeken, als ik een van de wanden nabij de hoek voorzie van een absorber. Dan zou geluid in hoeken ook redelijk snel dood moeten gaan toch? Als je bijvoorbeeld naar een redelijk prijzige set als deze kijkt, zie je dat er bijvoorbeeld geen traps in hoeken staan, which made me wonder.
Thanks voor je uitgebreide reply

Ja en nee, er is hierop geen eenduidig antwoord te geven. Het voordeel is dat er minder absorptie aan de zijkanten nodig met maar meer achter je. Voor de posities adviseer ik het eerste filmpje te bekijken, daarin kan je zien hoe het werkt (even een tweede persoon erbij is het makkelijkste). Als ik het zo kan bepalen is er een reflectie punt op je schuine wand, Het gaat erom dat je de speakers niet kunt zien op het punt van de muur, dat is namelijk het punt waarop je de reflectie van de speakers krijgt.
Qua klappen, dat gaat niet werken. De demping welke je nu aan wilt gaan brengen is om de reflecties van de speakers aan te passen. Als je je hele kamer "dood" wilt maken dan is er iets meer nodig, kijk maar eens naar het 2de filmpje van Warren (Produce like a pro) waarin het verschil wordt aangegeven. Het zelf maken van de absorbers is inderdaad een mooie budget vriendelijke manier. Meestal wordt hiervoor Rockwool voor gebruikt welke je gewoon in de bouwmarkt kunt verkrijgen.
Voor de bass traps, ja het is afhankelijk of het nodig is. Een bass trap is een andere opbouw en wordt niet altijd goed opgevangen door de "standaard" absorber, wat je kunt proberen is om het paneel iets van de muur te hangen waardoor de lagere tonen beter worden opgevangen (kwam dit in een ander filmpje tegen waarbij hij +/- 1 inch tussenruimte hield tussen de muur het het paneel. In de hoeken van de kamer wordt de bas erg versterkt (vooral aan de voorkant achter/naast de speakers). Hier zit in de meeste situaties het probleem, maar het kan ook voorkomen dat het bij jou geen probleem is.
Dat klopt, speakers wil je vooral in de lengte plaatsen, vooral als je minder dan 40m2 oppervlak hebt. Hier voorkom je staande golven mee en hardnekkige reflecties.apNia schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:10:
[...]
Is het dan een beetje de vuistregel dat je geluid vooral de diepte in moet gaan, en niet zozeer de breedte?
Schuine wanden zijn vaker een zegen dan een vloek, omdat ze diffuseren en afstralen naar een andere hoek. In jou geval denk ik dat die schuine wand vooral baat zal hebben als achterwand. Hier zal je geluid afstralen richting de vloer en voorkom je staande golven mee.Ik heb wel een beetje een maffe layout in m'n kamer, met een schuine wand.
[Afbeelding]
Is dat juist goed? Moet ik die nog wel voorzien van een absorber?
Als je ook nog iets dempends op de vloer legt, kan het helpen reflecties te verminderen.
Je haalt hier 2 dingen doorelkaar. Hoge reflecties vs het probleem van staande golven (vooral lage frequenties). Lage tonen hebben enorm veel energie en die reflecties absorbeer je nooit compleet.[...]
Ik ga denk ik net zoals @kaos001 gewoon wat DIY absorbers maken (heb wat afmetingen van hem gekregen) en die achter me, naast me en achter m'n monitors hangen. Op zich kan ik met de handjens klappen en wel opnemen hoe lang het door ringed.
De absorbers die Kaos heeft zijn vooral gunstig voor mid- en hoge frequenties. Het kan zelfs zijn dat je die niet nodig hebt. Bij deze methode helpt handjes klappen, waarbij je of;
a) helemaal geen galm wilt horen (dode kamer);
b) een natuurlijk aflopende galm;
c) of iets daartussenin.
Maar geen flutter/echo galm wilt hebben.
Voor bastonen (ik schat zo op je kamerafbeelding dat je een enorme cancellation hebt op ergens rond 25~45Hz) heb je voor absorbtie echt zware bass traps nodig. Daarom kiezen veel mensen eerder voor diffusie (panelen met veel afwijkende hoeken) of een combinatie ervan.
Omdat ik weet dat je veel sub bas muziek maakt is dit erg cruciaal voor je.
Hoeken veroorzaken een opbouw van reflecties, maar de kans dat zie direct naar je luisterplek afstralen is gering. Hierdoor is het niet altijd nodig. Het probleem zit 'm voor bastonen in kleine kamers meestal via de achterwand.Wat ik nog niet helmaal snap though, is of ik bass traps nodig heb in hoeken, als ik een van de wanden nabij de hoek voorzie van een absorber. Dan zou geluid in hoeken ook redelijk snel dood moeten gaan toch? Als je bijvoorbeeld naar een redelijk prijzige set als deze kijkt, zie je dat er bijvoorbeeld geen traps in hoeken staan, which made me wonder.
