Nee wat hij bedoeld is parallelle compressie, dat is een bepaalde mix techniek om je geluid te kleuren. Heeft niet zozeer te maken met mijn template verhaal.boesOne schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:39:
@danoontjeh Dus 2 bussen feitelijk. 1 drumbus en 1 restbus met allebei hun eigen compressie? Dat is qua werkzijze niet zo heel anders dan hoe Kaos het doet, maar dan met 2 ipv 3 of meer bussen. Of mis ik iets?
Sorry voor de verwarring, ik denk soms een beetje meer vanuit het oogpunt van een engineer.boesOne schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:39:
@danoontjeh Dus 2 bussen feitelijk. 1 drumbus en 1 restbus met allebei hun eigen compressie? Dat is qua werkzijze niet zo heel anders dan hoe Kaos het doet, maar dan met 2 ipv 3 of meer bussen. Of mis ik iets?
Wel wordt nu het belang van bussen met eigen compressie etc goed duidelijkInteressant!
De meeste engineers werken inderdaad zoals Kaos doet, met bussen voor allerlei groepen instrumenten, en deze bussen gaan dan weer naar een mixbus, die vervolgens naar de masterbus gaat. Dit omdat er nog al eens met een stukje analoge apparatuur gewerkt wordt, waardoor je in plaats van simpel exporteren, op je master een opname moet maken van je mixbus.
De rearbus fungeert eigenlijk als 2e submaster/submix/mixbus. Hieronder een soort visualisatie in de hoop het te verduidelijken:

Ok, duidelijk nu.
thx
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
bussen zijn overigens ook beter voor je CPU als je daar problemen mee hebt. Wat ik vaak doe is (als voorbeeld kick en bassen):
De elementen:
Kick
Subbass
Midbass 1
Midbass 2
High Bass 1
High Bass 2
Hoe opgebouwd:
Kick & Bass Buss
- Kick
- Subbass
- Bass Buss
Bass Buss:
- Midbass 1
- Midbass 2
- High Bass 1
- High Bass 2
Naar master:
- Kick & Bas Bus
- Bass Bus
Zou behoud ik de controle over diverse zaken, kan ze prettig in elkaar mixen om zo maar te zeggen en het scheelt bijv. een aantal filters wat weer goed is voor je workflow.
De elementen:
Kick
Subbass
Midbass 1
Midbass 2
High Bass 1
High Bass 2
Hoe opgebouwd:
Kick & Bass Buss
- Kick
- Subbass
- Bass Buss
Bass Buss:
- Midbass 1
- Midbass 2
- High Bass 1
- High Bass 2
Naar master:
- Kick & Bas Bus
- Bass Bus
Zou behoud ik de controle over diverse zaken, kan ze prettig in elkaar mixen om zo maar te zeggen en het scheelt bijv. een aantal filters wat weer goed is voor je workflow.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
En het scheelt behoorlijk in snelheid met mixen, als ik 20 sporen elektrisch gitaar in een mix krijg, gaan die mooi naar 1 bus waar ik plugins er op zet, ik ga geen 20 sporen een voor een aanpakken. (tenzij er een probleem is bij een spoor, dan doe ik ook wat aan dat specifieke spoor of course).Juancho schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:54:
bussen zijn overigens ook beter voor je CPU als je daar problemen mee hebt. Wat ik vaak doe is (als voorbeeld kick en bassen):
...
Absoluut, voor je workflow is het werken met bussen echt een must. En als je toch individueel wat wil doen, dan kan je het alsnog prima doen op die channel zelf zonder de rest te raken. Ik doe het zoals mijn voorbeeld hierboven voor veel meer elementen zoals percussies, pads, leads, FX's, vocals etc.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik ben niet zo van het carnaval dus van 't weekend mooi tijd gehad om weer eens iets in elkaar te knutselen. Ik ben van plan om hem volgend weekend af te maken dus wat feedback zou ik zeer appreciëren 
Het ligt een beetje tussen Melodic House en Techno in; https://soundcloud.com/t-mo/doom-2/s-KIBvF
Zelf wil ik de builds nog iets sterker maken en misschien iets meer variatie in de tweede helft van de track doen. Tips/suggesties welkom!
Het ligt een beetje tussen Melodic House en Techno in; https://soundcloud.com/t-mo/doom-2/s-KIBvF
Zelf wil ik de builds nog iets sterker maken en misschien iets meer variatie in de tweede helft van de track doen. Tips/suggesties welkom!
Samen met mijn broer Ruben (Sense) gemaakt. Het hoeft niet altijd van die boem boem muziek te zijn.
Wat de ene heeft met tekst, dat heb ik met melodie
Wat dat laatste betreft ben ik liever geen MC
Maar liever die ene G die anoniem vol energie
Met lekkere melodieën vernieuwende beats levert
Zodat MC’s met fantasie er iets in kunnen beleven
En wie het nodig heeft het inspiratie kan geven
Tot het schrijven van teksten en het maken
Van tracks over het dagelijkse leven
Toch is het zo, dat ik zelf vaak nog dingen heb
Die ik met tekst uiten wil
Zodat ik vaak nog wat te spitten heb
Mijn boekje niet te buiten wil, als ik mijn zinnen rap
Dus ik gebruik wat ik in me heb
Sense represent gevoel en doel
Soms is dat melodie en soms is dat rap
Ik ga niet links, ik ga niet rechts, nee ik neem de middenweg
Probeer het te combineren, yo, dan is het perfect
Mijn liefde is muziek, zoals jullie nu zien
Zie niet op de MC’s, want ik wil dat ze U zien
Uniek is elk type naar het beeld van de Maker
U schiep muziek en verdeelde die gave
Ik geef niet om rijmschema’s, want zij geven niet om mij
Tuurlijk het is wel belangrijk, maar daar blijft het bij
Want als ik schrijf, gaat het dieper dan de flow en de rhymes
Ben het niet het type dat zomaar wat schrijft
Ook al loop ik nu te typen dat ik zomaar wat schrijf
Ik sta stil bij dingen, en loop niet zomaar voorbij
Want als ik dat wel deed, was het zomaar voorbij
Heb ik niet echt geleefd, terwijl er zo veel dromen zijn
Ik hoop dat het bij die van mij niet altijd bij dromen blijft
Ik zie een weg met een bomenrij
Waar ik hopelijk ooit met het meisje van mijn dromen rij
En haar ogen mij verblinden als de zon die in mijn ogen schijnt
Ogenschijnlijk lijkt het minder, want is zij nog een steeds een droom van mij
Dus tot die tijd blijf ik zeggen:
‘Mijn liefde is muziek, zoals jullie nu zien
U schiep muziek en verdeelde die gave’
Mijn liefde, mijn liefde
Mijn liefde, mijn liefde
Mijn liefde, mijn liefde
Mijn liefde is muziek
Wat de ene heeft met tekst, dat heb ik met melodie
Wat dat laatste betreft ben ik liever geen MC
Maar liever die ene G die anoniem vol energie
Met lekkere melodieën vernieuwende beats levert
Zodat MC’s met fantasie er iets in kunnen beleven
En wie het nodig heeft het inspiratie kan geven
Tot het schrijven van teksten en het maken
Van tracks over het dagelijkse leven
Toch is het zo, dat ik zelf vaak nog dingen heb
Die ik met tekst uiten wil
Zodat ik vaak nog wat te spitten heb
Mijn boekje niet te buiten wil, als ik mijn zinnen rap
Dus ik gebruik wat ik in me heb
Sense represent gevoel en doel
Soms is dat melodie en soms is dat rap
Ik ga niet links, ik ga niet rechts, nee ik neem de middenweg
Probeer het te combineren, yo, dan is het perfect
Mijn liefde is muziek, zoals jullie nu zien
U schiep muziek en verdeelde die gave
Ik geef niet om rijmschema’s, want zij geven niet om mij
Tuurlijk het is wel belangrijk, maar daar blijft het bij
Want als ik schrijf, gaat het dieper dan de flow en de rhymes
Ben het niet het type dat zomaar wat schrijft
Ook al loop ik nu te typen dat ik zomaar wat schrijf
Ik sta stil bij dingen, en loop niet zomaar voorbij
Want als ik dat wel deed, was het zomaar voorbij
Heb ik niet echt geleefd, terwijl er zo veel dromen zijn
Ik hoop dat het bij die van mij niet altijd bij dromen blijft
Ik zie een weg met een bomenrij
Waar ik hopelijk ooit met het meisje van mijn dromen rij
En haar ogen mij verblinden als de zon die in mijn ogen schijnt
Dus tot die tijd blijf ik zeggen:
‘Mijn liefde is muziek, zoals jullie nu zien
U schiep muziek en verdeelde die gave’
Mijn liefde, mijn liefde
Mijn liefde, mijn liefde
Mijn liefde, mijn liefde
Mijn liefde is muziek
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Een B-side voor een The Prodigy single dit keer... en het begon allemaal met de intro van "Figure it out" van Royal Blood. Die bassline is echt super cool, dus ik wilde daar iets mee doen. Uiteindelijk moest ie gaan en kwam deze track er uit rollen.
Thanks voor de uitleg over die bussen. ik doe ongeveer hetzelfde: Voor synths en drums een subbus. Eén bass kanaal en daarnaast nog wat Vocal en FX kanalen. Dat groeit meestal nog omdat je wat wilt sidechainen of zo. In het begin had ik wat mastering effects op mijn master, maar deze verschuiven steeds meer richting de subbussen zodat ze niet meer nodig zijn op de master. Alleen een maximus is wel handig daar.
Heel vet @Kain_niaK hoe je FL gebruikt om live tracks te maken. Zeer onder de indruk. Die jam sessie heeft echt een enorm aanstekelijk melodielijntje. Zou je handig in een track kunnen gooien.
[ Voor 4% gewijzigd door MicroWhale op 08-03-2019 15:35 ]
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Thanks. Ik heb die sessie wel 5 of 6 geprobeert. Pure improv gebaseerd op de live project file die ik al in een video heb laten zien. 7vende keer was de winnaar. "k had niet eens mijn haar gedaan want ik geloofde er niet zo in. Wanneer dat mondje open valt dan weet je dat ik in de zone zit. Dan komt de flow en gaat het vanzelf. Nu dat dit een bewezen concept is en ik deze videos in minder dan een uur bij elkaar kan editen, ga ik ze hopelijk blijven maken.
Ik heb dit gisteren avond ook in een klein clubje gespeeld. Het is een improv dus elke keer anders, en het ging ook niet zo goed als op de video. Maar de mensen waren wel aan het swingen. "Kun je dat niet met alleen je keyboard, heb je echt je laptop nodig?" Vroeg die kerel van de club nog.
Ja, ik heb echt mijn laptop nodig. Tenzij er mij iemand een keyboard van 2000 euro koopt maar zelfs dan heb ik nog liever FL Studio hoor.
Trouwens good punt dat je daar opbrengt. Ik ben vergeten om dump last 10 minutes of midi to selected channel te doen.
Dat moet ik de volgende keer wel doen, en dan als nieuw project opslaan. Dan heb ik alle midi. Kan super handig zijn voor inderdaad in tracks als ik wat filler en swing en zo nodig heb.
Ik heb dit gisteren avond ook in een klein clubje gespeeld. Het is een improv dus elke keer anders, en het ging ook niet zo goed als op de video. Maar de mensen waren wel aan het swingen. "Kun je dat niet met alleen je keyboard, heb je echt je laptop nodig?" Vroeg die kerel van de club nog.
Ja, ik heb echt mijn laptop nodig. Tenzij er mij iemand een keyboard van 2000 euro koopt maar zelfs dan heb ik nog liever FL Studio hoor.
Trouwens good punt dat je daar opbrengt. Ik ben vergeten om dump last 10 minutes of midi to selected channel te doen.
Dat moet ik de volgende keer wel doen, en dan als nieuw project opslaan. Dan heb ik alle midi. Kan super handig zijn voor inderdaad in tracks als ik wat filler en swing en zo nodig heb.
[ Voor 8% gewijzigd door Kain_niaK op 08-03-2019 16:43 ]
Zit lekker in elkaar, prettige samenwerking van muziek en vocaal. Tekst is ook sterkKain_niaK schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 02:21:
Samen met mijn broer Ruben (Sense) gemaakt. Het hoeft niet altijd van die boem boem muziek te zijn.
[Soundcloud: Mijn Liefde Is Muziek by Kain_niaK]
Naar aanleiding van jullie commentaar heb ik mijn DnB track ietwat aangepast. Ik vind hem zelf wel wat beter klinken nu, dus dank voor de tips.
Hier het resultaat
Hier het resultaat
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Je hebt volgens mij je snare gepanned. Ik zou die dead center houden. Je snare sample houdt ook iets te wensen over, hij klapt net niet lekker. Mogelijk dat 'm harder zetten gewoon helpt, maar hij is wat rimshotty naar mijn smaak.MrWilliams schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:27:
Naar aanleiding van jullie commentaar heb ik mijn DnB track ietwat aangepast. Ik vind hem zelf wel wat beter klinken nu, dus dank voor de tips.
Hier het resultaat
Ik kan het ook niet helemaal duidelijk hier uit opmaken, maar let er ook een beetje op dat dingen niet te veel clashen met je basslines. Je wilt basically alles hipassen wat niet je bassline of kick is, en naar smaak je snare. De rest van de elementen moet voor je kick, snare en bassline ruimte maken, die zijn het belangrijkst.
Die bleepy melodielijn zit bijvoorbeeld te veel in de mids (gok dat ie rond 500hz wat aanwezigheid heeft), die wil je vast wat hipassen tot iets van 600-700hz (dit is een gokje, dus doe op gehoor), mogelijk zelfs een octaaf omhoog plaatsen. Zo krijgt alles een beetje z'n eigen plek en wordt het minder soeperig. En ja als je zo'n element solo luistert dan wordt het er niet mooier op, maar in context van de mix wordt het beter
Klopt, het is een sidehit van de snare. Het zijn er twee (een sidehit en een gewone, die in de eerste versie heel wijd stereobeeld had). En ze waren inderdaad gepanned. Ik heb nu alles in het midden staan, maar vind dat een beetje saai klinken. De belangrijkste dingen (drum/bass) zitten nu allemaal in het midden. Ze komen er wel beter uit trouwens. :-)apNia schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:25:
[...]
Je hebt volgens mij je snare gepanned. Ik zou die dead center houden. Je snare sample houdt ook iets te wensen over, hij klapt net niet lekker. Mogelijk dat 'm harder zetten gewoon helpt, maar hij is wat rimshotty naar mijn smaak.
(wat wil ik? ik las hip-assIk kan het ook niet helemaal duidelijk hier uit opmaken, maar let er ook een beetje op dat dingen niet te veel clashen met je basslines. Je wilt basically alles hipassen wat niet je bassline of kick is, en naar smaak je snare. De rest van de elementen moet voor je kick, snare en bassline ruimte maken, die zijn het belangrijkst.
Die bleepy melodielijn zit bijvoorbeeld te veel in de mids (gok dat ie rond 500hz wat aanwezigheid heeft), die wil je vast wat hipassen tot iets van 600-700hz (dit is een gokje, dus doe op gehoor), mogelijk zelfs een octaaf omhoog plaatsen. Zo krijgt alles een beetje z'n eigen plek en wordt het minder soeperig. En ja als je zo'n element solo luistert dan wordt het er niet mooier op, maar in context van de mix wordt het beter
Nu is het laag soeperig, omdat alles nu in het midden zit en ik mijn sidechains waarschijnlijk niet helemaal lekker heb staan. Ga ik nog even wat aan sleutelen.
Ik heb een probleem wat ik moeilijk kan uitleggen waar ik het moet zoeken, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. Ik heb het gevoel dat het iets heel simpels is namelijk.
Het lijkt erop dat mijn geluidskaart het maximum geluid probeert te levelen. Bij een bepaald geluidsniveau, als ik dan van 1 spoor het geluid omhoog wil doen, gaat hij de andere kanalen naar beneden zetten. Ik zie dit in FL Studio niet in de schuiven gebeuren én heb het ook bij Recordbox waardoor ik er van uit ga dat het een level hoger zit en niet in de software.
Ik gebruik een (getunde i5 8GB +SSD) Dell Latitude E6420. Natuurlijk niet het beste voor een homestudio, maar ik red mij er tot nu toe heel goed mee. Zou het probleem in die (standaard) geluidskaart zitten? Want ik heb nog een Behringer geluidskaart liggen, maar om het te testen moet ik de hele setup ombouwen. Of moet ik het zelfs in Windows10 zoeken?
Het lijkt erop dat mijn geluidskaart het maximum geluid probeert te levelen. Bij een bepaald geluidsniveau, als ik dan van 1 spoor het geluid omhoog wil doen, gaat hij de andere kanalen naar beneden zetten. Ik zie dit in FL Studio niet in de schuiven gebeuren én heb het ook bij Recordbox waardoor ik er van uit ga dat het een level hoger zit en niet in de software.
Ik gebruik een (getunde i5 8GB +SSD) Dell Latitude E6420. Natuurlijk niet het beste voor een homestudio, maar ik red mij er tot nu toe heel goed mee. Zou het probleem in die (standaard) geluidskaart zitten? Want ik heb nog een Behringer geluidskaart liggen, maar om het te testen moet ik de hele setup ombouwen. Of moet ik het zelfs in Windows10 zoeken?
[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 14-03-2019 07:07 ]
Als het zo is wat je stelt: Als je je geluidskaart (windows volume) op bijvoorbeeld 80% zet, doet hij het dan nog?Dennisdn schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:04:
Ik heb een probleem wat ik moeilijk kan uitleggen waar ik het moet zoeken, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. Ik heb het gevoel dat het iets heel simpels is namelijk.
Ik heb hem in Windows zelf wel altijd op 100 procent staan. Zal het eens proberen op 80 procent. Probleem is dat ik het issue niet zelf eenvoudig kan reproduceren maar het zich gewoon regelmatig voordoet. Ik hoop dit weekend te kunnen vertellen of dit de oplossing was. Dank alvast!MrWilliams schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:08:
[...]
Als het zo is wat je stelt: Als je je geluidskaart (windows volume) op bijvoorbeeld 80% zet, doet hij het dan nog?
Gebruik je een asio driver? Kijk eens of al je enhancements uit staan.Dennisdn schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:04:

[ Voor 4% gewijzigd door Kain_niaK op 19-03-2019 05:58 ]
Helaas dat was niet de oplossing.MrWilliams schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:08:
[...]
Als het zo is wat je stelt: Als je je geluidskaart (windows volume) op bijvoorbeeld 80% zet, doet hij het dan nog?
Denk dat ik dan toch de boel moet ombouwen zodat het via de losse USB-Behringer geluidskaart loopt. Kijken of het dan weg is.
Maak eens een screenshot van hoe de driver selectie er in je DAW uit ziet.
Zo dat is wel extreem toeval qua tijdstip met mijn eigen post zojuistKain_niaK schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 05:58:
[...]
Gebruik je een asio driver? Kijk eens of al je enhancements uit staan.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 19-03-2019 06:03 ]
Welke asio driver? Asio4all?
Volgens mij 4all inderdaad.Kain_niaK schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 06:05:
Welke asio driver? Asio4all?
Maak ook even een screenshot van je ASIO4all settings dan, wanneer je weer achter je computer zit.

Als ik asio4all gebruik heeft mijn windows mixer volume knop invloed over het geluid. Dat will zeggen dat die enhancements zoals loudness correctie dus ook actief kunnen zijn, wat het waarschijnlijk is want dat verklaart je symptomen.

Als ik asio4all gebruik heeft mijn windows mixer volume knop invloed over het geluid. Dat will zeggen dat die enhancements zoals loudness correctie dus ook actief kunnen zijn, wat het waarschijnlijk is want dat verklaart je symptomen.
[ Voor 39% gewijzigd door Kain_niaK op 19-03-2019 06:13 ]
Alle vakjes waren uitgevinkt, maar "Disable all enhancements" was ook niet aangevinkt. Dat heb ik nu wel gedaan.Kain_niaK schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 05:58:
[...]
Gebruik je een asio driver? Kijk eens of al je enhancements uit staan.
[Afbeelding]
In FL Studio zelf blijk ik de "FL Studio Asio" te gebruiken.

Als ik switch naar Asio4ALL zijn dit de settings

[ Voor 16% gewijzigd door Dennisdn op 24-03-2019 05:53 ]
Je hebt dus onder windows twee device for playback. je speakers en speakers/headphones. Zie dat alle twee op 16 bit 44,1 Khz staan. (of wat je dan ook het liefste gebruikt), dat bij alle twee disable all enhancements aan staat. En er is ook een communicatie tab, dat zou op "do nothing" moeten staan.Dennisdn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 05:46:
[...]
Alle vakjes waren uitgevinkt, maar "Disable all enhancements" was ook niet aangevinkt. Dat heb ik nu wel gedaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En kijk ook een in je task manager of er bijvoorbeeld een Realtek programma actief is voor het managen van sound. Wat voor sound card zit er eigenlijk in je laptop? Windows heeft een eigen driver die "High Definition Audio Device" heet en heel erg veel standard onboard geluidskaarten ondersteunt en soms beter werkt dat de eigen drivers.
Bij mijn realtek had ik het probleem dat als ik mijn headphones uit de poort trek dat onder ASIO4ALL mijn geluid in FL Stuidio totaal vastloopt omdat de realtek drivers dan auto proberen te switchen naar speakers en dat vond asio4all niet zo leuk.
Ik heb "Allow Pull Mode" aan staan met mijn buffer offset op 0 ms. Dat vind ik de beste performance and laagste latency geven.
[ Voor 4% gewijzigd door Kain_niaK op 24-03-2019 08:27 ]
2e track afgerond en getekend bij Redux recordings. Blij mee, hoop dat t niet al te lang duurt voor ze ‘m uitbrengen 😳👍
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
^^ Feli! Supercool!
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Track met samples van Narayan van The Prodigy:
YouTube: We Are Limitless
Vorig jaar heb ik met de Remix Battle van Afrojack meegedaan. Deze week is de uitslag bekend gemaakt. Ik heb helaas (of terecht) niet gewonnen. Ik mag nu wel mijn inzending openbaar maken:
https://soundcloud.com/p-g-g/let-it-rip-remix
YouTube: We Are Limitless
Vorig jaar heb ik met de Remix Battle van Afrojack meegedaan. Deze week is de uitslag bekend gemaakt. Ik heb helaas (of terecht) niet gewonnen. Ik mag nu wel mijn inzending openbaar maken:
https://soundcloud.com/p-g-g/let-it-rip-remix
[ Voor 50% gewijzigd door ruftman op 27-03-2019 09:52 ]
Never mind.
[ Voor 80% gewijzigd door apNia op 27-03-2019 16:18 ]
Hallo iedereen,
Ik zal starten met mezelf kort voor te stellen. Een 20-tal jaar geleden heb ik op zeer amateuristisch niveau aan het stoeien geweest met Fasttracker, maar daarna niet meer bezig geweest met producen. Omdat ik vaak met enige weemoed aan die tijd terug dacht heb ik mezelf sinds een paar weken FL Studio aangeschaft. Ondertussen heb ik m'n allereerste track klaar en ik ben op zoek naar kritiek
Ik zou hier graag beter in worden, dus alle kritiek en tips zijn welkom.
Het is een techno-achtig nummertje geworden:
[Soundcloud: Barrea - Shots & Shave by wbarrea]
Alvast bedankt!
Ik zal starten met mezelf kort voor te stellen. Een 20-tal jaar geleden heb ik op zeer amateuristisch niveau aan het stoeien geweest met Fasttracker, maar daarna niet meer bezig geweest met producen. Omdat ik vaak met enige weemoed aan die tijd terug dacht heb ik mezelf sinds een paar weken FL Studio aangeschaft. Ondertussen heb ik m'n allereerste track klaar en ik ben op zoek naar kritiek
Alvast bedankt!
De screenshot laat het al zien. Je hebt je "hardclip to 0dB" aanstaan, als je met je mix dan boven de 0dB uitkomt, dan gaat ie llimiten, Dit verklaart waarom het relatieve volume van andere tracks omlaag lijkt te gaan.Dennisdn schreef op zondag 24 maart 2019 @ 05:46:
[...]
Alle vakjes waren uitgevinkt, maar "Disable all enhancements" was ook niet aangevinkt. Dat heb ik nu wel gedaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Strikt genomen moet je ook niet boven 0dB uitkomen met je mix en moet je de overall volume lager zetten. Je kan de clipping uitzetten, maar het zou tegelijkertijd niet nodig moeten zijn dat ie uberhaupt ingrijpt.
Ook dank voor deze toelichting.vlaaing peerd schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:41:
[...]
De screenshot laat het al zien. Je hebt je "hardclip to 0dB" aanstaan, als je met je mix dan boven de 0dB uitkomt, dan gaat ie llimiten, Dit verklaart waarom het relatieve volume van andere tracks omlaag lijkt te gaan.
Strikt genomen moet je ook niet boven 0dB uitkomen met je mix en moet je de overall volume lager zetten. Je kan de clipping uitzetten, maar het zou tegelijkertijd niet nodig moeten zijn dat ie uberhaupt ingrijpt.
Ik moet er gewoon even voor gaan zitten om even te puzzelen. Alles wat ik verander geeft in de praktijk weer andere uitdagingen. Jouw uitleg is zeer plausibel. In Recordbox is het voorgelegde probleem wat groter dan in FL-Studio. Maar als ik wat aan de drivers aanpas krijg ik in andere programma's weer issues zoals dat het geluid alleen nog maar via de ingebouwde laptopspeaker wil lopen i.p.v. de studiomonitoren.
Volgens mij moet ik gewoon de set opnieuw opbouwen met de Behringer geluidskaart ertussen. Maar dan loop ik zelf weer tegen het probleem aan dat ik de muzieklaptop én werklaptop op dezelfde docking gebruik en dan weer op de werklaptop gedoe heb....
Eerste wereldproblemen
Ben voor monstercat met een remix bezig.
Murdock zijn "In Touch" track
Meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt om het streamen met OBS te testen.
Ik heb nu 7.5 mbit aan upload, dat zou genoeg moeten zijn voor 1080p30 streaming.
Murdock zijn "In Touch" track
Meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt om het streamen met OBS te testen.
Ik heb nu 7.5 mbit aan upload, dat zou genoeg moeten zijn voor 1080p30 streaming.
'k ben een jazz bandje gestart.
Klein stukje van de eerste opname:
Wil je de volledige versie van 6 minuten horen (met trompet) dat kan hier.
Moet je wel een digitaal muntje in mijn hoedje gooien.
Klein stukje van de eerste opname:
Wil je de volledige versie van 6 minuten horen (met trompet) dat kan hier.
Moet je wel een digitaal muntje in mijn hoedje gooien.
Optreden met mijn jazz band.
Hey ik sta op dumpert met dit filmpje
https://www.dumpert.nl/me...p_vakantie_in_canada.html
https://www.dumpert.nl/me...p_vakantie_in_canada.html
[ Voor 38% gewijzigd door Kain_niaK op 10-04-2019 12:40 ]
Ik vind hem leuk!Wiempie schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:14:
Hallo iedereen,
Ik zal starten met mezelf kort voor te stellen. Een 20-tal jaar geleden heb ik op zeer amateuristisch niveau aan het stoeien geweest met Fasttracker, maar daarna niet meer bezig geweest met producen. Omdat ik vaak met enige weemoed aan die tijd terug dacht heb ik mezelf sinds een paar weken FL Studio aangeschaft. Ondertussen heb ik m'n allereerste track klaar en ik ben op zoek naar kritiekIk zou hier graag beter in worden, dus alle kritiek en tips zijn welkom.
Alvast bedankt!
Wel erg repetitief, iets meer afwisseling mag, maar opzich past het wel in de stijl. Beetje afwisseling in de patterns dus. Nu is t denk ik vooral 4 of 8 bars die herhalen met af en toe een break.
Misschien een pad toevoegen?
De 303 die er op 4:30 inkomt is heerlijk. Dan komt die gepande bass terug, en is de 303 weg. Ik zit echt te wachten tot ie er weer inknalt
Al met al is t misschien een idee om alle stukken met de helft in te korten, dan is het wat levendiger met dezelfde structuur. Goede sound vind ik.
Trackje gemaakt. Beetje chill DnB of iets in die geest.
Zoals eerder gepost heb ik de tips gevolgd door met bussen te werken. Een drumbus en een andere bus voor de synth en pad geluiden. Alleen de bass zit niet in een bus.
Verder beetje Trash2 op de bassdrum en snare. Wat een geweldige plugin is dat. Doet echt wonderen voor de snare en de kick.
@boesOne nice track!
ff een snelle update... De afgelopen tijd enorm druk geweest met vanalles en nog wat, dus geen muziek kunnen maken. Vanmiddag de draad toch maar weer eens opgepakt. Onder een WIP.
Prodigy style track geinspireerd op de eerste vier maten van "Nirvana - Been a son".
https://soundcloud.com/esteban-nl/comminagetya/s-Y0paH
Er is nog veel mis mee, maar de basis staat. (Mis = Mix klopt niet, er zitten irritante geluidjes in nog, er komt nog ergens een lyric in "I'm comin'a get ya!" en hij moet nog langer en gevarieerder)
ff een snelle update... De afgelopen tijd enorm druk geweest met vanalles en nog wat, dus geen muziek kunnen maken. Vanmiddag de draad toch maar weer eens opgepakt. Onder een WIP.
Prodigy style track geinspireerd op de eerste vier maten van "Nirvana - Been a son".
Er is nog veel mis mee, maar de basis staat. (Mis = Mix klopt niet, er zitten irritante geluidjes in nog, er komt nog ergens een lyric in "I'm comin'a get ya!" en hij moet nog langer en gevarieerder)
Welkom! We zijn lotgenoten wat betreft het fasttracker (en impulse tracker etc...) gedeelte. En om dezelfde reden ook weer opgepakt. Leuk dat je je muziek deelt!Wiempie schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:14:
Hallo iedereen,
Ik zal starten met mezelf kort voor te stellen. Een 20-tal jaar geleden heb ik op zeer amateuristisch niveau aan het stoeien geweest met Fasttracker, maar daarna niet meer bezig geweest met producen. Omdat ik vaak met enige weemoed aan die tijd terug dacht heb ik mezelf sinds een paar weken FL Studio aangeschaft. Ondertussen heb ik m'n allereerste track klaar en ik ben op zoek naar kritiekIk zou hier graag beter in worden, dus alle kritiek en tips zijn welkom.
Alvast bedankt!
Het nummer is zoals boesOne nogal lang voor het aantal veranderingen dat erin zit. Ik houd wel van progressieve muziek, daar niet van. Het punt is (en dat vind ik zelf ook moeilijk) dat je de luisteraar moet blijven boeien tot het einde. Als je hem 4:30 maakt en alle mooiste stukjes houdt gaat dat helemaal lukken denk ik.
Ik ben aan het livestreamen. Werk aan een set met Ferry Corsten zijn muziek dat ik vanavond op een parking ga spelen. Ik beantwoord ook alle vragen die mensen hebben in engels of nederlands.
Dus als je vragen hebt, maakt niet uit over wat ... kom in de chat en je kunt gewoon in het Nederlands je vraa g stellen.
Link --> https://dlive.tv/Kain_niaK
Dus als je vragen hebt, maakt niet uit over wat ... kom in de chat en je kunt gewoon in het Nederlands je vraa g stellen.
Link --> https://dlive.tv/Kain_niaK
Wat een ellende toch telkens als je een PC reinstall doet. Geen enkele MIDI driver wil nog meewerken. 
Hopelijk heb ik alles klaar tegen dat ik weer aan de slag ga, want ook weet nooit waneer dat gaat zijn...
Hopelijk heb ik alles klaar tegen dat ik weer aan de slag ga, want ook weet nooit waneer dat gaat zijn...
[ Voor 11% gewijzigd door Yalopa op 16-04-2019 20:47 ]
You don't need eyes to see, you need vision
Als je nu toch een nieuwe install doet, zou ik gelijk een goede windows-image maken die je altijd makkelijk kan terugzetten. Zo heb ik eens een kant-en-klare IMG gemaakt van een volledig schone studio-setup.Yalopa schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:42:
Wat een ellende toch telkens als je een PC reinstall doet. Geen enkele MIDI driver wil nog meewerken.
Alleen alle updates van het besturingssysteem, nieuwste versie DAW en daarop alle add-ons, voorkeuren en (midi)settings goed zetten en overige software installeren. Daarna een IMG maken.
Gisteren is m'n nieuwste drum and bass release uitgekomen op Influenza Media
[ Voor 16% gewijzigd door kaos001 op 23-04-2019 14:22 ]
^^ Roni Size vibes
& feli!
Bedankt voor de input mannen, ik werk er dus nog een beetje aan door
Jaren geleden aan deze track begonnen en van de week weer tegengekomen. De boel flink omgegooid en vind het wel wat hebben nu, iemand tips?
https://clyp.it/user/lkaebcfo
Even de nieuwe track en videoclip van mijn maat promoten! Poos geleden hier is verteld dat een goede vriend dus flink minder is gaan werken om zich te richten op zijn muziek.
YouTube: De Kraken Me And The King - Senseless (Official Video)
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Gaaf vanaf 48s! Gooi er een electrische gitaar in en je hebt een lekkere Daft Punk-achtige track! (daar doet het me aan denken althans).... De opbouw en instrumenten suggereren dat je qua stijl meer de techno TBM hoek in wil.Madferit28 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:30:
Jaren geleden aan deze track begonnen en van de week weer tegengekomen. De boel flink omgegooid en vind het wel wat hebben nu, iemand tips?
Tips?
- Keuze maken qua stijl en er voor gaan.
- Structuur van de track neerzetten en werkend maken.
Momenteel voor de 5e keer aan het luisteren.... echt relaxt! Wel een paar dingetjes die me opvallen:GovertNL schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:53:
Even de nieuwe track en videoclip van mijn maat promoten! Poos geleden hier is verteld dat een goede vriend dus flink minder is gaan werken om zich te richten op zijn muziek.
- Als ik hem op de speakers luister in mijn woonkamer dan komen de vocals niet lekker naar voren (of overstemt een beetje de muziek de vocals)
- De hat (vooral die tik) is kneiterhard
- Op 2:35 komt de vocal erin met een flinke lading ruis.
Qua clip:
Die uit elkaar spattende mensen op 0:25 hadden voor mij niet gehoeven. Daarnaast: 'senseless' betekent gevoelloos/onverschillig, terwijl de clip juist mensen laat zien die juist wel hun gevoel jegens andere mensen tonen... zij het op een zeer negatieve manier. Gevoelloos/onverschillig betekent voor mij dat het gros van de mensen vanaf hun veilige bank naar deze beelden kijken en er vervolgens niks van vinden of niet op reageren. Het maar laten gebeuren.
Inmiddels voor de 7e keer aan het luisteren.
Wanneer komt het album?
Sorry voor 3 posts in een rij, maar ze gaan allemaal ergens anders over... Mocht het niet kunnen, show me how.
Na deze eerste versie:
https://soundcloud.com/esteban-nl/comminagetyav2/s-be189
De mix is een stuk helderder en de irritante geluidjes zijn weg (vooral door sidechaining en eq). Eerste verise lyrics toegevoegd en hij is iets langer...
Mocht je tips hebben voor variatie (en waar die aan te brengen)... of andere pointers:
Shoot!
Na deze eerste versie:
Een tweede versie:Er is nog veel mis mee, maar de basis staat. (Mis = Mix klopt niet, er zitten irritante geluidjes in nog, er komt nog ergens een lyric in "I'm comin'a get ya!" en hij moet nog langer en gevarieerder)
https://soundcloud.com/esteban-nl/comminagetyav2/s-be189
De mix is een stuk helderder en de irritante geluidjes zijn weg (vooral door sidechaining en eq). Eerste verise lyrics toegevoegd en hij is iets langer...
Mocht je tips hebben voor variatie (en waar die aan te brengen)... of andere pointers:
Shoot!
16 mei komt het album!MrWilliams schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:29:
[...]
Momenteel voor de 5e keer aan het luisteren.... echt relaxt! Wel een paar dingetjes die me opvallen:
- Als ik hem op de speakers luister in mijn woonkamer dan komen de vocals niet lekker naar voren (of overstemt een beetje de muziek de vocals)
- De hat (vooral die tik) is kneiterhard
- Op 2:35 komt de vocal erin met een flinke lading ruis.
Qua clip:
Die uit elkaar spattende mensen op 0:25 hadden voor mij niet gehoeven. Daarnaast: 'senseless' betekent gevoelloos/onverschillig, terwijl de clip juist mensen laat zien die juist wel hun gevoel jegens andere mensen tonen... zij het op een zeer negatieve manier. Gevoelloos/onverschillig betekent voor mij dat het gros van de mensen vanaf hun veilige bank naar deze beelden kijken en er vervolgens niks van vinden of niet op reageren. Het maar laten gebeuren.
Inmiddels voor de 7e keer aan het luisteren.
Wanneer komt het album?
7 keer geluisterd.
Top! Ook op spotify hoop ik? (dan kan ik hem ook in de auto en zo luisteren)
Inmiddels veul meer dan 7. Blijft lekker in je hoofd hangen en is qua stijl ook duidelijk te onderscheiden. Ben zeer benieuwd naar de rest van de tracks. Maak dus maar weer lekker reclame als het zo ver is.
Hij is inderdaad ook op Spotify te vinden. Ik zal tegen die tijd - als ik het niet vergeet - hier nog een update plaatsen. Of mocht hij weer een nieuwe track met videoclip uitbrengen.MrWilliams schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:29:
[...]
Inmiddels veul meer dan 7. Blijft lekker in je hoofd hangen en is qua stijl ook duidelijk te onderscheiden. Ben zeer benieuwd naar de rest van de tracks. Maak dus maar weer lekker reclame als het zo ver is.
https://open.spotify.com/...si=xgRXg7NGSK-HHu-wxFIRiQ
Mijn maat was blij met je uitgebreide antwoord. Ja die hihat gaf hij zelf ook aan. Die is knetterhard haha.
Senseless kan ook onzinnig betekenen. Zoals in senseless violence. Dan klopt het weer wel.MrWilliams schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:29:
[...]
Qua clip:
Na heel wat tekenen en overleggen eindelijk een goed plan voor mijn garage studio. Het gaat niet perfect qua akoestiek worden daarvoor is het budget te kleine en de ruimte niet geschikt.
Het doel was eerst het dak te verhogen van de garage en dakramen te plaatsen met daarvoor met een schuifsysteem. Dit verhogen moest ik laten doen en dit werd mij een te hoge kostenpost en daarom gekozen voor ramen op de plek van de garagedeur.
Er komt wel een zwevende vloer en extra isolatie tussen de buiten muren en mijn studio muren. Helaas zou ik in de lengte moeten gaan zitten anders kon mijn bureau niet symmetrisch worden geplaatst.

De grijze rand om de studio is de ruimte van de isolatie. Er zou zo goed als geen contact zijn met de buiten muur behalve bij het raam dan. Hopelijk zal het lek geluid hier meevallen
Het doel was eerst het dak te verhogen van de garage en dakramen te plaatsen met daarvoor met een schuifsysteem. Dit verhogen moest ik laten doen en dit werd mij een te hoge kostenpost en daarom gekozen voor ramen op de plek van de garagedeur.
Er komt wel een zwevende vloer en extra isolatie tussen de buiten muren en mijn studio muren. Helaas zou ik in de lengte moeten gaan zitten anders kon mijn bureau niet symmetrisch worden geplaatst.

De grijze rand om de studio is de ruimte van de isolatie. Er zou zo goed als geen contact zijn met de buiten muur behalve bij het raam dan. Hopelijk zal het lek geluid hier meevallen
Waarom een raam? Dat wordt inderdaad een enorme lek plek. Ik heb ook geen ramen in mijn ruimte (echte kamer in kamer) maar merk bijvoorbeeld dat mijn deur al een lek plek is.
Helaas? In de lengte is juiste de beste oplossing aangezien je bastonen dan het best ontwikkelen. In de breedte zitten raad ik altijd af.rhodium schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 00:24:
Helaas zou ik in de lengte moeten gaan zitten anders kon mijn bureau niet symmetrisch worden geplaatst.
