Sinds een jaar heb ik een Nest V3 als thermostaat voor de verwarming. Alhoewel er geen problemen zijn, ben ik toch niet tevreden. Daarover zo meer. Ik ben er al een tijdje mee aan het puzzelen. Om meer te begrijpen log ik verschillende temperaturen via Domotocz/InfluxDB, namelijk de temperatuur die de Nest zelf meet, het setpoint en de temperatuur via een Aqara temperatuursensor. Daarnaast lees ik mijn slimme meter uit, zodat ik mijn gasverbruik kan bijhouden.
De situatie:
-Huis uit 1950, prima nageisoleerd (vloer, dak, spouw, HR++)
-Vloerverwarming. De vloer is geisoleerd onder de betonnen constructievloer, dus veel massa om op te warmen
-Nefit NXT CW3 ketel, aangestuurd via OpenTherm
-Ik stook bijna alleen beneden. Boven staat de badkamerradiator een beetje open om het vocht er een beetje uit te stoken.
-Maximaal vermogen van de ketel ingesteld op 10 kW.
Het systeem is traag. Heel traag. Dat is op zich niet erg, ik krijg alles op temperatuur. Tot voor kort had ik een dag/nacht-programma. Overdag 19 graden, 's nachts 17. In praktijk was het altijd wat te laat warm (ondanks True radiant etc). In de praktijk ging het systeem één keer per dag aan, bij het opwarmen. Daarna was er een overshoot van zo'n 1 a anderhalve graad, en was het daarna de rest van de dag binnen warm genoeg om niet opnieuw aan te hoeven.
Als 'experiment' heb ik de thermostaat sinds 5 dagen constant op 19 graden staan, om te kijken of de Nest in zijn 'unmatched wisdom' in staat is te leren. Het gedrag is zoals hieronder in de grafiek: De thermostaat zet de ketel aan als de temperatuur daalt tot het setpoint, gaat dan zo'n 2 uur aan, en wacht tot de temperatuur weer op het setpoint komt. De hele cyclus duurt zo'n 18 uur (nu, herfst zo'n 12 graden buiten).

-De korte pieken zijn voor douchewater en hebben dus niks met de verwarming te maken
-Het setpoint stond steeds op 19 graden. Eerst door het systeem op ECO te zetten, en ECO ingesteld op 19. Later door het schema te wissen en de thermostaat op 19 te zetten. Blijkbaar rapporteert de nest nog steeds het schema-setpoint, ook als het via 'ECO' contstant wordt gehouden.
Dat betekent dat mijn vloer soms (op random tijdstippen) warm is, en daarna steeds langzaam afkoelt. Daarmee gaat ook de verwarming in de badkamer elke 18 uur een paar uurtjes aan. Niet bepaald een goeie manier om het daar aangenaam te maken.
Wat ik zou willen, is dat de thermostaat elk uur bijvoorbeeld 10 minuten aangaat, zodat de vloer (en de badkamer) steeds een beetje warm is, en het brandintervalde brandtijd zo aanpast dat overall de temperatuur in de buurt van het setpoint blijft. Dan heb ik altijd warme voeten en heb ik controle over de temperatuur in de badkamer. In het beste geval zou het systeem zover terug moeten moduleren dat hij altijd een beetje aan is. Echter is het minimale vermogen van de ketel 6 kW, en dat is veel te veel om de boel op temperatuur te houden.
Ik heb er een hard hoofd in dat de Nest dit nog gaat leren. Heeft iemand informatie over hoe de Nest omgaat met heel erg trage systemen? Zijn er thermostaten die zich gedragen zoals ik het zou willen?
Een beetje off-topic: Ik heb het idee dat NEST de ketel helemaal niet modulerend aanstuurt. De ketel moduleert wel, maar ik vermoed dat dat komt doordat de retourtemperatur stijgt. Steeds als de ketel aanslaat wordt het maximale vermogen gevraagd, wat dan later een beetje terugzakt.
Off-topic 2: Het gerapporteerde setpoint van de Nest is 0.2 graden hoger dan ingesteld. Waarom zou dat zijn?