Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja.. lastig te zeggen. Combinatie van type huis, ketel en thermostaat is vrij situatie afhankelijk kan ik me voorstellen.

Wellicht moet ik toch overwegen de ketel beter af te stemmen op mijn situatie en de Nest thermostaat. Ik beschik over een intergas kombi kompact hre 28/24. Zover ik nu kan beoordelen staat de cv aanvoertemperatuur op 80c (default) en het maximaal CV vermogen ook op de default stand (70% -> 19,1 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:04:
Tja.. lastig te zeggen. Combinatie van type huis, ketel en thermostaat is vrij situatie afhankelijk kan ik me voorstellen.

Wellicht moet ik toch overwegen de ketel beter af te stemmen op mijn situatie en de Nest thermostaat. Ik beschik over een intergas kombi kompact hre 28/24. Zover ik nu kan beoordelen staat de cv aanvoertemperatuur op 80c (default) en het maximaal CV vermogen ook op de default stand (70% -> 19,1 kW).
De startpost van 'Gas besparen door middel van CV tuning deel II' is zeer aan te bevelen.

Tuning is erg afhankelijk van je situatie. We hebben dezelfde ketel (bijna, hre 36/30) echter is mijn systeem ingericht op LTV (lage temperatuur, o.a. door vloerverwarming en grote convectoren boven).

Wat er met de Nest gebeurt is dat je altijd 100% gaat stoken. In dit geval 100% van het ingestelde vermogen. Dan gaat het systeem denk ik snel pendelen.

De standaard pompsnelheid van je CV is trouwens III, vaak te hoog waardoor het water te warm terug komt bij je CV.

Ik denk dat je straffeloos naar 65C kunt en pompstand II. Maar dan moet je nog een vermogen hebben wat past bij de aan/uit regeling in plaats van OT (in relatie tot het vermogen van je ketel).

[ Voor 8% gewijzigd door twixx op 03-01-2015 19:36 ]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een update wat betreft mijn Chronoterm v.s. Nest ervaringen..

Onderstaande grafiek spreekt boekdelen. De blauwe lijn is de gemeten temperatuur in de woonkamer op 3 jan 2015 gedurende ongeveer 9.00 ‘s ochtends tot 22.30 ‘s avonds met de Chronoterm als thermostaat actief. De data is gemeten door de Nest die nu (tijdelijk) niet meer als thermostaat fungeert maar als temperatuur sensor. De Nest ligt op een andere plek in de woonkamer en lager bij de grond wat waarschijnlijk de -0.5 graad verschil verklaart ten opzichte van de ingestelde temperatuur van 21 graden. Dit verschil is eigenlijk niet zo relevant, belangrijk is dat het resultaat een zeer stabiel patroon laat zien. Bijna te perfect!

Afgezet tegen deze lijn twee datasets waarbij de Nest als thermostaat functioneerde. Respectievelijk 22 & 27 dec. 2014, zelfde tijdsbestek, zelfde temperatuur instelling (target_temperature 21) en geen afwezigheid (away = False).

Veel fluctuaties in temperatuur bij gebruik van de Nest, doordat het soms te warm werd opgestookt ervaar je dalingen ook (relatief) als te koud. Mijn vermoeden is dat bij het gebruik van de Nest (aan/uit) de ketel het huis te snel warm stookt en het wellicht soelaas kan bieden het vermogen van de Intergas terug te schroeven… wordt vervolgd…

Afbeeldingslocatie: https://hrubingh.files.wordpress.com/2015/01/chronoterm_nest.png?w=509&h=344

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 14:48
Update Google spreadsheet voor analytics voor de NEST.

Grootste problemen:
- inloggen en ophalen gegevens van NEST geeft (te) vaak foutmeldingen
- weer gegevens niet precies en accuraat genoeg
- sheet kan te groot worden (en langzaam) als er maar data bijkomt

Inloggen :
Ik heb de inlog procedure veranderd. het blijkt dat na inloggen, de NEST een code terug geeft die een bepaalde houdbaarheidsdatum heeft, waarmee je in het vervolg de data kan ophalen zonder opnieuw je credentials te versturen. Probleem was, waar sla je die gegevens op...er zijn geen static variabelen beschikbaar in de code. Oplossing is de data op te slaan in je sheet.. te weten in Y5 tm Y8.
Na deze aanpassing heb ik in de sheet ook wat statistische gegevend toegevoegd om het in de gaten te houden en bij mij ging het ophalen van 20% (!) goed naar 75% goed....het lijkt dus te werken
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qU3oNHz.jpg

Weer gegevens:
ik heb de bron van de weer gegevens veranderd, bij mij (en ook bij anderen) bleek de orginele bron niet altijd goed te werken en dat is vervelend. De Bron is nu Buienradar.nl en die is 100% (!) goed...ik zie bij mij de gegevens nu goed terug komen. Voorlopig heb ik dezelfde gegevens set als voorheen gebruikt. Echter in het bestand van Buienradar.nl staat veel meer, dus in de toekomst kunnen we daar nog wel iets mee doen.
In de code staat nu :
var station = getElementById(root, '6344'); // <-- weather station ID here : check at www.buienradar.nl, click on your station (list at bottom), then look at URL in explorer, and copy the 4 digit code here
Verander dus deze code naar het station wat bij jou in de buurt ligt...de lijst van mogelijkheden is erg lang, dus er moet er zeker 1 in de buurt zijn.

Sheet kan te groot worden:
Elke einde maand controleert het script de grote van de sheet van actuele gegevens. je kan instellen hoeveel data je wilt bewaren:
var KeepNumberOfRows = 9000; // number of data rows you want to keep, 96 is one day, so keep one month of data is at least 96 x 31 = 2976
Dit kan je zelf aanpassen.

Verder verschillende kleine aanpassingen gemaakt en wat extra grafieken toegevoegd, zoals:

Het lopende gemiddelde van de afgelopen 10 dagen over 7 dagen, dwz elke dag wordt er 7 dagen terug gekeken naar de stook minuten en daarvan het gemiddelde weer gegeven. Zo haal je de pieken en de dalen eruit. Dit wordt dan weer vergeleken met je stook van vandaag...geeft mooie resultaten. (dit zat ook in de vorige versie, maar berekening was fout)

Mailen werkt ook goed nu.

Maand grafiek met stoken en maand temperatuur afgelopen 13 maanden

Dag verdeling nu in procenten.
Week verdeling nu in procenten.
en nog wat kleine dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
Ik zal de sheet updaten, dan kan je die ophalen en kan je de code en je sheet vervangen.
In de ccode moet je aanpassen, je mail adres, je inlog code voor NEST en je buienradar.nl station.

