Vraag

• nws
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 19:48
Hi mede-Tweakers,

Onlangs heb ik een Nest v3 aangeschaft en deze laten installeren op onze Vaillant HR hrSolide 24-28C ketel. De installateur heeft er (in mijn afwezigheid) voor gekozen om de Nest te installeren op basis van het aan/uit-principe. Aangezien we een vrij oud huis hebben (1909) en ondanks de goede isolatie, zou ik toch graag gebruik willen maken van de modulerende principe. Ik heb het idee dat de ketel het huis daardoor beter op temperatuur kan houden i.c.m. de Nest thermostaat.

De ketel werkt normaalgesproken alleen modulerend met een eBUS connectie, dus zou ik gebonden zijn aan een thermostaat die eBUS ondersteunt. Echter biedt de VR33 module de mogelijkheid om OpenTherm te gebruiken. Deze bleek al in de ketel te zitten, dus heb ik zelf het e.e.a. aangepast volgens de handleidingen en de topics die ik hier tegen ben gekomen. Naar mijn idee heb ik alles netjes geïnstalleerd (zie de onderstaande afbeeldingen), maar de Nest lijkt geen invloed te hebben op de ketel (instellingen op de Nest zijn uiteraard aangepast). De LED op de VR33 blijft ook langzaam knipperen, wat zou betekenen dat de VR33 geen goede connectie heeft met de OpenTherm-thermostaat.

Op de HeatLink heb ik de draden verplaatst van connector 2 (blauw) en 3 (rood) naar connector OT1 (blauw) en OT2 (rood).

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Doe ik iets fout?

Foto
Afbeeldingslocatie: https://d17oy1vhnax1f7.cloudfront.net/items/3J2O3K0S1g332q3W3k1T/IMG_8192.JPG

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• binbakker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:50
Precies zelfde probleem hier, jij al vorderingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nws
Nee, niets helaas! Heb alles geprobeerd, waaronder het wisselen van de draden. Heb al gelezen dat dat verder niet uit mag maken.

Heb zelfs twee VR33 modules getest. Aangezien ik niet wist dat er al een in de ketel zat, had ik al een module gekocht. Bij openen van de ketel bleek er gewoon al een aanwezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 824567

Ik zou graag willen weten of u dit het werken te krijgen. Ik ben in het Verenigd Koninkrijk en zou graag een VR-33 module kopen voor mijn Ecotec Plus een Nest thermostaat praten met modulatie hebben. Dit komt omdat ik echt niet graag de Vaillant controllers en zelfs hun smart-versie is een kloon van een Netatmo unit met minder features.

Er is een forum waar iemand een evohome systeem is aangesloten met behulp van de VR33 en moest een lichte bedrading wijzigingen aan te brengen. Misschien is dit zou kunnen helpen:
http://www.automatedhome....ather-Compensation/page12

Ook ben ik met behulp van een VR65 bedrading centrum, dus ik ben ook benieuwd of dit nog steeds zou werken aan de EBUS met de VR33 module geïnstalleerd. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbakker
Ik heb geen idee wat ik heb veranderd :P maar het werkt nu bij mij.
Op de volgende manier aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/fscp70ig5/UNADJUSTEDNONRAW_thumb_107a.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/6930djuxx/UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1079.jpg

Dus de 24V en Burner hebben een brug en de eBus niet (mag ook niet).
De Witte draad (OT1 en OT2) komt vanaf de VR33 module.
De grijze gaat naar de Nest.
Suc 6 hoop dat je het werkend krijgt, volgens mij heb jij alleen op de burner een brug en niet de 24v, klopt dat?
Alleen de bediening van warm water is me nog even een raadsel, maar er komt warm water uit de kraan.
Moet alleen nog even testen hoe dit nu precies in de war steekt.

[ Voor 14% gewijzigd door binbakker op 07-10-2016 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nws
Hmm, interessant! Vooral het feit dat er een brug zit op de 24v. Die heb ik inderdaad niet, maar klinkt ook niet heel logisch omdat de VR33 een compleet circuit heeft (door de brug op de burner (aan/uit)). Daarnaast lijkt het erop dat je een andere ketel hebt. Welke heb je precies?

Ik zal eens kijken wat dit op zal leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbakker
ik heb de ecotec plus cw5.
En afgelopen week contact gehad met vaillant en die vertelden mij dat de brug 24V geplaatst moest worden.
Zie hier hun reactie:
Your request to consumentenservice@vaillant.nl: Er is een nieuw bericht binnengekomen via het contractformulier "Consumentenserivce" op de website van Vaillant.
C
consumentenservice@vaillant.nl

Beantwoorden|
wo 5-10, 13:11
U
U hebt geantwoord op 5-10-2016 13:47.

Geachte heer den Bakker,

Wij danken u voor uw verzoek en geven u graag volgende informatie mee.

De ebus moet nooit doorverbonden worden. Wel moet de RT 24V in de hoofdprint nog doorgelusd worden om het volledig te kunnen laten werken.

Met vriendelijke groeten.

xxxxxxx - Consumentenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nws
Ik heb nog even gecheckt welke klemmen welke functie hebben. Daarbij bleek ik het toch fout te hebben, aangezien ik juist wel een klem heb op de 24v RT klemmen. Het lijkt er op dat er ook geen burner-klemmen aanwezig zijn op mijn ketel. Zie hieronder de handleiding.

Ook de handleiding zegt dat er alleen een brug nodig is op klemmen 3 en 4 (24v RT) wanneer er geen klokthermostaat wordt gebruikt. Lijkt mij dan ook logisch omdat er een compleet circuit ontstaat, de VR33 (althans de OpenTherm thermostaat) regelt de rest.

Afbeeldingslocatie: https://d17oy1vhnax1f7.cloudfront.net/items/2b1b2K2i413m2g1Q2s2q/IMG_6590.JPG
Afbeeldingslocatie: https://d17oy1vhnax1f7.cloudfront.net/items/1a2M3s3Y1Z160X2A1B1I/IMG_7979.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

nws schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 09:22:
Ik heb nog even gecheckt welke klemmen welke functie hebben. Daarbij bleek ik het toch fout te hebben, aangezien ik juist wel een klem heb op de 24v RT klemmen. Het lijkt er op dat er ook geen burner-klemmen aanwezig zijn op mijn ketel. Zie hieronder de handleiding.

Ook de handleiding zegt dat er alleen een brug nodig is op klemmen 3 en 4 (24v RT) wanneer er geen klokthermostaat wordt gebruikt. Lijkt mij dan ook logisch omdat er een compleet circuit ontstaat, de VR33 (althans de OpenTherm thermostaat) regelt de rest.

[afbeelding]
[afbeelding]
Vandaag de Nest 3 geinstalleerd en ik heb hetzelfde probleem (langzaam groen knipperende LED op de VR33 module). Bij mij is 3 en 4 met elkaar verbonden, maar verder heb ik geen klem op de 24v RT klemmen. Heb jij het inmiddels opgelost?

De thermostaat werkt verder gewoon prima (bedraad aangesloten), echter via draadloos gebeurd er niks.

[ Voor 3% gewijzigd door Fietsbel op 11-10-2016 17:32 ]

39

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Als er behoefte aan is kan ik morgen even een foto van mijn werkende OpenTherm aansluiting op de hrSolide posten. Niet met een Nest, maar dat maakt voor de OT aansluiting niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nws
Fietsbel schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:25:
[...]

Vandaag de Nest 3 geinstalleerd en ik heb hetzelfde probleem (langzaam groen knipperende LED op de VR33 module). Bij mij is 3 en 4 met elkaar verbonden, maar verder heb ik geen klem op de 24v RT klemmen. Heb jij het inmiddels opgelost?

De thermostaat werkt verder gewoon prima (bedraad aangesloten), echter via draadloos gebeurd er niks.
Als het goed is zijn de klemmen 3 en 4 voor de 24v RT. Tenminste zo heb ik dat af kunnen leiden uit de handleiding. En met het bedraad aansturen van de ketel bedoel je dat je de Heatlink handmatig signaal laat geven neem ik aan?

