Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
DS file versie is 4.9.2 en van 18 augustus.virtua69 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:27:
heb 5001 gewoon open, altijd gewerkt,was trouwens al voor de update,filestation had trouwens wel een update betreft https , de app dan he
DS finder versie is 1.8.0 en van 21 juli.
Zijn er nieuwere versies? Mijn Android tablet heb ik niet bij de hand, maar daar heb ik het zelfde probleem.
[ Voor 158% gewijzigd door Virtua op 29-08-2016 14:02 ]
Ook DS Photo werkt nu weer. Op zowel tablet als telefoon. Op de synology apps op de ipad lijkt de http/2 setting geen invloed te hebben.
https://tweakers.net/pric...690;496729;461480;548833/
De 216play heeft een snellere processor en twee keer zoveel geheugen als de 216j. Maar toen kwam ik op de site van Synology de performance vergelijking tegen:
https://www.synology.com/en-global/products/performance#2bay
De 216j scoort in veel testen hoger dan de 216play. Lees ik het nu verkeerd ?
Nee dat lees je goed, ik heb zelf een 415play en ik zou nooit een play versie aanraden, het enige wat deze extra kan is hardware matig video coderen, maar wie heeft dat nog nodig met de deticated media players.Exocet schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:55:
De 216j scoort in veel testen hoger dan de 216play. Lees ik het nu verkeerd ?
Laat de play versie links liggen en ga voor een + versie
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Bericht van Synologykraats schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 19:51:
Op een forum gevonden dat http/2 onder 'Control Panel' - 'Network' - 'DSM settings' uitzetten moet helpen. Bij mij werkt hierna alles behalve DS Photo dus daar moet ik nog even induiken.
Stay tuned...According to our developers, this has been identified as a known issue. We are working hard to address this in a release soon.
And you are correct on the temporary workaround by disabling HTTPS/2.
Please kindly stay tuned for the update, and in the meantime, we apologize for any inconvenience caused.
PhotoStation gebruik ik niet. Voor de andere apps kan ik bevestigen dat de work-around werkt.
Kortom, een play versie is in mijn ogen voor veel minder mensen geschikt dan eerst, maar kan wel degelijk nuttig zijn. Mijn 415+ staat bijv vaak genoeg 100% om video aan te bieden aan mijn Apple TV.
Ben je op een zoek naar een nas voor voornamelijk als backup plaats of als file sharing met hier en daar een downloadje of andere app dan is huidige j versie snel zat.
Ik teken nergens meer voor
Voor mij gaat het vooral om backups opslaan en doorsturen naar de cloud, filesharing voor een dedicated mediaplayer (geen transcoding nodig dus), maar ook verschillende apps kunnen draaien (nzbget, sonarr, git, ds apps , webserver) en ook eens aan de gang met docker.Quakie schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:37:
de play had een duidelijke functie maar dat is met de laatste update ronde niet meer zo duidelijk omdat ander versies ook de hardwarematig video transcoding functie ondersteunen of dat goedkopere versie sneller zijn met bepaalde taken.
Kortom, een play versie is in mijn ogen voor veel minder mensen geschikt dan eerst, maar kan wel degelijk nuttig zijn. Mijn 415+ staat bijv vaak genoeg 100% om video aan te bieden aan mijn Apple TV.
Ben je op een zoek naar een nas voor voornamelijk als backup plaats of als file sharing met hier en daar een downloadje of andere app dan is huidige j versie snel zat.
Dat trekt mijn ds212j nu echt niet meer. Is de 216j versie daar dan wel krachtig genoeg voor?
Het prijsverschil met de 216+II is namelijk nogal groot , dus als de J versie voldoet
Docker kun je vergeten, de rest draait prima.Exocet schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:59:
Voor mij gaat het vooral om backups opslaan en doorsturen naar de cloud, filesharing voor een dedicated mediaplayer (geen transcoding nodig dus), maar ook verschillende apps kunnen draaien (nzbget, sonarr, git, ds apps , webserver) en ook eens aan de gang met docker.
Dat trekt mijn ds212j nu echt niet meer. Is de 216j versie daar dan wel krachtig genoeg voor?
Het prijsverschil met de 216+II is namelijk nogal groot , dus als de J versie voldoet
Verwacht alleen qua downloads geen wonderen, 100Mb/s zal vast wel lukken, maar repareren kan uren duren bij erg grote bestanden. Hoe goed de webserver draait hangt van je bezoekers af, heb zelf maar ervaring met 1 en dat werkte prima.
