• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
grote_oever schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:13:
[...]

Zijn die niet ook niet deels opgelost in de laatste versie? B.v. die away functie?
Bij de V2 met de update in ieder geval nog niet. Hij stond een uur geleden nog op aanwezig.
terwijl ik toch om 0800 al uit huis was

www.degroot-it.nl

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:46

Ethirty

Who...me?

cman schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:02:
Zo'n Nest thermostaat, ik vind het best interessant, alleen:

Ik vraag me af, is er een meerwaarde aan zo'n Nest thermostaat als je onderstaande hebt:
Weersafhankelijke (met buitenvoeler dus) hoogrendements gasketel op lage temperatuur
Vloerverwarming.

Vloerverwarming staat elke dag op (21 graden C) van 6h00 tot 22h00.
Nacht temperatuur ingesteld op 16 graden C

Vermits het een aantal uren duurt voor een wijziging aan de temperatuur via de thermostaat, daadwerkelijk invloed heeft op de effectieve temperatuur, is snel schakelen dus niet mogelijk. Mij lijkt een Nest voornamelijk handig wanneer je meerdere keren per dag moet opwarmen/afkoelen, al naargelang het gebruik van je huis. Dit is echter met vloerverwarming niet evident, omdat het echt uren duurt (vooral bij goede isolatie).

Dus snap ik de meerwaarde in zo'n situatie niet..?
De meerwaarde is dan inderdaad erg beperkt. Je kan wel auto-away gebruiken oid, maar afkoelen en opwarmen gaat zo langzaam dat je daar niks van gaat merken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 21:05
Het moet buiten al erg koud worden 's nachts, om de 16 graden effectief te halen 's morgens. Dus inderdaad, afkoelen (en ook opwarmen) duurt lang.

Bedankt voor de info!

BOE

• Zenlung
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03-2022
Ik vraag me af of er al meerdere revisies in omloop zijn van de nest v3.
Of dat je bijvoorbeeld aan de hand van serienummer en versie een productie datum kan herleiden.
Dit zijn de versies van mijn onderdelen volgens app en site.

Thermostaat: software 5.2-6
Model display: Display-3.4
Model montagesteun: Backplate-6.5

Heatlink: software 2.1-2
Model display: Amber-2.5

[Voor 30% gewijzigd door Zenlung op 13-04-2016 19:16]

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05 20:57
laat maar

[Voor 92% gewijzigd door ruudvee op 13-04-2016 20:35]

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
grote_oever schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:13:
[...]

Zijn die niet ook niet deels opgelost in de laatste versie? B.v. die away functie?
Ja. Volgens mij gaat het wel beter maar uiteindelijk zet ik hem 9/10 keer zelf op away. Dan weet ik zeker dat ie niet meer stookt.

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-04 08:25
Sinds de software (nest V3) update 5.2.6 , loopt de temperatuur flink door, de ketel slaat niet af.
Via schema ingesteld op 20 graden wordt 21 graden.
Nest is openthermen aangesloten op een Remeha Calenta.

Zijn er meerdere die dit probleem ondervinden. (heb wegens tijd gebrek nog niet alle reactie gelezen)

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:55
Tumb schreef op donderdag 14 april 2016 @ 08:39:
Sinds de software (nest V3) update 5.2.6 , loopt de temperatuur flink door, de ketel slaat niet af.
Via schema ingesteld op 20 graden wordt 21 graden.
Nest is openthermen aangesloten op een Remeha Calenta.

Zijn er meerdere die dit probleem ondervinden. (heb wegens tijd gebrek nog niet alle reactie gelezen)
Wacht dus wat is het probleem nu? Zoals hierboven reeds meerdere malen gepost,.... .de hele clue van moduleren is net dat ie langer doorstookt maar omdat ie dat nu met veel lager vermogen ook kan, het minder zou moeten verbruiken en dus kost ;)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
tcviper schreef op donderdag 14 april 2016 @ 08:47:
[...]

Wacht dus wat is het probleem nu? Zoals hierboven reeds meerdere malen gepost,.... .de hele clue van moduleren is net dat ie langer doorstookt maar omdat ie dat nu met veel lager vermogen ook kan, het minder zou moeten verbruiken en dus kost ;)
Probleem lijkt me duidelijk: Nest staat ingesteld op 20 °C, maar het wordt 21 °C.. Een overshoot van een hele graad, wat absoluut niet de bedoeling is lijkt me.

• kapteijnf
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-03 07:59
Osiris schreef op donderdag 14 april 2016 @ 08:51:
[...]

Probleem lijkt me duidelijk: Nest staat ingesteld op 20 °C, maar het wordt 21 °C.. Een overshoot van een hele graad, wat absoluut niet de bedoeling is lijkt me.
Ik heb het probleem ook

• tcviper
Dat had ik ook maar is na een week nu nog ca 0,5 graden verschil in vergelijking met andere meters eromheen. Ik vind die 0,5 graden niet zo'n super probleem, maar misschien dat @Nest Support daar wat over kan vertellen?

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

tcviper schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:15:
Dat had ik ook maar is na een week nu nog ca 0,5 graden verschil in vergelijking met andere meters eromheen. Ik vind die 0,5 graden niet zo'n super probleem, maar misschien dat @Nest Support daar wat over kan vertellen?
0,5 is in 'de thermostaat wereld' nog wel aan de ruime kant. Zeker met het weer van afgelopen tijd is een overshoot van max 0,2 graad goed haalbaar (en ook wenselijk).
Uiteraard is e.e.a afhankelijk van het type verwarming.

[Voor 5% gewijzigd door EddoH op 14-04-2016 09:21]

• unrealbe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-05 14:17
Ik heb een iets oudere ketel,Viessmann Vitodens 100, ik ben totaal niet thuis in ketels maar die werkt modulerend voor zover ik weet. Gaat een Nest de juiste aankoop zijn voor mij? Maw gaat het goed samenwerken?

Als het ook modulerend gaat werken ben ik van plan v3 aan te schaffen (gebruikgsgemak en design)

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:55

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️5 💻14" M1

tcviper schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:15:
Ik had inderdaad ook maar 0,5 graden na een aantal dagen, het wordt dus beter na verloop van tijd. Echter afgelopen dagen niet meer gestookt met het warme weer.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• goodLUCk1951
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-05 22:32
Ik heb ook het hier door diverse leden gesignaleerde overshoot doorstoken probleem van 1 gr. C. Mijn ketel is een Remeha Avanta.

[Voor 14% gewijzigd door goodLUCk1951 op 14-04-2016 10:43]

Anoniem: 752205

@Zenlung: Het is niet mogelijk om aan de hand van het serienummer en/of andere informatie precies te achterhalen wanneer de Nest Thermostat is gemaakt. Excuses dat wij hier niet verder bij kunnen helpen.

@Unrealbe: Wij hebben gekeken naar de handleiding van de Viessmann Vitodens 100, deze lijkt OpenTherm te kunnen werken. Wij zouden u adviseren om een gecertificeerde Nest installateur in te schakelen, deze kan u helpen bij de installatie. Mocht u toch niet compatibel zijn, dan zullen wij u hierin passend tegemoet komen.

Een andere temperatuur weergave:

Het kan zo zijn dat er een overshoot is van de temperatuur. De marge die Nest Thermostat toestaat, is afhankelijk van het verwarmingssysteem. Voor snel reagerende systemen hanteert de Nest Thermostat een kleinere marge van minder dan 0,5 ºC. Voor langzaam reagerende systemen, zoals vloerverwarmingssystemen, is de marge groter (tot 1 ºC hoger en lager dan de doeltemperatuur). Naarmate Nest Thermostat meer over het verwarmingssysteem leert, past hij de marge aan naar wat voor u het beste is.

