Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Heb een vraag over mijn DS415Play (DSM 6.0). Wanneer ik bestanden overzet van mijn PC naar Nas haal ik snelheden van rond de 100MB/s.
Wanneer ik een torrent vanaf mijn PC direct naar mijn shared folder van mn Nas wil downloaden, haal ik snelheden van rond de 22 MB/s. Terwijl als ik als bestemming de hdd van mijn PC selecteer ik downloadsnelheden haal van rond de 55MB/s.
Ergens gaat iets dus niet goed en is alleen met het downloaden van een torrent met als doelmap mijn shared folder (Nas).
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Alvast dank.
Overzetten hoe? Via DSM Upload functie?sidjoesz schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:02:
Hallo Allen,
Heb een vraag over mijn DS415Play (DSM 6.0). Wanneer ik bestanden overzet van mijn PC naar Nas haal ik snelheden van rond de 100MB/s.
Bij file transfers via Windows-shares draait er een smbd process dat behoorlijk veel CPU neemt (tot 60% van mijn 2 virtuele CPU's). Dat smbd proces is, in feite, wat ik echt wel een zwak punt vind van Synology: gestoord veel CPU voor wat het moet doen. Al zal het hoge CPU gebruik ook wel iets te maken hebben met de software RAID die op de achtergrond ook nog zijn werk moet doen.Wanneer ik een torrent vanaf mijn PC direct naar mijn shared folder van mn Nas wil downloaden, haal ik snelheden van rond de 22 MB/s. Terwijl als ik als bestemming de hdd van mijn PC selecteer ik downloadsnelheden haal van rond de 55MB/s.
Ergens gaat iets dus niet goed en is alleen met het downloaden van een torrent met als doelmap mijn shared folder (Nas).
Een gedefineerde iSCSI schijf (op mijn NAS), is echter een *stuk* sneller wanneer een andere VM van mij er direkt naar toe schrijft. De zwakte ligt em m.i. toch echt in de smb implementatie.
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
Shield kan net als de DS916+ Shield 1080/4K door transcoding op de shield te doen , iPhone 6/Samsung S6 transcoden (op de NAS en Shield, NAS gaat dan CPU naar 100% maar heb geen idee hoe ik de resources op de Shield kan monitorenRuvetuve schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:55:
[...]
Beetje offtopic, maar kan je laten weten wat de NvidiaShield kwa performance geeft op PMS met meerdere direct streams/plays en/of transcodes? Thanks!
handig voor versioningalbatross schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:14:
Is er iemand hier die DSM 6 draait? Zelf gebruik ik XPenology, maar ik las dat DSM 6 Btrfs ondersteunt. Is dat Btrfs support de moeite waard?
Bekabeld heb het zelfde probleem; ook stotterend beeld. Ik duik er wat dieper in.Thalaron schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:40:
[...]
Ik weet niet of je 4K content of FHD content "streamed" naar je TV. Transcoderen, zeker op 4K, lijkt me nogal een zware taak voor een NAS? En om te kijken of het niet enkel aan de wireless connectie ligt even testen met een bedrade opstelling om dat uit te sluiten?
Het gaat primair om 1080p, maar later wellicht ook 4k. 720p gaat overigens prima.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
albatross schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:32:
[...]
Overzetten hoe? Via DSM Upload functie?
[...]
Maar lijkt mij toch dat JUIST de nzbget user schrijfrechten moet krijgen, en niet een 'andere naam'?.albatross schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:17:
Precies waar het programma zegt dat je de mist in ging.10:1 dat de 'nzbget' user naam al in gebruik is (voor nzbget zelf). Iedere andere naam zou moeten werken.
[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 23-06-2016 11:32 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Heb je bedacht dat de data wellicht twee keer door je router gaat?sidjoesz schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:02:
Hallo Allen,
Wanneer ik een torrent vanaf mijn PC direct naar mijn shared folder van mn Nas wil downloaden, haal ik snelheden van rond de 22 MB/s. Terwijl als ik als bestemming de hdd van mijn PC selecteer ik downloadsnelheden haal van rond de 55MB/s.
internet -> pc -> synology
wellicht is je router wel de bottleneck?
Heeft dit wellicht te maken met 'controles' (op het juist aankomen van data) die wel in SMB zit maar niet in iSCSI?albatross schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:32:
[...]
Bij file transfers via Windows-shares draait er een smbd process dat behoorlijk veel CPU neemt (tot 60% van mijn 2 virtuele CPU's). Dat smbd proces is, in feite, wat ik echt wel een zwak punt vind van Synology: gestoord veel CPU voor wat het moet doen. Al zal het hoge CPU gebruik ook wel iets te maken hebben met de software RAID die op de achtergrond ook nog zijn werk moet doen.
Een gedefineerde iSCSI schijf (op mijn NAS), is echter een *stuk* sneller wanneer een andere VM van mij er direkt naar toe schrijft. De zwakte ligt em m.i. toch echt in de smb implementatie.
22MB/s lijkt me meer dan genoeg, hoger is natuurlijk altijd beter maar lijkt me een typisch eerstewereldprobleem
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
SMB3 zonder transport encryption heeft een lagere CPU load (de helft?) echter de thoughput neemt af dus ik heb SMB2 met large MTU maar weer aangezet.
👉🏻 Blog 👈🏻
Kun je dezelfde serie/video vanaf een USB stick of harddisk afspelen op je TV om uit te sluiten dat het aan de TV ligt?timovd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:15:
[...]
Bekabeld heb het zelfde probleem; ook stotterend beeld. Ik duik er wat dieper in.
Het gaat primair om 1080p, maar later wellicht ook 4k. 720p gaat overigens prima.
Ik ga nog eens proberen met VLC op de TV via SMB(3), maar die heeft niet zo'n gemakkelijke GUI.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Wat apart joh, wat zie je als CPU Memory en Disk gebruik in de 412+ als je aan het streamen bent?timovd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 10:14:
Vanaf USB gaat het prima met de eigen Sony/Android speler; ook 1080p en DTS via HDMI-out (ARC). Het is een 4k-TV binnen het lokale netwerk, dus Plex (Media Server) hoeft niets te decoderen. De kwaliteit van de client (Android app op de tv) staat daarom op "original".
Ik ga nog eens proberen met VLC op de TV via SMB(3), maar die heeft niet zo'n gemakkelijke GUI.
Loopt de bekabelde verbinding misschien via PowerLine kastjes? (via het stroomnet dus) Of is het een directe kabel naar de switch waar de 412+ ook op zit.
Gebruik je bonding met load balancing op de 412+ misschien?
Verplaats je middels SMB vanaf je pc data van share a naar share b op je synology ?sidjoesz schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:47:
Via Windows verkenner.
Dan gaat data namelijk 2 keer over je netwerk.. logischer is om dat via ds file te doen óf niet 2 shares maar 1 share en 2 hoofd folders te werken.
sidjoesz schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:02:
👉🏻 Blog 👈🏻
Heb ook de ervaring dat dit sterk vertraagd, vooral als je internet >100Mbit hebt. Wat de exacte reden is?.
Tortelli schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:58:
Hij download niet direct naar een interne hdd, maar naar een netwerk share direct op de Synology.
Heb ook de ervaring dat dit sterk vertraagd, vooral als je internet >100Mbit hebt. Wat de exacte reden is?.
Waarom gebruik je dan niet de torrent client op de synology (ds download) ? Evt. i.c.m. de ds extentie (https://www.download-station-extension.com/)sidjoesz schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 12:36:
Dat is wat ik bedoel idd. Zou het anders aan mijn torrent client kunnen liggen? Ik gebruik qbittorrent.
CPU staat te pieken. Bekabeld heb ik tijdelijk een kabel door de huiskamer laten lopen die direct in de (managed) switch is ingeprikt. Ik gebruik Link Aggregation (dus 2Gb-snelheid) op de Synology en standaard MTU (1500 volgens mij), dus daar kan het niet aan liggen.PaYnE81 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:09:
[...]
