Toon posts:

Nest Thermostat 3e generatie aansluiten op Valliant hrPRO

Pagina: 1
Acties:

• Jordy.81
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-01 12:00
Hallo allemaal,

Ik heb een Nest thermostaat 3e generatie aangeschaft. Omdat het aansluiten daarvan niet echt heel gemakkelijk is heb ik veel gehad aan dit forum.

Daarom wil ik graag mijn ervaring van het aansluiten delen zodat anderen hier misschien ook weer iets aan hebben.

Let wel, Ik heb een Valliant hrPRO vhr NL cw 3/3. Deze ketel is aangesloten via het aan/uit principe op een aan/uit thermostaat in de woonkamer (in mijn geval een Honeywell aan/uit thermostaat)

Omdat ik de Nest Thermostaat graag modulerend en open therm wil gaan gebruiken moet ik de Valliant hrPRO uitbreiden met een VR33 module (artikelnummer Valliant 0020017895)

https://www.warmteservice...nterface-VR33-/p/O0009373

Deze VR33 module heb ik besteld , en is een printplaatje die je simpel kan aansluiten op de printplaat van de Valliant hrPRO ketel.

Of de onderstaande manier van aansluiten ook werkt op andere types ketels van Valliant of andere merken ketels weet ik niet.

Verder heb ik dus de Google Nest Learning Thermostaat 3e generatie aangeschaft.

De VR33 module is een printplaatje die je met een bijgeleverd stekkertje eigenlijk niet verkeerd kan aansluiten op de printplaat van de hr-ketel. Op de VR33 kan je het kabeltje aansluiten op de X32 poort en op de printplaat van de hr-ketel op de X31 poort. Zet hierbij wel de schakelaar voor op de ketel op 0 (uit) en haal daarna de stekker uit het stopcontact.

Schroef de brug die op de VR33 op de 0T en T zit eraf (dit is een rood draadje) en plaats deze op de printplaat van de hr-ketel op de 4 en 3 aansluiting. Dit is de aansluiting waar bij mij een aan/uit thermostaat van Honeywell op aangesloten was, dus de draad die van de ketel naar de huiskamer loopt en die je nu op de Heat Link van de Nest gaat aansluiten.

Deze brug tussen 4 en 3 moet wél geplaatst worden omdat je anders geen warm water in de radiatoren krijgt wanneer je daar via de thermostaat om vraagt.

Belangrijk is nu dat je eerst de bijgeleverde Heat Link van de Nest thermostaat aansluit voordat je de Nest thermostaat zelf gaat aansluiten.

De Heat Link wordt geleverd zonder netvoedingskabel. Ik heb er voor gekozen om de Heat Link rechtstreeks aan te sluiten op het 220 volt stroomnet met een stekker en draad. Ik heb hiervoor de stekker van een verlengsnoer gebruikt, en deze doormidden geknipt omdat je ook nog een stuk draad nodig hebt om van de Heat Link naar de VR33 module in de ketel te gaan.

De Heat Link heb ik bij de hr-ketel geplaatst en moet vrij hangen op minimaal 30 cm vrije ruimte van de hr-ketel en andere objecten voor een goede ontvangst mocht je de thermostaat draadloos willen gebruiken.

De stekker heb ik op de N en de L ingang van de Heat Link aangesloten om de Heat Link via het stopcontact te voorzien van 220 volt voeding.

Vervolgens heb ik de andere helft van de kabel aan beide kanten gestript en op de Heat Link aangesloten op de OT1 en OT2 (open therm aansluiting van de Heat Link) en deze kabel naar de ketel geleid en daar aangesloten op de 0T en T van de VR33 module. (OT1 van de Heat Link op T van de VR33 en OT2 van de Heat Link op 0T van de VR33)

De kabel die van de huiskamer naar de hr-ketel loopt en aangesloten was op de 4 en 3 aansluiting van de hr-ketel sluit je nu aan op de T1 en T2 aansluiting van de Heat Link. (Nogmaals tussen de 4 en 3 aansluiting van de hr-ketel moet wel een bruggetje aangesloten worden om een gesloten circuit te houden)

Bij de hr-ketel en Heat Link is alles nu aangesloten.

In de woonkamer kun je nu de Nest thermostaat zelf ophangen. Dit zijn de twee draadjes die van de T1 en T2 van de Heat Link naar de huiskamer lopen. T1 van de Heat Link sluit je aan op de T1 van de Nest Thermostaat en T2 op T2. Dus let goed op welke kleur je hebt gebruikt voor de juiste aansluiting.

Als alles aangesloten is doe je de stekker van de Heat Link in het stopcontact. Plaats de stekker van de hr-ketel terug in het stopcontact en zet de schakelaar voorop de ketel terug op 1 (aan)
Het groene LED lampje op de VR33 module “flitst” nu in een vrij frequent tempo van ongeveer 60 keer per minuut wat aangeeft dat er dataverkeer is tussen de eBUS en open therm module.

Nu kun je in de huiskamer de Nest thermostaat op de aansluiting aan de muur klikken waarna de Nest opstart.

Je moet nu instellingen doorlopen die zich zelf allemaal wel wijzen, maar belangrijk is wel dat je kiest dat je een open therm systeem hebt.

Op deze manier aansluiten is bij mij probleem en foutloos gegaan. Het enige wat mij deed twijfelen was het groene lampje op de VR33 module omdat mij niet echt duidelijk was of deze nu flitst (wat goed is) of knippert (wat niet goed is) ik bedoel wat is het verschil tussen knipperen en flitsen, dit is een beetje lastig omschreven in de handleiding van de VR33 module en moeilijk te zien.

Bij mij werkt alles dus naar behoren. Waar ik dat vooral aan merk is dat wanneer ik in de keuken warm water vraag terwijl de verwarming aan staat ik nu vrijwel direct warm water heb (de keuken en hr-ketel zitten naast elkaar)
Voorheen hoorde je de ketel duidelijk omschakelen en kreeg je eerst warm water, dan weer even koud en dan weer warm. Dat is nu dus direct warm en blijft warm.

Ik hoop hiermee in ieder geval ook andere mensen te kunnen helpen zoals ik zelf ook geholpen ben door andere berichten op dit forum.

Succes en vriendelijke groet,

Jordy

• stephan-v
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-03 12:48
Bedankt voor je post, super nuttig. Ik heb dezelfde ketel en ben ook geïnteresseerd om dit te gaan doen. Niet alleen om de Google nest aan te kunnen sluiten maar ook om gas te besparen. Merk je nu ook verschil in gas verbruik nu de ketel modulerend werkt?

• Jordy.81
Hallo Stephan,

Dank je wel en graag gedaan.
Het is moeilijk te zeggen of je gas bespaard omdat de ene winter de andere niet is.
Ik ga er wel vanuit dat het zuiniger is nu de thermostaat modulerend is en de ketel niet steeds vol aan gaat om vervolgens weer uit te schakelen wanneer de temperatuur bereikt is.

Soms is de Nest net iets te slim en slaat die op momenten aan dat ik zelf nog niet de verwarming aan zou zetten.

Daarin tegen zet de Nest de verwarming wel weer eerder uit dan wat ik zelf zou doen, dus daar wel besparing.

Aangezien ik erg onregelmatig van huis ben en weer thuis kom heeft de Nest er ook wel een hele kluif aan om daar een goed patroon in te vinden.

Het meest grote voordeel vind ik wel het op afstand kunnen bedienen van de Nest thermostaat zodat je niet in een koud huis thuis hoeft te komen.

Ook de thermostaat met je stem bedienen via de verschillende Google speakers hier in huis is echt fijn, "Hey Google zet de verwarming op 20 graden"

Nog een tip; het Google Nest Hub scherm kan ik je echt aanraden om op je nachtkastje te zetten, hiermee heb je ten eerst een fantastische wekker naast je bed staan, maar met dit scherm kan je dus ook de Nest thermostaat weer bedienen en alle andere slime apparaten en verlichting in huis, zowel door op het scherm te tikken als met je stem.

Dus kort samengevat ben ik zeker blij met de aanschaf van de Nest Thermostaat door al deze voordelen. Of het echt een grote besparing op het verbruik oplevert durf ik niet te zeggen 🤷

[Voor 23% gewijzigd door Jordy.81 op 25-11-2021 21:51]

• Bombonella
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-03 13:13

Bombonella

En als de Bom valt....

Dank @Jordy.81! Ik heb ook een Vaillant HR Pro en gisteren de Nest ontvangen. Met behulp van jouw walkthrough kon ik alles dubbel checken. Oude meuk weg, VR33 geplaatst, kabels getrokken, Nest in de woonkamer en klaar.

• Marckheid
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-04-2022
Wat een ontzettend fijne uitleg is dit! Volgens mij heb ik hetzelfde systeem (ben er een leek in, het enige wat ik weet is dat het een Vaillant HR Solide bj vanaf 2006 is) en heb zojuist een nest aangeschaft.
Voordat ik morgen alles rustig ga aansluiten; begrijp ik het goed dat ik de brug tussen 4 en 3 kan laten zitten, de brug op de OpenTherm kan vervangen voor een kabel naar de Heathlink en - en + van de thermostaat gewoon leeg kan laten als deze naar de heatlink gaan? Of moet ik de brug van de OT plaatsen op de - en de +?

• Jordy.81
Bedankt @Marckheid voor je positieve reactie.

Jij hebt niet de zelfde ketel als ik heb, maar als ik je foto's zo zie beschikt jou ketel al over de VR33 module en is dus moduleer. Ook de brug zit bij jou al tussen 4 en 3 geplaatst.

In jou geval zou je dus inderdaad de brug op de onderste foto uit de VR33 module moeten verwijderen en vanaf daar een draad naar de OT1 en OT2 van de Heat Link moeten installeren.

Op de bovenste foto moet je de brug tussen 4 en 3 laten zitten, en de rode en blauwe draad van de + en - los schroeven en die aansluiten op de T1 en T2 van de Heat Link (dat is de draad die naar de thermostaat in de huiskamer loopt)

Je moet geen brug plaatsen tussen de + en - maar deze gewoon leeg laten.

Ik weet niet of het je inmiddels al gelukt is, anders succes met aansluiten.

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:32
Jordy.81 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:28:
Bedankt @Marckheid voor je positieve reactie.

Jij hebt niet de zelfde ketel als ik heb, maar als ik je foto's zo zie beschikt jou ketel al over de VR33 module en is dus moduleer. Ook de brug zit bij jou al tussen 4 en 3 geplaatst.

In jou geval zou je dus inderdaad de brug op de onderste foto uit de VR33 module moeten verwijderen en vanaf daar een draad naar de OT1 en OT2 van de Heat Link moeten installeren.

Op de bovenste foto moet je de brug tussen 4 en 3 laten zitten, en de rode en blauwe draad van de + en - los schroeven en die aansluiten op de T1 en T2 van de Heat Link (dat is de draad die naar de thermostaat in de huiskamer loopt)

Je moet geen brug plaatsen tussen de + en - maar deze gewoon leeg laten.

Ik weet niet of het je inmiddels al gelukt is, anders succes met aansluiten.
Bedankt jordy.81 na lezen ben ik veel wijzer geworden.
Heb de zelfde layout als Marckheid

Echter Ik heb allen 3 punten waar ik niet uit kom.
1. Colormatic 392 is niet modulerende met OpenTherm. Is er een meerwaarde tussen een nest/ 50 euro Honeywell?
2. Is zwart voor mij rood en blauw voor mij ook blauw ?

AnimeAdicted

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee