Ik heb vannacht ook de update gekregen. Zojuist toen ik thuis kwam meteen even gekeken naar de resultaten van de Opentherm Gateway.
Met de vorige update 5.1.8-3.
Voorheen werd de control setpoint niet veranderd (grijze lijn die continue op de 75 graden staat). De control setpoint is de watertemperatuur die de ketel moet gaan leveren. Je ziet in de rode balk bovenaan wanneer de vlam van de CV op vol vermogen aan stond. Rond 16:00 kwam de retour temperatuur boven die 75 graden en ging de vlam weer uit. De radiatoren koelden hierna weer af en als het te koud werd dan ging alles weer aan.
Het resultaat was dat de temperatuur in huis veel
fluctueerde. In plaats van continue 19 graden varieerde dit tussen de 18,1 en 19,7 graden.
De oranje lijn kun je negeren. Dat is de warm water temperatuur in het boilervat. Die verwarm ik alleen op in de ochtend wanneer er gedouched wordt.
Met de huidige update 5.2-6
Er is duidelijk iets veranderd. De grafiek
deel 1 en
deel 2 is anders. Er is een paarse lijn die de kamertemperatuur aan de ketel doorgeeft. Ook zie je dat de control setpoint (grijze lijn) fluctueert. Je ziet dat de ketel nu water van rond de 45 graden gaat leveren. Dit gebeurt doordat er bepaalt kan worden hoeveel gas er gegeven moet worden. (Dit noemt men moduleren). Ook gaat de vlam vaker aan waardoor het in huis comfortabeler qua temperatuur gaat zijn.
De
temperatuur in huis moest 19 graden worden. Ik had een overschoot van 0,1 graden. De temperatuur lijkt constant te blijven.
Beoordelen
Ik heb deze grafieken ook eens in het
OTGW topic geplaatst zodat de anderen dit kunnen vergelijken met een andere opentherm thermostaat. Het is in ieder geval een grote verbetering.
Iemand op bovenstaand topic heeft nu inderdaad
bevestigt dat de Nest V3 kan moduleren.

(In ieder geval in combinatie met mijn ketel).
Extra info
Hieronder nog wat extra info over de communicatie tussen de nest en de ketel.
- De
parameters
Ik heb een Agpo Econpact 225c
@Nest Support
Zou je de developers kunnen vragen om ook de huidige temperatuur van de kamer (room temperature) door te sturen naar de ketel. Nu staat daar namelijk een constante waarde van 20 graden en dat is niet zoals het hoort.
Als dit correct gebeurt dan kun je op sommige ketels de kamertemperatuur aflezen. Ook is dit handig in combinatie met een domotica systeem thuis. Voor het verwarmen is dit verder niet van toepassing.
Update: OTGW grafiek bijgewerkt en grafieken over het temperatuur verloop in huis toegevoegd. Grafieken doorgezet naar OTGW topic en reactie verwerkt. Vraag voor Nest Support toegevoegd.
[
Voor 70% gewijzigd door
Sepio op 07-04-2016 22:16
]