Ik kan na 2 weken met de update op mijn Nest v3 hier al een aantal dingen onderschrijven.
Ik heb ook via Nest Support zien voorbijkomen dat de inleerperiode van True Radiant 2 weken is, dus die zijn nu wel voorbij.
1)
Siewert schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 18:09:
@Nest Support
Vanaf wanneer gaat de Nest v3 met 5.2-6 leren om het huis op de ingestelde temp te krijgen zonder overshoot?
Sinds de update (daarvoor niet) een geweldige overshoot van 2 graden.
Temperatuur staat ingesteld op 20,5 maar inmiddels staat deze alweer op 22 graden alvoren de c.v uitgeschakeld word.
Dit gebeurt ook alleen als er vanaf een koud huis opgewarmd moet worden.
De avond/dag door zijn er geen overshoots.
Mijn C.V en Nest voorloop temp staat ingesteld op 65graden, OT,
+1
Bij opwarming van een koud huis, een overshoot van 1 à 1,5 graden.
Vóór de modulatie-update was er ook overshoot, maar nooit méér dan 0,5 graden.
De Nest stopte het verwarmen dan trouwens als de temperatuur 0,5 graden onder het setpunt was aangekomen, omdat hij wist dat er nog wat na-warmte kwam.
Een en ander heeft er misschien mee te maken dat mijn Daalderop een minimum aanvoertemperatuur heeft van 60°C, wat op geen enkele manier kan overruled worden. De maximale aanvoertemperatuur is te regelen tussen 60° en 90°C, maar als je hem op 60°C zet, is dit meteen ook de minimum aanvoertemperatuur (bij een instelling van 75°C max. bv., regelt hij tussen 60° en 75°C).
Voorlooptemperatuur van bv. 50°C op de Nest instellen? Wordt door de ketel lekker genegeerd en hij neemt toch 60°C.
Ik zie wel op mijn keteldisplay dat de Nest bij het bereiken van het setpunt correct een lagere aanvoertemperatuur vraagt (zo tussen de 40 en 50°C), maar de ketel blijft dus - bij constructie - 60°C aanhouden.
Daar kan de Nest uiteraard niets aan doen, maar als True Radiant ook maar een béétje intelligent is, dan zou hij na een paar keer keihard overshooten dit gedrag moeten "voelen" en de verwarming zoals voordien veel eerder gewoon uitzetten.
Ik heb de indruk dat de sturing van de aanvoertemperatuur een vast algoritme volgt rond het setpunt, zonder rekening te houden met de opwarmkarakteristiek van het huis.
Na 14 dagen mét update in mijn woonkamer hangen, verwacht ik dat hij zich wel aangepast zou moeten hebben.
Niet dus.
2) Na de installatie van de update had ik enorm veel problemen om mijn Heat Link draadloos te verbinden met de Nest. Ik heb uiteindelijke alle draden moeten verlengen, en de Heat Link in mijn kelder 2 meter horizontaal richting Nest (die 2 verdiepingen erboven hangt) moeten hangen, om contact te krijgen.
Het lijkt alsof de datastroom met de modulatie is toegenomen (lijkt me logisch) en dat hij daardoor gevoeliger is voor een slechte verbinding.
Vervelend neveneffect bij mij is dat, als de Nest enkel bedraad met de Heat Link verbonden is omdat hij zijn draadloze verbinding verloor, er wel ketel-aan commando's worden ontvangen, maar geen ketel-uit.
Er werd daardoor soms rustig doorgestookt tot 23-24°C terwijl het setpunt 21°C was, tot ik ingreep.
3)
Gisterenavond had ik dit ook in de app op mijn smartphone.
Toen ik op de Nest zelf ging kijken wat die zei, gaf die echter iets anders weer.
Ik heb
op hetzelfde moment dan een screenshot genomen van mijn smartphone en een foto van de Nest-display.
Kijk en vergelijk.