Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wolf3D schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:08:
Voor het eerste dit topic gevonden en even wat rondgeluisterd. @kaos001 en @dominic zijn mijn favorieten :-)

Wat zijn de quick wins om de kwaliteit van mijn muziek te verhogen? Dus snel te leren 'trucs' die het net iets beter maken.
Om even voort te borduren op de vorige post, focus je in het begin op de basistaken:

- volume levels per kanaal - klinkt eenvoudig, maar hier zitten vaak de grootste fouten.

- EQ: haal de onderste 'rumble' weg uit kanalen die toch geen laag gebruiken. Hi-hats bv kan je vaak met een highpass filter combineren. Hierdoor krijg je meer headroom en kan je track gemiddeld wat luider afgemixt worden. Andersom met basgeluiden en een lowpass of EQ kan ook, maar moet je wat voorzichtiger mee zijn.

- stereobeeld (zie Kaos' post)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 20:49
kaos001 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:15:
[...]

- Analyseren. Met een analyzer niet alleen luisteren, maar ook kijken waar het eventueel mis gaat in je mix. Voxengo Span is een gratis variant en werkt hier erg goed voor. https://www.voxengo.com/product/span/
jE mOEt NieT NaAr MeTeRTjeS kIJkEn

- wouter en vlaaing peerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolf3D
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 12:03
@kaos001 Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
- Je track breed maken, stereobeeld dus. Alles in je lagere frequenties in het midden zetten, mids en highs in stereo zetten. Globaal gezien dan. Het is altijd per track verschillend wat je wel en niet in stereo zet.
Wat bedoel je precies met stereobeeld? Bepaalde geluiden qua panning meer op links en op rechts zetten i.p.v. midden? Of aan de gang met stereo effecten? FL Studio heeft daar een effect voor bijvoorbeeld.
En waarom de lagere frequenties niet? Wat is het voordeel/nadeel daarvan?
- Side chaining. Zorg ervoor dat elke keer als er een kickdrum klinkt je bassgeluiden weggedrukt worden. Dit zorgt voor ruimte onderin zodat dat de boel elkaar niet in de weg zit. Het is niet altijd nodig, maar kan in veel gevallen ervoor zorgen dat de boel wat meer gaat "pompen".
Yes! Dit is de enige die ik wel af en toe gebruik!
- Kwaliteitsgeluiden. Zorg ervoor dat je kicks/snares/percussie/loops/etc van hoge kwaliteit zijn. Shit in is shit out. Als je lage kwaliteit gebruikt zal je nooit het beste eruit kunnen halen.
Klinkt logisch, maar inderdaad goed om nog eens even te kijken welke kwaliteit samples ik eigenlijk gebruik.
- Parallel compression. Te groot verhaal om hier uit te leggen, maar google/youtube het eens en je zal verbaast zijn wat het bijvoorbeeld met je drums doet.
Heb even wat filmpjes opgezocht, maar dit vind ik een erg lastige. Deze gaat wat meer tijd kosten denk ik :-)
- Compression/limiting. Zet een compresser/limiter op je groep channels om meer "presence" te krijgen.
Ook deze betreft denk ik hetzelfde 'compression' onderdeel. Ik snap het … maar eigenlijk ook niet, haha. Vooral op welke moment, je welk soort compression nodig hebt. Voor de FL Studio gebruikers die hetzelfde probleem hebben als ik, verhelderd onderstaand filmpje iets:
https://www.youtube.com/watch?v=FeLuWgvAM84 (Overigens snap ik vanaf 6m18 niet echt wat hij bedoelt). Ik blijf het wel lastig vinden, welk effect je nou wanneer en op welke sound moet toevoegen en wat het met het totaal doet.
- Gain staging. Zet alle effecten op je kanalen uit en bepaal dan welk geluid harder of zachter in je mix moet. Als je daarmee klaar bent zet je alle effecten weer aan. Je zal zien dat je mix dan een stuk beter klinkt.
Loop je hiermee niet het risico dat de totale sound niet meer klopt hoe je het in gedachte had? Stel ik heb een equalizer effect erop die van een bass de lage tonen iets eruit haalt. Zet ik het effect uit, dan wil ik daarna de volume knop flink naar beneden zetten, omdat de bass teveel aanwezig is. Zit ik het effect weer aan, dan heb door de combinatie van minder volume + effect (minder lage tonen) bijna geen bass meer. Of maak ik hier ergens een denkfout?
- Mono mixing. Kleine toevoeging van het gain staging verhaal. Zet alles op mono en luister of het dan nog steeds goed klinkt. Dingen in stereo klinken vaak beter/luider, maar kunnen een vertekend beeld geven.
Oké, die ga ik eens proberen!
Voor de FL Studio 'collega's' die ook niet wisten hoe dit in te stellen: https://www.youtube.com/watch?v=lj0ZtuMZLnM
- Analyseren. Met een analyzer niet alleen luisteren, maar ook kijken waar het eventueel mis gaat in je mix. Voxengo Span is een gratis variant en werkt hier erg goed voor. https://www.voxengo.com/product/span/
Deze vereist volgens mij wat meer kennis van hoe je dergelijke audio spectrums (als ik het zo goed beschrijf) moet lezen....
vlaaing peerd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:36:
[...]
Werken met compressors kan in het begin echter vaak meer kwaad doen dan goeds. Zeker als je meerdere compressors over elkaar hebt hangen in verschillende chains kan het een wirwar van dynamiekproblemen veroorzaken en is het onduidelijk waar het probleem vandaan komt.

Je track klinkt qua sound al behoorlijk goed en ook zonder effecten moet je mix in principe al in orde zijn.

Wat goed is kan je namelijk beter maken, maar wat al stront in de oren is, gaat een compressor ook niet fixen.

Let dus eerst op dat je droge mix al goed is en compressie niet gebruikt wordt om een slechte mix te compenseren. Pas als dat in orde is, moet je gaan denken aan dynamiekverbetering.
Heel erg helder verhaal! Doordat ik eigenlijk nooit compressors gebruik (naast side chaining) ben ik zonder het te weten dus al in de goede volgorde bezig. En als ik het goed vertaal wat je zegt: de details en echte afwerking doe je dus pas met compressors, maar daarvoor moet je alles al redelijk op orde hebben.
vlaaing peerd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:45:
[...]
- EQ: haal de onderste 'rumble' weg uit kanalen die toch geen laag gebruiken. Hi-hats bv kan je vaak met een highpass filter combineren. Hierdoor krijg je meer headroom en kan je track gemiddeld wat luider afgemixt worden. Andersom met basgeluiden en een lowpass of EQ kan ook, maar moet je wat voorzichtiger mee zijn.
eobeeld[/b] (zie Kaos' post)
Moet ik dit zien als het 'opschonen' van elk geluid? Ik snap dat je bijvoorbeeld in hi-hats geen lage tonen wil. Maar hoe zit dat met bijvoorbeeld een mooie diepe maar heldere piano? Haal je de lage tonen weg, dan mis je iets, maar de hoge tonen wil je ook niet weghalen. Maar uiteindelijk zit hij dan dus zowel hoog als laag in de weg... Of hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:57

boesOne

meuh

Wolf3D schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:08:
@kaos001 Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

[...]

Loop je hiermee niet het risico dat de totale sound niet meer klopt hoe je het in gedachte had? Stel ik heb een equalizer effect erop die van een bass de lage tonen iets eruit haalt. Zat ik het effect uit, dan wil ik daarna de volume knop flink naar beneden zetten, omdat de bass teveel aanwezig is. Zit ik het effect weer aan, dan heb door de combinatie van minder volume + effect (minder lage tonen) bijna geen bass meer. Of maak ik hier ergens een denkfout?
Moest hier ook even over nadenken, maar ik denk dat Kaos hier send effects bedoelt en niet inserts die meer met sounddesign te maken hebben. Denk ik... not sure.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Wat bedoel je precies met stereobeeld? Bepaalde geluiden qua panning meer op links en op rechts zetten i.p.v. midden? Of aan de gang met stereo effecten? FL Studio heeft daar een effect voor bijvoorbeeld.
En waarom de lagere frequenties niet? Wat is het voordeel/nadeel daarvan?
Inderdaad bepaalde geluiden meer rechts en links zetten. Bijvoorbeeld een snare kan bestaan uit meerdere snares (layering). Dan kies je 1 duidelijke goede snare voor je midden geluid en 2 losse snares voor het linker en rechter stereobeeld. Dan krijg je een snare die veel groter/breder klinkt en dus meer impact heeft. Het is natuurlijk genre afhankelijk of je dit nodig hebt ja of nee. (Let op: gebruik niet dezelfde snare voor deze layering, maar gebruik 3 verschillende.)

Lagere frequenties zet je nooit stereo omdat vanuit vroeger dan de naald ging springen op je platenspeler. Daarbij zorgt het voor meer informatie/energie. Aangezien bass en sub veel power vragen is dat niet handig in grote zalen. Nog een punt is, je hoort niet waar lagere frequenties vandaan komen, het menselijk gehoor is daartoe gewoon niet in staat. Daarom heb je bij je Dolby setje ook altijd maar 1 sub in plaats van 2.
Ook deze betreft denk ik hetzelfde 'compression' onderdeel. Ik snap het … maar eigenlijk ook niet, haha. Vooral op welke moment, je welk soort compression nodig hebt. Voor de FL Studio gebruikers die hetzelfde probleem hebben als ik, verhelderd onderstaand filmpje iets:
YouTube: How to Compress in FL Studio (2018) (Overigens snap ik vanaf 6m18 niet echt wat hij bedoelt). Ik blijf het wel lastig vinden, welk effect je nou wanneer en op welke sound moet toevoegen en wat het met het totaal doet.
Zelf gebruik ik ook niet heel vaak compressie op een geluid zelf hoor. Het is meestal op een groep kanaal. Dus als ik m'n drums in een groep gezet heb wil ik wel eens een compressor erop zitten om de boel bij elkaar te "lijmen". Het is lastig uit te leggen, maar een compressor zorgt er eigenlijk voor dat alle harde geluiden gedempt worden en alle zachte geluiden wat luider worden. Er zijn nogal wat verschillende compressors die dat allemaal op hun eigen manier doen, maar wat je doet is eigenlijk je geluid wat voller/dikker maken. De boel komt wat dichter bij elkaar te staan waardoor het compacter gaat klinken.

Ik kan even niet een goede tutorial vinden hoe een compressor precies werkt, maar het beste is zelf een gratis variant downloaden en daarmee te gaan proberen. Er zitten vaak ook presets in waarmee je het verschil goed kan horen. Gooi gewoon een standaard drumbreak op een kanaal, -6dB zetten, compressor erop zetten en lekker rommelen. Op een gegeven moment valt het kwartje wat de knopjes precies doen. 1 tip, voor een lekkere 'glue' van je geluiden, zorg ervoor dat je metertje niet meer dan 4dB tot 6dB gain reduction geeft.
Wolf3D schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:08:Deze vereist volgens mij wat meer kennis van hoe je dergelijke audio spectrums (als ik het zo goed beschrijf) moet lezen....
Valt heel erg mee hoor, zeker de Voxengo Span is erg makkelijk. Zorg er gewoon voor dat je een horizontale lijn krijgt waar geen rare pieken in zitten.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
boesOne schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:15:
[...]

Moest hier ook even over nadenken, maar ik denk dat Kaos hier send effects bedoelt en niet inserts die meer met sounddesign te maken hebben. Denk ik... not sure.
Klopt helemaal. Sounddesign en mix zijn 2 verschillende dingen natuurlijk :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 14:34

MicroWhale

The problem is choice

vlaaing peerd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:36:
[...]

*knip*

[...]

En tegelijkertijd ook niet doen (of even focus leggen op de Gain Staging die Kaos noemt).

Allereerst, de dingen die Kaos noemt zijn volledig correct.

*knip*
[...]
Ik denk dat hier een hele belangrijke zit. Anders geformuleerd: Probeer vooral niet alle technieken tegelijkertijd toe te passen. Probeer één techniek uit op één track en kijk wat het effect is en hoe je het gebruikt. Pas als je dat onder de knie hebt, ga dan verder. Bij het samen gebruiken van verschillende technieken kunnen deze elkaar beinvloeden en weet je niet meer wat de oorzaak is. (Heb ik ook last van, en dat begint al bij 'simpele dingen' als compressie/sidechaining en EQ samen gebruiken.)
Vooral dat 'kaal' mixen en daarna effecten aanzetten kan ik aanraden uit eigen ervaring. Ook het mono mixen. Anders probeer je een channel of instrument naar voren of naar achteren te drukken, terwijl compressie of sidechain het weer wegdrukt/versterkt)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Topicstarter
Nieuwe muziek! Oude korte compositie eens op strijkers gezet.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Moet ik dit zien als het 'opschonen' van elk geluid? Ik snap dat je bijvoorbeeld in hi-hats geen lage tonen wil. Maar hoe zit dat met bijvoorbeeld een mooie diepe maar heldere piano? Haal je de lage tonen weg, dan mis je iets, maar de hoge tonen wil je ook niet weghalen. Maar uiteindelijk zit hij dan dus zowel hoog als laag in de weg... Of hoe moet ik dat zien?
Precies, opschonen. Er zit niks bruikbaar laags in een hi-hat en vaak heeft een gesamplede hi-hat veel gerommel onderin.

Het opschonen zorgt ervoor dat je meer headroom krijgt. Headroom is zegmaar het totale beschikbare volume wat je in je track kan stoppen. En je wilt graag max headroom.

voor de ouwe lullen onder ons:
Afbeeldingslocatie: https://www.heavymetal.com/wp-content/uploads/2015/04/max-headroom-header.jpg

Wat de piano betreft, dat is een full range instrument met 7 octaven. Als je in een bepaald register blijft dan zou je wat kunnen opschonen, maar ik raad het af. EQ op dat soort instrumenten is zuiver voor de toonregeling. onder de laagste C mag je wel wegfilteren

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 18:58

2mb

Mijn eerste original is uit op Spotify, Beatport etc. 8)

Otto Coster - You'll Know on Spotify

Veel leuke reacties gekregen, supertof. Ik had een demo rondgemaild naar wat trancelabels en van een paar een aanbod gekregen. Je verdient er geen reet mee maar toch leuk om op een 'echt' label uitgebracht te worden.

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:53
Hele fijne sfeer!

[ Voor 28% gewijzigd door Dennisdn op 23-08-2019 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
Gefeliciteerd @2mb !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

@2mb Supercool en lekker nummer :) Heel gaaf!

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-10 00:22

dominic

will code for food

Tijd voor pop! ;)

Spullen:
- Reason
- Serum (Bassline, Subs)
- Kontakt Keys (Piano)
- AAS Strum (Gitaar plucks)
- 4Dyne Multiband Compr
- Ozone 8 Mastering
- Vandalism Vocals

[ Voor 41% gewijzigd door dominic op 25-08-2019 17:05 ]

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Bijna klaar, maar dacht, ik deel 't toch... de nieuwe studio :-)

nog todo - paar synths zijn weg, dus moet wat kabels aanpassen.. paar draden wegwerken, dust covers regelen, en een stoel/bankje en bijtafel er nog in voor wat kleine spullen (en algeheel opruimen)

Je ziet een paar kabels over de muren lopen, daar is praktisch alles mee verbonden. Een usb3 repeater en een 10m optische kabel. Geen hoge kwaliteit, maar werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nUKI6iV.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gIpApGO.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/figFkni.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door gitaarwerk op 27-08-2019 09:22 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gitaarwerk schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:20:
Bijna klaar, maar dacht, ik deel 't toch... de nieuwe studio :-)
Niiiiiice, ziet er fatsoenlijk uit Gitaarwerk.

de schuine achterwand deflecteert ook mooi naar de grond en zou staande golven moeten verminderen. Mogelijk dat je op de vloer wat diffuseren/absorberen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

vlaaing peerd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:41:
[...]

Niiiiiice, ziet er fatsoenlijk uit Gitaarwerk.

de schuine achterwand deflecteert ook mooi naar de grond en zou staande golven moeten verminderen. Mogelijk dat je op de vloer wat diffuseren/absorberen wil.
Thanks <3

Nou, de acoustiek is belabberd nog, echt. Bass traps zijn echt nodig. Ik wilde overigens meer een plek om lekker muziek te maken dan mixen/masteren, maar het is momenteel niet heel erg lekker nog. Moet nog fatsoenlijk gaan meten, maar nog geen apparatuur voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gitaarwerk schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:42:
[...]
Moet nog fatsoenlijk gaan meten, maar nog geen apparatuur voor.
Je kan op gehoor en met wat afmetingen de boel redelijk goed krijgen. Algemeen gebruik van zachte/dikke/absorberende materialen doet vaak ook heel veel.

En glas = evil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

vlaaing peerd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:02:
[...]

Je kan op gehoor en met wat afmetingen de boel redelijk goed krijgen. Algemeen gebruik van zachte/dikke/absorberende materialen doet vaak ook heel veel.

En glas = evil
Ik vind het vrij lastig. Voorbeeld is over toevoegen van reverb. Ik gooi er teveel op, en als ik terugluister op een ander apparaat, dan is het way too much. De bas is prima terug te draaien, maar in hoger frequentiegedeelte is het niet makkelijk. Ik heb buiten de ramen 1 glazen object, maar dat is die vaas :-) die reflecteert redelijk en is heel ongelijkmatig. Er komt i.p.v. de ligstoel een mooie lounge stoel om te zitten met de gitaar, en nog wellicht een paar planten voor de sier, maar is ook goed voor den acoustiek :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gitaarwerk schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:04:
[...]

Ik vind het vrij lastig. Voorbeeld is over toevoegen van reverb. Ik gooi er teveel op, en als ik terugluister op een ander apparaat, dan is het way too much.
Als je in de kamer in je handen klapt, hoor je dan meer:
- helemaal/bijna geen reflectie
- een gelijkmatig afstervende galm
- een flutter/echo

Wat je beschrijft zou betekenen dat je kamer al vrij weinig reflecties heeft in de frequenties van de reverb (meestal vanaf 1Khz omhoog). Ik zou dan absorptie voor hoge tonen achterwege laten en alleen maar diffusen.

Persoonlijk vind ik 'dode' kamers het lekkerst om in te mixen, maar meestal is de norm dat er wel een beetje gelijkmatige galm in je kamer mag zitten. Flutter/Echo wil je wel vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 23:43
Echt bizar wat een goede mixdown en mastering aan een track kan doen. Ik heb het geluk gehad dat iemand 2 tracks van mij wilt gaan releasen maar dan zou hij wel even de mixdown opnieuw doen (ben nu zo'n 1,5/2 jaar bezig met produceren dus ken nog niet de fijne kneepjes).

Maar kreeg van het weekend de master terug en het lijkt wel een compleet nieuwe track. Zoveel meer punch,warmte, diepte en stereobeeld. Kan het helaas niet laten horen ivm release maar zal het tzt wel laten horen. Mixing, Mastering=vak apart!

edit: onderstaand dus

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/kagz9v.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door djerror op 03-09-2019 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter

Ik had de helft van deze compositie al eens eerder hier geplaatst, uitgewerkt met viooltjes en zo.

Maar nog nooit de volledige compositie. Hij heeft jaren half afgelegen op de kast gelegen tot ik eindelijk een bevredigende manier vond om tussen mineur en majeur te switchen.

Volgende stap: uit werken met een orchestra

Stap daarna: Tekst op schrijven.

Laatste stap: Laten inzingen.

Oh dit was een opname tijdens een voorbereiding op een nieuwe controller (Nektar Impact LX88) dus binnen een paar weken vervang ik het op soundcloud wel door een beter opname waarvan ik ook de midi een beetje van kan oppoetsen want dat kun je nu eenmaal met software piano's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

2mb schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:12:
Mijn eerste original is uit op Spotify, Beatport etc. 8)

[Soundcloud: Otto Coster - You'll Know (Original Mix) [PREVIEW] by Soho Music]

[Afbeelding: Otto Coster - You'll Know on Spotify]

Veel leuke reacties gekregen, supertof. Ik had een demo rondgemaild naar wat trancelabels en van een paar een aanbod gekregen. Je verdient er geen reet mee maar toch leuk om op een 'echt' label uitgebracht te worden.
Deze zit nu al een maar weken in mijn playlist in de auto en ik word elke keer erg vrolijk. Super relaxte sfeer en een hele strakke opbouw. Mocht je plannen hebben om een album te maken: Keep us posted!

_/-\o_

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Ik heb een nieuwe midi controller!

Veel beter dan mijn ouwe casio keyboard. (waar een toets van gebroken is in Calgary toen iemand mijn hoed vol muntje probeerde te stelen wat gelukkig mislukt is)

Mijn nieuwe midi controller is een Nektar Impact XL88 die bax shop voor iets van 250 euro verkoopt.

Eindelijk een midi controller met 88 toetsen zoals de meeste piano's hebben!

Helaas kon ie niet mee op het vliegtuig terug naar Canada want KLM wou dat ik daar 400 euro extra voor betaalde.

Dus heb ik de controller aan mijn vader verkocht, die wil ook zoiets voor zijn piano spel. (nu moeten we nog een laptop met een SSD van 256 GB vinden plus studio monitors, KRK rockits of Yamaha HS7 of 8 of zo)

En nu heb ik net dezelfde controller op Amazon gekocht voor 460 CAD wat wel wat duurder is.

Ik heb ook nog een zooi andere audio apparatuur gekocht, betaald met mijn inkomsten van het muziek maken in Calgary en Berlijn en een paar andere plaatsen. En natuurlijk met wat van het geld dat ik tot nu met spice en spice trading heb verdient.

Waaronder een Boss RC 505 loop station, en dat gaat echt een game changer voor mijn live muziek zijn want dan kan ik eindelijk fatsoenlijk gaan lopen. Loop software werkt gewoon niet goed en niet betrouwbaar genoeg, ik heb er genoeg mee zitten klooien.

Voordeel van een hardware looper die NA FL studio komt is dat als je FL Studio crashed of je laptop uitvalt hij nog gewoon geluid blijft geven.

Enfin, nu dat ik eindelijk een controller krijg met 88 toetsen en een beetje fatsoenlijke aanslaggevoeligheid (een Roland A-88 kost 1000 euro en heeft echte hammertjes, die voelen dan ook het meeste alsof je op een echte piano speeld. Helaas is 1000 euro te duur plus ik heb ook nog pads en sliders nodig, en die zitten niet op zo een A-88) kan ik dus dingen in gaan jammen zoals dit.

Dat is het begin van een swing jazz achtig nummer waar ik ook een electro swing versie van gaan maken. Mijn idee is om een aantal goede swing jazz en electro swing nummers in elkaar te steken en die te gaan gebruiken om een echte band bij elkaar te krijgen. Ik wil een jazz drummer, contrabas speler, een trompet speler en een vrouwelijke zangeres. Ik zelf speel dan op de controller de wurlitzer of rhodes (of piano). Maar ik vind vooral die wurlitzer sound so funky.

En dan gaan we improviseren op mijn eigen verzonnen akkoordenprogressies en zo onze nummers maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:53
Kain_niaK schreef op woensdag 18 september 2019 @ 02:25:

Helaas kon ie niet mee op het vliegtuig terug naar Canada want KLM wou dat ik daar 400 euro extra voor betaalde.
Stop hem volgende keer in een snowboardtas, want die mocht ik (compleet volgepakt met board, schoenen, jas, broek etc) voor 80 euro meenemen naar Canada. En dat is een stuk zwaarder dan een keyboard. Beetje treurig en flauw van ze dat ze de hoofdprijs vroegen. Volgens mij zijn er zelfs speciale regelingen voor muziekinstrumenten.

[ Voor 27% gewijzigd door Dennisdn op 20-09-2019 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Kain_niaK schreef op woensdag 18 september 2019 @ 02:25:
[..]

Waaronder een Boss RC 505 loop station, en dat gaat echt een game changer voor mijn live muziek zijn want dan kan ik eindelijk fatsoenlijk gaan lopen. Loop software werkt gewoon niet goed en niet betrouwbaar genoeg, ik heb er genoeg mee zitten klooien.

[..]
Wie heeft die gast ingevlogen uit de jaren 80?

Hoe briljant! Je zal maar in de hotelkamer naast hem zitten. _O-

Als je vaak live optreedt, is zo'n loopstation wel echt een must. Heb je geen gekloot met software of lag. Zou volgens mij heel goed bij je passen @Kain_niaK !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Ja ik heb veel gexperimenteerd met software loopers en het is gewoon te fout gevoelig. Die boss heeft ook de functie waar ie automatisch 1 of 2 of 3 bars loopt. En als er tijdens het live spelen iets fout gaat op je laptop dan speelt de looper gewoon door. Dus in dat opzicht is het ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

geweldig filmpje :)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 12:38

marapuru

db.

Onlangs heb ik een Maschine MK2 aangeschaft. Ik speel af en toe een beetje gitaar (gewoon akkoorden) en veelal op gevoel. Echt noten lezen kan ik niet.

Bij deze een track die ik afgelopen weekend heb gemaakt. Ik realiseer me dat er nog veel aan gedaan kan worden kwa mastering. Hoor graag jullie tips :)

[ Voor 82% gewijzigd door marapuru op 24-09-2019 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
Perfecte performance en hij heeft er meer, deze is ook lekker

YouTube: REACH OUT

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apNia
Izotope Ozone 8 Elements gratis deze week: https://www.izotope.com/en/products/ozone.html

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-10 17:54
Dankjewel voor de tip, ik heb hem gelijk toegevoegd aan mijn account :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolf3D
Naar aanleiding van een shitload aan tips van o.a. @kaos001 & @vlaaing peerd, heb ik deze losgelaten in de praktijk en toegepast op een nieuwe track.

Gebruikte plugins:
- Sylenth (90%)
- Nexus (10%)

Toegepaste technieken:
- Side chaining (op 'organ' (die als eerste start in het nummer))
- Stereobeeld (meer afgewisseld tussen links en rechts bij gelijkwaardige geluiden, zoals bijv. hihats maar ook verschillende instrumenten die ongeveer dezelfde melodielijn spelen)
- Opschonen van diverse samples en geluiden (hoog of laag eruit filteren)
- Compression op voornamelijk hihats maar ook de natuurgeluiden (vogels + water)

Ben benieuwd wat jullie van het eindresultaat vinden....

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Waarvoor dank! Ik was al rond aan het kijken naar een hulpje. Gebruikte tot nu toe de standaard plugins van FL Studio, maar die gaven me niet het inzicht dat deze vst kan geven!

Heb er even snel twee tracks mee gemasterd en moet zeggen dat het erg intuitief werkt. En ik kan mijn mix er 'helderder' of 'knapperiger' :) door krijgen.

Buiten dat: Er worden weinig tracks gepost de laatste tijd. Heeft iedereen last van een dipje? Of juist druk bezig met het maken van muziek?

Ik zat zelf de afgelopen tijd in een dip. Geen inspiratie en geen zin. Nu weer bezig met een track en vanmorgen ook een liedje verzonnen met de kinderen, dus het begint weer te komen gelukkig. Dacht even dat het op was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• apNia
MrWilliams schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:16:
[...]
Buiten dat: Er worden weinig tracks gepost de laatste tijd. Heeft iedereen last van een dipje? Of juist druk bezig met het maken van muziek?
Bezig met een EP, dus alles achter gesloten deuren. Hier klein previewtje van een van de tracks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

[...]

Ik zat zelf de afgelopen tijd in een dip. Geen inspiratie en geen zin. Nu weer bezig met een track en vanmorgen ook een liedje verzonnen met de kinderen, dus het begint weer te komen gelukkig. Dacht even dat het op was.
Nu vooral bezig met ruwe ideeën bij elkaar te harken... In de zomer is het meer DJ tijd :p. Wel wat contacten kunnen leggen om collabs te doen dus ik hoop binnen enkele maanden toch wat tracks te kunnen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

[...]

Dip. Het moet beter, dus eigenljk aan het ''oefenen'' cq gefrustreerd pielen.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaos001
apNia schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:09:
[...]

Bezig met een EP, dus alles achter gesloten deuren. Hier klein previewtje van een van de tracks.
Same here. Met een beetje geluk kan ik een EP releasen op het label waar ik m'n vorige track ook op uitgebracht heb :)

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
kaos001 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:36:
[...]

Same here. Met een beetje geluk kan ik een EP releasen op het label waar ik m'n vorige track ook op uitgebracht heb :)
Poes! 🤭

[ Voor 4% gewijzigd door apNia op 27-09-2019 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
apNia schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:09:
[...]

Niiiice ApNia. Lekker subje, blerps en biet :9 Wacht nog wel op een crescendo/hoogtepuntje.

I see you have implemented the Rewire very well my young, yet reluctant padawan. Ook goed om te zien dat je nu wat minder naar de metertjes kijkt }:O
Wolf3D schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:13:
Naar aanleiding van een shitload aan tips van o.a. @kaos001 & @vlaaing peerd, heb ik deze losgelaten in de praktijk en toegepast op een nieuwe track.

Ben benieuwd wat jullie van het eindresultaat vinden....
Qua sound niks op aan te merken, het is een nette productie geworden. Misschien hoor je ook wat compressors nadelig kan maken op bv 4:01 waar je van een break met fills naar het laatste stuk gaat.

