Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MrWilliams
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:26

MrWilliams

The problem is choice

Sweet dreams – Midnight mix

Bewerktijd: 10 uur.
Meteen na het downloaden, had ik eigenlijk geen flauw benul wat te doen. Dus ik ben maar (heel bewust) de sample gaan oogsten in ‘logische’ stukjes: De zinnen per couplet. Dit was na een half uur gedaan.
Het doel van de track was om een remake te maken met een eigen wending. De stem nodigt uit tot een wat rustiger nummer, dus ik dacht eraan om er een wat meer funky beat onder te zetten met een rustige achtergrond klank.
Bij het naar FL Studio brengen, heb ik een shortcut genomen door de ‘breakbeat template’ te gebruiken. Hier staan alle mixers en kanalen al min of meer goed afgesteld om een goed luisterbare track te maken.
Na een uur of vier stond de structuur goed in de steigers: Goed gejat van het origineel met een eigen twist. Hierbij moest de ‘melodie’ moest wat zachter zijn en de baslijn wat rauwer blijven. Akkoorden(schema’s) zijn er eigenlijk niet aan te pas gekomen.
Daarna begon het mixen. Hier heb ik echt heel veel tijd aan besteed! Er is uiteindelijk ook heel veel geschrapt, omdat dat niet bij de track paste. Ik kwam er in het begin zelfs achter dat mijn instrumenten niet goed getuned waren! En dat terwijl ik me maar afvroeg waarom het toch zo lelijk klonk! Haha…. De laatste paar uur waren vooral voor het bijstellen van de EQ’s en het aanpassen van de volumes. De tijd die niet in die 10 uur zit, is het luisteren, wat ik voornamelijk in de auto, op de koptelefoon en op mijn thuis hifi doe.
Ik ben zeer tevreden over het resultaat. Vooral in de auto lijkt het niet een track te zijn die ik zelf gemaakt heb.

Sweet dreams – House mix

Bewerktijd: 10 uur.
Rond de tijd dat Yalopa zei dat de valkuil was dat je het origineel ging nabouwen, kreeg ik inspiratie voor een house remix. Deze stapt wat verder van de vocals af, maar bewaarde de baslijn en de melodie die in de midnight mix zit. Die waren immers prima.
De vocals heb ik voor deze track in wat kleinere stukjes geknipt. Maar nog steeds hoor je dat het sweet dreams is. Moeilijk om daar van af te stappen blijkbaar.
Om mezelf uit te dagen heb ik een kale FL Studio template gepakt, waarbij ik de hele mix zelf tot een goed einde moest brengen. Dit is nogal een klus en een leercurve geweest, omdat ik daar vooralsnog niks van af wist. Compressors, sidetracks en limiters… ik had er nog nooit mee gewerkt. Dat werd veel YouTube filmpjes kijken dus.
Omdat House nogal een wiskundige structuur heeft, heb ik er veel moeite mee om ‘het leuk te houden’. De verschillen zijn subtiel en daardoor lijkt het (vooral als maker) veel van hetzelfde. Erg moeilijk om mee om te gaan.
Bij deze track heb ik heel veel om en om aan de structuur en dan weer aan de mix gewerkt. Zo kreeg ik elke keer ideeën over hoe de track zich zou gaan ontwikkelen. Dat bleek een manier van werken die goed bij me past. Ik ben ook al wel begonnen met mijn eigen template, omdat ik merk dat de structuur die ontstond gewoon goed bij mijn manier van werken past. Hoef ik dat de volgende keer niet te doen.

Cut up dreams

Bewerktijd: 6 uur
… en dan wil je er nog iets anders mee doen. Dus ik begon met uitknippen. Eerst was het idee om alles eruit te halen (drums, bass, lead, etc…) maar toen ik een paar mooie medeklinkerloze klanken tegenkwam, dacht ik aan “Einmal in der woche schreien” van Mozaik (zie spotify).
Nu doet Mozaik dat iets beter, maar toch… ik wilde kijken hoe het was om een dergelijke track in elkaar te knutselen. Dit ging echt heel voortvarend, want binnen no-time had ik een basistrack in elkaar.
In het ‘afmaken’ ging best wat tijd zitten, maar minder dan bij de andere twee. De solo is een paar keer aangepast en de baslijn werd uitgebreid. Ook werd pas later het andere akkoordenschema toegevoegd, wat ik later ook weer in de rest terug heb laten komen.
Zo is het een leuke ambient track geworden met een funky twist.

Conclusies
  1. Leuk om een mix te maken!
  2. Je hebt met zo'n sample geen inspiratie nodig voor akkoorden, melodie of structuur. Of juist heel veel als je er iets speciaals van wilt maken.
  3. Ik heb veel geleerd en nog veel meer te leren qua FL Studio, Mixen, Tracks bouwen, etc…
.... en wie dient de volgende sample aan!?! oOo

Elke minuut is een kans om je leven te veranderen. Abre los ojos.

• boesOne
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19-02 16:28
^^ Cool hoor. Persoonlijk vind ik nr 1 en nr 3 t best. 1 een mooie cover en 3 iets echt anders. Van nummer 1 vind ik de sound van de lead heel cool, fijne modulatie. Nummer 3 is geinig weird. Doet me denken aan hoe Orbital vroeger stukjes vocal gebruikte. Nice :) Verder valt me de cleane sound op!
Nr 2 mag wel wat meer stampen!

Ik had echt moeite om geen cover te maken. Verder vond ik de vocals veel te zoetjes naar mijn smaak. Heb maar een heel klein stukje gebruikt en een beetje de stamprichting ingeslagen. Ben semi tevreden met t eindproduct. Hoop dat er een beetje de feel in ligt die de bedoeling was.In het kader van not so sweet dreams; een koortsdroom, zo'n droom die steeds verandert en waar t niet helemaal pluis is. :P

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

https://soundcloud.com/yalopa/77-sd-5/s-c1XDR

Het verhaal:
het nummer is me uiteraard bekend uit mn jonge jaren. Aangezien mijn stijl zich wat situeert in de relaxe house, en de vocal zich daar op een of andere manier toe leende ging het begin zeer snel. Akkoorden opgezocht, bass in de SH101 plugin, Beats die ik uit een vorig niet gepubliceerde track haalde en aan de slag met een piano en een juno plugin. Gaandeweg kwam mijn versie van sweet dreams tot stand, eentje die een slecht doorslag was van het ijzersterke origineel. Op dat moment had ik er al geen zin meer in, het origineel is nu eenmaal niet te verslaan.

Toch verdergegaan en onderweg alles wat teveel naar het origineel rook er uit, te beginnen met de zang en de baslijn. ik heb toen geloof ik het tempo ook omhoog geduwd richting 123 (normaal zit ik rond de 118)

Uiteindelijk zijn nog flarden van de originele bass te horen, en 1 zin uit de sample (hold your head up). de akkoorden zijn gebleven en een rauwe synth kwam per toeval in het eerste deel, omdat het 2de deel vooral leunde op de vocal.

Er moet eigenlijk nog van alles gebeuren maar zowel tijd als zin om aan deze track te werken ontbreken.

@MrWilliams 1, maar zeker 3 zijn echt cool gedaan
@boesOne ook niet verkeerd, maar naar stijl toe minder voor mij

Yalopa wijzigde deze reactie 16-01-2019 07:12 (96%)

You don't need eyes to see, you need vision

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

Lekkere tracks!

