Wat bedoe je hiermee? Ik vind niet dat je je speakers recht moet plaatsen omdat je dan simpelweg niet in de sweetspot zit. Ik heb onlangs wel extra isolatie gekocht die de speakers wat schuiner naar beneden laten wijzen. Dat heeft wel iets geholpen maar omdat ik een groot bureau heb (2m lang, 1m diep) zit daar waarschijnlijk ook wat problemen op.
• de afstand tot de muur (kan zijn dat ze beter klinken als ze verder van/dichter bij de muur af staan vanwege de frequentie van het geluid tot de muur)
Klopt en heb ik ook geprobeerd maar dat verschil merk ik amper. Bovendien voelt het dan gewoon niet prettig omdat mijn speakers een heel stuk voor mijn beeldscherm staan. Op de één of andere manier irriteert mij dat vreselijk.Bovendien zijn mijn standards blijkbaar niet helemaal goed want mijn speakers wiebelen behoorlijk als ik aan het typen ben of op het bureau leun. Dus dan heb ik dat probleem weer en zal ik misschien weer duurdere speaker standaards moeten aanschaffen die heel stabiel zijn.Ik heb de speakers nu letterlijk iets tegen de muur aan staan met 1 hoekje zodat ze stil blijven....
• de afstand van je oren tot de speakers (ik vind het fijner om verder van de boxen af te zitten, omdat dan het geluid beter tot zijn recht komt. Daarnaast is de centrering en richting van de geluidsgolven ook belangrijk om een goed beeld te krijgen, zie 1)
[/list]
Ik heb mijn zit positie vrij goed uitgemeten zodat je echt in een driekhoek zit. Dus afstand tussen beide speakers is even groot als de afstand van beide speakers naar mij toe.
Een goede positionering kan zo maar je probleem oplossen.
Al zie ik wel dat je (Juancho) een wat smallere kamer hebt, dus absorbering is dan meestal wel fijn.
Mijn studiokamer is:
2.5 breed
5.1 lang
Ik heb even wat rond gevraagd en ook op marktplaats met wat mensen gesproken die steenwollen panelen aanbieden of maken. Eigenlijk adviseren ze allemaal om:
1. geen schuim panelen te gebruiken
2. 5cm steenwol is eigenlijk te dun om het probleem in het laag op te vangen. Dan moet je toch wel 10cm dik hebben
3. eerste stap is om dus zo'n 10cm paneel achter mijn monitoren en beeldscherm te plaatsen. Dat kan al veel helpen. En vervolgens rustig door bouwen. Dus een paneel aan de rechterkant van mij aan de muur, een paneel boven mij aan het plafond, eens proberen een paneel in de hoeken te plaatsen (blijft lastig gezien de beperkte ruimte) en om het helemaal af te maken eens te kijken naar akoestische schermen die op mijn vensterbank kunnen staan en zo het probleem met het raam op lossen.
Maargoed, een 10cm dikke steenwollen paneel is al vrij prijzig (itt 5cm panelen...)dus ik moet hierover wel echt goed gaan nadenken en niet zomaar blind wat gaan kopen. Zie hier trouwens nog een overzicht van wat de dikte van een paneel doet qua absorptie waarde. Let vooral op het verschil in laag met 5cm of 10cm. Dat is gewoon bijna 3x! Donkerblauw is 5 cm, Geel is 10 cm.
Ik heb overigens contact gehad met iemand die panelen van 10cm steenwol maakt en niet heel gek ver uit de buurt woont. Dus ik heb gevraagd of hij eens met een setje panelen mijn studio kamer wil testen en dat we dan stap voor stap dingen gaan plaatsen tot het probleem zo goed mogelijk verholpen is.
[
Voor 13% gewijzigd door
Juancho op 30-12-2018 14:54
]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio