Wilde schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:35:
[...]
Klopt! Ik kom van de KrK 5’s en ik moet eigenlijk bekennen dat ik die fijner vond dat de T7V’s die ik nu heb. De Adam’s hebben meer laag, uiteraard, maar ik vond de Rokit strakker in het midden.... klein klein beetje spijt van die wissel, had door moeten sparen voor de a7’s, of de hedd’s denk ik
kijk 's of de volgende tips je misschien helpen. De TV7 is vrij royaal met de bas omdat de woofer relatief groot is en het ontworpen is met een baspoort. Dit heeft als voordeel dat je lagere frequenties hoort, maar heeft als nadeel dat de responsetijd van de bas lager wordt. Dit bijelkaar kan zorgen dat de midrange wat overstemd wordt, terwijl je in de mids eigenlijk wel een snelle response mag verwachten,
1. kijk of je speaker ver genoeg van de achtermuur afstaat. Te dichtbij zorgt voor 'rommeligheid' in het laag. 30~50 cm van de muur af is vrij normaal als je rear-ported speakers hebt.
2. stop er een sok in (geen grapje). Je wisselt dan de allerlaagste frequenties om voor een snellere responsetijd. Dit kan zorgen voor een 'strakker' algemeen geluid en omdat je het laag wat naar beneden brengt en het midden relatief wat naar voren haalt.
Let wel op dat er wat lucht langs de sok kan, en nog belangrijker, dat je sok niet in de pijp valt (ik heb dat gehad

).
Je verliest dan de laagste frequenties rond de 30~48Hz en de afloop is wat dramatischer, maar als je ruimte niet minimaal 30m2 is, zou dat sowieso al niet tot z'n recht komen met 7" woofers.
3. Basstrap de boel als een modderfakker in je studio

Reflecties (die nog meer bijdragen aan lange respons) zijn dan minder en de bas is algeheel wat minder, maar het zal wel wat helderder klinken in het midden.
Zonder naar de specs te kijken is de T7V in elk geval kwalitatiever beter dan je KRK's, ik zou het zonde vinden om ze niet optimaal te gebruiken. Ook een doorgewinterde professional zou compleet goed overweg moeten kunnen met deze speakers. Dus als jij je geluid wat weet te optimaliseren, is de upgrade naar A7X misschien wel overbodig.