@boesOne Ik houd wel van progressive... zeker met een donker tintje. Na de break is die track echt goed. (moet het anders zeggen: Na de break neem je een wending met het nummer die extra energie geeft, omdat het een evolutie is van het eerste deel) Ik ben zeer benieuwd welke DAW/instrumenten je hiervoor hebt gebruikt en zou graag eens naast je komen zitten om er van te leren.

@Yalopa Niks mis mee! Ik krijg een lounge/afterparty feel bij dit nummer. Zoeen waarbij je na een nacht feesten op de bank ligt na te genieten van een feestje en je de muziek nog in je hoofd hebt.

MrWilliams wijzigde deze reactie 16-01-2019 16:47 (13%)

• Juancho
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20:57
Heb ze ff beluisterd maar kan er eigenlijk niks over zeggen omdat het totaal niet mijn muziek is :)

• Juancho
Voor de producers onder ons nog een vraag. Ik heb een nieuwe subwoofer gekocht maar ik snap de achterkant totaal niet wbt de input sensitivity draai knop:

Ik had iets als dit verwacht, met duidelijk het aantal DB zodat je ook ziet wat je aan het doen bent:

Probleem nu is, ik heb geen flauw idee! Ik weet alleen dat als ik de knop naar rechts draai de bas er beter door komt en naar links juist minder. Alleen snap ik niet hoe ik de cijfers/figuren moet lezen.

Ik heb een mail gestuurd naar Prodipe en die gaven me een antwoord waar ik nog niks van snap:

Hallo,

de niveau-gevoeligheid van de Pro10Sv3-subwoofer gaat van oneindig tot + 6dB, gemarkeerd als (+00) voor oneindig, met een inversie voor (0dB) en (+ 6dB).

Dit zegt mij nog niks. Iemand een idee hoe ik dit moet zien/lezen en dus gebruiken?

Juancho wijzigde deze reactie 16-01-2019 18:29 (12%)

• Dennisdn
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 07:08
Juancho schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:27:
Voor de producers onder ons nog een vraag. Ik heb een nieuwe subwoofer gekocht maar ik snap de achterkant totaal niet wbt de input sensitivity draai knop:
Ik ken deze specifieke sub niet, maar volgens mij is het idee altijd hetzelfde:
dB is voor harder of zachter en Hz is het level van waaraf de sub mee gaat doen.

Voor het laatste is het dus afhankelijk van je overige low/mid-speakers op welke afstelling je hem zet.
In Jip en Janneke: als je midspeakers vanaf 90 Hz beginnen, zet je de sub daaronder zodat je het hele spectrum hebt.

Goede uitleg:
https://www.hifi.nl/artik...n-en-praktische-tips.html

Dennisdn wijzigde deze reactie 17-01-2019 07:11 (26%)

• Juancho
De crossover knop begrijp ik. Het gaat me om de volume knop. Waar een normale sub in het midden 0db heeft staat heb ik daar +6db staan. Dus betekent dat ik dan al boost met 6db? Lijkt me stug overigens. Ik snap gewoon de notering niet op mijn sub. Het gaat overigens om deze: https://www.bax-shop.nl/s...-actieve-studio-subwoofer

• Dennisdn
Juancho schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:13:
De crossover knop begrijp ik. Het gaat me om de volume knop. Waar een normale sub in het midden 0db heeft staat heb ik daar +6db staan. Dus betekent dat ik dan al boost met 6db? Lijkt me stug overigens. Ik snap gewoon de notering niet op mijn sub. Het gaat overigens om deze: https://www.bax-shop.nl/s...-actieve-studio-subwoofer
Op de link in mijn vorige bericht leggen ze het een beetje uit, maar eerlijk gezegd gaat mij dat iets te ver. Ikzelf draai aan de dB tot ik het zelf een fijn geluid vind. Maar hier gaan ze wat dieper:

"Vraag aan de leverancier van de hoofdluidsprekers hoe steil die afvallen in het laag. Kies liefst een sub die filtert het een zelfde helling aan de bovenkant. Dus valt uw speaker bijvoorbeeld op natuurlijke wijze 12 dB/octaaf af vanaf 60 Hertz, dan moet de sub ook 12 dB/octaaf filteren boven de 60 Hertz."

*edit: volgens mij geef ik niet goed antwoord op je vraag. Ik zie dat het op het bovenste plaatje idd wat gekkig is. van +00 naar +6 naar 0 aan de linkerkant.

Dennisdn wijzigde deze reactie 17-01-2019 12:11 (7%)

• Juancho
Ja ik heb het gelezen maar maakt het er niet heel erg makkelijker op. Het gaat idd best ver :).
Ik draai ook wel aan die bovenste knop en ik hoor ook wel dat als ik naar rechts draai de sub er beter/harder uitkomt en naar links juist minder.

Maar voor mijn beeld en idee wil ik ook gewoon begrijpen wat de noteringen bij die draaiknop nou inhouden. Dat ik ook begrijp wat ik doe want zoals het er nu staat snap ik er helemaal niks van. Als ik de knop bijv. in het midden laat houdt dit bij de meeste subwoofers in dat het op 0db staat. Bij mij staat er echter +6db. Maar ik boost dan toch niet met 6db? Erg onduidelijk. Ik zie ook dat deze notering alleen bij de V3 variant gebruikt wordt. De Normale Prodipe Pro 10s heeft dus wel die standaard notering bij de knop staan.

• Dennisdn
Juancho schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:11:
Ja ik heb het gelezen maar maakt het er niet heel erg makkelijker op. Het gaat idd best ver :).
Ik draai ook wel aan die bovenste knop en ik hoor ook wel dat als ik naar rechts draai de sub er beter/harder uitkomt en naar links juist minder.

Maar voor mijn beeld en idee wil ik ook gewoon begrijpen wat de noteringen bij die draaiknop nou inhouden. Dat ik ook begrijp wat ik doe want zoals het er nu staat snap ik er helemaal niks van. Als ik de knop bijv. in het midden laat houdt dit bij de meeste subwoofers in dat het op 0db staat. Bij mij staat er echter +6db. Maar ik boost dan toch niet met 6db? Erg onduidelijk. Ik zie ook dat deze notering alleen bij de V3 variant gebruikt wordt. De Normale Prodipe Pro 10s heeft dus wel die standaard notering bij de knop staan.
Zie net dat "we" gewoon een subwoofer-topic hebben op Teakers. Even snel de startpost doorgelopen en je ziet wat grafieken die het uitleggen.

Het Grote Subwoofer Topic

"Om toch tot een waarde te komen waar de consument wat mee kan, hanteren fabrikanten een bepaalde marge. De meeste serieuze subwoofer fabrikanten (waaronder SVS) hanteren een marge van ±3db. Dit betekent dat het volume 3db mag afwijken van het gemiddelde over het hele spectrum. Sommige fabrikanten gebruiken echter een marge van ±6db om zo tot een ruimere frequentieband (lees lager laagbereik) te komen."

Dennisdn wijzigde deze reactie 17-01-2019 12:16 (15%)

• Juancho
Ondertussen reactie van Prodipe gehad op mijn vraag. Eigenlijk is het dus precies zoals andere subwoofers:

Juancho wijzigde deze reactie 17-01-2019 12:55 (28%)

• Dennisdn
Juancho schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:54:
Ondertussen reactie van Prodipe gehad op mijn vraag. Eigenlijk is het dus precies zoals andere subwoofers:

[Afbeelding]
Zo dat is inderdaad een stuk duidelijker. Gek dat ze het er dan niet zo op zetten. Maar misschien houden ze in andere landen andere tabellen aan ofzo.