Deze is bij jou erg kort en ik vermoed dat je grotere winst gaat halen door je studio in de lengte te plaatsen dan ipv over de breedte te blijven werken en dat probeert te verminderen door absorbers en diffusers.
Lees anders dit even door, dit is echt een goede handleiding geweest voor mijn homestudio.
Succes ermee iig!
Edit: ik schat dat de breedte in je kamer zo'n 2,5 meter is. Dan zul je waarschijnlijk phase cancellation hebben op +/- 60hz en 120Hz. De kans is groot dat je daar een dip hebt.
Bij EQ-en heeft weinig zin, omdat de cancelation blijft bestaan.
EditEdit: Even de methode erbij, kun je het zelf ook even uitrekenen dan.
Geluid beweegt voort met een snelheid van 300 meter per seconde. 1 golflengte per seconde is 1Hz. 1Hz heeft dus 300 meter nodig om de volledige golflengte te maken.
Zou je op 150 meter een keiharde reflecterende muur neerzetten, dan word het onderwaartse deel van de golf rechtstreeks teruggestuurd tegen de opwaartse. Ehm...wacht ff afbeelding:
:strip_exif()/f/image/lSe8A4ANPNqxSOCGwUAOIZWm.jpg?f=fotoalbum_large)
Als die stippellijn dus de terugkaatsende golf is, hoor je dus effectief geen ene kloot op die frequentie. En dat is serieus de sjit die je wil vermijden.
Welnu:
1Hz is dus 300 meter.
10Hz is 10 golflengtes per seconde, dus 30 meter.
100Hz dus 3 meter
Met wat natte vingerwerk schattingen is 2,5 meter dus +/- 120hz en volledige golf cancellation op 60hz.
Daarnaast geldt ook, hoe korter de achterwand, hoe minder de reflectie afsterft. Dat zorgt dus voor alleen maar méér cancellation dan bij een verre achtermuur.
EditEditEdit: laat ik er dan ook meteen maar een hele tutorial van maken.
[ Voor 136% gewijzigd door vlaaing peerd op 27-03-2020 18:20 ]
Leuke setup! En Acid, wie zegt dat tegenwoordig nog?djerror schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:27:
[Afbeelding]
hehe mijn zolderhok is beetje kansloos om te behandelen denk ik..zou niet weten waar te beginnen..heb wel wat demping achter de monitors maar is ook niet helemaal goed nog. Nieuw is trouwens de td-3 lekker acid maken vanavond. Was nu eindelijk weer op voorraad bij Thomann.
Om je kamer te beoordelen zou je vooral de lengte naar de achterwand moeten kunnen zien. Daarnaast zijn je speakers kleiner en het staande golfprobleem speelt zich vnl op erg lage frequenties af.
Je hebt daar wel een woofer staan op de vloer. Nu zou je precies op die positie bij de achtermuur kunnen diffusen en absorben en dan voorkom je al een groot deel van de potentiele schade.
Verder kan je even handjeklap doen om te horen of je hinderlijke reflecties in het hoog hebt. Dat kan je met al dat sponsmateriaal vaak goed wegwerken.
Verder: glas = evil
[Soundcloud: Td - 3-fridays by GVE | Gerwin Van Engelenburg]
Woah, fokking lekker dit zo in de ochtend.... Lekker wakker worden! Thanks. Als je nog meer van dit soort jams hebt, gooi maar.djerror schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 00:20:
net ff een directe livejam opgenomen met de td-3 leuk apparaatje..
Leuk om ieder zijn werkplek te zien. Hieronder de mijne... 12 meter lang met nog een 4 meter brede toevoeging in het midden. Achter de foto is een 4 meter pui. Geen eer aan te behalen wat setup betreft als ik monitors zou plaatsen.
Wat dan wel? Binnenkort een nieuwe headphone (MDR7506) om mijn 31 jaar oude Sennheiser HD 450 te vervangen. Aan elke kant van de kamer staat/hangt een acoustimass 5 van bose. Komt heerlijk geluid uit in deze ruimte, al is de bas (door de weinige demping) op sommige plaatsen wat overdadig aanwezig.
:strip_exif()/f/image/2Www6NYfvllQgKAlZl4tRPX8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door MicroWhale op 28-03-2020 07:05 ]

Maar ik kan de plugin wel gewoon blijven gebruiken.
Hebben er hier meer mensen last van?
