Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webalistic
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-09 16:28
De Nest V2 had een SHT20 sensor (volgens een iFixit teardown).
Dat sensortje moet in 12 bit mode een resolutie hebben van 0,04°C en een accuratesse van 0.3°C.

Ik heb daar een keer naar gezocht toen ik de Nest sensor data probeerde te loggen via de Nest api. Daar kwamen zowel temperatuur als luchtvochtigheid in stappen van 0,5 uit terug.

Dan zou je denken dat waarden tot op 0,1°C voor de aanstuur-algoritmen toch geen probleem moeten zijn als er een vergelijkbare sensor in de v3 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

webalistic schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:30:
De Nest V2 had een SHT20 sensor (volgens een iFixit teardown).
Dat sensortje moet in 12 bit mode een resolutie hebben van 0,04°C en een accuratesse van 0.3°C.

Ik heb daar een keer naar gezocht toen ik de Nest sensor data probeerde te loggen via de Nest api. Daar kwamen zowel temperatuur als luchtvochtigheid in stappen van 0,5 uit terug.

Dan zou je denken dat waarden tot op 0,1°C voor de aanstuur-algoritmen toch geen probleem moeten zijn als er een vergelijkbare sensor in de v3 zit.
Volgens de Nest support afdeling zitten er zelfs 10 high-end sensoren in die de temperatuur bepalen :+

On a serious note: de sensoren als SHT20 hebben natuurlijk zoals je zegt altijd een bepaalde afwijking. Vaak wordt er nog een 2e sensor gebruikt om te compenseren voor de warmteontwikkeling van het apparaat zelf, én om de afwijking deels te corrigeren.
0.1 graden meten voor het regelalgoritme is inderdaad een eitje.

[ Voor 18% gewijzigd door EddoH op 07-04-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fijn om te horen dat bij meerdere mensen op tweakers de software update is uitgebracht. Wij gaan er vanuit dat spoedig iedereen deze software update zullen ontvangen. Wij vinden het vervelend dat wij dit blijven zeggen, maar wij hopen ook dat klanten zien dat er nu wel schot in de zaak zit.

Bedankt voor de feedback over de verwarmingsmarge, deze informatie zullen wij zeker doorspelen naar onze developers. Uiteraard willen wij er graag voor zorgen dat de verwarmingsmarge zo klein mogelijk is, dit is namelijk een voordeel bij het moduleren van een verwarmingssysteem. Wij zouden jullie willen vragen om deze ervaringen niet alleen op tweakers te delen, maar ook op onze community. Dit vergroot de kans dat hier wat mee wordt gedaan.

Het kan verstandig zijn om bij technische informatie te kijken naar de huidige temperatuur en de doeltemperatuur. Zeker als er wordt aangegeven dat er voor een hele graad meer verwarming moet worden gevraagd voordat de Nest het seintje geeft om het verwarmingssysteem aan te laten slaan. Bij de technische informatie wordt de gemeten temperatuur achter de komma weergegeven. Hier kijkt de Nest Thermostat ook naar voor de verwarmingsmarge.

Onder andere aan de hand van het systeem en het type verwarming wordt bepaald wanneer de Nest Thermostat de verwarming aanzet. Naarmate de Nest Thermostat meer leert over het systeem, zou hij dit exacter moeten gaan doen.

@Septio: Wij vinden het inderdaad erg belangrijk om feedback te krijgen, wij zouden het dan ook zeer kunnen waarderen als mensen contact met ons willen opnemen als zij tegen problemen aanlopen. Voor ons is het lastiger om via tweakers een case aan te maken, dit is wel belangrijk om het probleem verder te onderzoeken.

@swsbss, Wij zouden u in dat geval willen vragen om te wachten tot dat u de software update heeft ontvangen. Wij gaan er vanuit dat Charlotte u de goede informatie heeft gegeven.

@Osiris, zou u ons een e-mail kunnen sturen met deze screenshot en daar de Nest applicatie versie bij willen vermelden. Als u ook uw telefoonnummer vermeld, dan kunnen wij contact met u hierover opnemen. Dit is een bug die wij niet vaak tegenkomen. Verder zou naar de software update de ofset van de verwarming kleiner moeten worden. Dit betekent nog niet dat wij met 100% vast kunnen stellen dat deze naar 0.1 - 0.3 gaat, dit hangt onder andere af van het verwarmingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickven
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-08 08:54
Om 11:41 alsnog ook ook de update ontvangen. Ben benieuwd of ik het verschil ga merken in modulatie ja of te nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webalistic
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-09 16:28
EddoH schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:35:
[...]

Volgens de Nest support afdeling zitten er zelfs 10 high-end sensoren in die de temperatuur bepalen :+
...
Die overige 9 zijn natuurlijk voor het in de gaten houden van de oververhitte batterij, cpu en scherm :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
Nu ook de update ontvangen: Backplate-6.5 / software 5.2-6 / Heatlink software 2.1-2
Ik heb deze NESTv3 via een 3-jarig contract met Essent. Toen de door Essent gestuurde installateur kwam weigerde hij om de thermostaat op Open-term aan te sluiten. :( Ik moet dit dus dan zelf doen maar hoe krijg ik dit op de thermostaat (van de bedrading weet ik het wel)

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:02

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

marcellux schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:45:
Nu ook de update ontvangen: Backplate-6.5 / software 5.2-6 / Heatlink software 2.1-2
Ik heb deze NESTv3 via een 3-jarig contract met Essent. Toen de door Essent gestuurde installateur kwam weigerde hij om de thermostaat op Open-term aan te sluiten. :( Ik moet dit dus dan zelf doen maar hoe krijg ik dit op de thermostaat (van de bedrading weet ik het wel)
Bij het instellen van je nest moet je kiezen of hij opentherm is, ergens in de instellingen zit het dus verstopt op de nest zelf.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Marcellux: Als de Heat-Link OpenTherm wordt aangesloten, dan moet dit worden aangegeven op de Nest Thermostat. Dit kan via de Nest Thermostat zelf.

1. U gaat naar instellingen
2. U gaat naar Apparaat
3. U kijkt naar wat voor ketel er is geselecteerd. Hierna klikt u op doorgaan
4. U gaat naar Pro-configuratie

Hier zet u de bediening op OpenTherm, het is belangrijk dat er (ook) een draadloze verbinding is tussen de Heat-Link en de Nest Thermostat om OpenTherm goed te ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:41
Ik heb vannacht ook de update gekregen. Zojuist toen ik thuis kwam meteen even gekeken naar de resultaten van de Opentherm Gateway.

Met de vorige update 5.1.8-3.
Voorheen werd de control setpoint niet veranderd (grijze lijn die continue op de 75 graden staat). De control setpoint is de watertemperatuur die de ketel moet gaan leveren. Je ziet in de rode balk bovenaan wanneer de vlam van de CV op vol vermogen aan stond. Rond 16:00 kwam de retour temperatuur boven die 75 graden en ging de vlam weer uit. De radiatoren koelden hierna weer af en als het te koud werd dan ging alles weer aan.

Het resultaat was dat de temperatuur in huis veel fluctueerde. In plaats van continue 19 graden varieerde dit tussen de 18,1 en 19,7 graden.

De oranje lijn kun je negeren. Dat is de warm water temperatuur in het boilervat. Die verwarm ik alleen op in de ochtend wanneer er gedouched wordt.

Met de huidige update 5.2-6
Er is duidelijk iets veranderd. De grafiek deel 1 en deel 2 is anders. Er is een paarse lijn die de kamertemperatuur aan de ketel doorgeeft. Ook zie je dat de control setpoint (grijze lijn) fluctueert. Je ziet dat de ketel nu water van rond de 45 graden gaat leveren. Dit gebeurt doordat er bepaalt kan worden hoeveel gas er gegeven moet worden. (Dit noemt men moduleren). Ook gaat de vlam vaker aan waardoor het in huis comfortabeler qua temperatuur gaat zijn.

De temperatuur in huis moest 19 graden worden. Ik had een overschoot van 0,1 graden. De temperatuur lijkt constant te blijven.

Beoordelen
Ik heb deze grafieken ook eens in het OTGW topic geplaatst zodat de anderen dit kunnen vergelijken met een andere opentherm thermostaat. Het is in ieder geval een grote verbetering.

Iemand op bovenstaand topic heeft nu inderdaad bevestigt dat de Nest V3 kan moduleren. _/-\o_ (In ieder geval in combinatie met mijn ketel).

Extra info
Hieronder nog wat extra info over de communicatie tussen de nest en de ketel.
- De berichten
- De parameters
Ik heb een Agpo Econpact 225c

@Nest Support
Zou je de developers kunnen vragen om ook de huidige temperatuur van de kamer (room temperature) door te sturen naar de ketel. Nu staat daar namelijk een constante waarde van 20 graden en dat is niet zoals het hoort.

Als dit correct gebeurt dan kun je op sommige ketels de kamertemperatuur aflezen. Ook is dit handig in combinatie met een domotica systeem thuis. Voor het verwarmen is dit verder niet van toepassing.

Update: OTGW grafiek bijgewerkt en grafieken over het temperatuur verloop in huis toegevoegd. Grafieken doorgezet naar OTGW topic en reactie verwerkt. Vraag voor Nest Support toegevoegd.

[ Voor 70% gewijzigd door Sepio op 07-04-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn Nest V2 heeft de update ook binnengekregen!

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:53:
@Osiris, zou u ons een e-mail kunnen sturen met deze screenshot en daar de Nest applicatie versie bij willen vermelden. Als u ook uw telefoonnummer vermeld, dan kunnen wij contact met u hierover opnemen. Dit is een bug die wij niet vaak tegenkomen. Verder zou naar de software update de ofset van de verwarming kleiner moeten worden. Dit betekent nog niet dat wij met 100% vast kunnen stellen dat deze naar 0.1 - 0.3 gaat, dit hangt onder andere af van het verwarmingssysteem.
Euh, die eerdere screenshot is gewoon van Home - Nest, jullie eigen site ;) Ik draai Chromium 51.0.2693.2 (de open source versie van Chrome).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:31
Hier ook de update binnen gekregen vandaag! Ben benieuwd naar de bevindingen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:02
Heb helaas nog geen update ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij geen nest wat een drama zeg .....
Je zal maar klant wezen bij zulke prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:15
Ik heb ook de update op mijn v3 maar bemerkte net dat de nest nog vrolijk aan het stoken was met een graad overshoot 🤐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
EricDH schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:39:
Ik heb ook de update op mijn v3 maar bemerkte net dat de nest nog vrolijk aan het stoken was met een graad overshoot 🤐
Bij mij staat de thermostaat op 19 graden. Ik had een overschoot van 0,1 graad. Dus het werd max 19,1 graden en dit blijft het ook continu. Erg netjes.

Update: Stukje over verkeerde kamertemperatuur verwijderd. Staat nu in mijn reactie hierboven.

[ Voor 44% gewijzigd door Sepio op 07-04-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Laatst online: 16-09 14:27
Net thuis en zie dat oom mijn V3 de update heeft mogen ontvangen omstreeks half 12.
Ben benieuwd hoe het de komende gaat, alleen zojuist de eerste onplezante ervaring.
Temp heeft een 1,5 graad overshoot terwijl de vorige firmware netjes op 0,5 zat.
Hoop dat dit te maken heeft met nieuwe leer proces als die al in gang is gezet.
We gaan het in de gaten houden, nu geen tijd maar dit weekend even de ketel in de gaten houden ivm warmte aanvraag van de Nest

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hier schommelt de temperatuur continu tussen de 18,5 en 19 °C, óndanks dat ik de ingestelde temperatuur eventjes op 16 °C heb gezet.. Da's best knap, dat 't warmer wordt ondanks dat de verwarming niet aan staat 8)7 En nee, geen zonlicht of andere belangrijke bronnen van warmte.. Althans.. Enige wat ik kan bedenken is dat m'n huisgenote zojuist door de gang liep en dat daardoor de Nest opgelicht zou moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Versie 5.2-6 vanochtend ontvangen om 8:30.
Heatlink software 2.1-2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorteXLP
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-12-2024
Update ook net binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darklance
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 09:46
Ik heb hem nu ook. Uurtje geleden wel een reset gegeven, weet niet of dat de update geforceerd heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Darklance op 07-04-2016 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marcellux schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:45:
Dan had essent gebeld en verteld dat ze die rommel mogen houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@Nest Support
Eerste ervaring ivm overshoot zoals ik een paar post terug heb gepost van de temp lijkt nu na een aantal uurtjes op 5.2.6 over te zijn.
Ga dit in de gaten houden maar na de update activeerde de Nest de ketel (Intergas HRE 28) bij 0,2 graden onder de ingestelde temperatuur.
Dat lijkt er meer op...
Maar toch is er nog een probleem of is dit een software matige truuk om de Nest de ketel te laten stoppen met stoken.
Zie namelijk dat er tijdens het bij warmen de Nest tot aan het uit signaal 21 graden aangeeft en ook via Domoticz lees ik dit uit.
Maar wanneer de temperatuurbereik is springt de Nest in eens naar 22.1graden.
Terwijl de werkelijk temperatuur maar 20,3 graden is.

Heb nog niet bij de ketel gekeken maar het lijkt dat het moduleren nu werkt.
Voor de update een opwarm interval van 20minuten.
Ik doel hiermee dat voorheen de ketel zo heet werd gestook dat binnen 20minuten de kamer op temperatuur was en de radiatoren niet kon aanraken en dat alleen voor op peil houden van de temp.
Op het moment van dit schrijven is de ketel bezig met bij warmen.
De radiatoren zijn niet meer gloeiende heet maar aangenaam warm.
Deze interval duurt al 40min, hoop/denk dat de Nest nu de nieuwe "tijd tot temp" spoedig aanleren.

Verder vind ik jammer dat er nog steeds 1 graad verschil is in de daadwerkelijk kamer temperatuur en de temperatuur die de Nest aangeeft.
Kamer 20,1 graden terwijl de Nest 21 aangeeft.
Hiermee moet je dus ook nog steeds de Nest op 21 graden instellen om het 20graden te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Siewert op 07-04-2016 22:02 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Lekker is dat, mijn nest precies aan het updaten wanneer ik naar huis ging, dus kom ik thuis in een koud huis 😄. Zonder gekheid gelukkig is het zover, eerste positieve is dat hij na updaten naar mijn gewenste temp is gegaan en daar aangekomen zonder overschoot. Sindsdien 1 dipje gehad van 0,1 graad. Erg netjes dus. Even afwachten hoe hij het de komende dagen gaat doen.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sojony
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-01 00:38
Bij mijn Intergas HRE 28 ook modulatie nu. Het heeft even geduurd maar bedankt Nest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:49
Nou, eerste resultaten zien er goed uit :) Thank you Nest!
Bosch HR42 ketel hier en ik merk nu al verschil in gas verbruik en in temperatuur... meting zie ik in het grafiekje in Domoticz. Nu even een paar dagen kijken wat het gaat doen en dan weten we meer :)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

nest 8-4-2016

Duidelijk de overshoots te zien, ik ben benieuwd of het nu beter gaat (net de nieuwe firmware ontvangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook vandaag de update ontvangen. Ketel stookt bij een kleine warmte vraag (1 graad bijv) netjes op 40 graden en loopt rustig op om vervolgens na een tijdje weer te zakken. Lijkt prima te werken en ook comfortabel te zijn.

Ondanks mijn scepsis; Nest bedankt voor de update. Jammer dat hij te laat was, maar beter dan nooit iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 22:01
Over dat continu draaien van de ketel op een laag vermogen: Toen ik nog een Honeywell Chronotherm Modulation gebruikte was dat inderdaad het geval. De ketel draaide bijna continu, alleen het vermogen werd bijgeregeld. Daardoor was het huis nagenoeg op een constante temperatuur.

