[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.499 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Hier ook zonder login.
Wel mooi dat ze tegenwoordig docker gebruiken en iedereen voorzien van een eigen machine.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:40
kraades schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:24:
Hier ook zonder login.
Wel mooi dat ze tegenwoordig docker gebruiken en iedereen voorzien van een eigen machine.
Inderdaad, ook een mooie machine erachter als je via info center kijkt. De eerdere versies van live demo waren nooit vooruit te branden:)

Ik kon er ook zo in.. en drukte trouwens nergens op (ook al stond er launch knop.. hij redirect automatisch)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
albatross schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 02:13:
[...]

Goed dat je het even vermeldt. Misschien moet ik toch maar even wachten met DSM 6 (zou bij mij via aan XPenology hack gaan, die nog niet officieel uitgewerkt is, dus een nog een hele toer zou worden).
Volume 1 en paar dagen later Volume 3 vast gelopen.
Apps die niet meer wilde opstarten..

na wat heen en weer gemail heeft support er naar gekeken..

"After checked, the Volumes and packages work properly now, it's seems a temporary system status error."

Kortom, ze weten het niet... en willen dat ik voortaan niet reboot bij een vastloper ;)

Maar even aankijken.. ik wil sowieso weer af van huidige setup.. ik ben niet tevreden over reactie snelheid van losse volumes .. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
Als ik op mijn Mac een AFP share mount die afkomstig is van mijn Synology DS415+ dan krijg ik als icoontje een vraagteken. Ik dacht eerst dat het aan mijn machine lag. Ik heb (niet hierdoor hoor) een schone installatie gedaan van El Capitan 10.11.6 maar bij een AFP share krijg ik nog steeds een vraagteken als icoon.
SMB geeft wel gewoon een normaal icoon.

Iemand een idee?
Synology herstarten heb ik al gedaan. Tevens heb ik ook AFP sharing uitgezet en weer aan. Zelfde probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
witchdoc schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:13:
[...]

Raar. Ik dacht, ik test het ook even en ik ben gewoon ingelogged zonder enige prompt.
Met Firefox wilt het ook niet, zelfde login pagina. Het getal, op het plaatje A53 is random.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Marcel_EA schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:16:
Als ik op mijn Mac een AFP share mount die afkomstig is van mijn Synology DS415+ dan krijg ik als icoontje een vraagteken. Ik dacht eerst dat het aan mijn machine lag. Ik heb (niet hierdoor hoor) een schone installatie gedaan van El Capitan 10.11.6 maar bij een AFP share krijg ik nog steeds een vraagteken als icoon.
SMB geeft wel gewoon een normaal icoon.

Iemand een idee?
Synology herstarten heb ik al gedaan. Tevens heb ik ook AFP sharing uitgezet en weer aan. Zelfde probleem...
en waarom wil je AFP gebruiken? Apple is zelf afgestapt van AFP? SMB wordt onderhouden door Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Ik gebruik eerlijk gezegd ook (gewoon) smb. Dat gaat verder prima.
Was toevallig bezig met wat shares op mijn Mac en wilde AFP eens checken en toen kwam ik erachter.
Vond het vreemd vandaar de vraag. Het is op zich geen probleem aangezien SMB toch the way to go is maar er zit iets niet helemaal okselfris en wilde het oplossen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Boefs schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:19:
[...]

Met Firefox wilt het ook niet, zelfde login pagina. Het getal, op het plaatje A53 is random.
Ho, hier ook FF en het werkt prima.
En het getal staat waarschijnlijk voor het aantal gebruikers die vandaag op de knop hebben gedrukt. :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Marcel_EA schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:25:
Ik gebruik eerlijk gezegd ook (gewoon) smb. Dat gaat verder prima.
Was toevallig bezig met wat shares op mijn Mac en wilde AFP eens checken en toen kwam ik erachter.
Vond het vreemd vandaar de vraag. Het is op zich geen probleem aangezien SMB toch the way to go is maar er zit iets niet helemaal okselfris en wilde het oplossen. :)
connectie killen en via CMD K en dan afp:// xxxx xxxx xxx geeft hetzelfde?

heb afp helemaal uitstaan... gebruik smb als 3.0 optie en alleen "problemen bij heel veel GBs" wat gedreven wordt door het reserveren van schijfruimte.

leuke optie wat vele nog niet kennen/gebruiken. Onder DSM6.0 werkt zoeken op shares via finder. Moet je wel indexering gebruiken wat kracht kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:02
- Knip -

Opgelost 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door Lunaticc op 22-08-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Quakie schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:37:
[...]

connectie killen en via CMD K en dan afp:// xxxx xxxx xxx geeft hetzelfde?

heb afp helemaal uitstaan... gebruik smb als 3.0 optie en alleen "problemen bij heel veel GBs" wat gedreven wordt door het reserveren van schijfruimte.

leuke optie wat vele nog niet kennen/gebruiken. Onder DSM6.0 werkt zoeken op shares via finder. Moet je wel indexering gebruiken wat kracht kost.
Jep, geeft hetzelfde.
Heb van alles al geprobeerd.
Op IP, op DNS naam. Unmounten en weer opnieuw etc.

Wat bedoel je met zoeken via Finder?
Op dit moment (zonder indexering) kan ik al zoeken via Finder...
Maar jij bedoeld vast iets anders. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Marcel_EA schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:44:
[...]

Wat bedoel je met zoeken via Finder?
Op dit moment (zonder indexering) kan ik al zoeken via Finder...
Maar jij bedoeld vast iets anders. :P
apart, dat werkte bij mij dan weer niet... maar goed, er is wel een wezenlijk verschil.. denk dat jij zoekt op ext of file naam en niet op inhoud.

Als het goed is vindt finder nu dus bestanden als je ook op relevante woorden zoekt. Zal vanavond eens testen.. ik heb het toen geprobeerd maar weet niet meer hoe. Aangezien het ervoor niet werkte was het voor mij al een win..

maar apart probleem....heb eerlijk gezegd geen directe oplossing..

[ Voor 6% gewijzigd door Quakie op 22-08-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Beetje jammer lunaticc, je had voor andere een oplossing kunnen bieden door je vraag te laten staan en met een edit je eigen oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:02
Quakie schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:02:
[...]

Beetje jammer lunaticc, je had voor andere een oplossing kunnen bieden door je vraag te laten staan en met een edit je eigen oplossing
Ah natuurlijk!

Probleem
In OSX kon ik de shares van mijn Synology niet benaderen via smb, ik kreeg dan de melding 'Er zijn geen shares of je hebt niet voldoende toegang'. Via afp werkte het prima. De enige manier om het werkend te krijgen was om direct verbinding met de share te maken (Cmd + K en dan smb://x.x.x.x/share).

Oplossing?
In DSM, bij de betreffende share: 'Hide this shared folder in "My Network Places"' uitvinken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Lunaticc schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:27:
[...]

Ah natuurlijk!

Probleem
In OSX kon ik de shares van mijn Synology niet benaderen via smb, ik kreeg dan de melding 'Er zijn geen shares of je hebt niet voldoende toegang'. Via afp werkte het prima. De enige manier om het werkend te krijgen was om direct verbinding met de share te maken (Cmd + K en dan smb://x.x.x.x/share).

