En nu ik toch aan het typen ben, dan kan ik ook wel even mijn Gangplank ervaringen delen. Ik ben dus sinds kort begonnen met af en toe Gangplank te spelen op toplane sinds zijn Ult-change. En ik moet zeggen dat hij eigenlijk behoorlijk goed bevalt (net als Poppy als we toch off-meta champs erbij moeten halen). Met name zijn trading en sustain in lane is eigenlijk vrij goed als je er dan ook nog eens bijneemt dat hij nu een meer betrouwbare global ult heeft kun je eigenlijk wel zeggen dat hij weer viable genoeg is voor toplane.
Runes
De runes die ik gebruik zijn:
vs AD
3x Flat Armor Quints
9x Flat AD Marks
9x Scalling Health Seals
9x Scaling CDR Glyphs
vs AP
3x Flat MR Quints
9x Flat AD Marks
9x Scalling Health Seals
9x Scaling CDR Glyphs
Waarom kies ik hiervoor? Opzich vrij simpel, Gangplank heeft al 1 van de grotere healthpools in de game en de scaling health helpt er alleen maar meer voor om je zo richting lategame te helpen. Neem daarbij de armor quints en je bent iig verzekerd dat er geen moment in de lane komt waardoor je echt niet voldoende resistance zult hebben vs AD laneopponents (of in het geval van een AP opponent de MR quints).
Je zou nog kunnen afwegen om 1 AD mark in te leveren voor 1 Critchance mark. Maar dat is je eigen keuze uiteraard. Ikzelf heb weinig tot geen geluk, dus ik kies voor de extra AD.
Masteries
Qua masteries ga ik voor 14/16/0, zoals hier aangegeven:
http://leaguecraft.com/ma...0000000000000000000000000
Ik kies voor de CDR uit de offensive tree zodat ik gecombineerd met mijn runes op 20% CDR kom en voor de rest alle noodzakelijke punten in de offensive tree om ook lategame nog damage-output te leveren. Vervolgens alle andere punten in de defensive tree om je zo tanky genoeg te maken dat je geen lastige laning fase zult hebben.
Skillmatching
Mijn skill maxing op GP is als volgt: R -> W -> Q -> E. Waarom W voor je Q? Simpel het levert je gedurende de laning fase enorm veel sustain op waar je tegenstander niet op rekent, waardoor je vaak je tegenstander kunt verassen door de damage van je passive en jouw insta-heal. Plus de goldgain uit je Q is niet echt noemenswaardig aangezien het je vrij veel mana kost.
Itembuild
Tja hier kun je veel kanten op, het is maar net hoe je lane loopt. Ik start iig bijna altijd met Flask + 3 pots. En ga dan meestal voor een Hydra.
Met als uiteindelijke build: Ninja Tabi's, Ravenous Hydra, Iceborn Gauntlet, Statikk Shiv, Sunfire cape, Spirit Visage. Zo heb je 20% CDR uit je items, extra health gain dankzij Spirit Visage, sticking potential door middel van Iceborn Gauntlet, en een extreem goede waveclear waardoor je een goede splitpusher bent. Uiteraard zal niet iedereen akkoord zijn met deze build, maar voor mij werkt hij momenteel dus why change a winning formula

.
Summoner spells
Flash + Teleport. Dit werkt voor mij het beste aangezien je zo overal op de map pressence kan tonen, dmv ult en anders door teleport.
Mocht je twijfels hebben over Gangplank top, ik zou zeggen probeer het eens. Er zijn genoeg mensen die geen idee hebben wat ze met je aan moeten en dat levert vaak genoeg verwarring op om de win binnen te slepen. Nogmaals hij is geen hidden OP.

Het is gewoon good old Gangplank die wel leuk is om te spelen.
A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.