Tektoon schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 01:30:
[...]
Lijkt mij een goed idee, ja. Ik zie alleen niet hoe jouw reactie daarop aansluit.
Wat is 'controle over een deck of class hebben'? Waarom zou je dat meer in de ene speelvorm dan in de andere hebben? Dat hangt op z'n minst af van de voorafgaande definitie van die controle. Maar los daarvan: waarom zou je die controle überhaupt nodig hebben om er een ranking op na te kunnen houden? Je telt toch het aantal overwinningen?
Dr. Spock zegt: it's illogical, captain!

Precies omdat ik zeg dat een rank in Arena gewoon te weinig zegt, het is te random.
Control van je classe is toch heel verschillend in Constructed en Arena. Waarom? Omdat bepaalde kaarten(combinaties) te belangrijk zijn.
Waarom is mage over het algemeen goed? Direct damage, flamestrike met wat voorbereiding, is gewoon een board clear op turn 7. Veel andere classes lukt dit niet, waarom? Omdat combo's moeilijk te krijgen zijn. Neem equality + consecration, in constructed heb je hier eigenlijk altijd 2 setjes van, beide spelers spelen hier omheen, de ene speelt sticky minions, en de ander probeert zoveel mogelijk minions te baiten. In Arena moet je als Paladin maar net geluk hebben om deze kaarten te krijgen, laat staan 2 setjes. Ik kan dus nog zo goed met Paladin zijn, maar krijg ik die combo niet, dan heb ik een probleem
Dat zijn nu juist wel de kaarten die je de controle geven over een class, die class specific kaarten die echt het verschil maken.
Ik denk dan ook dat Priest daar nog wel het beste voorbeeld is, dat is echt een class die gigantische plays kan maken door combo's van kaarten (Shrinkmeister, Recombobulator, Shadow Madness, Cabal enz), je kan 100x Priest spelen in Arena, maar goede kans dat je niet 6 kaarten in je denk hebt die tot die 4 hoort, en dat maakt het dat je veel meer op direct damage gaat, directe trades enz.
Arena is gewoon een hele andere manier van spelen, waarbij er ook veel meer neutrals in je deck zitten dan bij constructed.
PCBaas schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 01:31:
[...]
In principe heb je gelijk, maar dit is dan ook bij alle legendaries het geval. Sylvanas wordt inderdaad niet gespeeld in zerg-rush-alles-to-the-face decks, maar buiten dat zit deze toch in vrijwel ieder ander decktype. Het is de meest gebruikte legendary (na Loatheb) en daarom vind ik het ook de meest nuttige legendary die er is.
Buiten dat zou ik Tirion sowieso niet als eerste craften, zelfs als ik veel Paladin zou spelen, simpelweg omdat je dan als beginnende speler teveel vastbijt op 1 bepaalde class. Voor hetzelfde geld heb je na een tijdje geen zin om met die class te spelen. Ik zou daarom dan ook eerst neutrale legendaries craften voordat je aan classgebonden legendaries gaat beginnen. Mocht je dit echter wel heel duidelijk hebben (en geen aggro paladin spelen

) dan zou Tirion wel een optie kunnen zijn, het is namelijk wel de sterkste class legendary die er is.
Nu ga ik wat afdwalen van het daadwerkelijke onderwerp, namelijk wat de beste legendary is om als eerste te craften, maar ik kan het niet laten om m'n kaartkeuzes te verdedigen.
Gallywyx zit inderdaad niet in veel decks, maar dit komt simpelweg omdat Rogue vrijwel niet gespeeld wordt (
http://ihearthu.com/meta-report-50/, als het dan wel gespeeld wordt is het vaak backspace of miracle waar hij niet goed in past). Jaraxxus is uit vrijwel alle Handlock decks verdwenen, met goede reden, want hij komt veel te laat en doet te weinig tegen rush/burst (de huidige meta); zelfde principe met Cenarius (Fast Druid > Ramp Druid op dit moment). Mal'Ganis daarentegen zorgt ervoor dat je een effectief Demonlock kunt gaan spelen, mocht je een decklist creëren dat competatief is; volgens mij is het een kwestie van tijd voordat we hiervan meer gaan zien want Mal'Ganis is absurd sterk.
De enige decklists die ik tegen kom waar Neptulon in zit hebben ook Al'Akir, Neptulon zorgt dan voor het uithoudingsvermogen nodig tegen control decks (zit dood in je hand tegen aggro) en Al'Akir is een
winconditie; raad eens welke van de twee ik dan ook belangrijker acht. Over Vol'jin geef ik je wel gelijk, die was ik glad vergeten.
Sylvana's is zeker populair bij diverse control decks, al is dit zeker minder geworden, door Shrink en Recomb zie je minder priests met Sylvana's (dit ook omdat veel nog maar 1 Death spelen). Maar wat zijn control decks? Duur. Daarom als je control wilt gaan, kijk dan welk deck je wilt, ga je priest, zou ik denk ik eerder Vol'Jin gaan, ga je Paladin, dan 100% zeker Tirion, ga je Warrior, dan 100% zeker Grommash.
Het is een goede kaart, maar ik heb hem pas veel later gecraft, puur omdat ik andere kaarten veel belangrijker vond. Als Control Paladin krijg ik niet alleen meer value uit Tirion, maar ook uit Harrison of The Black Knight, maar komt ook omdat Paladin veel meer moeite heeft om Sylvana's te activeren. Voor Warrior is het wel de absolute nr 2 imo, maar met 2x Shield Slam en 2x Executes, heb je zo enorm veel mogelijkheden om de juiste target te pakken wanneer je het maar wilt.
Jaraxxus zit in de top 5 Warlock decks op Heartpwn since GvG, naja 5 van de 6 officieel, maar dat is omdat 1 Zoo is, en die heeft uiteraard geen Jaraxxus. Dus je aanname klopt niet.
Waarom klopt die ook niet? Omdat je veel makkelijker kan overleven, met kaarten zoals Antique Healbot, Ogre Brute en Darkbomb heb je heal plus early damage. Dit had je vroeger niet. Hoe sterk Handlock nu is weet ik niet, maar Jaraxxus is absoluut nog steeds een must have voor alle niet Zoo Warlock spelers.
Ter vergelijking, Mal'Ganis word in 2 van die decks gespeeld, dit zijn dan ook Demonlock decks.
Jaraxxus is niet meer zo vereiste zoals eerst, maar hoort absoluut nog wel in het deck.
Ramp Druid is nog steeds het hoogst gewaardeerd op Hearthpwn, maar er zijn absoluut meerdere manieren om hem te spelen, dit is met meer decks. Omdat een kaart niet in ieder deck past, betekent niet dat de ene beter of slechter is.
Al'Akir word zeker nog veel gespeeld, maar Al'Akir is wel heel makkelijk uitwisselbaar met Doomhammer, ik zie Neptulon toch zeker als de betere kaart, zeker gezien dat met GvG er veel meer sticky minions zijn, en er veel minder gericht is op card draw. Die extra murlocs met Neptulon helpen je dan ook op het bord.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900