Dat doet hij bij mij ook, de tijd verkeerd inschatten. Er staat ook regelmatig over 2+ uur dat hij op temp is maar dan blijkt het een half uur te zijn. Beetje vreemd en jammer, kost juist veel meer geld aan gas zo.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:43:
Hallo
Sinds 4 weken hangt Nest generatie 3. Ik heb t gevoel dat eea niet goed is ingesteld.
Zo start mijn schema op 7 uur (20 graden). Ik constateer dat de cv dan aanspringt om +/- 5.30. 15 minuten op voorhand is meer dan zat. Idem geldt voor t avond schema (17.00 uur 20C) wanneer mn vrouw toevallig rond 4 thuiskomt staat ie al te blazen.
Wat doe ik fout?
Gisteren NEST geïnstalleerd eindelijk 
Hij is groter dan ik verwacht had.. Wow.. valt wel op.
Wil ook stats, maar geen Nas Server.. maar vond deze. Even kijken na paar dagen hoe de statistieken er uit zien.
Google Play: ThermoStats
Wil ook stats, maar geen Nas Server.. maar vond deze. Even kijken na paar dagen hoe de statistieken er uit zien.
Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...
Met de Google Sheet (zie ergens in dit topic) heb je geen NAS nodig om stats bij te houden. En je kan zelf mooie grafieken maken in de sheet.mucuracat schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:00:
Gisteren NEST geïnstalleerd eindelijk
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Ziet er inderdaad best leuk uit, maar haalt maar 1 keer per uur de status op.itsme schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:38:
Voor wie mooie grafieken wil, dit werkt inmiddels aardig:
https://github.com/gchenuet/nest-datagraph
[afbeelding]
Draai t zelf in een docker container op m'n nas
Pas je de cronjob aan zodat dit vaker gebeurd, dan kan het daar niet mee overweg.
Verwijderd
yep! ik denk dat ik er uit ben. instellingen, voorverwarmen door nest stond op 5 uur (maximaal). dat heb ik nu op 0 gezet. ben heel benieuwd
Die heb ik op 1 uur gezet. Maar gisterenmiddag begon hij toch vrolijk al een paar uur van te voren met voorverwarmen.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:51:
yep! ik denk dat ik er uit ben. instellingen, voorverwarmen door nest stond op 5 uur (maximaal). dat heb ik nu op 0 gezet. ben heel benieuwd
Volgens mij is die instelling, zoals er ook bij staat, alleen voor 's nachts.
Verwijderd
Kost niet meer gas. Als je thermostaat vroeg begint met aanwarmen kan hij met hele lage aanvoertemperatuur de boel opwarmen. Een moderne HR ketel condenseert onder de 55 graden retour en hoe lager deze retour is hoe hoger je rendement. Je haalt dan bijvoorbeeld 110% rendement uit je gas. Ja je leest het goed 110. Al die cv's die je nu buiten hard ziet stomen zijn in principe verkeerd afgestelde cv's die hun warmte naar buiten gooien en niet condenseren door te hoge aanvoer/retour. Lees dit topic eens: Gas besparen door middel van CV tuning deel IIRobin198 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:03:
[...]
Dat doet hij bij mij ook, de tijd verkeerd inschatten. Er staat ook regelmatig over 2+ uur dat hij op temp is maar dan blijkt het een half uur te zijn. Beetje vreemd en jammer, kost juist veel meer geld aan gas zo.
Verwijderd
Niets. Is juist perfect. Zie hierboven.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:43:
Hallo
Sinds 4 weken hangt Nest generatie 3. Ik heb t gevoel dat eea niet goed is ingesteld.
Zo start mijn schema op 7 uur (20 graden). Ik constateer dat de cv dan aanspringt om +/- 5.30. 15 minuten op voorhand is meer dan zat. Idem geldt voor t avond schema (17.00 uur 20C) wanneer mn vrouw toevallig rond 4 thuiskomt staat ie al te blazen.
Wat doe ik fout?
Terwijl de Nest moduleert, laat hij toch de temperatuur een halve graad onder het ingestelde zakken om daarna weer een overshoot te veroorzaken van een halve graad. Op die manier verschilt te temperatuur van zeg 19,5 tot 20,5 terwijl 20 ingesteld is.
Gaat de Nest nog leren om de temperatuur wat constanter te houden? Of gaat hij dit blijven doen?
Gaat de Nest nog leren om de temperatuur wat constanter te houden? Of gaat hij dit blijven doen?
Ik heb daar geen last van.Fonta schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:13:
Terwijl de Nest moduleert, laat hij toch de temperatuur een halve graad onder het ingestelde zakken om daarna weer een overshoot te veroorzaken van een halve graad. Op die manier verschilt te temperatuur van zeg 19,5 tot 20,5 terwijl 20 ingesteld is.
Stel de temp in op 20graden. Volgens het uitlezen is dat 20,12 graden als doel temp.
En de gemeten kamer temp is 19,99. Wat voor mij prima is.
En dit vanaf 19:30 tot 21:30.
Ik was nog veel aan het spelen. En laat hem nu zijn gang gaan. Zal eens in de gaten houden of hij in het weekend bv gedurende de dag een constante kan aanhouden.
Ok goed om te weten. Liep laatst buiten en zag bij de buren rook uit de schoorsteen komen. En bij mij niet.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:05:
[...]
Kost niet meer gas. Als je thermostaat vroeg begint met aanwarmen kan hij met hele lage aanvoertemperatuur de boel opwarmen. Een moderne HR ketel condenseert onder de 55 graden retour en hoe lager deze retour is hoe hoger je rendement. Je haalt dan bijvoorbeeld 110% rendement uit je gas. Ja je leest het goed 110. Al die cv's die je nu buiten hard ziet stomen zijn in principe verkeerd afgestelde cv's die hun warmte naar buiten gooien en niet condenseren door te hoge aanvoer/retour. Lees dit topic eens: Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Wat dus goed blijkt. Binnen gewoon lekker behagelijk.
[ Voor 34% gewijzigd door DarkSide op 11-01-2017 14:21 ]
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Niet mee overweg is extreem maar ik zou t niet aanbevelen nee.Fonta schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:19:
[...]
Ziet er inderdaad best leuk uit, maar haalt maar 1 keer per uur de status op.
Pas je de cronjob aan zodat dit vaker gebeurd, dan kan het daar niet mee overweg.
Welke detail zou je willen? Elke 5 minuten lijkt onzin?
Nothing to see here
Dat kan mijn probleem ook wel eens zijn. Ben nog behoorlijk veel aan het kloten enzo, dus zal het nog wel even een tijdje zijn gang laten gaan.DarkSide schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:19:
[...]
Ik heb daar geen last van.
Stel de temp in op 20graden. Volgens het uitlezen is dat 20,12 graden als doel temp.
En de gemeten kamer temp is 19,99. Wat voor mij prima is.
En dit vanaf 19:30 tot 21:30.
Ik was nog veel aan het spelen. En laat hem nu zijn gang gaan. Zal eens in de gaten houden of hij in het weekend bv gedurende de dag een constante kan aanhouden.
Waarom zou je het niet aanbevelen?itsme schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:21:
[...]
Niet mee overweg is extreem maar ik zou t niet aanbevelen nee.
Welke detail zou je willen? Elke 5 minuten lijkt onzin?
Als je de cronjob bijvoorbeeld op een half uur zet, dan verdubbelen de presence en absence uren zich.
Wat mij betreft zou de cronjob ingesteld moeten kunnen worden op wat de gebruiker ervan ook maar zou willen.
Of mogelijk elke 5 minuten ophalen en deze gegevens in de database houden tot een week geleden.
De data in de db van de weken daarvoor tot een maand geleden opschonen naar per kwartier.
En alles daarvoor opschonen naar uurlijks.
Denk dat je dat zelf moet bepalen. Gewoon instellen dat jij om 07:00 het 20graden wilt hebben.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:23:
Dus wat is jullie advies: 1 uur op voorhand laten opwarmen?
Nest zou dan zelf moeten weten wanneer hij gaat beginnen om het om 07:00 20 graden te krigen.
Zelf heb ik de nacht voorverwarmings optie van 5uur naar 3 uur gezet.
Maar was ook nog bezig met wat CV tuning zelf (opwarm temp etc).
Ik heb de nest nog te kort. En laat hem de komende 2 weken nog even "leren".
Maar de eerste x was hij heel vroeg begonnen met opwaremen. En nu al later.
En ik verwacht dat hij straks wel beter weet wat het beste moment is.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
De manier waarop de app met nest connect is niet via de officiële API maar door gewoon aan te loggen alsof je via een browser connect. Dat heeft enkele nadelen, ik zou voorzichtig zijn met erg vaak connecten. Mogelijk is ombouwen naar de officiële API een optie maar dan moet iemand eerst uitzoeken hoe vaak je daar data van kan/mag ophalen.Fonta schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:28:
Waarom zou je het niet aanbevelen?
Als je de cronjob bijvoorbeeld op een half uur zet, dan verdubbelen de presence en absence uren zich.
Wat mij betreft zou de cronjob ingesteld moeten kunnen worden op wat de gebruiker ervan ook maar zou willen.
Of mogelijk elke 5 minuten ophalen en deze gegevens in de database houden tot een week geleden.
De data in de db van de weken daarvoor tot een maand geleden opschonen naar per kwartier.
En alles daarvoor opschonen naar uurlijks.
Overigens reageerde ik ook al op GitHub op deze vraag
Ik vraag me wel af welk detail nuttig is, even los van de technische haalbaarheid, wat levert elke 5 minuten meer op dan elke 15 minuten? Elk uur is inderdaad niet geweldig.
Nothing to see here
Mijn sheet haalt nu elke 30 min data op.
Dat is prima. Je kan dus niet exact zien wanneer hij begint met stoken. Maar wel ongeveer.
En de lijn die aangeeeft wat mijn doel temp is en wat de eigenlijk waarde is. Is dan nog redelijk vlak.
elke 5 min is natuurlijk mooi. Maar vindt ik zelf ook onnodig.
Dat is prima. Je kan dus niet exact zien wanneer hij begint met stoken. Maar wel ongeveer.
En de lijn die aangeeeft wat mijn doel temp is en wat de eigenlijk waarde is. Is dan nog redelijk vlak.
elke 5 min is natuurlijk mooi. Maar vindt ik zelf ook onnodig.
Verwijderd
Het zou niet uit moeten maken dat je hem op 5 uur zet. Iedere slimme thermostaat zou zelf moeten leren, zeker deze in combinatie met weer, met welke aanvoertemperatuur en welke tijdspanne hij daarvoor nodig heeft om naar de door jouw gewenste binnentemp te gaan. Een belachelijke lage aanvoer van bijvoorbeeld 25 graden in combinatie met 5 uur stoken gaat hij normaal gesproken echt niet doen. Een aanwarming van zo'n 1 tot 1,5 graad in de referentieruimte per uur zou heel mooi zijn.DarkSide schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:28:
[...]
Denk dat je dat zelf moet bepalen. Gewoon instellen dat jij om 07:00 het 20graden wilt hebben.
Nest zou dan zelf moeten weten wanneer hij gaat beginnen om het om 07:00 20 graden te krigen.
Zelf heb ik de nacht voorverwarmings optie van 5uur naar 3 uur gezet.
Maar was ook nog bezig met wat CV tuning zelf (opwarm temp etc).
Ik heb de nest nog te kort. En laat hem de komende 2 weken nog even "leren".
Maar de eerste x was hij heel vroeg begonnen met opwaremen. En nu al later.
En ik verwacht dat hij straks wel beter weet wat het beste moment is.
NB: blij dat sommige hier nu secuur de boel in de gaten houden want ik heb hem nog steeds niet omdat ik nog steeds niet helemaal overtuigt ben van deze thermostaat.
Dat was ik ook niet. Hij stond al op mijn lijst vanaf V1 in amerika zeg maar.
Maar elke x was het hem toch niet. Ook met de OT perikelen van V3 in het begin. En dat ik al een semi slimme thermostaat had wist ik niet of ik nog wat extra's kon besparen en geen comfort verliezen.
uiteindelijk toch maar gedaan omdat ik nu eenmaal bezig was in het huis met verbouwen, Hue uitbreiden etc.
Dacht kan de nest er ook wel bij.
Qua comfort nog geen klachten. En de eerste metingen geven aan dat hij geen (grote) overshoots heeft.
En dat de Temp die de Nest meet overeenkomen die mijn ICY meet.
Nu nog kijken of verbruik net zo of gunstiger word dan eerst.
Maar elke x was het hem toch niet. Ook met de OT perikelen van V3 in het begin. En dat ik al een semi slimme thermostaat had wist ik niet of ik nog wat extra's kon besparen en geen comfort verliezen.
uiteindelijk toch maar gedaan omdat ik nu eenmaal bezig was in het huis met verbouwen, Hue uitbreiden etc.
Dacht kan de nest er ook wel bij.
Qua comfort nog geen klachten. En de eerste metingen geven aan dat hij geen (grote) overshoots heeft.
En dat de Temp die de Nest meet overeenkomen die mijn ICY meet.
Nu nog kijken of verbruik net zo of gunstiger word dan eerst.
Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik er op achteruit ben gegaan. Eerder vooruit qua gebruiksgemak en inzicht in mijn verbruik. Het gedrag is niet altijd even goed verklaarbaar, maar hij warmt op wanneer nodig en moduleert m.i. prima.
Helaas zijn mijn verwarmingen nog niet heel optimaal ingesteld dus die koelen vrij snel af waardoor het soms wat koud wordt in huis. Dit wil ik oplossen door mijn CV waterzijdig in te regelen en zelf vloer te isoleren (spouw is al gedaan).
En de combinatie met Google Home en voice control over mijn thermostaat is ook een leuke plus
Helaas zijn mijn verwarmingen nog niet heel optimaal ingesteld dus die koelen vrij snel af waardoor het soms wat koud wordt in huis. Dit wil ik oplossen door mijn CV waterzijdig in te regelen en zelf vloer te isoleren (spouw is al gedaan).
En de combinatie met Google Home en voice control over mijn thermostaat is ook een leuke plus
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Google home staat ook nog op mijn lijstje.
Werkt ook prima met Hue.
Werkt ook prima met Hue.
Ik snap je punt maar het voorverwarmen begint hij al 2 uur van te voren mee, en is na een half uur op temperatuur. Dus vervolgens staat hij 1,5 uur voor niks aan terwijl er niemand thuis is.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:05:
[...]
Kost niet meer gas. Als je thermostaat vroeg begint met aanwarmen kan hij met hele lage aanvoertemperatuur de boel opwarmen. Een moderne HR ketel condenseert onder de 55 graden retour en hoe lager deze retour is hoe hoger je rendement. Je haalt dan bijvoorbeeld 110% rendement uit je gas. Ja je leest het goed 110. Al die cv's die je nu buiten hard ziet stomen zijn in principe verkeerd afgestelde cv's die hun warmte naar buiten gooien en niet condenseren door te hoge aanvoer/retour. Lees dit topic eens: Gas besparen door middel van CV tuning deel II
(En die tijd instelling geldt inderdaad alleen voor 's nachts)
Verwijderd
Nee, dat is niet de bedoeling. Hoe lang hangt hij? Kan wel even duren voor hij leert, zeker met wisselend weer. Als het de ene nacht bijvoorbeeld 4 graden blijft en de volgende -4 kan een thermostaat daar over het algemeen wel even moeite mee hebben. Overigens had ik begrepen dat hij dan ook weer gebruik maakt van weersverwachting en dan zou je juist weer moeten verwachten dat bovenstaand niet voor zou komen.Robin198 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:49:
[...]
Ik snap je punt maar het voorverwarmen begint hij al 2 uur van te voren mee, en is na een half uur op temperatuur. Dus vervolgens staat hij 1,5 uur voor niks aan terwijl er niemand thuis is.
(En die tijd instelling geldt inderdaad alleen voor 's nachts)
Ongeveer 4 weken nuVerwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:55:
[...]
Nee, dat is niet de bedoeling. Hoe lang hangt hij? Kan wel even duren voor hij leert, zeker met wisselend weer. Als het de ene nacht bijvoorbeeld 4 graden blijft en de volgende -4 kan een thermostaat daar over het algemeen wel even moeite mee hebben. Overigens had ik begrepen dat hij dan ook weer gebruik maakt van weersverwachting en dan zou je juist weer moeten verwachten dat bovenstaand niet voor zou komen.
Verwijderd
Lijkt me niet normaal. Mijn old school modulerende kan wel eens 1 of 2 dagen een beetje in de war zijn maar dat komt zelden voor.
Ja heel vervelend, het is echt elke keer. Vandaag stond hij op half 7 20 graden maar begon hij al om half 5 ongeveer. En iets na 5 was hij op temperatuur.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:29:
[...]
Lijkt me niet normaal. Mijn old school modulerende kan wel eens 1 of 2 dagen een beetje in de war zijn maar dat komt zelden voor.
Verwijderd
Ik zou hem omruilen.Robin198 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:30:
[...]
Ja heel vervelend, het is echt elke keer. Vandaag stond hij op half 7 20 graden maar begon hij al om half 5 ongeveer. En iets na 5 was hij op temperatuur.
Helaas heb ik hem van de mediamarkt, die doen niet aan omruilen, maar trachten alles altijd alleen maar te repareren.
Sinds vorige week hebben wij ook een Nest. Ben tot nog toe niet onverdeeld enthousiast, met name over het regelgedrag van de Nest. Meestal na het verwarmen een overshoot van 0,5 graden. Dat vind ik op zich nog niet zo erg, maar daarna volgt een periode van ongeveer twee uur dat de verwarming niet meer aangaat omdat de temperatuur van de Nest niet zakt terwijl mijn woonkamer dit duidelijk wel doet, tot 1,5 graden toe (gemeten met meerdere externe sensoren). Bij een instelling van 20,5 wordt het dan dus behoorlijk oncomfortabel in de woonkamer.
Ik heb al aardig door dit topic gestruind en kom deze situatie meer tegen, maar is er iemand die een oplossing heeft gevonden?
Nest Support heeft me vandaag geadviseerd om de Nest een dag van de Wifi af te halen omdat mijn 'ping snelheid' te hoog zou zijn waardoor de Wifi chip de Nest gaat verwarmen
Iemand hier ooit van gehoord?
Ik heb al aardig door dit topic gestruind en kom deze situatie meer tegen, maar is er iemand die een oplossing heeft gevonden?
Nest Support heeft me vandaag geadviseerd om de Nest een dag van de Wifi af te halen omdat mijn 'ping snelheid' te hoog zou zijn waardoor de Wifi chip de Nest gaat verwarmen

Hier hetzelfde probleem, echter bij mij blijft hij verwarmen en gaat vervolgens niet meer uit.ronaldstultiens schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:36:
Sinds vorige week hebben wij ook een Nest. Ben tot nog toe niet onverdeeld enthousiast, met name over het regelgedrag van de Nest. Meestal na het verwarmen een overshoot van 0,5 graden. Dat vind ik op zich nog niet zo erg, maar daarna volgt een periode van ongeveer twee uur dat de verwarming niet meer aangaat omdat de temperatuur van de Nest niet zakt terwijl mijn woonkamer dit duidelijk wel doet, tot 1,5 graden toe (gemeten met meerdere externe sensoren). Bij een instelling van 20,5 wordt het dan dus behoorlijk oncomfortabel in de woonkamer.
Nest Support heeft me vandaag geadviseerd om de Nest een dag van de Wifi af te halen omdat mijn 'ping snelheid' te hoog zou zijn waardoor de Wifi chip de Nest gaat verwarmen![]()
Als je open therm hebt lijkt dat maar zo, kijk maar op je ketel, die is nog warm maar stookt niet meer, maar de nest blijft oranje tot de ketel helemaal uit gaat.loonatick78 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:58:
[...]
Hier hetzelfde probleem, echter bij mij blijft hij verwarmen en gaat vervolgens niet meer uit.
Ok, zal de ketel eens wat beter in de gaten houden. Maar hoe lang mag hij aanblijven dan? Doel temperatuur is reeds bereikt en overshoot van 1 graad vind ik al aardig veel. Of leert de Nest zich dat ook aan?Robin198 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:00:
[...]
Als je open therm hebt lijkt dat maar zo, kijk maar op je ketel, die is nog warm maar stookt niet meer, maar de nest blijft oranje tot de ketel helemaal uit gaat.
[ Voor 21% gewijzigd door loonatick78 op 11-01-2017 22:15 ]
Beste Nest-thermostaat-gebruikers:
Even een vraag die jullie vast weten te beantwoorden:
Ik wil een Nest thermostaat kopen, waarbij ik denk aan een 2e hands 2e generatie Nest.
Ik wil dit omdat ik mijn huidige thermostaat (Honeywell) moet weghalen omdat op die wand een extra radiator geplaatst wordt. Op een andere plek in de woonkamer moet dus een thermostaat komen en dit moet DRAADLOOS. Vandaar dat ik bij de nest uit denk te komen. Want die kan ik, eventueel mooi met zo'n houder, zetten waar ik wil in huis.
Ik wil hem alleen op zijn allersimpelst gebruiken. Ik werk zo bizar onregelmatig dat de nest nooit een bruikbaar schema voor mij kan gaan verzinnen vermoed ik...
Ik wil dus volledig oldskool de thermostaat handmatig aan en uit draaien. Waarbij uit voor mij 18 graden is en aan 21.
De enige optie die ik wel wil is dat ik via de app hem ook kan regelen qua temp. Als ik bijv van werk vertrek hem alvast laten aanwarmen. Of uitzetten op afstand als ik het ooit eens vergeet.
Werkelijk alle andere opties MOETEN UIT (ik vrees nml dat er anders toch gestookt gaat worden op momenten dat ik daar geen behoefte aan heb/niet thuis ben/etc).
Is dit mogelijk en zo ja, hoe (bij een eerste installatie)?
Ik wil een Nest thermostaat kopen, waarbij ik denk aan een 2e hands 2e generatie Nest.
Ik wil dit omdat ik mijn huidige thermostaat (Honeywell) moet weghalen omdat op die wand een extra radiator geplaatst wordt. Op een andere plek in de woonkamer moet dus een thermostaat komen en dit moet DRAADLOOS. Vandaar dat ik bij de nest uit denk te komen. Want die kan ik, eventueel mooi met zo'n houder, zetten waar ik wil in huis.
Ik wil hem alleen op zijn allersimpelst gebruiken. Ik werk zo bizar onregelmatig dat de nest nooit een bruikbaar schema voor mij kan gaan verzinnen vermoed ik...
Ik wil dus volledig oldskool de thermostaat handmatig aan en uit draaien. Waarbij uit voor mij 18 graden is en aan 21.
De enige optie die ik wel wil is dat ik via de app hem ook kan regelen qua temp. Als ik bijv van werk vertrek hem alvast laten aanwarmen. Of uitzetten op afstand als ik het ooit eens vergeet.
Werkelijk alle andere opties MOETEN UIT (ik vrees nml dat er anders toch gestookt gaat worden op momenten dat ik daar geen behoefte aan heb/niet thuis ben/etc).
[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 12-01-2017 00:21 ]
Dat kan, auto-schedule en home/away assist uitzetten.
Vandaag toch een tegenvaller gehad. Volgens schema moet de Nest om 6u op 19c zijn, maar hij stond om 06:15 gewoon nog op 15c. Eerdere dagen begon hij te vroeg te stoken (04:30 al), maar deze ochtend dus helemaal niet uit zichzelf.
Heb gister alleen de opwarmtijd van 5 naar 3 uur verlaagd, maar dat zou niet uit moeten maken.
Ga wel even aan Nest Support vragen wat daar is gebeurt.
Heb gister alleen de opwarmtijd van 5 naar 3 uur verlaagd, maar dat zou niet uit moeten maken.
Ga wel even aan Nest Support vragen wat daar is gebeurt.
Mbt de Auto-Away functie kreeg ik net (8:29) een melding vanuit Domoticz via Pushover dat de Nest op Away is gegaan. Ging om 7:15 het huis uit, dus iets minder dan anderhalf uur heeft het geduurd.
edit: mijn Nest Google Sheet geen Auto-Away alleen nog wel als status 0, en dat zou dan 1 moeten zijn. vreemd.
edit2: Google Sheet laat vanaf 9:50 zien dat ik Auto-Away ben.
edit: mijn Nest Google Sheet geen Auto-Away alleen nog wel als status 0, en dat zou dan 1 moeten zijn. vreemd.
[ Voor 31% gewijzigd door Meauses op 12-01-2017 10:28 . Reden: Google Sheet ]
V&A aangeboden: Nest Learning Thermostat 2e versie prijs is incl. verzendkosten!Allewijn schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:20:
.......
Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...
Fijn dat dit (alles uitzetten zodat het een olkskool handmatige thermostaat wordt) kan.Fonta schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 01:26:
Dat kan, auto-schedule en home/away assist uitzetten.
Er zit toch ook nog een bewegingssensor en dergelijk in? Kan/moet dat ook nog uit?
Niet persé volgens mij, deze wordt ook gebruikt icm Home/Away Assist, maar als je dat uitzet wordt hij niet daarvoor gebruikt, maar o.a. om de display op te lichten om je te laten zien wat je wil zien zoals het weer, of de gewenste temperatuur en nog wat andere opties.Allewijn schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:03:
[...]
Fijn dat dit (alles uitzetten zodat het een olkskool handmatige thermostaat wordt) kan.
Er zit toch ook nog een bewegingssensor en dergelijk in? Kan/moet dat ook nog uit?
Betreft de Nest Sense functie, daar kun je even op Google'n
Verwijderd
Hou er rekening mee dat deze NIET modulerend is. Beetje zonde als je een moderne ketel hebt en aan/uit gaat schakelen. Kost je meer gas.Allewijn schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:20:
Verwijderd
Je ketel heeft een zogenaamde nadraaitijd. Dat wil zeggen dat hij geen gas meer verstookt maar wel het warme water nog rondpompt. Dit is in te stellen in de ketel. Meestal staat hij affabriek op zo'n 3 minuten. Zie CV Tuningstopic wat ik hier al eerder heb gemeld.loonatick78 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:12:
[...]
Ok, zal de ketel eens wat beter in de gaten houden. Maar hoe lang mag hij aanblijven dan? Doel temperatuur is reeds bereikt en overshoot van 1 graad vind ik al aardig veel. Of leert de Nest zich dat ook aan?
NB: Een overschoot van een halve graad is al onacceptabel, 1 graad dus helemaal.
Verwijderd
En dan beweert Nest dat deze thermostaat je gas bespaart.Meauses schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:36:
Mbt de Auto-Away functie kreeg ik net (8:29) een melding vanuit Domoticz via Pushover dat de Nest op Away is gegaan. Ging om 7:15 het huis uit, dus iets minder dan anderhalf uur heeft het geduurd.

Die auto-away functie vind ik ook niet goed werken. Heeft de eerste dagen 5 en 4 uur geduurd!
Doet er nu 2 uur over (Nest nog geen week in gebruik) Dus al beter.
Maar ik schakel met IFTTT mijn nest van 20 -> 16 graden als ik buiten een bepaalde straal rij.
Dus binnen 15 min als ik weg rij van huis staat de nest op "uit". En 2 uur later zegt nest dat ik weg ben.
Voor mij een prima oplossing. Mijn vorige thermostaat had ik ingesteld om uit te gaan na 45 min geen beweging (was niet smart). Dus maak daar zelf al winst op.
Maar ik schakel met IFTTT mijn nest van 20 -> 16 graden als ik buiten een bepaalde straal rij.
Dus binnen 15 min als ik weg rij van huis staat de nest op "uit". En 2 uur later zegt nest dat ik weg ben.
Voor mij een prima oplossing. Mijn vorige thermostaat had ik ingesteld om uit te gaan na 45 min geen beweging (was niet smart). Dus maak daar zelf al winst op.
Ik heb het nu zo ingesteld dat ik tegen siri roep dat ik weg ga, die zet alle lichten en me pc uit en de Nest op Away.
Verwijderd
Mooie oplossing, maar het is te gek voor woorden als je een thermostaat met een aankoop bedrag van tussen de €200 en €250,- koopt dat je met een workarround dit moet oplossen terwijl dit 1 van hun selling points is. Het moet gewoon out of the box werken en strak ook.DarkSide schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:03:
Die auto-away functie vind ik ook niet goed werken. Heeft de eerste dagen 5 en 4 uur geduurd!
Eens hoor. Zeker omdat er in de app staat hoe ik auto away wil beheren. En dat onder andere kan koppelen aan mijn mobiel. Maar dan weer niet geofencing.Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:39:
[...]
Mooie oplossing, maar het is te gek voor woorden als je een thermostaat met een aankoop bedrag van tussen de €200 en €250,- koopt dat je met een workarround dit moet oplossen terwijl dit 1 van hun selling points is. Het moet gewoon out of the box werken en strak ook.
Bedankt. Oldskool zonder enige auto learning moet dus lukken voor mij.Meauses schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:13:
[...]
Niet persé volgens mij, deze wordt ook gebruikt icm Home/Away Assist, maar als je dat uitzet wordt hij niet daarvoor gebruikt, maar o.a. om de display op te lichten om je te laten zien wat je wil zien zoals het weer, of de gewenste temperatuur en nog wat andere opties.
Betreft de Nest Sense functie, daar kun je even op Google'n
Ik heb hier altijd een aan/uit thermostaat gehad en vorig jaar vervangen voor een modulerende. Maar maakt qua gasverbruik voor mij niet uit blijkt uit jaarrekeningen en mijn eigen berekeningen.Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:45:
[...]
Hou er rekening mee dat deze NIET modulerend is. Beetje zonde als je een moderne ketel hebt en aan/uit gaat schakelen. Kost je meer gas.
Dus gen2 is voor mij nu ook wel even interessant. Dan zet ik de rode en de blauwe draad op de ketel weer op de aan/uit klemmen.
Ik heb net dan ook een gen2 op MP gekocht mét standaard er gelijk bij voor een net prijsje. Ideaal voor mij dus.
Hoe kan ik het geheel aansluiten? In online handleidingen zie ik alleen dat ze de heatlink door een professionele monteur aan willen laten sluiten.
Ik wil de heatlink op de rode en blauwe draad naar ketel aansluiten. Ik zie op de heatlink 3 pinnen?welke moet ik hebben en waar is de derde pin voor?
En een L en N. Dat is dus gewoon 220v voeding neem ik aan?
En dan de ronde Nest draadloos verbinding laten maken met de heatlink. Dit kan toch? Enkel de USB stekker dan voor voeding in de ronde Nest?
Als alles de komende maanden écht lekker werkt kan ik altijd de gen2 weer voor zelfde prijs verkopen en gaan voor een gen3 omdat die opentherm modulerend is.
Nest geeft voor zover ik heb kunnen achterhalen aan dat ze langer wachten met het op away zetten zodat het huis niet afkoelt als je maar even weg bent. Ik ben zelf van mening dat er gewoon niet genoeg opties zijn om het meerdere gebruikers naar wens te maken binnen de app, maar gelukkig kan het wel buiten de app om en ook nog op heel veel manieren. Ik kom Nest echt binnen elke Home Automation app of platform tegen.
Ik maak geen gebruik van de klokfunctionaliteit, dus over te vroeg verwarmen kan ik niets zeggen, wel dat de geschatte tijd dat de gewenste temperatuur bereikt gaat worden schromelijk overdreven is. Naar mijn mening werkt moduleren bij mij goed, de radiatoren blijven bijna altijd warm.
Overshoot heb ik geen last van en bij mij geeft de Nest aan dat hij aan het verwarmen is ook als de ketel op nadraaitijd staat. Wel moet ik de Nest tot 2 graden hoger zetten dan ik voorheen deed met mijn thermostaten, al heb ik deze er niet meer bijgehouden om te controleren.
Ik maak geen gebruik van de klokfunctionaliteit, dus over te vroeg verwarmen kan ik niets zeggen, wel dat de geschatte tijd dat de gewenste temperatuur bereikt gaat worden schromelijk overdreven is. Naar mijn mening werkt moduleren bij mij goed, de radiatoren blijven bijna altijd warm.
Overshoot heb ik geen last van en bij mij geeft de Nest aan dat hij aan het verwarmen is ook als de ketel op nadraaitijd staat. Wel moet ik de Nest tot 2 graden hoger zetten dan ik voorheen deed met mijn thermostaten, al heb ik deze er niet meer bijgehouden om te controleren.
Excuses voor de allicht achterhaalde vraag, laatste keer dat ik het gechecked had was vlak na de aanschaf van m'n 3e generatie Nest, maar zijn er nog steeds problemen met moduleren? Toen was het nl. zo dat ie wel met OpenTherm kon spreken, maar dat ie blijkbaar maar 2 standen had: 0 of 100. Hebben ze dat opgelost, zoals beloofd en doet ie nu netjes aan écht moduleren?
Ja, die van mij moduleert goed.cloink schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:45:
Excuses voor de allicht achterhaalde vraag, laatste keer dat ik het gechecked had was vlak na de aanschaf van m'n 3e generatie Nest, maar zijn er nog steeds problemen met moduleren? Toen was het nl. zo dat ie wel met OpenTherm kon spreken, maar dat ie blijkbaar maar 2 standen had: 0 of 100. Hebben ze dat opgelost, zoals beloofd en doet ie nu netjes aan écht moduleren?
Verwijderd
Waarschijnlijk heb je dan een kleine leefruimte die snel opwarmt en goed geisoleerd is? Blijf je nu dan wel weer zitten met grotere temperatuurschommelingen die inherent zijn aan aan/uit.Allewijn schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:16:
[...]
Ik heb hier altijd een aan/uit thermostaat gehad en vorig jaar vervangen voor een modulerende. Maar maakt qua gasverbruik voor mij niet uit blijkt uit jaarrekeningen en mijn eigen berekeningen.
.
Ik heb juist een redelijk ruime leefruimte. 14 meter lang, 6.5 breed. Open deel is 187m3 wat ik dan verwarm (woon plus open keuken). En dat ging voorheen altijd goed met de aan uit kamerthermostaat en afgelopen jaar idem met de modulerende versie. Geen noemenswaardig aantoonbaar verschil in verbruik.Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:57:
[...]
Waarschijnlijk heb je dan een kleine leefruimte die snel opwarmt en goed geisoleerd is? Blijf je nu dan wel weer zitten met grotere temperatuurschommelingen die inherent zijn aan aan/uit.
Ik begrijp dat moduleren beter kan zijn. Dus als de Nest echt bevalt koop ik alsnog wel een gen 3. Maar eerst maar eens deze gen 2 proberen omdat ik toch enkel de handbediening wens.
2ehands voor leuke prijs een gen 2 gekocht:
Hoe kan ik het geheel aansluiten? In online handleidingen zie ik alleen dat ze de heatlink door een professionele monteur aan willen laten sluiten...
Ik wil de heatlink op de rode en blauwe draad naar ketel aansluiten. Ik zie op de heatlink 3 pinnen?welke moet ik hebben en waar is de derde pin voor?
En ik wil/moet dan de ronde Nest draadloos verbinding laten maken met de heatlink. Dit kan toch? Enkel de USB stekker dan voor voeding in de ronde Nest?
Hoe kan ik het geheel aansluiten? In online handleidingen zie ik alleen dat ze de heatlink door een professionele monteur aan willen laten sluiten...
En ik wil/moet dan de ronde Nest draadloos verbinding laten maken met de heatlink. Dit kan toch? Enkel de USB stekker dan voor voeding in de ronde Nest?
https://nest.com/support/...D_A_InstallGuideDUTCH.pdfAllewijn schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:53:
2ehands voor leuke prijs een gen 2 gekocht:
LN = 220
2+3 naar ketel aan/uit
t1/t2 naar de nest
En maakt rood en blauw nog uit? Of maakt het qua polariteit niet uit?Fonta schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:07:
[...]
https://nest.com/support/...D_A_InstallGuideDUTCH.pdf
LN = 220
2+3 naar ketel aan/uit
t1/t2 naar de nest
En iemand ervaring met het bereik binnenshuis in nieuwbouw binnenshuis tussen de nest en de heatlink? CV staat nml op zolder en ik heb daar bijv ook geen Wi-Fi bereik...
Maakt volgens mij niet uit. Al heb ik zelf t1 -> t1 en t2 -> t2 aangesloten.Allewijn schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:50:
[...]
En maakt rood en blauw nog uit? Of maakt het qua polariteit niet uit?
[ Voor 9% gewijzigd door Fonta op 12-01-2017 23:51 ]
Jazeker.Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:52:
[...]
Heb je dat gecontroleerd op de ketel?
Bedankt voor delen van google doc..SamFox schreef op donderdag 11 december 2014 @ 10:15:
[...]
Als eerste, ga naar deze link, en voer de stappen uit, zorg dat je je eigen username en password netjes invult daar waar nodig. Run het script handmatig en dan moet er een regel in je sheet bijgezet worden:
https://community.nest.com/thread/7919
-
Community is al dagen niet bereikbaar
Wat zijn de stappen? Is het niet handig om een beschrijving te zetten op begin pagina van deze topic met google doc link
[ Voor 3% gewijzigd door mucuracat op 13-01-2017 09:08 ]
Lijkt er op dat de Nest een beetje aan het leren is.
Nu een week in gebruik. En eerste paar dagen deed Auto-Away er 4 a 5 uur over.
En begin deze week zo;n 2 uur. Vandaag zie ik dat hij na ongeveer een uur al op Auto Away staat.
En begin deze week zo;n 2 uur. Vandaag zie ik dat hij na ongeveer een uur al op Auto Away staat.
Bij mij ook. Ook vandaag weer 7:15 het huis uit, en om 8:57 gaat hij op Away.DarkSide schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:08:
Lijkt er op dat de Nest een beetje aan het leren is.
Het mooiste had ik gister nog, toen bleef de Nest op Away staan, ook al had ie volgens het schema al lang moeten stoken (om half 5 op 19c zijn). Maar toen ik onderweg naar huis was en dichterbij huis kwam begon hij met stoken. Dus kwam ik thuis in een warm huis.
Ook in mijn Energy history stond dat hij doorhad dat iemand (ik dus) onderweg was naar huis.
Betekent dus dat het schedule auto-away niet overruled en je op die manier dus wel energie bespaart.
Heb geen oorzaak kunnen vinden waarom de Nest gisterochtend niet heeft gestookt, en vanochtend volgde hij in ieder geval wel weer het schema.
Heb net 2 dagen nest..
En heb Android app ThermoStats gevonden die ook wat statistieken kan laten zien.. en ook temp instellen.
Hier onder een voorbeeld ...
Begin stukje met te hoog en te laag: .. nest uitgeprobeerd..
En ja, ook te zien dat het niet moduleerd, maar dat komt omdat mijn cv het niet kan (Nefit Ecomline HR).
Er schijnen modules te zijn om tussen te doen, maar CV al 16 jaar oud, dus misschien handiger om het een keer te vervangen
Groen: Binnen temp.
Rood: Aan het stoken
Geel: Buiten temp.
En heb Android app ThermoStats gevonden die ook wat statistieken kan laten zien.. en ook temp instellen.
Hier onder een voorbeeld ...
Begin stukje met te hoog en te laag: .. nest uitgeprobeerd..
En ja, ook te zien dat het niet moduleerd, maar dat komt omdat mijn cv het niet kan (Nefit Ecomline HR).
Er schijnen modules te zijn om tussen te doen, maar CV al 16 jaar oud, dus misschien handiger om het een keer te vervangen
Groen: Binnen temp.
Rood: Aan het stoken
Geel: Buiten temp.

Is inderdaad al even niet bereikbaar. Kwam ik ook achter maar vond de beschrijving op het blog waarnaar verwezen wordt in de OP.mucuracat schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:07:
[...]
Bedankt voor delen van google doc..
Community is al dagen niet bereikbaar![]()
Wat zijn de stappen? Is het niet handig om een beschrijving te zetten op begin pagina van deze topic met google doc link?
Nest uitlezen via Google spreadsheet
Een alternatieve manier om Nest data uit te lezen is via een script gekoppeld aan een Google spreadsheet. Dit is betrekkelijk eenvoudig en werkt als volgt:
Maak een Google spreadsheet aan
Ga naar Tools -> Script Editor en upload dit script
Vervang <YOUR NEST USERNAME> en <YOUR NEST PASSWORD> met je eigen Nest login en wachtwoord
File > Save
Ga naar Resources > Current Projects’ Triggers
Kies de “getData” functie en selecteer “Time driven” event. Kies een tijdsinterval, bijvoorbeeld 5 minuten.
Klaar is kees. De resultaten verschijnen nu elke 5 minuten in het spreadsheet.
Bron: https://hrubingh.wordpress.com/nest-thermostaat/
Tnx, . ik zie onder triggers geen GetData staanFonta schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:07:
[...]
....
Ga naar Resources > Current Projects’ Triggers
Kies de “getData” functie en selecteer “Time driven” event. Kies een tijdsinterval, bijvoorbeeld 5 minuten.
...

Waarschijnlijk aangepast nieuwe versie ? Heb GetDateFrom maar gebruikt.. En ook maar getNestWeather
[ Voor 25% gewijzigd door mucuracat op 13-01-2017 10:48 ]
Zojuist ook reactie gehad van Nest zelf. Had aan heb ook gevraagd of ik de Nest volledig 'oldskool' kan gebruiken.
Nette en duidelijke reactie ontvangen:
Bedankt voor contacteren van Nest Support.
Ik begrijp uit uw email dat u graag een Nest Thermostat wilt kopen, maar dat u graag alle automatische inregel opties wilt uitschakelen in verband met een onregelmatig werkschema.
Dit is zeker een mogelijkheid. U kunt in de instellingen de Auto-Schema functie, de Ecotemperatuur functie en de True-Radiant functie uitschakelen. Verder hoeft u ook zelf geen schema in te stellen, hoewel dit altijd een mogelijkheid blijft.
Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd, als u verder nog vragen heeft, wil ik deze met alle plezier beantwoorden voor u
Nette en duidelijke reactie ontvangen:
Bedankt voor contacteren van Nest Support.
Ik begrijp uit uw email dat u graag een Nest Thermostat wilt kopen, maar dat u graag alle automatische inregel opties wilt uitschakelen in verband met een onregelmatig werkschema.
Dit is zeker een mogelijkheid. U kunt in de instellingen de Auto-Schema functie, de Ecotemperatuur functie en de True-Radiant functie uitschakelen. Verder hoeft u ook zelf geen schema in te stellen, hoewel dit altijd een mogelijkheid blijft.
Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd, als u verder nog vragen heeft, wil ik deze met alle plezier beantwoorden voor u
Wat ik me nou eigenlijk afvraag is waarom de nest de ketel niet aanstuurt om constant op een laag pitje door te draaien ipv de temperatuur te laten zakken tot ongeveer een halve graag onder het ingestelde? Dit terwijl de Nest is ingesteld om middels OT the communiceren met de ketel.
Dat zou ik toch verwachten bij een modulerende thermostaat.
Wat ik nu zie is dat als hij aanslaat, hij meteen naar de voorlooptemperatuur gaat, en daarna afslaat.
Wat ik nu zie is dat als hij aanslaat, hij meteen naar de voorlooptemperatuur gaat, en daarna afslaat.
[ Voor 25% gewijzigd door Fonta op 13-01-2017 12:56 ]
In maart 2016 las ik een reactie van 'Nest Support' zelf in dit topic:
Gemeten temperatuursverschil:
Wij begrijpen dat het vervelend kan zijn als de Nest Thermostat een hogere en/of lagere temperatuur weergeeft dan dat het werkelijk in huis kan zijn. Het is op dit moment niet mogelijk om deze temperatuur te kalibreren. Dit doet de Nest Thermostat automatisch.
Het kan interessant zijn om tijdelijk de Nest Thermostat geen gebruik te laten maken van internet. Het kan zo zijn dat de Nest Thermostat een hogere temperatuur weergeeft omdat de WiFi-chip van de Nest Thermostat warm wordt.
Als de Nest Thermostat enkele uren offline is en hierna beter de temperatuur weergeeft, kan het verstandig zijn om naar de aanbevolen instellingen voor wifi-routers en toegangspunten bij gebruik met Nest producten te kijken.
Is dit bijna een jaar later nog steeds aan de orde?
Dit zou nml bizar zijn. Een thermostaat (zeker met tig sensoren) zou gewoon een goede temp aan moeten geven en anders handmatig bij te stellen moeten zijn. Onzin verhaal natuurlijk dat het niet mogelijk is om de Nest Thermostat te kalibrereren omdat hij dit zelf automatisch doet. Je kan altijd, als je de software juist programmeert, een andere waarde ingeven!
Ook erg kwalijk als de WiFi chip inderdaad voor opwarming zorgt en dit niet gecompenseerd wordt in de software... Als advies aangeven dat je de WiFi uit moet zetten is natuurlijk helemaal van de gekken en geen realistische oplossing.
Ik hoop dat mijn Nest (die ik morgen binnen krijg) toch wel de temp aangeeft die al mijn andere thermometers (en huidige honeywell) ook aangeven. Een graad verschil is echt TE veel voor een apparaat met '10 nauwkeurige sensoren'.
Wij begrijpen dat het vervelend kan zijn als de Nest Thermostat een hogere en/of lagere temperatuur weergeeft dan dat het werkelijk in huis kan zijn. Het is op dit moment niet mogelijk om deze temperatuur te kalibreren. Dit doet de Nest Thermostat automatisch.
Het kan interessant zijn om tijdelijk de Nest Thermostat geen gebruik te laten maken van internet. Het kan zo zijn dat de Nest Thermostat een hogere temperatuur weergeeft omdat de WiFi-chip van de Nest Thermostat warm wordt.
Als de Nest Thermostat enkele uren offline is en hierna beter de temperatuur weergeeft, kan het verstandig zijn om naar de aanbevolen instellingen voor wifi-routers en toegangspunten bij gebruik met Nest producten te kijken.
Dit zou nml bizar zijn. Een thermostaat (zeker met tig sensoren) zou gewoon een goede temp aan moeten geven en anders handmatig bij te stellen moeten zijn. Onzin verhaal natuurlijk dat het niet mogelijk is om de Nest Thermostat te kalibrereren omdat hij dit zelf automatisch doet. Je kan altijd, als je de software juist programmeert, een andere waarde ingeven!
Ook erg kwalijk als de WiFi chip inderdaad voor opwarming zorgt en dit niet gecompenseerd wordt in de software... Als advies aangeven dat je de WiFi uit moet zetten is natuurlijk helemaal van de gekken en geen realistische oplossing.
Ik hoop dat mijn Nest (die ik morgen binnen krijg) toch wel de temp aangeeft die al mijn andere thermometers (en huidige honeywell) ook aangeven. Een graad verschil is echt TE veel voor een apparaat met '10 nauwkeurige sensoren'.
Ik heb geen uitgebreid onderzoek gedaan.
Ik heb in het eerste weekend mijn oude ICY thermostaat even naast de Nest gehangen.
En als ik ging kijken wat de Nest aangaf en wat de ICY aangaf dan was dat beide gelijk.
Nergens heb ik gezien dat de Nest melde dat het 20gr was en de ICY zei nee hoor het is 18,5 graden.
Max verschil wat ik zag is dat de ICY zei 19,5 ipv 20. Maar even later was die ook op 20.
Geen idee hoe de ICY werkt. En wat zijn omslag punt is. Misschien pas bij 19,8 dat hij 20 weergeeft.
En de nest al 20 weergeeft bij 19,7?
Heb geen data van de ICY. Maar voor mij is de Nest net zo (in)accuraat als de ICY.
Ik heb in het eerste weekend mijn oude ICY thermostaat even naast de Nest gehangen.
En als ik ging kijken wat de Nest aangaf en wat de ICY aangaf dan was dat beide gelijk.
Nergens heb ik gezien dat de Nest melde dat het 20gr was en de ICY zei nee hoor het is 18,5 graden.
Max verschil wat ik zag is dat de ICY zei 19,5 ipv 20. Maar even later was die ook op 20.
Geen idee hoe de ICY werkt. En wat zijn omslag punt is. Misschien pas bij 19,8 dat hij 20 weergeeft.
En de nest al 20 weergeeft bij 19,7?
Heb geen data van de ICY. Maar voor mij is de Nest net zo (in)accuraat als de ICY.
Bij mij wordt langzaam verwarmd naar de gewenste temperatuur en blijft nog op een laag pitje draaien om de temperatuur stabiel te houden. Lijkt er op dat moduleren bij jou niet goed gaat.Fonta schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:55:
Wat ik me nou eigenlijk afvraag is waarom de nest de ketel niet aanstuurt om constant op een laag pitje door te draaien ipv de temperatuur te laten zakken tot ongeveer een halve graag onder het ingestelde? Dit terwijl de Nest is ingesteld om middels OT the communiceren met de ketel.
Zorg dat je thermostaat ingesteld staat voor moduleren maar ook je ketel (meestal kun je de Nest niet aansluiten op de aansluitingen van je oude (aan/uit) thermostaat, maar moet je de Heat Link op de juiste OT aansluitingen van je ketel aansluiten.
Wie het laatst lacht, heeft een traag gevoel voor humor...
Verschil tussen afwezig en auto_away
vanmorgen ging ik om half acht de deur uit en gaf de app op de telefoon om half tien aan dat ik afwezig was. Echter de ketel was wel aan het branden en stond niet op ECO.
Ik heb de Nest uitgelezen en zag dat de auto_away op waarde 0 stond...Om elf uur stond eindelijk de auto_away op 1 en ging mijn thermostaat over naar stand ECO.
Na wat verder onderzoeken kwam ik er achter dat om negen uur mijn thermostaat omhoog was gegaan naar 20 graden (was zo (tijdelijk) ingesteld in schema, dus dat klopte)
Cocnclusie:
Stand afwezig gaat in 2 uur vanaf het moment dat er niemand meer thuis is
Stand auto-away (en dus ECO) gaat in 2 uur na eventuele wijziging in schema !!
Dit kan dus verklaren dat bij anderen ook pas na 3 of 4 uur de ECO-stand actief wordt...
vanmorgen ging ik om half acht de deur uit en gaf de app op de telefoon om half tien aan dat ik afwezig was. Echter de ketel was wel aan het branden en stond niet op ECO.
Ik heb de Nest uitgelezen en zag dat de auto_away op waarde 0 stond...Om elf uur stond eindelijk de auto_away op 1 en ging mijn thermostaat over naar stand ECO.
Na wat verder onderzoeken kwam ik er achter dat om negen uur mijn thermostaat omhoog was gegaan naar 20 graden (was zo (tijdelijk) ingesteld in schema, dus dat klopte)
Cocnclusie:
Dit kan dus verklaren dat bij anderen ook pas na 3 of 4 uur de ECO-stand actief wordt...
Dus als er geen wijziging is in schema. Gaan auto-away en afwezig gelijktijdig op.Maatje schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:58:
Verschil tussen afwezig en auto_away
Cocnclusie:
Ik was vanochtend een uur niet thuis. En zag gewoon in de app dat ik afwezig was. En in de sheet dat de nest op Eco stond.
precies, dan gaat het gelijk op... klopt dus tot zover met mijn theorie!DarkSide schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:57:
[...]
Dus als er geen wijziging is in schema. Gaan auto-away en afwezig gelijktijdig op.
Ik was vanochtend een uur niet thuis. En zag gewoon in de app dat ik afwezig was. En in de sheet dat de nest op Eco stond.
Vraagje, wij hebben thuis de Nest 3 en een hete lucht verwarming systeem. Nu heb ik al lopen spelen met true radiant maar dat zou alleen zijn voor vloer verwarming en gewone radiatoren volgens de beschrijving. Niet nodig voor andere systemen?
Maar is het nou beter om de optie true radiant te activeren of juist niet met Warme lucht?
Edit, we hebben opentherm
Bedankt!
Maar is het nou beter om de optie true radiant te activeren of juist niet met Warme lucht?
Edit, we hebben opentherm
Bedankt!
[ Voor 11% gewijzigd door DukeN op 13-01-2017 18:29 ]
Duken.nl meer dan downloaden | Leeralles.nl - Een waffeltastische plek
In principe heel erg tevreden met de Nest. Hangt nu 3 maanden. Echter sinds deze week staat de Nest via de App 70 procent van de tijd op offline. Terwijl de Nest gewoon prima verbinding heeft. Probleem nooit eerder gehad.
Gaat de app toevallig weer online wanneer je de thermostaat Zelf even indrukt?Razer schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 18:37:
In principe heel erg tevreden met de Nest. Hangt nu 3 maanden. Echter sinds deze week staat de Nest via de App 70 procent van de tijd op offline. Terwijl de Nest gewoon prima verbinding heeft. Probleem nooit eerder gehad.
Verwijderd
Dat is normaal gedrag. Mijn huidige modulerende Honeywell gaat zodra de kamer op temperatuur is naar lowload regeling. Dit betekent dat deze uitrekent hoe vaak en met welke temperatuur hij moet schakelen en stoken om de boel op temperatuur te houden. Eigenlijk aan/uit maar dan op lagere temperaturen. Dat doet de Nest denk ik dus ook.Fonta schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:55:
Verwijderd
Sterker, ik heb mijn huidige gekalibreerd naar de plek waar we zitten. DAAR moet het 20 graden zijn.Allewijn schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:23:
In maart 2016 las ik een reactie van 'Nest Support' zelf in dit topic:
Nou, ik heb toch even wat hulp nodig denk ik
Ik heb sinds enige tijd een Nest V3, welke door een monteur aan mijn Nefit ProLine ketel gehangen is.
Dit werkt op zich allemaal prima, maar beneden hebben we een combinatie van vloerverwarming en 1 radiator, dus het leek me handig om het geheel modulerend te laten werken, in plaats van aan/uit.
Ik heb daarom de Nefit EMS-OT converter gekocht (deze: https://wifithermostaten.nl/nefit-opentherm-converter.html), aansluiten zou gemakkelijk zijn...
Er zit geen noemenswaardige installatiehandleiding bij, maar het internet deed mij vermoeden dat ik het volgende moest doen:
1. Ketel + Nest Heatlink van het stroom
2. EMS-OT converter met de kabel met het oranje blokje op de plek van het huidige (lege) oranje blokje aan de ketel vastklikken
3. Nest Heatlink losmaken van de ketel (zat aan het groene blokje)
4. Nest Heatlink vastmaken aan EMS-OT converter (aan het groene blokje)
5. Stroom weer op Ketel + Nest Heatlink
Het resultaat is dat de verwarming het doet, we warm water hebben, maar toch loopt het volgens mij niet helemaal goed.
Op de Nest thermostaat heb ik nu namelijk constant een geel cirkeltje met een zwart druppeltje erin in beeld. Daarnaast kan ik op de Nest thermostaat via het Pro configuratie menu instellen dat het niet via aan/uit geregeld is, maar via OpenTherm, maar dan geeft de Nest een foutmelding "Ondanks de draadloze verbinding is er geen OpenTherm gedetecteerd". Ik moet hem dus op aan/uit laten staan, wat me niet de bedoeling lijkt.
Weet iemand wellicht wat ik verkeerd doe?
Ik heb sinds enige tijd een Nest V3, welke door een monteur aan mijn Nefit ProLine ketel gehangen is.
Dit werkt op zich allemaal prima, maar beneden hebben we een combinatie van vloerverwarming en 1 radiator, dus het leek me handig om het geheel modulerend te laten werken, in plaats van aan/uit.
Ik heb daarom de Nefit EMS-OT converter gekocht (deze: https://wifithermostaten.nl/nefit-opentherm-converter.html), aansluiten zou gemakkelijk zijn...
Er zit geen noemenswaardige installatiehandleiding bij, maar het internet deed mij vermoeden dat ik het volgende moest doen:
2. EMS-OT converter met de kabel met het oranje blokje op de plek van het huidige (lege) oranje blokje aan de ketel vastklikken
Het resultaat is dat de verwarming het doet, we warm water hebben, maar toch loopt het volgens mij niet helemaal goed.
Op de Nest thermostaat heb ik nu namelijk constant een geel cirkeltje met een zwart druppeltje erin in beeld. Daarnaast kan ik op de Nest thermostaat via het Pro configuratie menu instellen dat het niet via aan/uit geregeld is, maar via OpenTherm, maar dan geeft de Nest een foutmelding "Ondanks de draadloze verbinding is er geen OpenTherm gedetecteerd". Ik moet hem dus op aan/uit laten staan, wat me niet de bedoeling lijkt.
Heb je ook op de heatlink de bedrading aangepast? De twee draden die naar de ketel gaan moeten op OT 1 en 2 zitten aangesloten. De aansluiting voor aan/uit zitten op een andere plaats.Smobbo schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:38:
Nou, ik heb toch even wat hulp nodig denk ik![]()
Ook moet je de Nest zelf anders instellen, bij apparaat en vervolgens pro configuratie, de thermostaat op Opentherm zetten
Dat druppeltje heeft iets met de warmwater bereiding te maken. En dat staat uit bij, wil niet dat de thermostaat bepaald hoe ik mn warm water bereiding ingesteld hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door loonatick78 op 13-01-2017 20:07 ]
Dankjewel! Dat had ik inderdaad nog niet gedaan!loonatick78 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:03:
[...]
Heb je ook op de heatlink de bedrading aangepast? De twee draden die naar de ketel gaan moeten op OT 1 en 2 zitten aangesloten. De aansluiting voor aan/uit zitten op een andere plaats.
Ook moet je de Nest zelf anders instellen, bij apparaat en vervolgens pro configuratie, de thermostaat op Opentherm zetten
Dat druppeltje heeft iets met de warmwater bereiding te maken. En dat staat uit bij, wil niet dat de thermostaat bepaald hoe ik mn warm water bereiding ingesteld hebt.
Opnieuw in het topic gezocht (omdat ik even wou checken of polariteit geen issue zou zijn) en ik heb deze post gevonden die precies mijn situatie volgt:
Bizar dat ik met allerlei zoektermen deze post nog niet gevonden had...TommyGun schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:46:
Kan iemand bevestigen dat het klopt wat ik hier gedaan heb? De Nest had ik dus al maar zonder OpenTherm converter voor mijn Nefit ketel. Die heb ik er nu dus tussen gezet. In feite heb ik enkel het kabeltje wat in 2 en 3 zat op de Heat Link verplaatst naar OT1 en OT2 en de andere kant aangesloten op de converter. Vanuit daar gaat 'ie naar de 'oranje' aansluiting op de CV.
Op de converter staan geen getalletjes dus in hoeverre is het belangrijk dat het groene blokje overeenkomt met OT1/2?
T1 en T2 gaan naar de thermostaat, daar is niets aan gewijzigd.
[afbeelding]
EDIT; het lijkt te werken. In het begin deed de CV niets meer (sloeg aan en meteen weer af, repeat) maar ik moest natuurlijk nog even de setting op de Nest bijwerken (dus OpenTherm selecteren). Daarna begon de CV flink te werken en op een gegeven moment bouwde 'ie netjes af
Even voor de terug vindbaarheid: Nest V3, Nefit, EMS-OT Converter, Open Therm
Nu nog een andere vraag: ik heb deels vloerverwarming aangevuld met een radiator. Is het dan slim om in de Nest te kiezen voor de optie 'Vloerverwarming' of 'radiator'? En wat is het verschil qua werking?
Hi
Ik word gek van mijn nest, ik gebruik hem in mijn home automation.
Stel nieuwe temperatuur in op telefoon of laptop,er gebeurd niets op de nest zelf. Vervolgens geeft app en laptop "offline" weer en na minuut of 3-4 staat de nest soms alsnog op de juiste temperatuur. (ik weet niet of dit altijd gebeurd)
Als ik "offline"melding heb en ik draai de temperatuur omhoog op de nest, dan zie ik onmiddelijk op de laptop en telefoon dat ie weer online is.
De firewall op mijn modem is gedisabled dus hier kan het waarschijnlijk niet aan liggen.
verder heb ik volgende nog getest:
1) No matter what the configuratie verschillende access points (via ZIGGO, en 2 routers): de Nest werkt na herstarten 3-4 minuten ok, daarna niet meer: geen reactie bij instellings wijziging via app of Mynest, offline meldingen
2) Commando's geinitieerd door de nest worden direct opgepikt door NestServers, dit wordt duidelijk doordat zowel op laptop als telefoon (wifi and or 4g) dit zichtbaar is via nest app of Mynest
3) soms wordt na 3-10 minuten wachten toch nog de instelling opgepikt door de nest.
Ik ben nog een test aan het doen met de volgende settings in mijn modem:
DTIM_interval verhogen van 1 --> 4
BeaconInterval verhogen van 100 --> 250 msec
1) nest instellen via app --> geen response (of minuten lang)
2) Nest instellen via nest (veranderen dus) --> binnen enkele secondes (soms direct) ALTIJD zichtbaar via de APP of via laptop (web-pagina)
3) Indien App of laptop aangeven "offline" --> Nest instellen via nest (veranderen dus) --> binnen enkele secondes (soms direct) ALTIJD zichtbaar via de APP of via laptop (web-pagina) en dus direct niet meer offline.
4) Nest instellen via nest (veranderen dus), direct hierna is het vaak (ook niet altijd) het geval dat veranderen via de APP de Nest binnen enkele secondes reageerd.
5) Herstarten van de Nest heeft ALTIJD tot gevolg dat de eerste 3-4 minuten alles fatsoenlijk werkt (maw instelling via app binnen enkele secondes zichtbaar op de Nest.
Alles bij elkaar (maar vooral item 2 & 3 & 4) doet mij vermoeden dat het toch een probleem is in de Nest waarbij ik denk aan wifi slaapstanden etc. het lijkt wel of de nest "wakker wordt" na het verdraaien van de temp en dus uit een bepaalde toestand gehaald wordt.
Ik vraag me serieus af of het nu aan mijn Nest ligt of dat dit een firmware probleem is van de Nest in het algmeen, de meeste mensen zullen niet eens merken dat er iets mis is. (De eerste week is het leuk om via app dingen te veranderen maar daarna doet de nest toch meestal zelf zijn werk...)
Wat mij wel duidelijk is dat het niet een probleem wat specifiek voor mij is. Hiermee bedoel ik: mijn situatie is niet zo uniek dat ik geloof dat de nest ALLEEN bij mij een probleem heeft, dit MOET vaker voorkomen.
(misschien beetje warrig hierboven maar dit is gedeeltelijk uit correspondentie met Nest support geknipt en geplakt)
Heeft nog iemand een gouden tip ???
Ik word gek van mijn nest, ik gebruik hem in mijn home automation.
Stel nieuwe temperatuur in op telefoon of laptop,er gebeurd niets op de nest zelf. Vervolgens geeft app en laptop "offline" weer en na minuut of 3-4 staat de nest soms alsnog op de juiste temperatuur. (ik weet niet of dit altijd gebeurd)
Als ik "offline"melding heb en ik draai de temperatuur omhoog op de nest, dan zie ik onmiddelijk op de laptop en telefoon dat ie weer online is.
De firewall op mijn modem is gedisabled dus hier kan het waarschijnlijk niet aan liggen.
verder heb ik volgende nog getest:
1) No matter what the configuratie verschillende access points (via ZIGGO, en 2 routers): de Nest werkt na herstarten 3-4 minuten ok, daarna niet meer: geen reactie bij instellings wijziging via app of Mynest, offline meldingen
2) Commando's geinitieerd door de nest worden direct opgepikt door NestServers, dit wordt duidelijk doordat zowel op laptop als telefoon (wifi and or 4g) dit zichtbaar is via nest app of Mynest
3) soms wordt na 3-10 minuten wachten toch nog de instelling opgepikt door de nest.
Ik ben nog een test aan het doen met de volgende settings in mijn modem:
DTIM_interval verhogen van 1 --> 4
BeaconInterval verhogen van 100 --> 250 msec
1) nest instellen via app --> geen response (of minuten lang)
2) Nest instellen via nest (veranderen dus) --> binnen enkele secondes (soms direct) ALTIJD zichtbaar via de APP of via laptop (web-pagina)
3) Indien App of laptop aangeven "offline" --> Nest instellen via nest (veranderen dus) --> binnen enkele secondes (soms direct) ALTIJD zichtbaar via de APP of via laptop (web-pagina) en dus direct niet meer offline.
4) Nest instellen via nest (veranderen dus), direct hierna is het vaak (ook niet altijd) het geval dat veranderen via de APP de Nest binnen enkele secondes reageerd.
5) Herstarten van de Nest heeft ALTIJD tot gevolg dat de eerste 3-4 minuten alles fatsoenlijk werkt (maw instelling via app binnen enkele secondes zichtbaar op de Nest.
Alles bij elkaar (maar vooral item 2 & 3 & 4) doet mij vermoeden dat het toch een probleem is in de Nest waarbij ik denk aan wifi slaapstanden etc. het lijkt wel of de nest "wakker wordt" na het verdraaien van de temp en dus uit een bepaalde toestand gehaald wordt.
Ik vraag me serieus af of het nu aan mijn Nest ligt of dat dit een firmware probleem is van de Nest in het algmeen, de meeste mensen zullen niet eens merken dat er iets mis is. (De eerste week is het leuk om via app dingen te veranderen maar daarna doet de nest toch meestal zelf zijn werk...)
Wat mij wel duidelijk is dat het niet een probleem wat specifiek voor mij is. Hiermee bedoel ik: mijn situatie is niet zo uniek dat ik geloof dat de nest ALLEEN bij mij een probleem heeft, dit MOET vaker voorkomen.
(misschien beetje warrig hierboven maar dit is gedeeltelijk uit correspondentie met Nest support geknipt en geplakt)
Heeft nog iemand een gouden tip ???
Ik word morgen terug gebeld door nest ivm zelfde probleem, zelf zeggen ze dat het misschien door ziggo komt maar dat geloof ik niet. De medewerker heeft het hoger op gegooid.
count me in...Peaky schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:45:
Ik word morgen terug gebeld door nest ivm zelfde probleem, zelf zeggen ze dat het misschien door ziggo komt maar dat geloof ik niet. De medewerker heeft het hoger op gegooid.
Heb de laatste dagen het zelfde en merk op dat het vooral gebeurt als je het scherm hebt ingesteld op altijd uit.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Net getest, op scherm drukken van de Nest resulteert inderdaad meteen in verbinding in de app... Heel raar.Peaky schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:20:
[...]
Gaat de app toevallig weer online wanneer je de thermostaat Zelf even indrukt?
Verwijderd
Hier ook zwaar klote .als.de kids na me werk van de avond op van haal zet ik normaal.de verwarming aan. Nu werkt dat kreng niet
Hi
Nog een leuke update:
Ik heb via google spreadsheet een logger aangezet
(zie script:https://gist.github.com/beezly/9b2de3749d687fdbff3f#file-gistfile1-js)
Alle mensen die denken dat het echte data is hebben het dus mooi mis:
Ik heb mijn nest via app ingesteld zie onderstaande logging uit de google spreadsheet:
(tijd, actual temp, ingestelde temp, humidity, auto-away)
13/01/2017 22:55:26 20.50999 22.5 0.45 TRUE 0
13/01/2017 22:56:26 20.50999 19.5 0.45 TRUE 0
13/01/2017 22:57:26 20.50999 20 0.45 TRUE 0
13/01/2017 22:58:26 20.50999 20 0.47 TRUE 0
13/01/2017 22:59:26 20.50999 20 0.47 TRUE 0
13/01/2017 23:00:26 20.50999 20 0.47 TRUE 0
13/01/2017 23:01:26 20.50999 20 0.47 TRUE 0
13/01/2017 23:02:26 20.50999 20 0.47 TRUE 0
13/01/2017 23:04:26 20.50999 20 0.45 TRUE 0
13/01/2017 23:05:26 20.50999 20 0.45 TRUE 0
13/01/2017 23:06:26 20.50999 20 0.45 TRUE 0
13/01/2017 23:07:26 20.50999 20 0.45 TRUE 0
13/01/2017 23:08:26 20.48999 20 0.45 FALSE 0
Ik heb het in de gaten gehouden en wat gebeurd er: de nest heeft de instelling van 22.5 graden opgepikt.
Zoals je ziet heb ik direct hierna het setpoint veranderd naar 19.5 en daarna 20.
Wat gebeurd er:
Gedurende de hele tijd blijft de nest 22.5 op het scherm aangeven en blijft mijn ketel ook branden...
Pas 13 MINUTEN na het veranderen van het setpoint gaat de nest ECHT om naar 20 graden en stopt de ketel met branden.
Op de een of andere manier klopt de toestand van "TRUE" naar "FALSE" die aangeeft of de ketel brand wel.
Maar ik heb dus geen vertrouwen in de rest van de data. Toen de laatste entry verscheen in de spreadsheet zag ik inderdaad dat de nest daadwerkelijk 20 graden aangaf op het display, daarvoor was dit de hele tijd 22.5 en bleef de ketel dus branden.
Zoals je ziet blijft de actual temp ook de heletijd identiek totdat er daadwerkelijk iets gebeurd...
Lekker betrouwbaar allemaal???
Nog een leuke update:
(zie script:https://gist.github.com/beezly/9b2de3749d687fdbff3f#file-gistfile1-js)
Ik heb mijn nest via app ingesteld zie onderstaande logging uit de google spreadsheet:
(tijd, actual temp, ingestelde temp, humidity, auto-away)
Ik heb het in de gaten gehouden en wat gebeurd er: de nest heeft de instelling van 22.5 graden opgepikt.
Zoals je ziet heb ik direct hierna het setpoint veranderd naar 19.5 en daarna 20.
Wat gebeurd er:
Gedurende de hele tijd blijft de nest 22.5 op het scherm aangeven en blijft mijn ketel ook branden...
Pas 13 MINUTEN na het veranderen van het setpoint gaat de nest ECHT om naar 20 graden en stopt de ketel met branden.
Op de een of andere manier klopt de toestand van "TRUE" naar "FALSE" die aangeeft of de ketel brand wel.
Maar ik heb dus geen vertrouwen in de rest van de data. Toen de laatste entry verscheen in de spreadsheet zag ik inderdaad dat de nest daadwerkelijk 20 graden aangaf op het display, daarvoor was dit de hele tijd 22.5 en bleef de ketel dus branden.
Zoals je ziet blijft de actual temp ook de heletijd identiek totdat er daadwerkelijk iets gebeurd...

[ Voor 4% gewijzigd door wifiminime op 13-01-2017 23:24 ]
Zo uitgebreid heb ik het niet getest.wifiminime schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:16:
Hi
Nog een leuke update:
Ik heb het in de gaten gehouden en wat gebeurd er de nest heeft de instelling van 22.5 graden opgepikt.
Wat gebeurd er gedurende de hele tijd blijft de nest 22.5 op het scherm aangeven en blijft mijn ketel ook branden...
Maar kan mij er wel invinden, als de temp bereikt is duurt het te lang voordat de Nest de kachel uitzet.
Ook blijft het scherm lang op oranje terwijl ik kan zien dat er geen gas verbruikt word.
Denk/gok na een uurtje begint de kachel op standje laag te stoken voor enkele uren.
En dat kost toch meer gas dan wat mijn oude IYC thermostaat deed.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Heeft je modem niet iets van een spaarstand voor wifi oid? Dat als een device weinig doet je modem de verbinding wordt geminimaliseerd.
Anders eens je modem log checken en/of een constante ping vanaf je laptop starten naar je nest. Dan zie je of deze up blijft, en kan je kijken of je dan wel alles live in kan stellen.
HiSiewert schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:22:
[...]
Zo uitgebreid heb ik het niet getest.
Maar kan mij er wel invinden, als de temp bereikt is duurt het te lang voordat de Nest de kachel uitzet.
Ook blijft het scherm lang op oranje terwijl ik kan zien dat er geen gas verbruikt word.
Denk/gok na een uurtje begint de kachel op standje laag te stoken voor enkele uren.
En dat kost toch meer gas dan wat mijn oude IYC thermostaat deed.
Dat is bij niet het geval, als ik ditzelfde met de hand doe,is binnen enkele secondes het scherm zwart.
Ikheb een verklaring voor het feit dat de TRUE op TRUE blijft staan: (anders dan dat ik hiervoor suggereer)
Ik denk dus echt dat de data die je hier ziet herhaald blijft worden. De servers van nest hebben de ingesteld tempover genomen, dat zie je ook gebeuren als je tegelijk met 2 telefoons of latops kijkt via app of my nest.
De rest van de data wordt pas ge-update nadat de nest dit update en gelijtijdig de nieuwe ingestelde temp overneemt.
Alle data blijft dus gewoon bij het oude, via app verander je 1 instelling op nest servers. nieuwe data komt van nest wanneer instelling ovegenomen wordt na 13 minuten in dit geval.
edit:
hmm vreemd ik zie nu pas dat humidity wel degelijk verandert.....
dan lijkt het erop dat er gewoon een dikke vette bug in de laatste nest firmware zit...
[ Voor 31% gewijzigd door wifiminime op 13-01-2017 23:44 ]
Hi heb van alles geprobeerd, de nest kan ik niet pingen (geen reactie)Meauses schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:27:
[...]
Heeft je modem niet iets van een spaarstand voor wifi oid? Dat als een device weinig doet je modem de verbinding wordt geminimaliseerd.
Anders eens je modem log checken en/of een constante ping vanaf je laptop starten naar je nest. Dan zie je of deze up blijft, en kan je kijken of je dan wel alles live in kan stellen.
Pinging 192.168.1.19 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Ziggo modem heeft geen instelling voor wifi spaarstand....
Op OpenWrt router "max_inactivity" verlengt van 300 sec naar 1800 seconden....
mag niet baten.
De verandering van beacon interval en DTIMhad wel effect, anders was 2 minuten na setpoint instellen "offline" zichtbaar in de app of op mijn laptop...
Snap je verhaal en vind het zeer plausibel.wifiminime schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:32:
[...]
Hi
Dat is bij niet het geval, als ik ditzelfde met de hand doe,is binnen enkele secondes het scherm zwart.
Ikheb een verklaring voor het feit dat de TRUE op TRUE blijft staan: (anders dan dat ik hiervoor suggereer)
Ik denk dus echt dat de data die je hier ziet herhaald blijft worden. De servers van nest hebben de ingesteld tempover genomen, dat zie je ook gebeuren als je tegelijk met 2 telefoons of latops kijkt via app of my nest.
De rest van de data wordt pas ge-update nadat de nest dit update en gelijtijdig de nieuwe ingestelde temp overneemt.
Alle data blijft dus gewoon bij het oude, via app verander je 1 instelling op nest servers. nieuwe data komt van nest wanneer instelling ovegenomen wordt na 13 minuten in dit geval.
Maar goed, zo langzamerhand ben ik er wel zat van...
Op je openwrt router zou je gedetailleerde logs moeten kunnen zien wanneer je nest (dis)connect. Er van uitgaande dat die de wifi doet voor je.
Mijn ervaring Is dat de sheet achterloopt. Mijn app en Nest gaan op Away(Eco modus), maar pas een uur later zie ik dat in mijn sheet terugkomen.... Dat vind ik wel vreemd.Siewert schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:42:
[...]
Snap je verhaal en vind het zeer plausibel.
Heb zelf het idee dat dat aan de server ligt.Meauses schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:44:
[...]
Mijn ervaring Is dat de sheet achterloopt. Mijn app en Nest gaan op Away(Eco modus), maar pas een uur later zie ik dat in mijn sheet terugkomen.... Dat vind ik wel vreemd.
Denk dat die een andere tijd zone heeft of de data word later vrijgegeven.
Kijk maar eens naar je verbruiksschema.
Die zie jij ook niet om 1 minuut over 12 maar pas na 1 uur
Zelfde....Siewert schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:42:
[...]
Snap je verhaal en vind het zeer plausibel.
Nog een edit gedaan zojuist op mijn orginele post (ben weer van mening verandert :-) )
Op de een of andere manier klopt een gedeelte van de data wel:
1) de toestand van "TRUE" naar "FALSE" die aangeeft of de ketel brand
2) Humidity verandert
3) Actual temp lijkt "te hangen" en wordt pas ge-update tijdens overnemen van setpoint.
Dus er lijkt wel degelijk continue communicatie te zijn met mijn Nest... Dat gaf het scherm met techinische info ook al aan:
ping tijden veranderen ook de hele tijd (ze zijn nu wel erg lang geworden na de verandering van DTIM / beacon interval)
Ik denk dus nu dat het wel / niet overnemen van het setpoint los staat van de "offline melding" in de app.
( Nu ik er over terugdenk: mijn telefoon en laptop gaven zojuist ook al eens "offline" aan via nest app
terwijl de data in de google spreadsheet gewoon binnen bleef druppelen....)
Dikke vette bug in de firmware van de Nest??
Setpoint overname gaat niet goed??
Volgens nest is de route vanaf jou app naar hun server en vanaf daar naar de thermostaat.wifiminime schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:40:
[...]
Hi heb van alles geprobeerd, de nest kan ik niet pingen (geen reactie)
Pinging 192.168.1.19 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Ziggo modem heeft geen instelling voor wifi spaarstand....
Op OpenWrt router "max_inactivity" verlengt van 300 sec naar 1800 seconden....
mag niet baten.
De verandering van beacon interval en DTIMhad wel effect, anders was 2 minuten na setpoint instellen "offline" zichtbaar in de app of op mijn laptop...
Als ik op de app de temp veranderde zag ik dat ook op de laptop veranderen, alleen de nest deed niks, volgens de medewerker zagen ze het signaal binnen komen en weg gaan maar het kwam dus niet aan bij de thermostaat.
Maar nu ik het hier al een paar keer voorbij zie komen is het wel apart, ben benieuwd was ze mij morgen te melden hebben.
Bij mij heeft de Nest 2 maand netjes gewerkt, en nu is een paar dagen wel goed dan opeens weer niet.
Hi,
Nog een leuke: Nest App geeft nu al 10 minuten aan offline, data in spreadsheet komt gewoon binnnen (comfirmed) en nu is het toevallig 00.00 uur en precies op het moment dat mijn nest naar "eco" gaat (om 00.00 uur dus) gaat de nest app op "online"...
(ik post het maar gewoon,alle info zou zomaar kunnen helpen tot een oplossing right?)
Nog een leuke: Nest App geeft nu al 10 minuten aan offline, data in spreadsheet komt gewoon binnnen (comfirmed) en nu is het toevallig 00.00 uur en precies op het moment dat mijn nest naar "eco" gaat (om 00.00 uur dus) gaat de nest app op "online"...
(ik post het maar gewoon,alle info zou zomaar kunnen helpen tot een oplossing right?)
En toch word de temp setpoint niet geactiveerd.wifiminime schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:57:
[...]
Zelfde....
Nog een edit gedaan zojuist op mijn orginele post (ben weer van mening verandert :-) )
Op de een of andere manier klopt een gedeelte van de data wel:
1) de toestand van "TRUE" naar "FALSE" die aangeeft of de ketel brand
2) Humidity verandert
3) Actual temp lijkt "te hangen" en wordt pas ge-update tijdens overnemen van setpoint.
Dus er lijkt wel degelijk continue communicatie te zijn met mijn Nest... Dat gaf het scherm met techinische info ook al aan:
ping tijden veranderen ook de hele tijd (ze zijn nu wel erg lang geworden na de verandering van DTIM / beacon interval)
Ik denk dus nu dat het wel / niet overnemen van het setpoint los staat van de "offline melding" in de app.
( Nu ik er over terugdenk: mijn telefoon en laptop gaven zojuist ook al eens "offline" aan via nest app
terwijl de data in de google spreadsheet gewoon binnen bleef druppelen....)
Dikke vette bug in de firmware van de Nest??
Setpoint overname gaat niet goed??
Want als ik de Nest op "Scherm uit heb" word de setpoint pas geactiveerd als ik op het scherm druk of een half tot een uur later.
En dat was mij dus opgevallen omdat van de week het in eens ongelooflijk koud werd.
Kijk in de app en zie wel dat ik de temp goed ingesteld had.
Huiskamer temp was 19 en ingestelde temp was 21 op de nest wat een daadwerkelijk temp van 20,5 is.
Dus ik loop naar de Nest, activeer hem en in eens springt de kachel aan.
Ja,precies hetzlefde gebeurd bij mij. Ik was alleen in de veronderstelling dat dit 1:1 verband had de offline melding van de app. In het begin ging na een paar minuten na het instellen van setpoint de app offline,Siewert schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:06:
[...]
En toch word de temp setpoint niet geactiveerd.
Want als ik de Nest op "Scherm uit heb" word de setpoint pas geactiveerd als ik op het scherm druk of een half tot een uur later.
En dat was mij dus opgevallen omdat van de week het in eens ongelooflijk koud werd.
Kijk in de app en zie wel dat ik de temp goed ingesteld had.
Huiskamer temp was 19 en ingestelde temp was 21 op de nest wat een daadwerkelijk temp van 20,5 is.
Dus ik loop naar de Nest, activeer hem en in eens springt de kachel aan.
dus ga je je wifi verdenken etc. Nu denk ik er dus inmiddels anders over.
Ik denk dat mijn wifi ok is, anders kan ik nooit de juiste info mbt humidity en heating ON inlezen via de nest servers. Die moeten afkomstig zijjn van mijn nest, humidity via sensoren van de nest gemeten dus...
Het probleem zit hem volgens mij dus in het overnemen van het setpoint....
Ik heb alles weer gemaild naar nest support, ben benieuwd wat ik te horen krijg ... anything usefull (of grote frustraties) zal ik posten
[ Voor 5% gewijzigd door wifiminime op 14-01-2017 00:17 ]