Heb het idee dat de j versie nu qua snelheid vergelijkbaar is met het + model van 3 a 4 jaar geleden (en m'n DS213+ kon het iig allemaal prima aan)
[ Voor 5% gewijzigd door SmiGueL op 30-08-2016 11:09 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
En als hij daarmee Docker kan vergeten kan je ook niet makkelijk NZBget en veel 3th partys apps installeren met de huidige DSM6. Intern geheugen word steeds belangerijker, met zijn eisen zou ik geen J versie nemen, ook het downloaden en uitpakken tergelijken tijd is vaak bij dit soort modellen een probleem en zou er 1 gepauzeerd moeten worden (dit zijn wel opties die je kunt aanzetten in bijvoorbeeld nzbget) maar wil je dit?.SmiGueL schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:06:
[...]
Docker kun je vergeten, de rest draait prima.
Verwacht alleen qua downloads geen wonderen, 100Mb/s zal vast wel lukken, maar repareren kan uren duren bij erg grote bestanden. Webserver werkt ook wel prima mits je enkele bezoekers hebt..
Heb het idee dat de j versie nu qua snelheid vergelijkbaar is met het + model van 3 a 4 jaar geleden (m'n DS213+ kon het iig allemaal prima aan)
Ik heb zelf de 2GB aan geheugen die uitbreidbaar is naar 8GB, bij aankoop vondt ik de 2GB overdreven en niet echt nodig. Nu dat ik toch docker draai ben ik blij met de 2GB die ik heb, deze voldoet nog aan me eisen.
[ Voor 10% gewijzigd door AngelusHD op 30-08-2016 11:17 ]
Docker noem ik omdat ik nu vaker lees dat de Docker images goed werken en dit mij ook toekomstbestendiger lijkt (lees: minder afhankelijk van synocommunity).AngelusHD schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:12:
[...]
En als hij daarmee Docker kan vergeten kan je ook niet makkelijk NZBget en veel 3th partys apps installeren met de huidige DSM6. Intern geheugen word steeds belangerijker, met zijn eisen zou ik geen J versie nemen, ook het downloaden en uitpakken tergelijken tijd is vaak bij dit soort modellen een probleem en zou er 1 gepauzeerd moeten worden (dit zijn wel opties die je kunt aanzetten in bijvoorbeeld nzbget) maar wil je dit?.
Ik heb zelf de 2GB aan geheugen die uitbreidbaar is naar 8GB, bij aankoop vondt ik de 2GB overdreven en niet echt nodig. Nu dat ik toch docker draai ben ik blij met de 2GB die ik heb, deze voldoet nog aan me eisen.
Ik vind het niet erg om 1 download per keer af te handelen, maar uren wachten op uitpakken is niet wenselijk natuurlijk.
Docker kun je vergeten omdat het simpelweg niet ondersteund wordt. (en daarnaast uiteraard ook vanwege het resources tekort)AngelusHD schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:12:
En als hij daarmee Docker kan vergeten kan je ook niet makkelijk NZBget en veel 3th partys apps installeren met de huidige DSM6.
Wat betreft DSM 6; Ik heb NZBGet en Sab en de rest ook werkend gekregen zonder dat deze er al op stonden. Ook niet echt relevant want met een duurder model heb je ook DSM 6.
Als je met 100Mb/s kan downloaden, en je internet is dat ook of langzamer, dan is dat toch snel zat? En ja downloaden tijdens het uitpakken staat volgens mij standaard zelfs uit, maar is dat erg? Ga er niet van uit dat je de hele dag loopt te downloaden.. (dan kun je bedenken dat je geen budgetNAS moet kopen..)Intern geheugen word steeds belangerijker, met zijn eisen zou ik geen J versie nemen, ook het downloaden en uitpakken tergelijken tijd is vaak bij dit soort modellen een probleem en zou er 1 gepauzeerd moeten worden (dit zijn wel opties die je kunt aanzetten in bijvoorbeeld nzbget) maar wil je dit?.
Als je kan leven met het iets langer wachten bij downloaden dan is een DS216j imo geen verkeerde keus als je een 2x zo dure DS216+ te duur vindt..
Een paar jaar geleden was het + model heilig, en nu het j model inmiddels net zo snel is is hij schijnbaar ineens onbruikbaar voor een paar downloads.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Het is relevant omdat je met docker niet bent gebonden aan welke versie DSM je hebt. Werk je met packages dan is er een mogelijkheid dat bij een toekomstige update je nzbget niet meer werkt.SmiGueL schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:40:
[...]
Docker kun je vergeten omdat het simpelweg niet ondersteund wordt. (en daarnaast uiteraard ook vanwege het resources tekort)
Wat betreft DSM 6; Ik heb NZBGet en Sab en de rest ook werkend gekregen zonder dat deze er al op stonden. Ook niet echt relevant want met een duurder model heb je ook DSM 6.
Mij is het niet gelukt om nzbget werkend te krijgen, ook vind ik het teveel werk(ligt aan mij
True, dit is weer een punt waar meeste niet bij stil staan. Niet iedereen vindt dit erg, ik heb een hekel aan extra wachten. (Heb het trouwens niet gehad over dowbload snelheid, puur de combinatie van beide)SmiGueL schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:40:
[...]
Als je met 100Mb/s kan downloaden, en je internet is dat ook of langzamer, dan is dat toch snel zat? En ja downloaden tijdens het uitpakken staat volgens mij standaard zelfs uit, maar is dat erg? Ga er niet van uit dat je de hele dag loopt te downloaden.. (dan kun je bedenken dat je geen budgetNAS moet kopen..)
Ik heb nooit gezegd dat het onbruikbaar is, als ik die intentie heb gewekt dan was dat in iedergeval niet mijn bedoeling. De j versie bestaat al een lange tijd, het is een model waar zeker markt voor is. Het is een mooie NAS maar het is verstandig om de beperkingen te weten.SmiGueL schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:40:
[...]
Als je kan leven met het iets langer wachten bij downloaden dan is een DS216j imo geen verkeerde keus als je een 2x zo dure DS216+ te duur vindt..
Een paar jaar geleden was het + model heilig, en nu het j model inmiddels net zo snel is is hij schijnbaar ineens onbruikbaar voor een paar downloads.
Voorbeeld: Mijn 213+ is mijn hyperbackup server en gebruikt 47MB geheugen onder DSM6.0 dus netjes onder de 10%. Mijn 415+ draait idle met 800 a 900 MB van de 8GB. Je raadt het al tussen de 10 en 11%.
256MB was bij DSM5.2 prima voor een simpele NAS met wat download taken en simpele file share / backup taken..
Een 216J heeft inmiddels 512MB en een dual core processor. Niet hetzelfde type als in de DS213+ maar zal elkaar weinig ontlopen qua performance.. Een 213+ is echt wel in staat om meerdere apps gelijktijdig af te handelen.. Het is ook in staat om door te downloaden en uit te pakken behalve bij enorm grote bestanden aka 15GB en groter. Dan gaat het ineens super lang duren. Een 8 a 9GB file gaat makkelijk. Zie niet in waarom een 216J hier ineens op vast loopt?.
De een bepaalt het budget en gaat dan kijken. De ander bepaalt wat moet het precies kunnen. Als docker belangrijk is voor je moet je helaas uitwijken naar een duurdere NAS. Wil je hem als backup gebruiken, file sharen, sonar en nzb get gebruiken dan gaat dat prima met een 216J. Als je maar van te voren je bij neer legt dat het niet glas vezel lijnen vol trekt, of alles gelijk afrondt. In mijn ogen is het veel belangrijker dat hij je data gelijk laat zien als je er naar op zoek bent....
@Quakie hieronder, 1 stapje terug in de zin van 6.0.2.xxx naar de laatste. Hij draaid verder prima, ik laat'em lekker doorpruttelen dan, bedankt.
[ Voor 26% gewijzigd door ocdaan op 30-08-2016 18:41 ]
Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn NAS beschikbaar is via nas.domeinnaam.nl op mijn lokale netwerk (zonder internet)? Een host-file aanpassen is natuurlijk een oplossing, maar ik zoek graag naar een oplossing dat op mijn gehele netwerk voor alle apparaten werkt. En welke instellingen moet ik wel en niet aanpassen in DSM om dit allemaal lekker te laten werken?
Ik weet niet zeker of ik deze vraag hier moet plaatsen of in het Ipad forum.
Mijn dochter heeft nu een ipad air voor school, deze wil ik uiteraard ook backup-en naar mijn Synology.
Nu ben ik al de hele avond aan het zoeken wat de beste oplossing is maar volgens mij is er geen echte goede oplossing. Welke methode gebruiken jullie?
En wat betreft streaming, ik heb gewoon 2 PI met Kodi, met een centrale mysql database.
Op mijn android tablet staat ook kodi. Buiten's huis ga ik gewoon dmv openvpn naar huis en kan ook alles bekijken via de tabet.
Kun je nat-loopback selecteren in het modem?StephanVierkant schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:15:
Ik wil graag mijn NAS zowel lokaal als via internet kunnen bereiken via dezelfde URL. Dat betekent echter dat ik op mijn thuisnetwerk niet bij de Synology kan zonder internet, terwijl dat natuurlijk niet nodig zou moeten zijn.
Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn NAS beschikbaar is via nas.domeinnaam.nl op mijn lokale netwerk (zonder internet)? Een host-file aanpassen is natuurlijk een oplossing, maar ik zoek graag naar een oplossing dat op mijn gehele netwerk voor alle apparaten werkt. En welke instellingen moet ik wel en niet aanpassen in DSM om dit allemaal lekker te laten werken?
Van de iPad backup zou ik Apple iCloud gebruiken. Ik denk niet dat er een completere backup mogelijk is op de Synology. Je bent dan zekere dat er een volledige restore mogelijk is op de iPad inclusief alle instellingen.jossie67 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 21:45:
Hi,
Ik weet niet zeker of ik deze vraag hier moet plaatsen of in het Ipad forum.
Mijn dochter heeft nu een ipad air voor school, deze wil ik uiteraard ook backup-en naar mijn Synology.
Nu ben ik al de hele avond aan het zoeken wat de beste oplossing is maar volgens mij is er geen echte goede oplossing. Welke methode gebruiken jullie?
En wat betreft streaming, ik heb gewoon 2 PI met Kodi, met een centrale mysql database.
Op mijn android tablet staat ook kodi. Buiten's huis ga ik gewoon dmv openvpn naar huis en kan ook alles bekijken via de tabet.
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Ik lijk wel simpel te worden, maar stroom stekker zit erin, netwerkkabel zit erin, maar hij doet niks? Geen lampjes, ventilator, lichtjes
Je hebt 'm wel aangezet? Daar vermeld je niets overGrolsch schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:46:
Ik heb zakelijk een Synology RackStation RS815+ - NAS-server rack-uitvoering gekocht met 3 x 4TB voor het backuppen.
Ik lijk wel simpel te worden, maar stroom stekker zit erin, netwerkkabel zit erin, maar hij doet niks? Geen lampjes, ventilator, lichtjesKan ik iets verkeerd doen of een gevalletje DOA

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Er zit een aan knop op de voorkant, maar die reageert nergens opRaven schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:51:
[...]
Je hebt 'm wel aangezet? Daar vermeld je niets over
3 schijven erin gezet, met het sleuteltje vast gezet, wat kun je nog meer verkeerd doen
Wel beide voedingen aangesloten? Zie pics waarop er 2 in lijken te zitten, misschien dat de ene niet werkt.
[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 03-09-2016 10:56 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Hebben die modules nog een vergrendeling of zoiets waardoor ze pas werken als je de vergrendeling erop zet?kraats schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:56:
Je kunt de modules aan de achterkant er nog eens uithalen en opnieuw inschuiven. Misschien zit er iets scheef
Oscar Wilde
niet dat ik weet. Gewoon vastschroeven en klaar. Maar zoals je al opmerkte zou ik het ook eerst met twee powercables proberen. (Heb zelf trouwens geen ervaring met de rackmodellen van Synology, maar dit soort dingen als beide voedingen moeten gebruiken voor een boot wel bij andere apparaten meegemaakt)Raven schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:59:
Hebben die modules nog een vergrendeling of zoiets waardoor ze pas werken als je de vergrendeling erop zet?
Edit: Ow nee, alleen de RS815RP+ heeft dubbele voeding. Dan kun je nog eens de modules reseaten, maar de kans is groot dat je een DOA hebt, ja. Er van uitgaande dat je powercord wel prik geeft
[ Voor 63% gewijzigd door kraats op 03-09-2016 11:27 . Reden: Verder gezocht ]
Ah, dat verklaart de verwarring. Ik zocht met Google op RS815+ en kwam telkens pics met 2 voedingen tegen. Dat was dus de RS815RP+.kraats schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 11:21:
Ah... dan klopt de installatiehandleiding op internet niet met dit model.
Edit: Ow nee, alleen de RS815RP+ heeft dubbele voeding. Dan kun je nog eens de modules reseaten, maar de kans is groot dat je een DOA hebt, ja. Er van uitgaande dat je powercord wel prik geeft
edit: Is er niet een zekering die nog op de plek gedrukt moet worden?
[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 03-09-2016 11:34 ]
Oscar Wilde
https://global.download.s...G_RS815+_RS815RP+_nld.pdf
Ik zal die module er eens uit trekken en opnieuw plaatsen
[ Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 03-09-2016 11:36 ]
Inderdaad, daar kun je niet veel verkeerd aan doen.Grolsch schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 11:36:
Zie pagina 12, hier kun je toch weinig verkeerd aan doen
https://global.download.s...G_RS815+_RS815RP+_nld.pdf
Ik zal die module er eens uit trekken en opnieuw plaatsen
Zit er wel een geheugenmodule in? En ik zie overigens niets over een eventuele zekering staan in de pdf. Zoiets hoort er toch wel in te zitten?
Oscar Wilde
(zie pagina 9 van bovengenoemd document)
Maar standaard zou er toch geheugen in moeten zitten
En als je geen geheugen module zou hebben, zou hij toch zowiezo moeten opstarten / lampjes branden
De handleiding praat ook over een module toevoegen, klinkt als niet noodzakelijk.
Dit staat in de specs:
Geheugen
Systeemgeheugen 2 GB DDR3
Geheugenmodule vooraf geïnstalleerd 2 GB x 1
Totaal aantal geheugenslots 2
Geheugen uitbreidbaar tot 6 GB (2 GB + 4 GB)
[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 03-09-2016 11:53 ]
Op de diskstation moet je de knop eventjes ingedrukt houden om te starten. Kort de knop indrukken doet niets. Kan zijn dat dit voor de rackstations ook geldt.Grolsch schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:53:
Er zit een aan knop op de voorkant, maar die reageert nergens op
Denk het wel. Grote kans dat dit geheugen op het mobo zit gesoldeerd.Grolsch schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 11:51:
Maar standaard zou er toch geheugen in moeten zitten
Correctie: De oorspronkelijke module zit onderop: http://blog.walkerraiden.de/?p=603 (afbeelding onderaan).
[ Voor 34% gewijzigd door job op 03-09-2016 12:07 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Zie onder voor de instellingen.
Intern wordt nu inderdaad https gebruikt dus https://192.168.0.111/photo werkt.
Van buitenaf gaat deze naar https://extern-ip:9001/photo alleen die pagina wordt niet gevonden.
(firewall en port forward staan goed; ook als ik de firewalls uitzet werkt het niet)
Wat doe ik verkeerd?

👉🏻 Blog 👈🏻
Test je ook daadwerkelijk van buitenaf of voer je thuis je externe IP in?
* Raven mompelt iets over NAT loopback.
Oscar Wilde
Ik had verwacht dat ik op poort 9001 via https via externe adres (xyz.synology.me) photo station zou kunnen benaderen. Ook de hostname invullen heeft geen effect.
Blijkbaar die ik iets verkeerd. Ik ben benieuwd hoe dit bij jullie staat ingesteld.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ah ik zag dat photo station na het aanzetten op poort 8001 wilde gaan luisteren. Dit is ook de poort die de Synology router gebruikt voor de management interface. Daarom dacht ik ik neem 9001. Maar nu je dit zo zegt denk ik dat er iets anders aan de hand is.kraats schreef op zondag 04 september 2016 @ 12:06:
Normaal gebruikt photostation poort 443 voor https. Is er een reden dat je daar van af wilt wijken?
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb diverse backups gescheduled staan (backups naar een externe lokatie) die het allemaal netjes doen. So far so good. Maar, als ik nu de instellingen wil bekijken en ik open HyperBackup, dan blijft het nieuwe venster wit. Eerst zie je dat hij de scherminhoud aan het laden is, maar na een seconde of 30 lijkt hij het op te geven en blijft de inhoud van het nieuwe venster wit. Nu kan je denken "if it ain't broken, why fix it?". Maar ik heb toch graag de mogelijkheid om de instellingen in te zien, eventueel te tweaken of nog beter, nieuwe backups instellen.
Ik kan het venster wel gewoon verplaatsen en weer sluiten, maar ik kan nu dus niks met de instellingen.
De router opnieuw opstarten heeft niet geholpen.. Ik zie verder ook geen gekke dingen in de log (ook al moet ik daar meteen bij zeggen dat ik niet echt superervaren daarmee ben dus wellicht dingen over het hoofd zie). Dit doet zich voor zowel tijdens al niet tijdens een lopende backup.
Iemand een idee?
Het gekke is, op de externe locatie staat exact dezelfde NAS, zelfde software en alles maar daar werkt het wel gewoon. Frustrerend!
NB: Ik heb het alleen bij HyperBackup. Verder werkt DSM en alle apps (heb geen third-party software) naar behoren.
Alvast bedankt
[ Voor 5% gewijzigd door Gitarist op 07-09-2016 08:34 ]
Ik ben op zoek naar mijn eerste NAS en een collega met kennis en ervaring in het vakgebied raadde mij aan om voor een Synology te gaan, dus dat volg ik op!
Ik wil:
- Bestanden vanaf een computer binnen het netwerk kunnen bereiken
- Bestanden vanaf buiten het netwerk kunnen bereiken
- Video afspelen dmv Plex
Volgens mij kan zo'n beetje elke Synology dit, maar mijn oog viel op de volgende:
DS115j
DS116
de DS115j voldoet in principe aan al mijn eisen, maar zal die sterk genoeg zijn om video's met Plex te streamen? Of kan ik dan beter voor de DS116 gaan?
Verwijderd
1) kan de DS414j 8 TB schijven aan (WD RED)? Ik heb er nu 1x 6TB en 3x 4TB in zitten, maar wil er 1 vervangen voor 8TB. De specs geven aan maximaal 6TB, maar ik kom hier en daar hints tegen dat het wel zou moeten werken:
http://www.yoytec.com/pro...a7e2c47ff3902015c5cba7411
Iemand die 8TB's heeft geplaatst in zijn 413j:
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=94398
Ik draai geen RAID, maar 4 losse schijven (Zonder gegevensbescherming).
2) Hoe vervang ik 1 schijf voor een grotere schijf? Het mooiste zou zijn als ik de disk zou kunnen clonen naar een grotere schijf, de grotere schijf in de NAS schroef en dat alles weer werkt. Ik heb geen backup van de data (geen super belangrijke data). Waar ik bang voor ben is dat ik de data kwijt raak door een domme actie (dat zou wel flink balen zijn). In een topic uit 2009 heeft iemand de schijf met Acronis gecloned:
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=13998
Ik heb Acronis beschikbaar dus dat is geen probleem. Iemand die dit truukje reeds heeft toegepast?
Uiteraard vervalt vraag 2 als het antwoord op vraag 1 een nee of negatief advies krijgt.
[ Voor 4% gewijzigd door Twazerty op 08-09-2016 00:14 ]
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
Ik heb het nu wel zover dat ik een port-forward heb en dat als ik het domeinnaam intik dat ik uitkom op mijn NAS.
Tot zover geen probleem.
Omdat ik meerdere websites wil draaien op mijn NAS had ik de volgende oplossing gevonden.
Echter als ik een index.html pagina aanmaak met de code van de genoemde website dan blijf ik hangen op een blanco scherm.
Heeft iemand het voor elkaar om meerdere websites te hosten op een NAS ?
2250 WP Zuid PVoutput
MdO82 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 15:25:
[...] Echter als ik een index.html pagina aanmaak [...]
[...] Maak nu in je webfolder een bestand aan, genaamd index.php. [...]
Maar dit slaat nergens op. De webserver van Synology ondersteunt vast wel "Named virtual hosts". Ik kan het niet testen want ik heb geen Synology.
[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 08-09-2016 15:58 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik zie dat ik virtual hosts kan gebruiken inderdaadRoom42 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 15:55:
[...]
[...]
Maar dit slaat nergens op. De webserver van Synology ondersteunt vast wel "Named virtual hosts". Ik kan het niet testen want ik heb geen Synology.

Nu even verder puzzelen
Loop nog even vast op het gebruik van de database, maar daar komen we ook wel uit
[ Voor 10% gewijzigd door MdO82 op 08-09-2016 16:01 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Mijn persoonlijke voorkeur zijn de HGST NAS schijven, echter WD RED HDD's of Seagate NAS schijven zouden ook prima moeten voldoen !
Dell r410
CPU: 2x Intel XEON Quadcore E5520 2.27GHZ (16 Logical CPUs)
RAM: 20GB
en dan met een virtuele machine
heb nu een ds411+ en die wou ik dan weg doen
of raden jullie dat af
Stel ik zit in het buitenland en teamviewer doet het bijv niet op mijn PC. WOL is wel geconfigureerd en werkt ook, maar ik kom niet op de PC (want ...buitenland dus ander LAN). Ik kan wel inloggen op mijn NAS (webconsole).
Is er dan een mogelijkheid om via de NAS een reboot commando te sturen naar het IP adres van de PC?
Ik mis nl packages die zoiets kunnen doen als ik zo zoek.
Het lieft zou ik een commandprompt willen en dan shutdown -r etc willen doen
WD RED lijn is prima, maar je betaalt er wel paar euro extra voor.piemail schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 21:19:
Ik ga een Synology DS216 bestellen, maar heb daar ook hdd's voor nodig. Eén voor backups van foto's (2TB) en bestanden en één voor video (3TB). Ik las dat het slim is om voor een NAS geen standaard hdd's te kopen aangezien die niet gemaakt zijn voor continu aan staan. Welke hdd's zijn aan te raden en hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding? Is een WD red goed, of moet ik een WD Red Network Nas hebben? Iemand andere tips voor een fijne hdd? Ik ben een noob, dus rare scriptjes moeten draaien is niet mijn ding.
Wil je wat meer keuze dan raad ik je aan om even naar de buren te gaan..
Op www.hardware.info staat een hardeschrijven review.... Het is vorige week geplaatst dus nog vers.
Je zult zien dat ze ook de RED aanraden..(maar ook andere)
Kan je het beste vragen in:red-devil84 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 21:47:
ik was benieuwd of het mogelijk is om dsm te laten draaien op een
Dell r410
CPU: 2x Intel XEON Quadcore E5520 2.27GHZ (16 Logical CPUs)
RAM: 20GB
en dan met een virtuele machine
heb nu een ds411+ en die wou ik dan weg doen
of raden jullie dat af
Het Grote XPenology Topic
ook te vinden hier onder opslagtechnologie
Gelijk even een linkje naar het artikel zelf dan maar:Quakie schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:47:
[...]
WD RED lijn is prima, maar je betaalt er wel paar euro extra voor.
Wil je wat meer keuze dan raad ik je aan om even naar de buren te gaan..
Op www.hardware.info staat een hardeschrijven review.... Het is vorige week geplaatst dus nog vers.
Je zult zien dat ze ook de RED aanraden..(maar ook andere)
https://nl.hardware.info/...ew-een-schijf-veel-opslag
Downloaden/rarrer/parren op een downloadlijn van 10MB/s (repareren en uitpakken van een 15GB mkv moet geen uren duren maar het hoeft ook niet binnen de minuut)
Tegelijkertijd wil ik 15GB mkv's streamen (naar een NUC met kodi, dus de DS2XXplay lijkt me niet nodig)
Geen webserver / geen mailserver / geen VM's o.i.d.
De DS215+ schommelt qua prijs wegens laatste leveringen, gisteren zelfs even €215, is dat een goede optie of zal de softwareondersteuning hiervoor flink eerder stoppen?
Verder ben ik altijd wat huiverig voor een instapmodel, straks misschien spijt omdat het ding het net niet is zeg maar. Waarvoor zou je het dubbel aantal euro's uit geven voor een + model? Aan wat voor taken moet ik dan denken?
[ Voor 67% gewijzigd door trabuca op 12-09-2016 15:48 ]
Nope, van het bouwjaar.trabuca schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:44:
De ondersteuning is dus onafhankelijk van processortypes?
Maar een + nodig hebben is wanneer je bijvoorbeeld VM's gaat draaien. Maar eerlijk gezegd zou ik voor dat soort taken niet naar een NAS kijken.
Ik denk de de pc wel aanstaat, maart ik wil een Remote reboot. En VPN zou wel een idee zijn, maar als ik op afstand niet op de router kan komen om een poort open te zetten, loopt ook die weg dood.kraades schreef op maandag 12 september 2016 @ 09:34:
synonet --wake?
T liefst zou ik op de NAS een commandopost willen kunnen openen en een shutdown commando geven aan die pc
even een reverse proxy aanmaken naar de webinterface van je routerTallguy schreef op maandag 12 september 2016 @ 17:59:
maar als ik op afstand niet op de router kan komen om een poort open te zetten, loopt ook die weg dood.
Een commandinterface is wel te openen op je Synology, maar omdat het geen Windows is zal je daarin niet je Windows pc kunnen beheren.
[ Voor 19% gewijzigd door kraats op 12-09-2016 18:05 ]
Wanneer ik op de tablet een afspraak wijzig, wordt de wijziging ook doorgevoerd in Thunderbird/lightning. Als ik in Thunderbird een afspraak wijzig, wordt deze niet doorgevoerd naar de tablet. Ook niet na een uur wachten of handmatig synchroniseren. Op de tablet is Caldav Sync Free beta geïnstalleerd om te kunnen synchroniseren met de caldav server.
Zit deze fout in de server of zit het ergens anders? Ik kom er niet verder mee.
Ik heb de .ics bestanden op de server bekeken en daarin zijn de wijzigingen wel doorgevoerd.
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
net rpc shutdown -r -I IPADDRESS -U USERNAME%PASSWORD?Tallguy schreef op maandag 12 september 2016 @ 17:59:
[...]
Ik denk de de pc wel aanstaat, maart ik wil een Remote reboot. En VPN zou wel een idee zijn, maar als ik op afstand niet op de router kan komen om een poort open te zetten, loopt ook die weg dood.
👉🏻 Blog 👈🏻
inde log staat:
'found no movies in the folder /volume1/downloads/couchpotato'
staan er 3 in... (Die overigens gewoon goed zijn, als ik ze handmatig verplaats doen ze het prima)
Het is trouwens heel lang goed gegaan...
Als ik de folder waarin CP kijkt voor de downloads ga wijzigen zie ik de films ook niet trouwens, in mijn 'movies' map zie ik gewoon alle films. (Daar worden ze naartoe verplaatst normaal gesproken)
Ja ik heb onlangs alle alle rechten gegeven dacht ik(waaronder cp op de downloads map). Moet ik op iets specifieks letten?virtua69 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:25:
Ff je rechten checken met filemanager
ik probeer een MailPlus server aan de praat te krijgen op mijn 1813+ maar dat wil niet helemaal lukken, ik kan geen mails ontvangen en versturen terwijl de interface zegt dat de server wel gewoon draait, het gaat om email adres mail@mijndomein.nl
Het volgende heb ik reeds gedaan:
- Poorten 25 en 110 geforward naar het juiste interne ip-adres. (TCP/UDP)
- Een gebruiker aangemaakt die mail heet, en die volledige rechten gegeven tot zowel mailplus als mailplus server.
- een MX-record bij mijn provider aangemaakt met mail.mijndomein.nl, en deze ook ingevuld bij mailplus.
Weet een van jullie of ik iets mis?