Wat apart joh, wat zie je als CPU Memory en Disk gebruik in de 412+ als je aan het streamen bent?
Loopt de bekabelde verbinding misschien via PowerLine kastjes? (via het stroomnet dus) Of is het een directe kabel naar de switch waar de 412+ ook op zit.
Gebruik je bonding met load balancing op de 412+ misschien?
Edit: ik heb er 2GB geheugen in zitten in plaats van standaard 1Gb en het gebruik is bijna altijd >50%
[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 24-06-2016 13:40 ]
Dat gaat niet op voor non multi session/path..timovd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:49:
(dus 2Gb-snelheid)
Hmm klinkt allemaal vrij normaal inderdaad, wanneer is het stotteren begonnen dat je je kunt herinneren? Gebruikte je toen ook al LACP. Switch vervangen rond die tijd wellicht?timovd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:49:
[...]
CPU staat niet te pieken. Bekabeld heb ik tijdelijk een kabel door de huiskamer laten lopen die direct in de (managed) switch is ingeprikt. Ik gebruik Link Aggregation (dus 2Gb-snelheid) op de Synology en standaard MTU (1500 volgens mij), dus daar kan het niet aan liggen.
Edit: ik heb er 2GB geheugen in zitten in plaats van standaard 1Gb en het gebruik is bijna altijd >50%
Kun je eens testen op een enkele link? (LACP disable in de nas en even een andere switchpoort pakken om uit te sluiten dat de LACP config iets raars doet)
SMART test op de schijven geeft ook geen reallocated sectors of andere rare waardes?
Klopt, maar het ging in dit geval niet om transferrateDukeBox schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:06:
[...]
Dat gaat niet op voor non multi session/path..
[ Voor 18% gewijzigd door PaYnE81 op 23-06-2016 15:10 ]
Dat had ik al geprobeerd. Kreeg hetzelfde resultaat als direct vanaf qbittorrent.DukeBox schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:03:
[...]
Waarom gebruik je dan niet de torrent client op de synology (ds download) ? Evt. i.c.m. de ds extentie (https://www.download-station-extension.com/)
Ik heb er nog eens goed naar gekeken, en denk dat het toch Windows 10 is. Soms krijg ik kraakheldere doorvoer van bijna constante 100 MB/s (ook naar smb share op iSCSI); en op andere momenten zie ik dit soort meldingen in mijn Event log:pietje63 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 08:46:
[...]
Heb je bedacht dat de data wellicht twee keer door je router gaat?
internet -> pc -> synology
wellicht is je router wel de bottleneck?
[...]
Heeft dit wellicht te maken met 'controles' (op het juist aankomen van data) die wel in SMB zit maar niet in iSCSI?
TCP/IP has chosen to restrict the congestion window for several connections due to a network condition. This could be related to a problem in the TCP global or supplemental configuration and will cause degraded throughput.
En dan is het niet meer vooruit te branden, zonder noemenswaardige, zichtbare reden.
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
Nou heb ik ook nog StartSSL certificaten lopen en die dus als 'huidig' certificaat ingesteld op alle sites, maar mijn Let's Encrypt certificaar is ondanks dat ik die dus (nog) niet gebruik, verlopen.
Nou lees ik dat de verlenging hiervan automatisch zou gaan?
Ik heb zojuist een nieuwe aan kunnen vragen in de GUI van DSM die het verlopen certificaat heeft vervangen, maar automatisch gaat het dus niet.
Klopt dit, of zou het ook volautomatisch moeten kunnen?
Controleer voor de zekerheid de firewall instellingen. Letsencrypt verlengt alleen als je nas via poort 80 bereikbaar is vanuit de letsencrypt server.
In de verkenner op mijn laptop blijven een heel aantal bestanden en mappen met het 'blauw refresh icoon' hangen, terwijl ze al wel netjes verwerkt zijn naar mijn NAS en dus eigenlijk een mooi groen icoon moeten krijgen. Dit lijkt vooral voor te komen bij de 'diepere' mappen, dus met veel tekens in het bestandspad. De bestanden zijn dus wel gewoon te openen op mijn NAS.
Is er een manier om de icons te refreshen of herkent iemand dit probleem?
In mijn geval werd het certificaat na een paar maanden automagisch verlengd.dutchgio schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:25:
Ik heb sinds DSM 6 Let's Encrypt certificaat toegevoegd.
[] maar mijn Let's Encrypt certificaat is ondanks dat ik die dus (nog) niet gebruik, verlopen.
Nou lees ik dat de verlenging hiervan automatisch zou gaan?
Ik heb zojuist een nieuwe aan kunnen vragen in de GUI van DSM die het verlopen certificaat heeft vervangen, maar automatisch gaat het dus niet.
Klopt dit, of zou het ook volautomatisch moeten kunnen?
Ik hoefde hiervoor niets te doen. (afgezien van de NAS 24/7 aan hebben, maar die zal vast af en toe ook wel uit mogen waarna hij het opnieuw gaat proberen...)
Ik heb bij het aanmaken poort 80 even 5 minuten geforward, maar hierna gelijk weer dichtgegooid in m'n router. Bij het verlengen heeft deze dus ook 100% zeker niet open gestaan.
Zie mijn bevindingen van de verlenging ook hier.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Misschien komt het omdat ik het certificaat niet daadwerkelijk gebruik bij de bepaalde sites. Apart is het wel.
Ik heb ook een 412+ met gewoon 1GB geheugen en alles bekabeld, 1gb netwerk, en heb Plex ook eens geprobeerd maar dat werkt voor geen meter. Ook constant stotteren en hangen. Mijn LG tv heeft ook een ingebouwde netwerk browser via DLNA/UPnP. Die speelt full HD gewoon zonder problemen van mijn NAS. Maar omdat de tv niet alle formaten ondersteunt heb ik er een pc naast draaien met Kodi. Die speelt ALLES zonder problemen af op mijn tv.PaYnE81 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 15:09:
[...]
Hmm klinkt allemaal vrij normaal inderdaad, wanneer is het stotteren begonnen dat je je kunt herinneren? Gebruikte je toen ook al LACP. Switch vervangen rond die tijd wellicht?
Kun je eens testen op een enkele link? (LACP disable in de nas en even een andere switchpoort pakken om uit te sluiten dat de LACP config iets raars doet)
SMART test op de schijven geeft ook geen reallocated sectors of andere rare waardes?
[...]
Klopt, maar het ging in dit geval niet om transferrate
Update: ook via de DS video app op mijn telefoon wordt HD prima weergegeven op de tv, alleen vind ik DSvideo nogal buggy.
[ Voor 5% gewijzigd door renem op 24-06-2016 00:36 ]
Verwijderd
Update: Vandaag verkocht voor 175 euro. Mooie deal lijkt mij. Zowel voor de koper als mijzelf.Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2016 @ 14:43:
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb hem voor 250 op marktplaats staan en nu een bod van 160. Is dit een reël bod? Of kan ik beter nog even wachten op wat hoger? Het apparaat is nog wel nieuw, ongebruikt. Dat lijkt mij wel prijsverhogend te werken?
sidjoesz schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 15:37:
[...]
Dat had ik al geprobeerd. Kreeg hetzelfde resultaat als direct vanaf qbittorrent.
Verwijderd
Ik draai webservers op mijn DS412, ook op poort 80. Maar ook ik kreeg de melding dat er certificaten gingen verlopen. Kan ik die dan gewoon negeren?job schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:27:
Verlengen van het certificaat zou automatisch moeten gaan.
Controleer voor de zekerheid de firewall instellingen. Letsencrypt verlengt alleen als je nas via poort 80 bereikbaar is vanuit de letsencrypt server.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Mijn CPU staat toch flink te pieken; continu op 98-99% waarbij het proces new plex transcoder de boosdoener is.Wat moet transcoded worden als ik het originele bestand wil afspelen zonder compressie oid. Met VLC (via SMB) krijg ik pieken van 5% CPU.PaYnE81 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 15:09:
[...]
Hmm klinkt allemaal vrij normaal inderdaad, wanneer is het stotteren begonnen dat je je kunt herinneren? Gebruikte je toen ook al LACP. Switch vervangen rond die tijd wellicht?
[...]
Klopt, maar het ging in dit geval niet om transferrate
Ik heb zo'n melding nooit ontvangen. Hoe ontving je die melding?elsinga schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:40:
Ik draai webservers op mijn DS412, ook op poort 80. Maar ook ik kreeg de melding dat er certificaten gingen verlopen. Kan ik die dan gewoon negeren?
Ik kreeg een melding in de mail vanaf de NAS, had ik ook (algemeen) ingesteld.job schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:53:
[...]
Ik heb zo'n melding nooit ontvangen. Hoe ontving je die melding?
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ah kijk, Transcoding dat verklaart het stotteren want dat is nogal heftig. Ik zie de optie niet staan om het compleet uit te schakelen (timovd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:47:
[...]
Mijn CPU staat toch flink te pieken; continu op 98-99% waarbij het proces new plex transcoder de boosdoener is.Wat moet transcoded worden als ik het originele bestand wil afspelen zonder compressie oid. Met VLC (via SMB) krijg ik pieken van 5% CPU.

Ik gok dat de DS916+ wel wat maar wellicht niet genoeg extra cpu power heeft voor transcoding.
Ik heb ook even geen idee wat er getranscode wordt, wellicht ondersteund je player in de TV geen DTS audio en wordt dit downmixed naar stereo heb geen idee hoe zwaar dit zou moeten zijn though, misschien kan iemand hier nog wat extra inzicht verschaffen
Local Quality staat op original, Direct Stream en Direct Play staan AAN. Flash-player maakt het niet sneller/langzamer dan de HTML5-player.
Wat gebeurt er als je via DLNA afspeelt (ingebouwde mediaplayer zeg maar) op je TV ipv via de Plex app.
Ik gebruik de ingebouwde mediaplayer op mijn TV en zie geen verschil in performance tussen Plex en de Synology Mediaserver.
Ik zal vanavond eens kijken of ik de Plex player kan gebruiken op mijn TV om te testen.
Dit komt eens in de zoveel weken weer naar boven. En Plex staat (gelukkig) niet stil qua ontwikkelingen.
in vorige versies was alles wat ondertitels had een transcode... dat is volgens mij nu gefixt.. en kan het wel via directplay.... maar wat ik zeg, ik denk dat je meer vindt in Plex topic dan hier...
Ik zelf vind het belachelijk dat een quad core NAS bijna 100% trekt om een filmpje te kunnen afspelen.
Om welke reden dan ook..
Ik teken nergens meer voor
Ik dacht dat hij een 412+ heeft. Die is gewoon niet krachtig genoeg om1080p te transcoden.Quakie schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 18:09:
Ik zelf vind het belachelijk dat een quad core NAS bijna 100% trekt om een filmpje te kunnen afspelen.
Om welke reden dan ook..
timovd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
[ Voor 10% gewijzigd door job op 24-06-2016 22:55 ]
Waarom wordt DE COMLETE SSD CACHE gewist bij een reboot van de NAS?

Nu is misschien het idee dat alle NAS'sen die SSD cache gebruiken behoorlijk zwaar belast worden en hierdoor de cache binnen no-time weer vol hebben; Maar het leek mij juist wel ideaal dat zodra ik een paar keer door m'n fotoalbum heen heb gebladerd deze data gewoon in de cache blijven zitten zolang de SSD aangekoppeld zit. (en zolang de SSD deze bestanden natuurlijk niet overschrijft met nieuwere/relevantere data)
Met het tempo waarin Synology tegenwoordig updates uitbrengt (en daar is natuurlijk niets mis mee

*Ik snap dat een reboot de stroom van het RAM haalt, en dit er voor zorgt dat de mapping van de bestanden (o.a.: de lijst met bestanden die op de SSD staan) verloren gaat. Maar dat wil toch niet zeggen dat ze deze data dan maar 'weg' moeten gooien? Een Windows PC die gooit z'n data voordat het in slaapstand gaat óók gewoon naar de 'vaste' SSD/HDD; en als je deze weer aan zet zet hij de gegevens terug in het RAM en draait alles weer als toen de pc werd afgesloten. De lijst met gecachte bestanden is iig bekend, dus het opnieuw opbouwen na een reboot zou sowieso geen probleem moeten vormen ongeacht of de bestanden tussentijds gewijzigd zijn.
Ik heb uit interesse even proberen te kijken hoe de RAM + SSD read-cache wordt opgebouwd, en dat lijkt als volgt te gaan: (Sequentiële IO cache staat aan)
- Na een reboot is zowel de cache in het RAM (7GB aan beschikbare cache) als de read-SSD (120GB aan beschikbare cache) compleet gewist.
- Als ik vervolgens wat foto's² laadt (in Windows Foto Viewer³) van de NAS dan begint zowel de RAM- als de SSD-cache zich te vullen met data. (Voor elke 100MB aan bekeken foto's, worden beide caches dus met 100MB gevuld.)
De SSD Read Hit Rate is bij elke foto 5% a 10%. Apart, omdat de foto's niet in de SSD cache kunnen staan; Maar misschien laadt hij naast elke foto opnieuw de directory structuur (zodat de volgende foto alvast gecashed kan worden) waardoor dat deel die paar % vertegenwoordigd..)
- Als deze voor 1GB+ zijn gevuld sluit ik de viewer, en open vervolgens de eerste foto opnieuw.
- Als ik nu opnieuw door de foto's (100+) heen blader is en blijft de SSD Read Hit Rate 0%
Klinkt logisch, want als het goed is worden deze nu uit het RAM geladen.
- Om het cache-vul-proces vervolgens wat te versnellen heb ik even 8 10GB+ 1080p films (streams) aangezet, en tot mijn verbazing blijven die allemaal gelijktijdig zonder stotteringen afspelen op m'n pc. (NAS < 10% load, pc heeft het wel wat zwaarder overigens.
- Vervolgens ben ik weer door het fotomapje gaan bladeren, en bij elke foto springt de SSD Read Hit Rate op 100%. Lijkt prima te werken dus!
Als de SSD snel vol loopt maar eens kijken of het Sequential IO uitschakelen ervoor zorgt dat alleen de kleine bestanden opgeslagen worden. (mogelijk een stuk effectiever) Maar zolang de SSD toch niet vol zit, kan het vinkje natuurlijk geen kwaad.
² In de praktijk zal ik meer hebben aan de SSD cache i.c.m. de thumbnails van PhotoViewer, database, en andere veel gebruikte bestanden, maar omdat deze thumbs zo klein zijn (~500 a 1000 kB) moet je er heeeel veel openen om de RAM cache op te zien lopen (dit gaat per 100MB)
³ De de default 'Foto's' van Windows 10 cached alles lokaal kwam ik achter, dus dat benchmarkt vrij lastig
Quakie schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 07:42:
Ik heb ook 8GB en 120GB SSD Cache en door meer geheugen is nut van SSD cache wat afgenomen.. Gedurende de dag neemt namelijk geheugen cache het over van de SSD cache... Ik heb elke dag na een reboot s middags al 6GB aan cache in het geheugen.
Als je je NAS elke dag uitzet dan kan ik me voorstellen dat de toevoeging van SSD Cache inderdaad niet perse veel effect heeft. Je hebt pas voordeel van de caching SSD als EN deze (kleine) bestanden binnen die dag de 7GB RAM cache overschreden hebben EN je deze bestanden voor de 2e keer of vaker opent.Quakie schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 13:03:
Mijn nas gaat braaf uit s nachts en daardoor gaat heel netwerk plat..
Hoewel extra geheugen natuurlijk nooit kwaad kan (DSM weet het altijd wel nuttig te gebruikenelsinga schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:04:
Okay aangezien ik mijn NAS niet dagelijks reboot zou ik aan meer geheugen dus veel meer hebben dan aan een SSD cache?
Vanaf het mooment dat de RAM cache is gevuld, neemt de SSD het als het ware over.
Voor de mensen die interesse hebben in een SSD maar niet weten of het zin heeft: In DSM zit een 'SSD cache size advisor' om te kijken of en hoeveel GB SSD er in moet voor hot data.
Is het trouwens normaal dat als je een caching SSD hebt toegevoegd deze SSD cache Advisor niet meer te openen is? Hoe kan ik over een paar weken nou zien of mijn SSD groot genoeg is als ik die advisor niet meer kan gebruiken.

Ook dacht ik dat je een optie kon aanpassen om sequentieel IO aan of uit te zetten, Waar kan ik deze vinden?

In bovenstaand venster zou de SSD cache advisor en Seq. IO knop toch moeten staan?
[ Voor 6% gewijzigd door SmiGueL op 25-06-2016 13:39 ]
Waarom heb jij 7 G toe bedeeld en waar heb je dat gedaan? Voor die mappings in RAM heeft hij toch veel minder nodig, daar geeft hij default een paar procent van de SSD size voor aan?
Disk maar gaan vervangen lijkt me. Even voor mijn begrip: deze kan ik, terwijl het systeem uit staat, vervangen door eenzelfde type schijf en dan klaar toch?RAID Type: Synology Hybrid RAID (SHR) (With data protection of 1 disk fault-tolerance)
File system: ext4
Status: Normal
Capacity: 2.68 TB
Used: 672,92 GB
Available: 2,02 TB
Disk 2 - S.M.A.R.T. status abnormal
¯\_(ツ)_/¯
Kwam er zelf nog 1 tegen met wat experimenteren. 2 netwerkkaarten in de NAS verbonden met dezelfde switch beide DHCP in hetzelfde subnet en geen Bond geconfigureerd. Hierbij krijg ik op mn DS1512+ een knipperende oranje status ledBrynnie schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 20:39:
[...]
Bedankt voor je feedback. FAQ idd al gezien en uitgesloten. (Staat ook in mijn oorspronkelijke bericht)
Misschien dat je er nog iets aan hebt
Die 7GB is de RAM cache die, net als de SSD, gebruikt wordt om veel gebruikte bestanden snel te laden i.p.v. vanaf HDD.stormfly schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 06:23:
Ik heb een read en write cache, maar mijn geheugen loopt niet op zo ver op als bij jou.
Waarom heb jij 7 G toe bedeeld en waar heb je dat gedaan? Voor die mappings in RAM heeft hij toch veel minder nodig, daar geeft hij default een paar procent van de SSD size voor aan?

Dit gebeurd allemaal achterliggend/automatisch. De RAM cache wordt gelijk vrij gemaakt als een app deze ruimte nodig heeft. Het wordt dus ook niet meegeteld in het percentage van het ramgebruik (de widget in het DSM hoofdscherm)
Best wel goed bedacht eigenlijk, want op deze manier wordt het geheugen altijd volledig benut .
De grootte van de mappings hiervan is ~400kb per GB, dus voor een (volle) 120GB SSD is dit nog geen 50MB. Verwaarloosbaar dus.
[ Voor 26% gewijzigd door SmiGueL op 25-06-2016 14:53 ]
Praktisch zul je daar niet zoveel aan hebben, of je moet veel dezelfde bestanden openen (doe ik zelf niet veel).
Wat ik zelf jammer vindt, is dat je SSD write cache pas kunt gebruiken als je 2 SSD's hebt (1 voor read, 1 voor write). Voor downloads in sabnzbd b.v. scheelt het fors als je write naar een SSD. Heb daarom een oude 60GB SSD ingezet als volume waar ik automatisch heen download. Scheelt veel IO op mijn HDD's.
Blijkbaar 9,1GB in ram cache draaien
Vraag 1:
Iemand informatie of phpvirtualbox weer functioneert in de nieuwere DSM versie? (ik draai bewust DSM 6.0-7321 Update 7 omdat bij latere versie virtualbox niet meer zou werken..),
Vraag 2:
Wat gebruiken jullie om bestanden tussen je PC en Synology te syncen (in LAN)?.
[ Voor 38% gewijzigd door Tortelli op 25-06-2016 15:30 ]
Nu weet ik niet of jij het volgende ook hebt ingesteld (en/of wat je ervaringen zijn, want ik gebruik het nog niet zo lang) Maar hier nog wat tips om het de HDD I/O flink omlaag te brengen zonder (write cache) SSD nodig te hebben.Tortelli schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:22:
Voor downloads in sabnzbd b.v. scheelt het fors als je write naar een SSD. Heb daarom een oude 60GB SSD ingezet als volume waar ik automatisch heen download. Scheelt veel IO op mijn HDD's.
SABnzbd / NZBGet Article Cache Size:
- Stel deze in op 100MB / 200MB (grootte van de gedownloade .rar bestanden is doorgaans 100MB of soms 200MB. (Veel) hoger dan deze grootte instellen heeft imo weinig zin)
Dit download de artikelen naar het RAM waarna deze in 1x in de download map gezet worden.
SABnzbd: Settings --> General --> Article Cache Limit --> 200M
NZBGet: Settings --> Download Queue--> ArticleCache --> 200
Ik heb in NZBGet gelijk de optie DirectWrite & WriteBuffer = 1024kB aangezet. Maar lees je hier eerst even over in wat dit precies doet.
SABnzbd / NZBGet Logs:
- Logs naar USB stick schrijven om HDD I/O te beperken (en HDD slaapstand mogelijk te maken)
SABnzbd: Settings --> Folders --> Log Folder --> /volumeUSB1/usbshare/SABnzbdLog
NZBGet: Settings --> Paths--> LogFile --> /volumeUSB1/usbshare/NZBGetLog/nzbget.log
DSM Externe storage cache:
- In DSM is het mogelijk om voor externe apparaten een schrijfcache in te schakelen.
Dit zodat de USB stick niet constant belaagd wordt met alle I/O's van de logs, maar dit (schijnbaar) wat meer gebundeld gaat. Qua RAM gebruik zal dit eerder kB's dan MB's zijn dus niet echt relevant.
Nadeel is dat het laatste gedeelte van de Sabnzbd/NZBZGet logs bij een stroomuitval verloren gaan; maar die zijn voor mij toch niet echt relevant..
Configuratiescherm --> Externe storage --> Instellingen --> Schrijfcache ondersteuning --> EXT4 schrijfcache aanvinken
Formatteer je USB stick even als EXT4 om hiervan gebruik te maken.
Ik heb een read write cache. Die blijft gevuld nadat je nas reboot. Bij lees niet.SmiGueL schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 03:13:
Ik heb afgelopen dagen even wat lopen spelen met de SSD Cache functionaliteit, en hetgene waar ik mij toch wel behoorlijk over verbaas is het volgende:
Nu is misschien het idee dat alle NAS'sen die SSD cache gebruiken behoorlijk zwaar belast worden en hierdoor de cache binnen no-time weer vol hebben; Maar het leek mij juist wel ideaal dat zodra ik een paar keer door m'n fotoalbum heen heb gebladerd deze data gewoon in de cache blijven zitten zolang de SSD aangekoppeld zit. (en zolang de SSD deze bestanden natuurlijk niet overschrijft met nieuwere/relevantere data)
Met het tempo waarin Synology tegenwoordig updates uitbrengt (en daar is natuurlijk niets mis mee) kan ik elke (paar) maand m'n cache weer opnieuw gaan opbouwen, omdat er vaak wel even een restart benodigd is.
*Ik snap dat een reboot de stroom van het RAM haalt, en dit er voor zorgt dat de mapping van de bestanden (o.a.: de lijst met bestanden die op de SSD staan) verloren gaat. Maar dat wil toch niet zeggen dat ze deze data dan maar 'weg' moeten gooien? Een Windows PC die gooit z'n data voordat het in slaapstand gaat óók gewoon naar de 'vaste' SSD/HDD; en als je deze weer aan zet zet hij de gegevens terug in het RAM en draait alles weer als toen de pc werd afgesloten. De lijst met gecachte bestanden is iig bekend, dus het opnieuw opbouwen na een reboot zou sowieso geen probleem moeten vormen ongeacht of de bestanden tussentijds gewijzigd zijn.
Ik heb uit interesse even proberen te kijken hoe de RAM + SSD read-cache wordt opgebouwd, en dat lijkt als volgt te gaan: (Sequentiële IO cache staat aan)
- Na een reboot is zowel de cache in het RAM (7GB aan beschikbare cache) als de read-SSD (120GB aan beschikbare cache) compleet gewist.
- Als ik vervolgens wat foto's² laadt (in Windows Foto Viewer³) van de NAS dan begint zowel de RAM- als de SSD-cache zich te vullen met data. (Voor elke 100MB aan bekeken foto's, worden beide caches dus met 100MB gevuld.)
De SSD Read Hit Rate is bij elke foto 5% a 10%. Apart, omdat de foto's niet in de SSD cache kunnen staan; Maar misschien laadt hij naast elke foto opnieuw de directory structuur (zodat de volgende foto alvast gecashed kan worden) waardoor dat deel die paar % vertegenwoordigd..)
- Als deze voor 1GB+ zijn gevuld sluit ik de viewer, en open vervolgens de eerste foto opnieuw.
- Als ik nu opnieuw door de foto's (100+) heen blader is en blijft de SSD Read Hit Rate 0%
- Om het cache-vul-proces vervolgens wat te versnellen heb ik even 8 10GB+ 1080p films (streams) aangezet, en tot mijn verbazing blijven die allemaal gelijktijdig zonder stotteringen afspelen op m'n pc. (NAS < 10% load, pc heeft het wel wat zwaarder overigens.) Het RAM + SSD's worden hierbij gelijktijdig gevuld tot ~7GB, maar ik laat voor de zekerheid de SSD cache even met 20+ GB toenemen.
- Vervolgens ben ik weer door het fotomapje gaan bladeren, en bij elke foto springt de SSD Read Hit Rate op 100%. Lijkt prima te werken dus!
Als de SSD snel vol loopt maar eens kijken of het Sequential IO uitschakelen ervoor zorgt dat alleen de kleine bestanden opgeslagen worden. (mogelijk een stuk effectiever) Maar zolang de SSD toch niet vol zit, kan het vinkje natuurlijk geen kwaad.
² In de praktijk zal ik meer hebben aan de SSD cache i.c.m. de thumbnails van PhotoViewer, database, en andere veel gebruikte bestanden, maar omdat deze thumbs zo klein zijn (~500 a 1000 kB) moet je er heeeel veel openen om de RAM cache op te zien lopen (dit gaat per 100MB)
³ De de default 'Foto's' van Windows 10 cached alles lokaal kwam ik achter, dus dat benchmarkt vrij lastig
[...]
[...]
Als je je NAS elke dag uitzet dan kan ik me voorstellen dat de toevoeging van SSD Cache inderdaad niet perse veel effect heeft. Je hebt pas voordeel van de caching SSD als EN deze (kleine) bestanden binnen die dag de 7GB RAM cache overschreden hebben EN je deze bestanden voor de 2e keer of vaker opent.
[...]
Hoewel extra geheugen natuurlijk nooit kwaad kan (DSM weet het altijd wel nuttig te gebruiken) lijkt mij dat JUIST doordat je je NAS niet dagelijks reboot, de SSD je een (flinke) boost kan geven.
Vanaf het mooment dat de RAM cache is gevuld, neemt de SSD het als het ware over.
Voor de mensen die interesse hebben in een SSD maar niet weten of het zin heeft: In DSM zit een 'SSD cache size advisor' om te kijken of en hoeveel GB SSD er in moet voor hot data.
Is het trouwens normaal dat als je een caching SSD hebt toegevoegd deze SSD cache Advisor niet meer te openen is? Hoe kan ik over een paar weken nou zien of mijn SSD groot genoeg is als ik die advisor niet meer kan gebruiken.
Ook dacht ik dat je een optie kon aanpassen om sequentieel IO aan of uit te zetten, Waar kan ik deze vinden?
[afbeelding]
In bovenstaand venster zou de SSD cache advisor en Seq. IO knop toch moeten staan?
Weet ik maar met sommige (waarschijnlijk verkeerde ) settings krijgt plex de 415+ en dus ook een 916+ plat.job schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 22:53:
[...]
Ik dacht dat hij een 412+ heeft. Die is gewoon niet krachtig genoeg om1080p te transcoden.
timovd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
Sabnzbd heb ik 1024MB gegeven om te cachen in ramgeheugen. Dit scheelt enorm, je download namelijk bestandjes van een paar 100kb, deze worden samengesteld tot 1 bestand (rar). Echter het wegschrijven van de rars naar SSD scheelt alsnog, vooral als je vrij vlot internet hebt.SmiGueL schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 17:26:
[...]
Nu weet ik niet of jij het volgende ook hebt ingesteld (en/of wat je ervaringen zijn, want ik gebruik het nog niet zo lang) Maar hier nog wat tips om het de HDD I/O flink omlaag te brengen zonder (write cache) SSD nodig te hebben.
SABnzbd / NZBGet Article Cache Size:
- Stel deze in op 100MB / 200MB (grootte van de gedownloade .rar bestanden is doorgaans 100MB of soms 200MB. (Veel) hoger dan dit instellen heeft imo weinig zin)
Dit download de artikelen naar het RAM waarna deze in 1x in de download map gezet worden.
SABnzbd: Settings --> General --> Article Cache Limit --> 200M
NZBGet: Settings --> Download Queue--> ArticleCache --> 200
Ik heb in NZBGet gelijk de optie DirectWrite & WriteBuffer = 1024kB aangezet. Maar lees je hier eerst even over in wat dit precies doet.
DSM Externe storage cache:
- In DSM is het mogelijk om voor externe apparaten een schrijfcache in te schakelen.
Dit zodat de USB stick niet constant belaagd wordt met de logs, maar dit (schijnbaar) wat meer gebundeld gaat. Qua RAM gebruik zal dit eerder kB's dan MB's zijn dus niet echt relevant.
Nadeel is dat het laatste deel van de Sabnzbd/NZBZGet logs bij een stroomuitval kwijt zijn. maar die zijn voor mij niet echt relevant..
Configuratiescherm --> Externe storage --> Instellingen --> Schrijfcache ondersteuning --> EXT4 schrijfcache aanvinken
Formatteer je USB stick even als EXT4 om hiervan gebruik te maken.
Ok dat wist ik nietQuakie schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 17:27:
Ik heb een read write cache. Die blijft gevuld nadat je nas reboot. Bij lees niet.
Maar dan is het toch helemaal apart dat het met een Read SSD niet werkt, gezien de workaround van het probleem dat het RAM bij een reboot even zonder stroom komt te zitten gewoon al geïmplementeerd is?
[ Voor 68% gewijzigd door SmiGueL op 25-06-2016 23:47 ]
Ik heb een keer antwoord van synology gehad waarom het geleegd wordt. Hopelijk heb ik het in mijn archief bewaard.SmiGueL schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 20:07:
[...]
Ok dat wist ik niet, maar dan is het toch helemaal apart dat het met een Read SSD niet werkt, gezien de workaround van het probleem dat het RAM bij een reboot even zonder stroom komt te zitten gewoon al geïmplementeerd is?
Zelfs als ik alle packages uitschakel/stop dan schrijft de NAS elke 30 seconden data naar de HDD's (volume1)
Iemand enig idee door welk proces dit komt, en of het eventueel is uit te schakelen/naar het USB volume verplaatsen?
[afbeelding]
Klopt. Zit er nog in. Klik maar op lijst, dat is een knopSmiGueL schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 03:13:
Ik heb afgelopen dagen even wat lopen spelen met de SSD Cache functionaliteit, en hetgene waar ik mij toch wel behoorlijk over verbaas is het volgende:
Met het tempo waarin Synology tegenwoordig updates uitbrengt (en daar is natuurlijk niets mis mee) kan ik elke (paar) maand m'n cache weer opnieuw gaan opbouwen, omdat er vaak wel even een restart benodigd is.
- Om het cache-vul-proces vervolgens wat te versnellen heb ik even 8 10GB+ 1080p films (streams) aangezet, en tot mijn verbazing blijven die allemaal gelijktijdig zonder stotteringen afspelen op m'n pc. (NAS < 10% load, pc heeft het wel wat zwaarder overigens.) Het RAM + SSD's worden hierbij gelijktijdig gevuld tot ~7GB, maar ik laat voor de zekerheid de SSD cache even met 20+ GB toenemen.
[...]
[...]
Als je je NAS elke dag uitzet dan kan ik me voorstellen dat de toevoeging van SSD Cache inderdaad niet perse veel effect heeft. Je hebt pas voordeel van de caching SSD als EN deze (kleine) bestanden binnen die dag de 7GB RAM cache overschreden hebben EN je deze bestanden voor de 2e keer of vaker opent.
[...]
Hoewel extra geheugen natuurlijk nooit kwaad kan (DSM weet het altijd wel nuttig te gebruiken) lijkt mij dat JUIST doordat je je NAS niet dagelijks reboot, de SSD je een (flinke) boost kan geven.
[afbeelding]
Quakie schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 23:49:
Klopt. Zit er nog in. Klik maar op lijst, dat is een knop
Ik heb me toch een tijd lopen zoeken.

Thanks!
ik wil ervoor zorgen dat bepaalde gebruikers niet inde map(pen) van de buurman kunnen kijken/wissen
Op dit systeem zitten al een tijd een aantal industrie cams welke plaatjes naar de ds sturen op bepaalde tijdstippen.Nu zijn de camera's niet door mij aan te passen, ik moet de huidige structuur dus zo houden.
.
Op de Syno is een gedeelde map gemaakt PicSys
alle cameras hebben een submap hier in zoals onder getekend.
Nu wil ik de gebruikers scheiden door het aanmaken van 2 groepen
groep 1 mag in station 1 t/m 4 en groep 2 in station 5 t/m 8 hun werk doen.
Nu lig ik op mijn eigen ds216 al een hele tijd te prutsen/ oefenen om dit voor elkaar te krijgen
met aangepaste rechten, en traverse instellingen.
Voorlopig eindig ik steeds met, de groep kan de hele PicSys map gebruiken, of er is helemaal geen gedeelde map beschikbaar, alhoewel ik dan bij de submap machtingen wel zie staan volledige toegang.
Iemand een hint op deze regenachtige zondag middag
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| -PicSys----------stat1 | | ---stat2 | | ---stat3 | | ---stat3 | | ---stat4 | | -- ( nog 12 stations) |
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Iemand die hier het antwoord op weet?M.v.Veelen schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:58:
Ohjee......
[...]
Disk maar gaan vervangen lijkt me. Even voor mijn begrip: deze kan ik, terwijl het systeem uit staat, vervangen door eenzelfde type schijf en dan klaar toch?
En, als ik de schijf gewoon kan vervangen en dat dan alles weer opgebouwd wordt, kan ik dan ook meteen kiezen voor een ander merk schijf? Deze Seagate schijven zijn mijn vertrouwen kwijt namelijk.
¯\_(ツ)_/¯
Gaat niet helemaal vanzelf:M.v.Veelen schreef op zondag 26 juni 2016 @ 13:56:
[...]
Iemand die hier het antwoord op weet?
En, als ik de schijf gewoon kan vervangen en dat dan alles weer opgebouwd wordt, kan ik dan ook meteen kiezen voor een ander merk schijf? Deze Seagate schijven zijn mijn vertrouwen kwijt namelijk.
https://www.synology.com/...r/volume_diskgroup_repair
En v.w.b. de grootte i.c.m. SHR:
https://www.synology.com/...group_expand_replace_disk
Of beide kunnen worden gecombineerd?
Misschien maar een ticket aanmaken bij Synology? Just to be sure?
👉🏻 Blog 👈🏻
Welke protocollen gebruik je voor sharing ? Het kan vanuit je ds met lokale rechten zonder advanced richts. Of met smb en afp mét advanced rights zolang je maar geen nfs of ftp gebruikt.habbekrats schreef op zondag 26 juni 2016 @ 13:53:
Nu wil ik de gebruikers scheiden door het aanmaken van 2 groepen....
Ook al is het volume verder wel in orde? Ik dacht dat als ik de schijf zou vervangen, dat de schijf dan weer wordt opgebouwd omdat het in deze vorm 'veilig' was als er 1 schijf defect zou raken.kraades schreef op zondag 26 juni 2016 @ 14:08:
[...]
Gaat niet helemaal vanzelf:
https://www.synology.com/...r/volume_diskgroup_repair
En v.w.b. de grootte i.c.m. SHR:
https://www.synology.com/...group_expand_replace_disk
Of beide kunnen worden gecombineerd?
Misschien maar een ticket aanmaken bij Synology? Just to be sure?
¯\_(ツ)_/¯
Staat er op zich wel duidelijk toch bij die link?M.v.Veelen schreef op zondag 26 juni 2016 @ 16:43:
[...]
Ook al is het volume verder wel in orde? Ik dacht dat als ik de schijf zou vervangen, dat de schijf dan weer wordt opgebouwd omdat het in deze vorm 'veilig' was als er 1 schijf defect zou raken.
Je moet handmatig repair selecteren als de nieuwe schijf er in zit.
Dat het veilig is heeft niets met de wijze waarop de schijf vervangen dient te worden te maken.
[ Voor 11% gewijzigd door Arjant2 op 26-06-2016 17:05 ]
En met 'veilig' bedoelde ik dat als er een schijf stuk gaat, dat ik dan niet alles kwijt ben of alles handmatig weer terug moet gaan zetten, dus kwestie van schijf vervangen en klaar.
¯\_(ツ)_/¯
FTP staat voor de human gebruikers uit, als ik het aan zou zetten zullen de meeste gebrukerss ook niet weten wat er mee te doen. In princiepe is windows acl voldoende.DukeBox schreef op zondag 26 juni 2016 @ 14:58:
[...]
Welke protocollen gebruik je voor sharing ? Het kan vanuit je ds met lokale rechten zonder advanced richts. Of met smb en afp mét advanced rights zolang je maar geen nfs of ftp gebruikt.
Ik eb nog een leuke tutorial gevonden die ga ik eens doorwerken straks
Verder zijn er geen meldingen? Dus je volume zegt nog steeds dat er niks aan de hand is? Ik denk dat je idd de disk kunt vervangen en dan repair kiezen. Maar 100% zeker durf ik niet te zeggen. Aangezien het om je data gaat zou ik als ik jou was een ticket bij Synology aanmaken.M.v.Veelen schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:21:
Ik vraag het juist omdat het me niet heel duidelijk is adhv hetgeen er beschreven staat. Maar de schijf vervangen, dan voor 'repair' kiezen en wachten tot hij klaar is dus.
En met 'veilig' bedoelde ik dat als er een schijf stuk gaat, dat ik dan niet alles kwijt ben of alles handmatig weer terug moet gaan zetten, dus kwestie van schijf vervangen en klaar.
👉🏻 Blog 👈🏻
Edit: alles wat op die schijf staat, staat ook elders overigens. Ik zou dus niets kwijt raken. Maar ik wil natuurlijk de makkelijkste en snelste manier gebruiken en ik dacht dat met deze setup het een kwestie van schijf vervangen zou zijn (en dan eventueel nog op repair klikken) en niet alles handmatig weer terugzetten.
[ Voor 49% gewijzigd door M.v.Veelen op 26-06-2016 17:42 ]
¯\_(ツ)_/¯
Iemand?_Teq_ schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:34:
Korte vraag: ik gebruik CloudStation Drive om tussen laptop en NAS te syncen. Je krijgt dan van die mooie icoontjes waaraan je kan zien welke bestanden al verwerkt zijn etc. (groen vinkje, blauw refreshteken, rood kruisje, etc.).
In de verkenner op mijn laptop blijven een heel aantal bestanden en mappen met het 'blauw refresh icoon' hangen, terwijl ze al wel netjes verwerkt zijn naar mijn NAS en dus eigenlijk een mooi groen icoon moeten krijgen. Dit lijkt vooral voor te komen bij de 'diepere' mappen, dus met veel tekens in het bestandspad. De bestanden zijn dus wel gewoon te openen op mijn NAS.
Is er een manier om de icons te refreshen of herkent iemand dit probleem?

Dus eerst op alle mappen normale schrijfrechten toepassen. Daarna pas op de submappen die je niet wilt laten zien de boel weigeren zoals synology vertaald heeft.
Ik vermoed dat enige manier is om je verbinding te verbreken en opnieuw aan te melden.. Zodoende wordt er opnieuw gesynct.. Dit zou relatief snel moeten gaan omdat (volgens jou) alles al in sync is.
Ik zelf heb het uit staan. Onder mac os gaf het in het verleden een vertraging. Een stroperig gevoel...
Voor mij zelf is er niet echt noodzaak dat ik ten alle tijden weet wat status is van sync.
Het geheugen in mijn DS214+ is niet uitbreidbaar anders is het gewoon een kwestie van:kikkeraap schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:01:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een memory upgrade voor een DS216+II? (een guide had ik zo gevonden, alleen opzoek naar ervaring)
1. synology uitzetten
2. open schroeven
3. ddr DIMM vervangen
4. dichtschroeven
5. aanzetten
Of zeg ik nu hele geke dingen?
PSN: StormFox81
Helemaal niet. Ik ben wat onduidelijk

Die video van de upgrade heb ik ook al eens gekeken. Flink wat freubelen om bij de memory bank te komen, lees schroefjes en plastic weerhaak klemmetjes.kikkeraap schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:47:
[...]
Helemaal niet. Ik ben wat onduidelijkMeer ervaring met de practische uitvoering bij een DS216+II. Volgens de guide lijkt het prima te doen, maar goed, het is op papier ok.
Met wat beleid is het best te doen denk ik, en zoals in de video gezegd wordt doe het kalm en bedaard
Gevonden: .. was onder DSM 5.1-5004 Update 2...(iets na release van 5.1. half dec 2014).Quakie schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 23:41:
[...]
Ik heb een keer antwoord van synology gehad waarom het geleegd wordt. Hopelijk heb ik het in mijn archief bewaard.
Thank you for the inquiry.
Please help to keep the content/our name in your further reply, else we might not be able to filter the mail correctly and miss the mails.
After consulting with our developer, we will re-read the data after reboot, it is our limitation on current design. We are sorry for this trouble.
We will record your opinion and information into our database and forward it to our related members as a feature request.
If you have the idea/suggestion on our features, please contact us via this form,
Yep, heb het bij mij ook gedaan toen ik hem net binnen had, was ongeveer 15 minuutjes werk! Goed de stappen volgen en voorzichtig zijn..kikkeraap schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:01:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een memory upgrade voor een DS216+II? (een guide had ik zo gevonden, alleen opzoek naar ervaring)
Zoals ik hierboven heb aangegeven is HDD2 aan vervanging toe. Nu kan dit onder garantie, maar zal het niet zo zijn dat ik eerst een nieuwe HDD krijg en daarna pas de defecte schijf kan opsturen.
De vraag is dan ook: kan ik de NAS zonder HDD2 opstarten en zo enkele dagen er gewoon gebruik van blijven maken? Of kan dat met deze setup niet en zal er in ieder geval een 2e schijf in moeten zitten om überhaupt de NAS op te kunnen starten?
Ik heb, in het laatste geval, niet een 3TB voor het grijpen liggen. Hooguit een 1TB schijf, en dat kan volgens mij sowieso al niet.
¯\_(ツ)_/¯
File system: ext4
Status: Normal
Capacity: 2.68 TB
Used: 672,92 GB
Available: 2,02 TB
Disk 2 - S.M.A.R.T. status abnormal
Aangezien het in SHR staat kan er een schijf kapot gaan terwijl je data blijft bestaan en je NAS werkt, maar wat als er tijdens het wachten nog een schijf kapot gaat, dan ben je alles kwijt. De vraag is wil je dat riskeren of koop je eerst een schijf, morgen binnen en prik je die erbij en heb je je schijf die je vervangt als vervanging klaarliggen of bijprikken. Schijf moet inderdaad gelijk of groter zijn dan de defecte schijf.M.v.Veelen schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 07:40:
Even een n00b vraag ivm het volgende:
Zoals ik hierboven heb aangegeven is HDD2 aan vervanging toe. Nu kan dit onder garantie, maar zal het niet zo zijn dat ik eerst een nieuwe HDD krijg en daarna pas de defecte schijf kan opsturen.
De vraag is dan ook: kan ik de NAS zonder HDD2 opstarten en zo enkele dagen er gewoon gebruik van blijven maken? Of kan dat met deze setup niet en zal er in ieder geval een 2e schijf in moeten zitten om überhaupt de NAS op te kunnen starten?
Ik heb, in het laatste geval, niet een 3TB voor het grijpen liggen. Hooguit een 1TB schijf, en dat kan volgens mij sowieso al niet.
Daarnaast draait er het nodige aan programma's op deze NAS (waaronder Domoticz) en wil ik daar wel gebruik van kunnen blijven maken.
Dus je zegt eigenlijk: het kan, de NAS zal gewoon werken zonder de 2e schijf erbij, maar als de data behouden moet blijven dan kun je beter op "safe" spelen en eerste een 2e schijf erbij prikken?
¯\_(ツ)_/¯
Correct, als de andere schijf ook problemen krijgt ben je anders alles kwijt, draait je NAS niet meer en zul je de boel opnieuw moeten optuigen. Je hebt namelijk SHR actief waarbij een schijf defect mag worden.M.v.Veelen schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:02:
Alle data die op die NAS staat, staat ook op een andere NAS. Dus al zou de boel affikken, dan nog is de data niet weg. Ik wil alleen liever niet alle data weer opnieuw overhevelen.
Daarnaast draait er het nodige aan programma's op deze NAS (waaronder Domoticz) en wil ik daar wel gebruik van kunnen blijven maken.
Dus je zegt eigenlijk: het kan, de NAS zal gewoon werken zonder de 2e schijf erbij, maar als de data behouden moet blijven dan kun je beter op "safe" spelen en eerste een 2e schijf erbij prikken?
Zal even een backup maken van de config van de Syno. Just to be sure.
¯\_(ツ)_/¯
Edit: op een SHR-1 volume
[ Voor 11% gewijzigd door Brantje op 28-06-2016 08:21 ]
De mijne is nu ook verlopen zo blijkt.SmiGueL schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:36:
[...]
In mijn geval werd het certificaat na een paar maanden automagisch verlengd.
Ik hoefde hiervoor niets te doen. (afgezien van de NAS 24/7 aan hebben, maar die zal vast af en toe ook wel uit mogen waarna hij het opnieuw gaat proberen...)
Ik heb bij het aanmaken poort 80 even 5 minuten geforward, maar hierna gelijk weer dichtgegooid in m'n router. Bij het verlengen heeft deze dus ook 100% zeker niet open gestaan.
Zie mijn bevindingen van de verlenging ook hier.
Ten eerste dacht ik dat het verlengen automatisch zou gaan maar hoe doe ik het handmatig vernieuwen?

👉🏻 Blog 👈🏻
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb, omdat alles bij mij automatisch is verlengd.kraades schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:32:
De mijne is nu ook verlopen zo blijkt.
Ten eerste dacht ik dat het verlengen automatisch zou gaan maar hoe doe ik het handmatig vernieuwen?
(Dat verlengen is overigens al gebeurd op m'n oude (DS213+) NAS, ik gebruik momenteel op beide NASsen gewoon hetzelfde certificaat (gewoon met export - import gedaan) met verschillende poorten.
Zou het toch wel mooi vinden als mij nieuwe het automatisch verlengen overneemt (daar heb ik wel m'n twijfels over..)
Ik zie overigens wel enkele verschillen:
Jij: Issued by: Let's Encrypt Authority X1
Ik: Issued by: Let's Encrypt Authority X3
Jij: For: HBV, SR, FTPS, Default
Ik: For: Default, SR, FTPS, *:1234
Dus X1 is bij mij X3, en ik heb op de een of andere manier het geforwarde poortnummer (1234 is even vervangen, maar de *: staat er letterlijk voor) ook hier in staan. Misschien dat dat de reden is dat hij bij mij wel verlengd is? Misschien heb ik poort 80 wel helemaal voor niets open gehad.

De genoemde poort (1234) is overigens de poort die ik gebruik voor de (HTTPS) verbinding met de webserver & photostation. DSM (HTTP en de automatische HTTPS forward gaan via andere poorten)
Mocht hij bij mij wel/niet verlengd worden (expire 25-08-2016) in juli of augustus zal ik het hier wel even melden.
[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 28-06-2016 12:29 ]
De mijne is oud als ik het goed begrijp. Misschien dat deze dan ook niet auto wordt verlengd?SmiGueL schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:25:
[...]
Ik zie overigens wel enkele verschillen:
Jij: Issued by: Let's Encrypt Authority X1
Ik: Issued by: Let's Encrypt Authority X3
Ik maar eens wat rommelen...
https://letsencrypt.org/certificates/
Under normal circumstances, certificates issued by Let’s Encrypt will come from “Let’s Encrypt Authority X3”. The other intermediate, “Let’s Encrypt Authority X4”, is reserved for disaster recovery and will only be used should we lose the ability to issue with “Let’s Encrypt Authority X3”. The X1 and X2 intermediates were our first generation of intermediates. We’ve replaced them with new intermediates that are more compatible with Windows XP.
Edit:
Ik zie nu dat de firewall alleen connecties vanuit Nederland toestaat dus dat zal het wel zijn.
Nu kan ik natuurlijk alles open zetten maar weet iemand waar Let's Encrypt precies vandaan komt qua IP of desnoods country?
Edit 2:
Maar even tijdelijke firewall open gezet voor port 80 en met de hand vernieuwd via Add, Replace.
Ik heb nu ook een X3 certificate.
[ Voor 15% gewijzigd door technorabilia op 28-06-2016 12:40 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik realiseerde me later pas dat ik andere landen nooit unblocked heb.kraades schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:29:
Edit:
Ik zie nu dat de firewall alleen connecties vanuit Nederland toestaat dus dat zal het wel zijn.
Nu kan ik natuurlijk alles open zetten maar weet iemand waar Let's Encrypt precies vandaan komt qua IP of desnoods country?

Hij is bij mij dus schijnbaar geaccepteerd door een server in NL / BE of DE?
Geen idee hoe het achterliggend werkt, die firewall geldt uiteraard alleen voor inkomende verbindingen. Misschien is alleen een uitgaande aanvraag naar LE voldoende om vervolgens het certificaat (via de webserver poort) te downloaden?
[ Voor 4% gewijzigd door SmiGueL op 28-06-2016 14:13 ]
Als ik deze tijdelijk op All zet dan lukt de renew.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik krijg spotweb niet 100% goed draaiende op mn DS716+. Ik kan spotweb gewoon benaderen via server/spotweb, kan spots binnenhalen en downloaden via de webinterface.
Ik krijg echter de api niet werkend met de http://server/spotweb/api?t=c, want dan krijg ik een 404 error.
Ik draai DSM 6.0.1-7393 Update 1 met nginx en heb de volgende instellingen in /etc/nginx/sites-enabled/spotweb gezet:
server{
location /spotweb {
if ($uri !~ "api/"){
rewrite api/?$ /spotweb/index.php?page=newznabapi last;
}
}
}
Ik heb het al zonder bovenstaande instellingen geprobeerd, met, de naam gewijzigd naar spotweb.conf, maar niets lijkt te werken.
Jullie nog ideeën?
¯\_(ツ)_/¯
include app.d/www.*.conf;
include app.d/alias.*.conf;
include /usr/syno/share/nginx/conf.d/www.*.conf;
include conf.d/www.*.conf;
(zie /etc/nginx/nginx.conf)
👉🏻 Blog 👈🏻
Valideren:
root@DS716:~# nginx -t nginx: the configuration file /etc/nginx/nginx.conf syntax is ok nginx: configuration file /etc/nginx/nginx.conf test is successful root@DS716:~#
[ Voor 29% gewijzigd door technorabilia op 28-06-2016 18:28 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Ja is 2 min. werk en erg makkelijk. Alleen de disks moeten eruit. Er staat nog wel e.e.a. hierover eerder in dit topic.kevinl schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 18:45:
Ik ben aan het overwegen om een DS716 te halen vanwege de makkelijke memory upgrade. Iemand hier ervaring mee? Je hoeft blijkbaar de kast niet open te maken.
👉🏻 Blog 👈🏻
Helaas heeft dit het probleem niet op mogen lossen, nog steeds de 404 melding...kraades schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 18:24:
In die directories kun je files neerzetten net als je hebt gedaan voor directory sites-enabled. Sites-enabled wordt apart onderaan geinclude. De directories hierboven zijn onderdeel van localhost poort 80. Kijk maar eens in nginx.conf (je die dus niet moet/hoeft aan te passen) en zoek naar "include".
Valideren:root@DS716:~# nginx -t nginx: the configuration file /etc/nginx/nginx.conf syntax is ok nginx: configuration file /etc/nginx/nginx.conf test is successful root@DS716:~#

Hmm is lastig zoeken als in je sig al DS716 voorkomt. Past elk willekeurig geheugen? of moet je ECC geheugen nemen? en belangrijk hoeveel geheugen kan je plaatsen?kraades schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 18:46:
[...]
Ja is 2 min. werk en erg makkelijk. Alleen de disks moeten eruit. Er staat nog wel e.e.a. hierover eerder in dit topic.
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
👉🏻 Blog 👈🏻
Je zou nog eens kunnen vragen in SpotWeb - Webbased Spotnet - deel 2.Appelpie3000 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 18:49:
[...]
Helaas heeft dit het probleem niet op mogen lossen, nog steeds de 404 melding...
Je weet zeker dat je nginx draait en geen apache?
👉🏻 Blog 👈🏻
Maar ik zal het in het andere forum eens proberen.
Thnx anyways
👉🏻 Blog 👈🏻
Dit topic is gesloten.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).