• Juancho
Ja dat was ook mijn gedachte in eerste instantie. Dat die V3 wellicht een buitenlands type is ofzo of dat de focus vooral buiten Europa ligt en men daarom deze notatie aanhoudt. Iig is het nu duidelijk voor mij.

Ik schrok al want ik had de draai knop op ongeveer +6 staan en toen kwam de sub er maar een klein beetje door. Maar in werkelijkheid was dat dus gewoon 0db 8)7

• Wilde
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Juancho schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:28:
Ja dat was ook mijn gedachte in eerste instantie. Dat die V3 wellicht een buitenlands type is ofzo of dat de focus vooral buiten Europa ligt en men daarom deze notatie aanhoudt. Iig is het nu duidelijk voor mij.

Ik schrok al want ik had de draai knop op ongeveer +6 staan en toen kwam de sub er maar een klein beetje door. Maar in werkelijkheid was dat dus gewoon 0db 8)7
Ben wel benieuwd naar jouw ervaring met een sub erbij?

• Dennisdn
*edit: niet relevant

Dennisdn wijzigde deze reactie 21-01-2019 06:48 (101%)

• Juancho
Wilde schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:59:
[...]

Ben wel benieuwd naar jouw ervaring met een sub erbij?
Nou ik ga net aan 2 nieuwe projecten beginnen dus ik ben ook zeer benieuwd! Ik voel nu al wel net ff wat meer laag in mijn muziek ken dat maakt de overall sound ook gelijk wat helderder. Maar ik moet natuurlijk nog gaan ondervinden op welk hz ik de crossover ga zetten, ligt aan zoveel dingen. Wat mij iig ook opvalt is dat ik had verwacht dat ik nog meer last had van akoestiek (ik had dat al) maar het is juist wat minder geworden nu ik meer laag over mijn sub laat lopen. Overigens na wat testjes te hebben gedaan met een simpele sine kwam ik er achter dat de grootste irritatie echo piek ziet op rond de 90/100hz. Dan hoor ik echt die hele nasty echo sound. Die moet er dus uit.

Hoe dan ook is mijn volgende (en voorlopig laatste stap) dat ik mijn KRK 6 verkoop en Adam A5x of A7x monitoren terug koop. Dan moet het helemaal top zijn. Dit weekend krijg ik ook 3 grotere akoestische panelen die ik in hoek zet als basstraps (10cm dik steenwol) en 1 aan het plafond boven me, dus ook dat moet gaan helpen.Vervolgens plak ik nog wat wat die kleinere vierkanten foam panelen op de muur achter mijn scherm en monitoren om het af te maken.

Ben benieuwd en zal dan wel even een nieuwe foto posten!

• Wilde
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:49:
[...]

Nou ik ga net aan 2 nieuwe projecten beginnen dus ik ben ook zeer benieuwd! Ik voel nu al wel net ff wat meer laag in mijn muziek ken dat maakt de overall sound ook gelijk wat helderder. Maar ik moet natuurlijk nog gaan ondervinden op welk hz ik de crossover ga zetten, ligt aan zoveel dingen. Wat mij iig ook opvalt is dat ik had verwacht dat ik nog meer last had van akoestiek (ik had dat al) maar het is juist wat minder geworden nu ik meer laag over mijn sub laat lopen. Overigens na wat testjes te hebben gedaan met een simpele sine kwam ik er achter dat de grootste irritatie echo piek ziet op rond de 90/100hz. Dan hoor ik echt die hele nasty echo sound. Die moet er dus uit.

Hoe dan ook is mijn volgende (en voorlopig laatste stap) dat ik mijn KRK 6 verkoop en Adam A5x of A7x monitoren terug koop. Dan moet het helemaal top zijn. Dit weekend krijg ik ook 3 grotere akoestische panelen die ik in hoek zet als basstraps (10cm dik steenwol) en 1 aan het plafond boven me, dus ook dat moet gaan helpen.Vervolgens plak ik nog wat wat die kleinere vierkanten foam panelen op de muur achter mijn scherm en monitoren om het af te maken.

Ben benieuwd en zal dan wel even een nieuwe foto posten!
Gaaf! Ben benieuwd naar de foto straks inderdaad. Die ring rond 90/100hz zou ik er inderdaad ook probereren uit te halen. Eventueel zou je Sonarworks kunnen overwegen, al is een acoustieke oplossing netter, denk ik..

Ik heb eraan zitten te denken om m'n KRK-5's in te wisselen voor de 6's van jouw. Maar ik heb besloten door te sparen voor de Adam's ook, sorry.. ;) haha

• Juancho
Ok nou de mijne staan iig te koop op Marktplaats. Ik verkoop ook een soort start setjes met wat meer spullen en het liefst verkoop ik dat in 1 geheel omdat ik van dat geld weer nieuwe speakers kan kopen. Alleen de speakers verkopen is niet genoeg en ik kan niet een tijd zonder speakers natuurlijk :)

• dominic
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-02 18:40

dominic

will code for food

Genre? Geen idee, maar ik had weer lol om het te maken.

Reason/Serum/Dune2/Thor/Subtractor

Download my music on SoundCloud

• DeMakreel
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 18-02 17:03
Sinds gisteren na 2 jaar eindelijk weer wat online gezet. En jawel het is een complete EP!

Voor de liefhebbers:

• Juancho
Ik heb ondertussen 3 steenwollen panelen binnen van 10cm dik. Forse jongens dus en ik moet ze nog netjes ophangen maar nu ik ze alleen een neerzet merk ik al verschil. Best veel eigenlijk. Zelfs mijn vriendin, die hiervan 0,0 verstand heeft, hoorde al verschil met simpel praten (ik heb best een zware stem). Dus ik ben benieuwd hoe het straks is als de basstraps netjes in de hoeken hangen en er nog een paar kleine foam panels extra bij komen!

Nog wel een vraag, steenwol is natuurlijk niet heel gezond (als je het gaat bewerken) maar steenwol in een kant en klare paneel met 1 laag stof erover kan toch geen kwaad?

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

Juancho schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:13:
Ik heb ondertussen 3 steenwollen panelen binnen van 10cm dik. Forse jongens dus en ik moet ze nog netjes ophangen maar nu ik ze alleen een neerzet merk ik al verschil. Best veel eigenlijk. Zelfs mijn vriendin, die hiervan 0,0 verstand heeft, hoorde al verschil met simpel praten (ik heb best een zware stem). Dus ik ben benieuwd hoe het straks is als de basstraps netjes in de hoeken hangen en er nog een paar kleine foam panels extra bij komen!

Nog wel een vraag, steenwol is natuurlijk niet heel gezond (als je het gaat bewerken) maar steenwol in een kant en klare paneel met 1 laag stof erover kan toch geen kwaad?
Goed dat je meteen al een groot verschil hoort! Dat is toch een veel goedkopere oplossing dan professionele panels en blijkbaar ook effectief.

Steenwol in een jasje kan geen kwaad. Zolang je er niet dagelijks tegen aan slaat, lucht doorheen blaast of mee gaat wapperen, blijft het materiaal netjes op zijn plaats en is er niks aan de hand. Bij bewerking komen er kleine deeltjes vrij die niet goed zijn als je ze inademt. Even een stofkapje voor dus. Dat zal als ze stil hangen in je studio niet nodig zijn.

• Juancho
Niet alleen goedkoper maar ik heb even wat experts gesproken (oa een audio technicus die oa voor grote feesten en artiesten als Armin, Tiesto etc werkt) en zie zeggen allemaal dat steenwol en dan 10cm dik gewoon niet te overtreffen is door al die zogenaamde professionele panelen. Die zien er vooral mooi uit maar hebben a. niet de dikte (vaak max 5cm) en b. het is vaak van foam of schuim en dat is qua volume dichtheid nooit zo goed als steenwol.

En ach, als je er een leuk stofje overheen maakt ziet het er gewoon prima en netjes uit. Niet zo fancy en hip maar het gaat natuurlijk maar om 1 ding: kwaliteit in akoestiek.

Ik ga overigens zoals gezegd de boel wel afmaken met een aantal kleine panelen van foam (30x30x5) om op details nog wat extra mid/hoog op te vangen. Maar dat is spotgoedkoop.

Foto's volgen!

• boesOne
DeMakreel schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:44:
Sinds gisteren na 2 jaar eindelijk weer wat online gezet. En jawel het is een complete EP!

Voor de liefhebbers:
[Soundcloud: Collide by Fløm]
Gaaf zeg. Green Future en Shards zijn favoriet. Ik vind het ''atonale'' erg fraai hier en daar. Wordt dit nog ergens uitgebracht op label?

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• DeMakreel
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 18-02 17:03
boesOne schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:02:
[...]

Gaaf zeg. Green Future en Shards zijn favoriet. Ik vind het ''atonale'' erg fraai hier en daar. Wordt dit nog ergens uitgebracht op label?
Thnx voor de mooie woorden! Had op soundcloud over het hoofd gezien dat je gewoon NL was ;)
Begin steeds meer de neiging te krijgen om 'echt' wat te gaan releasen op een label, moet ik wel even de materie induiken. Dus nee, helaas wordt het tot nu toe nog niet uitgebracht.

Mochten er hier mensen meer verstand van hebben, stuur me gerust een pb!

• Kain_niaK
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 00:27

Kain_niaK

Bitcoin is P2P geld.

Topicstarter
Het is al weer een lange tijd geleden dat ik nog iets op mijn soundcloud heb gesmeten. Ik ben vooral druk bezig met optredens en life performance.

Maar deze wou ik toch even delen. Die compositie heeft echt potentie. Heb er nog zeker niet het onderste uit de kan van gehaalt.

Ik zou graag echt eens een keer op een hele orginele muziek een morp maken tussen klassieke muziek en trance. Dat lijkt me echt vet om dat eens voor elkaar te krijgen.

Mix zuigt maar het concept staat.

Ik schrijf voor CoinSpice.io

• dominic

dominic

will code for food

Reason, Vocals, Neptune, Serum, Dune2, Subtractor

• Kain_niaK

Kain_niaK

Bitcoin is P2P geld.

Topicstarter
Oh dees is lekker. Kun je met ons delen hoe deze track to stand gekomen? Lyrics zelf geschreven, lokale vocalist? :9

K' heb hem geshared op mijn eigen soundcloud en uitgetweet.

Kain_niaK wijzigde deze reactie 27-01-2019 14:36 (7%)

• dominic

dominic

will code for food

Kain_niaK schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:35:
[...]

Oh dees is lekker. Kun je met ons delen hoe deze track to stand gekomen? Lyrics zelf geschreven, lokale vocalist? :9

K' heb hem geshared op mijn eigen soundcloud en uitgetweet.
Ik zag het, thanks voor de repost!

Helaas ken ik geen getalenteerde vocalisten dus ben ik afhankelijk van wat er op de sample markt beschikbaar is, deze vocals heb ik moeten kopen. Gelukkig krijg je meestal 4 of 5 complete vocal songs, dus ik kan er meestal mee vooruit.

De vocalen zijn eigenlijk geschreven voor een Am-F-Am-G progressie, maar de zanglijn heeft ook overlap met Em en B en daarmee had ik wat vrijheid om een andere progressie te gebruiken voor de coupletten, de brug en het refrein.

De BPM was origineel 170, met als doel denk ik om de breakbeat/d&b aan te spreken. Uiteindelijk koos ik voor 90bpm.

Met die besluiten genomen kon ik aan de slag, de belangrijkste technieken die ik heb gebruikt zijn voor mij:

- Vocalen: Parallel kanaal met een snoeiharde autotune en de formants iets hoger gepitched. Hierdoor krijg je een octaafje hoger een fijne shimmer en door de autotune een fijne dubbeling van de main vocal. De main vocal heeft wat saturatie op het hoog, veel reverb en een subtiele delay met ducking zodat je niet een echo van iedere lettergreep hoort. Voordat zo'n vocal bruikbaar is heb ik wel alle timing van de lettergrepen goed moeten zetten en de woorden moeten levelen. Een 4:1 compressie geeft iets meer 'druk' op haar van nature dunne stem.

- Bass: Al mijn bassen split ik in tweeen; een synth bass met highpass filter op 80hz en een sine wave voor alles tussen 35 en 80hz. Meestal pas ik ook nog wat saturatie op de subs toe, maar alleen een hint. De subs ducken op het moment dat de kick klinkt, via sidechaining en eigen de oldest trick in the book om te voorkomen dat die elkaar dwars gaan zitten.

- Sidechaining: Naast de gebruikelijke sidechain compressie op de sub aan de hand van de kick, pas ik het ook toe op andere elementen in het nummer omdat het wel bij deze stijl past; de lead, de strings en de mid-bass die je 16/16 hoort.

- Mix: Bijna ieder kanaal heeft een highpass filter behalve de drums en subs. De drumkit heeft een klein beetje compressie voor wat dynamiek in de hihats en wat reverb op het hoog. De piano track heeft een high en lowpass filter. De complete mix krijgt ook nog 5% saturatie op midden en hoog om het wat knisperiger te maken. Dit werkt overigens niet altijd en kan af en tor teveel nadruk op het midden en hoog leggen waardoor de mix weer te 'dun' wordt.

De mix render ik naar disk met wat lichte EQ aan de hand van een reference track. 24/44.1 is daarvoor voldoende. De stereo track laad ik daarna in een nieuwe sessie in, let wel: dit doe ik een dag later zodat ik weer een beetje neutraal gehoor heb.

- Master: MB compressie op 6 banden. Met name om de sub te temperen en de transients in het hoog wat te benadrukken. M/S eq boost op het midden/hoog voor het stereo veld. De laatste stap was het maximizen met Ozone.

Al met al zit er zo'n 7 uur werk in dit nummer.

Dat was het wel ongeveer 😊

dominic wijzigde deze reactie 27-01-2019 15:51 (6%)

• Kain_niaK

Kain_niaK

Bitcoin is P2P geld.

Topicstarter
Dus je kunt vocals kopen die maar een keer verkocht worden? Of verkopen ze dezelfde vocals aan meerdere mensen? Dus die mensen schrijven hun eigen vocals en jij bouwt er dan een trance track omheen?