Ik heb ondertussen nog geen oplossing kunnen vinden helaas.
EddoH schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:25:
Als er behoefte aan is kan ik morgen even een foto van mijn werkende OpenTherm aansluiting op de hrSolide posten. Niet met een Nest, maar dat maakt voor de OT aansluiting niet uit.
Heel graag! Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

nws schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:40:
[...]

Heel graag! Ik ben benieuwd :)
Misschien niet de beste foto, maar guess it will do:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nPPu08U.jpg

Bij verwijderen van eBus thermostaat heb ik voor zover ik me herinner alleen een brug verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

EddoH schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:46:
[...]

[afbeelding]

Bij verwijderen van eBus thermostaat heb ik voor zover ik me herinner alleen een brug verwijderd.
Bedankt voor je foto. Bij mijn ketel zit het precies hetzelfde en het lijkt erop dat OpenTherm goed werkt. De temperatuur is aangenamer ivt m'n Nest 1 zonder OpenTherm. Wel blijft het groene lampje knipperen op de VR33, dus of het zo prima is of niet dat is eigenlijk niet duidelijk. Op de website van Vaillant krijg ik een server 500 error bij het zoeken naar handleidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hnRXOzvRQEDsadSOgVu3Z19t/full.jpg

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Fietsbel schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:58:
[...]

Bedankt voor je foto. Bij mijn ketel zit het precies hetzelfde en het lijkt erop dat OpenTherm goed werkt. De temperatuur is aangenamer ivt m'n Nest 1 zonder OpenTherm. Wel blijft het groene lampje knipperen op de VR33, dus of het zo prima is of niet dat is eigenlijk niet duidelijk. Op de website van Vaillant krijg ik een server 500 error bij het zoeken naar handleidingen.

[afbeelding]
Handleiding vind je hierrr

Knipperende groene lampje lijkt mij aangeven dat er communicatie is. Ik heb eerlijk gezegd zelf niet gekeken, ik had de spanning eraf toen ik hem open haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

EddoH schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:22:
[...]

Handleiding vind je hierrr

Knipperende groene lampje lijkt mij aangeven dat er communicatie is. Ik heb eerlijk gezegd zelf niet gekeken, ik had de spanning eraf toen ik hem open haalde.
Klopt die had ik wel gevonden maar niet de handleiding van de VR33. Mij lijkt het ook dat het nu goed is, maar ik zal Vaillant even bellen om er zeker van te zijn. Aangezien TS eerder schreef dat een knipperende led niet goed is.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nws
EddoH schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:46:
[...]

[afbeelding]

Thanks voor de foto. Zo te zien heb ik precies dezelfde installatie, maar krijg ik jammergenoeg nog geen connectie. Vreemde is wel dat mijn Nest geen error geeft op het moment dat ik de instellingen switch naar 'OpenTherm'. Lijkt mij dat de Nest een juiste koppeling heeft. Doe ik het andersom, dan krijg ik namelijk wel een foutmelding.
Fietsbel schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:35:
[...]

Klopt die had ik wel gevonden maar niet de handleiding van de VR33. Mij lijkt het ook dat het nu goed is, maar ik zal Vaillant even bellen om er zeker van te zijn. Aangezien TS eerder schreef dat een knipperende led niet goed is.
Klopt! Hoe snel knippert het ledje? Bij mij is het ongeveer om de seconde. Volgens de handleiding van de VR33 zou dat niet goed zijn.
Ik zal even een foto maken van de handleiding morgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 867113

Ik vond op de Vaillant website onderstaande nog. Hadden jullie dit ook geactiveerd?

Gr. Ronald

------------------------------

Hoe stel ik 'openTherm' in op de hrSOLIDE-toestellen?

Standaard af-fabriek is de AB-ingang voor aansluiting van een OpenTherm-regelaar niet ingeschakeld. Stel deze in via het instelmenu diagnosepunt d.20, zodat de regelaar op de klemmen A en B kan worden aangesloten.

Voor een goede werking kan de aanvoertemperatuur via d.1 worden verhoogd van de standaardinstelling van 60 °C naar 90 °C.

Handleiding voor het omschakelen naar 'OpenTherm' van de VHR… (hrSOLIDE):

druk gelijktijdig de plus- en mintoets in, het toestel komt in de diagnose/instelfunctie;
stap met de plustoets naar d.10;
druk op de modetoets om de waarde van d.10 zichtbaar te maken;
druk op de plus- of mintoets tot de waarde van d.10 het getal 16 aangeeft (16 = servicecode);
houd de modetoets ingedrukt tot het getal 16 twee keer heeft geknipperd;
druk op de modetoets zodat d.10 weer verschijnt;
druk op de plustoets en stap naar d.20;
druk op de modetoets, waarde van d.20 verschijnt (dit is –1);
druk op de plustoets en verander de waarde van –1 naar 0;
houdt de modetoets ingedrukt tot het getal 0 twee keer knippert;
druk gelijktijdig de plus- en de mintoets in, het toestel is weer uit de diagnose/instelfunctie.
De AB-ingang is nu ingeschakeld, nu kan de regelaar op de klemmen A en B worden aangesloten. Voor een goede werking kan de aanvoertemperatuur via d.1 worden verhoogd van de standaard instelling van 60 °C naar 90 C.

Tot slot: Zorg ervoor dat bij het omschakelen van de hrSOLIDE naar 'OpenTherm' via d.20 de 'OpenTherm'-kamerthermostaat nog niet aangesloten is. Dus: eerst omschakelen en daarna pas aansluiten op A en B. Dit voorkomt storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nws
Dank RonaldZa! Ik zal dit morgen gelijk gaan proberen. Dit heb ik namelijk nog niet gecheckt. Ik laat het morgen even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben zeeeer benieuwd nws! Laat me even weten of het dan werkt, dan ga ik het ook installeren.

Maakt het trouwens nog iets uit welke uitgang van de heatlink (OT1 / OT2) je aansluit op welke ingang van de OpenTherm-module bij de ketel (OT / I) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nws
Ik geloof dat het laatste niet uit maakt. Dat heb ik eerder op een ander forum gelezen. Ik weet alleen niet meer de locatie van dit forum. Mocht ik hem nog tegen komen, dan zal ik dit hier nog posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Nee maakt niet uit. OpenTherm is polariteit onafhankelijk.

Ik heb zelf niets in de instellingen van de ketel veranderd. Wellicht stond deze al goed of verschilt het per revisie/versie.

[ Voor 52% gewijzigd door EddoH op 06-01-2017 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nws
Anoniem: 867113 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:30:
Ik vond op de Vaillant website onderstaande nog. Hadden jullie dit ook geactiveerd?

Gr. Ronald

------------------------------

Hoe stel ik 'openTherm' in op de hrSOLIDE-toestellen?

Standaard af-fabriek is de AB-ingang voor aansluiting van een OpenTherm-regelaar niet ingeschakeld. Stel deze in via het instelmenu diagnosepunt d.20, zodat de regelaar op de klemmen A en B kan worden aangesloten.

Voor een goede werking kan de aanvoertemperatuur via d.1 worden verhoogd van de standaardinstelling van 60 °C naar 90 °C.

Handleiding voor het omschakelen naar 'OpenTherm' van de VHR… (hrSOLIDE):

druk gelijktijdig de plus- en mintoets in, het toestel komt in de diagnose/instelfunctie;
stap met de plustoets naar d.10;
druk op de modetoets om de waarde van d.10 zichtbaar te maken;
druk op de plus- of mintoets tot de waarde van d.10 het getal 16 aangeeft (16 = servicecode);
houd de modetoets ingedrukt tot het getal 16 twee keer heeft geknipperd;
druk op de modetoets zodat d.10 weer verschijnt;
druk op de plustoets en stap naar d.20;
druk op de modetoets, waarde van d.20 verschijnt (dit is –1);
druk op de plustoets en verander de waarde van –1 naar 0;
houdt de modetoets ingedrukt tot het getal 0 twee keer knippert;
druk gelijktijdig de plus- en de mintoets in, het toestel is weer uit de diagnose/instelfunctie.
De AB-ingang is nu ingeschakeld, nu kan de regelaar op de klemmen A en B worden aangesloten. Voor een goede werking kan de aanvoertemperatuur via d.1 worden verhoogd van de standaard instelling van 60 °C naar 90 C.