De break+opbouw zou in principe nooit even hard of harder moeten zijn dan de 1. Als je de gehele break zou selecteren en het geheel 1,5 dB zachter zet, zul je merken dat ie op de 1 veel nadrukkelijker losgaat.

De volumeverschillen die je in de pre-mix had ingepland worden nl erg door compressors gelijkgetrokken. Dat heeft als voordeel dat je zachte dingen hoorbaar maakt (zoals de kabbelende beekjes) en het algehele volume omhoog kan trekken, maar op momenten dat dynamiek belangrijk is (het verschil tussen hard en zacht) kan een compressor nadelig werken/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMakreel
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-08 13:45
Ook weer een avond productief geweest, heeft even geduurd na mijn laatste paar tracks.

Uiteraard nog een work in progress
[Soundcloud: Gekke Gedingen 8 by Fløm]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 00:00
Na bijna +/- 10 jaar geleden met FT2 'getweakered'
te hebben. Geïnvesteerd in hardware. Nu nog zoeken naar stijl en mastering. en ooit aansturing via ableton.

Nu dawless:

[ Voor 14% gewijzigd door -ChRiZz- op 28-09-2019 02:11 ]

Slache!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 09:19

On_E

Housemusic

Ik ben hier al een tijdje mee bezig, maar ben niet 100% tevreden over hoe het na de break verder gaat, dat is nog teveel van hetzelfde zeg maar.

[Soundcloud: George Hefner - Voyeurism (WiP) by George Hefner]

Dit is dan vaak zo’n punt waarop ik aan iets nieuws begin en deze in de vergetelheid raakt, maar dat zou ik nu zonde vinden omdat ik wél tevreden ben over veel andere dingen in deze track. :)

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

• boesOne

boesOne

meuh

@On_E Vette track! Misschien is een of andere 303 achtige pulse een idee in het 2e deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Help! Ik word gek!

Voor het weekend een Devine USB Microfoon aangeschaft. Mooi ding, goede reviews en eenvoudig te installeren....

Echter... maakt niet uit met welk opname-programma, is er (bijna) elke seconde dit aan de hand:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VgfK04w/Knipsel.png

Ik heb inmiddels alle mogelijke updates (van BIOS, USB tot Audio, etc...) gedraaid en in Audacity, Windows Voicerecorder en FL Studio (dus ook ASIO4All, etc...) alle mogelijke sample rates, buffer instellingen, etc... gehad, maar het probleem blijft zich voordoen.

WTF is er aan de hand?

Als er iemand is die me kan helpen, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh

Ik heb ook weer iets gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrWilliams schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:25:
Help! Ik word gek!

Voor het weekend een Devine USB Microfoon aangeschaft. Mooi ding, goede reviews en eenvoudig te installeren....
*knip*
WTF is er aan de hand?
Dit kan een aantal oorzaken hebben:
  • USB polling, elk USB poort stuurt signalen uit om te kijken of er aan de andere kant een apparaat aanwezig is. Even andere USB poorten uitproberen, andere USB apparaten afkoppelen en desnoods keyboard/touchpad uitschakelen om te kijken of die pops wegzijn. Schakel ook je WLAN, webcam en BT uit, die kunnen ook de USB bus gebruiken. Extern scherm via HDMI? Even afkoppelen en kijken of dat het probleem oplost.
  • Inderdaad een te korte audiobuffer, maar zoals je al aangaf had je de buffer al omhooggeschroeft. Weet je het niet zeker, dan raad ik aan deze even te draaien: https://www.resplendence.com/latencymon
  • Geheugen, misschien loopt je geheugen vol. Eenvoudig na te kijken in taakbeheer of top. Het kan een kwestie zijn van zoveel mogelijk achtergrondapps af te sluiten, je geheugen uitbreiden of beide. Zet ook even je virusscanner uit.
  • Harde schijf, mechanische schijven zijn niet zo snel en lopen over als je +/- 12 of meer tracks in 32bit/92Khz wilt draaien. SSD is altijd aan te raden.
  • Je mobo is misschien niet geisoleerd waardoor andere apparaten storen op je audio. Zeker laptopbordjes kunnen er last van hebben. Laat even weten wat voor model PC je gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door vlaaing peerd op 30-09-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

vlaaing peerd schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:50:
[...]

*knip*

[...]

Dit kan een aantal oorzaken hebben:

[list]
• USB polling, elk USB poort stuurt signalen uit om te kijken of er aan de andere kant een apparaat aanwezig is. Even andere USB poorten uitproberen, andere USB apparaten afkoppelen en desnoods keyboard/touchpad uitschakelen om te kijken of die pops wegzijn. Schakel ook je WLAN, webcam en BT uit, die kunnen ook de USB bus gebruiken. Extern scherm via HDMI? Even afkoppelen en kijken of dat het probleem oplost.
Hier had ik al een aantal dingen voor geprobeerd, maar ik wist niet dat ook BT en WLAN tot de kandidaten behoorden... Morgen kan ik weer e.e.a. proberen, dus dit ga ik zeker even doen!
• Inderdaad een te korte audiobuffer, maar zoals je al aangaf had je de buffer al omhooggeschroeft. Weet je het niet zeker, dan raad ik aan deze even te draaien: https://www.resplendence.com/latencymon
• Geheugen, misschien loopt je geheugen vol. Eenvoudig na te kijken in taakbeheer of top. Het kan een kwestie zijn van zoveel mogelijk achtergrondapps af te sluiten, je geheugen uitbreiden of beide. Zet ook even je virusscanner uit.
• Harde schijf, mechanische schijven zijn niet zo snel en lopen over als je +/- 12 of meer tracks in 32bit/92Khz wilt draaien. SSD is altijd aan te raden.
• Je mobo is misschien niet geisoleerd waardoor andere apparaten storen op je audio. Zeker laptopbordjes kunnen er last van hebben. Laat even weten wat voor model PC je gebruikt.
[/list]
Het is een Asus ROG GL554 laptop. Het geheugen loopt bij lange na niet vol en de SSD kan alles wel aan. Daarnaast, zelfs bij een tool als "Windows Voice Recorder" of "Audacity" (en op 44k/16bits, via eender welke driver) dan krijg ik die mooie 0-lijn. (De screenshot is van Audacity), dus het ligt niet aan de DAW.
Inmiddels ook op een andere (Apple) laptop (niet van mij) geprobeerd icm Garageband en daar neemt hij goed op, dus het ligt ook niet aan de microfoon zelf.

Blijft volgens mij over dat het ergens in de USB-hub zit. De driver zelf of de interrupts die gedaan worden op die hub. Ik ga eens proberen of ik morgenavond de vinger op de zere plek kan leggen.

Als het het mobo is dan ben ik de sjaak, want die kan ik niet vervangen. :|

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 15:37
Melodic House remix gemaakt voor een contest. Origineel was een Trance track en de vocal had de reverb en delay ingebakken wat een beetje veel is voor mijn smaak maar toch vind ik hem wel redelijk gelukt https://metapop.com/t-mo/...l-on-me-t-mo-remix/100345 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrWilliams schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:09:
[...]

Hier had ik al een aantal dingen voor geprobeerd, maar ik wist niet dat ook BT en WLAN tot de kandidaten behoorden... Morgen kan ik weer e.e.a. proberen, dus dit ga ik zeker even doen!

[...]

Het is een Asus ROG GL554 laptop.

Dank!
Knap! Dat model is nog niet uit, zou het een GL504 of GL553 kunnen zijn? Laat maar even de volledige modelnaam weten.

Op zich moet het met gamingmodellen wel goed zijn, dat is voor dat merk een beetje de premiumlijn. Het zijn vooral de laptops die gericht zijn op dun, licht en meeneembaar waar vaak veel op gestript word (componenten dicht bijelkaar, minder PCB lagen, etc).

Dat gezegd zitten op laptops wel vaak crappy Realtek chips, leuk voor gamen en internet audio, maar niet echt ideaal voor profesionele audio.

- kijk nog even of het probleem met zowel AC stroom als batterij voordoet
- Als je ook games speelt op die unit, zet dan evt overclock tools, superfancy LED keyboards en al die extra tools uit.
- check ook even of je toevallig naast een ander electronisch apparaat hebt gezeten met de mic en zoja, zet die even een paar meter verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 09:19

On_E

Housemusic

boesOne schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 20:26:
@On_E Vette track! Misschien is een of andere 303 achtige pulse een idee in het 2e deel?
Thanks! Zou idd best eens kunnen, komend weekend maar weer ff voor gaan zitten. :)

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:03

Nibbz

Postmaster General

Na de cover van Dire Straights - Romeo and Juliet, nu met een liedje van radiohead bezig geweest. Wellicht het beste liedje, van de beste band ooit :p. En een clipje bij gemaakt, ala Ortopilot.

Owja, het is geen EDM :p.. maar alsnog geproduceerd O-)

13:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolf3D
vlaaing peerd schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:25:
[...]

Qua sound niks op aan te merken, het is een nette productie geworden. Misschien hoor je ook wat compressors nadelig kan maken op bv 4:01 waar je van een break met fills naar het laatste stuk gaat.

De break+opbouw zou in principe nooit even hard of harder moeten zijn dan de 1. Als je de gehele break zou selecteren en het geheel 1,5 dB zachter zet, zul je merken dat ie op de 1 veel nadrukkelijker losgaat.

De volumeverschillen die je in de pre-mix had ingepland worden nl erg door compressors gelijkgetrokken. Dat heeft als voordeel dat je zachte dingen hoorbaar maakt (zoals de kabbelende beekjes) en het algehele volume omhoog kan trekken, maar op momenten dat dynamiek belangrijk is (het verschil tussen hard en zacht) kan een compressor nadelig werken/
Hmmm, ja het probleem met de opbouw naar het hoogtepunt, zonder het hoogtepunt zelf kapot te maken. Eerlijk gezegd had ik het zelf nog niet heel erg door, maar nu je het zegt hoor ik het pas eigenlijk.

Even nog een extra vraag, omdat ik je laatste paragraaf niet helemaal snap. Een compressor zet je nooit op de main channel toch? Altijd op losse channels (en dus per instrument of groep), toch?
Nibbz schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:00:
Na de cover van Dire Straights - Romeo and Juliet, nu met een liedje van radiohead bezig geweest. Wellicht het beste liedje, van de beste band ooit :p. En een clipje bij gemaakt, ala Ortopilot.

[YouTube: Thijs Leijzer ft. Radiohead Fake Plastic Trees]
Even heel iets anders dan EDM inderdaad, maar klinkt super goed! Ik moet een beetje denken aan Saybia.
Het is waarschijnlijk een kwestie van smaak, maar ik vind de sound van deze veel mooier dan je Romeo and Juliet 'vertaling'. Knap gedaan! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:03

Nibbz

Postmaster General

Wolf3D schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:18:
Ik moet een beetje denken aan Saybia.
Wauw! Wat leuk dat je die link legt :). Niemand kent die band, maar luister er zelf veel naar. Erg goed voor de inspiratie (die man heeft ook een stem.. ongekekend!!)

Super bedankt voor het luisteren, en je feedback man! Awesome :)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

[...]

Even nog een extra vraag, omdat ik je laatste paragraaf niet helemaal snap. Een compressor zet je nooit op de main channel toch? Altijd op losse channels (en dus per instrument of groep), toch?
Jawel toch? Subtiele compressor op de master. Met eventuele andere compressors op de bussen. Drumbus vaak sowieso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

vlaaing peerd schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:03:
[...]

Knap! Dat model is nog niet uit, zou het een GL504 of GL553 kunnen zijn? Laat maar even de volledige modelnaam weten.

Op zich moet het met gamingmodellen wel goed zijn, dat is voor dat merk een beetje de premiumlijn. Het zijn vooral de laptops die gericht zijn op dun, licht en meeneembaar waar vaak veel op gestript word (componenten dicht bijelkaar, minder PCB lagen, etc).

Dat gezegd zitten op laptops wel vaak crappy Realtek chips, leuk voor gamen en internet audio, maar niet echt ideaal voor profesionele audio.

- kijk nog even of het probleem met zowel AC stroom als batterij voordoet
- Als je ook games speelt op die unit, zet dan evt overclock tools, superfancy LED keyboards en al die extra tools uit.
- check ook even of je toevallig naast een ander electronisch apparaat hebt gezeten met de mic en zoja, zet die even een paar meter verderop.
Opgelost... waardoor is niet helemaal zeker, maar het was één van de dingen in mijn taakbalk. Volgens mij moet ik voornamelijk letten op mijn bluetooth. Daar verbind ik nogal wat mee (ivm audio streaming) dus dat is lastig. Kan goed zijn dat er nog veel oude, ongebruikte verbindingen open stonden of zo.

Het was trouwens een GL552VW... Hij is al wat ouder. :*)

Thanks voor de hulp. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Holy! Lekker. Inderdaad een goede sound. Ben benieuwd wat er gebeurt als je een eigen liedje verpakt in zo'n jasje. En juist leuk dat t geen EDM is. d:)b

Btw ik ken Saybia ook, daar word ik zo depressief van. Hier niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Erg cool!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 13:42

Tiny

Wat eten we?

Ik heb een nieuw funk album gereleased deze week via Spotify, Google play, Apple Music en tig andere.
En uiteraard ook op Sound Cloud.....

[Soundcloud: Tiny Funk - Jamstrubation]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Hmmm, ja het probleem met de opbouw naar het hoogtepunt, zonder het hoogtepunt zelf kapot te maken. Eerlijk gezegd had ik het zelf nog niet heel erg door, maar nu je het zegt hoor ik het pas eigenlijk.

You just opened Pandora's box. })

Je kan nl wel degelijk een compressor op de masterbus of group channels zetten. Als de mix af is, gebeurt dit vaak in de masterfase.

In die allerlaatste fase wil je de algehele levels van een track een beetje in toom houden en kan de gemiddelde loudness omhoog brengen. Ook kan het helpen bij bv het maken van een album dat alle tracks een goed evenredig volume hebben.

Ik raad echter ten sterkste af dit te doen:
- de compressorinstelling in deze fase zijn vaak zo subtiel dat je qua gehoor het bijna niet kan beoordelen (shut up apNia). Door iets in te stellen omdat je dan pas verschil hoort doet vaak meer schade dan goeds.
- je loopt serieus risico een potje te maken van de dynamiek van je track en gevangen worden in een viceuze cirkel van alsmaar je track harder maken. Je raakt er nl 'aan gewend' en een luidere track lijkt vaak beter te klinken

Het probleem is echter dat je niet elke keer je track naar een professionele masteraar wilt sturen en het een skill is die je gaandeweg dan toch wilt ontwikkelen.

Wat je sowieso niet moet doen:
- tijdens de mixfase (waarin je nog je losse kanalen aan het afstemmen bent) al compressors/limiters op de masterbus zetten. Deze beinvloeden nl de volumeverhoudingen, terwijl je op de losse kanalen dat eigenlijk eerst goed moet hebben.
- maak dus altijd éérst je track af voordat je hieraan begint.
- ipv te masteren op de masterbus is het vaak beter de track eerst in stereo uit te draaien en die te gaan masteren.

Mijn advies is dan ook om niet te masteren, maar ik weet dat je het uiteindelijk tóch gaat doen. Ga echter eerst maar gewoon verdiepen in hoe een compressor werkt, hoe subtieler je die weet te gebruiken, des te beter.

leesvoer: https://www.izotope.com/en/learn/what-is-mastering.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekonghigh

En weer een 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn nieuwe album >:) ;) :*) 8)

https://parnoisia.bandcamp.com/album/triangles

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2019 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10 15:03
Uit de oude doos: Gemaakt in 1991 op mijn Commodore 128D (C64 mode) met een screamtracker-achtig programma (Ik kan me helaas niet de naam meer herinneren). Ik was toen een jaar of 16 oud. Excuses voor de matige composities en opnamekwaliteit. Het stond op een oud cassettebandje:

YouTube: Commodore Archives

[ Voor 4% gewijzigd door ruftman op 06-10-2019 23:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 13:42

Tiny

Wat eten we?

Nog maar een track, nu eentje uit de electronica doos :)

[Soundcloud: 06 - Lyon by Project-TIDE & Tiny Funk]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
Lekkere zachte kick, kan er bijna op schuifelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Klinkt een beetje als synthesizer x balearic beat. Lekker ontspannen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

[Soundcloud: 16. Esteban - Dystopia by Esteban]

Tsja, het wordt weer winter... en dan slaat de stemming om. Leegte, eenzaamheid, verdriet, de betekenis van het leven, het nut, melancholie. Al dat soort shit. :D

Volgende keer wat vrolijkers! d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• djerror
Yes!! Ruim een jaar geleden toen Dimitri een van mijn onderstaande tracks draaide in zijn radioshow ging het balletje een beetje rollen en is hij nu eindelijk uitgebracht op een van de labels van Alexander Koning. Wij hebben wel een kleine historie want ik kwam daar al ruim 20 jaar geleden mijn plaatjes kopen in Haarlem (Trancentral). Ik liet toen ook wel eens wat muziekjes horen die ik had gemaakt met fasttracker maar dat was echt heel amateuristisch. En eigenlijk heb ik het muziek maken pas weer opgepakt zo'n 2 jaar geleden. Daarom zo cool dat Alexander wel de potentie van de tracks in zag. Er moest overigens wel wat gebeuren aan de mixdown en uiteraard is het ook nog professioneel gemasterd (gasten die ook voor Kompakt DE mastering doen). Leuke is dat ik ook nu het verschil kan laten horen tussen een professional mixdown/mastering vs mijn eigen mix + mastering plugin.(tweakers special)..dat zal ik wel even posten als de release beschikbaar is op de streaming diensten.

Release op beatport: https://www.beatport.com/release/orbiting/2714634

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Nice hoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror

Hier helemaal te beluisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Lekkere track hoor.

Wel zijn de intro en outtro wat lang; Tussen 1 en 2 minuten gebeurt wat mij betreft weinig interessants. Ook vind ik dat er wat veel hoog zit op die 303 achtige synth. Dat is later in de track geen probleem, maar het lijkt mij wat interessanter als het begin wat onheilspellender is.

Wanneer die lage strings in komen na 2 minuten, begint het interessant te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
Tk55 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:20:
[...]

Lekkere track hoor.

Wel zijn de intro en outtro wat lang; Tussen 1 en 2 minuten gebeurt wat mij betreft weinig interessants. Ook vind ik dat er wat veel hoog zit op die 303 achtige synth. Dat is later in de track geen probleem, maar het lijkt mij wat interessanter als het begin wat onheilspellender is.

Wanneer die lage strings in komen na 2 minuten, begint het interessant te worden.
Bedankt voor de feedback! maar het is al een kant-en-klare gereleasde track he ;-)..afgemixed/gemasterd het is ook een preview op 192kbps en niet de versie die je zou kunnen kopen laat maar zeggen dus daar zit wel wat verschil in. Wat betreft intro/outro dat is bewust gedaanvoor het mixen in dj-sets 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@djerror Dat dacht ik inderdaad al ;) Hoe lang mix je de tracks in? Gebruik je meestal 1 minuut, of langer? Dat maakt natuurlijk verschil in hoe je het maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
Ja precies meestal wel een minuut ja. Hou zelf van lange mixes dus vanuit die gedachte bouw ik het ook op

Acties:
  • +2 Henk 'm!
djerror schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:35:
Ja precies meestal wel een minuut ja. Hou zelf van lange mixes dus vanuit die gedachte bouw ik het ook op
Dat was eerder ook de norm met dance tracks, je had de korte 'radio edit' en de zgn 12" versie met genoeg ruimte aan de voor- en achterkant om over te mixen.

Tegenwoordig is produceren en DJ-en echt een apart vak vanelkaar, waardoor veel producers daar niet zoveel rekening mee houden en liever opzichzelfstaand een mooie track willen maken.

Toch vind ik dat je als producer van dancemuziek rekening moet houden met dat het gedraaid word door DJ's en je daarom rekening moet houden met mixbare stukken in je track.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Korte intro's zijn tegenwoordig op te lossen met de loop knop (ik doe ook altijd lange mixes), soms is die kop wel handig dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yalopa schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:00:
Korte intro's zijn tegenwoordig op te lossen met de loop knop (ik doe ook altijd lange mixes), soms is die kop wel handig dan...
Met de loop heb je constante herhaling van dezelfde bars. In een 'echte' lange intro worden vaak instrumenten langzaamaan geintroduceerd en helpen bij de opbouw naar de voor de DJ zo belangrijke drop.

Zo vind ik het erg prettig dat de inkomende track steeds meer instrumenten introduceert terwijl de uitgaande track juist het aantal instrumenten laat afnemen.

Maar ik denk wel dat het deels heeft bijgedragen tot minder lange intro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Die 4 /8 bar herhaling is niet zo erg als je de track in mixt, op het moment dat de ingemixte track dominant wordt in de mix dan moet je uiteraard de loop verlaten en komen de extra laagjes hoorbaar aan de oppervlakte. Anders wordt het idd saai. Ik denk dat ook veel afhangt van de stijl, je kan het truukje niet met alle nummers doen. Diegene met een simpele intro van beats en bass kan dat wel, en laten veel dance nummers nu net zo zijn.

Ook de mix stijl speelt een rol. Zelf doe ik lange mixes waarbij het allemaal wat subtieler mag, en er dus minder hoorbare verandering is, tot je opeens vaststelt dat je in een andere track zit.

Het loop trucje gebruik ik ook maar pakweg 1/10 keer, ik ben geen machine :p

[ Voor 24% gewijzigd door Yalopa op 09-10-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 00:00
[video]live session Roland TR-8S, Roland TB-03, Roland MX-1. Volca Bass and Arturia Microfreak - Freakslave free patch (https://www.arturia.com/products/hard... Techloop)[/video]Herfstvakantie :

Zonder computer (behalve audacity voor opnemen ;)) Roland TR-8S, Roland TB-03, Roland MX-1. Volca Bass and Arturia Microfreak - Freakslave free patch (https://www.arturia.com/products/hard... Techloop)

https://www.youtube.com/w...: Thursday Techno Session[/url]

[ Voor 31% gewijzigd door -ChRiZz- op 18-10-2019 00:40 ]

Slache!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:52
Mijn nieuwe setup waar oa de remix van de classic Vast Vision ft. Fisher - Hurricane is gemaakt! Waar ondertussen op Spotify al bijna 60k streams van zijn! Wat voor een amateur producer toch tof is! O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l1vU98F24EeOtwB0XPvPfSji/full.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Juancho op 20-10-2019 00:22 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djerror
Juancho schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 00:19:
Mijn nieuwe setup waar oa de remix van de classic Vast Vision ft. Fisher - Hurricane is gemaakt! Waar ondertussen op Spotify al bijna 60k streams van zijn! Wat voor een amateur producer toch tof is! O-)

[YouTube: Vast Vision Feat. Fisher - Hurricane (Lumin - 8 & Anton Van Sprundel Remix) [OUT NOW]]

[Afbeelding]
Erg gaaf..dat nummer blijft mijn eerste kennismaking met elektronische muziek! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Omdat ik altijd lekker van genre naar genre spring, deze keer zoals gewoonlijk weer iets heel anders... Geprobeerd een progressive house track te maken.

En ook hier bleek weer de onkunde als het gaat om muziek maken. Het mixen/EQ-en was een totale ramp, dus daar valt nog veel te leren. Ik zat qua volume echt all over de place met mijn drums, leads, bass en begeleiding. Bijna alles stond op een gegeven moment op -20db, dus alles maar weer gelijk getrokken en opnieuw begonnen. Geen idee waarom de balans hier zo moeilijk te vinden was, maar het is volgens mij nu wel redelijk gelukt.

Hoe doen jullie dat met het zetten van volume van channels (instrumenten) en tracks (mixer-kanalen). Is daar een bepaalde werkwijze voor die e.e.a. gemakkelijk maakt? (zeker ook met het oog op automation van bovengenoemde! hoe stel je dat later eenvoudig bij? Waar ga je in welk stadium aan draaien en waar blijf je juist van af?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh

Weer even wat in elkaar geprutst *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MrWilliams schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:33:
[Soundcloud: Esteban - Floating around]

Hoe doen jullie dat met het zetten van volume van channels (instrumenten) en tracks (mixer-kanalen). Is daar een bepaalde werkwijze voor die e.e.a. gemakkelijk maakt? (zeker ook met het oog op automation van bovengenoemde! hoe stel je dat later eenvoudig bij? Waar ga je in welk stadium aan draaien en waar blijf je juist van af?)
Automation, effecten uitstellen tot zo laat mogelijk. Als je nog bezig bent de onderlinge volumes af te stellen dan kan je inderdaad in de problemen komen. Verder is het een goede praktijk om de input van (directe) effecten en output zoveel mogelijk gelijk te houden in volume, zodat je aanvankelijk ingestelde verhouding zoveel mogelijk behouden blijft.

Er zijn meerdere werkwijzes. Ik zelf geef de voorkeur om de masterbus op 0 te zetten en daar te houden. Begin ik met de eerste track laat ik het oplopen to +/- -6dB en voeg gaandeweg de tracks toe. Overschrijd ik dan de 0dB dan zet ik inderdaad alle kanalen zachter en blijf van de masterbus af.

Pas als het echt allemaal niet anders kan, dan ga ik bij hoge uitzondering aan de masterbus draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Juancho
Gisteravond mijn debuut gemaakt in A State of trance van Armin van Buuren!!!

[ Voor 31% gewijzigd door Juancho op 01-11-2019 11:38 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
Damn @Juancho ! Trots moment!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
Zeker! Dit doet wel iets met je hoor! Niet eens zozeer de play in ASOT, al is dat wel iets om heeeel trots op te zijn. Maar nog meer alle reacties die ik gisteravond en vandaag nog steeds krijg van mensen over de hele wereld. Echt bizar en daar doe je het eigenlijk allemaal voor....Dat mijn muziek andere mensen kan raken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
mekonghigh schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:11:
Weer even wat in elkaar geprutst *O*
Holy Jezus. Wat een kettingbotsing van een track.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Tweede opname met mijn nieuwe apparatuur. Ik heb voor het eerste in mijn leven een midi controller met 88 toetsen. En eindelijk ook weer studiomonitors.

En na een jaartje sparen eindelijk een hardware looper. Gisteren had ik een hele geslaagde tweede sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ik vat het niet vrees ik...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik ben recent op een YouTuber gebotst. hij heeft massa's videos online gezet waarin hij de zaken glashelder uitlegt.

Music Theory for Producers -> aanrader voor iedereen die geen muziek theorie gevolgd heeft
YouTube: Music Theory for Producers

Logic Pro X
YouTube: Logic Pro X Video Tutorial Series

Het is een professionele lesgever en dat is er aan te merken...

iets voor de startpost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
vlaaing peerd schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:39:
[...]

Jozef, 7(8)7 wat voor sjit rook jij dan en waar kan ik het halen?
Zie naam en uit de natuur 8)
apNia schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:19:
[...]

Holy Jezus. Wat een kettingbotsing van een track.
d:)b oOo
Yalopa schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:18:
[...]

ik vat het niet vrees ik...
Das mooi. Ik ook niet :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Ik ben jaloers man. Trance is mijn favoriete genre alleen heb ik zelf nog niet goed doorgekregen hoe ik een goede trance track in elkaar steek. Ooit vind ik het uit! :P

Dus dit is jou soundcloud? --> https://soundcloud.com/grotesquemusic/

Het zou echt zo tof zijn om ook eens een keer succes te hebben met een track en opeens 50 000 plays op mijn soundcloud te zien ipv de normale 500 - 1000.

Ik hoop dat je snel doorgroeit tot een wereldnaam!

[ Voor 3% gewijzigd door Kain_niaK op 03-11-2019 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks, goeie tip inderdaad en heb even een blokje 'muziektheorie' in de startpost gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
Juancho schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:22:
Zeker! Dit doet wel iets met je hoor! Niet eens zozeer de play in ASOT, al is dat wel iets om heeeel trots op te zijn. Maar nog meer alle reacties die ik gisteravond en vandaag nog steeds krijg van mensen over de hele wereld. Echt bizar en daar doe je het eigenlijk allemaal voor....Dat mijn muziek andere mensen kan raken...
Congrats man! Maar jij bent dan Misja? of snap ik het niet helemaal.. jij draait toch ook dan alweer een tijdje mee? Ik ben niet van de trance maar zie misja helsloot (onbewust) wel aardig voorbij komen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Haha nee ik ben de producer achter Lumin-8. Dat is mijn artiesten naam :). Ik heb deze track samen met Misja gemaakt...Misja zelf loopt idd al heel lang mee. Armin heeft zelfs nog als warming up dj gedraaid voor een set van Misja, kan je nagaan.. 😉

Maakt me wel extra trots dus dat Misja mij vroeg voor een collab 🙏🏼

[ Voor 46% gewijzigd door Juancho op 04-11-2019 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Juancho schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:44:
Haha nee ik ben de producer achter Lumin-8. Dat is mijn artiesten naam :). Ik heb deze track samen met Misja gemaakt...Misja zelf loopt idd al heel lang mee. Armin heeft zelfs nog als warming up dj gedraaid voor een set van Misja, kan je nagaan.. 😉

Maakt me wel extra trots dus dat Misja mij vroeg voor een collab 🙏🏼
Wat is jou eigen soundcloud dan?

Pagina: 1 ... 37 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.