Auto-Afwezig::

Het hangt af van het ingestelde schema en van routine van de consument, wanneer de Nest Thermostat in de Auto-Afwezig stand gaat. Dit zou nooit meer dan twee uur mogen duren, waar gebruik wordt gemaakt van Thuis / Afwezig assistentie, zou dit sneller kunnen gaan. Als men de Nest Thermostat vaak zelf in de Auto-Afwezig stand zet,dan zal de Nest Thermostat dit leren, op een gegeven moment kan het hier dan ook sneller in de Auto-Afwezig stand gaan. Waar onze klanten hierbij problemen ervaren, adviseren wij hen om screenshots te maken van het schema en de Energie-Geschiedenis. Wij willen dit dan graag verder onderzoeken.

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-04 08:25
Osiris schreef op donderdag 14 april 2016 @ 08:51:
[...]

Dit is idd het probleem.
Tot nog toe heb elke x zelf de temperatuur lager gezet.

Antwoord Nest Support:
Een andere temperatuur weergave:

Het kan zo zijn dat er een overshoot is van de temperatuur. De marge die Nest Thermostat toestaat, is afhankelijk van het verwarmingssysteem. Voor snel reagerende systemen hanteert de Nest Thermostat een kleinere marge van minder dan 0,5 ºC. Voor langzaam reagerende systemen, zoals vloerverwarmingssystemen, is de marge groter (tot 1 ºC hoger en lager dan de doeltemperatuur). Naarmate Nest Thermostat meer over het verwarmingssysteem leert, past hij de marge aan naar wat voor u het beste is.

Het gaat bij om vloerverwarming,benieuwd of het inderdaad minder wordt over tijdje.

[Voor 48% gewijzigd door Tumb op 14-04-2016 13:01]

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
Het Duitse blad Computer-Bild schrijft een reactie van de topman van NEST over berichten in de media:

In den vergangenen Wochen stand Nest-CEO Tony Fadell häufig in der Kritik. Sein Führungsstil sei für die Unzufriedenheit der Mitarbeiter und teils auch für die schlechten Ergebnisse des zu Google gehörenden Herstellers für selbstlernende Raumthermostate und Rauchmelder verantwortlich.

Schlechtes Arbeitsklima?
Nun bezieht Fadell auf einem Google-Meeting Stellung zu den Vorwürfen. Das in mehreren Medien behandelte schlechte Arbeitsklima bei Nest entspreche nicht den Tatsachen. Entsprechend groß sei der Schmerz über derartige Publikationen. Bei Nest kenne man die eigenen Probleme nur zu gut. Seit zwei Jahren arbeite man gemeinsam an Lösungen.

Zuversichtlich in die Zukunft
Auch zu den konkreten Vorwürfen seiner Mitarbeiter äußerte sich Fadell: Demnach bringe er ihnen auch weiterhin großen Respekt entgegen. Dies gelte auch für ehemalige Arbeitnehmer von Nest oder Google. Fadell ist sich zudem sicher, dass Nest seine eigenen Ziele im aktuellen Quartal erreicht.

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:19
marcellux schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:16:
Het Duitse blad Computer-Bild schrijft een reactie van de topman van NEST over berichten in de media:

In den vergangenen Wochen stand Nest-CEO Tony Fadell häufig in der Kritik. Sein Führungsstil sei für die Unzufriedenheit der Mitarbeiter und teils auch für die schlechten Ergebnisse des zu Google gehörenden Herstellers für selbstlernende Raumthermostate und Rauchmelder verantwortlich.

Schlechtes Arbeitsklima?
Nun bezieht Fadell auf einem Google-Meeting Stellung zu den Vorwürfen. Das in mehreren Medien behandelte schlechte Arbeitsklima bei Nest entspreche nicht den Tatsachen. Entsprechend groß sei der Schmerz über derartige Publikationen. Bei Nest kenne man die eigenen Probleme nur zu gut. Seit zwei Jahren arbeite man gemeinsam an Lösungen.

Zuversichtlich in die Zukunft
Auch zu den konkreten Vorwürfen seiner Mitarbeiter äußerte sich Fadell: Demnach bringe er ihnen auch weiterhin großen Respekt entgegen. Dies gelte auch für ehemalige Arbeitnehmer von Nest oder Google. Fadell ist sich zudem sicher, dass Nest seine eigenen Ziele im aktuellen Quartal erreicht.
Met andere woorden; Nothing to see here, move along..

• Misterflits
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-02 22:59
Na 1 week met de Nest V3 versie 5.2-6 (heatlink 2.1-2) in combinatie met Remeha Calenta CW5 zie ik nu duidelijk dat het modulerend gedrag goed werkt, regeling is comfortabeler, ingestelde temperatuur wordt ook gehaald met minder overshoot, radiatoren worden ook minder warm.
Enige dat ik wel gemerkt heb is dat de draadloze communicatie tussen de thermostaat en heatlink af en toe wegvalt, ik moet dan een paar keer op het display drukken en dan gaat het weer goed, zijn er nog meer mensen die dit probleem hebben met de nieuwe software?

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
ik heb nu de NEST thermostaat ook op Open-Therm aangesloten. De installateur heeft de cv water temperatuur op 80 graden gezet. Is dat ok zo?

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

• tcviper
marcellux schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:51:
ik heb nu de NEST thermostaat ook op Open-Therm aangesloten. De installateur heeft de cv water temperatuur op 80 graden gezet. Is dat ok zo?
op 80? 65 is meer dan zat normaal gesproken :P

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-05 13:06

Fonta

BuG Admin

De standaard instelling van mijn ketel is ook 80 graden. Daar heeft hij nu zo'n 2 jaar op gedraaid totdat ik hem laatst op 60 heb gezet omdat ik hier wat las in het topic.
Bedacht mij dat dat toch wel een stukje zuiniger zou kunnen zijn.

[Voor 16% gewijzigd door Fonta op 15-04-2016 13:22]

BuG Community - Discord: discord.bug-community.com

• Siewert308SW
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:55
@Nest Support

Vanaf wanneer gaat de Nest v3 met 5.2-6 leren om het huis op de ingestelde temp te krijgen zonder overshoot?
Sinds de update (daarvoor niet) een geweldige overshoot van 2 graden.
Temperatuur staat ingesteld op 20,5 maar inmiddels staat deze alweer op 22 graden alvoren de c.v uitgeschakeld word.
Dit gebeurt ook alleen als er vanaf een koud huis opgewarmd moet worden.
De avond/dag door zijn er geen overshoots.
Mijn C.V en Nest voorloop temp staat ingesteld op 65graden, OT,

• VorteXLP
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 11:12
Hier ook een overschot van 1-2 graden vanuit een koud huis. We zullen wel het standaardantwoord van 14 dagen krijgen.

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 19:13
Vandaag heb ik contact gehad met Nest support over het warm water probleem. Ik had namelijk het probleem dat het warm water schema niet gevolgd werd. Nu blijkt er een enigszins verborgen optie te zijn waarmee je het verwarmen volgens het warm water schema kunt in en uitschakelen. Ik vermoed dat het standaard op uit staat waardoor het schema niet werkt. Die warm water "Aan/Uit" knop schakelt dus niet het warme water aan of uit maar bepaalt of het maar het schema voor warm water gevolgd wordt of niet.

Na het inschakelen werkt het warm water schema helemaal zoals verwacht. Ik heb tijdens het overleg met support wat tips aangedragen om de user interface te verbeteren/verduidelijken.

@Nest support.
Bedankt voor jullie hulp en inzet. Het heeft echt geholpen.

[Voor 14% gewijzigd door Sepio op 15-04-2016 19:56]

• MXL
  • Laatst online: 16-05 22:27
Zo blij dat ik hem op tijd teruggestuurd heb

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• VorteXLP
Er is iets goed mis qua code; terwijl het scherm oranje was op 23 heb ik hem een graad lager gezet, waarna hij nog vijf minuten oranje blijft. Vervolgens wordt het scherm donker, maar staat er Under 10 Minutes boven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ruudvee
MXL schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:27:
Zo blij dat ik hem op tijd teruggestuurd heb
Mooi, dan kan je stoppen met posten hier.

Maar even serieus, bij mij werkt de Nest heel erg goed.
Geen temperatuur uitschieters, de temperatuur op het scherm klopt ook.
Ik gebruik de Nest i.c.m. een Vaillant Solide, oud hok uit 2000 dus.

• tcviper
Nou na een aantal dagen / weken met de nieuwe versie te werken moet ik zeggen dat ik tot nu toe super tevreden ben :) Way to go Nest! hoop dat het nu alleen nog maar beter word :)

• Zenlung
  • Laatst online: 21-03-2022
VorteXLP schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:45:
Er is iets goed mis qua code; terwijl het scherm oranje was op 23 heb ik hem een graad lager gezet, waarna hij nog vijf minuten oranje blijft. Vervolgens wordt het scherm donker, maar staat er Under 10 Minutes boven.
Dat Under 10 minutes heb ik ook, vind het ook raar dat men ervoor kiest om het zo weer te geven.
Alsof hij wil aangeven hoelang het duurt voordat het genoeg afgekoeld is, wat natuurlijk niet klopt.

• Sepio
Ook ik kan bevestigen dat ik, sinds de update, erg tevreden ben met de Nest. Alles werkt en het huis blijft heel netjes op temperatuur.

Ik zou de Nest nu ook zeker aanraden.

Anoniem: 334887

Hey allen,
Ik verhuis binnenkort rn had graag mijn Nest meegenomen. Nu heeft de thermostaat daar slechts 3 aansluitingen. 7,8 en 9 (het is een vaillant vrt 40). Iemand enig idee wat deze aansluitingen zijn?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Anoniem: 334887 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 10:10:
Hey allen,
Ik verhuis binnenkort rn had graag mijn Nest meegenomen. Nu heeft de thermostaat daar slechts 3 aansluitingen. 7,8 en 9 (het is een vaillant vrt 40). Iemand enig idee wat deze aansluitingen zijn?
Na wat gegoogle, is dit het E-bus protocol. (ook in de ketel op 7-8-9)
https://nest.com/nl/suppo...upport-OpenTherm-adapters

Je hebt dan een OpenTherm naar eBUS-adapter nodig lijkt me, als je een modulerende Nest hebt.

[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-04-2016 10:49]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• hardtarget
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-05 12:47
Toen de Nest v3 uitkwam had ik hem meteen besteld. Helaas viel het vues tegen en had ik hem meteen teruggestuurd.
Ondertussen hield ik dit topic in de gaten. Op een gegeven moment gaf Nest aan dat er edn update zou komen in het 1e kwartaal. Toen zei ik al dat dat waarschijnlijk eind maart zou worden en dat de temperaturen dan weer omhoog gaan. Daardoor kun je het eigenlijk niet goed testen.

Nu ik hier toch wel wat goede ervaringen voorbij zie komen wil ik misschien toch wel weer een Nest.
Ik vraag mij nu wel af of er dit jaar nog een v4 komt.

Gezien de temperaturen nu heeft het ook niet veel zin om nu al een Nest te bestellen.

Geeft de Nest nu wel de juiste temperatuur aan ipv 1 graad te hoog????

• Sepio
hardtarget schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 11:15:
Toen de Nest v3 uitkwam had ik hem meteen besteld. Helaas viel het vues tegen en had ik hem meteen teruggestuurd.
Ondertussen hield ik dit topic in de gaten. Op een gegeven moment gaf Nest aan dat er edn update zou komen in het 1e kwartaal. Toen zei ik al dat dat waarschijnlijk eind maart zou worden en dat de temperaturen dan weer omhoog gaan. Daardoor kun je het eigenlijk niet goed testen.

Nu ik hier toch wel wat goede ervaringen voorbij zie komen wil ik misschien toch wel weer een Nest.
Ik vraag mij nu wel af of er dit jaar nog een v4 komt.

Gezien de temperaturen nu heeft het ook niet veel zin om nu al een Nest te bestellen.

Geeft de Nest nu wel de juiste temperatuur aan ipv 1 graad te hoog????
Bij mij werkt alles prima dus ook een juiste en constante temperatuur. Over een periode van 6 uur week de temperatuur in huis 0,1 graden af. Ik merk ook dat geen wisselende temperaturen meer zijn in de kamer. Het is allemaal veel constanter en dus comfortabeler.

Nest V1 kwam uit in 2011.
Nest V2 in 2012.
Nest V3 eind 2015. Dus ik vermoed dat je veilig zit als je er één aanschaft.

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:43
PhilipsFan schreef op zondag 10 april 2016 @ 02:39:
Het hele idee van moduleren is dat je ketel met een hoger rendement stookt als hij water met een lagere temperatuur aflevert. Dus ja, je Nest vertelt de ketel nu hoe heet hij het aanvoerwater moet stoken. Je kunt ook wel op de ketel zelf een lage temperatuur instellen, maar dat heeft als nadeel dat als het dan een keer echt koud is, het uren duurt voordat het huis warm is. Nu is de aanvoertemperatuur afhankelijk van het verschil tussen de werkelijke en de gewenste temperatuur.(Dit is ook het geval bij de Chronotherm Modulation, de reden dat je dat misschien niet is opgevallen is, dat de Chronotherm bij het starten van de ketel heel even om water van maximale temperatuur vraagt. De reden daarvan is weer dat sommige ketels OpenTherm niet goed interpreteren en niet aanslaan als de gevraagde temperatuur te laag is.)
Heb eens gekeken wat mijn iSense doet, en het lijkt erop dat hij een soortgelijk trucje als de Chronoterm uithaalt.

De eerste 5 minuten nadat hij de ketel aangeslingert heeft, zet hij de water temperatuur op het maximum, maar "maximum relative modulation" op 0% zodat er toch maar minimaal gebrand wordt.
Daarna stelt hij de juiste watertemperatuur in en 100%

Wellicht dat Nest iets soortgelijks kan implementeren als je erom vraagt.

• hardtarget
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-05 12:47
Sepio schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 19:56:
[...]

Bij mij werkt alles prima dus ook een juiste en constante temperatuur. Over een periode van 6 uur week de temperatuur in huis 0,1 graden af. Ik merk ook dat geen wisselende temperaturen meer zijn in de kamer. Het is allemaal veel constanter en dus comfortabeler.

Nest V1 kwam uit in 2011.
Nest V2 in 2012.
Nest V3 eind 2015. Dus ik vermoed dat je veilig zit als je er één aanschaft.
Bedankt voor de informatie, ik zal er nog eens over nadenken.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:54
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 10:25:
[...]

Na wat gegoogle, is dit het E-bus protocol. (ook in de ketel op 7-8-9)
https://nest.com/nl/suppo...upport-OpenTherm-adapters

Je hebt dan een OpenTherm naar eBUS-adapter nodig lijkt me, als je een modulerende Nest hebt.
Wacht, dus de nest ondersteund wel een cv ketel die modulerend is, maar zonder opentherm? Ik heb namelijk een cv ketel met moduline (Nefit ecomline hrc 22). Betekend dit dat ik de nest wel modulerend aan kan sluiten? Maar heb ik daar z'n koppelstuk voor nodig?

Want na de laatste update zit ik wel weer te denken aan een nest. En dat is los van het feit dat ik hem aan/uit wilde schakelen, maar meer richting toekomstbestendigheid

[Voor 6% gewijzigd door grote_oever op 17-04-2016 11:01]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
grote_oever schreef op zondag 17 april 2016 @ 11:00:
[...]

Wacht, dus de nest ondersteund wel een cv ketel die modulerend is, maar zonder opentherm? Ik heb namelijk een cv ketel met moduline (Nefit ecomline hrc 22). Betekend dit dat ik de nest wel modulerend aan kan sluiten? Maar heb ik daar z'n koppelstuk voor nodig?

Want na de laatste update zit ik wel weer te denken aan een nest. En dat is los van het feit dat ik hem aan/uit wilde schakelen, maar meer richting toekomstbestendigheid
Ik weet verder niets van de Nest af, ik probeerde iemand op weg te helpen.
Hier hangt een Mitsubishi controller aan de muur van een l/w warmtepomp.
Misschien iemand anders?

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Sepio
[...]

De nest v3 bestaat uit 2 delen. De thermostaat en de heatlink. De heatlink plaats je bij de CV. De thermostaat plaats je in de woonkamer. Tussen de twee lopen 2 draden voor de voeding.

Je ketel zit ook aangesloten op de heatlink. Er zijn diverse manieren. In de installatiehandleiding vind je de mogelijkheden.

De nest v3 kan op 2 manieren de ketel aan sturen. Ouderwets aan/uit door de twee draden van de ketel met elkaar te verbinden (dit kon de Nest V3 ook al) en op een modernere wijze via OpenTherm. OpenTherm gebruikt ook twee draden alleen stuurt deze er commando's over heen. Met deze commando's is het mogelijk de ketel te laten moduleren.

Je hebt die module nodig om de ketel compatibel te maken met OpenTherm. En vervolgens sluit je daar de heatlink op aan. OpenTherm is altijd 2 aders. Die module vormt dus het ketel fabrikant eigen protocol om naar de standaard protocol OpenTherm.

Je plaatst dus de module in de cv. Sluit een nieuw 2 aderig kabeltje aan tussen de cv module en de heatlink en je gebruikt 2 van de 3 aders van je oude kabel die van de cv naar de thermostaat loopt om de thermostaat van stroom te voorzien.

[Voor 12% gewijzigd door Sepio op 17-04-2016 17:22]

• ruudvee

Wacht, dus de nest ondersteund wel een cv ketel die modulerend is, maar zonder opentherm?
Nee, het is juist jouw Nefit die geen OpenTherm kan praten.
Je hebt dus zo'n converter nodig, ligt dus niet aan de Nest maar aan je ketel.

• rvdgaag
  • Laatst online: 28-05 14:54
Koop gewoon de Tado, die doet ook het bus protocol van Nefit !

Aansluiten, ff Tado bellen en ze stellen hem remote in 1x goed in, klaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

Anoniem: 196142

Jammer dat de Tado niet de looks van de Nest heeft :P

@Siewert308SW & @VorteXLP:Vervelend dat de Nest Thermostat een overshoot geeft. Dit zou door de feature True Radiant niet mogelijk moeten zijn, zoals jullie ook hier op het forum kunnen zien: niet iedereen heeft hier last van. Wij willen dit dan zeker ook graag verder onderzoeken. Zouden jullie hierover telefonisch contact kunnen opnemen? Wij willen dit graag verder onderzoeken.

@VorteXLP: Ook het probleem met de time to tempature en het rode scherm is niet een probleem die wij vaak voorbij hebben zien komen. Het zou fijn zijn als u contact met ons opneemt, wij willen graag naar een oplossing toe werken.
Wij willen dit graag onder de aandacht brengen bij onze engineers. Het zou fijn zijn om dan ook het email adres te hebben dat gekoppeld is aan uw Nest Thermostat.
Voor onze engineers kan het interessant zijn om hierbij aan te geven wanneer dit gebeurt en hoe uw schema en energie-geschiedenis er op dat moment uitziet. Dit geeft ons de mogelijkheid dit verder te onderzoeken.

@Zenlung:: Hetgene geschreven bij VorteXLP geldt ook voor u. Hartelijk dank alvast.

@Sepio:: Goed om te horen dat onze hulp heeft geholpen, bedankt dat u ons dat hier laat weten!

@tcviper & @ruudvee: Goed om te horen dat de Nest bij jullie nu veel beter werkt!

Anoniem: 760865

Hallo nest gebruikers, ook hier de nestV3 geïnstalleerd en de software update gehad. De thermostaat werkt samen met een remeha quinta c35. Ik hen nu het volgende probleem. De keten gaat in pendelen mode (code 6) de gevraagde aanvoer temp is lager dan de huidige aanvoertemp.
De thermostaat is op de opentherm aansluitingen. En alle instellingen staan zo ook in de nest. Heeft iemand sinds de software update (april3016) hier ook problemen mee? Ik heb het gevoel dat wanneer bijna de doeltemp. heeft bereikt de aanvoertemp dus danig verlaagt moet worden dat de ketel hier niet mee overweg kan. Dit probleem doet alleen wanneer true radiant aan staat. De nest blijft staan op verwarmen.
Persoonlijk vind ik de nest een super ding alleen dit probleempje zit me dwars.

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04 18:29

HeroS

SmartHome Nerd

Anoniem: 760865 schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:00:
Hallo nest gebruikers, ook hier de nestV3 geïnstalleerd en de software update gehad. De thermostaat werkt samen met een remeha quinta c35. Ik hen nu het volgende probleem. De keten gaat in pendelen mode (code 6) de gevraagde aanvoer temp is lager dan de huidige aanvoertemp.
De thermostaat is op de opentherm aansluitingen. En alle instellingen staan zo ook in de nest. Heeft iemand sinds de software update (april3016) hier ook problemen mee? Ik heb het gevoel dat wanneer bijna de doeltemp. heeft bereikt de aanvoertemp dus danig verlaagt moet worden dat de ketel hier niet mee overweg kan. Dit probleem doet alleen wanneer true radiant aan staat. De nest blijft staan op verwarmen.
Persoonlijk vind ik de nest een super ding alleen dit probleempje zit me dwars.
Er zit een zoekfunctie op deze website. Hint bovenin in het midden. Iemand anders had ook dit probleem..even zoeken dus.

Blog over domotica: http://www.hellosmarthome.nl

@frankgie: Wij zouden u adviseren om voor conformiteit te zorgen tussen de C.V ketel en de Nest Thermostat. Via pro configuratie op de Nest Thermostat kunt u de voorloop temperatuur instellen. Wij verwachten dat u hierdoor geen pendelen problemen meer zult ervaren.

U kunt de voorloop temperatuur op de Nest Thermostat instellen aan de hand van de volgende stappen:
1. U gaat naar instellingen:
2. U kiest voor de optie Apparaat
3. U kijkt hoe de Nest Thermostat momenteel is ingesteld en klikt op doorgaan.
4. U gaat naar pro configuratie.

Wij adviseren om klanten met een combi-boiler een temperatuur te kiezen rond de 65 graden Celsius. Dit zal dan ook op de C.V moeten worden ingesteld.

• degroot
  • Niet online
Ik heb in december een V2 gekocht. Omdat ik dacht dat mijn AGPO URS niet kon moduleren ( stadsverwarming) , en de V3 toen al issues had met moduleren.

Nu zie ik dat mijn regelset wel kan moduleren. Dit staat er in de handleiding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Als een AAN/UIT-thermostaat wordt gebruikt, dan wordt het
AAN/UIT-signaal van de kamerthermostaat in de
stuurautomaat vertaald in een modulatiestand van het CVregelventiel.
Zodoende wordt er gestreefd naar een zo
gelijkmatig mogelijke warmtetoevoer naar de radiatoren,
waardoor een zo constant mogelijke temperatuur wordt
bereikt. Dit resulteert in een zo laag mogelijke
volumestroom naar het verwarmingssysteem. Hierdoor
wordt ook de retourtemperatuur zo laag mogelijk
gehouden.
Bij gebruik van een OpenTherm®
-thermostaat wordt de
modulatiestand van het regelventiel direct door de
kamerthermostaat ingegeven, wat een vertaalslag
overbodig maakt.

Word er nu een soort van semi-gemoduleerd? en is er veel winst te behalen als ik van de V2 naar de V3 ga qua modulatie?

www.degroot-it.nl

• ruudvee
Jouw V2 kan niet moduleren, maar zo te zien je ketel wel.
Momenteel zit jouw V2 dus aan de aan/uit contacten van je ketel.
Semi moduleren bestaat niet :-)

De V3 moduleert (nu) wel en zal dus zuiniger kunnen stoken.

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 15:23
VorteXLP schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:02:
Hier ook een overschot van 1-2 graden vanuit een koud huis. We zullen wel het standaardantwoord van 14 dagen krijgen.
Ik ervaar precies hetzelfde... vanuit een koud huis altijd een overshoot van 1-2 graden.... zwaar irritant. Voor de rest lijkt het moduleren namelijk prima te werken en heb ik een constante temperatuur.

@Nest support: is er al meer bekend mbt bovenstaande?

• degroot
  • Niet online
ruudvee schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:12:
Jouw V2 kan niet moduleren, maar zo te zien je ketel wel.
Momenteel zit jouw V2 dus aan de aan/uit contacten van je ketel.
Semi moduleren bestaat niet :-)

De V3 moduleert (nu) wel en zal dus zuiniger kunnen stoken.
Nee ik snap dat semi-moduleren niet bestaat , maar het ging mij vooral om dit stukje tekst.

code:
1
2
3
4
5
6
7
dan wordt het
AAN/UIT-signaal van de kamerthermostaat in de
stuurautomaat vertaald in een modulatiestand van het CVregelventiel.
Zodoende wordt er gestreefd naar een zo
gelijkmatig mogelijke warmtetoevoer naar de radiatoren,
waardoor een zo constant mogelijke temperatuur wordt
bereikt.

www.degroot-it.nl

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

De CV kan ervoor zorgen dat er met een bepaalde strategie verwarmd wordt (hard beginnen, steeds iets lager stoken, , of andersom).

Echter omdat de ketel geen feedback heeft over de temperatuur in de ruimte zelf, zal dit nooit zo goed werken of efficiënt zijn als bij aansturing door een (goede) modulerende thermostaat.

• LtGruber
  • Laatst online: 18-12-2022
Ik kan na 2 weken met de update op mijn Nest v3 hier al een aantal dingen onderschrijven.
Ik heb ook via Nest Support zien voorbijkomen dat de inleerperiode van True Radiant 2 weken is, dus die zijn nu wel voorbij.

1)
Siewert308SW schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 18:09:
@Nest Support

Vanaf wanneer gaat de Nest v3 met 5.2-6 leren om het huis op de ingestelde temp te krijgen zonder overshoot?
Sinds de update (daarvoor niet) een geweldige overshoot van 2 graden.
Temperatuur staat ingesteld op 20,5 maar inmiddels staat deze alweer op 22 graden alvoren de c.v uitgeschakeld word.
Dit gebeurt ook alleen als er vanaf een koud huis opgewarmd moet worden.
De avond/dag door zijn er geen overshoots.
Mijn C.V en Nest voorloop temp staat ingesteld op 65graden, OT,
VorteXLP schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:02:
+1
Bij opwarming van een koud huis, een overshoot van 1 à 1,5 graden.
Vóór de modulatie-update was er ook overshoot, maar nooit méér dan 0,5 graden.
De Nest stopte het verwarmen dan trouwens als de temperatuur 0,5 graden onder het setpunt was aangekomen, omdat hij wist dat er nog wat na-warmte kwam.
Een en ander heeft er misschien mee te maken dat mijn Daalderop een minimum aanvoertemperatuur heeft van 60°C, wat op geen enkele manier kan overruled worden. De maximale aanvoertemperatuur is te regelen tussen 60° en 90°C, maar als je hem op 60°C zet, is dit meteen ook de minimum aanvoertemperatuur (bij een instelling van 75°C max. bv., regelt hij tussen 60° en 75°C).
Voorlooptemperatuur van bv. 50°C op de Nest instellen? Wordt door de ketel lekker genegeerd en hij neemt toch 60°C.

Ik zie wel op mijn keteldisplay dat de Nest bij het bereiken van het setpunt correct een lagere aanvoertemperatuur vraagt (zo tussen de 40 en 50°C), maar de ketel blijft dus - bij constructie - 60°C aanhouden.
Daar kan de Nest uiteraard niets aan doen, maar als True Radiant ook maar een béétje intelligent is, dan zou hij na een paar keer keihard overshooten dit gedrag moeten "voelen" en de verwarming zoals voordien veel eerder gewoon uitzetten.
Ik heb de indruk dat de sturing van de aanvoertemperatuur een vast algoritme volgt rond het setpunt, zonder rekening te houden met de opwarmkarakteristiek van het huis.
Na 14 dagen mét update in mijn woonkamer hangen, verwacht ik dat hij zich wel aangepast zou moeten hebben.
Niet dus.

2) Na de installatie van de update had ik enorm veel problemen om mijn Heat Link draadloos te verbinden met de Nest. Ik heb uiteindelijke alle draden moeten verlengen, en de Heat Link in mijn kelder 2 meter horizontaal richting Nest (die 2 verdiepingen erboven hangt) moeten hangen, om contact te krijgen.
Het lijkt alsof de datastroom met de modulatie is toegenomen (lijkt me logisch) en dat hij daardoor gevoeliger is voor een slechte verbinding.
Vervelend neveneffect bij mij is dat, als de Nest enkel bedraad met de Heat Link verbonden is omdat hij zijn draadloze verbinding verloor, er wel ketel-aan commando's worden ontvangen, maar geen ketel-uit.
Er werd daardoor soms rustig doorgestookt tot 23-24°C terwijl het setpunt 21°C was, tot ik ingreep.

3)
VorteXLP schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:45:
Gisterenavond had ik dit ook in de app op mijn smartphone.
Toen ik op de Nest zelf ging kijken wat die zei, gaf die echter iets anders weer.
Ik heb op hetzelfde moment dan een screenshot genomen van mijn smartphone en een foto van de Nest-display.
Kijk en vergelijk.

• ruudvee
Heeft de Nest ook een melding bij een ketelstoring?
Mijn Honeywell liet dan een 'moersleuteltje' knipperen in het display.

Kan in de manual hier niets over vinden.

@degroot: Hier bij de technische support kunnen wij geen exacte hulp bieden bij de installatie. Wij adviseren om een gecertificeerde Nest installateur in te schakelen. Mocht deze persoon u vertellen dat uw systeem niet compatibel is, dan zullen wij deze kosten voor onze rekening nemen.

@LtGruber: Bedankt dat u zo uitvoerig uw bevindingen hier heeft genoteerd. Het probleem met een overshoot temperatuur, als de Nest Thermostat moet opwarmen vanaf een koud huis, is een probleem dat wij niet vaak zien. Wij zouden dit probleem graag verder willen onderzoeken. Wij willen op dit moment nog niet speculeren dat dit te maken heeft met uw Daalderop verwarmingssysteem, dit willen wij wel graag verder bekijken.

Zoals het in uw post duidelijk wordt, heeft u te maken met verschillende issues, wij zouden deze informatie graag door willen sturen naar onze engineers. Om dit te doen, zou het handig zijn om een case aan te maken. Zou u ons deze informatie per e-mail kunnen toesturen. Het liefst met het e-mail adres dat gekoppeld is aan uw Nest account, dit geeft ons de mogelijkheid om in ons systeem te kijken. Wij hopen dan zo spoedig mogelijk naar een oplossing te kunnen toe werken. U mag hier gerust bij vermelden dat u ook via Tweakers contact heeft gehad met ons.

@ruudvee: De Nest geeft op dit moment geen melding weer op de Nest Thermostat als er een foutmelding wordt weergegeven op het verwarmingssysteem.

Voor de mensen die verder een overshoot probleem ervaren. Het is interessant om te weten of de voorloop temperatuur van de C.V de afgelopen tijd is veranderd. Dit zou een probleem kunnen zijn voor het lerende proces van de Nest Thermostat. Dit zou tevens kunnen verklaren waarom de Nest Thermostat's feature Tijd tot Temperatuur aangeeft dat de Nest Thermostat nog moet verwarmen terwijl dit al klaar zou moeten zijn. Het kan verstandig zijn om dan Auto-schema te resetten, dit zou het probleem kunnen oplossen.

Ik heb hetzelfde probleem met de enorme overshoot van c.a. 1,5-2 graden. Ik draai in combinatie met een Remeha Avanta 28C CW4. Bij mij is de voorloop niet veranderd. Ik heb nu het auto learning deel uitgezet en bedien hem met de hand of met de app. Kijken of hij dan nog zo uitschiet.

• postvoordennis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-05 14:24

Als je ligt aan de ring van de Nest draait, dan zie je dat het streepje iets verschuift zonder dat het aantal graden wijzigt. Wat houdt dit precies in?

• Osiris
  • Niet online
Ik gók gewoon een onderverdeling achter de komma, buiten de halfjes om, die Nest ons niet wil laten zien..

Vast vanwege "Ja anders is 't allemaal zo onduidelijk, alleen met halfjes werken is veel beter enzo.." waar ik 't niet mee eens ben :') Uiteindelijk heb je geen flauw idee natuurlijk waar je thermostaat precies op afgesteld staat en hoe warm 't nou precies is.. :X

Beste Nest Support.

Als ik de temperatuur handmatig instel van iets laags tot 0,5 °C boven de huidige aangegeven temperatuur, dan doe ik dit omdat ik 't koud heb. Ik zou 't erg fijn vinden als de Nest dat dan door heeft en niet eerst een half uur gaat wachten totdat het temperatuursverschil een keertje groot genoeg is, voordat hij aanslaat. Op deze manier krijg je sowieso grote temperatuursschommelingen en dat wilden we juist niet ;)
Waarom slaat 'ie niet aan als je handmatig een halve graad hoger instelt dan de huidige temperatuur?

[Voor 62% gewijzigd door Osiris op 20-04-2016 22:28]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Osiris schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:15:
Ik gók gewoon een onderverdeling achter de komma, buiten de halfjes om, die Nest ons niet wil laten zien..

Vast vanwege "Ja anders is 't allemaal zo onduidelijk, alleen met halfjes werken is veel beter enzo.." waar ik 't niet mee eens ben :') Uiteindelijk heb je geen flauw idee natuurlijk waar je thermostaat precies op afgesteld staat en hoe warm 't nou precies is.. :X
Ik lees die waarde uit met de api, maar de sprongen zijn heel krom. Denk dat ze onderhuids nog steeds met F en niet met C werken. Maar het kan zo maar 0,4 graden schelen (21,4 wordt 21 en geen 21,5).

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Osiris
  • Niet online
Ethirty schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:39:
[...]

Ik lees die waarde uit met de api, maar de sprongen zijn heel krom. Denk dat ze onderhuids nog steeds met F en niet met C werken. Maar het kan zo maar 0,4 graden schelen (21,4 wordt 21 en geen 21,5).
:X :/

Het lijkt erop dat als de auto learning (die ik uit heb gezet) uit staat er geen overshoots meer zijn en hij netjes moduleert en de kamer netjes op temperatuur houdt. Lijkt er dus echt op dat het in de auto learning functie zit...

• VorteXLP
Anoniem: 196142 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:43:
Het lijkt erop dat als de auto learning (die ik uit heb gezet) uit staat er geen overshoots meer zijn en hij netjes moduleert en de kamer netjes op temperatuur houdt. Lijkt er dus echt op dat het in de auto learning functie zit...
Dit idee heb ik ook; ook auto-schedule uitgezet gisteren.

Alles werkt nu naar behoren nu de "auto learning" functie uitstaat. Nu maar wachten op een update welke deze "bug" en de verbeterde (maar nog steeds trage) "auto away" functie optimaliseert. :). Vooralsnog gebruik ik hier skylark voor. Kun je instellen op straal en werkt perfect.

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 196142 op 21-04-2016 14:20]

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ruudvee schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:35:
Heeft de Nest ook een melding bij een ketelstoring?
Mijn Honeywell liet dan een 'moersleuteltje' knipperen in het display.

Kan in de manual hier niets over vinden.
Nee, althans niet bij te weinig waterdruk. Het viel mij op dat de Nest al uren aan het verwamen was maar de radiatoren koud waren.

Nu een melding met storing geen opentherm gedetecteerd :(. Met als gevolg doorstoken tot de voorloop temperatuur en wederom een overshoot. Daarna een geel symbooltje met een vlammetje erin. Vermoedelijk omdat hij na het resetten van de ketel (omdat je geen commando's meer kan geven vanwege de opentherm melding) de ketel de voorloop temperatuur overschrijdt. Toch opentherm nog niet onder controle..?? Denk dat ik eerst weer mijn Isense terughang totdat alles opgelost is en stabiel is.

Zijn er trouwens meer mensen met een Remeha Avanta met dit probleem??

[Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 196142 op 22-04-2016 08:12]

• Jiu Mei Lian
  • Laatst online: 15-05 11:45
Als het nou echt aan jouw combinatie van Nest en Remeha ligt.... In juni komt de eTwist van Remeha uit.

Volgens mij zijn er meer in dit topic die met een Avanta draaien.. Ben benieuwd of ze ook dit probleem hebben... En anders idd de eTwist van Remeha of een andere ketel :P

• goodLUCk1951
Anoniem: 196142 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:10:
Volgens mij zijn er meer in dit topic die met een Avanta draaien.. Ben benieuwd of ze ook dit probleem hebben... En anders idd de eTwist van Remeha of een andere ketel :P
Ik gebruik ook de Nest V3 op een Remeha Avanta 28C CW4. Ik herken me niet in jouw geschetste problematiek. Modulerende werking gaat m.i. goed, behoudens graden-overshoot en regelstop (code 8 op de Remeha) die zich af en toe voordoen.

Moduleren doet hij ook wel goed, maar krijg af en toe de melding dat opentherm niet wordt herkend. Als de ketel dan aan het stoken is en hij verliest de opentherm verbinding blijft hij doorstoken omdat hij dan geen aansturing krijgt om te moduleren met als gevolg een overshoot + foutmelding met het gele vlammetje als symbool in de nest thermostaat.. De ketel moet dan samen met de nest gereset worden voordat hij ophoudt te stoken. Met de Isense nooit dit soort problemen gehad..

• tcviper
Anoniem: 196142 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:46:
Moduleren doet hij ook wel goed, maar krijg af en toe de melding dat opentherm niet wordt herkend. Als de ketel dan aan het stoken is en hij verliest de opentherm verbinding blijft hij doorstoken omdat hij dan geen aansturing krijgt om te moduleren met als gevolg een overshoot + foutmelding met het gele vlammetje als symbool in de nest thermostaat.. De ketel moet dan samen met de nest gereset worden voordat hij ophoudt te stoken. Met de Isense nooit dit soort problemen gehad..
Lijkt me eerder dat je verbinding tussen Nest en heatlink en/of ketel niet goed is, dat heb ik nog nooit gezien wat jij verteld. Even met Nest support bellen?

Ik moet zeggen dat ik een redelijk dunne maar wel massieve kabel tussen de Heatlink en de ketel heb zitten. Maar gezien de lage spanning zal dit geen probleem mogen zijn. Ik zal uit voorzorg deze vervangen door een iets dikkere kabel..

• goodLUCk1951
Kabelprobleem lijkt me onwaarschijnlijk. Zie eerder een software probleem. Ervan uitgaande dat je Nest Thermostaat draadloos verbonden is met de Heatlink zou ik als eerste aktie je Nest Thermostaat via een kabel rechtstreeks koppelen aan de Heatlink en testen om een evt. draadloos koppelingsprobleem in deze uit te sluiten. Doet het probleem zich dan nog voor dan zou ik in overleg met Nest support de software (firmware) van zowel de Nest Thermostaat alsook de Heatlink opnieuw erop laten zetten.
Blijft het dan nog, dan zal je het in de ketel moeten zoeken !!!

• Osiris
  • Niet online
Nest doet geen OpenTherm via een kabeltje naar je Heatlink.. Alleen bij draadloze verbinding Nest <-> HeatLink..

Voor de duidelijkeid; mijn nest thermostaat is bedraad aangesloten op de heatlink.. Is de bedrade aansluiting alleen voor de voeding van de thermostaat..?

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ook bij mij nog overshoots van soms enkele graden :( , zelfs erger dan voor de update van 7-4-2016

Waarbij blauw de temperatuur is en rood de gewenste temperatuur (oranje is de buiten temperatuur)

Maar een volledige reset gegeven om te kijken of dit beter gaat, ik ben ook wel benieuwd naar mijn gas rekening aan het einde van het jaar. Ook ik heb de remeha avanta en had een isense....

De Isense werkte bij mij zonder problemen. Lijkt me sterk dat problemen die ik nu heb met de ketel te maken hebben..

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 196142 op 22-04-2016 18:15]

• Osiris
  • Niet online
Anoniem: 196142 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 17:28:
Voor de duidelijkeid; mijn nest thermostaat is bedraad aangesloten op de heatlink.. Is de bedrade aansluiting alleen voor de voeding van de thermostaat..?
Volgens mij kán er wel communicatie over, maar is die beperkt.. Nest houdt 't allemaal maar wat vaag:
Als je de Nest Thermostat en OpenTherm optimaal wilt benutten, raden we je aan de Nest Thermostat draadloos met de Heat Link te verbinden.
Maar wát er dan allemaal anders/niet werkt, wordt natuurlijk niet uitgelegd..

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Lijkt me lastig als je de ketel op zolder hebt. Zou het echt alleen draadloos werken :?

#team_UTC+1

• Osiris
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 21:15:
Lijkt me lastig als je de ketel op zolder hebt. Zou het echt alleen draadloos werken :?
Daarom moet je ze ook binnen 30 meter van elkaar hangen.

Nog een bron:
Er is draadloze communicatie tussen de Heat Link en de Nest Thermostat vereist om OpenTherm-systemen te kunnen bedienen.

[Voor 26% gewijzigd door Osiris op 22-04-2016 21:23]

Bij mij hangt het nog geen 7 mtr hemelsbreed van elkaar.. Vanavond weer precies het zelfde. In het begin loopt de aanvoer temperatuur mooi op richting 50 graden, regelt daarna mooi bij naar beneden. Op een gegeven moment als de gewenste temperatuur is bereikt of gepasseerd is gaat gaat hij door met stoken tot de voorloop temperatuur van 65 graden (ook op de ketel zichtbaar). Als ik de Nest dan naar beneden draai reageert de ketel niet en krijg ik het gele symbooltje met het vlammetje in beeld. Ondertussen stookt de ketel vrolijk door op de ingestelde voorloop temperatuur. Ook wanneer ik de heatlink reset gebeurt er niks, ketel stookt rustig door. Pas als de ketel aan/uit is geweest stopt hij met stoken. Daarna moet de nest nog worden herstart om het gele symbooltje weg te krijgen..

Was de nest maar zo probleemloos als de Isense.. :-/

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Weet even niet meer op welke frequentie ze communiceren, maar we weten allemaal wat wifi doet door 2 lagen beton. :P

#team_UTC+1

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:44
Is het mogelijk om de NEST thermostaat altijd de tijd te laten zien (dus nooit uit) en als je dichtbij komt de temperatuur?

• Siewert308SW
frG schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:35:
Is het mogelijk om de NEST thermostaat altijd de tijd te laten zien (dus nooit uit) en als je dichtbij komt de temperatuur?
Begrijp ik goed dat jij het scherm altijd aan wilt hebben?
Dat ga je niet leuk vinden, interne componenten worden op die manier vele malen warmer en dan zal de Nest bijvoorbeeld 25graden aangeven terwijl de werkelijk temp misschien 18graden is.

• Osiris
  • Niet online
Idd, als zelfs al slechts een fractie van de tijd het scherm aan een afwijking geeft, dan vind je 24/7 het scherm aan waarschijnlijk al helemaal niet fijn :D

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:44
Ah oke, ja dat is inderdaad niet handig dan. Dan maar een losse klok kopen :)

• goodLUCk1951
Hierbij vraag ik of er andere forumleden zijn met onderstaande ervaring, en mogelijk opgelost.
Mijn ketel Remeha Avanta 28c CW4 komt dagelijks in een regelstopsituatie ( hierbij bereikt de cv retourtemp. het niveau van de door Nest op dat moment variabel gewenste voorlooptemp.)

Anoniem: 763165

Onlangs heb ik voor onze nieuwe woning twee Nest (v3) learning thermostaten aangeschaft. Het is me nog niet gelukt om de bestaande thermostaten te vervangen, dit omdat onze situatie wat lastiger is omdat we twee zones hebben. De situatie is als volgt:
-1x Intergas Kombi Kompact HRE 36/30 CV
-2x Honeywell Y-VC8615AJ1100 zoneklep
- een zone voor vloerverwarming begaande grond.
- andere zone voor 1ste en 2de verdieping.
-2x Nest V3 Learning thermostaat

Op https://nest.com/ie/suppo...t-work-with-zoned-systems staat ook mijn situatie beschreven, Nest geeft dus aan dat de thermostaten zouden kunnen werken met meerdere zones. Wel moet je per zone een aparte heatlink configureren, die heb ik dus gelukkig. Mijn vraag is of in deze setup, dus per zone een eigen nest v3 thermostaat de aansturing via OpenTherm naar de CV ook goed gaat. Of moet ik in dit geval terugvallen op een aan/uit aansturing?

goodLUCk1951 schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:38:
Hierbij vraag ik of er andere forumleden zijn met onderstaande ervaring, en mogelijk opgelost.
Mijn ketel Remeha Avanta 28c CW4 komt dagelijks in een regelstopsituatie ( hierbij bereikt de cv retourtemp. het niveau van de door Nest op dat moment variabel gewenste voorlooptemp.)
Deze storing/melding ken ik niet. Draai met dezelfde combinatie. Ik heb het probleem welke ik in een aantal posts hierboven heb geschreven. Het lijkt erop dat de samenwerking met de Remeha Avanta nog niet helemaal stabiel is..

@GoodLUCk1951: Wij zouden u adviseren om alle instellingen te resetten, mocht dit het probleem niet verhelpen dan zouden wij u adviseren om een gecertificeerde Nest installateur in te schakelen. Het kan zo zijn dat er een probleem is met uw verwarmingssysteem. Mocht het probleem zich toch voordoen door de Nest Thermostat, dan vergoeden wij deze kosten.

@warringaa: Als er gewerkt wordt met zonekleppen, dan is dit in heel veel gevallen via het Aan / Uit principe. Een gecertificeerde Nest installateur kan dit met zekerheid zeggen.

@Zeenon: Wij zouden u willen vragen om uw probleem onder onze aandacht te brengen via een e-mail. Op deze manier kunnen wij, waar nodig, deze informatie doorsturen naar onze engineers.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-05 10:42
Even een update van mijn kant, eveneens een Remeha Avanta 28C CW4, foutmeldingen op mijn ketel heb ik nog niet waargenomen maar de eerlijkheid gebied dat ik daar ook maar heel zelen op kijk.
Moduleren gaat goed, met uitzondering van de bekende overshoots.

Wat ik me wel afvraag, omdat de Nest v3 niet moduleerde, heb ik mijn ketel op 60graden gezet, moet ik die eigenlijk weer hoger zetten omdat de thermostaat dan meer ruimte krijgt in het bepalen van de temperatuur?

Ook valt me op dat de laatste dagen in de app op mijn telefoon, te zien is dat de ketel wel tot 12 uur per dag aan het stoken is? Is dat niet erg veel of verkijk ik me daarop?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Siewert308SW
Gadgeteer schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:49:
Even een update van mijn kant, eveneens een Remeha Avanta 28C CW4, foutmeldingen op mijn ketel heb ik nog niet waargenomen maar de eerlijkheid gebied dat ik daar ook maar heel zelen op kijk.
Moduleren gaat goed, met uitzondering van de bekende overshoots.

Wat ik me wel afvraag, omdat de Nest v3 niet moduleerde, heb ik mijn ketel op 60graden gezet, moet ik die eigenlijk weer hoger zetten omdat de thermostaat dan meer ruimte krijgt in het bepalen van de temperatuur?

Ook valt me op dat de laatste dagen in de app op mijn telefoon, te zien is dat de ketel wel tot 12 uur per dag aan het stoken is? Is dat niet erg veel of verkijk ik me daarop?
Das wel veel...
Hier met een Intergas 28 HRE had ik de ketel op 65 graden zoals Nest aangaf gezet.
Stook uren per dag tussen de 6 en 8.
En duurde het langer voordat het huis warm was.
Wat ik gedaan heb zijn drie dingen die hier enorm geholpen hebben.
Voorloop temp op 70graden gezet, en minimale temp aanvraag waarop de ketel nog reageert stond op 45 en heb deze op 40 gezet.
En het minimale CV-toerental verlaagd van 40 naar 35, maar das afhankelijk van welk vermogen je huis nodig heeft.
Nu heeft de ketel een groter modulatie bereik en vermogen genoeg om binnen 1,5uur van 16 graden naar 20 graden te stoken.
Heb wel de Nest compleet gereset want die was ff de weg kwijt na mijn doorgevoerde instellingen.
Met andere woorden, de ketel in stiller, stook zuiniger, en heeft een groter modulatie bereik.
Wat ik vooral merk aan de temp van de radiatoren.
Gemiddelde stook uren per dag (bij +10 graden) 2,5 tot 3,5 uren.
En bij temperaturen zoals vandaag zo rond de 3 graden 4 tot 5 uren.

De eerste stook periode (Van een koud naar warm huis) worden de radiatoren redelijk heet, wel dat ik ze kan vastpakken.
Rest van de avond als de ketel stookt voelen ze lauw/warm aan en lekker comfortabel in huis.
Moet nog maar blijken aankomende winter of het echter haalbaar is om het op temp te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VorteXLP
Waar ik wel benieuwd naar ben—misschien dat een van jullie die alles loggen d.m.v. de API het weten—is of de Nest nou veel harder gaat stoken als hij van bijv. 18 naar 22 moet dan wanneer hij van 21 naar 22 moet. Want soms zie ik staan 2+ HR en dan denk ik, zou het niet sneller kunnen als hij harder stookt?

[Voor 22% gewijzigd door VorteXLP op 26-04-2016 23:18]

• martinblonk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-03 02:48
Ik heb vandaag mijn Nest V3 geïnstalleerd op de AWB Thermomaster 3HR 24T. Volgens de handleiding van de ketel moet deze Opentherm praten. Dus de Nest aangesloten als Opentherm thermostaat. Echter bij installeren van de thermostaat kreeg ik fout H73 ("Er is een draadloze verbinding, maar OpenTherm wordt niet gedetecteerd. Controleer je installatie."). Ik heb de Nest nu als aan/uit thermostaat aangesloten maar dat wil ik natuurlijk niet, hij moet gewoon via Opentherm kunnen werken. Iemand een oplossing?

[/quote]@Zeenon: Wij zouden u willen vragen om uw probleem onder onze aandacht te brengen via een e-mail. Op deze manier kunnen wij, waar nodig, deze informatie doorsturen naar onze engineers.
[/quote]

@ Nest Support: de E-mail met een uitleg van het probleem is inmiddels naar jullie verstuurd.

• Osiris
  • Niet online
martinblonk schreef op woensdag 27 april 2016 @ 01:48:
Ik heb vandaag mijn Nest V3 geïnstalleerd op de AWB Thermomaster 3HR 24T. Volgens de handleiding van de ketel moet deze Opentherm praten. Dus de Nest aangesloten als Opentherm thermostaat. Echter bij installeren van de thermostaat kreeg ik fout H73 ("Er is een draadloze verbinding, maar OpenTherm wordt niet gedetecteerd. Controleer je installatie."). Ik heb de Nest nu als aan/uit thermostaat aangesloten maar dat wil ik natuurlijk niet, hij moet gewoon via Opentherm kunnen werken. Iemand een oplossing?
En je HeatLink zit aan je ketel aangesloten op het kroonsteentje bij de draden Oranje en Geel?

• tjorim
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 22:14
Hallo, ik heb al een paar personen met een Remeha hier voorbij zien komen. Wij hebben een Remeha Calora Tower met zonneboiler (SHL naar ik vermoed).
Warm water wordt momenteek slechts met gas verwarmd vanaf de namiddag, (voor)middag enkel op zon.

Gaat deze CV werken met de Nest v3 en zo ja,
gaat het warm water nog steeds eerst worden verwarmd op zonne-energie of is dit niet iets waar de thermostaat voor gaat zorgen?

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
martinblonk schreef op woensdag 27 april 2016 @ 01:48:
ik ken deze ketel niet maar moet je hem niet ook instellen op OpenTherm? Ik had precies het zelfde probleem en dit bleek een kleine instelling in de ketel te zijn.

@tjorim: Wij hebben gekeken naar de handleiding van een Remeha Calora Tower met zonneboiler, uit deze handleiding maakten wij op dat het hier gaat om een combi-ketel. Dit zou compatibel moeten zijn met een Nest Thermostat.

Het zou niet moeten uitmaken dat het warm water (deels) wordt opgewarmd door de zonneboiler. De Nest Thermostat geeft een signaal door aan de C.V, hierdoor wordt er (modulerend) verwarmd. Als uw C.V ook via zonne-energie kan verwarmen, zal de Nest Thermostat dit moeten honoreren.

Wij zouden u adviseren om een gecertificeerde Nest Installateur in te schakelen, deze persoon kan u helpen bij uw installatie. Het kan namelijk zo zijn, dat er ook enkele instellingen op uw Remeha moeten worden gewijzigd.

Mocht uw systeem toch niet compatibel zijn met de Nest Thermostat derde generatie, dan vergoeden wij de kosten voor de installatie.

U kunt een gecertificeerde Nest Installateur, bij u in de buurt, vinden via deze link: https://nest.com/nl/#pro/?from-footer=true

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-02-2022
Nu ik de Nest na de kou op Koningsdag heb uitgezet in mijn appartement stoor ik me mateloos aan het 'UIT' op het schermpje met klein in de bovenhoek de temperatuur.
@Nest support lijkt me toch een kleine moeite om de huidige temperatuur dan in het midden weer te kunnen geven? Snap niet dat dat na al die jaren van verzoek niet is geïmplementeerd. Tot en met oktober staat de thermostaat hier uit in het appartement.
Pagina: 1 ... 24 ... 69 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee