• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:45
Kan je de nest ook aansluiten zonder internetverbinding?

In mijn nieuwbouwwoning krijg ik een nest, deze wordt ingeregeld door de cv man. Alleen op het moment dat hij gaat inregelen heb ik daar (nog) geen internetverbinding.
Kan hij hem dan wel gewoon instellen en inregelen?

Stop chasing the dream, you're already living it

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:34
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 12:07:
[...]

Nest is nu ongeveer een maand actief. Nest support komt niet verder dan leren, leren, leren... Over een thermostaat die moet opwarmen tot 21°C, maar bij 21°C nog steeds 'oranje' is (na een maand) kan ik bepaaldelijk niet positief zijn!!!
Hier hangt de Nest al 6+ maanden en ik heb nog steeds dezelfde issue. Dus dat 'leren' gaat het probleem echt niet oplossen. Ik zie een graad hogere temperatuur dan ingesteld en toch wordt er nog verwarmd. Dit niet alleen bij de start van de cyclus maar ook later in de avond bijvoorbeeld. Ik zie zo vaak dat er nog verwarmd wordt terwijl de gewenste temp al bereikt is. Dat heeft echt niks met inleren te maken.

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:10
Kijk eens op je ketel wat die aan het doen als de Nest oranje is, vaak is dit niet verwarmen bij mij, maar bijvoorbeeld de naloop.

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:40

dimako_

Vogel

Zijn er nog mensen bezig om de Nest uit te lezen?
Ik heb dit geprobeerd te doen met google spreadsheet maar krijg het gevoel dat dit niet (meer) werkt.

Iemand die weet als dit nog werkt? Of zijn er alternatieven?

• Arnoud2
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-07 02:30
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:22:
Dus

https://drive.google.com/...aeEJBeVU/view?usp=sharing

dit zijn mijn kabels 2 die van muur komen en 2 uit Brander

N & L
ik heb N en L Bepaald uit brander
en via het muur

Dit is mijn brander:
http://www.riello.com/ger...5azzelu18qlfch-bhnuvv.b5v

zie pagina 47 voor schema

Ik wou even weten waar ik de kabels zou moeten verbinden in heatlink om Nest aan te zetten!

ik heb namelijk verschillende namen gegeven aan kabels

mvg
OK, jij hebt ook een diesel ketel. Ik heb een ACV combiketel met ingebouwde thermostaat die de Elco brander aanstuurt om de ketel op temperatuur te houden.
De heatlink is aangesloten op de ketel, het enige wat de ketel met het signaal van de heatlink doet is de circulatiepomp aan en uit schakelen als er wel/geen warmtevraag is.
Ik neem aan dat jij een constante circulatie hebt en de Nest via de heatlink de brander aan/uit zet, klopt dat?
In jouw geval moeten volgens mij de nul en de fase die uit de muur komen via de heatlink naar je bander. toe.

• Peaky
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-11 10:28
Qosmic schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:10:
Kan je de nest ook aansluiten zonder internetverbinding?

In mijn nieuwbouwwoning krijg ik een nest, deze wordt ingeregeld door de cv man. Alleen op het moment dat hij gaat inregelen heb ik daar (nog) geen internetverbinding.
Kan hij hem dan wel gewoon instellen en inregelen?
kun je niet gewoon met een mobiele telefoon een hotspot aanmaken.

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:59
Nest V3 hangt hier ook inmiddels. Laatste update erop en moduleren maar

Alleen baal ik er van dat hij wel ziet dat allebei de telefoons ''niet hier'' zijn bij de locatie, maar het vertikt om alles op afwezig of eco te zetten zoals het nu mag heten.
Kortom, aan locatie bepaling waar ik hem grotendeels voor gekocht heb, heb ik tot nu toe niks
Stomme is dat hij het wel herkent zodra een van ons thuis komt :(

Ook ben ik benieuwd hoe het een en ander door elkaar gaat lopen aangezien hij zelf een programma maakt, maar wat hij dan doet als je weg gaat of niet thuis bent enz

[ Voor 3% gewijzigd door Soullancer op 18-12-2016 13:30 ]

• Peaky
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-11 10:28
Soullancer schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:30:
Nest V3 hangt hier ook inmiddels. Laatste update erop en moduleren maar

Alleen baal ik er van dat hij wel ziet dat allebei de telefoons ''niet hier'' zijn bij de locatie, maar het vertikt om alles op afwezig of eco te zetten zoals het nu mag heten.
Kortom, aan locatie bepaling waar ik hem grotendeels voor gekocht heb, heb ik tot nu toe niks
Stomme is dat hij het wel herkent zodra een van ons thuis komt :(

Ook ben ik benieuwd hoe het een en ander door elkaar gaat lopen aangezien hij zelf een programma maakt, maar wat hij dan doet als je weg gaat of niet thuis bent enz
Heb hier het zelfde. Tijdens een wandeling in het bos even gekeken, op de telefoon van mijn vrouw en mij gaf de app aan dat we "niet hier" waren, de thermostaat gaf nog netjes "thuis" aan.
Volgens Nest helpdesk moet de thermostaat binnen 2 uur(wat wij al waren) op "eco" of aangeven dat we afwezig zijn.
Ook nog even getest met Skylark app, en wanneer ik buiten de aangegeven cirkel kom gaat hij wel op afwezig en eco.
Overigens is dit niet altijd, het knullige stukje naar de supermarkt ging het systeem wel weer op afwezig.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Binnen 2 uur.... Dus in die tijd staat je ketel nog volle bak te stoken ( ok , met de v3 gemoduleerd iets minder volle bak).
Gebruik eigenlijk al van begin af aan ( zelfs voor locatie bepaling van NesT( Skylark , en dat gaat altijd goed.
Heb nog wel eens die locatiebepaling van Nest geprobeerd , maar dat werkte ook voor geen meter

www.degroot-it.nl

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 16:13
Skylark is voor iOS het enige dat werkt qua locatiebepaling.

• bjwild
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 22:42
Lijkt erop dat mediamarkt de V3 in de aanbieding heeft voor 199,- euro
http://www.mediamarkt.nl/...3e-generatie-1416261.html
Scheelt weer 5 tientjes als iemand 1 nodig heeft

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Handig, zo'n 'slimme' base. Maar het is wel gelukt. Nummertje 4 hangt bij dezen ook. Meer mensen ervaring met opbouw? Is namelijk op zolder vaak nodig.

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/7cr89cn6v/IMG_2785.jpg

Verder lees ik hier veel over het inregelen van de Thermostat. Laat dat ding lekker z'n werk doen. Ik heb hier bijna 2 jaar de V2 hangen en geen enkel probleem met under of overshoot.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 19-12-2016 21:08 ]

• Robin198
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-10 14:28
Ik heb hem bij de mediamarkt gekocht, en 1 dag later kwam ik er achter dat hij bij energiewacht 199 is inclusief installatie! Absoluut de beste deal. Gelukkig was het installeren te doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:22:
Kennelijk heb ik een speciale versie van de Nest. Ik heb nl. de Nest versieD. De D van Dom. Ik sta dan ook op het punt de thermostaat terug te sturen. Ik woon in een groot huis uit '38. Heb een Remeha Quinta 35C Ketel (met OT) die er best aan moet trekken om het huis te verwarmen. Het duurt dus even voor de Radiatoren warm worden. Ik heb 2 temperaturen gedefinieerd, 19°C als ECO en 21°C als "behaaglijk". Als de temp. van 19 naar 21 moet, dan blijft hij verwarmen, zelfs als het 21 is. Daardoor loopt de temperatuur op tot 22,5°C ipv de ingestelde 21... Idem bij zon. De Ketel hoeft dan niets te doen, de temperatuur loopt op tot boven de 22°C. Maar gaat de Zon onder, dan pakt de Nest dit véél te laat op, waardoor de temperatuur zak tot onder de 20, om vervolgens weer door te schieten naar 22,5. Nest een 'Smart' thermostaat?? echt niet! een 50-jaar oude Honeywell van een paar tientjes regelt een stuk beter!
Alle problemen opgelost. Met de Nest bleef de temperatuur overdag schommelen. Ook duurde het te lang voordat de Nest een temperatuurdaling (einde vd dag) oppikte. Maar heb nu alles comfortabel werken! Hoe? Met de good old Remeha Celcia20. Heerlijk stabiel. moduleert ook echt, de Nest absoluut niet. Dat is een Aan/Uit thermostaat. Radiatoren zijn of Koud of erg Warm. Bij de Celcia er lekker tussenin, zoals je zou verwachten. Mijn Nest gaat retour! EXIT...

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:42
Ok en wat verwacht je nu wat wij gaan zeggen hier dan??

Dat wat jij hier post heb ik totaal geen last van, verwarming is nooit te koud of te warm maar meestal lauw of net warm als ie bezig is met opwarmen. Zo zijn er voor iedereen voors en tegens.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 19:57:
[...]

Alle problemen opgelost. Met de Nest bleef de temperatuur overdag schommelen. Ook duurde het te lang voordat de Nest een temperatuurdaling (einde vd dag) oppikte. Maar heb nu alles comfortabel werken! Hoe? Met de good old Remeha Celcia20. Heerlijk stabiel. moduleert ook echt, de Nest absoluut niet. Dat is een Aan/Uit thermostaat. Radiatoren zijn of Koud of erg Warm. Bij de Celcia er lekker tussenin, zoals je zou verwachten. Mijn Nest gaat retour! EXIT...
De Versie 3 moduleert niet? Als dat zo is moet ik hem ook niet....

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:45
V3 is gewoon modulerend. Ondersteund OpenTherm.
Je moet wel True Radiant aanzetten op je Nest.

Stop chasing the dream, you're already living it

Verwijderd

Qosmic schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:14:
V3 is gewoon modulerend. Ondersteund OpenTherm.
Je moet wel True Radiant aanzetten op je Nest.
Ik moet wel zeker weten of hij echt strak moduleert. Als ik hem vervang is het puur omdat hij meer features heeft dan mijn huidige thermostaat.

Kan je op de Nest ook aanvoer en retourtemperatuur zien van je installatie?

• Robin198
Nest schijnt wat meer te schommelen rond de ingestelde temperatuur, omdat het beter is voor je apparatuur ipv heel vaak kort aan. 1,5 graden boven ingesteld is normaal als het buiten koud is.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:11

Ethirty

Who...me?

Robin198 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:03:
Nest schijnt wat meer te schommelen rond de ingestelde temperatuur, omdat het beter is voor je apparatuur ipv heel vaak kort aan. 1,5 graden boven ingesteld is normaal als het buiten koud is.
Heb je daar ook een bron van? Mijn Nest springt soms wat laat aan, meestal als de temperatuur 0,5 onder ingesteld komt, maar gaat er echt zelden tot nooit overheen.

Nu pas ik wel het "trucje" toe dat ik hem met de ring tot vlak voor de ,5 draai. Dan geeft het scherm nog hele graden aan, maar via de api lees ik dan ,4 uit. Lekker warm en toch blaadjes scoren. :P Hoewel het niks uitmaakt voor de stookkosten, hou ik mezelf graag voor dat dit zuiniger is. :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Robin198 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:03:
Hoezo is 1,5 graden boven ingesteld normaal? Als ik mijn thermostaat op 20 graden instel, verwacht ik dat het 20 graden in huis wordt, en niet 21,5.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:32:
[...]

Nope: Nest is een typisch modern/Amerikaans product waarbij de gebruiker dom geacht wordt en het apparaat zo min mogelijk features/mogelijkheden/opties heeft. "Lean" ofzo heet dat ongetwijfeld. :)

Overigens is bovenstaande niet geheel waar, aangezien je als gebruiker via het instel-menu best veel "Pro"-spullen in kunt stellen. Maar qua features zoals Musicmaster noemt vind ik 't tegenvallen.

[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 21-12-2016 06:30 ]

• Robin198
Ethirty schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:19:
[...]

Heb je daar ook een bron van? Mijn Nest springt soms wat laat aan, meestal als de temperatuur 0,5 onder ingesteld komt, maar gaat er echt zelden tot nooit overheen.

Nu pas ik wel het "trucje" toe dat ik hem met de ring tot vlak voor de ,5 draai. Dan geeft het scherm nog hele graden aan, maar via de api lees ik dan ,4 uit. Lekker warm en toch blaadjes scoren. :P Hoewel het niks uitmaakt voor de stookkosten, hou ik mezelf graag voor dat dit zuiniger is. :+
Heb dit al meerdere keren gelezen op het nest forum op reddit. Zo snel het laatste wat ik kan vinden hier:
https://www.reddit.com/r/...ating_way_past_set_point/
Fonta schreef op woensdag 21 december 2016 @ 01:09:
[...]

Hoezo is 1,5 graden boven ingesteld normaal? Als ik mijn thermostaat op 20 graden instel, verwacht ik dat het 20 graden in huis wordt, en niet 21,5.
Tja, zo hebben ze het nou eenmaal bepaald bij Nest, ideaal is het niet maar het is zo.
Bij mij gebeurt het ook trouwens.

[ Voor 20% gewijzigd door Robin198 op 21-12-2016 09:17 ]

• Yer00n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-11 22:55
Gisteren de Nest thermostaat v3 geïnstalleerd bij mijn Remeha Tzerra Plus M 28c CW4. Ik woon hier pas en er zat nog zo een Honeywell Chronotherm IV op met een aan/uit schakelaar. Omdat de Remeha Opentherm kan praten en moduleert tot 24% hield ik mijn hart vast na diverse reacties in dit forum. Geheel ten onrechte naar nu blijkt: na een keer aanwarmen heeft de Nest al vrij goed door hoe lang van tevoren hij moet beginnen met heel zachtjes aanwarmen om op de gewenste tijd de juiste temperatuur te bereiken.

De ketel verwarmt lang voor maar op een heel laag pitje. Er komt ook geen witte rook uit de schoorsteen; een teken dat er nauwelijks waterdamp in de rookgassen zit. Dat condenseert in de afvoerpijp en verwarmt zo de inlaat voor. Zo brandt de ketel efficiënter en verbruikt dus minder gas en dat hoop ik op de rekening terug te zien.

Na een dag kan ik zeggen dat de temperatuur in huis veel stabieler is ipv voorheen met de Chronotherm; die was meer van half uurtje aan en een uurtje afkoelen.

Ik heb de temperatuuraanduiding niet gecontroleerd met een tweede thermometer. Dat vind ik minder interessant omdat ik liever op mijn lijf vertrouw als het om warmte gaat. Is het te koud dan zet ik een graadje erbij en vv.

Ik ben een nerd dus geen inleerstand hier. We hebben een stabiel weekschema dus ik heb de gewenste temperaturen ingevoerd op de app en het was in tien minuutjes ingesteld.

De uit- en thuisregeling moet ik nog uitproberen voor ons vijven. Wellicht moeten we daar ook nar de Skylark maar ik probeer het eerst een tijdje met de Nestregeling.

Oh ja en het is een juweel aan de muur. Al met al erg tevreden tot nu toe.

[ Voor 0% gewijzigd door Yer00n op 21-12-2016 16:16 . Reden: Typo's eruit ]

Verwijderd

Yer00n schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:15:
Gisteren de Nest thermostaat v3 geïnstalleerd bij mijn Remeha Tzerra Plus M 28c CW4. Ik woon hier pas en er zat nog zo een Honeywell Chronotherm IV op met een aan/uit schakelaar. Omdat de Remeha Opentherm kan praten en moduleert tot 24% hield ik mijn hart vast na diverse reacties in dit forum. Geheel ten onrechte naar nu blijkt: na een keer aanwarmen heeft de Nest al vrij goed door hoe lang van tevoren hij moet beginnen met heel zachtjes aanwarmen om op de gewenste tijd de juiste temperatuur te bereiken.

De ketel verwarmt lang voor maar op een heel laag pitje. Er komt ook geen witte rook uit de schoorsteen; een teken dat er nauwelijks waterdamp in de rookgassen zit. Dat condenseert in de afvoerpijp en verwarmt zo de inlaat voor. Zo brandt de ketel efficiënter en verbruikt dus minder gas en dat hoop ik op de rekening terug te zien.

Na een dag kan ik zeggen dat de temperatuur in huis veel stabieler is ipv voorheen met de Chronotherm; die was meer van half uurtje aan en een uurtje afkoelen.

Ik heb de temperatuuraanduiding niet gecontroleerd met een tweede thermometer. Dat vind ik minder interessant omdat ik liever op mijn lijf vertrouw als het om warmte gaat. Is het te koud dan zet ik een graadje erbij en vv.

Ik ben een nerd dus geen inleerstand hier. We hebben een stabiel weekschema dus ik heb de gewenste temperaturen ingevoerd op de app en het was in tien minuutjes ingesteld.

De uit- en thuisregeling moet ik nog uitproberen voor ons vijven. Wellicht moeten we daar ook nar de Skylark maar ik probeer het eerst een tijdje met de Nestregeling.

Oh ja en het is een juweel aan de muur. Al met al erg tevreden tot nu toe.
Ik kan dit niet volgen. De een zegt dat hij goed moduleert, de ander zegt van niet. Dat moet toch ergens in zitten?

Hoeveel stappen kan je invoeren in het schema?

NB: als je van een aan/uit komt is het logisch dat bij goed moduleren de temperatuur constanter is.

Tip: verder tweaken van je installatie: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:41:
[...]

Ik kan dit niet volgen. De een zegt dat hij goed moduleert, de ander zegt van niet. Dat moet toch ergens in zitten?
Ik heb geen verstand van moduleren en opentherm, maar kan me goed voorstellen dat met de enorme variatie aan ketels, eigen interpretaties en aansluitschema's het best een uitdaging is om een andere thermostaat goed aan te sluiten en in te regelen. Voor zover ik weet is opentherm een protocol, geen standaard implementatie.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Yer00n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-11 22:55
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:41:
[...]

Hoeveel stappen kan je invoeren in het schema?

NB: als je van een aan/uit komt is het logisch dat bij goed moduleren de temperatuur constanter is.

Tip: verder tweaken van je installatie: Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Ik merk dat hij moduleert. Misschien dat de mensen die zeggen dat hij niet moduleert een v2 Nest hebben of een oudere versie van de firmware gebruikten.

Ik heb per dag vier schakelmomenten dus 28 voor de hele week. Ik kan er nog stappen bijzetten maar dat heb ik niet nodig.

Thanks voor de tip over tunen.

Verwijderd

Ethirty schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:57:
[...]

Ik heb geen verstand van moduleren en opentherm, maar kan me goed voorstellen dat met de enorme variatie aan ketels, eigen interpretaties en aansluitschema's het best een uitdaging is om een andere thermostaat goed aan te sluiten en in te regelen. Voor zover ik weet is opentherm een protocol, geen standaard implementatie.
Opentherm is puur het communicatieprotocol. Moduleren gebeurt enerzijds door de ketel zelf die reageert op de retourtemperatuur van het water, maar ook door de algoritmes die in de thermostaat zitten. Vandaar dat een goede thermostaat belangrijk is. Op het CV forum lopen er veel weg met een iSense maar dat ding werkt niet goed met mijn AWB, is verschrikkelijk lelijk en heeft niet de nieuwerwetse mogelijkheden.

Bestel hem anders maar eens als kerstkado voor mezelf bij een webwinkel. Als hij niet bevalt kan ik hem altijd binnen 14 dagen retourneren. >:)

Verwijderd

Fonta schreef op woensdag 21 december 2016 @ 01:09:
[...]

En dat bedoel ik dus weer met slecht moduleren. Een goede thermostaat leert je huis en systeem en moduleert op het eind van het behalen langzaam terug zodat je geen overschoot hebt. Kan wel als hij net hangt maar zou na een paar dagen weg moeten zijn. Als het structureel is, is het gewoon een slechte thermostaat en niet energiezuinig.

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik wil ook binnenkort een nieuwe cv ketel aanschaffen en eventueel laten installeren incl een Nest v3. De huidige HoneyWell Chronotherm is dan wel niet via internet benaderbaar, deze werkt wel subliem. De Nest is dan ook geen must, maar wel nice to have.

Dat ie enkele dagen moet inleren, akkoord! Daarna moet de Nest gewoon doen wat ie moet doen.. mijn huis warm stoken op de juiste tijden en temperatuur. Anderhalve graden verschil terwijl het programma al geruime tijd actief is, vind ik onacceptabel.

• Robin198
Mijn nest is op dit moment al 3 uur op een laag pitje (40c) aan het stoken, de stand van de Nest is 20c, het is 20,5 in huis, maar het scherm is nog rood, dus hij is aan het stoken.
Ik vraag me af of dit echt zuiniger is dan naar 20 stoken en dan een tijdje gewoon niet stoken..
V3 btw.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Op de website van nest staat onder true radiant dat de maximale tijd dat nest moet voorverwarmen in stappen van 0 tot 5 uur ingesteld kan worden, als de Nest opentherm zou zijn aangesloten kan dit echter maar van 0 tot 2 uur.

Mijn nest is naar mijn mening opentherm aangesloten (draadjes op de CV naar de Nest opentherm en op de Nest ook opentherm ingesteld) toch kan ik bij true radiant de stappen van 0 tot 5 uur selecteren

Hoe is dit bij jullie? Ik neem aan dat mijn nest gewoon op moduleren staat als dit Nest aangeeft hoe kan ik dit anders controleren?

• Robin198
Ik kan ook 5 selecteren icm opentherm.
Maar true radiant doet bij mij helemaal niks! Ik heb hem pas net een week denk dat het daardoor komt.
Had vandaag om 18:00 op het schema aan gezet, met het idee dat het dan om 18:30 warm in huis zou zijn (dat is toch de bedoeling?) Maar toen ik keek om 18:10 was hij nog niet eens aan gegaan, dus zelf maar aan gezet toen.

[ Voor 6% gewijzigd door Robin198 op 21-12-2016 20:56 ]

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-11 14:14
Ik heb sinds een week ook een nest V3. Veel problemen gehad (geïnstalleerd door een Nest pro) maar deze heeft de Nest op aan uit aangesloten terwijl ik OT Heb gevraagd aan hem.

Wifi werkt niet (de nest pro kwam daar ook niet uit) oplossing moest de nest op 5Ghz wifi netwerk.
moest daarvoor mijn SSID wijziging. ander kan je die niet selecteren.

De heat link werkt niet draadloos, geen verbinding, moest de heatlink verplaatsen. 6 meter aftand met de nest en dan toch problemen. blijkt dat de heat link pal naast de CV gemonteerd. dat mag dus niet van nest moet minimaal 30 centimeter van de cv en dan moet de Nest denkbeeldig gezien worden door de heatlink je mag de muren en vloeren dan wegdenken (helpdesk Nest) CV is bak metaal en dat laat geen 2,4Ghz door. van daar de minimaal 30cm afstand.
De thermostaat moduleert wel, ik zie regelmatig vraag temperatuur van 40 graden op de cv. waarom deze niet lager gaat is dat de minimale cv water van OT op 40 graden staat. deze heb ik op 35 gezet. (op cv)
blijkbaar als je draadloze verbinding niet goed werkt dan werkt OT niet (check dit in settings menu en apparaat, geeft geen waarschuwing dat de heatlink draadloos niet goed werkt.) dan staat nest in een soort aan uit mode.

overshoot is minder na een week.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn voorzichtige ervaring na ongeveer een maand gebruik van de V3 i.c.m. een Remeha Calenta 40c is positief. Zelf aangesloten. Draden die door de muur lopen moeten de heat link in, en de heat link vervolgens aan de OpenTherm aansluitingen van de ketel in. Wel een beetje suf dat de heat link zowel een bedrade als draadloze verbinding nodig heeft.

De aansturing gaat prima i.c.m. OpenTherm, de Nest werkt soepel en doordacht, de auto-afwezig functionaliteit werkt ondertussen ook betrouwbaar. Dit was in het begin wat vreemd (om een of andere reden besloot ie midden op de dag te gaan stoken terwijl niemand thuis was), maar heeft zichzelf rechtgezet. Nu ga ik 's morgens weg en de thermostaat staat niet heel veel later vanzelf op afwezig/eco stand, tot er 's avonds weer iemand thuis komt.

Enige puntje wat ik ongeveer een week terug had was dat de thermostaat de connectie met de Heat Link compleet kwijt was, en ook niet meer terug wou krijgen. Meldingen op scherm met een steeksleutel etc. Na het herstarten van de thermostaat, het powercyclen van de heat link en het factory resetten van laatstgenoemde kon ik de koppeling weer opnieuw instellen. Iets wat ik toch lichtelijk irritant vind, dus laten we hopen dat dit een one-off was.

@ hierboven: volgens mij is het de bedoeling dat je aangeeft in het schema hoe warm je het hoe laat wil hebben, waarna de Nest zelf berekent hoe lang hij ervoor nodig heeft om daar te komen, afhankelijk van verschillende factoren. Je moet niet voor de Nest gaan denken, dat doet ie zelf wel.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Verwijderd

schumi1986 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:47:
Op de website van nest staat onder true radiant dat de maximale tijd dat nest moet voorverwarmen in stappen van 0 tot 5 uur ingesteld kan worden, als de Nest opentherm zou zijn aangesloten kan dit echter maar van 0 tot 2 uur.

Mijn nest is naar mijn mening opentherm aangesloten (draadjes op de CV naar de Nest opentherm en op de Nest ook opentherm ingesteld) toch kan ik bij true radiant de stappen van 0 tot 5 uur selecteren

Hoe is dit bij jullie? Ik neem aan dat mijn nest gewoon op moduleren staat als dit Nest aangeeft hoe kan ik dit anders controleren?
Ik neem aan dat je een display op je ketel hebt. Daarop kan je de aanvoertemperatuur zien van je ketel. Als deze bijvoorbeeld 50 graden is dan moduleert hij. Bij aan/uit is hij of uit of knalt volle bak 80/90 graden.

Verwijderd

Robin198 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:55:
Ik kan ook 5 selecteren icm opentherm.
Maar true radiant doet bij mij helemaal niks! Ik heb hem pas net een week denk dat het daardoor komt.
Had vandaag om 18:00 op het schema aan gezet, met het idee dat het dan om 18:30 warm in huis zou zijn (dat is toch de bedoeling?) Maar toen ik keek om 18:10 was hij nog niet eens aan gegaan, dus zelf maar aan gezet toen.
Nope. Een zelflerende thermostaat moet zorgen dat het dan om 18.30 uur op de door jou ingestelde temperatuur is in huis, zodat jij zelf niet meer hoeft te gokken wanneer de ketel moet gaan stoken.

Verwijderd

Robin198 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:42:
Mijn nest is op dit moment al 3 uur op een laag pitje (40c) aan het stoken, de stand van de Nest is 20c, het is 20,5 in huis, maar het scherm is nog rood, dus hij is aan het stoken.
Ik vraag me af of dit echt zuiniger is dan naar 20 stoken en dan een tijdje gewoon niet stoken..
V3 btw.
Niet goed. Als het 20,5 is heb je dus een overschoot en zou hij zeker niet meer moeten stoken als je 20 hebt ingesteld. Niet zuinig dus.

Aanwarmen op een lage aanvoer met een lage retour onder de 55 graden is wel weer zuinig want dan zit je ketel in HR gebied. Zie CV forum.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Master_duck schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:28:

Wifi werkt niet (de nest pro kwam daar ook niet uit) oplossing moest de nest op 5Ghz wifi netwerk.
moest daarvoor mijn SSID wijziging. ander kan je die niet selecteren.
Ik weet niet of dat met de v3 verbeterd is, maar de v2 werkt uitsluitend op 2.4GHz.

#team_UTC+1

• tcviper
De Nest v3 ondersteunt zowel 2.4 als 5ghz. Je hoeft niet handmatig een aparte naam voor iedere band te gebruiken (sterker nog, het is altijd aanbevolen dezelfde naam te gebruiken zodat apparaten zelf kunnen bepalen), de Nest bepaalt ook zelf hoe en waarmee hij verbind, als 2.4ghz sterker is dan verbind ie automatisch daarmee. Ben nog geen enkele situatie tegen gekomen dat dit niet werkt.

[ Voor 28% gewijzigd door tcviper op 21-12-2016 22:16 ]

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:34:
[...]

Ik neem aan dat je een display op je ketel hebt. Daarop kan je de aanvoertemperatuur zien van je ketel. Als deze bijvoorbeeld 50 graden is dan moduleert hij. Bij aan/uit is hij of uit of knalt volle bak 80/90 graden.
Ik zie daar 77 graden staan terwijl ik de CV niet hoor kan ik hieruitopmaken dat de CV niet moduleert?

Edit: nadat ik doormiddel van de Nest de CV opdracht heb gegeven om te verwarmen zie ik de aanvoer temp terug lopen naar 55c en dan langzaam oplopen tot 75 graden tijdens het verwarmen, maar mijn max aanvoer temp staat op 85, dus dit zegt toch niets over het moduleren/ niet moduleren?

[ Voor 24% gewijzigd door schumi1986 op 21-12-2016 22:26 ]

• Robin198
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:37:
[...]

Nope. Een zelflerende thermostaat moet zorgen dat het dan om 18.30 uur op de door jou ingestelde temperatuur is in huis, zodat jij zelf niet meer hoeft te gokken wanneer de ketel moet gaan stoken.
Ja dat doet ie dus niet.
Maar hij stond op away (zelf gezet), dus misschien dat hij daarom dan niet naar het schema luistert oid?
Op reddit is er ook super veel onduidelijkheid. Blijkbaar zitten er een aantal verschillen tussen de 4 standen:

home/home-eco/auto away-eco/away-eco

Maar niemand kan perfect uitleggen welke nou wel, en welke nou niet, onderbroken kunnen worden door het schema.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Robin198 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:19:
[...]

Ja dat doet ie dus niet.
Maar hij stond op away (zelf gezet), dus misschien dat hij daarom dan niet naar het schema luistert oid?
Dan is het wel logisch dat hij niet volgens schema aanspringt. Je hebt zelf aangegeven niet thuis te zijn, dus moet ook zelf zeggen dat je weer terug bent.

#team_UTC+1

• Robin198
Ethirty schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:33:
[...]

Dan is het wel logisch dat hij niet volgens schema aanspringt. Je hebt zelf aangegeven niet thuis te zijn, dus moet ook zelf zeggen dat je weer terug bent.
Ehm, wanneer luistert hij dan wel naar het schema?
Het idee is dus ik ik zeg dat ik thuis ben, terwijl ik niet thuis ben?

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:46
spone schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:32:
Mijn voorzichtige ervaring na ongeveer een maand gebruik van de V3 i.c.m. een Remeha Calenta 40c is positief. Zelf aangesloten. Draden die door de muur lopen moeten de heat link in, en de heat link vervolgens aan de OpenTherm aansluitingen van de ketel in. Wel een beetje suf dat de heat link zowel een bedrade als draadloze verbinding nodig heeft.

De aansturing gaat prima i.c.m. OpenTherm, de Nest werkt soepel en doordacht, de auto-afwezig functionaliteit werkt ondertussen ook betrouwbaar. Dit was in het begin wat vreemd (om een of andere reden besloot ie midden op de dag te gaan stoken terwijl niemand thuis was), maar heeft zichzelf rechtgezet. Nu ga ik 's morgens weg en de thermostaat staat niet heel veel later vanzelf op afwezig/eco stand, tot er 's avonds weer iemand thuis komt.

Enige puntje wat ik ongeveer een week terug had was dat de thermostaat de connectie met de Heat Link compleet kwijt was, en ook niet meer terug wou krijgen. Meldingen op scherm met een steeksleutel etc. Na het herstarten van de thermostaat, het powercyclen van de heat link en het factory resetten van laatstgenoemde kon ik de koppeling weer opnieuw instellen. Iets wat ik toch lichtelijk irritant vind, dus laten we hopen dat dit een one-off was.

@ hierboven: volgens mij is het de bedoeling dat je aangeeft in het schema hoe warm je het hoe laat wil hebben, waarna de Nest zelf berekent hoe lang hij ervoor nodig heeft om daar te komen, afhankelijk van verschillende factoren. Je moet niet voor de Nest gaan denken, dat doet ie zelf wel.
Ik ben zelf ook geïnteresseerd in een V3, en heb ook een Remeha ketel, een Avanta 28c dan. Vroeg mij af hoe uitdagend het aansluiten is. Lijkt erop dat je twee kabels (OT) naar de Heat link moet doen en de Nest met de bestaande thermostaat draden moet aansluiten. Klopt dat?

[ Voor 0% gewijzigd door Meauses op 22-12-2016 14:18 . Reden: goede cv ketel type genoemd ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Verwijderd

spone schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:32:
Draden die door de muur lopen moeten de heat link in, en de heat link vervolgens aan de OpenTherm aansluitingen van de ketel in. Wel een beetje suf dat de heat link zowel een bedrade als draadloze verbinding nodig heeft.
De draden tussen Nest en Heatlink worden alleen gebruikt om de Nest van Stroom te voorzien, je hoeft ze niet te gebruiken.

Bij ons is net de benedenverdieping gestuct, ik heb tijdelijk de Nest losgeschroefd van de muur op een USB voeding aangesloten, werkt prima.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:55

OmeJoyo

This is me

Tumb schreef op maandag 12 december 2016 @ 20:25:
[...]

Het schema blijft hier actief, ondanks afwezig en eco modus aan.
Op deze manier vind ik de afwezigheid functie bijna overbodig. De nest gaat al uit als je weg bent(auto afwezig) mocht je toch vergeten zijn hem uit te zetten gebruik je de app.
Jouw oplossing thermostaat uit zetten en anti vorst op de gewenste temperatuur zetten is nu de enige optie voor lang afwezig.
Net een paar dagen van huis geweest en de Nest V3 op economisch gezet, via de thermostaat. Blijft netjes stabiel op de ingestelde 18 graden. Dat is ook Joe de functie uitgelegd wordt en wat ie mijn inziens moet doen. De uit functie vind ik een waardeloze extra. Deze kan je maar een hele lage temperatuur meegeven, dat vind het huis, de kat en het aquarium niet leuk.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Robin198 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:36:
[...]

Ehm, wanneer luistert hij dan wel naar het schema?
Het idee is dus ik ik zeg dat ik thuis ben, terwijl ik niet thuis ben?
Nee, het idee is dat je een slimme thermostaat dat zelf laat bepalen. Daarom zitten er oa bewegingssensoren in. Alleen als je langer dan normaal van huis bent (vakantie, dagje weg) gebruik je de afwezig-functie.

#team_UTC+1

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 16:51
Meauses schreef op donderdag 22 december 2016 @ 05:39:
[...]
Ik ben zelf ook geïnteresseerd in een V3, en heb ook een Remeha ketel, een Calenta dan. Vroeg mij af hoe uitdagend het aansluiten is. Lijkt erop dat je twee kabels (OT) naar de Heat link moet doen en de Nest met de bestaande thermostaat draden moet aansluiten. Klopt dat?
Zo is de Nest bij mij ook aangesloten op een Remeha ketel. Maar zoals eerder genoemd, hoeven de draden naar de Nest niet aangesloten te worden en zou je kunnen volstaan met de OT draden tussen Nest en ketel.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 21:01

TommyGun

Stik er maar in!

OmeJoyo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 07:41:
[...]

Net een paar dagen van huis geweest en de Nest V3 op economisch gezet, via de thermostaat. Blijft netjes stabiel op de ingestelde 18 graden. Dat is ook Joe de functie uitgelegd wordt en wat ie mijn inziens moet doen. De uit functie vind ik een waardeloze extra. Deze kan je maar een hele lage temperatuur meegeven, dat vind het huis, de kat en het aquarium niet leuk.
Het schema treedt toch nog steeds in werking op de Eco stand? Is wel mijn ervaring althans.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

schumi1986 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:16:
[...]

Ik zie daar 77 graden staan terwijl ik de CV niet hoor kan ik hieruitopmaken dat de CV niet moduleert?

Edit: nadat ik doormiddel van de Nest de CV opdracht heb gegeven om te verwarmen zie ik de aanvoer temp terug lopen naar 55c en dan langzaam oplopen tot 75 graden tijdens het verwarmen, maar mijn max aanvoer temp staat op 85, dus dit zegt toch niets over het moduleren/ niet moduleren?
Als je met de huidige buitentemperaturen een aanvoer ziet van 75 graden kunnen er 3 zaken spelen. Of je hebt te weinig afgiftevermogen hangen middels je radiatoren of je schakelt op aan/uit. Ik stook op dit moment met een aanvoer van zo'n 45 graden. Een derde optie is dat deze thermostaat gewoon niet goed moduleert en veel te hoge aanvoer vraagt, zeker als ik hoor dat veel mensen een overschoot hebben.

Ik wacht nog maar even met aanschaffen want ik lees veel te veel problemen. Jammer want het is een gelikt ding maar het belangrijkste, zuinig stoken en gewoon naar een temperatuur gaan die je instelt, vind ik het belangrijkste van een thermostaat.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

TommyGun schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:14:
[...]

Het schema treedt toch nog steeds in werking op de Eco stand? Is wel mijn ervaring althans.
Nee, als je hem handmatig op eco zet dan hoort ie constant de eco temperatuur aan te houden, wat de Nest hier keurig doet.

Van de Nest website :
https://nest.com/be%2Fnl/...rk-on-the-Nest-Thermostat

Wanneer je de Nest Thermostat handmatig op de energiezuinige Ecotemperatuur instelt, schakelt hij onmiddellijk over. Er is dus geen vertraging, net als toen je de thermostaat handmatig op Afwezig zette.

De thermostaat schakelt pas weer terug naar het normale temperatuurschema als je hem handmatig in een verwarmingsmodus zet. Dit is handig als je langere tijd weg bent, bijvoorbeeld tijdens je vakantie. Als de buurman dan even langskomt om de kat eten te geven, slaat het systeem niet automatisch aan om je huis te verwarmen

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:31:
[...]

Als je met de huidige buitentemperaturen een aanvoer ziet van 75 graden kunnen er 3 zaken spelen. Of je hebt te weinig afgiftevermogen hangen middels je radiatoren of je schakelt op aan/uit. Ik stook op dit moment met een aanvoer van zo'n 45 graden. Een derde optie is dat deze thermostaat gewoon niet goed moduleert en veel te hoge aanvoer vraagt, zeker als ik hoor dat veel mensen een overschoot hebben.

Ik wacht nog maar even met aanschaffen want ik lees veel te veel problemen. Jammer want het is een gelikt ding maar het belangrijkste, zuinig stoken en gewoon naar een temperatuur gaan die je instelt, vind ik het belangrijkste van een thermostaat.
Ik heb hem nu een paar weken aan een Bosch ketel hangen, met ook nog een OpenTherm naar EMS converter. Hier moduleert hij als een zonnetje, maar de overshoot is denk iets wat in de software zit. Hij komt namelijk hier beide kanten op voor. Bij 19.5 gast ie soms nog niet stoken terwijl die nog voor lange tijd naar de 20 moet, gaat ie dan stoken stopt die pas op 21 met verwarmen. Ik ben er nog niet achter of ik er iets mee kan, ik heb het gevoel dat ie ook probeert te compenseren voor zijn eigen temperatuur, want mijn nest is regelmatig 24 graden van zichzelf.

Maar moduleren, dat doet ie hier dus prima, tijdens de stookperiode zie ik netjes de temperatuurvraag wisselen en het vermogen ook. Pompsnelheid heb ik nog nooit zien veranderen, terwijl dit met de originele thermostaat wel gebeurde. De pomp loopt nu altijd op 50% wat de minimale stand is. Ik heb geen OTGW dus ik weet niet of wellicht mij ketel juist hard nadenkt en de nest misschien wel helemaal niet.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

OmeJoyo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:10:
[...]

Ik heb hem nu een paar weken aan een Bosch ketel hangen, met ook nog een OpenTherm naar EMS converter. Hier moduleert hij als een zonnetje, maar de overshoot is denk iets wat in de software zit. Hij komt namelijk hier beide kanten op voor. Bij 19.5 gast ie soms nog niet stoken terwijl die nog voor lange tijd naar de 20 moet, gaat ie dan stoken stopt die pas op 21 met verwarmen. Ik ben er nog niet achter of ik er iets mee kan, ik heb het gevoel dat ie ook probeert te compenseren voor zijn eigen temperatuur, want mijn nest is regelmatig 24 graden van zichzelf.

Maar moduleren, dat doet ie hier dus prima, tijdens de stookperiode zie ik netjes de temperatuurvraag wisselen en het vermogen ook. Pompsnelheid heb ik nog nooit zien veranderen, terwijl dit met de originele thermostaat wel gebeurde. De pomp loopt nu altijd op 50% wat de minimale stand is. Ik heb geen OTGW dus ik weet niet of wellicht mij ketel juist hard nadenkt en de nest misschien wel helemaal niet.
Wat heb je nou aan moduleren als hij niet eens de ruimte op temperatuur kan houden. Valt mij op hoe vergevingsgezind de mensen hier zijn t.b.v de Nest.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

EddoH schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:16:
[...]

Wat heb je nou aan moduleren als hij niet eens de ruimte op temperatuur kan houden. Valt mij op hoe vergevingsgezind de mensen hier zijn t.b.v de Nest.
Uhm, hij hangt er net? Wellicht moet ik nog wat met de settings doen, gat dit vanzelf weg na het leren, is die niet in orde en moet ik contact opnemen met nest service? Heeft niets met vergevingsgezindheid te maken en zeker niet specifiek naar de Nest, want het is een duur product en moet het gewoon doen. Ik zou dezelfde mening hebben voor elke andere thermostaat. Tijdens mijn afwezigheid heeft de temperatuur tussen de 18 en 18,5 geschommelt en had ie prachtig stookgedrag. Dus hij kan het wel en gaan we gewoon nog even verder zoeken.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

OmeJoyo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:23:
[...]

Uhm, hij hangt er net? Wellicht moet ik nog wat met de settings doen, gat dit vanzelf weg na het leren, is die niet in orde en moet ik contact opnemen met nest service? Heeft niets met vergevingsgezindheid te maken en zeker niet specifiek naar de Nest, want het is een duur product en moet het gewoon doen. Ik zou dezelfde mening hebben voor elke andere thermostaat. Tijdens mijn afwezigheid heeft de temperatuur tussen de 18 en 18,5 geschommelt en had ie prachtig stookgedrag. Dus hij kan het wel en gaan we gewoon nog even verder zoeken.
Om een doeltemperatuur houden hoeft een thermostaat niet voor in te leren normaal gesproken, zeker niet meerdere weken. Het was ook niet heel specifiek tegen jou bedoeld, het viel mij op dat er meerdere mensen zijn waarbij er vaak over-/undershoots zijn :)

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

EddoH schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:25:
[...]

Om een doeltemperatuur houden hoeft een thermostaat niet voor in te leren normaal gesproken, zeker niet meerdere weken. Het was ook niet heel specifiek tegen jou bedoeld, het viel mij op dat er meerdere mensen zijn waarbij er vaak over-/undershoots zijn :)
In het algemeen moet ik je ook gelijk geven maar dat gevoel heb ik bij alles, niemand komt nog voor zichzelf op, maar anderzijds neemt ook niemand nog verantwoordelijkheid. Jij duidelijk wel :) maar ik heb de stille hoop dat het spelen met True radiant Ed. Of het verplaatsen van de nest een goed resultaat geeft. Hij kijkt bij ons uit op het aquarium, wat wellicht niet helpt.

Verwijderd

EddoH schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:25:
[...]

Dat is niet waar. Ook om een temperatuur te houden moet hij leren. Hij moet leren hoe snel een huis afkoelt en moet leren hoeveel afgiftevermogen je radiatoren hebben en hier de juiste combinatie voor vinden. Tevens heb ik begrepen dat een Nest ook nog rekening houdt met het weer dus dan heb je een derde variabele te pakken.

Ik ben ook kritisch, maar wel objectief. Ik wacht hier de reacties nog even af.

Edit: als ik hier in een koude periode de radiatoren boven ook open doe, heeft mijn huidige thermostaat al tijd nodig hierop in te springen omdat de situatie verandert.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2016 18:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:32:
[...]

Ik moet wel zeker weten of hij echt strak moduleert. Als ik hem vervang is het puur omdat hij meer features heeft dan mijn huidige thermostaat.

De V3 moduleert ABSOLUUT niet! Ik heb vanmiddag de Nest maar weer eens gemonteerd (begin er handig in te worden) en de Nest HelpDesk om ondersteuning gevraagd. Heb een uur met ze aan de lijn gehangen. Het meest belachelijke is, dat ze zelf nauwelijks meer zien als jij. Je zou verwachten dat ze allerlei gedetailleerde info uit het systeem halen. Bijvoorbeeld grafieken van de temperatuur over de dag. Nee dus! De HelpDesk medewerker kwam niet verder als de SUN block op AAN te zetten en de voorlooptemperatuur te verlagen van 70° naar 60°. O, ja: en een volledige Reset! Daarna zei de Nest dat het in de Woonkamer 23,5°C was en schakelde de Ketel uit. Een nauwkeurige thermometer gaf 21°C aan… Ik heb de Nest een kwartier buiten gelegd, nog steeds 23,5°C op het display. Na wat draaien veranderde dat ineens in 21,5°C. Display nog steeds zwart. Het begon langzaam kouder te worden… ook volgens de thermometer. Zelfs toen het display 20,5°C (ingesteld: 21°C) bleef het display zwart en de radiatoren koud. Voor mij is het duidelijk: Nest gebruikt een erg simpel OT-protocol. Alleen Aan/uit is geïmplementeerd. En Moduleren? Absoluut niet! De erg eenvoudige Remeha Celcia 20 houdt de radiatoren lauwwarm, zodat het in huis continue behaaglijk is. De Nest Jojoot een paar °C heen-en-weer. Mijn Nest gaat retour, of op Markplaats… :(

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 18:19:
[...]

Dat is niet waar. Ook om een temperatuur te houden moet hij leren. Hij moet leren hoe snel een huis afkoelt en moet leren hoeveel afgiftevermogen je radiatoren hebben en hier de juiste combinatie voor vinden. Tevens heb ik begrepen dat een Nest ook nog rekening houdt met het weer dus dan heb je een derde variabele te pakken.

Ik ben ook kritisch, maar wel objectief. Ik wacht hier de reacties nog even af.

Edit: als ik hier in een koude periode de radiatoren boven ook open doe, heeft mijn huidige thermostaat al tijd nodig hierop in te springen omdat de situatie verandert.
Sorry maar dat is gewoon niet waar. Eventueel kan het ding dynamisch wat PID parameters aanpassen als optimalisatie. Maar een fatsoenlijk regelsysteem hoeft geen dagen te leren. Je cruise control in je auto, en een oude vertrouwde Honeywell kunnen dit ook zonder dagenlange inleertijd.

FYI, ik heb zelf thermostaat algoritmes mogen implementeren voor diverse fabrikanten inclusief weersafhankelijkheid. En niet om mijzelf op de borst te kloppen(de wiskunde kwam van iemand anders), maar die regelen gewoon binnen 0,2 graad nauwkeurig in 90% van de gevallen zonder inleertijd.

[ Voor 13% gewijzigd door EddoH op 22-12-2016 21:36 ]

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:05:
[...]

De V3 moduleert ABSOLUUT niet! Ik heb vanmiddag de Nest maar weer eens gemonteerd (begin er handig in te worden) en de Nest HelpDesk om ondersteuning gevraagd. Heb een uur met ze aan de lijn gehangen. Het meest belachelijke is, dat ze zelf nauwelijks meer zien als jij. Je zou verwachten dat ze allerlei gedetailleerde info uit het systeem halen. Bijvoorbeeld grafieken van de temperatuur over de dag. Nee dus! De HelpDesk medewerker kwam niet verder als de SUN block op AAN te zetten en de voorlooptemperatuur te verlagen van 70° naar 60°. O, ja: en een volledige Reset! Daarna zei de Nest dat het in de Woonkamer 23,5°C was en schakelde de Ketel uit. Een nauwkeurige thermometer gaf 21°C aan… Ik heb de Nest een kwartier buiten gelegd, nog steeds 23,5°C op het display. Na wat draaien veranderde dat ineens in 21,5°C. Display nog steeds zwart. Het begon langzaam kouder te worden… ook volgens de thermometer. Zelfs toen het display 20,5°C (ingesteld: 21°C) bleef het display zwart en de radiatoren koud. Voor mij is het duidelijk: Nest gebruikt een erg simpel OT-protocol. Alleen Aan/uit is geïmplementeerd. En Moduleren? Absoluut niet! De erg eenvoudige Remeha Celcia 20 houdt de radiatoren lauwwarm, zodat het in huis continue behaaglijk is. De Nest Jojoot een paar °C heen-en-weer. Mijn Nest gaat retour, of op Markplaats… :(
OK, niemand heeft dus iets aan je post. Dat het bij jou niet werkt of dat jouw nest wellicht gewoon stuk is, wil nog niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Ik zeg niet dat het de perfect thermostaat is maar zoals je nu tekeer gaat geeft niemand wat aan... :/

Ik zie dat je een probleem hebt met overshoot, waarbij de nest blijft verwarmen, dat heeft dus niets met moduleren te maken, ook al is het uiteraard vervelend. Maargoed je hebt je account hier zo te zien speciaal voor aangemaakt, maar ik denk niet dat je op deze manier je antwoorden gaat krijgen.

• Master_duck
Wat ik merk bij mijn nest is dat de ingestelde temp bv op 21 graden, de sensor gegevens heel wat anders weer geven. daar staat dan gemeten temp 21.2 en gevraagde temp 21,5. ik weet niet wat dat is maar als ik de temperatuur op 21 graden zet moet ze dat wel als setpoint gebruiken en geen 21,5. vandaar de overshoot: it's not a bug it's a feature.

Maar waarom dat is, is mij compleet onduidelijk. moduleren kan de heat link wel, de nest is de front-end
met de sensor gegevens. die dat zeg maar slecht doet (temp meten), en waarschijnlijk compensatie gedrag is van eigen warmte afgifte van de nest.

Ik denk ook dat het een slechte software implementatie is in combinatie.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Master_duck schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:40:
Wat ik merk bij mijn nest is dat de ingestelde temp bv op 21 graden, de sensor gegevens heel wat anders weer geven. daar staat dan gemeten temp 21.2 en gevraagde temp 21,5. ik weet niet wat dat is maar als ik de temperatuur op 21 graden zet moet ze dat wel als setpoint gebruiken en geen 21,5. vandaar de overshoot: it's not a bug it's a feature.

Maar waarom dat is, is mij compleet onduidelijk. moduleren kan de heat link wel, de nest is de front-end
met de sensor gegevens. die dat zeg maar slecht doet (temp meten), en waarschijnlijk compensatie gedrag is van eigen warmte afgifte van de nest.

Ik denk ook dat het een slechte software implementatie is in combinatie.
Omdat je door de traploze ring de temperatuur per ~0,1 instelt, maar het display in stappen van 0,5 gaat. Niet echt netjes, maar het verklaart wel een aantal gedragingen.

Via de app heb ik vanavond 21,5 ingesteld en volgens Nest api (wat nauwkeuriger uitlezen) is het nu 21,48, best precies wat mij betreft. B)

#team_UTC+1

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11 08:26
Weet iemand of het mogelijk is om de auto-away functie automatisch op bepaalde dagen in te schakelen? In de weekenden zijn we bijv. heel onregelmatig thuis.
1 dag in de week past iemand bij ons op, die is ook niet gekoppeld aan de app. Bewegingsdetectie zou dan wel werken, maar autoaway met de app niet.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:34

DarkSide

theres no place like ::1

weertenaar schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:52:
Weet iemand of het mogelijk is om de auto-away functie automatisch op bepaalde dagen in te schakelen? In de weekenden zijn we bijv. heel onregelmatig thuis.
1 dag in de week past iemand bij ons op, die is ook niet gekoppeld aan de app. Bewegingsdetectie zou dan wel werken, maar autoaway met de app niet.
Misschien iets met IFTTT en een agenda item?
Dus maak een enry in je agenda met de tekst "weg" en laat dat scannen en doorgeven aan Nest.??

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:24
Interesse in een Nest, 2 vraagjes waar ik niet uit kom:

1) Moduleert-ie nou wel of niet? In de nabije toekomst zou ik graag de ketel vervangen voor een HR ketel. Het zou fijn zijn als die zo goed mogelijk samenwerken.

Als-ie niet moduleert kan ik net zo goed een random draadloze thermostaat kopen van 5-8 tientjes.

2) Heeft er hier iemand ervaring met de Nest in combinatie met een variabel werkrooster? Mijn vriendin heeft zeer afwisselend vroege en late diensten, hier is geen pijl op te trekken. Handig zou zijn als er een agendakoppeling zou zijn, of dat er makkelijk een schedule gekozen kan worden in de app.

2a) Is het mogelijk om in de app bijvoorbeeld meerdere schema's aan te maken en aan te kunnen klikken: ik heb morgen vroege dienst, dus ik wil dat het om 06:30u warm is in huis, of bij een late dienst om 10:00u?

2b) Kan de Nest met IFTTT naar mijn of haar agenda kijken? Gebruikt iemand dit, en werkt het echt?

• DarkSide

DarkSide

Ik denk dat ik toch ook maar over ga op de Nest

De nest v3 is gewoon een modulerende theromstaat. Ja er zijn mensen waarbij hij dus niet (goed) moduleert. Maar de meeste geven gewoon aan dat OT en modulatie werken. Ik vertrouw daar na de laatste updates wel op.

Je kan met IFTTT wel agenda items koppelen aan je google calender.

Ook is er een auto away optie icm nest en je agenda

Er moet dus wel iets in elkaar te knutselen zijn denk ik.

Zelf zoek ik namelijk ook zoiets. Wil geen "vast" schema.
Maar dat Nest kijkt naar mijn wekker. Dus als ik de wekker om 06:00 zet dat Nest weet dat het huis om 6:00 warm moet zijn. En als ik de volgdende dag de wekker om 07:00 zet dat het pas om 07:00 warm is.

Denk dat ik dit wel voormekaar krijg met agenda items.
Ik zie op android iig geen standaard wekker apps die met IFTTT of Nest kunnen babbelen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

KhaZ schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:09:
Interesse in een Nest, 2 vraagjes waar ik niet uit kom:

1) Moduleert-ie nou wel of niet? In de nabije toekomst zou ik graag de ketel vervangen voor een HR ketel. Het zou fijn zijn als die zo goed mogelijk samenwerken.

Als-ie niet moduleert kan ik net zo goed een random draadloze thermostaat kopen van 5-8 tientjes.

2) Heeft er hier iemand ervaring met de Nest in combinatie met een variabel werkrooster? Mijn vriendin heeft zeer afwisselend vroege en late diensten, hier is geen pijl op te trekken. Handig zou zijn als er een agendakoppeling zou zijn, of dat er makkelijk een schedule gekozen kan worden in de app.

2a) Is het mogelijk om in de app bijvoorbeeld meerdere schema's aan te maken en aan te kunnen klikken: ik heb morgen vroege dienst, dus ik wil dat het om 06:30u warm is in huis, of bij een late dienst om 10:00u?

2b) Kan de Nest met IFTTT naar mijn of haar agenda kijken? Gebruikt iemand dit, en werkt het echt?
Ja, maar niet altijd even makkelijk voor elkaar te krijgen, getuige de wisselende reacties.
Ja, kan niet.
Nee, kan niet.
Geen idee. Ik vond IFTTT zo beperkt dat ik het helemaal niet meer gebruik.

Nest is gebouwd rond een regelmatig schema van 1 week. Variatie daarin en je kan veel functies niet optimaal gebruiken.

#team_UTC+1

• EYEVO
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-07 20:20
Beste allemaal,

Ik ben sins kort aan het kijken om een nest aan te schaffen en ik had eigenlijk een vraagje in verband met een nefit ketel.
Ik heb thuis een Nefit Ecomline HR (volgens my de classic) en zou hier dus graag een nest op aansluiten. Maar vroeg me af of dit modulerend werkt aangezien deze ketel al wat ouder is. En ben ook benieuwt naar wat de motion detectie afstand en hoek is in verband met plaatsing van de nest, zou heb namelijk liefst op de plek van de oude thermostaat hangen.

Alvast bedankt!

• Meauses
Vandaag een afspraak gemaakt bij de Energiewacht voor het plaatsen van de Nest. Best een prima deal, 199 incl. installatie. Volgende week donderdag komt de monteur.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• DarkSide

DarkSide

Meauses schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:33:
Vandaag een afspraak gemaakt bij de Energiewacht voor het plaatsen van de Nest. Best een prima deal, 199 incl. installatie. Volgende week donderdag komt de monteur.
Dat was voor mij ook de druppel.
Probeerde via Essent al enige tijd iets te regelen. Maar kon niets omdat mijn contract nog liep.
En wou die niet aanpassen en langer dan noodzakelijk aan hun verbonden zijn.
Dus dan misschien maar los aanschaffen dacht ik.

Nu deze aanbieding gezien. En dacht dat is mooi. Goedkoper dan los aanschaffen en met installatie (al is dat niet zo moeilijk wel mooi meegenomen).
wel even gevraagd of ze de V3 leveren en niet nog wat oude V2's hebben liggen :9

Maar in 2017 stap ik ook in de Nest familie. Nu hopen dat hij goed bevalt.

• Meauses
DarkSide schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:39:
[...]

Probeerde via Essent al enige tijd iets te regelen. Maar kon niets omdat mijn contract nog liep.

Nu deze aanbieding gezien. En dacht dat is mooi. Goedkoper dan los aanschaffen en met installatie (al is dat niet zo moeilijk wel mooi meegenomen).
wel even gevraagd of ze de V3 leveren en niet nog wat oude V2's hebben liggen :9

Nice!
Enige vervelende is dat ie bij mij in een vakantie periode komt, dus na de kerstvakantie zal ik hem wel weer opnieuw moeten laten inleren :)

En ik heb diezelfde vraag gesteld idd over V3 ;)

Verwijderd

EYEVO schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:25:
Beste allemaal,

Ik ben sins kort aan het kijken om een nest aan te schaffen en ik had eigenlijk een vraagje in verband met een nefit ketel.
Ik heb thuis een Nefit Ecomline HR (volgens my de classic) en zou hier dus graag een nest op aansluiten. Maar vroeg me af of dit modulerend werkt aangezien deze ketel al wat ouder is. En ben ook benieuwt naar wat de motion detectie afstand en hoek is in verband met plaatsing van de nest, zou heb namelijk liefst op de plek van de oude thermostaat hangen.

Alvast bedankt!
Met een Nefit uitkijken. Die hanteren volgens mij een eigen protocol voor de communicatie met je thermostaat. Zou het even navragen.

• DarkSide

DarkSide

Beste allemaal,

Alvast bedankt!
Idd zoals MusicMasters aangeeft heeft Nefit volgens mij een eigen OT protocol. En is de kans aanwezig dat je een extra kastje moet kopen om het te laten werken.
Meauses schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:42:
[...]

Nice!
Enige vervelende is dat ie bij mij in een vakantie periode komt, dus na de kerstvakantie zal ik hem wel weer opnieuw moeten laten inleren :)

En ik heb diezelfde vraag gesteld idd over V3 ;)
Haha. De reden dat ik hem pas volgend jaar laat installeren.

• tcviper
Voor de Nefit ketels krijg je gewoon een adapter die je erin duwt voor Opentherm, en daar kun je dan de Heatlink van Nest op aan sluiten, werkt prima.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Beste allemaal,

Alvast bedankt!
Maak even een foto van je aansluiting bij de ketel, of zoek het model even op in de lijst van de nefit easy. Bosch/nefit ketels hebben vaak ems als protocol, daar kan gewoon een nest op, maar dan met een ems naar OpenTherm converter die trouwens gewoon door Bosch worden geproduceerd. Prima oplossing, heb ik hier ook :)

• EYEVO
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-07 20:20
OmeJoyo schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:15:
[...]

Maak even een foto van je aansluiting bij de ketel, of zoek het model even op in de lijst van de nefit easy. Bosch/nefit ketels hebben vaak ems als protocol, daar kan gewoon een nest op, maar dan met een ems naar OpenTherm converter die trouwens gewoon door Bosch worden geproduceerd. Prima oplossing, heb ik hier ook :)
Hey thanks heb even gekeken en dit is wat ik het gevonden: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fJXOuoP.png
Het is blijkbaar het iRT protocol :/ hij is zeker compatible met de nefit Easy, maar nu hopelijk ook nog met de nest inclusief modulatie.
Als iemand een idee heeft of dit kan zou ik het graag horen :)

Verwijderd

DarkSide schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:39:
[...]

Daarom, als ik hem bestel, is dat juist via een webwinkel. Kan ik hem altijd binnen 14 dagen retourneren zonder reden en met geld terug.

• DarkSide

DarkSide

Is idd een goede reden.
En misschien idd ook wel een gok van mijn kant. Maar heb nu een ICY "slimme" thermostaat waarvan ik de bediening en instellen van schema niet prettig vind.
Ik denk dat de Nest op z'n minst hetzelfde verwarmd met een betere comfort.

We gaan het zien.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

EYEVO schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:55:
[...]

Hey thanks heb even gekeken en dit is wat ik het gevonden: [afbeelding]
Het is blijkbaar het iRT protocol :/ hij is zeker ecompatible met de nefit Easy, maar nu hopelijk ook nog met de nest inclusief modulatie.
Als iemand een idee heeft of dit kan zou ik het graag horen :)
Kan helaas niets zinnigs vinden over het iRT protocol. Hopelijk heeft 1 van de andere knappe koppen meer info. Ik vraag me enkel af wat de easy connect doet, want als die iRT naar EMS omzet, zou je daarvandaan door naar OpenTherm kunnen. Maar dat is gewoon een gedachtespinsel bij gebrek aan kennis over de connect :D

• AWitteveen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-11 21:35
Ik heb nu enkele weken een Nest, hiervoor had in nog een niet programmeerbare thermostaat dus voor mij is het een flinke stap vooruit. Ik ben er erg blij mee en vooral het kunnen inzien hoelang en wanneer de verwarming aan is geweest vond ik erg fijn.

Er is echter 1 punt en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb True-radiant aan staan op mijn Nest, dus in principe moet hij hebben geleerd hoe lang het duurt voordat de woonkamer warm is.Nu heb ik in het weekend de het schema zo ingesteld dat het om 9 uur warm moet zijn (de rest van de week staat er niks ingesteld voor de ochtend). Maar wat ik zie is dat hij ruim een 1 tot 1,5 uur voor tijd aanspringt en dan na 15 minuten is het warm in de woonkamer. De verwarming staat dan een uur voor niks aan dus. Zijn er mensen die dit probleem ook hebben en weten hoe het op te lossen is?

• hardtarget
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-08 16:56
AWitteveen schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 14:01:
Ik heb nu enkele weken een Nest, hiervoor had in nog een niet programmeerbare thermostaat dus voor mij is het een flinke stap vooruit. Ik ben er erg blij mee en vooral het kunnen inzien hoelang en wanneer de verwarming aan is geweest vond ik erg fijn.

Er is echter 1 punt en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb True-radiant aan staan op mijn Nest, dus in principe moet hij hebben geleerd hoe lang het duurt voordat de woonkamer warm is.Nu heb ik in het weekend de het schema zo ingesteld dat het om 9 uur warm moet zijn (de rest van de week staat er niks ingesteld voor de ochtend). Maar wat ik zie is dat hij ruim een 1 tot 1,5 uur voor tijd aanspringt en dan na 15 minuten is het warm in de woonkamer. De verwarming staat dan een uur voor niks aan dus. Zijn er mensen die dit probleem ook hebben en weten hoe het op te lossen is?
Bij mij gaat de verwarming soms ook 1,5 uur van tevoren aan en is met 20 minuten al op temperatuur.
Hij staat ingesteld op 1 uur max van tevorsn opwarmen.
Tegen de tijd dat het de gewenste temperatuur moet zijn is het al weer kouder in huis

Verwijderd

OmeJoyo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:21:
[...]

OK, niemand heeft dus iets aan je post. Dat het bij jou niet werkt of dat jouw nest wellicht gewoon stuk is, wil nog niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Ik zeg niet dat het de perfect thermostaat is maar zoals je nu tekeer gaat geeft niemand wat aan... :/

Ik zie dat je een probleem hebt met overshoot, waarbij de nest blijft verwarmen, dat heeft dus niets met moduleren te maken, ook al is het uiteraard vervelend. Maargoed je hebt je account hier zo te zien speciaal voor aangemaakt, maar ik denk niet dat je op deze manier je antwoorden gaat krijgen.
Jojo, Ik verwacht op dit forum ook geen antwoorden. Ik verwacht een fatsoenlijk regelende thermostaat! En ik begrijp dat deze enige leertijd behoeft, maar niet om een temperatuur constant te houden, dat is een koud kunstje. Daarnaast verwacht ik professionele hulp van de Nest HelpDesk, en niet het studentjes gepruts wat ik tot op heden heb meegemaakt. Waarvan akte. en inderdaad, dit account heb ik speciaal voor dit onderwerp aangemaakt, is daar iets mis mee...?

• AWitteveen
hardtarget schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:16:
[...]

Bij mij gaat de verwarming soms ook 1,5 uur van tevoren aan en is met 20 minuten al op temperatuur.
Hij staat ingesteld op 1 uur max van tevorsn opwarmen.
Tegen de tijd dat het de gewenste temperatuur moet zijn is het al weer kouder in huis
Ik zag op de nest website een optie die heet "early on" en dat je dat dan kon uitzetten. Zou in het Nest Sence menu te vinden moeten zijn. Maar helaas staat die daar niet.

• Robin198
AWitteveen schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 16:30:
[...]

Ik zag op de nest website een optie die heet "early on" en dat je dat dan kon uitzetten. Zou in het Nest Sence menu te vinden moeten zijn. Maar helaas staat die daar niet.
Dat heet bij ons true radiant. Early on is the americaanse variant.

Je kan de tijd instellen van 0-5 uur van tevoren, maar let op dit is alleen voor 's nachts! Overdag "mag" hij zo lang voorverwarmen als hij wil, TENZIJ je dus true radiant helemaal uit zet.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Maar zonder True Radiant moduleert de Nest niet meer ;)

• AWitteveen
Ik vind het vooral irritant dat hij het s'nachts doet. Dus dat zal ik op 0 uur van tevoren zetten. Overdag is het veel minder erg want dan wil ik toch een warme huis.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Robin198 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 16:50:
[...]

Dat heet bij ons true radiant. Early on is the americaanse variant.

Je kan de tijd instellen van 0-5 uur van tevoren, maar let op dit is alleen voor 's nachts! Overdag "mag" hij zo lang voorverwarmen als hij wil, TENZIJ je dus true radiant helemaal uit zet.
Het Amerikaanse early-on is volgens mij ook meer bedoeld om bijvoorbeeld al te gaan koelen, zodat je huis lekker is als je thuis komt.

True radiant is meer een mechanisme om de opwarming en afkoeling van je huis te meten en te gebruiken voor zijn stook-algoritme. Dit was voor de ot-versie vooral interessant voor aan-uit systemen, die daarmee zuiniger konden stoken.

#team_UTC+1

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:38
Ik heb al een tijdje zitten zoeken maar kan geen eenduidig antwoord vinden :). Ik heb zelf stadsverwarming met een klep die aangestuurd wordt door een 230v thermostaat. Er is hier sprake van 3 draden. Op 1 draad staat altijd spanning, 1 draad heeft spanning als de klep open staat en geen spanning als de klep dicht is. En 1 draad heeft nooit spannig. Volgens mij moet het mogelijk zijn om hier een nest thermostaat op te gebruiken. Welke draden moet ik dan op welke positie aansluiten?

Verwijderd

Na ongeveer dik een uur door de 30 pagina's te neuzen van dit topic kom ik er toch niet onder uit om een vraag te gaan stellen.
Ik ben over gestapt van de v2 naar de v3 van nest.
Vandaag alles mooi aangesloten en nu de modulerende draadjes op mijn ketel aangesloten en ja hoor, geen warm water.
Ik heb een Vaillant 24-28c ketel uit 2006. Na menig maal via vriend Google te zoeken naar de termen omtrent aansluiten krijg ik geen eenduidig antwoord.
Alle topics wat ik lees zijn van eind 2015 en geven aan dat mijn ketel niet zou werken met de modulerende werking omdat er een verouderde MCBA module in zit (ik heb het model met de drukknoppen). Nu lees ik in dit topic op bladzijde 14:
Beerkeeper schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:17:
Gisteren overstag gegaan en ook een Nest v3 gehaald.
Op mijn gemakje aangesloten met een maat van me. Vijfmaal de handleiding lezen en bedrading controleren, ketel op OpenTherm zetten e.d. (maar waarom geen netsnoer? :/ )

Alles aangesloten, maar eerst geen warm water en geen verwarming. Uiteindelijk via wat googlen en dit topic eruit gekomen dat mijn cv ketel een brug moet op klemmen 3 en 4 (Vaillant vhr 24-28c) en dat de configuratie op 'andere ketel' moet met voor beide warmtebronnen OpenTherm geactiveerd.

En nu loop ik tegen hetzelfde probleem als vele mensen hier. Ding moduleert niet, maar stampt volgas of niet :+ Ik heb Olaf al een pm gestuurd zodat hij meer informatie heeft.
Wel een fancy apparaat, toegegeven :) maar 250 euro voor iets wat mijn oudere thermostaat beter kan.... Meh.

Volgens Domoticz blijft de Nest wel lang hangen op dezelfde temperatuur, maar die geeft ook standaard een graden teveel weer vergeleken met de oudere thermostaat (is overigens een Chronoterm IV)
Ik heb de Nest ingesteld op andere ketel, verwarmen op opentherm, water op aan/uit. Geen warm water als de verwarming aan staat.
Ingesteld op opentherm, water opentherm. ook geen warm water.
Ik heb geen poort 3 en 4 niet door gelust en heb de weerstand van 22 ohm tussen (uit mijn hoofd 4 en 5) verwijderd.
Ik zie dat de nest net 5.6-7 firmware heeft gekregen.

Kan mijn ketel Vaillant 24-28c 2006 met MCBA module nou wel of niet aangestuurd worden via het opentherm protocol in combinatie met warm water als de verwarming aan staat?

• Master_duck
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 19:17:
Na ongeveer dik een uur door de 30 pagina's te neuzen van dit topic kom ik er toch niet onder uit om een vraag te gaan stellen.
Ik ben over gestapt van de v2 naar de v3 van nest.
Vandaag alles mooi aangesloten en nu de modulerende draadjes op mijn ketel aangesloten en ja hoor, geen warm water.
Ik heb een Vaillant 24-28c ketel uit 2006. Na menig maal via vriend Google te zoeken naar de termen omtrent aansluiten krijg ik geen eenduidig antwoord.
Alle topics wat ik lees zijn van eind 2015 en geven aan dat mijn ketel niet zou werken met de modulerende werking omdat er een verouderde MCBA module in zit (ik heb het model met de drukknoppen). Nu lees ik in dit topic op bladzijde 14:

[...]

Ik heb de Nest ingesteld op andere ketel, verwarmen op opentherm, water op aan/uit. Geen warm water als de verwarming aan staat.
Ingesteld op opentherm, water opentherm. ook geen warm water.
Ik heb geen poort 3 en 4 niet door gelust en heb de weerstand van 22 ohm tussen (uit mijn hoofd 4 en 5) verwijderd.
Ik zie dat de nest net 5.6-7 firmware heeft gekregen.

Kan mijn ketel Vaillant 24-28c 2006 met MCBA module nou wel of niet aangestuurd worden via het opentherm protocol in combinatie met warm water als de verwarming aan staat?
even snel je probleem door nemen, je verwarming doet het wel via OT, maar je heb geen warm water tap?

lijkt op een instelling op je ketel. check deze instelling eens op je ketel:
Diagnosenummer ”d 20”:
OpenTherm ingang AB
1 = uitgeschakeld
0 = ingeschakeld

kleine kans dat deze uit staat waarom OT niet goed werkt.

PS: alles op eigen risico

Verwijderd

Ketel inderdaad al op opentherm gezet in het menu. Warm water werkt niet. Verwarming wel.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Nachtapotheker schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:47:
Ik heb al een tijdje zitten zoeken maar kan geen eenduidig antwoord vinden :). Ik heb zelf stadsverwarming met een klep die aangestuurd wordt door een 230v thermostaat. Er is hier sprake van 3 draden. Op 1 draad staat altijd spanning, 1 draad heeft spanning als de klep open staat en geen spanning als de klep dicht is. En 1 draad heeft nooit spannig. Volgens mij moet het mogelijk zijn om hier een nest thermostaat op te gebruiken. Welke draden moet ik dan op welke positie aansluiten?
In sommige gevallen is de derde draad van de klep de aarde. Dan klopt het dat daar nooit spanning op staat ;) waartussen meet je trouwens?. Staan er kleuren op de draden?

Je kan met een Nest V2 de stadsverwarmingsklep aan/uit met het relais in de heatlink schakelen. Dat werkt bij mij goed.
Wel veel overshoot in het begin, maar dat is ook logisch bij weersafhankelijke regeling van de temperatuur van de stads/blokverwarming

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:38
ANdrode schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:08:
[...]

In sommige gevallen is de derde draad van de klep de aarde. Dan klopt het dat daar nooit spanning op staat ;) waartussen meet je trouwens?. Staan er kleuren op de draden?

Je kan met een Nest V2 de stadsverwarmingsklep aan/uit met het relais in de heatlink schakelen. Dat werkt bij mij goed.
Wel veel overshoot in het begin, maar dat is ook logisch bij weersafhankelijke regeling van de temperatuur van de stads/blokverwarming
Ik heb slecht gemeten ;) met een schroevendraaier waarbij het lampje gaat branden :X ik heb gemeten op het punt waar de draden de thermostaat in gaan.

De kleuren van de draden zijn blauw bruin en zwart. Ik gok dat het voeding is voor de thermostaat + een schakeldraad.

• paulcito
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik heb een vloerverwarmingsysteem wat zowel kan verwarmen als koelen (Ithodaalderop ketel). Nu zie ik op de Amerikaanse Nest site dat er wel een koelfunctie op zit maar op de NL site lees ik hier niets over. Iemand hier ervaring mee?

Verwijderd

Yep, dit is de reden (icm aansturing tweede warmtebron) dat ik een Amerikaanse heb. Het is wel een klein avontuur geweest, ik heb de link hier eerder gegeven naar m'n blog, maar de boel is even down i.v.m. onderhoud aan de internetverbinding ;)

• paulcito
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-11-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 09:41:
Yep, dit is de reden (icm aansturing tweede warmtebron) dat ik een Amerikaanse heb. Het is wel een klein avontuur geweest, ik heb de link hier eerder gegeven naar m'n blog, maar de boel is even down i.v.m. onderhoud aan de internetverbinding ;)
Een klein avontuur schrikt mij wel enigszins af (ondanks het woord klein). Ik heb zelf 0,0% verstand van CV ketels....
Misschien toch verstandig voor mij om te wachten of uit te kijken naar een andere slimme thermostaat.

• SilentF0rce
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-10 02:27
Goede morgen!

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen tussen de NEST en Lyric T6. Ik ben er nog steeds niet helemaal 100% over uit, maar had het plan om aankomend weekend één van de twee thermostaten aan te schaffen.

Maar ik bedacht zojuist dat begin januari CES 2017 weer is, waar vaak allemaal nieuwe technologie wordt aangekondigd. Zowel de Lyric T6 als de NEST (3rd gen) zijn NIET aangekondigd op CES, maar smart homes zijn wel altijd een dingetje.

Dus nu is de vraag.. toch even wachten om te zien of er nog iets nieuws aangekondigd wordt op CES, of gewoon maar kopen. Aan de ene kant denk ik, je kunt zo wel blijven wachten want er komt altijd weer iets nieuws.. Aan de andere kant zou ik het toch best jammer vinden als er straks een geweldig revolutionair product wordt aangekondigd die deze twee thermostaten direct oud laat voelen.

Wat denken jullie? Wachten of toch maar aanschaffen?

• DarkSide

DarkSide

ik heb geen id wat er op ces komt.
ik verwacht wel dat er meer "smart" spul met de nest overweg kan.
(al heeft de honeywell rond ook wel recepten op ifttt staan).
zelf wil ik uiteindelijk ook een google home en die kan iig prima met nest en hue overweg.

en ik blijf de nest qua design toch ook de mooiste vinden.

Verwijderd

SilentF0rce schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:33:
Goede morgen!

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen tussen de NEST en Lyric T6. Ik ben er nog steeds niet helemaal 100% over uit, maar had het plan om aankomend weekend één van de twee thermostaten aan te schaffen.

Maar ik bedacht zojuist dat begin januari CES 2017 weer is, waar vaak allemaal nieuwe technologie wordt aangekondigd. Zowel de Lyric T6 als de NEST (3rd gen) zijn NIET aangekondigd op CES, maar smart homes zijn wel altijd een dingetje.

Dus nu is de vraag.. toch even wachten om te zien of er nog iets nieuws aangekondigd wordt op CES, of gewoon maar kopen. Aan de ene kant denk ik, je kunt zo wel blijven wachten want er komt altijd weer iets nieuws.. Aan de andere kant zou ik het toch best jammer vinden als er straks een geweldig revolutionair product wordt aangekondigd die deze twee thermostaten direct oud laat voelen.

Wat denken jullie? Wachten of toch maar aanschaffen?
Jouw vrouw ziet waarschijnlijk ook regelmatig jongere uitvoeringen mannen maar blijft ook tevreden met je toch? Je kan bezig blijven. :+

Ik heb dezelfde twijfel omdat ik nog steeds geen goed gevoel heb bij het moduleren van een Nest en ik nu een klokthermostaat heb van Honeywell die dat perfect doet. Verder heb ik geen goed onderbuik gevoel bij Google ivm privacy. Ik weet ook niet wat andere producenten hiermee doen en dat houdt me dan weer tegen sowieso zo'n cloud ding te kopen. Maar de Nest kan dan weer wel in Domoticz.

Luxe problemen. 8)
Pagina: 1 ... 30 ... 72 Laatste