Oplossing?
In DSM, bij de betreffende share: 'Hide this shared folder in "My Network Places"' uitvinken 8)7
Thx!

En mooi gevonden! Ik had die link niet direct gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Quakie schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:59:
[...]

apart, dat werkte bij mij dan weer niet... maar goed, er is wel een wezenlijk verschil.. denk dat jij zoekt op ext of file naam en niet op inhoud.

Als het goed is vindt finder nu dus bestanden als je ook op relevante woorden zoekt. Zal vanavond eens testen.. ik heb het toen geprobeerd maar weet niet meer hoe. Aangezien het ervoor niet werkte was het voor mij al een win..

maar apart probleem....heb eerlijk gezegd geen directe oplossing..
Ik zocht idd op bestandsnaam. Dat vindt ie zonder problemen.
Heb nog niet geprobeerd om op inhoud te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Quakie schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:10:
[...]

Volume 1 en paar dagen later Volume 3 vast gelopen.
Apps die niet meer wilde opstarten..

na wat heen en weer gemail heeft support er naar gekeken..

"After checked, the Volumes and packages work properly now, it's seems a temporary system status error."

Kortom, ze weten het niet... en willen dat ik voortaan niet reboot bij een vastloper ;)

Maar even aankijken.. ik wil sowieso weer af van huidige setup.. ik ben niet tevreden over reactie snelheid van losse volumes .. :/
Dat is toch behoorlijk slecht nieuws. Wilde juist morgen over naar DSM 6 (via XPenology, waar ik, in tegenstelling tot jou, dus geen echte Synology support op krijg). Ik wilde juist Btrfs voor de stabiliteit/data integriteit. Complete vastlopers betekent, in mijn boek, dat DSM 6 dus eigenlijk nog een beetje in beta is.

Bedank iig voor de feedback.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Over DSM 6 gesproken, kun je ook een volume maken van 4x4T (+ 1x4T voor de RAID5)? Of is er een 16T limiet voor het geheel?

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
albatross schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:20:
Over DSM 6 gesproken, kun je ook een volume maken van 4x4T (+ 1x4T voor de RAID5)? Of is er een 16T limiet voor het geheel?
neem aan dat je refereert naar volume grootte? Dat is afhankelijk van het model nas dat je neemt....
zou dus synology website raadplegen. Als daar 16Tb per volume staat is dat je max volume ongeacht aantal disc/ Tbs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Quakie schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:57:
[...]

neem aan dat je refereert naar volume grootte? Dat is afhankelijk van het model nas dat je neemt....
zou dus synology website raadplegen. Als daar 16Tb per volume staat is dat je max volume ongeacht aantal disc/ Tbs.
Ik ga het via Xpenology doen, dus zit niet echt vast aan een model. :)

Qua disks, bij '16Tb per volume' is het mij nog steeds niet duidelijk of het dan om vrije 16T ruimte gaat, of dat je er de disken benodigd voor de RAID er bij op moet tellen. Dat laatste zou erg jammer wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik nog steeds AFP omdat ik met de combi DS216+II & iMac nog steeds beduidend betere transfertijden behaal dan met SMB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:47:
Ik gebruik nog steeds AFP omdat ik met de combi DS216+II & iMac nog steeds beduidend betere transfertijden behaal dan met SMB.
Hmm kan je wat voorbeelden geven?
Zal zelf ook eens kijken. Ben wel erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:47:
Heb je gespeeld met de settings van SMB? Bestand services en dan SMB advanced settings.

Daar kan je diverse settings aanpassen. Ik gebruik zelf SMB 3.0 en heb vertraging in het begin van een kopieer opdracht. Daarna haal ik gewoon max WiFi snelheid (45 a 60MB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog maar eens geprobeerd vanaf iMac naar DS216+II (HD's Jbod) en zowel Blckmagic als Quickbench komen met SMB2/3 niet verder dan 60/60 max en AFP haalt ruimschoots 100/100. Aller uiteraard bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Dat is nog eens een verschil...
Ga zelf ook maar eens testen. Wat grote file (mkv etc) heen en weer copy/pasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ben een beetje aan het rondzoeken naar een geschikte NAS en ben uitgekomen op de DS916+.
Nu staat ie op amazon.de te koop voor EUR 376. Zie ik iets over het hoofd? Want lijkt me wel heel erg goedkoop.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 07:12
The Dolf schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:52:
Ben een beetje aan het rondzoeken naar een geschikte NAS en ben uitgekomen op de DS916+.
Nu staat ie op amazon.de te koop voor EUR 376. Zie ik iets over het hoofd? Want lijkt me wel heel erg goedkoop.
Ziet er niet heel erg betrouwbaar uit, is overigens de enige op amazon.de welke deze prijs hanteert. Ook vreemd dat je ze moet mailen voor meer informatie:

Für alle Details und Bestellungen - Schreiben Sie uns: info[ät]mail425.com!!

Ik zou er niet aan beginnen, als het te goed lijkt om waar te zijn, is dat het vaak ook :X

[ Voor 5% gewijzigd door bluecupra op 23-08-2016 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meten = weten en dat kun je alleen goed doen met een meetprogramma. Dan krijg je tevens metingen die objectief en herhaalbaar zijn.

Goede prog's m.i. zijn: Blackmagic Speedtest, Quickbench )onderdeel Speedpools), Helios Lantest. Vanzelfsprekend moeten er geen programma's draaien die het LAN gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-09 15:54
witchdoc schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:48:
Weet iemand of het mogelijk is met DSphoto of dergelijks om de foto's op een iphone te syncen naar de NAS en dan (liefst automatisch) diezelfde foto's te deleten op de iphone?

Het idee is om de 8GB iphone een beetje bruikbaar te houden, een echte syncapp is dus geen oplossing. De iphone wordt in principe ook nooit met een PC verbonden.
Niemand een goed idee/app om dit te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
Op deze pagina stelde ik en iemand anders de vraag over het toevoegen van een Let's Encrypt certificaat wat niet lukte:
[Synology] Vraag en antwoord - deel 2

Uiteindelijk was het bij mij gelukt om er 1 toe te voegen. Echter kreeg ik een aantal weken geleden bericht dat het certificaat verlopen was, en vernieuwd moest worden. Opnieuw lukte het niet (terwijl naar mijn idee de port forwarding etc. goed stond).
Ik heb er niet meer naar om gekeken tot nu net, en zie ik dat het certificaat weer actief is, en geldig tot 11-11-2016.

Blijkbaar wordt het certificaat automatisch vernieuwd? Dit zou beteken dat ik er theoretisch niet meer naar hoef om te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 20:37

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Hij vernieuwd de certificaten automatisch inderdaad!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
Tortelli schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:12:
Hij vernieuwd de certificaten automatisch inderdaad!.
Ooh dat is top. Ik zie alleen dat naast 'Voor' bij mij een streepje staat. Bij het Synology certificaat staat hier 'Cloud station server, Webdav server, Hyper backup vault, FTPS, Standaard'.

Zou dit kloppen? Het suggereert dat het nergens voor geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bluecupra schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:16:
[...]

Ziet er niet heel erg betrouwbaar uit, is overigens de enige op amazon.de welke deze prijs hanteert. Ook vreemd dat je ze moet mailen voor meer informatie:

Für alle Details und Bestellungen - Schreiben Sie uns: info\[ät]mail425.com!!

Ik zou er niet aan beginnen, als het te goed lijkt om waar te zijn, is dat het vaak ook :X
Dacht met een CC en omdat het via amazon loopt toch redelijk beschermt te zijn. Lees ik ff verder krijg je dit.

hat keine Richtlinien für Rückgaben und Erstattungen zur Anzeige bei Amazon hinterlegt.

Voor de grap morgen amazon bellen. Maar dit is een te groot prijsverschil dat ik het toch niet ga proberen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:36
Buffalo schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:18:

Ooh dat is top. Ik zie alleen dat naast 'Voor' bij mij een streepje staat. Bij het Synology certificaat staat hier 'Cloud station server, Webdav server, Hyper backup vault, FTPS, Standaard'.

Zou dit kloppen? Het suggereert dat het nergens voor geldig is.
Dat komt omdat je dit bij het tabblad Configureren nog even moet aanpassen naar het gewenste certificaat per service. ;)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap sowieso het verkoopmodel van Amazon (idem Bol) niet. Concurrenten die hetzelfde product veelal voor vrijwel gelijke maar ook vaak hogere prijzen aanbieden en veelal slechtere voorwaarden.

Waarom zou iemand daar dan willen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:47:
Ik snap sowieso het verkoopmodel van Amazon (idem Bol) niet. Concurrenten die hetzelfde product veelal voor vrijwel gelijke maar ook vaak hogere prijzen aanbieden en veelal slechtere voorwaarden.

Wat snap je niet? Amazon en Bol hebben massa, dat maakt het verschil.
Niet elk product zal het goedkoopste bij ze zijn maar:

A: Ze kunnen erg snel leveren, want wat op voorraad is, is ook daadwerkelijk op voorraad.
B: Retour en verzendingen zijn goed, snel en gratis .
C: Vanwege de massa zijn sommige producten wel degelijk goedkoper/dezelfde prijs met dus bovenstaande voordelen.

Ik bestel regelmatig bij bol.com ook al is het een paar euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:25

pietje63

RTFM

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:47:

Die leveranciers tonen gewoon hun hele collectie ook op Amazon/Bol voor dezelfde prijs als op hun eigen site. Bij sommige producten hebben ze de beste aanbieding, bij andere niet. Het (handmatig) monitoren bij welke producten ze de beste prijs hebben en enkel die op Amazon/Bol tonen is te veel werk.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:24
witchdoc schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:57:
[...]

Ik heb zo geen idee, vreemde is wel dat deze optie wel in de DS Photo app op Android zit maar niet in IOS, zal wel een Apple beperking zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
renem schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:00:
[...]

Ik heb zo geen idee, vreemde is wel dat deze optie wel in de DS Photo app op Android zit maar niet in IOS, zal wel een Apple beperking zijn.
Er is geen enkele app die dit kan volgens mij op iOS.
Ook dropbox bijvoorbeeld laat ook de originele foto staan maar kan wel "syncen" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-09 15:54
meh. Kon zelf ook niks vinden maar had gehoopt dat toch iemand een dergelijke app zou weten.
Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 15:21
Aangezien de singe core cpu van mijn DS213 de laatste tijd nogal flink staat te zweten en ik graag naar een 4 bay wil om SHR te draaien, is mijn oog gevallen op de DS916+ (8GB).

Ik zag dat je packages nu in docker kan draaien. Kan je deze ook schedulen zodat packages niet 24x7 draaien? Denk het eerlijk gezegd wel, kwestie van commando schedulen die docker packages start/stop, maar kan iemand dit bevestigen?

Zo doe ik het nu namelijk met enkele packages, die draaien alleen in de nacht enkele uren zodat de HDD's niet continu draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door loyske op 24-08-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 23:14
Je weet dat de NAS disken zoals de WDRED juist gemaakt zijn om continu te draaien en daarom waarschijnlijk sneller defect zijn als je ze steeds stopt en start?

Ik heb even gekeken in mijn 916+ maar er is geen formeel schedule voor Docker images, zal dus hobby bob worden met "docker stop observium" op de CLI als script uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 15:21
stormfly schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:20:
Je weet dat de NAS disken zoals de WDRED juist gemaakt zijn om continu te draaien en daarom waarschijnlijk sneller defect zijn als je ze steeds stopt en start?

Ik heb even gekeken in mijn 916+ maar er is geen formeel schedule voor Docker images, zal dus hobby bob worden met "docker stop observium" op de CLI als script uitvoeren.
Yep weet ik, maar waarom draaien als ik het niet gebruik of thuis ben, beetje energie besparen kan ook geen kwaad. Mijn WD Reds draaien zo al een aantal jaren zonder problemen.

Dat commando kan je dan waarschijnlijk toch aanroepen vanuit de Task Scheduler? Dan zou het gewoon werken, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Klopt, docker en docker-compose kunnen direct of indirect via een script via de task scheduler worden aangeroepen. De reguliere docker cli is gewoon beschikbaar.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 12:44
weet er hier iemand hoe je een taakplanner kan maken voor RAID gegevensreiniging.
klanten van mij, krijgen ong. elke maand deze melding.
en dan moet ik hem weer handmatig uitvoeren voor ze.

Ik heb dit nam. zo 123 niet kunnen vinden via DSM
wellicht is hier een linux command voor zodat deze via de ingebouwde taakplanner kan meedraaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Laatst online: 09-09 00:12
hallo allemaal,

Vanmorgen zag ik ergens in een youtube-video dat je in de DSM-webportal een overzicht kan krijgen van alle folders met de daarbij gebruikte schijfruimte. (een soort treesize achtig scherm) Nu ben ik al een tijd aan het zoeken in DSM maar ik kan dit schermpje absoluut niet vinden. Ik had het verwacht in de "Storage ANalyzer"maar daar zie ik het niet terug.

Kan iemand mij vertellen hoe ik deze functionaliteit kan vinden?

Thanks!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-07 09:45
kuwerti schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:53:
hallo allemaal,

Vanmorgen zag ik ergens in een youtube-video dat je in de DSM-webportal een overzicht kan krijgen van alle folders met de daarbij gebruikte schijfruimte. (een soort treesize achtig scherm) Nu ben ik al een tijd aan het zoeken in DSM maar ik kan dit schermpje absoluut niet vinden. Ik had het verwacht in de "Storage ANalyzer"maar daar zie ik het niet terug.

Heb sinds een week een DS216+II en dus DSM 6.0, dus weet niet of je wat anders bedoeld.
Maar je kan de grote zien van je gesharde folders door naar configuratiescherm te gaan > gedeelde map. Daar de map die je wil zien uitvouwen ;).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Fjc1WNQ.png

[ Voor 3% gewijzigd door Downstar2 op 24-08-2016 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
kuwerti schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:53:
hallo allemaal,

Je zat helemaal goed, echter moet je eerst een rapport draaien om te zien wat je wilt zien:)
nu zag je alleen huidige volume gebruik plus projectie...

Daarna kan je taak aanmaken zodat het automatisch draait.......

Super handig .. aanrader voor iedereen!

folder usages
user usages
duplicates
big files

etc..

[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 24-08-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-07 09:45
Ah ik was me zelf net ook aan het verdiepen in die storage analyzer.
Daar kun je het inderdaad (na een rapport) ook zien ;).

Handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeeMoney schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:57:
[...]

Wat snap je niet? Amazon en Bol hebben massa, dat maakt het verschil.
Niet elk product zal het goedkoopste bij ze zijn maar:

A: Ze kunnen erg snel leveren, want wat op voorraad is, is ook daadwerkelijk op voorraad.
B: Retour en verzendingen zijn goed, snel en gratis .
C: Vanwege de massa zijn sommige producten wel degelijk goedkoper/dezelfde prijs met dus bovenstaande voordelen.

Ik bestel regelmatig bij bol.com ook al is het een paar euro duurder.
Dat geldt alleen voor door Amazon spullen. Niet voor door derden geleverd. Hebben ook hele andere verkoop/terugname voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57
witchdoc schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:57:
Op de android app kan je aangeven dat foto's meteen of na x aantal dagen verwijderd mogen worden (mits uiteraard geüpload naar de NAS).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:58
Hoe krijg ik de schijven zichtbaar in de NAS en gekoppeld in Windows?

Er is geen diskgroep en volume-type is SHR.
Dit was de 'best gegeven optie' en heb daar verder niet bij nagedacht.
Hier staan nu 2x3TB schijven in en dat is niet de bedoeling.

Bij mijn eigen NAS heb type 'Eenvoudig' en daar krijg ik gewoon elke schijf te zien.
Ik snap dat het zo niet veilig is, maar de NAS is niet voor back-up.

Hoe kan ik bovenstaande weer goed zetten?
Moet ik het volume verwijderen en weer opnieuw (custom) aanmaken?

Neem aan dat ik dan ALLES ook weer opnieuw moet instellen?
Accounts, downgrade naar DSM5.0 (vanwege adduser) etc?

[ Voor 16% gewijzigd door NeutraleTeun op 24-08-2016 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
NeutraleTeun schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:13:
Hoe krijg ik de schijven zichtbaar in de NAS en gekoppeld in Windows?

Er is geen diskgroep en volume-type is SHR.
Dit was de 'best gegeven optie' en heb daar verder niet bij nagedacht.
Hier staan nu 2x3TB schijven in en dat is niet de bedoeling.

Bij mijn eigen NAS heb type 'Eenvoudig' en daar krijg ik gewoon elke schijf te zien.
Ik snap dat het zo niet veilig is, maar de NAS is niet voor back-up.

Hoe kan ik bovenstaande weer goed zetten?
Moet ik het volume verwijderen en weer opnieuw (custom) aanmaken?

Neem aan dat ik dan ALLES ook weer opnieuw moet instellen?
Accounts, downgrade naar DSM5.0 (vanwege adduser) etc?
Het is niet helemaal duidelijk hoe ver je nu bent? Er staat geen data op toch?

ga naar opslag beheer en verwijder je SHR volume (je hebt nu denk ik raid1). Daarna opnieuw je volumes aanmaken.

Ik begrijp de adduser niet? Maar rest zou gewoon aanwezig moeten zijn behalve data op je volume

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Is inderdaad een nieuwe NAS, die heb ik ingesteld voor een vriend.
Vandaag geplaatst, aangesloten en kreeg eigenlijk al (voor mij een vreemde meldingen) dat data gemigreerd moest worden en DSM opnieuw geïnstalleerd moest worden.

Maar er staat voor de rest nog geen data op nee.
En dat laatste is omdat bv NZBGet niet werkt op een nieuwe DSM6 en ik dus moest downgraden naar 5.0 (en ik dus hoop dat ik dat allemaal niet nog eens hoef te doen, niet heel goed in Linux etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Quakie schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:21:
[...]

Je zat helemaal goed, echter moet je eerst een rapport draaien om te zien wat je wilt zien:)
nu zag je alleen huidige volume gebruik plus projectie...

Daarna kan je taak aanmaken zodat het automatisch draait.......

Super handig .. aanrader voor iedereen!

folder usages
user usages
duplicates
big files

etc..
perfect, bedankt voor je reactie. Dit is wat ik zocht!

Ik heb nu een lijst met folders. Als ik alle GB's bij elkaar optel dan kom ik op 1100 GB (zeg 1.1TB) kijk ik echter in de storage manager dan geeft deze aan dat er 2.65TB gebruikt is (98%). Waar komt dit verschil vandaan? ik heb 2 x 3TB schijven (SHR) erin zitten, dus ik heb netto 3TB beschikbaar

[ Voor 39% gewijzigd door kuwerti op 24-08-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
NeutraleTeun schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:25:
Is inderdaad een nieuwe NAS, die heb ik ingesteld voor een vriend.
Vandaag geplaatst, aangesloten en kreeg eigenlijk al (voor mij een vreemde meldingen) dat data gemigreerd moest worden en DSM opnieuw geïnstalleerd moest worden.

Maar er staat voor de rest nog geen data op nee.
En dat laatste is omdat bv NZBGet niet werkt op een nieuwe DSM6 en ik dus moest downgraden naar 5.0 (en ik dus hoop dat ik dat allemaal niet nog eens hoef te doen, niet heel goed in Linux etc)
die melding vind ik vreemd? waren het bestaande discs ipv nieuwe?

Ik zou volume verwijderen en de losse volumes aanmaken.. (BASIC dus)

Ik neem aan dat je nu op DSM5.0 zit en dat blijft zo....

Hoop werk voor NZBGET.. is dat noodzakelijk, download station kan ook nzb s verwerken.. en heeft een app enzo. Ik gebruik zelf geen custom apps meer behalve 1 backup app dus geen idee. Ik zie gewoon nzb get tussen mijn community app page staan? DSM6.0 is ook al tijdje uit, is het niet inmddels gefixt?

[ Voor 9% gewijzigd door Quakie op 24-08-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nee, nieuwe schijven en nieuwe NAS.
Op mijn netwerk ingesteld, daarna verplaatst naar ander netwerk.
Aangesloten, gestart en toen kreeg ik de meldingen van data migreren en DSM installeren.

Anyhow: nieuwe volume is aangemaakt en wordt gecontroleerd as we speak (gaat nog wel even duren).

@Laatste:
Ja, is inderdaad veel/omslachtig werk.
En ik ben gewend via NZBGet, dan zou ik eens moeten kijken naar dat Download Station hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
ok, ik heb het even verder uigezocht.

In de storage manager staat dat ik 2.5 TB van de 2.7TB heb gebruikt. (94% vol)
Ik heb er 2 schijven in zitten van beide 3TB groot (volledig in mirror) dus het klopt dat ik ongeveer 2.7TB heb

Wat ik niet snap is het volgende:

Als ik in File Station alle mappen bij elkaar optel (rechtermuis --> eigenschappen) kom ik maar op 1036GB.

A 109 GB
backups 350 GB
E 13 GB
G8 4,5 GB
home 0 GB
homes 30 GB
K 7 GB
music 72 GB
N 10 GB
Photo 179 GB
R 9,4 GB
video 252 GB

TOTAAL 1035,9 GB (ongvr 1,0359 TB)

Hoe kan dit? Ik zou nu toch nog ruim 1.5TB vrij zou moeten hebben???

Moet ik een defrag doen, of zijn er ergens grote hidden folders ofzo?
Snap het ff niet meer :-(

(ik heb trouwens alle recycle bins gedelete)

GEVONDEN --> Het uninstallen van Cloudstation maakt alle ruimte weer vrij (gebruik cloudstation toch niet)
:P

[ Voor 10% gewijzigd door kuwerti op 24-08-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:01
Ik denk dat ergens je prullenbak aan staat.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
SmiGueL schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 23:02:
[...]

Dat komt omdat je dit bij het tabblad Configureren nog even moet aanpassen naar het gewenste certificaat per service. ;)
Ik heb het aangepast. Ik had in eerste instantie niet gezien dat het pull down regels waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FlorisVN schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:47:
weet er hier iemand hoe je een taakplanner kan maken voor RAID gegevensreiniging.
klanten van mij, krijgen ong. elke maand deze melding.
en dan moet ik hem weer handmatig uitvoeren voor ze.

Ik heb dit nam. zo 123 niet kunnen vinden via DSM
wellicht is hier een linux command voor zodat deze via de ingebouwde taakplanner kan meedraaien ?
Ik gebruik hier het volgende commando voor in een script:
#!/bin/sh
/bin/echo check > /sys/block/md0/md/sync_action

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:49:
[...]

Ik gebruik hier het volgende commando voor in een script:
#!/bin/sh
/bin/echo check > /sys/block/md0/md/sync_action
thx voor je bericht !
Ik ga dit morgen eens toevoegen aan de taakplanner..
Wat denk je dat handig is, eind van elke maand even laten draaien lijkt me ?
Aangezien DSM ong. om de zoveel tijd met deze melding komt..
Wat is handig denk je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thx voor je bericht !
Ik ga dit morgen eens toevoegen aan de taakplanner..
Wat denk je dat handig is, eind van elke maand even laten draaien lijkt me ?
Aangezien DSM ong. om de zoveel tijd met deze melding komt..
Wat is handig denk je ?
[/quote]

Ik draai hem, opdat ik de melding rond de 28-ste kreeg, op de 23-ste. Zie toch af en toe de melding nog verschijnen maar klik hem dan maar weg.
Let wel in mijn voorbeeld is het alleen disc 0. Je moet een regel per disc toevoegen.

• pietje63

pietje63

RTFM

kuwerti schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 19:40:
GEVONDEN --> Het uninstallen van Cloudstation maakt alle ruimte weer vrij (gebruik cloudstation toch niet)
:P
Zou dit te maken kunnen hebben met de verschillende versie van bestanden die Cloudstation bewaard? Wel "jammer" dat dit gebruik dan niet zichtbaar is in de "verkenner".

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Quakie
pietje63 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:03:
[...]

Zou dit te maken kunnen hebben met de verschillende versie van bestanden die Cloudstation bewaard? Wel "jammer" dat dit gebruik dan niet zichtbaar is in de "verkenner".
In vorige versies zag je het helemaal niet... en werd cloud station gelijk afgeschreven door sommige..

Onder cloud station server, kan je netjes zien hoe groot je database is.. ook kan je de versies/verwijderde bestanden in een keer leeg maken......dit houdt wel in dat je dus niet naar oude versie terug kan..

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 17:35
Hey allemaal,

Sinds een tijdje krijg ik vaak de melding "Update Failed: status = 59" van de virusscanner op mijn DS214play.
Blijkbaar kan de virusscanner de definities dan niet updaten.
Als ik het soms zie en overdag probeer dan werkt het (soms) wel.

Ik laat hem altijd om de paar dagen 's nachts een scan uit voeren.

Alleen ik kan er maar weinig over vinden.

De NAS hangt gewoon in het netwerk en heeft toegang tot internet.

Dus wie o wie heeft een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
stimpyrulez schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:40:
Hey allemaal,

Sinds een tijdje krijg ik vaak de melding "Update Failed: status = 59" van de virusscanner op mijn DS214play.
Blijkbaar kan de virusscanner de definities dan niet updaten.
Als ik het soms zie en overdag probeer dan werkt het (soms) wel.

Ik laat hem altijd om de paar dagen 's nachts een scan uit voeren.

Alleen ik kan er maar weinig over vinden.

De NAS hangt gewoon in het netwerk en heeft toegang tot internet.

Dus wie o wie heeft een idee?
Hoe je netwerk geregeld? Heb je hier wijzigingen in gebracht >?

configuratie en dan naar netwerk en settings nalopen..

ik heb een keer gehad dat DNS server verkeerd was (ook loopt het via DHCP).. ik had wel gewoon toegang tot de NAS zelf kon (uiteraard) geen verbinding leggen met synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:50

Ankh

|true

Ik heb een DS713+ met 2x 3TB Red erin. Nu wil ik sowieso het geheugen vervangen. Maar vroeg me af als ik 2 SSDs als normale werkpaarden erin stop en de Reds in een DX213 stop (zijn niet zo duur), geeft dit veel extra snelheid? Ik gebruik hem vooral voor de dl's (docker) en file sharing.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Ankh schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:36:
Ik heb een DS713+ met 2x 3TB Red erin. Nu wil ik sowieso het geheugen vervangen. Maar vroeg me af als ik 2 SSDs als normale werkpaarden erin stop en de Reds in een DX213 stop (zijn niet zo duur), geeft dit veel extra snelheid? Ik gebruik hem vooral voor de dl's (docker) en file sharing.
Geheugen helpt sowieso, al is daar ook een limiet aan. Helaas loopt Syno minder hard qua geheugen dan de vele apps die we er inmiddels op draaien :)

Ook ik heb een DS713+ en heb besloten 'm te upgraden, omdat met regelmaat de disks het probleem niet zijn maar de CPU. Ik denk dat SSD's absoluut helpen qua snelheid, tenzij je nu al regelmatig CPU-load op 100% ziet staan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
wat had je in gedachten? het klinkt zo "prijzig" nl. Je bent zo tegen de 300euro kwijt.. en tuurlijk deels kan je door zetten naar een volgende nas....

Ik ga het zelf in de toekomst wel doen.. als de grotere SSD varianten betaalbaarder zijn.
Ik gebruik nu zelf SSD Cache en alles reageert vlotter maar sinds mijn geheugen uitbreiding is het lastig te bepalen waardoor het komt.. Van de 8GB geheugen is nu 6GB in gebruik als cache.... werkelijk waar na maanden is mijn 120GB ssd cache eindelijk tot 97% gevuld maar wel met een 56% hit rate (maand).
Waar zie je meeste versnelling? Apps, en hun opbouw zoals thumbnails, albumhoesjes.. etc..
Bij gebruik als download en file sharing verwacht ik niet dat je veel merk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Quakie schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:02:
[...]

wat had je in gedachten? het klinkt zo "prijzig" nl. Je bent zo tegen de 300euro kwijt.. en tuurlijk deels kan je door zetten naar een volgende nas....