Voor die gene die al een sheet werkend hebben...kopieer de code en de cellen van sheet "NEST" L1 - AA46
(kan iemand bevestigen of dit helemaal goed gaat? Of hoe dat beter kan?)

Of maak deze nieuwe sheet jouw sheet en kpieer je data van de oude sheet naar deze sheet.
Of begin gewoon opnieuw... nieuwe jaar !

Link naar sheet
https://docs.google.com/a...Kly1J3JY/edit?usp=sharing

Vergeet niet de triggers nog toetevoegen...zie eerdere post hoe dat moet....

veel succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
Oh ja..buienradar data mag gebruikt worden zie :

http://gratisweerdata.buienradar.nl/

en deze XML wordt gebruikt, kan je nadat je je weerstation ID weet even in zoeken of die er ook echt in zit !

http://xml.buienradar.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
En naast het stoken en temperatuur, is het ook goed om je vochtigheid in je huis in de gaten te houden nu...:

Relatieve luchtvochtigheid
Lucht bevat vocht in de vorm van waterdamp. De relatieve luchtvochtigheid drukt in procenten uit hoeveel waterdamp zich in de lucht bevindt. De hoeveelheid waterdamp die lucht normaliter bevat, hangt onder meer af van de temperatuur. Hoe kouder het is, hoe minder waterdamp er in de lucht zit.
Zo is de luchtvochtigheid in een vliegtuig lager dan 5 procent vanwege de koude buitenlucht die tot -50°C kan oplopen. Bij mist of dauw kan je spreken van een maximale luchtvochtigheid van 100 procent. De lucht is dan verzadigd en zal druppels vormen.

Winter
Een gezonde relatieve luchtvochtigheid bedraagt 50 à 60 procent. Vooral in de winter is de luchtvochtigheid binnenshuis te laag, soms amper 30 procent.

De centrale verwarming is hierbij de grote schuldige. De koude buitenlucht bevat sowieso al minder vocht. Wanneer die lucht in huis verwarmd wordt, neemt de luchtvochtigheid nog meer af.

Een te droge lucht binnenshuis kan heel wat gezondheidskwaaltjes en ongemakken veroorzaken:

- Koudegevoel bij een normale warmte
- Uitgedroogde of geïrriteerde slijmvliezen in de neus- en keelholte
- Prikkelende keel
- Droge hoest
- Droge, schilferige huid
- Gebarsten lippen
- Droge, branderige ogen
- Irriterende contactlenzen
- Geïrriteerde luchtwegen
- Verhoogde kans op infecties
- Verminderde weerstand
- Hoofdpijn
- Vermoeidheid
- Concentratieproblemen

Doe er je voordeel mee nu je de vochtigheid kan loggen met je NEST en deze sheet !

Om een hoger vochtigheidspercentage te bereiken moet je waterdamp aan de lucht toevoegen. Als de vochtigheid niet veel afwijkt van het ideale percentage, kunnen onderstaande tips helpen:

- Hang waterbakjes aan de verwarming.
- Zet de afzuigkap tijdens het koken af.
- Laat de deur van de badkamer na het douchen op een kier staan.
- Laat de temperatuur niet boven 20 à 21°C stijgen.
- Verlucht je huis voldoende.
- Veeg geregeld stof.
- Plaats planten die water verdampen.

Luchtbevochtigers
Als deze tips niet baten, dan is het plaatsen van een luchtbevochtiger het meest doeltreffende middel. Er bestaan verschillende systemen.

[ Voor 16% gewijzigd door SamFox op 04-01-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:09

Ethirty

Who...me?

SamFox schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:21:
En naast het stoken en temperatuur, is het ook goed om je vochtigheid in je huis in de gaten te houden nu...:

[...]

Een gezonde relatieve luchtvochtigheid bedraagt 50 à 60 procent. Vooral in de winter is de luchtvochtigheid binnenshuis te laag, soms amper 30 procent.

[...]

Doe er je voordeel mee nu je de vochtigheid kan loggen met je NEST en deze sheet !

[...]
d:)b

Ik wist altijd al dat het droog werd in huis in de winter, maar sinds de Nest weet ik ook dat het zelfs tot 25% kan zakken :o

Nu ben ik dus veel actiever bezig om de luchtvochtigheid op te voeren, maar het blijft dweilen met de kraan open. Het kost veel moeite om het boven de 40% te krijgen/houden. Zodra het daaronder duikt ga ik het merken aan oa ogen. Jammer dat ze in de VS met de Nest ook gewoon een luchtbevochtiger kunnen aansturen, maar hier in Nederland kan dat uiteraard weer niet }:|

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-06 23:27
SamFox schreef op zondag 04 januari 2015 @ 10:59:
Ik zal de sheet updaten, dan kan je die ophalen en kan je de code en je sheet vervangen.
In de ccode moet je aanpassen, je mail adres, je inlog code voor NEST en je buienradar.nl station.

Voor die gene die al een sheet werkend hebben...kopieer de code en de cellen van sheet "NEST" L1 - AA46

Of maak deze nieuwe sheet jouw sheet en kpieer je data van de oude sheet naar deze sheet.
Of begin gewoon opnieuw... nieuwe jaar !

Link naar sheet
https://docs.google.com/a...Kly1J3JY/edit?usp=sharing

Vergeet niet de triggers nog toetevoegen...zie eerdere post hoe dat moet....

veel succes !
Dankjewel! Heb de sheet inmiddels aan het draaien :)
Zie wel een schoonheidsfoutje (?)
Onder "Nu" staat "Binnen temp" ( M12 ) en links daarvan "Windchill" ( L12)
Moet ik hier nog veranderen of lost dit zichzelf op?
Waarden verschijnen er bij mij al na de eerste 2 updates d:)b

Update: net na 15 minuten weer nieuwe waarden opgehaald en nu staat op M12 ineens "ingestelde temp" :S

[ Voor 4% gewijzigd door lowo op 04-01-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:15
Ethirty schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:21:
[...]

d:)b

Ik wist altijd al dat het droog werd in huis in de winter, maar sinds de Nest weet ik ook dat het zelfs tot 25% kan zakken :o

Nu ben ik dus veel actiever bezig om de luchtvochtigheid op te voeren, maar het blijft dweilen met de kraan open. Het kost veel moeite om het boven de 40% te krijgen/houden. Zodra het daaronder duikt ga ik het merken aan oa ogen. Jammer dat ze in de VS met de Nest ook gewoon een luchtbevochtiger kunnen aansturen, maar hier in Nederland kan dat uiteraard weer niet }:|
Hoe meet je de luchtvochtigheid ;) Want NEST zelf geeft bijv constant 32% bij ons aan terwijl een echte meter op 2 plaatsen in de woonkamer bij ons gewoon 50% aangeeft. Dus volgens mij is NEST daar niet zo heel erg nauwkeurig in.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tcviper schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:35:
[...]