Tot slot: Zorg ervoor dat bij het omschakelen van de hrSOLIDE naar 'OpenTherm' via d.20 de 'OpenTherm'-kamerthermostaat nog niet aangesloten is. Dus: eerst omschakelen en daarna pas aansluiten op A en B. Dit voorkomt storingen.
Het lijkt helaas niet te werken. De optie d.10 is bij mij iets anders dan de schakeling voor OT. Goed om te vermelden dat ik een cijfer over het hoofd heb gezien in het type-nummer van de ketel. Het moet namelijk zijn: Vaillant HR hrSolide 24-28 3C

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/1k130u3n3W42
Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/0i2A1Y2U0v17

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb zelf de hrSOLIDE plus VHR NL 24-28/3-5 R3.

Mmm, morgen toch maar eens wat gaan proberen hier dan. Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Moet die brug tussen 3 en 4 er niet af? Ik heb zelf geen Vaillant maar heb er ooit 1 modulerend aangesloten en toen moest die er volgens mij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nws
445033 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:57:
Moet die brug tussen 3 en 4 er niet af? Ik heb zelf geen Vaillant maar heb er ooit 1 modulerend aangesloten en toen moest die er volgens mij uit.
Dacht ik eerst ook maar de handleiding van de VR33 zegt dat de brug er wel op moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

nws schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:59:
[...]

Dacht ik eerst ook maar de handleiding van de VR33 zegt dat de brug er wel op moet zitten.
Probeer het eens.

Ik heb zelf geen Nest maar heb je het hele handeltje na installatie en omzetten naar Opentherm al een harde reset gegeven? Overal de 220 af en minuutje wachten en weer opnieuw opstarten. Tis maar een ideetje....

[ Voor 31% gewijzigd door 445033 op 06-01-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Fietsbel schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:25:
[...]

Draadloos niets. Dan hangt de ontvanger waarschijnlijk te dicht bij je ketel. Las ergens dat hij minimaal 30/40 cm daar vanaf moet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

445033 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:57:
Nee, die brug moet er juist op. Althans, bij mijn hrSolide, maar kan mij niet voorstellen dat het bij andere hrSolide's anders is...

[ Voor 14% gewijzigd door EddoH op 06-01-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de boel aangesloten (met brug op 3 en 4) en de heatlink op de VR33-module (opentherm). Nest thermostaat aangepast op installatie met opentherm. De CV ketel reageert op warmtevraag vande nest dus ik vermoed dat het werkt hier. Het groene lampje op de VR33 knippert hier ook maar lijkt onregelmatig, dus ik vermoed dat het met de datatransfer te maken heeft, zoals op een NIC.

- hrSOLIDE plus VHR NL 24-28/3-5 R3
- Nest 3e gen.

Vraag me alleen nog af hoe het nu werkt met de extra instelling van warmwater op de Nest app die ik er nu bij heb gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nws
Anoniem: 867113 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:03:
Ik heb de boel aangesloten (met brug op 3 en 4) en de heatlink op de VR33-module (opentherm). Nest thermostaat aangepast op installatie met opentherm. De CV ketel reageert op warmtevraag vande nest dus ik vermoed dat het werkt hier. Het groene lampje op de VR33 knippert hier ook maar lijkt onregelmatig, dus ik vermoed dat het met de datatransfer te maken heeft, zoals op een NIC.

- hrSOLIDE plus VHR NL 24-28/3-5 R3
- Nest 3e gen.

Vraag me alleen nog af hoe het nu werkt met de extra instelling van warmwater op de Nest app die ik er nu bij heb gekregen?
Mooi! Kan je misschien een foto maken van de printplaat? Ik ben benieuwd of ik hier nog iets anders zie dan bij die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sh*t, vergeten een foto te maken voor je. Om dit alsnog te doen moet ik opnieuw deuren uit de inbouwkast halen en ik heb ze net weer met pijn en moeite opnieuw afgesteld gekregen. Sorrie. Wel heb ik naar jouw foto gekeken en het ziet er exact hetzelfde uit.

Wellicht toch een probleem omdat je een ander type ketel hebt? Heb je al eens contact gehad met Vaillant hierover? Die lui zijn zeer kundig en super behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkelder
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-06 19:20
Hoi nws!
Ik heb ook de Vaillant HR hrSolide 24-28 3C. Dat menu klopt idd niet. optie d.10 is de pomp.

Weet jij inmiddels wat we bij deze ketel wel moeten doen in het menu?
In de handleiding is geen instelling voor opentherm te vinden volgens mij.
nws schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:43:
[...]

Het lijkt helaas niet te werken. De optie d.10 is bij mij iets anders dan de schakeling voor OT. Goed om te vermelden dat ik een cijfer over het hoofd heb gezien in het type-nummer van de ketel. Het moet namelijk zijn: Vaillant HR hrSolide 24-28 3C

[afbeelding]
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nws
robkelder schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:17:
Hoi nws!
Ik heb ook de Vaillant HR hrSolide 24-28 3C. Dat menu klopt idd niet. optie d.10 is de pomp.

Weet jij inmiddels wat we bij deze ketel wel moeten doen in het menu?
In de handleiding is geen instelling voor opentherm te vinden volgens mij.

[...]
Heb net contact gehad met de consumentenservice van Vaillant. Zij geven het volgende aan:
- VR33 aansluiten op de printplaat van de ketel;
- Draad van de thermostaat (in dit geval de Nest Heat Link) aansluiten op OT/T van de VR33;
- Bus 3 en 4 doorlussen met de jumper (zit al oorspronkelijk op de OT/T van de VR33);

Dit zou moeten werken voor de thermostaat. Er is namelijk geen aanpassing nodig in het menu, de ketel pakt het signaal automatisch op.

Ik ga het nog eens proberen deze week en laat weten of ik iets werkend krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

nws schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:31:
[...]

Heb net contact gehad met de consumentenservice van Vaillant. Zij geven het volgende aan:
- VR33 aansluiten op de printplaat van de ketel;
- Draad van de thermostaat (in dit geval de Nest Heat Link) aansluiten op OT/T van de VR33;
- Bus 3 en 4 doorlussen met de jumper (zit al oorspronkelijk op de OT/T van de VR33);

Dit zou moeten werken voor de thermostaat. Er is namelijk geen aanpassing nodig in het menu, de ketel pakt het signaal automatisch op.

Ik ga het nog eens proberen deze week en laat weten of ik iets werkend krijg.
Dit is ook het enige wat ik heb moeten doen voor werkende OpenTherm communicatie (geen Nest). Zie foto eerder in topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 890951

Hier ook een Vaillaint HR Solide 28 en daar zit als ik het zo goed heb gezien in de forums al een VR33 nodule in.
Van het weekend geprobeerd de Nest aan te sluiten volgens de hier genoemde manieren van T/OT naar T/OT en een brug op de 3 en 4 en alles bleek te werken

Toch weer alles verwijderd en in de oude situatie gezetmaar komende weekend gaat alles nogmaals op de schop om het dan allemaal netjes te monteren dus ruim van de ketel en nieuwe bedrading van de Nest naar de ketel

Ben benieuwd of alles dan ook echt werkt zoals warm water en de bediening op afstand.
Ik zal de vorderingen blijven posten want het hier zelf ook voldoende info uit behaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nws
Anoniem: 890951 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:05:
Hier ook een Vaillaint HR Solide 28 en daar zit als ik het zo goed heb gezien in de forums al een VR33 nodule in.
Van het weekend geprobeerd de Nest aan te sluiten volgens de hier genoemde manieren van T/OT naar T/OT en een brug op de 3 en 4 en alles bleek te werken

Toch weer alles verwijderd en in de oude situatie gezetmaar komende weekend gaat alles nogmaals op de schop om het dan allemaal netjes te monteren dus ruim van de ketel en nieuwe bedrading van de Nest naar de ketel

Ben benieuwd of alles dan ook echt werkt zoals warm water en de bediening op afstand.
Ik zal de vorderingen blijven posten want het hier zelf ook voldoende info uit behaald
Ik ben benieuwd! Dit weekend ga ik het ook nogmaals proberen. Wellicht dat ik eerder toch iets niet helemaal goed heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

nws schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:10:
[...]

Ik ben benieuwd! Dit weekend ga ik het ook nogmaals proberen. Wellicht dat ik eerder toch iets niet helemaal goed heb gedaan.
Collega heeft vorige week een Vaillant met VR33 aangesloten op een OpenTherm thermostaat. Eerst was hij de brug tussen 3 en 4 vergeten, de VR33 module knipperde. Na het plaatsen van de brug werkt alles zoals het hoort.

Ik denk dus dat je eerder wat fout hebt gedaan hebt, tot nu toe werkt het overal zoals hier beschreven :)
Anoniem: 890951 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:05:

Met een Nest weet je dat maar nooit. Niet bepaald de meest probleemloze / goed presterende thermostaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
*Schop* Ik zit nu in hetzelfde schuitje (Vaillant ketel met VR33 module). Wat bedoelen jullie precies met de brug tussen 3 en 4? Is dit gewoon een connectie maken tussen de 2?

De Nest V3 heb ik nog niet aangeschaft maar ik wil zeker weten dat het (modulerend) werkt voordat ik er 1 in huis haal. Kan ik gewoon de radiator en het water temperatuur beide afzonderlijk instellen?

[ Voor 50% gewijzigd door Executor16 op 20-03-2017 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Executor16 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:32:
*Schop* Ik zit nu in hetzelfde schuitje (Vaillant ketel met VR33 module). Wat bedoelen jullie precies met de brug tussen 3 en 4? Is dit gewoon een connectie maken tussen de 2?
Ja. Zie https://i.imgur.com/nPPu08U.jpg
Het rode draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dank! Kan ik dan, behalve dat het modulerend werkt, ook gewoon de radiator en het kraanwater apart van elkaar instellen met de Nest app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Executor16 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:58:
[...]

Dank! Kan ik dan, behalve dat het modulerend werkt, ook gewoon de radiator en het kraanwater apart van elkaar instellen met de Nest app?
Dat weet ik niet, want ik heb geen Nest, maar een andere modulerende thermostaat :). De manier van aansluiten is echter hetzelfde.

Naar mijn weten zou dat wel moeten kunnen, echter daar kan een Nest bezitter beter uitsluitsel op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esorone
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Goede avond,

Ik ben ook een Nest eigenaar, dus zal ik even reageren

Ik heb ook een Nest 3rd Gen gekocht en via een opentherm module op mijn Vailliant aangesloten. Ik heb de referentie foto's van Binbakker (zie een paar threats terug) gebruikt aangezien ik dezelfde setup had. Dit incl de 2 brugjes. En het werkte in een keer. Dus het is goed te doen om een Nest op een Valliant ecoTec aan te sluiten.

Een item heb ik nog geen oplossing voor. Ik gebruik mijn Nest draadloos voor boven, aangezien ik beneden een Pelletkachel heb. Toch zou ik graag de oude Valliant CalorMatic gebruiken om alleen de temperatuur af te lezen. Echter ik moest deze echt afkoppelen, anders werkte de bovenstaande setup niet.

Heeft iemand toevallig een idee hoe ik toch de thermostaat kan blijven gebruiken? Hij hoeft alleen de ketel niet meer aan te sturen.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nws
Het is mij op een of andere manier gelukt! Toch alles weer een keer nagelopen en alles aangesloten zoals eerder aangegeven. De ketel lijkt nu goed aangestuurd te worden: radiatoren geven goede warmte, water wordt netjes opgewarmd.

Dank allen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLGaming92
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-07-2021
Beste allen.

Ik weet dat dit een oud topic is maar misschien kunnen jullie me toch nog helpen.

Wij hebben een vaillant vhr nl 30-34/5-5 r1 en heb sinds kort een nest e learning thermostat (v3) gekocht. Op dit moment word deze gebruikt als een aan/uit voor de ketel maar zou hem liever modulerend gebruiken (opentherm).

Nu zag ik dat er een speciale module beschikbaar is waar de heatlink kabel op aangesloten kan worden voor de opentherm, alleen kan ik de aansluiting voor de vr33(module opentherm) niet vinden op mijn printplaat van mijn ketel, misschien dat jullie iets weten. Zie foto's hieronder

https://ibb.co/GdSrz6q
https://ibb.co/tZdqV3L

Ik hoor graag van jullie of dit mogelijk is.

Met vriendelijke groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nws
Nu zag ik dat er een speciale module beschikbaar is waar de heatlink kabel op aangesloten kan worden voor de opentherm, alleen kan ik de aansluiting voor de vr33(module opentherm) niet vinden op mijn printplaat van mijn ketel, misschien dat jullie iets weten.
Ik zie dat de printplaat van deze ketel iets anders is dan diegene die ik had. Inmiddels heb ik de CV vervangen en weer ik niet precies meer hoe mijn configuratie was. Wel weet ik dat er aan de zijkant van de printplaat enkele pinnen zaten waarop ik de connector van de VR33 kon klemmen. Dit betrof geen connector op de printplaat zelf. Op jouw foto kan ik niet helemaal zien of jouw versie ook zoiets heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakoz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-02 16:25
XxTommxX schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:05:
Beste allen.

Ik weet dat dit een oud topic is maar misschien kunnen jullie me toch nog helpen.

Wij hebben een vaillant vhr nl 30-34/5-5 r1 en heb sinds kort een nest e learning thermostat (v3) gekocht. Op dit moment word deze gebruikt als een aan/uit voor de ketel maar zou hem liever modulerend gebruiken (opentherm).

Nu zag ik dat er een speciale module beschikbaar is waar de heatlink kabel op aangesloten kan worden voor de opentherm, alleen kan ik de aansluiting voor de vr33(module opentherm) niet vinden op mijn printplaat van mijn ketel, misschien dat jullie iets weten. Zie foto's hieronder

https://ibb.co/GdSrz6q
https://ibb.co/tZdqV3L

Ik hoor graag van jullie of dit mogelijk is.

Met vriendelijke groet
Misschien is het je al gelukt, maar op jouw ketel kan je de VR33 module aansluiten. Naast the grote roze connector zit een aansluiting genaamd "X31" en daarop wordt de module aangesloten. Heb dit van de week nog gedaan hier. Net een andere ketel maar het principe is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy.81
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-01 19:16
Link naar ander toppic hierover

Nest Thermostat 3e generatie aansluiten op Valliant hrPRO

[ Voor 167% gewijzigd door Jordy.81 op 31-01-2021 16:33 . Reden: Dubbel geplaatst ]

• medinosaurus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-02-2021
Iemand een VR33 te koop? Zag dat er best wat mensen er 1 kochten en er dan toch 1 hadden in de ketel... ik ben hiernaar op zoek voor dezelfde reden -> NESTV3 aanlsuiten op Vaillant ECOTECH

danku

• medinosaurus
nws schreef op dinsdag 4 oktober 2016 @ 22:29:
Nee, niets helaas! Heb alles geprobeerd, waaronder het wisselen van de draden. Heb al gelezen dat dat verder niet uit mag maken.

Heb zelfs twee VR33 modules getest. Aangezien ik niet wist dat er al een in de ketel zat, had ik al een module gekocht. Bij openen van de ketel bleek er gewoon al een aanwezig te zijn.
Toevallig - 1 te koop? Ik zoek de VR33 module
mvg

• nws
medinosaurus schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Toevallig - 1 te koop? Ik zoek de VR33 module
mvg
Nee, helaas! De ketel is al een tijdje geleden vervangen en de modules heb ik toentertijd al verkocht.

• medinosaurus
ok jammer!
Pagina: 1