De Nest V3 doet het nu wel beter dan eerst, hij moduleert echt de keteltemperatuur. Na een paar dagen lijkt ook het comfort in huis iets beter, ik heb minder vaak het gevoel dat het 'koud' is in de kamer. Maar inderdaad nog wel overshoots tot een halve graad boven de ingestelde temperatuur en dan de ketel weer een tijdje uit. Dat moet nog verbeterd worden.

En er zit een hele vervelende bug in de aansturing van het heet water. Ik heb dit op de ketel ingesteld op 65 graden en op de Nest op 60, maar hij verwarmt het water tot 70 graden! Dat is doodzonde van de energie, want douchen doe je meestal met ongeveer 40 graden, dus als je ketel te heet loopt en je er vervolgens weer koud water bijmengt heb je een veel lager rendement als dat je ketel op 60 of 50 graden zou lopen. Wellicht is het een exemplarische bug bij deze specifieke ketel (Remeha Avanta), maar ik heb al behoorlijk met de instellingen geknoeid en het lijkt er niet op dat ie zich er iets van aantrekt. Misschien in het weekend de Nest resetten en kijken of het dan beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Ik had gister enkel een dipje van 0,1 graad, rest van de tijd constant (Avanta), zal vandaag eens kijken wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

Hier ook de update ontvangen. Ziet er goed uit en de radiatoren worden ook niet meer gloeiend heet.

Nog even afwachten uiteraard :) Maar ziet er veel belovend uit.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PhilipsFan schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 02:25:
Over dat continu draaien van de ketel op een laag vermogen: Toen ik nog een Honeywell Chronotherm Modulation gebruikte was dat inderdaad het geval. De ketel draaide bijna continu, alleen het vermogen werd bijgeregeld. Daardoor was het huis nagenoeg op een constante temperatuur.
Als je een matig geisoleerd huis hebt en/of een ketel die op redelijk laag vermogen kan draaien en het buiten koud is, kan dat in de praktijk inderdaad gebeuren :) Het is alleen eerder uitzondering dan regel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 21:08
Sinds gistermiddag is bij ons ook de update binnen gekomen, maar eerste wat me opvalt bij de geschiedenis is dat de ketel nu tussen 16:30 en 22:00 uur continu bezig is geweest om op 21gr te blijven. Dit ondanks dat we het grootste gedeelte van de avond niet eens thuis waren..

Om een vergelijking te maken; woensdag was er 2 uur gestookt (heel de avond thuis) met de oude software en donderdag was er 5,5 uur gestookt (heel de avond weg) met de nieuwe software.

Ben echt een zware leek op dit gebied, maar volgens mij gaat het dus niet goed op deze manier..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
ik ga hier NEST een dikke pluim geven voor het oplossen van mijn probleem met de onwillige monteur van Energiewacht. Nu de nieuwe update op de thermostaat is wordt de NEST v3 opnieuw aangesloten. Fijn dat jullie het vertrouwen niet hebben beschaamd en ik kan de thermostaat nu met een goed gevoel aanbevelen.

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorteXLP
Tijntjuh.eu schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:11:
Sinds gistermiddag is bij ons ook de update binnen gekomen, maar eerste wat me opvalt bij de geschiedenis is dat de ketel nu tussen 16:30 en 22:00 uur continu bezig is geweest om op 21gr te blijven. Dit ondanks dat we het grootste gedeelte van de avond niet eens thuis waren..

Om een vergelijking te maken; woensdag was er 2 uur gestookt (heel de avond thuis) met de oude software en donderdag was er 5,5 uur gestookt (heel de avond weg) met de nieuwe software.

Ben echt een zware leek op dit gebied, maar volgens mij gaat het dus niet goed op deze manier..
Volgens mij staat hij hier ook veel langer aan. Ik hoop niet dat deze update slechts betekent dat de ketel nu steeds continu op halve kracht twee keer zo lang aan het werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heb je idd goed hopelijk gaan ze dat bij nest ook snappen .... maar dat zal wel weer weken duren . 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
VorteXLP schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:18:
[...]

Volgens mij staat hij hier ook veel langer aan. Ik hoop niet dat deze update slechts betekent dat de ketel nu steeds continu op halve kracht twee keer zo lang aan het werk is.
Ja, dat is dus een gevolg van moduleren, dat wilden we toch juist graag? Het rendement van een HR-ketel wordt beter naarmate de retourtemperatuur lager is, dus hij moet zoveel mogelijk op een lage temperatuur stoken. Dat houdt automatisch in dat hij langer brandt, want hij moet uiteindelijk dezelfde hoeveelheid warmte leveren. Alleen wordt die warmte nu tegen een lager gasverbruik geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorteXLP
PhilipsFan schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:30:
[...]

Ja, dat is dus een gevolg van moduleren, dat wilden we toch juist graag? Het rendement van een HR-ketel wordt beter naarmate de retourtemperatuur lager is, dus hij moet zoveel mogelijk op een lage temperatuur stoken. Dat houdt automatisch in dat hij langer brandt, want hij moet uiteindelijk dezelfde hoeveelheid warmte leveren. Alleen wordt die warmte nu tegen een lager gasverbruik geleverd.
Oh, het comfort is wel al iets beter. Maar volgens mij was mijn vorige modulerende Honeywell thermostaat niet zo lang aan het stoken.

Misschien is het een goed idee voor Nest om niet het aantal stookuren, maar het gasverbruik in History te vermelden. En überhaupt meer data en statistieken vrij te geven; dat is nou juist net zo interessant aan smart appliances.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
VorteXLP schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:36:
[...]

Oh, het comfort is wel al iets beter. Maar volgens mij was mijn vorige modulerende Honeywell thermostaat niet zo lang aan het stoken.

Misschien is het een goed idee voor Nest om niet het aantal stookuren, maar het gasverbruik in History te vermelden. En überhaupt meer data en statistieken vrij te geven; dat is nou juist net zo interessant aan smart appliances.
Het gasverbruik is niet bekend bij Nest en het aantal stookuren zegt helemaal niks meer door de modulatie. De thermostaat zou echter wel via OpenTherm de mate van modulatie kunnen uitlezen. Ik had 'vroeger' een Honeywell die dat deed: dan zag je op het display een kleine tot grote vlam in 4 segmenten. Als je dat vastlegt in de tijd dan is de informatie alweer iets nauwkeuriger.

Als ik echter mag kiezen welke features het ontwikkelteam mee bezig gaat dan zou ik toch het optimaliseren van de algoritmes voor het moduleren het liefste willen. Dat heeft namelijk direct (gunstige) gevolgen voor het comfort in huis en het gasverbruik. En de bug met heet water. Dat inzicht komt later wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
PhilipsFan schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:57:
[...]

Het gasverbruik is niet bekend bij Nest en het aantal stookuren zegt helemaal niks meer door de modulatie. De thermostaat zou echter wel via OpenTherm de mate van modulatie kunnen uitlezen. Ik had 'vroeger' een Honeywell die dat deed: dan zag je op het display een kleine tot grote vlam in 4 segmenten. Als je dat vastlegt in de tijd dan is de informatie alweer iets nauwkeuriger.

Als ik echter mag kiezen welke features het ontwikkelteam mee bezig gaat dan zou ik toch het optimaliseren van de algoritmes voor het moduleren het liefste willen. Dat heeft namelijk direct (gunstige) gevolgen voor het comfort in huis en het gasverbruik. En de bug met heet water. Dat inzicht komt later wel...
@PhilipsFan
Je praat over de bug met warm water. Bedoel je hiermee dat het schema van warm water niet gevolgd wordt? Hier heb ik namelijk ook last van. Bij mij staat het zo ingesteld dat het water 's ochtends tussen 4:30 en 6:30 voorverwarmt moet zijn. Maar dit gebeurt niet. In mijn OTGW zie ik dat de Nest de ketel hiervoor niet aanstuurt (dit is een screenshot van vandaag dus met de nieuwe firmware, bij de oude firmware werkte dit ook niet). Daarom geef ik het warm water via de app maar een boost. Ik zie in de OTGW dat dit wel werkt.
De oranje lijn geeft de temperatuur van het warm water aan. De blauwe balk bovenaan laat zien dat er om warm water gevraagd wordt. Het eerste deel was de boost via de app. Het 2e langere deel was dat er iemand onder de douche stond.

Sporadisch zie ik in de OTGW dat de nest onverwacht opeens wel even om warm water vraagt. Maar dan is het meestal rond 16:30. Net alsof men het verschil tussen AM/PM niet meegenomen heeft of iets met een tijdzone die verkeerd gaat. Het is allebei half 5. Alleen wel 12 uur verkeerd. En er stond op dat moment echt niemand onder de douche. Dit kan inderdaad de antibacteriegroei functie zijn.

Ps. Mijn ketel AGPO Econpact 225C heeft een klein warmhoudvat. De ketel staat op de stand Eco waardoor dit vat niet voorverwarmt wordt. Door de boost functie te gebruiken zie ik het lampje op de ketel verspringen naar de comfort stand. Het verschil qua douchen is dat bij de ecostand het water maar heel langzaam op temperatuur komt. Bij de comfort stand is het zo goed als meteen lekker warm. De thermostaat staat op "Andere ketel met OpenTherm Warm water van 65 graden".

@Nest Support
Klopt mijn verwachting dat het schema van warm water zou moeten zorgen dat de ketel het warmwatervat voorverwarmt. Dus eigenlijk dat deze een soort auto boost zou moeten doen. Zo ja, moet ik hiervoor dan een call bij jullie aanmaken.

Update 15 april
Het probleem is in overleg met Nest support opgelost. Het warm water schema staat standaard uit. Je kunt deze inschakelen via de Aan/uit optie. _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Sepio op 15-04-2016 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio

Op de nest website wordt dit uitgelegd.
Het effect van True Radiant en OpenTherm-modulatie op de werktijd van het systeem

Heb je een 3e generatie Nest Thermostat, een met OpenTherm compatibele ketel en is True Radiant ingeschakeld, dan kan het zijn dat je langere verwarmingstijden ziet in je energiegeschiedenis en in je Nest-rapport. Daar hoef je echter niet van te schrikken. De 3e generatie Nest Thermostat geeft aan de OpenTherm-ketel door hoe deze moet moduleren wanneer True Radiant is ingeschakeld. Dit heeft mogelijk tot gevolg dat je verwarming langere perioden wordt ingeschakeld, maar daar staat tegenover dat het verwarmingswater minder warm wordt gestookt om de temperatuur in huis nauwkeuriger te regelen. Langere verwarmingstijden betekenen dus niet per se dat er meer energie wordt verbruikt. In feite kan dit type verwarmingsregeling vaak efficiënter werken omdat de ketel de optimale hoeveelheid energie verbruikt om je huis op de gewenste temperatuur te houden.

En dat dit klopt kan ik ook zien in de OTGW grafiek. De groene balkjes is wanneer de nest aan de ketel vraagt om te verwarmen. De rode balkjes is wanneer de ketel besluit de vlam aan te zetten. Dus dit is maar een fractie van de tijd. Ook geeft de ketel niet vol gas, maar kan hij zelf bepalen hoe veel gas gegeven er moet worden. En dat is een stuk zuiniger qua verbruik.

Het zou netjes zijn als je bijvoorbeeld in je verbruik schema met kleur gradiënten zou zien met hoeveel procent er gemoduleerd werd.

Het voordeel van het regelmatiger met minder vermogen laten draaien van de ketel is dat de temperatuur in huis veel constanter blijft. Ik heb de afgelopen 5 uur geen enkele afwijking gehad. De temperatuur in huis is constant 20,1 graden.
De roze lijn is de temperatuur die de nest in mijn zithoek detecteerd. De overige rechte lijnen zijn andere meetpunten in de kamer. De afwijkende lijnen zijn de raam en deursensoren. De raamsensoren worden extra warm als de radiator aan staat en de buitendeursensor extra koud omdat het buiten kouder is. Het is mooi om te zien dat de de temperatuur in de radiator varieert en dat de temperatuur in het huis verder overal erg constant blijft. De Nest doet dit echt ontzettend netjes.

Ter vergelijking, zo zag het temperatuur verloop in huis er voor de firmware update uit. Er waren toen heel veel temperatuurverschillen in de kamer waardoor ik het vaak of net te warm of net te koud had.

[ Voor 13% gewijzigd door Sepio op 08-04-2016 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
Sepio schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:01:
[...]

@PhilipsFan
Je praat over de bug met warm water. Bedoel je hiermee dat het schema van warm water niet gevolgd wordt?
Nee, ik heb het over de watertemperatuur. Die heb ik ingesteld op 65 graden op de ketel en 60 op de Nest, maar het wordt gewoon 70 graden (toevallig de op de Nest ingestelde temperatuur voor cv-water). Ik heb inmiddels wat meer geexperimenteerd. Het lijkt erop dat de Nest de temperatuur voor cv-water en warmwater verwisselt. Ik heb namelijk de cv-temperatuur nu even op 60 graden gezet en nu wordt het warmwater ineens 60 graden. Andersom is niet zo makkelijk te testen omdat je dan met de modulatie zit.

Het verschijnsel dat jij waarneemt (periodieke korte inschakeling van warm water) is waarschijnlijk de antibacteriegroei-functie. Als je dat niet wilt kun je het in de opties van de Nest uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg goed om te horen dat steeds meer mensen de software update hebben ontvangen. Wij hopen dat iedereen voor zichzelf zal merken dat dit het moduleren verbetert.

@VorteXLP Het zichtbaar maken van het gasverbruik van de C.V is op dit moment niet mogelijk. Ieder huis heeft een andere hoeveelheid gas nodig om een bepaalde temperatuur te bereiken. Dit heeft te maken met de isolatie van het huis en het type verwarmingssysteem.
De informatie die Serpio u toe heeft gestuurd over de energie-geschiedenis is correct. Doordat uw C.V momenteel modulerend werkt, zal de C.V langer aan staan, er wordt echter met minder vermogen verwarmt. Dit is inderdaad efficiënter.

@Serpio: Bedankt voor de feedback over de Nest energie-geschiedenis met betrekking tot het moduleren. Wij zouden u in ieder geval willen adviseren om deze feature request ook door te geven via onze community.

Als er in uw geval sporadisch gezien opeens wel even om warm water wordt gevraagd, heeft dit te maken met het voorkomen van legionellabacterie. Deze bacterie overleeft geen temperaturen van 60 graden. In uw grafiek is te zien dat de DHW ook naar deze temperatuur toe gaat.

Bedankt voor het toesturen van al deze grafieken, dat is heel erg handig om een beter inzicht te krijgen. Wij zouden u willen vragen om deze gegevens ook via een e-mail naar ons toe te sturen. Zou u dan in uw e-mail willen aangeven dat u deze informatie ook heeft gedeeld op Tweakers? Wij kunnen deze gegevens dan gemakkelijk doorsturen en hebben dan het e-mail adres dat is gekoppeld aan uw Nest account. Wij kunnen verder onderzoeken wat er in de ochtend gebeurt. Het zou namelijk niet noodzakelijk moeten zijn om 's ochtends de boost aan te moeten zetten om comfortabel te kunnen douchen.

@PhilipsFan: Om voor conformiteit te zorgen, zouden wij u adviseren om de watertemperatuur op de Nest Thermostat en op de C.V-ketel op het zelfde aantal graden te zetten. Dat de Nest Thermostat de temperatuur van de C.V en het warm water verwisselt, is bijzonder. Dit zouden wij ook graag verder willen onderzoeken. Wij zien uw bevindingen ook graag tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Gister de eerste dat met de update... Gelijk flink actiever. Ik zag hem ook vaak oranje. Ben benieuwd naar het verbruik...

Nest History

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Dag twee met de nieuwe firmware.
Auto Away kicked nu in elk geval eerder in.
Vandaag 2 momenten gehad en allebei de momenten in 1,5uur op Auto Away.
Afgelopen nacht een uur na dat we naar bed zijn gegaan kicked de Auto Away ook in.
Moet hierbij zeggen dat ik de Nest nu op bedrijf ipv woning heb ingesteld.
Dit naar aanleding van mijn eerdere vraag aan Nest waarom Auto Away 's nachts niet word ingezet.
Hieruit bleek dat alleen de bedrijfs setting een nacht Auto Away had.

Moduleren lijkt echt werken.
Kom net thuis en in tegenstelling van gisterenavond waar de radiatoren lauw/warm aanvoelden om de kamer op temp te houden.
Waren de radiatoren nu heet, niet gloeiende heet maar heet.
Auto schema had in gesteld dat het om 17uur warm moet zijn.
En 16:30 is hij gaan voorverwarmen met als gevolg hete radiatoren en om 17uur een warm huis bij aankomst ondanks dat we er weinig van kunnen genieten aangezien het buiten steeds warmer word en minder stook uren hebben.
Maar met de oude firmware begon de Nest al 3uur van de te voren met voor verwarmen en dan ook nog op vol vermogen.

Gaat dus de goede kant.

p.s
Voor wat het nu nog waard is, dit weekend maar ff aan c.v tuning.
Kan Nest niks aandoen maar moduleren heeft wel als gevolg dat mijn energie verbruik omhoog schiet door dat de c.v pomp nu langer loopt te pompen op 200w.
Dat kan anders... :P

[ Voor 34% gewijzigd door Siewert op 08-04-2016 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterflits
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 13:18
Nest V3 thermostaat is hier op 7 april ook ge-update, dit na een geplande powerdown vanwege plaatsen slimme meter :-) .. Draait nu versie 5.2-6, ook heatlink is updated naar 2.1-2. Ben zeer benieuwd of het comfort nog verbetert in combinatie met de opentherm Remeha Calenta CW5 cv-ketel. Ik ga dat goed in de gaten houden met mijn cacti tooltje & api, ik monitor daarmee de ingestelde (target) & daadwerkelijk gemeten temperatuur ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05-2024
Ook ik heb gisteren de langverwachte update's voor de Nest V3 en Heatlink ontvangen. Ketel draait nu niet meer alleen op volle toeren vlgs het open-dicht principe, maar ik loop wel tegen een nieuw fenomeen aan. Doordat mijn ketel, een Remahe Avanta 28c, nu veel langer met een lager vermogen stookt heb ik al diverse keren code 8 op mijn keteldisplay gehad.
Code 8 betekent een regelstop en verschijnt als de gemeten aanvoertemperatuur hoger is dan de ingestelde aanvoertemperatuur. De ketel komt na enige tijd weer in bedrijf als de aanvoertemperatuur weer onder de ingestelde aanvoertemperatuur komt.

In mijn situatie doet hij dit bij lagere temperaturen dan de max. ingestelde ketelwater aanvoertemperatuur (60 gr. C.). Betekent dat de Nest thermostaat/heatlink (ook) stuurt via het zelf variabel aanpassen van de maximaal toelaatbare ketelwater aanvoertemperatuur. Dit is een groot verschil t.o.v. mijn oude Honeywell Chronotherm Modulation waarbij dit niet speelde !

Zijn er reeds meerderen met deze ervaring ?? Verder vraag ik hierbij aan @Nest Support of dit aldaar bekend is en of dit van tijdelijke aard is of dit al of niet wordt opgelost met evt een software-update ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
goodLUCk1951 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:03:
In mijn situatie doet hij dit bij lagere temperaturen dan de max. ingestelde ketelwater aanvoertemperatuur (60 gr. C.). Betekent dat de Nest thermostaat/heatlink (ook) stuurt via het zelf variabel aanpassen van de maximaal toelaatbare ketelwater aanvoertemperatuur.
Als modulatie werkt is het inderdaad de bedoeling dat hij de aanvoertemperatuur aanpast...
Je radiatorknoppen staan wel allemaal open, zodat de ketel zijn warmte kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of de ketel Benraad br 24/32C open therm ondersteunt? Heb nu ook de update ontvangen maar krijg hem niet modulerend aangestuurd. Krijg foutmelding H73.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
maxnl schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:22:
[...]

Als modulatie werkt is het inderdaad de bedoeling dat hij de aanvoertemperatuur aanpast...
Je radiatorknoppen staan wel allemaal open, zodat de ketel zijn warmte kwijt kan?
Warmte kan ie voldoende kwijt. Als de ketel, zoals bij mij, langdurig blijft draaien op een door Nest toegestane max. van bijv. 42 gr. C., bereikt de retour uiteindelijk ook deze temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:12
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:27:
Weet iemand of de ketel Benraad br 24/32C open therm ondersteunt? Heb nu ook de update ontvangen maar krijg hem niet modulerend aangestuurd. Krijg foutmelding H73.
http://www.heluto.nl/uplo...nstallatievoorschrift.pdf

Zo ver ik kan zien alleen een aan/uit of Benraad regelaar, Opentherm komt in dit document niet voor.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pjeterinfo schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:54:
[...]

http://www.heluto.nl/uplo...nstallatievoorschrift.pdf

Zo ver ik kan zien alleen een aan/uit of Benraad regelaar, Opentherm komt in dit document niet voor.
Mmm, ketel kan wel moduleren maar vind ook niks over open therm. Heb contact gehad met nest maar zij konden ook niet precies zeggen of deze ketel open therm ondersteunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:27:
[...]

Heb contact gehad met nest maar zij konden ook niet precies zeggen of deze ketel open therm ondersteunde.
Ik gok dan ook dat je daarvoor beter bij de fabrikant van je ketel kon zijn :D

Bestaat die toko überhaupt nog wel? :X Ik zie niets van een site van ze ofzo..

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 09-04-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:31:
[...]

Ik gok dan ook dat je daarvoor beter bij de fabrikant van je ketel kon zijn :D

Bestaat die toko überhaupt nog wel? :X Ik zie niets van een site van ze ofzo..
Ik geloof dat dat ATAG is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Nest.

Ook de update heeft niet gewerkt om mijn installatie aan te sturen.
Na 3 maanden zonder verwarming zit ik nu dus met alle ellende.
Ik nodig hierbij Nest uit om mijn installatie te bekijken en te zorgen dat alles gaat werken zodat ook de rest van het nieuwbouwproject kan genieten van de Nest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 00:58
Hoe kan je nou 3 maanden zonder cv zitten, dit is gewoon een ketelprobleem en lijkt mij niks met de Nest te maken.
Waarom hang je de oude thermostaat niet terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

En als het wel aan Nest ligt zou ik ze direct om hulp vragen en niet via dit forum. Dat hier af en toe iemand van Nest meeleest wil niet zeggen dat ze op alles kunnen reageren.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Hij/Zij heeft dan ook precies 3 forum reacties en allen hier in dit topic met de mededeling dat de verwarming het al 3 maanden niet doet.
Goed verhaal. Lekker kort ook. :+

3 maanden zonder cv zitten, desnoods zet ik er een aan/uit schakelaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
goodLUCk1951 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:03:
Ook ik heb gisteren de langverwachte update's voor de Nest V3 en Heatlink ontvangen. Ketel draait nu niet meer alleen op volle toeren vlgs het open-dicht principe, maar ik loop wel tegen een nieuw fenomeen aan. Doordat mijn ketel, een Remahe Avanta 28c, nu veel langer met een lager vermogen stookt heb ik al diverse keren code 8 op mijn keteldisplay gehad.
Code 8 betekent een regelstop en verschijnt als de gemeten aanvoertemperatuur hoger is dan de ingestelde aanvoertemperatuur. De ketel komt na enige tijd weer in bedrijf als de aanvoertemperatuur weer onder de ingestelde aanvoertemperatuur komt.

In mijn situatie doet hij dit bij lagere temperaturen dan de max. ingestelde ketelwater aanvoertemperatuur (60 gr. C.). Betekent dat de Nest thermostaat/heatlink (ook) stuurt via het zelf variabel aanpassen van de maximaal toelaatbare ketelwater aanvoertemperatuur. Dit is een groot verschil t.o.v. mijn oude Honeywell Chronotherm Modulation waarbij dit niet speelde !

Zijn er reeds meerderen met deze ervaring ?? Verder vraag ik hierbij aan @Nest Support of dit aldaar bekend is en of dit van tijdelijke aard is of dit al of niet wordt opgelost met evt een software-update ?
Het hele idee van moduleren is dat je ketel met een hoger rendement stookt als hij water met een lagere temperatuur aflevert. Dus ja, je Nest vertelt de ketel nu hoe heet hij het aanvoerwater moet stoken. Je kunt ook wel op de ketel zelf een lage temperatuur instellen, maar dat heeft als nadeel dat als het dan een keer echt koud is, het uren duurt voordat het huis warm is. Nu is de aanvoertemperatuur afhankelijk van het verschil tussen de werkelijke en de gewenste temperatuur.(Dit is ook het geval bij de Chronotherm Modulation, de reden dat je dat misschien niet is opgevallen is, dat de Chronotherm bij het starten van de ketel heel even om water van maximale temperatuur vraagt. De reden daarvan is weer dat sommige ketels OpenTherm niet goed interpreteren en niet aanslaan als de gevraagde temperatuur te laag is.)

Een logisch gevolg hiervan is, dat het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour kleiner wordt. Je radiatoren worden minder heet en leveren dus minder warmte af. Bij mij zit de aanvoer rond de 42 graden en de retour na een tijdje stoken rond de 37. Als deze te dicht bij elkaar komen, dan gaat de ketel in een regelstop. Het heeft immers geen zin om door te blijven stoken als de retourtemperatuur (bijna) gelijk is aan de gevraagde temperatuur. Dit is geen foutconditie en hoeft dus ook niet worden opgelost. De enige manier om het weg te krijgen is meer radiatoren ophangen zodat ook bij lagere temperatuur de radiatoren voldoende warmte kwijt kunnen om het temperatuurverschil in stand te houden, maar dat lijkt me het paard achter de wagen spannen als het systeem het huis nu ook netjes op temperatuur houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit niet alleen op dit forum. Ik heb ook via de email contact met Nest.
Het betreft een ketel van bijna 4 maanden oud. Ook is geconstateerd dat het probleem bij de Nest zit. Door de inmiddels uitgegeven update zou de Nest wel kunnen werken met de ketel maar helaas blijkt dit niet te kloppen.

Ik heb idd maar 3 reacties op dit forum en even simpel een thermostaat vervangen kan zeker maar ik wil niet het risico lopen dat ik mijn systeem kapot maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorteXLP
Ik weet dat stookuren niet meer zoveel zeggen, maar is dit niet wat te veel van het goede?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zQdskRl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
VorteXLP schreef op zondag 10 april 2016 @ 11:01:
Ik weet dat stookuren niet meer zoveel zeggen, maar is dit niet wat te veel van het goede?

[afbeelding]
Het loopt bij mij in ieder geval weer af na 2 dagen die energie historie :)
Ging even omhoog dus, maar nu is het weer vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Hier loopt hij ook terug, van start gegaan met op Donderdag 9 uren - Vrijdag 7 uren - Zaterdag 6 uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op zondag 10 april 2016 @ 09:51:
Ik zit niet alleen op dit forum. Ik heb ook via de email contact met Nest.
Het betreft een ketel van bijna 4 maanden oud. Ook is geconstateerd dat het probleem bij de Nest zit. Door de inmiddels uitgegeven update zou de Nest wel kunnen werken met de ketel maar helaas blijkt dit niet te kloppen.

Ik heb idd maar 3 reacties op dit forum en even simpel een thermostaat vervangen kan zeker maar ik wil niet het risico lopen dat ik mijn systeem kapot maak.
Dus je hebt 3 maanden in de kou gezeten terwijl je met een thermostaat van 15 euro je ketel prima had kunnen aansturen. En nee, daar maak je niks kapot mee.
3 maanden in de kou zitten komt daarom als broodje aap over.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
De mijne moduleert nu ook sinds afgelopen week (volgens mij sinds woensdag)
Ook bij mij zijn in de geschiedenis de stook uren verdubbeld. Na 3 dagen was het echter weer bijna "normaal". Zal een nieuwe leercurve zijn in de thermostaat.

@swbbsw, je verhaal blijft wat vaag. Je zit al maanden in de kou door je thermostaat? Dan had je zelf eerder actie moeten nemen want hoe je het ook draait, 3 maanden is niet nodig.
Ik ben het met Fietsbel eens hierboven dat jouw verhaal best wel overkomt als broodje aap.
m-ruiter227 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:49:
[...]

Ik niet, google maar. Hits genoeg. Dat er twee topmannen al zijn opgestapt is wereldkennis.
Stemmingmakerij wordt door nest zelf veroorzaakt. Is een logische oorzaak van de eerste leuge over het product tot de opvolging van leugen op leugen... De eerste weken hebben ze zelfs openlijk en blood overal gelogen dat wij gek waren en de Nest moduleerde......... Ben je dan verbaast dat je als merk je eigen display inslaat....

Ben niet de enige met deze stemming.
Een forum is er for the good and the bad.

Of wil je het alleenmaar over bloemetjes, zonnetjes en love in combi met het woord Nest hebben.
>:)
Google staat er vol mee maar een link kon je niet posten?

Dat er aandelen vrijkomen voor 2 topmannen (of inmiddels zijn vrijgekomen) is bekend. Dat deze 2 personen voor in ieder geval 5 jaar aan zouden blijven is ook bekend. Dat deze 5 jaren bijna om zijn (of net om zijn?) is ook bekend. Dat ze zijn opgestapt heb ik nergens gelezen.

[ Voor 51% gewijzigd door Gadgeteer op 11-04-2016 07:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

En alle artikelen verwijzen naar het bericht van Re/code, dus eigenlijk is het maar 1 bericht. In het bericht van Re/code staat netjes dat het vertrek toevallig samenvalt met de gemelde problemen binnen Nest, de rest blaast dat op tot de reden van het vertrek.
Both Honjo and Mullins reported to Nest’s number two exec, VP Matt Rogers. While they are key leaders at the company, the pair are not on the senior team that reports into Fadell.

Still their exit comes amid a steady stream of departures from the connected-device unit under Google parent Alphabet, as pressure mounts on Nest to improve its sales targets and right its increasingly rancorous culture.
Zo kan ik ook deze link plaatsen
http://searchengineland.c...anthropic-purposes-241707
Het betekent nog niet dat Google search in de problemen is.

Dat is het probleem van het moderne internet: iedereen rent in paniek over elkaar heen om een nieuwsbericht te reposten en niemand schrijft meer eigen nieuws.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorteXLP
Gisteren maar 4.5 uur gestookt, ook teruggelopen na twee dagen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met moduleren verwacht je méér stookuren (en toch een lager gasverbruik).
Stookuren zijn geen goede proxy voor gasverbruik als je ketel tot 20% terugmoduleert: in vijf keer zoveel tijd heb je hetzelfde verbruik.
Zonder link met de gasketel kan Nest alleen maar een grove schatting maken door aannames te doen over ketelrendement bij elke temperatuur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

@swbbsw: Het lijkt ons verstandig voor u om telefonisch of per e-mail contact met ons op te nemen. Op deze manier kunnen wij het snelste de zaak onderzoeken. U gaf aan dat u met een senior agent heeft gesproken over deze kwestie, wij zouden u adviseren dit te vermelden.

@goodluck1951: Wij zouden u adviseren om voor conformiteit te zorgen tussen de C.V ketel en de Nest Thermostat. Via pro configuratie op de Nest Thermostat kunt u de voorloop temperatuur instellen. Wij verwachten dat u hierdoor geen regelstop problemen meer zult ervaren.

Nu steeds meer klanten goed gebruik kunnen maken van een modulerend verwarmingssysteem, hebben wij ingezien dat wij ons energie-geschiedenis informatie duidelijker zouden kunnen maken. Hier wordt momenteel aan gewerkt. Hartelijk dank dat jullie dit hier ook ter sprake brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Ethirty schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:26:
En alle artikelen verwijzen naar het bericht van Re/code, dus eigenlijk is het maar 1 bericht. In het bericht van Re/code staat netjes dat het vertrek toevallig samenvalt met de gemelde problemen binnen Nest, de rest blaast dat op tot de reden van het vertrek.
Zijn wel meer berichten.
Zoals de blog post van de opgestapte CEO van het door de Nest overgenomen Dropcam, die aangeeft dat er alleen bij zijn afdeling al 50 man ontslag genomen hebben.

Da's welliswaar niet het team dat verantwoordelijk is voor de thermostaat, maar bevestigd wel het beeld dat de werksfeer binnen de organisatie kennenlijk niet al te gezellig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

maxnl schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:01:
[...]

Da's welliswaar niet het team dat verantwoordelijk is voor de thermostaat, maar bevestigd wel het beeld dat de werksfeer binnen de organisatie kennenlijk niet al te gezellig is.
Ik beweer ook nergens dat dat niet zo is, maar m-ruiter227 doet alsof de hele toko al is ingestort of daar heel dicht tegenaan zit.

Maar goed, dit topic gaat niet over wat er in het nieuws geschreven wordt over Nest, maar over de thermostaat die ze maken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Dat laat Google/Alphabet ook niet zomaar gebeuren hoor, het komt wel goed :)
In ieder geval werkt de Nest V3 nu stukken beter, nu hopen dat ze zo door blijven gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
[quote]Verwijderd schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:55:
@goodluck1951: Wij zouden u adviseren om voor conformiteit te zorgen tussen de C.V ketel en de Nest Thermostat. Via pro configuratie op de Nest Thermostat kunt u de voorloop temperatuur instellen. Wij verwachten dat u hierdoor geen regelstop problemen meer zult ervaren.

Vraag aan @Nest Support :
Welke CV voorloop temperatuur instelling adviseer je? Ik heb hem begin dit jaar op je advies verlaagd naar 60 gr. C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helemaal mee eens. Een grote stap vooruit.

En wat betreft de Nest ondersteuning hier in NL; Voor informatievoorziening zijn ze helaas afhankelijk geweest van hun Amerikaanse collega's. Ik denk dat ze op basis van die informatie ons naar eer en geweten te hebben proberen op de hoogte te houden. Ze zijn vermoedelijk aan het lijntje gehouden door de Amerikaanse collega's.. Ik heb ervaring met (grote) bedrijven als werkgever waar je afhankelijk bent van informatievoorziening van het hoofdkantoor. En als het ze uitkomt (commercieel belang) houden ze zelfs collega's aan het lijntje...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2016 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:43
De update heeft er bij mij voor gezorgd dat de bewegingssensor weer goed werkt, display gaat alleen aan bij echte beweging. Auto Away werkt nu dus prima, al had ik dat tijdelijk opgelost door de sensor niet te gebruiken en alleen op basi van de locatie van mijn mobiel te triggeren.

Vind het nog te vroeg om wat over het moduleren te zeggen, dat wil ik nog een paar dagen aan zien, maar ben wel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Peptalk: Fijn om te horen dat het bij u nu ook beter werkt met de feature Auto-Afwezig!

@Zeenon: Ook fijn dat u onze software update een stap vooruit vind, wij willen ons product steeds verder gaan verbeteren. Hopelijk kunnen wij jullie snel weer blij maken.

@goodLUCk1951: Wij adviseren voor combi-boilers een voorloop temperatuur van 60 tot 65 graden Celsius. Wij zouden u adviseren om deze temperatuur ook, waar noodzakelijk, in te stelllen op uw C.V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Nest Support:

Ik heb hem nog in de doos liggen vanwege de modulatie probleem. Nu deze lijken te zijn opgelost ga ik hem snel installeren. Ik heb er alle vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen. Product is veel te mooi om niet door te ontwikkelen..

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2016 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 10:15
Na behoorlijke tijd spitten in dit forum heb ik afgelopen zaterdag de Nest v3 gekocht. Vooral de eerste goede ervaringen met moduleren die hier gepost werden, gaven mij het vertrouwen.

Allereerst een compliment aan iedereen op het forum. Als je hier een tijdje in dit onderwerp leest, krijg je een schat aan informatie. Hartelijk dnk daarvoor!

Zaterdag direct de Nest geïnstalleerd. Na een uur werd DE update binnengehaald. Natuurlijk is de thermostaat nog aan het leren. Zondagochtend waren de radiatoren erg warm en schakelde het systeem niet op tijd terug met als resultaat en overshoot van 1,5 graad. Geen probleem, onderdeel van de leercurve. Ik zal in de gaten houden of dit andere ochtenden beter gaat.

Vraag die ik op dit moment heb: In het schema heb ik aangegeven dat om 6.30 het systeem naar 18 graden gaat. Begint het systeem om 6.30 met werken en gaat dan door totdat het 18 graden is of zorgt het lerend vermogen van de Nest ervoor dat het systeem op een dusdanig tijdstip start dat het om 6.30 18 graden is? Een behoorlijk verschil aangezien ik met mijn vorige thermostaat ( Remeha iSense) een opwarmtijd van 1 uur had in de winter van 15 naar 18 graden. Dan draaide het systeem niet op[ vol vermogen, maar werd de kamer langzaam op temperatuur gebracht. Is dit de functie 'True Radiant'?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenlung
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03-2022
De door jou gestelde temp van 18 graden om 6:30 zal dan gehaald zijn, het systeem leert nu dus hoelang het nodig heeft om op de door jou gewenste tijd de gewenste temp te hebben.
Dit is inderdaad 'True Radiant'

Het 'leren' van het systeem kan tot ongeveer 14 dagen duren, nest zal aangeven wanneer hij genoeg informatie heeft om een bepaald slim onderdeel te activeren. ( auto-schema, tijd tot temperatuur, true radiant )

[ Voor 33% gewijzigd door Zenlung op 11-04-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@edegroot1973: Als de feature True-Radiant is ingeschakeld, dan zal de Nest Thermostat zijn best doen om om 6:30 18 graden bereikt te hebben. Als True Radiant uit staat, dan zal de Nest Thermostat beginnen met verwarmen om 6:30. De leercurve van de Nest Thermostat is ongeveer 14 dagen. Mocht u hierna nog tegen problemen aanlopen, waaronder het overshooten van de temperatuur, dan horen wij het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 10:15
@Zenlung @Nest Support: bedankt voor jullie snelle antwoord. Ik dacht al dat we wat meer geduld moesten hebben 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoud2
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-07 02:30
@Nest Support:

Ik overweeg in de loop van dit jaar een brine-water warmtepomp systeem aan te schaffen.
Kan ik de Nest daarvoor blijven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 08:47
Ethirty schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:30:
[...]

Ik beweer ook nergens dat dat niet zo is, maar m-ruiter227 doet alsof de hele toko al is ingestort of daar heel dicht tegenaan zit.

Maar goed, dit topic gaat niet over wat er in het nieuws geschreven wordt over Nest, maar over de thermostaat die ze maken.
Beter terug lezen, ik gaf aan dat men begonnen is met lopende band onslagen en dat google einde dit jaar een evaluatie doet om nog door te gaan met nest of om af te stoten. Staat in de eerste berichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postvoordennis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-08 20:44
Afgelopen donderdag, 7 april, is de update ook op mijn Nest geïnstalleerd. Het moduleren werkt hier nu ook prima i.c.m. de Remeha Quinta 28C.