Hoe meet je de luchtvochtigheid ;) Want NEST zelf geeft bijv constant 32% bij ons aan terwijl een echte meter op 2 plaatsen in de woonkamer bij ons gewoon 50% aangeeft. Dus volgens mij is NEST daar niet zo heel erg nauwkeurig in.
Tot nu toe inderdaad alleen via de Nest. Waardes schommelen tussen de 26-45%, maar meestal <35%. Als het werkelijk 50% zou zijn, dan zou ik geen last hebben van droge ogen/lippen, statische ontlading etc.

Maar het kan op zich geen kwaad een extra hygrometer neer te zetten voor vergelijk. Ben nu aan het zoeken naar een bevochtiger, want het is in de winter gewoon niet comfortabel hier. Gemiste kans voor Nest om daar op de Europese markt niet iets mee te doen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Ik heb zelf de Stadler Form Oskar Big Black erbij gekocht, just to be sure :P
Maar ja er is inderdaad verschil tussen wat Nest meet en een 'echte' meter, tenminste bij mij.

[ Voor 38% gewijzigd door tcviper op 04-01-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
@SamFox

Update: net na 15 minuten weer nieuwe waarden opgehaald en nu staat op M12 ineens "ingestelde temp" :S

Update: Het lijkt of hij het hele rijtje afloopt :)
Nu staat er "Verdelen verwarme" op M12 ( meer past er niet in die kolom )
Blijkbaar wordt er met iedere nieuwe update na 15 minuten een tekst uit L weergegeven waarbij hij telkens een regeltje opschuift ( nu bij mij dus bij L15 ).

Verder werkt de sheet geweldig goed! Nog niet een enkele update gemist!!
Super gedaan SamFox!!
Ook Buienradar geeft goede waarden weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
lowo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:34:
@SamFox

Update: Het lijkt of hij het hele rijtje afloopt :)
Nu staat er "Verdelen verwarme" op M12 ( meer past er niet in die kolom )
Blijkbaar wordt er met iedere nieuwe update na 15 minuten een tekst uit L weergegeven waarbij hij telkens een regeltje opschuift ( nu bij mij dus bij L15 ).

Verder werkt de sheet geweldig goed! Nog niet een enkele update gemist!!
Super gedaan SamFox!!
Ook Buienradar geeft goede waarden weer :)
THANKS !!!

kan jij hier uitleggen hoe je van de oude versie naar de nieuwe versie bent gegaan, voor andere gebruikers?

en kan je een plaatje posten over dat foutje...ik begrjp 'm nog niet helemaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
Ethirty schreef op zondag 04 januari 2015 @ 16:16:
[...]

Tot nu toe inderdaad alleen via de Nest. Waardes schommelen tussen de 26-45%, maar meestal <35%. Als het werkelijk 50% zou zijn, dan zou ik geen last hebben van droge ogen/lippen, statische ontlading etc.

Maar het kan op zich geen kwaad een extra hygrometer neer te zetten voor vergelijk. Ben nu aan het zoeken naar een bevochtiger, want het is in de winter gewoon niet comfortabel hier. Gemiste kans voor Nest om daar op de Europese markt niet iets mee te doen.
Gemiste kans voor Nest om daar op de Europese markt niet iets mee te doen. <- absoluut.

ik meet nu 4 weken en de vochtigheid schommelt tussen 35 en 51%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 07:59
De manier waarop ikzelf ben overgestapt op de nieuwe sheet:

Zorg dat bij beide sheets alle kolommen zichtbaar zijn.
Kopieer de data uit de oude sheet naar de nieuwe sheet (ik had zelf nog geen maand aan data erin staan), vanaf regel 50.
Kopieer ook de data uit de dagtotalen en de maandtotalen.

Verberg kolom A t/m K weer.

Stel de triggers in zoals eerder reeds gepost door SamFox.
Als het goed is zou nu de data weer opgepakt moeten worden, inclusief grafieken en dergelijke.

@SamFox:
Die fout heb ik inderdaad ook gehad omtrent het niet goed weergeven van de windchill.
In je oude sheet stond een andere formule, namelijk:
code:
1
=round(MIN(filter(NEST!L2:L,year(NEST!A2:A)=year(today()),month(NEST!A2:A)=month(today()),day(NEST!A2:A)=day(today()) )), 1)

Deze heb ik weer in de sheet geplakt, waardoor hij nu wel weer de juiste windchill pakt. Weet even niet meer exact welke formule er nu in staat, maar die klopt dus helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

SamFox schreef op zondag 04 januari 2015 @ 18:44:
[...]

Gemiste kans voor Nest om daar op de Europese markt niet iets mee te doen. <- absoluut.

ik meet nu 4 weken en de vochtigheid schommelt tussen 35 en 51%...
Het ging mij er meer om dat je in de VS met je Nest een be- en ontvochtiger kan aansturen, airco, verwarming, ventilatie, etc. Bij ons? Verwarming, maar alleen als je geen ingewikkelde dingen als OT nodig hebt, want dan is het ding niet zo snugger meer :F

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Maybe, just maybe voegen ze nog eens OT toe :) wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Werkt mooi SamFox! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
Upper schreef op zondag 04 januari 2015 @ 19:25:
De manier waarop ikzelf ben overgestapt op de nieuwe sheet:

Zorg dat bij beide sheets alle kolommen zichtbaar zijn.
Kopieer de data uit de oude sheet naar de nieuwe sheet (ik had zelf nog geen maand aan data erin staan), vanaf regel 50.
Kopieer ook de data uit de dagtotalen en de maandtotalen.

Verberg kolom A t/m K weer.

Stel de triggers in zoals eerder reeds gepost door SamFox.
Als het goed is zou nu de data weer opgepakt moeten worden, inclusief grafieken en dergelijke.

@SamFox:
Die fout heb ik inderdaad ook gehad omtrent het niet goed weergeven van de windchill.
In je oude sheet stond een andere formule, namelijk:
code:
1
=round(MIN(filter(NEST!L2:L,year(NEST!A2:A)=year(today()),month(NEST!A2:A)=month(today()),day(NEST!A2:A)=day(today()) )), 1)

Deze heb ik weer in de sheet geplakt, waardoor hij nu wel weer de juiste windchill pakt. Weet even niet meer exact welke formule er nu in staat, maar die klopt dus helaas niet.
Dankjewel! Ik ga ook ff proberen met de nieuwe formule.
Nu staat er deze formule in M12 : =INDEX(L2:L, COUNT(B2:B))

Zelf ben ik gewoon opnieuw begonnen, de oude data was van maar een weekje en de laatste dagen inderdaad maar heel af en toe of incorrect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
lowo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:05:
[...]

Dankjewel! Ik ga ook ff proberen met de nieuwe formule.
Nu staat er deze formule in M12 : =INDEX(L2:L, COUNT(B2:B))

Zelf ben ik gewoon opnieuw begonnen, de oude data was van maar een weekje en de laatste dagen inderdaad maar heel af en toe of incorrect.
probeer eens in M12:

code:
1
=INDEX( SORT( FILTER( L2:L , LEN( L2:L ) ) , FILTER( ROW( L2:L ) , LEN( L2:L ) ) , 0 ) , 1 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
SamFox schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:51:
[...]

probeer eens in M12:

code:
1
=INDEX( SORT( FILTER( L2:L , LEN( L2:L ) ) , FILTER( ROW( L2:L ) , LEN( L2:L ) ) , 0 ) , 1 )
Thanks! Ga even kijken wat deze code doet.
Lijkt prima tot dusver ( ik kan beoordelen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:01
Ik heb de sheet van SamFox ook in gebruik genomen. Lijkt te werken. Alleen vraag ik me af of deze waarde in kolom L goed gaat (excuses voor de brede afbeelding)? Moet niet alles van kolom L eentje naar rechts?

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2dr5gtg.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door RoelJewel op 04-01-2015 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
RoelJewel schreef op zondag 04 januari 2015 @ 23:29:
Ik heb de sheet van SamFox ook in gebruik genomen. Lijkt te werken. Alleen vraag ik me af of deze waarde in kolom L goed gaat (excuses voor de brede afbeelding)? Moet niet alles van kolom L eentje naar rechts?

[afbeelding]
nee dat gaat wel goed...dadelijk kolom A-L hiden zie je niks meer van.
cell M12 moet je wel even veranderen..zie post hierboven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
SamFox schreef op zondag 04 januari 2015 @ 23:57:
[...]

nee dat gaat wel goed...dadelijk kolom A-L hiden zie je niks meer van.
cell M12 moet je wel even veranderen..zie post hierboven....
Ah, had die post toch hiermee te maken ;). Ik ga M12 aanpassen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SamFox schreef op donderdag 18 december 2014 @ 14:29:
- Als je bovenstaande sheet hebt, dan maak een kopie voor jezef in je eigen docs
- Open Tools - Script editor
- edit de script : bovenaan Email adres en password EN verderop je postcode
Dan nog de 2 triggers installeren:
- menu in script editor : Resources - all your triggers
Copy totals - time driven - day timer - 11:00 PM to midnight + No notifications
Get Nest weather - time drive - minutes timer - every minute + No notifications
Laat ik beginnen met te zeggen hoe gaaf dit is! Eigenlijk zou Nest zelf zoiets moeten leveren maar gelukkig is GoT er nog :). Even een blonde vraag: waar moet ik mijn postcode invullen? Ik ben niet gewend om in scriptjes van Google te neuzen en kon niet letterlijk "postcode" of "zipcode" vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
In de laatste versie (die van gisteren) is de postcode die je moet invullen vervangen door de code van buienradar...in een vorige post staat hoe je dat moet doen, kom je er niet uit, laat het maar weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
Hier een kleine update en wat wijzigingen die je nog kan doorvoeren. Heb je nog niet de laatste versie...zie link in vorige post en update je sheet... laatste versie is 3.0 (staat in cell L1)

- Nog een wijziging doorgevoerd voor de WindChill (dus nog veranderd na laatste post hier boven) :
code:
1
=IFERROR(INDEX( SORT( FILTER( L2:L , LEN( K2:K ) ) , FILTER( ROW( L2:L ) , LEN( K2:K ) ) , 0 ) , 1 ),"")

- Cell P45 :
code:
1
=IFERROR( MAX(filter('Dag totalen'!N3:N,year('Dag totalen'!A3:A)=year(edate(today(),0)),month('Dag totalen'!A3:A)=month(edate(today(),0)))) ,"")

-Cell Q45
code:
1
=IFERROR( MIN(filter('Dag totalen'!M3:M,year('Dag totalen'!A3:A)=year(edate(today(),0)),month('Dag totalen'!A3:A)=month(edate(today(),0)))) ,"")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
Ophalen data... gaat bij mij nu weer super met de nieuwe manier...gisteren stond de teller op 82% en vandaag loopt die op 100%.... hoe is dat bij jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
Ophalen gaat hier ook prima. Zit vandaag op 111% :)
Wel 1 klein puntje van kritiek, maar echt miniem :)
Het had wellicht mooier geweest als de tabellen met relevante data 1 kolom op hadden geschoven, zodat kolom a t/m l gehide hadden kunnen worden. Nu zie je onderaan de relevante tabellen in kolom L de windchill waardes staan, die volledig uit het niets lijken te komen.
Voor de rest echt weer supertevreden met deze update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:29

Crazy-

Best life ever

SamFox schreef op zondag 04 januari 2015 @ 10:59:
Hier getest en zie geen problemen!

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Misschien toch es kijken of we of iemand NEST kan koppelen met Domoticz, dat zou natuurlijk nog handiger zijn. In het Fibaro Domotica systeem werkt de nest inmiddels, daar geeft ie temp data door, vochtigheid, lux en meer met mooie grafiekjes en historie data. Nu nog domoticz support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
Upper schreef op maandag 05 januari 2015 @ 09:54:
Ophalen gaat hier ook prima. Zit vandaag op 111% :)
Wel 1 klein puntje van kritiek, maar echt miniem :)
Het had wellicht mooier geweest als de tabellen met relevante data 1 kolom op hadden geschoven, zodat kolom a t/m l gehide hadden kunnen worden. Nu zie je onderaan de relevante tabellen in kolom L de windchill waardes staan, die volledig uit het niets lijken te komen.
Voor de rest echt weer supertevreden met deze update.
ja klopt mee eens, is een stukje historie :|
Windchill kolom later toegevoegd, en toen stond er al data in de kolom L
Op dat moment had het opschuiven niet de prioriteit en dus ook niet gedaan.
In de code wordt verwezen naar specifieke cellen, dus opschuiven is best wat (test) werk, vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Op het moment dat ik mijn NEST instel op AWAY, blijft hij dit dan net zolang doen totdat ik hem weer op HOME zet? (dit ivm vakantie) lijkt me wel .. maar ff check, kan het niet 1,2,3, terugvinden (...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
Nest breidt zijn platform weer uit:
Nest can talk to LG appliances and Philips bulbs
http://www.engadget.com/2...ies-join-nests-bandwagon/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
SamFox schreef op maandag 05 januari 2015 @ 09:16:
Ophalen data... gaat bij mij nu weer super met de nieuwe manier...gisteren stond de teller op 82% en vandaag loopt die op 100%.... hoe is dat bij jullie ?
Perfect: gisteren 41% en nu 108% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:57
Crazy- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:22:
Op het moment dat ik mijn NEST instel op AWAY, blijft hij dit dan net zolang doen totdat ik hem weer op HOME zet? (dit ivm vakantie) lijkt me wel .. maar ff check, kan het niet 1,2,3, terugvinden (...)
Ja of totdat de Nest thuis beweging detecteert. Dus wil je niet in een koud huis thuiskomen, dan moet je de Nest met je app op afstand alvast aanzetten een uurtje voordat je thuis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Is er een manier om Nest te limiteren hoe vroeg hij mag beginnen met stoken om op de ingestelde tijd al op de ingestelde temperatuur te zitten?
UltraSub in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Barns schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:51:
[...]

Ja of totdat de Nest thuis beweging detecteert. Dus wil je niet in een koud huis thuiskomen, dan moet je de Nest met je app op afstand alvast aanzetten een uurtje voordat je thuis komt.
Dat is vervelend met de oppas voor de poes ... ! dan gaat ie dus elke keer weer op home?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVa
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:28
Hoi, ik heb ook enkele Nestvraagjes,

Ik denk er ook over na om een Nest aan te schaffen om aan te sluiten op mijn aan/uit mazoutverwarming.

Echter heb ik 2 zaken waarvan ik niet goed weet hoe Nest hierop gaat reageren?
- we hebben ook een houtkachel die we in de winter 's avonds regelmatig aansteken (maar nu ook niet dagelijks) ... hoe gaat Nest daarmee om?
- is er een optie om een contact van mijn alarmsysteem aan te sluiten op de Nest zodat de Nest exact weet wanneer er niemand in huis is (ipv af te gaan op de ingebouwde aanwezigheidssensor) ... of moet ik dit contact dan in serie zetten met de sturing van de brander ... en hoe reageert Nest daar dan op als deze verwarming vraagt maar de temperatuur niet ziet stijgen doordat het alarm aanstaat?

Hopelijk heeft iemand hiermee al ervaring? :)

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-10 14:37

Stoffel

Engineering the impossible

Hier ook een houtkachel, en die levert voor de Nest geen problemen op tot dusver. De Nest detecteert gewoon dat de ruimte warm genoeg is en stopt met verwarmen, net zoals een normale thermostaat. Wij gebruiken de kachel best veel, zeker 3 avonden in de week, maar ik heb nog niet gezien dat de Nest iets aan het schema aanpast daardoor.

Daarnaast heb je toegang tot een API waarmee je de 'Away'-status in kunt schakelen. Als je je alarm kun uitlezen zou je het zo aan elkaar kunnen koppelen.

Mijn ervaring is echter dat Auto-away best goed werkt, het enige nadeel is dat onze hond wat rondloopt en de Nest dat ziet (ondanks de montagehoogte van 1,70).

[ Voor 32% gewijzigd door Stoffel op 05-01-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
FicoF schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:23:
Nest breidt zijn platform weer uit:

[...]
en hier is de complete nieuwe lijst :

Now: August smart lock, Automatic driving assistant, Insteon, LG appliances, Lutron, Ooma Telo, Philips Hue, Unikey / Kevo smart lock, Withings Aura sleep system

Later: Beep Dial (February), Big Ass Fans (February), Chargepoint home EV charging stations (June), Whirlpool appliances (April), Zuli smart plug (April)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 13:37
Crazy- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:10:
[...]

Dat is vervelend met de oppas voor de poes ... ! dan gaat ie dus elke keer weer op home?
Nee, als je hem handmatig op Away gezet hebt, dan blijft hij op Away staan.
Alleen auto-away reageert (natuurlijk) op beweging.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

BartV schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:39:
[...]

Nee, als je hem handmatig op Away gezet hebt, dan blijft hij op Away staan.
Alleen auto-away reageert (natuurlijk) op beweging.
had al zo'n vermoeden, nooit getest namelijk nog. maar logisch ook uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:00

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Leuk wat er op CES 2015 is aangekondigd. Integratie met 15 partners. Integratie voor Hue gebruikers is al een feit: https://nest.meethue.com/connect

[ Voor 30% gewijzigd door Erhnam op 05-01-2015 14:37 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 19-10-2019 17:30 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

SamFox schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:11:
[...]

en hier is de complete nieuwe lijst :

Now: August smart lock, Automatic driving assistant, Insteon, LG appliances, Lutron, Ooma Telo, Philips Hue, Unikey / Kevo smart lock, Withings Aura sleep system

Later: Beep Dial (February), Big Ass Fans (February), Chargepoint home EV charging stations (June), Whirlpool appliances (April), Zuli smart plug (April)
Las het ook op de FP. Helaas zijn de meeste producten (of features zoals rush hour award) aan deze kant van de plas niet te krijgen :(

Zo'n fan leek me wel wat voor de zomer, maar niet te krijgen en trouwens ook veel te duur (>$1000).

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Nog een vraagje over het spreadsheet:
In cel P13 in sheet NEST blijft "Laatste update Sun Jan 04 2015 10:43:15 GMT+0100 (CET)" staan. In de sheet OUTPUT zie ik hetzelfde op de plekken staan waar ik grafieken zou verwachten:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/22f20z.jpg

Ik heb de handleiding (e-mail/wachtwoord invullen, code weerstation buienradar en de triggers ingesteld; verder niets aangepast) gevolgd. Ik heb inmiddels een nieuwe kopie van de sheet gemaakt en de oude verwijderd. Iemand een idee waar het mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
RoelJewel schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:14:
In cel P13 in sheet NEST blijft "Laatste update Sun Jan 04 2015 10:43:15 GMT+0100 (CET)" staan. In de sheet OUTPUT zie ik hetzelfde op de plekken staan waar ik grafieken zou verwachten:

[afbeelding]

Ik heb de handleiding (e-mail/wachtwoord invullen, code weerstation buienradar en de triggers ingesteld; verder niets aangepast) gevolgd. Ik heb inmiddels een nieuwe kopie van de sheet gemaakt en de oude verwijderd. Iemand een idee waar het mis gaat?
Inderdaad! Bij mij hetzelfde!
Er wordt bij Output behalve de drie metertjes geen enkele waarde getoond.
De grafieken blijven leeg.

Ik ben ook opnieuw met een lege sheet begonnen.

[ Voor 3% gewijzigd door lowo op 05-01-2015 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
Erhnam schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:37:
Leuk wat er op CES 2015 is aangekondigd. Integratie met 15 partners. Integratie voor Hue gebruikers is al een feit: https://nest.meethue.com/connect
Werkt mooi!
Net even als test m'n Nest op "away" gezet en de lampen gaan heeeel langzaam uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
lowo schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:19:
[...]

Inderdaad! Bij mij hetzelfde!
Er wordt bij Output behalve de drie metertjes geen enkele waarde getoond.
De grafieken blijven leeg.

Ik ben ook opnieuw met een lege sheet begonnen.
Volgens mij is die grafiek gewoon een kwestie van geduld. Deze grafiek wordt gevuld door de dagtotalen, en aangezien deze leeg is, krijg je inderdaad nog niets te zien. Als je over een dag of 2 kijkt zul je gewoon netjes een lijn zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

lowo schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:27:
[...]

Werkt mooi!
Net even als test m'n Nest op "away" gezet en de lampen gaan heeeel langzaam uit :)
Heeeeeel langzaam dan zeker, hier zie ik na 10 minuten nog niks.

Foutje. Koppeling verwijderd en opnieuw aangemaakt en nu gaat het wel :)

Ook wel cool dat je nu gelijk een aanwezigheidssimulatie hebt als je langer van huis bent :D

[ Voor 23% gewijzigd door Ethirty op 05-01-2015 21:17 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
Ethirty schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:59:
[...]

Heeeeeel langzaam dan zeker, hier zie ik na 10 minuten nog niks.

Foutje. Koppeling verwijderd en opnieuw aangemaakt en nu gaat het wel :)

Ook wel cool dat je nu gelijk een aanwezigheidssimulatie hebt als je langer van huis bent :D
kun j eens uitleggen hoe dat precies werkt, wat je er nu mee kunt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
RoelJewel schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:14:

[afbeelding]

kijk eens in sheet NEST en zijn daar de waardes allemaal gevuld in kolommen M1 - V12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

SamFox schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:00:
[...]

kun j eens uitleggen hoe dat precies werkt, wat je er nu mee kunt ?
Nou ja, ik heb er dus toch nog even ruzie mee. Maar volgens de omschrijving:
- licht uit als Nest op afwezig gaat
- licht willekeurig aan/uit als je meer dan een dag afwezig bent
- licht geel/rood knipperen bij waarschuwing/alarm Nest Protect
- schijnbaar kan je de temperatuur ook gaan instellen via Hue scenes, maar hoe weet ik nog niet. Zal wel een app update nodig zijn.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
SamFox schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:02:
[...]

kijk eens in sheet NEST en zijn daar de waardes allemaal gevuld in kolommen M1 - V12?
Die cellen zien als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/12667ix.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
Alles ziet er goed uit, enige vreemde is dat de update tekst Cell P13 niet goed staat...hoe dat even in de gaten morgen en overmorgen....
Morgen moet er 1 regel in de dag totalen sheet staan, dan gaan die DIV errors weg,
worden de grafieken meer gevuld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-10 16:33
Een vraagje voor mede-nest gebruikers: Tijdens de weekdagen zijn we min of meer altijd op hetzelfde uur weg 's morgens. Zet ik dan best zelf een schema in op een verlaagde temperatuur, of zet ik de Nest op 'Away' wanneer ik vertrek?
En welke 'away' temperatuur gebruiken jullie? Ik wil niet te ver zakken, kwestie dat ik zo efficient mogelijk kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
Als het goed is maak je het schema door iedere keer als je weggaat, de temperatuur naar beneden te schroeven. Dit zul je de eerste 2 weken gewoon strak moeten bijhouden. Daarna pakt hij dit al automatisch op, en gaat hij de temperatuur zelf naar beneden schroeven op de temperatuur die jij normaal gesproken ingesteld hebt staan.
De away-stand gebruik ik in principe alleen bij uitzonderingen op het schema, zodat hij niet gaat stoken als ik het niet wil, aangezien ik toch niet thuis ben. De Auto-Away wordt puur gebruikt door de nest als ik echt langere tijd niet thuis ben. Aangezien de temperatuur die ik in het schema heb staan hetzelfde is als de away-temperatuur, merk ik daar verder niets van.
De temperatuur die ik ingesteld heb, is 16,5 graden. Dit is mij zo aangeraden door de installateur die het apparaat kwam installeren. Dit is ook de eerste stand waarbij het groene blaadje tevoorschijn komt.

@SamFox: De laatste update werkt wel goed. Gisteren heeft hij 100% van de metingen kunnen uitvoeren, en vandaag staat hij ook alweer op 100%. Hiervoor was het zo een 30%.

Capture sheet 100%

[ Voor 6% gewijzigd door Upper op 06-01-2015 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17
Samfox ook hier erg blij met de laatste sheet. Ik had met je eerste versie alleen maar problemen en haalde op een gegeven moment maar een aantal keer per dag data op. Gisteren jou laatste sheet in gebruik genomen en hij doet het nu top.

Dan even over de Nest.
Wij hebben op dit moment het auto schema uit gezet. Mijn vrouw werd is de afgelopen 5 weken al vrij en ze werd er op een gegeven moment gek van dat de Nest dacht dat hij smiddags wel de verwarming terug kon draaien naar 15 graden. Dit is ook een aantal keer gebeurt in de avond.

Over een weekje gaat ze weer aan het werk en ik denk dat ik hem dan wel weer kan aanzetten. Dan ga ik hem wel goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
SamFox schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 00:03:
Alles ziet er goed uit, enige vreemde is dat de update tekst Cell P13 niet goed staat...hoe dat even in de gaten morgen en overmorgen....
Morgen moet er 1 regel in de dag totalen sheet staan, dan gaan die DIV errors weg,
worden de grafieken meer gevuld....
Inderdaad! Heel mooi, de grafieken verschijnen en de datum bij P13 staat nu ook goed :)

Een vraagje? Wat is die lichtblauwe lijn in de grafiek "verloop 2 dagen"?
Die kende ik nog niet, alleen de Binnen temp ( donker blauw ) ; Ingestelde temp ( geel ) ; Buiten temp ( rood ) ; Verwarmen ( groen) en Gevoels temp ( paars ) zijn mij bekend.
Nu staat er dus ook een lichtblauwe lijn in de grafiek.
Klopt het dat dit de windsnelheid is?
Het lijkt er wel op namelijk.

Verder zoals altijd een geweldig mooie sheet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
dank je,

ja die blauwe lijn is de wind snelheid in Beaufort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
SuperKneus schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 08:20:
Samfox ook hier erg blij met de laatste sheet. Ik had met je eerste versie alleen maar problemen en haalde op een gegeven moment maar een aantal keer per dag data op. Gisteren jou laatste sheet in gebruik genomen en hij doet het nu top.

Dan even over de Nest.
Wij hebben op dit moment het auto schema uit gezet. Mijn vrouw werd is de afgelopen 5 weken al vrij en ze werd er op een gegeven moment gek van dat de Nest dacht dat hij smiddags wel de verwarming terug kon draaien naar 15 graden. Dit is ook een aantal keer gebeurt in de avond.

Over een weekje gaat ze weer aan het werk en ik denk dat ik hem dan wel weer kan aanzetten. Dan ga ik hem wel goed in de gaten houden.
Auto-schema zou ik niet uitzetten. Gewoon handmatig temperatuur aanpassen en na paar dagen zou auto-schema in combinatie met auto-away voor juiste instelling moeten zorgen. Zie ook uitleg over auto-schema op de site van Nest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Roel, dat weet ik maar het was een chaos in mijn auto schema. Geen idee waarom. Ik laat hem nu even uit staan en zet hem binnenkort weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
Als het een chaos is, wellicht dan beter om die te resetten, zodat je helaas weer opnieuw begint met het opbouwen van een schema, maar dit keer wellicht wel alles goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Upper, ja dat is mijn idee ook. Maar ik denk dat dat nu weinig zin heeft omdat mijn vrouw de hele dag thuis is, dan wilt het ze het gewoon 19 a 20 graden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:54

HeroS

SmartHome Nerd

@SamFox

Kun je me nog een keer toestemming geven. Thanks!

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
ik heb geen verzoeken meer in de mail staan...vraag het nog even 1x aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:54

HeroS

SmartHome Nerd

Hij doet het! Thanks!

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
SuperKneus schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 11:37:
Upper, ja dat is mijn idee ook. Maar ik denk dat dat nu weinig zin heeft omdat mijn vrouw de hele dag thuis is, dan wilt het ze het gewoon 19 a 20 graden hebben.
Als auto-schema goed werkt, zou dat gewoon moeten lukken. Reset het schema en laat 'm goed leren door eerste tijd zelf temperatuur zelf te regelen. Na verloop van tijd geeft Nest aan dat ie geleerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 07:50
Thanks SamFox! Ik ga de Nest over een kleine week installeren, even kijken hoe het gaat met de mooie spreadsheet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
Even zelf gecontroleerd, het aantal minuten dat de verwarming aan stond gisteren :
- in mijn sheet (dagtotalen) zie ik bij mij 75 minuten staan
- in de NEST app staat bij energie geschiedenis 1 uur en een kwartier

...dus nu de metingen weer op 100% zitten, gaat dit dus ook goed....bij jullie ook ? (als je al een dag 100% hebt binnen gehaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
Same here, 2 uur en 3 kwartier = 165 minuten.
Vandaag lijkt het percentage overigens wel iets af te nemen, maar we zullen zien op hoeveel we uitkomen. In ieder geval is het een stuk accurater dan voorheen, wat ook in de grafieken duidelijk naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 19-10-2019 17:31 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
Kan iemand even precies vertellen hoe je van de oude sheet naar de nieuwe sheet bent gegaan met behoud van data?

Ik heb net geprobeerd iemand even online te helpen, maar het lukte me zo snel niet om de data te selecteren in de oude sheet, Ctrl-C en dan de nieuwe sheet te selecteren, Cvtrl-V.... er werd niks gekopieerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gratis installatie als je de nest mij volta limburg besteld:

http://www.voltalimburg.n...-thermostaat-twv-e79-/39/

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
Slarioux schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 18:18:
Ik ben bezig met een appje dat ook logs bijhoudt van de buitentemperatuur, ingestelde temperatuur en de gezette temperatuur. Hij doet nog niet veel meer dan dit soort grafiekjes tekenen, maar misschien zijn er mensen die belangstelling hebben in beta-testen? Dan weet ik ook gelijk of ik nog dingen kan toevoegen.

[afbeelding]

Dit appje gebruikt de Nest API en kan dus een heel aantal dingen niet zien, maar je kan er gebruik van maken met oAuth2, en dat is misschien wel tof.

Als je eens wil kijken, geef maar een seintje via DM!
Dit zit toch al in de sheet van SamFox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-10 14:37

Stoffel

Engineering the impossible

Maar niet iedereen wil dat in Google Docs hebben :)

Ik heb zelf ook een node.js app gemaakt om de boel uit te lezen, samen met de p1 poort van mijn slimme meter en allerlei andere sensoren. Dat is toch een stuk flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Slarioux schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 18:18:
Ik ben bezig met een appje dat ook logs bijhoudt van de buitentemperatuur, ingestelde temperatuur en de gezette temperatuur. Hij doet nog niet veel meer dan dit soort grafiekjes tekenen, maar misschien zijn er mensen die belangstelling hebben in beta-testen? Dan weet ik ook gelijk of ik nog dingen kan toevoegen.

[afbeelding]

Dit appje gebruikt de Nest API en kan dus een heel aantal dingen niet zien, maar je kan er gebruik van maken met oAuth2, en dat is misschien wel tof.

Als je eens wil kijken, geef maar een seintje via DM!
Wat heb je nodig om t appje te draaien?

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Moest hem hier even plaatsen. :D
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1oxk3caeoc2_std640.jpg

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 19-10-2019 17:31 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 19-10-2019 17:31 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Whahahaha geweldig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 23:22:

Onderstaande grafiek spreekt boekdelen. De blauwe lijn is de gemeten temperatuur in de woonkamer op 3 jan 2015 gedurende ongeveer 9.00 ‘s ochtends tot 22.30 ‘s avonds met de Chronoterm als thermostaat actief. De data is gemeten door de Nest die nu (tijdelijk) niet meer als thermostaat fungeert maar als temperatuur sensor. De Nest ligt op een andere plek in de woonkamer en lager bij de grond wat waarschijnlijk de -0.5 graad verschil verklaart ten opzichte van de ingestelde temperatuur van 21 graden. Dit verschil is eigenlijk niet zo relevant, belangrijk is dat het resultaat een zeer stabiel patroon laat zien. Bijna te perfect!

Afgezet tegen deze lijn twee datasets waarbij de Nest als thermostaat functioneerde. Respectievelijk 22 & 27 dec. 2014, zelfde tijdsbestek, zelfde temperatuur instelling (target_temperature 21) en geen afwezigheid (away = False).

Veel fluctuaties in temperatuur bij gebruik van de Nest, doordat het soms te warm werd opgestookt ervaar je dalingen ook (relatief) als te koud. Mijn vermoeden is dat bij het gebruik van de Nest (aan/uit) de ketel het huis te snel warm stookt en het wellicht soelaas kan bieden het vermogen van de Intergas terug te schroeven… wordt vervolgd…

[afbeelding]
Update: ik kom er zojuist achter via dit document dat mijn Chronoterm IV (type aanduiding T8602a) helemaal geen modulerende thermostaat is maar een aan/uit. (er is zowel een aan/uit als een modulerende versie van de Chronoterm IV in omloop). Vreemd genoeg wel aangesloten op de opentherm aansluitingen van de Intergas kombi kompakt hre ketel (klem 11/12) en werkt dit veel beter dan met de Nest aangesloten op klem 6/7 (aan/uit)... Begrijp het even niet meer... Ik neem aan dat een Nest normaliter op klem 6/7 wordt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:11:
[...]

Update: ik kom er zojuist achter via dit document dat mijn Chronoterm IV (type aanduiding T8602a) helemaal geen modulerende thermostaat is maar een aan/uit. (er is zowel een aan/uit als een modulerende versie van de Chronoterm IV in omloop). Vreemd genoeg wel aangesloten op de opentherm aansluitingen van de Intergas kombi kompakt hre ketel (klem 11/12) en werkt dit veel beter dan met de Nest aangesloten op klem 6/7 (aan/uit)... Begrijp het even niet meer... Ik neem aan dat een Nest normaliter op klem 6/7 wordt aangesloten?
Mijn Kombi kompakt heeft wel de OT aansluiting, maar geen OT. Dus check even of je Intergas wel OT heeft (bouwjaar) mijne 1997.

Nest moet dan op 6/ 7 ja, aan/uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, heeft ie. Is een nieuwe Kombi Kompakt HRE. vorig jaar geinstalleerd. Maar Chronotherm zit op 11/12 en werkt erg goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
[quote]Ethirty schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:52:
Moest hem hier even plaatsen. :D

[/quote

LOL !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 23:22:

[afbeelding]
Zouden de fluctaties met de Nest thermostaat veroorzaakt kunnen worden doordat deze nog aan het leren is? Of heb je deze metingen verricht nadat de Nest al een tijdje aangesloten was?

Ik vind het persoonlijk een gemiste kans dat OT niet ondersteund wordt. Voor mij een van de redenen om niet voor een Nest thermostaat te kiezen. Mijn keus zou de Thermosmart worden (maar eerst moet ons huis gebouwd worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suheyl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 13:32
Allen, ik vroeg me af of iemand de Nest gebruikt icm een Atag ketel. Ik heb een Atag A244c. Echter, ik kan nergens vinden of deze geschikt is hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Volgens mij moet de Nest kunnen werken met jouw ketel. Zelf heb ik de Atag A244EC en die heeft ook een aan/uit aansluiting.
Als je nu gebruik maakt van een opentherm thermostaat, dan zul je wel even de kap van de ketel af moeten halen en aan de achterkant van het blauwe gedeeltje (waar nu de thermostaat kabel zit aangesloten) de 2 aders om moeten zetten naar positie 3 + 4.
Zo is het in ieder geval bij mij.
Zelf wacht ik nog met het aanschaffen van een slimme thermostaat, puur omdat ik hoop dat de Nest binnenkort OT gaat ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suheyl
@Fonta --> Thnx!

Begrijp ik het goed dat mijn ketel dan niet meer moduleert?

[ Voor 66% gewijzigd door suheyl op 09-01-2015 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Suheyl,

Dat is correct. De Nest ondersteunt niet het Opentherm protocol (modulerend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Niet helemaal, sommige ketels doen een langzame ramp-up waarbij de eerste paar minuten stoken altijd op laag vermogen is. Elke ketel moduleert op aanvoertemperatuur, anders zou het snel koken met 20kW+.

Hij zal nog wel iets moduleren maar niet meer slim :)

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 09-01-2015 19:03 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
@suheyl; heb je gewoon radiators dan ga je het niet merken volgens mij als ik zo rond lees. Heb je een vloerverwarming dan ga je het qua temp niet merken, maar qua comfort in de vloertemperatuur wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suheyl
Duidelijk allemaal. En UltraSub --> Heb idd vloerverwarming.

Thnx

[ Voor 6% gewijzigd door suheyl op 09-01-2015 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:14:
[...]

Zouden de fluctaties met de Nest thermostaat veroorzaakt kunnen worden doordat deze nog aan het leren is? Of heb je deze metingen verricht nadat de Nest al een tijdje aangesloten was?

Ik vind het persoonlijk een gemiste kans dat OT niet ondersteund wordt. Voor mij een van de redenen om niet voor een Nest thermostaat te kiezen. Mijn keus zou de Thermosmart worden (maar eerst moet ons huis gebouwd worden).
Nee, Nest echt langere tijd in gebruik gehad. Maand of 2-3. Na wat ketel tuning wil ik de Nest weer een kans geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Niet online
Heb aan de hand van hrubix zijn blog mijn NEST aangesloten sinds gisteren. Misschien een idee om deze link in de startpost te zetten? https://hrubingh.wordpress.com/nest-thermostaat/ (Gaat om een een Intergas Kombi Kompact HRE)

En SamFox bedankt voor het delen van je spreadsheet! Ik zie dat hij op tabblad 1 VELD L vanaf regel 46 diverse losse waardes neerzet. Weet je wat dit zou kunnen zijn?

-1,42923181
-1,726809099
-1,308703504
-1,797779087
-1,7849416

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zijn er mensen die de Nest Thermostaat i.c.m. stadsverwarming ( hier regio breda ) hebben?

Waar ik de warmteregelaar huur zeiden ze dat de NEST op mijn regelaar past.
Onlangs was ik in de mediamarkt waar Essent stond. En ik wilde de NEST hebben.
Mw. daar gaf aan dat dat voor mij niet interresant was , omdat ik al laag zat qua stookkosten.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFox
-Skyhawk- schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:58:
Heb aan de hand van hrubix zijn blog mijn NEST aangesloten sinds gisteren. Misschien een idee om deze link in de startpost te zetten? https://hrubingh.wordpress.com/nest-thermostaat/ (Gaat om een een Intergas Kombi Kompact HRE)

En SamFox bedankt voor het delen van je spreadsheet! Ik zie dat hij op tabblad 1 VELD L vanaf regel 46 diverse losse waardes neerzet. Weet je wat dit zou kunnen zijn?

-1,42923181
-1,726809099
-1,308703504
-1,797779087
-1,7849416
dat is de gevoels temperatuur ....die heb ik er later bijgezet en toen had ik even zo snel geen kolom over, dus die zie je onderaan erbij komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03-2023
Heb inmiddels mijn gratis nest van budgetenergie thuis en aan de praat. Nu hem maar laten leren.

Actie van budgetenergie loopt nog steeds: https://www.budgetenergie.nl/gratis-nest

Gratis Nest plus gratis installatie. Procedure ging vlekkeloos, keurig op tijd het apparaat binnen, gratis installatie was zo geregeld, ik heb nergens een rekening van gezien.
Pagina: 1 ... 4 ... 72 Laatste