[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.488 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
FireFly3k schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 18:49:
[...]

Als ik het goed begrijp kan ik dus de nieuwe DSM beta in Docker DSM draaien?
Ik heb het niet geprobeerd maar als ik het goed begrijp moet in docker dsm de host en guest dezelfde dsm versie hebben. Misschien dat het in virtual dsm wel lukt?

https://www.synology.com/...virtualization/#dockerDSM

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:14
Iemand een idee voor het volgende.

Mijn NAS heeft 1,2 GB RAM in gebruik maar als ik processen bekijken zou het max 400MB moeten zijn.
Nu had ik in verleden DNS package installed en deze schijnt nogal wat te gebruiken.
Nu was mijn idee om de RAM helemaal te legen, kan zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Je kunt niet en keer rebooten? Of begrijp ik het verkeerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
kraades schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 09:03:
Je kunt niet en keer rebooten? Of begrijp ik het verkeerd.
Ik meen al eens gereboot te hebben zonder resultaat, ben dus benieuwd wie er zoveel RAM verbruikt.
Ik zal nog eens proberen en wat apps deinstalleren en disablen en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Zit je niet naar de cache te kijken? Linux eet vrolijk al je RAM op.

[ Voor 49% gewijzigd door technorabilia op 19-11-2016 19:05 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
kraades schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 19:05:
Zit je niet naar de cache te kijken? Linux eet vrolijk al je RAM op.
* schumi2004 krabt zich eens achter z'n oren.

Mmmmm, wellicht kijk ik inderdaad wel verkeerd. Heb vanavond nog wel wat uurtjes hier eens goed in te duiken. Voor mijn gevoel was het met DMS6.0 een stuk lager dan met DSM6.1 beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 21:40
schumi2004 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 23:44:
Iemand een idee voor het volgende.

Mijn NAS heeft 1,2 GB RAM in gebruik maar als ik processen bekijken zou het max 400MB moeten zijn.
Nu had ik in verleden DNS package installed en deze schijnt nogal wat te gebruiken.
Nu was mijn idee om de RAM helemaal te legen, kan zoiets?
Hier mijn RAM gebruik in DSM 6.0.2:
*Uiteraard niet 1:1 te vergelijken i.v.m. totaal ander gebruik, maar even voor het idee:

De widget op de desktop geeft aan dat er 16% RAM in gebruik is.
In het eerste screenshot staat bij Used 1.3GB, van de totale 8GB = ~16%. :)
In het 2e screenshot, tabblad Process heb ik alles even gesorteerd op Memory hoeveelheid, en met een snelle optelsom kom ik op 1000MB voor de 1e 20 processen, en daaronder nog zo'n 200MB van de volgende 40 (50x~4MB) = totaal 1200MB. Dit strookt redelijk met de 'Used' 1.3GB.

Wat betreft je DNS package, dit is het proces genaamd 'named', en deze gebruikt bij mij dus 486MB (~55k DNS entries). Bij het stoppen van de DNS package zou dit proces gewoon moeten verdwijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xR7Am3BZtQnhS1bqlXPTLVvK/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PKyHZl9piFWpWbAToZlDMc5L/full.png

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Thanks voor de uitleg/voorbeelden.

In mijn resource monitor ziet het er toch iets anders uit (lijk niet alles te zien) dus ben het gaan uitzoeken met commando:
ps aux --sort -rss

Even snel een percentage gepakt uit commando top van een process en dit vergelijken of het overeen kwam. En het lijkt allemaal te kloppen.
Nu zou het ook zomaar kunnen zijn dat ik gewoon teveel wil met mijn NAS (DS715) welke maar over 2GB beschikt en ja dan is het al snel vol blijkt wel.
Misschien toch maar weer naar een nieuwe opzoek of zelf bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik ga de inhoud van mijn ds116 naar een remote ds115j backuppen met hyperbackup.

Nou staat er ook een map op de ds116 met daarin timemachine backups van een apple hier. Is het zinvol om voor die map een aparte backup job aan te maken zonder bijv. versioning? Of moet ik daar niet over inzitten en gewoon het hele zwikkie samen met de rest in 1 job houden?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak geen backups van TM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58
schumi2004 schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:38:
Thanks voor de uitleg/voorbeelden.

In mijn resource monitor ziet het er toch iets anders uit (lijk niet alles te zien) dus ben het gaan uitzoeken met commando:
ps aux --sort -rss

Even snel een percentage gepakt uit commando top van een process en dit vergelijken of het overeen kwam. En het lijkt allemaal te kloppen.
Nu zou het ook zomaar kunnen zijn dat ik gewoon teveel wil met mijn NAS (DS715) welke maar over 2GB beschikt en ja dan is het al snel vol blijkt wel.
Misschien toch maar weer naar een nieuwe opzoek of zelf bouwen.
Ik heb dezelfde ervaring en ik draai ook 6.1 beta. Als je gewoon MB gebruik op telt komt je niet aan je totaal gebruikt geheugen.. Zal inderdaad wel komen door het splitsen van services en processen en dat het nog niet helemaal goed staat.

Qua geheugengebruik, Ik heb ook het idee dat het wat zwaarder is geworden.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:24
Allen,

Klopt het als ik volgende oplossing gebruik, dat dit ook de juiste is:

- Ik wil backups nemen van een aantal PC's, en waaronder een eerste image van een nieuw geïnstalleerd systeem en daarna van enkele mappen, naar mijn NAS.
- Er moet versioning toegepast worden
- Het moet volledig autonoom werken
- Makkelijk te restoren
- liefst gratis

De oplossing hiervoor is VEAAM Endpoint Backup:

https://www.veeam.com/nl/endpoint-backup-free.html

Ik heb deze gisteren geïnstalleerd, en lijkt te doen wat ik verwacht. Hij zou zelfs mijn laptop van het werk, waarvan ik de DOC folder wil backup-en als ik thuis ben, automatisch herkennen als ik aanmeld op het wifi netwerk en de backup starten.

Echter weet ik nog niet hoe de restore juist werkt :)

De vraag: ik wil me niet ergens onnodig en diep in verdiepen en configureren, als jullie nu al kunnen zeggen dat er betere oplossingen zijn :)

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:27
Die gebruik ik ook sinds een week of twee. Lijkt prima te werken.
Restoren ook, je ziet dan gewoon een momentopname van hoe de folder op dat moment was. Ik doe geen volledige volume backup, maar heb alleen de mapjes geselecteerd die ik belangrijk vind (documenten, foto's, bureaublad etc.)

Voordeel vind ik ook dat hij e-mailnotificaties kan sturen. Wel handig voor systemen waar ik zelf niet achter zit, zoals laptop van vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Quakie schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:32:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring en ik draai ook 6.1 beta. Als je gewoon MB gebruik op telt komt je niet aan je totaal gebruikt geheugen.. Zal inderdaad wel komen door het splitsen van services en processen en dat het nog niet helemaal goed staat.

Qua geheugengebruik, Ik heb ook het idee dat het wat zwaarder is geworden.
Heb er aan zitten denken om DSM te downgraden terug naar 6.0 maar heb er geen goed gevoel bij met alle Synology packages welke in de tussentijd geupgrade zijn en vermoed dat er meer stuk gaat dan dat het allemaal prima gaat blijven werken.

/EDIT:
Het lijkt erop dat downgraden van DSM6.1 beta niet meer mogelijk is.
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=46450

Voorheen was het allemaal vrij simpel om terug te gaan maar dat lijkt nu niet meer het geval te zijn of toch?
Iemand die al gedowngrade heeft van DSM6.1 beta?

[ Voor 17% gewijzigd door schumi2004 op 21-11-2016 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
schumi2004 schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:26:
[...]

Heb er aan zitten denken om DSM te downgraden terug naar 6.0 maar heb er geen goed gevoel bij met alle Synology packages welke in de tussentijd geupgrade zijn en vermoed dat er meer stuk gaat dan dat het allemaal prima gaat blijven werken.

/EDIT:
Het lijkt erop dat downgraden van DSM6.1 beta niet meer mogelijk is.
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=46450

Voorheen was het allemaal vrij simpel om terug te gaan maar dat lijkt nu niet meer het geval te zijn of toch?
Iemand die al gedowngrade heeft van DSM6.1 beta?
Mag ik vragen waarom je begonnen bent met 6.1beta? Wat is het verschil tussen 6.0beta en 6.1 beta>?
Zover ik zie, hebben ze bij 5.2 naar 6.0 grote stappen gezet en is een 6.1 meer het doortrekken van de gewijzigde stap: 64bit processen, alles uit elkaar trekken om beter en sneller te reageren. Het feit dat de standaard packages sneller geupgrade worden zou dus juist een goed teken moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 10:51
Hi all,
twee zaken waar ik sinds een tijdje tegen aan loop, hopelijk kan iemand me hierbij helpen.

1). Ik download op mijn Synology DS214 play via torrents i.c.m. Download Station. Ik heb via RSS mijn torrent site toegevoegd en via showRSS worden bijvoorbeeld standaard de episodes van series binnen gehaald. Wat nu alleen niet meer werkt is wanneer ik in Download Station een torrent wil zoeken. Hij geeft dan aan niks te kunnen vinden (mijn torrent site staat gewoon toegevoegd en de RSS werkt, ook al eens een nieuwe gemaakt). Enig idee hoe dit kan?
2). Ik maak al tijden naar volle tevredenheid gebruik van Couch Potato. Echter wordt er de laatste maanden eigenlijk niets meer binnen gehaald. Hij is wel connected met mijn NAS maar bijvoorbeeld een film als 'War Dogs', die nu al enkele weken uit is in 1080p, staat nog op de status 'Available Soon' op Couch Potato. Als ik handmatig scan vindt ie hem dus niet en download hij niks, in het verleden eigenlijk meteen als de film online kwam. Ligt dit bij Coach Potato of doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Quakie schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:55:
[...]

Mag ik vragen waarom je begonnen bent met 6.1beta? Wat is het verschil tussen 6.0beta en 6.1 beta>?
Zover ik zie, hebben ze bij 5.2 naar 6.0 grote stappen gezet en is een 6.1 meer het doortrekken van de gewijzigde stap: 64bit processen, alles uit elkaar trekken om beter en sneller te reageren. Het feit dat de standaard packages sneller geupgrade worden zou dus juist een goed teken moeten zijn.
Geen idee waarom ik geupgrade heb, gewoon omdat het kon denk en ik me verveelde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Videopac

Rommelt wat aan.

Microkid schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 08:45:
[...]

Het kan makkelijker: gewoon een eigen domeinnaam kopen en daar je mail laten afleveren. Dan via je Syno de mail ophalen via POP. Zo doe ik het ook. M'n provider regelt mijn mail en domein, de Syno haalt alle mail op bij deze provider, en ook bij hotmail, gmail, ziggo enz zodat alles in 1 box terecht komt op de Syno. Zo vermijd je ook eventuele verlies van mail als je Syno een keer uit staat, want als jij je eigen MX record bent, kan mail niet afgeleverd worden bij uitval.
Vanaf al mijn devices (laptop, iPad, iPhone) pik ik de mail op vanaf de Syno via MAPI en/of webmail. Ik gebruik gewoon de Synology Mailplus server hiervoor. Prima software.
Dank voor je uitleg. Ik wil dit ook op gaan zetten, voor mijn familie. Kan ik voor elk persoon de mail uit verschillende externe bronnen bij elkaar harken in zijn/haar mailbox in Mailplus?

En nog tips voor providers waarbij de domeinnaam wel van mij is en de privacy geborgd is (moest je daar nou voor in Zwitserland zitten?).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
schumi2004 schreef op maandag 21 november 2016 @ 18:44:
[...]

Geen idee waarom ik geupgrade heb, gewoon omdat het kon denk en ik me verveelde :P
er is geen betere reden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik had NZBhydra via een nohup-jobje draaien op poort 5075. Deze heb ik gestopt, omdat ik de versie uit de SynCommunity will installeren. Als ik via het package center dit package installeer, dan krijg ik de melding dat poort 5075 in gebruik is. Maar die is niet in gebruik, ook volgens netstat is ie niet in gebruik.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik heb nog even geen zin in een herstart van de DS.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als na korte wachttijd de poort nog steeds niet beschikbaar is dan is een reboot de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:42:
Als na korte wachttijd de poort nog steeds niet beschikbaar is dan is een reboot de enige oplossing.
Een reboot heeft inderdaad geholpen :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb momenteel een Apple Time Capsule om mijn Mac te backuppen. Ik zit eraan te denken om een Synology te halen. Primaire functie is DLNA server voor mijn smart tv. Maar als ik dat apparaat toch heb, wil ik er ook naar gaan backuppen.

Waar ik benieuwd naar ben is de stabiliteit van deTime Capsule server op de Synology. In het verleden had je vaak problemen als je een 3rdparty time capsule gebruikte dat de sparse file op een gegeven moment corrupt raakte en dat je opnieuw een full backup moest draaien. Is dat inmiddels verbeterd?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
JackBol schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:05:
Ik heb momenteel een Apple Time Capsule om mijn Mac te backuppen. Ik zit eraan te denken om een Synology te halen. Primaire functie is DLNA server voor mijn smart tv. Maar als ik dat apparaat toch heb, wil ik er ook naar gaan backuppen.

Waar ik benieuwd naar ben is de stabiliteit van deTime Capsule server op de Synology. In het verleden had je vaak problemen als je een 3rdparty time capsule gebruikte dat de sparse file op een gegeven moment corrupt raakte en dat je opnieuw een full backup moest draaien. Is dat inmiddels verbeterd?
Ik heb zelf nog nooit een melding gehad..

Er is pas een event geweest van synology en ze waren trots op het feit dat ze uitgenodigd waren door Apple om dit te bespreken. Er is zelfs samengewerkt. In beta 6.1 wordt backup zelfs via SMB ondersteund. Apple gaat ook die kant op. Zeker als je nieuws van gisteren gevolgd hebt, dat Apple waarschijnlijk stopt met hun router, time capsule devices. Kortom, ze moeten het wel goed gaan ondersteunen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TM werkt prima met een Synology NAS.

Uiteraard zolang Apple deze systematiek van backup ondersteunt. En anders kun je gewoon overstappen op bijv. Carbon Copy Cloner wat m.i. beter en prettiger werkt als je geen backup op uurbasis wilt hebben.

Gebruik wel AFP want is 2 maal zo snel als SMB.

Media Server/DLNA werkt met elke NAS prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2016 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Top. Ga ik hem direct bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53
Ik heb sinds vanmiddag een heel vreemd probleem op mijn DS415+.
Bij het inloggen krijg ik de volgende melding:
"U kunt zich niet aanmelden op het systeem omdat er momenteel geen vrije ruimte aanwezig is op de harde schijf. Start het systeem opnieuw en probeer opnieuw."

Uit eindelijk kan ik wel inloggen maar updates van packages kan ik b.v. niet installeren.
Doordat ie continue de foutmelding geeft dat er geen vrij ruimte meer is...
Ook is b.v. de Windows service niet gestart en zijn diverse onderdelen uitgeschakeld.

Ik heb minimaal nog 2.2TB (van de 10.8) over aan vrije ruimte.
Dus ik vermoed dat hij naar de root/system partitie hint?
Ik heb alleen geen idee hoe die vol zou moeten zijn gekomen en welke bestanden ik dan moet verwijderen...

Als ik een "df" doe dan krijg ik het volgende te zien.
code:
1
2
3
df
Filesystem       1K-blocks       Used  Available Use% Mounted on
/dev/md0           2385528    2369140          0 100% /

Inmiddels nog een keer een herstart gedaan.
Web services worden nu ook niet meer gestart.
Ik kan de DSM web portal niet meer bereiken. 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door WRT54G op 23-11-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Uitgaande dat je nog via SSH kunt inloggen.

Mogelijk zit /var/log vol.

Je kunt controleren waar het probleem zit via het commando: (als root)
du -hs /* --exclude=/volume*

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 23-11-2016 15:55 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Onderstaand krijg ik retour.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
/$ du -hs /* --exclude=/volume*
4.0K    /autoupd@te.info
0   /bin
0   /config
8.0K    /dev
9.9M    /etc
9.0M    /etc.defaults
4.0K    /initrd
0   /lib
0   /lib32
0   /lib64
4.0K    /lost+found
4.0K    /manualupd@te.info.active
4.0K    /mnt
222M    /opt
du: cannot access '/proc/11699/task/11699/fd/4': No such file or directory
du: cannot access '/proc/11699/task/11699/fdinfo/4': No such file or directory
du: cannot access '/proc/11699/fd/4': No such file or directory
du: cannot access '/proc/11699/fdinfo/4': No such file or directory
0   /proc
108K    /root
1.9M    /run
0   /sbin
0   /sys
420K    /tmp
696M    /usr
32M /var
5.9M    /var.defaults

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Ter vergelijking een 415+ met DSM 6.0 (zonder bootstrap of andere rommel)

du -hs /* --exclude=/volume*
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
0       /bin
0       /config
8.0K    /dev
11M     /etc
9.2M    /etc.defaults
4.0K    /initrd
0       /lib
0       /lib32
0       /lib64
4.0K    /lost+found
4.0K    /mnt
du: cannot access â/proc/13125/task/13125/fd/4â: No such file or directory
du: cannot access â/proc/13125/task/13125/fdinfo/4â: No such file or directory
du: cannot access â/proc/13125/fd/4â: No such file or directory
du: cannot access â/proc/13125/fdinfo/4â: No such file or directory
0       /proc
64K     /root
2.8M    /run
0       /sbin
0       /sys
780K    /tmp
689M    /usr
44M     /var
5.8M    /var.defaults

df
code:
1
2
Filesystem      1K-blocks       Used  Available Use% Mounted on
/dev/md0          2385528     800632    1466112  36% /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Thanks gertjuhh
Ik zie alleen niet waar het verschil nou moet zitten...
Alleen mijn /opt directory is 222M groot en die heb jij niet.
Maar dat kan het probleem niet zijn.

Jij hebt nog geen 800M in gebruik.
Dat is 36% dus zou je rond de 2,2 / 2,3G totaal voor de system partitie moeten uitkomen.

[ Voor 26% gewijzigd door WRT54G op 23-11-2016 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
Ik zag verder zo snel ook geen verschil inderdaad.

Welke versie van DSM heb je erop staan?
En wat geeft een "df -h" ?
code:
1
2
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/md0        2.3G  782M  1.4G  36% /

[ Voor 30% gewijzigd door gertjuhh op 23-11-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
DSM 6.0.0, build nummer weet ik niet uit mijn hoofd.
Kan niet meer inloggen op DSM dus kan het 1.2.3. niet checken.
Iig niet een van de laatste ivm het VirtualBox package. Deze werkt alleen op DSM < (kleiner dan) DSM 6.0.1-7393

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/dev/md0        2.3G  2.3G     0 100% /
none            3.9G  4.0K  3.9G   1% /dev
/tmp            3.9G  420K  3.9G   1% /tmp
/run            3.9G  1.9M  3.9G   1% /run
/dev/shm        3.9G  4.0K  3.9G   1% /dev/shm
none            4.0K     0  4.0K   0% /sys/fs/cgroup
/dev/md2         11T  8.6T  2.3T  80% /volume1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
En "df -i" ?
code:
1
2
Filesystem         Inodes  IUsed      IFree IUse% Mounted on
/dev/md0           155648  29808     125840   20% /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
code:
1
2
Filesystem        Inodes  IUsed     IFree IUse% Mounted on
/dev/md0          155648  29957    125691   20% /

[ Voor 31% gewijzigd door WRT54G op 23-11-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
Sorry, dan weet ik het zo snel ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Ok, dank voor je moeite iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

misschien is het een invisible file of directory.

probeer het volgende en post je output
code:
1
2
cd /
sudo du -sh .[!.]* * | sort -h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
/$ sudo du -sh .[!.]* *
1.3G    .mkv
56K .mkv (2)
0   .mkv (3)
32K .old_patch_info
4.0K    .rnd
18M .syno
8.0K    .system_info
4.0K    .tmp
4.0K    autoupd@te.info
0   bin
0   config
8.0K    dev
9.9M    etc
9.0M    etc.defaults
4.0K    initrd
0   lib
0   lib32
0   lib64
4.0K    lost+found
4.0K    manualupd@te.info.active
4.0K    mnt
222M    opt
du: cannot access 'proc/32672/task/32672/fd/4': No such file or directory
du: cannot access 'proc/32672/task/32672/fdinfo/4': No such file or directory
du: cannot access 'proc/32672/fd/4': No such file or directory
du: cannot access 'proc/32672/fdinfo/4': No such file or directory
0   proc
108K    root
1.9M    run
0   sbin
0   sys
420K    tmp
696M    usr
32M var
5.9M    var.defaults
8.6T    volume1
12K volumeUSB1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

voila

code:
1
sudo rm /.mkv

opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
JackBol schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:02:
[...]

voila

code:
1
sudo rm /.mkv

opgelost
Gooi ik dan ook niet alle mkv's weg die op /volume1/* staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Marcel_EA schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:18:
[...]

Gooi ik dan ook niet alle mkv's weg die op /volume1/* staan?
Nee, alleen de ".mkv" file die in de root staat. De rm is niet recursief en expliciet met de "/" ervoor.
Komt helemaal goed.

Er staat trouwens ook nog een ".mkv (2)" en ".mkv (3)" file die er niet horen. Die kan je ook wel verwijderen.

[ Voor 15% gewijzigd door JackBol op 23-11-2016 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
JackBol schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:19:
[...]

Nee, alleen de ".mkv" file die in de root staat. De rm is niet recursief en expliciet met de "/" ervoor.
Komt helemaal goed.

Er staat trouwens ook nog een ".mkv (2)" en ".mkv (3)" file die er niet horen. Die kan je ook wel verwijderen.
Thanks!! Life saver! _/-\o_

code:
1
2
/dev/md0        2.3G  999M  1.2G  46% /

Ik kan er weer bij!
Alleen nu nog achter halen hoe die mkv (of een deel daarvan) in de root is gekomen.
Ik heb sinds een paar weken nzbget via de linux manual install geinstalleerd.
Dit heb ik in /volume1/@appstore/nzbget gedaan.
In nzbget heb ik alle directories (in opties --> paths) veranderd naar /volume1/downloads/blabla
Dus voor mij blijft het een vreemd verhaal dat er in de root een mkv is terecht gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 10:51
remzor schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:33:
Twee zaken waar ik sinds een tijdje tegen aan loop, hopelijk kan iemand me hierbij helpen.

1). Wanneer ik in Download Station een torrent wil zoeken. Hij geeft dan aan niks te kunnen vinden (mijn torrent site staat gewoon toegevoegd en de RSS werkt, ook al eens een nieuwe gemaakt). Enig idee hoe dit kan?
2). Ik maak al tijden naar volle tevredenheid gebruik van Couch Potato. Echter wordt er de laatste maanden eigenlijk niets meer binnen gehaald. Hij is wel connected met mijn NAS maar bijvoorbeeld een film als 'War Dogs', die nu al enkele weken uit is in 1080p, staat nog op de status 'Available Soon' op Couch Potato. Als ik handmatig scan vindt ie hem dus niet en download hij niks, in het verleden eigenlijk meteen als de film online kwam. Ligt dit bij Coach Potato of doe ik iets fout? Hoe is dit bij jullie in Couch Potato?
Excuses dat ik mezelf quote, maar is er misschien dan toch iemand die me hiermee kan helpen? Mogelijke oorzaak/oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Is er eigenlijk een oplossing voor te connecten naar je NAS via WebDav, ook als je 2 step auth hebt?? Want in Windows kan ik enkel een user/pass ingeven maar natuurlijk geen code... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
kazzzdafke schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:57:
Is er eigenlijk een oplossing voor te connecten naar je NAS via WebDav, ook als je 2 step auth hebt?? Want in Windows kan ik enkel een user/pass ingeven maar natuurlijk geen code... :?
2FA geldt (volgens mij) alleen voor het inloggen in DSM zelf. Aleen de configuratie interface dus.
Je shared folders, PhotoStation, en wss ook WebDAV, ondersteund dit volgens mij niet. Dus die zal er ook niet om vragen.
*Shared folders en PhotoStation vragen er sowieso niet om, WebDAV durf ik niet 100% zeker te zeggen omdat ik dat destijds heel misschien heb getest met een account welke geen 2FA aan had staan.

Het Auto-Blocken na x foute inlogpogingen werkt wel gewoon, dus deze zou ik sowieso aanzetten om kwaadwillenden buiten te houden. :)

[ Voor 15% gewijzigd door SmiGueL op 23-11-2016 22:26 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik krijg het gewoon niet werkende dan... Hmmm.. Ik kan gewoon via mijn xxxx.synology.me connecten vanop een externe pc naar mijn NAS DSM page.
Maar als ik dan een NETWERK DRIVE wil toevoegen in Windows op deze externe PC, nadat ik WebDAV enabled heb op mijn NAS, en ik geef als netwerkfolder http://xxx.synology.me/ op, dan komt hij wel vragen voor user/pass en daarna dat hij niet kan connecten...

EDIT:

crap ik bemerk me net dat windows mapping niet gaat lukken met WebDAV maar enkel via een app zoals NetDrive?

EDIT2:

Netdrive werkt perfect!

[ Voor 16% gewijzigd door kazzzdafke op 24-11-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Als ik een 2de synology ergens anders zet en via het internet met openvpn een verbinding met mijn syno thuis laat maken;

is de remote syno op de home syno thuis (bijv met hyperbackup) ook gewoon te benaderen met zijn naam zoals gangbaar op het lokale netwerk? (dit ivm dat de remote syno een dynamisch ip van de vpn server krijgt die dus kan wisselen.)

(de 2de staat nu nog lokaal)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik krijg tegenwoordig deze mails na het aanzetten van een hyperbackup alert bij >X GB.

Bug?

Dear user,

The system has detected abnormal data changes in the following backup task. For more information, please find the statistics below:

Backup Task: Local Backup
Backup Destination: Backup

Current backup statistics:

Volume Usage: 1.1 TB (Threshold: 2 KB)
Data Growth: 123.9 MB
File Addition: 1.4 %
File Modification: 0.2 %
File Deletion: 1.5 %

Sincerely,
Synology DiskStation

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50
Iemand ooit een werkende oplossing gevonden voor 't probleem dat Video Station nooit updatet? Ik word er echt moe van..

Al diverse keren Video Station opnieuw geïnstalleerd, de database en de queue file verwijderd en.. nou weet eigenlijk bijna niet meer wat ik allemaal heb geprobeerd.

Zit er dan ook aan te denken om ergens een 3TB HDD ergens te halen, alle data tijdelijk over te zetten en DSM vólledig opnieuw te installeren na een HDD format. Ten slotte is Video Station niet het enige dat raar doet, maar Deluge onthoud ook z'n instellingen niet na een reboot. En ik geloof dat dát ergens anders aan ligt..

Tenzij iemand oplossingen weet? :)

-
maratropa schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 01:03:
Als ik een 2de synology ergens anders zet en via het internet met openvpn een verbinding met mijn syno thuis laat maken;

is de remote syno op de home syno thuis (bijv met hyperbackup) ook gewoon te benaderen met zijn naam zoals gangbaar op het lokale netwerk? (dit ivm dat de remote syno een dynamisch ip van de vpn server krijgt die dus kan wisselen.)

(de 2de staat nu nog lokaal)
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, maar 'hyper backup' en 'nas elders' zijn twee dingen die ik zelf ook doe, maar ik gebruik geen OpenVPN.

Mijn secundaire NAS staat bij mijn ouders thuis en om de paar nachten maakt hij van de belangrijke shares een incremental backup, via HyperBackup. Overigens gebruik ik RSYNC en niet de reguliere backup variant, want ik wil m'n bestanden óók dáár kunnen benaderen, bijv als ik daar dan ben :)

Natuurlijk is de NAS ook gewoon via QuickConnect te benaderen in de browser of via WIndowsExplorer/Mac Finder via 'Verbind met Server'. Geen OpenVPN hoeft hier aan te pas te komen.

Maar zoals ik zei, ik begrijp je vraag niet helemaal. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Sjeefr op 25-11-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50
<- Zelf gemengd met vorige post ->

[ Voor 95% gewijzigd door Sjeefr op 25-11-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Allen,

Volgend issue met mijn NAS om deze vanbuiten af te connecteren via VPN:

- ik heb VPN package geinstalleerd: VPN Server en ééntje opgezet via LT2P/IPSec en PSK
- deze draait goed en op mijn router (Telenet HGW) de poorten 500, 1701 en 4500 geforward naar mijn interne NAS IP
Externe locatie:
- wanneer ik nu op mijn laptop via W10 ingebouwde VPN client een verbinding wil maken via xxx.synology.me of rechtstreeks op IP, krijg ik een aantal foutmeldingen. Komt erop neer dat het niet lukt.
- Als ik via mijn iphone probeer, hetzelfde probleem via WIFI. Als ik echter mijn 4G opzet, lukt het wel en kan ik via een synology app mijn intern ip (192.xxxxx) aanspreken en browsen door de files

Dus wat doe ik fout dat het via 4G lukt, en niet via één of andere externe Wifi verbinding? Getest op locatie bij ouders en hier op het werk.

EDIT: wanneer ik gewoon in de browser xxx.synology.me intype, kom ik gewoon op de admin page en kan ik inloggen, geen probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door kazzzdafke op 25-11-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Vilscon schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:33:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, maar 'hyper backup' en 'nas elders' zijn twee dingen die ik zelf ook doe, maar ik gebruik geen OpenVPN.

Mijn secundaire NAS staat bij mijn ouders thuis en om de paar nachten maakt hij van de belangrijke shares een incremental backup, via HyperBackup. Overigens gebruik ik RSYNC en niet de reguliere backup variant, want ik wil m'n bestanden óók dáár kunnen benaderen, bijv als ik daar dan ben :)

Natuurlijk is de NAS ook gewoon via QuickConnect te benaderen in de browser of via WIndowsExplorer/Mac Finder via 'Verbind met Server'. Geen OpenVPN hoeft hier aan te pas te komen.

Maar zoals ik zei, ik begrijp je vraag niet helemaal. :)
Op een normaal netwerk benader je een systeem niet alleen via het ip nummer, maar ook met de computernaam, bij een syno standaard "diskstation";

Mijn vraag is: klopt mijn aanname dat als ik een synology laat verbinden met een vpn netwerk, ik met andere apparaten ook op dit vpn netwerk de synology ook gewoon als "diskstation" kan benaderen zonder het ip te kennen? Dus wordt als ik ergens "diskstation" intik er ook gezocht op het openVPN 10.8.0.x netwerk voor deze client? (ipv alleen op het 192.168.1.x LAN)

Ik heb weinig ervaring met openVPN en er is blijkbaar geen standaard optie om static IP's aan clients te geven..

Misschien is het te logisch dat het gewoon werkt en denk ik te moeilijk. :)

duh openvpn resolved geen netbios namen begrijp ik nu.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 27-11-2016 21:02 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
  • Laatst online: 15-09 19:29
Korte vraag..
Wil de 216+II nu aanschaffen, of kan ik beter wachten totdat de 217+ uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Volgens mij is daar nog niets over bekend dus dat blijft koffiedik kijken.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Fuske schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:24:
Korte vraag..
Wil de 216+II nu aanschaffen, of kan ik beter wachten totdat de 217+ uitkomt?
Als je nu een NAS nodig hebt moet je hem nu kopen want over paar maanden wordt de vraag "Zal ik niet liever wachten tot de DS218+ uitkomt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

FloRadix schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 17:33:
[...]

nee dat is Observium hetgeen ik draai in debian chroot op de nas.
Thanks, na wat speurwerk ben ik deze oplossing tegen gekomen en heb nu ook observium in een chroot draaien. Ik heb ook meteen een nieuwe sshd in de chroot gestart op een ander poort nummer. De debian chroot beschouw ik iets meer als een rommelplek dan de root van de NAS zelf, dus wilde ook wat extra usernames enzo aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:30
Ik twijfel tussen de aanschaf van een 216j, 216play of de 215+. Ik heb nu een 210j draaien en die wordt toch wat te langzaam voor mijn toepassingen. Ik wil:

- Hem als downloadstation inzetten, dus sonarr, nzbget, transmission autosub etc (misschien ook spotweb draaien)
-streamen naar mn tv/pi, dus niet transcoderen
- Cloudstation draaien
- Backup ontvangen en backup maken van/naar externe nas

Lijkt me allemaal niet extreem belastend dus denk dat ik met de 216j wel goed zit. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:46
Ik heb al tijden een Synology Play en daar staat een leuke bibliotheek aan foto's op.
Aangezien mijn partner en ik steeds meer Apple spul hebben, wil ik eigenlijk de foto's liever in de iCloud hebben dan op de NAS. Dit ivm gezichtsherkenning, locatieherkenning etc. ik vind die features gewoon prettig tijdens het foto's kijken op mijn Apple devices.

Alleen: hoe kan ik de foto's die nu op de NAS staan eenvoudig uploaden naar de iCloud?
Heeft iemand tips en trucs voor me op dit gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smoken schreef op zondag 27 november 2016 @ 08:53:
Ik heb al tijden een Synology Play en daar staat een leuke bibliotheek aan foto's op.
Aangezien mijn partner en ik steeds meer Apple spul hebben, wil ik eigenlijk de foto's liever in de iCloud hebben dan op de NAS. Dit ivm gezichtsherkenning, locatieherkenning etc. ik vind die features gewoon prettig tijdens het foto's kijken op mijn Apple devices.

Alleen: hoe kan ik de foto's die nu op de NAS staan eenvoudig uploaden naar de iCloud?
Via de icloud.com site kan je ze in je bibliotheek slepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Volgens mij zit er in iCloud.com ergens een upload mogelijkheid.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:46
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2016 @ 09:26:
[...]

Via de icloud.com site kan je ze in je bibliotheek slepen
kraades schreef op zondag 27 november 2016 @ 09:26:
Volgens mij zit er in iCloud.com ergens een upload mogelijkheid.
Voor zover ik nu kan zien, kun je alleen losse foto's uploaden, geen mappenstructuur..
Ik kan ze blijkbaar het beste "gewoon" naar de foto app slepen vanuit Finder. Maar ook dat werkt helaas niet heel eenvoudig (hij neemt ook hier geen mappenstructuur over). Nou ja, gaat wat tijd in zitten, maar komt wel goed ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door smoken op 27-11-2016 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

ZIt nu ook te dubben over welke upgrade ik wil doen, maar ik schrik van de prijzen van HDD's.

Momenteel al enige tijd een DS212j in gebruik. Hierin 1x een 2TB disk en 1 500GB disk. De eerste is voor alle data, de tweede voor het realtime (en tot twee weken historie) opslaan van camerabeelden (2 camera's, 1080p en 960p). Ik erger me aan een aantal zaken:

- NAS is bij vlagen niet vooruit te branden. Data is snel toegankelijk maar DSM zelf, het aanpassen, backuppen etc. zorgt voor een continue belasting tussen de 80 en 100 procent CPU usage waar Suveillance Station een aardige hap in pakt. Verder download ik er sporadisch mee (NZB en torrent) en hangt er nog een 250GB USB disk aan voor temp. zooi.

Ik heb een extra reden voor vervanging en dat is mijn off-site backup. Heb bij mijn ouders een WD MyBook staan maar dit werkt via rsync. Is niet praktisch, kost me veel tijd bij iedere update (config raakt dan weer overhoop) en schijnt ook niet mega betrouwbaar te zijn bij evt. restore. De 212j zou ik dan daar zetten om een nette sync van Synology naar Synology te hebben.

Kom uit op een 216 Play als ideale vervanger. Meer resources dus simpelweg vlotter dan wat ik nu heb. Mocht ik de camera's uitbreiden is het ws. meer dan afdoende speling. Vind alleen de prijzen van 4TB disks aardig hoog. Zie een Seagate Barracuda 4TB voor 114 maar of het wat is betwijfel ik (qua betrouwbaarheid). Tweede schijf is en blijft de 500GB disk voor de camerabeelden, RAID gebruik ik verder niet.

Is de 216j evt. ook afdoende voor een vlotte beleving en multiple tasks of is de play dan toch echt een must?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly3k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 15:31
Op mijn nieuwe NAS ben ik druk bezig om alle packages via Docker te laten draaien. Het draait allemaal prima, maar nu ben ik aan het kijken of ik alle config files, watch dirs, log files, etc. vanaf een USB drive kan laten draaien zodat de NAS zijn schijven standby kan zetten als er niks gebeurd.

Direct een dir selecteren tijdens de setup van een Docker image gaat fout. Ik heb ook al geprobeerd een symbolic link te maken van de USB drive. De Docker image start op maar lijkt de bestanden totaal ergens anders neer te zetten. Is het wel mogelijk wat ik wil doen?
Ik wil graag voor meerdere Docker images de bestanden op 1 USB drive zetten.

PSN - 500px - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
I.p.v. via de GUI zou je het ook via het docker run commando met de -v optie kunnen proberen. Dan kun je wel symbolic links gebruiken en/of direct de USB device aangeven. Ook kun je alleen van de data volumes op het hoogste niveau een symbolic link maken (dus niet binnen een data volume).

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 27-11-2016 20:08 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly3k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 15:31
kraades schreef op zondag 27 november 2016 @ 20:08:
I.p.v. via de GUI zou je het ook via het docker run commando met de -v optie kunnen proberen. Dan kun je wel symbolic links gebruiken en/of direct de USB device aangeven. Ook kun je alleen van de data volumes op het hoogste niveau een symbolic link maken (dus niet binnen een data volume).
Ik gebruik hier inderdaad wel de commandline voor omdat je anders ook niet bij de symbolic links kunt komen. Deze had ik bijvoorbeeld geprobeerd:
docker pull jacobalberty/unifi:unifi5
docker run -d -p 8780:8080 -p 8443:8443 -p 8880:8880 -p 37117:27117 -p 3478:3478/udp -v /volumeUSB1/usbexternal/usbshare/unifi:/var/lib/unifi -e TZ=Europe/Amsterdam --name unifi jacobalberty/unifi:unifi5

Waarbij "/volumeUSB1/usbexternal/usbshare" een symbolic link naar "/volumeUSB1/usbshare" is, maar het lijkt erop dat Docker totaal iets anders pakt. Ik weet alleen niet of dit een specifiek ding is op Synology of Docker in het algemeen. Als je namelijk in de details van een Docker container kijkt lijkt ie altijd de eerste folder van een volume eraf te halen alsof ie er een shared folder van probeert te maken :|

PSN - 500px - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik heb het ook even geprobeerd maar ik krijg het data volume ook niet op het USB device. Misschien even aan Synology support vragen?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Is er een manier om de docker containers te controleren, of wordt dat ergens bijgehouden ?
Ik heb een owncloud-client gevonden, die prima werkt ( doet wat hij moet doen, synchroniseren elke X interval )
Nu draait die op een semi-dummy account, en ben er tevreden over, maar ben een beetje huiverig om mijn primary account te gaan gebruiken en er dan achter te komen dat mijn account 'dubbel' gesynchroniseerd wordt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
En wat wil je dan precies controleren?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:38

Perkouw

Moderator General Chat
Ik kan er maar weinig vinden over internet behalve dan dat de log pagina dus leeg blijft. Wie kan mij vertellen hoe je bij Opslag beheer -> HDD/SSD -> Logboeken daadwerkelijk je logs te zien krijgt?

Mijn aanname is dat hier de logs moeten komen van de SMART-tests, alleen zie ik die dus niet terug. Kijk ik bij een specifieke disk uit mijn array dan staat er doodleuk een datum bij de laatst gedraaide test. Alleen kan ik dus nergens het logboek onder het tabje vinden. :/

Overigens maak ik geen gebruik van de tab ernaast ala Testplanner. Wellicht dat dit noodzakelijk is om wel logboeken te krijgen? De SMART-tests draai ik nu handmatig om de 'x' tijd.

[ Voor 16% gewijzigd door Perkouw op 28-11-2016 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46
Gebruikt er hier iemand DS Photo backup voor de fotos vanaf zijn/haar mobiel?

dat werkte hier prima, maar sinds ik een nieuw IP adres hebt doet hij vrij weinig meer... (zelfs na aanpassing IP adres uiteraard...)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Perkouw schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:39:
Ik kan er maar weinig vinden over internet behalve dan dat de log pagina dus leeg blijft. Wie kan mij vertellen hoe je bij Opslag beheer -> HDD/SSD -> Logboeken daadwerkelijk je logs te zien krijgt?
Ik zie hier alleen 2x een melding dat mijn 4e schijf, de SSD, is ingeplugd. (klopt ook wel, want deze heb ik er enkele keren in gestopt/verwijderd om wat testen te doen met SSD Cache.)

In plaats van:
Opslag beheer -> HDD/SSD -> [Tabje] Logs
Komt het volgende tabblad denk ik het dichtst in de buurt van wat jij wilt:
Opslag beheer -> HDD/SSD -> [Tabje] HDD/SSD -> Health Info [Tabje] History

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
SmiGueL schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:09:
[...]

Ik zie hier alleen 2x een melding dat mijn 4e schijf, de SSD, is ingeplugd. (klopt ook wel, want deze heb ik er enkele keren in gestopt/verwijderd om wat testen te doen met SSD Cache.)

In plaats van:
Opslag beheer -> HDD/SSD -> [Tabje] Logs
Komt het volgende tabblad denk ik het dichtst in de buurt van wat jij wilt:
Opslag beheer -> HDD/SSD -> [Tabje] HDD/SSD -> Health Info [Tabje] History
Hm. Ja, echt verder kom ik ook niet inderdaad. Thanks tho!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
  • Laatst online: 09:02
Perkouw schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:32:
[...]

Hm. Ja, echt verder kom ik ook niet inderdaad. Thanks tho!
Als er fouten optreden op een schijf, dan ziet het log er zo uit :
DSM opslagbeheer log

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
kazzzdafke schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:02:
Allen,

Volgend issue met mijn NAS om deze vanbuiten af te connecteren via VPN:

- ik heb VPN package geinstalleerd: VPN Server en ééntje opgezet via LT2P/IPSec en PSK
- deze draait goed en op mijn router (Telenet HGW) de poorten 500, 1701 en 4500 geforward naar mijn interne NAS IP
Externe locatie:
- wanneer ik nu op mijn laptop via W10 ingebouwde VPN client een verbinding wil maken via xxx.synology.me of rechtstreeks op IP, krijg ik een aantal foutmeldingen. Komt erop neer dat het niet lukt.
- Als ik via mijn iphone probeer, hetzelfde probleem via WIFI. Als ik echter mijn 4G opzet, lukt het wel en kan ik via een synology app mijn intern ip (192.xxxxx) aanspreken en browsen door de files

Dus wat doe ik fout dat het via 4G lukt, en niet via één of andere externe Wifi verbinding? Getest op locatie bij ouders en hier op het werk.

EDIT: wanneer ik gewoon in de browser xxx.synology.me intype, kom ik gewoon op de admin page en kan ik inloggen, geen probleem.
Wellicht gooit NAT roet in het eten? Ik heb toevallig vandaag ook een L2TP verbinding ingesteld, wat eerst niet werkte op Windows 10 (en ook op Android niet, maar dat werkt nog steeds niet). Ik had eerst de foutmelding dat ik geen verbinding kon maken. Nu blijkt dat op Windows dit standaard niet mogelijk is achter een geNATte verbinding. Oplossing is een registerkey op '2' zetten zodat L2TP ook achter een NAT mag:

https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/926179

Daarna even restarten.

L2TP op W10 werkt nu probleemloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
JohanF schreef op maandag 28 november 2016 @ 16:06:
[...]

Als er fouten optreden op een schijf, dan ziet het log er zo uit :
[afbeelding]
Ah, thanks! Dus echt alleen wanneer er 'foutieve' gebeurtenissen zijn zie je iets in de log. Dan is het maar goed ook dat ik daar niets zie staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 13:26

SD5k

>4&X

Even een korte vraag:

Hoe verander ik 2 schijven in SHR naar 2 losse basic volumes?

Redundantie is niet belangrijk in deze opstelling, ik wil graag de 2 schijven voor verschillende toepassingen inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Kort antwoord: niet mogelijk zonder je volume te verwijderen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzieJP
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 18:39

WizzieJP

AnYtHiNg iS gOoD . . .

Ik heb al veel doorgelezen maar komt er niet uit. Ben in het bezit van een DS214Play voorzien van laatste update. Een externe USB WD Elements 3TB harddisk geeft een I/O error aan wanneer ik deze vanuit de NAS wil benaderen. Via Win10 vanuit de verkenner kan ik de harddisk wel benaderen, echter de twee specifieke directory's (waarin al mijn data +/- 2,3TB staat) zijn niet meer zichtbaar. Volgens systeem info is er wel nog maar 177GB vrij aan ruimte.

Vraag: hoe moet/kan ik nu verder handelen? Kunnen de niet meer zichtbare dirs worden hersteld? De data staat nog wel op mijn HD...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

I aMaZe MySeLf SoMeTiMeS, I'm AlWaYs tHiNkiNg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Kijk anders eens met een Linux live cd/usb bv. Ubuntu of je de directories kunt benaderen?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzieJP
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 18:39

WizzieJP

AnYtHiNg iS gOoD . . .

kraades schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:02:
Kijk anders eens met een Linux live cd/usb bv. Ubuntu of je de directories kunt benaderen?
Ik draai geen Linux, maar vanaf mijn xbmc-android media-speler (Minix) zijn de directiories ook niet zichbaar...

I aMaZe MySeLf SoMeTiMeS, I'm AlWaYs tHiNkiNg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
smoken schreef op zondag 27 november 2016 @ 08:53:

In het algmeen:

ik weet niet precies welke apple devices je hebt maar op dit moment wordt de data niet mee genomen in de icloud backup. Je moet dus per apple device de scanning doen plus opvolgen qua gezichten / namen..
Stel dat je in toekomst je backup terug zet moet je dus opnieuw beginnen...
(in oude betas zat het er wel in, dus wie weet komt het terug)
Ik neem aan dat je gaat betalen voor je iCloud opslag.. bij grote bibliotheken gaat het toch aantikken en zit je dus gauw dat je thumbnails gaat gebruiken. Ik gebruik het aardig lang, en het werkt aardig maar niet 100% vlekkeloos. Stel je hebt 500 fotos uit 2009 moet je niet verwachten dat je supersnel door je fotos heen swipt. Ik krijg vaak een uitroep teken.. Uiteindelijk ga je wel een keer de foto krijgen maar is niet hoe je het wilt.

Zowel ds photo app als op het internet ondersteunen plaatsen. Ze laten dus ook gewoon zien waar je fotos gemaakt zijn.

Er zit gezichten scanning in DS Photo. Het staat standaard niet aan en is experimental... maar goed zou je kunnen testen. Ik weet niet hoe dat terug vloeit naar de app...

Nu antwoord op je vraag:

Ik zou gewoon controle houden en het via synology aanmaken. dus gewoon bijv je app openen en je album downloaden. Je fotos komen dan in je fotorol te staan dus wordt dus geupload door icloud.
Daarna je album maken als dat is wat je wilt....Als je ziet dat het goed staat dan volgende...
Wat meer werk maar je weet dat alles behandeld is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik heb Synology Cloud server draaien op mijn NAS en disk station op mijn pc.
Dit werkt perfect.

Wanneer ik echter de disk station op mijn moeder haar laptop installeer, krijg ik geen verbinding met mijn NAS via mijn xxx.synology.me adres.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Alle poorten open? Firewall?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
kazzzdafke schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:51:
Ik heb Synology Cloud server draaien op mijn NAS en disk station op mijn pc.
Dit werkt perfect.

Wanneer ik echter de disk station op mijn moeder haar laptop installeer, krijg ik geen verbinding met mijn NAS via mijn xxx.synology.me adres.

Iemand tips?
probeer xxx.synology.me:5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik zit hier achter een Telenet router, en heb poorten 500/1701/4500 gefoward naar NAS.
Dit had ik gedaan om via L2TP VPN connectie te proberen, maar lukt ook niet.
Als ik bv met mijn iphone probeer de VPN connectie te maken via 4G, lukt het wel.. via WIFI op Telenet niet.

Dus lijkt niet aan mijn installatie te liggen denk ik dan? Moet ik op de client zijde (zijnde bij ons ma thuis) ook iets aanpassen?

Zijn er voor die Cloud Station nog andere poorten die open moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
HEY_DUDE schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 20:16:
[...]

probeer xxx.synology.me:5000
Haalt niets uit.. Trouwens op 50000 gezet hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
kazzzdafke schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 20:32:
[...]

Ik zit hier achter een Telenet router, en heb poorten 500/1701/4500 gefoward naar NAS.
Dit had ik gedaan om via L2TP VPN connectie te proberen, maar lukt ook niet.
Als ik bv met mijn iphone probeer de VPN connectie te maken via 4G, lukt het wel.. via WIFI op Telenet niet.

Dus lijkt niet aan mijn installatie te liggen denk ik dan? Moet ik op de client zijde (zijnde bij ons ma thuis) ook iets aanpassen?

Zijn er voor die Cloud Station nog andere poorten die open moeten?
In het algemeen..

quick connect is ontwikkelt om het werkend te krijgen zonder port forwarding.
Synology raadt het wel aan, maar meer om prestatie winst redenen.. niet om het werkend te krijgen.

Als je quickconnect adres dus actief is zou het moeten werken..

Ik vermoed dat het probleem meer aan user settings ligt.

1) gebruik je aparte inlog dus bijv user MA?
2) indien ja, heeft ze rechten om dit te gebruiken (configuratiescherm, gebruikers, toepassingen )?
3) zijn er actieve cloud station mappen waar je MA ook toestemming voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Quakie schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:19:
[...]

In het algemeen..

quick connect is ontwikkelt om het werkend te krijgen zonder port forwarding.
Synology raadt het wel aan, maar meer om prestatie winst redenen.. niet om het werkend te krijgen.

Als je quickconnect adres dus actief is zou het moeten werken..

Ik vermoed dat het probleem meer aan user settings ligt.

1) gebruik je aparte inlog dus bijv user MA?
2) indien ja, heeft ze rechten om dit te gebruiken (configuratiescherm, gebruikers, toepassingen )?
3) zijn er actieve cloud station mappen waar je MA ook toestemming voor heeft?
Om bovenstaande redenen heb ik ook getest met mijn admin account, en hetzelfde probleem. Deze heeft zeker rechten op gedeelde mappen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

Na hele tijd dubben en zuinig zijn met mijn HD ruimte heb ik besloten om een NAS aan te schaffen.

Budget is niet zo groot (ben een krent, al teveel dure hobby's)

Hoe erg ga ik het verschil merken tussen de DS216play en de DS216j wat hardware betreft?
Nas gaat voornamelijk gebruikt worden als opslag en download doos.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De Play is alleen echt zinvol als je plannen hebt om met DS Video films te gaan afspelen op een apparaat wat zelf niet krachtig genoeg is. Vrijwel alle mediaplayers kunnen dat prima zelf en voor Apple TV is Infuse het meest geschikt want speelt vrijwel alles probleemloos af.

De NAS hoeft dus alleen Data te streamen en dat doet elke NAS probleemloos. Voor opslag en downloaden is een J dus een goede oplossing. Pas als je veel (zware) apps op de NAS wilt gaan draaien dan is een krachtiger (lees vooral met meer geheugen) raadzaam. Dan kom je dus bij de DS216 en evt. DS216+II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07

pietje63

RTFM

Ik sluit met aan bij TonVH. Zelf heb ik een 115j (nog een slag langzamer). De snelheid merk ik vooral als hij foto's opnieuw gaat indexeren (maken miniaturen voor photo station) of andere toepassingen gebruik (sonarr, photo station zelf).

Voor benaderen van bestanden haal ik redelijke snelheden, dit hangt wel samen met de SMB instellingen. Downloaden gaat via torrent makkelijk met 8MB/s (meer dan voldoende voor mij).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Moet je wel vermelden dat je het over een apple TV 4 hebt.
Een apple tv 3 heb je tweede device nodig om te streamen naar je apple TV.

Werkt redelijk goed maar zou geen voorkeur moeten krijgen als je van nul start.

Ik snap zelf niet dat francis komt met een play en j versie?

Maar goed J versie is prima voor de taken die je gaat doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Quakie schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:59:
Moet je wel vermelden dat je het over een apple TV 4 hebt.
Een apple tv 3 heb je tweede device nodig om te streamen naar je apple TV.

Werkt redelijk goed maar zou geen voorkeur moeten krijgen als je van nul start.

Ik snap zelf niet dat francis komt met een play en j versie?

Maar goed J versie is prima voor de taken die je gaat doen....
Gebaseerd op budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
aha, bij synology niet handig om te baseren op prijs.

zou op hun site kijken en vergelijken. Je kunt mooi modelen tegen over elkaar zetten..mocht je nog twijfelen dan.. Normaal is een J versie niet aan te raden omdat er iets niet klopt maar dat is niet het geval bij de 216J.
Hij heeft voor nu genoeg power qua dual core (ipv single core), en genoeg RAM (512 ipv 256) waardoor die goed mee komt met duurdere modellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Quakie schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:44:
[...]

aha, bij synology niet handig om te baseren op prijs.

zou op hun site kijken en vergelijken. Je kunt mooi modelen tegen over elkaar zetten..mocht je nog twijfelen dan.. Normaal is een J versie niet aan te raden omdat er iets niet klopt maar dat is niet het geval bij de 216J.
Hij heeft voor nu genoeg power qua dual core (ipv single core), en genoeg RAM (512 ipv 256) waardoor die goed mee komt met duurdere modellen..
So i've noticed....

Verschillen had ik uiteraard al gevonden, vroeg me alleen af hoeveel ik ervan zou merken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
kazzzdafke schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:14:
[...]

Om bovenstaande redenen heb ik ook getest met mijn admin account, en hetzelfde probleem. Deze heeft zeker rechten op gedeelde mappen etc..
voor de zekerheid dan cloudstation port forwarden (6690) en op een telefoon DS cloud installeren en ook verbinding proberen te maken via 4G of via WIFI (niet je eigen netwerk, het ziet er naar uit dat ie niet intern redirect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Francis schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:49:
[...]

So i've noticed....

Verschillen had ik uiteraard al gevonden, vroeg me alleen af hoeveel ik ervan zou merken
niet....niet wat jij er mee gaat doen..

Ik ging van een DS213+ naar een DS415+... Op papier wereld van verschil... Je moet echt zware dingen doen wil je snelheidsverschil goed merken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Quakie schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:01:
[...]

niet....niet wat jij er mee gaat doen..

Ik ging van een DS213+ naar een DS415+... Op papier wereld van verschil... Je moet echt zware dingen doen wil je snelheidsverschil goed merken..
Duidelijk verhaal :)
tnx

Pagina: 1 ... 91 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).