Wilde schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:29:
[...]
Leuk om je achtergrond te lezen - ik heb zo ongeveer dezelfde..

Jaar terug ook weer begonnen met LPX. Overweeg nu trouwens over te stappen op FLStudio vanwege de toch wel vele bugs in Logic
FL Studio is de DAW met de beste prijs kwaliteit, er komt absoluut niks anders in de buurt van die prijs kwaliteit. En als je veel componeert en een goed werkend pianoroll nodig hebt is FL Studio veel en veel beter dan bijvoorbeeld Ableton Live.
Ableton Live is not altijd meer geschikt voor life performance omdat het betere MIDI ondersteuning biedt en zich niet zo makkelijk laat crashed door een VST plugin, maar FL Studio heeft de laatste jaren wel een gigantische inhaalslag gemaakt. Ik heb jaren gezaagt op het Image-Line forum om de manier waarom FL studio met MIDI omspringt (het maakt van elke signaal een OMNI signaal, dat will zeggen dat als er MIDI op kanaal 6 binnen komt, FL studio daar gewoon 1 van maakt)
Wat is er verandert? Wel Didier "Gol" Dambrin, the uber DAW nerd,
die zich al iets van 20 jaar of zo heeft opgesloten in zijn eigen huis en niks anders doet dan aan FL studio programmeren heeft eindelijk wat meer afstand genomen van FL Studio. Zijn wil was altijd wet, ook al maakt hij zelf nauwelijks muziek. (begrijp met niet verkeerd hoor, Gol is een held van het kaliber Linus Torvalds en is absoluut het grootste onderdeel van het succes van FL Studio maar op bepaalde puntjes was zijn wil echt een dikke pain in the ass for mensen zoals ik, die met 2 or 3 midi controllers werken en die wanneer ze een midi controller op zoiets als omnisphere aansluiten gewoon willen dat de mod wheel standaard aan de mod wheel in Omnisphere gelinkt is, zonder dat je dat elke keer handmatig moet doen bij elke nieuwe plugin die een mod weel heeft)
Sinds dat Gol wat afstand heeft genomen zijn er gigantisch veel zwakke plekken van FL Studio weg gewerkt. Een opsomming:
- Je kunt nu een MIDI controller vast linken aan een generator, vroeger versprong dat de hele tijd.
- externe MIDI manipulatie programma's zoals de performance tool van VSL werken nu eindelijk fatsoenlijk!
- FL studio heeft nu een audio warp functie. Door het slicen en warpen van audio kun je heel snel alles op alles syncen. Ik kan rap vocals op 80 BMP nemen en ze binnen een paar minuten op een beat van 70 BMP syncen.
- FL studio heeft nog geen freeze functie, maar wel een quick render to audio functie. Je kunt nu alles in de playlist selecteren en met een druk op de knop er audio van maken. De midi en automatie word dan automatische gedeactiveerd en de audio komt in de plaats. Dit is heel erg handig om CPU kracht vrij te maken. Toch is Ableton zijn freeze functie nog veel beter want die laat toe om dit automatisch te doen, zonder de hele tijd opnieuw naar audio te moeten renderen nadat je de midi of automatie hebt verandert.
- Je kunt alle faders in de mixer nu in een keer samen omhoog of omlaag doen.
- Vectorials plugins laten je doen om de GUI te scalen. SUPER HANDIG.
- Tijdens het opnemen kun je nu eindelijk in de playlist een live waveform zien.
Enfin Ik kan uren blijven door lullen over hoe super FL Studio.
Toch als je voornamelijk met audio werkt en heel veel sliced heeft Ableton een beter audio work flow.
Maar FL Studio komt met free life time updates. Ik heb FL studio in 2004 gekocht. FL Studio 3.0 voor 150 euro. En sindsdien heb ik elke nieuwe versie GRATIS gekregen.
Ook is Image-Line erg lak met software piraten. FL studio is makkelijk te kraken en Image-line laat dat toe. Mensen die eerst 4 jaar met een crack hebben gewerkt (zoals ik) komen uiteindelijk toch FL Studio. En dan later ook nog plugins. Heb toch al denk ik wel 400 of 500 euro uitgeven aan Image-Line software.
Vooral Transistor Bass, een TB303 emulator is eruuug lekker. Maar plugins zoals gross beat en maximus zijn ongelooflijk hun geld waard. Maximus is mijn primaire tool als ik wat dynamiek moet aanpassen en gross beat kan ongelooflijk coole dingen met je audio doen. Daft Punk gebruikte een gross beat preset in Derezzed, hun track die in de TRON legacy movie te horen is)
Logic, Cubase, Reason, Reaper, ze zijn allemaal prima DAW's. Maar Ableton Life en FL studio zijn toch echt wel de twee koningen van een goede workflow.
Sommige mensen vinden de flow van Ableton het beste, en voor audio is die ook zeker het beste. Voor midi is FL studio koning. Er komt absoluut niks in de buurt van de piano roll en de manier waarom je kunt componeren in FL Studio. Zowel in de piano roll als in de playlist.
En als ik de mensen hier wat patcher zou laten zien ... man patcher is de meest flexibele effect environment die ik ken. Je kunt er ongelooflijke geluiden in maken.
[
Voor 15% gewijzigd door
Kain_niaK op 01-11-2018 00:17
]