Ik ga het zelf in de toekomst wel doen.. als de grotere SSD varianten betaalbaarder zijn.
Ik gebruik nu zelf SSD Cache en alles reageert vlotter maar sinds mijn geheugen uitbreiding is het lastig te bepalen waardoor het komt.. Van de 8GB geheugen is nu 6GB in gebruik als cache.... werkelijk waar na maanden is mijn 120GB ssd cache eindelijk tot 97% gevuld maar wel met een 56% hit rate (maand).
Waar zie je meeste versnelling? Apps, en hun opbouw zoals thumbnails, albumhoesjes.. etc..
Bij gebruik als download en file sharing verwacht ik niet dat je veel merk.....
Je hebt geen DS713+ met 8Gb neem ik aan? :P Heb je een 9xx+ of 1515 oid?

Overigens zit bij mij de performance dus zogezegd in geheugen die vol zit en cpu die druk is met camera's, applicaties en bijvoorbeeld uitpakken van bestanden. Dat laatste gaat met SSD wellicht sneller, maar hangt ook heel erg aan cpu/geheugen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 13:38
Iemand een idee wat dit kan zijn? Sinds enkele dagen geraak ik niet meer op mijn DS412+ tot zolang ik het ip-adres van mijn Mac niet wijzig. Doe ik dat, dan lukt het voor enkele minuten. Daarna niet meer, ook via ping krijg ik dan timeouts. Als ik opnieuw mijn ip-adres wijzig geraak ik er opnieuw op. Heb al gekeken of mijn vorige ip-adressen ergens geblokkeerd staan maar dat is niet het geval. Er staat ook een DS209+II in mijn netwerk en daar heb ik dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
NiGeLaToR schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 17:30:
[...]

Je hebt geen DS713+ met 8Gb neem ik aan? :P Heb je een 9xx+ of 1515 oid?

Overigens zit bij mij de performance dus zogezegd in geheugen die vol zit en cpu die druk is met camera's, applicaties en bijvoorbeeld uitpakken van bestanden. Dat laatste gaat met SSD wellicht sneller, maar hangt ook heel erg aan cpu/geheugen.
Synology DS415+ 8GB geheugen, 2x 120GB SSD Cache, 1x 4Tb, 1x 3Tb en een DX213 gekoppeld met 1x 3Tb.

Begrijp de vraag alleen niet? ... nee heb geen 713+ met 8GB.. dat klopt.. geef alleen aan dat ik het dure wijzigingen vindt voor downloads en file sharing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Wat is er duur aan? Geheugen kost amper wat, SSDs heb ik liggen. Zou dan enkel en alleen gaan om een DX213. Zoals gezegd gaat het mij om docker doeleinde (waaronder dl'en), huidige bewerkingen geven een hoge memory en full volume utilization.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
stond niet bij dat je ze had liggen he?

maar prima. lekker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Was dat een vereiste dan? Ik vroeg me af of het zinvol was, niet of het een dure oplossing zou zijn :)
Doordat er weinig te vinden is (en googlen levert alleen maar ssd cache op) denk stel ik de vraag hier maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Ankh schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:44:
Zoals gezegd gaat het mij om docker doeleinde (waaronder dl'en), huidige bewerkingen geven een hoge memory en full volume utilization.
Hoewel je qua geheugen sowieso nooit te veel kunt hebben. (gelijk doen dus! :)) zou het uitpakken toch niet voor ZO'N hoog memory gebruik kunnen zorgen?
Via Usenet is het vaak verpakt in rar bestanden van een (paar) honderd MB per stuk, en bij mij komt het geheugengebruik daar tijdens het downloaden en uitpakken ook niet boven. (geheugengebruik gaat even van 10% naar 11% v/d 8GB bij het downloaden van een 1.5GB bestand)

Ik gebruik trouwens deze instellingen om het HDD I/O (flink) omlaag te brengen.
Misschien boost dit bij jou ook je uitpaksnelheid.

Ik zou eerst even kijken wat je CPU load is bij het uitpakken, als deze tegen de 100% (of 50% als hij singlecore uitpakt) zit dan gaat een SSD je geen voordeel opleveren.
Als het CPU gebruik significant lager is dan kan een SSD wel degelijk zin hebben. :)
..als ik 2 SSDs als normale werkpaarden erin stop en de Reds in een DX213 stop (zijn niet zo duur), geeft dit veel extra snelheid? Ik gebruik hem vooral voor de dl's (docker) en file sharing.
Je wilt je de SSD's dus als volume gaan inzetten om naar te downloaden? of wil je ze als caching-SSD's gebruiken?
In het eerste geval dan gaat je file sharing op de 2x3TB HDD's er natuurlijk niet van profiteren en in het tweede geval (cashing SSD) gaan al je Docker downloads er niet van profiteren.

Wat betreft file sharing hangt het er van af wat je shared.. Als jij je schijf vol met films/series of andere relatief grote bestanden hebt staan, dan ben je met zowel HDD's als SSD's toch gelimiteerd aan de 1 Gbit snelheid (~110MB/s) van je netwerk.. SSD's gaan hier geen voordeel brengen. Thumbnails van foto's bijvoorbeeld zullen vanaf een SSD natuurlijk wel sneller openen.

Je kunt ook het beste van 2 werelden nemen:
1 SSD als Volume instellen voor je downloads, en 1 Caching SSD voor je 2x3TB schijven.
Let er dan wel op dat je cache bij elke reboot opnieuw opgebouwd moet worden..

[ Voor 4% gewijzigd door SmiGueL op 26-08-2016 23:22 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
M'n DS215j loopt aardig vol (1x 4TB), dus ik overweeg om een schijf erbij te prikken (in SHR). Nu lees ik op de website van Synology echter het volgende:
For SHR volumes, storage capacity is only expanded when adding hard drives to a volume with two or more hard drives.
Vrij duidelijk wat er staat, maar ik vind het toch apart. Blijkbaar moeten er minstens 2 schijven reeds aanwezig zijn (4-bay NAS bijv.?) wil je een extra schijf kunnen toevoegen tbv extra opslag? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
S_Chief schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 23:42:
M'n DS215j loopt aardig vol (1x 4TB)

Blijkbaar moeten er minstens 2 schijven reeds aanwezig zijn (4-bay NAS bijv.?) wil je een extra schijf kunnen toevoegen tbv extra opslag? :/
Correct, SHR heeft minstens 1 schijf nodig voor de pariteit. *
Deze ruimte kan dus niet gebruikt worden om data op te slaan.

Als je er nu 1 schijf bij plaatst (zodat 2x4TB) houdt je effectief 4TB over..
Een 3e schijf (indien je een grotere NAS hebt) zorgt echter voor 8GB vrije ruimte. :)

Oplossing om 8TB opslagruimte te krijgen is dus 2x een 8TB schijf kopen als je in SHR wilt draaien, of gewoon nog een 4TB schijf halen en deze niet in SHR plaatsen.

*In de praktijk wordt de pariteitsdata wel verdeeld over alle schijven, maar effectief gezien ben je 1 schijf 'kwijt' zodat er bij een schijfcrash geen data verloren gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door SmiGueL op 26-08-2016 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Logisch, thanks voor de uitleg. Eens kijken of ik een beetje makkelijk over kan naar JBOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-08 19:01
ik heb een ds209 erbij gekocht voor het downloaden

nu merk ik dat ik met nzbget niet de volledige snelheid haalt op de nas

hoe kan ik dit oplossen
ik heb een 100/100 Mbit/s verbinding van kpn

en mijn nas download maar met
5,3MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
red-devil84 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:21:

hoe kan ik dit oplossen

5,3MB/s
dat is vrij simpel, je NAS heeft te weinig CPU power !
Ik adviseer je min. een NAS met Atom Quadcore !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
okey das duidelijk

heb ook nog wel een ds411+ draaien

maar die wou ik eigelijk niet voor downloaden gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Mijn DS215j knalt rustig richting de 10MB/s? Ook KPN glasvezel 100/100 hier.

[ Voor 6% gewijzigd door S_Chief op 27-08-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
red-devil84 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:21:

hoe kan ik dit oplossen

5,3MB/s
Dan download je waarschijnlijk via een secure verbinding. Als je dit uitzet gaat ie een stuk rapper (had ik ook met mijn DS109)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
jongetje schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 13:22:
[...]

Dan download je waarschijnlijk via een secure verbinding. Als je dit uitzet gaat ie een stuk rapper (had ik ook met mijn DS109)
hoe zet ik die uit in de synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:27
Hier een gewetensvraag:

Nu een inmiddels 3 jaar oude 412+ draaien puur als nzb/downloadstation/spotweb en als Back-up timemachine en cloudstation.

Opslag is 4x 4TB in raid 5 11 TB effectief volume en dus voor 94% vol.

Nu het plan:

1. NAS loopt prima voor wat hij moet doen, is een upgrade naar 4x 8TB het waard? Vanaf er begin er 2GB in geknal

2. Of nog even door sparen en dan gaan voor een ds36xx serie met 12x 8TB en 32GB intern memory

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
red-devil84 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 13:45:
[Dan download je waarschijnlijk via een secure verbinding. Als je dit uitzet gaat ie een stuk rapper]

hoe zet ik die uit in de synology
In NZBGet moet je bij je usenetgegevens SSL uitvinken. (en dan mogelijk nog het poortnummer aanpassen)

[ Voor 16% gewijzigd door SmiGueL op 27-08-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25

Dirty

Is it capputime yet?

SpoekGTi schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 14:06:
Hier een gewetensvraag:

Nu een inmiddels 3 jaar oude 412+ draaien puur als nzb/downloadstation/spotweb en als Back-up timemachine en cloudstation.

Nu het plan:

1. NAS loopt prima voor wat hij moet doen, is een upgrade naar 4x 8TB het waard? Vanaf er begin er 2GB in geknal

2. Of nog even door sparen en dan gaan voor een ds36xx serie met 12x 8TB en 32GB intern memory
Ik sta voor hetzelfde dilemma (DS1512 86% vol), ik hoop dat zeer binnenkort de nieuwe 1817 wordt uitgebracht.
Het probleem is met alle 4 slots vol, je maar 1 keer een schijf kan upgraden, dit duurt x aantal dagen (nu ga ik er van uit dat raid 5 gelijk functioneert als SHR). Voor elke nieuwe schijf ben je dus (weer) dezelfde tijd kwijt. Tevens ben je met de 412 bijna uit de garantie.
Andere optie is gaan voor de 916+, deze kun je vullen met 4x8 en later eventueel uitbreiden. (neem wel de 8GB :*) )
Anders is het inderdaad afwachten op de nieuwe modellen...

[ Voor 5% gewijzigd door Dirty op 27-08-2016 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
SmiGueL schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 14:55:
[...]

In NZBGet moet je bij je usenetgegevens SSL uitvinken. (en dan mogelijk nog het poortnummer aanpassen)
ssl heb ik niet aan staan
en gebruik poort 119 voor het downloaden

Maar hij blijft nog langzaam

[ Voor 5% gewijzigd door red-devil84 op 28-08-2016 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

SmiGueL schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 23:14:
[...]

Hoewel je qua geheugen sowieso nooit te veel kunt hebben. (gelijk doen dus! :)) zou het uitpakken toch niet voor ZO'N hoog memory gebruik kunnen zorgen?
Via Usenet is het vaak verpakt in rar bestanden van een (paar) honderd MB per stuk, en bij mij komt het geheugengebruik daar tijdens het downloaden en uitpakken ook niet boven. (geheugengebruik gaat even van 10% naar 11% v/d 8GB bij het downloaden van een 1.5GB bestand)

Ik zou eerst even kijken wat je CPU load is bij het uitpakken, als deze tegen de 100% (of 50% als hij singlecore uitpakt) zit dan gaat een SSD je geen voordeel opleveren.
Als het CPU gebruik significant lager is dan kan een SSD wel degelijk zin hebben. :)

[...]

Je wilt je de SSD's dus als volume gaan inzetten om naar te downloaden? of wil je ze als caching-SSD's gebruiken?
In het eerste geval dan gaat je file sharing op de 2x3TB HDD's er natuurlijk niet van profiteren en in het tweede geval (cashing SSD) gaan al je Docker downloads er niet van profiteren.

Wat betreft file sharing hangt het er van af wat je shared.. Als jij je schijf vol met films/series of andere relatief grote bestanden hebt staan, dan ben je met zowel HDD's als SSD's toch gelimiteerd aan de 1 Gbit snelheid (~110MB/s) van je netwerk.. SSD's gaan hier geen voordeel brengen. Thumbnails van foto's bijvoorbeeld zullen vanaf een SSD natuurlijk wel sneller openen.

1 SSD als Volume instellen voor je downloads, en 1 Caching SSD voor je 2x3TB schijven.
Top, ik ga het eens na. Anders toch maar doorsparen voor een DS916 of iets dergelijks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
red-devil84 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 23:21:
ssl heb ik niet aan staan
en gebruik poort 119 voor het downloaden

Maar hij blijft nog langzaam
Ik denk dat je CPU de bottleneck is, weinig aan te doen dus.

Het was jongetje die zei dat hij veel sneller (dan jouw 5,3 MB/s) kon downloaden. ;)
(DS109 en DS209 hebben volgens mij dezelfde CPU's, dus zullen waarschijnlijk ook vrijwel gelijk presteren)
jongetje schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 13:22:
[...]

[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 28-08-2016 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hier een gewetensvraag:

Nu het plan:

Het nadeel is dat 4x8TB niet in 1 volume kan worden gepropt. Je volumes kunnen maximaal 16TB zijn.
Ook is er over de performance van 8TB schijven nog het een en ander te doen.
Ik zou zelf rommel opruimen (lees afscheid nemen van series die je toch nooit meer kijkt :P ) en even doorsparen voor een variant waar minimaal 6 disken in kunnen.
En waarom zo'n enorme groei naar 12x8 en 32GB memory, dat hangt helemaal van je gebruik af.
Je geeft immers aan dat je nu met een 412+ en 2GB memory prima uit de voeten kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

SmiGueL schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 23:14:
[...]

[...]

Even gemonitored, heb wat dockers opgeruimd (te weinig geheugen voor nu).

Download:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bGV5DZWJspVV1BbazCXWMz9K/thumb.png
Unpack:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vys61ozCwdUqLjC3RtuV9br0/thumb.png
PP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SwGdHHZpJtBpB7u1BFc5oz07/thumb.png

Zo te zien valt, doet de CPU nagenoeg niets. Heb een 100Mbps verbinding en de CPU blijft onder de 25% bij dl & unpack. Hetgeen nu de bottleneck is, is de 100% volume utilization. Het zijn 2x Red 3TB in SHR, weet niet of SHR uit maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Laatst online: 16-09 16:57
Hier een gewetensvraag:

Nu het plan:

Je zou moeten Googlen of iemand al 8TB in die Nas heeft gestopt. 6TB zal sowieso wel werken.

Je kunt de schijven die je nu koopt later redelijk simpel migreren naar een nieuwe nas en daar verder gaan uitbreiden. Dat heb ik ook gedaan toen ik de 6TB schijven naar mijn oude nas verhuisde en nieuwe 8TB schijven kocht voor de nieuwe nas.

Overweeg wel de overstap naar RAID6 als je echt naar de 12 schijven wilt doorgroeien.

Mogelijk moet je wel je met deze schijven een nieuw volume aanmaken op de nas. Zie hieronder.
GeeMoney schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 12:42:
[...]

Het nadeel is dat 4x8TB niet in 1 volume kan worden gepropt. Je volumes kunnen maximaal 16TB zijn.
Ook is er over de performance van 8TB schijven nog het een en ander te doen.
Ik zou zelf rommel opruimen (lees afscheid nemen van series die je toch nooit meer kijkt :P ) en even doorsparen voor een variant waar minimaal 6 disken in kunnen.
En waarom zo'n enorme groei naar 12x8 en 32GB memory, dat hangt helemaal van je gebruik af.
Je geeft immers aan dat je nu met een 412+ en 2GB memory prima uit de voeten kan...
Dit klopt deels. Volumes aangemaakt in oude DSM versies (pre 5.2?) kunnen niet meer worden uitgebreid over de 16TB heen. Je zult met deze grote schijven dus een heel nieuw volume moeten opbouwen.

Ik heb zelf een 1511+ met 5x 6TB en een 1815+ met 6x 8TB en ik kan je verzekeren dat die limitatie tegenwoordig niet meer bestaat.

Synology heeft instructies op de website voor het lezen van de 4x 4TB array vanaf een pc met Linux, indien dat nodig is om de data daarna weer terug te kopiëren naar de nas.

Qua performance; WD REDs 8TB lopen heerlijk bij mij. Je moet inderdaad niet die Seagate Archive schijven (of soortgelijke) hebben met SMR technologie, daar heb je gelijk in.

Edit:
Overigens al het RAM geheugen dat de apps niet nodig hebben wordt door DSM ingezet als cache, wat de nas weer lekker snel maakt. Sommige mensen maken een SSD cache, maar de kosten van de SSD(s) plus het verloren HDD slot(en) kan niet op tegen een paar RAM reepjes. Mijn 1815+ maakt gretig gebruik van de 16GB.

[ Voor 6% gewijzigd door FrenzyFreak op 28-08-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Laatst online: 21:27
Nou de reden dat ik groter wil is niet omdat ik geen series o.i.d heb waar ik geen afscheid van kan nemen maar de kinderen wel :P

Maar zonder gekheid. 3 jaar geleden was wat ik nu heb redelijk de max (op de bays na dan) en als ik het dan toch wil doen moet je het ook gelijk goed doen :)

Maar ik heb ook zitten kijken om een 916+ te nemen, die heeft meer power en memory en die dan met 4x8TB dan denk ik dat ik wel weer ff vooruit kan.

De 412+ kan dan wel als offshore gaan dienen bij mijn ouders.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
FrenzyFreak schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 14:02:
[...]

[...]

Dit klopt deels. Volumes aangemaakt in oude DSM versies (pre 5.2?) kunnen niet meer worden uitgebreid over de 16TB heen. Je zult met deze grote schijven dus een heel nieuw volume moeten opbouwen.

Ik heb zelf een 1511+ met 5x 6TB en een 1815+ met 6x 8TB en ik kan je verzekeren dat die limitatie tegenwoordig niet meer bestaat.

Synology heeft instructies op de website voor het lezen van de 4x 4TB array vanaf een pc met Linux, indien dat nodig is om de data daarna weer terug te kopiëren naar de nas.

Qua performance; WD REDs 8TB lopen heerlijk bij mij. Je moet inderdaad niet die Seagate Archive schijven (of soortgelijke) hebben met SMR technologie, daar heb je gelijk in.
De 16TB limitatie zit in zijn huidige architectuur. Het maakt niet uit of je DSM5.2 of 6 draait.

Het betreft inderdaad de SMR schijven die slecht uit de bus komen.

Ik zou denk ik ook die 916+ of Play versie nemen en dan met minimaal 4x6TB of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red-devil84
SmiGueL schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:31:
[...]

Ik denk dat je CPU de bottleneck is, weinig aan te doen dus.

Het was jongetje die zei dat hij veel sneller (dan jouw 5,3 MB/s) kon downloaden. ;)
(DS109 en DS209 hebben volgens mij dezelfde CPU's, dus zullen waarschijnlijk ook vrijwel gelijk presteren)

[...]
dat denk ik dan ook

dan is het niet anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
..412+ draaien puur als nzb/downloadstation/spotweb en als Back-up timemachine en cloudstation.

Opslag is 4x 4TB in raid 5 .. voor 94% vol.

Nu het plan:

Als de huidige NAS je niet te traag is zou ik beide combineren:
- Upgrade nu naar 4x8TB schijven., dit geeft je effectief dus 2x zoveel opslag.
- Als de NAS je te traag wordt OF als je schijven vol zitten (zal ook nog wel even duren ;) ) DAN zou ik mooi het nieuwste model DSxxxx kopen en deze (eventueel) aanvullen met nog enkele 8TB schijven. :)

Op deze manier geef je niet onnodig geld uit aan een tussenoplossing, omdat de 4x8TB schijven zo door kunnen naar je nieuwe NAS, maar kun je wel alvast van de dubbele opslagcapaciteit genieten. Tegen de tijd, over 1, 2 of 3 jaar, dat de NAS je alsnog te traag wordt of vol raakt kun je het nieuwste/snelste model kopen waarna je weer 5 jaar support hebt. :)

Zoals hierboven ook al gezegd: Een upgrade naar 8GB geheugen kán ook nog nuttig zijn, kost <€40 en wordt door Synology zeer nuttig gebruikt als cache. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

SpoekGTi schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 21:12:
Nou de reden dat ik groter wil is niet omdat ik geen series o.i.d heb waar ik geen afscheid van kan nemen maar de kinderen wel :P
Even zonder gekheid: hoeveel Euro heb je begroot voor deze upgrade? Is een investering in (i) beter kinderen vertellen waar ze wel/geen afscheid van kunnne nemen 8) of (ii) een Netflix abonnement? Ik wil je overigens geen nieuw speeltje afnemen hoor.

En als ook op DSM6 een groter volume geen optie is, is het dan het overwegen waard om twee nassen naast elkaar te draaien? Of is dat niet voordeliger.

Pagina: 1 ... 85 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).