Edit: Exporteren van een project naar wav lukt niet meer
Edit 2: Exporteren werkt d.m.v. fruity Loops kleiner te maken/naar ander scherm plaatsen, zodat ik op de knop OK kan klikken in het error venster (die komt 2 keer tijdens het exporteren).
[ Voor 63% gewijzigd door mekonghigh op 29-03-2020 18:50 ]
Yes, dit brengt me helemaal terug naar feestjes begin '90!djerror schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 00:20:
net ff een directe livejam opgenomen met de td-3 leuk apparaatje..
DjError dus.vlaaing peerd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:39:
[...]
En Acid, wie zegt dat tegenwoordig nog?![]()
![]()

Ik heb trouwens voor de lol echt even alle kussens van het huis hier tegen de muren geplaatst + een tweepersoons matras achter me neergezet, en het verschil is stevig. Met alleen met matras was het al heftig, maar met alles langs de muren is het flink, zie hier: 3 claps voor, 3 claps na, breakbeat voor, breakbeat na.
Ik ga er van uit dat als ik goede panels achter me heb, dat ik best een eind kan komen, en misschien wat achter m'n monitors ook? Waarom zie je daar vaker diffusers en erachter juist absorbers?
Het matras blijft voorlopig even staan
Zo, daar zat inderdaad wel erg vervelende flutter/echoapNia schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:15:
Ik heb trouwens voor de lol echt even alle kussens van het huis hier tegen de muren geplaatst + een tweepersoons matras achter me neergezet, en het verschil is stevig. Met alleen met matras was het al heftig, maar met alles langs de muren is het flink, zie hier: 3 claps voor, 3 claps na, breakbeat voor, breakbeat na.

Ik denk dat het afhankelijk is van de situatie. Absorbers voor de echt lage tonen zijn vaak huge, dus mogelijk dat die vanuit praktische overweging niet vaak achter de speakers passen.Ik ga er van uit dat als ik goede panels achter me heb, dat ik best een eind kan komen, en misschien wat achter m'n monitors ook? Waarom zie je daar vaker diffusers en erachter juist absorbers?
Het matras blijft voorlopig even staan
Matras/zitbank werkt vaak goed, dat is wel de orde van grootte waarin je moet denken als je 60Hz problemen hebt.
Wat betreft diffusen achter je speakers, ik denk dat je het meeste resultaat haalt door naar buiten af te stralen, dus richting de breedte de kamer in. Maar dat is echt een kwestie van uitproberen.
tip: als je in de 'slechte' situatie met een bass-heavy nummer gaat rondlopen in de kamer, zul je waarschijnlijk veel bas horen in de breedte en de hoeken van je kamer en zo'n 30 centimeter achter je luisterpositie zal dat wegvallen. Onthoudt dat en ga vervolgens je traps plaatsen en kijk per plaatsing of die basdip dan minder wordt.
Geluid kaatst net als een biljartbal, dus je kan het gaan berekenen tot je een ons weegt, het snelste is gewoon neerzetten, luisteren, neerzetten & luisteren tot je het optimaal hebt.
Zou ik niet doen. Sowieso zijn basstraps erg tricky.apNia schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:10:
[...]
Wat ik nog niet helmaal snap though, is of ik bass traps nodig heb in hoeken, als ik een van de wanden nabij de hoek voorzie van een absorber. Dan zou geluid in hoeken ook redelijk snel dood moeten gaan toch? Als je bijvoorbeeld naar een redelijk prijzige set als deze kijkt, zie je dat er bijvoorbeeld geen traps in hoeken staan, which made me wonder.
Probleem in ruimtes zijn vaak de bass pieken. Deze manifesteren zich echter vaak op hele specifieke frequenties en plekken. Een basstrap filtert echter een heel frequentie bereik. Hiermee pak je de probleem frequentie wel aan maar de rest van de frequentie's binnen het bereik, worden ook gefilterd, terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.
Zo had ik zelf een hele hoge piek op 47hz (gemeten met UMIK1 icm REW). Vervolgens wat basstraps gemaakt en gespeelt met de plaatsing en de resonantie op 47hz was zo goed als verdwenen. Echter, de rest van het laag was ook meteen dood geslagen. Metingen lieten ook zien dat de rest van het lage bereik flink in decibellen was afgenomen. In feite werd de frequentie response er niet beter op.
Sowieso is de eerst stap het kopen van een meetmicrofoon. En vervolgens kijk je waar de probleem frequenties zitten. Vervolgens maak je een plan om die probleem frequenties aan te pakken. Vaak is een losse DSP dan toch wat geschikter dan wat basstraps. Daarnaast is een DSP ook een stuk goedkoper dan de basstraps die je post.
Ik ben zelf niet zo van de cliche's maar: meten is weten.
Dit topic is gesloten.