Prulleman schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:56:
Ik meen me te herinneren dat ik in dit topic een paar keer voorbij heb zien komen dat de Nest bleef hangen in het stoken, met wat algemene reacties maar geen oplossing..
ik heb ze zelf nu in 2 maanden een keer of 6 gehad dat ik merkte dat het ineens 24 graden in huis was (ingesteld op 21), scherm van de nest zwart, dus heeft (of denkt) het uit signaal te hebben gegeven, maar er stroomt dan nog volle bak heet water door mijn radiatoren..
ik zit wel met een stadsverwarming, waarbij de Nest dus de klep alleen open of dicht zet. Met mijn oude (simpele) honeywel draai thermostaat heb ik hier in 9 jaar tijd nooit last van gehad.
Ik dacht dat het misschien aan opentherm zou kunnen liggen, dus ik had eerst de nest instellingen aangepast van opentherm naar aan/uit, en daarna de draden omgezet naar aan/uit.
(aan/uit zorgde overigens voor een veel kleinere overshoot, maar helaas nog sporadisch dat de klep niet dicht gezet wordt)
Heeft iemand hier ook weleens last van en is er een oplossing voor?
Nadat dit issue geleidelijk vaker voor kwam, toch maar eens een monteur bijgehaald.. de agpo ferroli stadsverwarmings/warmtewisselaar unit heeft blijkbaar 2 motor gestuurde kleppen. 1 voor het doorlaten van het stadsverwarming water richting de radiatoren, de ander voor het doorlaten van het stadsverwarmingswater richting de "radiator" om het tapwater te (voor)verwarmen.
De eerste check van de monteur (had ik zelf ook kunnen doen als ik geweten had op welk knopje van de warmte meter in de meterkast ik had moeten drukken) was het aantal liter per uur aan doorstroom bekijken. Dit hoort dus 0 te zijn, maar was behoorlijk hoog, na wat expirementeren het het vervangen van de motortje die de kleppen aansturen (een elektromoter die je op de klep schroeft en die een pin uitdrukt om de klep te sluiten). bleek dat het probleem dus bij beide klep motors zat. beide gingen gewoon niet goed dicht en lieten continu warm water doorstromen..
Moraal van het verhaal, niks mis met de Nest, maar mogelijk door der andere (opentherm) aansturing van de kleppen zijn de motortjes toch van slag geraakt en stuk (nou hebben die dingen uiteraard ook onderhoud nodig en dat heb ik in 10 jaar en de vorige bewonder in x jaar waarschijnlijk nooit gedaan).
mocht je issues hebben met stadsverwarming, check je doorstroom als alles uitstaat (thermostaat + tapwater (voor)verwarmen). die moet 0 zijn.
Ik ben nu vooral benieuwd wat ik volgend jaar terug ga krijgen en wat het nieuwe voorschot wordt, dat zal nogal een verschil gaan maken den ik