I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Haha, aangezien mijn totale gebrek aan instrumentbeheersing lijkt spelen in een band mij geen goed ideeboesOne schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:45:
[...]
Cool zeg.. waarom speel jij niet in een band? Of speel je de gitaar niet in en is het een synth oid?
Het zijn allemaal samples die gebruikt zijn die ik met mijn Akai launchpad af laat spelen.
Edit: de drums komen van een VST plugin waarvan ik de naam even kwijt ben.
[ Voor 8% gewijzigd door ruftman op 28-05-2019 16:13 ]
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Inderdaad. En hoe stom het ook klinkt, ik vind het gewoon leuk om op die manier iets te maken dat op een `compositie' lijkt.
Dat doe ik ook eigenlijk. Het is veel ''bouwen''ruftman schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:14:
[...]
Inderdaad. En hoe stom het ook klinkt, ik vind het gewoon leuk om op die manier iets te maken dat op een `compositie' lijkt.
bernardV schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:40:
Mijn zoontje (net 11) wil graag "muziek maken" en dit op de computer, tuurlijk mag hij dit gaan doen en dat stimuleer ik ook graag.
Wow... kids die op die leeftijd FL-Studio (of vergelijkbaar) onder de knie krijgen én leuk blijven vinden...MrWilliams schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:43:
[...]
Mijn kinderen (beide 7) zitten er af en toe ook achter en konden al vrij snel een 'liedje' in elkaar klikken en slepen. (ritmisch gevoel en muziekleer even achter wege gelaten
Daar moet een super toekomst voor klaarliggen
Ik zal me nog even kort voor stellen: mijn is Jomelle. Ik ben ongeveer 9 jaar bezig met muziek maken in FLstudio. In het begin heb ik me niet echt aan genres gehouden. Uiteindelijk er toch voor gekozen om techno te gaan maken.
Ik hoop dat ik wat kan bijdragen aan het topic.
Welkom! Die bijdrage hoef je je geen zorgen over te maken. Tof te zien dat je FL Studio live gebruikt. Zou bijna willen vragen of je me dat een keer voor wilt doen.
Ondertussen zelf ook weer niet stil gezeten.
Dit keer een pop/rock achtige track. Er moet toch een labeltje op. Mijn label is altijd "klinkt lekker", maar dat hebben ze niet. Het begon met de baslijn en is van daar uitgebouwd. Vanwege het karakter heb ik niks gedaan met compressie of zo. Ongeveer 10u op gedaan weer en het meeste van de tijd (6u) is gaan zitten in het uniek maken van de sequence, de sound en het mixen.
Dat klinkt heel wat inderdaad. En kinderen kunnen ook veel hoor! Vergis je niet. Om je een idee te geven hier een track van mijn zoon. Hij wil de tracks echt in elkaar knutselen. Hij is voornamelijk druk bezig met begrijpen wat er allemaal gebeurt. Bij lego zie je wat het resultaat is van een actie, bij muziek moet je luisteren en daarna nadenken over hoe je het anders wilt... Het is dus vooral de leercurve van het luisteren en van het muziekprogramma. Met wat hulp van papa (die hem leert dat alles in hoeveelheden van vier gegoten wordt, of hoe je iets luisterbaar houdt) komt er dan zoiets als onderstaande uit. BTW Hij is uiteindelijk wel degene die alles maakt, ik laat hem alleen zien hoe het moet.Dennisdn schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 06:27:
Wow... kids die op die leeftijd FL-Studio (of vergelijkbaar) onder de knie krijgen én leuk blijven vinden...
[Soundcloud: Flip]
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Gaaf gedaan!Jomelle schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:40:
Tof dat tweakers een producer topic heeft. Zo heb ik al een aantal nummers geluisterd en het klinkt niet verkeerd.
Ik zal me nog even kort voor stellen: mijn is Jomelle. Ik ben ongeveer 9 jaar bezig met muziek maken in FLstudio. In het begin heb ik me niet echt aan genres gehouden. Uiteindelijk er toch voor gekozen om techno te gaan maken.
[YouTube: FLstudio 20 - ( Underground, Deep) Techno - Live performance mode]
Ik hoop dat ik wat kan bijdragen aan het topic.
FLstudio live is niet heel lastig. Binnen een paar uurtjes heb je de basics wel onder de knie. Ik wil je best helpen daarinMrWilliams schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:42:
[...]
Welkom! Die bijdrage hoef je je geen zorgen over te maken. Tof te zien dat je FL Studio live gebruikt. Zou bijna willen vragen of je me dat een keer voor wilt doen.
Dit keer een pop/rock achtige track. Er moet toch een labeltje op. Mijn label is altijd "klinkt lekker", maar dat hebben ze niet. Het begon met de baslijn en is van daar uitgebouwd. Vanwege het karakter heb ik niks gedaan met compressie of zo. Ongeveer 10u op gedaan weer en het meeste van de tijd (6u) is gaan zitten in het uniek maken van de sequence, de sound en het mixen.
Baslijn klinkt lekker en volgens mij heb je de baslijn met een distortion bewerkt ?
Geluiden zijn overigens goed gekozen. Ze hebben allemaal een mooie plek in het frequentie spectrum.
Het nummer luistert lekker weg.
Overigens maak ik zo nu en dan FLstudio templates. Voornamelijk voor je workflow binnen FLstudio.
Je kan ze hier gratis downloaden.
Ik had als kid ook wel met FL-Studio, Ableton of een andere daw willen spelen. Helaas draaide dat niet op mijn Commodore 128 (bestond natuurlijk ook niet).Dennisdn schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 06:27:
[...]