Met vriendelijke groeten!~
- Lionel
Whoever controls the spice controls the universe.
Gokje, het gaat om de mappen die nieuw zijn. Die aangemaakt zijn door je download programma. Die worden opgeslagen met een andere eigenaar dan die van couchpotato.thejoker80 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:48:
[...]
Ja ik heb onlangs alle alle rechten gegeven dacht ik(waaronder cp op de downloads map). Moet ik op iets specifieks letten?
Helaasch, het zijn mappen die er al Heul lang staan....job schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:28:
[...]
Gokje, het gaat om de mappen die nieuw zijn. Die aangemaakt zijn door je download programma. Die worden opgeslagen met een andere eigenaar dan die van couchpotato.
Je kunt met bijvoorbeeld mxtoolbox.com controleren of alles extern goed staat, maar misschien kun je beter in je eigen netwerk nog kijken met een smtp tooltje of gewoon telnet of Mailplus daadwerkelijk goed naar poort 25 luistert.aCiDcHaOZ schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 18:59:
ik probeer een MailPlus server aan de praat te krijgen op mijn 1813+
Ik had zelf het probleem dat er nog een ander proces draaide dat als eerste poort 25 claimde, maar dat was waarschijnlijk het gevolg van wat gefröbel van vroeger. Zou je met een schone DSM installatie geen last van moeten hebben.
thejoker80 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:48:
[...
Sc media en Sc download rechten geven op die map bij gedeelde mappen, users ook trouwens, vervolgens checken bij filemanager of het correct staat, ook onderliggende mappen b. V. Moet aangevinkt staan
Ja ik heb onlangs alle alle rechten gegeven dacht ik(waaronder cp op de downloads map). Moet ik op iets specifieks letten?
users had nog niet de goede rechten, de rest wel.virtua69 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:55:
[...]
Sc media en Sc download rechten geven op die map bij gedeelde mappen, users ook trouwens, vervolgens checken bij filemanager of het correct staat, ook onderliggende mappen b. V. Moet aangevinkt staan
Ik had altijd een backup taak lopen die elke week van mijn foto map een backup maakt naar Amazon S3. Werkt prima. Heb een beetje lopen reorganiseren enzo, en heb uiteindelijk mijn bucket verwijderd bij Amazon (en een nieuwe aangemaakt) om een compleet nieuwe backup te kunnen maken. Heb hier ook een nieuwe backup taak voor aangemaakt op de Synology.
Echter, als deze taak klaar is heb ik geen browsable files meer op mijn S3 opslag (via de weginterface) maar lock, db en andere files? Volgens Hyperbackup is de backup wel goed verlopen.
Een snelle Google leert me dat Synology nu backups maakt in 1 of ander library formaat ipv een file copy te doen. Dat wil ik niet. Wat zijn mijn opties? Ik wil een doodsimpele taak die elke week een kopie maakt van mijn foto map naar een externe cloud backup provider, welke ik buiten een Synology om weer kan benaderen.
Cloud sync voor bestanden welke gewoon zichtbaar moeten zijn. Cloudsync heeft geen versioning en helpt je dus niet bij crypto virussen.
2e nadeel van cliudsync is dat hij instant gaat backuppen als je bestanden plaats in de te backuppen directory. Daarom schedule ik de cloudsync applicatie (tussen 01:00 en 07:00) zodat ik er b.v. met gamen geen last van heb.
[ Voor 42% gewijzigd door Tortelli op 14-09-2016 12:29 ]
Verder kun je een speciaal tooltje downloaden van de Synology site waarmee je de backup weer kunt browsen.
Edit:
Hyper Backup Explorer
A desktop tool for browsing, decrypting, and extracting different versions of backup data in Hyper Backup repositories
Te vinden op Synology Download Center.
Edit 2:
Hyper Backup Explorer werkt volgens mij niet direct voor S3.
Je kunt alleen een lokale *.bkpi file selecteren.
[ Voor 43% gewijzigd door technorabilia op 14-09-2016 12:51 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Als je een "normale"/Klassieke Hyper Backup wilt maken dan moet je helemaal naar onderen scholen en de Legacy backup kiezen.
Er wordt dan een 1:1 kloon gemaakt en hebt dus geen speciale software nodig om bestanden terug te halen.
En hij doet het weer! Tnx!thejoker80 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 06:51:
[...]
users had nog niet de goede rechten, de rest wel.
Iemand leuke ideeën wat voor een soort site ik zou kunnen draaien?
Twijfel of ik een mail server ga inrichten want zal de mail toch niet blijven behouden. Package server inrichten is wel iets op mijn todo list maar wat ik voorbij zie komen is zo simplistisch dat ik daar ook weer niet de moeite in wil steken.
Iemand andere leuke ideeën, gewoon omdat het kan
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Dit topic is gesloten.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).