tonyz schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:28:
Volgens mij heb je dit stuk of satirisch geschreven of weet je niet precies waar het omgaat. die werk van guidon is een "extra service" die door Tweak aangeboden wordt en is zoals "installatie door monteur" van ziggo en kpn. Het is niet verplicht. Dit is geen rocket science, elke netwerkboer kan 2 gaatjes in de muur zetten en dit Zyxel router daar ophangen.
Zover ik weet bestaat alleen bij Adsl de mogelijkheid om te bestellen zonder monteur, als doe het zelf pakket dus. Kabel(Ziggo) en glasvezel is standaard altijd met monteur. Bij kabel(Ziggo) heb ik dat altijd onlogisch gevonden, want iemand die een beetje handig is kan dat prima zelf. Bij glasvezel kan ik best snappen waarom een provider geen doe het zelf installaties wil. Als je de glasvezel onjuist behandelt, kan hij vrij simpel breken, dan moet die ingekort worden en afgevlakt. Daar heb je speciale apparatuur voor nodig. Zelfs een Guidion monteur kan dat niet zelf. Ik zelf ook niet.
Wel snap ik dat iedereen die een adsl modem kan aansluiten, dat die ook prima die Zyxel router kan aansluiten, maar daar gaat het mij niet om, het gaat om het Genexis glasvezelmodem. Zelf heb ik daar een cursus van een dag voor gevolgd, om dit in opdracht van 1 provider te mogen doen (Kliksafe). Die cursus was helemaal gratis. Ik kon alleen een dag niet werken, en het kostte mij reiskosten. Dat vind ik best schappelijk.
Ik ben trouwens ook al eens bij Guidion op gesprek geweest, maar ben afgehaakt. Om in opdracht van Guidion te mogen werken, moet je als ZZP'er zelf 3500(!) euro inleggen, voor een 3 daagse cursus bij Guidion. Daar had ik geen trek in. Per klus krijg je 50 euro, ongeacht de arbeidstijd/reistijd/reiskosten. Dan wordt het al moeilijk om hier iets aan over te houden. De te betalen omzetbelasting moet er ook nog vanaf. Dat zou vele jaren gaan duren om die 3500 euro terug te verdienen.
Maar over het terugbetalen van Tweak ben ik het eigenlijk wel met je eens. Dat zou niet langer dan 30 dagen moeten duren. Ik ben al 8 jaar een tevreden Tweak klant. Voor mij telt dat zo zwaar dat ik dat trage terugbetalen niet zo zwaar vind wegen. Dat ik een stuk of 3 keer Tweak heb gebeld, was wellicht ook niet nodig geweest. Ik had evengoed mijn geld wel terugontvangen denk ik.
Even wat anders. Inmiddels heeft Tweak mij de Zyxel router opgestuurd. Het Genexis modem zit er niet bij. De Zyxel router blijkt naast die 1gbps ethernet ingang, voor naar het glasvezelmodem, ook een ingebouwd adsl modem te bezitten. Dus ik heb hem nu alvast aangesloten ter vervanging van mijn oude adsl modem/router. Hoefde alleen maar de voip settings goed te zetten, internet werkte direct, zonder iets te hoeven wijzigen. Ik heb trouwens alleen internet en bellen, televisie heb ik bij Ziggo. Ook na de overstap houd ik dat zo.
Verder geldt dat de nieuwe settings voor de nieuwsgroepen voor glasvezel ook werken via de adslverbinding van Tweak. Server veranderen van news.tweakdsl.nl naar news.tweak.nl en nu wel een gebruikersnaam en wachtwoord. Gebruikersnaam en wachtwoord is hetzelfde als inlognaam en wachtwoord op mijn.tweak.nl (die ik per post heb ontvangen). Het is mij niet bekend of die settings ook werken op een niet-Tweak internetverbinding.