• dominic

dominic

will code for food

Kain_niaK schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:08:
Dus je kunt vocals kopen die maar een keer verkocht worden? Of verkopen ze dezelfde vocals aan meerdere mensen? Dus die mensen schrijven hun eigen vocals en jij bouwt er dan een trance track omheen?
Helaas is er niets exclusiefs aan; er kunnen tientallen anderen zijn die met dezelfde vocals ook een nummer maken.. Als je een commerciele hit wil scoren is deze aanpak dus niet handig, maar voor de hobby is het prima 😊

• Kain_niaK

Kain_niaK

Bitcoin is P2P geld.

Topicstarter
En valt het te betalen? Minder dan 100 euro? 10 euro of zo zou nog te doen zijn voor mij. Ik bedoel als er kwaliteit wordt afgeleverd ... zijn er ook vocalists die je je eigen lyrics en compositie kunt sturen dat ze het dan voor je zingen? Daar zou ik wel 25 - 50 voor over hebben. Dat kan de kwaliteit van je eigen muziek zo veel hoger maken. De meeste mensen kennen ook maar twee instrumenten, de zang en de rest.

Dus zonder zang/text komt je muziek bij de meeste mensen ook maar half binnen.

• dominic

dominic

will code for food

Kain_niaK schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:56:
En valt het te betalen? Minder dan 100 euro? 10 euro of zo zou nog te doen zijn voor mij. Ik bedoel als er kwaliteit wordt afgeleverd ... zijn er ook vocalists die je je eigen lyrics en compositie kunt sturen dat ze het dan voor je zingen? Daar zou ik wel 25 - 50 voor over hebben. Dat kan de kwaliteit van je eigen muziek zo veel hoger maken. De meeste mensen kennen ook maar twee instrumenten, de zang en de rest.

Dus zonder zang/text komt je muziek bij de meeste mensen ook maar half binnen.
De meeste vocal kits koop je voor tussen de 40 en 75 euro. Afhankelijk van de producent is de kwaliteit matig tot goed, in de zin van mix-ready, je zult zelf echt nog wat werk moeten verzetten om het bruikbaar te maken. Vaak zitten er geen harmonies bij, is er geen plofkap gebruikt of is de booth echt aanwezig.

Echt goede vocals met bruikbare lyrics, harmonies, wet en dry varianten, de-essed etc zijn moeilijk te vinden.

Een ander groot nadeel is dat je moeten werken met wat je krijgt qua lyrics; je kunt niet echt je eigen boodschap kwijt in de zang, maar beschouw het als goede oefening in de beheersing van de techniek voor wanneer je later met een echte vocalist gaat werken.

Een vocalist jouw lyrics laten zingen begint voor zover ik weet rond de 150 euro omdat je simpelweg iemand per uur moet gaan betalen.

Mocht je iemand hebben in je vriendenkring die goed kan zingen, wees dan zuinig op die vriendschap zou ik zeggen 😉

Tips: producerloops.com, loopmasters.com

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

Met hoeveel tracks zijn jullie tegelijkertijd bezig?

Ik met een stuk of 3-4... heeft een beetje te maken met het proces. Bij inspiratie staat er zo een aantal bars, maar het kan soms best even duren voordat er een liedje uit groeit. Van de tracks is er een in de eindfase, een in de groeifase, een is af maar heeft lyrics nodig (vind ik) en een ander is weer 3/4 af en heeft ook nog lyrics of zo nodig. Zo blijven ze dan liggen totdat ik weer inspiratie heb/krijg.

Dat van die lyrics is wel een dingetje inderdaad. Ik ben geneigd om dan zelf maar in te gaan zingen, maar ik ben geen zanger. :-) En heb geen microfoon. :-/ en lyrics kopen werkt niet want het liedje was er eerst.

O en wie heeft een leuke sample om de volgende "One sample" mee te doen?

• boesOne
MrWilliams schreef op maandag 28 januari 2019 @ 07:53:

Ik met een stuk of 3-4... heeft een beetje te maken met het proces. Bij inspiratie staat er zo een aantal bars, maar het kan soms best even duren voordat er een liedje uit groeit. Van de tracks is er een in de eindfase, een in de groeifase, een is af maar heeft lyrics nodig (vind ik) en een ander is weer 3/4 af en heeft ook nog lyrics of zo nodig. Zo blijven ze dan liggen totdat ik weer inspiratie heb/krijg.

Dat van die lyrics is wel een dingetje inderdaad. Ik ben geneigd om dan zelf maar in te gaan zingen, maar ik ben geen zanger. :-) En heb geen microfoon. :-/ en lyrics kopen werkt niet want het liedje was er eerst.

O en wie heeft een leuke sample om de volgende "One sample" mee te doen?
Ik met 1 serieus en heb een lading noodles liggen: bar of 8/16 met iets leuks, leuke beat of paar noten. Als ik ''serieus'' met iets aan de slag ga dan bouw ik het uit, ga ik stereobeeld maken, bassdrum etc op eigen channels enz. En inderdaad duurt het soms even voor je weer inspiratie hebt en verder kan, dat is ook beetje trial and error bij me. Gooi veel weg. In de tussentijd ga ik pielen aan het hoe het klinkt.

Qua sample, kom ik later mee. Wil eerst de track afmaken waar ik nu mee bezig ben. Heb de ''kritiek'' van t vorige drum and bass nummer ter harte genomen en probeer iets dansvloer gerichters te maken.. :P

• boesOne
Dit klinkt echt fantastisch. Goed werk. Ik hou helemaal niet van trance, maar damn dit klinkt goed. Fijne synths.

• Erikie
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18-02 16:57

Erikie

www.erikie.nl

Voor aankomende vrijdag heb ik weer geprobeerd een livesetje in elkaar te flansen (now&wow rotterdam / modular). Ik heb tijdelijk een demotje op soundcloud geplakt en even kijken wat mensen er van vinden. Het is nog superslecht gemixt ( omdat ik nog niet echt uit mn hoofd weet op welke tracks alle instrumenten staan enzo), maar ik ben er conceptueel wel redelijk content mee. Dit is echt de allereerste recording nadat ik een maand bezig ben geweest met deze tracks.

*edit, inmiddels m'n 3e 4e uitprobeersel. gear : elektron md,mm, ar, a4, ot, dt, rnla

Erikie wijzigde deze reactie 01-02-2019 01:37 (15%)

traktor scratch!

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

MrWilliams schreef op maandag 28 januari 2019 @ 07:53:
Exact 1 Ik wil nl elke track afwerken ipv er hopen te hebben liggen. Als een track echt niet werkt gooi ik het weg en begin ik opnieuw aan een nieuwe. die vorige land dan in de vergeetput

You don't need eyes to see, you need vision

• dominic

dominic

will code for food

Erikie schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:24:
Voor aankomende vrijdag heb ik weer geprobeerd een livesetje in elkaar te flansen (now&wow rotterdam / modular). Ik heb tijdelijk een demotje op soundcloud geplakt en even kijken wat mensen er van vinden. Het is nog superslecht gemixt ( omdat ik nog niet echt uit mn hoofd weet op welke tracks alle instrumenten staan enzo), maar ik ben er conceptueel wel redelijk content mee. Dit is echt de allereerste recording nadat ik een maand bezig ben geweest met deze tracks.

[Soundcloud: First Try by Erik de Boer_]
Heel catchy melodietje op 45:00. Je hebt genoeg ideeen zo te horen!

• dominic

dominic

will code for food

boesOne schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:16:
[...]