[...]
Wow... kids die op die leeftijd FL-Studio (of vergelijkbaar) onder de knie krijgen én leuk blijven vinden...
Voor de Commodore 64/128 is er Mssiah dus die kan weer uit het stofruftman schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:15:
[...]
Ik had als kid ook wel met FL-Studio, Ableton of een andere daw willen spelen. Helaas draaide dat niet op mijn Commodore 128 (bestond natuurlijk ook niet).
https://www.mssiah.com/
Moet ik eerst weer ergens een C64 met monitor ergens vandaan zien te halen....ik hou het wel bij de huidige daw's.vj_slof schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:18:
[...]
Voor de Commodore 64/128 is er Mssiah dus die kan weer uit het stof
https://www.mssiah.com/
Maar het zit hier te sneeuwen. Het is nogtans ook in Canada al Juni. Enfin.
Dan maar op D.live streamen met Bitcoin Cash QR code.
Normaal maak ik tussen de 50 - 100 CAD per weekend. (2 keer 4 uur spelen).
Ben net gestart met het online "busken" zoals dat in Canada genoemd word.
Was vet chill. Ik vraag 25 cent per nummertje, maar ik denk dat ik er beter 1 dollar van kan maken. Een dollar in BCH per aangevraagd nummertje. En dan doe ik mijn ding er overheen. Je kunt hier zien wat ik allemaal verdient hebt. Alles van 7 juni.
Voorbeeldje
[YouTube: Song Request on D.live.]
Nu nog in OBS een maniertje vinden om de chat te laten zien en dan ook iets doen aan de chat vertraging van 30 seconden.
Helemaal top. Van je hobby je beroep maken. :-)
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Kun je niet op twitch gaan zitten? Daar zitten alle live streamers en is er veel geregeld (payments, chat, streaming, etc...)Kain_niaK schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 09:53:
Normaal speel ik buiten.
Maar het zit hier te sneeuwen. Het is nogtans ook in Canada al Juni. Enfin.
Dan maar op D.live streamen met Bitcoin Cash QR code.
Normaal maak ik tussen de 50 - 100 CAD per weekend. (2 keer 4 uur spelen).
Ben net gestart met het online "busken" zoals dat in Canada genoemd word.
Was vet chill. Ik vraag 25 cent per nummertje, maar ik denk dat ik er beter 1 dollar van kan maken. Een dollar in BCH per aangevraagd nummertje. En dan doe ik mijn ding er overheen. Je kunt hier zien wat ik allemaal verdient hebt. Alles van 7 juni.
Voorbeeldje
[YouTube: Song Request on D.live.]
Nu nog in OBS een maniertje vinden om de chat te laten zien en dan ook iets doen aan de chat vertraging van 30 seconden.
Helemaal top. Van je hobby je beroep maken. :-)
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
[Soundcloud: hardware-jam-single-pattern by GVE]
Erg tof gedaan met die camera standpunten! Ook maar eens naar kieken als ik verhuist ben
track 1
[Soundcloud: GVE - Serial Adjustments (Orginal Mix) [PREVIEW] by Inhóspito Records]
track 2 (live jam/opname)
[Soundcloud: GVE - It's An O Thing (Orginal Live Mix) [PREVIEW] by Inhóspito Records]
track 3
[Soundcloud: GVE - Sunday Calmness (Orginal Mix) [PREVIEW] by Inhóspito Records]
track 4
[Soundcloud: GVE - When Dreamy Stuff Happens (Orginal Mix) [PREVIEW] by Inhóspito Records]
[ Voor 61% gewijzigd door djerror op 19-06-2019 14:45 ]
Van het weekend was ik Romeo and Juliet van Dire Straits aan het luisteren, altijd al een mooi nummer gevonden, maar ik vond hem iets te lief.
Vind het ook altijd erg lastig gitaren te mixen.. lastig om nog een mooi distortion geluid te krijgen. Al met al, erg leuke productie geworden.. maar vind het nog geen radio kwaliteit, al is dit denk ik wel de beste rock mix die ik gemaakt heb. Mensen nog advies na het luisteren van deze track? (Bass en Drum zijn vst's btw)
13:37
Wie heeft dit gezongen? Het klinkt (gelukkig) niet bepaald als Knopfler.Nibbz schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:43:
Van het weekend was ik Romeo and Juliet van Dire Straits aan het luisteren
Anyway, geslaagd experiment
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Nou zijn studio stem is niet verkeerd! live echter :xmekkieboek schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:58:
[...]
Wie heeft dit gezongen? Het klinkt (gelukkig) niet bepaald als Knopfler.
Anyway, geslaagd experiment
Maar ik heb hem ingezongen btw (en nog wat Knopfler trekjes er in proberen te houden
En thnx voor je feedback! gaan we verder met deze experimentjes!
[ Voor 18% gewijzigd door Nibbz op 19-06-2019 21:28 ]
Pfff wauw, wat moet je hier nog van zeggen. Super gaaf gedaan!Nibbz schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:43:
Zie erg veel EDM achtige tracks voorbijkomen (niks mis mee hoor, luister er zelf ook graag naar!). Maar zal voor de afwisseling eens een rock track er tussen plaatsen \m/
Van het weekend was ik Romeo and Juliet van Dire Straits aan het luisteren, altijd al een mooi nummer gevonden, maar ik vond hem iets te lief.
Vind het ook altijd erg lastig gitaren te mixen.. lastig om nog een mooi distortion geluid te krijgen. Al met al, erg leuke productie geworden.. maar vind het nog geen radio kwaliteit, al is dit denk ik wel de beste rock mix die ik gemaakt heb. Mensen nog advies na het luisteren van deze track? (Bass en Drum zijn vst's btw)
[YouTube: Prettystone feat Dire Straits - Romeo and Juliet]
Misschien iets minder clean/strak maken? Ik bedoel wat 'subtiele foutjes' in de drums en zo, zodat het net echt lijkt.
Daarnaast de vocals misschien iets minder in het hoog en een galm in plaats van een echo? Meestal wordt een echo gebruikt om het laatste woord of deel van zin te herhalen. Dat komt hier niet helemaal lekker uit heb ik het idee.
Super knap gedaan man, ik zou willen dat ik dit kon maken en er dan toch niet tevreden over kon zijn zoals jij ("geen radio kwaliteit" wtf man!)...
Awesome man!MrWilliams schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:51:
[...]
Pfff wauw, wat moet je hier nog van zeggen. Super gaaf gedaan!![]()
Misschien iets minder clean/strak maken? Ik bedoel wat 'subtiele foutjes' in de drums en zo, zodat het net echt lijkt.
Daarnaast de vocals misschien iets minder in het hoog en een galm in plaats van een echo? Meestal wordt een echo gebruikt om het laatste woord of deel van zin te herhalen. Dat komt hier niet helemaal lekker uit heb ik het idee.
Super knap gedaan man, ik zou willen dat ik dit kon maken en er dan toch niet tevreden over kon zijn zoals jij ("geen radio kwaliteit" wtf man!)...![]()
Ik moet je helemaal gelijk geven betrefd de delay (echo).. Nu ik er beter op let, is het echt veelste aanwezig
Zal eens kijken naar het meer "humanizen" van de drums kijken inderdaad!
Thnx voor de toffe reactie en de tips!
Congrats! Klinkt allemaal bijzonder lekkerdjerror schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:43:
Binnenkort komt deze EP uit van moi :-)..detroit/acid/dub techno trackies
Deze past ergens ook wel bij je Orbital tribute. Goeie track, veel afwisselingMrWilliams schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:42:
[...]
[Audio: Esteban - In your eyes]
Ik heb het geproduceerd in Reaper en alle VSTs zijn freeware. Verder heb ik ook nog een Roland JV1080 gebruikt.
[YouTube: Red Alert Hell March full cover]
Thanks! ja iedereen heeft zn eigen favo dus wel lekker diverse ep :-)boesOne schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:31:
[...]
Congrats! Klinkt allemaal bijzonder lekkerTrack 1 en 4 vind ik het tofst.
YouTube: Things go on
Huh? Als je iets rendert of in je DAW opneemt gebeurt dat volledig intern op de CPU ... heeft niks met de geluidskaart te maken. De geluidskaart word alleen gebruikt voor wat je zelf hoort. Er is absoluut 0 verschil tussen een interne of externe geluidskaart. Het is een stroom van 1tjes en 0tjes. Het enige verschil in kwaliteit kan in de DAC zitten. De digitaal analaloog converter. En daar gaat alleen iets door heen als je aan het luisteren bent. Ik denk niet dat er veel laptop producers zijn die hun geluid via een andere geluidskaart opnemen. Dat het dus van DAC naar DAC gaat. Je neemt intern op tijdens het afspelen in realtime of je rendert. Renderen gebeurt 100% op je geluidskaart. Je kunt een render doen op een computer ZONDER geluidskaart.vlaaing peerd schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:45:
[...]
maar bij het uitdraaien van een stereo master wél
Dus wat bedoel je precies met het uitdraaien van een stereo master?
Een externe geluidskaart is nuttig voor
- dat je instrumenten kunt aansluiten
- dat je bijvoorbeeld twee aparte headphone outputs hebt
- om speakers op aan te sluiten via balanced TRS
- dat de geluidskaart interne FX heeft die je kunt gebruiken en zo niet je CPU hoeft te belasten.
- Een interne geluidskaart gebruikt de CPU voor de DAC en snoept dus een klein beetje CPU af. Een externe geluidskaart kan in principe dus net een iets lagere latency geven.
- Externe geluidskaarten hebben meestal goede ASIO drivers, interne geluidskaarten kunnen ASIO4All gebruiken als ze geluk hebben.
- Een tastbare volume knop is erg handig en lekker om te gebruiken.
Conclusie: je moet al een grondige reden hebben voor het kopen van een externe geluidskaart. In mijn geval was het ooit om mijn KRK's op aan te sluiten.
Holy moly man! Echt heel goed gedaan! In het begin dacht ik, dat ik gewoon het orgineel aan het luisteren was. Nice man!JER00N schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:14:
Ik ben vorig jaar ook weer eens begonnen met opnemen.
Heb geprobeert de beats zo hard mogelijk door te laten komen, wat nog niet zo simpel is.
Het is een beetje industrial/DnB.
Hi Kain, lang niet gesprokenKain_niaK schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:50:
[...]
Dus wat bedoel je precies met het uitdraaien van een stereo master?
Laten we even voorop stellen dat ik met een externe geluidskaart een (semi) professionele DAW kaart bedoel en met onboard ik de Realtek chippies in laptops en moederborden bedoel.
Als het op geluidskwaliteit aankomt is er veel meer aan geluidskaarten dan alleen de keuze van AD/DA-converters - een lage jitterklok is bv onmisbaar als het geluid 'strak' moet blijven.
Digitaal-analoog converters (DAC) zetten digitale samples om naar analoge voltages. In het ideale geval moet dezelfde tijdsafstand tussen de samples blijven. Die afstand wordt bepaald door de clocks.
Jitter is dus een afwijking van tijd tussen de digitale en analoge sample en gaat ten koste van de geluidskwaliteit. Dit is een afwijking per sample (bij CD kwaliteit is dat 44100 samples per seconde) en moet niet verward worden met latency (complete vertraging van alle samples).
Verder speelt het ontwerp van het analoge circuit (de input voorversterkers en eindtrappen) een rol in het uiteindelijke geluid, inclusief de keuze van op-amps, condensatoren, en de stroomregeling. Daarnaast hebben onboard geluidskaarten te maken met signaalinterferentie van naburige componenten op het moederbord, ook die spelen een rol in het uitdraaien.
Als je monitort dan is de vervorming aanwezig richting het analoge signaal van de speakers, maar zou niet een noemenswaardige rol hoeven te spelen in het beoordelen van de audio (zoals EQ, levels of panning). Pas als je mastert of pre-mastert gaan die zaken echt een rol spelen.
Als je dan uitdraait, wil je de hoogst mogelijke kwaliteit uitdraaien (al helemaal als deze nog door een derde gemastered moet worden want die gaat vaak de levels met ettelijke dB's omhoog halen). Heb je bovendien instrumenten met analoge input, dan heb je te maken met nog een extra conversie (A-D-A) vooraf en dan maakt het alleen maar meer verschil.
Verwijderd
[Soundcloud: The Sun And The Moon by Dennis585]
Twee nummers van mij waar ik aan gewerkt heb. Ik moet nog veel leren. Ik doe alles zelf op mijn laptop. De nummers zijn nog niet af en ik kan daar nog veel aan veranderen.
Tips welkom zoals altijd.
Nu even voor een leek. Ga er bij onderstaande van uit dat er alleen VSTs of native plugins gebruikt worden. Geen externe instrumenten of midi. En voor het gemak laten we het hele mix- en effect- gedeelte ook achterwege.vlaaing peerd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:52:
[...]
Hi Kain, lang niet gesproken
Laten we even voorop stellen dat ik met een externe geluidskaart een (semi) professionele DAW kaart bedoel en met onboard ik de Realtek chippies in laptops en moederborden bedoel.
[..]
Wat gebeurt er als ik in FL Studio:
- op "play" druk?
- op de "Export to WAV/MP3" knop druk?
1. FL start een live timer die netjes op precieze intervallen uitrekent (CPU) of opvraagt wat op dat tijdstip de "sample" (uitslag-waarde) van de instrumenten is. Deze wordt via de device driver naar de geluidskaart gestuurd.
2. FL start een for-loopje dat voor de hele song simuleert wat de "sample" van elk instrument is en die samples worden naar een bestand gestuurd.
Jij suggereert dat alles in geval 2 nog door een geluidskaart heen gaat. I'm confused.
Proef op de som: Als ik bij Audio Device "none" selecteer, kan FL studio geen geluidskaart gebruiken. Ik kan dan toch exporteren. Met de manier waarop jij beschrijft zou dat niet moeten kunnen... Wat gebeurt er dan volgens jou?
Belang van fatsoenlijke asio drivers, latency, dac komt om de hoek kijken als je ook daadwerkelijk sound gaat produceren met je computer.
Verwijderd
https://www.native-instru...s/massive-x/?content=4371
Gisteren heb ik de synth gekocht met crossgrade korting.

Nice Dennis585! Vooral die eerste track. Heeft een lekkere flow. Die doet me denken aan het begin van het synth tijdperk. Minimalistisch en expirimenteel.Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:55:
[Soundcloud: The Bitwig Dogs by Dennis585]
Twee nummers van mij waar ik aan gewerkt heb. Ik moet nog veel leren. Ik doe alles zelf op mijn laptop. De nummers zijn nog niet af en ik kan daar nog veel aan veranderen.
De tweede track vind ik iets teveel in herhaling vallen. Expirimenteer eens wat met afwisseling in je nummers. Andere melodielijntjes of andere instrumenten.
Ik ben ook wel benieuwd naar wat je met die nieuwe synth kan maken!
In het geval wat jij schetst is er geen sprake van AD of DA conversie van bron naar uiteindelijke track, je gebuikt geen externe inputs en je mixt niet af naar externe bron. Het geluid komt dus van intern en blijft intern.MrWilliams schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:59:
[...]
Nu even voor een leek. Ga er bij onderstaande van uit dat er alleen VSTs of native plugins gebruikt worden. Geen externe instrumenten of midi. En voor het gemak laten we het hele mix- en effect- gedeelte ook achterwege.
Wat gebeurt er als ik in FL Studio:
- op "play" druk?
- op de "Export to WAV/MP3" knop druk?
Het weinige wat dan nog invloed heeft (met codec geluidschips) dat die de driver gebruiken om sample conversie te doen. AC'97 en Intel HD audio hebben nl een vrij lage FFT (sample resolutie).
Als je 44.1Khz mixt en 44.1 uitdraait, gebeurt er weinig. Als je echter met hogere resolutie mixt en dan op CD kwaliteit uitdraait, dan kan dit nadelig zijn, terwijl op hogere resolutie mixen een 'good practice' zou moeten zijn. Dit geld ook voor losse samples in je mix en sommige time-stretch tools die resamplen.
Bij dat codecverhaal maakt ASIO4all niets uit, want het is een wrapper en niet de echte driver. Je gebruikt nog steeds de onderliggende driver om de hardware aan te sturen.