Ik had de Nest in januari gekocht en geïnstalleerd en mocht van de Mediamarkt de Nest retourneren indien de update het probleem niet zou verhelpen. Prima service van de Mediamarkt, maar gelukkig is het retourneren niet nodig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutD
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:59
Ook voor mij geldt dat de temperatuur veel beter tegen de de ingestelde waarde aan zit. De temperatuur zit ook maar 0.5 graden van de "werkelijke" temperatuur af dus ook dat is iets verbeterd. Nu is het natuurlijk ook zo dat het buiten met 19 graden een stuk makkelijker is. Ik hoop dat er aan het begin van het stookseizoen of bij klanten op het zuidelijk halfrond rond goed meegekeken wordt of de minimale modulatie temperatuur goed werkt als het echt koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagon89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 20:23
@ Nest Support,

Ik maak gebruik van Stadsverwarming (Ferroli Bluecity 300 met OpenTherm) met de nest v3.
Tijdens het instellen heb ik gekozen voor andere ketel met OpenTherm en daarna als bron Gas omdat ik hier geen Stadsverwarming zag staan.

Vroeg me af of ik hieraan goed heb gedaan of beter een andere bron kan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiu Mei Lian
  • Laatst online: 01-09 10:08
Mooi dat alles nu behoorlijk lijkt te werken. Alleen jammer dat dat niet direct kan bij de introductie van een nieuw model.
Helaas pas na veel ontkennen, zeuren, klachten, ontevreden klanten, onduidelijkheid en negatieve publiciteit wordt pas een product geleverd dat doet wat belooft is.

Nu hopen dat er nooit een zelfrijdende auto op deze manier op de markt wordt gebracht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Arnould2 Een warmtepomp die alleen kan verwarmen, is compatibel met Nest. Een hybride warmtepomp en een omkeerbare warmtepomp (verwarmen en koelen) zijn op dit moment nog niet compatibel met de Nest Thermostat.

@ArnoutD: Wij gaan er ook vanuit dat in het volgende stookseizoen de Nest Thermostat ook bij grotere temperatuursverschillen goed zal moduleren.

@dagon89: Dit lijkt ons de goede keuze, wij zouden u adviseren om dit voor nu zo te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoud2
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-07 02:30
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 10:15:
@Arnoud2 Een warmtepomp die alleen kan verwarmen, is compatibel met Nest. Een hybride warmtepomp en een omkeerbare warmtepomp (verwarmen en koelen) zijn op dit moment nog niet compatibel met de Nest Thermostat.

@Nest
Bedankt voor de reactie!
Gaat het wel komen dat ik via de Nest met de warmtepomp kan koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 16:13
Wat is eigenlijk het nut van het blaadje? Ik heb de nest sinds begin december en heb sindsdien elke dag een blaadje 'verdiend'. Alleen al door 's avonds en 's nachts niet te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Irminsul schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 22:24:
Wat is eigenlijk het nut van het blaadje? Ik heb de nest sinds begin december en heb sindsdien elke dag een blaadje 'verdiend'. Alleen al door 's avonds en 's nachts niet te verwarmen.
Waarmee je zelf al antwoord geeft op je vraag.

Heb ook een Nest V3 besteld, morgen binnen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Blaadje zegt dat je zuinig bezig bent, definitie is alleen wat vaag op de site van nest.
Hou het Blaadje in beeld.

Pas de temperatuur aan om energie te besparen en verdien een Blaadje. Het Blaadje leert hoe hij jou kan helpen te besparen. Het verschilt daarom per gezin bij welke temperatuur hij verschijnt.
Beetje jammer dat de temperatuur omhoog gaat, het is nu lastig te testen of het moduleren goed werkt.

@Nest support
Zit er nog een verbeterde energierapport aan te komen, of een manier om data te verzamelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag heeft de monteur mijn oude thermostaat teruggehangen. Mijn ketel betreft een Daalderop Basecube met daarbij behorend een Daalderop HPcube(warmte pomp) na vele berichten met nest en diverse monteurs is het helaas niet mogelijk dat de Nest mijn ketel kan aansturen. Het probleem zit echt bij de Nest.
Het probleem is dat de ketel na 1/2 minuten in een soort slaapstand gaat waardoor deze geen warmte geeft voor de vloerverwarming. De simpele ronde thermostaat doet het wel.

Ik hoop dat er in de toekomst een update komt zodat ook ik de Nest kan gebruiken.

Nu gaat de Nest v3 terug in de kast en wachten op betere tijden.

Ik wens iedereen veel plezier met de Nest en ik zal deze topic blijven volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 16:13
ruudvee schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 22:28:
[...]

Waarmee je zelf al antwoord geeft op je vraag.

Heb ook een Nest V3 besteld, morgen binnen. :*)
Maar wie verwarmt zijn huis nou als ie ligt te slapen? Het gemiddelde aantal blaadjes is meestal iets van 26 per maand in mijn omgeving volgens het maandrapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Arnoud2: Dit kunnen wij op dit moment nog niet met zekerheid zeggen. Wij zouden u adviseren om onze nieuwsbrief in de gaten te houden. Hier worden dit soort zaken als eerste vermeld.

@Irminsul: Het Blaadje verschijnt altijd als je de temperatuur op 16,5 ºC of lager zet. Daarboven zijn de temperaturen die worden beloond met het Blaadje afhankelijk van uw voorkeurstemperaturen. Deze temperaturen veranderen na verloop van tijd naarmate de Nest Thermostat meer leert en u meer energie bespaart. Het Blaadje stimuleert u temperaturen te kiezen die net iets lager zijn dan u gewend bent. U kunt al tot 5 procent besparen op uw energierekening door uw thermostaat simpelweg een graadje lager te zetten.

@(RNMC) Viper: Wij hebben vernomen dat onze collega's hier mee bezig gaan, wij kunnen op dit moment nog geen exacte datum geven wanneer dit beschikbaar komt. Wij hebben wel ingezien dat wij het Energie Rapport kunnen verbeteren.

@swbbsw: Vervelend dat de Nest Thermostat niet goed bij u thuis werkt. Jammer dat er geen goede oplossing voor uw probleem was. Bedankt voor uw interesse in Nest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 18:43
Zo'n Nest thermostaat, ik vind het best interessant, alleen:

Ik vraag me af, is er een meerwaarde aan zo'n Nest thermostaat als je onderstaande hebt:
Weersafhankelijke (met buitenvoeler dus) hoogrendements gasketel op lage temperatuur
Vloerverwarming.

Vloerverwarming staat elke dag op (21 graden C) van 6h00 tot 22h00.
Nacht temperatuur ingesteld op 16 graden C

Vermits het een aantal uren duurt voor een wijziging aan de temperatuur via de thermostaat, daadwerkelijk invloed heeft op de effectieve temperatuur, is snel schakelen dus niet mogelijk. Mij lijkt een Nest voornamelijk handig wanneer je meerdere keren per dag moet opwarmen/afkoelen, al naargelang het gebruik van je huis. Dit is echter met vloerverwarming niet evident, omdat het echt uren duurt (vooral bij goede isolatie).

Dus snap ik de meerwaarde in zo'n situatie niet..?

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Ik heb hem alleen gekocht zodat ik hem kan bedienen met mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik heb de Nest alleen omdat het (1) een mooie (zoniet de mooiste) thermostaat is, (2) omdat ik hem kan bebedien met mijn iPhone en (3) omdat je een programma kan maken.

De slimme functies werken eigenlijk vrij slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 21:45
iAmRenzo schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:08:

De slimme functies werken eigenlijk vrij slecht.
Zijn die niet ook niet deels opgelost in de laatste versie? B.v. die away functie?
Pagina: 1 ... 23 ... 72 Laatste