Dit klinkt echt fantastisch. Goed werk. Ik hou helemaal niet van trance, maar damn dit klinkt goed. Fijne synths.
Wat het genre is weet ik meestal niet, maar ik denk niet dat dit onder trance valt, vandaar dat je het misschien leuk vindt oOo

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

Hoppa...

Een dubbele solo. Een van een synth en één van een gitaar plugin die ik een beetje aan het verkennen was. Ik heb er nog maar een fractie van ontdekt, maar mijn god wat zit daar veel in zeg. Als je die goed kent, hoef je niet eens gitaar te kunnen spelen. :-D
Ik vind er zelf een stukje van de module- tracking vibe in terug... ben benieuwd of jullie dat ook merken/horen.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Bitcoin is P2P geld.

Topicstarter
Soundscape/Ambient in Serum gemaakt.
"Alien Signal"

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

En nog een...

Dit keer een meer poppy nummer geinspireerd door Daft Punk. Simpel en zwoel met een beetje swing erin. Ik merk dat ik ongeveer 10 uur aan elk nummer werk voordat ik het 'af' beschouw.
Deze track heeft eigenlijk nog wel lyrics nodig (opbouw met 3 verses en 3 refreins) maar ik had geen vocalist, microfoon of woorden klaarliggen, dus ik heb hem maar zo online gezet.

Ben nu ook bezig met een D&B track.... (80-90% klaar) mijn god zeg... wat is dat een technisch genre. Zit constant te sleutelen aan de bass en alle effecten die daar aan hangen om het een beetje lekker te laten klinken. Na 3 uur stond het hele nummer, maar het mixen en de sound ben ik nu al 5-6 uur mee bezig om goed te krijgen.
Yalopa schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:27:
[...]

Exact 1 Ik wil nl elke track afwerken ipv er hopen te hebben liggen. Als een track echt niet werkt gooi ik het weg en begin ik opnieuw aan een nieuwe. die vorige land dan in de vergeetput
Het is wmb geen rekenkundige of wetenschappelijke methode, dus de uitkomst staat nooit vast (bijv. D&B track kan balade worden).
Ik zie het meer als een creatieve funnel: Veel idee-tracks, een handvol potentieeltjes en maar een paar die doorbreken. Meteen weggooien verstoort dan het proces: 'kneden' en 'puzzelen' hoort er bij om een track van idee naar potentieeltje te krijgen. Stemming, nieuwe inzichten/vaardigheden, het weer en andere zaken kunnen daarbij voor net de juiste inspiratie zorgen. Bezig zijn aan meerdere tracks zorgt er dan ook voor dat er ideation tussen tracks plaatsvindt. Wat in één track niet werkt, past misschien in de andere wel...
Na een paar mislukte retries gooi ik het overigens wel weg. :*)

MrWilliams wijzigde deze reactie 04-02-2019 11:48 (39%)

• Wilde
  • Niet online
Heb m ook ge-repost, lekkere track!

• Juancho
boesOne schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:16:
[...]

Nou ben ik toevallig een Trance & Progressive Trance producer maar die sample waar jij het over hebt, dat is dus ABSOLUUT geen trance muziek. Zelfs geen subgenre....

• kevz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 04:38
Juancho schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:50:
[...]

Nou ben ik toevallig een Trance & Progressive Trance producer maar die sample waar jij het over hebt, dat is dus ABSOLUUT geen trance muziek. Zelfs geen subgenre....
Ik zou het ook geen Trance track noemen, maar het komt wel heel dicht bij een remix van bijvoorbeeld een Above & Beyond/Arty trance nummer kwa stijl. Het is vooral door de synth die op 1:16 begint.
Wat het dan wel is, tja, een blend van genres? Daar maar op houden? :D

Mijn YouTube

• Juancho
Zelfs A&B gaat me wel heel ver, dan zou je bij elke synth wel iets van trance kunnen horen ;). Maargoed, de naam of genre boeit ook niet. Het gaat om de muziek. Alleen als echte trance fan spreekt mij deze muziek niet aan :).

• botneet
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 19-02 16:37
Laatst weer eens begonnen met produceren van tracks. Na jaren weinig te hebben gedaan, is het toch wel een hobby waar ik me uren mee kan vermaken. Ik gebruik FL studio. Nou wil ik graag gaan upgraden met een midi keyboard/ controller. Zijn er mensen die ervaring hebben met bijvoorbeeld een akai mpk 249? Lijkt me super vet om zo'n controller te gebruiken voor het werk waar ik me nu nog uit de naat voor klik:p.

Leuk dat er mensen zijn die hun studio ervaringen posten en wat geluiden laten horen! Grappig dat toch iedereen compleet iets anders maakt haha. Ach ja moet je dan persee volgens een hokje produceren? Ik vind het heerlijk om gewoon dingen inelkaar te zetten waar ik mij lekker bijvoel.

• boesOne
Juancho schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:46:
Zelfs A&B gaat me wel heel ver, dan zou je bij elke synth wel iets van trance kunnen horen ;). Maargoed, de naam of genre boeit ook niet. Het gaat om de muziek. Alleen als echte trance fan spreekt mij deze muziek niet aan :).
Okee, tis geen trance, my bad, sorry :P

• Kain_niaK

Kain_niaK

Bitcoin is P2P geld.

Topicstarter
In navolging van mijn twee vorige blogs.
Kain_niaK en de output van zijn kop: Buitenaards Signaal
en
Kain_niaK en de output van zijn kop: Buitenaards Signaal 2 (met video)
Heb ik een video gemaakt om te laten zien hoe dit soort geluiden gemaakt kunnen worden in FL Studio.
Voorbeeld van hoe deze preset kan klinken.

Hoe je de preset in FL studio kunt maken.

Je hebt nodig

- Twee generators die een coarse pitch parameter hebben, eentje een sine wave de tweede een square. In mijn video gebruik ik Serum hiervoor.

- Een delay plugin waar je in milliseconden de delay rechts en links kun automatiseren. In mijn video gebruik ik de delay in SerumFX

- Een samplerate en bitdept reductie plugin. In mijn video gebruik ik de Air lo-fi VST

- Een reverb plugin. In mijn video gebruik ik Rob Papen Reverb.

- Vocodex die bij FL studio gelevert word.

- limiter, X-Y-Z controller en wave candy. Drie plugins die standaard in FL Studio zitten.

Voor de mensen die de genoemde plugins hebben is hier de FL Studio project file waar je meteen met de preset kunt spelen.

Kain_niaK wijzigde deze reactie 08-02-2019 09:41 (120%)

• Sustain
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 17-02 17:58
dominic schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:24:
[...]

Wat het genre is weet ik meestal niet, maar ik denk niet dat dit onder trance valt, vandaar dat je het misschien leuk vindt oOo
Het is Future Bass :)

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

Is dat dan een soort Trap-light of zo?

Heel moeilijk uit elkaar te houden die genres. :/

• Sustain
MrWilliams schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:57:
[...]

Is dat dan een soort Trap-light of zo?

Heel moeilijk uit elkaar te houden die genres. :/
In principe zou je het Melodic Trap kunnen noemen. Trap beats met saw wave chords (vaak akkoorden geïnspireerd door Jazz muziek) en veel gepiel met LFO's op lowpass filters. En meestal met vrouwelijke vocalen. Illenium is hier een bekend voorbeeld van.

Persoonlijk vind ik het een beetje een uitgemolken genre inmiddels maar sommige tracks zijn wel tof :)

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

Ik ben totaal niet genre-vast, dus hier een D&B track. Hij zat qua structuur snel in elkaar, maar qua sound was het een zware bevalling. Ik denk dat er uiteindelijk nog wel meer aan te verbeteren valt, maar ik vond het goed genoeg. (Mocht je mix-tips hebben, graag!) Het duurde 3 uur voor de track, 9 uur voor het fine-tunen/mixen.

De track zit in de lijn van het "Metalheadz - Platinum Breakz" album dat in Juli, 1996 uitgebracht werd. Op aanraden van een Italiaanse vriend die me, via internet, liet weten dat ik deze moest gaan luisteren, ging ik naar de Bullit in Eindhoven. The platenzaak to be in die tijd.
Bij het proefluisteren werd ik op slag verliefd. Clean, vernieuwend en dik. Meteen meegenomen dus. Hij ligt nog altijd in de auto en ik draai hem elk jaar wel een aantal keer. Vooral als ik lange ritten moet rijden is dit een heerlijk album. Luisteren dus.

Wat me vooral aantrekt bij Drum & Bass is de half-tempo mellow melodieën en begeleiding op de snelle beats. Dit geeft veel mogelijkheden om mee te spelen. De baslijn maakt het dan helemaal af. Wat me wel opvalt nu ik er met een serieus softwarepakket aan knutsel is dat het enorm technisch is. Die gasten in 1996 moeten echt dikke audio-nerds geweest zijn met een bult serieuze hardware.

• 2mb
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 17-02 16:27

Ik heb eindelijk weer eens een original gemaakt in plaats van een remix. Diepe progressive trance met vocals van Splice :)

Mijn muziek op SoundCloud

botneet schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:13:
Zijn er mensen die ervaring hebben met bijvoorbeeld een akai mpk 249? Lijkt me super vet om zo'n controller te gebruiken voor het werk waar ik me nu nog uit de naat voor klik:p.
Jeps, dit zal je muisarm goed doen. Akai pads zijn de beste, wat pots en faders en toetsen eronder zorgen dat je alle algemene controllers op 1 apparaat hebt. Kwaliteit is ook goed. Ik heb sinds de jaren '90 een Akai MPC, sinds jaren '00 een Akai MPD32 en al tientallen jaren een Akai keyboard controller. Alledrie zijn niet kapot te krijgen terwijl ze redelijk zijn mishandeld (drumstokjes op de pads, gegooid, gesmeten, drank, orgies, drugs, kots, enz).

Tis wel aan de prijzige kant, bedenk dus of je dat alles ook gaat gebruiken. Verder hebben merken als Novation, Arturia, Alesis en Berhinger zeer gelijkwaardige apparaatjes en raad aan om die ook te bekijken.

Waarschijnlijk zul je merken dat je veel meer 'live' gaat produceren met de controller in de hand ipv alles met de muis te tekenen. Dat maakt muziek maken een stuk intuitiever.
MrWilliams schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:06:
Ik ben totaal niet genre-vast, dus hier een D&B track. Hij zat qua structuur snel in elkaar, maar qua sound was het een zware bevalling. Ik denk dat er uiteindelijk nog wel meer aan te verbeteren valt, maar ik vond het goed genoeg. (Mocht je mix-tips hebben, graag!) Het duurde 3 uur voor de track, 9 uur voor het fine-tunen/mixen.

[Soundcloud: Wrecked - Esteban
Ah kijk, dit vind ik nou leuk om te luisteren en je poging is duidelijk overgekomen. Het is echt een 90's jungle/dnb geworden.

mja, als ik dan opmerkingen moet zoeken:

- De verb op de beats vind ik wat veel,
- de atmosferische sounds klinken een beetje lo-fi maar kan niet aanwijzen waar dat aan ligt. Lijkt me dat je dit clean en helder wil krijgen.
- de subbas lijkt niet stabiel te blijven door de lage frequentie, misschien is ie net een paar noten te laag (maar dan moet je het hele nummer transponeren). Misschien kan je het ook oplossen door de bas te mengen met een octaaf hoger (met flinke low pass erop). Het kan ook zijn dat m'n koptelefoon het niet aankan en mogelijk heeft ie genoeg vermogen op grote speakers. Uiteraard hoort deze muziek uit dikke ragga soundsystems geblazen te worden.
De track zit in de lijn van het "Metalheadz - Platinum Breakz" album dat in Juli, 1996 uitgebracht werd.
Metalheadz herinner ik me toch echt als de wat hardere Amen breaks. Vind het qua stijl wel een beetje op Paradox lijken. Als je het nog niet kent, kan ik het aanraden. Meer Intelligent maar msschien ook interessant voor je is LTJ Bukem.
Die gasten in 1996 moeten echt dikke audio-nerds geweest zijn met een bult serieuze hardware.
Standaard setup was de MPC, een Roland. EMU of AKAI sampler en any randomly affordable synth in die tijd. Sample ruimte en tracks was een probleem dus werd een beat in minimale phrases geknipt en zoveel mogelijk hergebruikt op 1 mono track. Hierdoor kapt de oude sample af zodra de nieuwe start en dat zorgt voor de herkenbare Jungle sequence.

maarre leuke poging! Het begint me hier nu ook ineens te kriebelen om iets oldskools te gaan maken :Y)

• botneet
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 19-02 16:37
vlaaing peerd schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:49:
[...]

Jeps, dit zal je muisarm goed doen. Akai pads zijn de beste, wat pots en faders en toetsen eronder zorgen dat je alle algemene controllers op 1 apparaat hebt. Kwaliteit is ook goed. Ik heb sinds de jaren '90 een Akai MPC, sinds jaren '00 een Akai MPD32 en al tientallen jaren een Akai keyboard controller. Alledrie zijn niet kapot te krijgen terwijl ze redelijk zijn mishandeld (drumstokjes op de pads, gegooid, gesmeten, drank, orgies, drugs, kots, enz).

Tis wel aan de prijzige kant, bedenk dus of je dat alles ook gaat gebruiken. Verder hebben merken als Novation, Arturia, Alesis en Berhinger zeer gelijkwaardige apparaatjes en raad aan om die ook te bekijken.

Waarschijnlijk zul je merken dat je veel meer 'live' gaat produceren met de controller in de hand ipv alles met de muis te tekenen. Dat maakt muziek maken een stuk intuitiever.
Bedankt voor je reactie! Ok ik ben persoonlijk meer iemand die waarde hecht aan kwaliteit, ben al jaren af en aan, aan het klooien met muziek. Nu ik erg veel vrije tijd heb, wil ik me graag ontwikkelen. Wat ik wel jammer vind is dat ik niet zo goed ben in melodieën, hopelijk baart oefening kunst.

Sinds vandaag een beyerdynamic DT-770 Pro 80 ohm aan mijn setup toegevoegd, had ik dat maar eerder gedaan. Wat een genot bij het produceren, ineens krijgt het laag van een track zoveel meer diepgang.

Ik denk dat ik wel doorzet met het kopen van een midi keyboard o.i.d. Ik vind heel veel rust en Afleiding in het tweaken van parameters en draaien aan knopjes en het schuiven van faders.

• Sustain
vlaaing peerd schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:33:
[...]
- de subbas lijkt niet stabiel te blijven door de lage frequentie, misschien is ie net een paar noten te laag (maar dan moet je het hele nummer transponeren). Misschien kan je het ook oplossen door de bas te mengen met een octaaf hoger (met flinke low pass erop). Het kan ook zijn dat m'n koptelefoon het niet aankan en mogelijk heeft ie genoeg vermogen op grote speakers. Uiteraard hoort deze muziek uit dikke ragga soundsystems geblazen te worden.
Saturation is naar mijn mening in de meeste gevallen een betere oplossing dan je sub in unison laten spelen.
Sustain schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:52:
[...]

Saturation is naar mijn mening in de meeste gevallen een betere oplossing dan je sub in unison laten spelen.
In unison zou ik het ook niet doen, ik doelde eerder op een extra oscillator (mits de synth het toelaat). Voordeel van een octaaf is dat bij zeer lage freqs er ook een heel lang nulpunt in de golf zit die je een beetje opvult met een 2x zo hoge freq.

Ook zou een andere golfvorm (bv blokgolf) de sub wat voller kunnen maken. Dit moet je dan wel lowpassen, want subs moeten sinus-achtig klinken, vooral die ouderwetse.

Maar inderdaad, saturation zou het ook wat voller en consistenter moeten maken :9

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

@vlaaing peerd @botneet Dank voor de tips. Die bas heb ik flink wat tijd aan besteed en op mijn koptelefoon, stereo (2x bose acoustimas 5 + subwoofer) en auto stereo (ook bose) klonk hij naar mijn mening niet vals meer... maar ja, misschien komt dat door het vaak luisteren.

Klinkt in dat middenstuk (met melodie) de bas ook vals, of is dat alleen bij die naar beneden rollende baslijnen?

De bas is een simpele 3xosc met een sinus, een net gedetunede sinus (waardoor je een beetje fasering krijgt in volume, dat hoor je ook in het nummer) en een blokgolf/sinus combi weer op dezelfde frequentie als de sinus.
Qua effect heb ik bijna alles er weer afgesloopt. Wel een frequency filter en er zit alleen nog een stukje distortion op (in het hoog) met een FL Filter, zodat ik kan reguleren hoeveel van die distortion hoorbaar is.

@vlaaing peerd Binnenkort ga ik eens kijken of ik punten uit kan verwerken om te zien wat dat met het geheel doet... ben wel benieuwd....

... maar eerst even een nummer afmaken waar de kids bij geholpen hebben (ik zit achter de pc, zij vertellen wat ik moet doen/hoe het moet klinken) en misschien nog een carnavalsnummer. haha.

MrWilliams schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:57:

Klinkt in dat middenstuk (met melodie) de bas ook vals, of is dat alleen bij die naar beneden rollende baslijnen?

De bas is een simpele 3xosc met een sinus, een net gedetunede sinus (waardoor je een beetje fasering krijgt in volume, dat hoor je ook in het nummer) en een blokgolf/sinus combi weer op dezelfde frequentie als de sinus.
Qua effect heb ik bijna alles er weer afgesloopt. Wel een frequency filter en er zit alleen nog een stukje distortion op (in het hoog) met een FL Filter, zodat ik kan reguleren hoeveel van die distortion hoorbaar is.
Ik bedoel niet zozeer dat ie vals is, meer dat ie die typische zware body van een sub mist. Misschien komt dat ook door die uit-fase sinus, dan kan het gaan wobbelen en niet stabiel klinken.

Als dat het geval is, probeer dan bv "Detuna" ipv 'm echt detunen, dan kun je een beetje het droge signaal mengen zodat het in balans blijft.

Maar ik moet eigenlijk ook even op grote speakers luisteren, het kan heel goed dat ik een gedeelte mis op de koptelefoon hiero.

• Sustain
MrWilliams schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:57:
Als je voor een phasing vibe wilt gaan zijn (steep) lowpassed saw waves misschien wel een betere oplossing, ligt natuurlijk wel een beetje aan of je die stijl tof vindt. Ik vind persoonlijk reese basses erg vet in DnB al maak/luister ik bijna nooit naar het genre.

Oh en ik ben zelf ook weer iets nieuws begonnen dit weekend, het gros staat maar moet nog een hoop aan gebeuren, wil de intro en breaks wat interessanter maken ipv alleen maar variaties van de bass en wil nog wat meer aan de vocals in de drops werken. Maar zou wat feedback van jullie zeker appreciëren :)

https://soundcloud.com/t-mo/brazilian-bass1/s-IC0q9

• Kain_niaK

Kain_niaK

Bitcoin is P2P geld.

Topicstarter
Spaar jezelf een hoop tijd en bouw je sounds in patcher in FL Studio.

Deze docu is een aanrader om eens te zien.

Planet Elektro van de NPO.

Kain_niaK wijzigde deze reactie 18-02-2019 03:38 (27%)

Sustain schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:25:
[...]

Als je voor een phasing vibe wilt gaan zijn (steep) lowpassed saw waves misschien wel een betere oplossing, ligt natuurlijk wel een beetje aan of je die stijl tof vindt. Ik vind persoonlijk reese basses erg vet in DnB al maak/luister ik bijna nooit naar het genre.
Ik vermoed dat MrWilliams voor een cleane ronde sub bas wil gaan en er niet een rauwe faserende reese laag overheen wil, dat is nl de stijl die hij probeerde na te maken.

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

vlaaing peerd schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:25:
[...]

Ik vermoed dat MrWilliams voor een cleane ronde sub bas wil gaan en er niet een rauwe faserende reese laag overheen wil, dat is nl de stijl die hij probeerde na te maken.
Klopt, al heb ik daarvoor wel een YT handleiding gevolgd voor een Reese bass (obv 3xosc). Ik ben ergens gestopt, omdat ik de sound te pakken had.

Wat expirimenteren leert inderdaad dat die plugin van hierboven voor een betere bass zorgt zonder vervorming. En de reverb van de drums afhalen geeft een wat cleanere sound. Ga ik zeker meenemen in mijn volgende dnb track. Die lo-fi instrumenten komt denk ik omdat ze van een FM-synth komen. Ik kan de geluidjes wel vervangen door een betere synth, maar dat gaat toch ten koste van de sfeer. Al met al heb ik denk ik wel een goede referentie-track/methode te pakken waarop ik komende dnb tracks kan gaan baseren.

Vanavond nog werken aan de laatste puntjes van een track die ik met de kinderen heb gemaakt. 8)

• MrWilliams

MrWilliams

The problem is choice

Haha, weer een track. Ditmaal een waarbij ik de kinderen (tweeling van bijna 7) de leiding heb laten nemen. Zij vertelden me wat te doen en hoe een en ander moest klinken en ik heb zo goed en kwaad als het kon hun wensen (eisen) proberen in te willigen.

Het is natuurlijk te herleiden naar een populair liedje dat elke 7 jarige kent. *O* Neemt niet weg dat we enorm veel lol hebben gehad om het te maken. Daarnaast zitten onze stemmen er ook in, want de 'do the swish, do the dab, do the swishdab' hebben we samen ingezongen. Priceless. _O- d:)b

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Nu online
Geen idee welk liedje het zou moeten zijn maar het klinkt in ieder geval zeer lekker. _/-\o_

Dwarlorf wijzigde deze reactie 19-02-2019 22:11 (7%)

• Kain_niaK

Kain_niaK

Bitcoin is P2P geld.

Topicstarter

Gebaseerd op werk van deze kerel --> https://www.reddit.com/r/...u_have_ever_done/dvj108a/

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True