Ditzelfde is volgens mij ook op toepassing van de bitrate, maar dit ligt wat ingewikkelder omdat bv 32bit floating point naar 16bit (zover ik weet) wél door de driver word gedaan, maar van WAV naar MP3 gaan via vastgestelde conversies. Ik kan je niet precies vertellen hoe dat werkt met MP3's
Hey Dennis waar zijn ze gebleven?Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:55:
[Soundcloud: The Bitwig Dogs by Dennis585]
Zowel renderen als het intern in 32 bit opnemen zijn interne processen. De waveforms worden gewoon berekent maar hoeven niet noodzakelijk afgespeeld te worden. Wanneer iets niet afgespeeld word dan heb je dus geen digitale naar analoge conversie nodig. (DAC). Het is die conversie die wat CPU power gebruikt van een interne geluidskaart. Een externe of insteek kaart heeft een processor die dat voor zijn rekening neemt. Zo kan het CPU gebruik een half procentje lager zijn tijdens het afspelen. Vroeger maakte dat nog veel uit maar tegenwoordig is er zoveel CPU kracht beschikbaar dat het nauwelijks nog uitmaakt.boesOne schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:34:
Renderen is volgens mij in de daws die ik ken een intern proces, cpu based, gaat ook niet realtime, dus puur op dsp van je tool. Het levert alleen een file op.
Belang van fatsoenlijke asio drivers, latency, dac komt om de hoek kijken als je ook daadwerkelijk sound gaat produceren met je computer.
Een interne geluidskaart kan een paar procent slechter klinken omdat de DAC van lagere kwaliteit is, dit zal er echter niet snel voor zorgen dat je dingen zo slecht hoort dat je niet fatsoenlijk kunt afmixen. En eenmaal een render of intern opgenomen is de kwaliteit exact hetzelfde.
DAW's zijn volledig transparant. Dit bitjes en bytjes die tijdens het renderen of intern opnemen worden ofgeslagen zullen over verschillende geluidskaarten 100% hetzelfde zijn.
Het is zelfs zo dat als je een wav in FL Studio of Ableton gooit en dan exporteert dat je als je volume levels exact gematched zijn je twee wave bestanden krijgt die bit per bit exact hetzelfde zijn.
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
... en vergeet ons niet te laten zien hoe die nieuwe studio er uit ziet.gitaarwerk schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:46:
Nou, eindelijk na mijn verhuizing bijna mijn nieuwe home studio af. Ik heb zelfs nu een beetje ruimte tekort, dus moet misschien gaan herinrichtingen. Hoop binnenkort weer eens wat te kunnen maken
[ Voor 12% gewijzigd door MicroWhale op 06-07-2019 08:54 ]
Extra info zoals
-DAW
-Platform
-Muziek stijl
Had wellicht een nuttiger antwoord opgeleverd
You don't need eyes to see, you need vision
Dankje ziet er goed uit, vanavond even eea downloaden.Yalopa schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:22:
Er zijn hopen 808 drum samples te vinden, gratis en voor niets. Kijk ook eens op plugin boutique voor gratis goeie synths.
Extra info zoals
-DAW
-Platform
-Muziek stijl
Had wellicht een nuttiger antwoord opgeleverd
En excuus, gebruik Ableton live 10 op Windows en ben in dit geval op zoek naar wat mysterieuze en duistere sounds voor vnl trap en hiphop producties. Indien je daar nog iets specifieks voor weet hoor ik het graag.
Bvd!
[ Voor 5% gewijzigd door NiQo op 10-07-2019 12:13 ]
Wat ik hier eigenlijk nog mis is een nieuwe 808 bank, om de bassnoten op in te spelen. Iemand hier nog een suggestie voor?
Mag eventueel ook een betaalde zijn.
You don't need eyes to see, you need vision
Met bassnoten bedoel je bas of kickdrums?NiQo schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:52:
Goeie tips, waarvoor dank. Ook mooie synths gevonden op plugin boutique.
Wat ik hier eigenlijk nog mis is een nieuwe 808 bank, om de bassnoten op in te spelen. Iemand hier nog een suggestie voor?
Mag eventueel ook een betaalde zijn.
Kijk even naar bv:
- 808 Bloodline VST voor kicks
- of dizzunt voor bas/kicks
- of deze
mjong, d'r benn'n wel doezent;
Juggernaut 808s
TRU-URBAN Speaker Buster 808
Analog Synth Bass
Heavy Weight 808
Trillian 808
<insert any random word> + 808
Leuke track geworden, maar niks speciaals. Mist wel wat structuur.
Qua betaalde VST's zou ik kijken naar bijvoorbeeld Omnisphere en ElectraX, zijn zo'n beetje de mainstream plugins in het hiphop/trap wereldje op dit moment.NiQo schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:55:
[...]
En excuus, gebruik Ableton live 10 op Windows en ben in dit geval op zoek naar wat mysterieuze en duistere sounds voor vnl trap en hiphop producties. Indien je daar nog iets specifieks voor weet hoor ik het graag.
Synth1 (gratis) hoor ik ook goede dingen over hier en daar, zijn ook duizenden presets voor te vinden online.
808's zou ik overigens geen plugins voor kopen, gewoon lekker drumkits bij elkaar sprokkelen en 808 samples in een sampler gooien. Knal daar een mooie effectchain overheen en gaan
[ Voor 13% gewijzigd door danoontjeh op 17-07-2019 10:48 ]
Bedankt voor de reacties. Heb helaas de lite versie van ableton dus een sampler is geen optie.danoontjeh schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:46:
[...]
Qua betaalde VST's zou ik kijken naar bijvoorbeeld Omnisphere en ElectraX, zijn zo'n beetje de mainstream plugins in het hiphop/trap wereldje op dit moment.
Synth1 (gratis) hoor ik ook goede dingen over hier en daar, zijn ook duizenden presets voor te vinden online.
808's zou ik overigens geen plugins voor kopen, gewoon lekker drumkits bij elkaar sprokkelen en 808 samples in een sampler gooien. Knal daar een mooie effectchain overheen en gaan
Toch kan ik hier even mee vooruit, dank!
Dat growlachtige effect (boven)op de bass is vet! Hoe heb je dat gemaakt?MrWilliams schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:02:
Expiriment met samples en effecten + layering op een instrument.
Leuke track geworden, maar niks speciaals. Mist wel wat structuur.
[Audio: Esteban - Rebirth]
Na mn vakantie fotos van mn studio :-) voorlopig nog paar kleine klusjes doen.
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
edit: Ha cool, een comment van het Image-Line youtube kanaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Kain_niaK op 19-07-2019 05:18 ]
Nieuwe track voor een remix competitie. Niet gewonnen (scheisse!) dus als freebie online gekwakt
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Thanks. Dat was precies waar het expiriment voor bedoeld was.boesOne schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:00:
[...]
Dat growlachtige effect (boven)op de bass is vet! Hoe heb je dat gemaakt?
Om precies te zijn was het een expiriment om met standaard instrumenten en effecten stapje voor stapje te ontdekken hoe een moderne drum & bass-bas in elkaar zit. Vroeger was dat vrij eenvoudig (rolling bass of reese bass), nu zijn er zoveel lagen op elkaar gestapeld dat je raketgeleerde moet zijn om het na te bouwen.
Uit mijn hoofd was dit een instrument met twee layers:
1. een standaard 'sine' (3xosc in fl) voor de kracht (met weinig effect, alleen Parametric EQ om hoog uit te filteren)
2. een bass instrument met een paar elementen
2a. het laag: 'rustig' en monotoon (het basis instrument zeg maar)
2b. het hoog: heavy distortion. (met distortion effecten en filters)
2c. twee automation-effecten op 2b: 1. Ozone-imager (stereo widening), 2. Parametric EQ. (2 band. 1 low en 1 high)
Met recorded-automation:
- Ozone imager => de mate van stereo-widening. 0% = mono, 100% = super stereo.
- EQ => Laat het einde van de High band naar beneden (alleen lage tonen) en boven (steeds hogere tonen doorlaten) schuiven. 0% = alleen laagste tonen, 100% is hele spectrum. Laat wel een gat tussen je low band en deze, anders hoor je niks.
Extremen:
a. Normale bass: (Ozone-imager 'uit' = mono + EQ laat alleen lage tonen door)
b. Uit je dak: (Ozone-imager naar wide + EQ band high schuift omhoog dus laat ook steeds meer hogere tonen door)
De growl krijg je dan door de EQ ietsje omhoog en weer omlaag te automaten. Een schreeuw door er een grote snelle boog naar/van het hoog te maken.
Veel plezier ermee. Er zijn vast nog tig andere manieren om dit te doen.
Tips zijn welkom.
[ Voor 14% gewijzigd door MicroWhale op 23-07-2019 10:53 ]
Verwijderd
Ik krijg er een beetje het 80's gevoel van. Goed gedaan.ruftman schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:18:
Ik heb weer een trackje gemaakt: YouTube: Digital Desires
Nice, dat was precies de bedoeling!Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:11:
[...]
Ik krijg er een beetje het 80's gevoel van. Goed gedaan.
Dit heb ik in elkaar geprutst (ja, geprutst. Want ik heb er de ballen verstand van en vind het ontzettend leuk)
[ Voor 24% gewijzigd door mekonghigh op 23-07-2019 13:14 ]
Dankjewel, het is geluktVerwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:07:
@mekonghigh
[[URL=" link "]Audio[/URL]] zonder spaties.
Super, supervet! Alles 80's word ik wild van. En dit past er precies in! Zou goed van een 80's computerspelletje kunnen zijn.ruftman schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:18:
Welke DAW en welke plugins gebruik je?
Moet wel bekennen dat ik aan het proberen ben om hem na te maken. Om te ontdekken hoe je zo'n track maakt.
Ik gebruik Ableton Live Lite 10, in combinatie met een Akai APC mini launchpad.
Verder heb ik geen plugins gebruikt.
Ik ben ook naar jouw versie benieuwd.
Verwijderd
Ik ben hier gekomen om te leren en mensen te leren kennen waar ik collabs mee kan doen, Ik werk met ableton live en reason.
Neem even een kijkje op mijn youtube: YouTube: MOS DEF - BEEF OLDSCHOOL REMIX-DJ 2R1 vs hundreth subscribe even gelijk, en een van mijn soundclouds https://soundcloud.com/elevateyourears
Het geeft niet als je niet alles goed vind, ik blijf leren. En er is uiteraard veel wat ik nog online kan plaatsen. Ik heb ook veel ervaring met feesten in het illegale circuit, meer verklap ik niet dat moet je maar raden.
Ohja mijn muziek is niet voor iedereen, sommige tracks zijn bv geen reet aan als je nuchter bent, en ik heb zowiezo een hele brede stijl, de meeste van mijn eigen producties zijn ook absoluut niet in een hokje te plaatsen
Verwijderd
Ik ben totaal geen jungle head maar dit heeft dat donker underground gevoel wat mij altijd zeer aanspreekt, moest het volume wel ff omlaag draaien want zoals altijd slaat de dnb op mn trommelvliezen,petje af! over hiphop gesproken ik ben sinds kort beats aan het maken, denk jij dat er nog een plek is voor sample gebaseerde beats? Ik denk dat de boombap namelijk weer een hele gezeligge bende aan het worden is. ik maak het liefst mijn eigen samples namelijk en ik gebruik geen plugins.danoontjeh schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:46:
[...]
Qua betaalde VST's zou ik kijken naar bijvoorbeeld Omnisphere en ElectraX, zijn zo'n beetje de mainstream plugins in het hiphop/trap wereldje op dit moment.
Verwijderd
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:07:
@mekonghigh
Geen idee hoe oud je bent , maar gewoon door gaan man, je hebt er gevoel voor.
Verwijderd
Dikke duim omhoog hier, minimaal evengoed in masteren als veel dik betaalde producers!gitaarwerk schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:46:
Nou, eindelijk na mijn verhuizing bijna mijn nieuwe home studio af. Ik heb zelfs nu een beetje ruimte tekort, dus moet misschien gaan herinrichtingen. Hoop binnenkort weer eens wat te kunnen maken
Er is zeker nog wel ruimte voor boombap, je hoort het niet zo vaak meer in de mainstream maar er zijn nog wel artiesten die het maken. Het meest recente Nederlandse boombap project wat ik heb gehoord was Fat Windjacks enkele maanden geleden, maar ik weet dat er nog mensen zijn die het maken. Wellicht dat het op een zeker moment ook wel weer populair wordt.Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:37:
[...]
over hiphop gesproken ik ben sinds kort beats aan het maken, denk jij dat er nog een plek is voor sample gebaseerde beats? Ik denk dat de boombap namelijk weer een hele gezeligge bende aan het worden is. ik maak het liefst mijn eigen samples namelijk en ik gebruik geen plugins.
[ Voor 12% gewijzigd door danoontjeh op 25-07-2019 09:02 ]
Verwijderd
danoontjeh schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:00:
[...]
YouTube: Eigentijds - MC STEF ft. Def P & AMC (Prod. By Brenx, Cuts by Dj Daan)
amper twee weken geleden kwam deze uit met de grondlegger erin, zal Fat Windjacks ook is checken![]()
![]()
Er is zeker nog wel ruimte voor boombap, je hoort het niet zo vaak meer in de mainstream maar er zijn nog wel artiesten die het maken. Het meest recente Nederlandse boombap project wat ik heb gehoord was Fat Windjacks enkele maanden geleden, maar ik weet dat er nog mensen zijn die het maken. Wellicht dat het op een zeker moment ook wel weer populair wordt.
En nog maar eentje delen hier
Achteraf denk ik dat het mixen wat strakker had gekunt, maar aangezien dit voor een competitie gemaakt is die al voorbij is steek ik er geen energie meer in

https://cymatics.fm/pages/san-holo-workshop
Geen idee of deze quote voor mij bedoelt is, zoja: DankjewelVerwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:53:
Dennis585 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:07:
@mekonghigh
Geen idee hoe oud je bent , maar gewoon door gaan man, je hebt er gevoel voor.
Tof, bedankt!bouwfraude schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:41:
Uit de mailbox een workshop van San Holo, bekend van Prinsenkind en eigen producties
https://cymatics.fm/pages/san-holo-workshop
Toch best een baas die gast. Veel heel vette optredens (online) van hem gezien.
Gebruik zelf geen FL maar sowieso gaaf om hem er zelf zo over te horen en zien vertellen.
Even tussendoor bootleg gemaakt
origineel: YouTube: Donna Hightower-If You Hold My Hand
[ Voor 22% gewijzigd door kaos001 op 01-08-2019 15:32 ]
Verwijderd
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1ZkBBEV0mYk]
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2019 17:57 ]
De stemmen heb ik even schaamteloos van Youtube "Geleend". De rest zijn vst's.
Dat scheelt, want dat hebben wij ook niet. Alsnog welkom trouwens!mekonghigh schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:02:
ja, geprutst. Want ik heb er de ballen verstand van
[Soundcloud: 808jam by GVE]
Met dank aan ruftman voor het origineel. Ik ben blij dat ik de track publiek mag zetten.ruftman schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:18:
Ik weet niet hoe vaak ik hem inmiddels heb beluisterd. Wel weet ik dat hij nooit gaat vervelen.
[ Voor 10% gewijzigd door MicroWhale op 12-08-2019 10:11 ]
Haha, nice, mooi gedaan! Wel een eer dat een track van mij op deze manier navolging vindt. Dat had ik van te voren niet kunnen bedenken.MrWilliams schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:09:
[...]
Met dank aan ruftman voor het origineel. Ik ben blij dat ik de track publiek mag zetten.![]()
Ik weet niet hoe vaak ik hem inmiddels heb beluisterd. Wel weet ik dat hij nooit gaat vervelen.
[Soundcloud: steban - Digital Desires - remake]
Ben er heel blij mee. Aanslaggevoeligheid is goed genoeg om de feedback te krijgen die je ook hebt als je op een akoestische piano speelt.
Dit is de eerste live track die ik er mee gemaakt heb. Techno dingetje.
Laat op ~4:10 die gast van Underworld er maar in komen zou ik zeggen:Kain_niaK schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 02:17:
Ik heb eindelijke een fatsoenlijke midi controller met 88 toetsen. Een Nektar Impact LX88+
Ben er heel blij mee. Aanslaggevoeligheid is goed genoeg om de feedback te krijgen die je ook hebt als je op een akoestische piano speelt.
Dit is de eerste live track die ik er mee gemaakt heb. Techno dingetje.
[Soundcloud: TechnoChill by Kain_niaK]
"She said... just pick up the phone..." (liedje heet Confusion the Waitress)
Als dit je eerste sessie is, dan wordt dat een hele lekkere Underworld-like CD.
Maar tof dat je het lekker vind klinken. Veel mensen vinden techno veelste saai.
Herkenbaar, ik heb een rommel-track gemaakt met een geluid uit Nexus2. Nu wil ik dat geluid ook gebruiken in een nieuw projectje, maar kan het nergens vinden. Als ik de rommeltrack open staat hij er gewoon tussen, maar in een nieuw project kan ik het geluid nergens vinden. Ik vermoed dat ik een paar geluidjes in verkeerde map staan en bij het rommelproject wel goed gelinkt. (Sommige VST's of bijbehorende bestandjes zitten in de documentsmap van de PC zelf, anderen weer in de FL-map die ik op de externe schijf heb staan). Wellicht het nadeel dat FL teveel omweggetjes accepteerd zodat je goed de weg kunt kwijtrakenKain_niaK schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:18:
Toen ik vandaag het FL Studio project opnieuw opende waren al mijn Omnisphere instellingen weg. Nu kan ik een geluid niet meer vinden. Ik zou graag een filmpje van mijn live spelen willen maken maar nu moet ik eerst door ik weet niet hoeveel omnisphere patches heen om het geluid weer te vinden. Ik had een multi met 3 patches en eentje ben ik de naam van vergeten.
[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 16-08-2019 08:38 ]
Dankjewel.vlaaing peerd schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:23:
[...]
Dat scheelt, want dat hebben wij ook niet. Alsnog welkom trouwens!
Ik heb weer wat in elkaar geprutst

Ik rommel al jaren wat aan met FL Studio, maar ben er dit jaar weer wat meer mee bezig. Ik ben amateur en heb weinig theoretische kennis van afmixen en gebruik van compressors enzo, naast dat ik een beetje piano kan spelen. Vriendin vind natuurlijk alles wat ik doe geweldig, maar ik ben benieuwd naar jullie mening als mede producers.
Mijn laatste nummer:
Software: FL Studio + Nexus & Sylenth
Hardware: Antiek keyboard (die ik misschien binnenkort ga vervangen door de Nektar Impact LX88+) met zelf in elkaar geknutselde MIDI-kabel en prima Sennheiser koptelefoon.
Wat zijn de quick wins om de kwaliteit van mijn muziek te verhogen? Dus snel te leren 'trucs' die het net iets beter maken.
- Je track breed maken, stereobeeld dus. Alles in je lagere frequenties in het midden zetten, mids en highs in stereo zetten. Globaal gezien dan. Het is altijd per track verschillend wat je wel en niet in stereo zet.Wolf3D schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:08:
Wat zijn de quick wins om de kwaliteit van mijn muziek te verhogen? Dus snel te leren 'trucs' die het net iets beter maken.
- Side chaining. Zorg ervoor dat elke keer als er een kickdrum klinkt je bassgeluiden weggedrukt worden. Dit zorgt voor ruimte onderin zodat dat de boel elkaar niet in de weg zit. Het is niet altijd nodig, maar kan in veel gevallen ervoor zorgen dat de boel wat meer gaat "pompen".
- Kwaliteitsgeluiden. Zorg ervoor dat je kicks/snares/percussie/loops/etc van hoge kwaliteit zijn. Shit in is shit out. Als je lage kwaliteit gebruikt zal je nooit het beste eruit kunnen halen.
- Parallel compression. Te groot verhaal om hier uit te leggen, maar google/youtube het eens en je zal verbaast zijn wat het bijvoorbeeld met je drums doet.
- Compression/limiting. Zet een compresser/limiter op je groep channels om meer "presence" te krijgen.
- Gain staging. Zet alle effecten op je kanalen uit en bepaal dan welk geluid harder of zachter in je mix moet. Als je daarmee klaar bent zet je alle effecten weer aan. Je zal zien dat je mix dan een stuk beter klinkt.
- Mono mixing. Kleine toevoeging van het gain staging verhaal. Zet alles op mono en luister of het dan nog steeds goed klinkt. Dingen in stereo klinken vaak beter/luider, maar kunnen een vertekend beeld geven.
- Analyseren. Met een analyzer niet alleen luisteren, maar ook kijken waar het eventueel mis gaat in je mix. Voxengo Span is een gratis variant en werkt hier erg goed voor. https://www.voxengo.com/product/span/
Kan nog wel even doorgaan, maar dit zijn wel een paar goede manieren om je geluid te verbeteren.
*knip*
En tegelijkertijd ook niet doen (of even focus leggen op de Gain Staging die Kaos noemt).Kan nog wel even doorgaan, maar dit zijn wel een paar goede manieren om je geluid te verbeteren.
Allereerst, de dingen die Kaos noemt zijn volledig correct.
Werken met compressors kan in het begin echter vaak meer kwaad doen dan goeds. Zeker als je meerdere compressors over elkaar hebt hangen in verschillende chains kan het een wirwar van dynamiekproblemen veroorzaken en is het onduidelijk waar het probleem vandaan komt.
Je track klinkt qua sound al behoorlijk goed en ook zonder effecten moet je mix in principe al in orde zijn.
Wat goed is kan je namelijk beter maken, maar wat al stront in de oren is, gaat een compressor ook niet fixen.
Let dus eerst op dat je droge mix al goed is en compressie niet gebruikt wordt om een slechte mix te compenseren. Pas als dat in orde is, moet je gaan denken aan dynamiekverbetering.
Dit topic is gesloten.