Update Google spreadsheet voor analytics voor de NEST.
Grootste problemen:
- inloggen en ophalen gegevens van NEST geeft (te) vaak foutmeldingen
- weer gegevens niet precies en accuraat genoeg
- sheet kan te groot worden (en langzaam) als er maar data bijkomt
Inloggen :
Ik heb de inlog procedure veranderd. het blijkt dat na inloggen, de NEST een code terug geeft die een bepaalde houdbaarheidsdatum heeft, waarmee je in het vervolg de data kan ophalen zonder opnieuw je credentials te versturen. Probleem was, waar sla je die gegevens op...er zijn geen static variabelen beschikbaar in de code. Oplossing is de data op te slaan in je sheet.. te weten in Y5 tm Y8.
Na deze aanpassing heb ik in de sheet ook wat statistische gegevend toegevoegd om het in de gaten te houden en bij mij ging het ophalen van 20% (!) goed naar 75% goed....het lijkt dus te werken
Weer gegevens:
ik heb de bron van de weer gegevens veranderd, bij mij (en ook bij anderen) bleek de orginele bron niet altijd goed te werken en dat is vervelend. De Bron is nu Buienradar.nl en die is 100% (!) goed...ik zie bij mij de gegevens nu goed terug komen. Voorlopig heb ik dezelfde gegevens set als voorheen gebruikt. Echter in het bestand van Buienradar.nl staat veel meer, dus in de toekomst kunnen we daar nog wel iets mee doen.
In de code staat nu :
var station = getElementById(root, '6344'); // <-- weather station ID here : check at www.buienradar.nl, click on your station (list at bottom), then look at URL in explorer, and copy the 4 digit code here
Verander dus deze code naar het station wat bij jou in de buurt ligt...de lijst van mogelijkheden is erg lang, dus er moet er zeker 1 in de buurt zijn.
Sheet kan te groot worden:
Elke einde maand controleert het script de grote van de sheet van actuele gegevens. je kan instellen hoeveel data je wilt bewaren:
var KeepNumberOfRows = 9000; // number of data rows you want to keep, 96 is one day, so keep one month of data is at least 96 x 31 = 2976
Dit kan je zelf aanpassen.
Verder verschillende kleine aanpassingen gemaakt en wat extra grafieken toegevoegd, zoals:
Het lopende gemiddelde van de afgelopen 10 dagen over 7 dagen, dwz elke dag wordt er 7 dagen terug gekeken naar de stook minuten en daarvan het gemiddelde weer gegeven. Zo haal je de pieken en de dalen eruit. Dit wordt dan weer vergeleken met je stook van vandaag...geeft mooie resultaten. (dit zat ook in de vorige versie, maar berekening was fout)
Mailen werkt ook goed nu.
Maand grafiek met stoken en maand temperatuur afgelopen 13 maanden
Dag verdeling nu in procenten.
Week verdeling nu in procenten.
en nog wat kleine dingen.