Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:49:
Ik dacht dat Eco en Afwezig hetzelfde waren? Maar ik kan mis zitten.
Of je met de hand of via de api de boel op eco/afwezig zet maakt geen verschil denk ik. Het feit dat je er langsloopt is een beetje lastig.
Nope. Eco is een temperatuurstand, afwezig een status.
Qua temperatuur kan je kiezen voor verwarmen, eco of uit. De eerste werkt volgens het schema, de tweede volgens een vaste temperatuur en de laatste alleen op vorstbeveiliging.
Je kunt deze standen handmatig kiezen en dan blijft dat zo tot je het zelf aan past.
Qua status heb je thuis en afwezig. In het geval van thuis verwarmt hij volgens schema (tenzij jij hem op eco of uit hebt gezet), in dat geval zorgt de status afwezig ervoor dat hij op de temperatuurstand eco gaat.
Een status is echter niet zo vast als de temperatuurstand dus dat past hij aan als hij het er niet mee eens is. Zet je heen op afwezig dan heeft dat een vijf minuten cooldown, ben je dan nog steeds thuis dan zet hij hem gewoon weer op thuis.
Dus als je wilt dat hij echt op eco blijft staan dan moet je hem echt zelf op eco zetten, niet op afwezig. En dat kan dus niet via Domoticz.

Ik heb auto schema uit staan, in mijn geval zou ik dus kunnen instellen dat de thermostaat naar 18 graden gaat in Domoticz en dan met een timer op een uur naar eco/afwezig. Ik zet de vakantiestand op Domoticz pas aan bij weggaan, dus dat moet wel lukken.
Automatisch afwezig uitzetten is inderdaad een optie waaraan ik gedacht heb, maar dat is wel ietwat zonde van de intelligentie van zo'n apparaat.
Maar misschien ligt het hele probleem wel in de api, dat is wel een goede om nog uit te zoeken. Net als de eco/afwezig.
Nee de API werkt zoals verwacht, alleen mag hij wel uitgebreider.