Uitdagend planrhodium schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 00:24:
Eens met @Akemi hierboven, raam is potentieel lek en onnodig ingewikkeld. Als je budget hebt, kun je ook een deftig (oled) paneel ophangen (met gordijntjes
Ik ben wel eens binnen geweest bij een marktplaatsverkoper ve synth, ook een kamer in kamer, heel veel timmerwerk en netjes ook, maar geen dubbel plafond. Beetje jammer. Nou heb je in een garage geen bovenburen, dat scheelt een pak.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Oh, volgens mij heb ik dat inderdaad omgedraaid. Vandaar dat mijn eerste schetsen ook in de lengte warenkaos- schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:50:
[...]
Helaas? In de lengte is juiste de beste oplossing aangezien je bastonen dan het best ontwikkelen. In de breedte zitten raad ik altijd af.
Ik wil gewoon ook daglicht binnen, echt daglicht. Maar het plafond wordt wel dubbel alleen zou de isolatie hiertussen een stuk minder zijn als bij de muren. De deur maak ik mij geen zorgen om, deze komt uit in de garage zelf en mocht het toch te veel geluid doorlaten dan kan ik later dit nog vervangen voor een betere.mekkieboek schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:22:
[...]
Uitdagend plan!
Eens met @Akemi hierboven, raam is potentieel lek en onnodig ingewikkeld. Als je budget hebt, kun je ook een deftig (oled) paneel ophangen (met gordijntjes) met desnoods een buitencamera. Binnendeur is ook een potentieel lek. Beter neem je 2 binnendeuren, een naar binnen een naar buiten klappend. En uiteraard massieve deuren en niet van die lichte bordkarton dingen. Plafond is uiteraard ook een potentieel lek.
Ik ben wel eens binnen geweest bij een marktplaatsverkoper ve synth, ook een kamer in kamer, heel veel timmerwerk en netjes ook, maar geen dubbel plafond. Beetje jammer. Nou heb je in een garage geen bovenburen, dat scheelt een pak.
[ Voor 60% gewijzigd door rhodium op 08-05-2019 22:20 ]
Zorg dan wel voor tripple glas, dat houdt nog iets tegen. Ik weet niet waar het raam naar uitkomt maar mensen buiten gaan zeker horen waar jij mee bezig bent. Tenzij je het volume laag houdt.
Hoppa, een nieuwe track. Deze ontstond toen mijn zoon en ik een synths aan het doorbladeren/proberen waren. De sound voor de akkoorden kwam zomaar voorbij vliegen en ik kreeg meteen inspiratie voor deze (al zeg ik het zelf) zeer geslaagde ode aan Orbital.
(btw Die andere track was ik nog mee bezig, maar weet niet of ik hem af ga maken... krijg hem niet lekker.)
Totale tijd besteed ongeveer 13 uur. Veel geklooi met de lage tonen, omdat ik een buisje heb moeten laten zetten en ik (tijdelijk) geen laag hoor aan mijn rechter oor. Daarnaast toch wel 5 uur bezig geweest met het puur het geluid en het mixen.
Waar ik me over verbaasde: Dit is een van de traagste tracks tot nu toe om te renderen, voornamelijk omdat hij enorm veel instrumenten tegelijk af aan het spelen is. De effecten en zo vallen wel mee (CPU 50%).
Voor wie het weten wil: Ik gebruik vrijwel altijd stock instrumenten van FL (FPC, 3xOsc, GMS, Harmless zijn favoriet) en daarnaast een ~50GB free sample library waar ik voornamelijk mijn drum sets mee samenstel. Effecten zijn ook allemaal stock of free.
Bitwig 3 beta is uit. Ze hebben een heel 'modular' gebeuren toegevoerd, zij het alles virtueel, aka 'the grid'. Virtuele draadjes tussen inputs en outputs van een hele riedel modules (140 ofzo types). Alles in software maar met opties om ook externe modular spullen te koppelen met CV/gate.
Ik hink tussen twee gedachten. Enerzijds ziet het er echt indrukwekkend uit en lijkt eenvoudig kwa bediening. En alles in software dus als je polyfoon wilt dan verhoog je klikkerdieklik gewoon het aantal voices. En CTRL-S en alles staat op de SSD. Anderzijds, de charme van modular (en analoog) is dat je beperkt wordt doordat alles ..ehr.. beperkt is. Je kunt maar zoveel draadjes gebruiken zonder gordiaanse knoop. En die hardware modules zijn sowieso onbetaalbaar in grote aantallen. En dus (zo stel ik me voor) ben je minder aan het freubelen en meer bezig met muziek maken.
Maar boeien, het is een geweldige DAW en voor Linux
En versie 3 valt nog onder mijn huidige support jaar
Demo video:
YouTube: Bitwig Studio 3: Getting Around In The Grid
Ik hink tussen twee gedachten. Enerzijds ziet het er echt indrukwekkend uit en lijkt eenvoudig kwa bediening. En alles in software dus als je polyfoon wilt dan verhoog je klikkerdieklik gewoon het aantal voices. En CTRL-S en alles staat op de SSD. Anderzijds, de charme van modular (en analoog) is dat je beperkt wordt doordat alles ..ehr.. beperkt is. Je kunt maar zoveel draadjes gebruiken zonder gordiaanse knoop. En die hardware modules zijn sowieso onbetaalbaar in grote aantallen. En dus (zo stel ik me voor) ben je minder aan het freubelen en meer bezig met muziek maken.
Maar boeien, het is een geweldige DAW en voor Linux
En versie 3 valt nog onder mijn huidige support jaar
Demo video:
YouTube: Bitwig Studio 3: Getting Around In The Grid
Het is is een persoonlijke keuze maar ik zou er niet aan beginnen. Urenlang prutsen en niets bereiken. Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik verzuip al in de mogelijkheden van massive...
Het is gewoon helemaal het nut wat je wilt dienen. Modular is veel meer kloten, veel meer een LEGO gevoel. Maar wat @Yalopa zegt, door de eindeloze mogelijkheden kan je nog best wel eens verzanden in het spelen, en niet per se heel constructief bezig zijn. Bepaalde limieten, en de daarbij behorende snelle werkwijze van een "normale" synth kunnen dan soms fijner zijn.
Gave track! Als redelijk die hard Orbital fan moet ik zeggen: zeer geslaagd. Lekkere introspectieve moody vibe, door de sample en de toon. Het pitchwheel werk doet me denken aan The girl with the sun in her head. En de synthlijnen zijn inderdaad typisch Orbital. Cool hoorMrWilliams schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:35:
[Soundcloud: The Truth, Always by Esteban]
Hoppa, een nieuwe track. Deze ontstond toen mijn zoon en ik een synths aan het doorbladeren/proberen waren. De sound voor de akkoorden kwam zomaar voorbij vliegen en ik kreeg meteen inspiratie voor deze (al zeg ik het zelf) zeer geslaagde ode aan Orbital.
Ik heb onze (met broermans gemaakt) Zin voor Zin CD eens op mijn soundcloud gezet.
Enjoy!
Enjoy!
[ Voor 6% gewijzigd door Kain_niaK op 12-05-2019 01:33 ]
Klinkt vanaf het midden nog goed ook qua rap...Kain_niaK schreef op zondag 12 mei 2019 @ 01:33:
Ik heb onze (met broermans gemaakt) Zin voor Zin CD eens op mijn soundcloud gezet.
Enjoy!
[Soundcloud: Zin Voor Zin | Sense by Kain_niaK]
Heb ook een nieuwe track. Een remix deze keer. Een vriend van me vroeg zijn synthwave track te remixen en daar heb ik iets van gebrouwd. Ik geloof dat ie er een EP van wil maken en op spotify wil zetten incl deze remix
Dat vind ik wel leuk!
Het is een vrij serieus nummer, het orgineel, en ik heb er een iets minder serieus disco/edm/weet_ik_veel trackje van gemaakt, meer danceachtig.
Het is een vrij serieus nummer, het orgineel, en ik heb er een iets minder serieus disco/edm/weet_ik_veel trackje van gemaakt, meer danceachtig.
Verwijderd
[Soundcloud: The Reason (Bully) by Dennis585]
Een nieuwe track opgedragen aan mijn pas overleden hond Bully. Gemaakt in Reason 10 met verschillende synths, effecten en mijn eigen stem. Ik had weer zin om te produceren.
Tips altijd welkom.
Een nieuwe track opgedragen aan mijn pas overleden hond Bully. Gemaakt in Reason 10 met verschillende synths, effecten en mijn eigen stem. Ik had weer zin om te produceren.
Tips altijd welkom.
Heb hier na een hele tijd mijn audio workstation weer op de been en ben weer wat aan het produceren geslagen.
Hoewel ik ook wel wat andere tracks heb gemaakt ondertussen blijf ik toch terugkomen bij mijn remix van Hot van Avril Lavigne. Ben er (meen ik) in 2009 al mee begonnen.
Aan het arrangement is niet veel veranderd, aan het geluid redelijk wat.
Dit is (dan ook) de 2019 edit van dat nummer:
Wat vooral veranderd is tov. de vorige versie is dat ik met meer afzonderlijke sporen werk.
Voorheen had ik bijv. de kick/hithats/percussie op 1 spoor. Daardoor kon ik bijv. de kick nooit echt 'dik' krijgen.
Nu ik de boel naar individuele (audio-) kanalen heb gebounced heb ik veel beter controle over de levels (hoewel dat qua mix nog wel een dingetje blijft hier
).
Ik weet nog dat ik die tip hier in dit topic gekregen heb ooit. Heb diegene vast bedankt toen, maar alsnog: thanks a lotski.
Verder heb ik wat zitten klooien met fx over de vocal samples. Voegt wat meer toe aan de (voorheen) 'droge' vocals.
In ieder geval begint het aardig in de buurt te komen van wat ik ermee voor ogen had: een (relatief) dikke uplifting trance remix van een van mijn 'guilty pleasures'.
Toch zijn tips/comments enzo natuurlijk welkom. Het blijft hier toch wat 'prutsen in de marge' maar waardeer (daardoor) de mening van mensen die er meer kijk op hebben des temeer.
Hoewel ik ook wel wat andere tracks heb gemaakt ondertussen blijf ik toch terugkomen bij mijn remix van Hot van Avril Lavigne. Ben er (meen ik) in 2009 al mee begonnen.
Aan het arrangement is niet veel veranderd, aan het geluid redelijk wat.
Wat vooral veranderd is tov. de vorige versie is dat ik met meer afzonderlijke sporen werk.
Voorheen had ik bijv. de kick/hithats/percussie op 1 spoor. Daardoor kon ik bijv. de kick nooit echt 'dik' krijgen.
Nu ik de boel naar individuele (audio-) kanalen heb gebounced heb ik veel beter controle over de levels (hoewel dat qua mix nog wel een dingetje blijft hier

Ik weet nog dat ik die tip hier in dit topic gekregen heb ooit. Heb diegene vast bedankt toen, maar alsnog: thanks a lotski.
Verder heb ik wat zitten klooien met fx over de vocal samples. Voegt wat meer toe aan de (voorheen) 'droge' vocals.
In ieder geval begint het aardig in de buurt te komen van wat ik ermee voor ogen had: een (relatief) dikke uplifting trance remix van een van mijn 'guilty pleasures'.
Toch zijn tips/comments enzo natuurlijk welkom. Het blijft hier toch wat 'prutsen in de marge' maar waardeer (daardoor) de mening van mensen die er meer kijk op hebben des temeer.
Aangezien ik altijd wel iets te zeggen heb, bij deze ...SuBBaSS schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:32:
[..]
[Soundcloud: Avril Lavigne - Hot (SuBBaSS' 2019 Tribute Remix) by SuBBaSS]
[..]
Nu ik de boel naar individuele (audio-) kanalen heb gebounced heb ik veel beter controle over de levels (hoewel dat qua mix nog wel een dingetje blijft hier).
[..]
Super lekkere track. Het lukt mij niet om zo'n 4-on-the-floor dance of techno track te maken, dus chapeau daarvoor.
De dikke bas is inderdaad wel gelukt!
Waar je denk ik zou kunnen verbeteren is de break bij 2:00... Daar zit het gevarieerde volume (ta-ta-tah, ta-ta-tah) nog op de strings... wat je vaak hoort is dat die daar qua volume losgelaten wordt. Dus qua volume gewoon een vlakke (en initieel wat zachtere) string.... dat zorgt voor rust in het nummer en maakt het mogelijk om de build-up naar de drop groter te maken. Daar kan je denk ik wel iets moois mee doen.
Volkomen mee eens, hier is niks meer aan te doen.apNia schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:50:
Top track Dennis, niks aan doen.
Album is online MrWilliams!MrWilliams schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:29:
[...]
https://open.spotify.com/...si=nUnKZNZZRhCNwOdKUja73g
[ Voor 11% gewijzigd door GovertNL op 16-05-2019 21:43 ]
Laat ik ook maar weer eens een nummertje posten. Chill techno met lopend arpje, acid basslijntje, stabje, kabbelt gewoon een beetje voort. Was niet echt te releasen dus gewoon even op public geknalt :-)
Arp, stab komen uit de digitone, drums/perc/etc uit de digitakt, acid basslijntje uit de mb33 en pad dingetje uit de micromonsta
[Soundcloud: Tripple by GVE]
Arp, stab komen uit de digitone, drums/perc/etc uit de digitakt, acid basslijntje uit de mb33 en pad dingetje uit de micromonsta
Had op YT al gevonden dat ie gisteren gereleased zou worden dus ik heb hem gisteren en vandaag in de auto aan gehad.GovertNL schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:43:
[...]
Album is online MrWilliams!
https://open.spotify.com/...si=nUnKZNZZRhCNwOdKUja73g
Te gek! Doet me een beetje denken aan mijn 'kater'-cd.... (Underworld - Second toughest in the infants) Dit is precies zo'n nummer dat je opzet als je wakker wordt met een kater en dan nog even lekker wegdroomt.djerror schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:35:
Laat ik ook maar weer eens een nummertje posten. Chill techno met lopend arpje, acid basslijntje, stabje, kabbelt gewoon een beetje voort. Was niet echt te releasen dus gewoon even op public geknalt :-)
[ Voor 19% gewijzigd door MicroWhale op 17-05-2019 14:31 ]
Ohja.. Lekker Juanita met koppijn door je hoofd laten dreunenMrWilliams schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:29:
[...]
Te gek! Doet me een beetje denken aan mijn 'kater'-cd.... (Underworld - Second toughest in the infants) Dit is precies zo'n nummer dat je opzet als je wakker wordt met een kater en dan nog even lekker wegdroomt.
Maar het is wel onikeaans stevig, dat nord onderstelYalopa schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:42:
Na montage....
[Afbeelding]
Duidelijk Zweeds DNA bij Nord
Ikzelf ben benieuwd naar de nieuwe Grand
ik had de piano3 hier even staan maar die lag op een bureau tafel. ik wou het netjes dus deze maar besteld.
Zet hem maar eens zacht op (op "kan-er-nog-op-slapen" volume)... zonder die dreunende bass wordt het een heel ander nummer.boesOne schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:35:
[...]
Ohja.. Lekker Juanita met koppijn door je hoofd laten dreunen
Ben nu toch wel nieuwsgierig. Welke is het?Yalopa schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:42:
Na montage....
[Afbeelding]
Duidelijk Zweeds DNA bij Nord
- je hebt die plates met te weinig schroeven vast gezet
- er zaten 4 torx teveel in het pakket
@MrWilliams
Het laatste, maar ik ga er van uit dat dat bewust was.
Het laatste, maar ik ga er van uit dat dat bewust was.
AchVerwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:20:
[Soundcloud: The Reason (Bully) by Dennis585]
Tips altijd welkom.
Leuk in elk geval dat je weer aan het produceren bent!
Gezien je project (zwevende vloer) lijkt me toch dat je genoeg budget hebt(?)rhodium schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 00:24:
Na heel wat tekenen en overleggen eindelijk een goed plan voor mijn garage studio. Het gaat niet perfect qua akoestiek worden daarvoor is het budget te kleine en de ruimte niet geschikt.
Het lijkt er helaas op dat je naast isolatie (lekken naar buiten) toch ook moet gaan denken aan absorptie om zo dooie- en piekfrequenties te compenseren. Op zich is (redelijke) absorptie wel betaalbaar te houden.
Misschien kan ik je wat verder helpen als je de modelnaam van je monitors geeft en de afmetingen van de ruimte. Ook handig om te weten is het materiaal van je wanden/plafond.
Bij ramen ga je veel geluid lekken. Helaas kan al je moeite voor de rest van de muren teniet worden gedaan door alles wat via je ramen lekt. Daarnaast heeft het harde, reflectieve oppervlak ook nog's nadelig effect op de acoustiek en als ie daarnaast ook nog's gaat trillen bij bepaalde frequenties ben je nog best ver van huis.De grijze rand om de studio is de ruimte van de isolatie. Er zou zo goed als geen contact zijn met de buiten muur behalve bij het raam dan. Hopelijk zal het lek geluid hier meevallen
In mijn oude woning had ik dat opgelost met een paneel wat precies in het kozijn past met zandvulling aan de buitenkant van het paneel en golfschuim+rockwool aan de binnenkant.
Je moet dan wel gedag zeggen tegen daglicht, maar menig hobbyproducer leeft hier ook als een vampier.
Verwijderd
Bully, zoals de hond heet, was een kruising tussen een sharpei en een bulldog.vlaaing peerd schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:21:
Achwas dat die bulldog die ik ooit op de foto zag op je website?
Leuk in elk geval dat je weer aan het produceren bent!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nog een vraag aan de experts hier:
Is de geluidskwaliteit verschil noemenswaardig tussen een ingebouwde laptop geluidskaart en een wat duurdere externe geluidskaart?
Tijdens het maken van tracks op de PC niet, maar bij het uitdraaien van een stereo master wél en ook de geluidsweergave over de speakers is van minder kwaliteit.Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:11:
[...]
Is de geluidskwaliteit verschil noemenswaardig tussen een ingebouwde laptop geluidskaart en een wat duurdere externe geluidskaart?
Je kan dus best producen op een laptop, maar ik zou die tracks uitdraaien op de hoogst mogelijke kwaliteit geluidskaart.
Het hoorbare verschil is niet groot, maar bij homeproducen moet je elk beetje kwaliteit wat je kan halen wel pakken.
Maar weer eens een nummer delen, hopelijk kan hier iemand van genieten.
[Soundcloud: Project-TIDE - Lyon by Project-TIDE & Tiny Funk]
[Soundcloud: Project-TIDE - Lyon by Project-TIDE & Tiny Funk]
Dan deel ik er ook eentje, m’n laatste track klaar voor release. Preview:
[Soundcloud: San Lopez - Ephiphany Of You (Tim Redding Outerspace Mix) [FORBES MASTER] by Tim Redding]
Tips welkom! Leer graag, neem links en rechts alle input in me op om beter te worden 😇
[Soundcloud: San Lopez - Ephiphany Of You (Tim Redding Outerspace Mix) [FORBES MASTER] by Tim Redding]
Tips welkom! Leer graag, neem links en rechts alle input in me op om beter te worden 😇
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Mijn zoontje (net 11) wil graag "muziek maken" en dit op de computer, tuurlijk mag hij dit gaan doen en dat stimuleer ik ook graag.
Vroeger heb ik zelf wel redelijk veel gewerkt met fasttracker, wat voor velen wel bekend zal zijn. Alleen weet ik op dit moment niet wat geschikt zou zijn voor een jongen van 11.
Ik heb een OSX machine (mijn vorige MBP, i5, 16GB ram, 512GB SSD) die hij kan gebruiken, zijn er softwarepakketten die jullie aanraden voor die leeftijd?
Het liefst niet al te duur in aanschaf, mocht het hem goed bevallen ben ik zeker bereid meer te investeren.
Vroeger heb ik zelf wel redelijk veel gewerkt met fasttracker, wat voor velen wel bekend zal zijn. Alleen weet ik op dit moment niet wat geschikt zou zijn voor een jongen van 11.
Ik heb een OSX machine (mijn vorige MBP, i5, 16GB ram, 512GB SSD) die hij kan gebruiken, zijn er softwarepakketten die jullie aanraden voor die leeftijd?
Het liefst niet al te duur in aanschaf, mocht het hem goed bevallen ben ik zeker bereid meer te investeren.
Garageband. Goed kans dat ie al op je Mac geinstalleerd staat.bernardV schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:40:
Mijn zoontje (net 11) wil graag "muziek maken" en dit op de computer, tuurlijk mag hij dit gaan doen en dat stimuleer ik ook graag.
@vj_slof Haha, goede! Die staat er inderdaad gewoon op, ik had daar inderdaad niet aan gedacht.
Ik zal er zelf eens mee gaan spelen, want vragen krijg ik geheid
Dank je!
Ik zal er zelf eens mee gaan spelen, want vragen krijg ik geheid
Ik heb zelf voor de fun FL Studio gekocht. Mijn kinderen (beide 7) zitten er af en toe ook achter en konden al vrij snel een 'liedje' in elkaar klikken en slepen. (ritmisch gevoel en muziekleer even achter wege gelatenbernardV schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:40:
Je kunt qua kosten beginnen met een zeer lage instap en als het moet upgraden zodat die zoon van je een wereldklasse DJ kan worden.
@MrWilliams Dank je!
Ik zie bij FL verschillende prijzen voor de verschillende edities, beginnend bij 89,- voor de "Fruity Edition" en dan de volgende voor 189,-. Als je richting de prijs van 200,- gaat is het dan beter om Logic aan te schaffen of is dat om het even?
Leuk te horen dat je kinderen hier makkelijk mee overweg kunnen!
Ik zie bij FL verschillende prijzen voor de verschillende edities, beginnend bij 89,- voor de "Fruity Edition" en dan de volgende voor 189,-. Als je richting de prijs van 200,- gaat is het dan beter om Logic aan te schaffen of is dat om het even?
Leuk te horen dat je kinderen hier makkelijk mee overweg kunnen!
@bernardV Je kunt beginnen met de unlimited free trail. Als het je bevalt, dan kun je een van de edities aanschaffen als je wilt. Die van 89 is voldoende en daar kun je meer dan genoeg mee (als je gratis vst plugins gebruikt), tenzij je wat van die FL plugins wel leuk vindt. Je kunt altijd upgraden en het prijsverschil moet je dan betalen.
Hoe dit in verhouding zit met Logic weet ik niet, maar er zal vast een verschil zijn in gebruikersgemak en leercurve. Logic heeft volgens mij geen versie onafhankelijke licentie. Houd daar rekening mee.
Ik heb onder anderen voor FL Studio gekozen vanwege de unlimited versie onafhankelijke licentie. Daarnaast is het m.i. zeer eenvoudig in gebruik en je kunt er gewoon professionele muziek mee maken.
Laat het je zoon eens proberen. Duurder is in ieder geval niet per definitie beter in deze wereld. Het is belangrijker wat je goed ligt of fijn vindt als je muziek aan het maken bent. Als hij met een loopstation aan de gang wil, kan hij bijvoorbeeld beter Ableton Live nemen. Houdt hij van synths knutselen dan zijn daar zeer specifieke andere pakketten voor. De wereld ligt aan je voeten als je weet wat je wilt.
Hoe dit in verhouding zit met Logic weet ik niet, maar er zal vast een verschil zijn in gebruikersgemak en leercurve. Logic heeft volgens mij geen versie onafhankelijke licentie. Houd daar rekening mee.
Ik heb onder anderen voor FL Studio gekozen vanwege de unlimited versie onafhankelijke licentie. Daarnaast is het m.i. zeer eenvoudig in gebruik en je kunt er gewoon professionele muziek mee maken.
Laat het je zoon eens proberen. Duurder is in ieder geval niet per definitie beter in deze wereld. Het is belangrijker wat je goed ligt of fijn vindt als je muziek aan het maken bent. Als hij met een loopstation aan de gang wil, kan hij bijvoorbeeld beter Ableton Live nemen. Houdt hij van synths knutselen dan zijn daar zeer specifieke andere pakketten voor. De wereld ligt aan je voeten als je weet wat je wilt.
@MrWilliams Bedankt voor deze uitleg! Ik ga hiermee aan de slag, misschien zien jullie hem hier in de toekomst ook verschijnen
Ik heb weer een trackje gemaakt: YouTube: The Midnight Walker
Dit topic is gesloten.